Beter idee dan?quote:
In 1981 kwam de eerste IBM PC op de markt. Zonder harde schijf, zonder windows. Het duurde nog een paar jaar voordat computers snel genoeg waren om een muziekje af te spelen. (als in een opname van een band, geen 8-bits bliep-knor gedoe)quote:Op maandag 29 september 2014 18:58 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Snap ik niet. Dus we hebben over een paar jaar robots met perfecte menselijke gelijkenis en/of CGI graphics die niet van echt te onderscheiden zijn? En dan computers die menselijk drama op zo'n manier begrijpen dat ze oprechte menselijke emoties neer kunnen zetten. En in het geval van films zoals Avatar kunnen ze fantasiewerelden en talen bedenken? Dingen zoals timing, menselijke imperfecties, humor, binnen een paar jaar allemaal artificieel op het doek?
Ik geloof best dat we over 100-200 jaar een beetje in de buurt kunnen komen, maar een paar jaar?
Ik ben er niet bang voor. Lekker luieren met mn basisloon.quote:Op maandag 29 september 2014 19:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit soort bangmakerij is er al sinds de eerste gemechaniseerde weefgetouwen.
Alleen deze keer is het ook echt die banen van taxi chauffeurs etc die mensen vinden wel een andere baan op HBO of WO niveau hé?quote:Op maandag 29 september 2014 19:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Totdat een of andere IS leger met zijn robots je familie kapot schiet of de russen of de chinezenquote:Op maandag 29 september 2014 19:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben er niet bang voor. Lekker luieren met mn basisloon.
Koffie uit automaten is echt fucking ranzig.quote:Op maandag 29 september 2014 16:59 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ben bang dat je wat achterloopt qua info.
Avatar, geschat op 47 man/uur per frame, 24 frames per seconde, 1128 man/uur per seconde, 67.680 man uur per minuut, hele film, bijna 11 miljoen man uur.quote:Op maandag 29 september 2014 19:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In 1981 kwam de eerste IBM PC op de markt. Zonder harde schijf, zonder windows. Het duurde nog een paar jaar voordat computers snel genoeg waren om een muziekje af te spelen. (als in een opname van een band, geen 8-bits bliep-knor gedoe)
In minder dan 25 jaar van praktisch niets tot breedband mobiel internet met alle notebooks, smartphones en NSA gedoe wat erbij hoort.
1 van de eerste stukjes CGI: Star Wars:
Vergelijk dat eens met Avatar.
En hoe wordt die goede koffie gemaakt?quote:Op maandag 29 september 2014 19:13 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Koffie uit automaten is echt fucking ranzig.
Een goed kopje koffie wat je in een restaurant kunt krijgen daar heb ik toch 2 keer zoveel voor over. Maar dat heb je gvd bijna nergens. Betaal je op de uni 2 euro voor de luxe koffie die nog steeds smerig is. Van die MiCaffé bocht.![]()
Met de handquote:Op maandag 29 september 2014 19:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
En hoe wordt die goede koffie gemaakt?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee sure dat snap ik wel maar dat zijn technische verbeteringen aan "tools" die de mens kan gebruiken. Dat begeeft zich nog niet op het gebied van menselijke creativiteit of emotie of persoonlijkheid kunnen nabootsen.quote:Op maandag 29 september 2014 19:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In 1981 kwam de eerste IBM PC op de markt. Zonder harde schijf, zonder windows. Het duurde nog een paar jaar voordat computers snel genoeg waren om een muziekje af te spelen. (als in een opname van een band, geen 8-bits bliep-knor gedoe)
In minder dan 25 jaar van praktisch niets tot breedband mobiel internet met alle notebooks, smartphones en NSA gedoe wat erbij hoort.
1 van de eerste stukjes CGI: Star Wars:
Vergelijk dat eens met Avatar.
Wel degelijk hoor. Er zijn bijvoorbeeld al wel dubbelblinde tests gedaan met door software gecomponeerde muziek en door mensen gecomponeerde muziek. Die kunnen de kenners niet onderscheiden.quote:Op maandag 29 september 2014 19:23 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Nee sure dat snap ik wel maar dat zijn technische verbeteringen aan "tools" die de mens kan gebruiken. Dat begeeft zich nog niet op het gebied van menselijke creativiteit of emotie of persoonlijkheid kunnen nabootsen.
We zijn inmiddels ook al van potlood naar touchscreen-pen gegaan, maar ik zie nog geen robot een picasso op het doek krijgen.
Je hebt al robots die muziek kunnen componeren je hebt bots die games kunnen spelen.quote:Op maandag 29 september 2014 19:23 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Nee sure dat snap ik wel maar dat zijn technische verbeteringen aan "tools" die de mens kan gebruiken. Dat begeeft zich nog niet op het gebied van menselijke creativiteit of emotie of persoonlijkheid kunnen nabootsen.
We zijn inmiddels ook al van potlood naar touchscreen-pen gegaan, maar ik zie nog geen robot een picasso op het doek krijgen.
Ik betwijfel of het allemaal zo'n vaart gaat lopen. Futurologen hebben nou niet bepaald altijd een heel realistische kijk op technologie en haar ontwikkeling.quote:Op maandag 29 september 2014 19:40 schreef Swetsenegger het volgende:
Mensen met een MBO opleiding hebben natuurlijk niet per definitie MBO niveau, dus dat ligt al een tikkie genuanceerder. Maar dat we bijzondere tijden tegemoet gaan lijkt me duidelijk.
Wie is hier de futuroloog dan? Het is overigens een tendens die al een heel tijdje aan de gang is.quote:Op maandag 29 september 2014 19:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik betwijfel of het allemaal zo'n vaart gaat lopen. Futurologen hebben nou niet bepaald altijd een heel realistische kijk op technologie en haar ontwikkeling.
De mensen die allerhande wilde voorspellingen doen over de mogelijkheden en toepassingen van technologie.quote:Op maandag 29 september 2014 19:43 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wie is hier de futuroloog dan? Het is overigens een tendens die al een heel tijdje aan de gang is.
Nu nog wel maar veel wat een systeembeheerder nu met de hand doet gaat binnen een afzienbare tijd automatisch. En ik denk niet dat mensen als Kees de palletsorteerder een toekomst hebben binnen de ICT.quote:Op maandag 29 september 2014 15:56 schreef waht het volgende:
[..]
Klopt, maar er is ook een leger programmeurs en systeembeheerders bij gekomen.
Dat gebeurt al jaren, IBM 3584quote:Op maandag 29 september 2014 16:08 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Met virtual machines en een goed opgezet netwerk kan je een boel beheer centraliseren en wegbezuinigen. Ik ben zelf beheerder en mijn taak bestaat ten eerste uit zoveel mogelijk van mijn eigen taken te automatiseren en die van anderen. Beheer is ook in rap tempo aan het veranderen. Zo ook ondersteuning. Waar je vroeger nog persoonlijke ondersteuning had voor veel dingen zijn problemen die langer dan een aantal minuten kosten om op te lossen tegenwoordig makkelijker en sneller opgelost door gewoon een nieuwe VM beshikbaar te stellen. Datacenters worden draaiende gehouden door blades en disks te vervangen, wat met investering ook grotendeels te automatiseren is.. Redundant clusters vangen elkaar op.
Beheer word daarin ook steeds meer iets voor een kleinere club. Het outsourcen van complete bedrijfsnetwerken naar cloud omgevingen zal je meer zien bij MKB waarbij de opzet ook op een kostenbesparende maar efficiente manier zal worden ingezet.
RFID of streepjescode maakt niet zoveel uit, een beetje achterliggend systeem moet beide aankunnen.quote:Op maandag 29 september 2014 16:40 schreef Libris het volgende:
Beetje offtopic:
RFID voor goederen heeft naar mijn mening gefaald. Het is te duur en de werking ervan is ook niet fantastisch. Bijvoorbeeld. als de RFID tag op een metalen object plakt (rollcontainer) of als er veel metaal in de buurt is, werkt RFID niet. Voor asset management of voor high value goods misschien wel, maar voor supermarkt achtige producten gaat het niet werken. Lang leven de streepjes / QR code.
Meer ontopic.
Een ander gebied waar veel aan het veranderen is is de detailhandel en zelfs groothandel. Mensen kopen meer en meer online. Electronica winkel zoals de mediamarkt worden steeds meer etalagewinkels. Je zoekt een product uit, vraagt de verkoper om mening / demonstratie, Googled de naam op je mobiel, bestelt het bij de goedkoopste aanbieder en je hebt het morgen in huis.Op den duur worden 'brick and mortar' winkels niet meer rendabel. Dus mensen die MBO Detailhandle doen, pas op
Het is een kwestie van tijd voordat 90% van het orderpicken en verzendklaar maken door robots wordt gedaan.quote:Op maandag 29 september 2014 16:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit is slechter nieuws voor vastgoedmelkers die binnenstadpanden verhuren dan voor winkeliers. Je kan met minder kosten een pand op een industrieterrein huren om je waren online te verkopen. Ook een onlineshop heeft werknemers nodig, orders moeten gepicked worden en ingepakt, ze worden afgehaald en bezorgd. Dit vernietigd geen werk, het veranderd werk. Ook enorme bedrijven als Amazon hebben bv hier in D veel arbeidsplaatsen doen ontstaan. Het zijn vakbonden die deze arbeidsplaatsen bedreigen, want men wil een andere cao waardoor het werk binnen nu en twee jaar zal verdwijnen naar Polen en Tsjechie.
Alstublieft: http://tweakers.net/nieuw(...)aat-turing-test.htmlquote:Op maandag 29 september 2014 16:56 schreef jogy het volgende:
[..]
Zolang een computer nog niet kan interpreteren binnen de communicatie en geen gedachtesprongen kan maken (creativiteit) loopt het nog achter de mens. Volgens mij hebben we nu wel al kunstmatige intelligentie met een kleine k maar wachten we nog op echt Kunstmatige intelligentie met een hoofdletter K zeg maar. Of is de Turingtest al verslagen? (kan hoor)
Jij mist ook geen kans om je haat jegens EU tentoon te stellen hequote:Op maandag 29 september 2014 17:08 schreef mvdejong het volgende:
Maar een toenemend aantal banen in de IT verdwijnt nu naar Indie (want je zit tegenwoordig als beheerder of programmeur toch allang niet meer in de buurt van het systeem waar je mee bezig bent), en in de toekomst naar China.
In de banen waar nog daadwerkelijk fysieke interactie met de klant nodig is, of echt fysieke dingen gedaan moeten worden, zorgt de hemelse EU ervoor dat Oost-Europeanen dit graag doen, want ons minimum-loon is in hun land ver boven modaal.
Helemaal zal niet gebeuren maar bv het landschap van een game zou prima door een robot ontworpen kunnen worden. Neem bv. Minecraft, nooit hetzelfde.quote:Op maandag 29 september 2014 18:22 schreef Bot13 het volgende:
Ben benieuwd wanneer we de eerste robots gaan zien die films of games kunnen maken dan
Als er iets is wat geen probleem zou moeten zijn voor een robot is het repareren van een auto of het in maken van een maaltijd.quote:Op maandag 29 september 2014 15:06 schreef twiFight het volgende:
Je kunt een groot deel opvangen door grondstoffen duur te maken en arbeid goedkoop. Dan wordt het relatief duur om nieuwe producten te kopen en relatief goedkoper om producten te laten repareren. Als een auto stuk gaat zie ik een robot nog niet de auto repareren, daarvoor zijn te veel variabelen. Als je dat doortrekt naar een groot deel van de productie dan zijn er minder robots nodig, omdat de vraag naar nieuwe producten laag is, en is er veel arbeid nodig om spullen nog te gebruiken (want wees wel, het meeste dat 'stuk' gaat is met een nieuw onderdeel of opnieuw vastlassen van een draadje weer opgelost).
Je kunt in de voedselindustrie ook een hoop omkeren door in te zetten op vers bereidde producten, die niet en masse in een fabriek zijn verwerkt. Gezonder, lekkerder en er kunnen weer x duizend mensen aan het werk in kleine eettentjes overal.
Maar aangezien bedrijven lobbien en de politici geld boven alles stellen gaat dit niet gebeuren.
Ook dat heeft flink wat banen gekost maar dat is opgevangen door de werkweek flink in te korten, vroeger was 75 uur per week niet ongewoon. Dagje extra vrij per week lijkt me wel watquote:Op maandag 29 september 2014 15:20 schreef Hexagon het volgende:
Wat is er nu precies verschillend aan eerdere perioden dat banen verdwenen en verschenen? Bovendien is die volledige automatisering ook niet in tien jaar gepiept ofzo
Koffie uit automaten kun je dan ook niet met iets anders dan oploskoffie vergelijken. Juist iets als koffiezetten kan perfect volautomatisch gedaan worden, ook je iced moccafrappuchinoweetikveel:quote:Op maandag 29 september 2014 19:13 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Koffie uit automaten is echt fucking ranzig.
Een goed kopje koffie wat je in een restaurant kunt krijgen daar heb ik toch 2 keer zoveel voor over. Maar dat heb je gvd bijna nergens. Betaal je op de uni 2 euro voor de luxe koffie die nog steeds smerig is. Van die MiCaffé bocht.![]()
Tegenover de (uit onze zakken) duur-betaalde pro-EU propaganda is dat geen overdreven luxe; maar de EU maakt het ook wel steeds makkelijker om aan te geven dat de EU een fiasco is, en het einde van de Nederlandse welvaart als we niet op tijd uitstappen.[/quote]quote:Op maandag 29 september 2014 19:49 schreef Erasmo het volgende:
Jij mist ook geen kans om je haat jegens EU tentoon te stellen he
Onzin. Het is niet heel erg zichtbaar omdat onze welvaart en consumptie enorm is toegenomen.quote:Op maandag 29 september 2014 19:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Dan mag jij vertellen wat de magazijn / logitiek medewerker, administratief medewerker, helpdesk medewerker, vrachtwagen chauffeur, taxichauffeur en kassa medewerker in de toekomst voor werk gaan doen.quote:Op maandag 29 september 2014 20:01 schreef Leandra het volgende:
Tijdens de industriële revolutie heeft men toch hetzelfde probleem gehad, banen die toen door de mechanisatie verloren gingen kennen we soms helemaal niet meer, maar aan de andere kant zijn er nu ook banen die 15 jaar geleden nog niet eens bestonden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |