abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 oktober 2014 @ 23:24:28 #101
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_145112775
Verbazing over Zwarte Piet bij HEMA in Steenwijk onterecht: "dat mag gewoon"

Er is dus geen sprake van een ban op Zwarte Piet bij Hema.
pi_145113040
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 23:24 schreef beantherio het volgende:
Verbazing over Zwarte Piet bij HEMA in Steenwijk onterecht: "dat mag gewoon"

Er is dus geen sprake van een ban op Zwarte Piet bij Hema.
Dat was al maanden duidelijk. Maar Ceberut blijft maar beweren dat Hema zwarte piet in de ban heeft gedaan en dan gaan mensen dat geloven.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator woensdag 1 oktober 2014 @ 23:37:02 #103
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145113382
ja en al die andere figuren blijven roepen dat de HEMA buigt voor de pietenhaters ofzoiets vaags

nagenoeg elk argument werkt twee kanten op inmiddels in deze middelmatige hype :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_145113773
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 23:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat was al maanden duidelijk. Maar Ceberut blijft maar beweren dat Hema zwarte piet in de ban heeft gedaan en dan gaan mensen dat geloven.
Matige troll.
Check de eerste tig topics in deze reeks even en wie daar beweerde dat HEMA ZP in de ban had gedaan....zelfs Geert twitterde vorige maand nog dat hij er niet meer ging winkelen.
pi_145116171
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:20 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Ik ben op zoek naar een regenboogpietenpak omdat ik de sintviering dit jaar graag in nieuwe stijl wil vieren. Iemand enig idee waar ik deze dit/dat kan vinden?

Iemand ook ideeen wat te doen met Sint? Zou deze graag een donkere kleur geven maar de witte baard lijkt me dan niet te kloppen?
Je vraagt waar een ...pak is te vinden. Pak is een onzijdig woord, dus er wordt naar verwezen met dit of dat. Dit voor dichtbij, dat voor veraf.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_145116226
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]

ahhhh... racistische opvatting of het bevordert racisme.
Des te meer reden om tot herbezinning te komen
Je kletst echt uit je nek.
Ik zeg uitdrukkelijk dat ik in dit geval zwart niet verbind met een ras en jij beschuldigt me van racisme.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_145116465
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 02:02 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je vraagt waar een ...pak is te vinden. Pak is een onzijdig woord, dus er wordt naar verwezen met dit of dat. Dit voor dichtbij, dat voor veraf.
Bedankt kees22 :)
pi_145118864
Maar stel nou hij is niet zwart welke kleur dan? En hoe zorg je dan dat de pieten niet direct herkend worden? Een kind van 5,6,7, kan contouen in een gezicht goed plaatsen maar odner de donkere kleur vallen die weg en is het lastiger maar als ze zeg bijvoorbeeld geel zijn tja dan herken je iemand wel. En dat is landelijk misschien nog niet zo een probleem maar plaatselijk natuurlijk wel.

Overigens kan geel niet want dat is racisme tegen onze aziatische medemens, evenzo kan rood niet want daar zullen de communisten niet blij mee zijn etc.
Trust No One -- Deep Throat-- The X Files
pi_145127823
Goed stuk in NRC over hoe het geklaag van enkelen steeds meer een soort dictatuur wordt die aan een grote meerderheid wordt opgelegd: http://www.nrc.nl/opinie/(...)de-enkeling-bepaalt/

Kort samengevat: een enkeling schreeuwt moord en brand, terwijl de stem en de mening van het leeuwendeel er kennelijk niet toe doet.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 15:47:32 #110
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_145128061
quote:
14s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 15:38 schreef Elfletterig het volgende:
Goed stuk in NRC over hoe het geklaag van enkelen steeds meer een soort dictatuur wordt die aan een grote meerderheid wordt opgelegd: http://www.nrc.nl/opinie/(...)de-enkeling-bepaalt/

Kort samengevat: een enkeling schreeuwt moord en brand, terwijl de stem en de mening van het leeuwendeel er kennelijk niet toe doet.
LOL, wat een achterlijk stuk. Tenzij die schrijver wil dat privébedrijven door de overheid verplicht worden om alles bij het oude te houden, kun je het grootste deel van die voorbeelden schrappen. Tenzij de schrijver wil dat ook de rechtsstaat geschrapt wordt, kun je het Zwarte Piet-voorbeeld ook schrappen. Wat blijft er dan nog over?
pi_145128692
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 15:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

LOL, wat een achterlijk stuk.
De reacties op dat stuk zijn voor het grootste gedeelte wel interessant.
Overigens vindt de schrijver van dit stuk GeenStijl de Spinoza van onze eeuw, dus niet serieus te nemen.
pi_145128951
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 02:12 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je kletst echt uit je nek.
Ik zeg uitdrukkelijk dat ik in dit geval zwart niet verbind met een ras en jij beschuldigt me van racisme.
Je ontkent botweg dat het zwart van ZP komt omdat hij een neger.
In dit geval is de man verbonden aan een ras.
Je kunt wel doorgaan met het leugentje voor je eigen geweten , maar je legitimeert wel dat het nobel en kindervreugde is donkere mensen te associeren met 'het kwaad'.
Dat is minstens racisme bevorderend.
pi_145129112
And the discussion goes on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on and on
pi_145130709
quote:
14s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 15:38 schreef Elfletterig het volgende:

Zo werkt het nou eenmaal in een rechtsstaat. Als een meerderheid fout bezig is, dan kan een minderheid ervoor zorgen dat die meerderheid terecht gewezen wordt.
  Moderator donderdag 2 oktober 2014 @ 17:12:45 #116
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145130721
tot dat van zwarte mensen discriminerend zou zijn las het redelijk weg ... ietwat belerend maar soit

daarna werd het gewoon echt afschuwelijk slecht, ik heb het volgehouden maar ik ben er niet vrolijker van geworden

ik heb het verkeerde vak gekozen denk ik, met een goede hoofdredacteur die de spelling enzo corrigeert moet ik betere onzin kunnen produceren in 5 minuutjes
pi_145130767
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 23:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Klets toch niet. Je weet precies wat ik zeg. De Hema ziet er van af om het woord Zwarte te gebruiken en heeft het gewoon over Piet. Dat is m.i. al een signaal.
  Moderator donderdag 2 oktober 2014 @ 17:14:26 #118
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145130805
maar ze zijn dus niet in de ban
pi_145131927
Piet niet.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 17:51:42 #120
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145131996
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 17:13 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Klets toch niet. Je weet precies wat ik zeg. De Hema ziet er van af om het woord Zwarte te gebruiken en heeft het gewoon over Piet. Dat is m.i. al een signaal.
Dit ook?
quote:
HEMA
Bij deze willen wij graag aan iedereen duidelijk maken dat HEMA Zwarte Piet niet in de ban doet.

Wij kijken net als alle Nederlanders en als elk jaar enorm uit naar het Sinterklaasfeest. Wij weten dat de meningen over Zwarte Piet verdeeld zijn. Via social media reageren veel mensen op het onjuiste idee dat HEMA Zwarte Piet in de ban zou doen. Dit berust echt op een hardnekkig misverstand. HEMA doet Zwarte Piet niet in de ban.

https://nl-nl.facebook.co(...)186004198075/?type=1
pi_145132118
He! Een signaal! _O-
Conscience do cost.
pi_145132286
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 17:51 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dit ook?

[..]

Bijzonder. Lijkt me een stagiaire die niet op de hoogte is van het beleid.

Dit is het persbericht op de website:

quote:
statement pietendiscussie
26-08-2014
HEMA doet Piet niet in de ban. Er zijn nog steeds Pieten te vinden in het assortiment. We blijven de maatschappelijke discussie volgen en we respecteren de regelgeving die daaruit volgt. Voor 5 december is alles ingekocht en over volgend jaar kunnen we nog geen uitspraken doen.
Als je verder zoekt op "Piet" in het assortiment, dan kom je de volgende zaken tegen (exacte bewoordingen):

" verkleedset Piet "
" raamstickers sint & piet "

Als je zoekt op "Zwarte Piet", tref je geen zaken van de Hema zelf aan, slechts enkele boeken van externe uitgevers.

Vertel jij het maar. Wat gaat voor, een FB bericht of de officiële website.
pi_145132437
Zie ook:

Ben je nog aan het lachen, ems.? :W
pi_145132448
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 17:12 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Zo werkt het nou eenmaal in een rechtsstaat. Als een meerderheid fout bezig is, dan kan een minderheid ervoor zorgen dat die meerderheid terecht gewezen wordt.
"Fout bezig" is in dit verband een nogal subjectieve constatering. Objectief gezien is er gewoon sprake van een zwart geschminkt karakter uit een kinderfeest. Al het geneuzel over racisme is subjectief en niet iets dat een feit is.
pi_145132501
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:05 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

"Fout bezig" is in dit verband een nogal subjectieve constatering. Objectief gezien is er gewoon sprake van een zwart geschminkt karakter uit een kinderfeest. Al het geneuzel over racisme is subjectief en niet iets dat een feit is.
Nou prima toch, als de rechter er ook zo over denkt, dan kan het allemaal zo doorgaan.
pi_145132545
Fout of goed is relatief. Daarom moet je alleen van de meerderheid uitgaan, zeker wat dit soort zaken betreft.
Conscience do cost.
pi_145132672
quote:
LOL, wat een achterlijk stuk.
Staat ook niet voor niks onder "opinie". ;)

En het door hem genoemde "onderzoek" (Telegraaf, 28 augustus 2014) is volgens mij gewoon de online-Telegraafpoll "Stelling van de dag". Ja, dan kom je wel aan 96%. :D :P

deze dus: http://www.telegraaf.nl/w(...)ten_aanpassen__.html
pi_145132699
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:00 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Bijzonder. Lijkt me een stagiaire die niet op de hoogte is van het beleid.

Dit is het persbericht op de website:

[..]

Als je verder zoekt op "Piet" in het assortiment, dan kom je de volgende zaken tegen (exacte bewoordingen):

" verkleedset Piet "
" raamstickers sint & piet "

Als je zoekt op "Zwarte Piet", tref je geen zaken van de Hema zelf aan, slechts enkele boeken van externe uitgevers.

Vertel jij het maar. Wat gaat voor, een FB bericht of de officiële website.
Een paar dingen:
1: Bedrijven, zeker zulke grote bedrijven als HEMA, kiezen op Facebook vaak bewust voor een wat andere taal dan die ze elders uiten.
2: Een statement over Zwarte Piet (al dan niet in de ban), dat via Facebook onder duizenden mensen wordt verspreid en door een veelvoud aan mensen wordt gelezen, wordt in geen driehonderd jaar aan een stagiaire overgelaten. _O- Daar is het onderwerp vanuit het oogpunt van risicomanagement veel te belangrijk voor.
3: De woordcombinatie "Sint en Piet" is heel normaal en gangbaar. Het is gewoon een korte vorm van "Sinterklaas en Zwarte Piet". Het zou pas raar zijn als je ergens "Sint en Zwarte Piet" of "Sinterklaas en Piet" las.
pi_145132746
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:13 schreef DarkSkywise het volgende:

[..]

Staat ook niet voor niks onder "opinie". ;)

En het door hem genoemde "onderzoek" (Telegraaf, 28 augustus 2014) is volgens mij gewoon de online-Telegraafpoll "Stelling van de dag". Ja, dan kom je wel aan 96%. :D :P

deze dus: http://www.telegraaf.nl/w(...)ten_aanpassen__.html
Soortgelijke scores kwamen ook naar voren uit onderzoek onder het EénVandaag Opiniepanel. De scores variëren per provincie. Grofweg tussen de 87 en 96 procent van de inwoners wil niks veranderen aan Zwarte Piet.
pi_145132763
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:14 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Een paar dingen:
1: Bedrijven, zeker zulke grote bedrijven als HEMA, kiezen op Facebook vaak bewust voor een wat andere taal dan die ze elders uiten.
2: Een statement over Zwarte Piet (al dan niet in de ban), dat via Facebook onder duizenden mensen wordt verspreid en door een veelvoud aan mensen wordt gelezen, wordt in geen driehonderd jaar aan een stagiaire overgelaten. _O- Daar is het onderwerp vanuit het oogpunt van risicomanagement veel te belangrijk voor.
3: De woordcombinatie "Sint en Piet" is heel normaal en gangbaar. Het is gewoon een korte vorm van "Sinterklaas en Zwarte Piet". Het zou pas raar zijn als je ergens "Sint en Zwarte Piet" of "Sinterklaas en Piet" las.
Leg in het kader van punten 1 en 3 even uit waarom in het officiële persbericht geen "Zwarte" wordt gehanteerd en er niet 1 artikel in het assortiment van de Hema is, waarbij de Hema het zelf over Zwarte Piet heeft.

Ik wacht af.
pi_145133250
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:17 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Leg in het kader van punten 1 en 3 even uit waarom in het officiële persbericht geen "Zwarte" wordt gehanteerd en er niet 1 artikel in het assortiment van de Hema is, waarbij de Hema het zelf over Zwarte Piet heeft.

Ik wacht af.
Voor de duidelijkheid: ondanks dat Facebook-bericht koester ik wantrouwen richting de HEMA wat betreft hun werkelijke intenties. Volgens mij heeft het bedrijf een slappe ruggengraat en zijn ze behoorlijk geschrokken van de reacties van de bevolking. Ze krabbelen nu terug, door stoer te zeggen dat ze Zwarte Piet niet in de ban doen. Tegelijk zie je in dat Facebook-bericht een aarzelend toontje over "gevoeligheid", "het buitenland" enzovoort.

HEMA schrijft niet volmondig: we zijn trots op deze prachtige Nederlandse traditie. Nee, ze hebben het lafjes over "we bekijken de ontwikkelingen", we zien termen als "bewust van gevoeligheden".

Het publiek van Facebook is doorgaans anders dan het publiek dat een (corporate) website bezoekt. De toonzetting van berichten is daar op afgestemd. Dat HEMA op de ene plek "Zwarte Piet" schrijft en op de andere plek "Piet" getuigt mij te veel van een verborgen politieke agenda.

Er moet trouwens wel bij worden gezegd dat het pers-statement op de officiële site bijna een maand ouder is dan het bericht op hun Facebook-pagina.

Ik mijd de HEMA voorlopig, vanwege het genoemde wantrouwen. Ik wil de komende tijd eens even aanzien hoe de HEMA zich gedraagt. Het gaat niet al te best met de HEMA. Mocht het bedrijf naar de knoppen gaan en de Pietendiscussie heeft een rol gespeeld in de teruglopende omzet, dan is dat de perfecte waarschuwing voor bedrijven / producenten die aan het Sinterklaasfeest willen tornen.

Zie ook: http://www.geenstijl.nl/m(...)cot_sloopt_hema.html
(en dan niet de bron in twijfel trekken, maar doorklikken naar de achterliggende links van plausibele bronnen)
  Moderator donderdag 2 oktober 2014 @ 18:37:42 #132
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145133366
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:05 schreef Ceberut het volgende:
Zie ook:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ben je nog aan het lachen, ems.? :W
dat onderste chocolaatje is toch best een zwarte
  Moderator donderdag 2 oktober 2014 @ 18:40:08 #133
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145133446
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:34 schreef Elfletterig het volgende:
HEMA schrijft niet volmondig: we zijn trots op deze prachtige Nederlandse traditie. Nee, ze hebben het lafjes over "we bekijken de ontwikkelingen", we zien termen als "bewust van gevoeligheden".
waarom zouden ze in godsnaam?

HEMA is geen internettrol en ook niet de hoeder van de prachtige Nederlandschen cultuur

het is een miljoenenbedrijf dat centjes wil verdienen, als dat beter gaat zonder Zwarte Piet dan gaat hij direct in de ban, gaat het beter met Zwarte Piet dan schminken ze de werknemers

voorlopig zijn ze er nog niet uit wat best logisch is
pi_145133517
edit: mosterd na de maaltijd
pi_145144253
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 18:27 schreef KoosVogels het volgende:
Jullie kunnen lullen als brugman, maar Zwart Piet is nou eenmaal afgeleid van een neger. Klaar.
Is dat zo zeker? :?

quote:
De vraag is alleen of dat een probleem is ja of nee.
Niet als die samenhang al lang niet meer wordt gezien, lijkt mij.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145145246
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 18:34 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid: ondanks dat Facebook-bericht koester ik wantrouwen richting de HEMA wat betreft hun werkelijke intenties. Volgens mij heeft het bedrijf een slappe ruggengraat en zijn ze behoorlijk geschrokken van de reacties van de bevolking. Ze krabbelen nu terug, door stoer te zeggen dat ze Zwarte Piet niet in de ban doen. Tegelijk zie je in dat Facebook-bericht een aarzelend toontje over "gevoeligheid", "het buitenland" enzovoort.

Het publiek van Facebook is doorgaans anders dan het publiek dat een (corporate) website bezoekt. De toonzetting van berichten is daar op afgestemd. Dat HEMA op de ene plek "Zwarte Piet" schrijft en op de andere plek "Piet" getuigt mij te veel van een verborgen politieke agenda.

Er moet trouwens wel bij worden gezegd dat het pers-statement op de officiële site bijna een maand ouder is dan het bericht op hun Facebook-pagina.

Ik mijd de HEMA voorlopig, vanwege het genoemde wantrouwen. Ik wil de komende tijd eens even aanzien hoe de HEMA zich gedraagt. Het gaat niet al te best met de HEMA. Mocht het bedrijf naar de knoppen gaan en de Pietendiscussie heeft een rol gespeeld in de teruglopende omzet, dan is dat de perfecte waarschuwing voor bedrijven / producenten die aan het Sinterklaasfeest willen tornen.

Zie ook: http://www.geenstijl.nl/m(...)cot_sloopt_hema.html
(en dan niet de bron in twijfel trekken, maar doorklikken naar de achterliggende links van plausibele bronnen)
Waarschijnlijk waait het bedrijf inderdaad mee met de wind.
#NoDAPL
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 05:27:23 #137
8369 speknek
Another day another slay
pi_145146125
Natuurlijk gaat de Hema niet volmondig zwarte Piet steunen want ze moeten aan hun zwarte medewerkers denken, zo moeilijk is het allemaal niet hoor, sjonge jonge.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator vrijdag 3 oktober 2014 @ 05:46:04 #138
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145146146
zwarte klanten ja

daar zou er wel eens 1 tussen kunnen zitten die moeilijk doet over pietluttigheden
pi_145146154
Krijg je daar weer een facebookpagina over.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 06:20:28 #140
8369 speknek
Another day another slay
pi_145146214
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 05:46 schreef sp3c het volgende:
zwarte klanten ja

daar zou er wel eens 1 tussen kunnen zitten die moeilijk doet over pietluttigheden
Eerder medewerkers. Klanten die er een probleem van maken kunnen genegeerd worden, of afgedaan met er is nou eenmaal vraag naar. Een medewerker die ze aanklaagt wegens discriminatie op de werkvloer is een grote internationale beerput.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_145146592
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]
Tuurlijk. Als je dat al niet snapt ben je echt achterlijk. Dit los van de vraag of het ook maar een beetje een probleem is...
pi_145146724
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In eerste instantie lijkt het er wel op, maar gezien het feit dat men meteen al gaat smijten met termen als achterlijk als je daarover twijfelt kun je daar de nodige vraagtekens bij plaatsen.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_145146745
quote:
Jullie kunnen lullen als brugman, maar Zwart Piet is nou eenmaal afgeleid van een neger. Klaar.

Nou Koos de meningen zijn en blijven erover verdeeld.
pi_145146759
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 07:46 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tuurlijk. Als je dat al niet snapt ben je echt achterlijk. Dit los van de vraag of het ook maar een beetje een probleem is...
hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;
hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;
hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;[9]
hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.
Voor geen van deze verklaringen zijn directe bronnen te vinden.

Al die theorieën zijn volgens jou door achterlijke mensen bedacht ?
pi_145146809
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]

hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;
hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;
hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;[9]
hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.

Als je te achterlijk bent om in Zwarte Piet deels een karikatuur van een neger te zien ben je inderdaad vrij ver heen. En dat hoeft niet eens de oorsprong te zijn, de latere uitwerking kan ook meer in die richting zijn gegaan. En het is wat mij betreft ook geen enkel probleem hoor, echter ontkennen staat vrij sneu ;).
pi_145146826
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nou Koos de meningen zijn en blijven erover verdeeld.
Het ontkennen van de aanwezigheid van negerelementen in ZP is toch echt vrij achterlijk.
pi_145146835
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:20 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het ontkennen van de aanwezigheid van negerelementen in ZP is toch echt vrij achterlijk.
En een neger mag niet afgebeeld worden?
pi_145146839
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]

En een neger mag niet afgebeeld worden?
Hoezo?
pi_145146945
quote:
5s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hoezo?
Stel we stellen met z'n allen vast dat Zwarte Piet een neger is. Wat natuurlijk niet kan, omdat Zwarte Piet een sprookjesfiguur is, fantasie. Maar oké.

De vraag is dan of het afgebeeld/uitgevoerd mag worden. Daar gaat deze discussie om.

Zwarte Piet zie ik de komende tijd gewoon zwart blijven. Ik kan niet 10-20 jaar in de toekomst kijken. Voorlopig blijft hij gewoon zoals hij is, omdat de overgrote meerderheid dit wil.

Daarnaast hebben de tegenstanders een probleem, ze hebben geen eenheid over het alternatief. Roet Piet, Bonte Piet, Blanke Piet of een mixcombinatie van Zwarte en een andere Piet? Of zoals Quinsy wil, helemaal geen Piet meer. Maar wie helpt Sint dan? Ik heb sterk het idee dat de alternatieven minder populair zijn, zelfs bij de mensen van wie Piet mag verdwijnen. Dat zag je aan het Metro-onderzoek waar ik eerder aan refereerde, 96% van de mensen wil Zwarte Piet tegenover Roet Piet.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 03-10-2014 08:40:27 ]
pi_145147058
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:30 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Stel we stellen met z'n allen vast dat Zwarte Piet een neger is. Wat natuurlijk niet kan, omdat Zwarte Piet een sprookjesfiguur is, fantasie. Maar oké.
Een sprookjesfiguur waarvan de verschijning ook geïnspireerd is op het uiterlijk van donkere mensen. Is dat echt zo lastig te snappen?
quote:
De vraag is dan of het afgebeeld/uitgevoerd mag worden. Daar gaat deze discussie om.
Zoals ik al een keer of drie heb aangegeven vanochtend is dat geen enkel probleem wat mij betreft. Daarom vond ik het ook zo'n vreemde vraag.
quote:
Zwarte Piet zie ik de komende tijd gewoon zwart blijven. Ik kan niet 10-20 jaar in de toekomst kijken. Voorlopig blijft hij gewoon zoals hij is, omdat de overgrote meerderheid dit wil.
Ik vrees dat het kapen van Piet door PVV en Telegraaf helaas wel eens de doodsteek kan betekenen omdat het daardoor plots wel racistisch gaat worden...

quote:
Daarnaast hebben de tegenstanders een probleem, ze hebben geen eenheid over het alternatief. Roet Piet, Bonte Piet, Blanke Piet of een mixcombinatie van Zwarte en een andere Piet? Of zoals Quinsy wil, helemaal geen Piet meer. Maar wie helpt Sint dan? Ik heb sterk het idee dat de alternatieven minder populair zijn, zelfs bij de mensen van wie Piet mag verdwijnen. Dat zag je aan het Metro-onderzoek waar ik eerder aan refereerde 96% van de mensen wil Zwarte Piet tegenover Roet Piet.
Joh, wat die Quinsy wil boeit me helemaal niets. Die man had gewoon genegeerd moeten worden. Maar men is er hysterisch over en zo help je hem zijn zin krijgen....
pi_145147197
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:40 schreef 99.999 het volgende:

Ik vrees dat het kapen van Piet door PVV en Telegraaf helaas wel eens de doodsteek kan betekenen omdat het daardoor plots wel racistisch gaat worden...

Zwarte Piet is natuurlijk niet gekaapt door de PVV of de Telegraaf. En als het wel zo zou zijn, dat maakt Zwarte Piet niet opeens racistisch.
pi_145147417
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:50 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Zwarte Piet is natuurlijk niet gekaapt door de PVV of de Telegraaf.
Helaas begint het daar wel op te lijken..
quote:
En als het wel zo zou zijn, dat maakt Zwarte Piet niet opeens racistisch.
Nee maar de fundamentalistische Pro-Piet beweging mogelijk wel...
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 09:05:13 #153
236046 NotYou
tigerblood
pi_145147432
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:50 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Zwarte Piet is natuurlijk niet gekaapt door de PVV of de Telegraaf. En als het wel zo zou zijn, dat maakt Zwarte Piet niet opeens racistisch.
Jawel, duidelijk wel. Heb je het nieuwe pakje soms nog niet gezien?

Foto van (waarschijnlijk) stoute kinderen in de pietenschool te Spanje:

Je suis Charlie Sheen
pi_145153254
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:07 schreef Ferdo het volgende:

[..]

In eerste instantie lijkt het er wel op, maar gezien het feit dat men meteen al gaat smijten met termen als achterlijk als je daarover twijfelt kun je daar de nodige vraagtekens bij plaatsen.
Het typische betweterige D66-geluid. Wij hebben de wijsheid en waarheid in pacht, wie iets anders ziet dan ons heeft het niet goed begrepen. Van mij mag hij maar het maakt zijn zaak natuurlijk niet sterker. Hij zou ook het een en ander kunnen proberen te onderbouwen in plaats van zich moreel in een ivoren toren te begeven. ;)
#NoDAPL
pi_145153418
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 13:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het typische betweterige D66-geluid. Wij hebben de wijsheid en waarheid in pacht, wie iets anders ziet dan ons heeft het niet goed begrepen. Van mij mag hij maar het maakt zijn zaak natuurlijk niet sterker. Hij zou ook het een en ander kunnen proberen te onderbouwen in plaats van zich moreel in een ivoren toren te begeven. ;)
Nou begin maar eens met dat onderbouwen zou ik zeggen. Kan je daarna ook gelijk onderbouwen dat gras niet groen is.
pi_145153490
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 09:04 schreef 99.999 het volgende:
Nee maar de fundamentalistische Pro-Piet beweging mogelijk wel...
WTF? :)
Het is de anti-ZP-beweging - tot nu toe bestaande uit een handvol schreeuwers - die fundamentalistische trekjes heeft. Het ietwat felle pro-ZP geluid is slechts een reactie hierop.
#NoDAPL
pi_145153540
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 13:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nou begin maar eens met dat onderbouwen zou ik zeggen.
Voorspelbaar, ik wist dat je hiermee zou reageren. Ik heb er geen stelling over ingenomen dus ik hoef op dit vlak niets te onderbouwen. Ik heb wel kennis genomen van adequate onderbouwingen van mensen die stellen dat het helemaal niet zo zeker is dat ZP op de neger is gebaseerd. Als jij die onderbouwingen zo slecht vindt dan kan jij daar vast gemakkelijk gaten in schieten. ;)
#NoDAPL
pi_145154744
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 13:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

WTF? :)
Precies zoals ik het zeg. Degenen die kritiek op ZP aangrijpen om plots wel hardcore racistje te spelen... Bij clubs als PVV en GS zit gewoon heel wat racisme en ze grijpen ZP daarvoor aan...

quote:
Het is de anti-ZP-beweging - tot nu toe bestaande uit een handvol schreeuwers - die fundamentalistische trekjes heeft. Het ietwat felle pro-ZP geluid is slechts een reactie hierop.
Volgens mij zijn in beide groepen de fanatiekelingen gewoon knettergek. De pro-Pietenclub is bepaald niet minder fel dan de anti-Pietenclub...
pi_145154777
Bram is ook zo'n radicale Piet-fan.

Loopt zich hier een partij druk te maken om niks.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_145154822
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 13:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Voorspelbaar, ik wist dat je hiermee zou reageren. Ik heb er geen stelling over ingenomen
Je neemt continu allerlei dubieuze stellingen in. Dus wellicht voorspelbaar dat ik er mee kom maar daarom niet minder terecht...
quote:
dus ik hoef op dit vlak niets te onderbouwen. Ik heb wel kennis genomen van adequate onderbouwingen van mensen die stellen dat het helemaal niet zo zeker is dat ZP op de neger is gebaseerd. Als jij die onderbouwingen zo slecht vindt dan kan jij daar vast gemakkelijk gaten in schieten. ;)
Die gaten zijn er natuurlijk al volop in geschoten. Maar ga jij nadat je hebt bewezen dat in ZP geen enkele karikatuur van een neger zit maar eens bewijzen dat gras niet groen is.
pi_145154868
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 13:59 schreef KoosVogels het volgende:

Tja, die racistische component zit er bij hem dan ook duidelijk in.
pi_145156394
quote:

quote:
14s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 14:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, die racistische component zit er bij hem dan ook duidelijk in.
Kunnen jullie niet gewoon een keer kappen met dit puberale gedoe? Ga inhoudelijk met andere users in debat of laat ze met rust.
pi_145156555
quote:
4s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 14:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

[..]

Kunnen jullie niet gewoon een keer kappen met dit puberale gedoe? Ga inhoudelijk met andere users in debat of laat ze met rust.
Puberaal? Heb je je eigen posts in deze kwestie wel eens bekeken? Dat is als een hysterische puber overal boos en verontwaardigd over doen.

Inhoudelijk wordt er op mij niet gereageerd door bv een Bram omdat hij weet dat ik gewoon een punt heb. Door het naar de extremen te trekken (zoals een Quinsy maar ook een Telegraaf, PVV, Bram of Elf doen) politiseer je Zwarte Piet. En als er iets slecht is voor een dergelijk sprookjesfiguur is het die politisering. Hoe krampachtiger je boos bent op zo'n Quinsy, hoe dichter hij bij zijn doel komt...
pi_145156602
quote:
4s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 14:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

[..]

Moet jij niet in een of ander topic op de man gaan spelen, of wat?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Moderator vrijdag 3 oktober 2014 @ 15:05:00 #165
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145156621
ik vind juist dat je het toe molet juichen dat die twee een keer inhoudelijk lopen te doen

ga zo door zou ik zeggen, dan doe ik ook niet moeilijk meer over dat puberale gedrein de hele tijd

mits in balans, balans is superbelangrijk
pi_145156850
Zie ginds komt de stoomboot
uit Spanje weer aan.
Hij brengt ons Sint Nicolaas
ik zie hem al staan.
Hoe huppelt zijn paardje
het dek op en neer,
hoe waaien de wimpels
al heen en al weer.
Zijn knecht staat te lachen
en roept ons reeds toe:
Wie zoet is krijgt lekkers;
wie stout is de roe!
Oh, lieve Sint Nicolaas
kom ook eens bij mij
en rijd toch niet stilletjes
ons huisje voorbij!
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 17:13:41 #167
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145159854
quote:
De meeste illustratoren beeldden hem in ieder geval wel als "neger" af, volgens de toen gangbare paradigma's. Dat heeft natuurlijk invloed gehad op het uiterlijk van de huidige Zwarte Piet.

pi_145201200

'Zwarte piet is een racistische karikatuur van de zwarte mens'

“Het is zo obvious dat het een karikatuur is van een zwart iemand met kroeshaar, rode lippen, oorbellen en soms zelfs een Surinaams accent. Op zwarte pieten-schmink staat zelfs negerschmink geschreven.” Volgens Jacobs zou het een goede eerste stap zijn wanneer meer mensen als Borghouts dit zouden erkennen. Wel denkt ze dat de zwarte piet als schoorsteenveger, met een paar vegen roet op het gezicht, een goed alternatief is voor de huidige ‘racistische’ piet."

^O^ Goed stuk.
pi_145201796
Engelse woorden gebruiken wanneer dit niet nodig is _O-
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_145201874
Waarom moet ik geinteresseerd zijn in culinaire onderneemster Dantizah Jacobs?

quote:
BREDA - Onlangs werd bekend dat de zwarte pieten tijdens de intocht van Sinterklaas in Breda zwart blijven. Dit tot groot ongenoegen van culinaire onderneemster Danitzah Jacobs.

Volgens Jacobs is zwarte piet niks anders dan een erfenis van de koloniale tijd. Volgens haar zijn deze stereotypen toen gecreëerd en in stand gehouden om zwarte Afrikanen te dehumaniseren en te onderdrukken.
Zwarte Piet wordt in stand gehouden om Afrikanen te dehumaniseren en te onderdrukken. Dus mensen die Sinterklaas vieren zijn eigenlijk bezig met het dehumaniseren en onderdrukken van de zwarte mens? Het is toch treurig dat iemand dat daadwerkelijk geloofd.

quote:
“Het is zo obvious dat het een karikatuur is van een zwart iemand met kroeshaar, rode lippen, oorbellen en soms zelfs een Surinaams accent. Op zwarte pieten-schmink staat zelfs negerschmink geschreven.”
Die voorbeelden wil ik dan wel eens zien, niet bij de schmink die ik heb gezien.

quote:
Witte mensen die zich zwart schminken om zwarte mensen te spelen is volgens Jacobs eigenlijk altijd af te keuren. Dat zwarte acteurs soms ook witte mensen spelen doet daar niets aan af. “Er zit een wereld van verschil tussen de film White Chicks en zwarte piet. Als je de geschiedenis kent, weet je dat bepaalde dingen niet kunnen.”

Ooit ontmoette ze Rasta Ruud, die ze als erg aanstotend ervoer. “Hij beeldt eigenschappen uit die zwarte mensen kleineert, hij maakt een karikatuur van de zwarte man.” Volgens Jacobs realiseren veel mensen in Nederland zich niet welke negativiteit zwarte landgenoten over zich heen krijgen. “Als zwart persoon in Nederland krijg je heel wat stereotypen toegegooid waar je tegen moet vechten, vaak is dit gekoppeld aan wat beschaving is, wat schoonheid is. In die stereotypen zijn zwarte mensen vaak het tegenovergestelde van wat wenselijk is.”
Wat een overgevoeligheid, White Chicks mag wel, maar Rasta Ruud Gullit niet.

quote:
Dat de meerderheid van Nederland voor het behoud van zwarte piet is, deert Jacobs niet. De angst om buitengesloten te worden heeft ze van zich afgeworpen. “Verandering begint altijd met één persoon die moed toont en tegen de status quo ingaat. Het zijn deze eenlingen die ervoor zorgen dat de mensheid zich blijft ontwikkelen. Nelson Mandela, Aletta Jacobs, Gandhi, Rosa Parks, Harry Tomas, Tula, Quinsy Gario, Martin Luther King. Als zij hadden gewacht op de meerderheid dan waren we als mensheid niet waar we nu zijn. Er is nog veel te doen!”
Wordt beroepskunstenaar Quinsy Gario toch mooi in een rijtje geplaatst met Mandela, Gandhi en Luther King.
pi_145202028
quote:
Die voorbeelden wil ik dan wel eens zien, niet bij de schmink die ik heb gezien.
Kan ook geen producten er van vinden. Maar he, het is makkelijk om dingen te verzinnen om een punt te maken.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_145202445
quote:
99s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 23:50 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Kan ook geen producten er van vinden. Maar he, het is makkelijk om dingen te verzinnen om een punt te maken.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)n-negerschmink.dhtml
pi_145202667
quote:
Die vond ik ook, verder geen producten of zo. Of heb je een link?
pi_145202754
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 00:15 schreef bijdehand het volgende:

[..]

http://www.ebay.co.uk/itm(...)egro-2-/200345898523
pi_145202787
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 00:15 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dat artikel komt uit 2012 en gaat over vorig jaar, dus 2011. De leverancier gaf aan direct de naam te veranderen.

Daarnaast heeft Dantizah Jacobs het over Zwarte Pieten-schmink die negerschmink wordt genoemd. Dan verwacht ik een tekst over Zwarte Piet of een afbeelding op het doosje, met de tekst negerschmink.

Daarnaast gaat de discussie over Zwarte Piet en niet het woord neger, wat een afgeleide is van 'niger' wat zwart betekent.
pi_145202817
Heb je wel op die link geklikt? :')
pi_145202843
wat is er fout aan negerschmink?
pi_145202868
quote:
2s.gif Op zondag 5 oktober 2014 00:22 schreef Evertjan het volgende:
wat is er fout aan negerschmink?
Fout wordt het als (verkleed)winkels het aanbieden als Zwarte Pieten-schmink. Althans, dat leid ik af uit de tekst van die mevrouw.
pi_145202876
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 00:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat artikel komt uit 2012 en gaat over vorig jaar, dus 2011. De leverancier gaf aan direct de naam te veranderen.

Daarnaast heeft Dantizah Jacobs het over Zwarte Pieten-schmink die negerschmink wordt genoemd. Dan verwacht ik een tekst over Zwarte Piet of een afbeelding op het doosje, met de tekst negerschmink.

Daarnaast gaat de discussie over Zwarte Piet en niet het woord neger, wat een afgeleide is van 'niger' wat zwart betekent.
Ach, ze moeten er dan ook van alles bij halen om de discussie maar te vertroebelen he.
pi_145203283
quote:
Een Engelse E-bay add van 1,5 jaar geleden waarvan niet eens duidelijk is wat het is, heeft met zwarte piet te maken... WAT???
  zondag 5 oktober 2014 @ 00:57:42 #181
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_145203798
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 23:27 schreef Ceberut het volgende:

“Het is zo obvious dat het een karikatuur is van een zwart iemand met kroeshaar, rode lippen, oorbellen en soms zelfs een Surinaams accent. Op zwarte pieten-schmink staat zelfs negerschmink geschreven.” Volgens Jacobs zou het een goede eerste stap zijn wanneer meer mensen als Borghouts dit zouden erkennen. Wel denkt ze dat de zwarte piet als schoorsteenveger, met een paar vegen roet op het gezicht, een goed alternatief is voor de huidige ‘racistische’ piet."

^O^ Goed stuk.
BREDA - Onlangs werd bekend dat de zwarte pieten tijdens de intocht van Sinterklaas in Breda zwart blijven. Dit tot groot ongenoegen van culinaire onderneemster Danitzah Jacobs.

Iedereen heeft het recht op zijn/haar eigen mening maar wat maakt van deze culinaire onderneemster een deskundige op dit terrein? Als je nu bronnen kan vinden die er op wijzen dat veel historici die gespecialiseerd zijn in de vaderlandse geschiedenis zo'n mening hebben dan wek je mijn interesse wel. ;)
#NoDAPL
pi_145203826
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 16:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je ontkent botweg dat het zwart van ZP komt omdat hij een neger.
In dit geval is de man verbonden aan een ras.
Je kunt wel doorgaan met het leugentje voor je eigen geweten , maar je legitimeert wel dat het nobel en kindervreugde is donkere mensen te associeren met 'het kwaad'.
Dat is minstens racisme bevorderend.
Sorry, het ontgaat me even welk argument je hier nou gebruikt.
Het zwarte van Zwarte Piet kan, volgens de verhalen, komen uit drie bronnen/oorzaken:\
1) Het roet van de schoorsteen waar hij doorheen klimt (niet racistisch maar wel erg klassejustitie!)
2) Het zwart van de slaven (kijk, dat zou dan racistisch kunnen zijn, maar daar valt ook nog wel over te discussiëren)
3) Het zwart van de hulpjes uit de hel (niet racistisch)

Er is geen enkele verbintenis tussen die drie mogelijke bronnen van het zwart-zijn.
Er is geen enkele reden om te denken dat negers uit Afrika zwart zijn geworden van het kruipen door een schoorsteen en evenmin om te denken dat ze uit de hel komen. De negertjes in Afrika, heidenen als ze zijn, hebben helemaal geen schoorstenen of hellen.

En als je dan toch over slaven begint: welke slaaf had gouden oorbellen in en kleurige pakjes aan?
  zondag 5 oktober 2014 @ 00:59:44 #183
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_145203852
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 15:03 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Moet jij niet in een of ander topic op de man gaan spelen, of wat?
Laat Elfletterig nu net iemand zijn die niet of zelden op de man speelt. Dat is meer dan wat je van sommige mensen kan zeggen die hier (op deze pagina) ook hebben gereageerd.

Ik heb er geen probleem mee dat jij mij een Piet-fanaat noemt maar het is niet waar. Voor mij gaat het - zoals ik reeds twee keer heb uitgelegd - puur om de traditie en de licht-duister dichotomie. Als ZP daadwerkelijk als racisitsch zou worden ervaren door veel donkergekleurde allochtonen dan zou de traditie van mij rustig mogen uitgefaseerd worden, dat is echter niet het geval. Bovendien kan je zo'n traditie niet eventjes van bovenaf met harde hand wijzigen, het volk laat zich een cultuur niet voorschrijven. De mensen die denken dat je wel eventjes de cultuur van hogerop moet/kan bepalen die bezoldigen zich aan maakbaarheidsdenken. Alle politieke stromingen hebben daar last van maar in deze context in Nederland vooral de PvdA en D66.

[ Bericht 14% gewijzigd door Bram_van_Loon op 05-10-2014 01:04:52 ]
#NoDAPL
pi_145203933
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 00:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Laat Elfletterig nu net iemand zijn die niet of zelden op de man speelt.
Proest.
  Moderator zondag 5 oktober 2014 @ 01:02:41 #185
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145203937
wat is er met white chicks, waarom zou dat niet mogen?
pi_145203966
quote:
Bron?
Er zijn genoeg aanwijzingen dat Zwarte Piet helemaal niks met zwarte mensen te maken heeft.
Dus laat maar eens zien waar je deze stelligheid op baseert.
quote:
En dat ook ja.
  zondag 5 oktober 2014 @ 01:05:36 #187
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_145204004
quote:
10s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:02 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Proest.
Ik heb hem er weinig op kunnen betrappen maar goed, ieder zijn mening en laten we daar maar niet verder over discussiëren in deze draad aangezien het hier over ZP moet gaan. ;)
#NoDAPL
pi_145204055
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hier zijn er nog wat meer
  zondag 5 oktober 2014 @ 01:09:37 #189
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_145204085
quote:
Druk maken? LOL
Ik moet vooral veel lachen met heel deze discussie.
- een paar klagers die onevenredig veel lawaai maken
- wat politiekcorrecte mensen die lijden aan maakbaarheidsdenken en cultuurrelativisme
- aan de andere kant veel gewone mensen die het zat zijn

Weinig mensen maken zich er zo weinig druk om als ik. Dat wil nog niet zeggen dat ik er geen mening over heb.
#NoDAPL
pi_145204148
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 23:27 schreef Ceberut het volgende:

^O^ Goed stuk.
Dat verbaasde me opeens: hoe komen al die negerslaven opeens aan een Surinaams (zogenaamd dan, want echt Surinaams klinkt heel anders) accent? Waarom geen Wolo-accent?
  Moderator zondag 5 oktober 2014 @ 01:13:44 #191
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_145204182
ja de andere kant is gek

das wel typerend aan deze discussie idd
pi_145204296
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 00:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Iedereen heeft het recht op zijn/haar eigen mening maar wat maakt van deze culinaire onderneemster een deskundige op dit terrein? Als je nu bronnen kan vinden die er op wijzen dat veel historici die gespecialiseerd zijn in de vaderlandse geschiedenis zo'n mening hebben dan wek je mijn interesse wel. ;)
Ik begrijp niet dat mensen spreektijd krijgen op een terrein waar ze niks tot weinig van af weten.
"Lieve god, help me om mijn mond dicht te houden tot ik weet waar ik over praat."
  zondag 5 oktober 2014 @ 01:18:48 #193
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_145204307
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:12 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat verbaasde me opeens: hoe komen al die negerslaven opeens aan een Surinaams (zogenaamd dan, want echt Surinaams klinkt heel anders) accent? Waarom geen Wolo-accent?
Waarom ga jij überhaupt in op deze mening van een willekeurige persoon die niet gespecialiseerd is in deze materie? Voor zo ver ik het weet is zij geen historica, al helemaal geen historica die gespecialiseerd is in dit deel van de geschiedenis. Jij geeft dit knipsel veel meer aandacht dan dat het verdient. ;)

Edit: deze reactie begonnen te typen voordat de reactie hierboven er stond. ;)
#NoDAPL
pi_145204345
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb hem er weinig op kunnen betrappen maar goed, ieder zijn mening en laten we daar maar niet verder over discussiëren in deze draad aangezien het hier over ZP moet gaan. ;)
Ze gaan er toch wel over door. Een spiegel hebben ze niet. Bespaar je de moeite om met dat soort figuren in discussie te gaan.
pi_145204376
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Waarom ga jij überhaupt in op deze mening van een willekeurige persoon die niet gespecialiseerd is in deze materie? Voor zo ver ik het weet is zij geen historica, al helemaal geen historica die gespecialiseerd is in dit deel van de geschiedenis. Jij geeft dit knipsel veel meer aandacht dan dat het verdient. ;)

Edit: deze reactie begonnen te typen voordat de reactie hierboven er stond. ;)
Hihi, dit gaat even snel.
Ik ging even in op Ceberut, waarmee de discussie al langer loopt en daarna op de reactie van jou op die cateraarster in Breda.
  zondag 5 oktober 2014 @ 01:37:02 #196
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_145204599
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:23 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hihi, dit gaat even snel.
Ik ging even in op Ceberut, waarmee de discussie al langer loopt en daarna op de reactie van jou op die cateraarster in Breda.
Echter haalde Ceberut een knipsel erbij wat (qua argumentatie) geen relevantie heeft voor deze discussie aangezien het slechts de mening van een willekeurige persoon weergeeft. De argumenten kunnen valide zijn (dat zijn ze m.i. niet) maar het leek een soort van autoriteitsverwijzing te zijn die hier niet op zijn plaats zou zijn.
#NoDAPL
  zondag 5 oktober 2014 @ 01:40:13 #197
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_145204657
quote:
7s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:21 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ze gaan er toch wel over door. Een spiegel hebben ze niet. Bespaar je de moeite om met dat soort figuren in discussie te gaan.
Het heeft inderdaad geen zin om te discussiëren met mensen die op dat moment niet de intentie hebben om te discussiëren. Zij hebben m.b.t. dit soort onderwerpen niet die intentie en zijn met andere motieven in deze draad actief.
#NoDAPL
pi_145204661
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:02 schreef sp3c het volgende:
wat is er met white chicks, waarom zou dat niet mogen?
Omdat dat ook racisme is ? Stereotypering van de witte man? Als ZP fans racisten zijn, zijn white chick kijkers allemaal nazi's.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2014 01:41:13 ]
pi_145204699
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Echter haalde Ceberut een knipsel erbij wat (qua argumentatie) geen relevantie heeft voor deze discussie aangezien het slechts de mening van een willekeurige persoon weergeeft. De argumenten kunnen valide zijn (dat zijn ze m.i. niet) maar het leek een soort van autoriteitsverwijzing te zijn die hier niet op zijn plaats zou zijn.
Ach joh, wanneer dit topic een tijdje stil ligt is het weer zijn tijd om te gaan stangen. Ook nu weer. Meestal is het gebruik van het woordje racisme genoeg om de boel weer op gang te krijgen. Niet meer serieus te nemen die gast.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_145204719
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 01:42 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ach joh, wanneer dit topic een tijdje stil ligt is het weer zijn tijd om te gaan stangen. Ook nu weer. Meestal is het gebruik van het woordje racisme genoeg om de boel weer op gang te krijgen. Niet meer serieus te nemen die gast.
Vergeet zijn stropop-trolololol-pareltje niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')