abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145132545
Fout of goed is relatief. Daarom moet je alleen van de meerderheid uitgaan, zeker wat dit soort zaken betreft.
Conscience do cost.
pi_145132672
quote:
LOL, wat een achterlijk stuk.
Staat ook niet voor niks onder "opinie". ;)

En het door hem genoemde "onderzoek" (Telegraaf, 28 augustus 2014) is volgens mij gewoon de online-Telegraafpoll "Stelling van de dag". Ja, dan kom je wel aan 96%. :D :P

deze dus: http://www.telegraaf.nl/w(...)ten_aanpassen__.html
pi_145132699
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:00 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Bijzonder. Lijkt me een stagiaire die niet op de hoogte is van het beleid.

Dit is het persbericht op de website:

[..]

Als je verder zoekt op "Piet" in het assortiment, dan kom je de volgende zaken tegen (exacte bewoordingen):

" verkleedset Piet "
" raamstickers sint & piet "

Als je zoekt op "Zwarte Piet", tref je geen zaken van de Hema zelf aan, slechts enkele boeken van externe uitgevers.

Vertel jij het maar. Wat gaat voor, een FB bericht of de officiële website.
Een paar dingen:
1: Bedrijven, zeker zulke grote bedrijven als HEMA, kiezen op Facebook vaak bewust voor een wat andere taal dan die ze elders uiten.
2: Een statement over Zwarte Piet (al dan niet in de ban), dat via Facebook onder duizenden mensen wordt verspreid en door een veelvoud aan mensen wordt gelezen, wordt in geen driehonderd jaar aan een stagiaire overgelaten. _O- Daar is het onderwerp vanuit het oogpunt van risicomanagement veel te belangrijk voor.
3: De woordcombinatie "Sint en Piet" is heel normaal en gangbaar. Het is gewoon een korte vorm van "Sinterklaas en Zwarte Piet". Het zou pas raar zijn als je ergens "Sint en Zwarte Piet" of "Sinterklaas en Piet" las.
pi_145132746
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:13 schreef DarkSkywise het volgende:

[..]

Staat ook niet voor niks onder "opinie". ;)

En het door hem genoemde "onderzoek" (Telegraaf, 28 augustus 2014) is volgens mij gewoon de online-Telegraafpoll "Stelling van de dag". Ja, dan kom je wel aan 96%. :D :P

deze dus: http://www.telegraaf.nl/w(...)ten_aanpassen__.html
Soortgelijke scores kwamen ook naar voren uit onderzoek onder het EénVandaag Opiniepanel. De scores variëren per provincie. Grofweg tussen de 87 en 96 procent van de inwoners wil niks veranderen aan Zwarte Piet.
pi_145132763
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:14 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Een paar dingen:
1: Bedrijven, zeker zulke grote bedrijven als HEMA, kiezen op Facebook vaak bewust voor een wat andere taal dan die ze elders uiten.
2: Een statement over Zwarte Piet (al dan niet in de ban), dat via Facebook onder duizenden mensen wordt verspreid en door een veelvoud aan mensen wordt gelezen, wordt in geen driehonderd jaar aan een stagiaire overgelaten. _O- Daar is het onderwerp vanuit het oogpunt van risicomanagement veel te belangrijk voor.
3: De woordcombinatie "Sint en Piet" is heel normaal en gangbaar. Het is gewoon een korte vorm van "Sinterklaas en Zwarte Piet". Het zou pas raar zijn als je ergens "Sint en Zwarte Piet" of "Sinterklaas en Piet" las.
Leg in het kader van punten 1 en 3 even uit waarom in het officiële persbericht geen "Zwarte" wordt gehanteerd en er niet 1 artikel in het assortiment van de Hema is, waarbij de Hema het zelf over Zwarte Piet heeft.

Ik wacht af.
pi_145133250
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:17 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Leg in het kader van punten 1 en 3 even uit waarom in het officiële persbericht geen "Zwarte" wordt gehanteerd en er niet 1 artikel in het assortiment van de Hema is, waarbij de Hema het zelf over Zwarte Piet heeft.

Ik wacht af.
Voor de duidelijkheid: ondanks dat Facebook-bericht koester ik wantrouwen richting de HEMA wat betreft hun werkelijke intenties. Volgens mij heeft het bedrijf een slappe ruggengraat en zijn ze behoorlijk geschrokken van de reacties van de bevolking. Ze krabbelen nu terug, door stoer te zeggen dat ze Zwarte Piet niet in de ban doen. Tegelijk zie je in dat Facebook-bericht een aarzelend toontje over "gevoeligheid", "het buitenland" enzovoort.

HEMA schrijft niet volmondig: we zijn trots op deze prachtige Nederlandse traditie. Nee, ze hebben het lafjes over "we bekijken de ontwikkelingen", we zien termen als "bewust van gevoeligheden".

Het publiek van Facebook is doorgaans anders dan het publiek dat een (corporate) website bezoekt. De toonzetting van berichten is daar op afgestemd. Dat HEMA op de ene plek "Zwarte Piet" schrijft en op de andere plek "Piet" getuigt mij te veel van een verborgen politieke agenda.

Er moet trouwens wel bij worden gezegd dat het pers-statement op de officiële site bijna een maand ouder is dan het bericht op hun Facebook-pagina.

Ik mijd de HEMA voorlopig, vanwege het genoemde wantrouwen. Ik wil de komende tijd eens even aanzien hoe de HEMA zich gedraagt. Het gaat niet al te best met de HEMA. Mocht het bedrijf naar de knoppen gaan en de Pietendiscussie heeft een rol gespeeld in de teruglopende omzet, dan is dat de perfecte waarschuwing voor bedrijven / producenten die aan het Sinterklaasfeest willen tornen.

Zie ook: http://www.geenstijl.nl/m(...)cot_sloopt_hema.html
(en dan niet de bron in twijfel trekken, maar doorklikken naar de achterliggende links van plausibele bronnen)
  Moderator donderdag 2 oktober 2014 @ 18:37:42 #132
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145133366
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:05 schreef Ceberut het volgende:
Zie ook:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ben je nog aan het lachen, ems.? :W
dat onderste chocolaatje is toch best een zwarte
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator donderdag 2 oktober 2014 @ 18:40:08 #133
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145133446
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:34 schreef Elfletterig het volgende:
HEMA schrijft niet volmondig: we zijn trots op deze prachtige Nederlandse traditie. Nee, ze hebben het lafjes over "we bekijken de ontwikkelingen", we zien termen als "bewust van gevoeligheden".
waarom zouden ze in godsnaam?

HEMA is geen internettrol en ook niet de hoeder van de prachtige Nederlandschen cultuur

het is een miljoenenbedrijf dat centjes wil verdienen, als dat beter gaat zonder Zwarte Piet dan gaat hij direct in de ban, gaat het beter met Zwarte Piet dan schminken ze de werknemers

voorlopig zijn ze er nog niet uit wat best logisch is
pi_145133517
edit: mosterd na de maaltijd
pi_145144253
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 18:27 schreef KoosVogels het volgende:
Jullie kunnen lullen als brugman, maar Zwart Piet is nou eenmaal afgeleid van een neger. Klaar.
Is dat zo zeker? :?

quote:
De vraag is alleen of dat een probleem is ja of nee.
Niet als die samenhang al lang niet meer wordt gezien, lijkt mij.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145145246
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:34 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid: ondanks dat Facebook-bericht koester ik wantrouwen richting de HEMA wat betreft hun werkelijke intenties. Volgens mij heeft het bedrijf een slappe ruggengraat en zijn ze behoorlijk geschrokken van de reacties van de bevolking. Ze krabbelen nu terug, door stoer te zeggen dat ze Zwarte Piet niet in de ban doen. Tegelijk zie je in dat Facebook-bericht een aarzelend toontje over "gevoeligheid", "het buitenland" enzovoort.

Het publiek van Facebook is doorgaans anders dan het publiek dat een (corporate) website bezoekt. De toonzetting van berichten is daar op afgestemd. Dat HEMA op de ene plek "Zwarte Piet" schrijft en op de andere plek "Piet" getuigt mij te veel van een verborgen politieke agenda.

Er moet trouwens wel bij worden gezegd dat het pers-statement op de officiële site bijna een maand ouder is dan het bericht op hun Facebook-pagina.

Ik mijd de HEMA voorlopig, vanwege het genoemde wantrouwen. Ik wil de komende tijd eens even aanzien hoe de HEMA zich gedraagt. Het gaat niet al te best met de HEMA. Mocht het bedrijf naar de knoppen gaan en de Pietendiscussie heeft een rol gespeeld in de teruglopende omzet, dan is dat de perfecte waarschuwing voor bedrijven / producenten die aan het Sinterklaasfeest willen tornen.

Zie ook: http://www.geenstijl.nl/m(...)cot_sloopt_hema.html
(en dan niet de bron in twijfel trekken, maar doorklikken naar de achterliggende links van plausibele bronnen)
Waarschijnlijk waait het bedrijf inderdaad mee met de wind.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 05:27:23 #137
8369 speknek
Another day another slay
pi_145146125
Natuurlijk gaat de Hema niet volmondig zwarte Piet steunen want ze moeten aan hun zwarte medewerkers denken, zo moeilijk is het allemaal niet hoor, sjonge jonge.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator vrijdag 3 oktober 2014 @ 05:46:04 #138
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145146146
zwarte klanten ja

daar zou er wel eens 1 tussen kunnen zitten die moeilijk doet over pietluttigheden
pi_145146154
Krijg je daar weer een facebookpagina over.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 06:20:28 #140
8369 speknek
Another day another slay
pi_145146214
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 05:46 schreef sp3c het volgende:
zwarte klanten ja

daar zou er wel eens 1 tussen kunnen zitten die moeilijk doet over pietluttigheden
Eerder medewerkers. Klanten die er een probleem van maken kunnen genegeerd worden, of afgedaan met er is nou eenmaal vraag naar. Een medewerker die ze aanklaagt wegens discriminatie op de werkvloer is een grote internationale beerput.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_145146592
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]
Tuurlijk. Als je dat al niet snapt ben je echt achterlijk. Dit los van de vraag of het ook maar een beetje een probleem is...
pi_145146724
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In eerste instantie lijkt het er wel op, maar gezien het feit dat men meteen al gaat smijten met termen als achterlijk als je daarover twijfelt kun je daar de nodige vraagtekens bij plaatsen.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_145146745
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 18:27 schreef KoosVogels het volgende:
Jullie kunnen lullen als brugman, maar Zwart Piet is nou eenmaal afgeleid van een neger. Klaar.

De vraag is alleen of dat een probleem is ja of nee.
Nou Koos de meningen zijn en blijven erover verdeeld.
pi_145146759
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 07:46 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tuurlijk. Als je dat al niet snapt ben je echt achterlijk. Dit los van de vraag of het ook maar een beetje een probleem is...
hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;
hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;
hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;[9]
hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.
Voor geen van deze verklaringen zijn directe bronnen te vinden.

Al die theorieën zijn volgens jou door achterlijke mensen bedacht ?
pi_145146809
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]

hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;
hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;
hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;[9]
hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.
Voor geen van deze verklaringen zijn directe bronnen te vinden.

Al die theorieën zijn volgens jou door achterlijke mensen bedacht ?
Als je te achterlijk bent om in Zwarte Piet deels een karikatuur van een neger te zien ben je inderdaad vrij ver heen. En dat hoeft niet eens de oorsprong te zijn, de latere uitwerking kan ook meer in die richting zijn gegaan. En het is wat mij betreft ook geen enkel probleem hoor, echter ontkennen staat vrij sneu ;).
pi_145146826
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nou Koos de meningen zijn en blijven erover verdeeld.
Het ontkennen van de aanwezigheid van negerelementen in ZP is toch echt vrij achterlijk.
pi_145146835
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:20 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het ontkennen van de aanwezigheid van negerelementen in ZP is toch echt vrij achterlijk.
En een neger mag niet afgebeeld worden?
pi_145146839
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]

En een neger mag niet afgebeeld worden?
Hoezo?
pi_145146945
quote:
5s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hoezo?
Stel we stellen met z'n allen vast dat Zwarte Piet een neger is. Wat natuurlijk niet kan, omdat Zwarte Piet een sprookjesfiguur is, fantasie. Maar oké.

De vraag is dan of het afgebeeld/uitgevoerd mag worden. Daar gaat deze discussie om.

Zwarte Piet zie ik de komende tijd gewoon zwart blijven. Ik kan niet 10-20 jaar in de toekomst kijken. Voorlopig blijft hij gewoon zoals hij is, omdat de overgrote meerderheid dit wil.

Daarnaast hebben de tegenstanders een probleem, ze hebben geen eenheid over het alternatief. Roet Piet, Bonte Piet, Blanke Piet of een mixcombinatie van Zwarte en een andere Piet? Of zoals Quinsy wil, helemaal geen Piet meer. Maar wie helpt Sint dan? Ik heb sterk het idee dat de alternatieven minder populair zijn, zelfs bij de mensen van wie Piet mag verdwijnen. Dat zag je aan het Metro-onderzoek waar ik eerder aan refereerde, 96% van de mensen wil Zwarte Piet tegenover Roet Piet.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 03-10-2014 08:40:27 ]
pi_145147058
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:30 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Stel we stellen met z'n allen vast dat Zwarte Piet een neger is. Wat natuurlijk niet kan, omdat Zwarte Piet een sprookjesfiguur is, fantasie. Maar oké.
Een sprookjesfiguur waarvan de verschijning ook geïnspireerd is op het uiterlijk van donkere mensen. Is dat echt zo lastig te snappen?
quote:
De vraag is dan of het afgebeeld/uitgevoerd mag worden. Daar gaat deze discussie om.
Zoals ik al een keer of drie heb aangegeven vanochtend is dat geen enkel probleem wat mij betreft. Daarom vond ik het ook zo'n vreemde vraag.
quote:
Zwarte Piet zie ik de komende tijd gewoon zwart blijven. Ik kan niet 10-20 jaar in de toekomst kijken. Voorlopig blijft hij gewoon zoals hij is, omdat de overgrote meerderheid dit wil.
Ik vrees dat het kapen van Piet door PVV en Telegraaf helaas wel eens de doodsteek kan betekenen omdat het daardoor plots wel racistisch gaat worden...

quote:
Daarnaast hebben de tegenstanders een probleem, ze hebben geen eenheid over het alternatief. Roet Piet, Bonte Piet, Blanke Piet of een mixcombinatie van Zwarte en een andere Piet? Of zoals Quinsy wil, helemaal geen Piet meer. Maar wie helpt Sint dan? Ik heb sterk het idee dat de alternatieven minder populair zijn, zelfs bij de mensen van wie Piet mag verdwijnen. Dat zag je aan het Metro-onderzoek waar ik eerder aan refereerde 96% van de mensen wil Zwarte Piet tegenover Roet Piet.
Joh, wat die Quinsy wil boeit me helemaal niets. Die man had gewoon genegeerd moeten worden. Maar men is er hysterisch over en zo help je hem zijn zin krijgen....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')