abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144978272

quote:
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.

De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.

HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.

Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.

Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.

Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'

Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtml

Nieuwste ontwikkelingen

Fisher-Price bant Zwarte Piet
Rechter Amsterdam: Zwarte Piet is een kwetsend figuur

Alle Sinterklaasliedjes herschreven

Zwarte Piet maakt het basisscholen moeilijk

Winkelbedrijven worstelen met Zwarte Piet

Hier verder!

[ Bericht 47% gewijzigd door Specularium op 29-09-2014 09:16:54 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 september 2014 @ 12:31:42 #2
862 Arcee
Look closer
pi_144978340
Zelfde TT.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_144978403
quote:
15s.gif Op zondag 28 september 2014 12:31 schreef Arcee het volgende:
Zelfde TT.
Ja, sorry.
pi_144978521
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 12:27 schreef Montagui het volgende:

Dat 4% VINDT dat Zwarte Piet een negatieve stereotypering is van de zwarte medemens is hun goed recht, net zoals dat 96% VINDT van niet. Ben benieuwd wat een rechter besluit wanneer die 96% voor hun belangen opkomen en daarbij ook artikel 8 van de EVRM aanhalen.
Leg eens uit dan welke argumenten er aangevoerd zouden worden en hoe een rechter dat zou beoordelen?
pi_144995124
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 01:12 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Corrigeer de spelfouten van Zwarte Piet.
Als dat echt een opdracht is, is die wel riskant. Die zou ik zelf niet zo bedacht hebben.
Het is onnozel om een verhaaltje van de opdracht te maken. :N
Wat is er mis met "verbeter de spelfouten". Hou toch op met die pedagogische flauwekul dat het in de belevingswereld moet passen blablabla.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_144995187
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 22:19 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Als jij niet inziet waarom ZP als een negatieve stereotypering wordt ervaren, nadat je kennis hebt genomen van de argumenten, dan hebben wij een onoverbrugbaar verschil van mening op dat punt. Lijkt me onnodig om daaromtrent een discussie te gaan voeren.

Neem het als een waarheid dat er mensen zijn die een negatief stereotype zien in ZP, met een onderbouwing die zij daarvoor voldoende achten.
Dit was niet aan mij gericht maar ik wil hier wel even op reageren.
• huidskleur: zwart en niet lichtbruin, middelmatig bruin of chocoladebruin. Donkerder dan chocolade met een hoog cacaopercentage kom je in het echt niet tegen. Dus hoezo een negatieve stereotypering
• kleding: ooit de mode, ook onder mensen die een rozekleurige huid hadden. Laten we bovendien niet vergeten dat voorafgaande aan onze renaissance (tussen het Romeinse rijk en de renaissance) de macht in het ZO van Europa, het ZW van Azië en het noorden van Africa lag. Je weet wel, de Byzantijnen en Moren en zo.
• lippen en oorringen: vooruit, dat mag je misschien opvatten als een stereotypering en het is niet noodzakelijk voor het figuur ZP. Dan passen we dat aan en lullen we niet meer over de kleur. Deal? ;)
#NoDAPL
pi_144995626
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 01:10 schreef luxerobots het volgende:
Ik vind het een uitermate zwakke uitspraak van de rechtbank. Ik kan ook begrijpen dat de rechters in de volksmond links genoemd worden. Dit is geen objectieve uitspraak, de rechter heeft niet gekeken naar de hele situatie om tot een objectief oordeel te komen. De rechter heeft gewoon de punten van de anti-pieten overgenomen. Anders waren ze niet aangekomen met krompraat, kroeshaar en dikke lippen.
Objectieve rechtspraak is natuurlijk allesbehalve vanzelfsprekend. Aan het einde van de dag wordt de kwaliteit van de rechtspraak bepaald door de kwaliteiten van de persoon die deze mening vormt of de personen die deze mening vormen. Niet voor niets hebben we hoger beroep en zijn in het algemeen de rechters van de hogere rechtbanken wat capabeler dan de rechters van de lagere rechtbanken. Dan nog is er absoluut geen garantie maar omwille van praktische overwegingen moet je op een gegeven moment maar genoegen nemen met een uitspraak. Dit is dan nog uitgaande van goede wil en capabele rechters. In tal van zaken zijn onschuldige mensen veroordeeld doordat de rechters onvoldoende inzicht hadden in de bewijslast (misinterpretatie forensisch bewijs, meegaan in de tunnelvisie van de rechercheurs) of omdat politici de druk opvoerden (Fred Spijkers).
#NoDAPL
pi_144996594
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 12:27 schreef Montagui het volgende:

[..]

Er is alleen maar een uitspraak gedaan n.a.v. de klachten van de eisers. Daarbij is alleen gekeken naar het belang van de eisers. En als eisers zich gekrenkt voelen dan kan een rechter niets anders dan erkennen dat een 'gevoel' terecht is. Immers een 'gevoel' hebben bij iets is subjectief en kan je niet tegenspreken.

Op het moment dat er een nieuwe rechtszaak komt waarbij naar de belangen gekeken wordt van de 96% pro-Zwarte Pieters zullen hun belangen afgewogen worden.

Dat 4% VINDT dat Zwarte Piet een negatieve stereotypering is van de zwarte medemens is hun goed recht, net zoals dat 96% VINDT van niet. Ben benieuwd wat een rechter besluit wanneer die 96% voor hun belangen opkomen en daarbij ook artikel 8 van de EVRM aanhalen.
Het hebben van een gevoel kun je inderdaad niet met succes tegenspreken, maar het is natuurlijk wel de vraag of een geheel eigen gevoel ook meteen de basis van een gerechtelijke uitspraak moet of kan zijn.
In een andere discussie had iemand het onwankelbare gevoel dat het heelal geschapen is. Gevraagd naar onderbouwing was het antwoord: "Dat voel ik zo, dus is het zo!" Tja.
In dit geval heeft de rechter vrijwel alle mogelijke wetten afgezocht en kon hij NIET tot de conclusie racisme komen. Behalve dan het geheel persoonlijke gevoel.
In mijn ogen een blamage! Dat voel ik namelijk zo, dus is het zo.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_144996872
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is onnozel om een verhaaltje van de opdracht te maken. :N
Wat is er mis met "verbeter de spelfouten". Hou toch op met die pedagogische flauwekul dat het in de belevingswereld moet passen blablabla.
Het verbeteren van spelfouten juich ik toe, uiteraard. En als de spelfouten van Zwarte Piet in een serie zitten met spelfouten van FOK!kers of zo, dan is er geen probleem. Of een oefening om Sinterklaas wat normaler te laten praten. Maar als dat niet zo is, heeft ze een puntje.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_144997013
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:03 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Het verbeteren van spelfouten juich ik toe, uiteraard. En als de spelfouten van Zwarte Piet in een serie zitten met spelfouten van FOK!kers of zo, dan is er geen probleem. Of een oefening om Sinterklaas wat normaler te laten praten. Maar als dat niet zo is, heeft ze een puntje.
Je kan gewoon als opdracht geven om spelfouten te verbeteren, je moet geen verhaaltje maken van een opdracht: niet alleen is het ergerlijk voor iedereen die niet een debiel is, ook werkt het averechts (een opdracht moet zo helder mogelijk zijn, dus zo kort en zakelijk mogelijk geformuleerd) en is het nergens goed voor. Gevolg van teveel pedagogisch gezever bij lerarenopleidingen. Een voetbaltrainer (van Gaal?) zei eens dat je niet per se beter wordt door te trainen, je wordt slechts beter in wat je doet, als je op een verkeerde manier traint dan kan dat ook een negatieve invloed op het spel hebben. Dat is aardig van toepassing op dit aspect van de lerarenopleidingen.
#NoDAPL
pi_144997178
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

• lippen en oorringen: vooruit, dat mag je misschien opvatten als een stereotypering en het is niet noodzakelijk voor het figuur ZP. Dan passen we dat aan en lullen we niet meer over de kleur. Deal? ;)
Je wilt persé sintsknecht zwart hebben he ?
Die kleur van de huid is belangrijk voor je?
Maar het het mag geen echte ongeschminket zwarte man of vrouw zijn?
Die schminkkleur is natuurlijk ook een stereotypering. van een Moor.
Moren kunnen best minder donker zijn. Maar dat wordt gezien als een aanval op het sintfeest.
Net zoals de stereotype mijter van de sint. Idd wordt er meestal een kruis afgebeeld , maar echte bisschoppen hebben vaker geen kruis op de mijter dan wel.

1907.. een heruitgave van een boek van Schenkman
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/PRB01:865856249
Piet was niet zwart, maar donkerbruin, wat meer realistisch is, Zwart is de karikatuur,
Rode lippen ook.
Sint had geen rode mijter ( ook meer realistischer voor bisschoppen) en geen kruis op de mijter.
Die witte baard was not-done voor bisschoppen in 1850-1907. Nog steeds niet

[ Bericht 10% gewijzigd door Bluesdude op 28-09-2014 21:18:04 ]
pi_144997246
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je kan gewoon als opdracht geven om spelfouten te verbeteren, je moet geen verhaaltje maken van een opdracht: niet alleen is het ergerlijk voor iedereen die niet een debiel is, ook werkt het averechts (een opdracht moet zo helder mogelijk zijn, dus zo kort en zakelijk mogelijk geformuleerd) en is het nergens goed voor. Gevolg van teveel pedagogisch gezever bij lerarenopleidingen. Een voetbaltrainer (van Gaal?) zei eens dat je niet per se beter wordt door te trainen, je wordt slechts beter in wat je doet, als je op een verkeerde manier traint dan kan dat ook een negatieve invloed op het spel hebben. Dat is aardig van toepassing op dit aspect van de lerarenopleidingen.
Oh, bedoel je het zo!
Dan ben ik het met je eens: er komt alleen maar nutteloze en afleidende non-informatie bij.
pi_144997577
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 22:19 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Als jij niet inziet waarom ZP als een negatieve stereotypering wordt ervaren, nadat je kennis hebt genomen van de argumenten, dan hebben wij een onoverbrugbaar verschil van mening op dat punt. Lijkt me onnodig om daaromtrent een discussie te gaan voeren.

Neem het als een waarheid dat er mensen zijn die een negatief stereotype zien in ZP, met een onderbouwing die zij daarvoor voldoende achten.
Oh, ik kan me wel voorstellen dat iemand Zwarte Piet als negatieve stereotypering ervaart, maar dan heb je meer aan correctie via een goede psycholoog of psychiater of zo, dan aan het verbieden van Zwarte Piet. Laatst zag ik die jongen van dat uitgelekte e-mailtje bij Umberto Tan aan tafel. Die jongen had gelijk gekregen van de rechter maar was nog steeds geschokt. Terwijl Tan meldde, dat hij een dergelijke typering van zich af laat glijden. Misschien zou hij wel de dader aanspreken, maar hij zou er niet door van slag zijn.

Laten die actievoerders echte discriminatie in het echte leven aanpakken, in plaats van dergelijke symboolpolitiek op de vierkante mm gouden oorbel te voeren.

En wat er mis is met zijn functie ontgaat me al helemaal. Een knecht is gewoon een betaalde medewerker, tegenwoordig werknemer genoemd. Een slaaf wordt daarentegen niet betaald.
pi_144997791
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee, dan zou hij een zwart gat zijn wat alle materie in de buurt opzuigt. Slecht idee. :)
Wat jij echter bedoelt met zwart, ja, ik wil graag dat ZP zo'n donker mogelijk kleur heeft. Het is hier al meermaals uitgelegd (door meerdere mensen) waarom wij dat belangrijk vinden. Symbolische betekenis van contrast licht-donker. Daarnaast zijn Ome Piet en juf Lies wel heel erg herkenbaar als ze niet geschminkt zijn.
Wat is het probleem met het 'zwart' zijn van ZP? Die kleur komt in de natuur nergens voor. In Africa zijn ze hooguit chocoladebruin - chocolade met 70% cacao of zoiets - , dat is een geheel anderer kleur dan die ZP heeft. Hoe moeilijk is het om die twee kleuren uit elkaar te houden? Ziet roze er voor de zeurpieten ook uit zoals geel? :?

quote:
Aangezien dan het licht-duister contrast ontbreekt, nee.

quote:
Moren kunnen best minder donker zijn. Maar dat wordt gezien als een aanval op het sintfeest.
Juiste constatering van het eerste, verkeerde conclusie hieruit naar mijn mening.
Het feit dat alle Africanen juist veel minder donker gekleurd zijn dan ZP - wat ik hier zelf ook al veelvuldig heb aangegeven - onderbouwt dat ZP helemaal niet is gebaseerd op negers. Dan zouden ze voor de kleur chocoladebruin hebben gekozen, niet voor 'zwart'. Wij willen ze niet minder donker maken omdat het niet gaat om een relatie met de huidskleur van een deel van de wereldbevolking, wij willen ZP 'zwart' hebben omdat het licht van Sinterklaas groter is bij het duister van Zwarte Piet. Daarom moet Zwarte Piet een beetje een boeman zijn, zonder dat kinderen bang voor hem worden. Sinterklaas is immers een goedheiligman, hij moet een symbool van het goede zijn en licht wordt nu eenmaal geassocieerd met goed en duister met kwaad. Dat een deel van de mensen een donkerdere huidskleur heeft doordat ze meer malanine hebben heeft hier niets mee te maken, dat is niet de inspiratiebron voor die licht-duister symboliek. Niet voor niets worden goede acteurs zoals Morgan Freeman gewaardeerd en gerespecteerd omwille van hun acteerkwaliteiten en staat bijna niemand stil bij hun huidskleur.
#NoDAPL
pi_144997904
quote:
Net zoals de stereotype mijter van de sint. Idd wordt er meestal een kruis afgebeeld , maar echte bisschoppen hebben vaker geen kruis op de mijter dan wel.
Ach, dat is ooit zo ontstaan omdat het helpt bij de herkenning van de figuur en omdat het kruis nu eenmaal een belangrijk symbool was voor de christenen. Het lijkt me niet echt belangrijk. Realisme is slechts een van de afwegingen.
#NoDAPL
  zondag 28 september 2014 @ 21:31:24 #16
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144998351
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die kleur van de huid is belangrijk voor je?
Die schminkkleur is natuurlijk ook een stereotypering. van een Moor.

[ afbeelding ]
1907.. een heruitgave van een boek van Schenkman
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/PRB01:865856249
Piet was niet zwart, maar donkerbruin, wat meer realistisch is, Zwart is de karikatuur,
Rode lippen ook.
Sint had geen rode mijter ( ook meer realistischer voor bisschoppen) en geen kruis op de mijter.
Die witte baard was not-done voor bisschoppen in 1850-1907. Nog steeds niet

Stereotiep is niet hetzelfde als karikaturaal. Bij Callenfels in 1903 is Piet pikzwart, met rode lippen en oorringen, maar verder vrij realistisch getekend. Er is niets wat erop wijst dat hij als een "karikatuur" moet worden gezien - hij rijdt zelfs te paard de stad binnen.

pi_144998872
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee, dan zou hij een zwart gat zijn wat alle materie in de buurt opzuigt. Slecht idee. :)
Wat jij echter bedoelt met zwart, ja, ik wil graag dat ZP zo'n donker mogelijk kleur heeft. Het is hier al meermaals uitgelegd (door meerdere mensen) waarom wij dat belangrijk vinden. Symbolische betekenis van contrast licht-donker.
symboliek? zwart als symbool van slechtigheid ?
oei..... wat discriminerend voor echte zwarte mensen

Daarnaast zijn Ome Piet en juf Lies wel heel erg herkenbaar als ze niet geschminkt zijn.
Wat is het probleem met het 'zwart' zijn van ZP? Die kleur komt in de natuur nergens voor. In Africa zijn ze hooguit chocoladebruin - chocolade met 70% cacao of zoiets - , dat is een geheel anderer kleur dan die ZP heeft. Hoe moeilijk is het om die twee kleuren uit elkaar te houden? Ziet roze er voor de zeurpieten ook uit zoals geel? :?

[..]

[..]
quote:
Juiste constatering van het eerste, verkeerde conclusie hieruit naar mijn mening.
Het feit dat alle Africanen juist veel minder donker gekleurd zijn dan ZP - wat ik hier zelf ook al veelvuldig heb aangegeven - onderbouwt dat ZP helemaal niet is gebaseerd op negers.
nonsens.... het is een karikatuur van echte mensen.. in Amerika had men blackface

quote:
wij willen ZP 'zwart' hebben omdat het licht van Sinterklaas groter is bij het duister van Zwarte Piet. Daarom moet Zwarte Piet een beetje een boeman zijn, zonder dat kinderen bang voor hem worden. Sinterklaas is immers een goedheiligman, hij moet een symbool van het goede zijn en licht wordt nu eenmaal geassocieerd met goed en duister met kwaad.
jaja.. dat is discriminerend... donkere mensen afschilderen en uitbeelden als symbool van slechtigheid, gewelddadig zijnd

quote:
Dat een deel van de mensen een donkerdere huidskleur heeft doordat ze meer malanine hebben heeft hier niets mee te maken,
Alles mee te maken.. je neemt het beeld van donkere mensen als symbool van slechtigheid, duisterheid, gewelddadig

quote:
. Niet voor niets worden goede acteurs zoals Morgan Freeman gewaardeerd en gerespecteerd omwille van hun acteerkwaliteiten en staat bijna niemand stil bij hun huidskleur.
Ondanks jouw soort stigmatisering heeft hij zelf een respectabele filmoeuvre weggezet.
pi_144999039
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:31 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Stereotiep is niet hetzelfde als karikaturaal. Bij Callenfels in 1903 is Piet pikzwart, met rode lippen en oorringen, maar verder vrij realistisch getekend. Er is niets wat erop wijst dat hij als een "karikatuur" moet worden gezien - hij rijdt zelfs te paard de stad binnen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
ah ja.. diverse woorden en overlappende begrippen...
In jouw tekeningen zijn beide woorden en begrippen van toepassing.
Dan gebruik ik karikatuur niet in de zin van 'belachelijk makend'.. maar in de betekenis van niet-realistisch. Beide pieten zijn overdreven donker . Niet realistisch.

btw ... ook jouw Sint had geen kruis op de mijter. Daar was een paar jaar terug ook een rel over toen een sint zonder kruis ging lopen. Amsterdam, dacht ik.
Wat is dat toch voor oerconservatief monocultureel geëmmer rond de Sint.
Die man wordt steeds irritanter door zijn fans.. Zogenaamde fans, want ze reageren eerder uit verzet tegen buitenlanders, hun aanwezigheid en hun invloed. Ze bewaken "de fundamenten" van de Nederlandse cultuur.
pi_145000604
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:31 schreef Iblardi het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat overdreven zwarte gekleur, noem ik karikaturaal.
Verder is het idd geen karikatuur uit de cartoonstijl in dagbladen.
bijv deze

maar ook hier wel dat de basis is , iemands uiterlijke kenmerk overdrijven.
Bij van Gaal is dat zijn boze blikken
pi_145009122
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Daarnaast zijn Ome Piet en juf Lies wel heel erg herkenbaar als ze niet geschminkt zijn.

[..]

[..]

[..]

nonsens.... het is een karikatuur van echte mensen.. in Amerika had men blackface

[..]

jaja.. dat is discriminerend... donkere mensen afschilderen en uitbeelden als symbool van slechtigheid, gewelddadig zijnd

[..]

Alles mee te maken.. je neemt het beeld van donkere mensen als symbool van slechtigheid, duisterheid, gewelddadig

[..]

Ondanks jouw soort stigmatisering heeft hij zelf een respectabele filmoeuvre weggezet.
"Hope is being able to see that there is light despite all of the darkness." - Desmond Tutu

Het heeft dus niets met ras te maken dat duister (dus donker) met iets negatiefs wordt geassocieerd en licht met iets positiefs. Nee, dat projecteren wij niet op mensen die een bruine huidskleur hebben hoe graag jij dat blijkbaar ook wil zien. :{
Die symboliek verandert niet omdat een deel van de mensen die een wat donkerdere huidskleur hebben het vervelend vindt dat ze die ene eigenschap gemeen hebben met het duister. :')

Ik constateer dat jij bitter weinig begrepen hebt van mijn laatste reactie. Aangezien dat duidelijk het gevolg is van een gebrek aan de wil om te lezen wat er staat zonder van alles verkeerd te interpreteren en te projecteren ga ik er verder maar niet al teveel moeite voor doen.
Jouw laatste opmerking raakt natuurlijk kant noch wal, beter kan jij niet illustreren hoe slecht jij mijn reactie hebt gelezen en hoe slecht jij mijn woorden hebt geïnterpreteerd.
#NoDAPL
pi_145009647
quote:

[..]

En weet je waarom? Omdat hij juist geen punt maakt van huidskleur, ras of wat dan ook. Hij is juist niet aan het stigmatiseren en heeft, volgens zichzelf, daar juist zijn succes aan te danken.

http://www.dumpert.nl/med(...)ismeroepers_uit.html

Iets waar velen hier heel veel van kunnen leren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_145009708
pi_145040006
quote:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Hier draaf je wel erg door in je nadruk op zwart als teken van slechtheid.
Dat is echter een volledig ander argument dan zwart als teken van slavernij. Sterker nog: ze sluiten elkaar vrijwel uit. Negers werden dan wel door slavenhouders als minderwaardig gezien, maar niet als inherent slechter of kwaadaardiger of duivelser. Dat kon ook niet, want het waren toch ook zonen van Noe en er was immers ook een zwarte koning die in Bethlehem eer kwam bewijzen.

Het argument van die Halve Gare is dan ook dat racisme een element van Zwarte Piet is. Niet satanisme.

Voor de goede orde: ik neig eerder tot Zwarte Piet als symbool van het kwaad, het kleine kwaad, dat door de heilige bisschop aan banden gelegd is. Vandaar ook dat ik geen relatie met negers zie.
pi_145040177
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 09:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]

En weet je waarom? Omdat hij juist geen punt maakt van huidskleur, ras of wat dan ook. Hij is juist niet aan het stigmatiseren en heeft, volgens zichzelf, daar juist zijn succes aan te danken.

http://www.dumpert.nl/med(...)ismeroepers_uit.html

Iets waar velen hier heel veel van kunnen leren.
Precies!
In een film, Lucky Seven of zo, speelt hij de baas van een negerbende die in oorlog is met een jodenbende. Beide bazen sneven samen in een ijzingwekkende scene.
Verder ken ik eigenlijk geen rol waarin zijn kleur een rol speelt.
Om nog even op mijn voorbeeld van gisteren terug te komen: bij Umberto Tan speelt de kleur van zijn huid geen enkele rol.

Ander voorbeeld: een bruine collega die voor de rol van Zwarte Piet gevraagd werd. Zijn antwoord: "Alleen als ik me mag schminken!"
Of van die bolronde collega met een baard die voor de Kerstman gevraagd wordt. Die is ook niet beledigd omdat hij dik gevonden wordt.
pi_145089155
Ik ben op zoek naar een regenboogpietenpak omdat ik de sintviering dit jaar graag in nieuwe stijl wil vieren. Iemand enig idee waar ik deze kan vinden?

Iemand ook ideeen wat te doen met Sint? Zou deze graag een donkere kleur geven maar de witte baard lijkt me dan niet te kloppen?
pi_145089863
Gewoon zo?
pi_145089915
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:41 schreef poemojn het volgende:
Gewoon zo?
[ afbeelding ]
Deze baard vind ik weinig realistisch. Ik heb nog nooit een gekleurde medemens met een baard zoals deze gezien.

En waarom draagt die witte man lippenstift :?
pi_145089954
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 23:55 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hier draaf je wel erg door in je nadruk op zwart als teken van slechtheid.
Bram van Loon vindt dat zwarte piet perse zwart moet zijn als symbool van slechtigheid . Dit contrasteert zo harmonieus met die witte Sint
Hij maakt die associatie . Dat is dus racisme of racisme bevorderen

quote:
Dat is echter een volledig ander argument dan zwart als teken van slavernij.
klopt.... het was dus niet mijn argument. Het was niet mijn nadruk. Ik wijs die symboliek van Bram af.

quote:
Sterker nog: ze sluiten elkaar vrijwel uit. Negers werden dan wel door slavenhouders als minderwaardig gezien, maar niet als inherent slechter of kwaadaardiger of duivelser.
het is offtopic.... maar ik denk dat je bagatelliseer. Natuurlijk is mensen minachten ook mensen als slechter zien... en dat kan leiden tot een vise van 'ze zijn meer kwaardaardig'

quote:
Voor de goede orde: ik neig eerder tot Zwarte Piet als symbool van het kwaad, het kleine kwaad, dat door de heilige bisschop aan banden gelegd is. Vandaar ook dat ik geen relatie met negers zie.
ahhhh... racistische opvatting of het bevordert racisme.
Des te meer reden om tot herbezinning te komen

[ Bericht 2% gewijzigd door Bluesdude op 01-10-2014 13:57:52 ]
pi_145090092
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:20 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Ik ben op zoek naar een regenboogpietenpak omdat ik de sintviering dit jaar graag in nieuwe stijl wil vieren. Iemand enig idee waar ik deze kan vinden?

Iemand ook ideeen wat te doen met Sint? Zou deze graag een donkere kleur geven maar de witte baard lijkt me dan niet te kloppen?
Die felwitte baard van de stereotiepe Sint is fictie. Baarden van oudere mannen zijn eerder grijswit.
Ook die van donkere mensen. .

Ergens is in de mythologie een wit paard gekomen.
Maar in die eeuwen daarvoor had de Sint geen paard En later ook soms een bruin paard:
Plaatje 100 jaar oud of ouder :
pi_145090222
f :W foutje
pi_145090534
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die felwitte baard van de stereotiepe Sint is fictie. Baarden van oudere mannen zijn eerder grijswit.
Ook die van donkere mensen. .

Ergens is in de mythologie een wit paard gekomen.
Maar in die eeuwen daarvoor had de Sint geen paard En later ook soms een bruin paard:
Plaatje 100 jaar oud of ouder :
[ afbeelding ]
100 jaar oud en dan willen nu bepaalde Medelanders onze traditie verbieden, het moet toch niet gekker worden, belachelijk dat wie hier überhaupt nog gehoor aan geven, over toleranie gesproken...
pi_145091140
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:06 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

100 jaar oud en dan willen nu bepaalde Medelanders onze traditie verbieden, het moet toch niet gekker worden, belachelijk dat wie hier überhaupt nog gehoor aan geven, over toleranie gesproken...
Er is niemand die per wet het sintfeest wllt verbieden.
pi_145091612
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er is niemand die per wet het sintfeest wllt verbieden.
Klopt, maar wordt het er leuker op zo?

Lekker zo laten allemaal, het is gewoon een traditie, nostalgie daar moet je van afblijven en het ergste is dat het maar een ``kinderfeestje`` is, niets meer niets minder, duurt een paar weken 1x in het jaar, als je het hier niet mee eens bent ga je maar lekker naar het buitenland en als Racistische Sint weer weg is kom je maar weer terug. (of blijf eigenlijk maar gelijk weg)

[ Bericht 0% gewijzigd door WhateverWhatever op 01-10-2014 14:57:57 ]
pi_145091656
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:40 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Lekker zo laten allemaal, het is gewoon traditie, nostalgie daar moet je van afblijven en het ergste is dat het maar een ``kinderfeestje`` is, niets meer niets minder, duurt een paar weken 1x in het jaar, als je het hier niet mee eens bent ga je maar lekker naar het buitenland en als Racistische Sint weer weg is kom je maar weer terug. (of blijf eigenlijk maar gelijk weg)
Mijn kind gaat het net zo leuk hebben met regenboogpiet en donkere sint hoor. Uiteindelijk gaat het toch om de cadeaus. En de chocoladeletters, witte en bruine ;)
pi_145091746
quote:
7s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:41 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Mijn kind gaat het net zo leuk hebben met regenboogpiet en donkere sint hoor. Uiteindelijk gaat het toch om de cadeaus. En de chocoladeletters, witte en bruine ;)
Daar gaat het niet om, mijn ouders zijn ermee opgegroeid, ik ben ermee opgegroeid en mijn zoontje groeit er ook mee op nu, zo hoort dat, dat is traditie.
pi_145091847
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:44 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om, mijn ouders zijn ermee opgegroeid, ik ben ermee opgegroeid en mijn zoontje groeit er ook mee op nu, zo hoort dat, dat is traditie.
Wat doe je achter deze pc dan? Daar zijn je ouders niet mee opgegroeid, dat hoort niet zo en is geen traditie? Gebruiken en gewoonten kunnen best veranderen over tijd. Een verjaardag wordt ook niet hetzelfde gevierd als 10 of 25 of 100 jaar terug.
pi_145091905
quote:

[..]

Vertel ze dan gelijk even erbij dat regenbootpiet geboren is omdat er een paar mensen in Nederland denken dat je kinderen racistische motieven hebben bij het vieren van Sinterklaas. Maar dat zal je vast niet doen.
pi_145091920
quote:
14s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Vertel ze dan gelijk even erbij dat regenbootpiet geboren is omdat er een paar mensen in Nederland denken dat je kinderen racistische motieven hebben bij het vieren van Sinterklaas. Maar dat zal je vast niet doen.
Precies, dit ja, dank u.
pi_145091931
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Wat doe je achter deze pc dan? Daar zijn je ouders niet mee opgegroeid, dat hoort niet zo en is geen traditie? Gebruiken en gewoonten kunnen best veranderen over tijd. Een verjaardag wordt ook niet hetzelfde gevierd als 10 of 25 of 100 jaar terug.
Wat heeft een pc met traditie te maken?
pi_145091939
quote:
14s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee, waarom zou ik?
  woensdag 1 oktober 2014 @ 14:51:51 #41
289840 napoleonfour
Meneer de praeses
pi_145091978
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:50 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Nee, waarom zou ik?
Ben je dan niet bang dat je kind door de schoorsteen kruipt en zich afvraagt waarom hij niet blauw wordt?
Indien 't hier in 't vaderlandt zoo gelegen is dat men de waarheit niet magh spreeken, zoo is 't er ellendigh gestelt. Nochtans zal ik die spreeken zoo lang als myn oogen open staan. Zyn trouw en oprechtigheit.
pi_145091990
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:50 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Nee, waarom zou ik?
Omdat het bij de geschiedenis van ZP hoort misschien? Of ben je dan stiekem gewoon een hypocriet ventje die dit soort racistische aantijgingen van een paar zeurpietjes onder de mat veegt om zijn eigen straatje schoon te vegen?
pi_145092029
quote:
14s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:51 schreef napoleonfour het volgende:

[..]

Ben je dan niet bang dat je kind door de schoorsteen kruipt en zich afvraagt waarom hij niet blauw wordt?
Ik heb geen schoorsteen.
pi_145092045
quote:

[..]

Waren er toen geen kinderen totaal overstuur omdat er in een keer een groene en een rode piet voor hun neus stond? Die kleuren zijn eng man :{
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_145092110
quote:
10s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:52 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Omdat het bij de geschiedenis van ZP hoort misschien? Of ben je dan stiekem gewoon een hypocriet ventje die dit soort racistische aantijgingen van een paar zeurpietjes onder de mat veegt om zijn eigen straatje schoon te vegen?
Voor mij draait dit feest om de kinderen. Persoonlijk kon die hele heisa me vroeger geen reet schelen zo lang er maar een grote berg cadeaus lag te wachten. Dat wil ik mijn kinderen ook meegeven.
pi_145092126
quote:
99s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:53 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Waren er toen geen kinderen totaal overstuur omdat er in een keer een groene en een rode piet voor hun neus stond? Die kleuren zijn eng man :{
Boeiend, witte kinderen hebben geen rechten in dit land, alleen verongelijkte afstammelingen van slaven.
pi_145092161
quote:
10s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:56 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Boeiend, witte kinderen hebben geen rechten in dit land, alleen verongelijkte afstammelingen van slaven.
Het uiterlijk van zwarte piet is een recht ja?

Uh, oke.
pi_145092173
quote:
10s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:56 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Verongelijkte afstammingen van slaven of van de mensen die ze aan de blanken verkochten? :7
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_145092192
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:55 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Voor mij draait dit feest om de kinderen.
De kinderen die nooit stilgestaan hebben bij het feit dat ZP een karikatuur zou zijn van negers, die nog nooit het woord discriminatie hebben gehoord en die hele associatie niet leggen bedoel je?

quote:
Persoonlijk kon die hele heisa me vroeger geen reet schelen zo lang er maar een grote berg cadeaus lag te wachten. Dat wil ik mijn kinderen ook meegeven.
Dan snap ik echt niet dat je een aantal verongelijkte huilies hun zin gaat geven terwijl ze notabene je kinderen onder vuur nemen door ze weg te zetten als latente racisten en moedwillig hun Sinterklaasfeest laat verpesten door het verstoren van intochten. Je bent een zak hooi man, kom godverdomme eens op voor je kinderen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2014 14:58:41 ]
pi_145092203
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:55 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Voor mij draait dit feest om de kinderen. Persoonlijk kon die hele heisa me vroeger geen reet schelen zo lang er maar een grote berg cadeaus lag te wachten. Dat wil ik mijn kinderen ook meegeven.
Dus de les die je aan je kinderen geeft is dat ze hun afkomst en cultuur mogen verkopen voor spullen?? Wat een kutkinderen moeten dat later worden zeg.
pi_145092220
quote:
10s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:57 schreef Scorpie het volgende:

[..]

De kinderen die nooit stilgestaan hebben bij het feit dat ZP een karikatuur zou zijn van negers, die nog nooit het woord discriminatie hebben gehoord en die hele associatie niet leggen bedoel je?

[..]

Dit is net zo goed een argument voor kleurenpiet.
pi_145092236
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:58 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Dit is net zo goed een argument voor kleurenpiet.
Nee, dat is het niet. En dat snap je stiekem zelf ook wel ;) volgens mij ben je een beetje aan het trollen of niet?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2014 14:59:16 ]
pi_145092264
quote:
99s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:58 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dus de les die je aan je kinderen geeft is dat ze hun afkomst en cultuur mogen verkopen voor spullen?? Wat een kutkinderen moeten dat later worden zeg.
Of al snel wereldwijs.
  woensdag 1 oktober 2014 @ 15:01:19 #54
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145092311
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:53 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Ik heb geen schoorsteen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_145092345
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:59 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Of al snel wereldwijs.
In het geval van jouw fictieve kinderen denk ik van niet.
pi_145092357
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:59 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Of al snel wereldwijs.
Je stampt het ruggegraatloze weg-met-ons-mentaliteitje gemixed met de PolCor pollepel er al hard in bij je kindertjes merk ik.

Hoeveel zakgeld laat je ze apart leggen voor de herstelbetalingen jegens negerslaven?
pi_145092400
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:40 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Wat 'zo' ?
Zonder zwarte piet?
Dat maakt geen reet uit.
Kindertjes zijn vooral dol op snoep en kadootjes. Of de uitdeler nu Kees of Joke heet, zwart of roze ziet.

quote:
als je het hier niet mee eens bent ga je maar lekker naar het buitenland en als Racistische Sint weer weg is kom je maar weer terug. (of blijf eigenlijk maar gelijk weg)
Wat nou? Mensen die geen sintzin hebben die hebben minder rechten om in Nederland te wonen?
Is wat totalitair neigend van je
pi_145092404
quote:
14s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 15:03 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je stampt het ruggegraatloze weg-met-ons-mentaliteitje gemixed met de PolCor pollepel er al hard in bij je kindertjes merk ik.

Hoeveel zakgeld laat je ze apart leggen voor de herstelbetalingen jegens negerslaven?
Storm en Vlinder krijgen geen zakgeld maar krijgen positief gedrag dmv een puntensysteem uitbetaald in ervaringen zoals naar het sciencepark of een boek lenen bij de bibliotheek.
pi_145092448
leuken troll
pi_145092524
quote:
99s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 15:06 schreef bijdehand het volgende:
leuken troll
Zijn er mensen die zich oprecht druk maken om zwarte piet dan :o
pi_145092680
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 15:08 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Zijn er mensen die zich oprecht druk maken om zwarte piet dan :o
Ik denk dat de bereidheid tot een langzame verandering in de kiem is gesmoord door de harde en racistische opstelling van de Zeurpieten, met hun 'pro zwarte piet = racist' en dreigen met geweld op een kinderfeestje.
pi_145092704
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 15:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat 'zo' ?
Zonder zwarte piet?
Dat maakt geen reet uit.
Kindertjes zijn vooral dol op snoep en kadootjes. Of de uitdeler nu Kees of Joke heet, zwart of roze ziet.

[..]

Wat nou? Mensen die geen sintzin hebben die hebben minder rechten om in Nederland te wonen?
Is wat totalitair neigend van je
Voor jou maakt het geen reet uit, voor mij wel. En inderdaad, kinderen ja, waar maken mensen zich dan druk om.
Heeft toch niks met minder rechten te maken? Dat zijn zeurpieten die een traditie willen verneuken.
Dit jaar het offerfeest dan ook maar zonder lammetjes slachten?
pi_145092823
quote:
99s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 15:13 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik denk dat de bereidheid tot een langzame verandering in de kiem is gesmoord door de harde en racistische opstelling van de Zeurpieten, met hun 'pro zwarte piet = racist' en dreigen met geweld op een kinderfeestje.
Het is vooral een mooie soap en heerlijk lachen om gefrustreerde PVV stemmertjes zoals Whatever en Scorpie.

Wat mij betreft ettert dit nog lekker lang door eindigend in een sinterklaasverbod. Genot
pi_145092944
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 15:18 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Het is vooral een mooie soap en heerlijk lachen om gefrustreerde PVV stemmertjes zoals Whatever en Scorpie.

Wat mij betreft ettert dit nog lekker lang door eindigend in een sinterklaasverbod. Genot
Lekker vooroordeel heb jij, dus mensen die het hier niet mee eens zijn zijn gelijk PVV stemmertjes?

Naïef menneke ben je.
pi_145093019
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 15:18 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Ik weet niet of je aan het trollen bent, maar als je serieus bent dan hoop ik inderdaad dat jij Knut bent ;)
pi_145093070
quote:
99s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 15:24 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik weet niet of je aan het trollen bent, maar als je serieus bent dan hoop ik inderdaad dat jij Knut bent ;)
Doodsverwensing ja?

Top man.
pi_145093107
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 15:21 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Lekker vooroordeel heb jij, dus mensen die het hier niet mee eens zijn zijn gelijk PVV stemmertjes?

Exact dezelfde holle retoriek en woordkeuze wijzen ook wel in die richting.
pi_145093426
quote:
15s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 15:25 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Doodsverwensing ja?

Top man.
Nee natuurlijk niet. Wil je dat er graag in zien? :o
pi_145093602
pi_145093761
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 15:14 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Voor jou maakt het geen reet uit, voor mij wel. En inderdaad, kinderen ja, waar maken mensen zich dan druk om.
Volwassen doen zo opgefokt met persé zwarte piet erbij. Kinderen die kijken vooral naar de kadootjes en snoepjes. Dat is de essentie van hun lol... niet of Piet zwart, roze, blauw is.

quote:
Heeft toch niks met minder rechten te maken?
mensen die jou feestlol rond sint niet hebben moeten maar voorgoed Nederland verlaten.
Dan vind je dat iedereen in Nederland het met jou eens moet zijn. Nogal totalitair
pi_145093803
quote:
:D _O-
pi_145093933
quote:
:D
pi_145094025
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 15:43 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Volwassen doen zo opgefokt met persé zwarte piet erbij. Kinderen die kijken vooral naar de kadootjes en snoepjes. Dat is de essentie van hun lol... niet of Piet zwart, roze, blauw is.

[..]

mensen die jou feestlol rond sint niet hebben moeten maar voorgoed Nederland verlaten.
Dan vind je dat iedereen in Nederland het met jou eens moet zijn. Nogal totalitair
Wij gaan er niet uitkomen met elkaar....
pi_145094034
quote:
Bingo!

Wat heb ik gewonnen?
pi_145094165
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 15:26 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Exact dezelfde holle retoriek en woordkeuze wijzen ook wel in die richting.
Je vergat nog iets

quote:
Naïef menneke ben je.
pi_145096502
quote:

[..]

Heeft toch niks met minder rechten te maken? Dat zijn zeurpieten die een traditie willen verneuken.
Dit jaar het offerfeest dan ook maar zonder lammetjes slachten?
Wat een vieze racist ben jij. Ook gelijk islam erbij halen a kksahbi
pi_145096530
quote:
Dat zijn zeurpieten
Zijn die ook zwart?
pi_145096676
Het traditionele sinterklaasfeest in huize whateverwhatever

Ik weet nu wel waarom sint een puntmuts op heeft
pi_145096681
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 17:04 schreef muzas het volgende:

[..]

Zijn die ook zwart?
Tegenwoordig wel
pi_145096709
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 17:03 schreef JanCees het volgende:

[..]

Wat een vieze racist ben jij. Ook gelijk islam erbij halen a kksahbi
Je weet toch zemer...
pi_145096736
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 17:08 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[ afbeelding ]

Echt een plaatje van een PVV stemmertje.
pi_145096748
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 17:08 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[ afbeelding ]

Witte pieten!

pi_145096763
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 15:52 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Bingo!

Wat heb ik gewonnen?
Een enkele reis naar Spanje. In een zak.
Dat is traditie bij jongetjes die stout zijn geweest.
pi_145096785
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 17:11 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Een enkele reis naar Spanje. In een zak.
Dat is traditie bij jongetjes die stout zijn geweest.
Thanks! Top wanneer kan ik gaan?
pi_145096872
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 17:11 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Thanks! Top wanneer kan ik gaan?
Je moet wel met negers mee hè. Lijkt me geen pretje
pi_145096943
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 17:14 schreef Saind het volgende:

[..]

Je moet wel met negers mee hè. Lijkt me geen pretje
Dat zijn Zwarte Pieten (blanke mensen die geschminkt zijn)
pi_145096970
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 17:15 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Waarom verkleden blanke mensen zich als zwarte mensen? :? Dat is toch blackface? Proberen ze een racistische karikatuur van een negerslaaf neer te zetten? :?
pi_145097004
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 17:15 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Volwassen mensen die zich schminken zijn echt niet te vertrouwen en dan vooral van die olijke huismoeders met kattensnorharen :r

Die zou ik wel van de trap willen duwen, mocht ik een trap en een olijke huismoeder in mijn huis hebben.
pi_145097015
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 17:16 schreef JanCees het volgende:

[..]

Waarom verkleden blanke mensen zich als zwarte mensen? :? Dat is toch blackface? Proberen ze een racistische karikatuur van een negerslaaf neer te zetten? :?
Godverdomme JC je zit op het goede spoor
pi_145097030
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 17:17 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Volwassen mensen die zich schminken zijn echt niet te vertrouwen en dan vooral van die olijke huismoeders met kattensnorharen :r

Die zou ik wel van de trap willen duwen, mocht ik een trap en een olijke huismoeder in mijn huis hebben.
Heb je niet eens geld voor een trap? Ben je zwart ofzo
pi_145097062

In zuid afrika zijn ze ook boos op blanken die zich als zwarte schminken
pi_145097093
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 17:18 schreef Saind het volgende:

[..]

Heb je niet eens geld voor een trap? Ben je zwart ofzo
Ik heb mn trap verkocht zodat ik een regenboogpietenpak kon kopen.
pi_145097097
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 17:16 schreef JanCees het volgende:

[..]

Nee, dit doen ze om de kinderen bang te maken zodat zij later een hekel krijgen aan zwarte mensen vervolgens krijgen zij cadeaus en pepernoten.
pi_145097121
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 17:19 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Ik heb mn trap verkocht zodat ik een regenboogpietenpak kon kopen.
Als je meer katoen plukt kan je misschien een trap kopen vieze porch monkey
pi_145097123
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 17:19 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

In zuid afrika zijn ze ook boos op blanken die zich als zwarte schminken
Wiggers!
pi_145097191
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 17:20 schreef JanCees het volgende:

[..]

Als je meer katoen plukt kan je misschien een trap kopen vieze porch monkey
Ik krijg uitbetaald in kralen maar die accepteert mn trappenverkoper niet :'(
pi_145099261
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat jij echter bedoelt met zwart, ja, ik wil graag dat ZP zo'n donker mogelijk kleur heeft. Het is hier al meermaals uitgelegd (door meerdere mensen) waarom wij dat belangrijk vinden. Symbolische betekenis van contrast licht-donker. Daarnaast zijn Ome Piet en juf Lies wel heel erg herkenbaar als ze niet geschminkt zijn.
Dit inderdaad. Ik snap ook echt niet waarom Chinezen altijd geel worden afgebeeld terwijl ze dat helemaal niet echt zijn :S
Dan is het toch helemaal geen stereotypering?
pi_145099404
Jullie kunnen lullen als brugman, maar Zwart Piet is nou eenmaal afgeleid van een neger. Klaar.

De vraag is alleen of dat een probleem is ja of nee.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_145099475
quote:

Hallo Knut,

Ik naai alvast Regrnbiogpietenpakken voor de kids. Tegen een klein bedrag wil ik er ook wel een voor jou naaien.

Gr gr Jeannet
  woensdag 1 oktober 2014 @ 23:24:28 #101
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_145112775
Verbazing over Zwarte Piet bij HEMA in Steenwijk onterecht: "dat mag gewoon"

Er is dus geen sprake van een ban op Zwarte Piet bij Hema.
pi_145113040
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 23:24 schreef beantherio het volgende:
Verbazing over Zwarte Piet bij HEMA in Steenwijk onterecht: "dat mag gewoon"

Er is dus geen sprake van een ban op Zwarte Piet bij Hema.
Dat was al maanden duidelijk. Maar Ceberut blijft maar beweren dat Hema zwarte piet in de ban heeft gedaan en dan gaan mensen dat geloven.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator woensdag 1 oktober 2014 @ 23:37:02 #103
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145113382
ja en al die andere figuren blijven roepen dat de HEMA buigt voor de pietenhaters ofzoiets vaags

nagenoeg elk argument werkt twee kanten op inmiddels in deze middelmatige hype :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_145113773
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 23:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat was al maanden duidelijk. Maar Ceberut blijft maar beweren dat Hema zwarte piet in de ban heeft gedaan en dan gaan mensen dat geloven.
Matige troll.
Check de eerste tig topics in deze reeks even en wie daar beweerde dat HEMA ZP in de ban had gedaan....zelfs Geert twitterde vorige maand nog dat hij er niet meer ging winkelen.
pi_145116171
quote:
Ik ben op zoek naar een regenboogpietenpak omdat ik de sintviering dit jaar graag in nieuwe stijl wil vieren. Iemand enig idee waar ik deze dit/dat kan vinden?

Je vraagt waar een ...pak is te vinden. Pak is een onzijdig woord, dus er wordt naar verwezen met dit of dat. Dit voor dichtbij, dat voor veraf.
pi_145116226
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]

ahhhh... racistische opvatting of het bevordert racisme.
Des te meer reden om tot herbezinning te komen
Je kletst echt uit je nek.
Ik zeg uitdrukkelijk dat ik in dit geval zwart niet verbind met een ras en jij beschuldigt me van racisme.
pi_145116465
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 02:02 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je vraagt waar een ...pak is te vinden. Pak is een onzijdig woord, dus er wordt naar verwezen met dit of dat. Dit voor dichtbij, dat voor veraf.
Bedankt kees22 :)
pi_145118864
Maar stel nou hij is niet zwart welke kleur dan? En hoe zorg je dan dat de pieten niet direct herkend worden? Een kind van 5,6,7, kan contouen in een gezicht goed plaatsen maar odner de donkere kleur vallen die weg en is het lastiger maar als ze zeg bijvoorbeeld geel zijn tja dan herken je iemand wel. En dat is landelijk misschien nog niet zo een probleem maar plaatselijk natuurlijk wel.

Overigens kan geel niet want dat is racisme tegen onze aziatische medemens, evenzo kan rood niet want daar zullen de communisten niet blij mee zijn etc.
Trust No One -- Deep Throat-- The X Files
pi_145127823
Goed stuk in NRC over hoe het geklaag van enkelen steeds meer een soort dictatuur wordt die aan een grote meerderheid wordt opgelegd: http://www.nrc.nl/opinie/(...)de-enkeling-bepaalt/

Kort samengevat: een enkeling schreeuwt moord en brand, terwijl de stem en de mening van het leeuwendeel er kennelijk niet toe doet.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 15:47:32 #110
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_145128061
quote:
14s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 15:38 schreef Elfletterig het volgende:
Goed stuk in NRC over hoe het geklaag van enkelen steeds meer een soort dictatuur wordt die aan een grote meerderheid wordt opgelegd: http://www.nrc.nl/opinie/(...)de-enkeling-bepaalt/

Kort samengevat: een enkeling schreeuwt moord en brand, terwijl de stem en de mening van het leeuwendeel er kennelijk niet toe doet.
LOL, wat een achterlijk stuk. Tenzij die schrijver wil dat privébedrijven door de overheid verplicht worden om alles bij het oude te houden, kun je het grootste deel van die voorbeelden schrappen. Tenzij de schrijver wil dat ook de rechtsstaat geschrapt wordt, kun je het Zwarte Piet-voorbeeld ook schrappen. Wat blijft er dan nog over?
pi_145128692
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 15:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

LOL, wat een achterlijk stuk.
De reacties op dat stuk zijn voor het grootste gedeelte wel interessant.
Overigens vindt de schrijver van dit stuk GeenStijl de Spinoza van onze eeuw, dus niet serieus te nemen.
pi_145128951
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 02:12 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je kletst echt uit je nek.
Ik zeg uitdrukkelijk dat ik in dit geval zwart niet verbind met een ras en jij beschuldigt me van racisme.
Je ontkent botweg dat het zwart van ZP komt omdat hij een neger.
In dit geval is de man verbonden aan een ras.
Je kunt wel doorgaan met het leugentje voor je eigen geweten , maar je legitimeert wel dat het nobel en kindervreugde is donkere mensen te associeren met 'het kwaad'.
Dat is minstens racisme bevorderend.
pi_145129112
And the discussion goes on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on
pi_145130709
quote:
14s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 15:38 schreef Elfletterig het volgende:

Zo werkt het nou eenmaal in een rechtsstaat. Als een meerderheid fout bezig is, dan kan een minderheid ervoor zorgen dat die meerderheid terecht gewezen wordt.
  Moderator donderdag 2 oktober 2014 @ 17:12:45 #116
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145130721
tot dat van zwarte mensen discriminerend zou zijn las het redelijk weg ... ietwat belerend maar soit

daarna werd het gewoon echt afschuwelijk slecht, ik heb het volgehouden maar ik ben er niet vrolijker van geworden

ik heb het verkeerde vak gekozen denk ik, met een goede hoofdredacteur die de spelling enzo corrigeert moet ik betere onzin kunnen produceren in 5 minuutjes
pi_145130767
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 23:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Klets toch niet. Je weet precies wat ik zeg. De Hema ziet er van af om het woord Zwarte te gebruiken en heeft het gewoon over Piet. Dat is m.i. al een signaal.
  Moderator donderdag 2 oktober 2014 @ 17:14:26 #118
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145130805
maar ze zijn dus niet in de ban
pi_145131927
Piet niet.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 17:51:42 #120
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145131996
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 17:13 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Klets toch niet. Je weet precies wat ik zeg. De Hema ziet er van af om het woord Zwarte te gebruiken en heeft het gewoon over Piet. Dat is m.i. al een signaal.
Dit ook?
quote:
HEMA
Bij deze willen wij graag aan iedereen duidelijk maken dat HEMA Zwarte Piet niet in de ban doet.

Wij kijken net als alle Nederlanders en als elk jaar enorm uit naar het Sinterklaasfeest. Wij weten dat de meningen over Zwarte Piet verdeeld zijn. Via social media reageren veel mensen op het onjuiste idee dat HEMA Zwarte Piet in de ban zou doen. Dit berust echt op een hardnekkig misverstand. HEMA doet Zwarte Piet niet in de ban.

https://nl-nl.facebook.co(...)186004198075/?type=1
pi_145132118
He! Een signaal! _O-
Conscience do cost.
pi_145132286
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 17:51 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dit ook?

[..]

Bijzonder. Lijkt me een stagiaire die niet op de hoogte is van het beleid.

Dit is het persbericht op de website:

quote:
statement pietendiscussie
26-08-2014
HEMA doet Piet niet in de ban. Er zijn nog steeds Pieten te vinden in het assortiment. We blijven de maatschappelijke discussie volgen en we respecteren de regelgeving die daaruit volgt. Voor 5 december is alles ingekocht en over volgend jaar kunnen we nog geen uitspraken doen.
Als je verder zoekt op "Piet" in het assortiment, dan kom je de volgende zaken tegen (exacte bewoordingen):

" verkleedset Piet "
" raamstickers sint & piet "

Als je zoekt op "Zwarte Piet", tref je geen zaken van de Hema zelf aan, slechts enkele boeken van externe uitgevers.

Vertel jij het maar. Wat gaat voor, een FB bericht of de officiële website.
pi_145132437
Zie ook:

Ben je nog aan het lachen, ems.? :W
pi_145132448
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 17:12 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Zo werkt het nou eenmaal in een rechtsstaat. Als een meerderheid fout bezig is, dan kan een minderheid ervoor zorgen dat die meerderheid terecht gewezen wordt.
"Fout bezig" is in dit verband een nogal subjectieve constatering. Objectief gezien is er gewoon sprake van een zwart geschminkt karakter uit een kinderfeest. Al het geneuzel over racisme is subjectief en niet iets dat een feit is.
pi_145132501
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:05 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

"Fout bezig" is in dit verband een nogal subjectieve constatering. Objectief gezien is er gewoon sprake van een zwart geschminkt karakter uit een kinderfeest. Al het geneuzel over racisme is subjectief en niet iets dat een feit is.
Nou prima toch, als de rechter er ook zo over denkt, dan kan het allemaal zo doorgaan.
pi_145132545
Fout of goed is relatief. Daarom moet je alleen van de meerderheid uitgaan, zeker wat dit soort zaken betreft.
Conscience do cost.
pi_145132672
quote:
LOL, wat een achterlijk stuk.
Staat ook niet voor niks onder "opinie". ;)

En het door hem genoemde "onderzoek" (Telegraaf, 28 augustus 2014) is volgens mij gewoon de online-Telegraafpoll "Stelling van de dag". Ja, dan kom je wel aan 96%. :D :P

deze dus: http://www.telegraaf.nl/w(...)ten_aanpassen__.html
pi_145132699
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:00 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Bijzonder. Lijkt me een stagiaire die niet op de hoogte is van het beleid.

Dit is het persbericht op de website:

[..]

Als je verder zoekt op "Piet" in het assortiment, dan kom je de volgende zaken tegen (exacte bewoordingen):

" verkleedset Piet "
" raamstickers sint & piet "

Als je zoekt op "Zwarte Piet", tref je geen zaken van de Hema zelf aan, slechts enkele boeken van externe uitgevers.

Vertel jij het maar. Wat gaat voor, een FB bericht of de officiële website.
Een paar dingen:
1: Bedrijven, zeker zulke grote bedrijven als HEMA, kiezen op Facebook vaak bewust voor een wat andere taal dan die ze elders uiten.
2: Een statement over Zwarte Piet (al dan niet in de ban), dat via Facebook onder duizenden mensen wordt verspreid en door een veelvoud aan mensen wordt gelezen, wordt in geen driehonderd jaar aan een stagiaire overgelaten. _O- Daar is het onderwerp vanuit het oogpunt van risicomanagement veel te belangrijk voor.
3: De woordcombinatie "Sint en Piet" is heel normaal en gangbaar. Het is gewoon een korte vorm van "Sinterklaas en Zwarte Piet". Het zou pas raar zijn als je ergens "Sint en Zwarte Piet" of "Sinterklaas en Piet" las.
pi_145132746
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:13 schreef DarkSkywise het volgende:

[..]

Staat ook niet voor niks onder "opinie". ;)

En het door hem genoemde "onderzoek" (Telegraaf, 28 augustus 2014) is volgens mij gewoon de online-Telegraafpoll "Stelling van de dag". Ja, dan kom je wel aan 96%. :D :P

deze dus: http://www.telegraaf.nl/w(...)ten_aanpassen__.html
Soortgelijke scores kwamen ook naar voren uit onderzoek onder het EénVandaag Opiniepanel. De scores variëren per provincie. Grofweg tussen de 87 en 96 procent van de inwoners wil niks veranderen aan Zwarte Piet.
pi_145132763
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:14 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Een paar dingen:
1: Bedrijven, zeker zulke grote bedrijven als HEMA, kiezen op Facebook vaak bewust voor een wat andere taal dan die ze elders uiten.
2: Een statement over Zwarte Piet (al dan niet in de ban), dat via Facebook onder duizenden mensen wordt verspreid en door een veelvoud aan mensen wordt gelezen, wordt in geen driehonderd jaar aan een stagiaire overgelaten. _O- Daar is het onderwerp vanuit het oogpunt van risicomanagement veel te belangrijk voor.
3: De woordcombinatie "Sint en Piet" is heel normaal en gangbaar. Het is gewoon een korte vorm van "Sinterklaas en Zwarte Piet". Het zou pas raar zijn als je ergens "Sint en Zwarte Piet" of "Sinterklaas en Piet" las.
Leg in het kader van punten 1 en 3 even uit waarom in het officiële persbericht geen "Zwarte" wordt gehanteerd en er niet 1 artikel in het assortiment van de Hema is, waarbij de Hema het zelf over Zwarte Piet heeft.

Ik wacht af.
pi_145133250
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:17 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Leg in het kader van punten 1 en 3 even uit waarom in het officiële persbericht geen "Zwarte" wordt gehanteerd en er niet 1 artikel in het assortiment van de Hema is, waarbij de Hema het zelf over Zwarte Piet heeft.

Ik wacht af.
Voor de duidelijkheid: ondanks dat Facebook-bericht koester ik wantrouwen richting de HEMA wat betreft hun werkelijke intenties. Volgens mij heeft het bedrijf een slappe ruggengraat en zijn ze behoorlijk geschrokken van de reacties van de bevolking. Ze krabbelen nu terug, door stoer te zeggen dat ze Zwarte Piet niet in de ban doen. Tegelijk zie je in dat Facebook-bericht een aarzelend toontje over "gevoeligheid", "het buitenland" enzovoort.

HEMA schrijft niet volmondig: we zijn trots op deze prachtige Nederlandse traditie. Nee, ze hebben het lafjes over "we bekijken de ontwikkelingen", we zien termen als "bewust van gevoeligheden".

Het publiek van Facebook is doorgaans anders dan het publiek dat een (corporate) website bezoekt. De toonzetting van berichten is daar op afgestemd. Dat HEMA op de ene plek "Zwarte Piet" schrijft en op de andere plek "Piet" getuigt mij te veel van een verborgen politieke agenda.

Er moet trouwens wel bij worden gezegd dat het pers-statement op de officiële site bijna een maand ouder is dan het bericht op hun Facebook-pagina.

Ik mijd de HEMA voorlopig, vanwege het genoemde wantrouwen. Ik wil de komende tijd eens even aanzien hoe de HEMA zich gedraagt. Het gaat niet al te best met de HEMA. Mocht het bedrijf naar de knoppen gaan en de Pietendiscussie heeft een rol gespeeld in de teruglopende omzet, dan is dat de perfecte waarschuwing voor bedrijven / producenten die aan het Sinterklaasfeest willen tornen.

Zie ook: http://www.geenstijl.nl/m(...)cot_sloopt_hema.html
(en dan niet de bron in twijfel trekken, maar doorklikken naar de achterliggende links van plausibele bronnen)
  Moderator donderdag 2 oktober 2014 @ 18:37:42 #132
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145133366
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:05 schreef Ceberut het volgende:
Zie ook:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ben je nog aan het lachen, ems.? :W
dat onderste chocolaatje is toch best een zwarte
  Moderator donderdag 2 oktober 2014 @ 18:40:08 #133
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145133446
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:34 schreef Elfletterig het volgende:
HEMA schrijft niet volmondig: we zijn trots op deze prachtige Nederlandse traditie. Nee, ze hebben het lafjes over "we bekijken de ontwikkelingen", we zien termen als "bewust van gevoeligheden".
waarom zouden ze in godsnaam?

HEMA is geen internettrol en ook niet de hoeder van de prachtige Nederlandschen cultuur

het is een miljoenenbedrijf dat centjes wil verdienen, als dat beter gaat zonder Zwarte Piet dan gaat hij direct in de ban, gaat het beter met Zwarte Piet dan schminken ze de werknemers

voorlopig zijn ze er nog niet uit wat best logisch is
pi_145133517
edit: mosterd na de maaltijd
pi_145144253
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 18:27 schreef KoosVogels het volgende:
Jullie kunnen lullen als brugman, maar Zwart Piet is nou eenmaal afgeleid van een neger. Klaar.
Is dat zo zeker? :?

quote:
Niet als die samenhang al lang niet meer wordt gezien, lijkt mij.
#NoDAPL
pi_145145246
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:34 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid: ondanks dat Facebook-bericht koester ik wantrouwen richting de HEMA wat betreft hun werkelijke intenties. Volgens mij heeft het bedrijf een slappe ruggengraat en zijn ze behoorlijk geschrokken van de reacties van de bevolking. Ze krabbelen nu terug, door stoer te zeggen dat ze Zwarte Piet niet in de ban doen. Tegelijk zie je in dat Facebook-bericht een aarzelend toontje over "gevoeligheid", "het buitenland" enzovoort.

Het publiek van Facebook is doorgaans anders dan het publiek dat een (corporate) website bezoekt. De toonzetting van berichten is daar op afgestemd. Dat HEMA op de ene plek "Zwarte Piet" schrijft en op de andere plek "Piet" getuigt mij te veel van een verborgen politieke agenda.

Er moet trouwens wel bij worden gezegd dat het pers-statement op de officiële site bijna een maand ouder is dan het bericht op hun Facebook-pagina.

Ik mijd de HEMA voorlopig, vanwege het genoemde wantrouwen. Ik wil de komende tijd eens even aanzien hoe de HEMA zich gedraagt. Het gaat niet al te best met de HEMA. Mocht het bedrijf naar de knoppen gaan en de Pietendiscussie heeft een rol gespeeld in de teruglopende omzet, dan is dat de perfecte waarschuwing voor bedrijven / producenten die aan het Sinterklaasfeest willen tornen.

Zie ook: http://www.geenstijl.nl/m(...)cot_sloopt_hema.html
(en dan niet de bron in twijfel trekken, maar doorklikken naar de achterliggende links van plausibele bronnen)
Waarschijnlijk waait het bedrijf inderdaad mee met de wind.
#NoDAPL
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 05:27:23 #137
8369 speknek
Another day another slay
pi_145146125
Natuurlijk gaat de Hema niet volmondig zwarte Piet steunen want ze moeten aan hun zwarte medewerkers denken, zo moeilijk is het allemaal niet hoor, sjonge jonge.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator vrijdag 3 oktober 2014 @ 05:46:04 #138
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145146146
zwarte klanten ja

daar zou er wel eens 1 tussen kunnen zitten die moeilijk doet over pietluttigheden
pi_145146154
Krijg je daar weer een facebookpagina over.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 06:20:28 #140
8369 speknek
Another day another slay
pi_145146214
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 05:46 schreef sp3c het volgende:
zwarte klanten ja

daar zou er wel eens 1 tussen kunnen zitten die moeilijk doet over pietluttigheden
Eerder medewerkers. Klanten die er een probleem van maken kunnen genegeerd worden, of afgedaan met er is nou eenmaal vraag naar. Een medewerker die ze aanklaagt wegens discriminatie op de werkvloer is een grote internationale beerput.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_145146592
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]
Tuurlijk. Als je dat al niet snapt ben je echt achterlijk. Dit los van de vraag of het ook maar een beetje een probleem is...
pi_145146724
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In eerste instantie lijkt het er wel op, maar gezien het feit dat men meteen al gaat smijten met termen als achterlijk als je daarover twijfelt kun je daar de nodige vraagtekens bij plaatsen.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_145146745
quote:

Nou Koos de meningen zijn en blijven erover verdeeld.
pi_145146759
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 07:46 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tuurlijk. Als je dat al niet snapt ben je echt achterlijk. Dit los van de vraag of het ook maar een beetje een probleem is...
hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;
hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;
hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;[9]
hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.
Voor geen van deze verklaringen zijn directe bronnen te vinden.

Al die theorieën zijn volgens jou door achterlijke mensen bedacht ?
pi_145146809
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]

hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;
hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;
hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;[9]
hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.

Als je te achterlijk bent om in Zwarte Piet deels een karikatuur van een neger te zien ben je inderdaad vrij ver heen. En dat hoeft niet eens de oorsprong te zijn, de latere uitwerking kan ook meer in die richting zijn gegaan. En het is wat mij betreft ook geen enkel probleem hoor, echter ontkennen staat vrij sneu ;).
pi_145146826
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nou Koos de meningen zijn en blijven erover verdeeld.
Het ontkennen van de aanwezigheid van negerelementen in ZP is toch echt vrij achterlijk.
pi_145146835
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:20 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het ontkennen van de aanwezigheid van negerelementen in ZP is toch echt vrij achterlijk.
En een neger mag niet afgebeeld worden?
pi_145146839
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]

En een neger mag niet afgebeeld worden?
Hoezo?
pi_145146945
quote:
5s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hoezo?
Stel we stellen met z'n allen vast dat Zwarte Piet een neger is. Wat natuurlijk niet kan, omdat Zwarte Piet een sprookjesfiguur is, fantasie. Maar oké.

De vraag is dan of het afgebeeld/uitgevoerd mag worden. Daar gaat deze discussie om.

Zwarte Piet zie ik de komende tijd gewoon zwart blijven. Ik kan niet 10-20 jaar in de toekomst kijken. Voorlopig blijft hij gewoon zoals hij is, omdat de overgrote meerderheid dit wil.

Daarnaast hebben de tegenstanders een probleem, ze hebben geen eenheid over het alternatief. Roet Piet, Bonte Piet, Blanke Piet of een mixcombinatie van Zwarte en een andere Piet? Of zoals Quinsy wil, helemaal geen Piet meer. Maar wie helpt Sint dan? Ik heb sterk het idee dat de alternatieven minder populair zijn, zelfs bij de mensen van wie Piet mag verdwijnen. Dat zag je aan het Metro-onderzoek waar ik eerder aan refereerde, 96% van de mensen wil Zwarte Piet tegenover Roet Piet.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 03-10-2014 08:40:27 ]
pi_145147058
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:30 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Stel we stellen met z'n allen vast dat Zwarte Piet een neger is. Wat natuurlijk niet kan, omdat Zwarte Piet een sprookjesfiguur is, fantasie. Maar oké.
Een sprookjesfiguur waarvan de verschijning ook geïnspireerd is op het uiterlijk van donkere mensen. Is dat echt zo lastig te snappen?
quote:
De vraag is dan of het afgebeeld/uitgevoerd mag worden. Daar gaat deze discussie om.
Zoals ik al een keer of drie heb aangegeven vanochtend is dat geen enkel probleem wat mij betreft. Daarom vond ik het ook zo'n vreemde vraag.
quote:
Zwarte Piet zie ik de komende tijd gewoon zwart blijven. Ik kan niet 10-20 jaar in de toekomst kijken. Voorlopig blijft hij gewoon zoals hij is, omdat de overgrote meerderheid dit wil.
Ik vrees dat het kapen van Piet door PVV en Telegraaf helaas wel eens de doodsteek kan betekenen omdat het daardoor plots wel racistisch gaat worden...

quote:
Daarnaast hebben de tegenstanders een probleem, ze hebben geen eenheid over het alternatief. Roet Piet, Bonte Piet, Blanke Piet of een mixcombinatie van Zwarte en een andere Piet? Of zoals Quinsy wil, helemaal geen Piet meer. Maar wie helpt Sint dan? Ik heb sterk het idee dat de alternatieven minder populair zijn, zelfs bij de mensen van wie Piet mag verdwijnen. Dat zag je aan het Metro-onderzoek waar ik eerder aan refereerde 96% van de mensen wil Zwarte Piet tegenover Roet Piet.
Joh, wat die Quinsy wil boeit me helemaal niets. Die man had gewoon genegeerd moeten worden. Maar men is er hysterisch over en zo help je hem zijn zin krijgen....
pi_145147197
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:40 schreef 99.999 het volgende:

Ik vrees dat het kapen van Piet door PVV en Telegraaf helaas wel eens de doodsteek kan betekenen omdat het daardoor plots wel racistisch gaat worden...

Zwarte Piet is natuurlijk niet gekaapt door de PVV of de Telegraaf. En als het wel zo zou zijn, dat maakt Zwarte Piet niet opeens racistisch.
pi_145147417
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:50 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Zwarte Piet is natuurlijk niet gekaapt door de PVV of de Telegraaf.
Helaas begint het daar wel op te lijken..
quote:
En als het wel zo zou zijn, dat maakt Zwarte Piet niet opeens racistisch.
Nee maar de fundamentalistische Pro-Piet beweging mogelijk wel...
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 09:05:13 #153
236046 NotYou
tigerblood
pi_145147432
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:50 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Zwarte Piet is natuurlijk niet gekaapt door de PVV of de Telegraaf. En als het wel zo zou zijn, dat maakt Zwarte Piet niet opeens racistisch.
Jawel, duidelijk wel. Heb je het nieuwe pakje soms nog niet gezien?

Foto van (waarschijnlijk) stoute kinderen in de pietenschool te Spanje:

Je suis Charlie Sheen
pi_145153254
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:07 schreef Ferdo het volgende:

[..]

In eerste instantie lijkt het er wel op, maar gezien het feit dat men meteen al gaat smijten met termen als achterlijk als je daarover twijfelt kun je daar de nodige vraagtekens bij plaatsen.
Het typische betweterige D66-geluid. Wij hebben de wijsheid en waarheid in pacht, wie iets anders ziet dan ons heeft het niet goed begrepen. Van mij mag hij maar het maakt zijn zaak natuurlijk niet sterker. Hij zou ook het een en ander kunnen proberen te onderbouwen in plaats van zich moreel in een ivoren toren te begeven. ;)
#NoDAPL
pi_145153418
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 13:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het typische betweterige D66-geluid. Wij hebben de wijsheid en waarheid in pacht, wie iets anders ziet dan ons heeft het niet goed begrepen. Van mij mag hij maar het maakt zijn zaak natuurlijk niet sterker. Hij zou ook het een en ander kunnen proberen te onderbouwen in plaats van zich moreel in een ivoren toren te begeven. ;)
Nou begin maar eens met dat onderbouwen zou ik zeggen. Kan je daarna ook gelijk onderbouwen dat gras niet groen is.
pi_145153490
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 09:04 schreef 99.999 het volgende:
Nee maar de fundamentalistische Pro-Piet beweging mogelijk wel...
WTF? :)
Het is de anti-ZP-beweging - tot nu toe bestaande uit een handvol schreeuwers - die fundamentalistische trekjes heeft. Het ietwat felle pro-ZP geluid is slechts een reactie hierop.
#NoDAPL
pi_145153540
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 13:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nou begin maar eens met dat onderbouwen zou ik zeggen.
Voorspelbaar, ik wist dat je hiermee zou reageren. Ik heb er geen stelling over ingenomen dus ik hoef op dit vlak niets te onderbouwen. Ik heb wel kennis genomen van adequate onderbouwingen van mensen die stellen dat het helemaal niet zo zeker is dat ZP op de neger is gebaseerd. Als jij die onderbouwingen zo slecht vindt dan kan jij daar vast gemakkelijk gaten in schieten. ;)
#NoDAPL
pi_145154744
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 13:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

WTF? :)
Precies zoals ik het zeg. Degenen die kritiek op ZP aangrijpen om plots wel hardcore racistje te spelen... Bij clubs als PVV en GS zit gewoon heel wat racisme en ze grijpen ZP daarvoor aan...

quote:
Het is de anti-ZP-beweging - tot nu toe bestaande uit een handvol schreeuwers - die fundamentalistische trekjes heeft. Het ietwat felle pro-ZP geluid is slechts een reactie hierop.
Volgens mij zijn in beide groepen de fanatiekelingen gewoon knettergek. De pro-Pietenclub is bepaald niet minder fel dan de anti-Pietenclub...
pi_145154777
Bram is ook zo'n radicale Piet-fan.

Loopt zich hier een partij druk te maken om niks.
pi_145154822
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 13:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Voorspelbaar, ik wist dat je hiermee zou reageren. Ik heb er geen stelling over ingenomen
Je neemt continu allerlei dubieuze stellingen in. Dus wellicht voorspelbaar dat ik er mee kom maar daarom niet minder terecht...
quote:
dus ik hoef op dit vlak niets te onderbouwen. Ik heb wel kennis genomen van adequate onderbouwingen van mensen die stellen dat het helemaal niet zo zeker is dat ZP op de neger is gebaseerd. Als jij die onderbouwingen zo slecht vindt dan kan jij daar vast gemakkelijk gaten in schieten. ;)
Die gaten zijn er natuurlijk al volop in geschoten. Maar ga jij nadat je hebt bewezen dat in ZP geen enkele karikatuur van een neger zit maar eens bewijzen dat gras niet groen is.
pi_145154868
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 13:59 schreef KoosVogels het volgende:

Tja, die racistische component zit er bij hem dan ook duidelijk in.
pi_145156394
quote:

quote:
14s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 14:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, die racistische component zit er bij hem dan ook duidelijk in.
Kunnen jullie niet gewoon een keer kappen met dit puberale gedoe? Ga inhoudelijk met andere users in debat of laat ze met rust.
pi_145156555
quote:
4s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 14:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

[..]

Kunnen jullie niet gewoon een keer kappen met dit puberale gedoe? Ga inhoudelijk met andere users in debat of laat ze met rust.
Puberaal? Heb je je eigen posts in deze kwestie wel eens bekeken? Dat is als een hysterische puber overal boos en verontwaardigd over doen.

Inhoudelijk wordt er op mij niet gereageerd door bv een Bram omdat hij weet dat ik gewoon een punt heb. Door het naar de extremen te trekken (zoals een Quinsy maar ook een Telegraaf, PVV, Bram of Elf doen) politiseer je Zwarte Piet. En als er iets slecht is voor een dergelijk sprookjesfiguur is het die politisering. Hoe krampachtiger je boos bent op zo'n Quinsy, hoe dichter hij bij zijn doel komt...
pi_145156602
quote:
4s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 14:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

[..]

Moet jij niet in een of ander topic op de man gaan spelen, of wat?
  Moderator vrijdag 3 oktober 2014 @ 15:05:00 #165
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145156621
ik vind juist dat je het toe molet juichen dat die twee een keer inhoudelijk lopen te doen

ga zo door zou ik zeggen, dan doe ik ook niet moeilijk meer over dat puberale gedrein de hele tijd

mits in balans, balans is superbelangrijk
pi_145156850
Zie ginds komt de stoomboot
uit Spanje weer aan.
Hij brengt ons Sint Nicolaas
ik zie hem al staan.
Hoe huppelt zijn paardje
het dek op en neer,
hoe waaien de wimpels
al heen en al weer.
Zijn knecht staat te lachen
en roept ons reeds toe:
Wie zoet is krijgt lekkers;
wie stout is de roe!
Oh, lieve Sint Nicolaas
kom ook eens bij mij
en rijd toch niet stilletjes
ons huisje voorbij!
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 17:13:41 #167
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145159854
quote:
De meeste illustratoren beeldden hem in ieder geval wel als "neger" af, volgens de toen gangbare paradigma's. Dat heeft natuurlijk invloed gehad op het uiterlijk van de huidige Zwarte Piet.

pi_145201200

'Zwarte piet is een racistische karikatuur van de zwarte mens'

“Het is zo obvious dat het een karikatuur is van een zwart iemand met kroeshaar, rode lippen, oorbellen en soms zelfs een Surinaams accent. Op zwarte pieten-schmink staat zelfs negerschmink geschreven.” Volgens Jacobs zou het een goede eerste stap zijn wanneer meer mensen als Borghouts dit zouden erkennen. Wel denkt ze dat de zwarte piet als schoorsteenveger, met een paar vegen roet op het gezicht, een goed alternatief is voor de huidige ‘racistische’ piet."

^O^ Goed stuk.
pi_145201796
Engelse woorden gebruiken wanneer dit niet nodig is _O-
pi_145201874
Waarom moet ik geinteresseerd zijn in culinaire onderneemster Dantizah Jacobs?

quote:
BREDA - Onlangs werd bekend dat de zwarte pieten tijdens de intocht van Sinterklaas in Breda zwart blijven. Dit tot groot ongenoegen van culinaire onderneemster Danitzah Jacobs.

Volgens Jacobs is zwarte piet niks anders dan een erfenis van de koloniale tijd. Volgens haar zijn deze stereotypen toen gecreëerd en in stand gehouden om zwarte Afrikanen te dehumaniseren en te onderdrukken.
Zwarte Piet wordt in stand gehouden om Afrikanen te dehumaniseren en te onderdrukken. Dus mensen die Sinterklaas vieren zijn eigenlijk bezig met het dehumaniseren en onderdrukken van de zwarte mens? Het is toch treurig dat iemand dat daadwerkelijk geloofd.

quote:
“Het is zo obvious dat het een karikatuur is van een zwart iemand met kroeshaar, rode lippen, oorbellen en soms zelfs een Surinaams accent. Op zwarte pieten-schmink staat zelfs negerschmink geschreven.”
Die voorbeelden wil ik dan wel eens zien, niet bij de schmink die ik heb gezien.

quote:
Witte mensen die zich zwart schminken om zwarte mensen te spelen is volgens Jacobs eigenlijk altijd af te keuren. Dat zwarte acteurs soms ook witte mensen spelen doet daar niets aan af. “Er zit een wereld van verschil tussen de film White Chicks en zwarte piet. Als je de geschiedenis kent, weet je dat bepaalde dingen niet kunnen.”

Ooit ontmoette ze Rasta Ruud, die ze als erg aanstotend ervoer. “Hij beeldt eigenschappen uit die zwarte mensen kleineert, hij maakt een karikatuur van de zwarte man.” Volgens Jacobs realiseren veel mensen in Nederland zich niet welke negativiteit zwarte landgenoten over zich heen krijgen. “Als zwart persoon in Nederland krijg je heel wat stereotypen toegegooid waar je tegen moet vechten, vaak is dit gekoppeld aan wat beschaving is, wat schoonheid is. In die stereotypen zijn zwarte mensen vaak het tegenovergestelde van wat wenselijk is.”
Wat een overgevoeligheid, White Chicks mag wel, maar Rasta Ruud Gullit niet.

quote:
Dat de meerderheid van Nederland voor het behoud van zwarte piet is, deert Jacobs niet. De angst om buitengesloten te worden heeft ze van zich afgeworpen. “Verandering begint altijd met één persoon die moed toont en tegen de status quo ingaat. Het zijn deze eenlingen die ervoor zorgen dat de mensheid zich blijft ontwikkelen. Nelson Mandela, Aletta Jacobs, Gandhi, Rosa Parks, Harry Tomas, Tula, Quinsy Gario, Martin Luther King. Als zij hadden gewacht op de meerderheid dan waren we als mensheid niet waar we nu zijn. Er is nog veel te doen!”
Wordt beroepskunstenaar Quinsy Gario toch mooi in een rijtje geplaatst met Mandela, Gandhi en Luther King.
pi_145202028
quote:
Die voorbeelden wil ik dan wel eens zien, niet bij de schmink die ik heb gezien.
Kan ook geen producten er van vinden. Maar he, het is makkelijk om dingen te verzinnen om een punt te maken.
pi_145202445
quote:
99s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 23:50 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Kan ook geen producten er van vinden. Maar he, het is makkelijk om dingen te verzinnen om een punt te maken.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)n-negerschmink.dhtml
pi_145202667
quote:
Die vond ik ook, verder geen producten of zo. Of heb je een link?
pi_145202754
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 00:15 schreef bijdehand het volgende:

[..]

http://www.ebay.co.uk/itm(...)egro-2-/200345898523
pi_145202787
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 00:15 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dat artikel komt uit 2012 en gaat over vorig jaar, dus 2011. De leverancier gaf aan direct de naam te veranderen.

Daarnaast heeft Dantizah Jacobs het over Zwarte Pieten-schmink die negerschmink wordt genoemd. Dan verwacht ik een tekst over Zwarte Piet of een afbeelding op het doosje, met de tekst negerschmink.

Daarnaast gaat de discussie over Zwarte Piet en niet het woord neger, wat een afgeleide is van 'niger' wat zwart betekent.
pi_145202817
Heb je wel op die link geklikt? :')
pi_145202843
wat is er fout aan negerschmink?
pi_145202868
quote:
2s.gif Op zondag 5 oktober 2014 00:22 schreef Evertjan het volgende:
wat is er fout aan negerschmink?
Fout wordt het als (verkleed)winkels het aanbieden als Zwarte Pieten-schmink. Althans, dat leid ik af uit de tekst van die mevrouw.
pi_145202876
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 00:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat artikel komt uit 2012 en gaat over vorig jaar, dus 2011. De leverancier gaf aan direct de naam te veranderen.

Daarnaast heeft Dantizah Jacobs het over Zwarte Pieten-schmink die negerschmink wordt genoemd. Dan verwacht ik een tekst over Zwarte Piet of een afbeelding op het doosje, met de tekst negerschmink.

Daarnaast gaat de discussie over Zwarte Piet en niet het woord neger, wat een afgeleide is van 'niger' wat zwart betekent.
Ach, ze moeten er dan ook van alles bij halen om de discussie maar te vertroebelen he.
pi_145203283
quote:
Een Engelse E-bay add van 1,5 jaar geleden waarvan niet eens duidelijk is wat het is, heeft met zwarte piet te maken... WAT???
  zondag 5 oktober 2014 @ 00:57:42 #181
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_145203798
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 23:27 schreef Ceberut het volgende:

“Het is zo obvious dat het een karikatuur is van een zwart iemand met kroeshaar, rode lippen, oorbellen en soms zelfs een Surinaams accent. Op zwarte pieten-schmink staat zelfs negerschmink geschreven.” Volgens Jacobs zou het een goede eerste stap zijn wanneer meer mensen als Borghouts dit zouden erkennen. Wel denkt ze dat de zwarte piet als schoorsteenveger, met een paar vegen roet op het gezicht, een goed alternatief is voor de huidige ‘racistische’ piet."

^O^ Goed stuk.
BREDA - Onlangs werd bekend dat de zwarte pieten tijdens de intocht van Sinterklaas in Breda zwart blijven. Dit tot groot ongenoegen van culinaire onderneemster Danitzah Jacobs.

Iedereen heeft het recht op zijn/haar eigen mening maar wat maakt van deze culinaire onderneemster een deskundige op dit terrein? Als je nu bronnen kan vinden die er op wijzen dat veel historici die gespecialiseerd zijn in de vaderlandse geschiedenis zo'n mening hebben dan wek je mijn interesse wel. ;)
#NoDAPL
pi_145203826
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 16:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je ontkent botweg dat het zwart van ZP komt omdat hij een neger.
In dit geval is de man verbonden aan een ras.
Je kunt wel doorgaan met het leugentje voor je eigen geweten , maar je legitimeert wel dat het nobel en kindervreugde is donkere mensen te associeren met 'het kwaad'.
Dat is minstens racisme bevorderend.
Sorry, het ontgaat me even welk argument je hier nou gebruikt.
Het zwarte van Zwarte Piet kan, volgens de verhalen, komen uit drie bronnen/oorzaken:\
1) Het roet van de schoorsteen waar hij doorheen klimt (niet racistisch maar wel erg klassejustitie!)
2) Het zwart van de slaven (kijk, dat zou dan racistisch kunnen zijn, maar daar valt ook nog wel over te discussiëren)
3) Het zwart van de hulpjes uit de hel (niet racistisch)

Er is geen enkele verbintenis tussen die drie mogelijke bronnen van het zwart-zijn.
Er is geen enkele reden om te denken dat negers uit Afrika zwart zijn geworden van het kruipen door een schoorsteen en evenmin om te denken dat ze uit de hel komen. De negertjes in Afrika, heidenen als ze zijn, hebben helemaal geen schoorstenen of hellen.

En als je dan toch over slaven begint: welke slaaf had gouden oorbellen in en kleurige pakjes aan?
  zondag 5 oktober 2014 @ 00:59:44 #183
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_145203852
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:03 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Moet jij niet in een of ander topic op de man gaan spelen, of wat?
Laat Elfletterig nu net iemand zijn die niet of zelden op de man speelt. Dat is meer dan wat je van sommige mensen kan zeggen die hier (op deze pagina) ook hebben gereageerd.

Ik heb er geen probleem mee dat jij mij een Piet-fanaat noemt maar het is niet waar. Voor mij gaat het - zoals ik reeds twee keer heb uitgelegd - puur om de traditie en de licht-duister dichotomie. Als ZP daadwerkelijk als racisitsch zou worden ervaren door veel donkergekleurde allochtonen dan zou de traditie van mij rustig mogen uitgefaseerd worden, dat is echter niet het geval. Bovendien kan je zo'n traditie niet eventjes van bovenaf met harde hand wijzigen, het volk laat zich een cultuur niet voorschrijven. De mensen die denken dat je wel eventjes de cultuur van hogerop moet/kan bepalen die bezoldigen zich aan maakbaarheidsdenken. Alle politieke stromingen hebben daar last van maar in deze context in Nederland vooral de PvdA en D66.

[ Bericht 14% gewijzigd door Bram_van_Loon op 05-10-2014 01:04:52 ]
#NoDAPL
pi_145203933
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 00:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Laat Elfletterig nu net iemand zijn die niet of zelden op de man speelt.
Proest.
  Moderator zondag 5 oktober 2014 @ 01:02:41 #185
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145203937
wat is er met white chicks, waarom zou dat niet mogen?
pi_145203966
quote:
Bron?
Er zijn genoeg aanwijzingen dat Zwarte Piet helemaal niks met zwarte mensen te maken heeft.
Dus laat maar eens zien waar je deze stelligheid op baseert.
quote:
En dat ook ja.
  zondag 5 oktober 2014 @ 01:05:36 #187
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_145204004
quote:
10s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:02 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Proest.
Ik heb hem er weinig op kunnen betrappen maar goed, ieder zijn mening en laten we daar maar niet verder over discussiëren in deze draad aangezien het hier over ZP moet gaan. ;)
#NoDAPL
pi_145204055
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hier zijn er nog wat meer
  zondag 5 oktober 2014 @ 01:09:37 #189
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_145204085
quote:
Druk maken? LOL
Ik moet vooral veel lachen met heel deze discussie.
- een paar klagers die onevenredig veel lawaai maken
- wat politiekcorrecte mensen die lijden aan maakbaarheidsdenken en cultuurrelativisme
- aan de andere kant veel gewone mensen die het zat zijn

Weinig mensen maken zich er zo weinig druk om als ik. Dat wil nog niet zeggen dat ik er geen mening over heb.
#NoDAPL
pi_145204148
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 23:27 schreef Ceberut het volgende:

^O^ Goed stuk.
Dat verbaasde me opeens: hoe komen al die negerslaven opeens aan een Surinaams (zogenaamd dan, want echt Surinaams klinkt heel anders) accent? Waarom geen Wolo-accent?
  Moderator zondag 5 oktober 2014 @ 01:13:44 #191
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145204182
ja de andere kant is gek

das wel typerend aan deze discussie idd
pi_145204296
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 00:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Iedereen heeft het recht op zijn/haar eigen mening maar wat maakt van deze culinaire onderneemster een deskundige op dit terrein? Als je nu bronnen kan vinden die er op wijzen dat veel historici die gespecialiseerd zijn in de vaderlandse geschiedenis zo'n mening hebben dan wek je mijn interesse wel. ;)
Ik begrijp niet dat mensen spreektijd krijgen op een terrein waar ze niks tot weinig van af weten.
"Lieve god, help me om mijn mond dicht te houden tot ik weet waar ik over praat."
  zondag 5 oktober 2014 @ 01:18:48 #193
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_145204307
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:12 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat verbaasde me opeens: hoe komen al die negerslaven opeens aan een Surinaams (zogenaamd dan, want echt Surinaams klinkt heel anders) accent? Waarom geen Wolo-accent?
Waarom ga jij überhaupt in op deze mening van een willekeurige persoon die niet gespecialiseerd is in deze materie? Voor zo ver ik het weet is zij geen historica, al helemaal geen historica die gespecialiseerd is in dit deel van de geschiedenis. Jij geeft dit knipsel veel meer aandacht dan dat het verdient. ;)

Edit: deze reactie begonnen te typen voordat de reactie hierboven er stond. ;)
#NoDAPL
pi_145204345
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb hem er weinig op kunnen betrappen maar goed, ieder zijn mening en laten we daar maar niet verder over discussiëren in deze draad aangezien het hier over ZP moet gaan. ;)
Ze gaan er toch wel over door. Een spiegel hebben ze niet. Bespaar je de moeite om met dat soort figuren in discussie te gaan.
pi_145204376
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Waarom ga jij überhaupt in op deze mening van een willekeurige persoon die niet gespecialiseerd is in deze materie? Voor zo ver ik het weet is zij geen historica, al helemaal geen historica die gespecialiseerd is in dit deel van de geschiedenis. Jij geeft dit knipsel veel meer aandacht dan dat het verdient. ;)

Edit: deze reactie begonnen te typen voordat de reactie hierboven er stond. ;)
Hihi, dit gaat even snel.
Ik ging even in op Ceberut, waarmee de discussie al langer loopt en daarna op de reactie van jou op die cateraarster in Breda.
  zondag 5 oktober 2014 @ 01:37:02 #196
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_145204599
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:23 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hihi, dit gaat even snel.
Ik ging even in op Ceberut, waarmee de discussie al langer loopt en daarna op de reactie van jou op die cateraarster in Breda.
Echter haalde Ceberut een knipsel erbij wat (qua argumentatie) geen relevantie heeft voor deze discussie aangezien het slechts de mening van een willekeurige persoon weergeeft. De argumenten kunnen valide zijn (dat zijn ze m.i. niet) maar het leek een soort van autoriteitsverwijzing te zijn die hier niet op zijn plaats zou zijn.
#NoDAPL
  zondag 5 oktober 2014 @ 01:40:13 #197
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_145204657
quote:
7s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:21 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ze gaan er toch wel over door. Een spiegel hebben ze niet. Bespaar je de moeite om met dat soort figuren in discussie te gaan.
Het heeft inderdaad geen zin om te discussiëren met mensen die op dat moment niet de intentie hebben om te discussiëren. Zij hebben m.b.t. dit soort onderwerpen niet die intentie en zijn met andere motieven in deze draad actief.
#NoDAPL
pi_145204661
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:02 schreef sp3c het volgende:
wat is er met white chicks, waarom zou dat niet mogen?
Omdat dat ook racisme is ? Stereotypering van de witte man? Als ZP fans racisten zijn, zijn white chick kijkers allemaal nazi's.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2014 01:41:13 ]
pi_145204699
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Echter haalde Ceberut een knipsel erbij wat (qua argumentatie) geen relevantie heeft voor deze discussie aangezien het slechts de mening van een willekeurige persoon weergeeft. De argumenten kunnen valide zijn (dat zijn ze m.i. niet) maar het leek een soort van autoriteitsverwijzing te zijn die hier niet op zijn plaats zou zijn.
Ach joh, wanneer dit topic een tijdje stil ligt is het weer zijn tijd om te gaan stangen. Ook nu weer. Meestal is het gebruik van het woordje racisme genoeg om de boel weer op gang te krijgen. Niet meer serieus te nemen die gast.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_145204719
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:42 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ach joh, wanneer dit topic een tijdje stil ligt is het weer zijn tijd om te gaan stangen. Ook nu weer. Meestal is het gebruik van het woordje racisme genoeg om de boel weer op gang te krijgen. Niet meer serieus te nemen die gast.
Vergeet zijn stropop-trolololol-pareltje niet.
  Moderator zondag 5 oktober 2014 @ 02:04:52 #201
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145205013
quote:
14s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:40 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Omdat dat ook racisme is ? Stereotypering van de witte man? Als ZP fans racisten zijn, zijn white chick kijkers allemaal nazi's.
welnee man

het is komedie

sterker noghet is een obscuur voorbeeld dat niemand kent, tropic thunder hoor je toch ook geen kut over?

robert downey jr. speelt een blanke die een stereotype neger speelt ffs :')

het is een mislukt argument, reaching for straws man
  zondag 5 oktober 2014 @ 02:07:36 #202
236046 NotYou
tigerblood
pi_145205052
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 02:04 schreef sp3c het volgende:

[..]

welnee man

het is komedie

sterker noghet is een obscuur voorbeeld dat niemand kent, tropic thunder hoor je toch ook geen kut over?

robert downey jr. speelt een blanke die een stereotype neger speelt ffs :')

het is een mislukt argument, reaching for straws man
Zo obscuur is het nou ook weer niet. *insert Engelse spreuk om tof over te komen :') *
Je suis Charlie Sheen
  Moderator zondag 5 oktober 2014 @ 02:16:00 #203
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145205175
nee het is een blockbuster idd :')
  zondag 5 oktober 2014 @ 02:18:56 #204
236046 NotYou
tigerblood
pi_145205207
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 02:16 schreef sp3c het volgende:
nee het is een blockbuster idd :')
quote:
Despite negative critical reviews, the film was a financial success.

Box office

The film grossed $70,831,760 at the U.S. box office and $113,048,997 worldwide and has become popular on broadcast cable.

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/White_Chicks
Die smiley zet je punt wel meer kracht bij hoor, goede keuze.
Je suis Charlie Sheen
  Moderator zondag 5 oktober 2014 @ 02:27:57 #205
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145205295
quote:
14s.gif Op zondag 5 oktober 2014 02:18 schreef NotYou het volgende:

[..]

[..]

Die smiley zet je punt wel meer kracht bij hoor, goede keuze.
daar zijn ze voor

de film deed het minder goed dan tropic thunder
  zondag 5 oktober 2014 @ 02:29:10 #206
236046 NotYou
tigerblood
pi_145205311
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 02:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

de film deed het minder goed dan tropic thunder
..dus?
Je suis Charlie Sheen
pi_145210587
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:12 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat is op zich wel te verklaren. Het is namelijk niet zo dat het sinterklaasfeest werd uitgedacht door een feestcomité, waarbij alle aspecten logischerwijs werden ingevuld. De oorsprong is niet 100% duidelijk. Duidelijk is wel dat het in de loop van de tijd, naar gelang van de tijdsgeest is ingevuld.

Over dat "Surinaams" accent: als je een "zwarte" na moet doen en je kent vanuit je omgeving/typetjes op tv enkel een "Surinaams" accent wat je ermee kunt associëren, dan is de keuze voor de hand liggend.

Niemand beweert dat heden ten dage nog bewust wordt gepoogd om een negerslaaf te imiteren. Die stelling hoef je dus niet te bestrijden.
  Moderator zondag 5 oktober 2014 @ 12:53:23 #208
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145211994
quote:
10s.gif Op zondag 5 oktober 2014 02:29 schreef NotYou het volgende:

[..]

..dus?
dus is het een waardeloos argument

want je hoort ze daar ook niet over, heeft niets met racisten te maken, gario heeft beide films waarschijnlijk niet gezien net als 90% van de wereld

sowieso een absurde vergelijking
  zondag 5 oktober 2014 @ 17:05:40 #209
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_145221115
quote:
14s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:40 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Racisme beperkt zich dan ook niet tot de rozegekleurde mens, ook donkergekleurde mensen doen aan racisme. Alles wat vreemd is wordt door veel mensen als potentiëel gevaarlijk ervaren, waarschijnlijk een gevolg van het feit dat het in de natuur ook zo was toen wij nog in een berenvel rondliepen en in grotten leefden. Een mens kan dit rationaliseren en zodoende niet racistisch zijn maar niet iedereen slaagt daar in met als gevolg dat hij/zij racistisch is.
#NoDAPL
pi_145221156
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 17:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Racisme beperkt zich dan ook niet tot de rozegekleurde mens, ook donkergekleurde mensen doen aan racisme.
Die zijn nog vele malen erger.
pi_145221395
http://www.geenstijl.nl/m(...)quinsy_en_sunny.html

Die Chinezen snappen het _O_ ZP blijft :D
  zondag 5 oktober 2014 @ 17:28:36 #212
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_145222184
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 17:12 schreef Scorpie het volgende:
http://www.geenstijl.nl/m(...)quinsy_en_sunny.html

Die Chinezen snappen het _O_ ZP blijft :D
Zoals ik al zei, een cultuur laat zich niet van hogerop aansturen. Wat de mechanismes zijn is een ingewikkelder vraagstuk maar dat het volk uiteindelijk zelf bepaalt hoe haar cultuur is is een gegeven. Doen onze eigen bedrijven het niet uit angst voor juridisch gezever dan doen Chinese bedrijven het wel en kopen we het van hen. *O*
#NoDAPL
pi_145227340
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 17:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Die zijn nog vele malen erger.
is het ? je weet zeker dat dit geen discriminerend gedoe is van je ?
Want jij bent zo niet. Altijd politiek correct en zo ?
pi_145227446
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 17:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Racisme beperkt zich dan ook niet tot de rozegekleurde mens, ook donkergekleurde mensen doen aan racisme. Alles wat vreemd is wordt door veel mensen als potentiëel gevaarlijk ervaren, waarschijnlijk een gevolg van het feit dat het in de natuur ook zo was toen wij nog in een berenvel rondliepen en in grotten leefden. Een mens kan dit rationaliseren en zodoende niet racistisch zijn maar niet iedereen slaagt daar in met als gevolg dat hij/zij racistisch is.
Goed gezien van je ... pas het eens op jezelf toe met je visie dat je 'het kwaad' moet symboliseren door ene Piet een donker huidskleur te geven.
Dat symboliseren kan ook door hem een roze huidskleur te geven , toch ?
pi_145234086
goede ouwe tijd toen alles nog humor was

pi_145234644
quote:
14s.gif Op zondag 5 oktober 2014 21:17 schreef Evertjan het volgende:

[ afbeelding ]
Ja, lachen zeg.

:{w
  zondag 5 oktober 2014 @ 23:01:58 #217
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145239429
quote:
14s.gif Op zondag 5 oktober 2014 21:17 schreef Evertjan het volgende:

[ afbeelding ]
In 1982, ja. Die Silly Wandelpeen toch...
pi_145265069
Burgemeester Gouda over anti-Zwarte Pietdemonstratie: 'Sinterklaasintocht mag niet in gevaar komen!'

Burgemeester Milo Schoenmaker (VVD) staat niet toe dat de openbare orde en veiligheid tijdens de intocht van Sinterklaas in gevaar komt. De goedheiligman komt op 15 november aan in Gouda.

Burgemeester Schoenmaker reageert daarmee op de aangekondigde demonstratie van een groepering die zich tegen het uiterlijk van Zwarte Piet keert. Volgens hen is Zwarte Piet een verkapte goedkeuring van de transatlantische slavernij en slavenhandel, en moet het uiterlijk van de assistent van Sinterklaas aangepast worden. 'We zullen dit in de gaten houden en passende maatregelen nemen', aldus Schoenmaker.

De NTR, de publieke omroep die het spektakel op televisie uitzendt, wil niet inhoudelijk reageren, maar laat wel doorschemeren dat het uiterlijk van Piet wel eens zou kunnen veranderen. 'De gevolgen die de discussie heeft voor de traditie en beleving van het Sinterklaasfeest in de samenleving zullen ook hun weerslag vinden in onze programma's. Over de mate waarin en de wijze waarop doen wij van tevoren geen mededelingen. Dat zal vanzelf uit de programma’s blijken', aldus een woordvoerder van de omroep.
http://www.omroepwest.nl/(...)asintocht-mag-niet-g
pi_145266839
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 19:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:
............ knip......
Volgens hen is Zwarte Piet een verkapte goedkeuring van de transatlantische slavernij en slavenhandel,
http://www.omroepwest.nl/(...)asintocht-mag-niet-g
Waar kan men lezen dat deze groep zegt dat ZP een goedkeuring is van slavernij ?
Ik vind wel dit van hun :
https://m.facebook.com/st(...)1162277562768&ref=22
https://m.facebook.com/Zwartepietniet

[ Bericht 5% gewijzigd door Bluesdude op 06-10-2014 19:53:11 ]
  maandag 6 oktober 2014 @ 19:57:18 #220
168739 Red_85
'echt wel'
pi_145267341
Ah leuk, laat dat jankgespuis het maar escaleren.
Gaat steeds meer op terrorisme lijken.
1947-2016
pi_145267424
ik ga dit jaar naar Assen toe waar ze de Sinterklaasintocht nog wel traditioneel vieren
pi_145267429
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 19:57 schreef Red_85 het volgende:
Ah leuk, laat dat jankgespuis het maar escaleren.
Gaat steeds meer op terrorisme lijken.
nee hoor.... jouw gejank is echt geen terrorisme
en vreedzaam demonsteren is ook geen terrorisme, ook niet als het bij een route is van een sintintocht.
zelfs stenen gooien is geen terrorisme
  maandag 6 oktober 2014 @ 20:00:19 #223
236046 NotYou
tigerblood
pi_145267464
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 19:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

en vreedzaam demonsteren is ook geen terrorisme, ook niet als het bij een route is van een sintintocht.
Achgos, hebbie de blues manneke?
Je suis Charlie Sheen
pi_145267496
quote:
17s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:00 schreef NotYou het volgende:

[..]

Achgos, hebbie de blues manneke?
achgos.... je hebt geen zinnige argumenten ?
  maandag 6 oktober 2014 @ 20:02:04 #225
168739 Red_85
'echt wel'
pi_145267546
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 19:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

en vreedzaam demonsteren is ook geen terrorisme, ook niet als bij een route is van een sintintocht.
Trollywollywolly.

Leuk he, selectief lezen. Doet de discussie veel goeds.
Blijf ook maar selectief verongelijkt doen. Gaat je ver brengen..
1947-2016
  maandag 6 oktober 2014 @ 20:02:25 #226
236046 NotYou
tigerblood
pi_145267567
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

achgos.... je hebt geen zinnige argumenten ?
Hoe kom je daar nou weer bij? Mooi gespiegeld trouwens, heb je dat geleerd op de pestcursus?
Je suis Charlie Sheen
  maandag 6 oktober 2014 @ 20:04:42 #227
236046 NotYou
tigerblood
pi_145267676

Moet je zien wat een smerige racisten! Vierders van de slavernij!
Je suis Charlie Sheen
pi_145267694
quote:
14s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:02 schreef NotYou het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou weer bij?
Omdat je persé wilde reageren op een pesterige manier en helemaal geen argumenten heb.
Probeer het eens met argumenten ya toch ?
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 20:05:48 #229
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145267719
terrorisme lijkt me idd totaal wat anders :')
pi_145267752
quote:
8s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:04 schreef NotYou het volgende:
[ afbeelding ]

Moet je zien wat een smerige racisten! Vierders van de slavernij!
nou nou..... waarom zijn zij racist. ?
Niet zomaar mensen verketteren
  maandag 6 oktober 2014 @ 20:07:12 #231
236046 NotYou
tigerblood
pi_145267769
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:05 schreef sp3c het volgende:
terrorisme lijkt me idd totaal wat anders :')
Aanstellerige racistische verpesters van een kinderfeest lijkt me daarentegen zeer treffend verwoord, dat of mensen met psychische problemen.
Je suis Charlie Sheen
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 20:08:08 #232
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145267801
quote:
14s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:07 schreef NotYou het volgende:

[..]

Aanstellerige racistische verpesters van een kinderfeest lijkt me daarentegen zeer treffend verwoord, dat of mensen met psychische problemen.
aanstellers klopt idd

de rest lijkt me nergens op gebaseerde onzin maar mogelijk klopt het voor sommigen dat kun je niet uitsluiten idd
  maandag 6 oktober 2014 @ 20:08:57 #233
236046 NotYou
tigerblood
pi_145267843
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:06 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

nou nou..... waarom zijn zij racist. ?
Niet zomaar mensen verketteren
Je suis Charlie Sheen
pi_145267940
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:02 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Trollywollywolly.

Leuk he, selectief lezen. Doet de discussie veel goeds.
Blijf ook maar selectief verongelijkt doen. Gaat je ver brengen..
nou .. jij zit reacties uit te lokken ... met die onzinbeschuldiging van dit is terrorisme.
Dat is ook janken (in de betekenis van een overdreven bombarie maken)
Maar waarom moet het escaleren. Meer mensen moeten demonstreren tegen een sintoptocht terwijl die gaande is ..?
pi_145268008
quote:
14s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:07 schreef NotYou het volgende:

[..]

Je verkettert mensen alweer tot racist ...... dat racisme zit hem wel bij jou tussen de oren hee?
Kun je aantonen dat deze groep Zwarte Piet Niet uitgaat van racistische oordelen ?
pi_145268272
Volgende week is in Amsterdam trouwens het hoger beroep over de uitspraak dat zwarte piet een 'negatief stereotype' is. Ben benieuwd of die uitspraak stand houdt.
  maandag 6 oktober 2014 @ 20:19:07 #237
236046 NotYou
tigerblood
pi_145268275
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je verkettert mensen alweer tot racist ...... dat racisme zit hem wel bij jou tussen de oren hee?
Kun je aantonen dat deze groep Zwarte Piet Niet uitgaat van racistische oordelen ?

Één van de twee initiatiefnemers achter de Zwarte Piet Is Racisme-beweging. ^O^
Je suis Charlie Sheen
pi_145268333
quote:
10s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:19 schreef NotYou het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Één van de twee initiatiefnemers achter de Zwarte Piet Is Racisme-beweging. ^O^
Zou Quinsy nu alleen de zwarte pianotoetsen gebruiken?
pi_145268443
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Volgende week is in Amsterdam trouwens het hoger beroep over de uitspraak dat zwarte piet een 'negatief stereotype' is. Ben benieuwd of die uitspraak stand houdt.
Uiteraard. De ZP-fanboys voeren uit alle macht een achterhoedegevecht wat ze op termijn gewoon gaan verliezen. Het balletje is gaan rollen en allang niet meer te stoppen.
pi_145268595
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Zou Quinsy nu alleen de zwarte pianotoetsen gebruiken?
http://en.wikipedia.org/w(...)_scales_of_the_piano
  maandag 6 oktober 2014 @ 20:27:05 #241
236046 NotYou
tigerblood
pi_145268615
http://www.parool.nl/paro(...)blanken-vallen.dhtml

quote:
'Organisatie Kwakoe mag niet in handen blanken vallen'

Afro-Surinaamse organisaties eisen dat het Kwakoe Festival een Surinaamse aangelegenheid blijft. In twee raadsadressen aan de stadsdeelraad van Zuidoost noemen de organisaties het ontoelaatbaar dat het festival als cultureel erfgoed van de Afro-Surinaamse gemeenschap in handen komt van de nazaten van slavenhouders.

Het stadsdeelbestuur besloot eind vorig jaar de organisatie van het zomerfestival open te stellen voor ondernemers van buiten Zuidoost. Aanleiding was de editie van afgelopen zomer, die organisatorisch en financieel aan alle kanten rammelde. Als voorwaarde voor het verlenen van de vergunning werd daarna onder meer opgenomen een bewezen ervaring met de succesvolle organisatie van grootschalige evenementen.

Twee Afro-Surinaamse kandidaten voor de vergunning, de stichting Konsensi van Kwakoeveteraan Emile Esajas en de stichting Kwaku Family van George Olymph, vrezen dat de organisatie dit jaar in vreemde, blanke handen belandt. 'Kwakoe is een zwart belang', aldus Olymph in zijn brief aan de deelraad. 'En het belang van de Surinaamse gemeenschap in Amsterdam wordt op zeer onfatsoenlijke manier ondermijnd.'

Lees vandaag meer in Het Parool.
(Door: Patrick Meershoek)
Je suis Charlie Sheen
  maandag 6 oktober 2014 @ 20:29:13 #242
236046 NotYou
tigerblood
pi_145268720
Weg met ons! Weg met ons!
Je suis Charlie Sheen
pi_145268798
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:23 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Uiteraard. De ZP-fanboys voeren uit alle macht een achterhoedegevecht wat ze op termijn gewoon gaan verliezen. Het balletje is gaan rollen en allang niet meer te stoppen.
Helemaal waar.
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 20:33:13 #244
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145268946
lijkt er meer op dat men uit volle kracht aan een balletje zit te trekken dat maar niet wil rollen
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 20:37:00 #245
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145269118
quote:
10s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:29 schreef NotYou het volgende:
Weg met ons! Weg met ons!
aansteller! aansteller!
pi_145269205
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:33 schreef sp3c het volgende:
lijkt er meer op dat men uit volle kracht aan een balletje zit te trekken dat maar niet wil rollen
Het is net als met roken. 20 jaar geleden kon dat overal en was het de sociale norm en heel langzaam is dat compleet veranderd doordat er een paar mensen zijn gaan zeuren e de rechter die zeurpieten gelijk gaf. Zelfde proces is hier aan de gang....over 20 jaar is ZP zoals wij hem nu kennen compleet uit het straatbeeld verdwenen.

Zolang je de wet aan je kant hebt, dan kunnen anderen vinden wat ze willen, maar dan is er geen stoppen meer aan.
  maandag 6 oktober 2014 @ 20:45:56 #247
236046 NotYou
tigerblood
pi_145269485
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

aansteller! aansteller!
Hoezo?
Je suis Charlie Sheen
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:11:51 #248
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145270784
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:39 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Het is net als met roken. 20 jaar geleden kon dat overal en was het de sociale norm en heel langzaam is dat compleet veranderd doordat er een paar mensen zijn gaan zeuren e de rechter die zeurpieten gelijk gaf. Zelfde proces is hier aan de gang....over 20 jaar is ZP zoals wij hem nu kennen compleet uit het straatbeeld verdwenen.

Zolang je de wet aan je kant hebt, dan kunnen anderen vinden wat ze willen, maar dan is er geen stoppen meer aan.
slecht voorbeeld

een kwart van de Nederlanders rookt nog steeds, kom je overal tegen gewoon zoals het er 20 jaar geleden uitzag en gewoon zoals het er 100 jaar geleden uitzag

alleen mag het nu niet meer in de trein en in officieel niet meer in de kroeg of op de werkplek

zo zie je over 20 jaar misschien geen zwarte piet meer in de Hema ( *) ) en/of is Piet tijdens de landelijke intocht voortaan druk bezig met de voorbereidende werkzaamheden of wat dan ook maar in het leeuwendeel huiskamers waar het feest gevierd wordt blijft piet gewoon zwarte piet

dan kun je hem op de tv groen kleuren maar dan gaat de tv uit en worden de dvd's niet meer gekocht

moet je opletten hoe snel hij zijn oorbellen terugheeft als het geld begint te kosten _O-
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:12:06 #249
168739 Red_85
'echt wel'
pi_145270794
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:11 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

nou .. jij zit reacties uit te lokken ... met die onzinbeschuldiging van dit is terrorisme.
Dat is ook janken (in de betekenis van een overdreven bombarie maken)
Maar waarom moet het escaleren. Meer mensen moeten demonstreren tegen een sintoptocht terwijl die gaande is ..?
Kan je er niet tegen, jochie. Achgossie.
1947-2016
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:12:33 #250
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145270821
quote:
5s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:45 schreef NotYou het volgende:

[..]

Hoezo?
dat hele wegmetons geroep is een beetje aanstelleritis toch?

slaat iig niet echt ergens op
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:13:30 #251
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145270853
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Kan je er niet tegen, jochie. Achgossie.
volgens mij zijn zijn argumenten beter dan die van jou eerlijk gezegd

en die van hem zijn niet zo sterk :')
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:14:15 #252
168739 Red_85
'echt wel'
pi_145270896
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:13 schreef sp3c het volgende:

[..]

volgens mij zijn zijn argumenten beter dan die van jou eerlijk gezegd

en die van hem zijn niet zo sterk :')
Ach, op trollen reageer ik zo. En persoonlijke meningen heb ik niet zoveel aan sp3c. Net zoals dat zwarte piet racisme vinden, een persoonlijke mening is van een hypocriet gedeelte van een bepaalde gemeenschap.
Hun waan, daden en oproepen grenzen wel degelijk aan terrorisme trouwens als je goed kijkt naar de definitie.
1947-2016
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:17:31 #253
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145271074
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:14 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ach, op trollen reageer ik zo. En persoonlijke meningen heb ik niet zoveel aan sp3c.
te subtiel zeker ...

reageer niet als een debieltje of ik haal het weg
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:17:58 #254
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145271095
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:14 schreef Red_85 het volgende:
En persoonlijke meningen heb ik niet zoveel aan sp3c. Net zoals dat zwarte piet racisme vinden, een persoonlijke mening is van een hypocriet gedeelte van een bepaalde gemeenschap.
Hun waan, daden en oproepen grenzen wel degelijk aan terrorisme trouwens als je goed kijkt naar de definitie.
kijk dit is wel goed
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:21:13 #255
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145271270
al heeft het met terreur nog steeds niets te maken natuurlijk

volgens de definitie is dat indiscriminating (die is heel belangrijk maar ik heb er ff geen nederlands woord voor paraat) geweld met als doel het volk angst aan te jagen om zo een politiek doel te bewerkstelligen

ofzoiets

daar is natuurlijk geen sprake van

zijn gewoon een paar loonies die de rechter een beetje lopen te trollen een beetje demonstreren
pi_145271335
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:17 schreef sp3c het volgende:

[..]

kijk dit is wel goed
wat is er goed.... wat is die definitie van terrorisme dan en waarom valt een zekere anti-pietmening ( welke precies?) binnen die definitie?
Ik vind het waanzin, maar misschien als de user een goed verhaal kan maken, dan kan er een zinnig debat volgen.....
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:23:25 #257
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145271394
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

wat is er goed.... wat is die definitie van terrorisme dan en waarom valt een zekere anti-pietmening ( welke precies?) binnen die definitie?
Ik vind het waanzin, maar misschien als de user een goed verhaal kan maken, dan kan er een zinnig debat volgen.....
dat geeft niet
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:23:47 #258
168739 Red_85
'echt wel'
pi_145271417
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:17 schreef sp3c het volgende:

[..]

kijk dit is wel goed
Wacht ook even voordat je iets quote.

quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:21 schreef sp3c het volgende:
al heeft het met terreur nog steeds niets te maken natuurlijk

volgens de definitie is dat indiscriminating (die is heel belangrijk maar ik heb er ff geen nederlands woord voor paraat) geweld met als doel het volk angst aan te jagen om zo een politiek doel te bewerkstelligen

ofzoiets

daar is natuurlijk geen sprake van

zijn gewoon een paar loonies die de rechter een beetje lopen te trollen een beetje demonstreren
Met dreiging van geweld een bepaald doel proberen te bereiken om zelf beter te worden?
Oproepen tot geweld? Oproepen tot alle zwarte pieten ko slaan? Oproepen met z'n allen een bepaalde gebeurtenis te verstoren?

Zit op de grens dit.
1947-2016
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:24:57 #259
236046 NotYou
tigerblood
pi_145271493
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:12 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat hele wegmetons geroep is een beetje aanstelleritis toch?

slaat iig niet echt ergens op
Er wordt hier niet aan een stukje Nederlandse cultuur getornd? Een deel moet niet letterlijk weg?
Je suis Charlie Sheen
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:25:10 #260
168739 Red_85
'echt wel'
pi_145271504
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij en ceberut, daar valt een zinnig woord mee te wisselen, dat is geen waanzin.
1947-2016
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:25:55 #261
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145271536
quote:
5s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:24 schreef NotYou het volgende:

[..]

Er wordt hier niet aan een stukje Nederlandse cultuur getornd? Een deel moet niet letterlijk weg?
weg met een stukje van ons is niet hetzelfde als weg met ons
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:26:50 #262
168739 Red_85
'echt wel'
pi_145271578
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:25 schreef sp3c het volgende:

[..]

Sinterklaas en zwarte piet is een van de belangrijkste feesten van het land. Dus ja.
1947-2016
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:27:12 #263
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145271597
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:23 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wacht ook even voordat je iets quote.
nah
quote:
[..]

Met dreiging van geweld een bepaald doel proberen te bereiken om zelf beter te worden?
Oproepen tot geweld? Oproepen tot alle zwarte pieten ko slaan? Oproepen met z'n allen een bepaalde gebeurtenis te verstoren?

Zit op de grens dit.
wordt er opgeroepen om alle zwarte pieten ko te slaan dan?

das nog geen terreur maar het lijkt me op zijn minst strafbaar
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:27:19 #264
236046 NotYou
tigerblood
pi_145271609
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:25 schreef sp3c het volgende:

[..]

Weg met ons in onze huidige vorm. :W
Je suis Charlie Sheen
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:27:58 #265
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145271636
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:26 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Sinterklaas en zwarte piet is een van de belangrijkste feesten van het land. Dus ja.
dat feest gaat gewoon door zonder al dan niet zwarte piet

zo belangrijk is hij nu ook weer niet
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:28:35 #266
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145271665
quote:
14s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:27 schreef NotYou het volgende:

[..]

Weg met ons in onze huidige vorm. :W
ja ik vind het een beetje aanstelleritis hoor
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:30:36 #267
168739 Red_85
'echt wel'
pi_145271787
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

nah

[..]

wordt er opgeroepen om alle zwarte pieten ko te slaan dan?

das nog geen terreur maar het lijkt me op zijn minst strafbaar
Vorig jaar de gesprekken gemist bij de deur van de rechtbank?
1947-2016
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:31:07 #268
236046 NotYou
tigerblood
pi_145271808
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja ik vind het een beetje aanstelleritis hoor
Heb je daar ook argumenten voor of wil je het bij deze mededeling laten?
Je suis Charlie Sheen
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:31:43 #269
168739 Red_85
'echt wel'
pi_145271860
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat feest gaat gewoon door zonder al dan niet zwarte piet

zo belangrijk is hij nu ook weer niet
Zwarte piet is met Sinterklaas. Zie je punt echt niet. Zwarte piet hoort bij Sinterklaas als de arreslee met rudolph ervoor en de elfjes bij de kerstman.
1947-2016
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:31:45 #270
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145271863
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:30 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Vorig jaar de gesprekken gemist bij de deur van de rechtbank?
dat denk ik

werd daar opgeroepen om alle zwarte pieten KO te slaan?
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:34:32 #271
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145272023
quote:
17s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:31 schreef NotYou het volgende:

[..]

Heb je daar ook argumenten voor of wil je het bij deze mededeling laten?
das een beetje een pot/ketel verhaal vind je niet?

ik vind het gewoon een beetje onzin om wegmetons wegmetons te roepen zonder er verder argumenten bij te geven

iedereen heeft wel ergens een mening over, sommige mensen willen het koningshuis weghebben ... das een stuk groter stukje nederlandse koeltoer en het feestje is ook een stuk groter

is dat ook wegmetons?

lijkt me onzin, je hoeft het niet met alles eens te zijn om ergens van te houden
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:39:48 #272
236046 NotYou
tigerblood
pi_145272318
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:34 schreef sp3c het volgende:

[..]

das een beetje een pot/ketel verhaal vind je niet?

ik vind het gewoon een beetje onzin om wegmetons wegmetons te roepen zonder er verder argumenten bij te geven

iedereen heeft wel ergens een mening over, sommige mensen willen het koningshuis weghebben ... das een stuk groter stukje nederlandse koeltoer en het feestje is ook een stuk groter

is dat ook wegmetons?

lijkt me onzin, je hoeft het niet met alles eens te zijn om ergens van te houden
Je vergelijkt het koningshuis serieus met het sinterklaasfeest? Succes met het vinden van een kind bij wie het koningshuis zo leeft als sinterklaas ( _O- ) en een volwassene die er zo warme herrinneringen aan heeft als aan de sinterklaasvieringen in zijn eigen jeugd. :W
Je suis Charlie Sheen
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:39:54 #273
168739 Red_85
'echt wel'
pi_145272325
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:31 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat denk ik

werd daar opgeroepen om alle zwarte pieten KO te slaan?
Door een middelbare-school-leraar, een groepje vrouwen, een groepje jongeren en de groep die het kortgeding hadden aangespannen.

Hier van die leraar en het verhaal wat daarbij kwam:
http://www.geenstijl.nl/m(...)en_niet_zeker_t.html
http://www.dumpert.nl/med(...)rtepietenmepper.html
1947-2016
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:42:46 #274
236046 NotYou
tigerblood
pi_145272496
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]

een middelbareleraar
:X
Je suis Charlie Sheen
pi_145272574
quote:
10s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:39 schreef NotYou het volgende:

[..]

Je vergelijkt het koningshuis serieus met het sinterklaasfeest?
Dat is eveneens een traditie met bijbehorende feestdag wat door het hele land gevierd wordt.
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:44:35 #276
168739 Red_85
'echt wel'
pi_145272615
quote:
10s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:42 schreef NotYou het volgende:

[..]

:X
Sorry! woordje vergeten.
1947-2016
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:44:40 #277
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145272621
quote:
10s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:39 schreef NotYou het volgende:

[..]

Je vergelijkt het koningshuis serieus met het sinterklaasfeest? Succes met het vinden van een kind bij wie het koningshuis zo leeft als sinterklaas ( _O- ) en een volwassene die er zo warme herrinneringen aan heeft als aan de sinterklaasvieringen in zijn eigen jeugd. :W
ik kan me mijn laatste sinterklaasfeest niet ineens herinneren ... koninginnedag daarentegen :)

zelfs als kind, vrijmarkt en al die shit
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:45:39 #278
236046 NotYou
tigerblood
pi_145272674
quote:
7s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:43 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat is eveneens een traditie met bijbehorende feestdag wat door het hele land gevierd wordt.
Vrijmarkt + pseudo-nationalistisch zuipfestijn kan ook wel in het kader van de republiek. Beetje jammer dat je de toelichting weglaat bij die quote. ;)
Je suis Charlie Sheen
pi_145272761
quote:

[..]

Door een middelbare-school-leraar, een groepje vrouwen, een groepje jongeren en de groep die het kortgeding hadden aangespannen.

Wel ironisch dat uitgerekend GeenStijl die uitlating zo opvat.
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:47:19 #280
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145272781
quote:

[..]

kan het nu ff niet terugkijken maar deze man zei toch iets in de trend van dat hij ze zelf even in elkaar zou gaan slaan oid?

dat mag natuurlijk niet maar het is toch even wat anders dan terreur hoor
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:48:14 #281
168739 Red_85
'echt wel'
pi_145272836
quote:
10s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:46 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wel ironisch dat uitgerekend GeenStijl die uitlating zo opvat.
Ach ja, downplayen omdat de bron in jou ogen niet goed is.
Denk wel dat de woorden van de geïnterviewden genoeg zeggen.
1947-2016
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:49:08 #282
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145272910
quote:
14s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:45 schreef NotYou het volgende:

[..]

Vrijmarkt + pseudo-nationalistisch zuipfestijn kan ook wel in het kader van de republiek. Beetje jammer dat je de toelichting weglaat bij die quote. ;)
sinterklaas kan ook wel zonder piet, dat is het punt toch niet?

maar als je van het koningshuis afwilt is wegmetons roepen een beetje gek begrijp ik hieruit?
pi_145272955
quote:
14s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:45 schreef NotYou het volgende:

[..]

Sinterklaas kan ook wel af met hulp van andere Pieten. Dat 'weg met ons' slaat natuurlijk nergens op, alle tradities zijn aan verandering onderhevig. Tenslotte zagen Sinterklaas en Zwarte Piet er 50 jaar terug ook nog anders uit.
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:50:36 #284
236046 NotYou
tigerblood
pi_145272995
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

kan het nu ff niet terugkijken maar deze man zei toch iets in de trend van dat hij ze zelf even in elkaar zou gaan slaan oid?

quote:
ter·reur (de; v(m)) 1georganiseerd politiek geweld
quote:
terreur
de terreur zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [tɛˈrør] georganiseerd geweld om een bepaald (politiek) doel te bereiken Voorbeeld: `vluchten voor de terreur van het dictatoriale regime`Synoniem: terrorisme ...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/terreur
quote:
terreur
[zelfstandig naamwoord]• gewelddadig gedrag waarmee je mensen laat gehoorzamen
vb:deze dictator heerst met terreur
zelfstandig naamwoord: ter-reur
de terreur

Gevonden op http://oud.digischool.nl/ne/nt2/LTR_T/W7794.HTM
quote:
TERREUR
1) Bewind 2) Bestuur 3) Dwang 4) Geweldpleging 5) Georganiseerd geweld 6) Georganiseerd politiek geweld 7) Onderdrukking 8) Repressie 9) Schrikbewind 10) Terrorisme 11) Wreed systeem 12) Wrede schrikaanjaging 13) Wreedheid
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/TERREUR/1
quote:
terreur
(terrorisme / terreur) (terrorism) (strafrecht) oogmerk om de bevolking of een deel van de bevolking van een land vrees aan te jagen, dan wel een overheid of internationale organisatie te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden, dan wel de fundamentele politieke, constitutionele, economische of sociale structuren van een l
Gevonden op http://jw.juridischwoorde(...)p?termRechtsgebiedId
Je suis Charlie Sheen
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:50:36 #285
168739 Red_85
'echt wel'
pi_145272997
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

Hij zou het goedkeuren als iemand anders het zou doen. Maar nogmaals, hij was niet de enige. Oproepen desnoods met geweld je doel te bereiken, dat grenst er aan en daarmee heb je al je gratie verloren.
1947-2016
pi_145273010
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:48 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ach ja, downplayen omdat de bron in jou ogen niet goed is.
Denk wel dat de woorden van de geïnterviewden genoeg zeggen.
Ik hoor vooral figuren die de uitlating van die docent maatschappijleer veroordelen. En een paar pubertjes die stoer doen voor de camera. Lekker boeiend allemaal.
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:51:28 #287
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145273054
quote:
3s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:50 schreef NotYou het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

ja precies, het is toch echt wat anders
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:51:45 #288
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145273070
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:50 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Hij zou het goedkeuren als iemand anders het zou doen. Maar nogmaals, hij was niet de enige. Oproepen desnoods met geweld je doel te bereiken, dat grenst er aan en daarmee heb je al je gratie verloren.
dat laatste sowieso

zeker als leraar, die zou geen les meer mogen geven
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:51:58 #289
236046 NotYou
tigerblood
pi_145273085
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:49 schreef sp3c het volgende:

[..]

sinterklaas kan ook wel zonder piet, dat is het punt toch niet?

maar als je van het koningshuis afwilt is wegmetons roepen een beetje gek begrijp ik hieruit?
Sinterklaas kan niet inneens maar zonder Piet omdat jij toevallig meer hechtte aan andermans oude troep of het verkopen van je eigen zooi op koninginnedag. ;)
Je suis Charlie Sheen
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:52:22 #290
168739 Red_85
'echt wel'
pi_145273109
quote:
14s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:50 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik hoor vooral figuren die de uitlating van die docent maatschappijleer veroordelen. En een paar pubertjes die stoer doen voor de camera. Lekker boeiend allemaal.
Downplayen. Dit is gewoon oproepen tot geweld, maar dat hoor jij er niet in. Verbaasd me niets overigens.
1947-2016
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:52:24 #291
236046 NotYou
tigerblood
pi_145273110
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja precies, het is toch echt wat anders
Ik zie meerdere definities waarbinnen het prima past.
Je suis Charlie Sheen
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:53:42 #292
236046 NotYou
tigerblood
pi_145273210
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:52 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Downplayen. Dit is gewoon oproepen tot geweld, maar dat hoor jij er niet in. Verbaasd me niets overigens.
Pssssssst het is verbaastdd met t dubbel d.
Je suis Charlie Sheen
pi_145273212
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:52 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Downplayen. Dit is gewoon oproepen tot geweld, maar dat hoor jij er niet in.
Hoe roept hij precies op tot geweld? Door aan te geven dat hij het niet zou veroordelen?
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:53:50 #294
168739 Red_85
'echt wel'
pi_145273222
quote:
10s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:52 schreef NotYou het volgende:

[..]

Danku.
1947-2016
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:53:55 #295
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145273233
quote:
10s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:51 schreef NotYou het volgende:

[..]

Sinterklaas kan niet zonder Piet omdat jij toevallig meer hechte aan andermans oude troep of het verkopen van je eigen zooi op koninginnedag. ;)
gekke zin
pi_145273264
quote:

[..]

Je zou je wat betreft overdrijvingen prima aan kunnen sluiten bij Gario.
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:54:53 #297
168739 Red_85
'echt wel'
pi_145273305
quote:
10s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:53 schreef NotYou het volgende:

[..]

Pssssssst het is verbaastdd met t dubbel d.
Woorden vergeten, d's wisselen voor t's.. Wordt laat. Ga slapen, de mzzl.
:O
1947-2016
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:55:11 #298
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145273325
quote:

[..]

enige geweld die ik gezien heb inzake zwarte piet was dat papuadametje wat een beetje heen en weer werd geduwd door een stel h00lies op een propieten feestje

was dat terreur?
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:55:15 #299
236046 NotYou
tigerblood
pi_145273335
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

gekke zin
Eens, gecorrigeerd en waar nodig aangevuld:

quote:
10s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:51 schreef NotYou het volgende:

[..]

Sinterklaas kan niet inneens maar zonder Piet omdat jij toevallig meer hechtte aan andermans oude troep of het verkopen van je eigen zooi op koninginnedag. ;)
Je suis Charlie Sheen
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:56:15 #300
168739 Red_85
'echt wel'
pi_145273398
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:53 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Hoe roept hij precies op tot geweld? Door aan te geven dat hij het niet zou veroordelen?
Jij ziet alleen maar wat je wil. Oost-Indisch doof en blind noemen we dat. Ow wacht, dat is ook weer racisme natuurlijk.
1947-2016
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:56:30 #301
236046 NotYou
tigerblood
pi_145273413
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

enige geweld die ik gezien heb inzake zwarte piet was dat papuadametje wat een beetje heen en weer werd geduwd door een stel h00lies op een propieten feestje

was dat terreur?
Ging het hierboven, een paar minuten geleden, niet nog om een groep en een oproep tot geweld tegen pieten?
Je suis Charlie Sheen
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:56:41 #302
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145273435
quote:
10s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:55 schreef NotYou het volgende:

[..]

Eens, gecorrigeerd en waar nodig aangevuld:

[..]

slaat nog steeds niet echt ergens op

ik hecht weinig waarde aan oude troep en ik ben te lam om dat van mij te verkopen en sint kan prima zonder piet ... dit heeft allemaal niets met elkaar te maken
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:58:07 #303
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145273557
quote:
5s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:56 schreef NotYou het volgende:

[..]

Ging het hierboven, een paar minuten geleden, niet nog om een groep en een oproep tot geweld tegen pieten?
ja

die oproep lees ik er niet in terug (maar ik zal het filmpje morgen nog eens kijken) en het geweld heeft zich niet gemanifesteerd

zieke terroristen idd
  Moderator maandag 6 oktober 2014 @ 21:58:22 #304
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145273576
dit topic is al vol :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')