Staat ook niet voor niks onder "opinie".quote:LOL, wat een achterlijk stuk.
Een paar dingen:quote:Op donderdag 2 oktober 2014 18:00 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Bijzonder. Lijkt me een stagiaire die niet op de hoogte is van het beleid.
Dit is het persbericht op de website:
[..]
Als je verder zoekt op "Piet" in het assortiment, dan kom je de volgende zaken tegen (exacte bewoordingen):
" verkleedset Piet "
" raamstickers sint & piet "
Als je zoekt op "Zwarte Piet", tref je geen zaken van de Hema zelf aan, slechts enkele boeken van externe uitgevers.
Vertel jij het maar. Wat gaat voor, een FB bericht of de officiële website.
Soortgelijke scores kwamen ook naar voren uit onderzoek onder het EénVandaag Opiniepanel. De scores variëren per provincie. Grofweg tussen de 87 en 96 procent van de inwoners wil niks veranderen aan Zwarte Piet.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 18:13 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Staat ook niet voor niks onder "opinie".
En het door hem genoemde "onderzoek" (Telegraaf, 28 augustus 2014) is volgens mij gewoon de online-Telegraafpoll "Stelling van de dag". Ja, dan kom je wel aan 96%.![]()
deze dus: http://www.telegraaf.nl/w(...)ten_aanpassen__.html
Leg in het kader van punten 1 en 3 even uit waarom in het officiële persbericht geen "Zwarte" wordt gehanteerd en er niet 1 artikel in het assortiment van de Hema is, waarbij de Hema het zelf over Zwarte Piet heeft.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 18:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Een paar dingen:
1: Bedrijven, zeker zulke grote bedrijven als HEMA, kiezen op Facebook vaak bewust voor een wat andere taal dan die ze elders uiten.
2: Een statement over Zwarte Piet (al dan niet in de ban), dat via Facebook onder duizenden mensen wordt verspreid en door een veelvoud aan mensen wordt gelezen, wordt in geen driehonderd jaar aan een stagiaire overgelaten.Daar is het onderwerp vanuit het oogpunt van risicomanagement veel te belangrijk voor.
3: De woordcombinatie "Sint en Piet" is heel normaal en gangbaar. Het is gewoon een korte vorm van "Sinterklaas en Zwarte Piet". Het zou pas raar zijn als je ergens "Sint en Zwarte Piet" of "Sinterklaas en Piet" las.
Voor de duidelijkheid: ondanks dat Facebook-bericht koester ik wantrouwen richting de HEMA wat betreft hun werkelijke intenties. Volgens mij heeft het bedrijf een slappe ruggengraat en zijn ze behoorlijk geschrokken van de reacties van de bevolking. Ze krabbelen nu terug, door stoer te zeggen dat ze Zwarte Piet niet in de ban doen. Tegelijk zie je in dat Facebook-bericht een aarzelend toontje over "gevoeligheid", "het buitenland" enzovoort.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 18:17 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Leg in het kader van punten 1 en 3 even uit waarom in het officiële persbericht geen "Zwarte" wordt gehanteerd en er niet 1 artikel in het assortiment van de Hema is, waarbij de Hema het zelf over Zwarte Piet heeft.
Ik wacht af.
dat onderste chocolaatje is toch best een zwartequote:Op donderdag 2 oktober 2014 18:05 schreef Ceberut het volgende:
Zie ook:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ben je nog aan het lachen, ems.?
waarom zouden ze in godsnaam?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 18:34 schreef Elfletterig het volgende:
HEMA schrijft niet volmondig: we zijn trots op deze prachtige Nederlandse traditie. Nee, ze hebben het lafjes over "we bekijken de ontwikkelingen", we zien termen als "bewust van gevoeligheden".
Is dat zo zeker?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 18:27 schreef KoosVogels het volgende:
Jullie kunnen lullen als brugman, maar Zwart Piet is nou eenmaal afgeleid van een neger. Klaar.
Niet als die samenhang al lang niet meer wordt gezien, lijkt mij.quote:De vraag is alleen of dat een probleem is ja of nee.
Waarschijnlijk waait het bedrijf inderdaad mee met de wind.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 18:34 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid: ondanks dat Facebook-bericht koester ik wantrouwen richting de HEMA wat betreft hun werkelijke intenties. Volgens mij heeft het bedrijf een slappe ruggengraat en zijn ze behoorlijk geschrokken van de reacties van de bevolking. Ze krabbelen nu terug, door stoer te zeggen dat ze Zwarte Piet niet in de ban doen. Tegelijk zie je in dat Facebook-bericht een aarzelend toontje over "gevoeligheid", "het buitenland" enzovoort.
HEMA schrijft niet volmondig: we zijn trots op deze prachtige Nederlandse traditie. Nee, ze hebben het lafjes over "we bekijken de ontwikkelingen", we zien termen als "bewust van gevoeligheden".
Het publiek van Facebook is doorgaans anders dan het publiek dat een (corporate) website bezoekt. De toonzetting van berichten is daar op afgestemd. Dat HEMA op de ene plek "Zwarte Piet" schrijft en op de andere plek "Piet" getuigt mij te veel van een verborgen politieke agenda.
Er moet trouwens wel bij worden gezegd dat het pers-statement op de officiële site bijna een maand ouder is dan het bericht op hun Facebook-pagina.
Ik mijd de HEMA voorlopig, vanwege het genoemde wantrouwen. Ik wil de komende tijd eens even aanzien hoe de HEMA zich gedraagt. Het gaat niet al te best met de HEMA. Mocht het bedrijf naar de knoppen gaan en de Pietendiscussie heeft een rol gespeeld in de teruglopende omzet, dan is dat de perfecte waarschuwing voor bedrijven / producenten die aan het Sinterklaasfeest willen tornen.
Zie ook: http://www.geenstijl.nl/m(...)cot_sloopt_hema.html
(en dan niet de bron in twijfel trekken, maar doorklikken naar de achterliggende links van plausibele bronnen)
Eerder medewerkers. Klanten die er een probleem van maken kunnen genegeerd worden, of afgedaan met er is nou eenmaal vraag naar. Een medewerker die ze aanklaagt wegens discriminatie op de werkvloer is een grote internationale beerput.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 05:46 schreef sp3c het volgende:
zwarte klanten ja
daar zou er wel eens 1 tussen kunnen zitten die moeilijk doet over pietluttigheden
Tuurlijk. Als je dat al niet snapt ben je echt achterlijk. Dit los van de vraag of het ook maar een beetje een probleem is...quote:
In eerste instantie lijkt het er wel op, maar gezien het feit dat men meteen al gaat smijten met termen als achterlijk als je daarover twijfelt kun je daar de nodige vraagtekens bij plaatsen.quote:
Nou Koos de meningen zijn en blijven erover verdeeld.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 18:27 schreef KoosVogels het volgende:
Jullie kunnen lullen als brugman, maar Zwart Piet is nou eenmaal afgeleid van een neger. Klaar.
De vraag is alleen of dat een probleem is ja of nee.
hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 07:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tuurlijk. Als je dat al niet snapt ben je echt achterlijk. Dit los van de vraag of het ook maar een beetje een probleem is...
Als je te achterlijk bent om in Zwarte Piet deels een karikatuur van een neger te zien ben je inderdaad vrij ver heen. En dat hoeft niet eens de oorsprong te zijn, de latere uitwerking kan ook meer in die richting zijn gegaan. En het is wat mij betreft ook geen enkel probleem hoor, echter ontkennen staat vrij sneuquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;
hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;
hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;[9]
hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.
Voor geen van deze verklaringen zijn directe bronnen te vinden.
Al die theorieën zijn volgens jou door achterlijke mensen bedacht ?
Het ontkennen van de aanwezigheid van negerelementen in ZP is toch echt vrij achterlijk.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou Koos de meningen zijn en blijven erover verdeeld.
En een neger mag niet afgebeeld worden?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het ontkennen van de aanwezigheid van negerelementen in ZP is toch echt vrij achterlijk.
Hoezo?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En een neger mag niet afgebeeld worden?
Stel we stellen met z'n allen vast dat Zwarte Piet een neger is. Wat natuurlijk niet kan, omdat Zwarte Piet een sprookjesfiguur is, fantasie. Maar oké.quote:
Een sprookjesfiguur waarvan de verschijning ook geïnspireerd is op het uiterlijk van donkere mensen. Is dat echt zo lastig te snappen?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:30 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Stel we stellen met z'n allen vast dat Zwarte Piet een neger is. Wat natuurlijk niet kan, omdat Zwarte Piet een sprookjesfiguur is, fantasie. Maar oké.
Zoals ik al een keer of drie heb aangegeven vanochtend is dat geen enkel probleem wat mij betreft. Daarom vond ik het ook zo'n vreemde vraag.quote:De vraag is dan of het afgebeeld/uitgevoerd mag worden. Daar gaat deze discussie om.
Ik vrees dat het kapen van Piet door PVV en Telegraaf helaas wel eens de doodsteek kan betekenen omdat het daardoor plots wel racistisch gaat worden...quote:Zwarte Piet zie ik de komende tijd gewoon zwart blijven. Ik kan niet 10-20 jaar in de toekomst kijken. Voorlopig blijft hij gewoon zoals hij is, omdat de overgrote meerderheid dit wil.
Joh, wat die Quinsy wil boeit me helemaal niets. Die man had gewoon genegeerd moeten worden. Maar men is er hysterisch over en zo help je hem zijn zin krijgen....quote:Daarnaast hebben de tegenstanders een probleem, ze hebben geen eenheid over het alternatief. Roet Piet, Bonte Piet, Blanke Piet of een mixcombinatie van Zwarte en een andere Piet? Of zoals Quinsy wil, helemaal geen Piet meer. Maar wie helpt Sint dan? Ik heb sterk het idee dat de alternatieven minder populair zijn, zelfs bij de mensen van wie Piet mag verdwijnen. Dat zag je aan het Metro-onderzoek waar ik eerder aan refereerde 96% van de mensen wil Zwarte Piet tegenover Roet Piet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |