http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtmlquote:Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
Leg eens uit dan welke argumenten er aangevoerd zouden worden en hoe een rechter dat zou beoordelen?quote:Op zondag 28 september 2014 12:27 schreef Montagui het volgende:
Dat 4% VINDT dat Zwarte Piet een negatieve stereotypering is van de zwarte medemens is hun goed recht, net zoals dat 96% VINDT van niet. Ben benieuwd wat een rechter besluit wanneer die 96% voor hun belangen opkomen en daarbij ook artikel 8 van de EVRM aanhalen.
Het is onnozel om een verhaaltje van de opdracht te maken.quote:Op zondag 28 september 2014 01:12 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Corrigeer de spelfouten van Zwarte Piet.
Als dat echt een opdracht is, is die wel riskant. Die zou ik zelf niet zo bedacht hebben.
Dit was niet aan mij gericht maar ik wil hier wel even op reageren.quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:19 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Als jij niet inziet waarom ZP als een negatieve stereotypering wordt ervaren, nadat je kennis hebt genomen van de argumenten, dan hebben wij een onoverbrugbaar verschil van mening op dat punt. Lijkt me onnodig om daaromtrent een discussie te gaan voeren.
Neem het als een waarheid dat er mensen zijn die een negatief stereotype zien in ZP, met een onderbouwing die zij daarvoor voldoende achten.
Objectieve rechtspraak is natuurlijk allesbehalve vanzelfsprekend. Aan het einde van de dag wordt de kwaliteit van de rechtspraak bepaald door de kwaliteiten van de persoon die deze mening vormt of de personen die deze mening vormen. Niet voor niets hebben we hoger beroep en zijn in het algemeen de rechters van de hogere rechtbanken wat capabeler dan de rechters van de lagere rechtbanken. Dan nog is er absoluut geen garantie maar omwille van praktische overwegingen moet je op een gegeven moment maar genoegen nemen met een uitspraak. Dit is dan nog uitgaande van goede wil en capabele rechters. In tal van zaken zijn onschuldige mensen veroordeeld doordat de rechters onvoldoende inzicht hadden in de bewijslast (misinterpretatie forensisch bewijs, meegaan in de tunnelvisie van de rechercheurs) of omdat politici de druk opvoerden (Fred Spijkers).quote:Op zondag 28 september 2014 01:10 schreef luxerobots het volgende:
Ik vind het een uitermate zwakke uitspraak van de rechtbank. Ik kan ook begrijpen dat de rechters in de volksmond links genoemd worden. Dit is geen objectieve uitspraak, de rechter heeft niet gekeken naar de hele situatie om tot een objectief oordeel te komen. De rechter heeft gewoon de punten van de anti-pieten overgenomen. Anders waren ze niet aangekomen met krompraat, kroeshaar en dikke lippen.
Het hebben van een gevoel kun je inderdaad niet met succes tegenspreken, maar het is natuurlijk wel de vraag of een geheel eigen gevoel ook meteen de basis van een gerechtelijke uitspraak moet of kan zijn.quote:Op zondag 28 september 2014 12:27 schreef Montagui het volgende:
[..]
Er is alleen maar een uitspraak gedaan n.a.v. de klachten van de eisers. Daarbij is alleen gekeken naar het belang van de eisers. En als eisers zich gekrenkt voelen dan kan een rechter niets anders dan erkennen dat een 'gevoel' terecht is. Immers een 'gevoel' hebben bij iets is subjectief en kan je niet tegenspreken.
Op het moment dat er een nieuwe rechtszaak komt waarbij naar de belangen gekeken wordt van de 96% pro-Zwarte Pieters zullen hun belangen afgewogen worden.
Dat 4% VINDT dat Zwarte Piet een negatieve stereotypering is van de zwarte medemens is hun goed recht, net zoals dat 96% VINDT van niet. Ben benieuwd wat een rechter besluit wanneer die 96% voor hun belangen opkomen en daarbij ook artikel 8 van de EVRM aanhalen.
Het verbeteren van spelfouten juich ik toe, uiteraard. En als de spelfouten van Zwarte Piet in een serie zitten met spelfouten van FOK!kers of zo, dan is er geen probleem. Of een oefening om Sinterklaas wat normaler te laten praten. Maar als dat niet zo is, heeft ze een puntje.quote:Op zondag 28 september 2014 20:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is onnozel om een verhaaltje van de opdracht te maken.
Wat is er mis met "verbeter de spelfouten". Hou toch op met die pedagogische flauwekul dat het in de belevingswereld moet passen blablabla.
Je kan gewoon als opdracht geven om spelfouten te verbeteren, je moet geen verhaaltje maken van een opdracht: niet alleen is het ergerlijk voor iedereen die niet een debiel is, ook werkt het averechts (een opdracht moet zo helder mogelijk zijn, dus zo kort en zakelijk mogelijk geformuleerd) en is het nergens goed voor. Gevolg van teveel pedagogisch gezever bij lerarenopleidingen. Een voetbaltrainer (van Gaal?) zei eens dat je niet per se beter wordt door te trainen, je wordt slechts beter in wat je doet, als je op een verkeerde manier traint dan kan dat ook een negatieve invloed op het spel hebben. Dat is aardig van toepassing op dit aspect van de lerarenopleidingen.quote:Op zondag 28 september 2014 21:03 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het verbeteren van spelfouten juich ik toe, uiteraard. En als de spelfouten van Zwarte Piet in een serie zitten met spelfouten van FOK!kers of zo, dan is er geen probleem. Of een oefening om Sinterklaas wat normaler te laten praten. Maar als dat niet zo is, heeft ze een puntje.
Je wilt persé sintsknecht zwart hebben he ?quote:Op zondag 28 september 2014 20:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
• lippen en oorringen: vooruit, dat mag je misschien opvatten als een stereotypering en het is niet noodzakelijk voor het figuur ZP. Dan passen we dat aan en lullen we niet meer over de kleur. Deal?
Oh, bedoel je het zo!quote:Op zondag 28 september 2014 21:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je kan gewoon als opdracht geven om spelfouten te verbeteren, je moet geen verhaaltje maken van een opdracht: niet alleen is het ergerlijk voor iedereen die niet een debiel is, ook werkt het averechts (een opdracht moet zo helder mogelijk zijn, dus zo kort en zakelijk mogelijk geformuleerd) en is het nergens goed voor. Gevolg van teveel pedagogisch gezever bij lerarenopleidingen. Een voetbaltrainer (van Gaal?) zei eens dat je niet per se beter wordt door te trainen, je wordt slechts beter in wat je doet, als je op een verkeerde manier traint dan kan dat ook een negatieve invloed op het spel hebben. Dat is aardig van toepassing op dit aspect van de lerarenopleidingen.
Oh, ik kan me wel voorstellen dat iemand Zwarte Piet als negatieve stereotypering ervaart, maar dan heb je meer aan correctie via een goede psycholoog of psychiater of zo, dan aan het verbieden van Zwarte Piet. Laatst zag ik die jongen van dat uitgelekte e-mailtje bij Umberto Tan aan tafel. Die jongen had gelijk gekregen van de rechter maar was nog steeds geschokt. Terwijl Tan meldde, dat hij een dergelijke typering van zich af laat glijden. Misschien zou hij wel de dader aanspreken, maar hij zou er niet door van slag zijn.quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:19 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Als jij niet inziet waarom ZP als een negatieve stereotypering wordt ervaren, nadat je kennis hebt genomen van de argumenten, dan hebben wij een onoverbrugbaar verschil van mening op dat punt. Lijkt me onnodig om daaromtrent een discussie te gaan voeren.
Neem het als een waarheid dat er mensen zijn die een negatief stereotype zien in ZP, met een onderbouwing die zij daarvoor voldoende achten.
Nee, dan zou hij een zwart gat zijn wat alle materie in de buurt opzuigt. Slecht idee.quote:Op zondag 28 september 2014 21:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je wilt persé sintsknecht zwart hebben he ?
Aangezien dan het licht-duister contrast ontbreekt, nee.quote:Maar het het mag geen echte ongeschminket zwarte man of vrouw zijn?
Juiste constatering van het eerste, verkeerde conclusie hieruit naar mijn mening.quote:Moren kunnen best minder donker zijn. Maar dat wordt gezien als een aanval op het sintfeest.
Ach, dat is ooit zo ontstaan omdat het helpt bij de herkenning van de figuur en omdat het kruis nu eenmaal een belangrijk symbool was voor de christenen. Het lijkt me niet echt belangrijk. Realisme is slechts een van de afwegingen.quote:Net zoals de stereotype mijter van de sint. Idd wordt er meestal een kruis afgebeeld , maar echte bisschoppen hebben vaker geen kruis op de mijter dan wel.
Stereotiep is niet hetzelfde als karikaturaal. Bij Callenfels in 1903 is Piet pikzwart, met rode lippen en oorringen, maar verder vrij realistisch getekend. Er is niets wat erop wijst dat hij als een "karikatuur" moet worden gezien - hij rijdt zelfs te paard de stad binnen.quote:Op zondag 28 september 2014 21:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je wilt persé sintsknecht zwart hebben he ?
Die kleur van de huid is belangrijk voor je?
Maar het het mag geen echte ongeschminket zwarte man of vrouw zijn?
Die schminkkleur is natuurlijk ook een stereotypering. van een Moor.
Moren kunnen best minder donker zijn. Maar dat wordt gezien als een aanval op het sintfeest.
Net zoals de stereotype mijter van de sint. Idd wordt er meestal een kruis afgebeeld , maar echte bisschoppen hebben vaker geen kruis op de mijter dan wel.
[ afbeelding ]
1907.. een heruitgave van een boek van Schenkman
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/PRB01:865856249
Piet was niet zwart, maar donkerbruin, wat meer realistisch is, Zwart is de karikatuur,
Rode lippen ook.
Sint had geen rode mijter ( ook meer realistischer voor bisschoppen) en geen kruis op de mijter.
Die witte baard was not-done voor bisschoppen in 1850-1907. Nog steeds niet
symboliek? zwart als symbool van slechtigheid ?quote:Op zondag 28 september 2014 21:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, dan zou hij een zwart gat zijn wat alle materie in de buurt opzuigt. Slecht idee.
Wat jij echter bedoelt met zwart, ja, ik wil graag dat ZP zo'n donker mogelijk kleur heeft. Het is hier al meermaals uitgelegd (door meerdere mensen) waarom wij dat belangrijk vinden. Symbolische betekenis van contrast licht-donker.
nonsens.... het is een karikatuur van echte mensen.. in Amerika had men blackfacequote:Juiste constatering van het eerste, verkeerde conclusie hieruit naar mijn mening.
Het feit dat alle Africanen juist veel minder donker gekleurd zijn dan ZP - wat ik hier zelf ook al veelvuldig heb aangegeven - onderbouwt dat ZP helemaal niet is gebaseerd op negers.
jaja.. dat is discriminerend... donkere mensen afschilderen en uitbeelden als symbool van slechtigheid, gewelddadig zijndquote:wij willen ZP 'zwart' hebben omdat het licht van Sinterklaas groter is bij het duister van Zwarte Piet. Daarom moet Zwarte Piet een beetje een boeman zijn, zonder dat kinderen bang voor hem worden. Sinterklaas is immers een goedheiligman, hij moet een symbool van het goede zijn en licht wordt nu eenmaal geassocieerd met goed en duister met kwaad.
Alles mee te maken.. je neemt het beeld van donkere mensen als symbool van slechtigheid, duisterheid, gewelddadigquote:Dat een deel van de mensen een donkerdere huidskleur heeft doordat ze meer malanine hebben heeft hier niets mee te maken,
Ondanks jouw soort stigmatisering heeft hij zelf een respectabele filmoeuvre weggezet.quote:. Niet voor niets worden goede acteurs zoals Morgan Freeman gewaardeerd en gerespecteerd omwille van hun acteerkwaliteiten en staat bijna niemand stil bij hun huidskleur.
ah ja.. diverse woorden en overlappende begrippen...quote:Op zondag 28 september 2014 21:31 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Stereotiep is niet hetzelfde als karikaturaal. Bij Callenfels in 1903 is Piet pikzwart, met rode lippen en oorringen, maar verder vrij realistisch getekend. Er is niets wat erop wijst dat hij als een "karikatuur" moet worden gezien - hij rijdt zelfs te paard de stad binnen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat overdreven zwarte gekleur, noem ik karikaturaal.quote:Op zondag 28 september 2014 21:31 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Stereotiep is niet hetzelfde als karikaturaal. Bij Callenfels in 1903 is Piet pikzwart, met rode lippen en oorringen, maar verder vrij realistisch getekend. Er is niets wat erop wijst dat hij als een "karikatuur" moet worden gezien - hij rijdt zelfs te paard de stad binnen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
"Hope is being able to see that there is light despite all of the darkness." - Desmond Tutuquote:Op zondag 28 september 2014 21:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
symboliek? zwart als symbool van slechtigheid ?
oei..... wat discriminerend voor echte zwarte mensen
Daarnaast zijn Ome Piet en juf Lies wel heel erg herkenbaar als ze niet geschminkt zijn.
Wat is het probleem met het 'zwart' zijn van ZP? Die kleur komt in de natuur nergens voor. In Africa zijn ze hooguit chocoladebruin - chocolade met 70% cacao of zoiets - , dat is een geheel anderer kleur dan die ZP heeft. Hoe moeilijk is het om die twee kleuren uit elkaar te houden? Ziet roze er voor de zeurpieten ook uit zoals geel?
[..]
Aangezien dan het licht-duister contrast ontbreekt, nee.
[..]
[..]
nonsens.... het is een karikatuur van echte mensen.. in Amerika had men blackface
[..]
jaja.. dat is discriminerend... donkere mensen afschilderen en uitbeelden als symbool van slechtigheid, gewelddadig zijnd
[..]
Alles mee te maken.. je neemt het beeld van donkere mensen als symbool van slechtigheid, duisterheid, gewelddadig
[..]
Ondanks jouw soort stigmatisering heeft hij zelf een respectabele filmoeuvre weggezet.
En weet je waarom? Omdat hij juist geen punt maakt van huidskleur, ras of wat dan ook. Hij is juist niet aan het stigmatiseren en heeft, volgens zichzelf, daar juist zijn succes aan te danken.quote:Op zondag 28 september 2014 21:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ondanks jouw soort stigmatisering heeft hij zelf een respectabele filmoeuvre weggezet.
Hier draaf je wel erg door in je nadruk op zwart als teken van slechtheid.quote:Op zondag 28 september 2014 21:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
symboliek? zwart als symbool van slechtigheid ?
oei..... wat discriminerend voor echte zwarte mensen
Daarnaast zijn Ome Piet en juf Lies wel heel erg herkenbaar als ze niet geschminkt zijn.
Wat is het probleem met het 'zwart' zijn van ZP? Die kleur komt in de natuur nergens voor. In Africa zijn ze hooguit chocoladebruin - chocolade met 70% cacao of zoiets - , dat is een geheel anderer kleur dan die ZP heeft. Hoe moeilijk is het om die twee kleuren uit elkaar te houden? Ziet roze er voor de zeurpieten ook uit zoals geel?
[..]
Aangezien dan het licht-duister contrast ontbreekt, nee.
[..]
[..]
nonsens.... het is een karikatuur van echte mensen.. in Amerika had men blackface
[..]
jaja.. dat is discriminerend... donkere mensen afschilderen en uitbeelden als symbool van slechtigheid, gewelddadig zijnd
[..]
Alles mee te maken.. je neemt het beeld van donkere mensen als symbool van slechtigheid, duisterheid, gewelddadig
[..]
Precies!quote:Op maandag 29 september 2014 09:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En weet je waarom? Omdat hij juist geen punt maakt van huidskleur, ras of wat dan ook. Hij is juist niet aan het stigmatiseren en heeft, volgens zichzelf, daar juist zijn succes aan te danken.
http://www.dumpert.nl/med(...)ismeroepers_uit.html
Iets waar velen hier heel veel van kunnen leren.
Deze baard vind ik weinig realistisch. Ik heb nog nooit een gekleurde medemens met een baard zoals deze gezien.quote:
Bram van Loon vindt dat zwarte piet perse zwart moet zijn als symbool van slechtigheid . Dit contrasteert zo harmonieus met die witte Sintquote:Op maandag 29 september 2014 23:55 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hier draaf je wel erg door in je nadruk op zwart als teken van slechtheid.
klopt.... het was dus niet mijn argument. Het was niet mijn nadruk. Ik wijs die symboliek van Bram af.quote:Dat is echter een volledig ander argument dan zwart als teken van slavernij.
het is offtopic.... maar ik denk dat je bagatelliseer. Natuurlijk is mensen minachten ook mensen als slechter zien... en dat kan leiden tot een vise van 'ze zijn meer kwaardaardig'quote:Sterker nog: ze sluiten elkaar vrijwel uit. Negers werden dan wel door slavenhouders als minderwaardig gezien, maar niet als inherent slechter of kwaadaardiger of duivelser.
ahhhh... racistische opvatting of het bevordert racisme.quote:Voor de goede orde: ik neig eerder tot Zwarte Piet als symbool van het kwaad, het kleine kwaad, dat door de heilige bisschop aan banden gelegd is. Vandaar ook dat ik geen relatie met negers zie.
Die felwitte baard van de stereotiepe Sint is fictie. Baarden van oudere mannen zijn eerder grijswit.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:20 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Ik ben op zoek naar een regenboogpietenpak omdat ik de sintviering dit jaar graag in nieuwe stijl wil vieren. Iemand enig idee waar ik deze kan vinden?
Iemand ook ideeen wat te doen met Sint? Zou deze graag een donkere kleur geven maar de witte baard lijkt me dan niet te kloppen?
100 jaar oud en dan willen nu bepaalde Medelanders onze traditie verbieden, het moet toch niet gekker worden, belachelijk dat wie hier überhaupt nog gehoor aan geven, over toleranie gesproken...quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die felwitte baard van de stereotiepe Sint is fictie. Baarden van oudere mannen zijn eerder grijswit.
Ook die van donkere mensen. .
Ergens is in de mythologie een wit paard gekomen.
Maar in die eeuwen daarvoor had de Sint geen paard En later ook soms een bruin paard:
Plaatje 100 jaar oud of ouder :
[ afbeelding ]
Er is niemand die per wet het sintfeest wllt verbieden.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:06 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
100 jaar oud en dan willen nu bepaalde Medelanders onze traditie verbieden, het moet toch niet gekker worden, belachelijk dat wie hier überhaupt nog gehoor aan geven, over toleranie gesproken...
Klopt, maar wordt het er leuker op zo?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er is niemand die per wet het sintfeest wllt verbieden.
Mijn kind gaat het net zo leuk hebben met regenboogpiet en donkere sint hoor. Uiteindelijk gaat het toch om de cadeaus. En de chocoladeletters, witte en bruinequote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:40 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Klopt, maar wordt het er leuker op zo?
Lekker zo laten allemaal, het is gewoon traditie, nostalgie daar moet je van afblijven en het ergste is dat het maar een ``kinderfeestje`` is, niets meer niets minder, duurt een paar weken 1x in het jaar, als je het hier niet mee eens bent ga je maar lekker naar het buitenland en als Racistische Sint weer weg is kom je maar weer terug. (of blijf eigenlijk maar gelijk weg)
Daar gaat het niet om, mijn ouders zijn ermee opgegroeid, ik ben ermee opgegroeid en mijn zoontje groeit er ook mee op nu, zo hoort dat, dat is traditie.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:41 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Mijn kind gaat het net zo leuk hebben met regenboogpiet en donkere sint hoor. Uiteindelijk gaat het toch om de cadeaus. En de chocoladeletters, witte en bruine
Wat doe je achter deze pc dan? Daar zijn je ouders niet mee opgegroeid, dat hoort niet zo en is geen traditie? Gebruiken en gewoonten kunnen best veranderen over tijd. Een verjaardag wordt ook niet hetzelfde gevierd als 10 of 25 of 100 jaar terug.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:44 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, mijn ouders zijn ermee opgegroeid, ik ben ermee opgegroeid en mijn zoontje groeit er ook mee op nu, zo hoort dat, dat is traditie.
Vertel ze dan gelijk even erbij dat regenbootpiet geboren is omdat er een paar mensen in Nederland denken dat je kinderen racistische motieven hebben bij het vieren van Sinterklaas. Maar dat zal je vast niet doen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:41 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Mijn kind gaat het net zo leuk hebben met regenboogpiet en donkere sint hoor. Uiteindelijk gaat het toch om de cadeaus. En de chocoladeletters, witte en bruine
Precies, dit ja, dank u.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vertel ze dan gelijk even erbij dat regenbootpiet geboren is omdat er een paar mensen in Nederland denken dat je kinderen racistische motieven hebben bij het vieren van Sinterklaas. Maar dat zal je vast niet doen.
Wat heeft een pc met traditie te maken?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Wat doe je achter deze pc dan? Daar zijn je ouders niet mee opgegroeid, dat hoort niet zo en is geen traditie? Gebruiken en gewoonten kunnen best veranderen over tijd. Een verjaardag wordt ook niet hetzelfde gevierd als 10 of 25 of 100 jaar terug.
Nee, waarom zou ik?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vertel ze dan gelijk even erbij dat regenbootpiet geboren is omdat er een paar mensen in Nederland denken dat je kinderen racistische motieven hebben bij het vieren van Sinterklaas. Maar dat zal je vast niet doen.
Ben je dan niet bang dat je kind door de schoorsteen kruipt en zich afvraagt waarom hij niet blauw wordt?quote:
Omdat het bij de geschiedenis van ZP hoort misschien? Of ben je dan stiekem gewoon een hypocriet ventje die dit soort racistische aantijgingen van een paar zeurpietjes onder de mat veegt om zijn eigen straatje schoon te vegen?quote:
Ik heb geen schoorsteen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:51 schreef napoleonfour het volgende:
[..]
Ben je dan niet bang dat je kind door de schoorsteen kruipt en zich afvraagt waarom hij niet blauw wordt?
Waren er toen geen kinderen totaal overstuur omdat er in een keer een groene en een rode piet voor hun neus stond? Die kleuren zijn eng manquote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:41 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Voor mij draait dit feest om de kinderen. Persoonlijk kon die hele heisa me vroeger geen reet schelen zo lang er maar een grote berg cadeaus lag te wachten. Dat wil ik mijn kinderen ook meegeven.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat het bij de geschiedenis van ZP hoort misschien? Of ben je dan stiekem gewoon een hypocriet ventje die dit soort racistische aantijgingen van een paar zeurpietjes onder de mat veegt om zijn eigen straatje schoon te vegen?
Boeiend, witte kinderen hebben geen rechten in dit land, alleen verongelijkte afstammelingen van slaven.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:53 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Waren er toen geen kinderen totaal overstuur omdat er in een keer een groene en een rode piet voor hun neus stond? Die kleuren zijn eng man
Het uiterlijk van zwarte piet is een recht ja?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Boeiend, witte kinderen hebben geen rechten in dit land, alleen verongelijkte afstammelingen van slaven.
Verongelijkte afstammingen van slaven of van de mensen die ze aan de blanken verkochten?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Boeiend, witte kinderen hebben geen rechten in dit land, alleen verongelijkte afstammelingen van slaven.
De kinderen die nooit stilgestaan hebben bij het feit dat ZP een karikatuur zou zijn van negers, die nog nooit het woord discriminatie hebben gehoord en die hele associatie niet leggen bedoel je?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:55 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Voor mij draait dit feest om de kinderen.
Dan snap ik echt niet dat je een aantal verongelijkte huilies hun zin gaat geven terwijl ze notabene je kinderen onder vuur nemen door ze weg te zetten als latente racisten en moedwillig hun Sinterklaasfeest laat verpesten door het verstoren van intochten. Je bent een zak hooi man, kom godverdomme eens op voor je kinderen.quote:Persoonlijk kon die hele heisa me vroeger geen reet schelen zo lang er maar een grote berg cadeaus lag te wachten. Dat wil ik mijn kinderen ook meegeven.
Dus de les die je aan je kinderen geeft is dat ze hun afkomst en cultuur mogen verkopen voor spullen?? Wat een kutkinderen moeten dat later worden zeg.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:55 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Voor mij draait dit feest om de kinderen. Persoonlijk kon die hele heisa me vroeger geen reet schelen zo lang er maar een grote berg cadeaus lag te wachten. Dat wil ik mijn kinderen ook meegeven.
Dit is net zo goed een argument voor kleurenpiet.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De kinderen die nooit stilgestaan hebben bij het feit dat ZP een karikatuur zou zijn van negers, die nog nooit het woord discriminatie hebben gehoord en die hele associatie niet leggen bedoel je?
[..]
Nee, dat is het niet. En dat snap je stiekem zelf ook welquote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:58 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Dit is net zo goed een argument voor kleurenpiet.
Of al snel wereldwijs.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:58 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dus de les die je aan je kinderen geeft is dat ze hun afkomst en cultuur mogen verkopen voor spullen?? Wat een kutkinderen moeten dat later worden zeg.
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In het geval van jouw fictieve kinderen denk ik van niet.quote:
Je stampt het ruggegraatloze weg-met-ons-mentaliteitje gemixed met de PolCor pollepel er al hard in bij je kindertjes merk ik.quote:
Wat 'zo' ?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:40 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Klopt, maar wordt het er leuker op zo?
Wat nou? Mensen die geen sintzin hebben die hebben minder rechten om in Nederland te wonen?quote:als je het hier niet mee eens bent ga je maar lekker naar het buitenland en als Racistische Sint weer weg is kom je maar weer terug. (of blijf eigenlijk maar gelijk weg)
Storm en Vlinder krijgen geen zakgeld maar krijgen positief gedrag dmv een puntensysteem uitbetaald in ervaringen zoals naar het sciencepark of een boek lenen bij de bibliotheek.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je stampt het ruggegraatloze weg-met-ons-mentaliteitje gemixed met de PolCor pollepel er al hard in bij je kindertjes merk ik.
Hoeveel zakgeld laat je ze apart leggen voor de herstelbetalingen jegens negerslaven?
Ik denk dat de bereidheid tot een langzame verandering in de kiem is gesmoord door de harde en racistische opstelling van de Zeurpieten, met hun 'pro zwarte piet = racist' en dreigen met geweld op een kinderfeestje.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:08 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Zijn er mensen die zich oprecht druk maken om zwarte piet dan
Voor jou maakt het geen reet uit, voor mij wel. En inderdaad, kinderen ja, waar maken mensen zich dan druk om.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat 'zo' ?
Zonder zwarte piet?
Dat maakt geen reet uit.
Kindertjes zijn vooral dol op snoep en kadootjes. Of de uitdeler nu Kees of Joke heet, zwart of roze ziet.
[..]
Wat nou? Mensen die geen sintzin hebben die hebben minder rechten om in Nederland te wonen?
Is wat totalitair neigend van je
Het is vooral een mooie soap en heerlijk lachen om gefrustreerde PVV stemmertjes zoals Whatever en Scorpie.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:13 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik denk dat de bereidheid tot een langzame verandering in de kiem is gesmoord door de harde en racistische opstelling van de Zeurpieten, met hun 'pro zwarte piet = racist' en dreigen met geweld op een kinderfeestje.
Lekker vooroordeel heb jij, dus mensen die het hier niet mee eens zijn zijn gelijk PVV stemmertjes?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:18 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Het is vooral een mooie soap en heerlijk lachen om gefrustreerde PVV stemmertjes zoals Whatever en Scorpie.
Wat mij betreft ettert dit nog lekker lang door eindigend in een sinterklaasverbod. Genot
Ik weet niet of je aan het trollen bent, maar als je serieus bent dan hoop ik inderdaad dat jij Knut bentquote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:18 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Het is vooral een mooie soap en heerlijk lachen om gefrustreerde PVV stemmertjes zoals Whatever en Scorpie.
Wat mij betreft ettert dit nog lekker lang door eindigend in een sinterklaasverbod. Genot
Doodsverwensing ja?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:24 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik weet niet of je aan het trollen bent, maar als je serieus bent dan hoop ik inderdaad dat jij Knut bent
Exact dezelfde holle retoriek en woordkeuze wijzen ook wel in die richting.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:21 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Lekker vooroordeel heb jij, dus mensen die het hier niet mee eens zijn zijn gelijk PVV stemmertjes?
Nee natuurlijk niet. Wil je dat er graag in zien?quote:
Volwassen doen zo opgefokt met persé zwarte piet erbij. Kinderen die kijken vooral naar de kadootjes en snoepjes. Dat is de essentie van hun lol... niet of Piet zwart, roze, blauw is.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:14 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Voor jou maakt het geen reet uit, voor mij wel. En inderdaad, kinderen ja, waar maken mensen zich dan druk om.
mensen die jou feestlol rond sint niet hebben moeten maar voorgoed Nederland verlaten.quote:Heeft toch niks met minder rechten te maken?
Wij gaan er niet uitkomen met elkaar....quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:43 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Volwassen doen zo opgefokt met persé zwarte piet erbij. Kinderen die kijken vooral naar de kadootjes en snoepjes. Dat is de essentie van hun lol... niet of Piet zwart, roze, blauw is.
[..]
mensen die jou feestlol rond sint niet hebben moeten maar voorgoed Nederland verlaten.
Dan vind je dat iedereen in Nederland het met jou eens moet zijn. Nogal totalitair
Je vergat nog ietsquote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:26 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Exact dezelfde holle retoriek en woordkeuze wijzen ook wel in die richting.
quote:Naïef menneke ben je.
Wat een vieze racist ben jij. Ook gelijk islam erbij halen a kksahbiquote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:14 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Voor jou maakt het geen reet uit, voor mij wel. En inderdaad, kinderen ja, waar maken mensen zich dan druk om.
Heeft toch niks met minder rechten te maken? Dat zijn zeurpieten die een traditie willen verneuken.
Dit jaar het offerfeest dan ook maar zonder lammetjes slachten?
Je weet toch zemer...quote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:03 schreef JanCees het volgende:
[..]
Wat een vieze racist ben jij. Ook gelijk islam erbij halen a kksahbi
Echt een plaatje van een PVV stemmertje.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:08 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Het traditionele sinterklaasfeest in huize whateverwhatever
[ afbeelding ]
Ik weet nu wel waarom sint een puntmuts op heeft
Witte pieten!quote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:08 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Het traditionele sinterklaasfeest in huize whateverwhatever
[ afbeelding ]
Ik weet nu wel waarom sint een puntmuts op heeft
Een enkele reis naar Spanje. In een zak.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 15:52 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Bingo!
Wat heb ik gewonnen?
Thanks! Top wanneer kan ik gaan?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:11 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Een enkele reis naar Spanje. In een zak.
Dat is traditie bij jongetjes die stout zijn geweest.
Je moet wel met negers mee hè. Lijkt me geen pretjequote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:11 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Thanks! Top wanneer kan ik gaan?
Dat zijn Zwarte Pieten (blanke mensen die geschminkt zijn)quote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:14 schreef Saind het volgende:
[..]
Je moet wel met negers mee hè. Lijkt me geen pretje
Waarom verkleden blanke mensen zich als zwarte mensen?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:15 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Dat zijn Zwarte Pieten (blanke mensen die geschminkt zijn)
Volwassen mensen die zich schminken zijn echt niet te vertrouwen en dan vooral van die olijke huismoeders met kattensnorharenquote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:15 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Dat zijn Zwarte Pieten (blanke mensen die geschminkt zijn)
Godverdomme JC je zit op het goede spoorquote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:16 schreef JanCees het volgende:
[..]
Waarom verkleden blanke mensen zich als zwarte mensen?Dat is toch blackface? Proberen ze een racistische karikatuur van een negerslaaf neer te zetten?
Heb je niet eens geld voor een trap? Ben je zwart ofzoquote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:17 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Volwassen mensen die zich schminken zijn echt niet te vertrouwen en dan vooral van die olijke huismoeders met kattensnorharen
Die zou ik wel van de trap willen duwen, mocht ik een trap en een olijke huismoeder in mijn huis hebben.
Ik heb mn trap verkocht zodat ik een regenboogpietenpak kon kopen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:18 schreef Saind het volgende:
[..]
Heb je niet eens geld voor een trap? Ben je zwart ofzo
Nee, dit doen ze om de kinderen bang te maken zodat zij later een hekel krijgen aan zwarte mensen vervolgens krijgen zij cadeaus en pepernoten.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:16 schreef JanCees het volgende:
[..]
Waarom verkleden blanke mensen zich als zwarte mensen?Dat is toch blackface? Proberen ze een racistische karikatuur van een negerslaaf neer te zetten?
Als je meer katoen plukt kan je misschien een trap kopen vieze porch monkeyquote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:19 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik heb mn trap verkocht zodat ik een regenboogpietenpak kon kopen.
Wiggers!quote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:19 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In zuid afrika zijn ze ook boos op blanken die zich als zwarte schminken
Ik krijg uitbetaald in kralen maar die accepteert mn trappenverkoper nietquote:Op woensdag 1 oktober 2014 17:20 schreef JanCees het volgende:
[..]
Als je meer katoen plukt kan je misschien een trap kopen vieze porch monkey
Dit inderdaad. Ik snap ook echt niet waarom Chinezen altijd geel worden afgebeeld terwijl ze dat helemaal niet echt zijn :Squote:Op zondag 28 september 2014 21:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nee, dan zou hij een zwart gat zijn wat alle materie in de buurt opzuigt. Slecht idee.
Wat jij echter bedoelt met zwart, ja, ik wil graag dat ZP zo'n donker mogelijk kleur heeft. Het is hier al meermaals uitgelegd (door meerdere mensen) waarom wij dat belangrijk vinden. Symbolische betekenis van contrast licht-donker. Daarnaast zijn Ome Piet en juf Lies wel heel erg herkenbaar als ze niet geschminkt zijn.
Hallo Knut,quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:20 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Ik ben op zoek naar een regenboogpietenpak omdat ik de sintviering dit jaar graag in nieuwe stijl wil vieren. Iemand enig idee waar ik deze kan vinden?
Iemand ook ideeen wat te doen met Sint? Zou deze graag een donkere kleur geven maar de witte baard lijkt me dan niet te kloppen?
Dat was al maanden duidelijk. Maar Ceberut blijft maar beweren dat Hema zwarte piet in de ban heeft gedaan en dan gaan mensen dat geloven.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 23:24 schreef beantherio het volgende:
Verbazing over Zwarte Piet bij HEMA in Steenwijk onterecht: "dat mag gewoon"
Er is dus geen sprake van een ban op Zwarte Piet bij Hema.
Matige troll.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 23:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat was al maanden duidelijk. Maar Ceberut blijft maar beweren dat Hema zwarte piet in de ban heeft gedaan en dan gaan mensen dat geloven.
Je vraagt waar een ...pak is te vinden. Pak is een onzijdig woord, dus er wordt naar verwezen met dit of dat. Dit voor dichtbij, dat voor veraf.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:20 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Ik ben op zoek naar een regenboogpietenpak omdat ik de sintviering dit jaar graag in nieuwe stijl wil vieren. Iemand enig idee waar ik deze dit/dat kan vinden?
Je kletst echt uit je nek.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ahhhh... racistische opvatting of het bevordert racisme.
Des te meer reden om tot herbezinning te komen
Bedankt kees22quote:Op donderdag 2 oktober 2014 02:02 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je vraagt waar een ...pak is te vinden. Pak is een onzijdig woord, dus er wordt naar verwezen met dit of dat. Dit voor dichtbij, dat voor veraf.
LOL, wat een achterlijk stuk. Tenzij die schrijver wil dat privébedrijven door de overheid verplicht worden om alles bij het oude te houden, kun je het grootste deel van die voorbeelden schrappen. Tenzij de schrijver wil dat ook de rechtsstaat geschrapt wordt, kun je het Zwarte Piet-voorbeeld ook schrappen. Wat blijft er dan nog over?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 15:38 schreef Elfletterig het volgende:
Goed stuk in NRC over hoe het geklaag van enkelen steeds meer een soort dictatuur wordt die aan een grote meerderheid wordt opgelegd: http://www.nrc.nl/opinie/(...)de-enkeling-bepaalt/
Kort samengevat: een enkeling schreeuwt moord en brand, terwijl de stem en de mening van het leeuwendeel er kennelijk niet toe doet.
De reacties op dat stuk zijn voor het grootste gedeelte wel interessant.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 15:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
LOL, wat een achterlijk stuk.
Je ontkent botweg dat het zwart van ZP komt omdat hij een neger.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 02:12 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je kletst echt uit je nek.
Ik zeg uitdrukkelijk dat ik in dit geval zwart niet verbind met een ras en jij beschuldigt me van racisme.
Zo werkt het nou eenmaal in een rechtsstaat. Als een meerderheid fout bezig is, dan kan een minderheid ervoor zorgen dat die meerderheid terecht gewezen wordt.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 15:38 schreef Elfletterig het volgende:
Goed stuk in NRC over hoe het geklaag van enkelen steeds meer een soort dictatuur wordt die aan een grote meerderheid wordt opgelegd: http://www.nrc.nl/opinie/(...)de-enkeling-bepaalt/
Kort samengevat: een enkeling schreeuwt moord en brand, terwijl de stem en de mening van het leeuwendeel er kennelijk niet toe doet.
Klets toch niet. Je weet precies wat ik zeg. De Hema ziet er van af om het woord Zwarte te gebruiken en heeft het gewoon over Piet. Dat is m.i. al een signaal.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 23:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat was al maanden duidelijk. Maar Ceberut blijft maar beweren dat Hema zwarte piet in de ban heeft gedaan en dan gaan mensen dat geloven.
Dit ook?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 17:13 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Klets toch niet. Je weet precies wat ik zeg. De Hema ziet er van af om het woord Zwarte te gebruiken en heeft het gewoon over Piet. Dat is m.i. al een signaal.
quote:HEMA
Bij deze willen wij graag aan iedereen duidelijk maken dat HEMA Zwarte Piet niet in de ban doet.
Wij kijken net als alle Nederlanders en als elk jaar enorm uit naar het Sinterklaasfeest. Wij weten dat de meningen over Zwarte Piet verdeeld zijn. Via social media reageren veel mensen op het onjuiste idee dat HEMA Zwarte Piet in de ban zou doen. Dit berust echt op een hardnekkig misverstand. HEMA doet Zwarte Piet niet in de ban.
https://nl-nl.facebook.co(...)186004198075/?type=1
Bijzonder. Lijkt me een stagiaire die niet op de hoogte is van het beleid.quote:
Als je verder zoekt op "Piet" in het assortiment, dan kom je de volgende zaken tegen (exacte bewoordingen):quote:statement pietendiscussie
26-08-2014
HEMA doet Piet niet in de ban. Er zijn nog steeds Pieten te vinden in het assortiment. We blijven de maatschappelijke discussie volgen en we respecteren de regelgeving die daaruit volgt. Voor 5 december is alles ingekocht en over volgend jaar kunnen we nog geen uitspraken doen.
"Fout bezig" is in dit verband een nogal subjectieve constatering. Objectief gezien is er gewoon sprake van een zwart geschminkt karakter uit een kinderfeest. Al het geneuzel over racisme is subjectief en niet iets dat een feit is.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 17:12 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Zo werkt het nou eenmaal in een rechtsstaat. Als een meerderheid fout bezig is, dan kan een minderheid ervoor zorgen dat die meerderheid terecht gewezen wordt.
Nou prima toch, als de rechter er ook zo over denkt, dan kan het allemaal zo doorgaan.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 18:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
"Fout bezig" is in dit verband een nogal subjectieve constatering. Objectief gezien is er gewoon sprake van een zwart geschminkt karakter uit een kinderfeest. Al het geneuzel over racisme is subjectief en niet iets dat een feit is.
Staat ook niet voor niks onder "opinie".quote:LOL, wat een achterlijk stuk.
Een paar dingen:quote:Op donderdag 2 oktober 2014 18:00 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Bijzonder. Lijkt me een stagiaire die niet op de hoogte is van het beleid.
Dit is het persbericht op de website:
[..]
Als je verder zoekt op "Piet" in het assortiment, dan kom je de volgende zaken tegen (exacte bewoordingen):
" verkleedset Piet "
" raamstickers sint & piet "
Als je zoekt op "Zwarte Piet", tref je geen zaken van de Hema zelf aan, slechts enkele boeken van externe uitgevers.
Vertel jij het maar. Wat gaat voor, een FB bericht of de officiële website.
Soortgelijke scores kwamen ook naar voren uit onderzoek onder het EénVandaag Opiniepanel. De scores variëren per provincie. Grofweg tussen de 87 en 96 procent van de inwoners wil niks veranderen aan Zwarte Piet.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 18:13 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Staat ook niet voor niks onder "opinie".
En het door hem genoemde "onderzoek" (Telegraaf, 28 augustus 2014) is volgens mij gewoon de online-Telegraafpoll "Stelling van de dag". Ja, dan kom je wel aan 96%.![]()
deze dus: http://www.telegraaf.nl/w(...)ten_aanpassen__.html
Leg in het kader van punten 1 en 3 even uit waarom in het officiële persbericht geen "Zwarte" wordt gehanteerd en er niet 1 artikel in het assortiment van de Hema is, waarbij de Hema het zelf over Zwarte Piet heeft.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 18:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Een paar dingen:
1: Bedrijven, zeker zulke grote bedrijven als HEMA, kiezen op Facebook vaak bewust voor een wat andere taal dan die ze elders uiten.
2: Een statement over Zwarte Piet (al dan niet in de ban), dat via Facebook onder duizenden mensen wordt verspreid en door een veelvoud aan mensen wordt gelezen, wordt in geen driehonderd jaar aan een stagiaire overgelaten.Daar is het onderwerp vanuit het oogpunt van risicomanagement veel te belangrijk voor.
3: De woordcombinatie "Sint en Piet" is heel normaal en gangbaar. Het is gewoon een korte vorm van "Sinterklaas en Zwarte Piet". Het zou pas raar zijn als je ergens "Sint en Zwarte Piet" of "Sinterklaas en Piet" las.
Voor de duidelijkheid: ondanks dat Facebook-bericht koester ik wantrouwen richting de HEMA wat betreft hun werkelijke intenties. Volgens mij heeft het bedrijf een slappe ruggengraat en zijn ze behoorlijk geschrokken van de reacties van de bevolking. Ze krabbelen nu terug, door stoer te zeggen dat ze Zwarte Piet niet in de ban doen. Tegelijk zie je in dat Facebook-bericht een aarzelend toontje over "gevoeligheid", "het buitenland" enzovoort.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 18:17 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Leg in het kader van punten 1 en 3 even uit waarom in het officiële persbericht geen "Zwarte" wordt gehanteerd en er niet 1 artikel in het assortiment van de Hema is, waarbij de Hema het zelf over Zwarte Piet heeft.
Ik wacht af.
dat onderste chocolaatje is toch best een zwartequote:Op donderdag 2 oktober 2014 18:05 schreef Ceberut het volgende:
Zie ook:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ben je nog aan het lachen, ems.?
waarom zouden ze in godsnaam?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 18:34 schreef Elfletterig het volgende:
HEMA schrijft niet volmondig: we zijn trots op deze prachtige Nederlandse traditie. Nee, ze hebben het lafjes over "we bekijken de ontwikkelingen", we zien termen als "bewust van gevoeligheden".
Is dat zo zeker?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 18:27 schreef KoosVogels het volgende:
Jullie kunnen lullen als brugman, maar Zwart Piet is nou eenmaal afgeleid van een neger. Klaar.
Niet als die samenhang al lang niet meer wordt gezien, lijkt mij.quote:De vraag is alleen of dat een probleem is ja of nee.
Waarschijnlijk waait het bedrijf inderdaad mee met de wind.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 18:34 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid: ondanks dat Facebook-bericht koester ik wantrouwen richting de HEMA wat betreft hun werkelijke intenties. Volgens mij heeft het bedrijf een slappe ruggengraat en zijn ze behoorlijk geschrokken van de reacties van de bevolking. Ze krabbelen nu terug, door stoer te zeggen dat ze Zwarte Piet niet in de ban doen. Tegelijk zie je in dat Facebook-bericht een aarzelend toontje over "gevoeligheid", "het buitenland" enzovoort.
HEMA schrijft niet volmondig: we zijn trots op deze prachtige Nederlandse traditie. Nee, ze hebben het lafjes over "we bekijken de ontwikkelingen", we zien termen als "bewust van gevoeligheden".
Het publiek van Facebook is doorgaans anders dan het publiek dat een (corporate) website bezoekt. De toonzetting van berichten is daar op afgestemd. Dat HEMA op de ene plek "Zwarte Piet" schrijft en op de andere plek "Piet" getuigt mij te veel van een verborgen politieke agenda.
Er moet trouwens wel bij worden gezegd dat het pers-statement op de officiële site bijna een maand ouder is dan het bericht op hun Facebook-pagina.
Ik mijd de HEMA voorlopig, vanwege het genoemde wantrouwen. Ik wil de komende tijd eens even aanzien hoe de HEMA zich gedraagt. Het gaat niet al te best met de HEMA. Mocht het bedrijf naar de knoppen gaan en de Pietendiscussie heeft een rol gespeeld in de teruglopende omzet, dan is dat de perfecte waarschuwing voor bedrijven / producenten die aan het Sinterklaasfeest willen tornen.
Zie ook: http://www.geenstijl.nl/m(...)cot_sloopt_hema.html
(en dan niet de bron in twijfel trekken, maar doorklikken naar de achterliggende links van plausibele bronnen)
Eerder medewerkers. Klanten die er een probleem van maken kunnen genegeerd worden, of afgedaan met er is nou eenmaal vraag naar. Een medewerker die ze aanklaagt wegens discriminatie op de werkvloer is een grote internationale beerput.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 05:46 schreef sp3c het volgende:
zwarte klanten ja
daar zou er wel eens 1 tussen kunnen zitten die moeilijk doet over pietluttigheden
Tuurlijk. Als je dat al niet snapt ben je echt achterlijk. Dit los van de vraag of het ook maar een beetje een probleem is...quote:
In eerste instantie lijkt het er wel op, maar gezien het feit dat men meteen al gaat smijten met termen als achterlijk als je daarover twijfelt kun je daar de nodige vraagtekens bij plaatsen.quote:
Nou Koos de meningen zijn en blijven erover verdeeld.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 18:27 schreef KoosVogels het volgende:
Jullie kunnen lullen als brugman, maar Zwart Piet is nou eenmaal afgeleid van een neger. Klaar.
De vraag is alleen of dat een probleem is ja of nee.
hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 07:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tuurlijk. Als je dat al niet snapt ben je echt achterlijk. Dit los van de vraag of het ook maar een beetje een probleem is...
Als je te achterlijk bent om in Zwarte Piet deels een karikatuur van een neger te zien ben je inderdaad vrij ver heen. En dat hoeft niet eens de oorsprong te zijn, de latere uitwerking kan ook meer in die richting zijn gegaan. En het is wat mij betreft ook geen enkel probleem hoor, echter ontkennen staat vrij sneuquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;
hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;
hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;[9]
hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.
Voor geen van deze verklaringen zijn directe bronnen te vinden.
Al die theorieën zijn volgens jou door achterlijke mensen bedacht ?
Het ontkennen van de aanwezigheid van negerelementen in ZP is toch echt vrij achterlijk.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou Koos de meningen zijn en blijven erover verdeeld.
En een neger mag niet afgebeeld worden?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het ontkennen van de aanwezigheid van negerelementen in ZP is toch echt vrij achterlijk.
Hoezo?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En een neger mag niet afgebeeld worden?
Stel we stellen met z'n allen vast dat Zwarte Piet een neger is. Wat natuurlijk niet kan, omdat Zwarte Piet een sprookjesfiguur is, fantasie. Maar oké.quote:
Een sprookjesfiguur waarvan de verschijning ook geïnspireerd is op het uiterlijk van donkere mensen. Is dat echt zo lastig te snappen?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:30 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Stel we stellen met z'n allen vast dat Zwarte Piet een neger is. Wat natuurlijk niet kan, omdat Zwarte Piet een sprookjesfiguur is, fantasie. Maar oké.
Zoals ik al een keer of drie heb aangegeven vanochtend is dat geen enkel probleem wat mij betreft. Daarom vond ik het ook zo'n vreemde vraag.quote:De vraag is dan of het afgebeeld/uitgevoerd mag worden. Daar gaat deze discussie om.
Ik vrees dat het kapen van Piet door PVV en Telegraaf helaas wel eens de doodsteek kan betekenen omdat het daardoor plots wel racistisch gaat worden...quote:Zwarte Piet zie ik de komende tijd gewoon zwart blijven. Ik kan niet 10-20 jaar in de toekomst kijken. Voorlopig blijft hij gewoon zoals hij is, omdat de overgrote meerderheid dit wil.
Joh, wat die Quinsy wil boeit me helemaal niets. Die man had gewoon genegeerd moeten worden. Maar men is er hysterisch over en zo help je hem zijn zin krijgen....quote:Daarnaast hebben de tegenstanders een probleem, ze hebben geen eenheid over het alternatief. Roet Piet, Bonte Piet, Blanke Piet of een mixcombinatie van Zwarte en een andere Piet? Of zoals Quinsy wil, helemaal geen Piet meer. Maar wie helpt Sint dan? Ik heb sterk het idee dat de alternatieven minder populair zijn, zelfs bij de mensen van wie Piet mag verdwijnen. Dat zag je aan het Metro-onderzoek waar ik eerder aan refereerde 96% van de mensen wil Zwarte Piet tegenover Roet Piet.
Zwarte Piet is natuurlijk niet gekaapt door de PVV of de Telegraaf. En als het wel zo zou zijn, dat maakt Zwarte Piet niet opeens racistisch.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:40 schreef 99.999 het volgende:
Ik vrees dat het kapen van Piet door PVV en Telegraaf helaas wel eens de doodsteek kan betekenen omdat het daardoor plots wel racistisch gaat worden...
Helaas begint het daar wel op te lijken..quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:50 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zwarte Piet is natuurlijk niet gekaapt door de PVV of de Telegraaf.
Nee maar de fundamentalistische Pro-Piet beweging mogelijk wel...quote:En als het wel zo zou zijn, dat maakt Zwarte Piet niet opeens racistisch.
Jawel, duidelijk wel. Heb je het nieuwe pakje soms nog niet gezien?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:50 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zwarte Piet is natuurlijk niet gekaapt door de PVV of de Telegraaf. En als het wel zo zou zijn, dat maakt Zwarte Piet niet opeens racistisch.
Het typische betweterige D66-geluid. Wij hebben de wijsheid en waarheid in pacht, wie iets anders ziet dan ons heeft het niet goed begrepen. Van mij mag hij maar het maakt zijn zaak natuurlijk niet sterker. Hij zou ook het een en ander kunnen proberen te onderbouwen in plaats van zich moreel in een ivoren toren te begeven.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:07 schreef Ferdo het volgende:
[..]
In eerste instantie lijkt het er wel op, maar gezien het feit dat men meteen al gaat smijten met termen als achterlijk als je daarover twijfelt kun je daar de nodige vraagtekens bij plaatsen.
Nou begin maar eens met dat onderbouwen zou ik zeggen. Kan je daarna ook gelijk onderbouwen dat gras niet groen is.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het typische betweterige D66-geluid. Wij hebben de wijsheid en waarheid in pacht, wie iets anders ziet dan ons heeft het niet goed begrepen. Van mij mag hij maar het maakt zijn zaak natuurlijk niet sterker. Hij zou ook het een en ander kunnen proberen te onderbouwen in plaats van zich moreel in een ivoren toren te begeven.
WTF?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 09:04 schreef 99.999 het volgende:
Nee maar de fundamentalistische Pro-Piet beweging mogelijk wel...
Voorspelbaar, ik wist dat je hiermee zou reageren. Ik heb er geen stelling over ingenomen dus ik hoef op dit vlak niets te onderbouwen. Ik heb wel kennis genomen van adequate onderbouwingen van mensen die stellen dat het helemaal niet zo zeker is dat ZP op de neger is gebaseerd. Als jij die onderbouwingen zo slecht vindt dan kan jij daar vast gemakkelijk gaten in schieten.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nou begin maar eens met dat onderbouwen zou ik zeggen.
Precies zoals ik het zeg. Degenen die kritiek op ZP aangrijpen om plots wel hardcore racistje te spelen... Bij clubs als PVV en GS zit gewoon heel wat racisme en ze grijpen ZP daarvoor aan...quote:
Volgens mij zijn in beide groepen de fanatiekelingen gewoon knettergek. De pro-Pietenclub is bepaald niet minder fel dan de anti-Pietenclub...quote:Het is de anti-ZP-beweging - tot nu toe bestaande uit een handvol schreeuwers - die fundamentalistische trekjes heeft. Het ietwat felle pro-ZP geluid is slechts een reactie hierop.
Je neemt continu allerlei dubieuze stellingen in. Dus wellicht voorspelbaar dat ik er mee kom maar daarom niet minder terecht...quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voorspelbaar, ik wist dat je hiermee zou reageren. Ik heb er geen stelling over ingenomen
Die gaten zijn er natuurlijk al volop in geschoten. Maar ga jij nadat je hebt bewezen dat in ZP geen enkele karikatuur van een neger zit maar eens bewijzen dat gras niet groen is.quote:dus ik hoef op dit vlak niets te onderbouwen. Ik heb wel kennis genomen van adequate onderbouwingen van mensen die stellen dat het helemaal niet zo zeker is dat ZP op de neger is gebaseerd. Als jij die onderbouwingen zo slecht vindt dan kan jij daar vast gemakkelijk gaten in schieten.
Tja, die racistische component zit er bij hem dan ook duidelijk in.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:59 schreef KoosVogels het volgende:
Bram is ook zo'n radicale Piet-fan.
Loopt zich hier een partij druk te maken om niks.
quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:59 schreef KoosVogels het volgende:
Bram is ook zo'n radicale Piet-fan.
Kunnen jullie niet gewoon een keer kappen met dit puberale gedoe? Ga inhoudelijk met andere users in debat of laat ze met rust.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 14:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, die racistische component zit er bij hem dan ook duidelijk in.
Puberaal? Heb je je eigen posts in deze kwestie wel eens bekeken? Dat is als een hysterische puber overal boos en verontwaardigd over doen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 14:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
[..]
Kunnen jullie niet gewoon een keer kappen met dit puberale gedoe? Ga inhoudelijk met andere users in debat of laat ze met rust.
Moet jij niet in een of ander topic op de man gaan spelen, of wat?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 14:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
[..]
Kunnen jullie niet gewoon een keer kappen met dit puberale gedoe? Ga inhoudelijk met andere users in debat of laat ze met rust.
De meeste illustratoren beeldden hem in ieder geval wel als "neger" af, volgens de toen gangbare paradigma's. Dat heeft natuurlijk invloed gehad op het uiterlijk van de huidige Zwarte Piet.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 18:27 schreef KoosVogels het volgende:
Zwarte Piet wordt in stand gehouden om Afrikanen te dehumaniseren en te onderdrukken. Dus mensen die Sinterklaas vieren zijn eigenlijk bezig met het dehumaniseren en onderdrukken van de zwarte mens? Het is toch treurig dat iemand dat daadwerkelijk geloofd.quote:BREDA - Onlangs werd bekend dat de zwarte pieten tijdens de intocht van Sinterklaas in Breda zwart blijven. Dit tot groot ongenoegen van culinaire onderneemster Danitzah Jacobs.
Volgens Jacobs is zwarte piet niks anders dan een erfenis van de koloniale tijd. Volgens haar zijn deze stereotypen toen gecreëerd en in stand gehouden om zwarte Afrikanen te dehumaniseren en te onderdrukken.
Die voorbeelden wil ik dan wel eens zien, niet bij de schmink die ik heb gezien.quote:“Het is zo obvious dat het een karikatuur is van een zwart iemand met kroeshaar, rode lippen, oorbellen en soms zelfs een Surinaams accent. Op zwarte pieten-schmink staat zelfs negerschmink geschreven.”
Wat een overgevoeligheid, White Chicks mag wel, maar Rasta Ruud Gullit niet.quote:Witte mensen die zich zwart schminken om zwarte mensen te spelen is volgens Jacobs eigenlijk altijd af te keuren. Dat zwarte acteurs soms ook witte mensen spelen doet daar niets aan af. “Er zit een wereld van verschil tussen de film White Chicks en zwarte piet. Als je de geschiedenis kent, weet je dat bepaalde dingen niet kunnen.”
Ooit ontmoette ze Rasta Ruud, die ze als erg aanstotend ervoer. “Hij beeldt eigenschappen uit die zwarte mensen kleineert, hij maakt een karikatuur van de zwarte man.” Volgens Jacobs realiseren veel mensen in Nederland zich niet welke negativiteit zwarte landgenoten over zich heen krijgen. “Als zwart persoon in Nederland krijg je heel wat stereotypen toegegooid waar je tegen moet vechten, vaak is dit gekoppeld aan wat beschaving is, wat schoonheid is. In die stereotypen zijn zwarte mensen vaak het tegenovergestelde van wat wenselijk is.”
Wordt beroepskunstenaar Quinsy Gario toch mooi in een rijtje geplaatst met Mandela, Gandhi en Luther King.quote:Dat de meerderheid van Nederland voor het behoud van zwarte piet is, deert Jacobs niet. De angst om buitengesloten te worden heeft ze van zich afgeworpen. “Verandering begint altijd met één persoon die moed toont en tegen de status quo ingaat. Het zijn deze eenlingen die ervoor zorgen dat de mensheid zich blijft ontwikkelen. Nelson Mandela, Aletta Jacobs, Gandhi, Rosa Parks, Harry Tomas, Tula, Quinsy Gario, Martin Luther King. Als zij hadden gewacht op de meerderheid dan waren we als mensheid niet waar we nu zijn. Er is nog veel te doen!”
Kan ook geen producten er van vinden. Maar he, het is makkelijk om dingen te verzinnen om een punt te maken.quote:Die voorbeelden wil ik dan wel eens zien, niet bij de schmink die ik heb gezien.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)n-negerschmink.dhtmlquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:50 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Kan ook geen producten er van vinden. Maar he, het is makkelijk om dingen te verzinnen om een punt te maken.
Die vond ik ook, verder geen producten of zo. Of heb je een link?quote:Op zondag 5 oktober 2014 00:06 schreef Ceberut het volgende:
[..]
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)n-negerschmink.dhtml
http://www.ebay.co.uk/itm(...)egro-2-/200345898523quote:Op zondag 5 oktober 2014 00:15 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Die vond ik ook, verder geen producten of zo. Of heb je een link?
Dat artikel komt uit 2012 en gaat over vorig jaar, dus 2011. De leverancier gaf aan direct de naam te veranderen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 00:15 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Die vond ik ook, verder geen producten of zo. Of heb je een link?
Fout wordt het als (verkleed)winkels het aanbieden als Zwarte Pieten-schmink. Althans, dat leid ik af uit de tekst van die mevrouw.quote:
Ach, ze moeten er dan ook van alles bij halen om de discussie maar te vertroebelen he.quote:Op zondag 5 oktober 2014 00:19 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat artikel komt uit 2012 en gaat over vorig jaar, dus 2011. De leverancier gaf aan direct de naam te veranderen.
Daarnaast heeft Dantizah Jacobs het over Zwarte Pieten-schmink die negerschmink wordt genoemd. Dan verwacht ik een tekst over Zwarte Piet of een afbeelding op het doosje, met de tekst negerschmink.
Daarnaast gaat de discussie over Zwarte Piet en niet het woord neger, wat een afgeleide is van 'niger' wat zwart betekent.
Een Engelse E-bay add van 1,5 jaar geleden waarvan niet eens duidelijk is wat het is, heeft met zwarte piet te maken... WAT???quote:Op zondag 5 oktober 2014 00:18 schreef Ceberut het volgende:
[..]
http://www.ebay.co.uk/itm(...)egro-2-/200345898523
BREDA - Onlangs werd bekend dat de zwarte pieten tijdens de intocht van Sinterklaas in Breda zwart blijven. Dit tot groot ongenoegen van culinaire onderneemster Danitzah Jacobs.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:27 schreef Ceberut het volgende:
'Zwarte piet is een racistische karikatuur van de zwarte mens'
“Het is zo obvious dat het een karikatuur is van een zwart iemand met kroeshaar, rode lippen, oorbellen en soms zelfs een Surinaams accent. Op zwarte pieten-schmink staat zelfs negerschmink geschreven.” Volgens Jacobs zou het een goede eerste stap zijn wanneer meer mensen als Borghouts dit zouden erkennen. Wel denkt ze dat de zwarte piet als schoorsteenveger, met een paar vegen roet op het gezicht, een goed alternatief is voor de huidige ‘racistische’ piet."
Goed stuk.
Sorry, het ontgaat me even welk argument je hier nou gebruikt.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je ontkent botweg dat het zwart van ZP komt omdat hij een neger.
In dit geval is de man verbonden aan een ras.
Je kunt wel doorgaan met het leugentje voor je eigen geweten , maar je legitimeert wel dat het nobel en kindervreugde is donkere mensen te associeren met 'het kwaad'.
Dat is minstens racisme bevorderend.
Laat Elfletterig nu net iemand zijn die niet of zelden op de man speelt. Dat is meer dan wat je van sommige mensen kan zeggen die hier (op deze pagina) ook hebben gereageerd.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Moet jij niet in een of ander topic op de man gaan spelen, of wat?
Proest.quote:Op zondag 5 oktober 2014 00:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Laat Elfletterig nu net iemand zijn die niet of zelden op de man speelt.
Bron?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 18:27 schreef KoosVogels het volgende:
En dat ook ja.quote:De vraag is alleen of dat een probleem is ja of nee.
Ik heb hem er weinig op kunnen betrappen maar goed, ieder zijn mening en laten we daar maar niet verder over discussiëren in deze draad aangezien het hier over ZP moet gaan.quote:
Hier zijn er nog wat meerquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;
hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;
hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;[9]
hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.
Voor geen van deze verklaringen zijn directe bronnen te vinden.
Al die theorieën zijn volgens jou door achterlijke mensen bedacht ?
Druk maken? LOLquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:59 schreef KoosVogels het volgende:
Dat verbaasde me opeens: hoe komen al die negerslaven opeens aan een Surinaams (zogenaamd dan, want echt Surinaams klinkt heel anders) accent? Waarom geen Wolo-accent?quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:27 schreef Ceberut het volgende:
'Zwarte piet is een racistische karikatuur van de zwarte mens'
“Het is zo obvious dat het een karikatuur is van een zwart iemand met kroeshaar, rode lippen, oorbellen en soms zelfs een Surinaams accent. Op zwarte pieten-schmink staat zelfs negerschmink geschreven.” Volgens Jacobs zou het een goede eerste stap zijn wanneer meer mensen als Borghouts dit zouden erkennen. Wel denkt ze dat de zwarte piet als schoorsteenveger, met een paar vegen roet op het gezicht, een goed alternatief is voor de huidige ‘racistische’ piet."
Goed stuk.
Ik begrijp niet dat mensen spreektijd krijgen op een terrein waar ze niks tot weinig van af weten.quote:Op zondag 5 oktober 2014 00:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
BREDA - Onlangs werd bekend dat de zwarte pieten tijdens de intocht van Sinterklaas in Breda zwart blijven. Dit tot groot ongenoegen van culinaire onderneemster Danitzah Jacobs.
Iedereen heeft het recht op zijn/haar eigen mening maar wat maakt van deze culinaire onderneemster een deskundige op dit terrein? Als je nu bronnen kan vinden die er op wijzen dat veel historici die gespecialiseerd zijn in de vaderlandse geschiedenis zo'n mening hebben dan wek je mijn interesse wel.
Waarom ga jij überhaupt in op deze mening van een willekeurige persoon die niet gespecialiseerd is in deze materie? Voor zo ver ik het weet is zij geen historica, al helemaal geen historica die gespecialiseerd is in dit deel van de geschiedenis. Jij geeft dit knipsel veel meer aandacht dan dat het verdient.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:12 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat verbaasde me opeens: hoe komen al die negerslaven opeens aan een Surinaams (zogenaamd dan, want echt Surinaams klinkt heel anders) accent? Waarom geen Wolo-accent?
Ze gaan er toch wel over door. Een spiegel hebben ze niet. Bespaar je de moeite om met dat soort figuren in discussie te gaan.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb hem er weinig op kunnen betrappen maar goed, ieder zijn mening en laten we daar maar niet verder over discussiëren in deze draad aangezien het hier over ZP moet gaan.
Hihi, dit gaat even snel.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarom ga jij überhaupt in op deze mening van een willekeurige persoon die niet gespecialiseerd is in deze materie? Voor zo ver ik het weet is zij geen historica, al helemaal geen historica die gespecialiseerd is in dit deel van de geschiedenis. Jij geeft dit knipsel veel meer aandacht dan dat het verdient.
Edit: deze reactie begonnen te typen voordat de reactie hierboven er stond.
Echter haalde Ceberut een knipsel erbij wat (qua argumentatie) geen relevantie heeft voor deze discussie aangezien het slechts de mening van een willekeurige persoon weergeeft. De argumenten kunnen valide zijn (dat zijn ze m.i. niet) maar het leek een soort van autoriteitsverwijzing te zijn die hier niet op zijn plaats zou zijn.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:23 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hihi, dit gaat even snel.
Ik ging even in op Ceberut, waarmee de discussie al langer loopt en daarna op de reactie van jou op die cateraarster in Breda.
Het heeft inderdaad geen zin om te discussiëren met mensen die op dat moment niet de intentie hebben om te discussiëren. Zij hebben m.b.t. dit soort onderwerpen niet die intentie en zijn met andere motieven in deze draad actief.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ze gaan er toch wel over door. Een spiegel hebben ze niet. Bespaar je de moeite om met dat soort figuren in discussie te gaan.
Omdat dat ook racisme is ? Stereotypering van de witte man? Als ZP fans racisten zijn, zijn white chick kijkers allemaal nazi's.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:02 schreef sp3c het volgende:
wat is er met white chicks, waarom zou dat niet mogen?
Ach joh, wanneer dit topic een tijdje stil ligt is het weer zijn tijd om te gaan stangen. Ook nu weer. Meestal is het gebruik van het woordje racisme genoeg om de boel weer op gang te krijgen. Niet meer serieus te nemen die gast.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Echter haalde Ceberut een knipsel erbij wat (qua argumentatie) geen relevantie heeft voor deze discussie aangezien het slechts de mening van een willekeurige persoon weergeeft. De argumenten kunnen valide zijn (dat zijn ze m.i. niet) maar het leek een soort van autoriteitsverwijzing te zijn die hier niet op zijn plaats zou zijn.
Vergeet zijn stropop-trolololol-pareltje niet.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:42 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ach joh, wanneer dit topic een tijdje stil ligt is het weer zijn tijd om te gaan stangen. Ook nu weer. Meestal is het gebruik van het woordje racisme genoeg om de boel weer op gang te krijgen. Niet meer serieus te nemen die gast.
welnee manquote:Op zondag 5 oktober 2014 01:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat dat ook racisme is ? Stereotypering van de witte man? Als ZP fans racisten zijn, zijn white chick kijkers allemaal nazi's.
Zo obscuur is het nou ook weer niet. *insert Engelse spreuk om tof over te komenquote:Op zondag 5 oktober 2014 02:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
welnee man
het is komedie
sterker noghet is een obscuur voorbeeld dat niemand kent, tropic thunder hoor je toch ook geen kut over?
robert downey jr. speelt een blanke die een stereotype neger speelt ffs
het is een mislukt argument, reaching for straws man
quote:
Die smiley zet je punt wel meer kracht bij hoor, goede keuze.quote:Despite negative critical reviews, the film was a financial success.
Box office
The film grossed $70,831,760 at the U.S. box office and $113,048,997 worldwide and has become popular on broadcast cable.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/White_Chicks
daar zijn ze voorquote:Op zondag 5 oktober 2014 02:18 schreef NotYou het volgende:
[..]
[..]
Die smiley zet je punt wel meer kracht bij hoor, goede keuze.
..dus?quote:Op zondag 5 oktober 2014 02:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
de film deed het minder goed dan tropic thunder
Dat is op zich wel te verklaren. Het is namelijk niet zo dat het sinterklaasfeest werd uitgedacht door een feestcomité, waarbij alle aspecten logischerwijs werden ingevuld. De oorsprong is niet 100% duidelijk. Duidelijk is wel dat het in de loop van de tijd, naar gelang van de tijdsgeest is ingevuld.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:12 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat verbaasde me opeens: hoe komen al die negerslaven opeens aan een Surinaams (zogenaamd dan, want echt Surinaams klinkt heel anders) accent? Waarom geen Wolo-accent?
dus is het een waardeloos argumentquote:
Racisme beperkt zich dan ook niet tot de rozegekleurde mens, ook donkergekleurde mensen doen aan racisme. Alles wat vreemd is wordt door veel mensen als potentiëel gevaarlijk ervaren, waarschijnlijk een gevolg van het feit dat het in de natuur ook zo was toen wij nog in een berenvel rondliepen en in grotten leefden. Een mens kan dit rationaliseren en zodoende niet racistisch zijn maar niet iedereen slaagt daar in met als gevolg dat hij/zij racistisch is.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat dat ook racisme is ? Stereotypering van de witte man? Als ZP fans racisten zijn, zijn white chick kijkers allemaal nazi's.
Die zijn nog vele malen erger.quote:Op zondag 5 oktober 2014 17:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Racisme beperkt zich dan ook niet tot de rozegekleurde mens, ook donkergekleurde mensen doen aan racisme.
Zoals ik al zei, een cultuur laat zich niet van hogerop aansturen. Wat de mechanismes zijn is een ingewikkelder vraagstuk maar dat het volk uiteindelijk zelf bepaalt hoe haar cultuur is is een gegeven. Doen onze eigen bedrijven het niet uit angst voor juridisch gezever dan doen Chinese bedrijven het wel en kopen we het van hen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 17:12 schreef Scorpie het volgende:
http://www.geenstijl.nl/m(...)quinsy_en_sunny.html
Die Chinezen snappen hetZP blijft
is het ? je weet zeker dat dit geen discriminerend gedoe is van je ?quote:
Goed gezien van je ... pas het eens op jezelf toe met je visie dat je 'het kwaad' moet symboliseren door ene Piet een donker huidskleur te geven.quote:Op zondag 5 oktober 2014 17:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Racisme beperkt zich dan ook niet tot de rozegekleurde mens, ook donkergekleurde mensen doen aan racisme. Alles wat vreemd is wordt door veel mensen als potentiëel gevaarlijk ervaren, waarschijnlijk een gevolg van het feit dat het in de natuur ook zo was toen wij nog in een berenvel rondliepen en in grotten leefden. Een mens kan dit rationaliseren en zodoende niet racistisch zijn maar niet iedereen slaagt daar in met als gevolg dat hij/zij racistisch is.
Ja, lachen zeg.quote:Op zondag 5 oktober 2014 21:17 schreef Evertjan het volgende:
goede ouwe tijd toen alles nog humor was
[ afbeelding ]
In 1982, ja. Die Silly Wandelpeen toch...quote:Op zondag 5 oktober 2014 21:17 schreef Evertjan het volgende:
goede ouwe tijd toen alles nog humor was
[ afbeelding ]
Waar kan men lezen dat deze groep zegt dat ZP een goedkeuring is van slavernij ?quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:
............ knip......
Volgens hen is Zwarte Piet een verkapte goedkeuring van de transatlantische slavernij en slavenhandel,
http://www.omroepwest.nl/(...)asintocht-mag-niet-g
nee hoor.... jouw gejank is echt geen terrorismequote:Op maandag 6 oktober 2014 19:57 schreef Red_85 het volgende:
Ah leuk, laat dat jankgespuis het maar escaleren.
Gaat steeds meer op terrorisme lijken.
Achgos, hebbie de blues manneke?quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
nee hoor.... jouw gejank is echt geen terrorisme
en vreedzaam demonsteren is ook geen terrorisme, ook niet als het bij een route is van een sintintocht.
zelfs stenen gooien is geen terrorisme
Trollywollywolly.quote:Op maandag 6 oktober 2014 19:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
nee hoor.... jouw gejank is echt geen terrorisme
en vreedzaam demonsteren is ook geen terrorisme, ook niet als bij een route is van een sintintocht.
zelfs stenen gooien is geen terrorisme
Hoe kom je daar nou weer bij? Mooi gespiegeld trouwens, heb je dat geleerd op de pestcursus?quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
achgos.... je hebt geen zinnige argumenten ?
Omdat je persé wilde reageren op een pesterige manier en helemaal geen argumenten heb.quote:
nou nou..... waarom zijn zij racist. ?quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:04 schreef NotYou het volgende:
[ afbeelding ]
Moet je zien wat een smerige racisten! Vierders van de slavernij!
Aanstellerige racistische verpesters van een kinderfeest lijkt me daarentegen zeer treffend verwoord, dat of mensen met psychische problemen.quote:
aanstellers klopt iddquote:Op maandag 6 oktober 2014 20:07 schreef NotYou het volgende:
[..]
Aanstellerige racistische verpesters van een kinderfeest lijkt me daarentegen zeer treffend verwoord, dat of mensen met psychische problemen.
quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:06 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
nou nou..... waarom zijn zij racist. ?
Niet zomaar mensen verketteren
nou .. jij zit reacties uit te lokken ... met die onzinbeschuldiging van dit is terrorisme.quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Trollywollywolly.
Leuk he, selectief lezen. Doet de discussie veel goeds.
Blijf ook maar selectief verongelijkt doen. Gaat je ver brengen..
Je verkettert mensen alweer tot racist ...... dat racisme zit hem wel bij jou tussen de oren hee?quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:07 schreef NotYou het volgende:
[..]
Aanstellerige racistische verpesters van een kinderfeest lijkt me daarentegen zeer treffend verwoord, dat of mensen met psychische problemen.
quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je verkettert mensen alweer tot racist ...... dat racisme zit hem wel bij jou tussen de oren hee?
Kun je aantonen dat deze groep Zwarte Piet Niet uitgaat van racistische oordelen ?
Zou Quinsy nu alleen de zwarte pianotoetsen gebruiken?quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:19 schreef NotYou het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Één van de twee initiatiefnemers achter de Zwarte Piet Is Racisme-beweging.
Uiteraard. De ZP-fanboys voeren uit alle macht een achterhoedegevecht wat ze op termijn gewoon gaan verliezen. Het balletje is gaan rollen en allang niet meer te stoppen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Volgende week is in Amsterdam trouwens het hoger beroep over de uitspraak dat zwarte piet een 'negatief stereotype' is. Ben benieuwd of die uitspraak stand houdt.
http://en.wikipedia.org/w(...)_scales_of_the_pianoquote:Op maandag 6 oktober 2014 20:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zou Quinsy nu alleen de zwarte pianotoetsen gebruiken?
quote:'Organisatie Kwakoe mag niet in handen blanken vallen'
Afro-Surinaamse organisaties eisen dat het Kwakoe Festival een Surinaamse aangelegenheid blijft. In twee raadsadressen aan de stadsdeelraad van Zuidoost noemen de organisaties het ontoelaatbaar dat het festival als cultureel erfgoed van de Afro-Surinaamse gemeenschap in handen komt van de nazaten van slavenhouders.
Het stadsdeelbestuur besloot eind vorig jaar de organisatie van het zomerfestival open te stellen voor ondernemers van buiten Zuidoost. Aanleiding was de editie van afgelopen zomer, die organisatorisch en financieel aan alle kanten rammelde. Als voorwaarde voor het verlenen van de vergunning werd daarna onder meer opgenomen een bewezen ervaring met de succesvolle organisatie van grootschalige evenementen.
Twee Afro-Surinaamse kandidaten voor de vergunning, de stichting Konsensi van Kwakoeveteraan Emile Esajas en de stichting Kwaku Family van George Olymph, vrezen dat de organisatie dit jaar in vreemde, blanke handen belandt. 'Kwakoe is een zwart belang', aldus Olymph in zijn brief aan de deelraad. 'En het belang van de Surinaamse gemeenschap in Amsterdam wordt op zeer onfatsoenlijke manier ondermijnd.'
Lees vandaag meer in Het Parool.
(Door: Patrick Meershoek)
Helemaal waar.quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:23 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Uiteraard. De ZP-fanboys voeren uit alle macht een achterhoedegevecht wat ze op termijn gewoon gaan verliezen. Het balletje is gaan rollen en allang niet meer te stoppen.
aansteller! aansteller!quote:
Het is net als met roken. 20 jaar geleden kon dat overal en was het de sociale norm en heel langzaam is dat compleet veranderd doordat er een paar mensen zijn gaan zeuren e de rechter die zeurpieten gelijk gaf. Zelfde proces is hier aan de gang....over 20 jaar is ZP zoals wij hem nu kennen compleet uit het straatbeeld verdwenen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:33 schreef sp3c het volgende:
lijkt er meer op dat men uit volle kracht aan een balletje zit te trekken dat maar niet wil rollen
slecht voorbeeldquote:Op maandag 6 oktober 2014 20:39 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het is net als met roken. 20 jaar geleden kon dat overal en was het de sociale norm en heel langzaam is dat compleet veranderd doordat er een paar mensen zijn gaan zeuren e de rechter die zeurpieten gelijk gaf. Zelfde proces is hier aan de gang....over 20 jaar is ZP zoals wij hem nu kennen compleet uit het straatbeeld verdwenen.
Zolang je de wet aan je kant hebt, dan kunnen anderen vinden wat ze willen, maar dan is er geen stoppen meer aan.
Kan je er niet tegen, jochie. Achgossie.quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
nou .. jij zit reacties uit te lokken ... met die onzinbeschuldiging van dit is terrorisme.
Dat is ook janken (in de betekenis van een overdreven bombarie maken)
Maar waarom moet het escaleren. Meer mensen moeten demonstreren tegen een sintoptocht terwijl die gaande is ..?
dat hele wegmetons geroep is een beetje aanstelleritis toch?quote:
volgens mij zijn zijn argumenten beter dan die van jou eerlijk gezegdquote:Op maandag 6 oktober 2014 21:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kan je er niet tegen, jochie. Achgossie.
Ach, op trollen reageer ik zo. En persoonlijke meningen heb ik niet zoveel aan sp3c. Net zoals dat zwarte piet racisme vinden, een persoonlijke mening is van een hypocriet gedeelte van een bepaalde gemeenschap.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
volgens mij zijn zijn argumenten beter dan die van jou eerlijk gezegd
en die van hem zijn niet zo sterk
te subtiel zeker ...quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ach, op trollen reageer ik zo. En persoonlijke meningen heb ik niet zoveel aan sp3c.
kijk dit is wel goedquote:Op maandag 6 oktober 2014 21:14 schreef Red_85 het volgende:
En persoonlijke meningen heb ik niet zoveel aan sp3c. Net zoals dat zwarte piet racisme vinden, een persoonlijke mening is van een hypocriet gedeelte van een bepaalde gemeenschap.
Hun waan, daden en oproepen grenzen wel degelijk aan terrorisme trouwens als je goed kijkt naar de definitie.
wat is er goed.... wat is die definitie van terrorisme dan en waarom valt een zekere anti-pietmening ( welke precies?) binnen die definitie?quote:
dat geeft nietquote:Op maandag 6 oktober 2014 21:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wat is er goed.... wat is die definitie van terrorisme dan en waarom valt een zekere anti-pietmening ( welke precies?) binnen die definitie?
Ik vind het waanzin, maar misschien als de user een goed verhaal kan maken, dan kan er een zinnig debat volgen.....
Wacht ook even voordat je iets quote.quote:
Met dreiging van geweld een bepaald doel proberen te bereiken om zelf beter te worden?quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:21 schreef sp3c het volgende:
al heeft het met terreur nog steeds niets te maken natuurlijk
volgens de definitie is dat indiscriminating (die is heel belangrijk maar ik heb er ff geen nederlands woord voor paraat) geweld met als doel het volk angst aan te jagen om zo een politiek doel te bewerkstelligen
ofzoiets
daar is natuurlijk geen sprake van
zijn gewoon een paar loonies die de rechter een beetje lopen te trollen een beetje demonstreren
Er wordt hier niet aan een stukje Nederlandse cultuur getornd? Een deel moet niet letterlijk weg?quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat hele wegmetons geroep is een beetje aanstelleritis toch?
slaat iig niet echt ergens op
Jij en ceberut, daar valt een zinnig woord mee te wisselen, dat is geen waanzin.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wat is er goed.... wat is die definitie van terrorisme dan en waarom valt een zekere anti-pietmening ( welke precies?) binnen die definitie?
Ik vind het waanzin, maar misschien als de user een goed verhaal kan maken, dan kan er een zinnig debat volgen.....
weg met een stukje van ons is niet hetzelfde als weg met onsquote:Op maandag 6 oktober 2014 21:24 schreef NotYou het volgende:
[..]
Er wordt hier niet aan een stukje Nederlandse cultuur getornd? Een deel moet niet letterlijk weg?
Sinterklaas en zwarte piet is een van de belangrijkste feesten van het land. Dus ja.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
weg met een stukje van ons is niet hetzelfde als weg met ons
nahquote:Op maandag 6 oktober 2014 21:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wacht ook even voordat je iets quote.
wordt er opgeroepen om alle zwarte pieten ko te slaan dan?quote:[..]
Met dreiging van geweld een bepaald doel proberen te bereiken om zelf beter te worden?
Oproepen tot geweld? Oproepen tot alle zwarte pieten ko slaan? Oproepen met z'n allen een bepaalde gebeurtenis te verstoren?
Zit op de grens dit.
Weg met ons in onze huidige vorm.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
weg met een stukje van ons is niet hetzelfde als weg met ons
dat feest gaat gewoon door zonder al dan niet zwarte pietquote:Op maandag 6 oktober 2014 21:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Sinterklaas en zwarte piet is een van de belangrijkste feesten van het land. Dus ja.
ja ik vind het een beetje aanstelleritis hoorquote:
Vorig jaar de gesprekken gemist bij de deur van de rechtbank?quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
nah
[..]
wordt er opgeroepen om alle zwarte pieten ko te slaan dan?
das nog geen terreur maar het lijkt me op zijn minst strafbaar
Heb je daar ook argumenten voor of wil je het bij deze mededeling laten?quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja ik vind het een beetje aanstelleritis hoor
Zwarte piet is met Sinterklaas. Zie je punt echt niet. Zwarte piet hoort bij Sinterklaas als de arreslee met rudolph ervoor en de elfjes bij de kerstman.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat feest gaat gewoon door zonder al dan niet zwarte piet
zo belangrijk is hij nu ook weer niet
dat denk ikquote:Op maandag 6 oktober 2014 21:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vorig jaar de gesprekken gemist bij de deur van de rechtbank?
das een beetje een pot/ketel verhaal vind je niet?quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:31 schreef NotYou het volgende:
[..]
Heb je daar ook argumenten voor of wil je het bij deze mededeling laten?
Je vergelijkt het koningshuis serieus met het sinterklaasfeest? Succes met het vinden van een kind bij wie het koningshuis zo leeft als sinterklaas (quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
das een beetje een pot/ketel verhaal vind je niet?
ik vind het gewoon een beetje onzin om wegmetons wegmetons te roepen zonder er verder argumenten bij te geven
iedereen heeft wel ergens een mening over, sommige mensen willen het koningshuis weghebben ... das een stuk groter stukje nederlandse koeltoer en het feestje is ook een stuk groter
is dat ook wegmetons?
lijkt me onzin, je hoeft het niet met alles eens te zijn om ergens van te houden
Door een middelbare-school-leraar, een groepje vrouwen, een groepje jongeren en de groep die het kortgeding hadden aangespannen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat denk ik
werd daar opgeroepen om alle zwarte pieten KO te slaan?
Dat is eveneens een traditie met bijbehorende feestdag wat door het hele land gevierd wordt.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:39 schreef NotYou het volgende:
[..]
Je vergelijkt het koningshuis serieus met het sinterklaasfeest?
Sorry! woordje vergeten.quote:
ik kan me mijn laatste sinterklaasfeest niet ineens herinneren ... koninginnedag daarentegenquote:Op maandag 6 oktober 2014 21:39 schreef NotYou het volgende:
[..]
Je vergelijkt het koningshuis serieus met het sinterklaasfeest? Succes met het vinden van een kind bij wie het koningshuis zo leeft als sinterklaas () en een volwassene die er zo warme herrinneringen aan heeft als aan de sinterklaasvieringen in zijn eigen jeugd.
Vrijmarkt + pseudo-nationalistisch zuipfestijn kan ook wel in het kader van de republiek. Beetje jammer dat je de toelichting weglaat bij die quote.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:43 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is eveneens een traditie met bijbehorende feestdag wat door het hele land gevierd wordt.
Wel ironisch dat uitgerekend GeenStijl die uitlating zo opvat.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Door een middelbare-school-leraar, een groepje vrouwen, een groepje jongeren en de groep die het kortgeding hadden aangespannen.
Hier van die leraar en het verhaal wat daarbij kwam:
http://www.geenstijl.nl/m(...)en_niet_zeker_t.html
http://www.dumpert.nl/med(...)rtepietenmepper.html
kan het nu ff niet terugkijken maar deze man zei toch iets in de trend van dat hij ze zelf even in elkaar zou gaan slaan oid?quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Door een middelbare-school-leraar, een groepje vrouwen, een groepje jongeren en de groep die het kortgeding hadden aangespannen.
Hier van die leraar en het verhaal wat daarbij kwam:
http://www.geenstijl.nl/m(...)en_niet_zeker_t.html
http://www.dumpert.nl/med(...)rtepietenmepper.html
Ach ja, downplayen omdat de bron in jou ogen niet goed is.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wel ironisch dat uitgerekend GeenStijl die uitlating zo opvat.
sinterklaas kan ook wel zonder piet, dat is het punt toch niet?quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:45 schreef NotYou het volgende:
[..]
Vrijmarkt + pseudo-nationalistisch zuipfestijn kan ook wel in het kader van de republiek. Beetje jammer dat je de toelichting weglaat bij die quote.
Sinterklaas kan ook wel af met hulp van andere Pieten. Dat 'weg met ons' slaat natuurlijk nergens op, alle tradities zijn aan verandering onderhevig. Tenslotte zagen Sinterklaas en Zwarte Piet er 50 jaar terug ook nog anders uit.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:45 schreef NotYou het volgende:
[..]
Vrijmarkt + pseudo-nationalistisch zuipfestijn kan ook wel in het kader van de republiek. Beetje jammer dat je de toelichting weglaat bij die quote.
quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
kan het nu ff niet terugkijken maar deze man zei toch iets in de trend van dat hij ze zelf even in elkaar zou gaan slaan oid?
dat mag natuurlijk niet maar het is toch even wat anders dan terreur hoor
quote:ter·reur (de; v(m)) 1georganiseerd politiek geweld
quote:terreur
de terreur zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [tɛˈrør] georganiseerd geweld om een bepaald (politiek) doel te bereiken Voorbeeld: `vluchten voor de terreur van het dictatoriale regime`Synoniem: terrorisme ...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/terreur
[zelfstandig naamwoord]• gewelddadig gedrag waarmee je mensen laat gehoorzamen
vb:deze dictator heerst met terreur
zelfstandig naamwoord: ter-reur
de terreur
Gevonden op http://oud.digischool.nl/ne/nt2/LTR_T/W7794.HTM
quote:TERREUR
1) Bewind 2) Bestuur 3) Dwang 4) Geweldpleging 5) Georganiseerd geweld 6) Georganiseerd politiek geweld 7) Onderdrukking 8) Repressie 9) Schrikbewind 10) Terrorisme 11) Wreed systeem 12) Wrede schrikaanjaging 13) Wreedheid
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/TERREUR/1
(terrorisme / terreur) (terrorism) (strafrecht) oogmerk om de bevolking of een deel van de bevolking van een land vrees aan te jagen, dan wel een overheid of internationale organisatie te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden, dan wel de fundamentele politieke, constitutionele, economische of sociale structuren van een l
Gevonden op http://jw.juridischwoorde(...)p?termRechtsgebiedId
Hij zou het goedkeuren als iemand anders het zou doen. Maar nogmaals, hij was niet de enige. Oproepen desnoods met geweld je doel te bereiken, dat grenst er aan en daarmee heb je al je gratie verloren.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
kan het nu ff niet terugkijken maar deze man zei toch iets in de trend van dat hij ze zelf even in elkaar zou gaan slaan oid?
dat mag natuurlijk niet maar het is toch even wat anders dan terreur hoor
Ik hoor vooral figuren die de uitlating van die docent maatschappijleer veroordelen. En een paar pubertjes die stoer doen voor de camera. Lekker boeiend allemaal.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ach ja, downplayen omdat de bron in jou ogen niet goed is.
Denk wel dat de woorden van de geïnterviewden genoeg zeggen.
ja precies, het is toch echt wat andersquote:
dat laatste sowiesoquote:Op maandag 6 oktober 2014 21:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hij zou het goedkeuren als iemand anders het zou doen. Maar nogmaals, hij was niet de enige. Oproepen desnoods met geweld je doel te bereiken, dat grenst er aan en daarmee heb je al je gratie verloren.
Sinterklaas kan niet inneens maar zonder Piet omdat jij toevallig meer hechtte aan andermans oude troep of het verkopen van je eigen zooi op koninginnedag.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
sinterklaas kan ook wel zonder piet, dat is het punt toch niet?
maar als je van het koningshuis afwilt is wegmetons roepen een beetje gek begrijp ik hieruit?
Downplayen. Dit is gewoon oproepen tot geweld, maar dat hoor jij er niet in. Verbaasd me niets overigens.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:50 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik hoor vooral figuren die de uitlating van die docent maatschappijleer veroordelen. En een paar pubertjes die stoer doen voor de camera. Lekker boeiend allemaal.
Ik zie meerdere definities waarbinnen het prima past.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja precies, het is toch echt wat anders
Pssssssst het is verbaastdd met t dubbel d.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Downplayen. Dit is gewoon oproepen tot geweld, maar dat hoor jij er niet in. Verbaasd me niets overigens.
Hoe roept hij precies op tot geweld? Door aan te geven dat hij het niet zou veroordelen?quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Downplayen. Dit is gewoon oproepen tot geweld, maar dat hoor jij er niet in.
Danku.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:52 schreef NotYou het volgende:
[..]
Ik zie meerdere definities waarbinnen het prima past.
gekke zinquote:Op maandag 6 oktober 2014 21:51 schreef NotYou het volgende:
[..]
Sinterklaas kan niet zonder Piet omdat jij toevallig meer hechte aan andermans oude troep of het verkopen van je eigen zooi op koninginnedag.
Je zou je wat betreft overdrijvingen prima aan kunnen sluiten bij Gario.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:52 schreef NotYou het volgende:
[..]
Woorden vergeten, d's wisselen voor t's.. Wordt laat. Ga slapen, de mzzl.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:53 schreef NotYou het volgende:
[..]
Pssssssst het is verbaastdd met t dubbel d.
enige geweld die ik gezien heb inzake zwarte piet was dat papuadametje wat een beetje heen en weer werd geduwd door een stel h00lies op een propieten feestjequote:Op maandag 6 oktober 2014 21:52 schreef NotYou het volgende:
[..]
Eens, gecorrigeerd en waar nodig aangevuld:quote:
quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:51 schreef NotYou het volgende:
[..]
Sinterklaas kan niet inneens maar zonder Piet omdat jij toevallig meer hechtte aan andermans oude troep of het verkopen van je eigen zooi op koninginnedag.
Jij ziet alleen maar wat je wil. Oost-Indisch doof en blind noemen we dat. Ow wacht, dat is ook weer racisme natuurlijk.quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:53 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoe roept hij precies op tot geweld? Door aan te geven dat hij het niet zou veroordelen?
Ging het hierboven, een paar minuten geleden, niet nog om een groep en een oproep tot geweld tegen pieten?quote:Op maandag 6 oktober 2014 21:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
enige geweld die ik gezien heb inzake zwarte piet was dat papuadametje wat een beetje heen en weer werd geduwd door een stel h00lies op een propieten feestje
was dat terreur?
slaat nog steeds niet echt ergens opquote:Op maandag 6 oktober 2014 21:55 schreef NotYou het volgende:
[..]
Eens, gecorrigeerd en waar nodig aangevuld:
[..]
jaquote:Op maandag 6 oktober 2014 21:56 schreef NotYou het volgende:
[..]
Ging het hierboven, een paar minuten geleden, niet nog om een groep en een oproep tot geweld tegen pieten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |