Precies. Geld is uitgevonden om juist dit probleem weg te nemen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:58 schreef Vanillekwark het volgende:
Kort: Nee.
(iets langer): Nee. Ruilhandel is volkomen onhandig. Leuk als ik toevallig heel veel sardientjes vang, als ik iets wil 'kopen', maar de andere partij heeft 0 interesse in sardientjes, sta ik daar met mn vis.
Maar als er geen geld meer is hoef je niet meer te betalen en sturen ze het dus gewoon op.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:05 schreef spijkerbroek het volgende:
Verder is het natuurlijk ook reuze onhandig om iets uit China te bestellen en te betalen met sardientjes. Je bent dus weer aangewezen op je onmiddellijke omgeving.
En wie heeft die Playstation gemaakt? En hoe komt hij in de winkel? En wie runt de winkel?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:50 schreef Spellmeista het volgende:
Uiteraard heb je de Playstation "gewoon" uit de winkel gratis opgehaald.
Dat er geen geld is, wil niet zeggen dat producten geen waarde hebben.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:07 schreef Woelwater het volgende:
Maar als er geen geld meer is hoef je niet meer te betalen en sturen ze het dus gewoon op.
Dit. Wie gaat al die research in dat apparaat stoppen, wie ontwerpt m, wie bouwt m. Niemand (ook dieren niet btw) doen dingen voor anderen waar ze zelf echt -geen- baat bij hebben, wat ze alleen maar moeite kost.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:07 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dat er geen geld is, wil niet zeggen dat producten geen waarde hebben.
Volgens TS wel, want die heeft zijn Playstation ook gewoon in de winkel opgehaald. Maar in datzelfde geval zou ik liever een Rolls rijden dan een Volkswagen, misschien dat TS daar ook een oplossing voor heeft.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:07 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dat er geen geld is, wil niet zeggen dat producten geen waarde hebben.
En dan maar hopen dat toevallig iemand zin heeft om de snelwegen te onderhoudenquote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:10 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Volgens TS wel, want die heeft zijn Playstation ook gewoon in de winkel opgehaald. Maar in datzelfde geval zou ik liever een Rolls rijden dan een Volkswagen, misschien dat TS daar ook een oplossing voor heeft.
Ach, als je auto kapot gaat, haal je toch gewoon een nieuwe in de winkel?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:10 schreef Vanillekwark het volgende:
En dan maar hopen dat toevallig iemand zin heeft om de snelwegen te onderhouden
Ohja.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:11 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ach, als je auto kapot gaat, haal je toch gewoon een nieuwe in de winkel?
Kan hem toch gewoon naar die gratis garage brengen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:11 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Teveel gedoe, gewoon langs de snelweg laten staan.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:12 schreef Woelwater het volgende:
Kan hem toch gewoon naar die gratis garage brengen.
Ok..jij hebt het hier over een uiterste. Als ik hier mijn mening over mag geven dan denk ik niet dat iedereen een gigantisch landgoed wilt.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:53 schreef hugecooll het volgende:
En hoe werkt dat dan als iedereen een gigantisch landgoed wil?
En mijn Rolls? Krijg ik die wel gewoon?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:25 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Ok..jij hebt het hier over een uiterste. Als ik hier mijn mening over mag geven dan denk ik niet dat iedereen een gigantisch landgoed wilt.
Nee, ben ik niet met je eens. Dit is een scenario dat nog nooit getest gaat en dat wil niet zeggen dat jouw stelling / conclusie daarom opgaat. Ik denk dat er juist heel veel mensen zijn die het allemaal dan wel mooi vinden zo en dat er juist andere wegen worden ingeslagen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:55 schreef datismijnmening het volgende:
Nee, iedereen wil namelijk groter meer en beter. En concureren met de medemens
En de mensen die wél steeds meer willen?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:27 schreef Spellmeista het volgende:
Nee, ben ik niet met je eens. Dit is een scenario dat nog nooit getest gaat en dat wil niet zeggen dat jouw stelling / conclusie daarom opgaat. Ik denk dat er juist heel veel mensen zijn die het allemaal dan wel mooi vinden zo en dat er juist andere wegen worden ingeslagen.
Dat doen ze niet (althans nu nog niet). De reden dat ze het niet doen is om onze vrijheid in te perken denk ik. Ok er van uitgaande dat ze dat wel zouden doen..dan zouden dus automatisch alle grenzen wegvallen volgens jou..dus het zou 1 grote chaos worden met alle gevolgen van dien..Regels en beperkingen gelden immers ook niet meer. Denk je niet dat er dan juist wel basisregels gelden? En dan ga ik even voor de makkelijkheid uit van zullen we maar zeggen de Tien Geboden ofzo of een dergelijk concept.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:57 schreef Woelwater het volgende:
Waarom zouden (rijke) machthebbers het geld afschaffen als ze juist daardoor alles onder controle kunnen houden?
Ok, maar dan heb je nog wel gedaan wat je leuk vond. Je hoeft ze niet aan je buurman te geven namelijk.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:58 schreef Vanillekwark het volgende:
Kort: Nee.
(iets langer): Nee. Ruilhandel is volkomen onhandig. Leuk als ik toevallig heel veel sardientjes vang, als ik iets wil 'kopen', maar de andere partij heeft 0 interesse in sardientjes, sta ik daar met mn vis.
Ik denk van wel dus. Ik denk dat mensen in vrede kunnen leven (hoe utopisch het ook klinkt misschien). Ik denk ook dat om het zover te laten komen er nog heel wat moet gebeuren. En overigens, misschien gaat het wel van de 1 op andere dag..wie weet..quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:59 schreef BasEnAad het volgende:
Ik denk dat het niet de juiste vraag is.
Kan een mens leven zonder hebzucht en concurrentie? Nee, ik denk het niet. Geld is daar een onvermijdelijk gevolg van.
Dan ga je er in je 'systeem' er vanuit dat voor pretty much....alle werkzaamheden wat de wereld nodig heeft om te functioneren...er altijd wel mensen zijn die dat als hun passie hebben en dat gaan doen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:31 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Ok, maar dan heb je nog wel gedaan wat je leuk vond. Je hoeft ze niet aan je buurman te geven namelijk.
Hoe wil je anders iemand bestraffen voor te hard rijden? Verplicht in de fabriek te werk stellen waar ze al die gratis spullen maken ofzo?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:30 schreef Spellmeista het volgende:
Regels en beperkingen gelden immers ook niet meer.
Je hoeft niks te betalen met sardientjes. Als je per se iets uit China nodig hebt bestel je het "gewoon". Van mij part komt er een robotvliegtuig jouw shit brengen weet ik het..daar vinden ze dan ook wel een oplossing voor..robotisering is overigens steeds vaker ter sprake dus het zal mij niks verbazen wanneer robots vanalles en nog wat gaan overnemen. Misschien zelfs wel de sardientjes vangen en aan je buurman geven.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:05 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Precies. Geld is uitgevonden om juist dit probleem weg te nemen.
Verder is het natuurlijk ook reuze onhandig om iets uit China te bestellen en te betalen met sardientjes. Je bent dus weer aangewezen op je onmiddellijke omgeving.
Is er dan überhaupt wel iemand die een ander wíl bestraffen?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:33 schreef Woelwater het volgende:
Hoe wil je anders iemand bestraffen voor te hard rijden? Verplicht in de fabriek te werk stellen waar ze al die gratis spullen maken ofzo?
Inderdaad..opgelostquote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:07 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Maar als er geen geld meer is hoef je niet meer te betalen en sturen ze het dus gewoon op.
Allemaal robots en mensen die het leuk vinden om te knutselen en weet ik veel wat.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:07 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En wie heeft die Playstation gemaakt? En hoe komt hij in de winkel? En wie runt de winkel?
Denk je dat "met wat mensen die het leuk vinden om te knutselen" je het gaat redden?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:35 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Allemaal robots en mensen die het leuk vinden om te knutselen en weet ik veel wat.
Jij zegt dat het "kutbaantjes" zijn..iemand anders vind het misschien wel hartstikke leuk. Zo vind mijn moeder het toevallig leuk om appels te plukken terwijl jij er misschien geen hol aan vindt. Mijn moeder vindt het bijvoorbeeld heel leuk om met haar collega's te plukken.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:07 schreef Vanillekwark het volgende:
En om verder te gaan op je "alles is gratis"-idee, ook dat zou voor de meter niet werken. Stel je hebt dusdanige fabrieken die bijna alles automatisch doen, dan blijven alleen echt de kutbaantjes over die echt door de mens gedaan moet worden. Grondstoffen die ontgonnen moeten worden, boerenwerk.
Niemand die zich de rug gaat breken om dat werk te doen, terwijl 80% van de wereldbevolking op de bank ligt te gamen en bezopen te raken.
Net als "wat mensen" die het wel leuk vinden om achter de vuilniswagen te lopen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:35 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Denk je dat "met wat mensen die het leuk vinden om te knutselen" je het gaat redden?
Bullshit..in het dierenrijk is er ook sprake van symbiose..groetjes en bedanktquote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:09 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Dit. Wie gaat al die research in dat apparaat stoppen, wie ontwerpt m, wie bouwt m. Niemand (ook dieren niet btw) doen dingen voor anderen waar ze zelf echt -geen- baat bij hebben, wat ze alleen maar moeite kost.
Samenleving zou instorten op die manier
En waarop heb je dat gebaseerd vraag ik me dan af? Oh wacht, aanname. Wat nogal wiedes is aangezien we het over een hypothetische situatie hebben. Dus je grijpt je eigen 'informatie' ook uit de lucht.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:38 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Jij zegt dat het "kutbaantjes" zijn..iemand anders vind het misschien wel hartstikke leuk. Zo vind mijn moeder het toevallig leuk om appels te plukken terwijl jij er misschien geen hol aan vindt. Mijn moeder vindt het bijvoorbeeld heel leuk om met haar collega's te plukken.
Waar haal jij in godsnaam je percentage vandaan dat 80% maar even op de bank gaat liggen..nergens op gebaseerd. Dus dit is informatie die uit de lucht gegrepen is. Ik denk juist NIEt dat 80% op de bank gaat liggen en de op de PS gaat spelen.
Gewoon je Rolls halen in de winkel..er vanuit gaande dat jouw Rolls nog gemaakt wordt en dat je niet genoegen moet nemen met een Suzuki Alto.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:10 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Volgens TS wel, want die heeft zijn Playstation ook gewoon in de winkel opgehaald. Maar in datzelfde geval zou ik liever een Rolls rijden dan een Volkswagen, misschien dat TS daar ook een oplossing voor heeft.
Robots en mensen die er TOEVALLIG zin in hebbenquote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:10 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
En dan maar hopen dat toevallig iemand zin heeft om de snelwegen te onderhouden
Inderdaad en wellicht kun je er gelijk mee wegrijden.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:11 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ah, meneer heeft een nieuw woordje geleerd. Tuurlijk is er sprake van symbiose, maar een samenwerking zal toch voor elke partij gunstig moeten zijn, anders gebeurt het niet. Er zijn gewoon teveel "shitty" jobs die gewoon echt niemands passie zijn (ga jij mijn WC schoonmaken?) die wel echt moeten gebeuren.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:39 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Bullshit..in het dierenrijk is er ook sprake van symbiose..groetjes en bedankt
Die krijgen wat ze willen..kwestie van vraag en aanbod min of meer (met de grens natuurlijk van het mogelijke - op dat moment)quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:30 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En de mensen die wél steeds meer willen?
Spijtig dat dat 'mogelijke' vrij rap "nieuwe middeleeuwen" worden, want industrie & kennis zoals we die nu kennen zouden totaal niet behoudbaar zijn onder dat systeem.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:42 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Die krijgen wat ze willen..kwestie van vraag en aanbod min of meer (met de grens natuurlijk van het mogelijke - op dat moment)
En als het product op dat moment op is, en ik zie dat de buurman het product wel heeft, en ik word jaloers?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:42 schreef Spellmeista het volgende:
Die krijgen wat ze willen..kwestie van vraag en aanbod min of meer (met de grens natuurlijk van het mogelijke - op dat moment)
Neeheee de wereld is dan een paradijsje en onderlinge gevoelens van competitie, jaloezie of onjuiste verlangens bestaan niet meer. Wetten enzo zijn er ook niet meer, want iedereen doet braaf mee.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:48 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En als het product op dat moment op is, en ik zie dat de buurman het product wel heeft, en ik word jaloers?
Jij maakt je eigen wc maar schoon..dat ga ik dus niet voor jou doen..overigens misschien moet je het filmpje eens bekijken in de OP..het wil echt niet zeggen dat jouw mening van "Dat gaat nooit werken" zaligmakend is..omdat je wederom niet kan zeggen dat het nooit gaat werken. Er is een kans aanwezig..en ik denk dat het er echt wel gaat komen. Alleen gaan we dan ook een ander systeem krijgen jah.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:41 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Ah, meneer heeft een nieuw woordje geleerd. Tuurlijk is er sprake van symbiose, maar een samenwerking zal toch voor elke partij gunstig moeten zijn, anders gebeurt het niet. Er zijn gewoon teveel "shitty" jobs die gewoon echt niemands passie zijn (ga jij mijn WC schoonmaken?) die wel echt moeten gebeuren.
Oke dan kloeder ik een openbare WC helemaal vol. Wie gaat dat schoonmaken, als ik het vertik?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:58 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Jij maakt je eigen wc maar schoon..dat ga ik dus niet voor jou doen..overigens misschien moet je het filmpje eens bekijken in de OP..het wil echt niet zeggen dat jouw mening van "Dat gaat nooit werken" zaligmakend is..omdat je wederom niet kan zeggen dat het nooit gaat werken. Er is een kans aanwezig..en ik denk dat het er echt wel gaat komen. Alleen gaan we dan ook een ander systeem krijgen jah.
Neeh, daarom juist, maar er worden wel nieuwe wegen ingeslagen en de mensen worden denk ik een stuk creatiever. Ik denk dat we juist een technologische voorsprong gaan krijgen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:42 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Spijtig dat dat 'mogelijke' vrij rap "nieuwe middeleeuwen" worden, want industrie & kennis zoals we die nu kennen zouden totaal niet behoudbaar zijn onder dat systeem.
Wel vreemd dat je bij mij telkens hamert op waar ik mijn mening op baseer, en jij ook telkens vage aannames doet.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:01 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Neeh, daarom juist, maar er worden wel nieuwe wegen ingeslagen en de mensen worden denk ik een stuk creatiever. Ik denk dat we juist een technologische voorsprong gaan krijgen.
Ohja, we zingen kumbaya met z'n allen. My bad.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:49 schreef Vanillekwark het volgende:
Neeheee de wereld is dan een paradijsje en onderlinge gevoelens van competitie, jaloezie of onjuiste verlangens bestaan niet meer. Wetten enzo zijn er ook niet meer, want iedereen doet braaf mee.
Ik laat een robot of iemand die het leuk vindt wel een nieuwe installeren.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:58 schreef Spellmeista het volgende:
Jij maakt je eigen wc maar schoon..
Je mag dan natuurlijk zelf beslissen wat je doet. Echter een moord of stelen zal je duur te staan komen. Als het op zou zijn zou je in een wachtrij komen te staan..overigens ik denk dat dit idee in combinatie met een ander systeem zou moeten worden ingevoerd. Je zou het al op een (min of meer) zelfstandig land kunnen toepassen of in een beperkte mate kunnen toepassen..als het aanslaat volgen andere landen vanzelf. Binnen de korste keren heb je een wereld zonder oorlogen e.d.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:48 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En als het product op dat moment op is, en ik zie dat de buurman het product wel heeft, en ik word jaloers?
Hoe komt me dat dan "duur te staan"....iedereen moet toch doen waar hij/zij het meest zin in heeft? Hebben we wel nog een betaalde politiemacht? Van wie krijgen zij hun loon dan? En hoe betalen we die?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:04 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Je mag dan natuurlijk zelf beslissen wat je doet. Echter een moord of stelen zal je duur te staan komen. Als het op zou zijn zou je in een wachtrij komen te staan..overigens ik denk dat dit idee in combinatie met een ander systeem zou moeten worden ingevoerd. Je zou het al op een (min of meer) zelfstandig land kunnen toepassen of in een beperkte mate kunnen toepassen..als het aanslaat volgen andere landen vanzelf. Binnen de korste keren heb je een wereld zonder oorlogen e.d.
En hoe gaat dit land handel met het buitenland drijven als de rest van de wereld nog gewoon geld heeft?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:04 schreef Spellmeista het volgende:
Je zou het al op een (min of meer) zelfstandig land kunnen toepassen of in een beperkte mate kunnen toepassen.
Waarom?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:04 schreef Spellmeista het volgende:
Echter een moord of stelen zal je duur te staan komen.
Goedemorgen, het is uitvoerbaar. Fijn dat jij de expert bent, maar die hebben we nu net even niet nodig omdat het resultaat van het idee hiervan helemaal niet vast staat. Dus al jouw opmerkingen over onuitvoerbaar en onmogelijk etc. kan je in de prullenbak douwen vanaf nu. Wij leren juist van kleins af aan dat alles mogelijk zou zijn..daarom hebben kinderen ook zoveel creativiteit etc. Als je ouder wordt wordt dit ingeperkt. Ik durf haast te zweren dat out of the box denken ook niet meer bij jou in het systeem zit. Je bent een ingebakken politieke Vanillekwark die in de ban is van de politiek en ze hebben jou compleet onder controle gezet. Wellicht werk je als wetenschapper of doe je werk in de ICT o.i.d. (heel misschien werk je zelfs voor de overheid).quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:00 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Oke dan kloeder ik een openbare WC helemaal vol. Wie gaat dat schoonmaken, als ik het vertik?
*edit* Ik heb overigens zowel dat filmpje als ook andere artikels/documentaires over een zo'n soort principe bekeken/gelezen. Leuk om door een roze zonnebril over te filosoferen, compleet onuitvoerbaar in het echt.
Dus...ik mag het niet oneens met je zijn, dat is de conclusie?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:07 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Goedemorgen, het is uitvoerbaar. Fijn dat jij de expert bent, maar die hebben we nu net even niet nodig omdat het resultaat van het idee hiervan helemaal niet vast staat. Dus al jouw opmerkingen over onuitvoerbaar en onmogelijk etc. kan je in de prullenbak douwen vanaf nu. Wij leren juist van kleins af aan dat alles mogelijk zou zijn..daarom hebben kinderen ook zoveel creativiteit etc. Als je ouder wordt wordt dit ingeperkt. Ik durf haast te zweren dat out of the box denken ook niet meer bij jou in het systeem zit. Je bent een ingebakken politieke Vanillekwark die in de ban is van de politiek en ze hebben jou compleet onder controle gezet. Wellicht werk je als wetenschapper of doe je werk in de ICT o.i.d. (heel misschien werk je zelfs voor de overheid).
Overigens jouw poepwc wordt gewoon door een robot schoongemaakt.
Ik doe vage aannames omdat ik de uitkomsten niet weet. Jij schijnt die wel te weten. Althans dat meen je. Eigenlijk weet je helemaal niks. (ohw shit dat kan ik niet met zekerheid zeggen). Ik denk dat jij je beperkend opstelt namelijk..van dat kan toch niet bla bla..ik denk dat alles kan..klaar. Nu misschien nog niet anders in de toekomst wel.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:02 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Wel vreemd dat je bij mij telkens hamert op waar ik mijn mening op baseer, en jij ook telkens vage aannames doet.
En ik denk dat jij met je hoofd in de wolken zitquote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:09 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Ik doe vage aannames omdat ik de uitkomsten niet weet. Jij schijnt die wel te weten. Althans dat meen je. Eigenlijk weet je helemaal niks. (ohw shit dat kan ik niet met zekerheid zeggen). Ik denk dat jij je beperkend opstelt namelijk..van dat kan toch niet bla bla..ik denk dat alles kan..klaar. Nu misschien nog niet anders in de toekomst wel.
Misschien wil Yoko Ono dat helemaal niet..quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:10 schreef Vanillekwark het volgende:
En ik denk dat jij met je hoofd in de wolken zitleuk, dat idealistische geblaat, maar we schieten meer op met concrete oplossingen voor huidige problemen, ipv ons in een hotelkamer op te sluiten met Yoko Ono.
Waar kan ik die bestellen?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:07 schreef Spellmeista het volgende:
Overigens jouw poepwc wordt gewoon door een robot schoongemaakt.
Een Yoko Ono-Robot dan.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:11 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Misschien wil Yoko Ono dat helemaal niet..
Neeh dat zeg ik helemaal niet. Teneerste het systeem zal ook moeten veranderen. Er zijn nog steeds wetten die waarschijnlijk op een soort basisprincipes gebaseerd zijn. Misschien is er wel politie jah of zijn er mensen met soortgelijke taken zonder wapens e.d. Gevangenissen zijn er ook nog gewoon nog steeds. Dus als jij ff lekker je buurman een kopje kleiner wil maken kunnen ze je nog steeds vast zetten.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:06 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Hoe komt me dat dan "duur te staan"....iedereen moet toch doen waar hij/zij het meest zin in heeft? Hebben we wel nog een betaalde politiemacht? Van wie krijgen zij hun loon dan? En hoe betalen we die?
Of gaan we dan openbare lynchpartijen krijgen van de gewone bevolking? Lijkt me niet echt meehelpen naar die ideale wereld zonder oorlog en alleen maar vrede.
Mensen zijn creatief genoeg om met oplossingen te komen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:14 schreef spijkerbroek het volgende:
In theorie klinkt het leuk, hoor, maar er zitten nog veel te veel haken en ogen aan om ook maar in de buurt van realistisch te kunnen komen.
quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:35 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik vraag me af waar je alle grondstoffen vandaan wilt halen die nodig zijn om iedereen datgene te geven dat hij/zij wil hebben.
Waarom over zo'n lange tijd. Waar is dat op gebaseerd? Wie zegt niet dat wanneer het systeem wordt ingevoerd dit binnen 5 jaar al kan gebeuren?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus pas over 500 tot 900 jaar gaan we dat realiseren?
Ik hoef niet uit te gaan leggen hoe onpraktisch het is om -mensen- naar verre planeten te sturen om grondstoffen te winnen?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:23 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Of jouw oma als ze daar zin in heeft.
Misschien omdat we a) nog geen planeten kunnen koloniseren, b) we geen idee hebben hoe die grondstoffen terug moeten komen, c) dit heel veel gaat kosten qua resources om voor elkaar te boksen en d) we bij lange na geen planeet hebben gevonden die in aanmerking komt.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:23 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Waarom over zo'n lange tijd. Waar is dat op gebaseerd? Wie zegt niet dat wanneer het systeem wordt ingevoerd dit binnen 5 jaar al kan gebeuren?
e) levertijden. We hebben het al moeilijk om iets binnen redelijke tijd van een ander continent te laten komen, laat staan wat de levertijden zijn van bestelde shit van Gliese 581 cquote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Misschien omdat we a) nog geen planeten kunnen koloniseren, b) we geen idee hebben hoe die grondstoffen terug moeten komen, c) dit heel veel gaat kosten qua resources om voor elkaar te boksen en d) we bij lange na geen planeet hebben gevonden die in aanmerking komt.
0. Geen levertijd.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:28 schreef Vanillekwark het volgende:
e) levertijden. We hebben het al moeilijk om iets binnen redelijke tijd van een ander continent te laten komen, laat staan wat de levertijden zijn van bestelde shit van Gliese 581 c
Bij wijze van spreke..dat ik jouw DAT uit moet leggen..als jouw oma toch lekker naar Mars meewil dan gaat ze toch lekker mee. Misschien is / wil ze wel supervisor van de robots daar zijn.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:25 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Ik hoef niet uit te gaan leggen hoe onpraktisch het is om -mensen- naar verre planeten te sturen om grondstoffen te winnen?
Lijkt me handiger die te 'supervisen' via software, maar soit.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:35 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Bij wijze van spreke..dat ik jouw DAT uit moet leggen..als jouw oma toch lekker naar Mars meewil dan gaat ze toch lekker mee. Misschien is / wil ze wel supervisor van de robots daar zijn.
Allemaal opgelost door de nieuwe uitvindingen die er (misschien) gaan komen na het omgooien van het roer en nu? Overigens..wellicht zijn er op heel veel planeten andere resources die we anders kunnen toepassen..immense krachten spelen daar sowieso ook al dus het zal mij niks verbazen als daar heftige grondstoffen geregeld kunnen wordenquote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Misschien omdat we a) nog geen planeten kunnen koloniseren, b) we geen idee hebben hoe die grondstoffen terug moeten komen, c) dit heel veel gaat kosten qua resources om voor elkaar te boksen en d) we bij lange na geen planeet hebben gevonden die in aanmerking komt.
Beetje roulette dus met onze toekomst. "Ja we gooien nu het roer radicaal om, en we hopen dan gaandeweg een manier te vinden om ervoor te zorgen dat wij, en onze gehele planeet, er niet aan onderuit gaan.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:38 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Allemaal opgelost door de nieuwe uitvindingen die er (misschien) gaan komen na het omgooien van het roer en nu? Overigens..wellicht zijn er op heel veel planeten andere resources die we anders kunnen toepassen..immense krachten spelen daar sowieso ook al dus het zal mij niks verbazen als daar heftige grondstoffen geregeld kunnen worden
quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:38 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Allemaal opgelost door de nieuwe uitvindingen die er (misschien) gaan komen na het omgooien van het roer en nu? Overigens..wellicht zijn er op heel veel planeten andere resources die we anders kunnen toepassen..immense krachten spelen daar sowieso ook al dus het zal mij niks verbazen als daar heftige grondstoffen geregeld kunnen worden
quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zoiets dus? Je hebt nog geen idee hoe het gaat gebeuren maar het staat voor je vast dat het binnen afzienbare tijd gaat gebeuren?
Definieer 'den duur'.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:38 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Op den duur wel jah als het aan mij ligt..
Maar als jouw oma dat nu per se wil? Dan vind ik wel dat ze daar de gratis opleiding voor moet krijgen om daar de controle over de robots te hebben..maarja ik weet niet..het is natuurlijk geen vrijblijvend klusje om op Mars daar de boel te regelen..of op Pluto..quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:36 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Lijkt me handiger die te 'supervisen' via software, maar soit.
Ohw nee..en nu is het geen roulette..? Nou ik zie het niet als radicaal..en misschien is dat juist wel nodig jah..gaandeweg een manier vinden? Ik denk dat die weg heel snel wordt gevonden.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:39 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Beetje roulette dus met onze toekomst. "Ja we gooien nu het roer radicaal om, en we hopen dan gaandeweg een manier te vinden om ervoor te zorgen dat wij, en onze gehele planeet, er niet aan onderuit gaan.
Ohw ja..en jij gaat mij zeker vertellen dat dat niet mogelijk is..quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zoiets dus? Je hebt nog geen idee hoe het gaat gebeuren maar het staat voor je vast dat het binnen afzienbare tijd gaat gebeuren?
Er is nu redelijk wat structuur en orde, wat jij weg wil gooien voor een onzekere toekomst waarin we alles op alles moeten zetten om buitenaardse planeten te vinden en te gebruiken om onze eigen toekomst veilig te stellen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:42 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Ohw nee..en nu is het geen roulette..? Nou ik zie het niet als radicaal..en misschien is dat juist wel nodig jah..gaandeweg een manier vinden? Ik denk dat die weg heel snel wordt gevonden.
Ik bewaar mijn stem ook voor een andere partijquote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er is nu redelijk wat structuur en orde, wat jij weg wil gooien voor een onzekere toekomst waarin we alles op alles moeten zetten om buitenaardse planeten te vinden en te gebruiken om onze eigen toekomst veilig te stellen.
Ik denk niet dat ik op jou ga stemmen.
Ah, als Spellmeista, de winnaar van de Fok Magic Award, dat denkt, dan zal t wel goedkomen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:42 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Ohw nee..en nu is het geen roulette..? Nou ik zie het niet als radicaal..en misschien is dat juist wel nodig jah..gaandeweg een manier vinden? Ik denk dat die weg heel snel wordt gevonden.
Voorlopig niet nee. In de verre toekomst zal het vast mogelijk zijn, maar we staan pas aan het begin van space exploration. We weten nog virtueel niks, we zitten in de Dark Ages qua technologie en kennis, en jij verwacht dat we binnen 5 jaar op het niveau van onze huidige technologische welvaart zitten. Dat is een enorme sprong en de kans dat dat gaat gebeuren met het door jou voorgestelde plan is minder dan 0.1% .quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:43 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Ohw ja..en jij gaat mij zeker vertellen dat dat niet mogelijk is..
Haha..dan stem je op een andere partij..je hoeft ook niet op mij te stemmen..ik draag alleen maar een, naar mijn idee, andere oplossing voor. Jij noemt het structuur en orde..ik zal je eens voor de gein in Syrië neerplempen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er is nu redelijk wat structuur en orde, wat jij weg wil gooien voor een onzekere toekomst waarin we alles op alles moeten zetten om buitenaardse planeten te vinden en te gebruiken om onze eigen toekomst veilig te stellen.
Ik denk niet dat ik op jou ga stemmen.
Nee, het is maar een idee. Ik zeg niet dat het de waarheid is..quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:44 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Ah, als Spellmeista, de winnaar van de Fok Magic Award, dat denkt, dan zal t wel goedkomen.
Maar er is een kans aanwezig..en ook al is hij heel klein..dat wil nog niet zeggen dat hij zich niet voor zal doen..quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Voorlopig niet nee. In de verre toekomst zal het vast mogelijk zijn, maar we staan pas aan het begin van space exploration. We weten nog virtueel niks, we zitten in de Dark Ages qua technologie en kennis, en jij verwacht dat we binnen 5 jaar op het niveau van onze huidige technologische welvaart zitten. Dat is een enorme sprong en de kans dat dat gaat gebeuren met het door jou voorgestelde plan is minder dan 0.1% .
Ik zeg overigens ook niet dat het de waarheid niet is..hellllloooowwwwwquote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:45 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Nee, het is maar een idee. Ik zeg niet dat het de waarheid is..
Daar zit een limiet aan. De technologische vooruitgang die we boeken is prachtig beschreven door de wet van Moore.quote:
Correct, maar om daar maar het lot van de mensheid vanaf te laten hangen lijkt me zorgwekkend.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:46 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Maar er is een kans aanwezig..en ook al is hij heel klein..dat wil nog niet zeggen dat hij zich niet voor zal doen..
Neeh hoor..that's the way the cookie crumblesquote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Correct, maar om daar maar het lot van de mensheid vanaf te laten hangen lijkt me zorgwekkend.
Ik ben iig blij dat jij niet de wereldleider bent.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:51 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Neeh hoor..that's the way the cookie crumbles
Niet alleen het koekje. In dat geval ook onze samenleving en aarde.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:51 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Neeh hoor..that's the way the cookie crumbles
Uhm..de Wet is niet "bewezen"..hij is momenteel toepasbaar, maar dat wil niet zeggen dat hij dat in de toekomst ook is..soweiso gaat de wet niet op wanneer de grondstoffen van bijv. chips in 1 enkele seconde exploderen..met die wet moeten we nu wel leven, maar er kunnen zich omstandigheden voordoen waardoor hij niet meer werkt. Dus eigenlijk / m.a.w. het is een wassen neus wet.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daar zit een limiet aan. De technologische vooruitgang die we boeken is prachtig beschreven door de wet van Moore.
Moet jij je daar zorgen over maken?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:53 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Niet alleen het koekje. In dat geval ook onze samenleving en aarde.
Ja? Als wij, de huidige generatie, het niet doen, wie dan wel?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:54 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Moet jij je daar zorgen over maken?
Zeg je dat met 100% zekerheid?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ben iig blij dat jij niet de wereldleider bent.
Ken je de Alles Komt Goed Regel?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:55 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Ja? Als wij, de huidige generatie, het niet doen, wie dan wel?
Dat is hetzelfde.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:54 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Uhm..de Wet is niet "bewezen"..hij is momenteel toepasbaar,
Klopt, Moore zei zelf al dat er grenzen zijn aan de technologische vooruitgang en miniaturisatie van chips en dat het in de toekomst nog veel langzamer zal gaan.quote:maar dat wil niet zeggen dat hij dat in de toekomst ook is..
Nou nee, het is een wet die prima toe te passen is in de huidige tijd om aan te geven dat jouw idee om binnen 5 jaar een technologische vooruitgang te realiseren die immens is realistisch gezien niet haalbaar is en je met jouw idee dus eigenlijk de ondergang van de wereld in zal luiden.quote:soweiso gaat de wet niet op wanneer de grondstoffen van bijv. chips in 1 enkele seconde exploderen..met die wet moeten we nu wel leven, maar er kunnen zich omstandigheden voordoen waardoor hij niet meer werkt. Dus eigenlijk m.a.w. het is een wassen neus wet.
What now?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:56 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Ken je de Alles Komt Goed Regel?
Goedemorgen, wanneer er ultieme vrijheid is is alles mogelijk..quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde.
[..]
Klopt, Moore zei zelf al dat er grenzen zijn aan de technologische vooruitgang en miniaturisatie van chips en dat het in de toekomst nog veel langzamer zal gaan.
[..]
Nou nee, het is een wet die prima toe te passen is in de huidige tijd om aan te geven dat jouw idee om binnen 5 jaar een technologische vooruitgang te realiseren die immens is realistisch gezien niet haalbaar is en je met jouw idee dus eigenlijk de ondergang van de wereld in zal luiden.
"faith" vervult mn basisbehoeftes (en die van mijn nageslacht) niet.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:02 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Keep faith my man..dat is het enige wat je nodig hebt..
Ze kunnen straks toch van al het muntgeld wat niet meer nodig is robots maken. Wat meer denken in oplossingen ipv problemen jah.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:03 schreef The_stranger het volgende:
Het idee loopt al vrij snel spaak. Hoeveel mensen ken jij die voor hun lol in levensgevaarlijke omstandigheden een mijn ingaan om ijzer te mijnen. Zonder dat geen robots en zonder robots geen voldoende grondstoffen om je plan uit te voeren...
quote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:16 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Ze kunnen straks toch van al het muntgeld wat niet meer nodig is robots maken. Wat meer denken in oplossingen ipv problemen jah.
Ongelimiteerd zal het niet kunnen.. Er is altijd maar een bepaalde hoeveelheid welvaart te verdelen. Er zijn wel SF schrijvers geweest die het hadden over een wereld waarin veel minder gewerkt hoefde te worden.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:50 schreef Spellmeista het volgende:
Een fabriek waar robots / mensen die het leuk vinden werken om geld te produceren. Iedereen krijgt ongelimiteerd geld en mensen doen de dingen die ze echt willen doen.
Vind jij het bijvoorbeeld leuk om te vissen en om sardientjes te vangen en weg te geven aan je buurman dan doe je dat. Vind jij het leuk om de hele dag op de bank te hangen en Playstation te spelen dan doe je dat. Uiteraard heb je de Playstation "gewoon" uit de winkel gratis opgehaald.
Ziektes zouden kunnen verdwijnen..misschien gaat het zelfs veel verder als dat. Introduceer het wereldwijd en misschien dat technologisch nog grotere stappen gemaakt worden.
Dit was een gedachte waar ik al langer mee speelde. Het gaat er naar mijn mening steeds meer naartoe.
Toen kwam ik ook nog de volgende docu tegen: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/gratis-geld.html
8/10 mensen (iets te ruim genomen misschien) heeft en hekel aan zijn werk.Files zouden kunnen verdwijnen. Is dit een utopie waar ik over spreek? Ikzelf ben mening van niet, maar misschien denken de bazen hier er veel anders over.
Dus ik zeg nogmaals: de radicale verandering zit eraan te komen. Het is (alweer) een kwestie van tijd.
Zelf heb ik mij wel eens afgevraagd hoe een wereld zonder geld zou kunnen draaien. Ik liep toen vast..ik dacht dat geld noodzakelijk was. Echter nu, enkele jaren later denk ik toch de oplossing te hebben gevonden. Geld moet geen waarde meer hebben.
Geld zonder waarde is te gebruiken als WC-Papier. Verder niets.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:50 schreef Spellmeista het volgende:
Een fabriek waar robots / mensen die het leuk vinden werken om geld te produceren. Iedereen krijgt ongelimiteerd geld en mensen doen de dingen die ze echt willen doen.
Vind jij het bijvoorbeeld leuk om te vissen en om sardientjes te vangen en weg te geven aan je buurman dan doe je dat. Vind jij het leuk om de hele dag op de bank te hangen en Playstation te spelen dan doe je dat. Uiteraard heb je de Playstation "gewoon" uit de winkel gratis opgehaald.
Ziektes zouden kunnen verdwijnen..misschien gaat het zelfs veel verder als dat. Introduceer het wereldwijd en misschien dat technologisch nog grotere stappen gemaakt worden.
Dit was een gedachte waar ik al langer mee speelde. Het gaat er naar mijn mening steeds meer naartoe.
Toen kwam ik ook nog de volgende docu tegen: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/gratis-geld.html
8/10 mensen (iets te ruim genomen misschien) heeft en hekel aan zijn werk.Files zouden kunnen verdwijnen. Is dit een utopie waar ik over spreek? Ikzelf ben mening van niet, maar misschien denken de bazen hier er veel anders over.
Dus ik zeg nogmaals: de radicale verandering zit eraan te komen. Het is (alweer) een kwestie van tijd.
Zelf heb ik mij wel eens afgevraagd hoe een wereld zonder geld zou kunnen draaien. Ik liep toen vast..ik dacht dat geld noodzakelijk was. Echter nu, enkele jaren later denk ik toch de oplossing te hebben gevonden. Geld moet geen waarde meer hebben.
Zelfs bij Startrek zijn daar diverse oorlogen en dictaturen aan vooraf gegaan.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:58 schreef theguyver het volgende:
In de films en series van startrek vermelden ze dat er geen gebruik meer gemaakt word van geld, maar in plaatst van rijkdom en macht hunzelf als mens te verbeteren, helaas gaan ze niet al te diep hier op in.
Ik denk dat er nog een paar wereldoorlogen komen voo r geld afgeschaft word en ruilen weer standaard word daarna verwacht ik dat het idee van Startrek best wel eens mogelijk kan zijn.
quote:Op woensdag 1 oktober 2014 19:39 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Zelfs bij Startrek zijn daar diverse oorlogen en dictaturen aan vooraf gegaan.
Zie b.v. de aflevering waarin Q als rechter de 'mensheid' (Picard) aanklaagd.
& de warpdrive kwam ook pas NA WO3.![]()
& Khan niet vergeten...
Nee, ben niet zo van de pyama's. Geef mij maar Starwarsquote:Op woensdag 1 oktober 2014 19:47 schreef theguyver het volgende:
[..]Ik dacht dat jij geen trekkie was, ... zou allemaal kunnen ik heb dit maar uit 1 film he
Maarre... lees ik dat nu goed?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 19:47 schreef theguyver het volgende:
Ik dacht dat jij geen trekkie was, ... zou allemaal kunnen ik heb dit maar uit 1 film he
Baseer je dus maar op 1 film???quote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:58 schreef theguyver het volgende:
In de films en series van startrek vermelden ze dat er geen gebruik meer gemaakt word van geld, maar in plaatst van rijkdom en macht hunzelf als mens te verbeteren, helaas gaan ze niet al te diep hier op in.
quote:
hahaha eh ja... althans in Star Trek: First Contact word het een beetje uitgelegd dus heb ik er even zoektocht naar gemaakt.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 20:03 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Maarre... lees ik dat nu goed?
Jouw uitspraak:
[..]
Baseer je dus maar op 1 film???
[..]
FTL Drivesquote:Op woensdag 1 oktober 2014 20:09 schreef theguyver het volgende:
hahaha eh ja... althans in Star Trek: First Contact word het een beetje uitgelegd dus heb ik er even zoektocht naar gemaakt.
Vond het idee wel wat voor in een topic op BNW, maar is lastig te vinden.
Zeg al ben geen Trekkie , ik ben een eerder een stargate fan
Ik geloof dat we deze discussie al eens eerder hebben gehad
Misschien een keer een appart topic over openenquote:Op woensdag 1 oktober 2014 20:11 schreef R0N1N het volgende:
[..]
FTL Drives.
Toen ging het over Stargate inderdaad
edit:
TRU / Poll: UFO's FACTS or FICTION! #2
Wat jij wilt heet communisme en daarvan is in de geschiedenis al meermaals aangetoond dat het niet werktquote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:27 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Nee, ben ik niet met je eens. Dit is een scenario dat nog nooit getest gaat en dat wil niet zeggen dat jouw stelling / conclusie daarom opgaat. Ik denk dat er juist heel veel mensen zijn die het allemaal dan wel mooi vinden zo en dat er juist andere wegen worden ingeslagen.
Shhht, niet te logisch doen. Het communisme had geen robots!quote:Op woensdag 1 oktober 2014 22:46 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Wat jij wilt heet communisme en daarvan is in de geschiedenis al meermaals aangetoond dat het niet werkt
Welke geschiedenis?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 22:46 schreef datismijnmening het volgende:
Wat jij wilt heet communisme en daarvan is in de geschiedenis al meermaals aangetoond dat het niet werkt
Cuba en china zijn helemaal niet alive and kickingquote:Op woensdag 1 oktober 2014 22:55 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Welke geschiedenis?
Het Stalinisme heeft gefaald. Verder niets.
Echt communisme heeft nog nooit bestaan.
& Cuba + China zijn nog altijd alive & kicking.
... en voor uw info: Kapitalisme eindigt met/in communisme. (via monoplies e.d.)
En ook geen mensen die de samenleving draaiende hielden omdat ze "er zin in hadden"quote:Op woensdag 1 oktober 2014 22:49 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Shhht, niet te logisch doen. Het communisme had geen robots!
Vindt je het gek als je buurman je al 60+ jaar op alle mogelijke manieren kapot probeerd te maken?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 22:58 schreef datismijnmening het volgende:
Cuba en china zijn helemaal niet alive and kickingWeet je wat voor 'n armoede er in Cuba heerst? En China is allang geen communistische staat meer
Oh en in Noord-Korea is het echt een feest om te wonen inderdaad
Toch wel gek dat alle landen die communistisch zijn eindigen in armoede en treurnisquote:Op woensdag 1 oktober 2014 23:10 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Vindt je het gek als je buurman je al 60+ jaar op alle mogelijke manieren kapot probeerd te maken?![]()
Die armoe in Cuba komt niet dankzij het communisme, maar 100% door Amerika.
De chinese volksrepubliek is vanaf het begin al een ordinaire dictatuur, met communistische trekjes, maar ga het ze eens vragen wat ze zijn.![]()
Noord-Korea als doorsnee communisme bestempelen ...![]()
Bovendien stel ik niet dat communisme zaligmakend is.
Het huidige systeem is dat in ieder geval zeker niet. (zeker niet als je weet waar het eindigt)
edit:
Wat de geschiedenis ons leert is dat het Communisme letterlijk de slag met het Kapitalisme heeft verloren. Voor zolang het duurt.
Je 'vergeet' dat Amerika al sinds het aller begin van communisme 'oorlog' voert hiertegen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 23:28 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Toch wel gek dat alle landen die communistisch zijn eindigen in armoede en treurnis
Het communisme is in Noord-Korea niet anders dan in de USSR, propaganda, censuur, armoede, honger en een leider die in luxe en welvaart leeft terwijl zijn eigen bevolking niet eens voldoende te vreten heeft.
En nee, wat de geschiedenis ons leert is dat er geen 99% communisme kan zijn, het moet altijd 100% zijn anders werkt het niet. Kapitalisme daarentegen gaat (weliswaar ook tot in bepaalde maten) prima samen met socialisme.
Ben ik het niet helemaal mee eens, al heeft dat inderdaad een enorme invloed. Echter ook op lokale schaal zie je in Cuba (geen ervaringen met China) dat mensen zich niet kunnen vinden in het communistische idee.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 23:10 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Vindt je het gek als je buurman je al 60+ jaar op alle mogelijke manieren kapot probeerd te maken?![]()
Die armoe in Cuba komt niet dankzij het communisme, maar 100% door Amerika.
Ik meen toch dat muziek diep in de cultuur van de Cubanen geworteld was en dat ze het niet per sé doen om geld te verdienen.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 09:24 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ben ik het niet helemaal mee eens, al heeft dat inderdaad een enorme invloed. Echter ook op lokale schaal zie je in Cuba (geen ervaringen met China) dat mensen zich niet kunnen vinden in het communistische idee.
Ooit afgevraagd waarom er zoveel live muziek en muzikanten uit Cuba komen? Omdat dat vrijwel het enige beroep is waarbij er geen vast loon geldt. Ik heb een aantal mensen ontmoet die arts/chirurg waren en dus een vast gemiddeld loon hadden, die daarnaast zongen/muziek maken om op die manier boven het vastgestelde loon uit te komen.
Veruit de meeste mensen zullen altijd een manier proberen te vinden om meer te krijgen dan de rest/waar ze "recht" op hebben. Communisme gaat onder meer ervan uit dat mensen gelijk zijn met gelijke wensen, maar dat werkt uiteraard niet.
Daarnaast heeft de praktische toepassing van communisme op Cuba genoeg onvrede gekweekt, waar de VS niets me te maken heeft. Het staat leuk al die ouderwetse auto's, maar voor de inwoners begint dat toch echt problemen te geven. Restricties worden opgeheven, maar dit zijn tot nu toe niet echt een oplossing voor de "gewone man". Daarnaast is het gescheiden geld systeem ook niet echt handig.
Natuurlijk zou een wereld zonder geld mogelijk zijn maar op het moment lijkt het me niet echt mogelijk om dan ook al het materieel te hebben wat je wil hebben wanneer je het wil hebben zeg maar. We zijn nu een heel erg materialistisch ingesteld volk die heel erg gericht is op het bezitten van zaken en daardoor creëert het ook veel onnodige druk op productie (elk 18+ gezinslid een eigen auto die dan 90% van de tijd stil staat, tja.)quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:50 schreef Spellmeista het volgende:
Noordkorea is niet echt bepaald een communistisch land eerder een zeer unieke Dictatuur waarbij de meeste macht ligt bij een allang overleden leider, je kan het nog eerder vergelijken bij het oude egypte waarbij de Koning of konigin van het land als een soort van god word beschouwd.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 23:28 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Toch wel gek dat alle landen die communistisch zijn eindigen in armoede en treurnis
Het communisme is in Noord-Korea niet anders dan in de USSR, propaganda, censuur, armoede, honger en een leider die in luxe en welvaart leeft terwijl zijn eigen bevolking niet eens voldoende te vreten heeft.
En nee, wat de geschiedenis ons leert is dat er geen 99% communisme kan zijn, het moet altijd 100% zijn anders werkt het niet. Kapitalisme daarentegen gaat (weliswaar ook tot in bepaalde maten) prima samen met socialisme.
Dat laatste staat er los van.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 09:24 schreef The_stranger het volgende:
Ben ik het niet helemaal mee eens, al heeft dat inderdaad een enorme invloed. Echter ook op lokale schaal zie je in Cuba (geen ervaringen met China) dat mensen zich niet kunnen vinden in het communistische idee.
As i said, het is niet zaligmakend.quote:Ooit afgevraagd waarom er zoveel live muziek en muzikanten uit Cuba komen? Omdat dat vrijwel het enige beroep is waarbij er geen vast loon geldt. Ik heb een aantal mensen ontmoet die arts/chirurg waren en dus een vast gemiddeld loon hadden, die daarnaast zongen/muziek maken om op die manier boven het vastgestelde loon uit te komen.
Veruit de meeste mensen zullen altijd een manier proberen te vinden om meer te krijgen dan de rest/waar ze "recht" op hebben. Communisme gaat onder meer ervan uit dat mensen gelijk zijn met gelijke wensen, maar dat werkt uiteraard niet.
Daarnaast heeft de praktische toepassing van communisme op Cuba genoeg onvrede gekweekt, waar de VS niets me te maken heeft. Het staat leuk al die ouderwetse auto's, maar voor de inwoners begint dat toch echt problemen te geven. Restricties worden opgeheven, maar dit zijn tot nu toe niet echt een oplossing voor de "gewone man". Daarnaast is het gescheiden geld systeem ook niet echt handig.
Muziek zit zeker diep, maar het feit dat ze niet gratis optreden, ondanks dat ze het erg leuk vinden, zegt al dat geld wel degelijk meespeelt.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 09:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik meen toch dat muziek diep in de cultuur van de Cubanen geworteld was en dat ze het niet per sé doen om geld te verdienen.
Vergis je niet, er is veel armoe. Zeker op het platteland is er tekort aan voedsel, onderwijs en basis behoeften. De landbouw is bij lange na niet voldoende om het land te voeden en er moet gigantisch veel ingevoerd worden, wat de prijzen verhoogt. Veel echt arme (platteland) burgers kunnen dat niet betalen en de regering ziet de uitgaven drastisch stijgen (ook mede dankzij de crisis) en moet bezuinigen op van alles, waaronder onderwijs en gezondheidszorg.quote:Verder klopt het wel dat er sprake is van enige repressie. Toch toont het feit dat iedereen te eten heeft, onderwijs krijgt en een gezondheidszorg die voor iedereen berekbaar is aan, ondanks de aromoe en de boycot van de VS, dat een communistisch systeem efficient is.
Mensen met bezit verdelen dat graag onder de armen. Hun eigen linker en rechterarmquote:Op donderdag 2 oktober 2014 12:58 schreef The_stranger het volgende:
Muziek zit zeker diep, maar het feit dat ze niet gratis optreden, ondanks dat ze het erg leuk vinden, zegt al dat geld wel degelijk meespeelt.
[..]
Vergis je niet, er is veel armoe. Zeker op het platteland is er tekort aan voedsel, onderwijs en basis behoeften. De landbouw is bij lange na niet voldoende om het land te voeden en er moet gigantisch veel ingevoerd worden, wat de prijzen verhoogt. Veel echt arme (platteland) burgers kunnen dat niet betalen en de regering ziet de uitgaven drastisch stijgen (ook mede dankzij de crisis) en moet bezuinigen op van alles, waaronder onderwijs en gezondheidszorg.
Ze doen het over het algemeen beter dan het gemiddelde in die regio, maar vergeet niet dat daar een revolutie en tienduizenden doen aan vooraf gegaan zijn, alsmede een dictatuur met de nodige verdwijningen, executies en gerelateerde zaken.
In hoeverre is dan het communistische idee verantwoordelijk voor hoe het land er nu aan toe is, zeker als je weet dat alleen voor het gewone volk het communisme ingevoerd is, Castro en zijn club zijn multimiljonair geworden.
Communisme ten top, iedereen is gelijk, de top met iets gelijker.
Een systeem dat niet door de grote massa gedragen wordt, is per definitie geen succesvol/werkend systeem.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 12:56 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat laatste staat er los van.
Of communisme "heilzaam" en/of gewenst is, heeft niets te maken met of het efficient is / succesvol kan zijn. Er is echter alles aan gedaan om dat te voorkomen. (door de kapitalisten)
De repressie is daar mede een gevolg van. (voor wat Cuba betreft)
Zo sterk claim ik het ook niet, ik stel week dat pure communisme, de ideeën die tot nu tot geopperd zijn en (deels) in praktijk gebracht zijn, niet werken.quote:As i said, het is niet zaligmakend.
Persoonlijk zit ik er ook niet op te wachten, maar stellen dat communisme niet werkt is extreem kort door de bocht.
Geldt dat ook niet voor het kapitalisme? (of wat voor -isme dan ook, eigenlijk?)quote:Op donderdag 2 oktober 2014 13:51 schreef jogy het volgende:
De enige manier wanneer zoiets als communisme zou kunnen werken is als het menselijke element er tussenuit gehaald wordt.
En dat is precies wat de communistische leiders tot nu tot gedaan hebben, hun onderdanen zien als grondstof, "assets", pionnen. En ook zo behandelen..quote:Op donderdag 2 oktober 2014 13:51 schreef jogy het volgende:
De enige manier wanneer zoiets als communisme zou kunnen werken is als het menselijke element er tussenuit gehaald wordt.
Bij echt rauw kapitalisme zonder overheidsbemoeienis en dwang kan het zichzelf nog wel regelen lijkt me. Dat is juist het paradepaardje van libertarisme, vrij van dwang en als er iets faalt is er geen kwestie van een 'to big to fail' reddingsactie. Is verder ook niet zaligmakend en er valt genoeg over te zeggen maar zodra er een geweldsmonopolie bij komt kijken kunnen de mensen met macht misbruik maken van de situatie.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 13:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Geldt dat ook niet voor het kapitalisme? (of wat voor -isme dan ook, eigenlijk?)
Ja, dat mensen in een netwerk van macht en controle het plebs als een aparte diersoort zien is wel bekend ja. maar met het 'menselijke element' bedoel ik hier dus de leiders en niet de restquote:Op donderdag 2 oktober 2014 14:00 schreef The_stranger het volgende:
[..]
En dat is precies wat de communistische leiders tot nu tot gedaan hebben, hun onderdanen zien als grondstof, "assets", pionnen. En ook zo behandelen..
Echter dat geldt ook voor de echt kapitalistische landen/leiders..
Ik geloof echt niet in een systeem dat hebzucht als drijfveer hanteert en het nog brengt als iets goeds ook..quote:Op donderdag 2 oktober 2014 14:29 schreef jogy het volgende:
[..]
Bij echt rauw kapitalisme zonder overheidsbemoeienis en dwang kan het zichzelf nog wel regelen lijkt me. Dat is juist het paradepaardje van libertarisme, vrij van dwang en als er iets faalt is er geen kwestie van een 'to big to fail' reddingsactie. Is verder ook niet zaligmakend en er valt genoeg over te zeggen maar zodra er een geweldsmonopolie bij komt kijken kunnen de mensen met macht misbruik maken van de situatie.
En het maakt niet uit hoe goed de intenties zijn van de oprichters, zodra er mensenwerk bij komt kijken kan je er vergif op innemen dat er corrupte machtswellustelingen op af komen als vliegen op stront.
Dat werkt ook niet, omdat er altijd iemand opstaat die de leiding wil. En de meeste mensen zijn maar wat blij als ze geleid worden.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 14:30 schreef jogy het volgende:
[..]
Ja, dat mensen in een netwerk van macht en controle het plebs als een aparte diersoort zien is wel bekend ja. maar met het 'menselijke element' bedoel ik hier dus de leiders en niet de rest.
Ik zeg ook dat het niet zaligmakend is hé, mijn favoriet is het zeker niet maar misschien is het op dit moment met de instelling die een overgroot deel van de mensheid heeft één van de weinige constructies die zou kunnen werken. Binnen zo'n vrije samenleving staat het je ook vrij om een hippiekolonie te stichten en de rest van de wereld staat het vrij om zich erbij aan te sluiten.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 14:50 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik geloof echt niet in een systeem dat hebzucht als drijfveer hanteert en het nog brengt als iets goeds ook..
Communisme heeft dat element eruit willen halen omdat ze dachten dat mensen te vormen waren. Dat is maar gedeeltelijk waar. Het is goed dat er niet buiten deze eigenschap van de mens wordt omgerekend, maar verkondigen dat het zaligmakend is, is vooral propaganda van de hebzuchtigsten onder ons..
Daar bedoel ik dus eigenlijk een echte vrije markt mee, evengoed een utopie natuurlijk. Want als er geen toezicht is kan je met genoeg geld een leger op poten zetten en de shit weer overnemen. Dus meh.quote:Ik weet niet precies wat je met 'rauw' kapitalisme bedoelt.
Alles valt of staat nu door de intentie van de mensen met de macht. Maakt niet uit hoe goed je het op papier zet.quote:Communisme kan ook werken onder bepaalde voorwaarden, maar die zijn gewoon niet te realiseren.
Erh?quote:Ik denk dat alleen een samenleving zonder mensen kan functioneren.
Met die laatste opmerking bedoelde ik dat ik gewoon niet zo geloof in mensen.. Het zijn nog steeds een soort agressieve bavianen. Het wordt nooit wat, hoor.. Terwijl een paradijs gewoon maakbaar is.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 15:18 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik zeg ook dat het niet zaligmakend is hé, mijn favoriet is het zeker niet maar misschien is het op dit moment met de instelling die een overgroot deel van de mensheid heeft één van de weinige constructies die zou kunnen werken. Binnen zo'n vrije samenleving staat het je ook vrij om een hippiekolonie te stichten en de rest van de wereld staat het vrij om zich erbij aan te sluiten.
[..]
Daar bedoel ik dus eigenlijk een echte vrije markt mee, evengoed een utopie natuurlijk. Want als er geen toezicht is kan je met genoeg geld een leger op poten zetten en de shit weer overnemen. Dus meh.
[..]
Alles valt of staat nu door de intentie van de mensen met de macht. Maakt niet uit hoe goed je het op papier zet.
[..]
Erh?. Mensen zijn nogal inherent aan de samenleving.
Maar ik ben net klaar met reeks boeken die zich afspeelt in een science fiction samenleving die dus bestuurd worden door kunstmatige intelligentie en die haalt ook de inherente onbetrouwbaarheid van de mensheid als geheel naar voren waarom mensen gewoon niet geschikt zijn voor te grote machtsposities. Als je interesse hebt kan je zoeken naar 'the polity universe'.
Of als je dan toch een mens aan de macht wil hebben kan je die natuurlijk ook 'heerser voor het leven' maken alleen beslist het volk hoe lang dat leven nog duurt, door middel van een explosief in het bovenbeen van de heerser en elke 18+er krijgt de mogelijkheid om te stemmen of deze wel of niet moet exploderen en zodra meer dan 50% stemt voor ontploffen dan bloed hij gewoon leeg.
[/brainfart]
Daarom moeten we ook geleid worden door iets wat niet te corrumperen valt, helaas vallen mensen daar gewoon niet tussen.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 14:51 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dat werkt ook niet, omdat er altijd iemand opstaat die de leiding wil. En de meeste mensen zijn maar wat blij als ze geleid worden.
Het communisme werkt per definitie niet, met of zonder leiders.
Helemaal mee eens. Om te janken somsquote:Op donderdag 2 oktober 2014 15:23 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Met die laatste opmerking bedoelde ik dat ik gewoon niet zo geloof in mensen.. Het zijn nog steeds een soort agressieve bavianen. Het wordt nooit wat, hoor.. Terwijl een paradijs gewoon maakbaar is.
Nog een paar decennia wachten, groot schip bouwen met een paar miljoen embryo's en duizend van de best mensen die we kunnen produceren (eerlijk, slim en goedhartig) en overnieuw beginnen bij de dichtstbijzijnde planeet die ons leven comfortabel kan ondersteunenquote:Op donderdag 2 oktober 2014 15:55 schreef theguyver het volgende:
zowel communisme en kapitalisme hebben ieders zijn voor en nadelen, misschien word het tijd voor een compleet andere wending, Het bitcoin idee was leuk... voor even maar is nu ook weer op zijn retour.
Iemand nog andere ideeen?
Gentech mensen, waarvan de doorgeschoten overlevingsinstincten er grotendeels uitgesloopt zijn, in een heerlijke, nieuwe wereld. Dat zou weleens de oplossing kunnen zijn.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:03 schreef jogy het volgende:
[..]
Nog een paar decennia wachten, groot schip bouwen met een paar miljoen embryo's en duizend van de best mensen die we kunnen produceren (eerlijk, slim en goedhartig) en overnieuw beginnen bij de dichtstbijzijnde planeet die ons leven comfortabel kan ondersteunen.
Absoluut!quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:06 schreef jogy het volgende:
En zodra het schip gelanceerd is schiet deze een planeetverwoestend projectiel op de aarde af om zeker te zijn dat ze niet achtervolgd worden door mensen van de oude garde.
Hoeft nog niet eens Gentech te zijn, liever niet denk ik eigenlijk. Wie zijn wij om aanpassingen te doen op iets wat de natuur al goed heeft gemaakt. Wie weet komt er door de genetische aanpassingen een paar generaties wel iets naar voren waardoor ze onvruchtbaar of totaal gek worden. Is er helemaal niet meer over van de mensheid, zou toch jammer zijn.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 17:51 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Gentech mensen, waarvan de doorgeschoten overlevingsinstincten er grotendeels uitgesloopt zijn, in een heerlijke, nieuwe wereld. Dat zou weleens de oplossing kunnen zijn.
Yep.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 15:23 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Met die laatste opmerking bedoelde ik dat ik gewoon niet zo geloof in mensen.. Het zijn nog steeds een soort agressieve bavianen. Het wordt nooit wat, hoor.. Terwijl een paradijs gewoon maakbaar is.
... en onderweg een aantal keren van richting veranderen. Zodat ze geen idee hebben waar je heen bent gegaan.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:06 schreef jogy het volgende:
En zodra het schip gelanceerd is schiet deze een planeetverwoestend projectiel op de aarde af om zeker te zijn dat ze niet achtervolgd worden door mensen van de oude garde.
Maar wat is slecht? Uiteindelijk is dat woord een uitvinding van de mens, er is geen universele moraal.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 18:29 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik heb echt niet het idee dat de mens inherent slecht is of zo maar op één of andere manier zitten we nu wel in een samenleving die eigenlijk de slechtere eigenschappen beloond ( sociopathie perfect voor de harde dog eat dog zakenwereld ) en de verzorgende eigenschappen afstraft (empathie Kijk maar naar de ellenlange nonstop bezuinigingen in de zorg/verzorging. )
Niet zo filosofisch héquote:
Toch kun je denk ik ook wel een punt hebben als je zegt dat oorlog en kapitalisme de technologie, wetenschap en kennis tot grote hoogte hebben gebracht. En daar profiteert de hele mensheid van, we zijn nog nooit zo oud/gezond geweest, de wereld wordt aantoonbaar veiliger (op grote schaal), iedereen is "vrijer" en uiteindelijk is de gemiddelde welvaart (enorm) toegenomen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 09:08 schreef jogy het volgende:
[..]
Niet zo filosofisch hé.
Slecht is subjectief maar mijn versie is onnodig egoïstisch zeg maar. Zonder enige empathie alleen maar voor je zelf bezig zijn ook als dat nadelig is voor je omgeving, dat je een negatief aandeel hebt in het levensgenot van anderen. Of om maar even terug te grijpen naar zweverige (law of one) praat. 'negatief' is service to self en 'positief' service to others, dat is in ieder geval de kortste beschrijving die ik kan verzinnen.
Oorlog en kapitalisme hebben ook zo zijn voordelen hoor maar het zijn bijna onbedoelde bijwerkingen, dat kan een stuk efficiënter. Dakloos zijn heeft ook zijn voordelen (hoeft nooit op te ruimen) maar het weegt niet perse op tegen de nadelen (best koud in de winter)quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:14 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Toch kun je denk ik ook wel een punt hebben als je zegt dat oorlog en kapitalisme de technologie, wetenschap en kennis tot grote hoogte hebben gebracht. En daar profiteert de hele mensheid van, we zijn nog nooit zo oud/gezond geweest, de wereld wordt aantoonbaar veiliger (op grote schaal), iedereen is "vrijer" en uiteindelijk is de gemiddelde welvaart (enorm) toegenomen.
Egoïsme heeft ook zijn voordelen in een samenleving, net zoals collectiviteit dat heeft. Uiteraard gaat het om balans, maar als we niet zonder egoïsme kunnen (in een geheel collectieve samenleving is er veel minder drang tot excelleren), is egoïsme dan slecht?
Het kan dan wel niet het doel van oorlog geweest zijn, echter wel inherent aan strijd (niet per se oorlog). Ik vraag me echt af of de vooruitgang wel zo snel gegaan was als er geen direct nut was voor een vliegtuig, radar, computers, etc, zoals dat nu wel was om de vijand te overtroeven.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 10:50 schreef jogy het volgende:
[..]
Oorlog en kapitalisme hebben ook zo zijn voordelen hoor maar het zijn bijna onbedoelde bijwerkingen, dat kan een stuk efficiënter. Dakloos zijn heeft ook zijn voordelen (hoeft nooit op te ruimen) maar het weegt niet perse op tegen de nadelen (best koud in de winter)
Geen mythe, slechts vaak verkeerd begrepen. We, als in de gehele samenleving, worden echt wel gemiddeld steeds ouder/gezonder, rechtstreeks een gevolg van toegenomen kennis en veiligheid. Zo was het bedoeld met we worden ouder/gezonder.quote:Wat betreft 'we zijn nog nooit zo gezond/oud geweest' blijkt dat ook een beetje een koppige mythe te zijn. (fuck, ik kan het even niet terugvinden) dat gemiddeld ouder worden heeft voor een groot deel te maken met de eerste paar jaren van een baby, babysterfte was vroeger hoger maar zodra je daar voorbij was had je een goede kans om even oud te worden als we nu worden. Maar dat terzijde.
Ik zou niet weten hoe het effectiever zou kunnen. Een wereld zonder egoïsme, strijd en drang tot excelleren is een wereld zonder ziel, zonder ambitie. Veel, zo niet alle technologische vooruitgang kost heel veel geld, moeite en werk. Vooruitgang als primair doel heeft een prijs die velen niet willen betalen omdat ze het nut niet inzien. Dat maakt vooruitgang niet onmogelijk, maar "meeliften" op oorlog maakt het sneller bereikbaar. Kijk naar hoeveel geld landen uitrekken voor wetenschap t.o.v. oorlog.quote:We hebben elkaar nog niet de tent uit gevochten en de wereld opgeblazen met nucleaire wapens omdat we ook wel door hebben dat het niet handig is om je leefruimte te beperken met radioactieve straling dus in dat aspect werkt egoïsme best goed ja maar echt efficiënt is het niet te noemen.
Het probleem is juist dat strijd nu dus de hoofdoorzaak is van technologische vooruitgang. Dus miljoenen mensen moeten ellende ervaren om de technologische vooruitgang te voeden. Best inefficient en wat mij betreft onnodig. En dat het op dit moment de best werkende methode is maakt het niet meteen de best mogelijke methode die we zouden kunnen gebruiken. Een beetje egoïsme is helemaal niet fout want het zorgt ook voor je zelfbehoud, niets mis meequote:Op vrijdag 3 oktober 2014 11:13 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Het kan dan wel niet het doel van oorlog geweest zijn, echter wel inherent aan strijd (niet per se oorlog). Ik vraag me echt af of de vooruitgang wel zo snel gegaan was als er geen direct nut was voor een vliegtuig, radar, computers, etc, zoals dat nu wel was om de vijand te overtroeven.
[..]
Ja de teruglopende kindersterfte is inderdaad een direct gevolg van betere zorg en waarschijnlijk isolatiequote:Geen mythe, slechts vaak verkeerd begrepen. We, als in de gehele samenleving, worden echt wel gemiddeld steeds ouder/gezonder, rechtstreeks een gevolg van toegenomen kennis en veiligheid. Zo was het bedoeld met we worden ouder/gezonder.
De balans is te ver doorgeschoten naar egoïsme op het moment en nogmaals; dat we op dit moment strijd nodig hebben om de vooruitgang te voeden maakt strijd niet meteen de meest efficiënte manier om vooruit te komen. Economische belangen kunnen bepaalde ontwikkelingen juist remmen omdat het bepaalde belangen schaad terwijl het wel goed zou kunnen zijn voor de samenleving in zijn geheel.quote:[..]
Ik zou niet weten hoe het effectiever zou kunnen. Een wereld zonder egoïsme, strijd en drang tot excelleren is een wereld zonder ziel, zonder ambitie. Veel, zo niet alle technologische vooruitgang kost heel veel geld, moeite en werk. Vooruitgang als primair doel heeft een prijs die velen niet willen betalen omdat ze het nut niet inzien. Dat maakt vooruitgang niet onmogelijk, maar "meeliften" op oorlog maakt het sneller bereikbaar. Kijk naar hoeveel geld landen uitrekken voor wetenschap t.o.v. oorlog.
Het gaat om balans, teveel egoïsme is niet wenselijk, echter te weinig waarschijnlijk ook niet.
Daarbij, iedereen is egoïstisch en (bijna) niemand doet iets zonder daar zelf beter van te worden. Het heeft nut, is een onderdeel van wat je mens (of dier) maakt en heeft talloze voordelen. Dat slecht noemen vind ik vreemd. Het is, zoals bijv. vuur, een kracht die, mits juist ingezet, ons veel kan brengen.
De eerste textiel machines die met ponskaartjes werkten tijdens de 1e industriele revolutie zie ik zelf als eerste computers (Jacquard Loom, 1801). Of de antikythera voor astronomische doeleinden. De textiel machines waren voornamelijk om kleding op te leuken op een massale manier, dus het is niet dankzij oorlog dat computers zijn ontstaan maar vanwege een soort ijdelheid immers men liep niet in witte toga's zoals voorheen maar wilde kleding met mooie patronen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 11:41 schreef jogy het volgende:
We zijn tot hier gekomen via de manieren die jij inderdaad geschetst hebt, ik communiceer nu met jou met een middel die bedoeld was om een nucleaire aanval te overleven via hardware die oorspronkelijk gemaakt was om de baan van een intercontinale nucleaire raket te berekenen (zoiets volgens mij) maar dat betekend niet dat we eeuwig op dezelfde voet door moeten gaan. Willen we ooit een samenleving realiseren waar oorlog zeldzaam is dan moet de vooruitgang daar dus niet van afhankelijk zijn want dan stagneren we met zijn allen.
Net zoals religie vroeger zijn nut had en nu ouderwets raakt is het misschien ook tijd om de technologische vooruitgang op een andere manier te duwen dan via strijd.
Het is inderdaad maar welke definitie je aan wil houden wat de computer betreftquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 11:54 schreef User8472 het volgende:
[..]
De eerste textiel machines die met ponskaartjes werkten tijdens de 1e industriele revolutie zie ik zelf als eerste computers (Jacquard Loom, 1801). Of de antikythera voor astronomische doeleinden. De textiel machines waren voornamelijk om kleding op te leuken op een massale manier, dus het is niet dankzij oorlog dat computers zijn ontstaan maar vanwege een soort ijdelheid immers men liep niet in witte toga's zoals voorheen maar wilde kleding met mooie patronen.
Jup, wat je hier schetst doet me ook denken aan de 'Deamon' reeks trouwens. ook wat het puntensysteem betreft en dergelijke. Interessant leeswerk in ieder geval en gebaseerd op technologie dat we al hebben of heel binnenkort kunnen hebben (google glass, robotica etc).quote:Uiteindelijk zullen robots al het werk overnemen behalve wetenschap en vermaak, mogelijk dat geld tegen die tijd wordt ingeruild voor een ander punten systeem, waarvan de Facebook likes de primitieve voorloper is. Maar of dat de volgende halve eeuw gaat gebeuren betwijfel ik.
Technologisch kan het nu al maar men wil niet, of kan niet en het zou dan ook een ramp betekenen vanwege werkloosheid tijdens de overgangsfase. Dan is het beter om te wachten tot de gemiddelde educatie hoog genoeg is dat 'het volk' alle veranderingen begrijpt en dat men bv. jongeren verplicht een bepaalde studie te kiezen omdat veel banen in hun leven zullen verdwijnen en ze dan werkloos zouden worden. Of het wordt een soort Elysium waarbij de ene groep wel vooruit wil en kan en de andere groep op de oude manier voortleeft. En als de verschillen dan zo groot worden kan het ook weer leiden tot revoluties en opstanden met rellen.
Natuurlijk heeft oorlog ook goede dingen opgeleverd en al die mensen hun dood heeft toch nog wat opgeleverd maar zonder die textielmachines met ponskaartjes en stoomenergie waren die machines voor artillerie er waarschijnlijk niet van gekomen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:10 schreef jogy het volgende:
Het is inderdaad maar welke definitie je aan wil houden wat de computer betreft.
AI zoals Daemon afgaande op de wiki link is nog eeuwen ver weg.quote:Jup, wat je hier schetst doet me ook denken aan de 'Deamon' reeks trouwens. ook wat het puntensysteem betreft en dergelijke. Interessant leeswerk in ieder geval en gebaseerd op technologie dat we al hebben of heel binnenkort kunnen hebben (google glass, robotica etc).
Dan wordt je hele leven een populariteitswedstrijd, liever nietquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:39 schreef User8472 het volgende:
AI zoals Daemon afgaande op de wiki link is nog eeuwen ver weg.
Een puntensysteem zou al over een jaar ingevoerd kunnen worden voor sociale controle. Geeft de koning je een like dan is dat 1000 likes, geeft jan alleman je een like dan is dat maar 1 like, geeft een veroordeelde excrimineel je een like dan is dat 0.25 like (want die mensen moeten ook weer in de maatschappij kunnen meedoen). Heb je miljoenen likes dan gaan deuren voor je open en mensen willen met je omgaan en je dingen geven, heb je maar een paar honderd dan heb je het nog wel leuk maar niet geweldig, zit je in de min dan beland je hoogstwaarschijnlijk in een gevangenis of rehabilitatie kamp. Afhankelijk van je hoeveelheid likes krijg je een rantsoen, dwz met miljoenen likes kun je via internet per termijn een aantal luxere goederen bestellen en het nieuwste van het nieuwste, heb je maar een paar honderd mag je zelf je boodschappen ophalen bij goedkopere distributie centra en krijg je hooguit 2e hands van de eerste groep enzovoort.
Toch zou het wel kunnen werken, immers iedereen doet er dan aan mee.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:48 schreef jogy het volgende:
[..]
Dan wordt je hele leven een populariteitswedstrijd, liever niet.
Zo erg zal het niet zijn, er zullen genoeg mogelijkheden zijn voor mensen om aan punten te komen. Bv. ouderen vermaken, of gewoon maar reageren op media berichten kan al likes opleveren. Dan is zo iemand toch sociaal bezig en betrokken bij de groep.quote:Het puntensysteem zou wel kunnen werken voor bijvoorbeeld het verdelen van mensen en materiaal voor bepaalde zaken zoals onderzoek of hulpverlening oid en je persoonlijke punten hebben geen consequenties behalve dan dat mensen je wel of niet vertrouwen. Ik vond het zoals het geschetst werd in deamon wel een stoer en werkbaar initiatief. Nog een paar stappen verder dan liquid democracy bijvoorbeeld. Als je het persoonlijke aspect zo ingrijpend maakt als jij het schetst dan zullen genoeg goede mensen die per ongeluk niet echt sociaal vaardig zijn met minpunten rondlopen en met hun kont in een heropvoedingskamp terecht komen of zo. Moet je eigenlijk niet willen.
liquid democracy kan zo uitgebreid worden als je zelf wil natuurlijk. Nu zou het in principe al kunnen via de smartphone bijvoorbeeld. Over het algemeen ben ik het wel eens met je behalve het ingrijpende aspect op je persoonlijke punten maar dat komt wel goed, dat stem ik er tzt wel uit.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:07 schreef User8472 het volgende:
[..]
Toch zou het wel kunnen werken, immers iedereen doet er dan aan mee.
[..]
Zo erg zal het niet zijn, er zullen genoeg mogelijkheden zijn voor mensen om aan punten te komen. Bv. ouderen vermaken, of gewoon maar reageren op media berichten kan al likes opleveren. Dan is zo iemand toch sociaal bezig en betrokken bij de groep.
Politiek gezien kan er ook nog veel veranderen en men zou op elk klein detail van de maatschappij kunnen stemmen wat ook weer likes oplevert. Dus bv. of er ergens een rijtje bomen geplaatst moet worden of niet, wat de kleur van een gebouw zal worden, dat kan allemaal via internet georganiseerd worden en mensen kunnen er dan op stemmen. Zo'n idee als liquid democracy is misschien wel een fase in het gehele veranderingsproces. Helaas moeten we tegenwoordig nog altijd naar een stemcomputer met alle voor en tegenstanders.
Helemaal mee eens trouwensquote:Maar ik geloof toch dat ik wel een punt heb als ik zeg dat als later alles wordt gedaan door robots, er niets anders overblijft dan werk wat niet door robots gedaan kan worden, dus wetenschap en vermaak en het sociale het meest belangrijk zal worden. Tenminste, er zullen wel robot sporten zijn maar men zal toch nog Olympische spelen willen, of een voetbal wedstrijd, film met menselijke acteurs en concerten. Men zal toch nog graag echte mensen willen horen zingen ipv de beste robot zanger die weliswaar geheel foutloos zingt maar verder geen creativiteit bezit of dat bezielende. Mensen zullen dan ook meer tijd hebben om zich sociaal te ontwikkelen immers er is dan geen 40 urige werkweek meer.
Maar zodra er AI is dan is het denk ik een kwestie van tijd tot het 'losbreekt', zeker als het zichzelf kan verbeteren. En dan maar hopen dat het de oorspronkelijke programmeurs een goedwillend karakter in de AI hebben gebouwd natuurlijkquote:En robots kunnen nu eenmaal niet intelligenter worden dan mensen en nieuwe dingen uitvinden tot er AI zal ontstaan en zelfs dan moeten resultaten nog gecontroleerd worden door menselijke wetenschappers.
Vooral optimistisch blijvenquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:24 schreef jogy het volgende:
Over het algemeen ben ik het wel eens met je behalve het ingrijpende aspect op je persoonlijke punten maar dat komt wel goed, dat stem ik er tzt wel uit..
Dat is juist het punt van AI, dat deze zichzelf kan programmeren. Dat het dan keuzes maakt die jij slecht vind maar een ander goed is een ander verhaal.quote:Maar zodra er AI is dan is het denk ik een kwestie van tijd tot het 'losbreekt', zeker als het zichzelf kan verbeteren. En dan maar hopen dat het de oorspronkelijke programmeurs een goedwillend karakter in de AI hebben gebouwd natuurlijk.
Ik doe liever niet aan dat soort aannames en ben wel voor persoonlijke vrijheid. Als ik lak heb aan de sociale omgangsvormen maar er verder niemand nadelig mee beïnvloed in hun persoonlijke levenssfeer dan moet dat gewoon kunnen. De eventuele minpunten omdat ik me niet houd aan subjectieve normen en waarden zouden geen consequenties moeten hebben voor mijn persoonlijke vrijheden. Als ik iemand vermoord, stalk of beroof dan moet er gewoon een straf tegenover staan natuurlijk. Absolute beloningen (betere levenssfeer) op basis van subjectief opgebouwde punten (meningen) kan op termijn meer schade opleveren dan dat het goed doet en gooit de deur open voor eventueel misbruik omdat de beloning zo groot is. En een koning die als 100 stempunten telt en een plebejer voor maar 1 voelt ook niet echt lekker aan voor me. Doe het dan op basis van kennis, dan geef ik mijn stem over water management wel aan de Koning met zijn diploma maar verder nietquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:27 schreef User8472 het volgende:
Maar zo negatief zal het echt niet worden. Als je je aan de wet houd en de ongeschreven regels dan zul je wel genoeg punten hebben om redelijk te kunnen leven.
True, al is het natuurlijk wel zaak om het digitale zaadje zodanig te ontwerpen dat AI niet opeens een soort geschifte Skynet wordt.quote:Dat is juist het punt van AI, dat deze zichzelf kan programmeren. Dat het dan keuzes maakt die jij slecht vind maar een ander goed is een ander verhaal.
Maar daar betekent dat je moeite moet doen om likes te krijgen. Let wel, dat is wat anders dan moeite doen om iets bij te dragen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:07 schreef User8472 het volgende:
[..]
Toch zou het wel kunnen werken, immers iedereen doet er dan aan mee.
[..]
Zo erg zal het niet zijn, er zullen genoeg mogelijkheden zijn voor mensen om aan punten te komen. Bv. ouderen vermaken, of gewoon maar reageren op media berichten kan al likes opleveren. Dan is zo iemand toch sociaal bezig en betrokken bij de groep.
Ik ben het eens met je.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 14:34 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Maar daar betekent dat je moeite moet doen om likes te krijgen. Let wel, dat is wat anders dan moeite doen om iets bij te dragen.
Ik heb in mijn onmiddellijke omgeving best wat bijgedragen, maar vrijwel niemand weet daarvan en ook ben zeker geen bekende, laat staan super geliefd lid van de samenleving. Ik zou weinig likes krijgen, omdat wat ik doe niet opvalt, mijn acties zijn niet bekend.
Stel je ziet bijna elke avond een jongetje altijd alleen met een voetbal spelen, nooit met vriendjes. Je besluit zo nu en dan "toevallig" langs te lopen en een paar minuten met het jongetje te gaan voetballen. Het blijkt dat hij gepest wordt en eigenlijk geen vrienden heeft. Nu zullen die minuten niet zijn leven veranderen, maar het blijkt dat hij het wel erg leuk vindt. Moet hem dan gevraagd worden een X aantal likes in te voeren? Terwijl er nu vrijwel niemand op de hoogte is?
Om likes te krijgen, moet ik dus mijn manier aanpassen en meer dingen doen die opvallen, terwijl dat niet per se betekent dat ik dan ook daadwerkelijk meer ga bijdragen.
Anoniem worden elk jaar gigantische bedragen gedoneerd, fysiek werk gedaan en levens beter gemaakt. Acties die geen likes opleveren.
Daarnaast is privacy ook een ding. Ik ben lid van een digitaal platform wat, naast online gezelligheid, ook, tenminste dat hoop ik, sommigen in het echte leven wat helpt. Echter daar wel onder een username die niet zomaar met mijn persoon te linken is. Wederom geen likes, tenzij die link wel openbaar wordt.
Persoonlijk zit ik niet te wachten op aandacht en zodra elke actie, positief of niet, een x aantal likes en dus aandacht oplevert, trek ik me nog meer terug.
Zo'n leven lijkt me echt een ware nachtmerrie..
We zijn het toch wel vaker eens?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:31 schreef jogy het volgende:
Woohoo, het universum is niet geïmplodeerd.
Strijd is absoluut een enorme drijfveer achter onze ontwikkeling. Zonder onderlinge strijd zaten we nu nog in berenvellen de natuurgoden te aanbidden, of we waren reeds uitgestorven.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 11:13 schreef The_stranger het volgende:
Het kan dan wel niet het doel van oorlog geweest zijn, echter wel inherent aan strijd (niet per se oorlog). Ik vraag me echt af of de vooruitgang wel zo snel gegaan was als er geen direct nut was voor een vliegtuig, radar, computers, etc, zoals dat nu wel was om de vijand te overtroeven.
<snip>
Effecten op galactische schaal duren wat langer voor je het merkt.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:31 schreef jogy het volgende:
Woohoo, het universum is niet geïmplodeerd.
Nee onzin, er bestond helemaal nooit een ruilhandel. Dat is een fabeltje wat je op de basissschool leerde. Die ruilhandel was namelijk a-synchroon (niet gelijktijdig). Mensen maakten notities in hun hoofd wie wat verschuldigd was. Dus als ik jou vandaag een kip gaf, kon je mij een jaar later helpen mijn dak te repareren. Dat was dan geen probleem. Maar naarmate de dorpjes groeiden, moest je teveel onthouden, dus werden de mentale notities vervangen met schelpjes of stokjes om het te versimpelen, uiteindelijk werd dat muntgeld, papiergeld en Bitcoin.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:05 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Precies. Geld is uitgevonden om juist dit probleem weg te nemen.
Dan zeg je toch eigenlijk hetzelfde? Alleen iets minder simplistisch...quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 10:13 schreef tkofschip het volgende:
[..]
Nee onzin, er bestond helemaal nooit een ruilhandel. Dat is een fabeltje wat je op de basissschool leerde. Die ruilhandel was namelijk a-synchroon (niet gelijktijdig). Mensen maakten notities in hun hoofd wie wat verschuldigd was. Dus als ik jou vandaag een kip gaf, kon je mij een jaar later helpen mijn dak te repareren. Dat was dan geen probleem. Maar naarmate de dorpjes groeiden, moest je teveel onthouden, dus werden de mentale notities vervangen met schelpjes of stokjes om het te versimpelen, uiteindelijk werd dat muntgeld, papiergeld en Bitcoin.
ik vind het niet eens zon slecht idee eigenlijk. alleen als ik bijvoorbeeld een verkrachter ben en al mijn andere vrienden zijn ook verkrachters, dan kan ik rekenen op hun likes. ons kent ons.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:39 schreef User8472 het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft oorlog ook goede dingen opgeleverd en al die mensen hun dood heeft toch nog wat opgeleverd maar zonder die textielmachines met ponskaartjes en stoomenergie waren die machines voor artillerie er waarschijnlijk niet van gekomen.
[..]
Een puntensysteem zou al over een jaar ingevoerd kunnen worden voor sociale controle. Geeft de koning je een like dan is dat 1000 likes, geeft jan alleman je een like dan is dat maar 1 like, geeft een veroordeelde excrimineel je een like dan is dat 0.25 like (want die mensen moeten ook weer in de maatschappij kunnen meedoen). Heb je miljoenen likes dan gaan deuren voor je open en mensen willen met je omgaan en je dingen geven, heb je maar een paar honderd dan heb je het nog wel leuk maar niet geweldig, zit je in de min dan beland je hoogstwaarschijnlijk in een gevangenis of rehabilitatie kamp. Afhankelijk van je hoeveelheid likes krijg je een rantsoen, dwz met miljoenen likes kun je via internet per termijn een aantal luxere goederen bestellen en het nieuwste van het nieuwste, heb je maar een paar honderd mag je zelf je boodschappen ophalen bij goedkopere distributie centra en krijg je hooguit 2e hands van de eerste groep enzovoort.
Dat lijkt me een eng systeem.. Stel je voor dat niemand je aardig vindt...quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:39 schreef User8472 het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft oorlog ook goede dingen opgeleverd en al die mensen hun dood heeft toch nog wat opgeleverd maar zonder die textielmachines met ponskaartjes en stoomenergie waren die machines voor artillerie er waarschijnlijk niet van gekomen.
[..]
Dit.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 12:54 schreef PieterJanDeVakman het volgende:
Bijna iedereen hier doe alsof de toekomstvisie van TS onrealistisch is. Toch kan niemand mij een realistische weergave geven van hoe onze samenleving er over 500/1000/2000/10000 jaar uitziet. Als je ziet hoe snel onze maatschappij verandert in 200 jaar tijd, hoe veel verwachtingen moet dat dan wel niet scheppen over een veel grotere periode?
Het huidige kapitalistische systeem dat we kennen, zal heus niet net zo lang als de mensheid bestaan. Ik ben er zeker van (voor hoe ver ik dat kan zijn) dat er andere systemen op de aarde geïntroduceerd worden. Misschien eerst kleinschalig, maar later ook mondiaal.
De toekomstvisie van TS lijkt onrealistisch, maar stel je eens voor: het is het jaar 5012 of iets dergelijks:
Energie: Door de technologische ontwikkeling (die nu in 2014 al vol aan de gang is) wordt energie gewonnen uit onuitputtelijke bronnen. Misschien wordt zonne-energie de toekomst, misschien iets anders. Door technologische ontwikkelingen kunnen bijvoorbeeld zonnepanelen gebouwd worden, die nooit kapot zullen gaan of die zichzelf kunnen repareren, of die door robots gerepareerd kunnen worden.
Voedsel: Door de technologische ontwikkeling zal al het voedsel dat we consumeren in de toekomst vast en zeker allemaal uit een fabriek komen. We weten van de geschiedenis geleerd dat er vroeger duizenden mensen in een fabriek werkten, die allemaal zwaar werk moesten doen. In moderne fabrieken zie je een heel ander beeld. Machines doen het werk en een veel kleinere groep mensen controleren de machines. De toekomst zal ons fabrieken brengen met nog minder mensen die er in werken, tot misschien wel geen mensen die er in werken.
Zo kan ik met tal van andere onderwerpen nog wel even doorgaan... Wat vaststaat is dat mensen door automatisering/robotisering steeds minder nodig zijn. Robots/machines kunnen naar verloop van tijd ontzettend veel zelfstandig. Er zijn vast en zeker mensen nodig die de robots ondersteunen, repareren en ontwikkelen. Maar het staat gewoon vast dat er ontzettend veel banen verloren zullen gaan: Van kassameisje (die inmiddels al wordt vervangen door zelfscan), tot de schoonmaakster (automatische stofzuiger enz.) tot de winkelbediende (die inmiddels al wordt vervangen door websites als BoldotCom, tot de vrachtwagenchauffeur (auto's die zelfstandig rijden of andere manier van transport).
Wat ik denk is dat er "later" nog maar voor een klein percentage mensen werk is, zeg 1-10%. Dit werk bestaat uit ontwikkeling van nieuwe technologieën en ondersteunen waar robots tekort komen. Waarom zou iemand gaan werken, als hij er "financieel" niet beter op wordt dan iemand anders? Wellicht omdat die persoon zich anders verveelt? Hij of zij het nou eenmaal gewoon leuk vindt? Waarom werkt iemand als Mark Zuckerberg? Hij kan zijn aandeel in Facebook gaan verkopen en voor de rest van zijn leven op een tropisch eiland gaan chillen. Toch kiest hij er voor om te blijven werken, maar niet niet om het geld.
Jij vergeet het allerbelangrijkste in je dagdromen. Human nature. De menselijke biologie. Je kan hier lullen tot je een ons weegt. Maar je kan de beperking van het menselijke brein niet wegpraten.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:27 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Dan ga je voor het gemak maar ff voorbij aan de eeuwige strijd tussen 'nature/nurture'. Om zo stellig te beweren dat hoe we nu doen vast staat in onze biologie moet je op zich wel van goede huize komen. Het is iig bij lange na geen uitgemaakte zaak.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 17:12 schreef TheBurnerMan het volgende:
[..]
Jij vergeet het allerbelangrijkste in je dagdromen. Human nature. De menselijke biologie. Je kan hier lullen tot je een ons weegt. Maar je kan de beperking van het menselijke brein niet wegpraten.
Deze post hieronder, vooral de laatste alinea's vat goed samen waar jij de mist ingaat. De biologie van de mens is niet geschikt voor een homogeen bestaan.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 18:04 schreef jogy het volgende:
[..]
Dan ga je voor het gemak maar ff voorbij aan de eeuwige strijd tussen 'nature/nurture'. Om zo stellig te beweren dat hoe we nu doen vast staat in onze biologie moet je op zich wel van goede huize komen. Het is iig bij lange na geen uitgemaakte zaak.
quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 12:30 schreef Maurice76 het volgende:
De kern van de mensheid - of feitelijk van elk levend wezen - is samen te vatten in een enkele term: "Survival of the fittest". Ergens in onze genen zit het geprogrammeerd dat "we" willen overleven. Niet zozeer als invidividu, maar door nakomelingen op de wereld te zetten, die onze genen kunnen doorgeven. Het is logisch dat dit de kern vormt, aangezien het leven ook als dusdanig is ontstaan: manipulatie van de directe omgeving om zo voort te kunnen bestaan. Die manipulatie resulteerde vaak ook in aanpassing aan "zelf" om beter te kunnen overleven, ook wel evolutie genaamd.
Voortbestaan is gebaseerd op het kunnen verkrijgen van grondstoffen en een geschikte partner om te kunnen reproduceren (let wel, dit heeft niets expliciets met seks te maken; appels is fruit, maar fruit is geen appels - voor de daadwerkelijke daad is seks nodig, maar reproductie omvat heel veel meer dan alleen seks). Grondstoffen kunnen zowel materieel zijn (eten, drinken, dak boven je hoofd) als immaterieel (macht, lichamelijke conditie), het heeft allemaal betrekking op het vergroten van de kans dat jouw nageslacht het overleefd.
Hoe meer je er van tot je beschikking hebt, hoe aantrekkelijker je ook wordt voor een potentiele partner, omdat je iemand anders nodig hebt voor reproductie en uiteraard is het dan een stuk handiger om iemand te kiezen bij wie dat het meeste kans van slagen heeft. Dit alles heeft geleid tot een enorme complexiteit in de paringsrituelen die wij als mens kennen - en feitelijk ook deels verwrongen is geraakt omdat de feitelijke reproductie soms juist niet gewenst is, maar al het gedrag er nog wel steeds op gericht is.
Als mensheid zijn we door de evoltie heen steeds aangepast aan de situatie om ons heen. Restanten van onze zwemmende voorouders zijn nog steeds aanwezig, zoals bijvoorbeeld de vliezen tussen je vingers, kieuwen bij de eerste weken van de zwangerschap, maar ook bijvoorbeeld de hik-reflex; ondertussen zijn we echter landlopers geworden en is ons lijf grotendeels aangepast aan onze huidige omstandigheden.
Al die tijd is het vergaren van grondstoffen voor het vergroten van onze overlevingskansen (en die van ons directe nageslacht) centraal blijven staan. Tegelijkertijd hebben we als mensheid echter ook geleerd dat puur egoisme ook niet werkt. De persoonlijke drijfveer om grondstoffen te verzamelen staat op scherp met het groepsbelang, ook al kunnen we de groep (land, gemeenschap, etc ...) ook als grondstof beschouwen die ons kan helpen ons eigen belang te laten gelden. We hebben geleerd om samen te werken, zodat we dat ook daadwerkelijk kunnen benutten.
Het communisme gaat volledig voorbij aan het individuele belang en kijkt strikt en alleen naar het groepsbelang. In zoverre lijkt het niet veel anders dan een gemiddelde bijen- of mierenkolonie, waar iedereen werkt voor de koningin en de koningin het single point of failure is voor het voortbestaan van de kolonie als geheel. Het werkt, omdat de individuele mieren en bijen volledig in dienst van de kolonie werken. Mensen hebben die insteek niet, omdat we niet volledig afhankelijk zijn van een centraal instituut om te kunnen voortbestaan - wij willen onszelf voortplanten! Het hebben van een organisatie en structuur is een hulpmiddel voor ons, geen doel op zich. Het maakt dingen makkelijker.
Maar zolang er beperkingen bestaan in grondstoffen, zal er altijd concurrentie blijven bestaan om die beperkte grondstoffen binnen te slepen ten koste van anderen. Het is de bron van alle oorlogen die we als mensheid voeren, nu en in het verleden. Jezelf afzetten tegen anderen en er zelf daardoor beter van worden. Kinderen doen het ook, door elkaar te pesten, het is een vorm van macht die de ene over de ander uitoefent - en zoals gezegd, ook macht is een grondstof waarmee je je eigen belang vergroot ten opzichte van anderen. En als dat niet ingedamd wordt, gaat dat van kwaad tot erger (met soms trieste resultaten als gevolg).
Zou een wereld, waarin grondstoffen - van welke aard dan ook - onbeperkt zijn, dan het Eden zijn waar wij als mensheid ultiem geluk kunnen vinden? Ik zeg keihard "nee". Juist het gebrek aan grondstoffen zorgt ervoor dat de natuur inventief en creatief moet omgaan met de middelen die het wel heeft, om toch zo goed mogelijk vooruit te komen. Het stimuleert daarmee creativiteit en ontwikkeling, het zet ons op het pad van vooruitgang en vergroot onze kennis en besef van de wereld om ons heen en ons bestaan. Sterker nog, het principe van "survival of the fittest" is essentieel voor de onwikkeling die wij als mensheid hebben doorgemaakt, en essentieel voor verdere groei. Een utopie waarin dit niet meer voorkomt, betekent stagnatie en waarschijnlijk de ondergang van de mensheid. Hoezeer we oorlog en strijd ook verafschuwen, het is helaas een onvermijdelijk bij-effect van die vooruitgang.
Ik ben er van overtuigd dat dit een universeel principe is en dus ook bekend is bij eventueel intelligent leven buiten onze eigen planeet.
Het is nog steeds niet meer dan een mening, hoe goed die ook onderbouwt is. Een mens en de gehele mensheid is het product van zijn omgeving en op zich ben ik het nog niet geheel oneens met je eerste post hier dat het kan als iedereen dood is maar ik ben het gewoon totaal niet eens dat de mens een bitch is van zijn instinct, we zijn het eerste soort die bewust kan kiezen om het anders te doen en als de omgeving die geschapen wordt door de gehele mensheid een comfortabele is met vrijheid en genoeg welvaart dan hoeft er geen strijd te zijn om materiaal te bezitten.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 20:14 schreef TheBurnerMan het volgende:
[..]
Deze post hieronder, vooral de laatste alinea's vat goed samen waar jij de mist ingaat. De biologie van de mens is niet geschikt voor een homogeen bestaan.
[..]
In dat licht vrees ik dan ook het volgende scenario:quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 20:14 schreef TheBurnerMan het volgende:
[..]
Deze post hieronder, vooral de laatste alinea's vat goed samen waar jij de mist ingaat. De biologie van de mens is niet geschikt voor een homogeen bestaan.
[..]
Is ook mogelijk. Of, wat ik hoop, meer zoals de boekenreeks 'the polity' waar de mensheid wel vrij is van de dagelijkse beslommeringen maar waar de kunstmatige intelligentie er nog wel voor zorgt dat de mens actief participeert in de vooruitgaan van beide soorten.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 21:11 schreef R0N1N het volgende:
[..]
In dat licht vrees ik dan ook het volgende scenario:
Met behulp van computers en robots met AI's die onze eigen intelligentie ver te boven gaan, maken we een wereld waarin het mogelijk wordt dat niemand iets te kort komt en we er niets voor hoeven te doen. "Nurture" van wieg tot graf. Iedereen kan doen en laten wat hij/zij wil. (zolang het niets of niemand anders schaad)
De AI's zullen zichzelf en de wereld blijven ontwikkelen. Met innovatie en al. Tot hoogtes waar we nu alleen van kunnen dromen. (of zwetend wakker schrikken )
...maar de mens zal zich helemaal niet meer ontwikkelen. Niemand die nog moeilijke wiskundige problemen oplost b.v. Dáár hebben we immers die -veel betere- machines voor. De mens raakt vervolgens in evoluitonair verval en degenereerd weer terug naar een zoogdier en/of sterft uit.
(indien die AI's ons niet al lang preventief hebben geruimd uit zelfbescherming.)
Onze nalatenschap: Kunstmatig leven, wat het universum zal bevolken.
/brainfart
Op wat voor manier zie jij enige participatie plaatsvinden dan?quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 21:18 schreef jogy het volgende:
[..]
Is ook mogelijk. Of, wat ik hoop, meer zoals de boekenreeks 'the polity' waar de mensheid wel vrij is van de dagelijkse beslommeringen maar waar de kunstmatige intelligentie er nog wel voor zorgt dat de mens actief participeert in de vooruitgaan van beide soorten.
Mensen kunnen zich in de toekomst waarschijnlijk wel 'upgraden' denk ik. Maar in die boekenreeks is de mens an sich inderdaad niet meer gesitueerd aan de top van de voedselketen maar worden ze geleid door een goedaardige dictator zeg maarquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 21:38 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Op wat voor manier zie jij enige participatie plaatsvinden dan?
Nog voor het eind van deze eeuw bestaan er robots die ALLES beter kunnen dan welk mens dan ook. Bovendien zonder te pauzeren of slapen. Zonder oud en ziek te worden (zo af en toe een onderdeel vervangen of upgraden) Zonder te sterven. (al is het maar via een externe "backup")
Er valt vrij snel niets meer bij te dragen voor ons. Anders dan als proefkonijn. (imho)
Ja, de mens zelf zal ook verrobottiseren. De verwachting is zelf dat we rond 2050 in staat zijn een volledige kopie te maken van 'je brein'. Alles wat je weet en hoe je denkt enz.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 21:58 schreef jogy het volgende:
Mensen kunnen zich in de toekomst waarschijnlijk wel 'upgraden' denk ik. Maar in die boekenreeks is de mens an sich inderdaad niet meer gesitueerd aan de top van de voedselketen maar worden ze geleid door een goedaardige dictator zeg maar. Deze versie van de toekomst is in ieder geval beter dan de vele Sci Fi verhalen waar de KI besluit dat de mensheid beter weggevaagd kan worden.
Met het één, komt het ander.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 23:22 schreef jogy het volgende:
Kan ook natuurlijk. Singulariteit is imo ook een geile optie. Technisch zo ver komen dat ons bewustzijn via technische weg samengesmolten wordt en we als èèn of ander hyperintelligente entiteit door de dimensies kunnen reizen ofzo. De quantumrealiteit kraken zodat we geen stoffelijkheid meer nodig hebben. Boeiend dat we dan als ras verdwijnen. Maar dan moeten we eerst de komende paarhonderd jaar overleven en een X aantal tussenstappen realiseren zoals bijvoorbeeld een wereld zonder monetaire strop die ons meer hindert dan vooruit helpt. De mensheid zou idealiter flexibeler moeten zijn met dit soort concepten wil het gezond overleven.
Wat grondstoffen betreft heeft elk quantumdeeltje de potentie van een supernova en als je maar diep genoeg in de materie duikt (pun intended) kan je de atomen zodanig manipuleren dat je van een steen een biefstuk bouwt a la star trek de replicator zeg maar.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 00:09 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Met het één, komt het ander.
Via nanotech en zaken als "3D printers" wordt het mogelijk om zelf alles te maken. Je verzint of "koopt" (kan ook ruilen zijn) andere "blueprints". Enkel de grondstoffen (ijzer, koper, silicium, enz.) dien je nog te verkrijgen.
Veel daarvan is via nanotech uit de omgeving en recycling van oude spullen al te verkrijgen. Zo niet alles. (je zult het (de hoeveelheden die je 'bezit') vermoedelijk wel op moeten bouwen.)
Dit brengt echter een enorm risico met zich mee.
Met een op individueel niveau 'slimme' aanpak, vreten we de aarde nog sneller kaal op 'groeps' niveau.
Met een klein beetje grondstoffen kun je dan namelijk iets maken voor het verzamelen van nog meer grondstoffen. We noemen dit voor het gemak even een probe. Met de verzamelde grondstoffen maak je nog meer probes. Ook voor het verzamelen van andere grondstoffen om weer andere dingen te maken. (een heel huis! een auto, een vliegtuig, een privejacht ... )
Zo eventueel ook voor voedingsstoffen.
Als volledig gerobottiseerd 'mens' wordt het nog makkelijker. (wacht)Tijd speelt dan nauwelijks nog een rol. "Voedsel" bestaat louter nog uit energie (die je zelf kunt produceren)
De aarde heeft echter niet genoeg grondstoffen voor ieders hebzucht ...
Waarmee die probes al snel uit stelen gaan ... of gewoon de concurrentie 'uitschakelen'.
We blijven immers mensen
Het probleem is dat beschaving slechts een flinterdun laagje is op onze (woeste) natuur. Wat dat betreft denk ik echt dat je de invloed van ons bewustzijn enorm overschat op hoe wij ons als mens gedragen, zowel individueel als als groep. Kijk naar de enorm gruwelijke daden die mensen in oorlogstijd plegen, die ze nooit zouden doen bij normaal welzijn, in tijden van vrede. Je kunt dus wel willen dat 'men' zich schikt naar tevredenheid, maar tevredenheid is slechts een relatief begrip. Tevredenheid kan alleen bestaan als je het kunt afspiegelen aan ontevredenheid; mensen zijn weliswaar kuddedieren, maar het is geen mierenkolonie, het blijven individuen met hun eigen mening, inzicht en manier om te overleven en voort te bestaan. En sommige mensen zullen onvrede altijd aangrijpen om hun eigen weg te vinden - al dan niet ten koste van anderen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 20:58 schreef jogy het volgende:Zodra de mens tevreden is hoeft er niets aan de hand te zijn en daarvoor moet er een samenleving gevormd worden op basis van tevredenheid en niet van concurrentie.
Daar verschillen we in ieder geval van mening, ik zie je punt zeker wel en dat neem ik ook mee in mijn overwegingen. In tijden van schaarste/grove ontevredenheid komt het beest naar boven en gaat het weer om de wet van de sterkste zeg maar. Maar kijkend naar mijn omgeving en eigenlijk de overgrote meerderheid van de stille menigte zie ik makke en meegaande personen. Als jouw redelijke negatieve beeld van de menselijkheid bekijk mag ik al blij zijn dat ik mijn dagelijkse rit in het openbaar vervoer overleef zonder een paar messteken in mijn buikquote:Op woensdag 29 oktober 2014 15:25 schreef Maurice76 het volgende:
[..]
Het probleem is dat beschaving slechts een flinterdun laagje is op onze (woeste) natuur. Wat dat betreft denk ik echt dat je de invloed van ons bewustzijn enorm overschat op hoe wij ons als mens gedragen, zowel individueel als als groep. Kijk naar de enorm gruwelijke daden die mensen in oorlogstijd plegen, die ze nooit zouden doen bij normaal welzijn, in tijden van vrede. Je kunt dus wel willen dat 'men' zich schikt naar tevredenheid, maar tevredenheid is slechts een relatief begrip. Tevredenheid kan alleen bestaan als je het kunt afspiegelen aan ontevredenheid; mensen zijn weliswaar kuddedieren, maar het is geen mierenkolonie, het blijven individuen met hun eigen mening, inzicht en manier om te overleven en voort te bestaan. En sommige mensen zullen onvrede altijd aangrijpen om hun eigen weg te vinden - al dan niet ten koste van anderen.
Beschouw het als een muur met slecht, ruw stuc werk (nature). Je kunt het behangen (nurture), maar de muur eronder is en blijft ruw en rauw. Wil je het aanpassen, dan zul je de stuc laag moeten aanpakken, wat in het geval van de mensheid betekent dat je dus de natuur moet aanpassen. Dat is zonder genetische modificatie onmogelijk. Roept meteen de etische vraag op of je de mensheid genetisch wilt aanpassen op dat vlak, want: waar trek je de grens? En feitelijk maakt dat niet eens uit, feit is dat waar je die grens ook trekt, je altijd voor- en tegenstanders zult hebben. Afhankelijk van hoe scherp zoiets wordt aangezet, zal ook de felheid van de tegenstand zijn en zijn we weer terug bij af.
Klinkt haast als een goed thema voor een SF film: een volledig gesteriliseerde wereld waar een enkeling ("de held") probeert te ontsnappen aan het meedogenloze systeem dat hem wil "kalmeren".
Zolang er mensen zijn met universitaire opleiding, goede baan, dik inkomen, huis en haard hebbende ... en dat allemaal achterlaten om aan de hand van een ideologisch sprookje (nachtmerrie voor anderen) mensen (incl. ouderen, vrouwen en kinderen) op gruwelijke wijze te vermoorden puur omdat ze niet in datzelfde ideologische sprookje geloven, gaat het niet goedkomen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 15:33 schreef jogy het volgende:
Daar verschillen we in ieder geval van mening, ik zie je punt zeker wel en dat neem ik ook mee in mijn overwegingen. In tijden van schaarste/grove ontevredenheid komt het beest naar boven en gaat het weer om de wet van de sterkste zeg maar. Maar kijkend naar mijn omgeving en eigenlijk de overgrote meerderheid van de stille menigte zie ik makke en meegaande personen. Als jouw redelijke negatieve beeld van de menselijkheid bekijk mag ik al blij zijn dat ik mijn dagelijkse rit in het openbaar vervoer overleef zonder een paar messteken in mijn buik.
Hoe hoger de welvaart/veiligheid hoe makker de menigte is dus krik dat omhoog en het hele concept economie hoeft er niet te komen kijken en men zal zich niet doodvechten voor prestige.
Als ik puur naar de getallen kijk zijn de gestoorden/criminelen in de samenleving zwaar in de minderheid dus is het overgrote deel van de bevolking gewoon rustig waar heel wat mee te bereiken valt. Nogmaals, als ik een paar posts hier lees dan zou ik spontaan pleinvrees krijgen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 15:43 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Zolang er mensen zijn met universitaire opleiding, goede baan, dik inkomen, huis en haard hebbende ... en dat allemaal achterlaten om aan de hand van een ideologisch sprookje (nachtmerrie voor anderen) mensen (incl. ouderen, vrouwen en kinderen) op gruwelijke wijze te vermoorden puur omdat ze niet in datzelfde ideologische sprookje geloven, gaat het niet goedkomen.
Ontevredenheid komt niet alleen voort uit gebrek en schaarste, maar veel vaker uit misplaatste gevoelens en kromme gedachten (& egocentrisme).
Dergelijke aantallen zeggen niets.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:03 schreef jogy het volgende:
Als ik puur naar de getallen kijk zijn de gestoorden/criminelen in de samenleving zwaar in de minderheid dus is het overgrote deel van de bevolking gewoon rustig waar heel wat mee te bereiken valt. Nogmaals, als ik een paar posts hier lees dan zou ik spontaan pleinvrees krijgen.
En de enige manier dat die ene het nu kan verpesten voor de rest is omdat de politiek het stiekem wel handig vind als mensen bang zijn. Creëert waarde voor diezelfde politiek Zie bijvoorbeeld de BBC docu van een tijd terug The power of nightmares. Mensen zijn makkelijk beïnvloedbaar, naar slechte en goede emoties, dus het enige wat er gedaan hoeft te worden is men beïnvloeden naar de positieve emoties.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:07 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dergelijke aantallen zeggen niets.
1 kan het verzieken voor de rest.
Daarnaast hebben mensen last van irrationele angsten (pleinvrees)
De kans dat er een meteoriet op je hoofd land is stukken groter dan neer te storten met een vliegtuig. Die kans op een meteoriet is zelfs velen malen groter dan de kans betrokken te raken bij een aanslag. Toch is iedereen als de dood voor dat laatste en zijn hele landen in rep en roer.
Intussen maakt niemand zich druk om die meteoriet.
edit:
Verkeer .vs. oorlog is ook een "mooie". Dat oorlog een smerige bezigheid is waar vele slachtoffers bij vallen zal bijna iedereen beamen. Dat het verkeer tot 20x zo dodelijk is !!! willen ze niet weten.
Ik denk dat je een goede kans hebt om weinig te vrezen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:03 schreef jogy het volgende:
[..]
Als ik puur naar de getallen kijk zijn de gestoorden/criminelen in de samenleving zwaar in de minderheid dus is het overgrote deel van de bevolking gewoon rustig waar heel wat mee te bereiken valt. Nogmaals, als ik een paar posts hier lees dan zou ik spontaan pleinvrees krijgen.
Helemaal eens, het enige wat dus nodig is een een eventuele samenleving zonder geld is als dit voordeel brengt voor de mens op algemeen en persoonlijk vlak, ik weet niet of het 'meer willen' nou instinct is of dat het kunstmatig aangewakkerd wordt via de media trouwens maar dat is bezijden het punt verder.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:45 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ik denk dat je een goede kans hebt om weinig te vrezen.
Volgens mij zal de gemiddelde mens jou in tramlijn 9 niet neersteken om meerdere redenen. En dat komt vrijwel altijd neer op de afweging wat er beter is voor de individu, direct handelen voor eigen belang of handelen voor de groep om zo indirect het eigen belang te versterken.
Evolutie heeft laten zien dat een samenleving vrijwel altijd sterker is dan een individu, dus we zijn uiteindelijk zo aangepast dat we "de groep" belangrijk vinden en gedragen ons op die manier dat we soms direct voordeel opofferen om er later beter van te worden.
Ten eerste hebben we (door evolutie, cultuur, opvoeding) een zekere mate van empathie, ontstaan uit de afweging tussen direct persoonlijk belang en uitgesteld persoonlijk belang. Je kan geen samenleving (met de voordelen daarvan) opbouwen zonder persoonlijk (tijdelijk) dingen op te offeren.
Ik negeer sommige mogelijkheden tot persoonlijke verrijking (ik jat je geld niet) en vertrouw erop dat jij dat ook niet doet. Dat alles om mogelijk later, bij een aanval of andere crisis, samen met jou sterker te staan tegen de buitenstaander. Hierbij schat ik dus in dat mijn indirecte belang wel eens groter kan zijn dan het directe belang.
Ten tweede hebben we regels om mensen met wat minder empathie, of meer gevoel voor (direct) eigen belang in toom te houden en bij overtreding volgt straf. Dit om mensen te dwingen het uitgestelde belang na de streven. (En dan nog kunnen sommigen de afweging maken dat beroven en straf krijgen alsnog beter is voor hun.)
Zo zullen er vast nog wel meer redenen te verzinnen zijn dat jij met een redelijk gerust hart met de tram kan, echter we weten ook dat niet elk persoon zich hieraan houdt.
Sowieso is iedereen constant de afweging aan het maken wat beter is, alleen zelf profiteren, of meedoen aan de groep en van die groep te profiteren. Iedereen heeft constant een meetlat waartegen situaties gemeten worden.
Als we willen kunnen we elke mens op aarde op een redelijk niveau laten leven, maar toch is er praktisch niemand die van zijn loon net genoeg opneemt om rond te komen en de rest weggeeft. En de meesten eten duurder/meer dan strikt noodzakelijk, woont bovengemiddeld groot en heeft nutteloze spullen. Men kiest dus altijd (gedeeltelijk) voor direct/persoonlijk voordeel. Echter de meesten dragen ook bij aan de groep. Premies, vrijwilligerswerk, hulp bieden, etc, dus de meesten maken elke dag (onbewust) de afweging, wat is (uiteindelijk) goed voor mij.
En die meetlat ligt voor iedereen anders, voor sommigen is die meetlat zo dat het neersteken en beroven van mensen een stuk eerder zal voorkomen en anderen geven inderdaad alles weg wat ze hebben om anderen te helpen.
95% (bell curve) zal netjes "gemiddeld" zijn, echter dat percentage is wel afhankelijk van omstandigheid en omgeving.
Zo kan een collectant die zijn tijd gratis opgeeft en op zondag vrijwillig de kantine op de voetbalclub runt, veranderen in een egoïstische graaier als hij de kans krijgt of daartoe "gedwongen" wordt. Overleven is een scenario, maar een competitieve sfeer op kantoor kan mensen ook doen veranderen. Genoeg mensen die "weinig" hadden, daar tevreden mee waren, maar door (on)geluk de lotto wonnen en geheel (negatief) veranderden.
Wie is de groep is ook belangrijk. De basis voor religieus/groepsgeweld, vrij rustige mensen die hun centen aan de kerk/moskee/omgeving geven kunnen in de juiste omstandigheden ineens omslaan omdat hun (vermeende) groep in gevaar lijkt te zijn/is. En dan kan wat goed is voor de groep, ook goed zijn voor die persoon.
Uiteindelijk denken we allemaal maar om een ding, onszelf. En hoe we denken onszelf beter te maken, bepaalt ons gedrag. En die afweging is voor iedereen en elke situatie anders, maar uiteindelijk wil iedereen beter worden, eventueel ten koste van anderen.
Aangezien dat "meer willen" al eeuwenlang een grote drijfveer van de mensheid is, kan ik redelijk zeker stellen dat de media er weinig mee te maken hebben.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 14:14 schreef jogy het volgende:
[..]
Helemaal eens, het enige wat dus nodig is een een eventuele samenleving zonder geld is als dit voordeel brengt voor de mens op algemeen en persoonlijk vlak, ik weet niet of het 'meer willen' nou instinct is of dat het kunstmatig aangewakkerd wordt via de media trouwens maar dat is bezijden het punt verder.
Mwoah, het is jammer dat we geen tijdmachine hebben maar volgens mij viel het best mee (voor de gemiddelde mens) voordat media makkelijk te verspreiden werd. (drukpers).quote:Op donderdag 30 oktober 2014 14:49 schreef Maurice76 het volgende:
[..]
Aangezien dat "meer willen" al eeuwenlang een grote drijfveer van de mensheid is, kan ik redelijk zeker stellen dat de media er weinig mee te maken hebben.
Dat laatste is een vals dilemma. Hoe lang bestaat die "media" inmiddels? 150 jaar?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 14:14 schreef jogy het volgende:
Helemaal eens, het enige wat dus nodig is een een eventuele samenleving zonder geld is als dit voordeel brengt voor de mens op algemeen en persoonlijk vlak, ik weet niet of het 'meer willen' nou instinct is of dat het kunstmatig aangewakkerd wordt via de media trouwens maar dat is bezijden het punt verder.
Daarmee bevestig je toch de aanname dat media van ondergeschikt belang zijn in wat mensen drijft en het dus in onze aard zit? Of begrijp ik je nu verkeerd?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:57 schreef jogy het volgende:
[..]
Mwoah, het is jammer dat we geen tijdmachine hebben maar volgens mij viel het best mee (voor de gemiddelde mens) voordat media makkelijk te verspreiden werd. (drukpers).
Ik denk dat je gaat schrikken van de overeenkomsten tussen het leven in b.v. Rome rond het jaar 0 en nu.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 15:57 schreef jogy het volgende:
Mwoah, het is jammer dat we geen tijdmachine hebben maar volgens mij viel het best mee (voor de gemiddelde mens) voordat media makkelijk te verspreiden werd. (drukpers).
Al 10000 jaar geen spat veranderd? Totaal niet mee eens. De mens evolueert steeds verder, dat kan je alleen al zien naar hoe bv ouders met hun kinderen tegenwoordig omgaan en hoe ze 50 jaar gelden met hun kinderen omgingen. De laatste jaren is de mens wel steeds sneller gaan ontwikkelen. Kijk bv naar hoeveel mensen tegenwoordig met kleine duurzame projecten bezig zijn puur omdat ze hun hart volgen. Dat was 20 jaar geleden bv nog heel anders.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:12 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Ik denk dat je gaat schrikken van de overeenkomsten tussen het leven in b.v. Rome rond het jaar 0 en nu.
De mens is al ruim 10.000 jaar geen spat veranderd. Enkel ons speelgoed is geavanceerder.
edit:
maar ik kan me er in vinden dat de media op dat gebied geen positieve rol speelt.
Ons financiele systeem nog minder.
Geld is inderdaad heel handig geweest in het verleden. Op dit moment is het juist het grootste kankergezwel in onze maatschappij. En dat komt vooral omdat het bankwezen en de manier waarop geld gecreeerd wordt totaal corrupt is en voor 95% van de bevolking zeer nadelig. Het bankwezen is de grootste georganiseerde misdaad die er bestaat op onze planeet.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 16:07 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat laatste is een vals dilemma. Hoe lang bestaat die "media" inmiddels? 150 jaar?
& daarvoor waren mensen minder hebzuchtig?
Onzin dus.
& Geld is juist ontstaan als universeel ruilmiddel omdat de mens/samenleving daar ENORM voordeel van had. Het heeft specialisatie mede mogelijk gemaakt. Je zult dus heel wat aan de samenleving moeten veranderen (als dat al kan) om dat om te draaien.
edit:
Iedereen doet altijd maar alsof het probleem bij een paar schelpjes ligt![]()
Kijjk eens in de spiegel: Daar staat je probleem
Het (ruil)middel (geld) en het (financiële) systeem zijn 2 aparte dingen.quote:Op zaterdag 1 november 2014 00:38 schreef Japie77 het volgende:
Geld is inderdaad heel handig geweest in het verleden. Op dit moment is het juist het grootste kankergezwel in onze maatschappij. En dat komt vooral omdat het bankwezen en de manier waarop geld gecreeerd wordt totaal corrupt is en voor 95% van de bevolking zeer nadelig. Het bankwezen is de grootste georganiseerde misdaad die er bestaat op onze planeet.
Das waar maar ze zijn wel erg met elkaar verbonden natuurlijk. Ben het met je eens dat de ellende voortkomt uit menselijk gedrag maar het is moeilijk om te zien hoe de dingen werkelijk in elkaar steken met een zo onwijs ingewikkeld financieel systeem. Het is als de hele wereld opgelicht word door een paar balletje balletje spelers (de bankierstop).quote:Op zaterdag 1 november 2014 01:00 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Het (ruil)middel (geld) en het (financiële) systeem zijn 2 aparte dingen.
Alle ellende daarmee komt voort uit menselijk gedrag.
Door het middel weg te nemen veranderd er niets aan dat gedrag.
Mochten we ooit zonder hebzucht komen te zitten hebben we nog steeds dat ruilmiddel nodig, tot het moment dat we allemaal worden verzorgt door autonome robots en alles gewoon krijgen.
Hallo Ron. Jij zegt door het middel weg te nemen veranderd er niks aan het gedrag. Dat ben ik totaal niet met je eens. Ik denk dat door het middel weg te nemen alles juist zal veranderen en daarmee ook het gedrag.quote:Op zaterdag 1 november 2014 01:00 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Het (ruil)middel (geld) en het (financiële) systeem zijn 2 aparte dingen.
Alle ellende daarmee komt voort uit menselijk gedrag.
Door het middel weg te nemen veranderd er niets aan dat gedrag.
Mochten we ooit zonder hebzucht komen te zitten hebben we nog steeds dat ruilmiddel nodig, tot het moment dat we allemaal worden verzorgd door autonome robots en alles gewoon krijgen.
Wat ik een van de meest intrigrerende dingen van het Venus Project is dat we nu een wereld hebben gebaseerd op schaarste en dat we naar een systeem willen gebaseerd op overvloed.quote:Op zaterdag 1 november 2014 07:03 schreef I-care het volgende:
Kijk eerst eens naar het Venus project van Jacque Fresco, die heeft daar al veel tijd aan besteedt, theoretisch is het mogelijk. De mens veranderd vanzelf wel mee.
Die overvloed is dan wel gebaseerd op het draagvermogen, en ook meer op toegankelijkheid van voorzieningen dan ownership. Dat is een heel verschil met tegenwoordig.quote:Op zaterdag 1 november 2014 08:16 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Wat ik een van de meest intrigrerende dingen van het Venus Project is dat we nu een wereld hebben gebaseerd op schaarste en dat we naar een systeem willen gebaseerd op overvloed.
Nee. Het middel is niet de oorzaak van dat gedrag. Het systeem versterkt het gedrag, maar het middel is neutraal. Het systeem moet veranderen. Het gedrag zit in onze aard. Het is onderdeel van onze natuur. De mens is net een ekster, als het glimt willen we het hebbenquote:Op zaterdag 1 november 2014 06:44 schreef Spellmeista het volgende:
Hallo Ron. Jij zegt door het middel weg te nemen veranderd er niks aan het gedrag. Dat ben ik totaal niet met je eens. Ik denk dat door het middel weg te nemen alles juist zal veranderen en daarmee ook het gedrag.
Probleem is dat er dan niet meer kan worden getennist. In dit geval: Gehandeld. Waardoor je niets te eten hebt. Vervolgens zal men van alles gebruiken als vervanging voor de bal.quote:Neem het spelletje tennis. Neem de bal weg (het middel) en de mensen gaan bijv. met elkaar praten. Dus het gedrag verandert gelijk zodra je de bal wegneemt.
Zijn de russen na 70 jaar communisme ook maar een tikkie minder hebzuchtig geworden?quote:Ik denk dat wanneer je de omgeving verandert je direct invloed hebt op het gedrag of ookwel karakter e.d.
Nou, ik ben het echt niet met je eens omdat ik denk dat het middel wel de oorzaak is van het gedrag.quote:Op zaterdag 1 november 2014 10:51 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Nee. Het middel is niet de oorzaak van dat gedrag. Het systeem versterkt het gedrag, maar het middel is neutraal. Het systeem moet veranderen. Het gedrag zit in onze aard. Het is onderdeel van onze natuur. De mens is net een ekster, als het glimt willen we het hebben
[..]
Probleem is dat er dan niet meer kan worden getennist. In dit geval: Gehandeld. Waardoor je niets te eten hebt. Vervolgens zal men van alles gebruiken als vervanging voor de bal.
[..]
Zijn de russen na 70 jaar communisme ook maar een tikkie minder hebzuchtig geworden?
Eerder andersom, ze nemen het er flink van. Het idee dat de mens/samenleving maakbaar is heeft al diverse malen gefaald. Beinvloedbaar, ja, maar dan vooral via z'n hebzucht.
Niet dat ik denk dat het gedrag niet kan veranderen, mag toch hopen van wel, maar niet door simpelweg geld weg te nemen uit de wereld.
Volledig mee eens, dat zullen we nog vaker gaan zien.quote:Op zaterdag 1 november 2014 10:51 schreef R0N1N het volgende:
Het idee dat de mens/samenleving maakbaar is heeft al diverse malen gefaald.
Mij lijkt het zeker mogelijk, alleen niet door aanpassingen in de samenleving zoals je al aangeeft.quote:Niet dat ik denk dat het gedrag niet kan veranderen, mag toch hopen van wel, maar niet door simpelweg geld weg te nemen uit de wereld.
Niet minder vaag dan vergelijken met geld.quote:Op zaterdag 1 november 2014 11:32 schreef Spellmeista het volgende:
Ik vind eten met tennissen "vergelijken" of iets anders wel heel erg vaag trouwens. Je hebt het dan over de primaire levensbehoefte en geld is dat helemaal niet dus. Al ziet het er wel zo naar uit zo langzamerhand.
Heb je het Venus project al eens bekeken?quote:Op zaterdag 1 november 2014 11:40 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Niet minder vaag dan vergelijken met geld.
Probeer jij maar eens aan je dagelijkse eten, drinken en woon behoefte te voldoen, zonder geld (middelen om te ruilen voor eten e.d.)
Je onderschat de mens. Neem de bal weg en men zorgt voor een vervanging voor die bal, men stopt echt niet met 'tennis' omdat jij dat zo probeert af te dwingen. Op het schoolplein gebruikte we ook desnoods een blikje om te voetballen. Zelfs al zou het niet meer kunnen, blijft de wil om te 'tennissen' onveranderd aanwezig. Je zaait slechts het zaad voor de volgende revolutie.
Ja.quote:Op zaterdag 1 november 2014 11:44 schreef I-care het volgende:
Heb je het Venus project al eens bekeken?
Kan je dat wat meer uitleggen, snap niet wat je bedoeld.quote:Op zaterdag 1 november 2014 08:24 schreef I-care het volgende:
[..]
Die overvloed is dan wel gebaseerd op het draagvermogen, en ook meer op toegankelijkheid van voorzieningen dan ownership. Dat is een heel verschil met tegenwoordig.
Vandaar ook dat het mogelijk zou zijn, om de reden dat de toegankelijkheid omhoog gaat terwijl de productie naar beneden kan.
Hebzucht zit net zo goed in onze aard als samen delen. Het probleem nu is juist dat hebzucht in dit systeem enorm aangewakkerd word door krachten achter de schermen. Als samen delen meer zou worden aangewakkerd zou de wereld er heel anders uit zien.quote:Op zaterdag 1 november 2014 10:51 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Nee. Het middel is niet de oorzaak van dat gedrag. Het systeem versterkt het gedrag, maar het middel is neutraal. Het systeem moet veranderen. Het gedrag zit in onze aard. Het is onderdeel van onze natuur. De mens is net een ekster, als het glimt willen we het hebben
[..]
Probleem is dat er dan niet meer kan worden getennist. In dit geval: Gehandeld. Waardoor je niets te eten hebt. Vervolgens zal men van alles gebruiken als vervanging voor de bal.
[..]
Zijn de russen na 70 jaar communisme ook maar een tikkie minder hebzuchtig geworden?
Eerder andersom, ze nemen het er flink van. Het idee dat de mens/samenleving maakbaar is heeft al diverse malen gefaald. Beinvloedbaar, ja, maar dan vooral via z'n hebzucht.
Niet dat ik denk dat het gedrag niet kan veranderen, mag toch hopen van wel, maar niet door simpelweg geld weg te nemen uit de wereld.
Dat gaat vanzelf, dat is de evolutie. Mensen worden steeds bewuster.quote:Op zaterdag 1 november 2014 11:36 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Volledig mee eens, dat zullen we nog vaker gaan zien.
[..]
Mij lijkt het zeker mogelijk, alleen niet door aanpassingen in de samenleving zoals je al aangeeft.
Een mens kan zichzelf veranderen wat Krishnamurti omschrijft als 'the real revolution' elk pogen om de wereld en daarmee de mens te veranderen draagt alleen maar bij aan de puinhoop in de wereld.
Ja omdat de machtselite het niet wil.quote:Op zaterdag 1 november 2014 11:48 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Ja.
Leuk idee. Vooralsnog volstrekt onhaalbaar.
Totaal niet mee eens. Wij hebben het huidige financiele systeem niet zelf bedacht, dat heeft een klein clubje mensen gedaan om zo de controle te krijgen over de rest van de mensen. En dat systeem wakkert de hebzucht in mensen aan. Verander het systeem, verander de behoeftes van mensen.quote:Op zaterdag 1 november 2014 12:27 schreef R0N1N het volgende:
Binnen een gemeenschap is slechts enkeling bakker, slager of groenteboer, maar iedereen heeft behoefte aan brood, vlees en groente. Om ervoor te zorgen dat je niet van alles met het halve dorp moet gaan ruilen om uiteindelijk aan je behoefte te voldoen hebben we een tussenstap bedacht. Schelpjes als universeel ruilmiddel. Wat je hebt of kan ruil je voor wat schelpjes en die kun je weer ruilen voor wat brood, vlees of groente.
Hiermee opende zich bovendien de mogelijkheid tot specialisatie omdat niet iedereen meer perse voor z'n eigen eten hoefde te zorgen of de hele tijd aan het 'ruilen' was.
Ook was het zo veel makkelijker om de gemeenschappelijke middelen te realiseren. (wegen, dijken, bewaking enz.)
Deze schelpjes werden later munten. (& momenteel zijn het vooral bits & bytes)
DAT is geld.
Zolang het dus zo is dat we in onze levensbehoefte moeten voldoen via arbeid, (je eigen eten kweken e.d. is véél arbeid.) is er behoefte aan een universeel ruilmiddel. Geld.
Het is de menselijke hebzucht en zucht naar macht & aanzien, die er voor zorgt dat we zoveel 'schelpjes' verzamelen als maar mogelijk is. Op wat voor manier dan ook.
Het huidige financiële systeem, de manier waarop we dus met dat ruilmiddel omgaan en er waarde aan geven, is wat inspeelt op die menselijke eigenschappen en deze daardoor 'aanwakkert' / 'beloond'. Daarnaast leven we in een zelf gecreëerde consumptie maatschappij waardoor de behoefte aan grote hoeveelheden schelpjes verder toeneemt.
Nee. Het gros van de mensen wil dat niet. Machtselite heeft daar niets mee te maken.quote:Op zaterdag 1 november 2014 13:34 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ja omdat de machtselite het niet wil.
Dat spreek ik ook nergens tegen.quote:Op zaterdag 1 november 2014 13:31 schreef Japie77 het volgende:
Hebzucht zit net zo goed in onze aard als samen delen. Het probleem nu is juist dat hebzucht in dit systeem enorm aangewakkerd word door krachten achter de schermen. Als samen delen meer zou worden aangewakkerd zou de wereld er heel anders uit zien.
Ehm... met welk deel van de feiten zoals ik ze benoem ben je het precies niet eens?quote:Op zaterdag 1 november 2014 13:36 schreef Japie77 het volgende:
Totaal niet mee eens. Wij hebben het huidige financiele systeem niet zelf bedacht, dat heeft een klein clubje mensen gedaan om zo de controle te krijgen over de rest van de mensen. En dat systeem wakkert de hebzucht in mensen aan. Verander het systeem, verander de behoeftes van mensen.
Sowieso heeft men die macht bij gratie van de massa.quote:Op zaterdag 1 november 2014 14:29 schreef ems. het volgende:
Nee. Het gros van de mensen wil dat niet. Machtselite heeft daar niets mee te maken.
Nee dat worden ze niet, ze passen zich hoogst aan, aan de veranderende omgeving al is dat vaak al erg problematisch want mensen houden immers graag vast aan het gekende.quote:Op zaterdag 1 november 2014 13:33 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat gaat vanzelf, dat is de evolutie. Mensen worden steeds bewuster.
De grootste onzin. Wat heb jij een verkeerd en slecht beeld over de mens. De mens is helemaal niet zo enorm geweldadig. Ja een piepklein deel van de mensheid, nl de psychothische mensen die wel. En laat het nou net die mensen zijn die de macht hebben in de wereld en de wereld in oorlog na oorlog stort. 95% van de mensen wil gewoon in vrede samenleven met anderen. Alleen worden mensen aan alle kanten gemanipuleerd om een oorlog goed te keuren (door media en politiek).quote:Op zaterdag 1 november 2014 16:22 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Nee dat worden ze niet, ze passen zich hoogst aan, aan de veranderende omgeving al is dat vaak al erg problematisch want mensen houden immers graag vast aan het gekende.
Waar het om gaat is dat je mensen niet kunt veranderen door de samenleving of de wereld te willen veranderen, dat is tot nu toe altijd mislukt en zal ook altijd blijven mislukken.
Nog steeds is de mens net zo gewelddadig en egoistisch als ooit, dus alle systemen, godsdiensten, wetten, verdragen en levens-beschouwende filosofische stromingen betekenen helemaal niets.
Evolutionaire voortgang met hier en daar wat aanpassing over tijd zal daar geen verandering in brengen, dat hebben we tenslotte al eeuwen en we mogen dus wel stellen dat we slechts naar het verleden hoeven te kijken om te zien hoe onze toekomst er uit zal zien.
Ok dan zijn we het eens.quote:Op zaterdag 1 november 2014 15:02 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat spreek ik ook nergens tegen.
[..]
Ehm... met welk deel van de feiten zoals ik ze benoem ben je het precies niet eens?
Nergens stel ik namelijk door wie het financiele systeem zou zijn bedacht. Wel kan ik je vertellen dat wij het mede in stand houden. Maar dat het systeem hebzucht aanwakkert en liefst anders moet, heb ik geloof ik al 3x gezegd.
[..]
Sowieso heeft men die macht bij gratie van de massa.
Een koning is koning zolang het volk hem koning noemt.
Ja, of de mensen staan de hele middag op hun smartfoonschermpje te turen.quote:Op zaterdag 1 november 2014 06:44 schreef Spellmeista het volgende:
Neem het spelletje tennis. Neem de bal weg (het middel) en de mensen gaan bijv. met elkaar praten.
Mensen identificeren zich met een godsdienst/stroming, etniciteit, nationaliteit, kleur, enzoverder waardoor conflicten ontstaan waar vervolgens geweld uit voortvloeit.quote:Op zaterdag 1 november 2014 17:48 schreef Japie77 het volgende:
[..]
De grootste onzin. Wat heb jij een verkeerd en slecht beeld over de mens. De mens is helemaal niet zo enorm geweldadig. Ja een piepklein deel van de mensheid, nl de psychothische mensen die wel. En laat het nou net die mensen zijn die de macht hebben in de wereld en de wereld in oorlog na oorlog stort. 95% van de mensen wil gewoon in vrede samenleven met anderen. Alleen worden mensen aan alle kanten gemanipuleerd om een oorlog goed te keuren (door media en politiek).
En als de mens helemaal niks veranderd is hoe verklaar je dan de enorme technologische voorruitgang? Of hoe bv kinderen nu met hun ouders omgaan of bv 50 jaar geleden? Of bv rechten voor vrouwen of rechten voor dieren? Of dat er enorm veel mensen zijn die beginnen met kleine duurzame projectjes om hun hart te volgen en doen "wat goed voelt"?
En dat allemaal TEGEN de stroom in van de machtselite die mensen dom, ziek en zwak probeert te houden door ze als een slaaf te laten werken, ze te vergiftigen en de mening van mensen te manipuleren.
De mensheid gaat een grootse toekomst tegemoet. We zitten in het oog van de orkaan, fantastische tijd.
Snap niet zoveel van je post of het punt dat je probeert te maken. Heeft niet zoveel met de punten die ik maak te maken.quote:Op zaterdag 1 november 2014 22:20 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Mensen identificeren zich met een godsdienst/stroming, etniciteit, nationaliteit, kleur, enzoverder waardoor conflicten ontstaan waar vervolgens geweld uit voortvloeit.
Dat is geen slecht beeld maar een dagelijkse werkelijkheid waardoor mensen elkaar de wreedste dingen aandoen of minder extreem een voedingsbron voor racisme en discriminatie, eigenbelangen en succes najagen ten koste van anderen, vandalisme, corruptie enz, ook dat valt voor mij onder gewelddadig.
Je schrijft zelf al machtselite, ook dat is deling en daar hang je dan van alles aan dat de elite ons zou willen aandoen of probeert aan te doen.
Zelf vermoedt ik eerder dat de politieke elite niet verschillend is van de rest van het volk, ze hebben alleen meer middelen en macht.
Onder andere, maar brand los en maak me wijzerquote:Op zondag 2 november 2014 10:42 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de politieke elite, dat zijn inderdaad gewoon mensen zoals de rest van het volk. Jij gelooft dat als ik het over machtselite heb ik de poltieke elite bedoel?
Nou ik bedoel met de machtselite de mensen die boven de politiek staan, dus het bankwezen oftewel de uberrrijken in onze wereld. De 1%, de uberrijke families als de Rothschilds, Rockefellers ea.quote:Op zondag 2 november 2014 12:58 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Onder andere, maar brand los en maak me wijzer
En je gelooft dat onze huidige maatschappij door "knappe koppen" vorm word gegeven dan?quote:Op zondag 2 november 2014 13:08 schreef Lavenderr het volgende:
Ik denk dat een wereld zonder geld een prachtige utopie is.
Maar zelfs dan zal er iets anders verzonnen worden om een bepaalde hierarchie te krijgen.
Er zullen altijd leiders nodig zijn want een volk heeft dat nodig. (denk ik)
En we kunnen wel doen alsof we allemaal gelijk zijn, en dat zijn we in essentie natuurlijk ook, maar in de praktijk heb je toch de knappe koppen nodig om de maatschappij vorm te geven.
Nou, bij sommige dingen die er gebeuren twijfel ik er ook weleens aan hoorquote:Op zondag 2 november 2014 13:43 schreef Japie77 het volgende:
[..]
En je gelooft dat onze huidige maatschappij door "knappe koppen" vorm word gegeven dan?
Nou ik denk toch zeker van niet hoor. Wat nu onze "leiders" voor het uiterlijk is de politiek en in de politiek zitten over het algemeen mensen die goed zijn in discussieren en liegen. Dat heeft helemaal niks te maken met "knappe koppen". Mensen gaan vooral de politiek in om carriere te maken. En al zitten er inderdaad veel mensen met intelligentie in de politiek, de wijsheid (wat ik veel hoger inschat dan intelligentie) is ver te zoeken. Je zou echt wijze mensen als leiders van onze maatschappij moeten hebben zoals Eckhard Tolle, Ghandi of wat meer down to earth Willem Middelkoop, Ewald Engelen etc.quote:Op zondag 2 november 2014 13:54 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, bij sommige dingen die er gebeuren twijfel ik er ook weleens aan hoor, maar ja, uiteindelijk denk ik van wel.
Ghandi zou z'n hoofd binnen 5 tellen verliezen tussen figuren als IS.quote:Op zondag 2 november 2014 14:18 schreef ems. het volgende:
Ghandi is overrated en zou rampzalig zijn als leider van Nederland.
quote:Op zondag 2 november 2014 15:20 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Ghandi zou z'n hoofd binnen 5 tellen verliezen tussen figuren als IS.
Geweldloosheid werkt enkel bij mensen die daar vatbaar voor zijn.
Ze bepalen niet wat ik eet, waar ik mijn geld aan uitgeef noch kunnen ze me onderdrukken of manipuleren dus ik denk dat ze niet zo schadelijk zijn, wel rijk inderdaadquote:Op zondag 2 november 2014 13:39 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Nou ik bedoel met de machtselite de mensen die boven de politiek staan, dus het bankwezen oftewel de uberrrijken in onze wereld. De 1%, de uberrijke families als de Rothschilds, Rockefellers ea.
Ze bepalen dus wel wat jij eet aangezien ze bepalen wat er in de supermarkt komt doordat ze kunnen beslissen over in welk bedrijf ze geld investeren en in welk bedrijf niet. Ze bepalen ook waar jij je geld aan uitgeeft omdat er bijna alleen bedrijven zijn die ze geholpen hebben met investeringen en (nog veel erger) ze laten je geld uitgeven aan rente op je hypotheek, belastingen, energie, etc etc. Ze hebben hun vinger in letterlijk elk onderdeel van iemands leven. Komt nog eens bij dat het huidige financiele systeem zoals we dat hebben ervoor zorgt dat veel van het geld bij jun terecht komt. Ze romen af als het ware door rente. Op die manier werk jij gewoon voor de elite aangezien een deel van je geld bij hun terecht komt.quote:Op zondag 2 november 2014 18:21 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ze bepalen niet wat ik eet, waar ik mijn geld aan uitgeef noch kunnen ze me onderdrukken of manipuleren dus ik denk dat ze niet zo schadelijk zijn, wel rijk inderdaad
Nee, ze bepalen niet wat er in de supermarkt komt, als we massaal gras op ons bordje willen komt er gras in de schappen te liggen in plaats van komkommer.quote:Op zondag 2 november 2014 20:29 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ze bepalen dus wel wat jij eet aangezien ze bepalen wat er in de supermarkt komt doordat ze kunnen beslissen over in welk bedrijf ze geld investeren en in welk bedrijf niet. Ze bepalen ook waar jij je geld aan uitgeeft omdat er bijna alleen bedrijven zijn die ze geholpen hebben met investeringen en (nog veel erger) ze laten je geld uitgeven aan rente op je hypotheek, belastingen, energie, etc etc. Ze hebben hun vinger in letterlijk elk onderdeel van iemands leven. Komt nog eens bij dat het huidige financiele systeem zoals we dat hebben ervoor zorgt dat veel van het geld bij jun terecht komt. Ze romen af als het ware door rente. Op die manier werk jij gewoon voor de elite aangezien een deel van je geld bij hun terecht komt.
En ze zijn enorm schadelijk voor de planeet aangezien alles wat ze niet goed uitkomt, dus alle veranderingen op bepaalde gebieden tegen word gehouden. Waarom denk je dat we nog steeds geen auto hebben die op iets anders loopt dan olie? Of waarom er niks geen maatregelen worden genomen tegen banken?
Ok laten we ons even op de volgende twee punten richten:quote:Op zondag 2 november 2014 23:32 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Nee, ze bepalen niet wat er in de supermarkt komt, als we massaal gras op ons bordje willen komt er gras in de schappen te liggen in plaats van komkommer.
Ik geloof best dat ze investeren, niet om bedrijven te bevoordelen, ze zien dan dus een kans om door te investeren een toekomstig rendement te halen.
Ik geloof niet dat een deel van ons geld bij hen terecht komt door rente, banken verdienen aan rente, maar een deel gaat natuurlijk ook naar spaarders, daarnaast moeten de vestigingen en het personeel betaald worden.
Bovendien zijn banken nog steeds bezig om hun buffers te vergroten en moet er een fonds gevuld worden waarmee in de toekomst een eventueel tekort aangevuld kan worden zodat de belastingbetaler daar niet meer voor opdraait.
Ik werk dus niet voor de elite maar om zelf in mijn levensonderhoud te voorzien en natuurlijk gaat er net als bij iedereen een deel belasting af waardoor we een goed vangnet hebben in Nederland, mogen we trots op zijn.
Er rijden al hybride auto's, maar ook elektrische auto's, die moeten echter wel opgeladen worden at ook weer energie kost en ze schijnen nogal eens in de fik te vliegen.
Bedenk vooral dat we graag de auto pakken ook al hoeven we maar een paar kilometer naar het werk, winkel of school.
Daar worden we niet toe gedwongen, dat doen we helemaal zelf.
Wellicht denk ik misschien zwart maar volgens mij zijn banken helemaal zo gezond nog niet en hebben we nog een behoorlijke weg te gaan voordat dat het geval is.
Wat ik zeker met je eens ben is dat de hele bende die achter de fraude zat in de USA met de rommelhypotheken opgepakt hadden moeten worden alsook de gasten die een AAA rating gaven aan die giftige zooi die vervolgens over de hele wereld doorverkocht werd.
Ik zou het als volgt formuleren;quote:Op maandag 3 november 2014 20:49 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ok laten we ons even op de volgende twee punten richten:
1. Dat banken bepalen in welke bedrijven geinvesteerd word en
2. Dat de armen de rijken sponsoren.
Met deze twee punten ben jij het niet eens, klopt dat?
Goed laten we dan eerst punt 1 is pakken.quote:Op maandag 3 november 2014 21:07 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ik zou het als volgt formuleren;
1. Banken bepalen aan de hand van een ondernemingsplan of aan de hand van jaarcijfers of ze met iemand of een bedrijf in zee gaan.
2. De armen worden tegemoet gekomen met toeslagen zodat ook zij een goed welvarend leven hebben en niets tekort komen.
Ooit kocht ik een starterswoning 3 hoog achter, niets speciaals, de prijs was dan ook niet zo hoog.quote:
Das een heel verhaal zeg. Je bent dus al een oudje begrijp ik.;)quote:Op dinsdag 4 november 2014 00:05 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ooit kocht ik een starterswoning 3 hoog achter, niets speciaals, de prijs was dan ook niet zo hoog.
FL69.000.- moest het kosten in guldens, inclusief een klein depot voor het nodige opknappen kwam mijn totale hypotheek op FL79.000.-
In de 3 jaren die daarop volgden heb ik voor FL25.000.- geïnvesteerd in de woning om het te verbeteren, daarvoor is een nieuwe keuken geplaatst en zijn alle kozijnen vervangen omdat de oude er door houtrot uitvielen.
Nu had ik dus totaal FL104.000.- gulden uitgegeven aan de woning en verkocht hem in 2005 voor ¤94.000 of omgerekend FL207.178.- gulden zonder er nog meer geld in gestopt te hebben.
Dezelfde woningen staan overigens nu te koop voor ¤109.000 tot ¤125.000 dus erg veel gezakt zijn de huizenprijzen nog niet.
Dit voorbeeld laat wel zien dat geld niet alleen door banken gecreëerd word.
Banken hebben bovendien ons nodig om leningen aan te kunnen slijten, we staan er zelf bij.
Aangezien de woningen zo in waarde stegen en de lonen achter bleven werden ze onbereikbaar voor starters en doorstromers, daarom is er een belachelijk soepel leenbeleid gevoerd waarbij mensen tot wel 8 of 9 maal hun bruto jaar salaris konden lenen en bovendien tot 125 procent van de waarde.
Is dat nu de schuld van de banken of ligt hier ook verantwoording van de consument zelf die veel meer leent dan verantwoordelijk is en dat met een vorm waarbij niets afgelost word en dus de maandlasten lager zijn.
Iedereen was helemaal happy en in de wolken met het riedeltje "dan heb je 30 jaar lang maximale HRA".
Natuurlijk is dit niet alleen de banken aan te rekenen maar op zeker de toezichthouders en de consument zelf.
Als de toezichthouders wakker waren geweest en we niet aflosvrij zo belachelijk veel konden lenen zouden de prijzen van woningen ook niet zo hard gestegen zijn.
De kredietverlening is natuurlijk niet zomaar geminimaliseerd, er is een revolutionaire omslag geweest waarbij het ineens niet meer zo vanzelfsprekend was om alles zomaar in goed vertrouwen op rekening te doen bijvoorbeeld en daadwerkelijk gekeken werd naar de financiële positie van bedrijven, mijn werkgever kon ineens de lonen niet meer betalen en ook konden we geen materialen meer halen of bestellen vanwege openstaande rekeningen bij leveranciers die eerst voldaan moesten worden.
Banken waren zelf diep in de problemen geraakt en dus zeer voorzichtig geworden.
Denk niet dat ik het opneem voor banken, ik vind hun werkwijze om te kotsen maar mensen zouden ook wijzer moeten zijn en hun verantwoording nemen.
Niemand dwingt ze om (zoveel) te lenen of om beleggingsproducten zoals een beleggingskrediet te nemen, daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor.
Zelf ben ik sinds 2012 geheel schuldenvrij, maar mensen om me heen hebben zich dieper en dieper in de schulden gewerkt omdat het zo makkelijk is om het kredietlimiet te verhogen.
Altijd is er wel iets moois dat ze graag willen hebben en och, die 100 betalen we wel weer af wordt gedacht.
Maar vele honderden euro's verder hebben ze uiteindelijk een enorme kredietschuld op hun naam staan waar flink wat rente over betaald moet worden.
Geldcreatie is juist in het belang van de samenleving, door kredietverlening kunnen ondernemers immers projecten starten en op die wijze zorgen voor meer werkgelegenheid, van belang is wel dat de projecten levensvatbaar zijn natuurlijk zodat het geleende geld ook weer terug komt en in feite weer verdwijnt.
Het maakt inderdaad niet uit waar het in geïnvesteerd wordt, maar om banken daar op aan te kijken? diezelfde wapens kunnen er ook voor zorgen dat we ons iets veiliger kunnen voelen omdat Duitsland niet weer Nederland binnenvalt.
Dat ze baat zouden hebben bij oorlog? kijk eens naar Oekraïne en Rusland, die gaan economisch onderuit en dat zullen banken zeker gaan voelen.
Nee, het korte antwoord is dat we niet enkel naar banken moeten kijken al vind ik inderdaad dat ze een morele plicht hebben om hun klanten juist te informeren en niet misleiden met wanproducten.
maar de klant heeft zelf natuurlijk ook de verantwoording zichzelf goed te verdiepen en zich niet zomaar van alles te laten aanpraten.
De overheid heeft maar een te verwaarlozen rol in deze, vandaar dat ik deze nog niet besproken heb. In mijn ogen is de overheid een loopjongen van de banken. Overheden zijn net zo goed als burgers totaal afhankelijk van banken. Die toezichthoudende organen stellen niks voor, dat heeft afgelopen crisis wel bewezen. En ze kunnen amper toezicht houden omdat de banken ze bijna geen toegang geven tot gegevens. De algemene rekenkamer heeft bv helemaal geen inzage in de gegevens van DNB.quote:Op dinsdag 4 november 2014 04:27 schreef El_Matador het volgende:
Japie77, je vergeet zoals gewoonlijk de overheid. Maar die is natuurlijk algoed en beteugelt de banken natuurlijk. Ze lenen ook niks zomaar, dat gebeurt allemaal om mooi links beleid te maken.
Derhalve ben je blind aan 1 oog. De Elites zitten met name bij de machtswellustige overheden en alleen in de top-top van grote bedrijven.
Ik denk dat het vooral heel erg ingewikkeld gemaakt word, met een doel natuurlijk.quote:
Totaal niet mee eens, later vandaag meer, moet nu weg.quote:Op dinsdag 4 november 2014 09:38 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral heel erg ingewikkeld gemaakt word, met een doel natuurlijk.
Dat de huizenprijzen stijgen is inderdaad logisch en geen probleem zolang dat in lijn blijft met inflatie en stijging van de cao lonen.
Naar mijn mening is het er in geslopen, mede door nieuwe hypotheekvormen en een slapend toezicht.
In feite hebben we alleen een zeepbel in de huizenmarkt die nu langzaam maar zeker leegloopt, maar daarnaast hebben mensen zich natuurlijk ook massaal in de schulden gestoken en werkten bedrijven met kredieten waardoor ze in de problemen kwamen.
Geld is gebaseerd op schuld sinds geld niet meer gedekt word door goud, dat is geen probleem zolang we maat houden en er een goede regulerende wetgeving is, juist dat is door lobby losgelaten waardoor het kredietverleningsbeleid belachelijk soepel was tot 2009.
Nadat de crisis ook in Europa uitbrak werden de regels aangaande kredietverstrekking genormaliseerd, de overheid heeft dus zeker geen te verwaarlozen rol in deze.
We hoeven niet in de schulden te zitten bij banken, daar hebben we een eigen verantwoording in.
Vanmiddag reageer ik op de rest, moet nu richting Rotterdam
& dat is best knap in een land dat al sinds de tweedewereldoorlog een (centrum-)rechtse regering heeft, waarbij de VVD het meeste in de regering zat.quote:Op dinsdag 4 november 2014 04:27 schreef El_Matador het volgende:
Japie77, je vergeet zoals gewoonlijk de overheid. Maar die is natuurlijk algoed en beteugelt de banken natuurlijk. Ze lenen ook niks zomaar, dat gebeurt allemaal om mooi links beleid te maken.
Derhalve ben je blind aan 1 oog. De Elites zitten met name bij de machtswellustige overheden en alleen in de top-top van grote bedrijven.
Haha. Je voldoet precies aan mijn beschrijving "blind aan een oog". "De overheid heeft". Welnee. Jij DENKT dat overheden "maar een te verwaarlozen rol" hebben. De grootste schuldenmakers in de wereld, en schuld is goed voor banken.quote:Op dinsdag 4 november 2014 09:31 schreef Japie77 het volgende:
[..]
De overheid heeft maar een te verwaarlozen rol in deze, vandaar dat ik deze nog niet besproken heb.
Ah, dus toch een "in mijn ogen". Je had alleen geen meervoud moeten gebruiken.quote:In mijn ogen is de overheid een loopjongen van de banken.
Oggut, het zijn de banken die boeven zijn en iedereen eromheen zijn slechts arme slachtoffers, voor het lapje gehouden en "kunnen geen toezicht houden", wederom door de banken.quote:Overheden zijn net zo goed als burgers totaal afhankelijk van banken. Die toezichthoudende organen stellen niks voor, dat heeft afgelopen crisis wel bewezen. En ze kunnen amper toezicht houden omdat de banken ze bijna geen toegang geven tot gegevens. De algemene rekenkamer heeft bv helemaal geen inzage in de gegevens van DNB.
Nee, dat zijn de grootste machtswellustelingen. Bij de banken zitten de geldwolven. Geld hebben geeft wel macht, maar het is vooral het geld dat voor banken de hoofdrol speelt.quote:Dus ik zie wel dat de elites ook bij machtswellustige overheden zitten
"Aangezien". Dus op basis van 1 quote.quote:maar dat is van ondergeschikt belang aan de top van het bedrijfsleven. Aangezien Rotschild het zo mooi verwoorde:
"Give me control of a nation's money and I care not who makes it's laws" — Mayer Amschel Bauer Rothschild
In naam hooguit. Nederland is een enorm socialistisch land. De kern is PvdA-beleid, ook als er VVD'ers aan de top staan bestaan de uitvoerende ambtenaren, de hele wolk aan subsidieslurpers en -gevers uit PvdA'ers.quote:Op dinsdag 4 november 2014 12:46 schreef R0N1N het volgende:
[..]
& dat is best knap in een land dat al sinds de tweedewereldoorlog een (centrum-)rechtse regering heeft, waarbij de VVD het meeste in de regering zat.
Op twee vlakken onzin. Nederland is totaal geen socialistisch land. Nederland heeft nog nooit een linkse regering gehad, hoe kun je Nederland dan een socialistisch land noemen?quote:Op dinsdag 4 november 2014 14:19 schreef El_Matador het volgende:
[..]
In naam hooguit. Nederland is een enorm socialistisch land. De kern is PvdA-beleid, ook als er VVD'ers aan de top staan bestaan de uitvoerende ambtenaren, de hele wolk aan subsidieslurpers en -gevers uit PvdA'ers.
Kijk maar naar Japie. Het Nederlandse onderwijs heeft zijn taak "goed" vervuld; een rotsvast vertrouwen in goede overheden en bedrijven zijn slecht, immoreel, moeten bestreden worden, etc.
Oorlog is er vooral omdat mensen gewoon kleingeestig zijn, elkaar het licht in de ogen niet gunnen en verdragen nodig hebben om in vrede te leven.quote:
Onzin. Oorlogen worden door onze "leiders" veroorzaakt niet door iemand die het licht in de ogen van een ander niet gunt. Gewone mensen zijn soldaten die opdrachten opvolgen, niet omdat ze nou zo nodig hun buurman willen uitroeien.quote:Op dinsdag 4 november 2014 17:28 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Oorlog is er vooral omdat mensen gewoon kleingeestig zijn, elkaar het licht in de ogen niet gunnen en verdragen nodig hebben om in vrede te leven.
Juist daardoor zijn er conflicten en gewelddadigheden, niet omdat de wapenindustrie daar baat bij zou hebben.
Ik krijg al een mooi voorbeeld als ik het nieuws een beetje volg en om me heen kijkquote:Op dinsdag 4 november 2014 18:20 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Onzin. Oorlogen worden door onze "leiders" veroorzaakt niet door iemand die het licht in de ogen van een ander niet gunt. Gewone mensen zijn soldaten die opdrachten opvolgen, niet omdat ze nou zo nodig hun buurman willen uitroeien.
Misschien moet je dit stuk eens doorlezen over de geschiedenis van oorlog en de rol van banken daarin:
http://www.washingtonsblog.com/2014/04/wars-bankers-wars.html
Tja zo ontwikkel je je kennis natuurlijk nooit als je niet open staat voor andere meningen/nieuwe kennis. En dan vooral ook het nieuws....grotere propaganda is moeilijk te vinden dan dat. Blijf dan maar lekker in het journaal en de krant geloven...quote:Op dinsdag 4 november 2014 18:25 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ik krijg al een mooi voorbeeld als ik het nieuws een beetje volg en om me heen kijk![]()
Daar hecht ik meer waarde aan dan wat een ander in een blogje over anderen en of instanties schrijft.
je probeert alleen maar je eigen blindheid goed te praten. En je weet blijkbaar niets van de wereld, als je Nederland geen socialistisch land noemt en dan nog focussed op welk partijtje er in de regeringscoalitie zit.quote:Op dinsdag 4 november 2014 16:26 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Op twee vlakken onzin. Nederland is totaal geen socialistisch land. Nederland heeft nog nooit een linkse regering gehad, hoe kun je Nederland dan een socialistisch land noemen?
Ten tweede heb ik helemaal nergens gesteld dat ik een rotsvast vertrouwen heb in goede overheden. Verre van dat zelfs, ik vertrouw overheden voor geen meter. Overheden zijn in mijn ogen niks meer en minder als terroristen. Namelijk het beoogde doel bereiken door middel van geweld.
Maar jij blijkt duidelijk niet te kunnen zien dat er nog een enorme macht achter of boven regeringen staan.
Een overheid zou in principe een orgaan moeten zijn dat voor het volk werkt. Nu is dat natuurlijk totaal niet zo omdat de boel compleet corrupt is. Maar in theorie kan je natuurlijk veel beter een overheid hebben met macht dan een clubje op hol geslagen bloeddorstige bankiers.
Jammer dat je ineens zo reageert, maar fijne avond Japiequote:Op dinsdag 4 november 2014 18:28 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Tja zo ontwikkel je je kennis natuurlijk nooit als je niet open staat voor andere meningen/nieuwe kennis. En dan vooral ook het nieuws....grotere propaganda is moeilijk te vinden dan dat. Blijf dan maar lekker in het journaal en de krant geloven...
Ironisch genoeg is hij het zelf die zo blind is en alle tegenwerpingen negeert. Simpele vragen als "waarom" van Fogel beantwoordde hij net zo als tegen jou.quote:Op dinsdag 4 november 2014 18:36 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Jammer dat je ineens zo reageert, maar fijne avond Japie
Zeker nadat de pvda zijn achterban verraden heeft en gewoon VVDbeleid uitvoerde, is dat zeker geen socialistisch land meer.quote:Op dinsdag 4 november 2014 14:19 schreef El_Matador het volgende:
[..]
In naam hooguit. Nederland is een enorm socialistisch land. De kern is PvdA-beleid, ook als er VVD'ers aan de top staan bestaan de uitvoerende ambtenaren, de hele wolk aan subsidieslurpers en -gevers uit PvdA'ers.
Kijk maar naar Japie. Het Nederlandse onderwijs heeft zijn taak "goed" vervuld; een rotsvast vertrouwen in goede overheden en bedrijven zijn slecht, immoreel, moeten bestreden worden, etc.
Ik denk dat je gedeeltelijk gelijk hebt. Overheden spelen een rol, maar er zijn idd veel te veel belangen van het bedrijfsleven mee gemoeid.quote:Op dinsdag 4 november 2014 09:31 schreef Japie77 het volgende:
[..]
De overheid heeft maar een te verwaarlozen rol in deze, vandaar dat ik deze nog niet besproken heb. In mijn ogen is de overheid een loopjongen van de banken. Overheden zijn net zo goed als burgers totaal afhankelijk van banken. Die toezichthoudende organen stellen niks voor, dat heeft afgelopen crisis wel bewezen. En ze kunnen amper toezicht houden omdat de banken ze bijna geen toegang geven tot gegevens. De algemene rekenkamer heeft bv helemaal geen inzage in de gegevens van DNB.
Dus ik zie wel dat de elites ook bij machtswellustige overheden zitten maar dat is van ondergeschikt belang aan de top van het bedrijfsleven. Aangezien Rotschild het zo mooi verwoorde:
"Give me control of a nation's money and I care not who makes it's laws" — Mayer Amschel Bauer Rothschild
Nou vraag ik je toch.......quote:Op dinsdag 4 november 2014 18:34 schreef El_Matador het volgende:
[..]
je probeert alleen maar je eigen blindheid goed te praten. En je weet blijkbaar niets van de wereld, als je Nederland geen socialistisch land noemt en dan nog focussed op welk partijtje er in de regeringscoalitie zit.
Je adoratie (al dan niet "in theorie") voor overheid en je walging over "grote bedrijven" geven je politieke visie goed aan.
Het heeft ook geen enkele zin met jou in discussie te gaan; je herhaalt gewoon je eigen blinde punten. Niet vreemd dat je door zoveel mensen wordt aangevallen op FOK!. Je blijft bij je vastgestelde visie, een die wellicht niet uniek is, maar wel sterk afwijkt van die van anderen. Nieuwe argumenten kom je niet mee. Daarom is discussie met jou zinloos; het blijft bij herhaling en daarna janken bij de modjes als je es wat steviger wordt aangepakt.
Ja wat voor zin heeft het om te discussieren als je mijn ondersteunende links niet bekijkt dan? Jij geeft je mening, ik geef mijn mening die ik onderbouw met bepaalde dingen, maar als je die niet eens bekijkt dan heeft het toch weinig zin?quote:Op dinsdag 4 november 2014 18:36 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Jammer dat je ineens zo reageert, maar fijne avond Japie
Dat zowel de PvdA (asociaal beleid, oorlogszucht) als de VVD (pleiten voor torenhoge belastingen, EU-statisme) hun ideologische veren allang kwijt zijn is een feit en ben ik met je eens.quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:11 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Zeker nadat de pvda zijn achterban verraden heeft en gewoon VVDbeleid uitvoerde, is dat zeker geen socialistisch land meer.
Het is meer een kleptocratie waar we onze bejaarden niet meer kunnen wassen maar wel de elite kunnen verrijken.
Je redeneert als een communist. "In theorie is het een goed plan, het is alleen in de praktijk misgegaan". Nee, ook in theorie is machtswellust (en daarmee dwang) zoals etatisme, een slechte zaak.quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:36 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Nou vraag ik je toch.......
Ik zeg letterlijk dat ik overheden totaal niet vertrouw maar volgens jou heb ik een adoratie voor overheid. Tis wel goed met je. En dat gelul erachteraan over mij is al helemaal nergens voor nodig. Fijna avond verder.
Ik ben onwrikbaar in mijn ideeen en daarom ben je nu pissig op me? Ik heb nou eenmaal een sterke mening over bepaalde dingen en in het bijzonder de geldcreatie. En dat is niet zo maar even een of ander complottheorietje maar daar staan enorm veel bewegingen achter. Zelfs Tros Radar heeft in een doc bepaalde problemen omtrent de geldcreatie aangekaart tijdje terug. En ik geloof dat dit de spil is van alle andere shit wat er gebeurd in de wereld. Dus als dat dat een onwrikbare mening is in jouw ogen prima. Ik sta zeker wel open voor nieuwe ideeen aangezien ik 7 jaar geleden nog heel anders over deze dingen dacht. Ik leer elke dag wat nieuws. Dus iedereen mag me wrong proven, maar dat is bij jou en bedachtzaam in ieder geval niet gebeurd.quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je redeneert als een communist. "In theorie is het een goed plan, het is alleen in de praktijk misgegaan". Nee, ook in theorie is machtswellust (en daarmee dwang) zoals etatisme, een slechte zaak.
Wat je bij je rants aan "de banken" vergeet, is de antikapitalistische (en dus slechte) "oplossing" die werd gegeven; de overheden stelden zich garant voor omvallende banken. Iets wat niet gebeurt met een bakkerijtje, uitzendbureau of tandartsenpraktijk, daar is het gewoon; failliet? Pech gehad.
De bankensector had nooit kunnen overleven als de overheden niet als reddende "engels" (eerder duivels) hadden opgetreden door gemeenschapsgeld letterlijk te doneren aan de elitaire geldwolfjes in de top van banken.
Je beschouwing is daarmee eenzijdig.
Mijn andere post over jou ging over je houding. Jij bent onwrikbaar in je ideeen, dat terwijl je de "sheeple" (waar ik absoluut niet tot behoor, dus daar kan je mij niet op pakken) exact hetzelfde verwijt.
Tot een zeer inhoudelijke en intelligente forummer als bedachtzaam aan toe. En in BNW tegen Fogel, nog iemand die niet zomaar wat zegt, maar jou slechts simpel te beantwoorden "waarom-vragen" stelde.
Dát klopt niet.
Omdat ik weinig heb aan verhalen over hoe de nazi's gefinancierd werden door banken.quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:39 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ja wat voor zin heeft het om te discussieren als je mijn ondersteunende links niet bekijkt dan? Jij geeft je mening, ik geef mijn mening die ik onderbouw met bepaalde dingen, maar als je die niet eens bekijkt dan heeft het toch weinig zin?
Ik kan je trouwens tig links geven van mensen en organisaties die proberen om het financiele stelsel te veranderen en allemaal ongeveer hetzelfde verkondigen als mij wat betreft banken, de ongelijkheid, de geldcreatie etc.
So f*cking true.quote:Op woensdag 5 november 2014 00:23 schreef bedachtzaam het volgende:
Wat mij betreft is de beste manier om het financiële stelsel te veranderen zorgen dat je er zo weinig mogelijk mee te maken hebt, schuldvrij zijn dus en blijven.
Ze hebben ons namelijk nodig om dat geld te creëren en als ze ons kunnen benadelen voor eigen gewin zullen ze het niet nalaten.
Wij zijn lang niet machtig genoeg om de boel te veranderen. Ook al zijn we met 99%, vereniging lukt al niet op een internetforumpje, laat staan in real life. Bovendien staan de machten het echt niet toe dat "een paar simpele burgers" hun casinospeeltjes af gaan nemen.quote:Maar ik ben wel benieuwd naar hoe het dan zou moeten veranderen, wat geven de organisaties als alternatief?
Dat denk ik ook, daarom houdt ik me daar verder niet zo mee bezig.quote:Op woensdag 5 november 2014 00:32 schreef El_Matador het volgende:
[..]
So f*cking true.
[..]
Wij zijn lang niet machtig genoeg om de boel te veranderen. Ook al zijn we met 99%, vereniging lukt al niet op een internetforumpje, laat staan in real life. Bovendien staan de machten het echt niet toe dat "een paar simpele burgers" hun casinospeeltjes af gaan nemen.
Van oudsher, ja. En dat vind ik een hele goede zaak. Als anderen te weinig hebben omdat sommigen teveel hebben mag dat best worden rechtgetrokken. De sterkste schouders voor de zwaarste lasten. Niks mis mee. Solidariteit heet dat.quote:Op dinsdag 4 november 2014 20:45 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat zowel de PvdA (asociaal beleid, oorlogszucht) als de VVD (pleiten voor torenhoge belastingen, EU-statisme) hun ideologische veren allang kwijt zijn is een feit en ben ik met je eens.
Dat staat los van mijn punt. Nederland is enorm socialistisch in:
• aanvallen op "de rijken"; lees: mensen die net iets meer hebben dan modaal/minimum
• gelijkheidsbeginsel en non-discriminatie (verdient een apart topic)
• een rotsvast geloof in de overheid, zowel op economisch, als op moreel vlak
Vergelijk het maar eens met andere landen, waar het veel normaler is om "boven het maaiveld uit te steken" zonder constant aangevallen te worden. Waar de overheid een veel minder dikke vinger in de pap heeft en waar het besef dat we nu net allemaal verschillend zijn veel groter is.
Je ziet het ook in de houding naar andere landen toe. Inkomensverschillen zijn iets vreselijks volgens "den Nederlander" (nee, niet allemaal, maar door de bank genomen is dit idee sterk gegrondvest in de samenleving).
Noord-west Europa (met uitzondering van Groot-Brittannie -Ierland ken ik niet-) is sowieso erg socialistisch. Met name in het onderwijs.
Ja, ik weet dat jij zo'n linkserd ben. Mensen bestelen om het aan anderen te geven die er niets voor gedaan hebben dat te krijgen.quote:Op woensdag 5 november 2014 04:54 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Van oudsher, ja. En dat vind ik een hele goede zaak. Als anderen te weinig hebben omdat sommigen teveel hebben mag dat best worden rechtgetrokken. De sterkste schouders voor de zwaarste lasten. Niks mis mee. Solidariteit heet dat.
Dat het klimaat voor graaiers elders beters is, is naar mijn idee barbaars.
Kom nou! Eerlijke verdeling van de welvaart is niet barbaars. Maar nu heb ik geen tijd om daar verder op in te gaan.quote:Op woensdag 5 november 2014 04:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, ik weet dat jij zo'n linkserd ben. Mensen bestelen om het aan anderen te geven die er niets voor gedaan hebben dat te krijgen.
Immoreel. En barbaars.
Het is niet barbaars om welvaart te delen, maar er mag toch wel redelijkerwijs verwacht worden dat de mensen die daarin delen, ook enige vorm van bijdrage geleverd hebben om die welvaart te bereiken. Er zijn echter genoeg uitvreters en misbruikers van de goedheid van anderen, die dus geen flikker uitvoeren behalve luidkeels aan de bel trekken als ze gekort worden. Het lijkt wel 'not-done' te zijn om dat soort uitvreters aan te wijzen, laat staan ze aan te pakken en duidelijk te maken dat er een bepaalde bijdrage verwacht wordt om erin te kunnen delen.quote:Op woensdag 5 november 2014 04:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Kom nou! Eerlijke verdeling van de welvaart is niet barbaars. Maar nu heb ik geen tijd om daar verder op in te gaan.
Met de nadruk op eerlijk. En eerlijk is niet mensen met meer geld harder belasten, zoals we nu doen.quote:Op woensdag 5 november 2014 04:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Kom nou! Eerlijke verdeling van de welvaart is niet barbaars. Maar nu heb ik geen tijd om daar verder op in te gaan.
Was het maar zoquote:Op woensdag 5 november 2014 04:54 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Van oudsher, ja. En dat vind ik een hele goede zaak. Als anderen te weinig hebben omdat sommigen teveel hebben mag dat best worden rechtgetrokken. De sterkste schouders voor de zwaarste lasten. Niks mis mee. Solidariteit heet dat.
Dat het klimaat voor graaiers elders beters is, is naar mijn idee barbaars.
Meh. Veel gehoorde dooddoener die kant noch wal raakt.quote:Op woensdag 5 november 2014 12:34 schreef The_stranger het volgende:
Met de nadruk op eerlijk. En eerlijk is niet mensen met meer geld harder belasten, zoals we nu doen.
Laten we wel wezen, welvaart "eerlijk" verdelen komt altijd neer op het simpelweg afpakken (door belastingen, premies, heffingen) bij de rijkere mensen. En het idee dat anderen "teveel" hebben is helemaal ridicuul. Genoeg mensen die gemiddeld meer hebben, maar daar ook hard voor werken, voor geïnvesteerd hebben en iets toevoegen.
Het is juist mode om flink af te geven op mensen zonder baan.. Idd zitten daar uitvreters bij, maar wat dacht je van scheefwoners in een villawijk die zonder HRA niet hun keet zouden kunnen betalen? Of mensen die absurd veel verdienen, zichzelf tientallen procenten per jaar loonsverhoging geven, alsof hun prestaties navenant verbeteren, en nóg niet stoppen met graaien als ze een bedrijf naar de kloten helpen?quote:Op woensdag 5 november 2014 10:21 schreef Maurice76 het volgende:
[..]
Het is niet barbaars om welvaart te delen, maar er mag toch wel redelijkerwijs verwacht worden dat de mensen die daarin delen, ook enige vorm van bijdrage geleverd hebben om die welvaart te bereiken. Er zijn echter genoeg uitvreters en misbruikers van de goedheid van anderen, die dus geen flikker uitvoeren behalve luidkeels aan de bel trekken als ze gekort worden. Het lijkt wel 'not-done' te zijn om dat soort uitvreters aan te wijzen, laat staan ze aan te pakken en duidelijk te maken dat er een bepaalde bijdrage verwacht wordt om erin te kunnen delen.
Dat eerste is juist wel eerlijk. Iemand die vlak boven de armoedegrens leeft, zal een lagere belasting als ondraaglijk ervaren, iemand die vele malen meer heeft, betaald verhoudingsgewijs ook iets meer, omdat die persoon nog steeds veel meer overhoudt. Die mensen hebben dan nog steeds meer dan anderen, terwijl de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Op die manier krijg je een leefbare standaard voor veel mensen. Dat betekent een gezonde binnenlandse economie, weinig voedingsbodem voor criminaliteit en door de stabiliteit een gezond klimaat voor buitenlandse investeerders.quote:Op woensdag 5 november 2014 12:34 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Met de nadruk op eerlijk. En eerlijk is niet mensen met meer geld harder belasten, zoals we nu doen.
Laten we wel wezen, welvaart "eerlijk" verdelen komt altijd neer op het simpelweg afpakken (door belastingen, premies, heffingen) bij de rijkere mensen. En het idee dat anderen "teveel" hebben is helemaal ridicuul. Genoeg mensen die gemiddeld meer hebben, maar daar ook hard voor werken, voor geïnvesteerd hebben en iets toevoegen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |