Zwarte Piet is natuurlijk niet gekaapt door de PVV of de Telegraaf. En als het wel zo zou zijn, dat maakt Zwarte Piet niet opeens racistisch.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:40 schreef 99.999 het volgende:
Ik vrees dat het kapen van Piet door PVV en Telegraaf helaas wel eens de doodsteek kan betekenen omdat het daardoor plots wel racistisch gaat worden...
Helaas begint het daar wel op te lijken..quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:50 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zwarte Piet is natuurlijk niet gekaapt door de PVV of de Telegraaf.
Nee maar de fundamentalistische Pro-Piet beweging mogelijk wel...quote:En als het wel zo zou zijn, dat maakt Zwarte Piet niet opeens racistisch.
Jawel, duidelijk wel. Heb je het nieuwe pakje soms nog niet gezien?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:50 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zwarte Piet is natuurlijk niet gekaapt door de PVV of de Telegraaf. En als het wel zo zou zijn, dat maakt Zwarte Piet niet opeens racistisch.
Het typische betweterige D66-geluid. Wij hebben de wijsheid en waarheid in pacht, wie iets anders ziet dan ons heeft het niet goed begrepen. Van mij mag hij maar het maakt zijn zaak natuurlijk niet sterker. Hij zou ook het een en ander kunnen proberen te onderbouwen in plaats van zich moreel in een ivoren toren te begeven.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:07 schreef Ferdo het volgende:
[..]
In eerste instantie lijkt het er wel op, maar gezien het feit dat men meteen al gaat smijten met termen als achterlijk als je daarover twijfelt kun je daar de nodige vraagtekens bij plaatsen.
Nou begin maar eens met dat onderbouwen zou ik zeggen. Kan je daarna ook gelijk onderbouwen dat gras niet groen is.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het typische betweterige D66-geluid. Wij hebben de wijsheid en waarheid in pacht, wie iets anders ziet dan ons heeft het niet goed begrepen. Van mij mag hij maar het maakt zijn zaak natuurlijk niet sterker. Hij zou ook het een en ander kunnen proberen te onderbouwen in plaats van zich moreel in een ivoren toren te begeven.
WTF?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 09:04 schreef 99.999 het volgende:
Nee maar de fundamentalistische Pro-Piet beweging mogelijk wel...
Voorspelbaar, ik wist dat je hiermee zou reageren. Ik heb er geen stelling over ingenomen dus ik hoef op dit vlak niets te onderbouwen. Ik heb wel kennis genomen van adequate onderbouwingen van mensen die stellen dat het helemaal niet zo zeker is dat ZP op de neger is gebaseerd. Als jij die onderbouwingen zo slecht vindt dan kan jij daar vast gemakkelijk gaten in schieten.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nou begin maar eens met dat onderbouwen zou ik zeggen.
Precies zoals ik het zeg. Degenen die kritiek op ZP aangrijpen om plots wel hardcore racistje te spelen... Bij clubs als PVV en GS zit gewoon heel wat racisme en ze grijpen ZP daarvoor aan...quote:
Volgens mij zijn in beide groepen de fanatiekelingen gewoon knettergek. De pro-Pietenclub is bepaald niet minder fel dan de anti-Pietenclub...quote:Het is de anti-ZP-beweging - tot nu toe bestaande uit een handvol schreeuwers - die fundamentalistische trekjes heeft. Het ietwat felle pro-ZP geluid is slechts een reactie hierop.
Je neemt continu allerlei dubieuze stellingen in. Dus wellicht voorspelbaar dat ik er mee kom maar daarom niet minder terecht...quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voorspelbaar, ik wist dat je hiermee zou reageren. Ik heb er geen stelling over ingenomen
Die gaten zijn er natuurlijk al volop in geschoten. Maar ga jij nadat je hebt bewezen dat in ZP geen enkele karikatuur van een neger zit maar eens bewijzen dat gras niet groen is.quote:dus ik hoef op dit vlak niets te onderbouwen. Ik heb wel kennis genomen van adequate onderbouwingen van mensen die stellen dat het helemaal niet zo zeker is dat ZP op de neger is gebaseerd. Als jij die onderbouwingen zo slecht vindt dan kan jij daar vast gemakkelijk gaten in schieten.
Tja, die racistische component zit er bij hem dan ook duidelijk in.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:59 schreef KoosVogels het volgende:
Bram is ook zo'n radicale Piet-fan.
Loopt zich hier een partij druk te maken om niks.
quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:59 schreef KoosVogels het volgende:
Bram is ook zo'n radicale Piet-fan.
Loopt zich hier een partij druk te maken om niks.
Kunnen jullie niet gewoon een keer kappen met dit puberale gedoe? Ga inhoudelijk met andere users in debat of laat ze met rust.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 14:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, die racistische component zit er bij hem dan ook duidelijk in.
Puberaal? Heb je je eigen posts in deze kwestie wel eens bekeken? Dat is als een hysterische puber overal boos en verontwaardigd over doen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 14:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
[..]
Kunnen jullie niet gewoon een keer kappen met dit puberale gedoe? Ga inhoudelijk met andere users in debat of laat ze met rust.
Moet jij niet in een of ander topic op de man gaan spelen, of wat?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 14:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
[..]
Kunnen jullie niet gewoon een keer kappen met dit puberale gedoe? Ga inhoudelijk met andere users in debat of laat ze met rust.
De meeste illustratoren beeldden hem in ieder geval wel als "neger" af, volgens de toen gangbare paradigma's. Dat heeft natuurlijk invloed gehad op het uiterlijk van de huidige Zwarte Piet.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 18:27 schreef KoosVogels het volgende:
Jullie kunnen lullen als brugman, maar Zwart Piet is nou eenmaal afgeleid van een neger. Klaar.
Zwarte Piet wordt in stand gehouden om Afrikanen te dehumaniseren en te onderdrukken. Dus mensen die Sinterklaas vieren zijn eigenlijk bezig met het dehumaniseren en onderdrukken van de zwarte mens? Het is toch treurig dat iemand dat daadwerkelijk geloofd.quote:BREDA - Onlangs werd bekend dat de zwarte pieten tijdens de intocht van Sinterklaas in Breda zwart blijven. Dit tot groot ongenoegen van culinaire onderneemster Danitzah Jacobs.
Volgens Jacobs is zwarte piet niks anders dan een erfenis van de koloniale tijd. Volgens haar zijn deze stereotypen toen gecreëerd en in stand gehouden om zwarte Afrikanen te dehumaniseren en te onderdrukken.
Die voorbeelden wil ik dan wel eens zien, niet bij de schmink die ik heb gezien.quote:“Het is zo obvious dat het een karikatuur is van een zwart iemand met kroeshaar, rode lippen, oorbellen en soms zelfs een Surinaams accent. Op zwarte pieten-schmink staat zelfs negerschmink geschreven.”
Wat een overgevoeligheid, White Chicks mag wel, maar Rasta Ruud Gullit niet.quote:Witte mensen die zich zwart schminken om zwarte mensen te spelen is volgens Jacobs eigenlijk altijd af te keuren. Dat zwarte acteurs soms ook witte mensen spelen doet daar niets aan af. “Er zit een wereld van verschil tussen de film White Chicks en zwarte piet. Als je de geschiedenis kent, weet je dat bepaalde dingen niet kunnen.”
Ooit ontmoette ze Rasta Ruud, die ze als erg aanstotend ervoer. “Hij beeldt eigenschappen uit die zwarte mensen kleineert, hij maakt een karikatuur van de zwarte man.” Volgens Jacobs realiseren veel mensen in Nederland zich niet welke negativiteit zwarte landgenoten over zich heen krijgen. “Als zwart persoon in Nederland krijg je heel wat stereotypen toegegooid waar je tegen moet vechten, vaak is dit gekoppeld aan wat beschaving is, wat schoonheid is. In die stereotypen zijn zwarte mensen vaak het tegenovergestelde van wat wenselijk is.”
Wordt beroepskunstenaar Quinsy Gario toch mooi in een rijtje geplaatst met Mandela, Gandhi en Luther King.quote:Dat de meerderheid van Nederland voor het behoud van zwarte piet is, deert Jacobs niet. De angst om buitengesloten te worden heeft ze van zich afgeworpen. “Verandering begint altijd met één persoon die moed toont en tegen de status quo ingaat. Het zijn deze eenlingen die ervoor zorgen dat de mensheid zich blijft ontwikkelen. Nelson Mandela, Aletta Jacobs, Gandhi, Rosa Parks, Harry Tomas, Tula, Quinsy Gario, Martin Luther King. Als zij hadden gewacht op de meerderheid dan waren we als mensheid niet waar we nu zijn. Er is nog veel te doen!”
Kan ook geen producten er van vinden. Maar he, het is makkelijk om dingen te verzinnen om een punt te maken.quote:Die voorbeelden wil ik dan wel eens zien, niet bij de schmink die ik heb gezien.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)n-negerschmink.dhtmlquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:50 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Kan ook geen producten er van vinden. Maar he, het is makkelijk om dingen te verzinnen om een punt te maken.
Die vond ik ook, verder geen producten of zo. Of heb je een link?quote:Op zondag 5 oktober 2014 00:06 schreef Ceberut het volgende:
[..]
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)n-negerschmink.dhtml
http://www.ebay.co.uk/itm(...)egro-2-/200345898523quote:Op zondag 5 oktober 2014 00:15 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Die vond ik ook, verder geen producten of zo. Of heb je een link?
Dat artikel komt uit 2012 en gaat over vorig jaar, dus 2011. De leverancier gaf aan direct de naam te veranderen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 00:15 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Die vond ik ook, verder geen producten of zo. Of heb je een link?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |