abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145028123
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 14:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zet jij de printer aan?
Beter idee dan?

Mbo-ers etc zijn de banen die nu op het moment verdwijnen en waar er nog geen 20% meer van nodig zijn over 10 jaar maar toch heeft meer dan de helft van de bevolking lager onderwijs dan mbo.
Als 50-99% werkloos is wat wil je dan?
De rest afschieten?
  maandag 29 september 2014 @ 19:08:49 #102
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_145028186
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 18:58 schreef Bot13 het volgende:

[..]

Snap ik niet. Dus we hebben over een paar jaar robots met perfecte menselijke gelijkenis en/of CGI graphics die niet van echt te onderscheiden zijn? En dan computers die menselijk drama op zo'n manier begrijpen dat ze oprechte menselijke emoties neer kunnen zetten. En in het geval van films zoals Avatar kunnen ze fantasiewerelden en talen bedenken? Dingen zoals timing, menselijke imperfecties, humor, binnen een paar jaar allemaal artificieel op het doek?
Ik geloof best dat we over 100-200 jaar een beetje in de buurt kunnen komen, maar een paar jaar?
In 1981 kwam de eerste IBM PC op de markt. Zonder harde schijf, zonder windows. Het duurde nog een paar jaar voordat computers snel genoeg waren om een muziekje af te spelen. (als in een opname van een band, geen 8-bits bliep-knor gedoe)

In minder dan 25 jaar van praktisch niets tot breedband mobiel internet met alle notebooks, smartphones en NSA gedoe wat erbij hoort.

1 van de eerste stukjes CGI: Star Wars:

Vergelijk dat eens met Avatar.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 29 september 2014 @ 19:09:15 #103
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145028202
Dit soort bangmakerij is er al sinds de eerste gemechaniseerde weefgetouwen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 september 2014 @ 19:09:57 #104
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_145028228
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 19:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben er niet bang voor. Lekker luieren met mn basisloon. :z
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_145028277
quote:
Alleen deze keer is het ook echt die banen van taxi chauffeurs etc die mensen vinden wel een andere baan op HBO of WO niveau hé? :')

quote:
7s.gif Op maandag 29 september 2014 19:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik ben er niet bang voor. Lekker luieren met mn basisloon. :z
Totdat een of andere IS leger met zijn robots je familie kapot schiet of de russen of de chinezen ;)
  maandag 29 september 2014 @ 19:13:29 #106
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_145028374
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 16:59 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik ben bang dat je wat achterloopt qua info.

Koffie uit automaten is echt fucking ranzig.
Een goed kopje koffie wat je in een restaurant kunt krijgen daar heb ik toch 2 keer zoveel voor over. Maar dat heb je gvd bijna nergens. Betaal je op de uni 2 euro voor de luxe koffie die nog steeds smerig is. Van die MiCaffé bocht. :r :r
  maandag 29 september 2014 @ 19:17:31 #107
45206 Pietverdriet
pi_145028543
quote:
7s.gif Op maandag 29 september 2014 19:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

In 1981 kwam de eerste IBM PC op de markt. Zonder harde schijf, zonder windows. Het duurde nog een paar jaar voordat computers snel genoeg waren om een muziekje af te spelen. (als in een opname van een band, geen 8-bits bliep-knor gedoe)

In minder dan 25 jaar van praktisch niets tot breedband mobiel internet met alle notebooks, smartphones en NSA gedoe wat erbij hoort.

Avatar, geschat op 47 man/uur per frame, 24 frames per seconde, 1128 man/uur per seconde, 67.680 man uur per minuut, hele film, bijna 11 miljoen man uur.
http://avatarblog.typepad(...)aking-of-avatar.html
Begrijpelijk waarom die film ca 250 miljoen gekost heeft
pi_145028698
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 19:13 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Een goed kopje koffie wat je in een restaurant kunt krijgen daar heb ik toch 2 keer zoveel voor over. Maar dat heb je gvd bijna nergens. Betaal je op de uni 2 euro voor de luxe koffie die nog steeds smerig is. Van die MiCaffé bocht. :r :r
En hoe wordt die goede koffie gemaakt?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_145028737
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 19:21 schreef Monolith het volgende:

[..]

En hoe wordt die goede koffie gemaakt?
Met de hand :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_145028811
quote:
7s.gif Op maandag 29 september 2014 19:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee sure dat snap ik wel maar dat zijn technische verbeteringen aan "tools" die de mens kan gebruiken. Dat begeeft zich nog niet op het gebied van menselijke creativiteit of emotie of persoonlijkheid kunnen nabootsen.
We zijn inmiddels ook al van potlood naar touchscreen-pen gegaan, maar ik zie nog geen robot een picasso op het doek krijgen.
pi_145028906
Behalve als ik Picasso google en m'n printer aanzet but you get my point.
pi_145029002
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 19:23 schreef Bot13 het volgende:

[..]

Nee sure dat snap ik wel maar dat zijn technische verbeteringen aan "tools" die de mens kan gebruiken. Dat begeeft zich nog niet op het gebied van menselijke creativiteit of emotie of persoonlijkheid kunnen nabootsen.
We zijn inmiddels ook al van potlood naar touchscreen-pen gegaan, maar ik zie nog geen robot een picasso op het doek krijgen.
Wel degelijk hoor. Er zijn bijvoorbeeld al wel dubbelblinde tests gedaan met door software gecomponeerde muziek en door mensen gecomponeerde muziek. Die kunnen de kenners niet onderscheiden.
De menselijke creativiteit is een vreselijk overschat aspect van de menselijke natuur. Wij zitten juist heel erg vast in bepaalde denkpatronen, terwijl machine learning technologieën veel makkelijker 'out of the box' denken.
pi_145029081
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 19:23 schreef Bot13 het volgende:

[..]

Je hebt al robots die muziek kunnen componeren je hebt bots die games kunnen spelen.
Meer dan 50% van de bevolking van Nederland heeft of MBO of lager daar zijn 50-80% van de banen NU OP HET MOMENT TE VERVANGEN.
Denk aan taxichauffeurs, transport en magazijnen maar ook de zorg etc.

Denk werk zal waarschijnlijk ook door robots gedaan worden zelfs programmeurs kunnen op termijn vervangen worden door robots.
En dan kom je nog bij het punt dat een groot deel van die 50% van de bevolking niet meer aan kan dan MBO niveau.
Hoeveel mensen werken er in sommige fabrieken? geen 10000 of 50k arbeiders maar een paar tientallen en soms nog minder dat geld? gaat naar de rijken niemand anders.
Er zullen nieuwe banen komen maar voor elke nieuwe baan verdwijnen er 10-100 en wel meer op termijn.

Een paar duizend euro voor een robot die de komende 10 jaar een mens kan vervangen die 20-50k per jaar kost.
Waar gaat dat geld naar toe naar de baas de rijken basisinkomen word niet over gesproken maar wel van extreme werkloosheid wat een slimme regering ook.

Er zijn geen banen en er verdwijnen banen maar laten we studenten geld lenen voor een nutteloze studie.

[ Bericht 6% gewijzigd door hmmmmmmm op 29-09-2014 19:36:20 ]
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 29 september 2014 @ 19:40:01 #114
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_145029483
Mensen met een MBO opleiding hebben natuurlijk niet per definitie MBO niveau, dus dat ligt al een tikkie genuanceerder. Maar dat we bijzondere tijden tegemoet gaan lijkt me duidelijk.
pi_145029572
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 19:40 schreef Swetsenegger het volgende:
Mensen met een MBO opleiding hebben natuurlijk niet per definitie MBO niveau, dus dat ligt al een tikkie genuanceerder. Maar dat we bijzondere tijden tegemoet gaan lijkt me duidelijk.
Ik betwijfel of het allemaal zo'n vaart gaat lopen. Futurologen hebben nou niet bepaald altijd een heel realistische kijk op technologie en haar ontwikkeling.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 29 september 2014 @ 19:43:39 #116
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_145029629
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 19:42 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik betwijfel of het allemaal zo'n vaart gaat lopen. Futurologen hebben nou niet bepaald altijd een heel realistische kijk op technologie en haar ontwikkeling.
Wie is hier de futuroloog dan? Het is overigens een tendens die al een heel tijdje aan de gang is.
pi_145029734
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 19:43 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Wie is hier de futuroloog dan? Het is overigens een tendens die al een heel tijdje aan de gang is.
De mensen die allerhande wilde voorspellingen doen over de mogelijkheden en toepassingen van technologie.
  maandag 29 september 2014 @ 19:49:19 #118
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_145029848
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 15:56 schreef waht het volgende:

[..]

Klopt, maar er is ook een leger programmeurs en systeembeheerders bij gekomen.
Nu nog wel maar veel wat een systeembeheerder nu met de hand doet gaat binnen een afzienbare tijd automatisch. En ik denk niet dat mensen als Kees de palletsorteerder een toekomst hebben binnen de ICT.

quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 16:08 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Met virtual machines en een goed opgezet netwerk kan je een boel beheer centraliseren en wegbezuinigen. Ik ben zelf beheerder en mijn taak bestaat ten eerste uit zoveel mogelijk van mijn eigen taken te automatiseren en die van anderen. Beheer is ook in rap tempo aan het veranderen. Zo ook ondersteuning. Waar je vroeger nog persoonlijke ondersteuning had voor veel dingen zijn problemen die langer dan een aantal minuten kosten om op te lossen tegenwoordig makkelijker en sneller opgelost door gewoon een nieuwe VM beshikbaar te stellen. Datacenters worden draaiende gehouden door blades en disks te vervangen, wat met investering ook grotendeels te automatiseren is.. Redundant clusters vangen elkaar op.

Beheer word daarin ook steeds meer iets voor een kleinere club. Het outsourcen van complete bedrijfsnetwerken naar cloud omgevingen zal je meer zien bij MKB waarbij de opzet ook op een kostenbesparende maar efficiente manier zal worden ingezet.
Dat gebeurt al jaren, IBM 3584 :9

quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 16:40 schreef Libris het volgende:
Beetje offtopic:
RFID voor goederen heeft naar mijn mening gefaald. Het is te duur en de werking ervan is ook niet fantastisch. Bijvoorbeeld. als de RFID tag op een metalen object plakt (rollcontainer) of als er veel metaal in de buurt is, werkt RFID niet. Voor asset management of voor high value goods misschien wel, maar voor supermarkt achtige producten gaat het niet werken. Lang leven de streepjes / QR code.

Meer ontopic.
Een ander gebied waar veel aan het veranderen is is de detailhandel en zelfs groothandel. Mensen kopen meer en meer online. Electronica winkel zoals de mediamarkt worden steeds meer etalagewinkels. Je zoekt een product uit, vraagt de verkoper om mening / demonstratie, Googled de naam op je mobiel, bestelt het bij de goedkoopste aanbieder en je hebt het morgen in huis.Op den duur worden 'brick and mortar' winkels niet meer rendabel. Dus mensen die MBO Detailhandle doen, pas op :)
RFID of streepjescode maakt niet zoveel uit, een beetje achterliggend systeem moet beide aankunnen.
Tsjah dat wordt waarschijnlijk toch wel de toekomst van stenen winkels. Als toonzaal en servicepunt fungeren. Voor winkelsoorten waarbij je niet zoveel voorraad hebt zoals telefoonwinkels zal het wellicht wat minder gelden, helemaal aangezien daar de prijs toch hetzelfde is als op de site.

quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 16:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit is slechter nieuws voor vastgoedmelkers die binnenstadpanden verhuren dan voor winkeliers. Je kan met minder kosten een pand op een industrieterrein huren om je waren online te verkopen. Ook een onlineshop heeft werknemers nodig, orders moeten gepicked worden en ingepakt, ze worden afgehaald en bezorgd. Dit vernietigd geen werk, het veranderd werk. Ook enorme bedrijven als Amazon hebben bv hier in D veel arbeidsplaatsen doen ontstaan. Het zijn vakbonden die deze arbeidsplaatsen bedreigen, want men wil een andere cao waardoor het werk binnen nu en twee jaar zal verdwijnen naar Polen en Tsjechie.
Het is een kwestie van tijd voordat 90% van het orderpicken en verzendklaar maken door robots wordt gedaan.

quote:
14s.gif Op maandag 29 september 2014 16:56 schreef jogy het volgende:

[..]

Zolang een computer nog niet kan interpreteren binnen de communicatie en geen gedachtesprongen kan maken (creativiteit) loopt het nog achter de mens. Volgens mij hebben we nu wel al kunstmatige intelligentie met een kleine k maar wachten we nog op echt Kunstmatige intelligentie met een hoofdletter K zeg maar. Of is de Turingtest al verslagen? (kan hoor :@ )
Alstublieft: http://tweakers.net/nieuw(...)aat-turing-test.html

quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 17:08 schreef mvdejong het volgende:
Maar een toenemend aantal banen in de IT verdwijnt nu naar Indie (want je zit tegenwoordig als beheerder of programmeur toch allang niet meer in de buurt van het systeem waar je mee bezig bent), en in de toekomst naar China.

In de banen waar nog daadwerkelijk fysieke interactie met de klant nodig is, of echt fysieke dingen gedaan moeten worden, zorgt de hemelse EU ervoor dat Oost-Europeanen dit graag doen, want ons minimum-loon is in hun land ver boven modaal.
Jij mist ook geen kans om je haat jegens EU tentoon te stellen he :')

quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 18:22 schreef Bot13 het volgende:
Ben benieuwd wanneer we de eerste robots gaan zien die films of games kunnen maken dan :)
Helemaal zal niet gebeuren maar bv het landschap van een game zou prima door een robot ontworpen kunnen worden. Neem bv. Minecraft, nooit hetzelfde.

quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 15:06 schreef twiFight het volgende:
Je kunt een groot deel opvangen door grondstoffen duur te maken en arbeid goedkoop. Dan wordt het relatief duur om nieuwe producten te kopen en relatief goedkoper om producten te laten repareren. Als een auto stuk gaat zie ik een robot nog niet de auto repareren, daarvoor zijn te veel variabelen. Als je dat doortrekt naar een groot deel van de productie dan zijn er minder robots nodig, omdat de vraag naar nieuwe producten laag is, en is er veel arbeid nodig om spullen nog te gebruiken (want wees wel, het meeste dat 'stuk' gaat is met een nieuw onderdeel of opnieuw vastlassen van een draadje weer opgelost).

Je kunt in de voedselindustrie ook een hoop omkeren door in te zetten op vers bereidde producten, die niet en masse in een fabriek zijn verwerkt. Gezonder, lekkerder en er kunnen weer x duizend mensen aan het werk in kleine eettentjes overal.

Maar aangezien bedrijven lobbien en de politici geld boven alles stellen gaat dit niet gebeuren.
Als er iets is wat geen probleem zou moeten zijn voor een robot is het repareren van een auto of het in maken van een maaltijd.
Sterker nog, in China worden al in restaurants noodles gesneden en gekookt door robots:

De eerste robot die volledig zelfstandig je hamburger naar wens bakt staat ook al in de startblokken:

Zie ook hier: http://singularityhub.com(...)-fast-food-industry/

quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 15:20 schreef Hexagon het volgende:
Wat is er nu precies verschillend aan eerdere perioden dat banen verdwenen en verschenen? Bovendien is die volledige automatisering ook niet in tien jaar gepiept ofzo
Ook dat heeft flink wat banen gekost maar dat is opgevangen door de werkweek flink in te korten, vroeger was 75 uur per week niet ongewoon. Dagje extra vrij per week lijkt me wel wat :D

Bottomline is het wel zo dat er door de automatisering flink wat zal gaan veranderen en dat het huidige systeem hier eigenlijk niet zo geschikt voor is.
pi_145030025
We zijn minder gaan werken? De kritiek op de voorspelling van Keynes dat we nu zo ongeveer allemaal hooguit twee dagjes in de week zouden werken is nu juist dat we alleen maar meer zijn gaan werken.
  maandag 29 september 2014 @ 19:55:58 #120
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_145030060
Het probleem is wel degelijk heel veel groter dan de meesten zich beseffen. Niet omdat de toekomst niet heel zonnig kan zijn, maar omdat de weg ernaar toe bijna onmogelijk is zonder revolutie en geweld.

De toekomst van arbeid gaat rigoureus veranderen! Alle routinematige (fabrieken, logistiek), zowat alle interpretatie (verzekeringswerk e.d.) en ook een groot deel van de semi-creatieve (medicijnmannen) werkzaamheden gaan overgenomen worden door machines en computers. En ja dat gaat in een razend tempo. Macro en micro zitten elkaar daar namelijk volledig in de weg. Wat nu nog niet zo handig is voor onze samenleving of wellicht een bedrijfstak is juist reuze handig voor een specifiek bedrijf.

Het optellen (of beter nog vermenigvuldigen) van ontwikkelingen als autonoom vervoer, smart devices, large scale 3d printing, robotisering (inclusief intelligente drones), maar vooral semantic meaning analytics systems zoals IBM's Watson geven opeens mogelijkheden waarbij de industriële en informatie-industrie echt kinderspel was. Een enorm deel van het werk (diagnostiek) van artsen (toch geen MBO beroep) is nu al vervangbaar door intelligente patroonherkenning. Hebben we dan geen artsen meer nodig? Jazeker wel, maar erg veel minder dan nu! En met een heel ander werkpakket op termijn.

Dus ja, we gaan onherroepelijk, en ik denk behoorlijk snel, een heel andere werkomgeving zien. Niet alleen omdat het kan, maar omdat het kostentechnisch voor de voorlopers bijzonder interessant is. Een vervoersbedrijf zonder chauffeurs! De hoogste kostenpost eruit. Vrachtauto's die altijd kunnen rijden, op tijd komen en die geen brokken maken! Welke transporteur zou dat niet willen?

Het eindproduct, een wereld met heel veel vrijheden en veel meer mogelijkheden voor zelfontplooiing kan geweldig zijn. Maar hoe komen we daar? Hoe organiseren we een acceptabel leven voor de massa die tijdens de overgang van nu naar toekomst steeds verder in het nauw raakt.
  maandag 29 september 2014 @ 19:56:42 #121
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_145030083
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 19:13 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Koffie uit automaten kun je dan ook niet met iets anders dan oploskoffie vergelijken. Juist iets als koffiezetten kan perfect volautomatisch gedaan worden, ook je iced moccafrappuchinoweetikveel:

maandag 29 september 2014 @ 20:01:24 #122
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145030221
Tijdens de industriële revolutie heeft men toch hetzelfde probleem gehad, banen die toen door de mechanisatie verloren gingen kennen we soms helemaal niet meer, maar aan de andere kant zijn er nu ook banen die 15 jaar geleden nog niet eens bestonden.

Overigens lijkt het me wel handig als mensen nog gewoon een vak leren, er zijn grenzen aan wat je geautomatiseerd kunt laten doen (hoewel dat vast heel ver gaat), dus een goede loodgieter, dakdekker enz. kunnen prima door de MBO 2/3 categorie gedaan worden, moeten ze het vak wel leren.

Wat veel overbodiger is, zijn die MBO 2/3 administratief medewerkers, ze kunnen te weinig en zijn te "hoog" opgeleid voor het weinige wat ze wel kunnen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 29 september 2014 @ 20:03:59 #123
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_145030327
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 19:49 schreef Erasmo het volgende:
Jij mist ook geen kans om je haat jegens EU tentoon te stellen he :')

Tegenover de (uit onze zakken) duur-betaalde pro-EU propaganda is dat geen overdreven luxe; maar de EU maakt het ook wel steeds makkelijker om aan te geven dat de EU een fiasco is, en het einde van de Nederlandse welvaart als we niet op tijd uitstappen.[/quote]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_145030673
quote:
Onzin. Het is niet heel erg zichtbaar omdat onze welvaart en consumptie enorm is toegenomen.
De productiviteit per FTE is explosief gegroeit waardoor er dus ook minder FTE nodig zou zijn zonder die welvaartsgroei.

De welvaart en consumptie zal niet veel meer stijgen, ik verwacht zelfs dat deze gaat afnemen. De exponentiële groei van onze technologie zal hierdoor leiden tot nog meer productiviteit per FTE wat netto betekend dat een groot deel van de beroepsbevolking op straat komt te staan.

Ik kan je vertellen dat door de komst van Big Data het dit keer niet enkel de onderklasse zal betreffen
pi_145030771
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 20:01 schreef Leandra het volgende:
Tijdens de industriële revolutie heeft men toch hetzelfde probleem gehad, banen die toen door de mechanisatie verloren gingen kennen we soms helemaal niet meer, maar aan de andere kant zijn er nu ook banen die 15 jaar geleden nog niet eens bestonden.
Dan mag jij vertellen wat de magazijn / logitiek medewerker, administratief medewerker, helpdesk medewerker, vrachtwagen chauffeur, taxichauffeur en kassa medewerker in de toekomst voor werk gaan doen.

Waar zie jij kansen voor deze mensen?
pi_145030809
Ik verwacht dat we een almaar verder stijgende zorgconsumptie zullen gaan zien.
  maandag 29 september 2014 @ 21:36:20 #127
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_145034203
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 16:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dit is slechter nieuws voor vastgoedmelkers die binnenstadpanden verhuren dan voor winkeliers. Je kan met minder kosten een pand op een industrieterrein huren om je waren online te verkopen. Ook een onlineshop heeft werknemers nodig, orders moeten gepicked worden en ingepakt, ze worden afgehaald en bezorgd. Dit vernietigd geen werk, het veranderd werk. Ook enorme bedrijven als Amazon hebben bv hier in D veel arbeidsplaatsen doen ontstaan. Het zijn vakbonden die deze arbeidsplaatsen bedreigen, want men wil een andere cao waardoor het werk binnen nu en twee jaar zal verdwijnen naar Polen en Tsjechie.
Order picken kan best door een robot en de delivery via een drone (ja niet meteen morgen maar over 10 jr)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_145034330
Wat mensen ook nog wel eens over het hoofd zien is dat wanneer je alle reguliere arbeidskrachten vervangt door 'robots' zijn er ook geen mensen meer die de producten kunnen kopen. Dat had Henry Ford al door. Dat zal zich dus ook op de een of andere manier moeten gaan balanceren.
pi_145034799
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 21:39 schreef Monolith het volgende:
Wat mensen ook nog wel eens over het hoofd zien is dat wanneer je alle reguliere arbeidskrachten vervangt door 'robots' zijn er ook geen mensen meer die de producten kunnen kopen. Dat had Henry Ford al door. Dat zal zich dus ook op de een of andere manier moeten gaan balanceren.
Maar dat balanceren gebeurd niet en de rijken willen niet betalen voor de armen omdat ze grotendeels vinden dat we ''lui'' zijn of een andere mening daarover hebben.
pi_145034930
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 19:49 schreef Erasmo het volgende:
[..]

Helemaal zal niet gebeuren maar bv het landschap van een game zou prima door een robot ontworpen kunnen worden. Neem bv. Minecraft, nooit hetzelfde.
Dat is dan ook wel een vrij typisch gevalletje van een leveldesign dat draait op het genereren van een level bestaande uit simpele bouwblokken.
Als je kijkt naar de psychologie achter veel bestaande level layouts van games draait het heel erg op het sturen van mensen, en intuitie. En de verhalende invulling van de set zelf.
Ik denk gewoon dat de stap tussen "computers kunnen iets genereren" en "computers kunnen menselijke creativiteit nabootsen" iets te snel genomen wordt.
pi_145034969
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 21:50 schreef hmmmmmmm het volgende:

[..]

Maar dat balanceren gebeurd niet en de rijken willen niet betalen voor de armen omdat ze grotendeels vinden dat we ''lui'' zijn of een andere mening daarover hebben.
Je mist het punt. Je hebt niets aan een volstrekt geautomatiseerd bedrijf als er geen consumenten zijn om de producten of diensten af te nemen. Of 'de rijken' nou vinden dat mensen die weg geautomatiseerd worden lui zijn of niet.
  maandag 29 september 2014 @ 21:57:28 #132
45206 Pietverdriet
pi_145035121
quote:

[..]

Avatar, geschat op 47 man/uur per frame, 24 frames per seconde, 1128 man/uur per seconde, 67.680 man uur per minuut, hele film, bijna 11 miljoen man uur.
http://avatarblog.typepad(...)aking-of-avatar.html
Begrijpelijk waarom die film ca 250 miljoen gekost heeft
  maandag 29 september 2014 @ 21:57:44 #133
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_145035132
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 19:55 schreef mcmlxiv het volgende:
Het probleem is wel degelijk heel veel groter dan de meesten zich beseffen. Niet omdat de toekomst niet heel zonnig kan zijn, maar omdat de weg ernaar toe bijna onmogelijk is zonder revolutie en geweld.

De toekomst van arbeid gaat rigoureus veranderen! Alle routinematige (fabrieken, logistiek), zowat alle interpretatie (verzekeringswerk e.d.) en ook een groot deel van de semi-creatieve (medicijnmannen) werkzaamheden gaan overgenomen worden door machines en computers. En ja dat gaat in een razend tempo. Macro en micro zitten elkaar daar namelijk volledig in de weg. Wat nu nog niet zo handig is voor onze samenleving of wellicht een bedrijfstak is juist reuze handig voor een specifiek bedrijf.

Het optellen (of beter nog vermenigvuldigen) van ontwikkelingen als autonoom vervoer, smart devices, large scale 3d printing, robotisering (inclusief intelligente drones), maar vooral semantic meaning analytics systems zoals IBM's Watson geven opeens mogelijkheden waarbij de industriële en informatie-industrie echt kinderspel was. Een enorm deel van het werk (diagnostiek) van artsen (toch geen MBO beroep) is nu al vervangbaar door intelligente patroonherkenning. Hebben we dan geen artsen meer nodig? Jazeker wel, maar erg veel minder dan nu! En met een heel ander werkpakket op termijn.

Dus ja, we gaan onherroepelijk, en ik denk behoorlijk snel, een heel andere werkomgeving zien. Niet alleen omdat het kan, maar omdat het kostentechnisch voor de voorlopers bijzonder interessant is. Een vervoersbedrijf zonder chauffeurs! De hoogste kostenpost eruit. Vrachtauto's die altijd kunnen rijden, op tijd komen en die geen brokken maken! Welke transporteur zou dat niet willen?

Het eindproduct, een wereld met heel veel vrijheden en veel meer mogelijkheden voor zelfontplooiing kan geweldig zijn. Maar hoe komen we daar? Hoe organiseren we een acceptabel leven voor de massa die tijdens de overgang van nu naar toekomst steeds verder in het nauw raakt.
Je hebt gelijk maar de vraag wordt: hoe kan er geconsumeerd worden zonder zelf waarde toe te voegen?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  maandag 29 september 2014 @ 22:00:12 #134
45206 Pietverdriet
pi_145035242
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 21:36 schreef nils7 het volgende:

[..]

Order picken kan best door een robot en de delivery via een drone (ja niet meteen morgen maar over 10 jr)
Order picken met een robot, wellicht bij Heinz en dan doosgewijs, maar voordat dit in een magazijn kan waar je 5000 verschillende artikelen hebt en de investering zich loont...
  maandag 29 september 2014 @ 22:02:33 #135
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_145035362
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 21:53 schreef Bot13 het volgende:

[..]

Dat is dan ook wel een vrij typisch gevalletje van een leveldesign dat draait op het genereren van een level bestaande uit simpele bouwblokken.
Als je kijkt naar de psychologie achter veel bestaande level layouts van games draait het heel erg op het sturen van mensen, en intuitie. En de verhalende invulling van de set zelf.
Ik denk gewoon dat de stap tussen "computers kunnen iets genereren" en "computers kunnen menselijke creativiteit nabootsen" iets te snel genomen wordt.
Het is meer een tussenvorm waar ik op doel, zeg maar de speler moet van a naar b via c en bouw er maar een omgeving omheen. Juist mooi als dat dynamischer kan, dan heeft het ook een hogere replay value.
  maandag 29 september 2014 @ 22:03:52 #136
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_145035422
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 22:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Order picken met een robot, wellicht bij Heinz en dan doosgewijs, maar voordat dit in een magazijn kan waar je 5000 verschillende artikelen hebt en de investering zich loont...
Eerder gepost filmpje laat zien hoe het nu al kan:

maandag 29 september 2014 @ 22:09:26 #137
45206 Pietverdriet
pi_145035686
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 22:03 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Eerder gepost filmpje laat zien hoe het nu al kan:

Zoals ik zei, doosgewijs, en een giga investering
  maandag 29 september 2014 @ 22:11:50 #138
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_145035792
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 22:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals ik zei, doosgewijs, en een giga investering
In een bestaand pand zeker. Maar toch, als het eenmaal in een doosje zit komt er geen mensenhand meer aan te pas.

Maar robots worden met de dag beter in het zelfstandig herkennen van objecten en zullen binnenkort zelfstandig een doosje kunnen vullen uit een schap, aan de lopende band kan dat al(ook met verschillende soorten objecten).
  maandag 29 september 2014 @ 22:18:53 #139
45206 Pietverdriet
pi_145036107
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 22:11 schreef Erasmo het volgende:

[..]

In een bestaand pand zeker. Maar toch, als het eenmaal in een doosje zit komt er geen mensenhand meer aan te pas.

Maar robots worden met de dag beter in het zelfstandig herkennen van objecten en zullen binnenkort zelfstandig een doosje kunnen vullen uit een schap, aan de lopende band kan dat al(ook met verschillende soorten objecten).
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, technisch is het dat zeker, ik zeg dat het zeer complex is bij duizenden verschillende artikelen en dat dit een enorme investering vereist. Je automatiseert niet om het automatiseren.
  maandag 29 september 2014 @ 22:18:56 #140
66825 Reya
Fier Wallon
pi_145036113
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 18:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja, centraal gestuurde overheidsplanning :+
Zulk soort ontwikkelingen zijn natuurlijk veel te complex om te plannen :+
pi_145036388
quote:
2s.gif Op maandag 29 september 2014 22:18 schreef Reya het volgende:

[..]

Zulk soort ontwikkelingen zijn natuurlijk veel te complex om te plannen :+
Ik begrijp goed dat het bij een langetermijnvisie blijft en niks doen?

Das ideaal voor de ministers natuurlijk.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 29 september 2014 @ 22:27:21 #142
45206 Pietverdriet
pi_145036501
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 22:25 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik begrijp goed dat het bij een langetermijnvisie blijft en niks doen?

Das ideaal voor de ministers natuurlijk.
Denk jij echt dat ministers in staat zijn een zinnige lange termijn visie te hebben? Enig idee hoe je minister wordt?
pi_145036745
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 21:54 schreef Monolith het volgende:

[..]

Je mist het punt. Je hebt niets aan een volstrekt geautomatiseerd bedrijf als er geen consumenten zijn om de producten of diensten af te nemen. Of 'de rijken' nou vinden dat mensen die weg geautomatiseerd worden lui zijn of niet.
Nee maar op het moment zien bedrijven het niet zo of is dat je niet opgevallen?
Denk je echt dat de overheid in gaat grijpen nee die zijn voorstander van deze vooruitgang :')
pi_145036810
Een Asscher loze toekomst lijkt me nog beter.
pi_145036814
Ben ik even blij dat ik die robots en machines kan programmeren, repareren en onderhouden.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_145036919
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 22:34 schreef Kilgharrah het volgende:
Een Asscher loze toekomst lijkt me nog beter.
Nou niet in de politiek ben ik zeker voor die opmerkingen van hem zijn achterlijk.
Denken dat je alle mbo-ers en lager dus meer dan de helft van de bevolking werk kunt geven door automatisering.

''Ik zie kansen voor Nederland''

Dan is hij echt wel de enige.
pi_145036924
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 22:33 schreef hmmmmmmm het volgende:

[..]

Nee maar op het moment zien bedrijven het niet zo of is dat je niet opgevallen?
Denk je echt dat de overheid in gaat grijpen nee die zijn voorstander van deze vooruitgang :')
Ik zie op het moment die radicale vervanging van mensen door robots niet, dus dan is er weinig reden tot actie.

En ook een overheid heeft alle belang bij een laag werkloosheidscijfer. Hoe denk je dat de overheid bekostigd wordt?

Het werkloosheidscijfer is in Nederland nog steeds vrij laag.
pi_145037047
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 22:37 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik zie op het moment die radicale vervanging van mensen door robots niet, dus dan is er weinig reden tot actie.

En ook een overheid heeft alle belang bij een laag werkloosheidscijfer. Hoe denk je dat de overheid bekostigd wordt?

Het werkloosheidscijfer is in Nederland nog steeds vrij laag.
Wat Asscher zegt en daar ben ik het mee eens dat binnen 5-10 jaar 50-80% van de MBO banen vervangen kunnen worden dat zal niet zo snel gebeuren maar bijv bij beroepen als taxichauffeur en in de transport gaat dit veel sneller omdat die technologie er al is.

quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 22:34 schreef hottentot het volgende:
Ben ik even blij dat ik die robots en machines kan programmeren, repareren en onderhouden.
In de toekomst kunnen ze dat zelf dat is het idee....
Want programmeurs zijn te duur _O-
pi_145037185
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 22:40 schreef hmmmmmmm het volgende:

[..]

Wat Asscher zegt en daar ben ik het mee eens dat binnen 5-10 jaar 50-80% van de MBO banen vervangen kunnen worden dat zal niet zo snel gebeuren maar bijv bij beroepen als taxichauffeur en in de transport gaat dit veel sneller omdat die technologie er al is.

[..]

Wat stel jij je voor bij dit soort programmeurs?

En zelf programmeren, sure... Misschien in een tekenfilm maar niet in de echte wereld.
Elke productielijn is volledig maatwerk. Iemand zal die machines moeten vertellen wat de klant wil.

We hebben het hier niet over die dingen waarover je in de krant of op tweeakters leest, we hebben het hier over industriële apparatuur.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_145037276
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 22:40 schreef hmmmmmmm het volgende:

[..]

[..]

Wat mensen vaak vergeten is dat er ook nog heel veel bestuurlijke en juridische aspecten aan dit soort zaken zitten. Dat iets technologisch gezien mogelijk is zegt nog niet zoveel. Als we al richting volledig chauffeurloze taxi's gaan, dan praat je eerder over decennia.
Overigens is bijvoorbeeld uber een grotere bedreiging voor de huidige taxibranche dan taxi's zonder chauffeur. Voor werkende zijn allerhande goedbedoelde initiatieven om werklozen aan het werk te helpen door bedrijven te dwingen mensen uit de bijstand aan te nemen bij het winnen van een aanbesteding ook nog weer een bedreiging.
pi_145037408
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 22:43 schreef hottentot het volgende:

[..]

En zelf programmeren, sure... Misschien in een tekenfilm maar niet in de echte wereld.
Elke productielijn is volledig maatwerk. Iemand zal die machines moeten vertellen wat de klant wil.

We hebben het hier niet over die dingen waarover je in de krant of op tweeakters leest, we hebben het hier over industriële apparatuur.
In de toekomst zal er waarschijnlijk AI zijn schijnbaar zijn we daar niet zo ver van weg dat betekend dat die robots uiteindelijk zichzelf kunnen programmeren.
Niet veel klein salaris maar zelfs mensen met minimumloon van een paar honderd euro per maand worden vervangen door machines....

En hoeveel mensen hebben we nodig daarvoor 16miljoen hier in nederland? :')
Een paar duizend en al waren het er 1 miljoen zaten we nog met een extreem groot probleem.

Ja de MBO banen zullen allemaal grotendeels op de kort termijn verdwijnen die mensen kun je geen programmeur laten worden omdat er geen werk daar is voor 6 miljoen mensen en de meeste van die dat niet eens kunnen.
pi_145037473
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 22:45 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wat mensen vaak vergeten is dat er ook nog heel veel bestuurlijke en juridische aspecten aan dit soort zaken zitten. Dat iets technologisch gezien mogelijk is zegt nog niet zoveel. Als we al richting volledig chauffeurloze taxi's gaan, dan praat je eerder over decennia.
Overigens is bijvoorbeeld uber een grotere bedreiging voor de huidige taxibranche dan taxi's zonder chauffeur. Voor werkende zijn allerhande goedbedoelde initiatieven om werklozen aan het werk te helpen door bedrijven te dwingen mensen uit de bijstand aan te nemen bij het winnen van een aanbesteding ook nog weer een bedreiging.
Decennia?
Google heeft ze al en het zal een paar jaar duren voordat ze op de markt komen geen decennia de meeste landen inclusief Nederland willen ze en Nederland wil er nummer 1 marktleider in worden :')
pi_145037850
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 22:48 schreef hmmmmmmm het volgende:

[..]

In de toekomst zal er waarschijnlijk AI zijn schijnbaar zijn we daar niet zo ver van weg dat betekend dat die robots uiteindelijk zichzelf kunnen programmeren.
Niet veel klein salaris maar zelfs mensen met minimumloon van een paar honderd euro per maand worden vervangen door machines....

En hoeveel mensen hebben we nodig daarvoor 16miljoen hier in nederland? :')
Een paar duizend en al waren het er 1 miljoen zaten we nog met een extreem groot probleem.

Ja de MBO banen zullen allemaal grotendeels op de kort termijn verdwijnen die mensen kun je geen programmeur laten worden omdat er geen werk daar is voor 6 miljoen mensen en de meeste van die dat niet eens kunnen.
1. Raar, zijn toch vaak de MBO mensen die een robot programmeren.
2. Minimaal enkele tienduizenden. (Netwerken, software, onderhoud, installatie) (Ook veelal MBO/HBO)
ontwerpen e.d. is HBO/WO
3. Je overschat heel erg wat machines kunnen. Machines kunnen alleen wat wij ze vertellen. AI is ook volledig voorgekauwd en robots die kunnen leren.... Nee robots die door ons zijn geinstrueerd om bepaalde veranderen te ondergaan aan de hand van waarnemingen door sensoren.

Echt, ik zit volop in die zooi en het is onrealistische toekomstmuziek die je jezelf voorhoud.
pi_145037985
Sterker nog, de bedreiging van automatisering richt zich zo langzamerhand bv meer op (beginnende) juristen. Die doen veel graafwerk in documenten dat in toenemende mate door software gedaan wordt.
pi_145038020
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 22:50 schreef hmmmmmmm het volgende:

[..]

Decennia?
Google heeft ze al en het zal een paar jaar duren voordat ze op de markt komen geen decennia de meeste landen inclusief Nederland willen ze en Nederland wil er nummer 1 marktleider in worden :')
Je leest totaal niet. Ik stel nou juist dat de beschikbaarheid van de technologie niet het punt is.
  maandag 29 september 2014 @ 23:09:09 #156
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_145038250
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 23:02 schreef Monolith het volgende:
Sterker nog, de bedreiging van automatisering richt zich zo langzamerhand bv meer op (beginnende) juristen. Die doen veel graafwerk in documenten dat in toenemende mate door software gedaan wordt.
Dat vertelde een vriend van me die bij EY wekt me afgelopen week ook al. De computer spuwt al complete documenten uit die de jurist alleen maar even doorfietst op eventuele onvolkomenheden.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_145038341
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 22:58 schreef hottentot het volgende:
Echt, ik zit volop in die zooi en het is onrealistische toekomstmuziek die je jezelf voorhoud.
Dat weet toch iedereen? ZO'n vaart zal het allemaal niet lopen. Het duurde ook 30 jaar voordat de CD echt doorbrak :)
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_145038366
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 23:09 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat vertelde een vriend van me die bij EY wekt me afgelopen week ook al. De computer spuwt al complete documenten uit die de jurist alleen maar even doorfietst op eventuele onvolkomenheden.
Standaard documenten wel.... gelukkig is niet alles standaard.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 29 september 2014 @ 23:12:44 #159
379943 Paper_Tiger
pi_145038428
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 23:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Standaard documenten wel.... gelukkig is niet alles standaard.
Ik begreep dat alle jurisprudentie ook wordt ingevoerd en dat het veel verder gaat dan standaard documenten.
pi_145038433
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 23:12 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik begreep dat alle jurisprudentie ook wordt ingevoerd en dat het veel verder gaat dan standaard documenten.
In je dromen wel....
  maandag 29 september 2014 @ 23:14:44 #161
379943 Paper_Tiger
pi_145038506
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 23:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In je dromen wel....
Ik herhaal alleen maar wat er mij verteld wordt.
pi_145038531
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 23:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In je dromen wel....
Het gaat vrij hard wat dat betreft hoor. Met name in de VS zijn al aardig wat voorbeelden.
pi_145038542
quote:
15s.gif Op maandag 29 september 2014 23:14 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik herhaal alleen maar wat er mij verteld wordt.
Dan heb je het niet geod begrepen of die persoon heeft het niet goed begrepen.
  maandag 29 september 2014 @ 23:17:39 #164
379943 Paper_Tiger
pi_145038620
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 23:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dan heb je het niet geod begrepen of die persoon heeft het niet goed begrepen.
Ik vroeg me ook al af waarom ze die man elke maand 15k betalen. Waarschijnlijk omdat hij het niet goed begrijpt.
pi_145038645
quote:
10s.gif Op maandag 29 september 2014 23:17 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik vroeg me ook al af waarom ze die man elke maand 15k betalen. Waarschijnlijk omdat hij het niet goed begrijpt.
15k maar? :X
pi_145038747
  maandag 29 september 2014 @ 23:20:51 #167
379943 Paper_Tiger
pi_145038758
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 15:01 schreef B-FliP het volgende:
Het aantal structureel werklozen zal alleen maar exponentieel blijven toenemen. Hoeveel je ook probeert om 'banen te creeeren'.

Ik denk idd dat we op een gegeven moment niet onder een basis inkomen uitkomen. Een zo volledig mogelijke geautomatiseerde omgeving is de toekomst, met louter mensen die het onderhouden.

Dit word wel echt een opgave, omdat mensen een ander doel of nut voor ogen moeten gaan hebben zonder te vervallen in een maatschappij waar niemand nog iets van een baan heeft of ergens voor leert. Een goede dagindeling en verantwoordelikheden zorgen voor structuur, iets wat bij mensen zonder een goede dagindeling vaak voor problemen zorgt.

Best wel een heftig vraagstuk wat internationaal aandacht moet krijgen.
Waar gaat dat geld voor dat basisinkomen vandaan komen als niemand meer werkt om het op te brengen?
  maandag 29 september 2014 @ 23:23:09 #168
379943 Paper_Tiger
pi_145038838
quote:
Accountants en advocaten worden straks gewoon vervangen door een robot.
pi_145039061
quote:
14s.gif Op maandag 29 september 2014 23:23 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Accountants en advocaten worden straks gewoon vervangen door een robot.
Mensen onderschatten vaak in welke mate software al in staat is om al dan niet met enige training patronen en kenmerken te extraheren uit informatie. Of dat nou beeld of tekst is. Iets ogenschijnlijk basalers als het laten lopen of rennen van een robot is eigenlijk een stuk complexer.
  maandag 29 september 2014 @ 23:29:13 #170
379943 Paper_Tiger
pi_145039100
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 23:28 schreef Monolith het volgende:

[..]

Mensen onderschatten vaak in welke mate software al in staat is om al dan niet met enige training patronen en kenmerken te extraheren uit informatie. Of dat nou beeld of tekst is. Iets ogenschijnlijk basalers als het laten lopen of rennen van een robot is eigenlijk een stuk complexer.
Ik weet dat het al heel erg ver is. Veel verder dan mensen kunnen bevatten.
pi_145039262
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 23:29 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik weet dat het al heel erg ver is. Veel verder dan mensen kunnen bevatten.
Het gaat mij nog niet zo zeer om het feit dat 'het ver is'. Maar dat dingen die wij ogenschijnlijk complex achten soms een stuk simpeler te automatiseren zijn dan dingen die ogenschijnlijk simpel zijn.
  maandag 29 september 2014 @ 23:33:59 #172
379943 Paper_Tiger
pi_145039303
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 23:33 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het gaat mij nog niet zo zeer om het feit dat 'het ver is'. Maar dat dingen die wij ogenschijnlijk complex achten soms een stuk simpeler te automatiseren zijn dan dingen die ogenschijnlijk simpel zijn.
Er is weinig simpels aan de menselijke motoriek.
pi_145039346
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 23:33 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Er is weinig simpels aan de menselijke motoriek.
Toch kan een klein kind al lopen en klauteren. Die hebben doorgaans toch iets meer moeite met het vinden van relevante jurisprudentie. :P
  maandag 29 september 2014 @ 23:47:30 #174
379943 Paper_Tiger
pi_145039754
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 23:35 schreef Monolith het volgende:

[..]

Toch kan een klein kind al lopen en klauteren. Die hebben doorgaans toch iets meer moeite met het vinden van relevante jurisprudentie. :P
Die komt dan ook voorgeprogrammeerd ter wereld. Knapper is het om iemand met een dwarslaesie die bewegingen te laten maken.
pi_145040562
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 23:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat weet toch iedereen? ZO'n vaart zal het allemaal niet lopen. Het duurde ook 30 jaar voordat de CD echt doorbrak :)
Is dit het niveau in POL?

Had een iets serieuzere sectie verwacht, tegenvaller.
  dinsdag 30 september 2014 @ 00:33:39 #176
434520 Legendado
Over de grens en ver daar over
pi_145040949
Automatisering is echt een gevaar voor de maatschappij iets om voor te waken. De laatste 10 jaar is het al zo snel gegaan.

Het is simpel...aan het einde van al die apparaten staat één persoon waar het geld heen gaat die gaat rijker en rijker worden. Dit kan je tegengaan door bepaalde automatiseringen gewoon niet toe te passen zonder dat je nou teruggaat naar de middeleeuwen.
  dinsdag 30 september 2014 @ 03:23:37 #177
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_145042423
quote:
17s.gif Op maandag 29 september 2014 14:46 schreef deadprez het volgende:
basisinkomen
Dit.
pi_145042500
Kunnen ze de baan van Asscher niet door een robot laten doen? Wat een Keynes papagaai is dat toch.

Er liggen juist miljoenen banen voor het oprapen, alleen hebben mensen niet de juiste opleiding gevolgd.

We moeten van het idee af dat je alleen tijdens je jeugdjaren een paar jaar in de schoolbanken doorbrengt, waar je weinig tot niets leert. In de toekomst zul je jezelf constant op de hoogte moeten blijven houden van de nieuwste technieken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_145042576
quote:
6s.gif Op dinsdag 30 september 2014 04:59 schreef Lyrebird het volgende:
Kunnen ze de baan van Asscher niet door een robot laten doen? Wat een Keynes papagaai is dat toch.

Er liggen juist miljoenen banen voor het oprapen, alleen hebben mensen niet de juiste opleiding gevolgd.

We moeten van het idee af dat je alleen tijdens je jeugdjaren een paar jaar in de schoolbanken doorbrengt, waar je weinig tot niets leert. In de toekomst zul je jezelf constant op de hoogte moeten blijven houden van de nieuwste technieken.
Veel mensen hebben niet de capaciteiten die opleidingen met succes af te ronden. Bovendien loont het constant op de hoogte blijven voor velen niet tot nauwelijks (er gaat veel onbetaalde eigen tijd in zitten) of hebben ze andere prioriteiten zoals hun gezinsleven.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_145042597
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 06:20 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Veel mensen hebben niet de capaciteiten die opleidingen met succes af te ronden. Bovendien loont het constant op de hoogte blijven voor velen niet tot nauwelijks (er gaat veel onbetaalde eigen tijd in zitten) of hebben ze andere prioriteiten zoals hun gezinsleven.
Volledig met je eens dat veel mensen niet de capaciteiten hebben om huidige opleidingen met succes af te ronden. Er zitten namelijk nogal wat haken en ogen aan zo'n opleiding. Pak het probleem bij de wortel aan: de opleidingen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_145042847
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 06:31 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Volledig met je eens dat veel mensen niet de capaciteiten hebben om huidige opleidingen met succes af te ronden. Er zitten namelijk nogal wat haken en ogen aan zo'n opleiding. Pak het probleem bij de wortel aan: de opleidingen.
Dat is niet de wortel. De wortel is de fout te denken dat de overheid het onderwijs moet geven. Dat is zelfs in Zuid korea het geval ondanks de bij hen zo overduidelijke feiten ertegen zoals een commerciele miljonair leraar verduidelijkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 30-09-2014 07:27:52 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_145043299
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 07:22 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat is niet de wortel. De wortel is de fout te denken dat de overheid het onderwijs moet geven. Dat is zelfs in Zuid korea het geval ondanks de bij hen zo overduidelijke feiten ertegen zoals een commerciele miljonair leraar verduidelijkt.
Dat is een andere discussie. Ik denk zelf ook niet dat de overheid in staat is om zoiets goed te regelen, omdat zij nogal de neiging heeft om idioten voor de klas te zetten en erg naief is als het gaat om het introduceren van nieuwe leermethoden.

Maar laten we eens beginnen met het centraal stellen van het onderwijs.
pi_145043457
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 06:31 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Maar ook al sluiten die opleidingen niet aan op de praktijk, waar je wrs gelijk in hebt, op niveau HBO/WO hoeft men toch niet te vrezen voor baanloosheid? In dit verhaal gaat het om de kinderen die niet naar het VWO en HBO/WO gaan, weliswaar verzwijgt Asscher dat. Dat is nog steeds de meerderheid. Laatst was er een reportage bij 1Vandaag over een ROC in Zeeland die daarover de noodklok luidde. Onlangs nog een reportage over VMBO'ers die niet eens op een ROC werden toegelaten, omdat hun niveau te laag was, volgens mij ook bij 1Vandaag. Dat zijn niet de ingenieurs die op jouw lab werken.

[ Bericht 16% gewijzigd door Ryan3 op 30-09-2014 08:31:29 ]
I´m back.
pi_145043668
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 08:26 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Maar ook al sluiten die opleidingen niet aan op de praktijk, waar je wrs gelijk in hebt, op niveau HBO/WO hoeft men toch niet te vrezen voor baanloosheid? In dit verhaal gaat het om de kinderen die niet naar het VWO en HBO/WO gaan, weliswaar verzwijgt Asscher dat. Dat is nog steeds de meerderheid. Laatst was er een reportage bij 1Vandaag over een ROC in Zeeland die daarover de noodklok luidde. Onlangs nog een reportage over VMBO'ers die niet eens op een ROC werden toegelaten, omdat hun niveau te laag was, volgens mij ook bij 1Vandaag. Dat zijn niet de ingenieurs die op jouw lab werken.
Ik loop mijlenver vooruit op de rest. :)

Je hebt gelijk dat het pas echt pijn gaat doen op het niveau van de ROCs, het VMBO en het MBO. Maar ook dat is volgens mij nergens voor nodig, mits je maar een opleiding op maat geeft. Overigens betekent dit wel dat ouders en kinderen wel mee moeten denken en werken. Als er een cultuur heerst dat onderwijs voor stuudjes is, en dat het verspilde moeite is omdat er toch wel uitkeringen zijn, dan kom je ook met onderwijs op maat niet ver.
pi_145043755
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 08:40 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Je hebt gelijk dat het pas echt pijn gaat doen op het niveau van de ROCs, het VMBO en het MBO. Maar ook dat is volgens mij nergens voor nodig, mits je maar een opleiding op maat geeft. Overigens betekent dit wel dat ouders en kinderen wel mee moeten denken en werken. Als er een cultuur heerst dat onderwijs voor stuudjes is, en dat het verspilde moeite is omdat er toch wel uitkeringen zijn, dan kom je ook met onderwijs op maat niet ver.
Het gaat niet enkel om onwillenden. Wat ik begreep is simpelweg dat er hele schoolfabrieken bestaan waar mensen nu worden opgeleid voor een vak, dat ze eenvoudigweg niet zullen kunnen uitvoeren, en dat gebeurt nu op dit moment. Als ze mazzel hebben kunnen ze als flexwerker af en toe aan de bak komen, nu op dit moment. Er is voor hen absoluut geen "sustainable" werk voor hen beschikbaar, nu op dit moment. Ze weten het zelf wrs nog niet, en hun docenten zullen er liever het zwijgen toe doen, want in feite is hun werk ook nutteloos. En je kunt dit doortrekken voor de pretstudies op HBO en WO niveau btw.

Voorbeeldjes: bedrijf waar ik werk hebben ze alle mensen onder een bepaald niveau ontslagen. Er voor terug krijg je flexwerkers, die zo nodig op dagelijkse basis worden ingehuurd. Van de week een hele schildersploeg bezig geweest, 20 man op zijn minst, hoor ik vandaag dat het allemaal Polen zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 30-09-2014 08:56:05 ]
I´m back.
pi_145043943
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 22:43 schreef hottentot het volgende:

[..]

Productielijnen halen ze tegenwoordig ook al uit Turkije... Niet meer uit Nederland, Denemarken of Duitsland.
I´m back.
pi_145043956
Ah, hier is het topic hiervoor. Dus even een crosspost:

Ik wil wel even voortborduren op Asscher's toekomstperspectief.

Door de robotisering loopt de werkloosheid de spuigaten uit. De 'happy few' aan mechatronici en aanverwante topjuristen en -managers strijken intussen megawinsten op, die ze via een Ierland-constructie nagenoeg belastingvrij wegsluizen. De regering heeft geen andere mogelijkheid dan op grote schaal in de uitkeringen te snijden. De overheid probeert het ook via belastingverhogingen op te vangen, maar dat zet nauwelijks zoden aan de dijk.

Er ontstaan grote rijen voor de voedselbanken, vooral in plaatsen zoals de Bijlmer, de Schilderswijk of Rotterdam-Zuid. Maar ook op het platteland, aangezien de boerenbedrijven ook in handen van grote megabedrijven zijn en streng tegen plunderingen bewaakt worden.

De winsten van het bedrijfsleven vallen echter ook tegen, vanwege de dalende consumentenuitgaven. De economie zit in de val: de overheid moet bezuinigen op de uitkeringen, en de lasten verhogen, maar door de enorm gestegen inkomstenbelastingen is het voor het bedrijfsleven ondoenlijk om personeel aan te nemen. Ze kunnen alleen maar doorgaan op de ingeslagen 'race to the bottom' van ontslagrondes en verdere automatisering, waarbij velen het niet zullen redden en failliet gaan.

Uiteindelijk leidt dit tot een grote economische crisis en een kabinetscrisis. Bij de daarop volgende verkiezingen haalt Wilders 84 zetels door te stellen dat het allemaal aan de moslims ligt met zijn voorstel om Nederland uit de EU te halen, de economie te nationaliseren en een ijzeren gordijn om Nederland te bouwen, zodat de 'graaiklasse' tegen extreem hoge belastingen tewerkgesteld kan worden zonder dat die de mogelijkheid hebben om dat te ontvluchten. Zo kan het bestaansminimum van de grote werkloze klasse worden gegarandeerd.

...

Er zijn stelschroefjes om het scenario aan te passen, maar dat heeft Waht aan het begin van dit topic al genoemd.
pi_145044256
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 september 2014 08:59 schreef Igen het volgende:

Door de robotisering loopt de werkloosheid de spuigaten uit. De 'happy few' aan mechatronici en aanverwante topjuristen en -managers strijken intussen megawinsten op, die ze via een Ierland-constructie nagenoeg belastingvrij wegsluizen. De regering heeft geen andere mogelijkheid dan op grote schaal in de uitkeringen te snijden. De overheid probeert het ook via belastingverhogingen op te vangen, maar dat zet nauwelijks zoden aan de dijk.

Er ontstaan grote rijen voor de voedselbanken, vooral in plaatsen zoals de Bijlmer, de Schilderswijk of Rotterdam-Zuid. Maar ook op het platteland, aangezien de boerenbedrijven ook in handen van grote megabedrijven zijn en streng tegen plunderingen bewaakt worden.

De winsten van het bedrijfsleven vallen echter ook tegen, vanwege de dalende consumentenuitgaven. De economie zit in de val: de overheid moet bezuinigen op de uitkeringen, en de lasten verhogen, maar door de enorm gestegen inkomstenbelastingen is het voor het bedrijfsleven ondoenlijk om personeel aan te nemen. Ze kunnen alleen maar doorgaan op de ingeslagen 'race to the bottom' van ontslagrondes en verdere automatisering, waarbij velen het niet zullen redden en failliet gaan.

Uiteindelijk leidt dit tot een grote economische crisis en een kabinetscrisis. Bij de daarop volgende verkiezingen haalt Wilders 84 zetels door te stellen dat het allemaal aan de moslims ligt met zijn voorstel om Nederland uit de EU te halen, de economie te nationaliseren en een ijzeren gordijn om Nederland te bouwen, zodat de 'graaiklasse' tegen extreem hoge belastingen tewerkgesteld kan worden zonder dat die de mogelijkheid hebben om dat te ontvluchten. Zo kan het bestaansminimum van de grote werkloze klasse worden gegarandeerd.

...

Er zijn stelschroefjes om het scenario aan te passen, maar dat heeft Waht aan het begin van dit topic al genoemd.
Je bedrijft de hyperbool?
I´m back.
pi_145044344
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 09:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je bedrijft de hyperbool?
Ik wil even het misverstand rechtzetten dat robotisering en massawerkloosheid iets is wat in combinatie met een uitkeringsstelsel (zoals een basisinkomen) een utopische samenleving oplevert.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2014 09:20:34 ]
pi_145044578
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 september 2014 09:19 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik wil even het misverstand rechtzetten dat robotisering en massawerkloosheid iets is wat in combinatie met een uitkeringsstelsel (zoals een basisinkomen) een utopische samenleving oplevert.
Ja, ik denk dat je het hyperbolisme te ver doortrekt, en dat Asscher niet helemaal de kwestie duidelijk verwoordt. Zie mijn reactie op Lyrebird mbt tot de VMBO-, ROC-leerlingen. Kinderen die nu worden opleid voor... werkloosheid, armoede, uitzichtsloosheid. Enfin bijna begin ik dan te denken over Rob Wijnbergs oplossing.

Overigens heeft mijn broer een zwager die de directeur is van een ROC, zal toch eens vragen via mijn broer hoe hij hierover denkt.
I´m back.
pi_145044840
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 september 2014 08:59 schreef Igen het volgende:

...

:{
pi_145044883
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 22:58 schreef hottentot het volgende:

[..]

1. Raar, zijn toch vaak de MBO mensen die een robot programmeren.
2. Minimaal enkele tienduizenden. (Netwerken, software, onderhoud, installatie) (Ook veelal MBO/HBO)
ontwerpen e.d. is HBO/WO
3. Je overschat heel erg wat machines kunnen. Machines kunnen alleen wat wij ze vertellen. AI is ook volledig voorgekauwd en robots die kunnen leren.... Nee robots die door ons zijn geinstrueerd om bepaalde veranderen te ondergaan aan de hand van waarnemingen door sensoren.

Enkele tienduizenden ja.... en de andere 6 miljoen Nederlanders?
pi_145044888
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 00:33 schreef Legendado het volgende:
Automatisering is echt een gevaar voor de maatschappij iets om voor te waken. De laatste 10 jaar is het al zo snel gegaan.

Het is simpel...aan het einde van al die apparaten staat één persoon waar het geld heen gaat die gaat rijker en rijker worden. Dit kan je tegengaan door bepaalde automatiseringen gewoon niet toe te passen zonder dat je nou teruggaat naar de middeleeuwen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 08:40 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Er zitten nog nadelen aan bij hbo en wo omdat als je grotendeels alle mbo banen afpakt zullen er ontzettend veel mensen zijn die toch hbo en wo zullen doen.
Er verdwijnen banen en er komen andere bij maar veel minder dan de regering had gedacht.
Bijvoorbeeld taxichauffeurs daar komen misschien een paar banen bij door die google auto's voor controle onderhoud en andere dingen.
Maar dat zullen enkele duizenden zijn en dat is maar 1 paar % van de banen die er nu zijn in de transport en taxi business.

[ Bericht 48% gewijzigd door hmmmmmmm op 30-09-2014 09:49:33 ]
pi_145045101
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 09:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, ik denk dat je het hyperbolisme te ver doortrekt, en dat Asscher niet helemaal de kwestie duidelijk verwoordt.
Hmm. Hij heeft het over twee verschillende dingen: in het grootste deel van het stuk over accomoderen, in de laatste alinea over tegenhouden.
quote:
Zie mijn reactie op Lyrebird mbt tot de VMBO-, ROC-leerlingen. Kinderen die nu worden opleid voor... werkloosheid, armoede, uitzichtsloosheid. Enfin bijna begin ik dan te denken over Rob Wijnbergs oplossing.

Overigens heeft mijn broer een zwager die de directeur is van een ROC, zal toch eens vragen via mijn broer hoe hij hierover denkt.
Ik zie dat de Poolse schilders genoemd zijn. Ik vind het interessant dat de robotisering in de bouw helemaal niet echt van de grond is gekomen. In de jaren '60 is het wel geprobeerd - dat leverde wijken zoals dit op en in het Oostblok heeft men langer aan deze bouwwijze vastgehouden - maar uiteindelijk willen mensen meer dan alleen zo veel mogelijk vierkante meters voor zo min mogelijk geld.

Een product dat met persoonlijk advies speciaal voor jou handgemaakt wordt, dat levert uiteindelijk een ongelofelijke meerwaarde op tegenover geautomatiseerde massaproductie.

Maar goed, volgens mij geloven sommigen dan weer dat binnenkort computers met Big Data je persoonlijkheid kunnen analyseren en volautomatisch een op maat ontworpen huis uit de 3d-printer gooien... Zal het in zo'n vaart lopen? Ik betwijfel het.
pi_145045278
Overigens hier artikel over distribution of average income US:

I´m back.
pi_145045438
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 09:52 schreef Igen het volgende:

[..]

Hmm. Hij heeft het over twee verschillende dingen: in het grootste deel van het stuk over accomoderen, in de laatste alinea over tegenhouden.
Wat mij betreft gaat het niet zo ver, maar gaat over het hier en nu, kinderen die vanmorgen nutteloos naar school gaan.

quote:
Ik zie dat de Poolse schilders genoemd zijn. Ik vind het interessant dat de robotisering in de bouw helemaal niet echt van de grond is gekomen. In de jaren '60 is het wel geprobeerd - dat leverde wijken zoals dit op en in het Oostblok heeft men langer aan deze bouwwijze vastgehouden - maar uiteindelijk willen mensen meer dan alleen zo veel mogelijk vierkante meters voor zo min mogelijk geld.

Een product dat met persoonlijk advies speciaal voor jou handgemaakt wordt, dat levert uiteindelijk een ongelofelijke meerwaarde op tegenover geautomatiseerde massaproductie.

Maar goed, volgens mij geloven sommigen dan weer dat binnenkort computers met Big Data je persoonlijkheid kunnen analyseren en volautomatisch een op maat ontworpen huis uit de 3d-printer gooien... Zal het in zo'n vaart lopen? Ik betwijfel het.
Die Poolse schildersploeg geeft aan, dat het bedrijfsleven schijt heeft aan de mensen die hier wonen en aan hen die ze nog in dienst hebben en hier wonen. En schijt aan 75% van de kinderen die nu vanmorgen naar school gegaan zijn. Wat dat betreft gaat dit topic over de sociale gevolgen daarvan op de wat middellange en lange termijn.
En dat geldt ook voor alle pretstudie en god weet dat daarvan er een shit load zijn op HBO en WO niveau.

[ Bericht 13% gewijzigd door Ryan3 op 30-09-2014 10:13:43 ]
I´m back.
pi_145045753
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 10:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Die Poolse schildersploeg geeft aan, dat het bedrijfsleven schijt heeft aan de mensen die hier wonen. En schijt aan 75% van de kinderen die nu vanmorgen naar school gegaan zijn. Wat dat betreft gaat dit topic over de sociale gevolgen daarvan op de wat middellange en lange termijn.
En dat geldt ook voor alle pretstudie en god weet dat daarvan er een shit load zijn op HBO en WO niveau.
Het bedrijfsleven interesseert zich voor kosten en baten. Maar dat ligt niet zo simpel:
- De baten van robotisering zijn een kwestie van technologische ontwikkeling
- De kosten van robotisering zijn een kwestie van fiscaal beleid, zoals de rentestand
- De baten van een werknemer zijn een kwestie van onderwijs
- De kosten van een werknemer zijn een kwestie van loonafspraken, minimumloon, subsidies, loonbelasting, enzovoort

Genoeg stelschroefjes om aan te draaien om de uitkomsten van het verhaal te veranderen.

En dan heb je inderdaad ook nog de verschillende posities van een Nederlandse werknemer, een Pool en de arbeiders die in Bangladesh voor ons werken.
pi_145045851
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 10:18 schreef Igen het volgende:

[..]

Het bedrijfsleven interesseert zich voor kosten en baten. Maar dat ligt niet zo simpel:
- De baten van robotisering zijn een kwestie van technologische ontwikkeling
- De kosten van robotisering zijn een kwestie van fiscaal beleid, zoals de rentestand
- De baten van een werknemer zijn een kwestie van onderwijs
- De kosten van een werknemer zijn een kwestie van loonafspraken, minimumloon, subsidies, loonbelasting, enzovoort

Genoeg stelschroefjes om aan te draaien om de uitkomsten van het verhaal te veranderen.

En dan heb je inderdaad ook nog de verschillende posities van een Nederlandse werknemer, een Pool en de arbeiders die in Bangladesh voor ons werken.
Yep en dus al die niet zo slimme leerlingen op VMBO's en MBO's kunnen van jou het bos in.
I´m back.
pi_145045905
Ga dan op zijn minst eugenetica bedrijven, Igen, dat is wel zo eerlijk, dan worden niet zo slimme mensen ten minste niet geboren en bespaar je hen dit leed...
I´m back.
pi_145046022
quote:
15s.gif Op dinsdag 30 september 2014 10:23 schreef Ryan3 het volgende:
Ga dan op zijn minst eugenetica bedrijven, Igen, dat is wel zo eerlijk, dan worden niet zo slimme mensen ten minste niet geboren en bespaar je hen dit leed...
Fijne manier van discussie voeren weer....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')