Het hangt er vanaf hoe stellig de uitspraak is, en of ik wel of niet denk het beter te weten.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Maar stel dat een van hen dat doen, ga jij daar niet tegenin dan?
Mja, docu's worden over het algemeen niet door wetenschappers gemaakt. Ze worden er hooguit in gequote / geinterviewd. Zaken zoals quote mining zijn daarin eerder regel dan uitzondering.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ook in geologische docu's worden dat soort fouten gemaakt. Kan het nog steeds een goede geoloog zijn, ik ben het alleen niet eens met de bewoording.
Eens, maar politiek lijkt me geen wetenschappelijke discipline.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:37 schreef El_Matador het volgende:
Klimaatwetenschappen is het probleem niet, het is de politisering ervan.
Vier aanwijzingen die wijzen op een klimaatpessimist die volledig is bekeerd door de klimaatjehova'squote:Op vrijdag 31 oktober 2014 15:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn net zo goed hordes klimaatsceptici voor wie precies hetzelfde geldt.
Het probleem is dat zo gauw mensen, in het algemeen, een bepaald belang hebben of denken te hebben bij wetenschappelijke conclusies ineens iedereen (zelfbenoemd) expert is. Dat zien we bij evolutie, bij klimaatverandering en zelfs bij de gevolgen van roken.
Ik leg mij neer bij wat de wetenschappers erover zeggen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 19:07 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Vier aanwijzingen die wijzen op een klimaatpessimist die volledig is bekeerd door de klimaatjehova's
http://www.factcheck.org/2009/12/climategate/quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 19:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik leg mij neer bij wat de wetenschappers erover zeggen.
Ik ben zelf geen klimaatwetenschapper, en ik ga er vanuit dat - voor wat betreft het wetenschappelijke deel van het verhaal - het peer-review proces zijn werk prima doet.
Dat er daarbuiten hordes mensen zijn die er ook een mening over hebben interesseert me geen malle moer.
Ook in het reguliere peer-review proces gaat met enige regelmaat wel iets mis, maar:quote:Op maandag 3 november 2014 08:36 schreef laforest het volgende:
[..]
http://www.factcheck.org/2009/12/climategate/
Als jij het zegt.quote:Op maandag 3 november 2014 08:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook in het reguliere peer-review proces gaat met enige regelmaat wel iets mis, maar:
1) dat wordt dan geen <vul maar iets in>gate.
2) dit heeft geen enkele consequentie voor de centrale hypothese van antropogene klimaat verandering.
Wat ik zeg is niet zo relevant. Meer dan 95% van de wetenschappers die er wel verstand van hebben zegt dit. Ik leg me erbij neer.quote:
Je leest de verkeerde boeken, je bent volledig geindoctrineerd door de jarenlange klimaatpropaganda. De huidige eerstejaarsstudenten klimaatwetenschappen hebben hun hele leven al geen opwarming gezien.quote:Op maandag 3 november 2014 08:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat ik zeg is niet zo relevant. Meer dan 95% van de wetenschappers die er wel verstand van hebben zegt dit. Ik leg me erbij neer.
Climate gate heeft veel weg van schieten op een bioloog die iets doms zegt over de evolutie van walvissen in de hoop daarmee de volledige evolutietheorie te ontkrachten. Het is echt kruimelwerk dit.
PS: Er zijn in de laatste pak m beet 20 jaar nagenoeg geen peer reviewed papers geweest die antropogene klimaatverandering serieus ter discussie stellen. Er is meer dan genoeg discussie, maar niet daarover.
De kritiek komt voornamelijk van mensen die geen flauw benul hebben waar ze het over hebben. (Ook weer zeer vergelijkbaar met de 'kritiek' op evolutie in de VS.)
Verwijs me maar naar peer-reviewed papers die antropogene klimaatverandering serieus ter discussie stellen. Als wat jij zegt klopt zouden die te vinden moeten zijn.quote:Op maandag 3 november 2014 17:03 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Je leest de verkeerde boeken, je bent volledig geindoctrineerd door de jarenlange klimaatpropaganda. De huidige eerstejaarsstudenten klimaatwetenschappen hebben hun hele leven al geen opwarming gezien.
Heb je daar cijfers van?quote:Op maandag 3 november 2014 17:03 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Je leest de verkeerde boeken, je bent volledig geindoctrineerd door de jarenlange klimaatpropaganda. De huidige eerstejaarsstudenten klimaatwetenschappen hebben hun hele leven al geen opwarming gezien.
een club die voorspellingen doet over de eindtijd, past inderdaad beter bij jehova's getuigen.quote:
Idem voor mensen die de war on drugs steunen. Kijk naar Opstelten,geen spoor van rationaliteit te bekennen.quote:Op maandag 3 november 2014 20:20 schreef barthol het volgende:
Wetenschappelijke inzichten ontkennen als het niet overeenkomt met het beeld wat iemand persoonlijk graag wil zien of horen. Ik zie de overeenkomsten tussen creationisten en klimaatveranderingontkenners heel duidelijk, al is het maar omdat ik in de discussie bij zowel het een als het ander met eenzelfde scala aan drogredenen bestookt word.
Voor mij persoonlijk is er niet zoveel verschil tussen die zogenaamde klimaatsceptici en JG's. Zelf heb ik meerde keren gesproken met collega's van de isotopenafdeling, en de verhalen daar zijn soortgelijk aan die van de crackpots die bij ons wel es binnen kwamen wandelen of mailen.quote:Op maandag 3 november 2014 19:45 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
een club die voorspellingen doet over de eindtijd, past inderdaad beter bij jehova's getuigen.
Dit is net zo'n debiele uitspraak als dat de gemiddelde eerstejaarsstudenten evolutionaire wetenschappers nog nooit soortvorming hebben gezien.quote:Op maandag 3 november 2014 17:03 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Verwant aan het 'hineininterpretieren' (zoals dat met een goed Nederlands woord heet)quote:Op dinsdag 4 november 2014 11:31 schreef Molurus het volgende:
Kennelijk speelt daar een grote 'wat wil ik horen' factor mee.
Dat lijkt me wat overdreven, maar het is denk ik wel goed om er even bij stil te staan hoe vergelijkbaar de denkfouten zijn.quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:35 schreef GrumpyFish het volgende:
Topic kan wel hernoemd worden naar "Antropogene klimaatopwarming of (goddelijke) zondvloed?"
Molurus toch. Net als in het Kris en Lisanne topic maak jij een eigen versie en gaat die vervolgens als feit doorvoeren.quote:Op dinsdag 4 november 2014 11:31 schreef Molurus het volgende:
Het is wel grappig om te zien hoe sommige mensen in het geval van evolutie de drogredenen wel herkennen, maar in het geval van klimaatverandering daar stekeblind voor zijn.Het zijn toch echt dezelfde drogredenen.
Kennelijk speelt daar een grote 'wat wil ik horen' factor mee.
De Engelstalige Wikipedia heeft een aardig artikel over The Skeptical Environmentalistquote:Op dinsdag 4 november 2014 14:31 schreef El_Matador het volgende:
- de hoeveelheid critici onder de klimaatwetenschappers is sterk gegroeid de afgelopen jaren (heb je The Skeptical Environmentalist gelezen?)
Je kan ze lang niet allemaal over een kam scheren, eenieder heeft zijn eigen standpunt.quote:Op dinsdag 4 november 2014 15:10 schreef barthol het volgende:
Volgens mij zijn juist de klimaatsceptici voornamelijk politiek en economisch gericht.
Ben je serieus???quote:De politiek die geen enkel economisch belang heeft bij de implicaties van klimaatverandering.
Alle metingen zijn indirect, ook die fossielen. Dit is gewoon meten met twee maten wat je hier doet. En grappig genoeg wordt exact ditzelfde verwijt gemaakt door creationisten wanneer ze kritiek hebben op evolutie.quote:Op dinsdag 4 november 2014 14:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Evolutie/abiogenese vs. creationisme/Schepping:
- wetenschap is al zo'n 155 jaar oud, maar in feite is de basis al veel ouder, door het verzamelen van onze fossiele record
<...>
Antropogene Klimaatverandering ja/nee:
<...>
- alle historische metingen (van temperatuur nog niet zoveel, van CO2 enorm veel) zijn indirect
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |