Tuurlijk. Als je dat al niet snapt ben je echt achterlijk. Dit los van de vraag of het ook maar een beetje een probleem is...quote:
In eerste instantie lijkt het er wel op, maar gezien het feit dat men meteen al gaat smijten met termen als achterlijk als je daarover twijfelt kun je daar de nodige vraagtekens bij plaatsen.quote:
Nou Koos de meningen zijn en blijven erover verdeeld.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 18:27 schreef KoosVogels het volgende:
Jullie kunnen lullen als brugman, maar Zwart Piet is nou eenmaal afgeleid van een neger. Klaar.
De vraag is alleen of dat een probleem is ja of nee.
hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 07:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tuurlijk. Als je dat al niet snapt ben je echt achterlijk. Dit los van de vraag of het ook maar een beetje een probleem is...
Als je te achterlijk bent om in Zwarte Piet deels een karikatuur van een neger te zien ben je inderdaad vrij ver heen. En dat hoeft niet eens de oorsprong te zijn, de latere uitwerking kan ook meer in die richting zijn gegaan. En het is wat mij betreft ook geen enkel probleem hoor, echter ontkennen staat vrij sneuquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;
hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;
hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;[9]
hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.
Voor geen van deze verklaringen zijn directe bronnen te vinden.
Al die theorieën zijn volgens jou door achterlijke mensen bedacht ?
Het ontkennen van de aanwezigheid van negerelementen in ZP is toch echt vrij achterlijk.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou Koos de meningen zijn en blijven erover verdeeld.
En een neger mag niet afgebeeld worden?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het ontkennen van de aanwezigheid van negerelementen in ZP is toch echt vrij achterlijk.
Hoezo?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En een neger mag niet afgebeeld worden?
Stel we stellen met z'n allen vast dat Zwarte Piet een neger is. Wat natuurlijk niet kan, omdat Zwarte Piet een sprookjesfiguur is, fantasie. Maar oké.quote:
Een sprookjesfiguur waarvan de verschijning ook geďnspireerd is op het uiterlijk van donkere mensen. Is dat echt zo lastig te snappen?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:30 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Stel we stellen met z'n allen vast dat Zwarte Piet een neger is. Wat natuurlijk niet kan, omdat Zwarte Piet een sprookjesfiguur is, fantasie. Maar oké.
Zoals ik al een keer of drie heb aangegeven vanochtend is dat geen enkel probleem wat mij betreft. Daarom vond ik het ook zo'n vreemde vraag.quote:De vraag is dan of het afgebeeld/uitgevoerd mag worden. Daar gaat deze discussie om.
Ik vrees dat het kapen van Piet door PVV en Telegraaf helaas wel eens de doodsteek kan betekenen omdat het daardoor plots wel racistisch gaat worden...quote:Zwarte Piet zie ik de komende tijd gewoon zwart blijven. Ik kan niet 10-20 jaar in de toekomst kijken. Voorlopig blijft hij gewoon zoals hij is, omdat de overgrote meerderheid dit wil.
Joh, wat die Quinsy wil boeit me helemaal niets. Die man had gewoon genegeerd moeten worden. Maar men is er hysterisch over en zo help je hem zijn zin krijgen....quote:Daarnaast hebben de tegenstanders een probleem, ze hebben geen eenheid over het alternatief. Roet Piet, Bonte Piet, Blanke Piet of een mixcombinatie van Zwarte en een andere Piet? Of zoals Quinsy wil, helemaal geen Piet meer. Maar wie helpt Sint dan? Ik heb sterk het idee dat de alternatieven minder populair zijn, zelfs bij de mensen van wie Piet mag verdwijnen. Dat zag je aan het Metro-onderzoek waar ik eerder aan refereerde 96% van de mensen wil Zwarte Piet tegenover Roet Piet.
Zwarte Piet is natuurlijk niet gekaapt door de PVV of de Telegraaf. En als het wel zo zou zijn, dat maakt Zwarte Piet niet opeens racistisch.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:40 schreef 99.999 het volgende:
Ik vrees dat het kapen van Piet door PVV en Telegraaf helaas wel eens de doodsteek kan betekenen omdat het daardoor plots wel racistisch gaat worden...
Helaas begint het daar wel op te lijken..quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:50 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zwarte Piet is natuurlijk niet gekaapt door de PVV of de Telegraaf.
Nee maar de fundamentalistische Pro-Piet beweging mogelijk wel...quote:En als het wel zo zou zijn, dat maakt Zwarte Piet niet opeens racistisch.
Jawel, duidelijk wel. Heb je het nieuwe pakje soms nog niet gezien?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:50 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zwarte Piet is natuurlijk niet gekaapt door de PVV of de Telegraaf. En als het wel zo zou zijn, dat maakt Zwarte Piet niet opeens racistisch.
Het typische betweterige D66-geluid. Wij hebben de wijsheid en waarheid in pacht, wie iets anders ziet dan ons heeft het niet goed begrepen. Van mij mag hij maar het maakt zijn zaak natuurlijk niet sterker. Hij zou ook het een en ander kunnen proberen te onderbouwen in plaats van zich moreel in een ivoren toren te begeven.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:07 schreef Ferdo het volgende:
[..]
In eerste instantie lijkt het er wel op, maar gezien het feit dat men meteen al gaat smijten met termen als achterlijk als je daarover twijfelt kun je daar de nodige vraagtekens bij plaatsen.
Nou begin maar eens met dat onderbouwen zou ik zeggen. Kan je daarna ook gelijk onderbouwen dat gras niet groen is.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het typische betweterige D66-geluid. Wij hebben de wijsheid en waarheid in pacht, wie iets anders ziet dan ons heeft het niet goed begrepen. Van mij mag hij maar het maakt zijn zaak natuurlijk niet sterker. Hij zou ook het een en ander kunnen proberen te onderbouwen in plaats van zich moreel in een ivoren toren te begeven.
WTF?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 09:04 schreef 99.999 het volgende:
Nee maar de fundamentalistische Pro-Piet beweging mogelijk wel...
Voorspelbaar, ik wist dat je hiermee zou reageren. Ik heb er geen stelling over ingenomen dus ik hoef op dit vlak niets te onderbouwen. Ik heb wel kennis genomen van adequate onderbouwingen van mensen die stellen dat het helemaal niet zo zeker is dat ZP op de neger is gebaseerd. Als jij die onderbouwingen zo slecht vindt dan kan jij daar vast gemakkelijk gaten in schieten.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nou begin maar eens met dat onderbouwen zou ik zeggen.
Precies zoals ik het zeg. Degenen die kritiek op ZP aangrijpen om plots wel hardcore racistje te spelen... Bij clubs als PVV en GS zit gewoon heel wat racisme en ze grijpen ZP daarvoor aan...quote:
Volgens mij zijn in beide groepen de fanatiekelingen gewoon knettergek. De pro-Pietenclub is bepaald niet minder fel dan de anti-Pietenclub...quote:Het is de anti-ZP-beweging - tot nu toe bestaande uit een handvol schreeuwers - die fundamentalistische trekjes heeft. Het ietwat felle pro-ZP geluid is slechts een reactie hierop.
Je neemt continu allerlei dubieuze stellingen in. Dus wellicht voorspelbaar dat ik er mee kom maar daarom niet minder terecht...quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voorspelbaar, ik wist dat je hiermee zou reageren. Ik heb er geen stelling over ingenomen
Die gaten zijn er natuurlijk al volop in geschoten. Maar ga jij nadat je hebt bewezen dat in ZP geen enkele karikatuur van een neger zit maar eens bewijzen dat gras niet groen is.quote:dus ik hoef op dit vlak niets te onderbouwen. Ik heb wel kennis genomen van adequate onderbouwingen van mensen die stellen dat het helemaal niet zo zeker is dat ZP op de neger is gebaseerd. Als jij die onderbouwingen zo slecht vindt dan kan jij daar vast gemakkelijk gaten in schieten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |