abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145009647
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ondanks jouw soort stigmatisering heeft hij zelf een respectabele filmoeuvre weggezet.
En weet je waarom? Omdat hij juist geen punt maakt van huidskleur, ras of wat dan ook. Hij is juist niet aan het stigmatiseren en heeft, volgens zichzelf, daar juist zijn succes aan te danken.

http://www.dumpert.nl/med(...)ismeroepers_uit.html

Iets waar velen hier heel veel van kunnen leren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_145009708
pi_145040006
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

symboliek? zwart als symbool van slechtigheid ?
oei..... wat discriminerend voor echte zwarte mensen

Daarnaast zijn Ome Piet en juf Lies wel heel erg herkenbaar als ze niet geschminkt zijn.
Wat is het probleem met het 'zwart' zijn van ZP? Die kleur komt in de natuur nergens voor. In Africa zijn ze hooguit chocoladebruin - chocolade met 70% cacao of zoiets - , dat is een geheel anderer kleur dan die ZP heeft. Hoe moeilijk is het om die twee kleuren uit elkaar te houden? Ziet roze er voor de zeurpieten ook uit zoals geel? :?

[..]

Aangezien dan het licht-duister contrast ontbreekt, nee.

[..]

[..]

nonsens.... het is een karikatuur van echte mensen.. in Amerika had men blackface

[..]

jaja.. dat is discriminerend... donkere mensen afschilderen en uitbeelden als symbool van slechtigheid, gewelddadig zijnd

[..]

Alles mee te maken.. je neemt het beeld van donkere mensen als symbool van slechtigheid, duisterheid, gewelddadig

[..]

Ondanks jouw soort stigmatisering heeft hij zelf een respectabele filmoeuvre weggezet.
Hier draaf je wel erg door in je nadruk op zwart als teken van slechtheid.
Dat is echter een volledig ander argument dan zwart als teken van slavernij. Sterker nog: ze sluiten elkaar vrijwel uit. Negers werden dan wel door slavenhouders als minderwaardig gezien, maar niet als inherent slechter of kwaadaardiger of duivelser. Dat kon ook niet, want het waren toch ook zonen van Noe en er was immers ook een zwarte koning die in Bethlehem eer kwam bewijzen.

Het argument van die Halve Gare is dan ook dat racisme een element van Zwarte Piet is. Niet satanisme.

Voor de goede orde: ik neig eerder tot Zwarte Piet als symbool van het kwaad, het kleine kwaad, dat door de heilige bisschop aan banden gelegd is. Vandaar ook dat ik geen relatie met negers zie.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_145040177
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 09:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]

En weet je waarom? Omdat hij juist geen punt maakt van huidskleur, ras of wat dan ook. Hij is juist niet aan het stigmatiseren en heeft, volgens zichzelf, daar juist zijn succes aan te danken.

http://www.dumpert.nl/med(...)ismeroepers_uit.html

Iets waar velen hier heel veel van kunnen leren.
Precies!
In een film, Lucky Seven of zo, speelt hij de baas van een negerbende die in oorlog is met een jodenbende. Beide bazen sneven samen in een ijzingwekkende scene.
Verder ken ik eigenlijk geen rol waarin zijn kleur een rol speelt.
Om nog even op mijn voorbeeld van gisteren terug te komen: bij Umberto Tan speelt de kleur van zijn huid geen enkele rol.

Ander voorbeeld: een bruine collega die voor de rol van Zwarte Piet gevraagd werd. Zijn antwoord: "Alleen als ik me mag schminken!"
Of van die bolronde collega met een baard die voor de Kerstman gevraagd wordt. Die is ook niet beledigd omdat hij dik gevonden wordt.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_145089155
Ik ben op zoek naar een regenboogpietenpak omdat ik de sintviering dit jaar graag in nieuwe stijl wil vieren. Iemand enig idee waar ik deze kan vinden?

Iemand ook ideeen wat te doen met Sint? Zou deze graag een donkere kleur geven maar de witte baard lijkt me dan niet te kloppen?
pi_145089863
Gewoon zo?
pi_145089915
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:41 schreef poemojn het volgende:
Gewoon zo?
[ afbeelding ]
Deze baard vind ik weinig realistisch. Ik heb nog nooit een gekleurde medemens met een baard zoals deze gezien.

En waarom draagt die witte man lippenstift :?
pi_145089954
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 23:55 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hier draaf je wel erg door in je nadruk op zwart als teken van slechtheid.
Bram van Loon vindt dat zwarte piet perse zwart moet zijn als symbool van slechtigheid . Dit contrasteert zo harmonieus met die witte Sint
Hij maakt die associatie . Dat is dus racisme of racisme bevorderen

quote:
Dat is echter een volledig ander argument dan zwart als teken van slavernij.
klopt.... het was dus niet mijn argument. Het was niet mijn nadruk. Ik wijs die symboliek van Bram af.

quote:
Sterker nog: ze sluiten elkaar vrijwel uit. Negers werden dan wel door slavenhouders als minderwaardig gezien, maar niet als inherent slechter of kwaadaardiger of duivelser.
het is offtopic.... maar ik denk dat je bagatelliseer. Natuurlijk is mensen minachten ook mensen als slechter zien... en dat kan leiden tot een vise van 'ze zijn meer kwaardaardig'

quote:
Voor de goede orde: ik neig eerder tot Zwarte Piet als symbool van het kwaad, het kleine kwaad, dat door de heilige bisschop aan banden gelegd is. Vandaar ook dat ik geen relatie met negers zie.
ahhhh... racistische opvatting of het bevordert racisme.
Des te meer reden om tot herbezinning te komen

[ Bericht 2% gewijzigd door Bluesdude op 01-10-2014 13:57:52 ]
pi_145090092
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:20 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Ik ben op zoek naar een regenboogpietenpak omdat ik de sintviering dit jaar graag in nieuwe stijl wil vieren. Iemand enig idee waar ik deze kan vinden?

Iemand ook ideeen wat te doen met Sint? Zou deze graag een donkere kleur geven maar de witte baard lijkt me dan niet te kloppen?
Die felwitte baard van de stereotiepe Sint is fictie. Baarden van oudere mannen zijn eerder grijswit.
Ook die van donkere mensen. .

Ergens is in de mythologie een wit paard gekomen.
Maar in die eeuwen daarvoor had de Sint geen paard En later ook soms een bruin paard:
Plaatje 100 jaar oud of ouder :
pi_145090222
f :W foutje
pi_145090534
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die felwitte baard van de stereotiepe Sint is fictie. Baarden van oudere mannen zijn eerder grijswit.
Ook die van donkere mensen. .

Ergens is in de mythologie een wit paard gekomen.
Maar in die eeuwen daarvoor had de Sint geen paard En later ook soms een bruin paard:
Plaatje 100 jaar oud of ouder :
[ afbeelding ]
100 jaar oud en dan willen nu bepaalde Medelanders onze traditie verbieden, het moet toch niet gekker worden, belachelijk dat wie hier überhaupt nog gehoor aan geven, over toleranie gesproken...
pi_145091140
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:06 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

100 jaar oud en dan willen nu bepaalde Medelanders onze traditie verbieden, het moet toch niet gekker worden, belachelijk dat wie hier überhaupt nog gehoor aan geven, over toleranie gesproken...
Er is niemand die per wet het sintfeest wllt verbieden.
pi_145091612
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er is niemand die per wet het sintfeest wllt verbieden.
Klopt, maar wordt het er leuker op zo?

Lekker zo laten allemaal, het is gewoon een traditie, nostalgie daar moet je van afblijven en het ergste is dat het maar een ``kinderfeestje`` is, niets meer niets minder, duurt een paar weken 1x in het jaar, als je het hier niet mee eens bent ga je maar lekker naar het buitenland en als Racistische Sint weer weg is kom je maar weer terug. (of blijf eigenlijk maar gelijk weg)

[ Bericht 0% gewijzigd door WhateverWhatever op 01-10-2014 14:57:57 ]
pi_145091656
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:40 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Klopt, maar wordt het er leuker op zo?

Lekker zo laten allemaal, het is gewoon traditie, nostalgie daar moet je van afblijven en het ergste is dat het maar een ``kinderfeestje`` is, niets meer niets minder, duurt een paar weken 1x in het jaar, als je het hier niet mee eens bent ga je maar lekker naar het buitenland en als Racistische Sint weer weg is kom je maar weer terug. (of blijf eigenlijk maar gelijk weg)
Mijn kind gaat het net zo leuk hebben met regenboogpiet en donkere sint hoor. Uiteindelijk gaat het toch om de cadeaus. En de chocoladeletters, witte en bruine ;)
pi_145091746
quote:
7s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:41 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Mijn kind gaat het net zo leuk hebben met regenboogpiet en donkere sint hoor. Uiteindelijk gaat het toch om de cadeaus. En de chocoladeletters, witte en bruine ;)
Daar gaat het niet om, mijn ouders zijn ermee opgegroeid, ik ben ermee opgegroeid en mijn zoontje groeit er ook mee op nu, zo hoort dat, dat is traditie.
pi_145091847
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:44 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om, mijn ouders zijn ermee opgegroeid, ik ben ermee opgegroeid en mijn zoontje groeit er ook mee op nu, zo hoort dat, dat is traditie.
Wat doe je achter deze pc dan? Daar zijn je ouders niet mee opgegroeid, dat hoort niet zo en is geen traditie? Gebruiken en gewoonten kunnen best veranderen over tijd. Een verjaardag wordt ook niet hetzelfde gevierd als 10 of 25 of 100 jaar terug.
pi_145091905
quote:
7s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:41 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Vertel ze dan gelijk even erbij dat regenbootpiet geboren is omdat er een paar mensen in Nederland denken dat je kinderen racistische motieven hebben bij het vieren van Sinterklaas. Maar dat zal je vast niet doen.
pi_145091920
quote:
14s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Vertel ze dan gelijk even erbij dat regenbootpiet geboren is omdat er een paar mensen in Nederland denken dat je kinderen racistische motieven hebben bij het vieren van Sinterklaas. Maar dat zal je vast niet doen.
Precies, dit ja, dank u.
pi_145091931
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Wat doe je achter deze pc dan? Daar zijn je ouders niet mee opgegroeid, dat hoort niet zo en is geen traditie? Gebruiken en gewoonten kunnen best veranderen over tijd. Een verjaardag wordt ook niet hetzelfde gevierd als 10 of 25 of 100 jaar terug.
Wat heeft een pc met traditie te maken?
pi_145091939
quote:
14s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee, waarom zou ik?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')