abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145042545
Er is geen enkele partij die de burger als volwassen ziet, die zelfstandig keuzes kan maken, voor zichzelf kan zorgen en op een verantwoordelijke manier om kan gaan met bijvoorbeeld drugs en met wapens.

Het laatste wat ik wil, is een "dat moet toch kunnen"-aanpak die populair is in links-liberale kringen. Waar ik voor pleit is dat zaken die op dit moment verboden worden omdat ze gevaarlijk zijn, toe kunt laten, mits mensen er op een verstandige manier mee omgaan. Daarbij moet je ze wel begeleiden, en een vinger aan de pols houden.

Autorijden is een goed voorbeeld. Is het verstandig om mensen aan het stuur te zetten van een apparaat dat meer dan een ton weegt, en waarmee je in een handomdraai mensen van het leven kunt beroven? Nee, natuurlijk niet. Daarom laten we kleuters niet autorijden. Je mag pas autorijden, nadat je een cursus hebt gevolgd, en hebt laten zien dat je op een verantwoordelijke manier met een auto om kunt gaan. Daarnaast zijn er verkeersregels, en wordt er regelmatig gecheckt of je niet te hard rijdt en wel netjes je richtingaanwijzer gebruikt.

Waarom passen we dit model niet toe op andere zaken, zoals wapens en drugs?

Enfin, vandaag was Asscher in het nieuws, die van mening is dat er in de toekomst niet genoeg banen zijn voor iedereen (Keynes zei dat al in de jaren 30, maar zelfs de mechanisatie in de landbouw leidde er niet toe dat er massawerkeloosheid optrad). Asscher gaf zelf al toe dat de overheid niet brandschoon was en pleit nu voor het verlagen van de belastingen op arbeid, zodat het weer lonend wordt om te werken. Asscher had het trouwens niet verkeerder kunnen zien, dat er te weinig banen zouden zijn, want er liggen juist meer kansen dan ooit te voren op de arbeidsmarkt, je moet er alleen wel oog voor hebben en de juiste opleiding gehad hebben.

Er ligt een enorme groeimarkt in het samenbrengen van bestaande technieken. Wij zijn in mijn lab bezig met technieken waardoor zorg veel efficienter en goedkoper verleend kan worden. Maar daar hebben we wel goed opgeleide ingenieurs voor nodig, en die zijn op dit moment niet te vinden. De ingenieurs waar ik mee werk, hebben 20 jaar lang op school gezeten, maar hun kennis is nu al weer verouderd. Goede code schrijven waarmee technieken kunnen worden gecombineerd, kunnen ze bijvoorbeeld niet.

Waar we van af moeten, is het idee dat je je jeugd doorbrengt in een grauw gebouw dat we 'school' noemen, waar je door een geitewollensok bezig wordt gehouden, zonder dat je er een opleiding op maat krijgt. In plaats daarvan zullen we moeten blijven leren, en wel op zo'n manier dat leren leuk is, dat je er gelukkig van wordt (wie was er gelukkig op school?) en dat je er iets aan over houdt. Technische ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op, en we zullen door blijven moeten leren om gelijke voet te kunnen houden met die ontwikkelingen.

Dat betekent investeren in onderwijs. Niet alleen door er meer geld in te pompen, maar door ondermaats presterende leraren (ik schat zo'n 80%) te ontslaan, bij te scholen en door nieuwe talenten aan te nemen. Er zal beter betaald moeten worden, en het aanzien van het onderwijs in de samenleving zal moeten worden verbeterd. Uiteindelijk zullen alleen toppers nog in aanmerking komen voor een baan in het onderwijs. De manier van onderwijs geven zal drastisch moeten veranderen. Op dit moment zijn opleidingen leerfabrieken, met een one size fits all aanpak. Realiseer je dat ieder mens om een andere aanpak vraagt, geef onderwijs op maat.

In het huidige model zien politici mensen als huisdieren (een risico), die je brokken voor moet schotelen (denk basisinkomen, Melkertbanen) en die je moet vertellen waar en wanneer ze moeten schijten (want ze zijn te dom om hun eigen beslissingen te nemen). Ik pleit hier voor een politiek voor het (eeuwige) leren, waarmee je mensen verantwoordelijk maakt voor hun eigen daden, voor hun eigen toekomst en ze in staat stelt om het leven bij de horens te grijpen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 30 september 2014 @ 06:17:14 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_145042571
Dan kan je je natuurlijk afvragen of de samenleving is afgestemd op wat de politiek wil, of dat de politiek is afgestemd op wat de samenleving schijnbaar/blijkbaar nodig heeft.
Voornamelijk gericht op je laatste alinea
pi_145042675
De overheid heeft belang bij afhankelijke mensen die vragen immers reflexmatig om overheidsingrijpen. Dus daarop is het onderwijs ook vormgegeven. Nakaarten heeft geen zin. Wat je in de VS en Canada aantreft is de mogelijkheid je kinderen zelf te onderwijzen zonder dat ze verplicht naar school moeten. Dat gaat hier niet gebeuren.


De markt kan dit oplossen maar daarvoor is onze bevolking nog veel te geindoctrineerd.




[ Bericht 8% gewijzigd door Digi2 op 30-09-2014 07:09:00 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 30 september 2014 @ 07:24:12 #4
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_145042859
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 05:59 schreef Lyrebird het volgende:
Waar we van af moeten, is het idee dat je je jeugd doorbrengt in een grauw gebouw dat we 'school' noemen, waar je door een geitewollensok bezig wordt gehouden, zonder dat je er een opleiding op maat krijgt. In plaats daarvan zullen we moeten blijven leren, en wel op zo'n manier dat leren leuk is, dat je er gelukkig van wordt (wie was er gelukkig op school?) en dat je er iets aan over houdt. Technische ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op, en we zullen door blijven moeten leren om gelijke voet te kunnen houden met die ontwikkelingen.

Dat betekent investeren in onderwijs. Niet alleen door er meer geld in te pompen, maar door ondermaats presterende leraren (ik schat zo'n 80%) te ontslaan, bij te scholen en door nieuwe talenten aan te nemen. Er zal beter betaald moeten worden, en het aanzien van het onderwijs in de samenleving zal moeten worden verbeterd. Uiteindelijk zullen alleen toppers nog in aanmerking komen voor een baan in het onderwijs. De manier van onderwijs geven zal drastisch moeten veranderen. Op dit moment zijn opleidingen leerfabrieken, met een one size fits all aanpak. Realiseer je dat ieder mens om een andere aanpak vraagt, geef onderwijs op maat.
Onderwijs is iets meer dan alleen maar kennis in iemand stoppen. Daarnaast heb je te maken met een leeftijdsgroep die je niet altijd in zal kunnen zetten op de arbeidsmarkt en die nog niet weet waar zijn/haar talenten liggen. Ik ben het mee eens dat het onderwijs beter kan, dat er nu hopeloos veel tijd gestopt wordt in dingen die niets opbrengen en dat er docenten rondlopen die, helaas, niet capabel genoeg zijn om de leerlingen iets bij te kunnen brengen. Daarnaast zit er vaak een management op scholen die totaal geen realiteit meer heeft met wat op de werkvloer gebeurd en een overheid die het ene onzinnige project/opdracht/beleidsstuk na het andere onzinnige project/opdracht/beleidsstuk de school in slingert.

Als je kwaliteit wilt van het onderwijs betekent dit ook dat mensen de mogelijkheid moeten krijgen hun kennis op peil te houden. Hierin wordt niet serieus genvesteerd waardoor je bezig bent met verouderde kennis.

Ik vraag mij alleen af of het zinvol is dat een ingenieur naast het technische wat zijn vak is ook instaat moet zijn om goede code te kunnen schrijven. Wat is hier de meerwaarde van tov iemand die zich gespecialiseerd heeft in het schrijven van code?
Where's my fear???
pi_145043344
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 07:24 schreef jagermaster het volgende:
Ik vraag mij alleen af of het zinvol is dat een ingenieur naast het technische wat zijn vak is ook instaat moet zijn om goede code te kunnen schrijven. Wat is hier de meerwaarde van tov iemand die zich gespecialiseerd heeft in het schrijven van code?
Beetje offtopic, maar iemand die in de IT zit, heeft vaak te weinig kennis van de hardware en andere technieken die gebruikt worden in een complex apparaat. Daar heb je gespecialiseerde ingenieurs in de electrotechniek of werktuigbouw voor nodig. Mijn ervaring is trouwens dat het vaak gemakkelijker is om ITers die gespecialiseerde kennis aan te leren, dan om WTBers te leren programmeren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_145043364
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 06:53 schreef Digi2 het volgende:
De overheid heeft belang bij afhankelijke mensen die vragen immers reflexmatig om overheidsingrijpen. Dus daarop is het onderwijs ook vormgegeven. Nakaarten heeft geen zin. Wat je in de VS en Canada aantreft is de mogelijkheid je kinderen zelf te onderwijzen zonder dat ze verplicht naar school moeten. Dat gaat hier niet gebeuren.


De markt kan dit oplossen maar daarvoor is onze bevolking nog veel te geindoctrineerd.


Yep - ik denk dat wij wel op een lijn zitten, maar je zult onze linkse vrinden toch bij deze veranderingen moeten betrekken. Alleen lukt het je niet.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_145043566
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 08:20 schreef Lyrebird het volgende:

Yep - ik denk dat wij wel op een lijn zitten, maar je zult onze linkse vrinden toch bij deze veranderingen moeten betrekken. Alleen lukt het je niet.
Die gaan zich uiteindelijk bezighouden met het verdelen van de restjes welvaart die overblijven en het beperken van vrijheden. Het doet me denken aan de franse piloten van AirfranceKLM, na ons de zondvloed. Hun macht is zo groot dat de continuiteit op lange termijn van het bedrijf wordt opgeoffert voor eigen gewin. En het dan nog weten verkopen als verantwoordelijkheid nemen :')
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_145045798
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 07:24 schreef jagermaster het volgende:
Ik vraag mij alleen af of het zinvol is dat een ingenieur naast het technische wat zijn vak is ook instaat moet zijn om goede code te kunnen schrijven. Wat is hier de meerwaarde van tov iemand die zich gespecialiseerd heeft in het schrijven van code?
Mensen die in ieder geval in staat zijn crossdisciplinair te denken zijn natuurlijk wel degelijk waardevol. Je merkt in de praktijk vaak rollen enorm gefragmenteerd raken waarbij iedereen z'n eigen smalle taakje moet uitvoeren. Dat maakt de communicatie vaak enorm lastig en maakt je bovendien enorm kwetsbaar bij het wegvallen van een van die schakeltjes. Ik zie met name vaak projecten waarbij men dan bijvoorbeeld de ontwikkelaars nog weer heeft opgedeeld in back-end en front-end developers (user interface) die ook echt helemaal niets van elkaars vakgebied weten. Valt dan bijvoorbeeld de front-end developer weg, dan ligt het project zo ongeveer stil omdat niemand die taak min of meer waar kan nemen. Dat is dan nog wel min of meer binnen hetzelfde vakgebied, maar het kan bijvoorbeeld ook absoluut geen kwaad als mensen die met name front-end development doen ook enige kennis hebben van grafische vormgeving en usability engineering, dat developers ook enigszins mee kunnen draaien als testers of business analysts, dat je business analysts ook nog een beetje basiskennis van techniek hebben, enzovoort. Zijn dat soort dingen namelijk niet het geval, dan krijg je specificaties die niet worden begrepen, je krijgt mensen die gewoon maar uitvoeren en vervolgens totaal niet leveren wat eigenlijk gevraagd werd, enzovoort.

Daarnaast is het zeker in de R&D zo dat kruisbestuiving tussen vakgebieden ook steeds belangrijker wordt. Denk aan machine learning waar bijvoorbeeld veel concepten uit de neurobiologie en evolutionaire biologie worden gehanteerd. Of de medische toepassingen die in toenemende mate een synthese van meerdere vakgebieden bevat.

Verder is de OP eigenlijk weinig concreet afgezien van 'onderwijs op maat' en 'meer geld voor leraren'. Het eerste is bovendien een beetje holle retoriek zonder verdere specificatie. Onderwijs is nu al erg duur op veel plekken, juist omdat het zo'n vreselijk arbeidsintensieve sector is. Daarom wordt wel redelijk verwacht van de opkomst van MOOCs als het gaat om onderwijsinnovatie. In Westerse landen waar de traditionele onderwijssector heel sterk is, komt het nog niet heel hard van de grond ook al lijkt het recentelijk weer wat beter gaan en zijn er met b.v. EdX, Udacity en Coursera toch initiatieven die worden ondersteund door gerenommeerde instituten. In een land als Brazili gaat het bijvoorbeeld al een stuk harder met de ontwikkelingen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 30 september 2014 @ 11:09:38 #9
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_145047238
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 06:53 schreef Digi2 het volgende:
De overheid heeft belang bij afhankelijke mensen die vragen immers reflexmatig om overheidsingrijpen. Dus daarop is het onderwijs ook vormgegeven. Nakaarten heeft geen zin. Wat je in de VS en Canada aantreft is de mogelijkheid je kinderen zelf te onderwijzen zonder dat ze verplicht naar school moeten. Dat gaat hier niet gebeuren.


De markt kan dit oplossen maar daarvoor is onze bevolking nog veel te geindoctrineerd.


Kinderen thuis zelf thuis te laten onderwijzen. Echt een van de domste dingen die je kunt doen als ouders. Sociale ontwikkelingen die het kind niet doormaakt, en om nog maar niet te spreken van de slechte kwaliteit van de ouderdocent. -O-

Het is daar ook alleen maar toegestaan omdat er mensen in de meest onherbergzame plekken wonen en die kinderen onmogelijk naar school kunnen worden gebracht.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_145049431
Amerikaanse kinderen die thuisonderwijs hebben gehad, scoren niet slechter dan kinderen die regulier onderwijs hebben gevolgd. Kan ook bijna niet, omdat het Amerikaanse onderwijs erg slecht is.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_145054287
Ik ben het met de OP van Lyrebird eens, in zoverre dat ik zijn verhaal zie als een minimale voorwaarde om als werknemer de komende jaren te overleven.

Wat betreft Keynes, heeft Lyrebird wel gelijk maar dat is achteraf. Keynes heeft niet kunnen voorzien dat er zo'n geweldige groei in de secundaire, tertiaire en tegenwoordig ook al een quartaire sectoren is.
Alleen door meer producten en diensten te verzinnen waar mensen ook nog eens voor willen betalen kan de banengroei worden gegarandeerd.

De economie berust op groeiende consumptie.
Bestaande met name primaire producten en diensten worden door mechanisering en automatisering steeds minder arbeidsintensief. Dus groei in werkgelegenheid moet komen van steeds maar nieuwe producten en diensten. Echter deze zijn vaak ook gebaseerd op geautomatiseerde producten en diensten (internet, 3D printers bijv).

Uiteindelijk moet er punt komen waar de vraag naar menselijke arbeid af gaat nemen.
(en dan heb ik het nog niet eens over de dalende salarissen en concurrentie met lage lonen landen)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_145054665
Ik denk dat er wel degelijk een enorme vraag naar 'dom' werk is, maar dat de overheid voor zo'n overhead zorgt, dat het in de praktijk niet haalbaar is. Wie heeft er thuis geen klusjes liggen die niet gedaan worden, omdat je er zelf geen tijd voor hebt, maar omdat het te duur is om daar iemand voor in te huren? Soms worden dit soort klussen zwart gedaan, maar als de lasten verlaagd worden, wordt het aantrekkelijker om iemand in te huren om bijvoorbeeld de bladeren uit je tuin te laten harken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')