SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Directe link naar kaart met vondsten en El Pianista in Google Maps
Afbeelding met maanstanden in de nacht van 8 april ten tijde van de camerfoto’sSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De coordinaten van de locaties van de vondsten (bij benadering, precieze locaties zijn niet gepubliceerd):
bronnen: Kaart KingRoad op Websleuths, gecheckt met Baru (ex-gids) en Feliciano (huidige gids)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijdlijn vermissing en vondst Lisanne Froon (22) en Kris Kremers (21) - update 14-9SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijdlijn (kort): - bron: Videodagboek Ouders Kris Kremers - EenVandaag - 04-08 - FotoverslagSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Foto's van de wandeling:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Analyses van de foto's:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eerder nieuws na de vondst van de rugzak en resten:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vondsten en vindplaatsen Zaak Lisanne en Kris, Boquete:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kaarten en luchtfoto's:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vondsten Lisanne en Kris:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Algemene foto's:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Betrokkenen (getuigen dan wel verdachten):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Flora, fauna, klimaat, zon en maan:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie op video:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nieuwslinks & ouder nieuws:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vermissingen en criminaliteit in het gebied:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lonely Planet-beschrijving El Pianista:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatieve posts:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Lavenderr op 16-09-2014 22:54:54 ]![]()
dat een van beiden die zakjes om die tak geknoopt heeft?quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:28 schreef pahlawan het volgende:
ja, dat betekent weer dat waarschijnlijk tenminste 1 van de 2 niet direct is omgekomenMake my day!![]()
ja, genuanceerder gezegd is dit weer een indicatie dat dit zo zou kunnen zijn.quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:29 schreef agter het volgende:
[..]
dat een van beiden die zakjes om die tak geknoopt heeft?![]()
Het is inderdaad goed mogelijk dat ze dit soort tasjes mee hadden met wat eten, fruit, etc. En dit is wat ik op het moment het meest aannemelijk vind.quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:29 schreef agter het volgende:
[..]
dat een van beiden die zakjes om die tak geknoopt heeft?
Maar er bestaat ook een kans dat de (toch wel gebruikelijke) supermarkttasjes ergens anders vandaan zijn gekomen.![]()
Niet zo vreemd omdat die tasjes daar in elke winkel gebruikt worden blijkbaar. Dus kan van elke voorbijganger geweest zijn.![]()
Zonder chemische analyses e.d., lijken het mij dezelfde plastic tasjes. En K&L hadden die dus in hun bezit. En daarna staan de tasjes spontaan op een nachtfoto op hun camera.quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:33 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Het is inderdaad goed mogelijk dat ze dit soort tasjes mee hadden met wat eten, fruit, etc. En dit is wat ik op het moment het meest aannemelijk vind.
Maar er bestaat ook een kans dat de (toch wel gebruikelijke) supermarkttasjes ergens anders vandaan zijn gekomen.Make my day!![]()
Is dat zo? Ik heb geen idee of iedere winkel in Boquete dezelfde rode tasjes meegeeft.quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:36 schreef Lavenderr het volgende:
Niet zo vreemd omdat die tasjes daar in elke winkel gebruikt worden blijkbaar. Dus kan van elke voorbijganger geweest zijn.
Maar dat is al uitgezocht in een ouder deel van deze reeks, ofzo?Make my day!![]()
Ja klopt. Daar heb ik dat ook gelezen, vandaar dat ik het meldde.quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:38 schreef agter het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik heb geen idee of iedere winkel in Boquete dezelfde rode tasjes meegeeft.
Maar dat is al uitgezocht in een ouder deel van deze reeks, ofzo?![]()
Okay, thanx!quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:40 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja klopt. Daar heb ik dat ook gelezen, vandaar dat ik het meldde.Make my day!![]()
Het is trouwens interessant om te kijken naar wat er niet in de rugtas is aangetroffen. We zien bijvoorbeeld 1 leeg plastic flesje. Het lijkt me zeer aannemelijk dat er minstens 1 extra flesje aanwezig was vanaf het begin van hun hike, wellicht nog wel meer.
Daarnaast zijn er ook geen enkele sporen van voedsel, of tasjes/plastic waar dat in had moeten zitten, aangetroffen.
Dit lijkt me een aanwijzing voor een langzame dood vs. snelle dood.![]()
Nee nee ik verwacht dat ze de exacte plek zullen kunnen herkennen als ze die foto's te zien hebben gekregen.quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:38 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Dat zou wel kunnen, bv door het type steen te herkennen en dan grofweg de locatie te schatten.![]()
Het is inderdaad een goed idee om met die foto's in Boquete en bij die indianendorpen langs te gaan. Er bestaat zeker een kans dat iemand zo'n grote platte rots herkent.quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:44 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Nee nee ik verwacht dat ze de exacte plek zullen kunnen herkennen als ze die foto's te zien hebben gekregen.![]()
Dat eindigt als HRH?quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:28 schreef Specularium het volgende:
[..]
Nee, Lavenderr is inmiddels erg aan dit topic gehecht geraakt.I´m back.![]()
Congrats met de 100 topics... ik denk dat als de opsporingsteams en OMs vanaf dag 1 openheid van zaken hadden gegeven (met toestemming van ouders en negerend dat dat in sommige gevallen schadelijk is voor onderzoek - dus zeer zeer zeer hypothetisch) dat we hier en op websleuths met al het gepuzzel er voor hadden gezorgd dat de dames dood of levend gevonden waren.
Ik sta ervan te kijken hoeveel we hebben vastgesteld, beredeneerd of hebben gebrainstormd (waarna ook weer afgestreept) op basis van zo weinig informatie. Hadden we volledige informatie en las er iemand van de opsporing mee die de ideeën actief doorbriefde dan denk ik dat er meer was gevonden.![]()
Ik denk dat ze met het afsluiten van het gebied de kans op tijdige ontdekking hebben verprutst. En als dat rechthoekige object daadwerkelijk een bankje is dan is dit helemaal zeker het geval.![]()
Ja, ik zag het. Had even de historie doorgekeken. Haha!quote:Op dinsdag 16 september 2014 21:16 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Ja we hebben deze foto er al eerder bij gehad. Blijkt dat die tasjes in heel Boquete in bijna alle winkels worden gebruikt en op de markt
[ afbeelding ]Make my day!![]()
Dat denk ik ook.quote:Op dinsdag 16 september 2014 21:06 schreef 11en30 het volgende:
Ik denk dat ze met het afsluiten van het gebied de kans op tijdige ontdekking hebben verprutst. En als dat rechthoekige object daadwerkelijk een bankje is dan is dit helemaal zeker het geval.![]()
Ja, ik kwam dit voorbeeld tegen van rode (en blauwe) tasjes op de Central Vegetable Market, Boquete:quote:Op dinsdag 16 september 2014 21:16 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Ja we hebben deze foto er al eerder bij gehad. Blijkt dat die tasjes in heel Boquete in bijna alle winkels worden gebruikt en op de markt
[ afbeelding ]
Voor wie wil, heb ik de Youtube-bron. Mocht de kleur niet helemaal overeenkomen, dan heb ik nog andere voorbeelden, maar ik denk dat het wel duidelijk is dat die dingen daar volop gebruikt worden.![]()
Nu begrijp ik je even niet. Er had toch voedsel in die rode zakjes kunnen zitten, zoals je een bericht eerder ook zelf zei? Of gaat het je om het onderscheid tussen 'kunnen' en 'moeten'?quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:43 schreef Geruisloos het volgende:
Daarnaast zijn er ook geen enkele sporen van voedsel, of tasjes/plastic waar dat in had moeten zitten, aangetroffen.
Edit: Sorry, het ging om de rugzak.
[ Bericht 2% gewijzigd door BijDePinken op 16-09-2014 22:27:28 ]![]()
Ja, het is me duidelijk. Bedankt!quote:Op dinsdag 16 september 2014 21:35 schreef BijDePinken het volgende:
[..]
Ja, ik kwam dit voorbeeld tegen van rode (en blauwe) tasjes op de Central Vegetable Market, Boquete:
[ afbeelding ]
Voor wie wil, heb ik de Youtube-bron. Mocht de kleur niet helemaal overeenkomen, dan heb ik nog andere voorbeelden, maar ik denk dat het wel duidelijk is dat die dingen daar volop gebruikt worden.
Geen reden om het topic verder mee te vervuilen.
Make my day!![]()
De markt in Boquete is op dinsdag. Ze zouden eerst naar de markt kunnen zijn geweest om fruit en snacks voor onderweg te kopen. Maar ja, het blijft gissen allemaalquote:Op dinsdag 16 september 2014 21:35 schreef BijDePinken het volgende:
[..]
Ja, ik kwam dit voorbeeld tegen van rode (en blauwe) tasjes op de Central Vegetable Market, Boquete:
[ afbeelding ]
Voor wie wil, heb ik de Youtube-bron. Mocht de kleur niet helemaal overeenkomen, dan heb ik nog andere voorbeelden, maar ik denk dat het wel duidelijk is dat die dingen daar volop gebruikt worden.![]()
Ik kan me herinneren te hebben gelezen dat Kris dinsdagochtend eerst een massage zou hebben gehad, in een massagesalon in Boquete.quote:Op dinsdag 16 september 2014 21:39 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
De markt in Boquete is op dinsdag. Ze zouden eerst naar de markt kunnen zijn geweest om fruit en snacks voor onderweg te kopen. Maar ja, het blijft gissen allemaal![]()
Ja das ook waar. Maar alleen Kris, Lisanne nietquote:Op dinsdag 16 september 2014 21:42 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
Ik kan me herinneren te hebben gelezen dat Kris dinsdagochtend eerst een massage zou hebben gehad, in een massagesalon in Boquete.![]()
De sleutel van het huisje waar ze sliepen bijvoorbeeldquote:Op dinsdag 16 september 2014 20:43 schreef Geruisloos het volgende:
Het is trouwens interessant om te kijken naar wat er niet in de rugtas is aangetroffen. We zien bijvoorbeeld 1 leeg plastic flesje. Het lijkt me zeer aannemelijk dat er minstens 1 extra flesje aanwezig was vanaf het begin van hun hike, wellicht nog wel meer.
Dit lijkt me een aanwijzing voor een langzame dood vs. snelle dood.'t gaat om hoe je ermee omgaat![]()
Hier weer even een update:
Ik heb een handig hexagrid toegevoegd zodat het wat makkelijker in de discussie is aan te geven over welke locaties we het precies hebben. Als je het hebt over "tot aan de rivier" kun je nu dus bijvoorbeeld "tot aan J15" zeggen en weet iedereen wat er bedoelt wordt.
Daarnaast heb ik de geschatte distress locatie even weggelaten voor nu. Het is nog te onduidelijk hoe de trail precies loopt en hoe ver ze hadden kunnen zijn op het moment van de eerste noodoproep.
Ik heb trouwens iemand gevonden die een GPS opname kan maken van de start van de Pianista trail tot aan de Mirador. Maar voor het stuk daarna wordt een beetje moeilijk gedaan. Blijkbaar is het niet heel gebruikelijk meer om voorbij de CD te hiken.
Ik twijfel nog of ik het laat doen, we hebben namelijk al deze indicatie. Iemand suggesties voor wat interessant zou kunnen zijn als zo'n GPS track gemaakt gaat worden? Wellicht kan die persoon de foto locaties van IMG_491 en IMG_493 proberen te identificeren? Wat kan nog meer interessant zijn?
[ Bericht 2% gewijzigd door Geruisloos op 16-09-2014 22:27:50 ]![]()
Heb ik ook aan gedacht. Alleen denk ik niet dat een pension/gastgezin de kamersleutel meegeeft aan gasten.quote:Op dinsdag 16 september 2014 22:03 schreef Simba het volgende:
[..]
De sleutel van het huisje waar ze sliepen bijvoorbeeld
Denk dat die in het huis zelf ergens bewaard worden.![]()
Geruisloos: van de el pianista is al veel bekend. En we weten dat ze verder gelopen zijn.
Juist welk pad daarna komt, vind ik heel interessant.
Is het een duidelijk pad? Hoe loopt jet pad? Wat zijn de omstandigheden? Waar zijn die kabelbruggen precies? Dat soort dingen kan ik op internet niet vinden.
[ Bericht 3% gewijzigd door agter op 16-09-2014 22:44:20 ]Make my day!![]()
Super!!quote:Op dinsdag 16 september 2014 22:21 schreef Geruisloos het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb een handig hexagrid toegevoegd zodat het wat makkelijker in de discussie is aan te geven over welke locaties we het precies hebben. Als je het hebt over "tot aan de rivier" kun je nu
....
Wat kan nog meer interessant zijn?
misschien:
- lokaties/paden waar de Panamese bloedhonden aansloegen
- paden waar Sinaproc gezocht heeft
- rivieren (iets groter?) en namen
- aangrenzende paden waar we namen en beeldmateriaal van hebben
- gebiednamen, zoals Alto Romero, Valle del Risco
- de 11 paddocks
- weblink beeldmateriaal cabinas, bv hut 12, waar dames geslapen kunnen hebben![]()
Huh? Dat is toch bijna allemaal na de mirador, wat je opnoemt? Geruisloos had iemand gevonden die tot de top wil lopen, begreep ikquote:Op dinsdag 16 september 2014 22:46 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
Super!!
misschien:
- lokaties/paden waar de Panamese bloedhonden aansloegen
- paden waar Sinaproc gezocht heeft
- rivieren (iets groter?) en namen
- aangrenzende paden waar we namen en beeldmateriaal van hebben
- gebiednamen, zoals Alto Romero, Valle del Risco
- de 11 paddocks
- weblink beeldmateriaal cabinas, bv hut 12, waar dames geslapen kunnen hebben![]()
O sorry, je reageerde ergens anders op denk ikquote:Op dinsdag 16 september 2014 22:53 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Huh? Dat is toch bijna allemaal na de mirador, wat je opnoemt? Geruisloos had iemand gevonden die tot de top wil lopen, begreep ik![]()
Was dat een massage door een vrouw of door een man?quote:Op dinsdag 16 september 2014 21:42 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
Ik kan me herinneren te hebben gelezen dat Kris dinsdagochtend eerst een massage zou hebben gehad, in een massagesalon in Boquete.![]()
Een Nederlandse vrouw kennis van i van de taalschoolquote:Op dinsdag 16 september 2014 23:05 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Was dat een massage door een vrouw of door een man?
[ Bericht 2% gewijzigd door Grijzemassa op 16-09-2014 23:45:02 ]![]()
Interessante observatie, Plinio zegt in de Volkskrant dat hij hooguit 3 a 4 keer per jaar de Pianista trail doet ( bron:http://www.volkskrant.nl/(...)er-dan-vermeld.dhtml )quote:Op dinsdag 16 september 2014 15:53 schreef jackie12 het volgende:
Er wordt ergens gezegd dat hij ze mogelijk op het Pianista heeft gezien maar dit niet zeker weet omdat hij vind dat alle Europese meisjes op elkaar lijken
Ik had daarop twee opmerkingen
1- Wat deed hij daar dan op de Pianista? Kan me niet voorstellen dat hij voor de lol daar een stukje gaat wandelen op het stuk wat hij normaal gesproken als werk doet. M.a.w dan zal hij wel toeristen bij zich hebben gehad die Kris en Lisanne (1.84 m !) ook gezien moeten hebben en waren deze natuurlijk zo zeker als wat al lang gevraagd of zij K en L ook hebben gezien.
En zo ja, dan was dat al lang bekend gemaakt maar dit is t niet.
2- Als hij zegt ze gezien te hebben waarom zegt hij dan in dit interview nergens dat hij ze heeft gezien?!
http://nos.nl/video/66744(...)ug-moeten-nemen.html
Maar ziet wel op 1 april Kris en Lisanne daar (of niet want ze lijken allemaal op elkaar, maar hij was er wel) en op 3 april is hij er ook en maakt vervolgens deze foto bovenop de Matador:
Ik heb verders geen verdenkingen richting Plinio, maar wanneer je letterlijk zegt er maar 3 a 4 keer per jaar te zijn, en er vervolgens op 1 april loopt en op 3 april deze voor ons toch vrij opmerkelijke foto maakt is dat opvallend.![]()
Als hij zegt dat hij drie of vier keer per jaar met toeristen de Pianista loopt, bedoelt hij wat we hier de Camino de Culebra noemen (zie het Volkskrantartikel). Dat sluit bepaald niet uit dat hij (veel) vaker de Pianista tot de Mirador loopt. Sterker nog, ik zou het vreemd vinden als dat niet zo was.quote:Op dinsdag 16 september 2014 23:47 schreef Za het volgende:
[..]
Interessante observatie, Plinio zegt in de Volkskrant dat hij hooguit 3 a 4 keer per jaar de Pianista trail doet ( bron:http://www.volkskrant.nl/(...)er-dan-vermeld.dhtml )
Maar ziet wel op 1 april Kris en Lisanne daar (of niet want ze lijken allemaal op elkaar, maar hij was er wel) en op 3 april is hij er ook en maakt vervolgens deze foto bovenop de Matador:
[ afbeelding ]
Ik heb verders geen verdenkingen richting Plinio, maar wanneer je letterlijk zegt er maar 3 a 4 keer per jaar te zijn, en er vervolgens op 1 april loopt en op 3 april deze voor ons toch vrij opmerkelijke foto maakt is dat opvallend.Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...![]()
Ok, even een nieuwe observatie:
Rond 11:30 in deze video van de Pianistatocht van de ouders, zegt de vader van Kris, dat rond 13:39 (zo'n 20 minuten voordat de meiden bij de Quebrada komen) de iPhone geen GSM bereik meer had voor de eerste keer. Waarschijnlijk weten ze dit uit de logs.
Vervolgens op de terugweg, noemt hij nog even op dat als de meiden zijn teruggekeerd na de Quebrada, dat ze ongeveer "hier" geweest hadden kunnen zijn op het moment van de oproep. Hij heeft op die locatie zelf overigen geen bereik op dat moment, wat kan kloppen met de onbereikbaarheid van de iPhone.
Maar, als de meiden terug waren gelopen, dan had de iPhone toch eerst weer contact hebben moeten maken op de Mirador met het GSM netwerk? Alvorens later op de terugweg weer onbereikbaar te worden?
Hypothese: ze zijn nooit teruggelopen naar de Mirador (in ieder geval niet tot 39 minuten vóór de top). Anders had de iPhone weer contact hebben moeten maken met het netwerk, en dit staat blijkbaar niet in de telefoonlogs.
[ Bericht 0% gewijzigd door Geruisloos op 17-09-2014 00:26:48 ]![]()
Dat kan hij dan gewoon zeggen; ik loop om de dag met toeristen de Pianista op tot de Mirador.quote:Op dinsdag 16 september 2014 23:54 schreef Gorraay het volgende:
Als hij zegt dat hij drie of vier keer per jaar met toeristen de Pianista loopt, bedoelt hij wat we hier de Camino de Culebra noemen. Dat sluit bepaald niet uit dat hij (veel) vaker de Pianista tot de Mirador loopt. Sterker nog, ik zou het vreemd vinden als dat niet zo was.
Indien hij er overigens ongeveer om de dag is met toeristen, en dat al 13 jaar is het helemaal opvallend dat hij op 3 april op exact dezelfde locatie een foto neemt als waar Kris en Lisanne een foto namen, je kunt de foto's gewoon over elkaar heenleggen, vanwaar deze plotselinge interesse voor een punt waar hij vrijwel dagelijks komt?
Nogmaals ik verdenk deze man nergens van hij heeft deel uitgemaakt van het officiele zoekteam, maar die foto vind ik interessant, want gemaakt maanden voor de camera van Kris en Lisanne zelfs maar gevonden was.
Hier een plaatje gemaakt door mr Ping, Plinio - Kris en Lisanne foto combi:![]()
![]()
Kijk de video maar in zijn geheel, het bereik wisselt heel erg gedurende de hele route volgens Hans Kremers.quote:Op woensdag 17 september 2014 00:05 schreef Geruisloos het volgende:
In deze video van de Pianistatocht van de ouders, zegt de vader van Kris, dat rond 13:39 (zo'n 20 minuten voordat de meiden bij de Quebrada komen) de iPhone geen GSM bereik meer had voor de eerste keer. Waarschijnlijk weten ze dit uit de logs.
Vervolgens op de terugweg, noemt hij nog even op dat als ze zijn teruggekeerd na de Quebrada, dat ze ongeveer "hier" geweest hadden kunnen zijn op het moment van de oproep. Hij heeft op die locatie zelf overigen geen bereik op dat moment, want kan kloppen met de onbereikbaarheid van de iPhone.
Maar, als de meiden terug waren gelopen, dan had de iPhone toch eerst weer contact hebben moeten maken op de Mirador met het GSM netwerk? Alvorens later op de terugweg weer onbereikbaar te worden?
Conclusie: ze zijn nooit teruggelopen naar de Mirador (in ieder geval niet tot 39 minuten vóór de top). Anders had de iPhone weer contact hebben moeten maken met het netwerk, en dit staat blijkbaar niet in de telefoonlogs.![]()
Wisselent bereik, maar niet geen bereik.quote:Op woensdag 17 september 2014 00:10 schreef Za het volgende:
[..]
Kijk de video maar in zijn geheel, het bereik wisselt heel erg gedurende de hele route volgens Hans Kremers.![]()
Dit was een tijd terug al opgemerkt. Tegenargument is dat de telefoon uitgeschakeld kan zijn geweest, maar dat lijkt me niet heel logisch en daar wordt geen melding van gemaakt in de (incomplete?) telefoonlogs die we nu hebben.quote:Op woensdag 17 september 2014 00:05 schreef Geruisloos het volgende:
[...]
Conclusie: ze zijn nooit teruggelopen naar de Mirador (in ieder geval niet tot 39 minuten vóór de top). Anders had de iPhone weer contact hebben moeten maken met het netwerk, en dit staat blijkbaar niet in de telefoonlogs.
Voor mij blijft het een aanwijzing die teruglopen tot voor de Mirador redelijk onwaarschijnlijk maakt.![]()
Dit lijkt me een hele sterke aanwijzing ja. En het is iets wat getest kan worden, alhoewel de sterkte van de telefoonmasten op dit moment anders kan zijn.quote:Op woensdag 17 september 2014 00:15 schreef miura het volgende:
[..]
Dit was een tijd terug al opgemerkt. Tegenargument is dat de telefoon uitgeschakeld kan zijn geweest, maar dat lijkt me niet heel logisch en daar wordt geen melding van gemaakt in de (incomplete?) telefoonlogs die we nu hebben.
Voor mij blijft het een aanwijzing die teruglopen tot voor de Mirador redelijk onwaarschijnlijk maakt.![]()
Inderdaad.quote:Op woensdag 17 september 2014 00:13 schreef Geruisloos het volgende:
Wisselent bereik, maar niet geen bereik.
Jij stelt: Conclusie:" had de iPhone weer contact hebben moeten maken met het netwerk".
Maar dat kun je niet stellen in geval van een onregelmatig bereik, ik zou er iig geen conclusies aan verbinden.![]()
Bedoelde hypothese, heb het aangepast. Maar goed, dit kan getest worden. Zal kijken of de persoon die de GPS opname kan maken dit eventueel kan controleren.quote:Op woensdag 17 september 2014 00:23 schreef Za het volgende:
[..]
Inderdaad.
Jij stelt: Conclusie:" had de iPhone weer contact hebben moeten maken met het netwerk".
Maar dat kun je niet stellen in geval van een onregelmatig bereik, ik zou er iig geen conclusies aan verbinden.![]()
Dat zou handig zijn indien iemand dat wil doen, ookal kan het bereik mogelijk van dag tot dag sterk varieren en zou hij bv op verschillende dagen de test moeten uitvoeren, maar zelfs dan is het de vraag of je er een conclusie aan kunt verbinden want je weet de omstandigheden van de bewuste dag niet.quote:Op woensdag 17 september 2014 00:25 schreef Geruisloos het volgende:
Conclusie als in hypothese. Maar goed, dit kan getest worden. Zal kijken of de persoon die de GPS opname kan maken dit eventueel kan controleren.
Er waren bv wegwerkzaamheden met hoge kranen die week in de omgeving van de Mirador, geen idee maar wellicht zouden die een storende factor kunnen zijn mbt de ontvangst.
Indien Kris en Lisanne een locale sim hadden gekocht en dat netwerk lag af en toe plat die middag (is wel te achterhalen natuurlijk) maar hoe kun je dan ook nog maar iets concluderen?![]()
Aan de hand van de GSM logs van de heenweg zou al een goede indicatie gedaan kunnen worden hoe het bereik was op die dag.quote:Op woensdag 17 september 2014 00:32 schreef Za het volgende:
[..]
Dat zou handig zijn indien iemand dat wil doen, ookal kan het bereik mogelijk van dag tot dag sterk varieren en zou hij bv op verschillende dagen de test moeten uitvoeren, maar zelfs dan is het de vraag of je er een conclusie aan kunt verbinden want je weet de omstandigheden van de bewuste dag niet.
Er waren bv wegwerkzaamheden met hoge kranen die week in de omgeving van de Mirador, geen idee maar wellicht zouden die een storende factor kunnen zijn mbt de ontvangst.
Indien Kris en Lisanne een locale sim hadden gekocht en dat netwerk lag af en toe plat die middag (is wel te achterhalen natuurlijk) maar hoe kun je dan ook nog maar iets concluderen?
Als beide telefoons meerdere malen contact maken op verschillende punten en voor bepaalde periodes, en dit patroon is op de terugweg volledig afwezig, dan kun je je afvragen hoe zoiets kan. Vervolgens kun je tests uitvoeren die de situatie simuleren, en kijken of het mogelijk is dat een mobiel op de terugweg geen contact maakt als deze op de heenweg wel bereik had. Aan hand van dat onderzoek kun je dan een technische waarschijnlijkheidsfactor vaststellen dat beide telefoons geen enkel contact meer maakten op de terugweg.
Maar goed, aangezien we de telefoonlogs niet hebben is dit is iets wat buiten ons domein ligt, en door de ouders en hun team zelf onderzocht moet worden. Het is wat werk, maar als je op zoek bent naar antwoorden is het zeker iets wat ik zou (laten) uitzoeken als ik hen was.
[ Bericht 0% gewijzigd door Geruisloos op 17-09-2014 01:01:27 ]![]()
Huh? Volgens mij staat er juist wel steeds dat ze uitgezet zijn...quote:Op woensdag 17 september 2014 00:15 schreef miura het volgende:
Dit was een tijd terug al opgemerkt. Tegenargument is dat de telefoon uitgeschakeld kan zijn geweest, maar dat lijkt me niet heel logisch en daar wordt geen melding van gemaakt in de (incomplete?) telefoonlogs die we nu hebben.![]()
Deze video blijft nog steeds een goede richtlijn.
12 uur na aanvang zijn ze tot voorbij de vierde kabelbrug gekomen. Zij noemen dat Alto Culebra. Daarachter bevindt zich de gemeenschap van Alto Romero.
Mensen zijn van daaruit terug gelopen tot de tweede brug en vonden de rugzak. De video is wat verwarrend omdat hij van 12 uur verspringt naar de derde dag. Dat is, omdat ze ter plekke mensen zijn gaan interviewen en actief naar vindplaatsen zijn gaan zoeken.
Maar op 4:20 zegt hij toch echt: "llegamos a nuestro destino, doce horas despues, que ingresamos al sendero.".. dat was na de vierde oversteek, 12 uur na het begin van de tocht, op de eerste dag..![]()
Goed filmpje. Voor alle duidelijkheid:quote:Op woensdag 17 september 2014 01:07 schreef Perico het volgende:
Deze video blijft nog steeds een goede richtlijn.
12 uur na aanvang zijn ze tot voorbij de vierde kabelbrug gekomen. Zij noemen dat Alto Culebra. Daarachter bevindt zich de gemeenschap van Alto Romero.
Mensen zijn van daaruit terug gelopen tot de tweede brug en vonden de rugzak. De video is wat verwarrend omdat hij van 12 uur verspringt naar de derde dag. Dat is, omdat ze ter plekke mensen zijn gaan interviewen en actief naar vindplaatsen zijn gaan zoeken.
Maar op 4:20 zegt hij toch echt: "llegamos a nuestro destino, doce horas despues, que ingresamos al sendero.".. dat was na de vierde oversteek, 12 uur na het begin van de tocht, op de eerste dag..
Is dit de 1e crossing? (H13 op kaart) Geen " cable" crossing dus.
Is dit de 2e crossing? (J15 op kaart)
En is dit de 3e of 4e?
Waar zou die vierde ongeveer op de kaart moeten zijn?
[ Bericht 0% gewijzigd door Geruisloos op 17-09-2014 01:28:27 ]![]()
Pas vanaf de tweede dag.quote:Op woensdag 17 september 2014 01:03 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Huh? Volgens mij staat er juist wel steeds dat ze uitgezet zijn...Make my day!![]()
Ja je hebt de eerste drie crossings uitstekend weergegeven op de kaart, die zijn echt heel precies en komen overeen met de gefilmde oversteken in de video.quote:Op woensdag 17 september 2014 01:18 schreef Geruisloos het volgende:
Goed filmpje. Voor alle duidelijkheid:
Is dit de 1e crossing? (H13 op kaart) Geen " cable" crossing dus.
Is dit de 2e crossing? (J15 op kaart)
En is dit de 3e of 4e?
Waar zou die vierde ongeveer op de kaart moeten zijn?
Voor de vierde brug bij de Rio Velorio vind ik deze kaart wel accuraat.
Een stuk verder dan de derde brug in ieder geval, waarbij Alto Romero dan iets meer opschuift in de richting van waar de Rio Playita en Rio Changuinola samenkomen (maar nog steeds redelijk ver daar vandaan).
Maar ja, als je 127 km. vanuit Boquete over de grote weg naar El Norteñó rijdt, en je rijdt dan 15 km. met een 4x4 naar de Rio Changuinola.. dan kom je veel finca's tegen.
Dus welke naam je er dan aan geeft, daar geven die bewoners daar ook ieder een eigen draai aan. Feit blijft, dat er daar meerdere grotere nederzettingen zijn, voorbij de vierde brug. Maar dan moet je wel rechtsaf de Rio Velorio volgen, anders moet je eerst nog een bergkam over.
[ Bericht 7% gewijzigd door Perico op 17-09-2014 01:51:11 ]![]()
niet alleen die, ook die met de geul. Of juist de combinatie.quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:46 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Het is inderdaad een goed idee om met die foto's in Boquete en bij die indianendorpen langs te gaan. Er bestaat zeker een kans dat iemand zo'n grote platte rots herkent.![]()
ik heb een kaartje op mn telefoon, maar hoe krijg ik dat snel op het forum? Tinypic werkt niet op mn mobiel.quote:Op dinsdag 16 september 2014 22:36 schreef agter het volgende:
Geruisloos: van de el pianista is al veel bekend. En we weten dat ze verder gelopen zijn.
Juist welk pad daarna komt, vind ik heel interessant.
Is het een duidelijk pad? Hoe loopt jet pad? Wat zijn de omstandigheden? Waar zijn die kabelbruggen precies? Dat soort dingen kan ik op internet niet vinden.
En waar is stacey eigenlijk?![]()
Maar indien de indianen de foto's gemaakt hebben nadat een ander de tas daar heeft neergezet, dan schiet je er ook niet veel mee op, dan ga je al die quebrada's over op zoek naar indianen, moet je ook weer helemaal terug lopen etc.quote:Op woensdag 17 september 2014 01:54 schreef Marrije het volgende:
niet alleen die, ook die met de geul. Of juist de combinatie.
Interessanter lijkt mij de persoon te vinden die de tas gevonden heeft, of die persoon vaker in de buurt komt waar die tas stond, of de persoon weet of de tas er gedurende een paar weken niet stond en of de persoon iemand van buitenaf heeft gezien in deze omgeving.![]()
dat vind ik nou een foto voor in de opquote:Op woensdag 17 september 2014 00:08 schreef Za het volgende:
[..]
Dat kan hij dan gewoon zeggen; ik loop om de dag met toeristen de Pianista op tot de Mirador.
Indien hij er overigens ongeveer om de dag is met toeristen, en dat al 13 jaar is het helemaal opvallend dat hij op 3 april op exact dezelfde locatie een foto neemt als waar Kris en Lisanne een foto namen, je kunt de foto's gewoon over elkaar heenleggen, vanwaar deze plotselinge interesse voor een punt waar hij vrijwel dagelijks komt?
Nogmaals ik verdenk deze man nergens van hij heeft deel uitgemaakt van het officiele zoekteam, maar die foto vind ik interessant, want gemaakt maanden voor de camera van Kris en Lisanne zelfs maar gevonden was.
Hier een plaatje gemaakt door mr Ping, Plinio - Kris en Lisanne foto combi:
[ afbeelding ]![]()
wat men in dat artikeltje op nu.nl zei was dat de tas mogelijk niet eerder was gezien omdat het water toen hoog stond en de tas onder water op een struik lag. Pas toen het water gezakt was werd de tas zichtbaar.quote:Op woensdag 17 september 2014 02:02 schreef Za het volgende:
[..]
Maar indien de indianen de foto's gemaakt hebben nadat een ander de tas daar heeft neergezet, dan schiet je er ook niet veel mee op, dan ga je al die quebrada's over op zoek naar indianen, moet je ook weer helemaal terug lopen etc.
Interessanter lijkt mij de persoon te vinden die de tas gevonden heeft, of die persoon vaker in de buurt komt waar die tas stond, of de persoon weet of de tas er gedurende een paar weken niet stond en of de persoon iemand van buitenaf heeft gezien in deze omgeving.
Maar een vraaggesprek met de vinder zou best interessant kunnen zijn.![]()
Dat vind ik ook! Gemaakt door mr Ping, hier nog een van hem met de titel zoek de 5 verschillen, wederom een Plinio - Kris/Lisanne foto combi:quote:Op woensdag 17 september 2014 02:03 schreef Marrije het volgende:
dat vind ik nou een foto voor in de op![]()
![]()
Zo ziet de tas er niet uit iig (lange tijd onder water gelegen etc).quote:Op woensdag 17 september 2014 02:05 schreef Marrije het volgende:
wat men in dat artikeltje op nu.nl zei was dat de tas mogelijk niet eerder was gezien omdat het water toen hoog stond en de tas onder water op een struik lag.In dat geval moet die tas toch onder de rivier drab zitten?quote:Pas toen het water gezakt was werd de tas zichtbaar.![]()
Op de finca?quote:Op woensdag 17 september 2014 02:17 schreef Marrije het volgende:
Die tas is toch in de wasmachine geweest?![]()
Die tas ziet er inderdaad niet zo uit, zonder drab. Dat versterkt het idee dat ie daar is neergezet door een derde?![]()
De locatie van foto 505 kan interessant zijn. Ik kan me dat stukje pad, dat bijna overkapt lijkt met begroeiing niet herinneren uit de video die de ouders hebben gemaakt, en er gebeurt iets op, omdat Kris wegbuigt van haar looprichting.quote:Op dinsdag 16 september 2014 22:21 schreef Geruisloos het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb een handig hexagrid toegevoegd zodat het wat makkelijker in de discussie is aan te geven over welke locaties we het precies hebben. Als je het hebt over "tot aan de rivier" kun je nu dus bijvoorbeeld "tot aan J15" zeggen en weet iedereen wat er bedoelt wordt.
Daarnaast heb ik de geschatte distress locatie even weggelaten voor nu. Het is nog te onduidelijk hoe de trail precies loopt en hoe ver ze hadden kunnen zijn op het moment van de eerste noodoproep.
Ik heb trouwens iemand gevonden die een GPS opname kan maken van de start van de Pianista trail tot aan de Mirador. Maar voor het stuk daarna wordt een beetje moeilijk gedaan. Blijkbaar is het niet heel gebruikelijk meer om voorbij de CD te hiken.
Ik twijfel nog of ik het laat doen, we hebben namelijk al deze indicatie. Iemand suggesties voor wat interessant zou kunnen zijn als zo'n GPS track gemaakt gaat worden? Wellicht kan die persoon de foto locaties van IMG_491 en IMG_493 proberen te identificeren? Wat kan nog meer interessant zijn?![]()
Ik zag trouwens dat de vijf landscape foto's die we kennen, een resolutie hebben van 180 dpi en de vijf portrait foto's een resolutie van slechts 96 dpi.
Dat zal daar wel mee samenhangen.
Zo eenvoudig is het trouwens om EXIF/IPTC/XMP metadata zelf te veranderen:
![]()
Oh wacht, enkel voor de Mirador. Excuus.quote:Op woensdag 17 september 2014 02:48 schreef Deiner het volgende:
[..]
De locatie van foto 505 kan interessant zijn. Ik kan me dat stukje pad, dat bijna overkapt lijkt met begroeiing niet herinneren uit de video die de ouders hebben gemaakt, en er gebeurt iets op, omdat Kris wegbuigt van haar looprichting.![]()
Er wordt de laatste dagen ontzettend veel gepost over afstanden, kaartjes, kabelbruggen waar die zijn enz.
Allemaal dikke prima maar zoals ik al zei vind ik t net zo interessant of misschien wel interessanter wat er is gebeurd op 1 april TOT de 1e quebrada en niet alleen er na
Ik ben geen rechercheur maar ik denk dat die bij het begin zou beginnen en niet halverwege.
En bij het begin is bij het begin. Op de ochtend van 1 april.
Mijn stelling was dat tot nu toe er maar van 1 persoon zeker gezegd kan worden dat hij ze gezien heeft op 1 april en dat is F.
Op de bewuste ochtend van 1 april, de een kijkend naar een kaart en de ander hangend in een hangmat.
Ik stel dat ALLE getuigenverklaringen niet kloppen of in ieder geval niet op dat moment van de dag geweest kunnen zijn en daarom onbetrouwbaar.
Ochtend 1 april :
Ze kopen muggenspray
Kris wordt in de beautysalon nog even gemasseerd en heeft voor de laatst keer contact met haar vriend
F ziet ze bij hun hostel
daarna:
Sigrid de lerares van de taalschool zag ze vertrekken om 13.10 uur
kan niet waren ze op de Mirador
Pedro van casa pedro Hij zag ze om 14 uur een verkeerde trail oplopen (sendero alto lino) en na een uur kwamen ze terug en adviseerde hij ze om een taxi of bus terug te nemen.
dan rond 1330 ? stappen ze in de taxi van Leonardo Mastinu.
In deze taxi zitten al 2 Panamese jongeren.
Als de taxichauffeur vraagt waar ze heen willen zeggen ze naar a la entrada El Pianista
nadat de Panamesen ergens anders zijn afgezet zet hij K en L af rond 1340
Nog een keer kan niet waren ze ze bijna bij de 1e quebrada
daarna ziet Martina ze om 15 uur lopen in Boquete terwijl ze bloemen aan het planten is en zegt hen goedendag
kan niet waren ze....?
Dan om 1430 ziet Frank Abidail Rojas ze . (ook pensionhouder) en adviseert ze een taxi of bus te nemen naar Boquete
Nog een keer kan niet
En dan om 1615 ziet Oliva de Kam ze en aangezien het weer begon te betrekken wilde zij hun waarschuwen om niet meer t Pianista te doen
maar ze sprak geen engels dus kon ze dat niet
dan op het einde van de dag ziet Lorenzo Gonzalez ze toen ze op de Pianista langs zijn laatste finca voor de mirador liepen en zag Plinio ze ook op de Pianista nog een keer maar rept ie er niet over als de NOS met hem de route van K en L bewandelt.
Er wordt door Ouder1 gesuggereerd dat de detective die ingehuurd is door zijn vraagstelling deze antwoorden heeft gekregen.
Vind ik ongeloofwaardig.
Pedro die ze 2 keer spreekt, de taxichauffeur die ze bij hem in de buurt oppikt, Sigrid die 3 uur in de war is (ze zou ze wel hebben kunnen zien vertrekken om 10 uur overigens) Oliva de Kam die ze nog wilde waarschuwen omdat het te laat was om de Pianista te bewandelen,Frank die ze adviseert om een taxi terug te nemen naar Boquete,
Enz enz
Ik vind de getuigenverklaringen zo onduidelijk dat ik stel dat het tot nu toe een feit is dat F ze als laatst heeft gezien en totdat iemand komt die zeker weet dat hij hen heeft gezien op een tijdstip die klopt blijf ik het aannemelijk vinden dat F ze 's ochtends niet alleen heeft gezien bij hun hostel maar ze ook mee heeft kunnen nemen.
Hetzij voor "just a lift", hetzij omdat hij hun gids voor die dag was
En dan om het allemaal nog wat logischer te maken..als K en L happy de peppie leken en ze zijn idd wat iedereen nu denkt doorgelopen na de 1e quebrada waarom is t dan zo raar dat F met hun was en dat ze het volste vertrouwen in die man hadden?
Misschien wilde hij ze wel meenemen naar zijn finca bij de 4e kabelbrug (vlakbij Alto Romero waar je WEL met een 4x4 kan komen!) of hen echte indianen wilde laten zien en hun leefomgeving.
En als het waar is wat Geruisloos zegt dat het allemaal veel dichter bij is dan we tot nu toe dachten.
Misschien viel idd 1 van hen wel dodelijk van de kabelbrug en voelde hij zich daar verantwoordelijk voor en heeft F om zijn naam te beschermen wel iets gedaan wat hij nooit voor mogelijk hield.
Allemaal niet vooropgezet maar mensen in nood kunnen rare sprongen maken.
Hij krijgt 5 sterren van Tripadvisor staat bekend als ontzettend aardig en is "The King of the Mountains" en misschien wel de bekendste en populairste man van Boquete
[ Bericht 0% gewijzigd door jackie12 op 17-09-2014 03:52:19 ]![]()
Eens.quote:Op woensdag 17 september 2014 03:10 schreef jackie12 het volgende:
Er wordt de laatste dagen ontzettend veel gepost over afstanden, kaartjes, kabelbruggen waar die zijn enz.
Allemaal dikke prima maar zoals ik al zei vind ik t net zo interessant of misschien wel interessanter wat er is gebeurd op 1 april TOT de 1e quebrada en niet alleen er naIk meen dat het F zelf is die oa begin mei stelt dat hij ze als laatste heeft gezien, en dat is interessant, gezien de tijden toen veel later lagen, ze zouden 's middags pas de Pianista opgegaan zijn volgens alle getuigen.quote:Ik vind de getuigenverklaringen zo onduidelijk dat ik stel dat het tot nu toe een feit is dat F ze als laatst heeft gezien en totdat iemand komt die zeker weet dat hij hen heeft gezien op een tijdstip die klopt blijf ik het aannemelijk vinden dat F ze 's ochtends niet alleen heeft gezien bij hun hostel maar ze ook mee heeft kunnen nemen.
Maar F die ze 's ochtends heeft gezien wist dat hij ze als laatste had gezien ("vlak voordat ze verdwenen") volgens de interviews terwijl toen nog niet bekend was hoe laat ze eigenlijk waren weggegaan, dat werd pas veel later bekend.
Dus in principe, met die kennis zou het kunnen dat hij ze een lift heeft gegeven en zodoende wist hoe laat ze de Pianista opliepen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Za op 17-09-2014 04:42:38 ]![]()
Ok, geen officiele kaart, maar eenvoudig een idee van een pad na de mirador.
[flickrset]https://www.flickr.com/photos/jcobb09/4293466195/[/flickrset]
[img]www.flickr.com/photos/jcobb09/4293466195/[/img]
wat gaat er nou niet goed?![]()
- ook vreemd - of juist niet - is dat je, ik zeg het nog maar eens, niets leest over het aanslaan van die
Panamese bloedhonden. Zij hebben op 4 (dus niet 1 of 2, of nee wacht 3) nee, op 4 plaatsen iets
geroken. Bloedhonden hebben we het over.
- Chiani is de werkgever van sommige Indianen in dat gebied, want dat is hoe ze daar zijn komen
wonen las ik ergens hier, en de dames zijn blijkbaar gesignaleerd na de 4e kabelbrug in de nederzetting.
Alto Romero, begrijp ik dat nu goed?
- wat Za opmerkte, dat C zelf zei "ik was de laatste die ze zag" voordat dat algemeen bekend werd in
de pers, dat is m.i. toch ook bijzonder vreemd, want als je de getuigenverklaringen naleest, zijn er tig
anderen die verklaarden onafhankelijk van elkaar zegezien hebben 's middags. Dus hoe kan dat met
elkaar rijmen? Dat zou alleen waar kunnen zijn als de camera en fototijden toch niet kloppen, en de
dames toch pas eind vd middag op de mirador stonden, en volgens mij was iedereen daar over uit, ze
waren blijkbaar rond t middaguur op de mirador
- Chiani merkte ook op, in de pers, "ik zag hun telefoonsnoeren liggen in de kamer", wat ik nog steeds
een buitengewoon opmerkzame en scherpe constatering vind. De meidén dachten dus dezelfde dag
nog terug te komen dan lijkt me zo, anders neem je ze, samen met je toiletspullen, wel mee.
Wat als we voortborduren op wat Grijzemassa opperde? Ze waren toch met een gids (het zou kunnen verklaren waarom ze zo relaxed op de fotos staan) en er is iets voorgevallen, waar staan we dan?
Of heeft dat geen enkele zin, zolang er geen derde te zien is op een foto oid?
[ Bericht 16% gewijzigd door Poekje01 op 17-09-2014 08:37:56 ]![]()
Dit blijf ik ook opvallend vinden!quote:Op woensdag 17 september 2014 02:06 schreef Za het volgende:
[..]
Dat vind ik ook! Gemaakt door mr Ping, hier nog een van hem met de titel zoek de 5 verschillen, wederom een Plinio - Kris/Lisanne foto combi:
[ afbeelding ]![]()
Nogmaals:
Wie ervan overtuigd is dat F. de dader is, vindt het dus zeer aannemelijk dat:
• Een man die al 35 jaar hikes begeleidt, en goed contact heeft met een taalschool die hem aan werk bezorgd, ineens besluit om twee jonge vrouwen van diezelfde school te laten verdwijnen.
• De moordenaar als eerste persoon alarm slaat over de vermissing en officieel aangifte doet bij de politie.
• Deze al wat oudere man uit een vrij arm land zeer tech savy is, en in staat om valse telefoonoproepen te (laten) maken voor het geval de telefoons gevonden gaan worden (of dit juist expres doet).
• Deze gids zichzelf, of iemand anders, in de nacht van 7 op 8 april de jungle instuurt om 90 nachtfoto's te maken, voor het geval de camera ooit gevonden wordt, en het dus lijkt alsof de meiden dit hebben gedaan.
• Eventueel de EXIF data nog even aanpast/laat passen om de tijdlijn voor de politie in de war te brengen.
• Al deze objecten ergens verborgen houdt en af en toe gebruikt, terwijl hij volop meewerkt aan de zoektocht.
• Dat hij dus expres een digitaal dwaalspoort uit zet, wetende dat een paar maanden later de rugtas tevoorschijn getoverd zal worden, met al het bewijs dat hij eerder heeft gemanipuleerd, zodat het nét lijkt alsof Kris en Lisanne verwdaald zijn geraakt en niemand hem verdacht kan maken.
• Dat de gids vervolgens totaal geen moeite heeft om interviews te geven en te vertellen waar de resten van de meiden gevonden zijn etc.
• De man achter deze gruweldaad de ouders van Kris doodleuk op een hike neemt langs de Pianista waar hij de meiden een paar maanden eerder heeft laten verdwijnen.
Kortom, een lokale gids uit Boquete Panama, een techwonder, psychopatische moordenaar én meesterbrein in één, pleegt, eventueel met wat lokale vrienden, een dubbele moord van de eeuw. En staat vervolgens rustig de NOS te woord over zijn ervaring van de zoektocht etc. Dit alles om zijn TripAdvisor rating van 5 sterren te behouden.
Ik sluit niet uit dat F. hier iets mee te maken heeft (bijna alle scenario's staan nog open), maar wie dit F. scenario zeer waarschijnlijk acht is toch moeilijk serieus te nemen. Het is prima dat er kritische vragen worden gesteld, maar we moeten wel realistisch zijn en niet automatisch alle onbeantwoorde vragen verklaren door de introductie van een Psycho Killer Guide. Dat riekt sterkt naar een Deus ex Machina.
Er is bovendien geen enkele indicatie dat de meiden tijdens de hike gezelschap hadden.
Ik ben het trouwens eens dat het interessant is om een betere tijdlijn te krijgen van 31 maart t/m de hike. Maar dan zou iemand naar Panama moeten gaan om mensen te horen. We kunnen namelijk onmogelijk met de onbetrouwbare en onvolledige info die we hebben zeggen wie de meiden waar nu precies gezien heeft. Wel kunnen we met de info die we hebben gaan kijken waar ze geweest hadden moeten zijn vlak voor de hike.
[ Bericht 0% gewijzigd door Geruisloos op 17-09-2014 08:38:31 ]![]()
https://www.flickr.com/photos/jcobb09/4293466195/sizes/l/quote:Op woensdag 17 september 2014 06:44 schreef Marrije het volgende:
Ok, geen officiele kaart, maar eenvoudig een idee van een pad na de mirador.
[ Flickr Photoset ]
[ afbeelding ]
wat gaat er nou niet goed?
Tis een andere trail... (voor zover ik de juiste foto heb gevonden, route van de "Sendero los Quetzale"). Maar wel super dat je dit hebt gevonden... Kun jij zien van welk toeristische organisatie deze trail-kaart is??? Ik kan alleen ".... de turismo" lezen, rest is voor mij onleesbaar.![]()
Ben het er wel mee eens dat het niet heel waarschijnlijk is, maar dat zijn alle andere scenario's ook niet echt (imo), dus tsjah...quote:Op woensdag 17 september 2014 08:25 schreef Geruisloos het volgende:
Nogmaals:
Wie ervan overtuigd is dat F. de dader is, vindt het dus zeer aannemelijk dat:
• Een man die al 35 jaar hikes begeleidt, en goed contact heeft met een taalschool die hem aan werk bezorgd, ineens besluit om twee jonge vrouwen van diezelfde school te laten verdwijnen.
• De moordenaar als eerste persoon alarm slaat over de vermissing en officieel aangifte doet bij de politie.
• Deze al wat oudere man uit een vrij arm land zeer tech savy is, en in staat om valse telefoonoproepen te (laten) maken voor het geval de telefoons gevonden gaan worden (of dit juist expres doet).
• Deze gids zichzelf, of iemand anders, in de nacht van 7 op 8 april de jungle instuurt om 90 nachtfoto's te maken, voor het geval de camera ooit gevonden wordt, en het dus lijkt alsof de meiden dit hebben gedaan.
• Eventueel de EXIF data nog even aanpast/laat passen om de tijdlijn voor de politie in de war te brengen.
• Al deze objecten ergens verborgen houdt en af en toe gebruikt, terwijl hij volop meewerkt aan de zoektocht.
• Dat hij dus expres een digitaal dwaalspoort uit zet, wetende dat een paar maanden later de rugtas tevoorschijn getoverd zal worden, met al het bewijs dat hij eerder heeft gemanipuleerd, zodat het nét lijkt alsof Kris en Lisanne verwdaald zijn geraakt en niemand hem verdacht kan maken.
• Dat de gids vervolgens totaal geen moeite heeft om interviews te geven en te vertellen waar de resten van de meiden gevonden zijn etc.
• De man achter deze gruweldaad de ouders van Kris doodleuk op een hike neemt langs de Pianista waar hij ze uiteindelijk heeft laten verdwijnen.
Kortom, een lokale gids uit Boquete Panama, een techwonder, psychopatische moordenaar én meesterbrein in één, pleegt, eventueel met wat lokale vrienden, een dubbele moord van de eeuw. En staat vervolgens rustig de NOS te woord over zijn ervaring van de zoektocht etc. Dit alles om zijn TripAdvisor rating van 5 sterren te behouden.
Ik sluit niet uit dat F. hier iets mee te maken heeft (bijna alle scenario's staan nog open), maar wie dit F. scenario zeer waarschijnlijk acht is toch moeilijk serieus te nemen. Het is prima dat er kritische vragen worden gesteld, maar we moeten wel realistisch zijn en niet automatisch alle onbeantwoorde vragen verklaren door de introductie van een Psycho Killer Guide. Dat riekt sterkt naar een Deus ex Machina.
Er is bovendien geen enkele indicatie dat de meiden tijdens de hike gezelschap hadden.
Ik ben het trouwens eens dat het interessant is om een betere tijdlijn te krijgen van 31 maart t/m de hike. Maar dan zou iemand naar Panama moeten gaan om mensen te horen. We kunnen namelijk onmogelijk met de onbetrouwbare en onvolledige info die we hebben zeggen wie de meiden waar nu precies gezien heeft. Wel kunnen we met de info die we hebben gaan kijken waar ze geweest hadden moeten zijn vlak voor de hike.
Verder snap ik niet waarom hij een technisch wonder zou zijn. Ik geloof persoonlijk niet dat er met EXIF-data is gerommeld door de dader. Verder een paar keer een telefoon aan/uit zetten en een paar oproepen plegen, dat moet veel mensen wel lukken en dat telefoongegevens gechecked worden is ook algemene informatie die bij iedereen wel bekend is, dus ook dat is niet zo raar.
Waarom de foto's zijn gemaakt is niet helemaal duidelijk, wellicht om oude foto's te wissen? Of om het nog meer op een verdwaling te laten lijken. Aangezien we niet weten waar de foto's zijn gemaakt is het lastig te zeggen of het veel moeite zou hebben gekost, het lijkt mij ook wel enigszins vreemd om in zo'n detail veel moeite te steken als dader, zeker als die zich niet niet enigszins in de buurt van de fotolocatie zou bevinden.
Er zijn er wel meer voorbeelden van daders die zelf de vermissing indienen en vervolgens de schijn wekken hard mee te werken, interviews geven en het er 'enorm moeilijk' mee hebben. Ben geen expert en heb natuurlijk vrijwel geen kennis van moordzaken en dergelijke, maar in de gevallen waarvan ik heb gehoord/gezien op tv gaat het in dat geval echter wel meestal om mensen die wat dichterbij staan (denk aan vriend/vriendin, man/vrouw, familie, etc)
Als er een dader is, en dat hoeft zeker niet per se F te zijn, dan lijkt er iig vanaf het begin goed over een verdwaalscenario nagedacht te zijn. Het feit dat F wel een aantal zaken vind, zelf na de vondst vind dat het onderzoek gesloten kan worden en het een verdwaling is en dat hij (misschien) de meiden als laatst heeft gezien zou enigszins verdacht kunnen zijn. Daarnaast heeft hij een finca in de jungle (waar eventueel de foto's in de buurt gemaakt zouden kunnen zijn?) en heeft hij natuurlijk ook de kennis over het gebied en zou hij als geen ander weten hoe hij het geheel zou kunnen uitvoeren zonder daarbij gespot te worden.
Het is dan makkelijk om de punten die zo'n theorie niet ondersteunen uit het oog te verliezen. Uiteindelijk ben ik het wel met je eens dat het zeer onwaarschijnlijk is dat hij het gedaan zou hebben en vrijwel nergens op gebaseerd. Alle punten hierboven zijn gewoon een persoon in een scenario passen en dat is in het geval van de desbetreffende gids vrij eenvoudig. Als de politie serieus uitgaat van een misdrijf en ze vastlopen, dan kan ik me wel voorstellen dat ze op basis van bovenstaande zijn verleden wat beter onder de loep nemen, maar als daar 0 aanwijzingen zijn die een dergelijke theorie ondersteunen dan lijkt het vrijwel uitgesloten.
Zelf denk ik wel dat er een derde in het spel is geweest, maar als ik eerlijk ben is dat ook puur op gevoelens gebaseerd en wat ik zelf zou doen in zo'n situatie. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er zo weinig gebeld is bij een (lange) verdwaling, maar who knows. We weten niet wat er precies gebeurd is en hoe de meiden dachten en ik vrees eigenlijk ook dat we er nooit achter zullen komen wat er gebeurd is. Het zou me eigenlijk verbazen als dat ooit nog bekend wordt, al hoop ik er natuurlijk wel op.
Vind het verder wel mooi wat (sommige) van jullie aan feiten bij elkaar weten te krijgen en hoe er kaartjes worden gemaakt die wat meer duidelijkheid moeten verschaffen. Of het voldoende is om echt tot nieuwe inzichten te komen weet ik niet, maar let's hope so en blijf het iig wel volgen.
Oh, en uh... sorry voor de lap tekst![]()
![]()
Za, ik denk dat de nachtfotos niet door de meiden zijn gemaakt. Ik denk dat de tas een hele tijd ergens in de kast heeft gestaan. En later dus daar is neergezet waar het is gevonden, of nabij in het water is gegooid.
waarom zou iemand dat doen, misschien dacht diegene dit valt na een half jaar nog wel te verpatsen. Maar dat viel flink tegen. Aangezien de politie een misdrijf niet uitsluit wil degene niet de verdenking op zich krijgen en is ie de tas liever kwijt dan rijk.![]()
klopt hoor, is van een ander pad, maar iemand vroeg naar het pad na de mirador, vandaar.quote:Op woensdag 17 september 2014 09:04 schreef Spocke het volgende:
[..]
https://www.flickr.com/photos/jcobb09/4293466195/sizes/l/
Tis een andere trail... (voor zover ik de juiste foto heb gevonden, route van de "Sendero los Quetzale"). Maar wel super dat je dit hebt gevonden... Kun jij zien van welk toeristische organisatie deze trail-kaart is??? Ik kan alleen ".... de turismo" lezen, rest is voor mij onleesbaar.
En ik kan het ook niet lezen helaas.
Kaartje kwam hier voorbij in een eerder deel en ik had het bewaard.![]()
Ik ben ook van mening dat er gekeken moet worden naar de aanloop naar de verdwijning. Ik vroeg me af of die foto's, die er van de hostelkamer in omloop zijn, gemaakt zijn door de politie. Op iedere foto liggen de spullen namelijk anders op de tafel en het bed geschikt, het linkerbed is zelfs tijdens het foto maken opgemaakt. Op de bruine tas op het rechterbed ligt een opgevouwen papier, op de andere foto is dat papier weg. De blauwe portomonee wisselt van positie, de boeken wisselen van volgorde op de stapel. Het roze soort dagboekje ligt rechts op tafel en daarna of daarvoor ligt het anders. De blauwe gympen staan bij het bed maar ook op de foto bij de muur. Rechts op de tafel ligt een soort brief naast de pen, op de andere foto is dat weg. Kortom er is tijdens het maken van de foto's gerommeld of gezocht in de spullen. En dat de gordijnen dicht zijn terwijl genoemd is dat iemand naar binnen had gekeken is hier al eerder naar voren gebracht.
Ik krijg de indruk dat de meisjes haastig zijn vertrokken, misschien werd er op ze gewacht? Misschien was de wandeling toch een spontane actie en niet van tevoren voor dat moment gepland? Waarom laat je anders je portomonee zo in het zicht liggen, wie doet dat in een logeerkamer/hotelkamer? Ook de spullen op het rechterbed lijken zo uit een tas geschud te zijn, misschien om het paspoort eruit te vissen of iets anders dat meemoest.
Dat van het paspoort vind ik ook opvallend, als ik met een vriendin ben en die zegt ik neem mijn paspoort mee want misschien moeten we ons kunnen legitimeren als erom gevraagd wordt dan zou ik denken oja das een goeie ik neem het ook mee. En waarom maar 1 tas meegenomen, ik zou me dat alleen maar voor kunnen stellen als een van de twee terug is gegaan om even snel wat spullen te pakken terwijl de ander ergens wacht. Stel ze kwamen iemand tegen die hun voorstelde om naar een waterval ofzo te gaan kijken en een van de twee dames zegt, o dan loop ik even snel terug naar de kamer om wat drinken en eten in een tas te gooien. Dan kiep je een tas leeg mikt er snel wat in en vertrekt naar de wachtende anderen.
Ik kan de foto's van de kamer hier niet plaatsen via mijn ipad, misschien is er iemand anders die het wel kan? Het zijn foto's van het AD en RTL met daarop de bedden en een deel van de kamer.![]()
Wat mij ook opvalt is dat er door de taalschool gezegd zou zijn dat ze na het vertrek bij de taalschool terug gegaan zijn naar hun hostel om andere schoenen aan te trekken. Hoe weten ze dat als ze de meiden toen niet gesproken hebben? En als de meiden hen dat verteld hebben, waarom hebben ze daar dan niet bij verteld waar ze heen gingen?![]()
misschien hoorden ze dat de meiden dat tegen elkaar zeiden?quote:Op woensdag 17 september 2014 09:30 schreef Ouder1 het volgende:
Wat mij ook opvalt is dat er door de taalschool gezegd zou zijn dat ze na het vertrek bij de taalschool terug gegaan zijn naar hun hostel om andere schoenen aan te trekken. Hoe weten ze dat als ze de meiden toen niet gesproken hebben? En als de meiden hen dat verteld hebben, waarom hebben ze daar dan niet bij verteld waar ze heen gingen?![]()
Ik blijf het raar vinden.quote:Op woensdag 17 september 2014 10:00 schreef Marrije het volgende:
[..]
misschien hoorden ze dat de meiden dat tegen elkaar zeiden?
De meiden hebben van alles gedaan om aan info te komen, vroegen onderweg ook info aan locals maar hebben op de taalschool met niemand hier over gesproken?
Vreemd.![]()
Misschien toevallig, waren de mensen van de taalschool in gesprek of druk druk, dachten de meiden laten we maar niet storen, maar hoorden anderen dus wel wat de meiden tegen elkaar zeiden.quote:Op woensdag 17 september 2014 10:04 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik blijf het raar vinden.
De meiden hebben van alles gedaan om aan info te komen, vroegen onderweg ook info aan locals maar hebben op de taalschool met niemand hier over gesproken?
Vreemd.![]()
Ik ben hier vanwege tijdgebrek vooral een meelezer, maar wil graag mijn theorie delen mbt de gevonden dichtgeknoopte broek van Kris, al is deze volledig gebaseerd op aannames.
1. K gebruikte net als veel vrouwen van haar leeftijd, zeer waarschijnlijk de anticonceptie pil
2. Omdat de pilstrip niet mee ging op hun dagtocht en er dus met de pil gestopt werd, volgde in theorie binnen een week een onttrekkingsbloeding.
3. K koos er voor om haar lichtgekleurde broekje uit te doen vanwege dit bloedverlies en na een handwas in de rivier heeft ze deze dichtgeknoopt te drogen gelegd.
Mijn conclusie is daarom dat Kris de broek tijdens de bloeding na circa 5a6 dagen zelf heeft uitgedaan en dus in "vrijheid" nog in leven zou zijn geweest.
Ik acht de volgende volgorde daarom het meest aanemelijk: betrokkenheid van derden -> ontsnapping -> verdwaling -> uitputting/ziekte
Wat denken jullie van deze theorie? Kan iemand de anticonceptiepil ontdekken op de foto's in de kamer?![]()
@agter:
Zoals ik aangeef is het een theorie gebaseerd op aannames.
Ik vraag jullie lezers of het voldoende fundament heeft om dit verder te onderzoeken.![]()
Een korte broek zou zowiezo wel aan een wasbeurt toe zijn na een kleine week. Dus de reden van de wasbeurt is volgens mij niet relevant, ook niet of ze wel of niet de pil gebruikten.quote:Op woensdag 17 september 2014 11:57 schreef kintp het volgende:
Ik ben hier vanwege tijdgebrek vooral een meelezer, maar wil graag mijn theorie delen mbt de gevonden dichtgeknoopte broek van Kris, al is deze volledig gebaseerd op aannames.
1. K gebruikte net als veel vrouwen van haar leeftijd, zeer waarschijnlijk de anticonceptie pil
2. Omdat de pilstrip niet mee ging op hun dagtocht en er dus met de pil gestopt werd, volgde in theorie binnen een week een onttrekkingsbloeding.
3. K koos er voor om haar lichtgekleurde broekje uit te doen vanwege dit bloedverlies en na een handwas in de rivier heeft ze deze dichtgeknoopt te drogen gelegd.
Mijn conclusie is daarom dat Kris de broek tijdens de bloeding na circa 5a6 dagen zelf heeft uitgedaan en dus in "vrijheid" nog in leven zou zijn geweest.
Ik acht de volgende volgorde daarom het meest aanemelijk: betrokkenheid van derden -> ontsnapping -> verdwaling -> uitputting/ziekte
Wat denken jullie van deze theorie? Kan iemand de anticonceptiepil ontdekken op de foto's in de kamer?![]()
Nouja enigszins raar is het wel, aangezien ze met de mensen op de taalschool (naar ik aanneem) makkelijk konden communiceren, terwijl dat daar buiten nog maar de vraag was. Waarschijnlijk spreken niet al te veel mensen fatsoenelijk Engels, dus dan zou zo'n taalschool wel de ideale omgeving.quote:Op woensdag 17 september 2014 10:21 schreef Marrije het volgende:
[..]
Misschien toevallig, waren de mensen van de taalschool in gesprek of druk druk, dachten de meiden laten we maar niet storen, maar hoorden anderen dus wel wat de meiden tegen elkaar zeiden.
Daarnaast spraken ze onderling waarschijnlijk Nederlands en dat verstaan alleen NL mensen (en Eileen een beetje geloof ik?) en die waren daar verder niet? Weet eigenlijk niet of daar verder geen NL'ers waren, maar dat dacht ik iig![]()
![]()
Ik vind het aannemelijk dat die broek is uitgetrokken. En ik denk dat je na een (kleine) week jungle wel iets anders aan je hoofd hebt dan t doen van een handwas. Er moet IMO dus een goede reden zijn dat dit toch zou zijn gebeurd.![]()
Ik vind gids FG niet interessant als mogelijke dader, maar wel als iemand die betrokken was bij de planning van de meiden - de nieuwe planning voor een week die ze na aankomst in Boquete onverwachts moesten maken. Het veelgeciteerde Prensa-artikel van 30 mei bevat o.a. een interview (van 28 mei) met FG, onder de tussenkop Habla el guía - De gids spreekt. De eerste zin, geen citaat van FG maar een bewering van de journalist, luidt: Durante la noche del pasado miércoles, este medio logró entrevistar a Feliciano González, el guía que había sido contactado por la escuela donde iban a estudiar español Kris y Lisanne para que las orientara en el sendero El Pianista. - Afgelopen woensdagavond heeft La Prensa een interview gehad met FG, de gids die was benaderd door de school waar Kris en Lisanne Spaanse les zouden gaan volgen, met het verzoek hun gids te zijn op het Pianistapad.
Zijn er meer bronnen die zeggen dat FG is benaderd om te gidsen op de Pianista, of haalt de journalist hier dingen door elkaar? Was het de wens van K&L om zowel op 1 als op 2 april met FG op pad te gaan? Of is 2 april pas geboekt toen 1 april onmogelijk bleek? Waarom is in dat geval een koffie/aardbeientour gepland en niet alsnog de Pianista? Misschien kan iemand die de berichten over die dagen beter paraat heeft het me uitleggen.Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...![]()
Later in de week heeft het veel geregend. Kan ook zijn dat kris de korte broek daarom te drogen hing.quote:Op woensdag 17 september 2014 12:10 schreef kintp het volgende:
Ik vind het aannemelijk dat die broek is uitgetrokken. En ik denk dat je na een (kleine) week jungle wel iets anders aan je hoofd hebt dan t doen van een handwas. Er moet IMO dus een goede reden zijn dat dit toch zou zijn gebeurd.
Aangezien er zo veel redenen te bedenken zijn zie ik het nut er niet van in om een anticonceptie pilgebruik uit te zoeken.
[ Bericht 0% gewijzigd door Grijzemassa op 17-09-2014 12:54:36 ]![]()
Het lijkt mij wel mogelijk ja.quote:Op woensdag 17 september 2014 12:01 schreef kintp het volgende:
@agter:
Zoals ik aangeef is het een theorie gebaseerd op aannames.
Ik vraag jullie lezers of het voldoende fundament heeft om dit verder te onderzoeken.![]()
Als het ons al niet lukt om een fatsoenlijke plattegrond met route van de trail en de dagtochten te vinden/maken, dan kan ik me voorstellen dat K en L geen plattegrond bij zich hadden.
Verder is dit de eerste hit als je zoekt op pianista trail route. Deze beschrijving geeft duidelijke instructies voor wat je moet doen op de onduidelijke plekken (bruggetje splitsing en afslag hek). Als je dit 1x gelezen hebt kun je niet mis gaan zonder gids en zonder plattegrond. Verder staat er dat je niet kunt verdwalen omdat overal oranje pijlen staan die je moet volgen. Maar dan op het eind van de beschrijving lijkt het net of je rechtdoor moet lopen voor het vervolg van de trail en niet terug. "You know you’re at the divide when you’re at the highest point and the trail ahead of you starts to slope downward again." Ik zou de trail vervolgd hebben zoals daar letterlijk staat beschreven. Rechtdoor dus.En ik zou stevig de pas erin houden zodat ik ruim voor donker weer thuis ben......
![]()
Goede vragen.quote:Op woensdag 17 september 2014 12:16 schreef Gorraay het volgende:
Ik vind gids FG niet interessant als mogelijke dader, maar wel als iemand die betrokken was bij de planning van de meiden - de nieuwe planning voor een week die ze na aankomst in Boquete onverwachts moesten maken. Het veelgeciteerde Prensa-artikel van 30 mei bevat o.a. een interview (van 28 mei) met FG, onder de tussenkop Habla el guía - De gids spreekt. De eerste zin, geen citaat van FG maar een bewering van de journalist, luidt: Durante la noche del pasado miércoles, este medio logró entrevistar a Feliciano González, el guía que había sido contactado por la escuela donde iban a estudiar español Kris y Lisanne para que las orientara en el sendero El Pianista. - Afgelopen woensdagavond heeft La Prensa een interview gehad met FG, de gids die was benaderd door de school waar Kris en Lisanne Spaanse les zouden gaan volgen, met het verzoek hun gids te zijn op het Pianistapad.
Zijn er meer bronnen die zeggen dat FG is benaderd om te gidsen op de Pianista, of haalt de journalist hier dingen door elkaar? Was het de wens van K&L om zowel op 1 als op 2 april met FG op pad te gaan? Of is 2 april pas geboekt toen 1 april onmogelijk bleek? Waarom is in dat geval een koffie/aardbeientour gepland en niet alsnog de Pianista? Misschien kan iemand die de berichten over die dagen beter paraat heeft het me uitleggen.
Om op dit plannigsproces nog even verder te redeneren:
Was Kris of Lisanne de voornaamste planner van de Pianista trip? Of hadden ze een gelijk aandeel in de voorbereiding?
Dit kan interessant zijn omdat gezien hun verschillende karakters* Lisanne (introvert) eerder alles zelf zou uitzoeken, en Kris (extravert) eerder het aan andere mensen zou vragen om aan info over de trail te komen.
Aan de hand van hun planningsproces kan een voorzichtige inschatting worden gemaakt of er door hen een mogelijk verkeerde conclusie is getrokken over de route van de Pianista, en of ze dus wel wisten dat ze terug moesten na de Mirador.
Ik zeg niet dat het een het ander uitsluit, maar met de beperkte hoeveelheid feiten die we hebben, kan het heel interessant zijn om ook dit soort zaken mee te laten wegen.
* De karaktereigenschappen zijn door de ouders in het RTL Late Night interview omschreven.
[ Bericht 1% gewijzigd door Geruisloos op 17-09-2014 12:42:39 ]![]()
Wel heel erg gebaseerd op aannames. Misschien zat ze net in haar stopweek of gebruikte ze anticonceptie die niet dagelijk genomen hoeft te worden, of ze gebruikte helemaal niets. Verder kan je nergens uit herleiden dat ze zelf de broek heeft uitgetrokken. Misschien deed een ander dat wel, en misschien was ze toen al dood. Bv Lisanne die de broek uittrok zodat ze een reserve zou hebben.quote:Op woensdag 17 september 2014 11:57 schreef kintp het volgende:
Wat denken jullie van deze theorie? Kan iemand de anticonceptiepil ontdekken op de foto's in de kamer?
Ik vind het sowieso raar dat de knoop dicht zat, wie doet er nu de knoop dicht, buiten machinewas en netjes opvouwen in de kast om?
Bloed is trouwens nauwelijks uit kleding te krijgen dus dat zou waarschijnlijk wel te zien moeten zijn. Wij weten echter niets hierover.No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante![]()
Ik vind de denkbeelden hier vaak nog hilarischer dan de scenario's.quote:Op woensdag 17 september 2014 12:03 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Een korte broek zou zowiezo wel aan een wasbeurt toe zijn na een kleine week. Dus de reden van de wasbeurt is volgens mij niet relevant, ook niet of ze wel of niet de pil gebruikten.
Maar als ik het goed begrijp zou jij je druk gaan maken over een normale korte broek die je al een week aan hebt.. als je verdwaald bent of enigszins anders in de problemen zou zitten? Na een week zonder voedsel en onderdak zou dat mij mijn reet roesten en wel het laatste zijn waar ik me druk om zou maken en energie aan zou verspillen door die broek een wasbeurt te geven.
Zou ik echter ongesteld zijn geworden dan is dat wel een ander verhaal..![]()
Eens. Dan heb ik ook veel meer behoefte aan hygiëne en opfrissing. Ik vind het daarom geen raar idee. De timing zou kunnen kloppen met de hormoonspiegel na noodgedwongen pilstop. Ik denk ook dat ze wel aan de pil was. Ze heeft er de leeftijd voor en er was sprake van een vriend?quote:Op woensdag 17 september 2014 12:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zou ik echter ongesteld zijn geworden dan is dat wel een ander verhaal..![]()
Nu heb ik ergens een overzicht gezien van de neerslag in die periode en dat viel mij ontzettend mee. Iets van max 2 uur per dag geloof ik. Heel tegenstrijdig met de berichten dat de zoektocht gestaakt moest worden ivm slecht weer.quote:Op woensdag 17 september 2014 12:26 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Later in de week heeft het veel geregend. Kan ook zijn dat kris de korte broek daarom broek te drogen hing.
Aangezien er zo veel redenen te bedenken zijn zie ik het nut er niet van in om een anticonceptie pilgebruik uit te zoeken.![]()
Dat schijnen hier wel meer mensen te doen omdat de rits anders niet goed opdroogt.quote:Op woensdag 17 september 2014 12:35 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Ik vind het sowieso raar dat de knoop dicht zat, wie doet er nu de knoop dicht, buiten machinewas en netjes opvouwen in de kast om?![]()
Als de rugtas een wasmachine in is geweest (is dat echt zo of is dat een scenario?) dan heeft iemand het broekje wellicht ook gewassen en gestreken?![]()
Zonde dat er tot nu toe niemand verder meedenkt.
Ik ziet eventueel anticonceptie gebruik wel als waardevol voor deze zaak.
Wanneer een vrouw midden in de pilstrip zit en dus geen bloedverlies wordt verwacht en er na onverwachts noodgedwongen stoppen er bloeding zou zijn opgetreden, zouden er wellicht sporen van menstruatie op de broek kunnen zitten.
Mijn inziens komt dit enkel voor bij vrouwen die in leven zijn en zou je kunnen concluderen of zij na die dagen in leven was en dus in staat tot het doen van noodoproepen/maken van foto's.
Ik snap dat zeker mannen liever bij dit soort onderwerpen uit de buurt blijven, maar met de weinige informatie die er is zou je hieruit toch conclusies kunnen trekken.
Het is uiteraard alleen relevant als er sprake was van pilgebruik. De laatst geslikte pil in combinatie met sporen van bloedverlies op de broek zou voor een forensich onderzoeker toch wel waardevolle informatie kunnen opleveren in deze zaak.![]()
Ik vind dit een bijzonder interessante beredenering, en is iets wat de ouders zouden kunnen uitzoeken. Het onderzoek naar de broek ligt alleen buiten ons domein, en ik vraag me af of de ouders al zover zijn gekomen met hun redenaties in mogelijke scenario's, aangezien ze in het filmpje van de Pianista trail hun conclusies (misdrijf) direct al getrokken hadden. Erg frustrerend.quote:Op woensdag 17 september 2014 12:44 schreef kintp het volgende:
Zonde dat er tot nu toe niemand verder meedenkt.
Ik ziet eventueel anticonceptie gebruik wel als waardevol voor deze zaak.
Wanneer een vrouw midden in de pilstrip zit en dus geen bloedverlies wordt verwacht en er na onverwachts noodgedwongen stoppen er bloeding zou zijn opgetreden, zouden er wellicht sporen van menstruatie op de broek kunnen zitten.
Mijn inziens komt dit enkel voor bij vrouwen die in leven zijn en zou je kunnen concluderen of zij na die dagen in leven was en dus in staat tot het doen van noodoproepen/maken van foto's.
Ik snap dat zeker mannen liever bij dit soort onderwerpen uit de buurt blijven, maar met de weinige informatie die er is zou je hieruit toch conclusies kunnen trekken.
Het is uiteraard alleen relevant als er sprake was van pilgebruik. De laatst geslikte pil in combinatie met sporen van bloedverlies op de broek zou voor een forensich onderzoeker toch wel waardevolle informatie kunnen opleveren in deze zaak.![]()
Ik wil wel meedenken want ik vind je idee helemaal zo gek niet.quote:Op woensdag 17 september 2014 12:44 schreef kintp het volgende:
Zonde dat er tot nu toe niemand verder meedenkt.![]()
Helemaal mee eens. Ik denk ook dat de meest geloofwaardige reden van het niet terugkeren is dat ze echt niet wisten dat dat de bedoeling was. Meer toeristen zijn in verwarring gebracht op dat punt.quote:Op woensdag 17 september 2014 12:33 schreef 11en30 het volgende:
Als het ons al niet lukt om een fatsoenlijke plattegrond met route van de trail en de dagtochten te vinden/maken, dan kan ik me voorstellen dat K en L geen plattegrond bij zich hadden.
Verder is dit de eerste hit als je zoekt op pianista trail route. Deze beschrijving geeft duidelijke instructies voor wat je moet doen op de onduidelijke plekken (bruggetje splitsing en afslag hek). Als je dit 1x gelezen hebt kun je niet mis gaan zonder gids en zonder plattegrond. Verder staat er dat je niet kunt verdwalen omdat overal oranje pijlen staan die je moet volgen. Maar dan op het eind van de beschrijving lijkt het net of je rechtdoor moet lopen voor het vervolg van de trail en niet terug. "You know you’re at the divide when you’re at the highest point and the trail ahead of you starts to slope downward again." Ik zou de trail vervolgd hebben zoals daar letterlijk staat beschreven. Rechtdoor dus.En ik zou stevig de pas erin houden zodat ik ruim voor donker weer thuis ben......
Daarna moet er meer gebeurd zijn zoals een ongeluk of betrokkenheid van derden. Anders waren ze na 1 of 2 dagen wel terug gaan lopen.![]()
Zoiets simpels als dit kan een onervaren hiker als Lisanne al sterk doen denken dat de trail na de Mirador gewoon doorloopt. (zelfs ervaren hikes zouden de aanname kunnen maken). Mijn vermoeden is dat Kris minder aan de planning heeft gedaan, omdat de kans anders groter was geweest dat ze mensen hierover had aangesproken.quote:Op woensdag 17 september 2014 12:33 schreef 11en30 het volgende:
"You know you’re at the divide when you’re at the highest point and the trail ahead of you starts to slope downward again."
De kans dat Lisanne alles heeft uitgezocht en dat deze desastreuze inschattingsfout is gemaakt vind ik daarom steeds reëler worden. Dit komt ook overeen met alle aanwijzingen die we hebben.
• Doorlopen na mirador tot aan quebrada.
• Vermoedelijke doorlopen na de 1e quebrada, gezien looppas op foto.
• Geen iPhone signaal opgepikt op terugweg langs Mirador.
• De timing van de noodoproep.
Ik zal later deze hypothese verder ondersteunen met data en tijden + de geschatte distress locatie.![]()
Maakt het wat uit wie van de twee er een eventuele inschattingsfout heeft gemaakt?quote:Op woensdag 17 september 2014 13:02 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Zoiets simpels als dit kan een onervaren hiker als Lisanne al sterk doen denken dat de trail na de Mirador gewoon doorloopt. (zelfs ervaren hikes zouden de aanname kunnen maken). Mijn vermoeden is dat Kris minder aan de planning heeft gedaan, omdat de kans anders groter was geweest dat ze mensen hierover had aangesproken.
De kans dat Lisanne alles heeft uitgezocht en dat deze desastreuze inschattingsfout is gemaakt vind ik daarom steeds reëler worden. Dit komt ook overeen met alle aanwijzingen die we hebben.
• Doorlopen na mirador tot aan quebrada.
• Vermoedelijke doorlopen na de 1e quebrada, gezien looppas op foto.
• Geen iPhone signaal opgepikt op terugweg langs Mirador.
• De timing van de noodoproep.
Ik zal later deze hypothese verder ondersteunen met data en tijden + de geschatte distress locatie.![]()
Met de beschrijving op de site die ik gepost heb zou iedereen deze fout maken, ook ervaren hikers. Er staat helemaal niks over rechtsomkeert maken. "The trail" gaat bij het uitzichtpunt gewoon rechtdoor naar beneden staat er. Dus ze wisten dat ze daar goed gingen. Het gaat rechtdoor en het gaat naar beneden. Check! Hier moeten we in. Zonder twijfel.quote:Op woensdag 17 september 2014 13:05 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Maakt het wat uit wie van de twee er een eventuele inschattingsfout heeft gemaakt? Of beiden?![]()
Daar was ik het toch ook mee eens, heb je die reactie niet gelezen?quote:Op woensdag 17 september 2014 13:08 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Met de beschrijving op de site die ik gepost heb zou iedereen deze fout maken, ook ervaren hikers. Er staat helemaal niks over rechtsomkeert maken. "The trail" gaat bij het uitzichtpunt gewoon rechtdoor naar beneden staat er. Dus ze wisten dat ze daar goed gingen. Het gaat rechtdoor en het gaat naar beneden. Check! Hier moeten we in. Zonder twijfel.
Hier reageer ik op geruisloos zijn post dat Lisanne mogelijk de fout heeft gemaakt. Dat vind ik nou weer niet nodig om zo te zeggen, aangezien dat niet na te gaan is. Als er een inschattingsfout gemaakt is maakt het niet uit wie dat deed.![]()
Ja, ik steunde je post.quote:Op woensdag 17 september 2014 13:11 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Daar was ik het toch ook mee eens, heb je die reactie niet gelezen?
Hier reageer ik op geruisloos zijn post dat Lisanne moegelijk de fout heeft gemaakt. Dat vind ik nou weer niet nodig om zo te zeggen, aangezien dat niet na te gaan is.![]()
Dit inderdaad. Ongeacht de reden waarom ze niet omgedraaid zijn bij de Mirador.. Dat op zich is geen reden om niet bij die indianen uit te komen of terug te lopen. En van verdwalen ga je nog steeds niet dood.quote:Op woensdag 17 september 2014 13:01 schreef Grijzemassa het volgende:
Helemaal mee eens. Ik denk ook dat de meest geloofwaardige reden van het niet terugkeren is dat ze echt niet wisten dat dat de bedoeling was. Meer toeristen zijn in verwarring gebracht op dat punt.Daarna moet er meer gebeurd zijn zoals een ongeluk of betrokkenheid van derden. Anders waren ze na 1 of 2 dagen wel terug gaan lopen.
Als we ervan uit gaan dat de meiden zélf 112/911 gebeld hebben dan moet er iets gebeurd zijn waardoor zij vertraagd werden maar niet immobiel zijn geraakt gezien de afstand die zij daarna nog hebben afgelegd.
Daarna, later, moet er nog iets zijn gebeurd waardoor/aan zij zijn gestorven. Normale gezonde meiden gaan niet dood aan uitputting en honger in 11 dagen.![]()
De computer van de taalschool is onderzocht en de conclusie was dat zij geen foutieve, incomplete of misleidende informatie hebben gezien. Ik heb daar eerder een link over hier geplaatst.quote:Op woensdag 17 september 2014 13:02 schreef Geruisloos het volgende:
Zoiets simpels als dit kan een onervaren hiker als Lisanne al sterk doen denken dat de trail na de Mirador gewoon doorloopt. (zelfs ervaren hikes zouden de aanname kunnen maken). Mijn vermoeden is dat Kris minder aan de planning heeft gedaan, omdat de kans anders groter was geweest dat ze mensen hierover had aangesproken.
Wat wil je bereiken met je gedachten over wie wat heeft gedaan in de voorbereidingen? Wat is daar de toegevoegde waarde van?![]()
Goede observatie. Zelfs deze misschien wel meest uitgebreide bespreking van het pad laat ruimte voor misverstand. Dan is Lonely Planet met zijn The path winds deep into the forest, though you can turn back at any time eigenlijk nog duidelijker.quote:Op woensdag 17 september 2014 12:33 schreef 11en30 het volgende:
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...![]()
Ik heb nog helemaal geen 100% correcte, complete en niet-misleidende informatie gezien. Dus hoe komen ze aan die conclusie? De kans dat de meiden wel informatie gevonden hebben waar wij in 100 topics nog niet op gestuit zijn lijkt mij verwaarloosbaar klein.quote:Op woensdag 17 september 2014 13:22 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De computer van de taalschool is onderzocht en de conclusie was dat zij geen foutieve, incomplete of misleidende informatie hebben gezien. Ik heb daar eerder een link over hier geplaatst.![]()
Het volgende blijft maar steeds in mijn gedachten hangen:quote:Op woensdag 17 september 2014 03:10 schreef jackie12 het volgende:
Allemaal dikke prima maar zoals ik al zei vind ik t net zo interessant of misschien wel interessanter wat er is gebeurd op 1 april TOT de 1e quebrada en niet alleen er na
Ik ben geen rechercheur maar ik denk dat die bij het begin zou beginnen en niet halverwege.
En bij het begin is bij het begin. Op de ochtend van 1 april.
Mijn stelling was dat tot nu toe er maar van 1 persoon zeker gezegd kan worden dat hij ze gezien heeft op 1 april en dat is F.
Op de bewuste ochtend van 1 april, de een kijkend naar een kaart en de ander hangend in een hangmat.
Ik stel dat ALLE getuigenverklaringen niet kloppen of in ieder geval niet op dat moment van de dag geweest kunnen zijn en daarom onbetrouwbaar.
Ochtend 1 april :
Ze kopen muggenspray
Kris wordt in de beautysalon nog even gemasseerd en heeft voor de laatst keer contact met haar vriend
F ziet ze bij hun hostel
daarna:
Sigrid de lerares van de taalschool zag ze vertrekken om 13.10 uur
kan niet waren ze op de Mirador
Pedro van casa pedro Hij zag ze om 14 uur een verkeerde trail oplopen (sendero alto lino) en na een uur kwamen ze terug en adviseerde hij ze om een taxi of bus terug te nemen.
dan rond 1330 ? stappen ze in de taxi van Leonardo Mastinu.
In deze taxi zitten al 2 Panamese jongeren.
Als de taxichauffeur vraagt waar ze heen willen zeggen ze naar a la entrada El Pianista
nadat de Panamesen ergens anders zijn afgezet zet hij K en L af rond 1340
Nog een keer kan niet waren ze ze bijna bij de 1e quebrada
daarna ziet Martina ze om 15 uur lopen in Boquete terwijl ze bloemen aan het planten is en zegt hen goedendag
kan niet waren ze....?
Dan om 1430 ziet Frank Abidail Rojas ze . (ook pensionhouder) en adviseert ze een taxi of bus te nemen naar Boquete
Nog een keer kan niet
En dan om 1615 ziet Oliva de Kam ze en aangezien het weer begon te betrekken wilde zij hun waarschuwen om niet meer t Pianista te doen
maar ze sprak geen engels dus kon ze dat niet
dan op het einde van de dag ziet Lorenzo Gonzalez ze toen ze op de Pianista langs zijn laatste finca voor de mirador liepen en zag Plinio ze ook op de Pianista nog een keer maar rept ie er niet over als de NOS met hem de route van K en L bewandelt.
Er wordt door Ouder1 gesuggereerd dat de detective die ingehuurd is door zijn vraagstelling deze antwoorden heeft gekregen.
Vind ik ongeloofwaardig.
Pedro die ze 2 keer spreekt, de taxichauffeur die ze bij hem in de buurt oppikt, Sigrid die 3 uur in de war is (ze zou ze wel hebben kunnen zien vertrekken om 10 uur overigens) Oliva de Kam die ze nog wilde waarschuwen omdat het te laat was om de Pianista te bewandelen,Frank die ze adviseert om een taxi terug te nemen naar Boquete,
Enz enz
Ik vind de getuigenverklaringen zo onduidelijk dat ik stel dat het tot nu toe een feit is dat F ze als laatst heeft gezien en totdat iemand komt die zeker weet dat hij hen heeft gezien op een tijdstip die klopt blijf ik het aannemelijk vinden dat F ze 's ochtends niet alleen heeft gezien bij hun hostel maar ze ook mee heeft kunnen nemen.
En dan om het allemaal nog wat logischer te maken..als K en L happy de peppie leken en ze zijn idd wat iedereen nu denkt doorgelopen na de 1e quebrada waarom is t dan zo raar dat F met hun was en dat ze het volste vertrouwen in die man hadden?
Misschien wilde hij ze wel meenemen naar zijn finca bij de 4e kabelbrug (vlakbij Alto Romero waar je WEL met een 4x4 kan komen!) of hen echte indianen wilde laten zien en hun leefomgeving.
En als het waar is wat Geruisloos zegt dat het allemaal veel dichter bij is dan we tot nu toe dachten.
Misschien viel idd 1 van hen wel dodelijk van de kabelbrug en voelde hij zich daar verantwoordelijk voor en heeft F om zijn naam te beschermen wel iets gedaan wat hij nooit voor mogelijk hield.
Allemaal niet vooropgezet maar mensen in nood kunnen rare sprongen maken.
Hij krijgt 5 sterren van Tripadvisor staat bekend als ontzettend aardig en is "The King of the Mountains" en misschien wel de bekendste en populairste man van Boquete
"De ingewijden, die niet met hun naam genoemd willen worden, zien een mogelijk verband met twee mannen voor wie zo'n half jaar geleden uitgebreid werd gewaarschuwd via affiches bij winkels, restaurants en tankstations in de provincie Chiriquí (waarin Boquete ligt, red.).
Lucratieve bezigheid
Het duo zou zich bezighouden met de ontvoering van jongeren voor orgaanhandel. Een lucratieve bezigheid, zeggen de bronnen. 'Voor een gezonde nier zouden bedragen worden betaald tot wel 45.000 Amerikaanse dollar.' ".
http://henhouse.freesmfhosting.com/index.php?action=recent;start=40![]()
Link ging blijkbaar verkeerd, herstel:
http://henhouse.freesmfhosting.com/index.php?action=recent;start=40![]()
Of Lisanne of juist Kris of dat ze beide fouten hebben gemaakt kan invloed hebben op het scenario dat zich heeft afgespeeld.quote:Op woensdag 17 september 2014 13:05 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Maakt het wat uit wie van de twee er een eventuele inschattingsfout heeft gemaakt?
Sommige mensen worden bijvoorbeeld sneller boos dan anderen (en soms blijven ze dat voor langere tijd) en kunnen fouten van iemand anders minder snel accepteren, anderen accepteren juist de situatie en focussen hun energie direct op oplossingen. Aan de hand van hun karakters kan dus worden ingeschat wat voor scenario waarschijnlijker is geweest.
Niet dat dit nu meteen de zaak gaat oplossen, maar ieder klein detail (waaronder dus psychologische factoren) kan mogelijke patronen verklaren.![]()
Gaat mij veel te ver. Om de karakters te bespreken en daar scenario's op te baseren. Niemand die hier mee schrijft heeft ze persoonlijk gekend. Dus is alles volkomen uit de lucht gegrepen dan. Iemand die ze wel persoonlijk gekend zou hebben zou zich daar wrs nog niet eens aan wagen.quote:Op woensdag 17 september 2014 13:38 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Of Lisanne of juist Kris of dat ze beide fouten hebben gemaakt kan invloed hebben op het scenario dat zich heeft afgespeeld.
Sommige mensen worden bijvoorbeeld sneller boos dan anderen (en soms blijven ze dat voor langere tijd), anderen accepteren de situatie en focussen hun energie direct op oplossingen. Aan de hand van hun karakters kan dus worden ingeschat wat voor scenario waarschijnlijker is geweest.
Niet dat dit nu meteen de zaak gaat oplossen, maar ieder klein detail kan mogelijke patronen verklaren.![]()
Hoeft niet uit de lucht gegrepen te zijn. We weten dat Lisanne introvert was en Kris extravert. Lisanne was volgens de ouders bijvoorbeeld erg rustig en op zichzelf, en Kris "was een beetje gek" en kon niet stilzitten. (zie interview RTL Late Night voor meer voorbeelden).quote:Op woensdag 17 september 2014 13:43 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Gaat mij persoonlijk veel te ver. Om de karakters te bespreken en daar scenario's op te baseren. Niemand die hier mee schrijft heeft ze persoonlijk gekend. Dus is alles volkomen uit de lucht gegrepen dan. Iemand die ze wel persoonlijk gekend zou hebben zou zich daar wrs nog niet eens aan wagen.
Introverte en extraverte mensen handelen vaak op verschillende karakteristieke manieren. En ik ben van mening dat een dergelijk gegeven meegewogen kan worden in scenario's, om de waarschijnlijkheid ervan te toetsen.![]()
Die info was me al bekend. Maar vind het gewoon te ver gaan.quote:Op woensdag 17 september 2014 13:46 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Hoeft niet uit de lucht gegrepen te zijn. We weten dat Lisanne introvert was en Kris extravert. Lisanne was volgens de ouders bijvoorbeeld erg op zichzelf, en Kris "was een beetje gek" en kon niet stilzitten. (zie interview RTL Late Night voor meer voorbeelden).
Introverte en extraverte mensen handelen vaak op verschillende karakteristieke manieren. En ik ben van mening dat een dergelijk gegeven meegewogen kan worden in scenario's, om de waarschijnlijkheid ervan te toetsen.![]()
Dat en dan bouw je conclusies en 'mogelijke patronen' op aannames die zeer gevoelig liggen. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn kind, een familielid of naaste van mij zo iets is overkomen en dat ik dan geruchten hoor in de trant. Alsof mijn kind schuldig zou zijn en de ander mee heeft getrokken in de dood.. of dat mijn kind DUS niet juist heeft gereageerd op de 'fout' van de ander.. Het zou me kapot maken.quote:Op woensdag 17 september 2014 13:43 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Gaat mij veel te ver. Om de karakters te bespreken en daar scenario's op te baseren. Niemand die hier mee schrijft heeft ze persoonlijk gekend. Dus is alles volkomen uit de lucht gegrepen dan. Iemand die ze wel persoonlijk gekend zou hebben zou zich daar wrs nog niet eens aan wagen.![]()
Waarom? Als een hiker vermist zou zijn, en deze persoon zou bekend staan als een "waaghals" die de grenzen opzoekt, dan is de kans toch veel groter dat hij het pad zou verlaten voor wat extra adrenaline, en dat daar vervolgens iets mis kan zijn gegaan?quote:Op woensdag 17 september 2014 13:48 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Die info was me al bekend. Maar vind het gewoon te ver gaan.
Het lijkt me heel logisch dat je die info meeneemt in een eventueel scenario.![]()
Iedereen die introvert is, is precies hetzelfde? En iedereen die extrovert is ook?quote:Op woensdag 17 september 2014 13:46 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Hoeft niet uit de lucht gegrepen te zijn. We weten dat Lisanne introvert was en Kris extravert. Lisanne was volgens de ouders bijvoorbeeld erg rustig en op zichzelf, en Kris "was een beetje gek" en kon niet stilzitten. (zie interview RTL Late Night voor meer voorbeelden).
Ik vind het onzinnig om scenario's te baseren op wat iemand logischerwijs zou doen zonder verdere informatie te hebben. Op een gewone dag doet iedereen alleen wat een ander over het algemeen logisch vindt? Hoe vaak zeg je zelf niet in bepaalde situaties; goh, doe jij dat zo? Of dat had ik niet van jou verwacht! Of he dat zie ik heel anders!
We weten te weinig van de karakters van de meiden, behalve wat algemene info.
Je moet iemand heel goed kennen om in te kunnen schatten hoe ze handelen en reageren in bepaalde situaties.![]()
De ouders gaan zelf dit pad op door een karakterbeschrijving te geven en daar hun scenario op te baseren.
Maar goed hun info over hoe zij hun kind zelf (menen te) kennen lijkt mij sowieso onbetrouwbaar en dus onbruikbaar.![]()
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat introverte en extraverte mensen op verschillende karakteristieke manieren handelen. Introverte mensen zijn vaak rustiger en op zichzelf, extraverte mensen meestal uitbundiger en eerder geneigd contact met anderen te zoeken. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te nomen.quote:Op woensdag 17 september 2014 13:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Iedereen die introvert is, is precies hetzelfde? En iedereen die extrovert is ook?
Hier zijn talloze studies van en valt dus niet te ontkennen.![]()
Ik zie er ook werkelijk het nut niet van in. Dan krijg je: En toen deed zij dit want zij is...en toen reageerde de andere zo want ze is..
Allemaal sensatie en onnodig kwetsend, net als die extreem gedramatiseerde scenario's die we een tijd geleden voor onze kiezen kregen.
Gewoon een zakelijke uitleg van wat je denkt dat gebeurd kan zijn heeft die poespas niet nodig.![]()
Ik denk dat iedereen wel weet wat introvert en extravert is. Maar binnen die begrippen zijn eindeloze variaties.quote:Op woensdag 17 september 2014 13:56 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat introverte en extraverte mensen op verschillende karakteristieke manieren handelen. Introverte mensen zijn vaak rustiger en op zichzelf, extraverte mensen meestal uitbundiger en eerder geneigd contact met anderen te zoeken. Daar zijn talloze studies van en valt niet te ontkennen.![]()
quote:Op woensdag 17 september 2014 13:57 schreef Ouder1 het volgende:
Ik zie er ook werkelijk het nut niet van in. Dan krijg je: En toen deed zij dit want zij is...en toen reageerde de andere zo want ze is..
Allemaal sensatie en onnodig kwetsend, net als die extreem gedramatiseerde scenario's die we een tijd geleden voor onze kiezen kregen.
Gewoon een zakelijke uitleg van wat je denkt dat gebeurd kan zijn heeft die poespas niet nodig.![]()
Maar als je gaat nazoeken hoe dat nu zit met die beweerde criminele orgaanroof in Chiriquí, dan vind je veel sensationele geruchten en berichten over "mogelijke" gevallen van orgaanhandel, maar slechts één naam van een mogelijk slachtoffer, n.l. Aira Guerra, die eind 2012 werd vermoord. Het Panamese equivalent van ons NFI, IMELCF, heeft in juni 2013 vastgesteld dat zij niet het slachtoffer is geworden van orgaanroof. Als er organen worden geroofd moeten er ook slachtoffers zijn, maar daar is nergens iets over te vinden. Broodje aap dus.quote:Op woensdag 17 september 2014 13:39 schreef gynaika het volgende:
Nogmaals de link:
http://henhouse.freesmfhosting.com/index.php?action=recent;start=40Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...![]()
Die begrippen zijn niet heel zwart-wit en je hebt er zeg maar verschillende levels van. Dat zal ook vast wel gebleken zijn uit die studies.quote:Op woensdag 17 september 2014 13:56 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat introverte en extraverte mensen op verschillende karakteristieke manieren handelen. Introverte mensen zijn vaak rustiger en op zichzelf, extraverte mensen meestal uitbundiger en eerder geneigd contact met anderen te zoeken. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te nomen.
Hier zijn talloze studies van en valt dus niet te ontkennen.![]()
Natuurlijk mag je wel de karakters meenemen in je scenario maar ik denk niet dat ouders een goede bron zijn voor objectieve informatie daaromtrent.![]()
Volgens mij zijn psychologische analyses helemaal niet zo ongebruikelijke bij dit soort zaken. Dus ik begrijp de ophef niet zo, en dat we hier echt niets aan zouden hebben.
Helemaal als je ziet dat er in ieder topic opnieuw vlekken en vormen van zogenaamde poppetjes uit drie vierkante pixels worden gehaald en daar vervolgens uren over gediscussieerd wordt. En dat we daar dus wél iets aan hebben.
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk, en wellicht dat we onze focus op andere zaken moeten houden.![]()
Hier was ik gebleven.quote:Op woensdag 17 september 2014 13:19 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Ongeacht de reden waarom ze niet omgedraaid zijn bij de Mirador.. Dat op zich is geen reden om niet bij die indianen uit te komen of terug te lopen. En van verdwalen ga je nog steeds niet dood.
Als we ervan uit gaan dat de meiden zélf 112/911 gebeld hebben dan moet er iets gebeurd zijn waardoor zij vertraagd werden maar niet immobiel zijn geraakt gezien de afstand die zij daarna nog hebben afgelegd.
Daarna, later, moet er nog iets zijn gebeurd waardoor/aan zij zijn gestorven. Normale gezonde meiden gaan niet dood aan uitputting en honger in 11 dagen.
Precies ook mijn gedachte vandaag. Een gezonde jonge meid gaat niet zomaar dood daar.![]()
Is er echt goed uitgezocht of P. echt niet op de berg was 1 april? Eerst zegt hij in een interview dat hij ze misschien heeft gezien en later zegt hij er geen woord meer over. De foto's die gemaakt zijn door zowel hem als de meiden tonen zo een sterke gelijkenis dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat hij daar ook was.....met de meiden. Op de foto's van de meisjes zie je dat de lucht heel snel veranderd het is heel goed denkbaar dat P. zijn foto's, het zijn er twee net na elkaar geschoten in mijn optiek, een kwartier voor of na de meisjes heeft gemaakt. Na een pauze misschien. Ik heb de foto's even naast elkaar gelegd. Wat is jullie mening over P? En wat over die foto's? Je moet even openen om de hele foto te zien.![]()
![]()
Mee eens.quote:Op woensdag 17 september 2014 13:43 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Gaat mij veel te ver. Om de karakters te bespreken en daar scenario's op te baseren. Niemand die hier mee schrijft heeft ze persoonlijk gekend. Dus is alles volkomen uit de lucht gegrepen dan. Iemand die ze wel persoonlijk gekend zou hebben zou zich daar wrs nog niet eens aan wagen.![]()
ZIjn er misschien slimmeriken die dit aan de EXIF-tijdstippen kunnen zien.......??quote:Op woensdag 17 september 2014 14:23 schreef ToniB het volgende:
Is er echt goed uitgezocht of P. echt niet op de berg was 1 april? Eerst zegt hij in een interview dat hij ze misschien heeft gezien en later zegt hij er geen woord meer over. De foto's die gemaakt zijn door zowel hem als de meiden tonen zo een sterke gelijkenis dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat hij daar ook was.....met de meiden. Op de foto's van de meisjes zie je dat de lucht heel snel veranderd het is heel goed denkbaar dat P. zijn foto's, het zijn er twee net na elkaar geschoten in mijn optiek, een kwartier voor of na de meisjes heeft gemaakt. Na een pauze misschien. Ik heb de foto's even naast elkaar gelegd. Wat is jullie mening over P? En wat over die foto's? Je moet even openen om de hele foto te zien.
[ afbeelding ]![]()
Dat zou goed een reden kunnen zijn maar wat ik al eerder postte, wat maakt het uit wat de reden is?quote:Op woensdag 17 september 2014 12:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik vind de denkbeelden hier vaak nog hilarischer dan de scenario's.
Maar als ik het goed begrijp zou jij je druk gaan maken over een normale korte broek die je al een week aan hebt.. als je verdwaald bent of enigszins anders in de problemen zou zitten? Na een week zonder voedsel en onderdak zou dat mij mijn reet roesten en wel het laatste zijn waar ik me druk om zou maken en energie aan zou verspillen door die broek een wasbeurt te geven.
Zou ik echter ongesteld zijn geworden dan is dat wel een ander verhaal..
Ongesteld zouden ze dan toch wel zijn geworden, of ze nou verdwaald of ontvoerd waren. Dat bedoel ik er mee.![]()
Nou ja zegquote:Op woensdag 17 september 2014 13:56 schreef 11en30 het volgende:
De ouders gaan zelf dit pad op door een karakterbeschrijving te geven en daar hun scenario op te baseren.
Maar goed hun info over hoe zij hun kind zelf (menen te) kennen lijkt mij sowieso onbetrouwbaar en dus onbruikbaar.![]()
Tuurlijk, een stel wildvreemden op een forum kennen hun kinderen beter dan de ouders zelf.
![]()
quote:Op woensdag 17 september 2014 14:05 schreef 11en30 het volgende:
Natuurlijk mag je wel de karakters meenemen in je scenario maar ik denk niet dat ouders een goede bron zijn voor objectieve informatie daaromtrent.![]()
![]()
De kinderen, de schoenen van de kinderen, het pad waar de ouders op gelopen hebben, de websites die de ouders hebben gezien en het telefoon bereik waar de ouders geweest zijn. 'We' weten het allemaal beter hier dan de ouders.quote:Op woensdag 17 september 2014 14:33 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou ja zeg![]()
Tuurlijk, een stel wildvreemden op een forum kennen hun kinderen beter dan de ouders zelf.
![]()
![]()
Ik vraag me af waarom een gids foto's van dat uitzicht gaat maken. Vind ik raar.quote:Op woensdag 17 september 2014 14:23 schreef ToniB het volgende:
Wat is jullie mening over P? En wat over die foto's?
[ afbeelding ]![]()
dat is een grapje van mig, als verklaring waarom de rugzak zo schoon is na weken in de rivier / de jungle te hebben gelegen.quote:Op woensdag 17 september 2014 12:44 schreef 11en30 het volgende:
Als de rugtas een wasmachine in is geweest (is dat echt zo![]()
Ok ik dacht al huh.quote:Op woensdag 17 september 2014 15:00 schreef Marrije het volgende:
[..]
dat is een grapje van mig, als verklaring waarom de rugzak zo schoon is na weken in de rivier / de jungle te hebben gelegen.![]()
![]()
Hrmmm die foto van Kris op de Mirador, de enige zonder metadata... is ook de enige met een afwijkende resolutie.quote:Op woensdag 17 september 2014 14:23 schreef ToniB het volgende:
Is er echt goed uitgezocht of P. echt niet op de berg was 1 april?
Op de foto's van de meisjes zie je dat de lucht heel snel veranderd het is heel goed denkbaar dat P. zijn foto's, het zijn er twee net na elkaar geschoten in mijn optiek, een kwartier voor of na de meisjes heeft gemaakt. Na een pauze misschien. Ik heb de foto's even naast elkaar gelegd. Wat is jullie mening over P? En wat over die foto's? Je moet even openen om de hele foto te zien.
[ afbeelding ]
Ik schreef eerder al dat de landscape foto's allemaal 180 dpi zijn, in het JFIF veld (exif data voor JPEG).. en de portrait foto's allemaal 96 dpi.
Maar deze van Kris is slechts 72 dpi en past dus niet in de regelmatige reeks, wat echt heel opmerkelijk is.
Deze foto zou 180 dpi moeten zijn, metadata of niet en ook als je er wat voor bewerkingen dan ook op loslaat: de Canon Powershot maakte in deze serie maar twee types foto's en dit is wel een hele aparte afwijking,
Ook worden op de foto van Kris op de Mirador details van het landschap anders geinterpreteerd, worden de kleuren wat anders ingevuld (al rekening houdend met de betrokken lucht).
Kan het zijn dat deze foto met een andere camera is gemaakt?
Hij is ook niet terug te vinden in de gallerijfoto's van Nexpanama en TVN2, maar is afkomstig van een andere bron, D. Abrego.
Dus of, het kan de eerste bekende foto zijn van een van de telefoons, of de camera behoort aan een derde toe. Dat is dan mijn inschatting.
Overigens is de "Mirador" geen officiele benaming voor de top van de Pianista, dat betekent gewoon uitkijkpunt, of uitkijktoren, en andere trails kennen allemaal wel zo'n mirador, zoals op de foto van de Sendero Los Quetzales die Marrije postte: de Mirador La Roca.
[ Bericht 0% gewijzigd door Perico op 17-09-2014 15:36:08 ]![]()
Waarom? Misschien maakte hij wel foto's op verzoek of voor een nieuwe folder. Of gewoon omdat hij het zelf ook nog steeds een fascinerend uitzicht vindt. Zoveel redenen te bedenken.quote:Op woensdag 17 september 2014 14:43 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Ik vraag me af waarom een gids foto's van dat uitzicht gaat maken. Vind ik raar.![]()
Geweldig dit.quote:Op woensdag 17 september 2014 15:25 schreef Perico het volgende:
[..]
Hrmmm die foto van Kris op de Mirador, de enige zonder metadata... is ook de enige met een afwijkende resolutie.
Ik schreef eerder al dat de landscape foto's allemaal 180 dpi zijn, in het JFIF veld (exif data voor JPEG).. en de portrait foto's allemaal 96 dpi.
Maar deze van Kris is slechts 72 dpi en past dus niet in de regelmatige reeks, wat echt heel opmerkelijk is.
Deze foto zou 180 dpi moeten zijn, metadata of niet en ook als je er wat voor bewerkingen dan ook op loslaat: de Canon Powershot maakte in deze serie maar twee types foto's en dit is wel een hele aparte afwijking,
Ook worden op de foto van Kris op de Mirador details van het landschap anders geinterpreteerd, worden de kleuren wat anders ingevuld (al rekening houdend met de betrokken lucht).
Hij is ook niet terug te vinden in de gallerijfoto's van Nexpanama en TVN2, maar is afkomstig van een andere bron.
Dus of, het kan de eerste bekende foto zijn van een van de telefoons, of de camera behoort aan een derde toe. Dat is dan mijn inschatting.
Overigens is de "Mirador" geen officiele benaming voor de top van de Pianista, dat betekent gewoon uitkijkpunt, of uitkijktoren, en andere trails kennen allemaal wel zo'n mirador, zoals op de foto van de Sendero Los Quetzales die Marrije postte: de Mirador La Roca.
Zijn de iPhone 4s/Samsung Lisanne 96/72 dpi? En als er meerdere camera's in het spel zijn, hoezo is dit dan niet eerder ontdekt? Is de overige EXIF data van die afwijkende foto's dan wél aan de Canon gerelateerd? Ik zie nu dat daar geen metadata in zit.
[ Bericht 2% gewijzigd door Geruisloos op 17-09-2014 15:38:21 ]![]()
Dit is wel eerder ontdekt. We hebben hier heel lang over gepost, maar de meeste mensen hier werden er kriegel van en wilde het er niet meer over hebben. Ik postte weken geleden al dat die foto met een andere camera is gemaakt, mr. Ping heeft het uitgezocht. Een conclusie was toen ook dat er mogelijk iemand anders bij ze was op de mirador. Of we missen een camera.quote:Op woensdag 17 september 2014 15:29 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Geweldig dit.
Is iPhone 4s 96/72 dpi? En als er meerdere camera's in het spel zijn, hoezo is dit dan niet eerder ontdekt? Is de overige EXIF data van die afwijkende foto's dan wél aan de Canon gerelateerd? Ik zie nu dat daar geen metadata in zit.
[ Bericht 2% gewijzigd door Grijzemassa op 17-09-2014 15:45:28 ]![]()
We hebben metadata van de Schiphol-foto. Die is gemaakt met een Casio EX-Z550, en die fotografeert ook in 72 dpi.
Maar ik ga ervanuit dat die camera van een familielid is en niet is meegegaan naar Panama.![]()
Interessante gedachte. Het zou verklaren waarom hij niet in de gewone nummering is opgenomen.quote:Op woensdag 17 september 2014 15:25 schreef Perico het volgende:
[..]
Kan het zijn dat deze foto met een andere camera is gemaakt?Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...![]()
Een iPhone 4s maakt steevast foto's in 3264 x 2448 pixels.quote:Op woensdag 17 september 2014 15:29 schreef Geruisloos het volgende:
Geweldig dit.
Zijn de iPhone 4s/Samsung Lisanne 96/72 dpi?
Dpi heeft overigens alleen invloed op het uitprinten van foto's. Als jij per se 300 dots per inch wil hebben als scherpte, dan kun je dan uitrekenen hoe groot je maximaal de foto kunt laten afdrukken.
Maar in deze reeks is het van belang als regelmaat van de camera. Die doet maar dingen op 2 manieren: 180 dpi teruggerekend, voor landscape, en 96 dpi voor portrait.
Een afwijking, duidt op een ander toestel, zoals Grijzemassa nu ook al aangeeft. Dat mensen er kriegel van zijn geworden, is dan van secundair belang, want hoe belangrijk is het wel niet als werkhypothese, dat er een ander toestel of mogelijk dus een derde iemand in het spel is.![]()
quote:Op woensdag 17 september 2014 15:43 schreef Perico het volgende:
[..]
Een iPhone 4s maakt steevast foto's in 3264 x 2448 pixels.
Dpi heeft overigens alleen invloed op het uitprinten van foto's. Als jij per se 300 dots per inch wil hebben als scherpte, dan kun je dan uitrekenen hoe groot je maximaal de foto kunt laten afdrukken.
Maar in deze reeks is het van belang als regelmaat van de camera. Die doet maar dingen op 2 manieren: 180 dpi teruggerekend, voor landscape, en 96 dpi voor portrait.
Een afwijking, duidt op een ander toestel, zoals Grijzemassa nu ook al aangeeft. Dat mensen er kriegel van zijn geworden, is dan van secundair belang, want hoe belangrijk is het wel niet als werkhypothese, dat er een ander toestel en mogelijk dus een derde iemand in het spel is.![]()
Weten we wat voor mobiel Lisanne precies had? Dan kunnen we kijken wat de specs van die camera zijn.![]()
We hebben een paar foto's van hun mobiel, maar daar zitten vrijwel geen metadata in.quote:Op woensdag 17 september 2014 15:40 schreef schuschuho het volgende:
Misschien een domme vraag maar zijn er geen foto's gemaakt met hun mobiel?
Ik heb er een van 72 dpi gevonden. Even kijken of ik hem op internet kan terugvinden.![]()
Het meest waarschijnlijke is dat de foto door Lisanne is gemaakt met haar mobiel.
Anders zouden de ouders het wel verdacht hebben gevonden een extra camera in de rugtas te hebben aangetroffen.
Óf er zijn foto's op de geheugenkaart gezet. De geroemde camera-manipulatie-door-derden-theorie. Maar de kans lijkt me gering, hoewel niet onmogelijk.![]()
Stonden daar niet meer foto's op dan? Ik heb de mijne altijd bomvol staan.quote:Op woensdag 17 september 2014 15:52 schreef Geruisloos het volgende:
Het meest waarschijnlijke is dat de foto door Lisanne is gemaakt met haar mobiel.
Anders zouden de ouders het wel verdacht hebben gevonden een extra camera in de rugtas te hebben aangetroffen.![]()
Dit is hem, 72 dpi:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op woensdag 17 september 2014 15:53 schreef Domnivoor het volgende:
Dit is hem, 72 dpi:En op het beginscherm staat toch ook vaak een foto?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Mee eens, maar toch wel gek dat je een foto met je mobiel maakt terwijl je je camera al bij de hand hebt.quote:Op woensdag 17 september 2014 15:52 schreef Geruisloos het volgende:
[...]![]()
Maar dit is minder gek dan alle andere scenario's.quote:Op woensdag 17 september 2014 15:55 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Mee eens, maar toch wel gek dat je een foto met je mobiel maakt terwijl je je camera al bij de hand hebt.![]()
Mee eens!quote:Op woensdag 17 september 2014 15:57 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Maar dit is minder gek dan alle andere scenario's.![]()
![]()
Maar zelfs de ouders hebben nog niet de info uit de gegevens, Panama ook niet. Dus hoe komt dan een foto uit de mobiel van de trail die dag op het internet?quote:Op woensdag 17 september 2014 15:55 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Mee eens, maar toch wel gek dat je een foto met je mobiel maakt terwijl je je camera al bij de hand hebt.![]()
De foto kan met dezelfde telefoon vanaf de Mirador naar familie gestuurd zijn.quote:Op woensdag 17 september 2014 16:00 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar zelfs de ouders hebben nog niet de info uit de gegevens, Panama ook niet. Dus hoe komt dan een foto uit de mobiel van de trail die dag op het internet?
Dat verklaart waarom Stephan die middag een berichtje ontving.
En het verklaart waarom Plinio een paar dagen later op dezelfde plek een foto gemaakt heeft. Hij was toen al op de hoogte van de vermissing.
Edit: het verklaart meteen waarom er ook met de mobiel wordt gefotografeerd![]()
![]()
Hoewel Stephan van Kris haar mobiel een bericht ontving toch?quote:Op woensdag 17 september 2014 16:04 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
De foto kan met dezelfde telefoon vanaf de Mirador naar familie gestuurd zijn.
En het verklaart waarom Plinio een paar dagen later op dezelfde plek een foto gemaakt heeft. Hij was toen al op de hoogte van de vermissing.
Edit: het verklaart meteen waarom er ook met de mobiel wordt gefotografeerd![]()
![]()
Kan best zijn dat met camera ook foto is genomen. Doe ik zelf ook wel 's, eentje om met mobiel door te sturen, en andere voor het 'foto-album'quote:Op woensdag 17 september 2014 15:55 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Mee eens....echter is het wellicht niet verstandig dat wij dat hier op het forum nadrukkelijk meenemen in 'onze' scenario's.quote:Op woensdag 17 september 2014 13:53 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Waarom? Als een hiker vermist zou zijn, en deze persoon zou bekend staan als een "waaghals" die de grenzen opzoekt, dan is de kans toch veel groter dat hij het pad zou verlaten voor wat extra adrenaline, en dat daar vervolgens iets mis kan zijn gegaan?
Het lijkt me heel logisch dat je die info meeneemt in een eventueel scenario.
Er zijn hier namelijk een paar users actief die nogal eens in de verleiding komen om zonder enige schaamte mensen als schuldige neer te zetten. Om te voorkomen dat men hier straks K of L openlijk als schuldige wegzet voor hetgeen er mis is gegaan is (denk ik) weinig zinvol.![]()
quote:Op woensdag 17 september 2014 16:20 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Mee eens....echter is het wellicht niet verstandig dat wij dat hier op het forum nadrukkelijk meenemen in 'onze' scenario's.
Er zijn hier namelijk een paar users actief die nogal eens in de verleiding komen om zonder enige schaamte mensen als schuldige neer te zetten. Om te voorkomen dat men hier straks K of L openlijk als schuldige wegzet voor hetgeen er mis is gegaan is (denk ik) weinig zinvol.![]()
Mijn eerste indruk toen ik voor het eerst die foto van Kris zag was inderdaad ook dat dit wellicht afkomstig is van een andere bron, in dit geval één van hun telefoons. Dit omdat ik de kwaliteit/kleur van deze foto nogal vind afwijken t.o.v. de andere foto's.quote:Op woensdag 17 september 2014 15:25 schreef Perico het volgende:
[..]
Hrmmm die foto van Kris op de Mirador, de enige zonder metadata... is ook de enige met een afwijkende resolutie.
......
Hij is ook niet terug te vinden in de gallerijfoto's van Nexpanama en TVN2, maar is afkomstig van een andere bron, D. Abrego.
Dus of, het kan de eerste bekende foto zijn van een van de telefoons, of de camera behoort aan een derde toe. Dat is dan mijn inschatting.![]()
Misschien moeten we het gewoon laten voor wat het is. Twee dames zijn er gestorven in de jungle, en wij zullen nooit zeker weten wat de precieze doodsoorzaak is geweest. Er gaan talloze mensen plots dood aan een arbeidsongeval, of medische kwaal, of raken vermist en nooit meer teruggezien (Natalie Holloway o.a.), waarvan wij niet weten waar ze precies aan dood gingen.
Het zijn toch maar twee dames, al waren ze in de bloei van hun leven, dan nog, er gebeurt nou eenmaal veel ergere kwaad in deze wereld. Er zijn vele grotere problemen gaande, en al deze aandacht voor deze specifieke zaak is misschien een onterechte verspilling van onze tijd.
Als het om relevantie voor de veiligheid gaat voor de gemiddelde westerling hoe vaak komt een van jullie in de jungle, en dan in zo'n land als Panama? Bijna nooit dus. Dus is deze ook niet bepaald relevant.
Het enige wat we blijven doen is speculeren, en al is het wel leuk om scenarioschrijver te worden, kun je dat dus beter doen via andere kanalen.
Just my sixpence...![]()
Ik ook niet.quote:Op woensdag 17 september 2014 16:40 schreef 11en30 het volgende:
Nee hoor ik ben nog lang niet klaar met speculeren.![]()
Je hebt gelijk.quote:Op woensdag 17 september 2014 16:28 schreef mig72 het volgende:
Misschien moeten we het gewoon laten voor wat het is. Twee dames zijn er gestorven in de jungle, en wij zullen nooit zeker weten wat de precieze doodsoorzaak is geweest. Er gaan talloze mensen plots dood aan een arbeidsongeval, of medische kwaal, of raken vermist en nooit meer teruggezien (Natalie Holloway o.a.), waarvan wij niet weten waar ze precies aan dood gingen.
Het zijn toch maar twee dames, al waren ze in de bloei van hun leven, dan nog, er gebeurt nou eenmaal veel ergere kwaad in deze wereld. Er zijn vele grotere problemen gaande, en al deze aandacht voor deze specifieke zaak is misschien een onterechte verspilling van onze tijd.
Als het om relevantie voor de veiligheid gaat voor de gemiddelde westerling hoe vaak komt een van jullie in de jungle, en dan in zo'n land als Panama? Bijna nooit dus. Dus is deze ook niet bepaald relevant.
Het enige wat we blijven doen is speculeren, en al is het wel leuk om scenarioschrijver te worden, kun je dat dus beter doen via andere kanalen.
Just my sixpence...
Ik ga nog verder - uiteindelijk gaan we allemaal dood, dus het gehele leven heeft eigenlijk totaal geen nut. Ook niet voor even, want op de wat langere termijn zal de mens als soort zonder twijfel geheel uitsterven (net als alle andere soorten).
Zelfs de aarde zal toch binnen 5 miljard jaar geheel zijn verdwenen, opgeslokt door de stervende zon of iets van dien aard.
Alles wat we doen is volkomen nutteloos en zonder doel. Lucht en leegte.![]()
Maar je moet wel leven. Je was niet voor niets op aarde geboren. Dus je moet er iets van maken. Ik weet niet of je een spirituele kant kent, ik wel, en dan attribueer ik dit aan God, dat we ons doel moeten dienen door te overleven.quote:Op woensdag 17 september 2014 16:50 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
Ik ga nog verder - uiteindelijk gaan we allemaal dood, dus het gehele leven heeft eigenlijk totaal geen nut. Ook niet voor even, want op de wat langere termijn zal de mens als soort zonder twijfel geheel uitsterven (net als alle andere soorten).
Zelfs de aarde zal toch binnen 5 miljard jaar geheel zijn verdwenen, opgeslokt door de stervende zon of iets van dien aard.
Alles wat we doen is volkomen nutteloos en zonder doel. Lucht en leegte.
Wat mij betreft is het doel van het leven om te genieten. Zoveel mogelijk van alles om je heen, omdat wij inderdaad allemaal gaan sterven en alles is nietig en vluchtig op den duur bekeken.![]()
![]()
Nog even toch terug komen op P. De foto's in zijn fb map uploads van mobiel zijn niet allemaal met een mobiel gemaakt maar wel via mobiel geupload. Geen mobiel maakt zulke scherpe close up foto's bij mijn weten.
Zou het kunnen, hypothetisch, dat hij een foto van de camera van de meisjes heeft geplukt? Kan dit?![]()
Wie is P alweer? DIt is toch weer het nadeel van zulk streng censuurbeleid. Men komt niet meer duidelijk over.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:04 schreef ToniB het volgende:
Nog even toch terug komen op P. De foto's in zijn fb map uploads van mobiel zijn niet allemaal met een mobiel gemaakt maar wel via mobiel geupload. Geen mobiel maakt zulke scherpe close up foto's bij mijn weten.
Zou het kunnen, hypothetisch, dat hij een foto van de camera van de meisjes heeft geplukt? Kan dit?![]()
Nee, we gaan hier geen achternamen noemen. Zoals je heel goed weet.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:05 schreef mig72 het volgende:
[..]
Wie is P alweer? DIt is toch weer het nadeel van zulk streng censuurbeleid. Men komt niet meer duidelijk over.![]()
Censuurbeleid,quote:Op woensdag 17 september 2014 17:05 schreef mig72 het volgende:
[..]
Wie is P alweer? DIt is toch weer het nadeel van zulk streng censuurbeleid. Men komt niet meer duidelijk over..
Stel je niet aan joh.![]()
Nog beter, ik ken niet eens zijn voornaam. En weet dus in het geheel niet over wie wij mee te maken krijgen.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:10 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, we gaan hier geen achternamen noemen. Zoals je heel goed weet.![]()
Wat is het dan?quote:Op woensdag 17 september 2014 17:11 schreef Specularium het volgende:
[..]
Censuurbeleid,.
Stel je niet aan joh.![]()
die andere gidsquote:Op woensdag 17 september 2014 17:05 schreef mig72 het volgende:
[..]
Wie is P alweer? DIt is toch weer het nadeel van zulk streng censuurbeleid. Men komt niet meer duidelijk over.![]()
Bijna alles kán. Dus die vraag op zichzelf is niet zo interessant. Wat is je scenario?quote:Op woensdag 17 september 2014 17:04 schreef ToniB het volgende:
Dit komt niet goed over binnen de context van een topic over 2 meisjes die niet overleefd hebben.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:02 schreef mig72 het volgende:
[..]
dat we ons doel moeten dienen door te overleven.![]()
Voor iemand die niets meer met dit topic te maken wil hebben kom je toch nog wel belangstellend over.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:12 schreef mig72 het volgende:
[..]
Nog beter, ik ken niet eens zijn voornaam. En weet dus in het geheel niet over wie wij mee te maken krijgen.![]()
Nou ja het was misschien een beetje ongelukkig verwoord. Ik bedoelde door door te gaan met leven, in de zin van geen zelfmoord plegen, of alles stop zetten of een nihilistiche benadering aannemen.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:13 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dit komt niet goed over binnen de context van een topic over 2 meisjes die niet overleefd hebben.![]()
Dat is toch een aparte kwestie. En ik heb niet gezegd dat ik helemaal niks mee te maken wil hebben. Dat leg je mij in de mond.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:14 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Voor iemand die niets meer met dit topic te maken wil hebben kom je toch nog wel belangstellend over.![]()
Het is goed met je. Stop maar met dit gedoe.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:16 schreef mig72 het volgende:
[..]
Dat is toch een aparte kwestie. En ik heb niet gezegd dat ik helemaal niks mee te maken wil hebben. Dat leg je mij in de mond.![]()
Ik zei dat men bereid moet zijn, en in staat namelijk, om eindelijk als mogelijkheid te accepteren, dat we nooit de precieze doodsoorzaak te weten komen. Oftewel dat wij het kunnen verwerken als zulks en doorgaan met leven.![]()
Ik was ook niet mee begonnen had je mij niet plots uit het niets aangevallen.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:17 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het is goed met je. Stop maar met dit gedoe.
Laten we dan maar verder.![]()
Missing in Panama — A Mystery Deepens
Back in the Spring, I noted here the story of two Dutch students, Kris Kremers and Lisanne Froon, who came to my town of Boquete, Panama, and never made it home. One beautiful April day, they disappeared on a hike near the local volcano, leaving town without a guide and without saying precisely which trail they were taking. Their only companion was “Blue,” the Husky mix who belonged to the hostel where the students were staying. “Blue” returned to Boquete, but, ominously, the girls didn’t.
Lees de rest van deze blog op: http://mostlymystery.com/missing-in-panama-a-mystery-deepens-2/![]()
Ik denk dat de meisjes zeker niet alleen zijn doorgelopen na de Mirador. Er was dus volgens mij iemand bij, P dus én samen met E.G. (familie van FG), . (Als je P. zijn facebook goed doorspit kom je al veel te weten). Er staan vergelijkbare foto's op zijn, E.G., account en heeft ook meegeholpen met de zoektochten.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:13 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Bijna alles kán. Dus die vraag op zichzelf is niet zo interessant. Wat is je scenario?
Vond nog een foto die volgens mij ook op die top gemaakt.
-weg-
[ Bericht 16% gewijzigd door Lavenderr op 17-09-2014 17:32:22 ]![]()
Honden hebben een goed overlevingsinstinct vergeleken met de mens.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:25 schreef Domnivoor het volgende:
Back in the Spring, I noted here the story of two Dutch students, Kris Kremers and Lisanne Froon, who came to my town of Boquete, Panama, and never made it home. One beautiful April day, they disappeared on a hike near the local volcano, leaving town without a guide and without saying precisely which trail they were taking. Their only companion was “Blue,” the Husky mix who belonged to the hostel where the students were staying. “Blue” returned to Boquete, but, ominously, the girls didn’t.
Lees de rest van deze blog op: http://mostlymystery.com/missing-in-panama-a-mystery-deepens-2/
En twee, het lijkt me raar dat ze zonder gids achter de Mirador zouden stappen.![]()
Omdat het suggestief is in combinatie met je post.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:33 schreef ToniB het volgende:
waarom is die foto nou weggehaald? Moet ik er een balkje voor zetten?
Lees de topicpointer nog eens.![]()
Ok, prima. Maar wat is je scenario?quote:Op woensdag 17 september 2014 17:28 schreef ToniB het volgende:
[..]
Ik denk dat de meisjes zeker niet alleen zijn doorgelopen na de Mirador. Er was dus volgens mij iemand bij, P dus én samen met E.G. (familie van FG), . (Als je P. zijn facebook goed doorspit kom je al veel te weten). Er staan vergelijkbare foto's op zijn, E.G., account en heeft ook meegeholpen met de zoektochten.
-weg-![]()
Kun je eens kappen met verdachtmakingen, tenzij je ondersteunend bewijs hebt?quote:Op woensdag 17 september 2014 17:28 schreef ToniB het volgende:
[..]
Ik denk dat de meisjes zeker niet alleen zijn doorgelopen na de Mirador. Er was dus volgens mij iemand bij, P dus én samen met E.G. (familie van FG), . (Als je P. zijn facebook goed doorspit kom je al veel te weten). Er staan vergelijkbare foto's op zijn, E.G., account en heeft ook meegeholpen met de zoektochten.
-weg-Make my day!![]()
"the Boquete herbalist who’s been branded a possible serial killer."quote:Op woensdag 17 september 2014 17:25 schreef Domnivoor het volgende:
Lees de rest van deze blog op: http://mostlymystery.com/missing-in-panama-a-mystery-deepens-2/
Over wie gaat dit?![]()
Excuse moi. Ik wilde alleen aantonen dat hij wel vaker daar komt en dat dit ,op de foto's die we al kennen na, de enige foto is die ook op dat punt is genomen.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:35 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Omdat het suggestief is in combinatie met je post.
Lees de topicpointer nog eens.![]()
de foto op de topquote:Op woensdag 17 september 2014 17:36 schreef agter het volgende:
[..]
Kun je eens kappen met verdachtmakingen, tenzij je ondersteunend bewijs hebt?![]()
mag ik de link in dm?quote:Op woensdag 17 september 2014 17:33 schreef ToniB het volgende:
waarom is die foto nou weggehaald? Moet ik er een balkje voor zetten? Mag een link wel?![]()
voel je vooral niet verplicht om met een heel scenario op de proppen te komen.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:42 schreef ToniB het volgende:
[..]
Excuse moi. Ik wilde alleen aantonen dat hij wel vaker daar komt en dat dit ,op de foto's die we al kennen na, de enige foto is die ook op dat punt is genomen.![]()
Ik begrijp de censuur niet. Ook omdat Lavenderr eerder verklaard heeft hier niet als mod te zijn.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:42 schreef ToniB het volgende:
[..]
Excuse moi. Ik wilde alleen aantonen dat hij wel vaker daar komt en dat dit ,op de foto's die we al kennen na, de enige foto is die ook op dat punt is genomen.![]()
Lijkt mij van belang dat Perico die foto krijgt voor een technische analyse/vergelijking.![]()
dat is op zn minst frappant, bewijs niet, maar zou een aanwijzing kunnen zijn.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:43 schreef SAJ het volgende:
[..]
Hou toch op zeg, wat is dat nou voor bewijs?![]()
Dat ie kennelijk ooit op de top geweest is, is een aanwijzing?quote:Op woensdag 17 september 2014 17:49 schreef Marrije het volgende:
[..]
dat is op zn minst frappant, bewijs niet, maar zou een aanwijzing kunnen zijn.
Ik vat hem even niet...Make my day!![]()
Foto's genomen vanaf vrijwel exact dezelfde plaats neem ik aan dat ze bedoelen, maar wellicht had hij die foto al gezien, zoals ook door iemand geopperd. Als dat niet het geval is, dan zou het idd wel heel toevallig zijn.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:50 schreef agter het volgende:
[..]
Dat ie kennelijk ooit op de top geweest is, is een aanwijzing?
Ik vat hem even niet...
Vond het ook wel toevallig dat in alle foto's (van zowel K en L) die 2 weiden (of open vlaktes) op de berg helemaal links stonden, misschien is het ook wel iets dat veel mensen automatisch doen, waardoor de foto's dus op elkaar lijken?![]()
Misschien wilden ze zeggen dat hij uitgerekend op exact hetzelfde punt op de berg als de meisjes, binnen een recent tijdperk van hun verdwijning, gezien is.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:50 schreef agter het volgende:
[..]
Dat ie kennelijk ooit op de top geweest is, is een aanwijzing?
Ik vat hem even niet...![]()
Zelfs een volledig uitgespeld antwoord op die vraag zou jou niets zeggen.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:05 schreef mig72 het volgende:
[..]
Wie is P alweer? DIt is toch weer het nadeel van zulk streng censuurbeleid. Men komt niet meer duidelijk over.Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...![]()
precies, zelfde wolken ookquote:Op woensdag 17 september 2014 17:52 schreef Jimbo_12 het volgende:
[..]
Foto's genomen vanaf vrijwel exact dezelfde plaats neem ik aan dat ze bedoelen, maar wellicht had hij die foto al gezien, zoals ook door iemand geopperd. Als dat niet het geval is, dan zou het idd wel heel toevallig zijn.
Vond het ook wel toevallig dat in alle foto's (van zowel K en L) die 2 weiden (of open vlaktes) op de berg helemaal links stonden, misschien is het ook wel iets dat veel mensen automatisch doen, waardoor de foto's dus op elkaar lijken?![]()
Of iemand van het internet met photoshop-skills heeft gewoon voor de grap een leuke kruising gemaakt. Misschien om aandacht te trekken. Kan toch?quote:![]()
Hij was op de Pianista 1 april heeft hij zelf verklaard.....hij weet niet zeker of die de meisjes heeft gezien, kan zijn, lijken allemaal op elkaar.....Wat deed hij daar? heeft nagenoeg dezelfde foto.!....is 3 april wederom op de berg. Wat deed hij daar? Ging hij op 3 april zoeken al dan niet met andere gidsen zoals die oude gids of ging hij op z'n gemak mooie foto's maken voor zijn plakboek? Maakt samen met zijn vriend/ hulp deel uit van een soort zoekteam (ongure types) in die eerste periode en was dus veel in de bossen en bergen te vinden. Én hij heeft nog een foto van de top op zijn fb.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:43 schreef SAJ het volgende:
[..]
Hou toch op zeg, wat is dat nou voor bewijs?![]()
ja...quote:Op woensdag 17 september 2014 17:57 schreef mig72 het volgende:
[..]
Of iemand van het internet met photoshop-skills heeft gewoon voor de grap een leuke kruising gemaakt. Misschien om aandacht te trekken. Kan toch?![]()
Dat is toch geen bewijs????quote:Op woensdag 17 september 2014 17:59 schreef ToniB het volgende:
[..]
Hij was op de Pianista 1 april heeft hij zelf verklaard.....hij weet niet zeker of die de meisjes heeft gezien, kan zijn, lijken allemaal op elkaar.....Wat deed hij daar? heeft nagenoeg dezelfde foto.!....is 3 april wederom op de berg. Wat deed hij daar? Ging hij op 3 april zoeken al dan niet met andere gidsen zoals die oude gids of ging hij op z'n gemak mooie foto's maken voor zijn plakboek? Maakt samen met zijn vriend/ hulp deel uit van een soort zoekteam (ongure types) in die eerste periode en was dus veel in de bossen en bergen te vinden. Én hij heeft nog een foto van de top op zijn fb.
Zo kunnen we wel bezig blijven. Zal ik jou 's wat vertellen: dagen erna waren er veel meer mensen die zelfde mooie foto op die plek hebben gemaakt. Allemaal verdacht? En waarom zou een gids geen foto's nemen?![]()
Dat van die wolken zie ik toch niet echt hoor, 1 en 2 zijn allebei van die dude right? en 3 en 4 van L en K.. De wolken op 3 en 4 lijken echter in 3 en 4 zijn echter compleet anders?quote:
Snap ook niet echt wat de negatieven van die wolken met 1 en 2 in foto 1 doen of wat die duidelijk zouden moeten maken![]()
![]()
Iemand die kruidenmengsels verkoopt. Er zijn allerlei geruchten over hem. Hij heet F.G. (nee, niet de gids F.G.)quote:Op woensdag 17 september 2014 17:41 schreef 11en30 het volgende:
[..]
"the Boquete herbalist who’s been branded a possible serial killer."
Over wie gaat dit?![]()
nou laat er dan maar 1 zien!quote:Op woensdag 17 september 2014 18:03 schreef SAJ het volgende:
[..]
Dat is toch geen bewijs????
Zo kunnen we wel bezig blijven. Zal ik jou 's wat vertellen: dagen erna waren er veel meer mensen die zelfde mooie foto op die plek hebben gemaakt. Allemaal verdacht? En waarom zou een gids geen foto's nemen?![]()
Nouja het is toch wel apart dat je de foto's zowat over elkaar heen kan leggen en dat ze vrijwel hetzelfde zijn. Tenzij daar zo'n kodak photo moment bordje zou staan ofzo met een houder voor de camera vind ik dat ook wel vrij apart.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:03 schreef SAJ het volgende:
[..]
Dat is toch geen bewijs????
Zo kunnen we wel bezig blijven. Zal ik jou 's wat vertellen: dagen erna waren er veel meer mensen die zelfde mooie foto op die plek hebben gemaakt. Allemaal verdacht? En waarom zou een gids geen foto's nemen?
Als ik het mij goed herinner zit in dat filmpje waarin de ouders de route lopen ook een stukje op die top, wellicht even kijken of er 1 duidelijk punt is waar je een foto zou maken. Of even uitzoeken of hij die foto al gezien zou kunnen hebben daarvoor, maar dat is vrij lastig.![]()
die geruchten zijn dan hier nog niet bekend dacht ikquote:Op woensdag 17 september 2014 18:03 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Iemand die kruidenmengsels verkoopt. Er zijn allerlei geruchten over hem. Hij heet F.G. (nee, niet de gids F.G.)![]()
Hoe kom je daar nou bij? Ik ben hier wel als mod.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:47 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Ik begrijp de censuur niet. Ook omdat Lavenderr eerder verklaard heeft hier niet als mod te zijn.![]()
Lijkt mij van belang dat Perico die foto krijgt voor een technische analyse/vergelijking.![]()
Nogmaals, wat is nu je scenario precies?quote:Op woensdag 17 september 2014 17:59 schreef ToniB het volgende:
[..]
Hij was op de Pianista 1 april heeft hij zelf verklaard.....hij weet niet zeker of die de meisjes heeft gezien, kan zijn, lijken allemaal op elkaar.....Wat deed hij daar? heeft nagenoeg dezelfde foto.!....is 3 april wederom op de berg. Wat deed hij daar? Ging hij op 3 april zoeken al dan niet met andere gidsen zoals die oude gids of ging hij op z'n gemak mooie foto's maken voor zijn plakboek? Maakt samen met zijn vriend/ hulp deel uit van een soort zoekteam (ongure types) in die eerste periode en was dus veel in de bossen en bergen te vinden. Én hij heeft nog een foto van de top op zijn fb.
Je kunt niet inzoomen op één element van een complex geheel, een toevallige gelijkenis constateren, en het vervolgens waarschijnlijk achten dat deze gelijkenis onderdeel moet zijn van het geheel.
Was het maar zo makkelijk.![]()
Hij kan alles doen wat hij wil, en hij is ook niet verplicht een gehele scenario te schrijven.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:06 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Nogmaals, wat is nu je scenario precies?
Je kunt niet inzoomen op één element van een complex geheel, een toevallige gelijkenis constateren, en het vervolgens waarschijnlijk achten dat deze gelijkenis onderdeel moet zijn van het geheel.
Was het maar zo makkelijk.![]()
Uiteraard. Maar dan kun je niet verwachten dat je serieus wordt genomen in de discussie.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:08 schreef mig72 het volgende:
[..]
Hij kan alles doen wat hij wil, en hij is ook niet verplicht een gehele scenario te schrijven.![]()
Laten we dat zo houden. We hebben hier al genoeg geruchtenquote:Op woensdag 17 september 2014 18:06 schreef Marrije het volgende:
[..]
die geruchten zijn dan hier nog niet bekend dacht ik![]()
Hij is overigens wel eens in dit topic voorbijgekomen.![]()
Jij bent niet verplicht hem serieus te nemen. Sterker nog staat dit topic niet voor niets in BNW, dus eenieder is vrij om te speculeren.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:09 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar dan kun je niet verwachten dat je serieus wordt genomen in de discussie.![]()
![]()
waarom niet, omdat jij het anders niet serieus neemt? Omdat er een heel scenario omheen moet?quote:Op woensdag 17 september 2014 18:06 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Was het maar zo makkelijk.
Iemand is gewoon vrij om in te zoomen op 1 element en als zij dat dusdanig belangrijk vindt om dat als onderdeel van een geheel te zijn dan is dat prima, misschien nidt voor jou. Voor mij wel. Dat iemand er geen heel verhaal omheen bouwt hoeft het niet minder waar(d) te maken. Maar als het dan voor jou minder aannemelijk is, prima toch.
Ik vind het juist wel interessant om die gedachten en ideeen te lezen, wellicht dat een ander daar weer wat mee kan en dat meerdere mensen zo tot een geheel komen. Of niet, ook goed.![]()
van jou verwacht ook niemand dat, je bent best duidelijk geweestquote:Op woensdag 17 september 2014 18:09 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar dan kun je niet verwachten dat je serieus wordt genomen in de discussie.![]()
"Ongure types".quote:Op woensdag 17 september 2014 17:59 schreef ToniB het volgende:
[..]
Weer zo'n aanname.Make my day!![]()
Eens, als vastgesteld zou kunnen worden dat die dude die foto nog niet gehad kon hebben op dat moment (wat lastig zal zijn), dan zou het best een sterke aanwijzing zijn die verder onderzoek zou rechtvaardigen imoquote:Op woensdag 17 september 2014 18:13 schreef Marrije het volgende:
[..]
waarom niet, omdat jij het anders niet serieus neemt? Omdat er een heel scenario omheen moet?
Iemand is gewoon vrij om in te zoomen op 1 element en als zij dat dusdanig belangrijk vindt om dat als onderdeel van een geheel te zijn dan is dat prima, misschien nidt voor jou. Voor mij wel. Dat iemand er geen heel verhaal omheen bouwt hoeft het niet minder waar(d) te maken. Maar als het dan voor jou minder aannemelijk is, prima toch.
Ik vind het juist wel interessant om die gedachten en ideeen te lezen, wellicht dat een ander daar weer wat mee kan en dat meerdere mensen zo tot een geheel komen. Of niet, ook goed.![]()
Hou toch op met dit soort verdachtmakingen.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:59 schreef ToniB het volgende:
[..]
Hij was op de Pianista 1 april heeft hij zelf verklaard.....hij weet niet zeker of die de meisjes heeft gezien, kan zijn, lijken allemaal op elkaar.....Wat deed hij daar? heeft nagenoeg dezelfde foto.!....is 3 april wederom op de berg. Wat deed hij daar? Ging hij op 3 april zoeken al dan niet met andere gidsen zoals die oude gids of ging hij op z'n gemak mooie foto's maken voor zijn plakboek? Maakt samen met zijn vriend/ hulp deel uit van een soort zoekteam (ongure types) in die eerste periode en was dus veel in de bossen en bergen te vinden. Én hij heeft nog een foto van de top op zijn fb.![]()
Als je mijn mening vraagt ziet zo'n beetje iedere onopgeleide Panamese als onguur. Voor mijn gevoel dan. Maar ik heb waarschijnlijk een hogere westerse standaard ook.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:15 schreef agter het volgende:
[..]
"Ongure types".
Weer zo'n aanname.![]()
Ophouden nu hiermee.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:41 schreef 11en30 het volgende:
[..]
"the Boquete herbalist who’s been branded a possible serial killer."
Over wie gaat dit?
Het loopt weer de spuigaten uit.![]()
wees blij dat er afwisseling in zitquote:Op woensdag 17 september 2014 18:17 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ophouden nu hiermee.
![]()
Met inachtneming van fatsoen en de topicpointer.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:11 schreef mig72 het volgende:
[..]
Jij bent niet verplicht hem serieus te nemen. Sterker nog staat dit topic niet voor niets in BNW, dus eenieder is vrij om te speculeren.
Iedereen maar aanmerken als verdachte van moord kan natuurlijk niet.![]()
Je moet mij daar niet op aanspreken. Ik maak nooit iemand zomaar verdacht.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:19 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Met inachtneming van fatsoen en de topicpointer.
Zal ik er nog even voorzetten dat dit voor iedereen bedoeld is? Ik nam aan dat je dat wel begrepen had met je hoge westerse standaard.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:20 schreef mig72 het volgende:
[..]
Je moet mij daar niet op aanspreken. Ik maak nooit iemand zomaar verdacht.![]()
Ik quote een zin uit de link en vraag over wie dit gaat. Kun je mij uitleggen wat dan de spuigaten uit loopt?quote:Op woensdag 17 september 2014 18:17 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ophouden nu hiermee.
![]()
Je snapt niet wat ik bedoel met westerse standaard?quote:Op woensdag 17 september 2014 18:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Zal ik er nog even voorzetten dat dit voor iedereen bedoeld is? Ik nam aan dat je dat wel begrepen had met je hoge westerse standaard.
Laten wij nou niet zakken tot een niveau van Panamees onderzoeksvoering.![]()
Onzin uitkramen is iets anders dan speculeren, valt buiten het onderwerp van het forumtopic en hoort het hier dus zeker niet thuis. Maar aangezien we hier onderling niet uit lijken te komen kunnen we het beste een mod vragen wat die er van vindt, en de mod de beslissing laten nemen of het onderdeel kan zijn van de discussie.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:11 schreef mig72 het volgende:
[..]
Jij bent niet verplicht hem serieus te nemen. Sterker nog staat dit topic niet voor niets in BNW, dus eenieder is vrij om te speculeren.![]()
![]()
Dus Joran van der S. verdenken van moord op Nathalie H. mag volgens jou niet?quote:Op woensdag 17 september 2014 18:19 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
![]()
Als je dat niet snapt kan ik het je niet uitleggen.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:23 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Ik quote een zin uit de link en vraag over wie dit gaat. Kun je mij uitleggen wat dan de spuigaten uit loopt?
Laat ik het dan heel duidelijk zeggen: stoppen met iedereen die daar weleens komt als gids of als wandelaar of als bewoner of als hulpdienst/zoekteam als verdachte aan te merken.![]()
Laten we even bij het topic blijven, ook zo fijn voor mensen die later terugkomen, dat ze niet 10 pagina's nutteloze discussie hoeven door te nemen.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:25 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dus Joran van der S. verdenken van moord op Nathalie H. mag volgens jou niet?![]()
Godsamme, je zit in BNW, mijn man! Doe nou niet al te hoge verwachtingen hebben wat betreft feitelijke inhoud.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:25 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Onzin uitkramen is iets anders dan speculeren, valt buiten het onderwerp van het forumtopic en hoort het hier dus zeker niet thuis. Maar aangezien we hier onderling niet uit lijken te komen kunnen we het beste een mod vragen wat die er van vindt, en de mod de beslissing laten nemen of het onderdeel kan zijn van de discussie.![]()
We hebben het hier niet over die zaak. Laten we die er dan ook niet bij betrekken.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:25 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dus Joran van der S. verdenken van moord op Nathalie H. mag volgens jou niet?![]()
waarom dit ondertoontje nou heel de tijd ?quote:Op woensdag 17 september 2014 18:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Zal ik er nog even voorzetten dat dit voor iedereen bedoeld is? Ik nam aan dat je dat wel begrepen had met je hoge westerse standaard.
jammer en niet nodig......![]()
Dat merkte ik ook. op. Durfde niks van te zeggen.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:27 schreef MMUU het volgende:
[..]
waarom dit ondertoontje nou heel de tijd ?
jammer en niet nodig......![]()
![]()
Interessant. Ik heb wel wat moeite met het opportunisme, dat zat er aan te komen natuurlijk.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:25 schreef Domnivoor het volgende:
Dat mensen naam willen maken met deze gebeurtenis.![]()
Wat? Begrijp ik nu goed dat we van 'Lavenderr' het misdrijf-scenario niet meer mogen benoemen!? Ik vind eigenlijk dat er twee moderators moeten komen in deze reeks, één die gelooft in een ongeluk/verdwaling en de ander die gelooft in een misdrijf, zo blijft de moderering i.i.g nog wat objectief. Je spreekt wel erg iedereen en alles erop aan als ze ook maar iets richting een misdrijf benoemen, we weten nu wel dat je overtuigd bent van een verdwalingmogen anderen vrij zijn hún visie te benoemen?
![]()
Áls het zo zo zijn dat hij erbij was, samen met die vriend dan denk ik dat de stemming op de terugweg van de 1e Q is omgeslagen. (billen knijpen tieten voelen weet ik veel)quote:Op woensdag 17 september 2014 18:06 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Was het maar zo makkelijk.
1 van de meisjes (K) rent weg en belt in paniek 112 maar wordt al snel ingehaald door man nr.2. Telefoon wordt afgepakt en kijkt welk nummer K gebeld heeft. Dan ziet L. haar kans schoon en belt 112 echter dit wordt ook gezien en de telefoon afgepakt en nr. gecheckt. Ook bij de mannen slaat de paniek toe en ze besluiten de meisjes nog 2 uur door het bos te voeren naar een schuilhut. De volgende morgen staan de mannen vroeg op (spelen een beetje met de telefoon maken een screenshot en bellen 112 laatste nummer van de meiden om te checken) en 1 van de mannen gaat terug naar Boquete. De ander houdt de meisjes in de gaten. Die man vergrijpt zich aan beide meisjes en nu is er geen weg meer terug. Hij brengt beide om. Als zijn vriend later terug komt schrikt hij zich rot. Om zijn eigen naam te redden bedenken zij samen een plan om zich te ontdoen van de lijken door een verdwaal scenario te creëren.
Natuurlijk heb ik geen bewijs juist daarom is het zó belangrijk om te weten wanneer P. precies die foto heeft gemaakt!!!![]()
heb je ze gezien?quote:Op woensdag 17 september 2014 18:15 schreef agter het volgende:
[..]
"Ongure types".
Weer zo'n aanname.![]()
Het begon al eerder tegen mij. Ik heb het genegeerd omdat ik meende dat Lavenderr heeft verklaard hier niet als mod mee te doen maar nu dat wel zo is vind ik het klachtwaardig gedrag.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:29 schreef mig72 het volgende:
[..]
Dat merkte ik ook. op. Durfde niks van te zeggen.![]()
Dit is kennelijk nogal oud. Dat hele verhaal van Blue die met ze meeging is gebaseerd op de oude tijdlijn. Dus ik ga het niet lezen ook.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:25 schreef Domnivoor het volgende:
Bovendien snap ik niet dat hier een blog van zomaar iemand gepost wordt. Wat heeft dat voor toegevoegde waarde?
Verder totaal eens dat dat verdachtmakingengedoe moet stoppen.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
NEE ---> Je mag niet zomaar mensen verdacht maken/als verdachte benoemen. Dat is iets heel anders..quote:Op woensdag 17 september 2014 18:31 schreef Jezus9 het volgende:
Wat? Begrijp ik nu goed dat we van 'Lavenderr' het misdrijf-scenario niet meer mogen benoemen!? Ik vind eigenlijk dat er twee moderators moeten komen in deze reeks, één die gelooft in een ongeluk/verdwaling en de ander die gelooft in een misdrijf, zo blijft de moderering i.i.g nog wat objectief. Je spreekt wel erg iedereen en alles erop aan als ze ook maar iets richting een misdrijf benoemen, we weten nu wel dat je overtuigd bent van een verdwalingmogen anderen vrij zijn hún visie te benoemen?
Klachten hier : BNW / [FEEDBACK] voor al uw vragen, meningen en opmerkingen
en anders een mail naar forum@fok.nl![]()
+1quote:Op woensdag 17 september 2014 18:31 schreef Jezus9 het volgende:
Ik vind eigenlijk dat er twee moderators moeten komen in deze reeks,![]()
Nergens voor nodig. Lavenderr mod primaquote:
En zomaar gebeurt het ook niet? Maar obv aanwijzingen?quote:Op woensdag 17 september 2014 18:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
NEE ---> Je mag niet zomaar mensen verdacht maken/als verdachte benoemen. Dat is iets heel anders..![]()
Jij bent er zelf mee begonnen hoor, in dit topic.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:34 schreef Lavenderr het volgende:
Klachten hier : BNW / [FEEDBACK] voor al uw vragen, meningen en opmerkingen
en anders een mail naar forum@fok.nl![]()
Zal moeilijk worden dan als de ouders van Kris gelijk hebben en er wellicht een misdrijf opgelost dient te gaan worden.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
NEE ---> Je mag niet zomaar mensen verdacht maken/als verdachte benoemen. Dat is iets heel anders..![]()
![]()
Daar zijn de meningen over verdeeld.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nergens voor nodig. Lavenderr mod prima![]()
![]()
Jazeker. wel. Die zgn. aanwijzingen zijn nog dunner dan ijle lucht.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:37 schreef mig72 het volgende:
[..]
En zomaar gebeurt het ook niet? Maar obv aanwijzingen?"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Maar dat vind ik ook van het videoverslag van een user dat in de op staat. Doet mij denken aan mensen die brood zien in deze tragische geschiedenisquote:Op woensdag 17 september 2014 18:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dit is kennelijk nogal oud. Dat hele verhaal van Blue die met ze meeging is gebaseerd op de oude tijdlijn. Dus ik ga het niet lezen ook.
Bovendien snap ik niet dat hier een blog van zomaar iemand gepost wordt. Wat heeft dat voor toegevoegde waarde?
Verder totaal eens dat dat verdachtmakingengedoe moet stoppen.![]()
En dat is primaquote:Op woensdag 17 september 2014 18:38 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen over verdeeld.![]()
![]()
IJle lucht heeft dezelfde dichtheid als stilstaande lucht. Het is de volume die verschilt.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jazeker. wel. Die zgn. aanwijzingen zijn nog dunner dan ijle lucht.![]()
Is het écht zo moeilijk op verdachtmakingen op nog minder dan ijle lucht achterwege te laten?quote:Op woensdag 17 september 2014 18:37 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Zal moeilijk worden dan als de ouders van Kris gelijk hebben en er wellicht een misdrijf opgelost dient te gaan worden.
Over een misdaadscenario mag je hier gewoon praten hoor, je mag alleen niet willekeurige mensen zomaar tot verdachte bestempelen."He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Oud? Het is van 18 augustus.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dit is kennelijk nogal oud. Dat hele verhaal van Blue die met ze meeging is gebaseerd op de oude tijdlijn. Dus ik ga het niet lezen ook.
'Zomaar iemand' is een schrijfster die in Boquete woont. Het verhaal is helder geschreven en bevat details die ik nog niet gelezen had.quote:Verder totaal eens dat dat verdachtmakingengedoe moet stoppen.quote:Nergens voor nodig. Lavenderr mod prima![]()
![]()
Dat heb ik nooit gekeken. En mag van mij ook weg. Is inderdaad ook "zomaar iemand".quote:Op woensdag 17 september 2014 18:40 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Maar dat vind ik ook van het videoverslag van een user dat in de op staat. Doet mij denken aan mensen die brood zien in deze tragische geschiedenis"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Ze zijn niet willekeurig want ze hebben een betrokken rol. Daarbij komt dat ook ijle lucht een zekere waarde heeft, of ga jij nooit met het vliegtuig?quote:Op woensdag 17 september 2014 18:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Is het écht zo moeilijk op verdachtmakingen op nog minder dan ijle lucht achterwege te laten?
Over een misdaadscenario mag je hier gewoon praten hoor, je mag alleen niet willekeurige mensen zomaar tot verdachte bestempelen.![]()
Bij misdaad zijn er nou eenmaal andere mensen bij betrokken. De persoon die ik noem is zeker niet willekeurig.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Is het écht zo moeilijk op verdachtmakingen op nog minder dan ijle lucht achterwege te laten?
Over een misdaadscenario mag je hier gewoon praten hoor, je mag alleen niet willekeurige mensen zomaar tot verdachte bestempelen.![]()
quote:Op woensdag 17 september 2014 18:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat heb ik nooit gekeken. En mag van mij ook weg. Is inderdaad ook "zomaar iemand".![]()
Oude/verouderde info bedoel ik: dat van Blue is achterhaald door de nieuwe tijdlijn.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:42 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Oud? Het is van 18 augustus.
'Zomaar iemand' is een schrijfster die in Boquete woont. Het verhaal is helder geschreven en bevat details die ik nog niet gelezen had.
[..]
En waarom is het woord van "een schrijfster uit Boquete" die verder niks met de zaak te maken heeft (neem ik aan; ze zal niet in het onderzoeksteam zitten) zo interessant/geloofwaardig?"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Dat zijn juist weer die paar meningen van personen die hier toch niet serieus worden genomen ivm ongegronde verdachtmakingen.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:38 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen over verdeeld.![]()
Die nieuwe tijdlijn is ook maar een aanname!quote:Op woensdag 17 september 2014 18:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Oude/verouderde info bedoel ik: dat van Blue is achterhaald door de nieuwe tijdlijn.
En waarom is het woord van "een schrijfster uit Boquete" die verder niks met de zaak te maken heeft (neem ik aan; ze zal niet in het onderzoeksteam zitten) zo interessant/geloofwaardig?![]()
Ben ik het mee eens.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:47 schreef ToniB het volgende:
[..]
Die nieuwe tijdlijn is ook maar een aanname!![]()
Wat is de oude tijdlijn uberhaupt? Dat was toch al ontkracht in topic 10 of whatever?quote:Op woensdag 17 september 2014 18:47 schreef ToniB het volgende:
[..]
Die nieuwe tijdlijn is ook maar een aanname!![]()
Wat jij wil. Maar dan iig wel een aanname waar iedereen tot nu toe in meegaat (waaronder de ouders van Kris gezien de reportage van EenVandaag).quote:Op woensdag 17 september 2014 18:47 schreef ToniB het volgende:
[..]
Die nieuwe tijdlijn is ook maar een aanname!"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Ik zie niet wat daar opportunistisch aan is.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:30 schreef Grijzemassa het volgende:
Interessant. Ik heb wel wat moeite met het opportunisme, dat zat er aan te komen natuurlijk.
Dat mensen naam willen maken met deze gebeurtenis.
Ik vind het een helder stuk en hij of zij doet niets anders dan wat anderen in deze reeks doen.
Alleen iets samenhangender
Mooi toch dat een buitenstaander ter plaatse op onderzoek uitgaat?Who the fuck can sleep with all this shit going on?![]()
Omdat ze die omgeving beter kent dan zomaar een journalist van de Telegraaf.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Oude/verouderde info bedoel ik: dat van Blue is achterhaald door de nieuwe tijdlijn.
En waarom is het woord van "een schrijfster uit Boquete" die verder niks met de zaak te maken heeft (neem ik aan; ze zal niet in het onderzoeksteam zitten) zo interessant/geloofwaardig?
Maar je hoeft het niet te lezen![]()
![]()
Heb die video ook bekeken en is eigenlijk niks anders dan een samenvatting van persoonlijke aannames, althans het filmpje eindigt met de conclusie dat de meiden verdwaalt zijn en elkaar zijn kwijtgeraakt, geen video met controleerbare feiten dus (in het topic zou dat helemaal niet erg zijn, maar voor de OP wel) het beste is eigenlijk dat er alleen vaststaande feiten in de OP staan, bijvoorbeeld dat de meiden daar Spaans gingen leren/vrijwilligerswerk gingen doen en toen op 1 April verdwenen, met daarop alle op volgende gebeurtenissen.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:40 schreef Grijzemassa het volgende: Maar dat vind ik ook van het videoverslag van een user dat in de op staat. Doet mij denken aan mensen die brood zien in deze tragische geschiedenis.
Maar die belgegevens deel II, waar blijft dat nou in hemelsnaam?![]()
Een BNW topic hoeft geen feiten te hebben in de OP, alleen bronnen, dacht ik.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:53 schreef Jezus9 het volgende:
[..]
Heb die video ook bekeken en is eigenlijk niks anders dan een samenvatting van persoonlijke aannames, althans het filmpje eindigt met de conclusie dat de meiden verdwaalt zijn en elkaar zijn kwijtgeraakt, geen video met controleerbare feiten dus (in het topic zou dat helemaal niet erg zijn, maar voor de OP wel) het beste is eigenlijk dat er alleen vaststaande feiten in de OP staan, bijvoorbeeld dat de meiden daar Spaans gingen leren/vrijwilligerswerk gingen doen en toen op 1 April verdwenen, met daarop alle op volgende gebeurtenissen.
Maar die belgegevens deel II, waar blijft dat nou in hemelsnaam?![]()
Oh.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:56 schreef mig72 het volgende: Een BNW topic hoeft geen feiten te hebben in de OP, alleen bronnen, dacht ik.
![]()
Ik denk dat het om het deelgemak gaat. Die foto's op de geheugenkaart zijn dan niet zo bruikbaar als je even snel via de Whatsapp aan je vriend of familie een foto wilt sturen, zoals Kris vast wilde doen.quote:Op woensdag 17 september 2014 15:55 schreef Domnivoor het volgende:
Mee eens, maar toch wel gek dat je een foto met je mobiel maakt terwijl je je camera al bij de hand hebt.
Dat heb je vaak op wandeltochten, iedereen wil ook foto's met zijn eigen telefoon gemaakt zien en dan maakt het niet uit of jij een geweldige camera bij je hebt.
Ik ben het ook eens met Stupidisco over het verschil in kleuren en met jouw gevolgtrekkingen.. maar als het om de telefoon van Kris of Lisanne gaat, maakt het ook weer niet zoveel voor de zaak uit. Als P. hem heeft genomen bijvoorbeeld, dan wel.![]()
en dat bedoelde ik dat hij de foto van de camera heeft gehaald op z'n telefoon heeft gezet en daarna gewist op de camera samen met eventuele andere foto's. Of kan dit niet?quote:Op woensdag 17 september 2014 19:00 schreef Perico het volgende:
[..]
Ik denk dat het om het deelgemak gaat. Die foto's op de geheugenkaart zijn dan niet zo bruikbaar als je even snel via de Whatsapp aan je vriend of familie een foto wilt sturen, zoals Kris vast wilde doen.
Dat heb je vaak op wandeltochten, iedereen wil ook foto's met zijn eigen telefoon gemaakt zien en dan maakt het niet uit of jij een geweldige camera bij je hebt.
Ik ben het ook eens met Stupidisco over het verschil in kleuren en met jouw gevolgtrekkingen.. maar als het om de telefoon van Kris of Lisanne gaat, maakt het ook weer niet zoveel voor de zaak uit. Als P. hem heeft genomen bijvoorbeeld, dan wel.![]()
....en dezelfde wolk op de achtergrond hing er nog en paar dagen later... eh??quote:Op woensdag 17 september 2014 16:04 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
De foto kan met dezelfde telefoon vanaf de Mirador naar familie gestuurd zijn.
![]()
Dat kan, is wel een beetje omslachtig.quote:Op woensdag 17 september 2014 19:05 schreef ToniB het volgende:
[..]
en dat bedoelde ik dat hij de foto van de camera heeft gehaald op z'n telefoon heeft gezet en daarna gewist op de camera samen met eventuele andere foto's. Of kan dit niet?Who the fuck can sleep with all this shit going on?![]()
De Mirador is het eindpunt van de wandeling en een hoog uitkijkpunt.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:06 schreef Jimbo_12 het volgende:
[..]
Nouja het is toch wel apart dat je de foto's zowat over elkaar heen kan leggen en dat ze vrijwel hetzelfde zijn. Tenzij daar zo'n kodak photo moment bordje zou staan ofzo met een houder voor de camera vind ik dat ook wel vrij apart.
Als ik het mij goed herinner zit in dat filmpje waarin de ouders de route lopen ook een stukje op die top, wellicht even kijken of er 1 duidelijk punt is waar je een foto zou maken. Of even uitzoeken of hij die foto al gezien zou kunnen hebben daarvoor, maar dat is vrij lastig.
Staande op het pad kan je het uitzicht niet zien door de begroeiing.
Op de Mirador is een stukje gras op een hellinkje. Loop je dat hellinkje op door dat gras, dan kan je het uitzicht zien. Mensen doen dat zo vaak dat er een soort paadje is ontstaan. Dat kan je zien in de video van de ouders van Kris.
Doordat er een paadje is naar het fotopunt krijg je dus heel vaak dezelfde foto's.![]()
ja en vooral die cliffhanger, seriemoordenaar....quote:Op woensdag 17 september 2014 18:51 schreef APK het volgende:
[..]
Ik zie niet wat daar opportunistisch aan is.
Ik vind het een helder stuk en hij of zij doet niets anders dan wat anderen in deze reeks doen.
Alleen iets samenhangender
Mooi toch dat een buitenstaander ter plaatse op onderzoek uitgaat?![]()
heb jij er al 1 gevonden?quote:Op woensdag 17 september 2014 19:11 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De Mirador is het eindpunt van de wandeling en een hoog uitkijkpunt.
Op de Mirador is een stukje gras op een hellinkje. Loop je dat hellinkje op door dat gras, dan kan je het uitzicht zien. Mensen doen dat zo vaak dat er een soort paadje is ontstaan. Dat kan je zien in de video van de ouders van Kris.
Doordat er een paadje is naar het fotopunt krijg je dus heel vaak dezelfde foto's.![]()
Dit dus.quote:Op woensdag 17 september 2014 19:11 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De Mirador is het eindpunt van de wandeling en een hoog uitkijkpunt.
Doordat er een paadje is naar het fotopunt krijg je dus heel vaak dezelfde foto's.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: