Inderdaad.quote:Op woensdag 17 september 2014 00:13 schreef Geruisloos het volgende:
Wisselent bereik, maar niet geen bereik.
Bedoelde hypothese, heb het aangepast. Maar goed, dit kan getest worden. Zal kijken of de persoon die de GPS opname kan maken dit eventueel kan controleren.quote:Op woensdag 17 september 2014 00:23 schreef Za het volgende:
[..]
Inderdaad.
Jij stelt: Conclusie:" had de iPhone weer contact hebben moeten maken met het netwerk".
Maar dat kun je niet stellen in geval van een onregelmatig bereik, ik zou er iig geen conclusies aan verbinden.
Dat zou handig zijn indien iemand dat wil doen, ookal kan het bereik mogelijk van dag tot dag sterk varieren en zou hij bv op verschillende dagen de test moeten uitvoeren, maar zelfs dan is het de vraag of je er een conclusie aan kunt verbinden want je weet de omstandigheden van de bewuste dag niet.quote:Op woensdag 17 september 2014 00:25 schreef Geruisloos het volgende:
Conclusie als in hypothese. Maar goed, dit kan getest worden. Zal kijken of de persoon die de GPS opname kan maken dit eventueel kan controleren.
Aan de hand van de GSM logs van de heenweg zou al een goede indicatie gedaan kunnen worden hoe het bereik was op die dag.quote:Op woensdag 17 september 2014 00:32 schreef Za het volgende:
[..]
Dat zou handig zijn indien iemand dat wil doen, ookal kan het bereik mogelijk van dag tot dag sterk varieren en zou hij bv op verschillende dagen de test moeten uitvoeren, maar zelfs dan is het de vraag of je er een conclusie aan kunt verbinden want je weet de omstandigheden van de bewuste dag niet.
Er waren bv wegwerkzaamheden met hoge kranen die week in de omgeving van de Mirador, geen idee maar wellicht zouden die een storende factor kunnen zijn mbt de ontvangst.
Indien Kris en Lisanne een locale sim hadden gekocht en dat netwerk lag af en toe plat die middag (is wel te achterhalen natuurlijk) maar hoe kun je dan ook nog maar iets concluderen?
Huh? Volgens mij staat er juist wel steeds dat ze uitgezet zijn...quote:Op woensdag 17 september 2014 00:15 schreef miura het volgende:
Dit was een tijd terug al opgemerkt. Tegenargument is dat de telefoon uitgeschakeld kan zijn geweest, maar dat lijkt me niet heel logisch en daar wordt geen melding van gemaakt in de (incomplete?) telefoonlogs die we nu hebben.
Goed filmpje. Voor alle duidelijkheid:quote:Op woensdag 17 september 2014 01:07 schreef Perico het volgende:
Deze video blijft nog steeds een goede richtlijn.
12 uur na aanvang zijn ze tot voorbij de vierde kabelbrug gekomen. Zij noemen dat Alto Culebra. Daarachter bevindt zich de gemeenschap van Alto Romero.
Mensen zijn van daaruit terug gelopen tot de tweede brug en vonden de rugzak. De video is wat verwarrend omdat hij van 12 uur verspringt naar de derde dag. Dat is, omdat ze ter plekke mensen zijn gaan interviewen en actief naar vindplaatsen zijn gaan zoeken.
Maar op 4:20 zegt hij toch echt: "llegamos a nuestro destino, doce horas despues, que ingresamos al sendero.".. dat was na de vierde oversteek, 12 uur na het begin van de tocht, op de eerste dag..
Pas vanaf de tweede dag.quote:Op woensdag 17 september 2014 01:03 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Huh? Volgens mij staat er juist wel steeds dat ze uitgezet zijn...
Ja je hebt de eerste drie crossings uitstekend weergegeven op de kaart, die zijn echt heel precies en komen overeen met de gefilmde oversteken in de video.quote:Op woensdag 17 september 2014 01:18 schreef Geruisloos het volgende:
Goed filmpje. Voor alle duidelijkheid:
Is dit de 1e crossing? (H13 op kaart) Geen " cable" crossing dus.
Is dit de 2e crossing? (J15 op kaart)
En is dit de 3e of 4e?
Waar zou die vierde ongeveer op de kaart moeten zijn?
niet alleen die, ook die met de geul. Of juist de combinatie.quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:46 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Het is inderdaad een goed idee om met die foto's in Boquete en bij die indianendorpen langs te gaan. Er bestaat zeker een kans dat iemand zo'n grote platte rots herkent.
ik heb een kaartje op mn telefoon, maar hoe krijg ik dat snel op het forum? Tinypic werkt niet op mn mobiel.quote:Op dinsdag 16 september 2014 22:36 schreef agter het volgende:
Geruisloos: van de el pianista is al veel bekend. En we weten dat ze verder gelopen zijn.
Juist welk pad daarna komt, vind ik heel interessant.
Is het een duidelijk pad? Hoe loopt jet pad? Wat zijn de omstandigheden? Waar zijn die kabelbruggen precies? Dat soort dingen kan ik op internet niet vinden.
Maar indien de indianen de foto's gemaakt hebben nadat een ander de tas daar heeft neergezet, dan schiet je er ook niet veel mee op, dan ga je al die quebrada's over op zoek naar indianen, moet je ook weer helemaal terug lopen etc.quote:Op woensdag 17 september 2014 01:54 schreef Marrije het volgende:
niet alleen die, ook die met de geul. Of juist de combinatie.
dat vind ik nou een foto voor in de opquote:Op woensdag 17 september 2014 00:08 schreef Za het volgende:
[..]
Dat kan hij dan gewoon zeggen; ik loop om de dag met toeristen de Pianista op tot de Mirador.
Indien hij er overigens ongeveer om de dag is met toeristen, en dat al 13 jaar is het helemaal opvallend dat hij op 3 april op exact dezelfde locatie een foto neemt als waar Kris en Lisanne een foto namen, je kunt de foto's gewoon over elkaar heenleggen, vanwaar deze plotselinge interesse voor een punt waar hij vrijwel dagelijks komt?
Nogmaals ik verdenk deze man nergens van hij heeft deel uitgemaakt van het officiele zoekteam, maar die foto vind ik interessant, want gemaakt maanden voor de camera van Kris en Lisanne zelfs maar gevonden was.
Hier een plaatje gemaakt door mr Ping, Plinio - Kris en Lisanne foto combi:
[ afbeelding ]
wat men in dat artikeltje op nu.nl zei was dat de tas mogelijk niet eerder was gezien omdat het water toen hoog stond en de tas onder water op een struik lag. Pas toen het water gezakt was werd de tas zichtbaar.quote:Op woensdag 17 september 2014 02:02 schreef Za het volgende:
[..]
Maar indien de indianen de foto's gemaakt hebben nadat een ander de tas daar heeft neergezet, dan schiet je er ook niet veel mee op, dan ga je al die quebrada's over op zoek naar indianen, moet je ook weer helemaal terug lopen etc.
Interessanter lijkt mij de persoon te vinden die de tas gevonden heeft, of die persoon vaker in de buurt komt waar die tas stond, of de persoon weet of de tas er gedurende een paar weken niet stond en of de persoon iemand van buitenaf heeft gezien in deze omgeving.
Dat vind ik ook! Gemaakt door mr Ping, hier nog een van hem met de titel zoek de 5 verschillen, wederom een Plinio - Kris/Lisanne foto combi:quote:Op woensdag 17 september 2014 02:03 schreef Marrije het volgende:
dat vind ik nou een foto voor in de op
Zo ziet de tas er niet uit iig (lange tijd onder water gelegen etc).quote:Op woensdag 17 september 2014 02:05 schreef Marrije het volgende:
wat men in dat artikeltje op nu.nl zei was dat de tas mogelijk niet eerder was gezien omdat het water toen hoog stond en de tas onder water op een struik lag.
In dat geval moet die tas toch onder de rivier drab zitten?quote:Pas toen het water gezakt was werd de tas zichtbaar.
Op de finca?quote:Op woensdag 17 september 2014 02:17 schreef Marrije het volgende:
Die tas is toch in de wasmachine geweest?
De locatie van foto 505 kan interessant zijn. Ik kan me dat stukje pad, dat bijna overkapt lijkt met begroeiing niet herinneren uit de video die de ouders hebben gemaakt, en er gebeurt iets op, omdat Kris wegbuigt van haar looprichting.quote:Op dinsdag 16 september 2014 22:21 schreef Geruisloos het volgende:
Hier weer even een update:
[ afbeelding ]
Ik heb een handig hexagrid toegevoegd zodat het wat makkelijker in de discussie is aan te geven over welke locaties we het precies hebben. Als je het hebt over "tot aan de rivier" kun je nu dus bijvoorbeeld "tot aan J15" zeggen en weet iedereen wat er bedoelt wordt.
Daarnaast heb ik de geschatte distress locatie even weggelaten voor nu. Het is nog te onduidelijk hoe de trail precies loopt en hoe ver ze hadden kunnen zijn op het moment van de eerste noodoproep.
Ik heb trouwens iemand gevonden die een GPS opname kan maken van de start van de Pianista trail tot aan de Mirador. Maar voor het stuk daarna wordt een beetje moeilijk gedaan. Blijkbaar is het niet heel gebruikelijk meer om voorbij de CD te hiken.
Ik twijfel nog of ik het laat doen, we hebben namelijk al deze indicatie. Iemand suggesties voor wat interessant zou kunnen zijn als zo'n GPS track gemaakt gaat worden? Wellicht kan die persoon de foto locaties van IMG_491 en IMG_493 proberen te identificeren? Wat kan nog meer interessant zijn?
Oh wacht, enkel voor de Mirador. Excuus.quote:Op woensdag 17 september 2014 02:48 schreef Deiner het volgende:
[..]
De locatie van foto 505 kan interessant zijn. Ik kan me dat stukje pad, dat bijna overkapt lijkt met begroeiing niet herinneren uit de video die de ouders hebben gemaakt, en er gebeurt iets op, omdat Kris wegbuigt van haar looprichting.
Eens.quote:Op woensdag 17 september 2014 03:10 schreef jackie12 het volgende:
Er wordt de laatste dagen ontzettend veel gepost over afstanden, kaartjes, kabelbruggen waar die zijn enz.
Allemaal dikke prima maar zoals ik al zei vind ik t net zo interessant of misschien wel interessanter wat er is gebeurd op 1 april TOT de 1e quebrada en niet alleen er na
Ik meen dat het F zelf is die oa begin mei stelt dat hij ze als laatste heeft gezien, en dat is interessant, gezien de tijden toen veel later lagen, ze zouden 's middags pas de Pianista opgegaan zijn volgens alle getuigen.quote:Ik vind de getuigenverklaringen zo onduidelijk dat ik stel dat het tot nu toe een feit is dat F ze als laatst heeft gezien en totdat iemand komt die zeker weet dat hij hen heeft gezien op een tijdstip die klopt blijf ik het aannemelijk vinden dat F ze 's ochtends niet alleen heeft gezien bij hun hostel maar ze ook mee heeft kunnen nemen.
Hetzij voor "just a lift", hetzij omdat hij hun gids voor die dag was
Dit blijf ik ook opvallend vinden!quote:Op woensdag 17 september 2014 02:06 schreef Za het volgende:
[..]
Dat vind ik ook! Gemaakt door mr Ping, hier nog een van hem met de titel zoek de 5 verschillen, wederom een Plinio - Kris/Lisanne foto combi:
[ afbeelding ]
https://www.flickr.com/photos/jcobb09/4293466195/sizes/l/quote:Op woensdag 17 september 2014 06:44 schreef Marrije het volgende:
Ok, geen officiele kaart, maar eenvoudig een idee van een pad na de mirador.
[ Flickr Photoset ]
[ afbeelding ]
wat gaat er nou niet goed?
Ben het er wel mee eens dat het niet heel waarschijnlijk is, maar dat zijn alle andere scenario's ook niet echt (imo), dus tsjah...quote:Op woensdag 17 september 2014 08:25 schreef Geruisloos het volgende:
Nogmaals:
Wie ervan overtuigd is dat F. de dader is, vindt het dus zeer aannemelijk dat:
• Een man die al 35 jaar hikes begeleidt, en goed contact heeft met een taalschool die hem aan werk bezorgd, ineens besluit om twee jonge vrouwen van diezelfde school te laten verdwijnen.
• De moordenaar als eerste persoon alarm slaat over de vermissing en officieel aangifte doet bij de politie.
• Deze al wat oudere man uit een vrij arm land zeer tech savy is, en in staat om valse telefoonoproepen te (laten) maken voor het geval de telefoons gevonden gaan worden (of dit juist expres doet).
• Deze gids zichzelf, of iemand anders, in de nacht van 7 op 8 april de jungle instuurt om 90 nachtfoto's te maken, voor het geval de camera ooit gevonden wordt, en het dus lijkt alsof de meiden dit hebben gedaan.
• Eventueel de EXIF data nog even aanpast/laat passen om de tijdlijn voor de politie in de war te brengen.
• Al deze objecten ergens verborgen houdt en af en toe gebruikt, terwijl hij volop meewerkt aan de zoektocht.
• Dat hij dus expres een digitaal dwaalspoort uit zet, wetende dat een paar maanden later de rugtas tevoorschijn getoverd zal worden, met al het bewijs dat hij eerder heeft gemanipuleerd, zodat het nét lijkt alsof Kris en Lisanne verwdaald zijn geraakt en niemand hem verdacht kan maken.
• Dat de gids vervolgens totaal geen moeite heeft om interviews te geven en te vertellen waar de resten van de meiden gevonden zijn etc.
• De man achter deze gruweldaad de ouders van Kris doodleuk op een hike neemt langs de Pianista waar hij ze uiteindelijk heeft laten verdwijnen.
Kortom, een lokale gids uit Boquete Panama, een techwonder, psychopatische moordenaar én meesterbrein in één, pleegt, eventueel met wat lokale vrienden, een dubbele moord van de eeuw. En staat vervolgens rustig de NOS te woord over zijn ervaring van de zoektocht etc. Dit alles om zijn TripAdvisor rating van 5 sterren te behouden.
Ik sluit niet uit dat F. hier iets mee te maken heeft (bijna alle scenario's staan nog open), maar wie dit F. scenario zeer waarschijnlijk acht is toch moeilijk serieus te nemen. Het is prima dat er kritische vragen worden gesteld, maar we moeten wel realistisch zijn en niet automatisch alle onbeantwoorde vragen verklaren door de introductie van een Psycho Killer Guide. Dat riekt sterkt naar een Deus ex Machina.
Er is bovendien geen enkele indicatie dat de meiden tijdens de hike gezelschap hadden.
Ik ben het trouwens eens dat het interessant is om een betere tijdlijn te krijgen van 31 maart t/m de hike. Maar dan zou iemand naar Panama moeten gaan om mensen te horen. We kunnen namelijk onmogelijk met de onbetrouwbare en onvolledige info die we hebben zeggen wie de meiden waar nu precies gezien heeft. Wel kunnen we met de info die we hebben gaan kijken waar ze geweest hadden moeten zijn vlak voor de hike.
klopt hoor, is van een ander pad, maar iemand vroeg naar het pad na de mirador, vandaar.quote:Op woensdag 17 september 2014 09:04 schreef Spocke het volgende:
[..]
https://www.flickr.com/photos/jcobb09/4293466195/sizes/l/
Tis een andere trail... (voor zover ik de juiste foto heb gevonden, route van de "Sendero los Quetzale"). Maar wel super dat je dit hebt gevonden... Kun jij zien van welk toeristische organisatie deze trail-kaart is??? Ik kan alleen ".... de turismo" lezen, rest is voor mij onleesbaar.
misschien hoorden ze dat de meiden dat tegen elkaar zeiden?quote:Op woensdag 17 september 2014 09:30 schreef Ouder1 het volgende:
Wat mij ook opvalt is dat er door de taalschool gezegd zou zijn dat ze na het vertrek bij de taalschool terug gegaan zijn naar hun hostel om andere schoenen aan te trekken. Hoe weten ze dat als ze de meiden toen niet gesproken hebben? En als de meiden hen dat verteld hebben, waarom hebben ze daar dan niet bij verteld waar ze heen gingen?
Ik blijf het raar vinden.quote:Op woensdag 17 september 2014 10:00 schreef Marrije het volgende:
[..]
misschien hoorden ze dat de meiden dat tegen elkaar zeiden?
Misschien toevallig, waren de mensen van de taalschool in gesprek of druk druk, dachten de meiden laten we maar niet storen, maar hoorden anderen dus wel wat de meiden tegen elkaar zeiden.quote:Op woensdag 17 september 2014 10:04 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik blijf het raar vinden.
De meiden hebben van alles gedaan om aan info te komen, vroegen onderweg ook info aan locals maar hebben op de taalschool met niemand hier over gesproken?
Vreemd.
Een korte broek zou zowiezo wel aan een wasbeurt toe zijn na een kleine week. Dus de reden van de wasbeurt is volgens mij niet relevant, ook niet of ze wel of niet de pil gebruikten.quote:Op woensdag 17 september 2014 11:57 schreef kintp het volgende:
Ik ben hier vanwege tijdgebrek vooral een meelezer, maar wil graag mijn theorie delen mbt de gevonden dichtgeknoopte broek van Kris, al is deze volledig gebaseerd op aannames.
1. K gebruikte net als veel vrouwen van haar leeftijd, zeer waarschijnlijk de anticonceptie pil
2. Omdat de pilstrip niet mee ging op hun dagtocht en er dus met de pil gestopt werd, volgde in theorie binnen een week een onttrekkingsbloeding.
3. K koos er voor om haar lichtgekleurde broekje uit te doen vanwege dit bloedverlies en na een handwas in de rivier heeft ze deze dichtgeknoopt te drogen gelegd.
Mijn conclusie is daarom dat Kris de broek tijdens de bloeding na circa 5a6 dagen zelf heeft uitgedaan en dus in "vrijheid" nog in leven zou zijn geweest.
Ik acht de volgende volgorde daarom het meest aanemelijk: betrokkenheid van derden -> ontsnapping -> verdwaling -> uitputting/ziekte
Wat denken jullie van deze theorie? Kan iemand de anticonceptiepil ontdekken op de foto's in de kamer?
Nouja enigszins raar is het wel, aangezien ze met de mensen op de taalschool (naar ik aanneem) makkelijk konden communiceren, terwijl dat daar buiten nog maar de vraag was. Waarschijnlijk spreken niet al te veel mensen fatsoenelijk Engels, dus dan zou zo'n taalschool wel de ideale omgeving.quote:Op woensdag 17 september 2014 10:21 schreef Marrije het volgende:
[..]
Misschien toevallig, waren de mensen van de taalschool in gesprek of druk druk, dachten de meiden laten we maar niet storen, maar hoorden anderen dus wel wat de meiden tegen elkaar zeiden.
Later in de week heeft het veel geregend. Kan ook zijn dat kris de korte broek daarom te drogen hing.quote:Op woensdag 17 september 2014 12:10 schreef kintp het volgende:
Ik vind het aannemelijk dat die broek is uitgetrokken. En ik denk dat je na een (kleine) week jungle wel iets anders aan je hoofd hebt dan t doen van een handwas. Er moet IMO dus een goede reden zijn dat dit toch zou zijn gebeurd.
Het lijkt mij wel mogelijk ja.quote:Op woensdag 17 september 2014 12:01 schreef kintp het volgende:
@agter:
Zoals ik aangeef is het een theorie gebaseerd op aannames.
Ik vraag jullie lezers of het voldoende fundament heeft om dit verder te onderzoeken.
Goede vragen.quote:Op woensdag 17 september 2014 12:16 schreef Gorraay het volgende:
Ik vind gids FG niet interessant als mogelijke dader, maar wel als iemand die betrokken was bij de planning van de meiden - de nieuwe planning voor een week die ze na aankomst in Boquete onverwachts moesten maken. Het veelgeciteerde Prensa-artikel van 30 mei bevat o.a. een interview (van 28 mei) met FG, onder de tussenkop Habla el guía - De gids spreekt. De eerste zin, geen citaat van FG maar een bewering van de journalist, luidt: Durante la noche del pasado miércoles, este medio logró entrevistar a Feliciano González, el guía que había sido contactado por la escuela donde iban a estudiar espańol Kris y Lisanne para que las orientara en el sendero El Pianista. - Afgelopen woensdagavond heeft La Prensa een interview gehad met FG, de gids die was benaderd door de school waar Kris en Lisanne Spaanse les zouden gaan volgen, met het verzoek hun gids te zijn op het Pianistapad.
Zijn er meer bronnen die zeggen dat FG is benaderd om te gidsen op de Pianista, of haalt de journalist hier dingen door elkaar? Was het de wens van K&L om zowel op 1 als op 2 april met FG op pad te gaan? Of is 2 april pas geboekt toen 1 april onmogelijk bleek? Waarom is in dat geval een koffie/aardbeientour gepland en niet alsnog de Pianista? Misschien kan iemand die de berichten over die dagen beter paraat heeft het me uitleggen.
Wel heel erg gebaseerd op aannames. Misschien zat ze net in haar stopweek of gebruikte ze anticonceptie die niet dagelijk genomen hoeft te worden, of ze gebruikte helemaal niets. Verder kan je nergens uit herleiden dat ze zelf de broek heeft uitgetrokken. Misschien deed een ander dat wel, en misschien was ze toen al dood. Bv Lisanne die de broek uittrok zodat ze een reserve zou hebben.quote:Op woensdag 17 september 2014 11:57 schreef kintp het volgende:
Ik ben hier vanwege tijdgebrek vooral een meelezer, maar wil graag mijn theorie delen mbt de gevonden dichtgeknoopte broek van Kris, al is deze volledig gebaseerd op aannames.
1. K gebruikte net als veel vrouwen van haar leeftijd, zeer waarschijnlijk de anticonceptie pil
2. Omdat de pilstrip niet mee ging op hun dagtocht en er dus met de pil gestopt werd, volgde in theorie binnen een week een onttrekkingsbloeding.
3. K koos er voor om haar lichtgekleurde broekje uit te doen vanwege dit bloedverlies en na een handwas in de rivier heeft ze deze dichtgeknoopt te drogen gelegd.
Mijn conclusie is daarom dat Kris de broek tijdens de bloeding na circa 5a6 dagen zelf heeft uitgedaan en dus in "vrijheid" nog in leven zou zijn geweest.
Ik acht de volgende volgorde daarom het meest aanemelijk: betrokkenheid van derden -> ontsnapping -> verdwaling -> uitputting/ziekte
Wat denken jullie van deze theorie? Kan iemand de anticonceptiepil ontdekken op de foto's in de kamer?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |