quote:
Op woensdag 17 september 2014 08:25 schreef Geruisloos het volgende:Nogmaals:
Wie ervan overtuigd is dat F. de dader is, vindt het dus zeer aannemelijk dat:
• Een man die al 35 jaar hikes begeleidt, en goed contact heeft met een taalschool die hem aan werk bezorgd, ineens besluit om twee jonge vrouwen van diezelfde school te laten verdwijnen.
• De moordenaar als eerste persoon alarm slaat over de vermissing en officieel aangifte doet bij de politie.
• Deze al wat oudere man uit een vrij arm land zeer tech savy is, en in staat om valse telefoonoproepen te (laten) maken voor het geval de telefoons gevonden gaan worden (of dit juist expres doet).
• Deze gids zichzelf, of iemand anders, in de nacht van 7 op 8 april de jungle instuurt om 90 nachtfoto's te maken, voor het geval de camera ooit gevonden wordt, en het dus lijkt alsof de meiden dit hebben gedaan.
• Eventueel de EXIF data nog even aanpast/laat passen om de tijdlijn voor de politie in de war te brengen.
• Al deze objecten ergens verborgen houdt en af en toe gebruikt, terwijl hij volop meewerkt aan de zoektocht.
• Dat hij dus expres een digitaal dwaalspoort uit zet, wetende dat een paar maanden later de rugtas tevoorschijn getoverd zal worden, met al het bewijs dat hij eerder heeft gemanipuleerd, zodat het nét lijkt alsof Kris en Lisanne verwdaald zijn geraakt en niemand hem verdacht kan maken.
• Dat de gids vervolgens totaal geen moeite heeft om interviews te geven en te vertellen waar de resten van de meiden gevonden zijn etc.
• De man achter deze gruweldaad de ouders van Kris doodleuk op een hike neemt langs de Pianista waar hij ze uiteindelijk heeft laten verdwijnen.
Kortom, een lokale gids uit Boquete Panama, een techwonder, psychopatische moordenaar én meesterbrein in één, pleegt, eventueel met wat lokale vrienden, een dubbele moord van de eeuw. En staat vervolgens rustig de NOS te woord over zijn ervaring van de zoektocht etc. Dit alles om zijn TripAdvisor rating van 5 sterren te behouden.
Ik sluit niet uit dat F. hier iets mee te maken heeft (bijna alle scenario's staan nog open), maar wie dit F. scenario
zeer waarschijnlijk acht is toch moeilijk serieus te nemen. Het is prima dat er kritische vragen worden gesteld, maar we moeten wel realistisch zijn en niet automatisch alle onbeantwoorde vragen verklaren door de introductie van een Psycho Killer Guide. Dat riekt sterkt naar een Deus ex Machina.
Er is bovendien geen enkele indicatie dat de meiden tijdens de hike gezelschap hadden.
Ik ben het trouwens eens dat het interessant is om een betere tijdlijn te krijgen van 31 maart t/m de hike. Maar dan zou iemand naar Panama moeten gaan om mensen te horen. We kunnen namelijk onmogelijk met de onbetrouwbare en onvolledige info die we hebben zeggen wie de meiden waar nu precies gezien heeft. Wel kunnen we met de info die we hebben gaan kijken waar ze
geweest hadden moeten zijn vlak voor de hike.
Ben het er wel mee eens dat het niet heel waarschijnlijk is, maar dat zijn alle andere scenario's ook niet echt (imo), dus tsjah...
Verder snap ik niet waarom hij een technisch wonder zou zijn. Ik geloof persoonlijk niet dat er met EXIF-data is gerommeld door de dader. Verder een paar keer een telefoon aan/uit zetten en een paar oproepen plegen, dat moet veel mensen wel lukken en dat telefoongegevens gechecked worden is ook algemene informatie die bij iedereen wel bekend is, dus ook dat is niet zo raar.
Waarom de foto's zijn gemaakt is niet helemaal duidelijk, wellicht om oude foto's te wissen? Of om het nog meer op een verdwaling te laten lijken. Aangezien we niet weten waar de foto's zijn gemaakt is het lastig te zeggen of het veel moeite zou hebben gekost, het lijkt mij ook wel enigszins vreemd om in zo'n detail veel moeite te steken als dader, zeker als die zich niet niet enigszins in de buurt van de fotolocatie zou bevinden.
Er zijn er wel meer voorbeelden van daders die zelf de vermissing indienen en vervolgens de schijn wekken hard mee te werken, interviews geven en het er 'enorm moeilijk' mee hebben. Ben geen expert en heb natuurlijk vrijwel geen kennis van moordzaken en dergelijke, maar in de gevallen waarvan ik heb gehoord/gezien op tv gaat het in dat geval echter wel meestal om mensen die wat dichterbij staan (denk aan vriend/vriendin, man/vrouw, familie, etc)
Als er een dader is, en dat hoeft zeker niet per se F te zijn, dan lijkt er iig vanaf het begin goed over een verdwaalscenario nagedacht te zijn. Het feit dat F wel een aantal zaken vind, zelf na de vondst vind dat het onderzoek gesloten kan worden en het een verdwaling is en dat hij (misschien) de meiden als laatst heeft gezien zou enigszins verdacht kunnen zijn. Daarnaast heeft hij een finca in de jungle (waar eventueel de foto's in de buurt gemaakt zouden kunnen zijn?) en heeft hij natuurlijk ook de kennis over het gebied en zou hij als geen ander weten hoe hij het geheel zou kunnen uitvoeren zonder daarbij gespot te worden.
Het is dan makkelijk om de punten die zo'n theorie niet ondersteunen uit het oog te verliezen. Uiteindelijk ben ik het wel met je eens dat het zeer onwaarschijnlijk is dat hij het gedaan zou hebben en vrijwel nergens op gebaseerd. Alle punten hierboven zijn gewoon een persoon in een scenario passen en dat is in het geval van de desbetreffende gids vrij eenvoudig. Als de politie serieus uitgaat van een misdrijf en ze vastlopen, dan kan ik me wel voorstellen dat ze op basis van bovenstaande zijn verleden wat beter onder de loep nemen, maar als daar 0 aanwijzingen zijn die een dergelijke theorie ondersteunen dan lijkt het vrijwel uitgesloten.
Zelf denk ik wel dat er een derde in het spel is geweest, maar als ik eerlijk ben is dat ook puur op gevoelens gebaseerd en wat ik zelf zou doen in zo'n situatie. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er zo weinig gebeld is bij een (lange) verdwaling, maar who knows. We weten niet wat er precies gebeurd is en hoe de meiden dachten en ik vrees eigenlijk ook dat we er nooit achter zullen komen wat er gebeurd is. Het zou me eigenlijk verbazen als dat ooit nog bekend wordt, al hoop ik er natuurlijk wel op.
Vind het verder wel mooi wat (sommige) van jullie aan feiten bij elkaar weten te krijgen en hoe er kaartjes worden gemaakt die wat meer duidelijkheid moeten verschaffen. Of het voldoende is om echt tot nieuwe inzichten te komen weet ik niet, maar let's hope so en blijf het iig wel volgen.
Oh, en uh... sorry voor de lap tekst