Precies. Geld is uitgevonden om juist dit probleem weg te nemen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:58 schreef Vanillekwark het volgende:
Kort: Nee.
(iets langer): Nee. Ruilhandel is volkomen onhandig. Leuk als ik toevallig heel veel sardientjes vang, als ik iets wil 'kopen', maar de andere partij heeft 0 interesse in sardientjes, sta ik daar met mn vis.
Maar als er geen geld meer is hoef je niet meer te betalen en sturen ze het dus gewoon op.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:05 schreef spijkerbroek het volgende:
Verder is het natuurlijk ook reuze onhandig om iets uit China te bestellen en te betalen met sardientjes. Je bent dus weer aangewezen op je onmiddellijke omgeving.
En wie heeft die Playstation gemaakt? En hoe komt hij in de winkel? En wie runt de winkel?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:50 schreef Spellmeista het volgende:
Uiteraard heb je de Playstation "gewoon" uit de winkel gratis opgehaald.
Dat er geen geld is, wil niet zeggen dat producten geen waarde hebben.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:07 schreef Woelwater het volgende:
Maar als er geen geld meer is hoef je niet meer te betalen en sturen ze het dus gewoon op.
Dit. Wie gaat al die research in dat apparaat stoppen, wie ontwerpt m, wie bouwt m. Niemand (ook dieren niet btw) doen dingen voor anderen waar ze zelf echt -geen- baat bij hebben, wat ze alleen maar moeite kost.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:07 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dat er geen geld is, wil niet zeggen dat producten geen waarde hebben.
Volgens TS wel, want die heeft zijn Playstation ook gewoon in de winkel opgehaald. Maar in datzelfde geval zou ik liever een Rolls rijden dan een Volkswagen, misschien dat TS daar ook een oplossing voor heeft.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:07 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dat er geen geld is, wil niet zeggen dat producten geen waarde hebben.
En dan maar hopen dat toevallig iemand zin heeft om de snelwegen te onderhoudenquote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:10 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Volgens TS wel, want die heeft zijn Playstation ook gewoon in de winkel opgehaald. Maar in datzelfde geval zou ik liever een Rolls rijden dan een Volkswagen, misschien dat TS daar ook een oplossing voor heeft.
Ach, als je auto kapot gaat, haal je toch gewoon een nieuwe in de winkel?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:10 schreef Vanillekwark het volgende:
En dan maar hopen dat toevallig iemand zin heeft om de snelwegen te onderhouden
Ohja.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:11 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ach, als je auto kapot gaat, haal je toch gewoon een nieuwe in de winkel?
Kan hem toch gewoon naar die gratis garage brengen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:11 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Teveel gedoe, gewoon langs de snelweg laten staan.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:12 schreef Woelwater het volgende:
Kan hem toch gewoon naar die gratis garage brengen.
Ok..jij hebt het hier over een uiterste. Als ik hier mijn mening over mag geven dan denk ik niet dat iedereen een gigantisch landgoed wilt.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:53 schreef hugecooll het volgende:
En hoe werkt dat dan als iedereen een gigantisch landgoed wil?
En mijn Rolls? Krijg ik die wel gewoon?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:25 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Ok..jij hebt het hier over een uiterste. Als ik hier mijn mening over mag geven dan denk ik niet dat iedereen een gigantisch landgoed wilt.
Nee, ben ik niet met je eens. Dit is een scenario dat nog nooit getest gaat en dat wil niet zeggen dat jouw stelling / conclusie daarom opgaat. Ik denk dat er juist heel veel mensen zijn die het allemaal dan wel mooi vinden zo en dat er juist andere wegen worden ingeslagen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:55 schreef datismijnmening het volgende:
Nee, iedereen wil namelijk groter meer en beter. En concureren met de medemens
En de mensen die wél steeds meer willen?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:27 schreef Spellmeista het volgende:
Nee, ben ik niet met je eens. Dit is een scenario dat nog nooit getest gaat en dat wil niet zeggen dat jouw stelling / conclusie daarom opgaat. Ik denk dat er juist heel veel mensen zijn die het allemaal dan wel mooi vinden zo en dat er juist andere wegen worden ingeslagen.
Dat doen ze niet (althans nu nog niet). De reden dat ze het niet doen is om onze vrijheid in te perken denk ik. Ok er van uitgaande dat ze dat wel zouden doen..dan zouden dus automatisch alle grenzen wegvallen volgens jou..dus het zou 1 grote chaos worden met alle gevolgen van dien..Regels en beperkingen gelden immers ook niet meer. Denk je niet dat er dan juist wel basisregels gelden? En dan ga ik even voor de makkelijkheid uit van zullen we maar zeggen de Tien Geboden ofzo of een dergelijk concept.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:57 schreef Woelwater het volgende:
Waarom zouden (rijke) machthebbers het geld afschaffen als ze juist daardoor alles onder controle kunnen houden?
Ok, maar dan heb je nog wel gedaan wat je leuk vond. Je hoeft ze niet aan je buurman te geven namelijk.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:58 schreef Vanillekwark het volgende:
Kort: Nee.
(iets langer): Nee. Ruilhandel is volkomen onhandig. Leuk als ik toevallig heel veel sardientjes vang, als ik iets wil 'kopen', maar de andere partij heeft 0 interesse in sardientjes, sta ik daar met mn vis.
Ik denk van wel dus. Ik denk dat mensen in vrede kunnen leven (hoe utopisch het ook klinkt misschien). Ik denk ook dat om het zover te laten komen er nog heel wat moet gebeuren. En overigens, misschien gaat het wel van de 1 op andere dag..wie weet..quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:59 schreef BasEnAad het volgende:
Ik denk dat het niet de juiste vraag is.
Kan een mens leven zonder hebzucht en concurrentie? Nee, ik denk het niet. Geld is daar een onvermijdelijk gevolg van.
Dan ga je er in je 'systeem' er vanuit dat voor pretty much....alle werkzaamheden wat de wereld nodig heeft om te functioneren...er altijd wel mensen zijn die dat als hun passie hebben en dat gaan doen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:31 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Ok, maar dan heb je nog wel gedaan wat je leuk vond. Je hoeft ze niet aan je buurman te geven namelijk.
Hoe wil je anders iemand bestraffen voor te hard rijden? Verplicht in de fabriek te werk stellen waar ze al die gratis spullen maken ofzo?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:30 schreef Spellmeista het volgende:
Regels en beperkingen gelden immers ook niet meer.
Je hoeft niks te betalen met sardientjes. Als je per se iets uit China nodig hebt bestel je het "gewoon". Van mij part komt er een robotvliegtuig jouw shit brengen weet ik het..daar vinden ze dan ook wel een oplossing voor..robotisering is overigens steeds vaker ter sprake dus het zal mij niks verbazen wanneer robots vanalles en nog wat gaan overnemen. Misschien zelfs wel de sardientjes vangen en aan je buurman geven.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:05 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Precies. Geld is uitgevonden om juist dit probleem weg te nemen.
Verder is het natuurlijk ook reuze onhandig om iets uit China te bestellen en te betalen met sardientjes. Je bent dus weer aangewezen op je onmiddellijke omgeving.
Is er dan überhaupt wel iemand die een ander wíl bestraffen?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:33 schreef Woelwater het volgende:
Hoe wil je anders iemand bestraffen voor te hard rijden? Verplicht in de fabriek te werk stellen waar ze al die gratis spullen maken ofzo?
Inderdaad..opgelostquote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:07 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Maar als er geen geld meer is hoef je niet meer te betalen en sturen ze het dus gewoon op.
Allemaal robots en mensen die het leuk vinden om te knutselen en weet ik veel wat.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:07 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En wie heeft die Playstation gemaakt? En hoe komt hij in de winkel? En wie runt de winkel?
Denk je dat "met wat mensen die het leuk vinden om te knutselen" je het gaat redden?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:35 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Allemaal robots en mensen die het leuk vinden om te knutselen en weet ik veel wat.
Jij zegt dat het "kutbaantjes" zijn..iemand anders vind het misschien wel hartstikke leuk. Zo vind mijn moeder het toevallig leuk om appels te plukken terwijl jij er misschien geen hol aan vindt. Mijn moeder vindt het bijvoorbeeld heel leuk om met haar collega's te plukken.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:07 schreef Vanillekwark het volgende:
En om verder te gaan op je "alles is gratis"-idee, ook dat zou voor de meter niet werken. Stel je hebt dusdanige fabrieken die bijna alles automatisch doen, dan blijven alleen echt de kutbaantjes over die echt door de mens gedaan moet worden. Grondstoffen die ontgonnen moeten worden, boerenwerk.
Niemand die zich de rug gaat breken om dat werk te doen, terwijl 80% van de wereldbevolking op de bank ligt te gamen en bezopen te raken.
Net als "wat mensen" die het wel leuk vinden om achter de vuilniswagen te lopen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:35 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Denk je dat "met wat mensen die het leuk vinden om te knutselen" je het gaat redden?
Bullshit..in het dierenrijk is er ook sprake van symbiose..groetjes en bedanktquote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:09 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Dit. Wie gaat al die research in dat apparaat stoppen, wie ontwerpt m, wie bouwt m. Niemand (ook dieren niet btw) doen dingen voor anderen waar ze zelf echt -geen- baat bij hebben, wat ze alleen maar moeite kost.
Samenleving zou instorten op die manier
En waarop heb je dat gebaseerd vraag ik me dan af? Oh wacht, aanname. Wat nogal wiedes is aangezien we het over een hypothetische situatie hebben. Dus je grijpt je eigen 'informatie' ook uit de lucht.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:38 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Jij zegt dat het "kutbaantjes" zijn..iemand anders vind het misschien wel hartstikke leuk. Zo vind mijn moeder het toevallig leuk om appels te plukken terwijl jij er misschien geen hol aan vindt. Mijn moeder vindt het bijvoorbeeld heel leuk om met haar collega's te plukken.
Waar haal jij in godsnaam je percentage vandaan dat 80% maar even op de bank gaat liggen..nergens op gebaseerd. Dus dit is informatie die uit de lucht gegrepen is. Ik denk juist NIEt dat 80% op de bank gaat liggen en de op de PS gaat spelen.
Gewoon je Rolls halen in de winkel..er vanuit gaande dat jouw Rolls nog gemaakt wordt en dat je niet genoegen moet nemen met een Suzuki Alto.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:10 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Volgens TS wel, want die heeft zijn Playstation ook gewoon in de winkel opgehaald. Maar in datzelfde geval zou ik liever een Rolls rijden dan een Volkswagen, misschien dat TS daar ook een oplossing voor heeft.
Robots en mensen die er TOEVALLIG zin in hebbenquote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:10 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
En dan maar hopen dat toevallig iemand zin heeft om de snelwegen te onderhouden
Inderdaad en wellicht kun je er gelijk mee wegrijden.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:11 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ah, meneer heeft een nieuw woordje geleerd. Tuurlijk is er sprake van symbiose, maar een samenwerking zal toch voor elke partij gunstig moeten zijn, anders gebeurt het niet. Er zijn gewoon teveel "shitty" jobs die gewoon echt niemands passie zijn (ga jij mijn WC schoonmaken?) die wel echt moeten gebeuren.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:39 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Bullshit..in het dierenrijk is er ook sprake van symbiose..groetjes en bedankt
Die krijgen wat ze willen..kwestie van vraag en aanbod min of meer (met de grens natuurlijk van het mogelijke - op dat moment)quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:30 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En de mensen die wél steeds meer willen?
Spijtig dat dat 'mogelijke' vrij rap "nieuwe middeleeuwen" worden, want industrie & kennis zoals we die nu kennen zouden totaal niet behoudbaar zijn onder dat systeem.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:42 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Die krijgen wat ze willen..kwestie van vraag en aanbod min of meer (met de grens natuurlijk van het mogelijke - op dat moment)
En als het product op dat moment op is, en ik zie dat de buurman het product wel heeft, en ik word jaloers?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:42 schreef Spellmeista het volgende:
Die krijgen wat ze willen..kwestie van vraag en aanbod min of meer (met de grens natuurlijk van het mogelijke - op dat moment)
Neeheee de wereld is dan een paradijsje en onderlinge gevoelens van competitie, jaloezie of onjuiste verlangens bestaan niet meer. Wetten enzo zijn er ook niet meer, want iedereen doet braaf mee.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:48 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En als het product op dat moment op is, en ik zie dat de buurman het product wel heeft, en ik word jaloers?
Jij maakt je eigen wc maar schoon..dat ga ik dus niet voor jou doen..overigens misschien moet je het filmpje eens bekijken in de OP..het wil echt niet zeggen dat jouw mening van "Dat gaat nooit werken" zaligmakend is..omdat je wederom niet kan zeggen dat het nooit gaat werken. Er is een kans aanwezig..en ik denk dat het er echt wel gaat komen. Alleen gaan we dan ook een ander systeem krijgen jah.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:41 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Ah, meneer heeft een nieuw woordje geleerd. Tuurlijk is er sprake van symbiose, maar een samenwerking zal toch voor elke partij gunstig moeten zijn, anders gebeurt het niet. Er zijn gewoon teveel "shitty" jobs die gewoon echt niemands passie zijn (ga jij mijn WC schoonmaken?) die wel echt moeten gebeuren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |