- Noem er 1.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 15:57 schreef MAHL het volgende:
[..]
Hier, heb je een hele lijst:
http://en.wikipedia.org/w(...)nt_of_global_warming
Dat plaatje wat er bij staat zegt al heel veel:quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
- Noem er 1.
- ik ben niet geïnteresseerd in de mening van wetenschappers die zich niet met klimaat bezighouden, zoals bijvoorbeeld economen.
- Noch ben ik geïnteresseerd in iets anders dan de stelling dat antropogene klimaatverandering bestaat en meetbaar is.
Moet ik nu zelf gaan zoeken op jouw wiki pagina naar iemand die voldoet aan deze criteria? Want zover ik kan zien staan ze er niet bij.
Van de wiki pagina van Martin Durkin, de maker van deze documentaire:quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Durkin_(television_director)quote:Further controversy followed the broadcast of the film after it emerged that Martin Durkin had fallen out with geneticist Armand Leroi (whom Durkin was due to make a documentary with), after Leroi questioned the accuracy of the data used in the film in an email to Durkin. Leroi copied the e-mail to various colleagues including Guardian journalist and Bad Science columnist Ben Goldacre and science writer and mathematics expert Simon Singh. Durkin replied to Leroi copying in the others with the single sentence: "You're a big daft cock."
Ik ben benieuwd wat de exacte vraagstelling is geweest. Tenslotte zijn 'global warming' en 'anthropogenic climate change' geen synoniemen van elkaar.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:11 schreef Kirov het volgende:
[..]
Dat plaatje wat er bij staat zegt al heel veel:
[ afbeelding ]
"We want our scientists to answer questions for us, and there are lots of exciting questions in climate science. One of them is: are we causing global warming? We found over 4000 studies written by 10 000 scientists that stated a position on this, and 97 per cent said that recent warming is mostly man made.”quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat de exacte vraagstelling is geweest. Tenslotte zijn 'global warming' en 'anthropogenic climate change' geen synoniemen van elkaar.
Hoe dan ook hoge percentages.
Die film is al genoeg onderuit gehaald.quote:
Zo eenzijdig is die media toch niet? Genoeg media die met plezier zowel doemscenario berichten tonen als 'global warming is een hoax' artikelen. Feit is dat er binnen de klimaatwetenschap geen echte discussie is; de aarde warmt momenteel op en de mens is daar voor het grootste deel verantwoordelijk voor.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:49 schreef man1986 het volgende:
Vooral de media laat zich sterk leiden door een eenzijdige berichtgeving over klimaatverandering en we zien juist hier dat de politieke belangenverstrengeling zich duidelijk afspeelt. De wetenschappelijke data wordt gebruikt (misbruikt) om het publiek in een bepaalde ideologische richting te brengen. Het lijkt erop dat de media en de regeringen van de europese landen onverantwoordelijk omspringen met de data en daaruit haastige conclusies trekken die potentieel verregaande gevolgen kunnen hebben voor de burger.
Het gaat juist niet zozeer om de data, maar om de ideologische conclusies die daaruit getrokken worden. Het effect zal de burger zeker gaan merken in zijn of haar portemonnee (CO2-tax anyone?) en daar zit juist het punt van discussie.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:59 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Zo eenzijdig is die media toch niet? Genoeg media die met plezier zowel doemscenario berichten tonen als 'global warming is een hoax' artikelen. Feit is dat er binnen de klimaatwetenschap geen echte discussie is; de aarde warmt momenteel op en de mens is daar voor het grootste deel verantwoordelijk voor.
True, we moeten echt gauw naar lange termijn denken, want het gaat wel de verkeerde kant op. Maar die discussie hoort denk ik niet in W&T.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 23:11 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het gaat juist niet zozeer om de data, maar om de ideologische conclusies die daaruit getrokken worden. Het effect zal de burger zeker gaan merken in zijn of haar portemonnee (CO2-tax anyone?) en daar zit juist het punt van discussie.
Zeker. Europa doet bijvoorbeeld onderzoek naar kernfusie, de energiebron van de toekomst. Als die technologie van energieopwekking eenmaal doorbreekt dan kunnen we spreken van een ware revolutie. Goedkope en schone energie zonder vervuiling.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:25 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
True, we moeten echt gauw naar lange termijn denken, want het gaat wel de verkeerde kant op. Maar die discussie hoort denk ik niet in W&T.
De data en kennis van het klimaatsysteem wijst alleen maar op de potentieel grote veranderingen die onderweg zijn bij X hoeveelheid uitstoot van broeikasgassen en andere factoren. Het geeft ook signalen dat er grote en snelle veranderingen waarschijnlijk tot diverse problemen gaan leiden en bestaande problemen verergert. Dat is de taak van de wetenschap. De taak van het IPCC is dan ook duidelijk: 'policy relevant, but not policy prescriptive'quote:Op vrijdag 9 mei 2014 23:11 schreef man1986 het volgende:
Het gaat juist niet zozeer om de data, maar om de ideologische conclusies die daaruit getrokken worden. Het effect zal de burger zeker gaan merken in zijn of haar portemonnee (CO2-tax anyone?) en daar zit juist het punt van discussie.
Daar zijn we het dan wel met elkaar eens. Tussen de implementatie aan de ene kant vanuit de politiek en de data aan de andere kant vanuit de wetenschap staat helaas nog geen ''wall of seperation''. Als gevolg kan dat helaas vaak leiden tot conflicten of erger nog, belangenverstrengeling tussen wetenschap, politiek en het bedrijfsleven. Er staat veel geld en macht op het spel, denk maar eens aan wat er met al die verzamelde CO2 taxaties gebeurt, waar het naartoe gaat en hoe het onderlings gedistribueerd wordt. We hebben hier namelijk niet over kleine bedragen, waar (veel) geld gemoeid wordt zijn er altijd kansen voor corruptie en schandalen. De climate-gate is er daar een van die toentertijd voor veel ophef zorgde. Een herhaling in de toekomst is zeker niet uitgesloten en daar moet de burger tegen beschermd worden op de een of andere manier.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:36 schreef cynicus het volgende:
Die verfoeide CO2-tax zou dus best wel eens goedkoper blijken te zijn dan de huidige status quo, vooropgesteld dat een CO2-tax daarwerkelijk de CO2 emissies zou reduceren en goed geimplementeerd is. Dat is waar de discussie over zou moeten gaan in mijn opinie.
Ik vraag me af wat jij ziet als potentiele belangenverstrengeling van een klimaatwetenschapper? Hij verkoopt noch windturbines, noch kolen. Sterker nog, als wetenschapper zou het fantastisch zijn als zelfs de basis van de huidige kennis onjuist zou blijken te zijn, er ligt dan weer voor decennia opwindend nieuw onderzoek te doen en menig Nobelprijs te winnen. Er zijn teveel mensen uit teveel verschillende vakgebieden over een hele lange periode bij betrokken, die krijg je niet en-masse overtuigd puur om geld uit de zakken van burgers te kloppen.quote:Op zondag 11 mei 2014 02:25 schreef man1986 het volgende:
[..]
Daar zijn we het dan wel met elkaar eens. Tussen de implementatie aan de ene kant vanuit de politiek en de data aan de andere kant vanuit de wetenschap staat helaas nog geen ''wall of seperation''. Als gevolg kan dat helaas vaak leiden tot conflicten of erger nog, belangenverstrengeling tussen wetenschap, politiek en het bedrijfsleven. Er staat veel geld en macht op het spel, denk maar eens aan wat er met al die verzamelde CO2 taxaties gebeurt, waar het naartoe gaat en hoe het onderlings gedistribueerd wordt. We hebben hier namelijk niet over kleine bedragen, waar (veel) geld gemoeid wordt zijn er altijd kansen voor corruptie en schandalen.
Ik weet niet in welk detail- en of je de nasleep van climategate hebt gevolgd maar het was hoofdzakelijk een mediacircus van jewelste en er zijn diverse officiele onderzoeken geweest. De belangrijkse conclusie: Er is geen enkel stukje wetenschappelijk begrip van klimaatverandering door veranderd. Hooguit is gebleken dat individuele klimaatwetenschappers ook mens zijn (met negatieve kanten) en dat sommige randzaken als communicatie en handelswijze van het IPCC beter kunenn. Wat mij vooral bij is gebleven dat de die-hard ontkenners over lijken gaan om politieke actie te voorkomen.quote:De climate-gate is er daar een van die toentertijd voor veel ophef zorgde. Een herhaling in de toekomst is zeker niet uitgesloten en daar moet de burger tegen beschermd worden op de een of andere manier.
Ik vraag me eigenlijk af waarom de media 'global warming is een hoax' berichten plaatsen terwijl de wetenschap er lang uit is dat klimaatverandering met als oorzaak de mens wel degelijk plaatsvindt.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:59 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Zo eenzijdig is die media toch niet? Genoeg media die met plezier zowel doemscenario berichten tonen als 'global warming is een hoax' artikelen. Feit is dat er binnen de klimaatwetenschap geen echte discussie is; de aarde warmt momenteel op en de mens is daar voor het grootste deel verantwoordelijk voor.
Vraag en aanbod. Helaas snappen veel media niet dat ze meer taken hebben dan alleen geld verdienen.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 16:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk af waarom de media 'global warming is een hoax' berichten plaatsen terwijl de wetenschap er lang uit is dat klimaatverandering met als oorzaak de mens wel degelijk plaatsvindt.
Dit is inderdaad een tamelijk treurige constatering. Waar is toch de tijd gebleven dat journalisten grondig onderzoek deden.. dat de nieuwsberichten autoriteit hadden... dat men er schande van sprak als een bericht niet klopte en men dat niet de volgende dag was vergeten?quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:08 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Vraag en aanbod. Helaas snappen veel media niet dat ze meer taken hebben dan alleen geld verdienen.
Niet zo pessimistisch, je hebt nog De Groene Amsterdammer bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is inderdaad een tamelijk treurige constatering. Waar is toch de tijd gebleven dat journalisten grondig onderzoek deden.. dat de nieuwsberichten autoriteit hadden... dat men er schande van sprak als een bericht niet klopte en men dat niet de volgende dag was vergeten?
Hoe kan het dat er - kennelijk - geen markt meer is voor fatsoenlijk nieuws? Het lijkt wel of het niemand iets kan schelen of berichtgeving klopt. Makkelijk vermaak in hapklare brokken is het enige dat nog telt.
Mja fatsoenlijke wetenschapsjournalistiek is erg schaars. Het is lang niet enkel dit onderwerp waar de berichtgeving hondsberoerd is.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 16:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk af waarom de media 'global warming is een hoax' berichten plaatsen terwijl de wetenschap er lang uit is dat klimaatverandering met als oorzaak de mens wel degelijk plaatsvindt.
Precies wat ik zeg; de link naar wat je stelde in het Kris en Lisanne topic. Je veralgemeniseert, je alleen focussen op de overeenkomsten (of jouw visie daarop) en de verschillen achterwege laten. Dat is geen eerlijke vergelijking en/want tussen alles kun je overeenkomsten zien en alleen op die selectieve vergelijking conclusies trekken.quote:Op dinsdag 4 november 2014 15:21 schreef Molurus het volgende:
Ten aanzien van de vergelijking tussen het type denkfouten dat er in beide gevallen wordt gemaakt vind ik het nog wel interessant.
Ik zie daar veel overeenkomsten, de agressieve houding, de wetenschap enerzijds en randzaken (abiogenese, geld uitgeven resp) anderzijds niet uit elkaar kunnen houden, de veronderstelling/suggestie van een samenzwering, etc, etc.
Maar voor een inhoudelijke behandeling van het vraagstuk kun je wellicht beter hier verder.
En wederom een beschuldiging. Je snapt dat ik weinig zin heb om daarop in te blijven gaan? Bovendien begrijp je niet wat ik met indirect bedoel. Dat geeft niet, maar vraag dan. Dat doe je niet; je trekt conclusies op basis van je eigen interpretatie. In discussies ook wel stroman genoemd.quote:Alle metingen zijn indirect, ook die fossielen. Dit is gewoon meten met twee maten wat je hier doet.
“exact ditzelfde”, ga je weer. Je ridiculiseert mij door me met creationisten te vergelijken. Bovendien is het niet waar. Wat creationisten betogen is dat de fossiele record incompleet is en er “nooit” tussenvormen zijn gevonden.quote:En grappig genoeg wordt exact ditzelfde verwijt gemaakt door creationisten wanneer ze kritiek hebben op evolutie.
Het woord “drogreden” is niet van toepassing op natuurwetenschap. Het is een filosofische, retorische, politieke benaming, geen wetenschappelijke.quote:Vanzelfsprekend is het in beide gevallen een drogreden. Er bestaat niet zoiets als een directe meting.
En wederom het soort ad hominems waar ik zo aan gewend ben van je. “Serieus nemen”. Dat is helemaal het punt niet. Ook wederom een gelijkstelling van de indirectheid van de metingen, wat niet zo is.quote:Waarom is het bijvoorbeeld dat jij schattingen van de leeftijd van de aarde wel serieus neemt, maar schattingen van het CO2 gehalte in de atmosfeer een miljoen jaar geleden niet? Beide metingen zijn indirect. In beide gevallen waren we er zelf niet bij.
Nee dus. En ik zou het op prijs stellen als je dit soort simplificaties, beschuldigingen en denigrerende opmerkingen over mijn wetenschappelijke kennis achterwege zou laten. De argumenten waarom je vergelijkingen niet kloppen heb ik hier uitvoerig beschreven.quote:Als jouw argument hout snijdt dan geldt dat net zo goed voor een jonge-aarde creationist die zegt dat wij helemaal niet kunnen weten hoe oud de aarde is.
En wederom, “hypocriet”. Normaal inhoudelijk discussieren op basis van inhoud gaat je moeilijk af zie ik.quote:En dan ben ik wel benieuwd: wat zeg jij dan tegen zo'n jonge-aarde creationist? Is daar nog een antwoord mogelijk dat niet hypocriet is?
Veruit de meeste "klimaatcritici" zijn helemaal geen wetenschappers, laat staan klimaatwetenschappers.quote:Op dinsdag 4 november 2014 19:16 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Helemaal niet, klimaatcritici maken gebruik van de wetenschappelijke methode.
Mensen snappen niet helemaal dat exacte wetenschappen niet zo exact zijn als ze denken. Eigenlijk bestaat er uberhaupt niet zoiets als een 'exacte' wetenschap.quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:45 schreef pfaf het volgende:
Klimaatwetenschap geen exacte wetenschap?
Klimaatwetenschap is een synthese van verschillende disciplines en alleen als je die allemaal meeneemt in het verhaal kun je het serieus nemen. Die deeldisciplines zijn inderdaad allemaal exacte wetenschappen, doch de onzekerheden waarmee gewerkt wordt, zijn zo enorm dat het niet zo is dat er een exacte uitkomst gegeven kan worden.quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:45 schreef pfaf het volgende:
Klimaatwetenschap geen exacte wetenschap?
Nou de groep mensen die onderzoek kunnen doen in die nieuwe situatie is een stuk kleiner, want schijnbaar is het dan allemaal wat minder dringend. Ik denk ook, maar daar heb ik geen voorbeelden van, dat het verrekte lastig is om goed nieuwe funding te krijgen als blijkt dat je twintig jaar lang het verkeerde hebt zitten roepen als grote zekerheid. Hoeveel nobelprijzen zijn er eigenlijk gewonnen door klimaatwetenschappers? IPCC telt niet.quote:Op zondag 11 mei 2014 11:13 schreef cynicus het volgende:
Ik vraag me af wat jij ziet als potentiele belangenverstrengeling van een klimaatwetenschapper? Hij verkoopt noch windturbines, noch kolen. Sterker nog, als wetenschapper zou het fantastisch zijn als zelfs de basis van de huidige kennis onjuist zou blijken te zijn, er ligt dan weer voor decennia opwindend nieuw onderzoek te doen en menig Nobelprijs te winnen.
Ik denk overigens ook zeker niet dat het een samenzwering is, laat dat duidelijk zijn.quote:Er zijn teveel mensen uit teveel verschillende vakgebieden over een hele lange periode bij betrokken, die krijg je niet en-masse overtuigd puur om geld uit de zakken van burgers te kloppen.
Nee, antropogene klimaatverandering als 'samenzwering' van wetenschappers gaat er bij mij niet in.
Dit is echt de vreemdste kritiek die ik ooit op klimaatwetenschap heb gehoord. Sinds wanneer zeggen onzekerheden iets over de mate of een wetenschap exact is?quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Klimaatwetenschap is een synthese van verschillende disciplines en alleen als je die allemaal meeneemt in het verhaal kun je het serieus nemen. Die deeldisciplines zijn inderdaad allemaal exacte wetenschappen, doch de onzekerheden waarmee gewerkt wordt, zijn zo enorm dat het niet zo is dat er een exacte uitkomst gegeven kan worden.
Toch knap, om totaal niet te lezen wat ik zeg:quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:58 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dit is echt de vreemdste kritiek die ik ooit op klimaatwetenschap heb gehoord. Sinds wanneer zeggen onzekerheden iets over de mate of een wetenschap exact is?
Wiskundequote:Op dinsdag 4 november 2014 20:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mensen snappen niet helemaal dat exacte wetenschappen niet zo exact zijn als ze denken. Eigenlijk bestaat er uberhaupt niet zoiets als een 'exacte' wetenschap.
quote:Op dinsdag 4 november 2014 21:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Toch knap, om totaal niet te lezen wat ik zeg:
- ik geef geen kritiek op klimaatwetenschap
- ik onderscheid exacte wetenschap van exacte uitkomsten
Ik voeg juist iets toe. En ik onderscheid "exactheid" wat meer.quote:Op dinsdag 4 november 2014 21:02 schreef pfaf het volgende:
[..]
Als je niets zegt wat iets toevoegt, waarom reageer je dan? Je lijkt aegumenten te geven op theUnderdogs stelling.
Ook dat is slechts exact zolang het zich buiten de empirie begeeft.quote:Op dinsdag 4 november 2014 21:02 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Wiskundemits je dat als wetenschap ziet.
Dat zelfde kun je zeggen als je klimaatwetenschap vervangt door, bijvoorbeeld, natuurkunde. Wat is precies je punt?quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Klimaatwetenschap is een synthese van verschillende disciplines en alleen als je die allemaal meeneemt in het verhaal kun je het serieus nemen. Die deeldisciplines zijn inderdaad allemaal exacte wetenschappen, doch de onzekerheden waarmee gewerkt wordt, zijn zo enorm dat het niet zo is dat er een exacte uitkomst gegeven kan worden.
In feite zijn astronomie, klimatologie/meteorologie/atmosfeerkunde, hydrologie/waterkunde en geologie, geochemie en geofysica/aardwetenschappen allemaal een synthese van chemie, fysica (een klein beetje biologie).quote:Op dinsdag 4 november 2014 21:07 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Dat zelfde kun je zeggen als je klimaatwetenschap vervangt door, bijvoorbeeld, natuurkunde. Wat is precies je punt?
Maar in iets als wiskunde bestaat 100% bewijs en ook natuurkundige wetten als kwantummechanica en relativiteitstheorie zijn zo goed als "zeker".quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mensen snappen niet helemaal dat exacte wetenschappen niet zo exact zijn als ze denken. Eigenlijk bestaat er uberhaupt niet zoiets als een 'exacte' wetenschap.
Nee, allerminst.quote:Op dinsdag 4 november 2014 21:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar in iets als wiskunde bestaat 100% bewijs en ook natuurkundige wetten als kwantummechanica en relativiteitstheorie zijn zo goed als "zeker".
Maar in de klimaatdiscussie valt nog genoeg te discussiëren volgens mij. Zo doen veel klimaatwetenschappers alsof de klimaatverandering heel erg zijn, maar is nog maar de vraag hoe wij mensen daarop zullen reageren. Het kan ook heel goed dat wij (mensen) ons er direct op aanpassen en dat het tot meer innovatie zorgt.
Of zeg ik hier hele gekke dingen?
Waarom zou dat lastig zijn? Ook al zou het onverstelbare gebeuren en ons begrip van broeikasgassen, de fossiele brandstof boekhouding en dergelijke niet kloppen dan is het -stel ik- zelfs belangrijker geworden om te weten waarom dan wel het klimaat veranderd.quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou de groep mensen die onderzoek kunnen doen in die nieuwe situatie is een stuk kleiner, want schijnbaar is het dan allemaal wat minder dringend. Ik denk ook, maar daar heb ik geen voorbeelden van, dat het verrekte lastig is om goed nieuwe funding te krijgen als blijkt dat je twintig jaar lang het verkeerde hebt zitten roepen als grote zekerheid.
Lastig, want er zijn veel deelgebieden bij betrokken en veel kennis wordt ook gebruikt voor andere zaken. Ook is de basis van AGW al sinds 1850 (Fourier/Tyndall) bekend, dus echt ground-breaking Nobel-waardige ontdekkingen worden dan lastig, het is meer toegepaste kennis. Maar ik ken bijvoorbeeld, alleen al in fysica:quote:Hoeveel nobelprijzen zijn er eigenlijk gewonnen door klimaatwetenschappers? IPCC telt niet.
Er vanuit gaan dat wij als mens al die problemen bij verdere opwarming wel aan kunnen, lijkt mij een behoorlijk risicovolle instelling. Beter gaan we ons best doen om die problemen zoveel mogelijk te voorkomen. Helemaal als we in die tijd de Aarde moeten delen met meer dan 10 miljard anderen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 21:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar in iets als wiskunde bestaat 100% bewijs en ook natuurkundige wetten als kwantummechanica en relativiteitstheorie zijn zo goed als "zeker".
Maar in de klimaatdiscussie valt nog genoeg te discussiëren volgens mij. Zo doen veel klimaatwetenschappers alsof de klimaatverandering heel erg zijn, maar is nog maar de vraag hoe wij mensen daarop zullen reageren. Het kan ook heel goed dat wij (mensen) ons er direct op aanpassen en dat het tot meer innovatie zorgt.
Of zeg ik hier hele gekke dingen?
Ik ga nergens vanuit, want het is allemaal nog speculatie.quote:Op dinsdag 4 november 2014 22:12 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Er vanuit gaan dat wij als mens al die problemen bij verdere opwarming wel aan kunnen, lijkt mij een behoorlijk risicovolle instelling. Beter gaan we ons best doen om die problemen zoveel mogelijk te voorkomen. Helemaal als we in die tijd de Aarde moeten delen met meer dan 10 miljard anderen.
Kun je hier wat voorbeelden van geven?quote:Op dinsdag 4 november 2014 22:08 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Daarbij zijn alle "voorspellingen" van het IPCC (geen wetenschappelijk, maar een politiek instituut) steevast veeel te ver van de realiteit af geweest.
O.a. Svante Arrhenius 1903 Chemiequote:Op dinsdag 4 november 2014 22:10 schreef cynicus het volgende:
En dan heb je natuurlijk nog chemie, biologie..
het essentiële verschil met de natuurkunde is dat in de natuurkunde een theorie of model toetsbaar is, men kan ten allen tijde het experiment (iig in principe) herhalen en de metingen vergelijken.quote:Op dinsdag 4 november 2014 21:07 schreef Zwoerd het volgende:
Dat zelfde kun je zeggen als je klimaatwetenschap vervangt door, bijvoorbeeld, natuurkunde. Wat is precies je punt?
Het model klopt dus niet, of het nu "erger of minder erg" is.quote:Op dinsdag 4 november 2014 22:34 schreef cynicus het volgende:
Voorbeelden van hoe ver het IPCC er naast zat:
[ afbeelding ]
Bron
Oh nee, ik bedoel eigenlijk dat het zeeniveau sneller stijgt dan het IPCC voorspelde en dat het Arctisch zeeijs veel sneller af nam dan het IPCC voorspelde. Bad, bad IPCC!
Zeeniveau:
[ afbeelding ]
Arctisch zeeijs:
[ afbeelding ]
Bron
Klopt deels, voorspellingen worden gedaan op basis van modellen. Simpelweg omdat we maar 1 aarde hebben. Modellen zijn niet ideaal (we hadden liever 1000 aardes waarmee we diverse scenarios kunnen testen) maar zijn het minst slechte alternatief ten opzichte van niks. Het vertrouwen dat in modellen bestaat, de skill van modellen, komt voort uit het vermogen het veleden te simuleren en door bestudering van het paleoklimaat (de historie van het klimaat).quote:Op dinsdag 4 november 2014 22:37 schreef Oud_student het volgende:
[..]
het essentiële verschil met de natuurkunde is dat in de natuurkunde een theorie of model toetsbaar is, men kan ten allen tijde het experiment (iig in principe) herhalen en de metingen vergelijken.
Het klimaat is echter een eenmalig experiment en de voorspellingen die men doet zitten allemaal op een comfortabele afstand 30, 50 of 100 jaar. De voorspellers zin dan allang dood of met pensioen.
De zgn. klimaat experimenten zijn allemaal model simulaties en extrapolaties.
Deels waar, er zijn inderdaad veel factoren maar dat wil uiteraard niet zegen dat we helemaal niet weten hoe die elkaar beinvloeden, wederom door bestudering van het paleoklimaat.quote:(dus nu niet aankomen met een experiment dat CO2 infrarood absorbeert, dat klopt en kun je in labs oneindig vaak herhalen, maar zegt niets over het klimaat waar het slechts 1t van de 100den, 1000den ? factoren is, waarvan we ook niet weten hoe die factoren elkaar beïnvloeden)
Niemand, hoewel de statistiek van klimaat de chaos meetbaar maakt. Maar als er belangrijke zaken op het spel staan (o.a. economie, voedselvoorziening, staatsveiligheid) het je ook geen zekerheid nodig om aan risicomanagement te doen op basis van de informatie die je ter beschikking staat.quote:Wie kan mij trouwens verzekeren dat het klimaat überhaupt te voorspellen is en niet zoals het weer intrinsiek onvoorspelbaar is (chaos theorie)
CO2 tax hier invoeren terwijl in China meer dan 30.000 kolenmijnen zijn en er 2 kolencentrales per week gebouwd wordenquote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:36 schreef cynicus het volgende:
Overigens zijn er diverse economische studies (van invloedrijke economen als Nordhaus, Tol, Stern, etc.) waaruit blijkt dat niet handelen duurder is dan wel handelen. De ergste effecten voorkomen blijkt namelijk circa 1% GDP te kosten, terwijl bij niets doen de kosten op kunnen lopen tot over de 10% GDP. Die verfoeide CO2-tax zou dus best wel eens goedkoper blijken te zijn dan de huidige status quo, vooropgesteld dat een CO2-tax daarwerkelijk de CO2 emissies zou reduceren en goed geimplementeerd is. Dat is waar de discussie over zou moeten gaan in mijn opinie.
Tja, de wetenschap is al decennia lang wel aardig duidelijk dat ongebreidelde CO2-emissies een wereldwijd probleem voor de lange termijn is. Dus wordt het daarmee automatisch een politiek probleem.quote:Op dinsdag 4 november 2014 22:56 schreef Oud_student het volgende:
[..]
CO2 tax hier invoeren terwijl in China meer dan 30.000 kolenmijnen zijn en er 2 kolencentrales per week gebouwd worden![]()
Dat is natuurlijk wel zeer politiek correct (of niet want wie verdient er aan deze handel?), iig het is politiek. Wetenschappelijk gezien is het natuurlijk onzin, je zou juist de grote uitstoters eerst moeten aanpakken.
Nee maar je moet het wel in perspectief zien.quote:Op dinsdag 4 november 2014 23:11 schreef cynicus het volgende:
Historisch gezien is trouwens het Westen de grootste uitstoter van CO2, per capita trouwens ook. Als alleen China wat doet helpt het ook niks, we zullen allemaal een steentje bij moeten dragen, maar ik heb zo'n vermoeden dat jij liever wijst naar een ander?
Hoewel je een punt hebt als je zegt dat we als westen het probleem niet op kunnen lossen, wordt het probleem ook niet opgelost als we eerst nog 20 jaar met elkaar gaan zitten vergaderen over hoe we het probleem op moeten lossen. En zolang wordt er al ongeveer over vergaderd.quote:Op dinsdag 4 november 2014 23:21 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Nee maar je moet het wel in perspectief zien.
"het westen" bestaat in deze niet, een gemiddelde (die bestaat ook niet) Amerikaan veroorzaakt veel meer CO2 uitstoot dan bijv een Nederlander.
Als de EU eenzijdig CO2 heffingen gaat opleggen, dan gaat de al zo slecht lopende economie nog slechter. Dus in overleg en verdere innovatie, CO2 gebruiken als grondstof bijv., warmte kracht koppelingen etc.
Mijn belangrijkste reden is onafhankelijk worden van Rusland en het Midden Oosten.
Idd dit zei ik ook al dit zijn in mijn ogen veel belangrijker redenen om andere vormen van energie te vinden. Bovendien is het zonde om aardolie te verbranden (heb ik eens gehoord uit de mond van een manager van Shell) je kunt er zoveel andere zaken van makenquote:Op dinsdag 4 november 2014 23:28 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hoewel je een punt hebt als je zegt dat we als westen het probleem niet op kunnen lossen, wordt het probleem ook niet opgelost als we eerst nog 20 jaar met elkaar gaan zitten vergaderen over hoe we het probleem op moeten lossen. En zolang wordt er al ongeveer over vergaderd.
Sowieso moet er bij nieuwe ontwikkelingen altijd een voorloper zijn. Waarom zouden wij dat niet zijn?
In plaats van het als een beperking te zien, kun je de omzetting naar duurzame energie ook als een kans zien. Onafhankelijkheid van landen als Rusland en het Midden Oosten. Niet alleen minder CO2-uitstoot, maar ook schonere lucht. Oftewel, dit plaatje:
[ afbeelding ]
Dat ook idd.quote:Op dinsdag 4 november 2014 23:31 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Idd dit zei ik ook al dit zijn in mijn ogen veel belangrijker redenen om andere vormen van energie te vinden. Bovendien is het zonde om aardolie te verbranden (heb ik eens gehoord uit de mond van een manager van Shell) je kunt er zoveel andere zaken van maken
Ja, maar wij zijn die Amerikanen niet. Wij kunnen de beslissing niet voor hun nemen, alleen voor ons zelf (tenzij in VN verband en dat is als trekken aan een dood paardl). Bovendien is het verre van fair om te verwachten dat bijv. een China (opkomende economie) meer zou moeten doen dan wij. Wij (Europa en het Westen in het algemeen) zijn hisotrisch gezien de grootste bijdragers, we zouden dan ook een voortrekkersrol moeten nemen om er wat aan te doen.quote:Op dinsdag 4 november 2014 23:21 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Nee maar je moet het wel in perspectief zien.
"het westen" bestaat in deze niet, een gemiddelde (die bestaat ook niet) Amerikaan veroorzaakt veel meer CO2 uitstoot dan bijv een Nederlander.
Ah, korte termijn economie gaat weer eens voor lange termijn, dat zie ik wel vaker, zo blijven we aanmodderen. Maar om geen onnodige angst te kweken, hoeveel procent economische groei zou bijv. een Europese CO2 taks volgens jouw kosten? Kun je naar studies verwijzen? Of is 'slecht voor de economie' gewoon deen ooddoener voor alles waar je geen zin in hebt?quote:Als de EU eenzijdig CO2 heffingen gaat opleggen, dan gaat de al zo slecht lopende economie nog slechter. Dus in overleg en verdere innovatie, CO2 gebruiken als grondstof bijv., warmte kracht koppelingen etc.
Prima, ieder zo zijn reden om zo snel mogelijk te stoppen met fossiele brandstoffen.quote:Mijn belangrijkste reden is onafhankelijk worden van Rusland en het Midden Oosten.
Dit is politiek correct gepraat, jouw mening en die van een aantal eurocraten. Ik zie niet in waarom China niet meer zou moeten doen, of de VS. Waarom moeten "wij" voortrekker zijn.quote:Op dinsdag 4 november 2014 23:35 schreef cynicus het volgende:
Ja, maar wij zijn die Amerikanen niet. Wij kunnen de beslissing niet voor hun nemen, alleen voor ons zelf (tenzij in VN verband en dat is als trekken aan een dood paardl). Bovendien is het verre van fair om te verwachten dat bijv. een China (opkomende economie) meer zou moeten doen dan wij. Wij (Europa en het Westen in het algemeen) zijn hisotrisch gezien de grootste bijdragers, we zouden dan ook een voortrekkersrol moeten nemen om er wat aan te doen.
Economie is ook geen exacte wetenschap zoals natuurkunde, dus ik kan de gevolgen niet voorspellen, mijn nschatting is dat de gevolgen negatief zijn, want meer kosten.quote:Ah, korte termijn economie gaat weer eens voor lange termijn, dat zie ik wel vaker, zo blijven we aanmodderen. Maar om geen onnodige angst te kweken, hoeveel procent economische groei zou bijv. een Europese CO2 taks volgens jouw kosten? Kun je naar studies verwijzen? Of is 'slecht voor de economie' gewoon deen ooddoener voor alles waar je geen zin in hebt?
Dit kan alleen door nieuwe concurrerende vormen van energie en slimme besparingen.quote:Prima, ieder zo zijn reden om zo snel mogelijk te stoppen met fossiele brandstoffen.
Het gaat hier niet om geopolitiek (tenminste niet direct) maar om klimaatverandering en de politiek eromheem, dus ik herhaal de vraag: op welke manier kan Nederland/Europa/whatever zijn CO2 emisssies verlagen die wel past in jouw overtuiging?
We zouden om te beginnen moeten stoppen met China als lagelonenland te gebruiken.quote:Op dinsdag 4 november 2014 23:47 schreef Oud_student het volgende:
Ik zie niet in waarom China niet meer zou moeten doen, of de VS. Waarom moeten "wij" voortrekker zijn.
Graag:quote:Op dinsdag 4 november 2014 22:14 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Kun je hier wat voorbeelden van geven?
De uitstoot van CO2 is echt geen probleem.quote:Op dinsdag 4 november 2014 23:59 schreef barthol het volgende:
[..]
We zouden om te beginnen moeten stoppen met China als lagelonenland te gebruiken.
China heeft minder uitstoot per capita dan wij, en een groot percentage van die uitstoot van china heeft te maken met de productie van goederen voor het westen. Omdat die goederen ook vervoerd moeten worden van China Naar Nederland komt daar extra uitstoot bij. Of te wel Nederland laat China voor een deel van zijn uitstoot opdraaien als we onze productie daarheen verplaatsen.
praat je tegen jezelf?quote:Op woensdag 5 november 2014 00:56 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De uitstoot van CO2 is echt geen probleem.
Het verbruik van dure kostbare fossiele brandstoffen om goedkope plastic (ook van olie gemaakte) shit naar de hele wereld te vervoeren, dat is wel een probleem.
Voor de klimaathoaxers is dat "mooi meegenomen". En dat is dan ook een van de grootste problemen die ik met die hele hoax heb. Het gaat niet om effectief milieubeleid, maar om zakken vullen en machtsmiddelen.
CO2-emissiehandel. Letterlijk handel in (gebakken) lucht. Degene die het bedacht heeft is geniaal. Wel duivels geniaal, maar och, als de boete maar gedaan wordt. De mens is immers "slecht", "vies" en "vuil".
Nee, ik reageer op jou.quote:
Heb je ook een bron waar uitgelegd wordt hoe ze hier precies op gekomen zijn? Dan kan ik daar vanavond op in gaan. Bij die 2de vergelijking zie je meteen al dat ze de boel een beetje verdraaien door de piek in 1990 als startpunt/baseline gebruiken.quote:Op woensdag 5 november 2014 00:53 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Graag:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://c3headlines.typepa(...)20a59b667d970c-800wi
http://c3headlines.typepa(...)c017ee88df70e970d-pi
Inderdaad, dat soort grafiekjes zeggen niks over de kwaliteit van modelvoorspellingen.quote:Op woensdag 5 november 2014 08:24 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Heb je ook een bron waar uitgelegd wordt hoe ze hier precies op gekomen zijn? Dan kan ik daar vanavond op in gaan. Bij die 2de vergelijking zie je meteen al dat ze de boel een beetje verdraaien door de piek in 1990 als startpunt/baseline gebruiken.
Ik hoor het graag, want de data in die grafiek is zeer makkelijk zelf te vinden en te controleren.quote:Het zou helemaal mooi zijn als jij op cynicus' 'model vs observations' post op de vorige pagina ingaat. Dat spreekt jou stelling tegen, dus kun je vast wel uitleggen wat daar mis mee is.
Jij noemt het 'politiek', ik noem het een morele verplichting, passend in o.a. de libertarische opvatting dat je een ander geen last mag bezorgen met je eigen acties.quote:Op dinsdag 4 november 2014 23:47 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dit is politiek correct gepraat, jouw mening en die van een aantal eurocraten. Ik zie niet in waarom China niet meer zou moeten doen, of de VS. Waarom moeten "wij" voortrekker zijn.
Voor zover er sprake is van "wij" moeten we aan ons belang denken.
Ja, dat is ook een methode.quote:Het zou best kunnen dat we ontwikkelingen stimuleren die in ons belang zijn en ook de CO2 uitstoot reduceren.
Er zijn niet alleen meer kosten maar ook minder uitgaven (import van kolen, olie en gas), minder schade aan de volksgezondheid en landbouw, toename van staatsveiligheid door minder resource conflicten en afhankelijkheid van buitenlandse fossiele brandstof import en op langere termijn ook besparing aan adaptatie. Dus zo simpel is het inderdaad niet.quote:Economie is ook geen exacte wetenschap zoals natuurkunde, dus ik kan de gevolgen niet voorspellen, mijn nschatting is dat de gevolgen negatief zijn, want meer kosten.
En hoe wil je die vormen -die initieel duurder zijn- een significant aandeel in een bevooroordeelde markt laten krijgen? Subsidieren van onderzoek of juist daadwerkelijke opwek? Verplichte aandeel percentages opleggen? En aan welke nieuwe concurrerende vormen van energie zit je te denken? Ik meen me namelijk te herinneren dat je nou niet echt enthousiast bent over één van de meest goedkoopste vormen op dit moment, windturbines op land...quote:Dit kan alleen door nieuwe concurrerende vormen van energie en slimme besparingen.
Financieel dagblad (betaalmuur)quote:Maak fossiel duur
[..]
Het klimaat verandert. De mens is een van de oorzaken. Om de temperatuurstijging nog enigszins binnen de perken te houden, moeten we voor het einde van deze eeuw stoppen met het in de fik steken van fossiele brandstoffen. Het goede nieuws is dat die doelstelling nog haalbaar is ook. Als econoom weet ik wel wat we moeten doen: voer een forse CO2-belasting in. Per direct. Liefst wereldwijd, desnoods eerst alleen in Europa. Maak fossiel duur, dan wordt het alternatief vanzelf rendabel.
Mathijs Bouman is macro-econoom.
Laat maar weer eens mooi zien hoe conservatief het hele proces eigenlijk is en dat overheden knap zenuwachtig worden als ze met de neus op te harde feiten gedrukt worden. De verwijderde pagina's gaven een nauwkeurig tijdframe waarin emissies af moesten nemen om onder de 2 graden opwarming te blijven:quote:Op woensdag 5 november 2014 22:26 schreef Monolith het volgende:
Stukje van de WaPo over het 'politieke aspect' van het IPCC:
http://www.washingtonpost(...)-u-n-climate-report/
Jammer trouwens dat de discussie met Oud_Student lijkt dood te bloeden zodra ik probeer helder te krijgen hoe hij concreet de transitie van overwegend fossiel naar schone vormen van energie voor zich ziet. Wel voor minder afhankelijkheid van fossiel maar niet met hulp van een CO2 taks en hoe dat dan wel moet blijft onbeantwoord.quote:"provided a very precise [time] frame for the emissions that are compatible with a 2 degree of warming,"
http://www.scientias.nl/p(...)2-dan-gedacht/105971quote:Wetenschappers willen graag een helder beeld krijgen van hoe het klimaat van de aarde zich in de toekomst gaat ontwikkelen en welke gevolgen dat heeft voor onze planeet. Het is daarbij van groot belang dat we weten hoeveel CO2 er momenteel in de atmosfeer zit. Een nieuw onderzoek stelt nu dat we de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer overschatten. Planten blijken zo’n zestien procent meer CO2 te absorberen dan gedacht.
Waarom denk je dat dit onderzoek twijfel schept over AGW? De opname van CO2 door planten (iets meer, dat is fijn) zegt weinig over de hele koolstofbalans omdat daar veel meer factoren meespelen (vrijkomen van CO2 door rotting en de fractie die de oceanen opnemen bijv.). Het is gewoon een verbetering van een detail en verandert niks aan het grote plaatje.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:53 schreef budvar het volgende:
Ik vind dat hele CO2 verhaal wel rammelen hoor.
[..]
http://www.scientias.nl/p(...)2-dan-gedacht/105971
Ja, per molecuul is methaan een sterker broeikasgas, maar ook dat is niet het hele verhaal.quote:Volgens mij kan er beter gekeken worden naar methaan wat een veel sterker broeikasgas is.
Wat je sowieso vaak ziet in discussie over dit soort complexe wetenschappelijke discussies is dat men de inhoud mijdt en een meta-discussie gaat voeren over vermeende bevooroordeeldheid van de betrokken wetenschappers. Of men doet aan het betere knip- en plakwerk van skeptische weblogs. Als er dan inhoudelijk gereageerd wordt op dat knip- en plakwerk, dan hakt men af of gooit er een nieuwe linkdump tegenaan omdat men de materie niet begrijpt.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:29 schreef cynicus het volgende:
[..]
Laat maar weer eens mooi zien hoe conservatief het hele proces eigenlijk is en dat overheden knap zenuwachtig worden als ze met de neus op te harde feiten gedrukt worden. De verwijderde pagina's gaven een nauwkeurig tijdframe waarin emissies af moesten nemen om onder de 2 graden opwarming te blijven:
[..]
Jammer trouwens dat de discussie met Oud_Student lijkt dood te bloeden zodra ik probeer helder te krijgen hoe hij concreet de transitie van overwegend fossiel naar schone vormen van energie voor zich ziet. Wel voor minder afhankelijkheid van fossiel maar niet met hulp van een CO2 taks en hoe dat dan wel moet blijft onbeantwoord.
Tja, daarom zouden rationele mensen zonder relevante vakinhoudelijke kennis eigenlijk een keus moeten maken uit twee opties:quote:Op donderdag 6 november 2014 11:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat je sowieso vaak ziet in discussie over dit soort complexe wetenschappelijke discussies is dat men de inhoud mijdt en een meta-discussie gaat voeren over vermeende bevooroordeeldheid van de betrokken wetenschappers. Of men doet aan het betere knip- en plakwerk van skeptische weblogs. Als er dan inhoudelijk gereageerd wordt op dat knip- en plakwerk, dan hakt men af of gooit er een nieuwe linkdump tegenaan omdat men de materie niet begrijpt.
Ik twijfel eerlijk gezegd ook niet dat de mens een grote factor speelt in klimaatverandering, ik twijfelde er wel over of CO2 daar zo'n grote rol inspeelt. Dit artikel versterkte mijn twijfels, planten nemen 16% meer op dan gedacht vind ik nogal wat, en meer CO2 betekent nog meer planten wat nog meer opname betekent.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:12 schreef cynicus het volgende:
[..]
Waarom denk je dat dit onderzoek twijfel schept over AGW? De opname van CO2 door planten (iets meer, dat is fijn) zegt weinig over de hele koolstofbalans omdat daar veel meer factoren meespelen (vrijkomen van CO2 door rotting en de fractie die de oceanen opnemen bijv.). Het is gewoon een verbetering van een detail en verandert niks aan het grote plaatje.
[..]
Ja, per molecuul is methaan een sterker broeikasgas, maar ook dat is niet het hele verhaal.
De concentratie van methaan is veel lager dan CO2 en als je uitrekent wat de verandering in de concentratie van methaan en CO2 voor effect heeft op het broeikaseffect blijkt dat de forcering door de toegenomen CO2 bijna een keer zo sterk is. Zie de onderstaande figuur uit het nieuwe IPCC rapport:
[ afbeelding ]
Bron
Methaan wordt bovendien in gemiddeld 10 jaar in de atmosfeer door het vrije radicaal OH- geoxideerd tot CO2. CO2 daarentegen blijft vervolgens nog gemiddeld duizenden jaren in de korte koolstofkringloop zijn forcerende werking doen.
Er zijn goede redenen om te focussen op het terugdringen van de uitstoot van alle broeikasgassen, met name CO2 maar ook CH4.
Je zou eens de technische samenvatting van het IPCC AR5 report kunnen lezen, met name het hoofdstuk 'drivers of climate change'.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:53 schreef budvar het volgende:
[..]
Ik twijfel eerlijk gezegd ook niet dat de mens een grote factor speelt in klimaatverandering, ik twijfelde er wel over of CO2 daar zo'n grote rol inspeelt. Dit artikel versterkte mijn twijfels, planten nemen 16% meer op dan gedacht vind ik nogal wat, en meer CO2 betekent nog meer planten wat nog meer opname betekent.
Dat methaan "maar" 10 jaar in de lucht blijft wist ik niet, maar het lijkt me dat als er maar genoeg methaan de lucht in gaat er in die 10 jaar toch veel kan gebeuren.
Nogmaals, je vergeet de andere helft van het verhaal.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:53 schreef budvar het volgende:
[..]
Ik twijfel eerlijk gezegd ook niet dat de mens een grote factor speelt in klimaatverandering, ik twijfelde er wel over of CO2 daar zo'n grote rol inspeelt. Dit artikel versterkte mijn twijfels, planten nemen 16% meer op dan gedacht vind ik nogal wat, en meer CO2 betekent nog meer planten wat nog meer opname betekent.
Ja dat is zo maar ga er eens aan rekenen hoeveel methaan dat zou moeten zijn (met middelbare school chemie moet dat kunnen) en waar moet dat vandaan komen?quote:Dat methaan "maar" 10 jaar in de lucht blijft wist ik niet, maar het lijkt me dat als er maar genoeg methaan de lucht in gaat er in die 10 jaar toch veel kan gebeuren.
Zal het vanavond even lezen als ik wat meer tijd heb.quote:Op donderdag 6 november 2014 12:16 schreef cynicus het volgende:
[..]
Nogmaals, je vergeet de andere helft van het verhaal.
- Als de omstandigheden hetzelfde blijven zal een plant meer CO2 opnemen bij een hogere concentratie maar in een opwarmende wereld blijven de andere omstandigheden niet gelijk. In een kas kan extra CO2 helpen maar daarbuiten is CO2 is nooit de beperkende groeifactor, dat zijn teveel water of te weinig, ongedierte, concurrentie van andere planten of gebrek aan nutrienten.
- Zoals het door jouw aangehaalde artikel zelf al zegt: rotting neemt op toe bij opwarming dus een deel van die 16% extra opname wordt net zo hard weer gecompenseerd door extra rotting. Rotting is omzetting/oxidatie van koolstof in planten naar methaan (zuurstofarme omgeving) of CO2 (zuurstofrijke omgeving).
[..]
Ja dat is zo maar ga er eens aan rekenen hoeveel methaan dat zou moeten zijn (met middelbare school chemie moet dat kunnen) en waar moet dat vandaan komen?
Misschien moet je er eens op een andere manier naar kijken:
Ongeveer de helft van onze fossiele CO2 emissies blijft achter in de atmosfeer (dat wordt gemeten en heeft niks met bovenstaande onderzoek van doen). De fossiele CO2 stapelt zich jaar naar jaar op. Na 150 jaar verbranding van fossiele brandstoffen is de CO2 concentratie al 40% toegenomen en door de exponentiele groei van emissies kunnen we onder een Business As Usual scenario deze eeuw tenminste twee dubbelingen van de pre-industriële concentratie verwachten. Al onze huidige kennis wijst op serieuze consequenties met bijbehorende risico's als gevolg daarvan, zie de beknopte samenvatting van het IPCC of de bijbehorende uitgebreide rapporten.
Klinkt goed!quote:Op donderdag 6 november 2014 12:25 schreef budvar het volgende:
[..]
Zal het vanavond even lezen als ik wat meer tijd heb.
Nou ik heb het grootste gedeelte gelezen(hopelijk ook begrepen maar wetenschappelijk engels is best lastig). Goed CO2 is een groot probleem maar wat gaan we(eigenlijk de politiek) eraan doen?quote:
Welnee. Ten eerste bestaat er niet zoiets als "de" wetenschap. Er zijn duizenden wetenschappers op dit vlak bezig en die hebben allemaal hun eigen visie en onderzoeksgebied.quote:Op dinsdag 4 november 2014 23:11 schreef cynicus het volgende:
[..]
Tja, de wetenschap is al decennia lang wel aardig duidelijk dat ongebreidelde CO2-emissies een wereldwijd probleem voor de lange termijn is.
En dan kom je weer vijandige politieke keuzes. Wat rationeel gezien wellicht het beste is om te doen is politiek natuurlijk lang niet altijd haalbaar. Dat is het lastige.quote:Op donderdag 6 november 2014 18:06 schreef budvar het volgende:
[..]
Dus ik neem aan dat de VN binnenkort wel resoluties aanneemt die het landen verbieden om nog kolen/gascentrales te bouwen, dat het autofabrikanten verplicht om waterstof auto's te maken enz enz.
Ga je ook nog in op deze post?quote:Op donderdag 6 november 2014 18:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Welnee. Ten eerste bestaat er niet zoiets als "de" wetenschap. Er zijn duizenden wetenschappers op dit vlak bezig en die hebben allemaal hun eigen visie en onderzoeksgebied.
Daarbij is er nog steeds geen effectiviteitsonderzoek gepresenteerd. Nergens wordt duidelijk hoe "het globale klimaat" -als dat al bestaat- gaat (terug?)veranderen als je maar X megaton CO2 per jaar gaat opslaan.
Nergens wordt duidelijk hoe klimaatveranderingen (al dan niet door de mens veroorzaakt, ik zeg duidelijk van niet, wij zijn veel kleiner dan de Natuur, maar stel dat dat wel zo is) "terug"veranderd dan wel "tegengehouden" worden.
Geef maar eens zo'n onderzoek. Als we over 50 jaar geen CO2 meer uitstoten (onmogelijk, want je ademt het gewoon uit), dan wordt het X graden kouder, krijgen we Y stormen minder per jaar, stijgt de zeespiegel niet meer en mislukken er Q oogsten minder.
Zonder zo'n effectiviteitsonderzoek is elke CO2-maatregel op niets anders gebaseerd dan op de politieke onderbuik in combinatie met een schuld-en-schaamte-gevoel over ons als mens.
Het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen (met name kolen) in het algemeen staat daar los van, dat is een goed idee. Maar niet vanwege zoiets vaags als CO2->klimaatverandering. Wel vanwege tastbare, controleerbare en meetbare zaken als fijnstof, luchtvervuiling, de kostbare grondstoffen zelf, politieke afhankelijkheid van andere, onstuimiger, landen, etc.
Dat is waar ja, maar als er op basis van dit rapport geen bindende resoluties komen kan het IPCC zichzelf ook wel opheffen lijkt me.quote:Op donderdag 6 november 2014 18:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dan kom je weer vijandige politieke keuzes. Wat rationeel gezien wellicht het beste is om te doen is politiek natuurlijk lang niet altijd haalbaar. Dat is het lastige.
Kijk maar naar iets als het verhogen van de pensioenleeftijd, dat is redelijk te bevatten en bijna iedereen snapt wel dat als we gemiddeld genomen ouder worden en langer gezond blijven dat het dan ook niet gek is om wat langer te werken. Maar voor men dat in de politiek tot beleid weet te verwerken ben je tientallen jaren verder want het doet mensen pijn.
Tja, het is een proces van de lange adem...quote:Op donderdag 6 november 2014 18:48 schreef budvar het volgende:
[..]
Dat is waar ja, maar als er op basis van dit rapport geen bindende resoluties komen kan het IPCC zichzelf ook wel opheffen lijkt me.
Als er nou niet zoveel van die Al Gore's zouden rondlopen die alleen dik willen verdienen aan het klimaatprobleem zou het misschien ook wat serieuzer genomen worden.
Zelden zo'n onsamenhangend zootje drogredenen gezien. Als antwoord op je zogenaamde diverse missende informatie: als je niks wilt zien zul je het ook niet zien. En in jouw geval kan het woordje 'als' daarbij wel weggelaten worden.quote:Op donderdag 6 november 2014 18:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Welnee. Ten eerste bestaat er niet zoiets als "de" wetenschap. Er zijn duizenden wetenschappers op dit vlak bezig en die hebben allemaal hun eigen visie en onderzoeksgebied.
Daarbij is er nog steeds geen effectiviteitsonderzoek gepresenteerd. Nergens wordt duidelijk hoe "het globale klimaat" -als dat al bestaat- gaat (terug?)veranderen als je maar X megaton CO2 per jaar gaat opslaan.
Nergens wordt duidelijk hoe klimaatveranderingen (al dan niet door de mens veroorzaakt, ik zeg duidelijk van niet, wij zijn veel kleiner dan de Natuur, maar stel dat dat wel zo is) "terug"veranderd dan wel "tegengehouden" worden.
Geef maar eens zo'n onderzoek. Als we over 50 jaar geen CO2 meer uitstoten (onmogelijk, want je ademt het gewoon uit), dan wordt het X graden kouder, krijgen we Y stormen minder per jaar, stijgt de zeespiegel niet meer en mislukken er Q oogsten minder.
Zonder zo'n effectiviteitsonderzoek is elke CO2-maatregel op niets anders gebaseerd dan op de politieke onderbuik in combinatie met een schuld-en-schaamte-gevoel over ons als mens.
Het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen (met name kolen) in het algemeen staat daar los van, dat is een goed idee. Maar niet vanwege zoiets vaags als CO2->klimaatverandering. Wel vanwege tastbare, controleerbare en meetbare zaken als fijnstof, luchtvervuiling, de kostbare grondstoffen zelf, politieke afhankelijkheid van andere, onstuimiger, landen, etc.
En dus geen antwoord, alleen maar aanval. Duidelijk. Dat effectiviteitsonderzoek is er dus niet. En dus geen enkele wetenschappelijke grond voor CO2-taxation. Dank voor de bevestiging.quote:Op donderdag 6 november 2014 19:01 schreef cynicus het volgende:
[..]
Zelden zo'n onsamenhangend zootje drogredenen gezien. Als antwoord op je zogenaamde diverse missende informatie: als je niks wilt zien zul je het ook niet zien. En in jouw geval kan het woordje 'als' daarbij wel weggelaten worden.
Ben je eigenlijk ook ingegaan op de ontmaskering van je vorige claim? Die over de voorspellingen?quote:Op donderdag 6 november 2014 19:03 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En dus geen antwoord, alleen maar aanval. Duidelijk. Dat effectiviteitsonderzoek is er dus niet. En dus geen enkele wetenschappelijke grond voor CO2-taxation. Dank voor de bevestiging.
Mata post vanaf de maan he. O wacht..quote:Op donderdag 6 november 2014 19:03 schreef Monolith het volgende:
Schoolvoorbeeld van hetgeen ik in mijn eerdere post beschreef inderdaad. Mata is sowieso een beetje speciaal.
Maar als ik dat rapport mag geloven(zie geen aanleiding om dat niet te doen) hebben we niet zoveel tijd.quote:Op donderdag 6 november 2014 18:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, het is een proces van de lange adem...
Dit moet welde grootste plaat uit de geschiedenis van platen zijn.quote:Op donderdag 6 november 2014 19:03 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En dus geen antwoord, alleen maar aanval. Duidelijk. Dat effectiviteitsonderzoek is er dus niet. En dus geen enkele wetenschappelijke grond voor CO2-taxation. Dank voor de bevestiging.
Ok, als Engels lastig is dan zijn de IPCC rapporten en de gepubliceerde literatuur niet echt handig. Misschien dat ik als alternatief het Planbureau voor de Leefomgeving mag suggereren? Zij dragen bij aan de IPCC rapporten en hebben een uitgebreid dossier online staan. In het Nederlands.quote:Op donderdag 6 november 2014 18:06 schreef budvar het volgende:
[..]
Nou ik heb het grootste gedeelte gelezen(hopelijk ook begrepen maar wetenschappelijk engels is best lastig).
Ja, dat is dus het probleem en een van de redenen waarom er na ~1990 niks is gebeurd (toen al was de staat van kennis meer dan duidelijk genoeg om actie te ondernemen om de risico's in te dammen). Het is gewoon een gigantisch probleem.quote:Goed CO2 is een groot probleem maar wat gaan we(eigenlijk de politiek) eraan doen?
Als ik die doelen zie, 0 CO2 uitstoot aan het einde van deze eeuw, moet er wel echt hele grote veranderingen komen en nog snel ook.
Daar heeft de VN (helaas) niet in het mandaad voor, anders was dat na het eerste IPCC rapport in 1990 al gebeurd.quote:Dus ik neem aan dat de VN binnenkort wel resoluties aanneemt die het landen verbieden om nog kolen/gascentrales te bouwen, dat het autofabrikanten verplicht om waterstof auto's te maken enz enz.
Mijn Engels is op zich wel goed maar wetenschappelijk Engels is toch wat andersquote:Op donderdag 6 november 2014 20:02 schreef cynicus het volgende:
Allereerst: complimenten dat je je best doet om de aangedragen standpunten na te gaan en bronnen te checken. Het kan knap lastig zijn om van standpunt te veranderen als nieuwe informatie daarom vraagt, dus ook daar complimenten voor!
[..]
Ok, als Engels lastig is dan zijn de IPCC rapporten en de gepubliceerde literatuur niet echt handig. Misschien dat ik als alternatief het Planbureau voor de Leefomgeving mag suggereren? Zij dragen bij aan de IPCC rapporten en hebben een uitgebreid dossier online staan. In het Nederlands.
[..]
Ja, dat is dus het probleem en een van de redenen waarom er na ~1990 niks is gebeurd (toen al was de staat van kennis meer dan duidelijk genoeg om actie te ondernemen om de risico's in te dammen). Het is gewoon een gigantisch probleem.
[..]
Daar heeft de VN (helaas) niet in het mandaad voor, anders was dat na het eerste IPCC rapport in 1990 al gebeurd.
Grappig, dit is een interessante stelling die recentelijk nog weer eens door een prominente contrarian gesteld werd. Het is een redenatie die gebaseerd is op een valse aanname, namelijk: dat als de feiten op tafel liggen er wel rationeel door alle partijen op gereageerd zal worden. Dat is niet zo. Ik probeer het uit te leggen door een analoog te trekken met de tabaksoorlog van de vorige eeuw.quote:Op donderdag 6 november 2014 18:48 schreef budvar het volgende:
[..]
Dat is waar ja, maar als er op basis van dit rapport geen bindende resoluties komen kan het IPCC zichzelf ook wel opheffen lijkt me.
Beetje jammer, deze opmerking. Je zou ook kunnen zeggen: Enig idee hoeveel bedrijven en mensen dik willlen verdienen aan de ongebreidelde gebruik van fossiele brandstoffen? El_Matador bijvoorbeeld?quote:Als er nou niet zoveel van die Al Gore's zouden rondlopen die alleen dik willen verdienen aan het klimaatprobleem zou het misschien ook wat serieuzer genomen worden.
quote:Op donderdag 6 november 2014 20:26 schreef Monolith het volgende:
Heeft Al Gore er zo verschrikkelijk veel geld mee verdiend? Meer dan hij met een paar lucratieve commissariaten had kunnen verdienen bijvoorbeeld?
Het zijn voornamelijk de zogenaamde critici van AGW die een obsessie hebben met Al Gore, heb ik het idee.
http://www.dailymail.co.u(...)rth-200m-decade.htmlquote:However, the 'Inconvenient Truth' documentary has been pivotal in helping him earn speaking fees averaging $175,000 for an appearance.
Nou dan moeten we maar hopen dat er snel meer rapporten komen.quote:Op donderdag 6 november 2014 20:28 schreef cynicus het volgende:
[..]
Grappig, dit is een interessante stelling die recentelijk nog weer eens door een contrarian gesteld werd. Het is een redenatie die gebaseerd is op een valse aanname, namelijk: dat als de feiten op tafel liggen er wel rationeel door alle partijen op gereageerd zal worden. Dat is niet zo. Ik probeer het uit te leggen door een analoog te trekken met de tabaksoorlog van de vorige eeuw.
De tabaksindustrie gebruikte een heel arsenaal aan middelen om twijfel te zaaien over de relatie tussen roken en kanker (reclame, misinformatie, welwillende wetenschappers, public relations, rechtszaken e.d.) maar de diverse rapporten van de Surgeon General (het hoogste medische orgaan in de VS) over de jaren heen erodeerde langzaam de positie van de tabaksfabrikanten en bouwde een massa aan bewijslast dat in civiele rechtzaken gebruikt werd en waardoor uiteindelijk de misinformatie camagne van de tabaksfabriekanten implodeerde en uiteindelijk leidde tot wet- en regelgeving (en de Tobacco Settlement).
En zo zijn er meer voorbeelden (bijv. de rol van CFK's op het gat in de ozonlaag). Kortom, bij onderwerpen waar de belangen van machtige groepen en bedrijven op het spel staan is het voor de waarheid een zaak van de lange adem. Het kan best zijn dat we nog diverse IPCC rapporten nodig hebben voordat de benodigde kritische momemtum voor actie bereikt is.
Klopt die bedrijven willen dat ook maar die doen, in mijn ogen tenminste, niet zo schijnheilig zoals Al Gore dat doet.quote:Beetje jammer, deze opmerking. Je zou ook kunnen zeggen: Enig idee hoeveel bedrijven en mensen dik willlen verdienen aan de ongebreidelde gebruik van fossiele brandstoffen? El_Matador bijvoorbeeld?
Dus Gore heeft ooit (jaren voordat hij de film maakte) vanwege zijn politieke achtergrond in het bestuur van Apple gezeten en hij heeft een TV-kanaal opgericht. De aandelen Apple en het tv-kanaal heeft hij verkocht en daar is hij rijk van geworden. Dat is zijn goed recht en ik zie niet in waarom daar zo moeilijk over gedaan wordt. Het heeft niks met het onderwerp van dit draadje van doen.quote:Op donderdag 6 november 2014 20:34 schreef budvar het volgende:
http://www.dailymail.co.u(...)rth-200m-decade.html
Hij heeft nog zo'n 200 miljoen dollar verdiend met de verkoop van een tv kanaal en Apple aandelen en vraagt dus zo'n 175.000 dollar om een uurtje over klimaat te lullen.
Ik heb er totaal geen problemen mee dat hij geld verkregen heeft met dat tv kanaal en aandelen maar dat hij zoveel vraagt om uurtje te praten over iets wat hij schijnbaar heel belangrijk vindt vind ik nogal hypocriet helemaal omdat hij dus al exorbitant rijk is.quote:Op donderdag 6 november 2014 21:00 schreef cynicus het volgende:
De fascinatie met Gore verbaasd me telkens. Hij is politicus en gebruikt de kennis uit de wetenschap, iets wat eigenlijk wel vaker voor zou mogen komen bij politici.
In 2007, toen An Inconvenient Truth uit kwam was de wetenschap al meer dan helder genoeg. Maargoed hij is democraat, rijk, dik en commercieel slim dus er is genoeg om te haten voor diegenen die wat te haten zoeken. Wat hij zegt of doet heeft geen enkel effect op de kennis die de wetenschap heeft over klimaatverandering. Maar hij heeft met een film het onderwerp AGW bij het grote publiek bekend gemaakt en is daarom pispaal van de contrarians.
[..]
Dus Gore heeft ooit (jaren voordat hij de film maakte) vanwege zijn politieke achtergrond in het bestuur van Apple gezeten en hij heeft een TV-kanaal opgericht. De aandelen Apple en het tv-kanaal heeft hij verkocht en daar is hij rijk van geworden. Dat is zijn goed recht en ik zie niet in waarom daar zo moeilijk over gedaan wordt. Het heeft niks met het onderwerp van dit draadje van doen.
En als jij dik kan verdienen als bekend politicus (ex-vice president van de VS) om een verhaal te houden over een heet onderwerp waar je je in verdiept hebt en waar anderen voor willen betalen dan zou je dat niet doen?
Afgunst?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |