abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 september 2014 @ 00:35:33 #1
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144504465
Antwoorden voor Kris

Nieuws:
Op 6 september werd gemeld dat de nieuw gevonden botresten van Lisanne Froon zijn.
• Zaak Lisanne en Kris op het Websleuths-forum: deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5

Belgegevens telefoon (Geruisloos 14-9) :

Antwoorden voor Kris door Answers for Kris

Uitgebreide video door de ouders van Kris

Geupdate inventory:

Directe link naar kaart met vondsten en El Pianista in Google Maps

De coordinaten van de locaties van de vondsten (bij benadering, precieze locaties zijn niet gepubliceerd):
bronnen: Kaart KingRoad op Websleuths, gecheckt met Baru (ex-gids) en Feliciano (huidige gids)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tijdlijn vermissing en vondst Lisanne Froon (22) en Kris Kremers (21) - update 14-9
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tijdlijn (kort): - bron: Videodagboek Ouders Kris Kremers - EenVandaag - 04-08 - Fotoverslag
SPOILER
Foto's van de wandeling:
SPOILER
Analyses van de foto's:
SPOILER
Overzicht en analyses van de telefoongegevens:
SPOILER
Eerder nieuws na de vondst van de rugzak en resten:
SPOILER
Vondsten en vindplaatsen Zaak Lisanne en Kris, Boquete:
SPOILER
Kaarten en luchtfoto's:
SPOILER
Vondsten Lisanne en Kris:
SPOILER
Algemene foto's:
SPOILER
Betrokkenen (getuigen dan wel verdachten):
SPOILER
Flora, fauna, klimaat, zon en maan:
SPOILER
Informatie op video:
SPOILER
Nieuwslinks & ouder nieuws:
SPOILER
Vermissingen en criminaliteit in het gebied:
SPOILER
Lonely Planet-beschrijving El Pianista:
SPOILER

[ Bericht 0% gewijzigd door Domnivoor op 14-09-2014 20:20:08 ]
  zondag 14 september 2014 @ 00:40:52 #2
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144504610
Ik heb de Canon-foto's in een spoiler gezet.

[ Bericht 97% gewijzigd door Domnivoor op 14-09-2014 00:46:52 ]
pi_144504675
Hier nog even opnieuw mijn bericht met nieuwe tak-hypothese:

Op de rand van de rots ligt een concentratie van wat lijkt bruine bladeren. Ook aan de tak lijken nog een aantal bladeren te hangen.

Waarom zou er een concentratie aan (dode?) bladeren op de rand van een rots liggen?

Zouden de blaadjes van de tak afkomstig zijn? Als dat zo is namelijk, dan is de tak waarschijnlijk redelijk "vers" in gebruik, en zijn de bladeren mogelijk losgekomen door gezwaai of door het bevestigen van het plastic. De slijtageplekken lijken het gezwaai met twee handen te bevestigen.

Zouden de "papiertjes" die op de grond liggen gebruikt kunnen zijn om de tak mee vast te houden? Omdat het vasthouden van de kale tak pijn begon te doen? Dit laatste is een wilde gok. Geen idee of zoiets helpt namelijk.

Reacties vorige topic op bovenstaande:

quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 00:05 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Ik krijg dan meer de indruk dat er eerst meer blaadjes aan de tak zaten en de blaadjes verdroogden en er af vielen. Die liggen er nu dus naast. Dan zou de tak er al wat langer gelegen hebben.
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 00:07 schreef agter het volgende:

[..]

In een vochtig subtropisch klimaat, geen idee hoe lang het duurt voordat een blad verdroogd.
Maar denk idd niet binnen een paar dagen.
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 00:34 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Scherp gezien. Volgens mij is dat nog niet voorbijgekomen, ook niet op WS.
Ik denk dat het takje is ontdaan van blaadjes om ermee te zwaaien, in de hoop dat die zakjes het licht van de zoeklichten van helicopters reflecteren.

[ Bericht 3% gewijzigd door Geruisloos op 14-09-2014 00:51:14 ]
  zondag 14 september 2014 @ 00:58:06 #4
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144505074
i elk geval die bovenste slijtageplek lijkt me veel te klein om door het vasthouden te komen.
pi_144505136
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 00:58 schreef Marrije het volgende:
i elk geval die bovenste slijtageplek lijkt me veel te klein om door het vasthouden te komen.
Het lijken me ook geen slijtageplekken.
Dat bovenste 'papiertje' zou ook zomaar een oud pakje sigaretten kunnen zijn, btw.
Wat we van deze plek kunnen zeggen is dat de mensen die er geweest zijn, hun rommel niet hebben opgeruimd.

[ Bericht 15% gewijzigd door agter op 14-09-2014 01:05:38 ]
Make my day!
pi_144505191
Die papiertjes op de rots zijn veel te klein om de tak vast te houden.
En mijn gevoel zegt nog steeds dat Lisanne en Kris de papiertjes bewust hebben neer gelegd.
Zien jullie ook een 5 in de rots
pi_144505290
De foto is in de nacht gemaakt, ik denk nog steeds dat de tak met de zakjes is gebruikt om insecten en misschien ook vleermuizen te verjagen en van het lijf te houden
pi_144505309
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:02 schreef vronie het volgende:
Die papiertjes op de rots zijn veel te klein om de tak vast te houden.
En mijn gevoel zegt nog steeds dat Lisanne en Kris de papiertjes bewust hebben neer gelegd.
Zien jullie ook een 5 in de rots
Ik weet niet hoe groot die zakjes zijn, aan de hand daarvan zou ik de overige afmetingen willen afleiden.
Waar zie jij een 5?
Make my day!
pi_144505506
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 01:07 schreef agter het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe groot die zakjes zijn, aan de hand daarvan zou ik de overige afmetingen willen afleiden.
Waar zie jij een 5?
Links boven het papiertje en waar het takje zich splits wel even de foto vergroten.
  zondag 14 september 2014 @ 01:23:44 #10
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144505686
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:14 schreef vronie het volgende:

[..]

Links boven het papiertje en waar het takje zich splits wel even de foto vergroten.
ik zie niks, misschien wel als iemand een cirkel om die 5 zet?
pi_144505999
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 01:23 schreef Marrije het volgende:

[..]

ik zie niks, misschien wel als iemand een cirkel om die 5 zet?

Een beetje een bagger cirkeltje, ik zit mobiel vandaar. Als je inzoomt op het cirkeltje dan zie je een 5
pi_144506027
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 01:42 schreef Bozoe het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Een beetje een bagger cirkeltje, ik zit mobiel vandaar.
Helemaal geen bagger cirkeltje :) ik zie hem hoor
pi_144506074
Ja, ik zie het nu ook. Heel duidelijk.
Make my day!
  zondag 14 september 2014 @ 01:52:12 #14
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144506142
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 01:42 schreef Bozoe het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Een beetje een bagger cirkeltje, ik zit mobiel vandaar. Als je inzoomt op het cirkeltje dan zie je een 5
dank je!
ik had linksboven het papiertje anders opgevat :D
Maar eindelijk zie ik m ook! Moet nog ff goed kikken zo of ik denk dat het toeval is of dat er echt een vijf is gemaakt.
pi_144506146
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:45 schreef vronie het volgende:

[..]

Helemaal geen bagger cirkeltje :) ik zie hem hoor
Ik dacht eerst dat het misschien de schaduw was van de takjes maar daar is 'ie wel iets te duidelijk voor toch?
pi_144506165
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 01:52 schreef Marrije het volgende:

[..]

dank je!
ik had linksboven het papiertje anders opgevat :D
Maar eindelijk zie ik m ook! Moet nog ff goed kikken zo of ik denk dat het toeval is of dat er echt een vijf is gemaakt.
Ja, ik begreep eerst ook niet wat er bedoeld werd met linksboven maar gelukkig heb ik het gevonden.
  zondag 14 september 2014 @ 01:58:44 #17
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144506237
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 01:52 schreef Bozoe het volgende:

[..]

Ik dacht eerst dat het misschien de schaduw was van de takjes maar daar is 'ie wel iets te duidelijk voor toch?
bij de onderkant van de 5 dacht ik dat het een dingetje is, en de bovenkant een vlekje oid. Best ook een vieze plek rechts van de 5. (Wat mijn idee dat daar vaker iemand / mensen zitten versterkt).
Maar het ziet er wel uit als een vijf, kan m nu niet meer niet zien :D
pi_144506333
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 01:58 schreef Marrije het volgende:

[..]

bij de onderkant van de 5 dacht ik dat het een dingetje is, en de bovenkant een vlekje oid. Best ook een vieze plek rechts van de 5. (Wat mijn idee dat daar vaker iemand / mensen zitten versterkt).
Maar het ziet er wel uit als een vijf, kan m nu niet meer niet zien :D
Ja het lijkt mij dat iemand daar een 5 in heeft gekrast/getekend. Als het Kris/Lisanne is geweest vraag ik me af waarom? Weet jij zo nog het tijdstip van deze foto? Is dat rond 5 uur geweest?

Edit: zie het al. De foto is niet om 5 uur gemaakt.
pi_144506449
Denk je dat de dingen bewust zo neergelegd zijn op deze foto, dat ze ons iets ermee willen vertellen?
Make my day!
pi_144506533
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 02:12 schreef agter het volgende:
Denk je dat de dingen bewust zo neergelegd zijn op deze foto, dat ze ons iets ermee willen vertellen?
Ik denk het niet, lijkt me wel heel vaag. Dacht eerst misschien genoteerd voor zichzelf maar bij nader inzien zie ik geen reden waarom dat alleen een 5 zou zijn.
Kan natuurlijk best zo zijn dat het ons nu opvalt omdat wij op zoek zijn naar antwoorden, misschien hadden zij niet eens door dat daar een 5 getekend is (door anderen).
pi_144506545
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 00:43 schreef Geruisloos het volgende:
Hier nog even opnieuw mijn bericht met nieuwe tak-hypothese:

[ afbeelding ]

Op de rand van de rots ligt een concentratie van wat lijkt bruine bladeren. Ook aan de tak lijken nog een aantal bladeren te hangen.

Waarom zou er een concentratie aan (dode?) bladeren op de rand van een rots liggen?

Zouden de blaadjes van de tak afkomstig zijn? Als dat zo is namelijk, dan is de tak waarschijnlijk redelijk "vers" in gebruik, en zijn de bladeren mogelijk losgekomen door gezwaai of door het bevestigen van het plastic. De slijtageplekken lijken het gezwaai met twee handen te bevestigen.

Zouden de "papiertjes" die op de grond liggen gebruikt kunnen zijn om de tak mee vast te houden? Omdat het vasthouden van de kale tak pijn begon te doen? Dit laatste is een wilde gok. Geen idee of zoiets helpt namelijk.

Reacties vorige topic op bovenstaande:

[..]

[..]

[..]

De bladeren zijn bruin, ze zijn er niet "afgevallen" door gezwaai maar omdat ze dood zijn. En ze liggen op de rots omdat de rots in een jungle staat en er in die jungle bomen staan, maar ook wind waait, overal zijn bladeren.
pi_144506609
quote:
Dat denk ik nog steeds.
Je plaats een tak met plastic zakjes ( maar in een bepaalde vorm) en dan papiertjes of kaartjes er bij plaatsen.
Geeft voor mij aan dat Kris en Lisanne hier een bedoeling mee had
pi_144506637
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 02:26 schreef vronie het volgende:

[..]

Dat denk ik nog steeds.
Je plaats een tak met plastic zakjes ( maar in een bepaalde vorm) en dan papiertjes of kaartjes er bij plaatsen.
Heb je de foto al eens gespiegeld?
Een 5 is dan vaak een 2 of een S.
Make my day!
pi_144506699
Ik vind het overigens verschrikkelijke foto's.
Persoonlijk denk ik namelijk dat Kris of Lisanne deze foto's gemaakt heeft, terwijl de ander misschien al dood was.
Zittend op de stenen, zwakjes. Op iedere hoopvol geluid een flits af laten gaan. In de hoop gevonden te worden.
Wat een wanhoop moet dat geweest zijn.

Dat is een beetje mijn gevoel erbij.

[ Bericht 4% gewijzigd door agter op 14-09-2014 02:46:01 ]
Make my day!
  zondag 14 september 2014 @ 02:37:14 #25
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144506718
quote:
ik denk van niet
pi_144506873
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2014 06:25 schreef Marrije het volgende:
Za, bedoel je echt twee keer gevonden? Of een eventuele dader had m en toen is de tas van eigenaar gewisseld door de tas op die struiken neer te leggen. In dat laatste geval 1 keer gevonden, 2 x van eigenaar gewisseld.

Of in geval van verdwaling, gevonden, mee gespeeld. Thuis in de kast gezet en toen er een beloning in zicht kwam tas gevonden.

Mja, zo zijn er nog wel wat mogelijkheden.
Ik noemde het omdat, indien de tas door indianen zou zijn gevonden op 8 april, en Kris en Lisanne nog in leven zouden kunnen zijn gezien het aanzetten van de telefoon op 11 april, er dan een contact zou geweest tussen de vinder en Kris/Lisanne aangezien de telefoons en de camera samen in de rugzak zaten.

Of dat de indianen 3 dagen later na het proberen van de camera ook opeens de telefoon aanzetten, en wanneer dat zo is zou het ook mogelijk zijn dat ze de camera ook pas na 3 dagen na de vondst van de tas gingen proberen en de tas bv al op 5 april gevonden hebben.

Maar dan proberen ze vervolgens geen van de apparaten meer gedurende 2 maanden. Dan wordt de tas gevonden op 11 juni (en zou er dus sprake zijn van een tweede keer) door een indiaan, die de foto van Lisanne herkend van het paspoort en helemaal naar Boquete loopt om de tas daarheen te brengen.

Er is een aantal keer gespeculeerd over de 90 foto's, dat deze genomen zouden zijn door indianen, indien dat zo is zou de tweede versie (van 11 juni) een leugen zijn, terwijl die persoon geen reden heeft te liegen of de boel te vertragen.
Ik vind het danook niet aannemelijk, maar dan blijft dus over, of de foto's en de laatste keer de telefoon aanzetten zijn gedaan door Kris/Lisanne of er is sprake van een misdrijf en de dader heeft met de apparaten gerommeld.
Maar Kris en Lisanne die de 90 foto's maken en de telefoon aanzetten op 11 april, zonder pincode, en gedurende 6 dagen geen enkele poging noodoproepen doen, maar nog wel alert genoeg zijn de camera netjes terug te doen in de houder in de tas is ook niet aannemelijk. Dan blijft indien je in een verdwaling gelooft alleen over dat de rugzak 2 keer gevonden is door indianen, op 8 april en op 11 juni.
pi_144506950
Zag dit topic steeds langskomen en het blijft toch in mijn hoofd rondspoken wat er met hun is gebeurd. Echt confronterend die foto's, de laatste foto's van die meiden. Hele trieste gedachte. Wat ik ineens dacht bij die foto met die takjes, was dat de rode 'papiertjes' mij aan condooms deden denken? Ja het klinkt wel heel raar nu ik dit zo zeg, maar zijn er nog meer mensen die dit dachten? Ik vind het nogal een vervelende gedachte. Hopelijk komen er ooit antwoorden op de vragen, wellicht met jullie hulp...

[ Bericht 0% gewijzigd door Roguee op 14-09-2014 03:06:02 ]
Dat zou jij wel willen weten.
pi_144506991
Deze plant lijkt overeen te komen met de tak.

De foto is van Feliciano z'n zoekactie langs de rivier nadat de rugtas werd gevonden.

http://www.rtlnieuws.nl/n(...)naar-kris-en-lisanne

Iemand enig idee wat voor soort plant dit is? Dan kunnen we een betere vergelijking maken.

Wellicht kunnen we dan aantonen wat voor plantsoort de tak is, en mogelijkerwijs gebieden uitsluiten waar die plant niet voorkomt. (Bijvoorbeeld omdat het alleen op bepaalde hoogtes, of langs rivieren groeit of iets dergelijks).

[ Bericht 22% gewijzigd door Geruisloos op 14-09-2014 03:11:54 ]
  zondag 14 september 2014 @ 03:23:00 #29
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144507212
Wanneer is de telefoon voor het laatst met pincode gebruikt?
pi_144507241
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 03:23 schreef Marrije het volgende:
Wanneer is de telefoon voor het laatst met pincode gebruikt?
Volgens de gegevens die we nu hebben 6 april.
(laatste noodoproep 3 april om 10 uur 's ochtends)
  zondag 14 september 2014 @ 03:29:35 #31
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_144507258
De tien kilometer hemelsbreed tussen de Mirador (eerste punt) en ongeveer de locatie van de rugzak (tweede punt).

Je ziet dat het op de oevers bij de rugzak een grazige laagvlakte is.
pi_144507500
quote:

[..]

Dat denk ik nog steeds.
En dan er maar 1 slechte foto van maken? Tussen 87 zwarte foto"s?
  zondag 14 september 2014 @ 04:24:04 #33
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144507574
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 03:26 schreef Za het volgende:

[..]

Volgens de gegevens die we nu hebben 6 april.
(laatste noodoproep 3 april om 10 uur 's ochtends)
hmm

Ik hoop dat we snel de andere gegevens krijgen.
pi_144507706
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 02:35 schreef agter het volgende:
Ik vind het overigens verschrikkelijke foto's.
Persoonlijk denk ik namelijk dat Kris of Lisanne deze foto's gemaakt heeft, terwijl de ander misschien al dood was.
Zittend op de stenen, zwakjes. Op iedere hoopvol geluid een flits af laten gaan. In de hoop gevonden te worden.
Wat een wanhoop moet dat geweest zijn.

Dat is een beetje mijn gevoel erbij.
Ik lees al een hele tijd mee met dit topic en ik deel jouw gevoel.
Heb ook het idee dat ze 's nachts zo bang waren dat ze bij elk geluidje flitsten.
Bij die zakjes denk ik ook dat ze van het geluid geschrokken moeten zijn, in het aardedonker klinkt zo'n geluid angstaanjagend als je het niet kunt thuisbrengen.

Wat ik me wel afvraag; sommigen zeggen dat er geflitst is bij gebrek aan een zaklamp maar met je display van je telefoon kun je toch ook schijnen? Zijn die nachtfoto's pas later gemaakt dan, toen de telefoons leeg begonnen te raken?
pi_144507747
ik zit al een tijdje soms even in gedachten bij 2 andere foto's, die van Kris. Achter de mirador. Bij de Quebrada, en die EXIF gegevens. Die reeks van 3 foto's 505, 507 en 508.

- img 505 is genomen volgens de data op 01/04 om 13:20:33, Kris in geul, gebukt, gekromd
Dan, na ca. 33 minuten lopen (omlaag neem ik aan) volgen:

- Img 507, is genomen volgens de data op 01/04 om 13:54:50, Kris op de rug gezien
- Img 508 is genomen volgens de data op 01/04 om 13:54:58, Kris op de stenen, kijkt deze kant op

Nu kijken we bij die foto's allemaal naar Kris, maar mijn vraag is nu, zou het kunnen, dat bij het interpreteren van die EXIF data, we niet ook hier eens zouden moeten nadenken over wie en hoe zij/hij die foto nam? Mijn vraag luidt dan verder: kan je in 8 seconden een 2e foto schieten, vanaf dezelfde plek, richting Kris, en tegelijkertijd teruglopen? Ergens anders gaan staan?

Eerst staat de fotograaf op foto 507 bijna op Kris, met links die platte steen.
Dan in 508 staat de fotograaf fysiek ergens anders, volgens mij althans, kan het mis hebben,
want die platte steen lijkt wat verder weg, Kris ook, best een stuk ook. Dus wellicht zo te zien moet de fotograaf wat terug omhoog achteruitlopend naar achter zijn gelopen.

En Kris weer in de camera zoeker brengen, richten, en afdrukken. Kan.

Binnen 8 seconden? Alles? Lopen, handen omhoog naar gezicht, in beeld brengen, afdrukken?
Dat betekent dat die loopactie, wat zal het zijn, tussen de 5 seconden duurde oid?
Misschien is het niks, maar ik zie er een aanwijzing in dat die EXIF data niet kunnen kloppen?
Zie ik dat nou verkeerd? of is dit door perspectief veroorzaakt gezichtsbedrog door een andere auto diafragma stand? Volgens mij is die Qebrada positief geidentificeerd als zijnde NA de mirador, dr ouders en anderen die het pad kennen, toch? Dus als 508 de laatste is, duidt dat op doorlopen/verdwaling

Maar is het ook heel zeker dat foto 505

- niet de laatste kan zijn, en
- dat die niet VOOR de mirador genomen kan zijn?
- en iemand die data niet kan hebben aangepast?

want als 505 de laatste was, kan dat ergens anders zijn? bv bij die Boquete tree trek... dus aan de Boquete kant van de mirador?

Is het verloop in temperatuur naast de foto's te plaatsen, hadden we niet eerst een rijtje?
Om te kijken of we daar iets uit kunnen halen, in een logische vergelijking met die EF data?
Bv. in die geul, hoger, dus kouder? oid? en als je omlaag loopt, overdag, wordt die temp dan bij het water wat lager?

[ Bericht 14% gewijzigd door Poekje01 op 14-09-2014 09:31:59 ]
  zondag 14 september 2014 @ 05:44:53 #36
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_144507816
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 17:22 schreef Geruisloos het volgende:
Hier de geschatte nachttemperaturen langs de rivieren bij een basistemperatuur van 25 graden celsius op zeeniveau (gemiddeld wordt de temperatuur 0,65 graden lager bij iedere 100m hoogte):

[ afbeelding ]
Mooie duidelijk kaart. :)

De mirador heeft dus een behoorlijke piek. Dat was mijn vraag in het vorige topic. Hoe zichbaar is die berg?
Maw, bij verdwaling een duidelijk orientatiepunt.

Verder maakt de kaart ook helder hoe moeilijk hier een coherent verhaal van te maken is.

Net buiten de 4 kilometer is het broekje van Kris gevonden. Dat lijkt me dan zo'n beetje het eindpunt. Volgens de telefoongegevens beslaat het in de tijd gezien tussen de 7 tot 10 dagen. (afhankelijk als je de foto's of de laatste telefoonactiviteit neemt)

Dus minimaal een week om van ongeveer Quebrada2 tot hemelsbreed 4 kilometer verder te komen?

"Ja maar misschien heeft een van de twee een enkel gebroken op een rots"

Dat kan. Dus ongeveer bij Q2 breekt een van beiden een been en wordt lopen erg moelijk. De een vergaat van de pijn en moet hinkelen, de ander ondersteunen en raakt snel door de krachten heen. Dus het gaat langzaam.

Waarom dan niet op de plek blijven? Het bekende verder achter je laten en het onbekende intrekken? Om wat?

Om vervolgens een week lang door te slepen, de krachten verspillen in een poging verder weg te geraken en uiteindelijk een, excusez moi, klein kutstukje verder te bezwijken...

Dat is toch totaal onlogisch? Juist als eentje gewond is of op welke manier dan ook amper nog mobiel is ligt op de plek blijven nog veel meer voor de hand. Bij de eerste de beste waterbron soort van kamp opslaan en je kunt het een hele poos uitzingen. Onder stenen zoeken naar insecten en wormen en je kunt het zelfs heel lang uithouden.

Maar volgens het geen-misdaad-scenario zijn ze zelf door gaan ploeteren. Er is eentje zo gewond dat ze niet terug de berg op kunnen, dus gaan ze maar de andere kant op..

Een van de zwaarste verwondingen zou bijvoorbeeld een open botbreuk zijn. Zie je het voor je dat de een de ander meesleept? Alle krachten verspillen om een paar honderd meter per dag af te leggen?

Dat is zoals ik het zie het probleem met de "verdwaal theorie". Als ze wel mobiel waren hadden ze terug kunnen lopen. Als ze niet/slecht mobiel waren klopt er geen hout van.
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
  zondag 14 september 2014 @ 05:52:29 #37
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_144507831
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 05:01 schreef Poekje01 het volgende:
ik zit al een tijdje soms even in gedachten bij 2 andere foto's, die van Kris. Achter de mirador. Bij de Quebrada, en die EXFG gegevens. Die reeks van 3 foto's 505, 507 en 508.

- img 505 is genomen volgens de data op 01/04 om 13:20:33, Kris in geul, gebukt, gekromd
na ca. 33 minuten lopen (omlaag neem ik aan) volgen:

- Img 507 is genomen volgens de data op 01/04 om 13:54:50, Kris op de rug gezien
- Img 508 is genomen volgens de data op 01/04 om 13:54:58, Kris op de stenen, kijkt deze kant op

Nu kijken we bij die foto's allemaal naar Kris, maar mijn vraag is nu, zou het kunnen, dat bij het interpreteren van die EXFG data, we ook hier eens zouden moeten nadenken over wie en hoe zij/hij die foto nam? Mijn vraag luidt dan verder: kan je in 8 seconden een 2e foto schieten, vanaf dezelfde plek, richting Kris, en tegelijkertijd teruglopen? Ergens anders gaan staan?

Eerst staat de fotograaf op foto 507 bijna op Kris, met links die platte steen.
Dan in 508 staat de fotograaf fysiek ergens anders, volgens mij althans, kan het mis hebben,
want die platte steen lijkt wat verder weg, Kris ook, best een stuk ook. Dus wellicht zo te zien moet de fotograaf wat terug omhoog achteruitlopend naar achter zijn gelopen.

Binnen 8 seconden? Alles? Lopen, handen omhoog naar gezicht, in beeld brengen, afdrukken?
Dat betekent dat die loopactie, wat zal het zijn, tussen de 5 seconden duurde oid?
Misschien is het niks, maar ik zie er een aanwijzing in dat die EXFG data niet kunnen kloppen?
Zie ik dat nou verkeerd?
Nee hoor, dat kan allemaal. Ik heb dus ook een versie van foto 508, waarbij de creatie datum vast staat op 19:54:00, terwijl foto 507 op 19:54:50 is gemaakt.

Dat feit alleen al, is heel erg raar. Ja, er bestaat ook een versie van foto 508, met alle drie de waardes (modificatie/creatie/origineel) op 19:54:58.

Iedereen kan dingen hierin veranderen, net zoals te zien is dat foto's in Microsoft Photo Viewer zijn binnengehaald danwel aangepast, geschaald naar het huidige 1024x768 formaat dat we alleen maar kennen.

Dit zijn gedeeltelijke EXIF waardes voor foto 507, je kunt zien dat er gezoomd is:

En hier zijn dan de vergelijkbare waardes voor foto 508, waarbij de het eerste overzicht dus aangeeft dat mijn versie tenminste 50 seconden voor 507 is genomen:

Inderdaad is 8 seconden te weinig voor een hele verandering... maar dat is op de Mirador ook zo, daar zit maar 6 seconden tussen foto 499 en 500. Dus wat is het nu: mogen we het apparaat als nauwkeurig meetinstrument qua tijd vertrouwen, ook qua temperatuur... of juist niet?

Of is er juist met alle Exif waardes geknoeid door mogelijke daders, of ondergeschikten van mevrouw Pitti, die een verdwaling beter uitkomt?

quote:
Maar is het ook heel zeker dat foto 505

- niet de laatste kan zijn, en
- dat die niet VOOR de mirador genomen kan zijn?
- en iemand die data niet kan hebben aangepast?

want als 505 de laatste was, kan dat ergens anders zijn? bv bij die Boquete tree trek... dus aan de Boquete kant van de mirador?

Is het verloop in temperatuur naast de foto's te plaatsen, hadden we niet eerst een rijtje?
Om te kijken of we daar iets uit kunnen halen, in een logische vergelijking met die EF data?
Bv. in die geul, hoger, dus kouder? oid? en als je omlaag loopt, overdag, wordt die temp dan bij het water wat lager?
De temperatuur indicatie laat zien, dat de hoogste waarde (25 graden) werd bereikt bij foto 505... terwijl het op de top bij foto's 499 en 500, slechts 19 minuten eerder volgens de data, 22 graden werd genoteerd.

Dat is best opmerkelijk, omdat de foto van Kris op de top wel bij 499 en 500 geteld kan worden.. maar ja, stel ze houden de camera dan de hele tijd in de hand, waardoor hij warm blijft en nemen ook nog foto's 502, 503 en 504 binnen dit tijdsbestek... je kunt niet uitsluiten dat een opwarming van drie graden, gecombineerd met een lagere hoogte, wel mogelijk is, zoals met ongeveer alles in deze zaak

Maar het zou inderdaad ook kunnen duiden op iets in de richting waar jij op hint, zeker als het abseilkabels zijn op foto 505. Die video's van die mensen die abseilen, die lijken ook recht door de bossen heen zowat te zoeven.

[ Bericht 1% gewijzigd door Perico op 14-09-2014 06:06:06 ]
  zondag 14 september 2014 @ 06:14:46 #38
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_144507849
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 05:01 schreef Poekje01 het volgende:

Misschien is het niks, maar ik zie er een aanwijzing in dat die EXFG data niet kunnen kloppen?
Zie ik dat nou verkeerd? of is dit door perspectief veroorzaakt gezichtsbedrog door een andere auto diafragma stand?

Is het niet omdat de een in landscape en de andere in portrait is?

Klikken, camera kwartslag draaien, klikken. En intussen is Kris over het stroompje gehupt.

Dat zou in een paar seconden kunnen.
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_144507977
Misschien zit er wel een zoomfunctie op de camera en valt dat lopen wel mee.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  zondag 14 september 2014 @ 08:38:13 #40
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144508143
Heeft iemand hier toevallig een abonnement op de Panamese krant En Mayúscula? :')

Er staat een artikel in over een nieuwe zoektocht, maar niet in de online versie.

[ Bericht 2% gewijzigd door Domnivoor op 14-09-2014 09:06:54 ]
pi_144508320
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 08:38 schreef Domnivoor het volgende: Heeft iemand hier toevallig een abonnement op de Panamese krant En Mayúscula? :') Er staat een artikel in over een nieuwe zoektocht, maar niet in de online versie.
Zegt u het maar :7 nee, dat artikel zal dus aan ons voorbij gaan. Tja, of een local moet er al een foto van maken en uploaden of het gehele artikel uitschrijven maar denk niet dat hem dat gaat worden.
pi_144508725
Op de rots zouden de papiersnippers en misschien ook de dorre blaadjes te maken kunnen hebben met een poging om vuur te maken. Dit leid ik af uit de grijze/zwarte vlek bij de "5". De 5 of 2 kan ook een "s" zijn en begin van een woord dat ze wilde gaan schrijven of niks voorstellen.
pi_144508736
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 09:57 schreef 11en30 het volgende: Op de rots zouden de papiersnippers en misschien ook de dorre blaadjes te maken kunnen hebben met een poging om vuur te maken. Dit leid ik af uit de grijze/zwarte vlek bij de "5". De 5 of 2 kan ook een "s" zijn en begin van een woord dat ze wilde gaan schrijven of niks voorstellen.
Is 5 in het Internationaals of Panamees een speciaal nummer, weet iemand dat toevallig?
  zondag 14 september 2014 @ 09:59:21 #44
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_144508739
quote:
Zouden ze niet voor zichzelf een reeks aan genummerde herkenningspunten hebben gemaakt? Nummers in stenen krassen en opvallende objecten erbij om ze van afstand te herkennen?
pi_144508953
Naar aanleiding o.a.van de dood van Kris en Lisanne gaat Panama de wandelpaden verbeteren.
Er komt controle bij het betreden en verlaten van de paden en betere wegbewijzering.
Ook gaat men speciale teams trainen voor calamiteiten, waaronder ook een aantal inwoners van Boquete.
Dit alles zal landelijk toegepast worden om het aantal slachtoffers in de toekomst tot een minimum te beperken.

http://elsiglo.com/panama/senderos-estaran-senalizados/23804634
.

[ Bericht 0% gewijzigd door Grijzemassa op 14-09-2014 11:10:37 ]
pi_144509226
quote:
5s.gif Op zondag 14 september 2014 09:59 schreef pfaf het volgende:

[..]

Zouden ze niet voor zichzelf een reeks aan genummerde herkenningspunten hebben gemaakt? Nummers in stenen krassen en opvallende objecten erbij om ze van afstand te herkennen?
Die steen heeft vlekken net als veel stenen die we op foto's in de rivier kunnen zien.
Deze bijvoorbeeld:

Dat kan een soort mos maar ook gewoon de steensoort zijn. Wij zien in die vlekken dan een vijf.
Ik denk niet dat dit zachte steensoorten zijn, juist niet omdat ze langs en in de rivier liggen. Iets in een steen krassen of zelfs een afwateringsgootje er in kerven is dan haast onbegonnen werk.
Maar uiteraard kan ik er naast zitten. Kunnen mensen die dat denken wellicht zelf eens proberen in een harde steensoort (dus geen kalksteen) iets te kerven? Wellicht hadden de meiden een sleutel mee van hun kamer waar ze dat mee gedaan konden hebben? Anders met een andere steen? En dan een foto maken van het resultaat en die uploaden?

Overigens.. Als je deze foto ziet.. hoe waarschijnlijk is het dan dat lichamen hier doorheen worden gevoerd door een rivier?
pi_144509394
Dubbel

[ Bericht 99% gewijzigd door Rubella op 14-09-2014 11:43:19 (was al gepost door Ouder1) ]
pi_144509416
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 10:46 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Overigens.. Als je deze foto ziet.. hoe waarschijnlijk is het dan dat lichamen hier doorheen worden gevoerd door een rivier?
Als de rivier wat stijgt door regen etc?
1 op 1.
Make my day!
pi_144509521
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 11:01 schreef agter het volgende:

[..]

Als de rivier wat stijgt door regen etc?
1 op 1.
Deze foto is gemaakt terwijl het regenseizoen al was begonnen... Ik zat zelf meer te denken aan een bredere doorgang links buiten de foto. Dat die ene rots dus midden in de rivier ligt terwijl hij hier aan de linker oever lijkt te liggen.
pi_144509633
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 03:02 schreef Geruisloos het volgende:
Deze plant lijkt overeen te komen met de tak.

[ afbeelding ]

Iemand enig idee wat voor soort plant dit is? Dan kunnen we een betere vergelijking maken.

Wellicht kunnen we dan aantonen wat voor plantsoort de tak is, en mogelijkerwijs gebieden uitsluiten waar die plant niet voorkomt. (Bijvoorbeeld omdat het alleen op bepaalde hoogtes, of langs rivieren groeit of iets dergelijks).
Wat betreft het determineren van de dode tak c.q. de dorre bladeren:

Een mooie database van bomen, heesters en palmen in Panama is hier te vinden: http://ctfs.arnarb.harvard.edu/webatlas/maintreeatlas.php
Elke soort kan worden aangeklikt voor meer informatie, bijv. de bladvorm en een 'map of its distribution'.
Maar wellicht kan een (Panamese) botanicus onmiddellijk zeggen van welke boom/heester/etc. de dode tak afkomstig is.
Hier de e-mailadressen van de botanici!: http://ctfs.arnarb.harvard.edu/webatlas/staff/
Iemand zin om ze te mailen?

[ Bericht 6% gewijzigd door BijDePinken op 14-09-2014 11:26:10 ]
pi_144509698
quote:

[..]

Die steen heeft vlekken net als veel stenen die we op foto's in de rivier kunnen zien.
Deze bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Dat kan een soort mos maar ook gewoon de steensoort zijn. Wij zien in die vlekken dan een vijf.
Ik denk niet dat dit zachte steensoorten zijn, juist niet omdat ze langs en in de rivier liggen. Iets in een steen krassen of zelfs een afwateringsgootje er in kerven is dan haast onbegonnen werk.
Maar uiteraard kan ik er naast zitten. Kunnen mensen die dat denken wellicht zelf eens proberen in een harde steensoort (dus geen kalksteen) iets te kerven? Wellicht hadden de meiden een sleutel mee van hun kamer waar ze dat mee gedaan konden hebben? Anders met een andere steen? En dan een foto maken van het resultaat en die uploaden?

Moet dan bij hoog wild stromend water geweest zijn, bij zware regenval. Misschien geen complete lichamen maar delen er van. Tenslotte zijn er maanden voorbij gegaan na de vermissing voordat de eerste vondsten gedaan zijn.
pi_144509947
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 11:15 schreef BijDePinken het volgende:

[..]

Wat betreft het determineren van de dode tak c.q. de dorre bladeren:

Een mooie database van bomen, heesters en palmen in Panama is hier te vinden: http://ctfs.arnarb.harvard.edu/webatlas/maintreeatlas.php
Elke soort kan worden aangeklikt voor meer informatie, bijv. de bladvorm en een 'map of its distribution'.
Maar wellicht kan een (Panamese) botanicus onmiddellijk zeggen van welke boom/heester/etc. de dode tak afkomstig is.
Hier de e-mailadressen van de botanici!: http://ctfs.arnarb.harvard.edu/webatlas/staff/
Iemand zin om ze te mailen?

ja, ik pak dit op, wel in het Engels dan.
- wordt vervolgd
pi_144509995
Varen er eigenlijk ook kano's door de jungle daar? Toch die vaarders dan maar eens inlichten of ze mogelijk niets hebben gezien, niet alle locals daar hebben tv en of radio, misschien weten sommigen niet eens van de vermissing.
pi_144510025
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 11:32 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

- wordt vervolgd
pi_144510047
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 05:52 schreef Perico het volgende:

[..]

Nee hoor, dat kan allemaal. Ik heb dus ook een versie van foto 508, waarbij de creatie datum vast staat op 19:54:00, terwijl foto 507 op 19:54:50 is gemaakt.

Dat feit alleen al, is heel erg raar. Ja, er bestaat ook een versie van foto 508, met alle drie de waardes (modificatie/creatie/origineel) op 19:54:58.

Iedereen kan dingen hierin veranderen, net zoals te zien is dat foto's in Microsoft Photo Viewer zijn binnengehaald danwel aangepast, geschaald naar het huidige 1024x768 formaat dat we alleen maar kennen.

Dit zijn gedeeltelijke EXIF waardes voor foto 507, je kunt zien dat er gezoomd is:

[ afbeelding ]

En hier zijn dan de vergelijkbare waardes voor foto 508, waarbij de het eerste overzicht dus aangeeft dat mijn versie tenminste 50 seconden voor 507 is genomen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Inderdaad is 8 seconden te weinig voor een hele verandering... maar dat is op de Mirador ook zo, daar zit maar 6 seconden tussen foto 499 en 500. Dus wat is het nu: mogen we het apparaat als nauwkeurig meetinstrument qua tijd vertrouwen, ook qua temperatuur... of juist niet?

Of is er juist met alle Exif waardes geknoeid door mogelijke daders, of ondergeschikten van mevrouw Pitti, die een verdwaling beter uitkomt?

[..]

De temperatuur indicatie laat zien, dat de hoogste waarde (25 graden) werd bereikt bij foto 505... terwijl het op de top bij foto's 499 en 500, slechts 19 minuten eerder volgens de data, 22 graden werd genoteerd.

Dat is best opmerkelijk, omdat de foto van Kris op de top wel bij 499 en 500 geteld kan worden.. maar ja, stel ze houden de camera dan de hele tijd in de hand, waardoor hij warm blijft en nemen ook nog foto's 502, 503 en 504 binnen dit tijdsbestek... je kunt niet uitsluiten dat een opwarming van drie graden, gecombineerd met een lagere hoogte, wel mogelijk is, zoals met ongeveer alles in deze zaak

Maar het zou inderdaad ook kunnen duiden op iets in de richting waar jij op hint, zeker als het abseilkabels zijn op foto 505. Die video's van die mensen die abseilen, die lijken ook recht door de bossen heen zowat te zoeven.
Die verschillende versies van 508 zijn wel apart. Wat zijn de bronnen van die versies?

De temperatuur van 24 op de quebrada (1620m) kan heel goed kloppen als de mirador (1850m) 22 graden is.

Hoogteverschil is ongeveer 230m.

22 + (2,3*0,65) = 23,5.

In Boquete (1150m) zou het op dat moment dan 26,6 graden geweest moeten zijn.
En in David (50m) moet het dan 33,7 graden geweest zijn.

Volgens de historische weerdata was het in David om 14:00 rond de 35 graden.

Met wat afrondingsverschillen klopt dit aardig. Die 25 graden van voor de quebrada zou dan mogelijk verklaard kunnen worden door langdurig vasthouden inderdaad.
pi_144510094
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 11:34 schreef Jezus9 het volgende:
Varen er eigenlijk ook kano's door de jungle daar? Toch die vaarders dan maar eens inlichten of ze mogelijk niets hebben gezien, niet alle locals daar hebben tv en of radio, misschien weten sommigen niet eens van de vermissing.
dit:

http://www.outscape.net/b(...)anguinola_river.html
pi_144510332
quote:

[..]

Deze bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]

Foto van de zelfde zoektocht (na vondst rugtas) van Feliciano:

Deze steen lijkt ook erg op de steen van de nachtfoto. Zelfde vlekken/textuur. Als we kunnen nagaan wat voor steen dit is, of wat die textuur veroorzaakt, dan kunnen we ook daarmee wellicht gebieden uitsluiten. Het kan zomaar zijn dat alleen rotsen langs de rivier die textuur kennen of iets dergelijks.
pi_144510561
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 11:55 schreef Geruisloos het volgende:
Deze steen lijkt ook erg op de steen van de nachtfoto. Zelfde vlekken/textuur. Als we kunnen nagaan wat voor steen dit is, of wat die textuur veroorzaakt, dan kunnen we ook daarmee wellicht gebieden uitsluiten. Het kan zomaar zijn dat alleen rotsen langs de rivier die textuur kennen of iets dergelijks.
Ik weet het niet hoor.. maar ik krijg zo'n idee dat steensoorten en flora niet zo onderverdeeld zijn in zo'n relatief klein gebied. Zo van: Op deze vierkante kilometer heb je die steensoort en die planten en die komen in de naast gelegen vierkante kilometer niet voor.. Ik denk eerder dat je deze steensoort echt in het hele gebied zult aantreffen.
pi_144510604
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 12:07 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik weet het niet hoor.. maar ik krijg zo'n idee dat steensoorten en flora niet zo onderverdeeld zijn in zo'n relatief klein gebied. Zo van: Op deze vierkante kilometer heb je die steensoort en die planten en die komen in de naast gelegen vierkante kilometer niet voor.. Ik denk eerder dat je deze steensoort echt in het hele gebied zult aantreffen.
Dat is heel goed mogelijk, maar het lijkt me zinvol om dit te laten bevestigen of ontkennen door deskundigen.
  zondag 14 september 2014 @ 12:21:40 #60
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144510857
Onze gids uit Boquete (Baru) zegt dat je alleen bij de rivieren zulke kale rotsen vindt, en vooral in de hoger gelegen gebieden. Rotsblokken in de jungle zijn bedekt met mos.
pi_144511013
Indien de tijden van de foto's NIET zeker zijn, zou ik aan de foto-experts hier willen vragen of de 'nachtfoto's' ook overdag gemaakt kunnen zijn. Ik laat deze mogelijkheid graag verwerpen, aangezien dat alles nog onzekerder zou maken dan het al is, maar ik zal uitleggen hoe ik op die gedachte kwam.

Bij het doorbladeren van de mobiele foto's van gids P. kwam ik 2 schijnbare nachtfoto's tegen:

https://www.facebook.com/(...)75695&type=3&theater

en deze

Dit zijn echter geen nachtfoto's, maar geflitste dagfoto's, zo blijkt bijv. uit de niet-geflitste foto ervoor:

Om misverstanden te voorkomen: het is niet mijn bedoeling welke gids dan ook verdacht te maken, het gaat mij uitsluitend om het feit dat het verschil tussen dag- en nachtfoto's op grond van de afbeelding zelf niet altijd duidelijk is, althans niet voor mij.
pi_144511226
quote:
ja, de 2 rode plastic 'vlaggetjes' verwijzen misschien naar de kabelbrug, waar ook 2 rode plastic vlaggetjes aan zitten om de kabels zichtbaar te maken.
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_144511306
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 12:21 schreef Domnivoor het volgende:
Onze gids uit Boquete (Baru) zegt dat je alleen bij de rivieren zulke kale rotsen vindt, en vooral in de hoger gelegen gebieden. Rotsblokken in de jungle zijn bedekt met mos.
Dit is dus een zeer relevant gegeven en zullen we bevestigd moeten krijgen. Want dit zou betekenen dat het inderdaad langs de rivier is geweest.

Als je nu de EXIF temperatuur van alle nachtfoto hebt, en vast kunnen stellen vanaf welke hoogte rotsen bedekt zijn met mos, dan kunnen je al heel aardig inschatten waar langs de rivier de nachtfoto ongeveer moet zijn gemaakt.

Stel de temperatuur van de foto's is gemiddeld 22 graden, en mos verschijnt op 400m hoogte, dan zit je ergens in het gele/begin-oranje gebied. Niet dat dit nu klopt, maar het is een manier om aan te geven hoe de rots, waar mogelijk meer aanwijzingen te vinden zijn, gevonden kan worden.
pi_144511310
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 12:36 schreef eigendeegcookie het volgende: Ja, de 2 rode plastic 'vlaggetjes' verwijzen misschien naar de kabelbrug, waar ook 2 rode plastic vlaggetjes aan zitten om de kabels zichtbaar te maken.
Misschien dat achter de kleur van de zakjes een verborgen aanwijzing zit... stierenvechters lokken hun stieren toch met rood? Dinges zit er dus tóch achter?

[ Bericht 1% gewijzigd door Jezus9 op 14-09-2014 12:46:40 ]
  zondag 14 september 2014 @ 12:52:40 #66
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144511659
Als je de informatie in het vierde filmpje van hierboven, gepubliceerd op 17 juni, vergelijkt met de latere reconstructie van de ouders Kremers, dan valt het enorme verschil op m.b.t. de beschrijving en de gevaren van het gebied.

Het is niet een andere interpretatie of andere woordkeuze: nee, het is echt een totaal onverenigbaar verschil.

Volgens de ouders kun je niet verdwalen, is er maar 1 pad, zijn er geen gevaren etc.

Volgens de mensen die in het filmpje aan het woord worden gelaten (deskundigen) is het extreem gevaarlijk, ruig, woest, met vele gevaren zoals giftige rupsen, slangen, enz.
  zondag 14 september 2014 @ 12:53:51 #67
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144511691
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 12:39 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Dit is dus een zeer relevant gegeven en zullen we bevestigd moeten krijgen. Want dit zou betekenen dat het inderdaad langs de rivier is geweest.

Als je nu de EXIF temperatuur van alle nachtfoto hebt, en vast kunnen stellen vanaf welke hoogte rotsen bedekt zijn met mos, dan kunnen je al heel aardig inschatten waar langs de rivier de nachtfoto ongeveer moet zijn gemaakt.

[ afbeelding ]

Stel de temperatuur van de foto's is gemiddeld 22 graden, en mos verschijnt op 400m hoogte, dan zit je ergens in het gele/begin-oranje gebied. Niet dat dit nu klopt, maar het is een manier om aan te geven hoe de rots, waar mogelijk meer aanwijzingen te vinden zijn, gevonden kan worden.
Ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoel: vooral in de hoger gelegen gebieden vind je grote rotsblokken.
Mossen groeien op alle hoogtes, van zeeniveau tot besneeuwde bergtoppen.
Maar op stenen in snelstromende rivieren krijgen mossen geen kans. Kijk naar het enorme verval daar.
pi_144511955
quote:

[..]

Dat denk ik nog steeds.
Dat denk ik niet:
ik denk dat de 2 rode 'vlaggetjes' er aan zitten om een eventuele vinder van de tak iets over de kabelbrug te melden. en de papiertjes zijn er later nog aan toegevoegd om de zichtbaarheid te vergroten toen er helicopters vlogen, maar die zijn er daarna weer afgehaald, zodat de tak weer de functie had van 2 rode vlaggetjes. en dat die neergegooide papiertjes er zo zichtbaar naast liggen hadden ze niet verwacht. ?
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_144511989
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 12:53 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoel: vooral in de hoger gelegen gebieden vind je grote rotsblokken.
Mossen groeien op alle hoogtes, van zeeniveau tot besneeuwde bergtoppen.
Maar op stenen in snelstromende rivieren krijgen mossen geen kans. Kijk naar het enorme verval daar.
Duidelijk. Betekend dit dat de kans groot is dat deze rots langs een rivier ligt?

Wie zien trouwens op de andere nachtfoto (of het nu een wand of ondergrond is):

Dat deze groenige plekken heeft, en er soms zelfs plantjes groeien op het gesteente.

Deze foto is zo'n twee minuten eerder genomen, en dus erg dichtbij de kale rots.

Deze rots/wand zou dus buiten het bereik van de rivier kunnen zijn, dus plantgroei. Als de kale rots niet door de rivier aangetast zou kunnen worden, dan zou je hier ook plantgroei/mos op verwachten?

Conclusie: de foto is vrijwel zeker langs de rivier genomen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Geruisloos op 14-09-2014 13:12:09 ]
pi_144512224
Ik zie op de ene foto reflectie van de flits op water en op de andere foto uitgesleten geultjes door natuurlijke waterafvoer. Ben ervan overtuigd dat deze foto's bij de rivier zijn genomen maar wel hoger gelegen met de rivier in de diepte. En dan zou ik logisch denken stroomopwaarts vanaf de vondsten. Dat valt min of meer binnen het 4km radius gebied op de kaart. Ik zou een drone met camera's over het water laten vliegen en opnames van beide oeverhellingen maken. Denk dat de plek dan wel op de beelden te herkennen is.
  zondag 14 september 2014 @ 13:15:20 #71
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144512226
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 13:05 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Duidelijk. Betekend dit dat de kans groot is dat deze rots langs een rivier ligt?

Wie zien trouwens op de andere nachtfoto (of het nu een wand of ondergrond is):

[ afbeelding ]

Dat deze groenige plekken heeft, en er soms zelfs plantjes groeien op het gesteente.

Deze foto is zo'n twee minuten eerder genomen, en dus erg dichtbij de kale rots.

Deze rots/wand zou dus buiten het bereik van de rivier kunnen zijn, dus plantgroei. Als de kale rots niet door de rivier aangetast zou kunnen worden, dan zou je hier ook plantgroei/mos op verwachten?

Conclusie: de foto is vrijwel zeker langs de rivier genomen?
Dat lijkt me vrijwel zeker.
De twee foto's kunnen vanaf hetzelfde punt in verschillende richtingen genomen zijn.
pi_144512460
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 13:15 schreef 11en30 het volgende:
Ik zie op de ene foto reflectie van de flits op water en op de andere foto uitgesleten geultjes door natuurlijke waterafvoer. Ben ervan overtuigd dat deze foto's bij de rivier zijn genomen maar wel hoger gelegen met de rivier in de diepte. En dan zou ik logisch denken stroomopwaarts vanaf de vondsten. Dat valt min of meer binnen het 4km radius gebied op de kaart. Ik zou een drone met camera's over het water laten vliegen en opnames van beide oeverhellingen maken. Denk dat de plek dan wel op de beelden te herkennen is.
Het valt niet uit te sluiten dat ze verder zijn gelopen stroomafwaarts (wellicht nog verder dan het einde van deze kaart)

Ik heb begrepen dat het erg droog weer was die week, en dat de rivier mogelijk laag zou hebben gestaan (iemand een link?). Als dat zo is, dan zou het gemakkelijk geweest kunnen zijn om redelijk snel langs de rivieroevers te lopen, en ze dus kilometers verder zijn geweest dan we nu denken. Onder het mom van "volg water en je komt vanzelf bij bewoond gebied" (geen onredelijke aanname).

En dat ze op een gegeven moment weer terug zijn gegaan rivier opwaarts.

Ik zeg niet dat dit klopt, maar het kan, dus kunnen we niet zeggen dat die foto's langs de rivier vóór de gevonden resten zijn genomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Geruisloos op 14-09-2014 13:30:59 ]
pi_144512923
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 13:05 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Zulke plantjes kunnen ook dichtbij het water groeien.

3:49
pi_144512945
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 13:25 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Het valt niet uit te sluiten dat ze verder zijn gelopen stroomafwaarts (wellicht nog verder dan het einde van deze kaart)

Ik heb begrepen dat het erg droog weer was die week, en dat de rivier mogelijk laag zou hebben gestaan (iemand een link?). Als dat zo is, dan zou het gemakkelijk geweest kunnen zijn om redelijk snel langs de rivieroevers te lopen, en ze dus kilometers verder zijn geweest dan we nu denken. Onder het mom van "volg water en je komt vanzelf bij bewoond gebied" (geen onredelijke aanname).

En dat ze op een gegeven moment weer terug zijn gegaan rivier opwaarts.

Ik zeg niet dat dit klopt, maar het kan, dus kunnen we niet zeggen dat die foto's langs de rivier vóór de gevonden resten zijn genomen.
Je kunt ook zelf een link zoeken bij dingen die je zegt. Dat verwacht je van anderen ook toch? ;)
pi_144513015
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 13:46 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Je kunt ook zelf een link zoeken bij dingen die je zegt. Dat verwacht je van anderen ook toch? ;)
Dat verwacht ik inderdaad als iemand zaken als feiten gaat benoemen, of zegt overtuigd te zijn ergens van. ;)
pi_144513019
Op deze foto is een kabel over het water te zien.

Het lijkt mij dat ze hier op 8 april de laatste foto's hebben gemaakt, de takken (met zakjes of insecten van hun benen af te slaan) hebben achtergelaten en via de kabels naar de overkant zijn gegaan.

Als ze hier in het water gevallen zijn, dan moet de tas al op 11 april gevonden zijn.

pi_144513069
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 13:49 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Dat verwacht ik inderdaad als iemand zaken als feiten gaat benoemen, of zegt overtuigd te zijn ergens van. ;)
Het gegeven of het droog weer was en een lage waterstand zijn belangrijke constateringen. Belangrijk om te onderbouwen met bron dacht ik
pi_144513079
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 13:46 schreef 11en30 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Goed gevonden. Dit blijft dus nog onzeker.
pi_144513093
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 13:51 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Het gegeven of het droog weer was en een lage waterstand zijn belangrijke constateringen. Belangrijk om te onderbouwen met bron dacht ik
Ik zeg meteen daarna "Als dat zo is", en ben dus zeker niet overtuigd hiervan. En zelfs als het niet klopt, dan blijft mijn redenering correct. Ze zouden namelijk hoe dan ook verder geweest kunnen zijn, en daarna teruggelopen. Een lage rivierstand zou het slechts aannemelijker kunnen maken, maar een hoge rivierstand sluit het niet uit.

[ Bericht 6% gewijzigd door Geruisloos op 14-09-2014 13:59:18 ]
pi_144513113
Qua bepaling van de rotslocatie blijf ik deze 2 foto's interessant vinden, al kan het zijn dat er bijzonder veel van zulke plekken zijn:

http://www.imagebam.com/image/624e73350712308 (rommel achterlaten lijkt niet ongewoon te zijn)

http://oi58.tinypic.com/2vmzu5v.jpg
pi_144513159
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 13:52 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Goed gevonden. Dit blijft dus nog onzeker.
Ik zat het toevallig net te kijken toen ik je post las.

@Mr.Ping: De maan is voller dan die op 8 april in het overzicht staat. Misschien was het op het moment van de foto geen 8 april maar na 11 april?
pi_144513166
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 12:28 schreef BijDePinken het volgende:
Indien de tijden van de foto's NIET zeker zijn, zou ik aan de foto-experts hier willen vragen of de 'nachtfoto's' ook overdag gemaakt kunnen zijn. Ik laat deze mogelijkheid graag verwerpen, aangezien dat alles nog onzekerder zou maken dan het al is, maar ik zal uitleggen hoe ik op die gedachte kwam.
Ik denk dat bij het controleren van de tijdstippen veel meer is nagekeken dan wij weten. Ook alle voorgaande foto's die op de camera stonden. Als je van elke foto een timeframe maakt op welke tijden die gemaakt kan zijn kan je een aardig nauwkeurige schatting maken van de tijdsafwijking tussen de echte tijd en de tijd op de camera.

Daarnaast is de tijd tussen de verschillende foto's ook een aanwijzing. Ik denk dus niet dat de tijd op de Mirador met een tussentijd naar de donkere foto's opeens afwijkt als je begrijpt wat ik bedoel.
pi_144513195
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 12:36 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

ja, de 2 rode plastic 'vlaggetjes' verwijzen misschien naar de kabelbrug, waar ook 2 rode plastic vlaggetjes aan zitten om de kabels zichtbaar te maken.
Er is een foto van een kabelbrug (ik weet niet of die op deze trail zat) waar katoenen rode stroken aan de kabels hingen. Niet twee maar heel veel.
pi_144513215
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 13:53 schreef BijDePinken het volgende:
Qua bepaling van de rotslocatie blijf ik deze 2 foto's interessant vinden, al kan het zijn dat er bijzonder veel van zulke plekken zijn:

http://www.imagebam.com/image/624e73350712308 (rommel achterlaten lijkt niet ongewoon te zijn)

http://oi58.tinypic.com/2vmzu5v.jpg
Die eerste foto is in heel ander gebied gemaakt. Het geeft wel aan dat er kennelijk veel van dat soort plateau's zijn in de hele provincie waar mensen uitrusten en van het uitzicht genieten.
pi_144513262
quote:
Euhh.. Ik denk dat ik het niet snap; De stenen in de rivier zijn niet begroeid met mos (klinkt logisch), maar dat heeft toch niets met hoogte te maken? Mos verschijnt op stenen buiten de rivierbedding. Is het dan niet handiger om te zoeken waar de rivierbedding die hoogte heeft? Of ben ik nu echt de weg kwijt?
  zondag 14 september 2014 @ 14:00:42 #86
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144513274
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 13:46 schreef 11en30 het volgende:

[..]

afbeelding

Ja dat kan. Maar deze foto is bij hoog water gemaakt. De plantjes/mossen op deze foto zitten boven het hoogste waterniveau.
pi_144513306
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 14:00 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Ja dat kan. Maar deze foto is bij hoog water gemaakt. De plantjes/mossen op deze foto zitten boven het hoogste waterniveau.
Eens maar nog steeds wel bij de rivier en niet op een andere lokatie ergens boven op een berg of zo.
pi_144513307
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 13:55 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Ik zat het toevallig net te kijken toen ik je post las.

@Mr.Ping: De maan is voller dan die op 8 april in het overzicht staat. Misschien was het op het moment van de foto geen 8 april maar na 11 april?
We kunnen niet zeggen dat het de maan is. Het kan heel goed een artefact zijn.
pi_144513311
Deze foto plaatste ik enige tijd geleden

pi_144513362
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 13:57 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Die eerste foto is in heel ander gebied gemaakt. Het geeft wel aan dat er kennelijk veel van dat soort plateau's zijn in de hele provincie waar mensen uitrusten en van het uitzicht genieten.
Ik wou ook zeker niet suggereren dat dit DE plekken zijn. Wel zie je dat het niet ongewoon is dat mensen kleine frutsels/papiertjes achterlaten. De papiertjes (en tak/plastic) kunnen in feite van iedereen zijn geweest. Ik zit nu maar even hardop te denken zonder een bepaalde kant uit te willen.

Misschien kan een (Panamese) botanicus overigens, behalve de dode tak/bladeren, ook de levende planten op de andere rotsfoto determineren. Ook die kunnen wellicht overal daar voorkomen, maar alle gegevens bij elkaar zouden tot een aanwijzing kunnen leiden.
pi_144513409
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 14:03 schreef BijDePinken het volgende:

[..]

Ik wou ook zeker niet suggereren dat dit DE plekken zijn. Wel zie je dat het niet ongewoon is dat mensen kleine frutsels/papiertjes achterlaten. De papiertjes (en tak/plastic) kunnen in feite van iedereen zijn geweest. Ik zit nu maar even hardop te denken zonder een bepaalde kant uit te willen.

Misschien kan een (Panamese) botanicus overigens, behalve de dode tak/bladeren, ook de levende planten op de andere rotsfoto determineren. Ook die kunnen wellicht overal daar voorkomen, maar alle gegevens bij elkaar zouden tot een aanwijzing kunnen leiden.
Ja zo bedoelde ik het ook, was geen commentaar op je hoor :)
pi_144513413
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 14:00 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Euhh.. Ik denk dat ik het niet snap; De stenen in de rivier zijn niet begroeid met mos (klinkt logisch), maar dat heeft toch niets met hoogte te maken? Mos verschijnt op stenen buiten de rivierbedding. Is het dan niet handiger om te zoeken waar de rivierbedding die hoogte heeft? Of ben ik nu echt de weg kwijt?
De temperatuur van de EXIF data heeft wel met hoogte te maken. Hoe hoger je zit, hoe lager de temperatuur. Als de 24 graden uit foto 550 enigszins correct is, dan kunnen ze nooit "hoog" hebben gezet (laten we zeggen hoger dan 800m).

Maar ik vermoed dat de temperatuur van de camera na lang vasthouden iets opwarmt. Vandaar dat de eerste foto's uit die nachtreeks cruciaal zijn om hier iets concreets over te zeggen.
pi_144513428
Ik zie steeds een krokodil de oever opklimmen aan de overkant op de nachtfoto.
pi_144513437
interessant stukje? 'otoe de lagardo leaves' (weet niet hoe die er uit zien, zoek ik nu op..)

http://en.wikipedia.org/wiki/Ng%C3%A4be_people

Death

After a death, the immediate family will stay up all night with the body for several nights, drinking cacao and coffee, eating, and talking. Candles must be lit all night. On the days leading up to the funeral, neighbors and friends will visit to offer their condolences and stay up for part of the night with the family.

A deep hole is dug, and a tunnel, or shelf is then carved out in the bottom part of the hole. The casket is placed in the tunnel, and the dirt that fills the hole does not fall on top of the casket. The mound is then covered in 'otoe de lagardo' leaves, that sting and stain the mouth when chewed. This is to prevent evil spirits from coming near. The deceased's possessions are also placed on top of the grave, rather than distributed to the family.

After the funeral, some families abstain from eating [salt] or sugar for four days in order to purify the body. After four days, each family member eats a spoonful of cooked bananas with salt and sugar to break the fast.

zelf:

after a death
to prevent evil spirits from coming near
deceased possessions are also placed

zal wel wat vergezocht zijn denk ik, i.h.k.v. bijgeloof van..

[ Bericht 4% gewijzigd door Poekje01 op 14-09-2014 14:25:28 ]
pi_144513465
quote:
17s.gif Op zondag 14 september 2014 12:39 schreef Jezus9 het volgende:

[..]

Misschien dat achter de kleur van de zakjes een verborgen aanwijzing zit... stierenvechters lokken hun stieren toch met rood? Dinges zit er dus tóch achter?
Ophouden met dit soort suggestieve posts. En ja, je edit heb ik gezien.
pi_144513475
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 14:03 schreef BijDePinken het volgende:

[..]

Ben bezig met een mail te schrijven. :)
pi_144513500
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 11:32 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

- wordt vervolgd
Poekje, áls je de Panamese botanici mailt, wil je dan vragen of zij wellicht ook de levende planten op de andere rotsfoto kunnen determineren?
Edit: o, ik zie dat Geruisloos ook al bezig is.
pi_144513543
otoe lagarto is zelfde als Dieffenbachia longispatha, zie

http://www.aamvecona.com/es/index.php?p=2

en dan

http://biogeodb.stri.si.e(...)/?fam=Araceae&page=8

Onder naar benden scrollen: onder Images, 3e plaatje, is dat wat?

gedroogde stengel daarvan?

[ Bericht 23% gewijzigd door Poekje01 op 14-09-2014 14:20:29 ]
pi_144513738
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 14:07 schreef BijDePinken het volgende:

[..]

Poekje, áls je de Panamese botanici mailt, wil je dan vragen of zij wellicht ook de levende planten op de andere rotsfoto kunnen determineren?
Edit: o, ik zie dat Geruisloos ook al bezig is.
Als Geruisloos het al doet, laat ik het bij deze dan aan hem/haar over dan.
Heb wel dat plaatje dus net gevonden van een Dieffenbachia longispatha in die on-line dbase van t STRI
pi_144513784
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 14:05 schreef Geruisloos het volgende:
De temperatuur van de EXIF data heeft wel met hoogte te maken. Hoe hoger je zit, hoe lager de temperatuur. Als de 24 graden uit foto 550 enigszins correct is, dan kunnen ze nooit "hoog" hebben gezet (laten we zeggen hoger dan 800m).
Dat had ik begrepen ja, is ook niet zo moeilijk.
Maar:
quote:
Stel de temperatuur van de foto's is gemiddeld 22 graden, [b]en mos verschijnt op 400m hoogte[/b]
Die dus niet.

Dat hoogte gedoe is heel slim bedacht maar dat staat los van dat mos. Dat die ene foto bij de rivier was gemaakt waren we volgens mij allang uit. Kan je zoeken waar de rivier de juiste hoogte heeft met de tempratuur?
pi_144513887
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 14:16 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

Heb wel dat plaatje dus net gevonden van een Dieffenbachia longispatha in die on-line dbase van t STRI
Done. Ben benieuwd.
pi_144513894
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 14:16 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

[quote]
Heb wel dat plaatje dus net gevonden van een Dieffenbachia longispatha in die on-line dbase van t Smithsonian tropical RI in Bocas
Goed bezig :-) maar omdat Geruisloos er weer een totaal andere plant in meende te zien, en er misschien nog veel meer andere interpretaties zijn, denk ik dat we rustig het antwoord van de Panamese experts moeten afwachten...
pi_144513965
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 14:23 schreef BijDePinken het volgende:

[..]

Goed bezig :-) maar omdat Geruisloos er weer een totaal andere plant in meende te zien, en er misschien nog veel meer andere interpretaties zijn, denk ik dat we rustig het antwoord van de Panamese experts moeten afwachten...
Bueno
pi_144514025
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 14:18 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat had ik begrepen ja, is ook niet zo moeilijk.
Maar:

[..]

Die dus niet.

Dat hoogte gedoe is heel slim bedacht maar dat staat los van dat mos. Dat die ene foto bij de rivier was gemaakt waren we volgens mij allang uit. Kan je zoeken waar de rivier de juiste hoogte heeft met de tempratuur?
Dan zou je een minimale hoogte kunnen bepalen. Mos vanaf 400 meter? hoef je niet "lager" te zoeken. Maar het was slechts een aanname, en waarschijnlijk klopt het ook niet. Maar in theorie moeten we een maximale hoogte en laagte kunnen vaststellen, daartussen moet dan die rots te vinden zijn.

Dit is de kaart waar ik de temperaturen in heb geplot. Het gaat om schattingen bij een basistemperatuur van 25 graden.
pi_144514149
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 13:50 schreef Mr.Ping het volgende:
Op deze foto is een kabel over het water te zien.
Op de andere foto ook?

zondag 14 september 2014 @ 14:42:07 #106
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144514384
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 10:18 schreef Grijzemassa het volgende:
Naar aanleiding o.a.van de dood van Kris en Lisanne gaat Panama de wandelpaden verbeteren.
Er komt controle bij het betreden en verlaten van de paden en betere wegbewijzering.
Ook gaat men speciale teams trainen voor calamiteiten, waaronder ook een aantal inwoners van Boquete.
Dit alles zal landelijk toegepast worden om het aantal slachtoffers in de toekomst tot een minimum te beperken.

http://elsiglo.com/panama/senderos-estaran-senalizados/23804634
.
lijkt me geen overrbodige luxe
pi_144514627
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 14:29 schreef Geruisloos het volgende:
Dan zou je een minimale hoogte kunnen bepalen. Mos vanaf 400 meter? hoef je niet "lager" te zoeken. Maar het was slechts een aanname, en waarschijnlijk klopt het ook niet. Maar in theorie moeten we een maximale hoogte en laagte kunnen vaststellen, daartussen moet dan die rots te vinden zijn.
Maar dan ga je er dus vanuit dat mos een bepaalde hoogte of laagte aangeeft en dat doet het niet. Mos komt voor onder zeeniveau en blijft als laatste begroeiing over op grote hoogtes.
Mos geeft dus alleen aan of het in een rivier bedding is geweest of niet. En zelfs dan kan je niet blind varen op wat Baru zegt want op die foto van die rots waar toeristen op zitten zie je ook geen mos terwijl het niet in een rivierbedding is.
  zondag 14 september 2014 @ 14:52:17 #108
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144514628
Een aanvulling op de tijdlijn in de OP. Kijk even mee, want ik heb ongetwijfeld wat gemist:

donderdag 28 augustus 2014 - dag 149
• Arrocha is met zijn team teruggekomen uit het gebied. Voor hem is het voor 85% zeker dat Kris en Lisanne niet verdwaald kunnen zijn. Hij doet opnieuw een beroep op het Nederlandse OM om de telefoongegevens over te dragen.
• Foto's van de wandeling lekken uit.

vrijdag 29 augustus 2014 - dag 150
• Indianen vinden opnieuw resten langs de Culebra: twee botten van een onderbeen, een klein bot, en een stuk huid.

zaterdag 30 augustus 2014 - dag 151
• Er lekken meer foto's uit.

donderdag 1 september 2014 - dag 153
• Volgens de familie van Kris ligt het NFI-rapport al tien dagen bij de Nederlandse ambassade in Panama.

zaterdag 3 september 2014 - dag 155
• Betzaida Pitti reist zelf naar de ambassade voor het NFI-rapport.
• De ouders van Lisanne gaan binnenkort naar Panama om haar spullen in ontvangst te nemen.

donderdag 4 september 2014 - dag 156
• De ambassade geeft aan dat rapport niet te hebben.

zaterdag 6 september 2014 - dag 158
• De recent gevonden beenbotten zijn van Lisanne. Over het gevonden huidweefsel wordt niets gemeld.

maandag 8 september 2014 - dag 160
• Kranten melden dat Lisanne en Kris acht keer noodnummers probeerden te bellen.
• Arrocha heeft een deelrapport van het NFI ontvangen. Het roept voor hem nieuwe vragen op: één telefoon is nog gebruikt nadat de batterij is leeggeraakt.

dinsdag 9 september 2014 - dag 161
• De families en de advocaat beschikken nog altijd niet over de volledige rapportages van het NFI.
• De familie Kremers roept de Panamese autoriteiten op om de zoekactie te hervatten.

donderdag 11 september 2014 - dag 163
• Het Panamese OM geeft de spullen en resten van Lisanne en Kris vrij.
• De ouders van Kris zeggen daar niet van op de hoogte te zijn.

vrijdag 12 september 2014 - dag 164
• De ouders van Lisanne komen in Panama aan om de resten/spullen in ontvangst te nemen.
• Expats in Boquete maken een fotoalbum ter nagedachtenis aan Lisanne en Kris.

zondag 14 september 2014 - dag 166
• Sinaproc gaat maatregelen nemen om wandelpaden veiliger te maken.
pi_144514705
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 14:52 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Maar dan ga je er dus vanuit dat mos een bepaalde hoogte of laagte aangeeft en dat doet het niet. Mos komt voor onder zeeniveau en blijft als laatste begroeiing over op grote hoogtes.
Mos geeft dus alleen aan of het in een rivier bedding is geweest of niet. En zelfs dan kan je niet blind varen op wat Baru zegt want op die foto van die rots waar toeristen op zitten zie je ook geen mos terwijl het niet in een rivierbedding is.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat we met data en feiten de hoogte kunnen vastleggen. Dat van het mos had ik sowieso verkeer begrepen. Maar er zijn wellicht andere factoren die hoogte kunnen aanwijzen. Die zouden we moeten zien te vinden.
pi_144515491
Het viel mij op dat in 2 beschrijvingen/video’s van het Pianista-pad, de wandelaar(ster) een man met een kapmes tegenkomt (twee verschillende mannen).

Het is niet mijn bedoeling deze mannen ergens van te verdenken. Beide mannen hadden een logische verklaring (de een verzamelde een ijzerrijke plant, de ander pleegde zo te zien onderhoud).

Dit zijn de 2 voorbeelden:

1) “Meandering along and taking in the stunning scenery, we came across a local man toting a machete and a bag of green vegetables”
Bron:
http://earthdrifter.com/b(...)rs-became-separated/

2) Foto: http://i.imgur.com/1J1hbRo.jpg

Bewegende beelden hier, vanaf 3:28:

Als vrouw zou ik er echter van schrikken als ik bij mijn wandeling op een redelijk rustige dag ineens een man met een mes zou zien, ongeacht of er een logische verklaring voor was of niet.
Ik zou me kunnen voorstellen dat je dan, indien mogelijk, van het pad gaat om weg te rennen en/of je te verstoppen.
Dit zou onderdeel van een van de vele scenario's kunnen zijn.
pi_144515665
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 15:24 schreef BijDePinken het volgende:
Het viel mij op dat in 2 beschrijvingen/video’s van het Pianista-pad, de wandelaar(ster) een man met een kapmes tegenkomt (twee verschillende mannen).

Het is niet mijn bedoeling deze mannen ergens van te verdenken. Beide mannen hadden een logische verklaring (de een verzamelde een ijzerrijke plant, de ander pleegde zo te zien onderhoud).

Dit zijn de 2 voorbeelden:

1) “Meandering along and taking in the stunning scenery, we came across a local man toting a machete and a bag of green vegetables”
Bron:
http://earthdrifter.com/b(...)rs-became-separated/

2) Foto: http://i.imgur.com/1J1hbRo.jpg

Bewegende beelden hier, vanaf 3:28:

Als vrouw zou ik er echter van schrikken als ik bij mijn wandeling op een redelijk rustige dag ineens een man met een mes zou zien, ongeacht of er een logische verklaring voor was of niet.
Ik zou me kunnen voorstellen dat je dan, indien mogelijk, van het pad gaat om weg te rennen en/of je te verstoppen.
Dit zou onderdeel van een van de vele scenario's kunnen zijn.
Dus als iemand de tuin aan het snoeien is loop jij hard weg?
pi_144515745
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 15:30 schreef schuschuho het volgende:

[..]

Dus als iemand de tuin aan het snoeien is loop jij hard weg?
Wat ik al of niet doe, is verder niet zo interessant, denk ik. Wel kan ik me voorstellen dat de 2 genoemde voorbeelden beangstigend kunnen zijn voor vrouwen.
pi_144515846
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 15:32 schreef BijDePinken het volgende:

[..]

Wat ik al of niet doe, is verder niet zo interessant, denk ik. Wel kan ik me voorstellen dat de 2 genoemde voorbeelden beangstigend kunnen zijn voor vrouwen.
Ik denk dat je dan wel een heel zacht persoontje moet zijn. Ik schrik s'nachts nog niet eens van een koe die zijn kop door de bomen steekt waar ik langs loop! (bos)
pi_144515968
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 15:36 schreef schuschuho het volgende:

[..]

Ik denk dat je dan wel een heel zacht persoontje moet zijn. Ik schrik s'nachts nog niet eens van een koe die zijn kop door de bomen steekt waar ik langs loop! (bos)
Goede info. Dit moet zsm in de op. 8)7

Het gaat hier echter over een trail waarover gewaarschuwd wordt niet alleen te gaan omdat er regelmatig gewapende berovingen van toeristen plaatsvinden.

[ Bericht 10% gewijzigd door 11en30 op 14-09-2014 15:57:14 ]
pi_144516190
Begrijp ik nou goed, dat de officiële zoekteams tijdens en na de droge periode alleen op en langs de paden hebben gezocht en dat de indianen/gidsen tijdens dezelfde periodes juist langs de rivieren hebben gezocht?

[ Bericht 6% gewijzigd door A_Fortiori op 14-09-2014 15:53:24 ]
  zondag 14 september 2014 @ 15:51:55 #116
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144516432
Waar ik benieuwd naar ben dat is de locatie van de plek waar twee lichamen zijn gezien in verre staat van ontbinding. Dat suggereert dat de lichamelijk redelijk compleet waren als men het heeft over lichamen. Op dat moment dus niet nog uit elkaar gereten door watvoor dier dan ook en ook niet door een rivier aan stukken geslagen.
pi_144516530
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 15:51 schreef Marrije het volgende: Waar ik benieuwd naar ben dat is de locatie van de plek waar twee lichamen zijn gezien in verre staat van ontbinding. Dat suggereert dat de lichamelijk redelijk compleet waren als men het heeft over lichamen. Op dat moment dus niet nog uit elkaar gereten door watvoor dier dan ook en ook niet door een rivier aan stukken geslagen.
De exacte locatie is volgens mij niet bekend maar weet wel dat in de artikels erover stond dat het ergens richting Bocas del Toro was. Niet ver van de plek waar alle resten werden gevonden, het zou dus best wel eens kunnen kloppen.

Als die lichamen daar i.i.g echt lagen, dan is er een cruciale fout gemaakt door het gebied niet goed te doorzoeken, want met de gehele lichamen nog in tact had nog een hele sectie verricht kunnen worden. En dan hadden we misschien nog wat tastbare informatie gehad.
pi_144516671
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 15:54 schreef Jezus9 het volgende:

[..]

De exacte locatie is volgens mij niet bekend maar weet wel dat in de artikels erover stond dat het ergens richting Bocas del Toro was.
Was dat ook het gerucht waarbij gesproken werd over een ernstig verwonde voet? (ik denk nog aan de slangebeet)

edit: ja dus. "Een van de gevonden lichamen zou gewond zijn aan de benen." AD.nl

[ Bericht 15% gewijzigd door 11en30 op 14-09-2014 16:08:42 ]
pi_144516917
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 15:59 schreef 11en30 het volgende: Was dat ook het gerucht waarbij gesproken werd over een ernstig verwonde voet? (ik denk nog aan de slangebeet)
Dat las ik eerder hier maar volgens mij is dat nergens vermeldt in alle artikels erover, volgens mij was dat gedeelte dus maar een gerucht. Maar als die lichamen op dat punt nog in pact waren, dan kun je daar alweer behoorlijk wat informatie uithalen. Maargoed, het valt nu niet meer te checken dus veel hebben we er niet aan.
pi_144517097
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 15:45 schreef A_Fortiori het volgende:
Begrijp ik nou goed, dat de officiële zoekteams tijdens en na de droge periode alleen op en langs de paden hebben gezocht en dat de indianen/gidsen tijdens dezelfde periodes juist langs de rivieren hebben gezocht?
Dit nalv. een artikel van 28 mei

http://www.panamaamerica.(...)-su-paso-por-boquete

Sabuesos marcaron cuatro puntos en primer recorrido
Bloedhonden scoorde vier punten in de eerste tour

http://panamaamerica.com.(...)-en-primer-recorrido

dat de gemarkeerde punten op de hellingen van de bergen zijn dicht bij enkele zijrivieren
buiten het pad The Pianist

Onder het kopje: Intensa jornada

En la jornada de ayer se recorrieron los senderos y áreas montañosas de Bajo Mono, Lázaro, El Pianista y Piedra de Filo.
In routes van gisteren en bergachtige gebieden van Bajo Mono, Lazarus, The Pianist en Piedra de Filo

kanttekening van mij:
het ging voor het Nederlandse team om herders en retrievers, en daar kwam niets uit bleek op 3 juni toen ze
terugkeerden

http://nos.nl/artikel/650(...)%20-%20Binnenland%29

dichtbij enkele zijrivieren (beetje vaag, expres vaag?)
blijft dus volgens mij de vraag op welke 4 punten precies de Panamese bloedhonden eerder aansloegen,
misschien wel waar de lichamen dan zoals in de posts hierboven gesteld, gelegen hebben?
pi_144517194
Het was hier

pi_144517334
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 16:14 schreef Grijzemassa het volgende:
Het was hier

[ afbeelding ]
heb je ook een bron?

dat zou dan gezien voorgaande posts gaan om een van de volgende, of lokaties daar vlakbij, met volgende namen:

Bajo Mono
Lazaro
Piedra de Filo
La Pianista Duran Coffee

volgens het kaartje van post 609 op Websleuths heeft Sinaproc daar niet gezocht. Op welke routes wel, staat daar in het rood in een zwart kaartje mooi aangegeven.

eerste 3 zeggen mij niets, wie wel??
  zondag 14 september 2014 @ 16:20:18 #123
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144517406
Die twee lichamen zouden bij Bajo Culubre liggen. Dat is een heel eind van de vindplaatsen af en het ligt bovendien lager.
De tip is onderzocht en er is niets gevonden.

http://www.panamaamerica.(...)as-en-bocas-del-toro
  zondag 14 september 2014 @ 16:22:51 #124
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144517470
Bedankt voor de toelichting jezus9 en voor t plaatje, grijzemassa.
Ik krijg, misschien onterecht, het idee dat ze bij elkaar lagen. En dus min of meer dan toch tegelijk zijn overleden.
pi_144517555
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 16:20 schreef Domnivoor het volgende:
Die twee lichamen zouden bij Bajo Culubre liggen. Dat is een heel eind van de vindplaatsen af en het ligt bovendien lager.
De tip is onderzocht en er is niets gevonden.

http://www.panamaamerica.(...)as-en-bocas-del-toro
Ze hebben niet heel uitgebreid gezocht omdat toen ze in het gebied waren er niemand was die ze de exacte locatie kon aanwijzen. Zegt natuurlijk niets want de indianen zijn bang voor de autoriteiten, bang om zelf beschuldigd te worden. Er zijn zoveel losse eindjes in het onderzoek en dit kan er best ook een zijn
pi_144517585
In post # 610 een kaartje van Matteo, met een gebied in een blauwe cirkel, komt dat niet overeen met dat punt dan op het kaartje van Grijze massa, of begrijp ik dat verkeerd?
  zondag 14 september 2014 @ 16:27:48 #127
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144517615
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 16:27 schreef Poekje01 het volgende:
In post # 610
In welke serie?
pi_144517659
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 16:27 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

In welke serie?
sorry, op WS, thread 5 van nu, post van gisteren
pi_144517660
río Changuinola hasta llegar a la boca del río Culubre para continuar a pié otras tres o cuatro horas hasta el punto donde presuntamente se dio el hallazgo

Dit werd omschreven als 1 van de manieren om het gebied te bereiken;
via rivier Changuinola tot aan de monding van de rivier Culubre en dan te voet nog 3 a 4 uur tot de vermoedelijke vindplaats

Dat is dus vanaf de Boquete kant de plek waar de rivier Culubre in de rivier Changuinola uitmondt en vanaf dat punt 3 a 4 uur lopen landinwaarts

[ Bericht 9% gewijzigd door Grijzemassa op 14-09-2014 16:38:44 ]
pi_144517832
Lijkt mij supernuttig het kaartje van die Matteo over dat van Geruisloos te leggen???

[ Bericht 69% gewijzigd door Poekje01 op 14-09-2014 16:52:01 ]
pi_144517876
Dit artikel heeft het over 4 paden / lokaties voor de Nederlanse honden om te onderzoeken,

El Pianista
Piedro de Lino
Bajo Mono
Area Lazaro

http://www.prensa.com/uho(...)ro-holandesas/332601

De Nederlandse honden, getraind in het opsporen van lijken, vonden daar ig. niets.

[ Bericht 94% gewijzigd door Poekje01 op 14-09-2014 16:47:45 ]
pi_144518067
Update (work in progress):

[ Bericht 43% gewijzigd door Geruisloos op 14-09-2014 17:31:11 ]
  zondag 14 september 2014 @ 16:47:54 #133
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144518204
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 16:29 schreef Grijzemassa het volgende:
río Changuinola hasta llegar a la boca del río Culubre para continuar a pié otras tres o cuatro horas hasta el punto donde presuntamente se dio el hallazgo

Dit werd omschreven als 1 van de manieren om het gebied te bereiken;
via rivier Changuinola tot aan de monding van de rivier Culubre en dan te voet nog 3 a 4 uur tot de vermoedelijke vindplaats

Dat is dus vanaf de Boquete kant de plek waar de rivier Culubre in de rivier Changuinola uitmondt en vanaf dat punt 3 a 4 uur lopen landinwaarts
Je kan verder speuren in die richting maar ik denk niet dat het iets oplevert.

Het vierkantje in het midden van dit kaartje geeft globaal de vindplaatsen aan bij de Culebra. Linksboven ligt een andere rivier, de Culubré. Ze worden in de berichtgeving door elkaar gehaald maar bij de Culubré is niets gevonden wat met deze zaak te maken heeft.

http://imagizer.imageshack.us/a/img819/7267/lpiy.jpg (copy/paste deze link)

EDIT: je mag kennelijk geen directe link naar deze afbeelding plaatsen. Dus copy/pasten om het te zien ;)
pi_144518665
kaartje Matteo van WS:

http://s1371.photobucket.(...)zps29b0aa05.jpg.html

klopt dat nu met het kaartje van Geruisloos? Ze zouden dan een ongeluk achter in het gebied achter de
2 Quedabra hebben gehad? Is dat niet weer waar die paddock is?

[ Bericht 16% gewijzigd door Poekje01 op 14-09-2014 17:10:49 ]
pi_144518876
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 16:47 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Je kan verder speuren in die richting maar ik denk niet dat het iets oplevert.

Het vierkantje in het midden van dit kaartje geeft globaal de vindplaatsen aan bij de Culebra. Linksboven ligt een andere rivier, de Culubré. Ze worden in de berichtgeving door elkaar gehaald maar bij de Culubré is niets gevonden wat met deze zaak te maken heeft.

http://imagizer.imageshack.us/a/img819/7267/lpiy.jpg (copy/paste deze link)

EDIT: je mag kennelijk geen directe link naar deze afbeelding plaatsen. Dus copy/pasten om het te zien ;)
Niets wat we hier doen levert iets op. Want we krijgen niet de juiste of geen info ;)
  zondag 14 september 2014 @ 17:10:12 #136
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_144518889
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 11:37 schreef Geruisloos het volgende:

Die verschillende versies van 508 zijn wel apart. Wat zijn de bronnen van die versies?
Ik heb de foto's toen geplukt van de Panamese sites TVN2 en Nexpanama, maar het kan ook zijn dat ik af en toe wat versies van WS heb opgeslagen.

Ik heb de beide 'originele' versies van 508 in ieder geval online gezet, de versie van 19:54:00 is hier te vinden en de de versie met 19:54:58, hier.

Het aardige is, dat je direct naar beneden scrollend op Show Exif kunt klikken en zo'n 80% van alle gegevens kunt zien, die specialistische software eruit haalt.
  zondag 14 september 2014 @ 17:12:28 #137
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144518959
Oké. Ik heb de OP aangepast:
- De tijdlijn bijgewerkt tot vandaag.
- Een nieuwe header 'Analyses van de foto's:' met o.a. het kaartje van Geruisloos dat hierboven staat.
- Een nieuwe header voor de telefoongegevens
- Andere headers samengevoegd zodat de OP niet te lang wordt.
- Losse info naar de spoilers verplaatst.
Iedereen accoord? ;)

[ Bericht 8% gewijzigd door Domnivoor op 14-09-2014 17:32:34 ]
pi_144519021
Ik denk dat als er een misdrijf gepleegd is, we de waarheid niet moeten zoeken in de informatie die we
"gevoerd "krijgen :N
pi_144519502
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 17:03 schreef Poekje01 het volgende:
kaartje Matteo van WS:

http://s1371.photobucket.(...)zps29b0aa05.jpg.html

klopt dat nu met het kaartje van Geruisloos? Ze zouden dan een ongeluk achter in het gebied achter de
2 Quedabra hebben gehad? Is dat niet weer waar die paddock is?
Super. Ik heb de kaart geupdate met deze info. Weet iemand of die hutten zichtbaar zijn vanaf de paden/langs de rivier? En zijn deze bewoond of leegstaand?
pi_144519646
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 17:31 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Super. Ik heb de kaart geupdate met deze info. Weet iemand of die hutten zichtbaar zijn vanaf de paden/langs de rivier?
daar waar de rugzak gevonden is moeten toch ook een paar huisjes staan m.i. die vrouw/ echtpaar die de tas gevonden heeft ging rijst verbouwen.... Waar ligt dat dorpje? Kun je dat ook in je kaartje zetten? BVD
pi_144519754
sorry wat is broken refugio?
Klopt het met een vervallen hutje/ krot?

[ Bericht 45% gewijzigd door ToniB op 14-09-2014 17:52:44 ]
  zondag 14 september 2014 @ 17:56:17 #142
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_144520253
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 17:36 schreef ToniB het volgende:

[..]

daar waar de rugzak gevonden is moeten toch ook een paar huisjes staan m.i. die vrouw/ echtpaar die de tas gevonden heeft ging rijst verbouwen.... Waar ligt dat dorpje? Kun je dat ook in je kaartje zetten? BVD
Volgens de map server van het Smithsonian Tropical Research Institute ligt daar in de buurt een plaatsje Velorio, ten oosten van de rivier en ten zuiden van (Alto) Romero. Maar op de toch heel gedetailleerde luchtfoto's van Bing is in die hele streek geen dorp te bekennen, zelfs nauwelijks een alleenstaand huis. Misschien worden er huizen aan het zicht onttrokken door de bomen, maar ik krijg de indruk dat die namen voor hele streken staan, buurtschappen zeg maar. En het totale inwonertal is daar ontzettend laag. Er zijn daar maar een paar plaatsen die de naam dorp(je) verdienen, zoals Nance de Riscó.
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
  zondag 14 september 2014 @ 17:58:53 #143
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_144520347
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 17:40 schreef ToniB het volgende:
sorry wat is broken refugio?
Klopt het met een vervallen hutje/ krot?
Ja, een refugio kan een hut zijn voor mensen die door een verlaten of bergachtige streek trekken.
  zondag 14 september 2014 @ 17:59:56 #144
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_144520386
Hier zijn slechtere ervaringen te lezen van toeristen in het Parque la Amistad, dat Kris en Lisanne dus ook betraden.

Wekso is een soort jungledorp, waar het echter niet veilig is:

quote:
It's a great off-the-beaten path spot, however my phone was stolen out of my backpack. Just be sure to keep all valuables on you at all times if you stay here. I was told they recovered it after I left and that they would mail it to me. After several follows up I never received the phone. Disappointing end to a great trip to Panama.
quote:
On the second night of our visit at Wekso, two men armed with machetes entered our cabin at night to rob us. One man woke me up by poking me with his machete. In the process of reacting to this situation during my sleep, I got a deep cut to my hand and the men ran away. As you can imagine this is not a fun experience not to mention that it could have had a worse outcome. More details are available on Lonely Planet web site.
Maar ok, we wisten dus al van berovingen op het Pianista pad..
pi_144520578
De ouders zijn toch naar een dorpje daar gegaan om het geld te overhandigen? Is dat Wekso of Velorio?
Kun je die ook op het kaartje meenemen dan?
  zondag 14 september 2014 @ 18:14:23 #146
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_144520857
Nog even terugkomend op die vondst van twee lichamen, beschreven in dit artikel:

quote:
Para llegar a Bajo Culubre hay tres rutas:
por helicóptero, por tierra entrando por la comunidad de Norteño a unos 16 kilómetros de Chiriquí Grande, la última es saliendo de Changuinola, manejar una hora, llegar hasta Charco La Pava donde está el embalse de la hidroeléctrica Changuinola 1, y viajar 45 minutos por el río Changuinola hasta llegar a la boca del río Culubre para continuar a pié otras tres o cuatro horas hasta el punto donde presuntamente se dio el hallazgo.
De Rio Culebra ontmoet de Rio Changuinola op zo'n 40 km. van het begin van het Pianista pad, bij het stuwmeer van de Changuinola, en vanaf daar zou je dus nog zo'n 3 a 4 uur te voet de Culebra linksaf moeten volgen.

Maar ruim van tevoren krijg je dit soort taferelen:

Als de lichamen hierheen door de rivier zijn meegenomen, is nog tot daar aan toe. Maar stel je bereikt dit soort open plekken nog te voet, moet het raar lopen wil je niet ontdekt worden.
  zondag 14 september 2014 @ 18:14:35 #147
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_144520864
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 18:05 schreef ToniB het volgende:
De ouders zijn toch naar een dorpje daar gegaan om het geld te overhandigen? Is dat Wekso of Velorio?
Kun je die ook op het kaartje meenemen dan?
Dat dorp was Alto Romero. De map server geeft voor Romero de coördinaten 8.942, -82.395.
pi_144521072
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 18:14 schreef Gorraay het volgende:
8.942, -82.395
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 18:14 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Dat dorp was Alto Romero. De map server geeft voor Romero de coördinaten 8.942, -82.395.
is dat in de buurt van de vindplaats van de rugzak?
pi_144521358
Als een misdrijf of ongeluk uitgesloten worden, dan lijkt het me heel goed mogelijk dat de meiden nog minstens 30 dagen in leven zijn geweest.
pi_144521459
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 18:30 schreef Geruisloos het volgende:
Als een misdrijf of ongeluk uitgesloten worden, dan lijkt het me heel goed mogelijk dat de meiden nog minstens 30 dagen in leven zijn geweest.
Dacht er ook al aan.
Ja, dat lijkt me echt afschuwelijk. Elkaar dood te zien gaan.
Als ze al de hele tijd samen waren.

Wat is er dan eigenlijk weinig gezocht... Bah.

[ Bericht 4% gewijzigd door agter op 14-09-2014 18:41:06 ]
Make my day!
pi_144521748
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 14:33 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Op de andere foto ook?

[ afbeelding ]
Ik heb niet alles gelezen en misschien ergens iets gemist maar wat is volgens jullie de conclusie van dat "been" linkse op die foto?

Ja, het is zwart maar stel dat het inderdaad het been is van een van de meiden, dat ze daar al die tijd samen hebben gebivakkeerd op een rots bij de rivier, omdat ze niet verder komen, juist vanwege dat been, namelijk doordat één van de twee door een slang, spin of giftig insect is gebeten.
Of gangreen/necrose door een andere oorzaak, verwonding of breuk.
In de vochtige warmte van een oerwoud lijkt me dat snel kunnen gaan.
Google even en je zult zien dat een zwart uitgeslagen ledemaat vrij reëel is.

[ Bericht 6% gewijzigd door Gwywen op 14-09-2014 18:49:57 ]
  zondag 14 september 2014 @ 18:51:01 #152
430880 mig72
De Professional
pi_144521984
Wilde ff een kijkje nemen ertussenin, zijn we ietwat vooruitgekomen met deze zaak...dwz nieuwe feiten, openbaringen door de media, of blijven we op hetzelfde speculeerniveau?
  zondag 14 september 2014 @ 18:52:34 #153
430880 mig72
De Professional
pi_144522045
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 18:43 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik heb niet alles gelezen en misschien ergens iets gemist maar wat is volgens jullie de conclusie van dat "been" linkse op die foto?

Ja, het is zwart maar stel dat het inderdaad het been is van een van de meiden, dat ze daar al die tijd samen hebben gebivakkeerd op een rots bij de rivier, omdat ze niet verder komen, juist vanwege dat been, namelijk doordat één van de twee door een slang, spin of giftig insect is gebeten.
Of gangreen/necrose door een andere oorzaak, verwonding of breuk.
In de vochtige warmte van een oerwoud lijkt me dat snel kunnen gaan.
Google even en je zult zien dat een zwart uitgeslagen ledemaat vrij reëel is.
Lijkt me best overdreven, hoe zouden anders de indianen de jungle kunnen bewonen? Ze passen echt geen moderne geneeskunde tegen gangreen toe hoor.
pi_144523068
Update:

Weet iemand wanneer de jeans zijn gevonden? Kan dit nergens terugvinden.

Dat botweefsel na 79 dagen is interessant. Ik heb niet alle 30.000 berichten gelezen, wat was de consensus over dit feit? Is toen uitgezocht hoe lang weefsel in dat klimaat in takt kan blijven?
pi_144523118
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 18:52 schreef mig72 het volgende:

[..]

Lijkt me best overdreven, hoe zouden anders de indianen de jungle kunnen bewonen? Ze passen echt geen moderne geneeskunde tegen gangreen toe hoor.
Ik heb dat een hele tijd terug ook hier gemeld dat er een been lag! En nog steeds blijf ik dit volhouden maar zal er verder niet over hebben omdat dit toch weer weg gewuifd wordt! (zeg later niet dat het hier niet is gemeld) :%
pi_144523266
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 19:26 schreef schuschuho het volgende:

[..]

Ik heb dat een hele tijd terug ook hier gemeld dat er een been lag! En nog steeds blijf ik dit volhouden maar zal er verder niet over hebben omdat dit toch weer weg gewuifd wordt! (zeg later niet dat het hier niet is gemeld) :%
Ik heb ff goed gekeken en ik moet zeggen.....het heeft er wel veel van weg. Als ik met fotobewerkprogramma het contrast heen en weer schuif, dan verdwijnen alle omtrekken in dat gebied en wordt het 1 waas. Maar de omtrekken van dat "been" blijven wel zichtbaar. Maar ik weet niet hoor we hebben al zoveel in de foto's gezien.
  zondag 14 september 2014 @ 19:31:44 #157
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_144523334
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 18:21 schreef ToniB het volgende:

[..]

[..]

is dat in de buurt van de vindplaats van de rugzak?
Het is 3 km van de plaats van de rugzak op de kaart van Geruisloos.
pi_144523553
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 19:26 schreef schuschuho het volgende:

[..]

Ik zie het niet. Help me eens op weg?
Make my day!
pi_144523773
Foto in de "op" bij de wandeling foto 542!
Geheel links in het midden begint het been! (met schoen) (denk ik)
pi_144523928
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 19:40 schreef schuschuho het volgende:
Dat stenige been?
Is dat niet gewoon de rots?
Make my day!
pi_144524439
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 19:43 schreef agter het volgende:

[..]

Dat stenige been?
Is dat niet gewoon de rots?
Nee je kijkt te hoog. Daaronder ligt iets "op" de rots!
pi_144524585
Je ziet zo duidelijk een "knieschijf".
Zijn er foto's waarop de benen van de meisjes goed zichtbaar zijn? Het lijkt een vrij slank been.
pi_144524953
De ouders/onderzoekers beschikken over foto's van 4000x3000. Als er zeer verdachte objecten of personen in die vlekken/vormen te zien zouden zijn, dan hebben ze dit al lang moeten zien, en zouden de ouders met andere uitspraken komen dan "we vinden het belgedrag vreemd voor een vermissing". Dan zouden ze namelijk al lang hebben laten weten dat de foto's aanwijzingen bevatten van of een misdrijf of juist van een vermissing.
  zondag 14 september 2014 @ 20:07:12 #164
430880 mig72
De Professional
pi_144525161
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 19:30 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Ik heb ff goed gekeken en ik moet zeggen.....het heeft er wel veel van weg. Als ik met fotobewerkprogramma het contrast heen en weer schuif, dan verdwijnen alle omtrekken in dat gebied en wordt het 1 waas. Maar de omtrekken van dat "been" blijven wel zichtbaar. Maar ik weet niet hoor we hebben al zoveel in de foto's gezien.
Over welke foto hebben we het? En zou je dat 'bot' kunnen omcirkelen?
pi_144525223
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:03 schreef Geruisloos het volgende:
De ouders/onderzoekers beschikken over foto's van 4000x3000. Als er zeer verdachte objecten of personen in die vlekken/vormen te zien zou zijn, dan hebben ze dit al lang moeten zien, en zouden de ouders met andere uitspraken komen dan "we vinden het belgedrag vreemd voor een vermissing". Dan zouden ze namelijk al lang hebben laten weten dat de foto's aanwijzingen bevatten van of een misdrijf of een vermissing.
Dan weten ze vast ook al welke planten er groeien
pi_144525277
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:08 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Dan weten ze vast ook al welke planten er groeien
Zou best kunnen.
  zondag 14 september 2014 @ 20:10:25 #167
430880 mig72
De Professional
pi_144525295
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 19:40 schreef schuschuho het volgende:
gvd ze heeft dus haar dode makker Kris gefotografeerd. Kris had die rode schoen aan wat zichtbaar is in die foto.
pi_144525360
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:10 schreef mig72 het volgende:

[..]

gvd ze heeft dus haar dode makker Kris gefotografeerd. Kris had die rode schoen aan wat zichtbaar is in die foto.
Dat is nogal een conclusie die je trekt :o
  zondag 14 september 2014 @ 20:13:08 #169
430880 mig72
De Professional
pi_144525404
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:12 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat is nogal een conclusie die je trekt :o
Dat zou die been van Kris zijn. Met die zwarte legging/broek/pyjama hoe dat ook heet. En ik zie dat rood streeptje/stipje op de laars die ze droeg.
  zondag 14 september 2014 @ 20:20:21 #170
430880 mig72
De Professional
pi_144525813
Deze foto van Kris heeft ze een zwarte legging op:

Maar die laars heeft geen rode stip (waarschijnlijk andere laarzen van haar, of juist aan de andere, onzichtbare kant van de schoen bevindt die zich):

Op de bewuste foto van de vondst:

Kan ik makkelijk die zwarte legging zien en ook de laars, maar dat rood stipje ontbreekt op de Schipholfoto, wat zich wel bevindt iets rechtsbovenaan van de schoen in de vondstfoto. Misschien is dat rood stipje op de legging of een andere laars?

Ziet iemand wat ik bedoel?
  zondag 14 september 2014 @ 20:24:43 #171
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_144526085
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:20 schreef mig72 het volgende:
Ziet iemand wat ik bedoel?
Dat roept onmiddellijk de vraag op wat de man-met-het-petje met dat been te maken heeft. En met het cijfer 5 natuurlijk. :7
  zondag 14 september 2014 @ 20:24:44 #172
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144526086
Ik zie dat been wel, maar niet in het verlichte kader. Juist daaronder, iets naar links.

Een slank been trouwens, nogal verweerd of onder de modder.

Maar goed, inmiddels weten we dat het daar barst van de lijken - dus grote kans dat dit been van iemand anders is.
pi_144526325
Was het niet meer dit? wat werd bedoelt?
pi_144526441
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:24 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Ik zie dat been wel, maar niet in het verlichte kader. Juist daaronder, iets naar links.

Maar goed, inmiddels weten we dat het daar barst van de lijken - dus grote kans dat dit been van iemand anders is.
ik zie hetzelfde (ook al eerder aangegeven) iets wat groen uitgeslagen is, in de vorm van een onderbeen, op de zijkant, met wat aan onderkant de deels glanzende voorkant lijkt van een zwart/blauwe laars of bergschoen.......en rechts dat figuurtje, zie het ook zo, zonder vergroten...
  zondag 14 september 2014 @ 20:30:29 #175
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144526449
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:28 schreef nose123 het volgende:
[ afbeelding ]
Ja, dat been.
  zondag 14 september 2014 @ 20:37:20 #176
430880 mig72
De Professional
pi_144526932
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:24 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

Nee want de rubberen onderzool van de laars is goed te zien. Als het van een lijk van tientallen jaren geleden was was het niet zo goed intact. Bovendien komt de laars overeen met die van de dames. Ziet uit als een Europese laars niet iets wat indianen dragen.
  zondag 14 september 2014 @ 20:39:50 #177
430880 mig72
De Professional
pi_144527134
quote:
[ afbeelding ]
Dat heeft helemaal niet de vorm of verhoudingen van een menselijk bot. Wat voor bot zou het zijn dan? Lijkt me eerder op een stuk natuurrots.
pi_144527179
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:39 schreef mig72 het volgende:

[..]

Dat heeft helemaal niet de vorm of verhoudingen van een menselijk bot. Wat voor bot zou het zijn dan? Lijkt me eerder op een stuk natuurrots.
Ik vind het ook gewoon een rots.
Make my day!
  zondag 14 september 2014 @ 20:41:52 #179
430880 mig72
De Professional
pi_144527273
Iemand een foto waarin dat rood stipje op de laars of legging in voorkomt? Ik herinner mij dat ik dat ergens gezien had.

Deze zijn van de laars van Kris. Goed duidelijk dat roodkleurige dinges:

SPOILER
Kan iemand dat rood terugzien in het verlichte kader hierin?

SPOILER

[ Bericht 44% gewijzigd door Lavenderr op 14-09-2014 20:54:23 ]
pi_144527344
Ik denk niet dat de langst levende langer dan een halve dag bij het stoffelijk overschot van de ander blijft. Dat gaat namelijk verschrikkelijk stinken en het trekt roofdieren aan als een magneet.
pi_144527477
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:42 schreef 11en30 het volgende:
Ik denk niet dat de langst levende langer dan een halve dag bij het stoffelijk overschot van de ander blijft. Dat gaat namelijk verschrikkelijk stinken en het trekt roofdieren aan als een magneet.
Dat is wsl wel de reden waarom er geen foto's van elkaar gemaakt zijn: er was er al een overleden. En de ander trok verder.
Make my day!
  zondag 14 september 2014 @ 20:47:00 #182
430880 mig72
De Professional
pi_144527614
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 20:44 schreef agter het volgende:

[..]

Dat is wsl wel de reden waarom er geen foto's van elkaar gemaakt zijn: er was er al een overleden. En de ander trok verder.
'5' - het aantal dagen dat diegene het kon uithouden/overleven?
pi_144527919
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:47 schreef mig72 het volgende:

[..]

'5' - het aantal dagen dat diegene het kon uithouden/overleven?
Ik geloof persoonlijk niet in een zelf gemaakte 5. De rots is daar te hard voor.
Make my day!
pi_144528006
POSSIBLE CRIME IN THE CASE OF THE DUTCH WOMEN

PanamaAmerica reports:

http://www.panamaamerica.(...)n-caso-de-holandesas

Translation:

The legal team of the parents of Lisanne Froon and Kris Kremers do not rule out a criminal hand in the case. This was said by Enrique Arrocha, lawyer for the families of the girls who allegedly disappeared on el Sendero del Pianista, in Boquete, on April 1.

Now that some of the information from the analysis of the cell phones that were found on the banks of Culubre River in the community of Alto Romero on June 14, has become known, Arrocha raises several questions.

The first of these questions has to do with the register of telephone calls to the emergency lines 911 of Panama and 112 of The Netherlands. According Arrocha, calls are recorded on April 4, 5 and 10. The curious thing is that after the 5th, the devices were unloaded, according to forensic analysis. It is very strange, argues Arrocha, how they might charge the devices in the jungle and make a call on April 10. This question leads him to think that possibly someone else was with them.

He will keep that uncertainty until the Dutch Forensic Institute (NFI) delivers the detailed DNA analysis that was performed in that country on all devices belonging to both young women:
a camera, two cell phones, a backpack, sunglasses, two bras, a passport of the European Union (EU) and jeans found and brought to the Public Prosecutor of Panama by a resident of that inhospitable region.

In this sense, the attorney for the Kremers and Froon families said that it is strange that the clothing found near the river Culubre was almost like it might have been placed between the branches. This, he says, may be a possible sign that they were bathing in the river, sunbathing or enjoying nature, he said".
[end translation]

ZaZara:

Facts

suspicion

Another question that arises is how the two were able to walk on their own 18 kilometers from the trailhead of El Pianista to Alto Romero.

blank - unanswered

After five months, the Panamanian authorities do not have any hypothesis about the case

bron: websleuth (WS) thread 5, vandaag, registered user ZaZara, post # 627 page 26

[ Bericht 1% gewijzigd door Poekje01 op 14-09-2014 20:58:28 ]
pi_144528054
De telefoons zouden volgens de advocaat zijn opgeladen tussen 5 en 10 april:

Vertaling via WS:

quote:
The legal team of the parents of Lisanne Froon and Kris Kremers do not rule out a criminal hand in the case. This was said by Enrique Arrocha, lawyer for the families of the girls who allegedly disappeared on el Sendero del Pianista, in Boquete, on April 1.

Now that some of the information from the analysis of the cell phones that were found on the banks of Culubre River in the community of Alto Romero on June 14, has become known, Arrocha raises several questions.

The first of these questions has to do with the register of telephone calls to the emergency lines 911 of Panama and 112 of The Netherlands. According Arrocha, calls are recorded on April 4, 5 and 10. The curious thing is that after the 5th, the devices were unloaded, according to forensic analysis. It is very strange, argues Arrocha, how they might charge the devices in the jungle and make a call on April 10. This question leads him to think that possibly someone else was with them.

He will keep that uncertainty until the Dutch Forensic Institute (NFI) delivers the detailed DNA analysis that was performed in that country on all devices belonging to both young women:
a camera, two cell phones, a backpack, sunglasses, two bras, a passport of the European Union (EU) and jeans found and brought to the Public Prosecutor of Panama by a resident of that inhospitable region.

In this sense, the attorney for the Kremers and Froon families said that it is strange that the clothing found near the river Culubre was almost like it might have been placed between the branches. This, he says, may be a possible sign that they were bathing in the river, sunbathing or enjoying nature, he said.
Deze info lijkt sterk af te wijken van wat eerder naar buiten is gebracht (door de media):

In dit schema wordt de iPhone nog twee keer aangezet op de 6e. En zien we geen melding dat deze leeg is hierna. Bovendien laat het schema zien dat de 11e de laatste keer is dat de iPhone aan gaat, en er wordt niet gebeld.

[ Bericht 2% gewijzigd door Geruisloos op 14-09-2014 20:59:15 ]
  zondag 14 september 2014 @ 20:56:10 #186
430880 mig72
De Professional
pi_144528268
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 20:51 schreef agter het volgende:

[..]

Ik geloof persoonlijk niet in een zelf gemaakte 5. De rots is daar te hard voor.
Het is dan ook in het modder gemaakt.
pi_144528470
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:53 schreef Geruisloos het volgende:

Vertaling via WS:

[..]

Deze info lijkt sterk af te wijken van wat eerder naar buiten is gebracht:

[ afbeelding ]
Ja ik zei eerder al, ze lekken verkeerde info naar de media. Het is maar goed dat ze een advocaat hebben.
  zondag 14 september 2014 @ 20:59:56 #188
430880 mig72
De Professional
pi_144528553
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 20:52 schreef Poekje01 het volgende:
POSSIBLE CRIME IN THE CASE OF THE DUTCH WOMEN

PanamaAmerica reports:

Translation:

In this sense, the attorney for the Kremers and Froon families said that it is strange that the clothing found near the river Culubre was almost like it might have been placed between the branches. This, he says, may be a possible sign that they were bathing in the river, sunbathing or enjoying nature, he said".
[end translation]

ZaZara:

Facts

suspicion

Another question that arises is how the two were able to walk on their own 18 kilometers from the trailhead of El Pianista to Alto Romero.

blank - unanswered

After five months, the Panamanian authorities do not have any hypothesis about the case

bron: websleuth (WS) thread 5, vandaag, registered user ZaZara, post # 627 page 26
quote:

Vertaling via WS:

[..]

Deze info lijkt sterk af te wijken van wat eerder naar buiten is gebracht (door de media):

[ afbeelding ]

In dit schema wordt de iPhone nog twee keer aangezet op de 6e. En zien we geen melding dat deze leeg is hierna. Bovendien laat het schema zien dat de 11e de laatste keer is dat de iPhone aan gaat, en er wordt niet gebeld.
Maar ik zie toch in die kaart alleen maar dat de samsung leeg raakte qua batterij, maar dat is ook niet na de 5e gebruikt. De iPhone deed het toch gewoon?
  zondag 14 september 2014 @ 21:02:36 #189
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144528723
We zien nu in Panamaamerica ook oproepen voor 10 april. In het Telemetro-artikel stond al dat beide telefoons op 7 en 11 april een signaal hadden.
Als het allemaal klopt is het 'gat' in het telefoongebruik een stuk kleiner geworden.
pi_144528818
Wil men even naar de topicpointer kijken? En dan toepassen alstublieft.
pi_144528837
[quote]0s.gif [b]Op zondag 14 september 2014 16:47 schreef [url=http://forum.fok.nl/user Domnivoor

Arrocha heeft het toch echt over Rio Culebre. Daar is juist alles gevonden.
De Rio Culebra is in de buurt van Vulcan Baru toch? Dat is toch wat iedereen in het begin fout benoemde?
  zondag 14 september 2014 @ 21:04:27 #192
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144528855
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 20:58 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Ja ik zei eerder al, ze lekken verkeerde info naar de media. Het is maar goed dat ze een advocaat hebben.
De berichten in Telemetro en Panamaamerica zijn kennelijk afkomstig van deze advocaat.
pi_144528866
quote:
2s.gif Op zondag 14 september 2014 20:56 schreef mig72 het volgende:

[..]

Ik kan begrijpen dat je dat ziet, maar persoonlijk vind ik het te ver gezocht.
Make my day!
pi_144528891
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:02 schreef Domnivoor het volgende:
We zien nu in Panamaamerica ook oproepen voor 10 april. In het Telemetro-artikel stond al dat beide telefoons op 7 en 11 april een signaal hadden.
Als het allemaal klopt is het 'gat' in het telefoongebruik een stuk kleiner geworden.
Maar batterijen die zo'n 10 dagen meegaan, is toch erg onwaarschijnlijk.
pi_144528961
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:04 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Hoe lang gaat de accu mee van een iPhone als deze uit staat? Weten we dat?
  zondag 14 september 2014 @ 21:07:04 #196
430880 mig72
De Professional
pi_144529039
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:02 schreef Domnivoor het volgende:
'Beide telefoons' ? Terwijl de samsung geen lading zou hebben na de 5e?
pi_144529050
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:06 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Hoe lang gaat de accu mee van een iPhone als deze uit staat? Weten we dat?
Uit?
Weken. Persoonlijke ervaring.
Make my day!
pi_144529084
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:07 schreef agter het volgende:

[..]

Uit?
Weken. Persoonlijke ervaring.
Dus 10 dagen is dan makkelijk te halen.

Het is trouwens apart dat de advocaat zegt niet zeker te weten of ze nu wel of niet zijn opgeladen, maar dat het dus zou kunnen. Zou dit soort info niet rechtstreeks in de logs moeten staan? (contact met stroom, batterijniveau etc.). Zo ja, dan kan het toch met zekerheid gezegd worden.
  zondag 14 september 2014 @ 21:09:20 #199
430880 mig72
De Professional
pi_144529240
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:04 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

De mijne houdt het nog geen anderhalve dag vol met gemiddeld gebruik. En ja, ik heb samsung galaxy maar ook LG gehad. En ook Huawei (geen smartfoon).
pi_144529284
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:04 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

De berichten in Telemetro en Panamaamerica zijn kennelijk afkomstig van deze advocaat.
Ja dat snap ik. Ik bedoel de eerdere info via de media
pi_144529301
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 20:52 schreef Poekje01 het volgende:

[end translation]
Dit was mij ook al opgevallen. De schoen lijkt me daar niet door de rivier achtergelaten. Het water komt daar toch niet?

Vanaf 1:30
http://nos.nl/video/66744(...)ug-moeten-nemen.html

edit: maar ik denk niet dat ze lekker aan het zwemmen of zonnen waren tussen de emergency calls door. De spullen zijn dan eerder door een dader(s) verstopt.
pi_144529323
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:07 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Dus 10 dagen is dan makkelijk te halen.
Ja. Stand-by met alles uitgeschakeld gaat ie al meer dan 7 dagen mee.
Als hij 100% opgeladen geweest is.

We zouden eigenlijk die screenshot moeten hebben van die iPhone, dan zien we hoeveel procent batterij er nog was.
Make my day!
  zondag 14 september 2014 @ 21:10:52 #203
434262 Pixxie.
Embrace messy hair
pi_144529345
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 20:40 schreef agter het volgende:

[..]

Ik vind het ook gewoon een rots.
Ik zie er inderdaad ook geen been in..
Ik snap het dat een deel ervan op een knieschijf doet lijken maar het lijkt me sterk..
“She’s got the whole dark forest living inside of her.” - Tom Waits
pi_144529355
quote:
2s.gif Op zondag 14 september 2014 20:56 schreef mig72 het volgende:

[..]

Mij lijkt het meer met as geschreven.
pi_144529556
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:10 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Dit was mij ook al opgevallen. De schoen lijkt me daar niet door de rivier achtergelaten. Het water komt daar toch niet?

[ afbeelding ]

In hetzelfde filmpje wordt gezegd dat alles bij de rivier gevonden is.
Make my day!
pi_144529722
Als je een camera hebt die nog 80x (?) kan flitsen, ga je toch geen cryptische speurtocht uitzetten, met hier een takje en daar een zakje op een foto (lijkt me ook nog behoorlijk lastig om 's nachts de juiste compositie te maken). Met de opname (film) functie kun je gewoon een boodschap inspreken. Lijkt mij simpeler, sneller en een stuk duidelijker. Ik geloof dus niet zo dat er een boodschap in die foto's zit, want niet wegneemt dat er evt. wel info mbt tijd, locatie e.d. uit is te halen.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_144529901
De ouders van Kris zeggen dat ze (Kris) nooit het pad zou verlaten. Zeg nooit nooit, maar het klinkt wel alsof ze weten dat Kris voldoende gezond verstand en ervaring (oa vakantie in Peru? ) om dit te weten.
Als er een afweging zou moeten worden gemaakt, welke kant op of iets dergelijks, zal Kris daarin het voortouw hebben genomen en Lisanne daarop vertrouwd hebben, denk ik.
Als ze na het eerste beekje verder door zijn gelopen in de verwachting dat dat de juiste route was om weer terug in Bouqete te komen, hebben ze op een gegeven moment gemerkt dat dat niet juist was.
Na een overnachting (waarbij ze vast niet erg ver vh pad afgeweken zijn) lijkt het het meest logisch om de volgende dag niet verder door te lopen. Daarvan weten ze niet waar die naar leidt en hoe lang het duurt voor ze iets of iemand bereiken.
Van dezelfde weg terug, weten ze dat ze in 1 dag weer terug in Boqete kunnen zijn.
Jammer idd dat de ouders niet nog een stukje zijn door gelopen, ongeacht dat ze dat niet logisch vonden ivm foto's.
De ouders hadden de kans door te lopen, ze hadden de tijd ervoor en hadden dan kunnen zien of er op de vervolg route misschien toch nog gelegenheid was om te verdwalen.
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
pi_144530032
quote:
[ afbeelding ]
Ja die bedoel ik ook! Kon hem zelf niet plaatsen. Dank je hiervoor!
  zondag 14 september 2014 @ 21:24:16 #209
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144530262
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:19 schreef Lutalo het volgende:
De ouders van Kris zeggen dat ze (Kris) nooit het pad zou verlaten. Zeg nooit nooit, maar het klinkt wel alsof ze weten dat Kris voldoende gezond verstand en ervaring (oa vakantie in Peru? ) om dit te weten.
Als er een afweging zou moeten worden gemaakt, welke kant op of iets dergelijks, zal Kris daarin het voortouw hebben genomen en Lisanne daarop vertrouwd hebben, denk ik.
Als ze na het eerste beekje verder door zijn gelopen in de verwachting dat dat de juiste route was om weer terug in Bouqete te komen, hebben ze op een gegeven moment gemerkt dat dat niet juist was.
Na een overnachting (waarbij ze vast niet erg ver vh pad afgeweken zijn) lijkt het het meest logisch om de volgende dag niet verder door te lopen. Daarvan weten ze niet waar die naar leidt en hoe lang het duurt voor ze iets of iemand bereiken.
Van dezelfde weg terug, weten ze dat ze in 1 dag weer terug in Boqete kunnen zijn.
Jammer idd dat de ouders niet nog een stukje zijn door gelopen, ongeacht dat ze dat niet logisch vonden ivm foto's.
De ouders hadden de kans door te lopen, ze hadden de tijd ervoor en hadden dan kunnen zien of er op de vervolg route misschien toch nog gelegenheid was om te verdwalen.
Ja, dit soort scenario's zijn hier al vaak langs geweest. Ze gaan allemaal uit van de veronderstelling dat je altijd dezelfde weg terug kunt lopen.

Maar is dat ook zo? Ik denk van niet. In tegenstelling tot wat de ouders beweren, is er daar niet één pad. Natuurlijk - er is een pad (of spoor) als je wéét dat er een pad is en als je ongeveer weet in welke richting je moet lopen en welke obstakels etc. je kunt verwachten.

Maar wanneer je daar nog niet bent geweest, je bent alleen en wellicht in een shock-toestand of op zijn minst erg bang, dan is zo'n pad terug nog niet 1-2-3 gevonden.
pi_144530382
Ik vraag me af of de temperatuur (of andere factoren) invloed kan hebben gehad op de capaciteit van de batterij.

http://batteryuniversity.(...)and_low_temperatures

quote:
Cold temperature increases the internal resistance and diminishes the capacity. Batteries that would provide 100 percent capacity at 27°C (80°F) will typically deliver only 50 percent at –18°C (0°F). The capacity decrease is linear with temperature. The capacity decrease is momentary and the level of decline depends on the battery chemistry.

Li-ion also performs better at high temperatures than at low ones. Heat lowers the internal resistance but this stresses the battery. Warming a dying flashlight or cellular phone battery in your jean pocket might provide additional runtime in the winter. As all drivers in cold countries know, a warm battery cranks the car engine easier than a cold one.
En anders moeten we gaan zoeken naar plekken waar elektriciteit te vinden is in de jungle.
pi_144530440
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:10 schreef agter het volgende:

[..]

Ja. Stand-by met alles uitgeschakeld gaat ie al meer dan 7 dagen mee.
Als hij 100% opgeladen geweest is.
Hangt van het model af, tot 300 uur in standby = 12,5 dag max.
https://en.wikipedia.org/wiki/IPhone
pi_144530520
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:26 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Hangt van het model af, tot 300 uur in standby = 12,5 dag max.
https://en.wikipedia.org/wiki/IPhone
Idd.
En uitgeschakeld gaat ie weken mee.
Make my day!
  zondag 14 september 2014 @ 21:28:46 #213
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144530566
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:26 schreef Geruisloos het volgende:
Ik vraag me af of de temperatuur invloed kan hebben gehad op de capaciteit van de batterij.

[..]

En anders moeten we gaan zoeken naar plekken waar elektriciteit te vinden is in de jungle.
Het is verder niet uitgesloten dat ze een reserve-batterij of een zogenaamde power-lader bij zich hadden om te telefoon tussentijds op te laden.
  zondag 14 september 2014 @ 21:28:50 #214
430880 mig72
De Professional
pi_144530570
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:10 schreef Pixxie. het volgende:

[..]

Ik zie er inderdaad ook geen been in..
Ik snap het dat een deel ervan op een knieschijf doet lijken maar het lijkt me sterk..
Heb je gekeken naar dat verlichte kader? zie pagina 7, mijn reactie.
  zondag 14 september 2014 @ 21:29:13 #215
430880 mig72
De Professional
pi_144530603
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:11 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Mij lijkt het meer met as geschreven.
Wat heeft gebrand daar dan?
pi_144530615
quote:
Ik vraag me af of de temperatuur (of andere factoren) invloed kan hebben gehad op de capaciteit van de batterij.

[..]

Ik heb zo'n kleine zonne-oplader, 5 bij 4 cm. Werkt erg slecht, ding moet er uren aan hangen voor een klein beetje power. Maar het zou kunnen!
Make my day!
  zondag 14 september 2014 @ 21:29:37 #217
430880 mig72
De Professional
pi_144530620
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:14 schreef agter het volgende:

[..]

In hetzelfde filmpje wordt gezegd dat alles bij de rivier gevonden is.
Nee binnen loopafstand van de rivier. Niet hetzelfde als waar de rivier komt.
  zondag 14 september 2014 @ 21:30:19 #218
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144530674
quote:

Je hebt alleen maar zonlicht nodig:
pi_144530691
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:28 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Het is verder niet uitgesloten dat ze een reserve-batterij of een zogenaamde power-lader bij zich hadden om te telefoon tussentijds op te laden.
Dat is waar. Maar je zou dan verwachten dat die ook in de tas zouden zitten, of dat de ouders weten/kunnen achterhalen dat ze daarover beschikten. Maar je hebt gelijk.
  zondag 14 september 2014 @ 21:32:11 #220
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144530792
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:29 schreef agter het volgende:

Ik heb zo'n kleine zonne-oplader, 5 bij 4 cm. Werkt erg slecht, ding moet er uren aan hangen voor een klein beetje power. Maar het zou kunnen!
Heb je hem wel eens in de tropische zon gebruikt?
  zondag 14 september 2014 @ 21:32:31 #221
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144530812
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:30 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Dat is waar. Maar je zou dan verwachten dat die ook in de tas zouden zitten, of dat de ouders weten/kunnen achterhalen dat ze daarover beschikten. Maar je hebt gelijk.
Er zát toch ook een extra batterij in de tas?
  zondag 14 september 2014 @ 21:33:47 #222
430880 mig72
De Professional
pi_144530890
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:24 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Ja, dit soort scenario's zijn hier al vaak langs geweest. Ze gaan allemaal uit van de veronderstelling dat je altijd dezelfde weg terug kunt lopen.

Maar is dat ook zo? Ik denk van niet. In tegenstelling tot wat de ouders beweren, is er daar niet één pad. Natuurlijk - er is een pad (of spoor) als je wéét dat er een pad is en als je ongeveer weet in welke richting je moet lopen en welke obstakels etc. je kunt verwachten.

Maar wanneer je daar nog niet bent geweest, je bent alleen en wellicht in een shock-toestand of op zijn minst erg bang, dan is zo'n pad terug nog niet 1-2-3 gevonden.
Ze waren daar al een keer geweest. De dag daarvoor namelijk, op 31 maart.
pi_144530922
Dr. Kloothommel, het is niet zomaar een pad terug, maar hetzelfde pad waarop ze gelopen hebben tot waar ze gekomen zijn.
Het pad waarvan bekend is dat het er is, omdat dat op de heenweg al gelopen is.
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
pi_144530924
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:32 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Er zát toch ook een extra batterij in de tas?
Niet dat ik weet. Bron?
pi_144530930
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:29 schreef mig72 het volgende:

[..]

Nee binnen loopafstand van de rivier. Niet hetzelfde als waar de rivier komt.
Hij zegt letterlijk bij 0,56:
"De rivier waar de spullen gevonden zijn, ligt op ongeveer 2 dagen lopen."

Dus de spullen zijn bij een rivier gevonden, denk ik dan...
Make my day!
  zondag 14 september 2014 @ 21:34:57 #226
430880 mig72
De Professional
pi_144530959
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:28 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Dat doen dames doorgaans niet, dat soort technologische meuk en bovendien zouden de ouders dan wel onderzoekers het daarover gehad hebben. :P
pi_144531006
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:33 schreef mig72 het volgende:

[..]

Voorbij de mirador, in Bocas? Dacht het niet
pi_144531022
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:32 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Heb je hem wel eens in de tropische zon gebruikt?
Afrika. Maar ik had een heel klein dingetje. Kleiner dan het plaatje hierboven. En al weer 5 jaar geleden.
Maar het zou een antwoord kunnen zijn, op het opladen...
Make my day!
pi_144531042
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:33 schreef mig72 het volgende:

[..]

Is dat bewezen dan?
Make my day!
pi_144531067
Er zat een camera, een sd en een batterij in de tas. \maar of die batterij uit de camera was gehaald weet ik niet.
pi_144531106
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:36 schreef agter het volgende:

[..]

Is dat bewezen dan?
Wel nee
  zondag 14 september 2014 @ 21:37:30 #232
430880 mig72
De Professional
pi_144531115
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:30 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Je hebt alleen maar zonlicht nodig:
[ afbeelding ]
Er zijn ook handdraai-modelletjes beschikbaar.

Maar ik geloof zelf dat de dames niet zoiets hadden.
  zondag 14 september 2014 @ 21:38:35 #233
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144531195
Nog even een praktisch scenario:

1. Indianen vinden de tas met voor hen wat bruikbare en/of verkoopbare spullen. Misschien laden ze de telefoon even op om te kijken of hij het nog doet. Op dat moment weten ze (a) nog niet van de vermissing, of (b) ze weten het wel van de vermissing, maar zijn er niet in geïnteresseerd.

2. Enige tijd later vernemen ze dat er een beloning van $30.000 is uitgeloofd voor informatie die leidt tot de opsporing van de meisjes.

NB. het opsporingsbericht is er niet duidelijk over of deze beloning ook geldt voor dode meisjes.

3. De indianen melden via via dat ze een tas gevonden hebben op een struik langs de rivier. Die plek hebben ze zelf verzonnen, maar zal in de buurt zijn van waar ze de tas daadwerkelijk hebben gevonden.

Volgens dit scenario is er geen sprake van een misdrijf. Wel van misleiding natuurlijk.
pi_144531238
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:37 schreef mig72 het volgende:

[..]

Er zijn ook handdraai-modelletjes beschikbaar.

[ afbeelding ]

Maar ik geloof zelf dat de dames niet zoiets hadden.
Wat heeft het voor zin om dit te plaatsen, als ze een extra batterij of oplader bij zich hadden dan zou de advocaat dat wel weten.
  zondag 14 september 2014 @ 21:40:11 #235
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144531308
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:34 schreef Lutalo het volgende:
Dr. Kloothommel, het is niet zomaar een pad terug, maar hetzelfde pad waarop ze gelopen hebben tot waar ze gekomen zijn.
Het pad waarvan bekend is dat het er is, omdat dat op de heenweg al gelopen is.
Ja, dat begrijp ik wel. Maar ik weet uit ervaring dat het dan toch nog steeds niet altijd makkelijk is om exact dezelfde weg terug te lopen. En - als je een keer een foute afslag neem, dan ben je natuurlijk echt verdwaald. Dat kan bijvoorbeeld ook in het donker gebeurd zijn.
  zondag 14 september 2014 @ 21:40:33 #236
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144531338
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:34 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Niet dat ik weet. Bron?
Een van de eerste foto's met de inhoud van de tas. Staat ook in de OP.
  zondag 14 september 2014 @ 21:41:22 #237
430880 mig72
De Professional
pi_144531396
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:39 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Wat heeft het voor zin om dit te plaatsen, als ze een extra batterij of oplader bij zich hadden dan zou de advocaat dat wel weten.
Dat zei ik ook.

Maar deze medeforumgebruikers moesten het zonodig door blijven gaan over zonne-opladers e.d. Je mag ook hen weleens aanspreken.
pi_144531413
quote:

Vertaling via WS:

[..]

[ afbeelding ]

Ons schema loopt een dag voor op het schema in het nieuwsbericht. Valt je dat ook op?
Make my day!
pi_144531469
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:40 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Een van de eerste foto's met de inhoud van de tas. Staat ook in de OP.
Maar dit zegt niets over een extra batterij. Alleen dat er een batterij in de tas zat.

Als je de batterij verwijdert, registreert de telefoon dan ook dat ie leeg is? Dat zou kunnen verklaren waarom ie het de volgende dag ineens weer doet. Maar ik kan me niet voorstellen dat de advocaat hier overeen zou kijken.
  zondag 14 september 2014 @ 21:42:55 #240
430880 mig72
De Professional
pi_144531478
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:38 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Nog even een praktisch scenario:

1. Indianen vinden de tas met voor hen wat bruikbare en/of verkoopbare spullen. Misschien laden ze de telefoon even op om te kijken of hij het nog doet. Op dat moment weten ze (a) nog niet van de vermissing, of (b) ze weten het wel van de vermissing, maar zijn er niet in geïnteresseerd.

2. Enige tijd later vernemen ze dat er een beloning van $30.000 is uitgeloofd voor informatie die leidt tot de opsporing van de meisjes.

NB. het opsporingsbericht is er niet duidelijk over of deze beloning ook geldt voor dode meisjes.

3. De indianen melden via via dat ze een tas gevonden hebben op een struik langs de rivier. Die plek hebben ze zelf verzonnen, maar zal in de buurt zijn van waar ze de tas daadwerkelijk hebben gevonden.

Volgens dit scenario is er geen sprake van een misdrijf. Wel van misleiding natuurlijk.
Dezelfde indianen die de rugzakken schoon gingen maken in de wasmachine? _O-

Dezelfde indianen die het vervolgens weer op de struik ging dumpen om vervolgens de autoriteiten in te lichten die er foto's van maakten? (de hangende zak op de struik).

Wat een fantasie. Zeer maar dan ook zeer onwaarschijnlijk.
pi_144531479
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:41 schreef mig72 het volgende:

[..]

Dat zei ik ook.

Maar deze medeforumgebruikers moesten het zonodig door blijven gaan over zonne-opladers e.d. Je mag ook hen weleens aanspreken.
Ging me meer om de grote foto aangezien het niet relevant is
  zondag 14 september 2014 @ 21:43:08 #242
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144531489
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:41 schreef mig72 het volgende:

[..]

Dat zei ik ook.

Die advocaat is natuurlijk een waardeloze bron voor informatie. Hij wordt gewoon betaald om precies te zeggen wat hij moet zeggen. Met als doel het onder druk zetten van de Panamese autoriteiten.
pi_144531491
quote:

[..]

De vraag is: is kun je iets opladen in de jungle? Daar gaf ik antwoord op.
En hoe kan de advocaat nu weten wat ze bij zich hadden?
Make my day!
  zondag 14 september 2014 @ 21:43:33 #244
430880 mig72
De Professional
pi_144531514
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:40 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Ja, dat begrijp ik wel. Maar ik weet uit ervaring dat het dan toch nog steeds niet altijd makkelijk is om exact dezelfde weg terug te lopen. En - als je een keer een foute afslag neem, dan ben je natuurlijk echt verdwaald. Dat kan bijvoorbeeld ook in het donker gebeurd zijn.
In het donker gaan ze uberhaupt niet meer op pad.
  zondag 14 september 2014 @ 21:43:46 #245
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144531525
quote:

[..]

De advocaat vraagt zich nu juist af of iemand anders die telefoon heeft opgeladen.
pi_144531546
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:42 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Maar dit zegt niets over een extra batterij. Alleen dat er een batterij in de tas zat.

Als je de batterij verwijdert, registreert de telefoon dan ook dat ie leeg is? Dat zou kunnen verklaren waarom ie het de volgende dag ineens weer doet. Maar ik kan me niet voorstellen dat de advocaat hier overeen zou kijken.
Bij een iPhone kun je de batterij er niet simpel zelf uithalen. Dus dat is uitgesloten.
Make my day!
  zondag 14 september 2014 @ 21:44:37 #247
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144531567
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:43 schreef mig72 het volgende:

[..]

In het donker gaan ze uberhaupt niet meer op pad.
Hoe weet jij dat dan?
pi_144531620
Scenario:

Samsung wordt aangezet, ze zien dat de batterij bijna leeg is, ze halen uit voorzorg de batterij er uit omdat ze daarmee verwachten dat ie minder "lekt" en dus langer mee kan gaan.

Het lijkt nu alsof de telefoon leeg is, want geen batterij.

Volgende dag wordt batterij geplaatst. Telefoon gaat weer aan.

Advocaat in de war.
  zondag 14 september 2014 @ 21:46:20 #249
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144531635
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:44 schreef agter het volgende:

[..]

Bij een iPhone kun je de batterij er niet simpel zelf uithalen. Dus dat is uitgesloten.
Nee, dat is niet uitgesloten. Er zijn reserve-batterijen te koop voor iPhone (minder dan 20 euro), die je gewoon via de normale kabel aansluit op de iPhone zelf en waarmee de iPhone dan weer wordt opgeladen. Tot wel twee keer toe.
  zondag 14 september 2014 @ 21:46:28 #250
430880 mig72
De Professional
pi_144531646
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:44 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat dan?
Gezond verstand. Wat deze meisjes wel hadden.

Of ga je beweren dat ze dronken waren zoals op WS? :')
pi_144531681
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:45 schreef Geruisloos het volgende:
Scenario:

Samsung wordt aangezet, ze zien dat de batterij bijna leeg is, ze halen uit voorzorg de batterij er uit omdat ze daarmee verwachten dat ie minder "lekt" en dus langer mee kan gaan.
Ik denk niet dat ze hieraan zouden denken om dat te doen! Gewoon uit zetten.
  zondag 14 september 2014 @ 21:47:06 #252
430880 mig72
De Professional
pi_144531682
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:45 schreef Geruisloos het volgende:
Scenario:

Lekt als hij uit is? Wat?
  zondag 14 september 2014 @ 21:47:31 #253
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144531698
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:46 schreef mig72 het volgende:

[..]

Gezond verstand. Wat deze meisjes wel hadden.

Of ga je beweren dat ze dronken waren zoals op WS? :')
WS volg ik niet, maar dronken lijkt me onwaarschijnlijk.

Echter, wat mensen doen wanneer ze in paniek zijn, is onvoorspelbaar.
pi_144531700
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:43 schreef agter het volgende:

[..]

De vraag is: is kun je iets opladen in de jungle? Daar gaf ik antwoord op.
En hoe kan de advocaat nu weten wat ze bij zich hadden?
De ouders zouden denk ik wel weten of ze iets dergelijks aangeschaft hadden.
Aangezien de advocaat het als argument gebruikt zal hij dat wel net de ouders doorgesproken hebben.
Maar tuurlijk kun je het er over hebben, ik reageerde nav de grote foto van mig72, anders begint het op de wehkamp te lijken hier straks :D
  zondag 14 september 2014 @ 21:47:54 #255
430880 mig72
De Professional
pi_144531722
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:46 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Nee, dat is niet uitgesloten. Er zijn reserve-batterijen te koop voor iPhone (minder dan 20 euro), die je gewoon via de normale kabel aansluit op de iPhone zelf en waarmee de iPhone dan weer wordt opgeladen. Tot wel twee keer toe.
Je gaat nu wel ver in je fantasie, steeds afwijkende smoesjes bedenken die onwaarschijnlijk zijn om alsnog gelijk te kunnen hebben.
pi_144531727
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:46 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Ik reageerde op iemand die zei dat de batterij er uit gehaald werd.
Dat kan dus niet zomaar.
Make my day!
pi_144531741
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:47 schreef mig72 het volgende:

[..]

Ja, dan een apparaat stroom afneemt van de accu, ook als deze uit staat. Volgens mij is dat redelijk gebruikelijk. In ieder geval is het het proberen waard om de accu van het contact te verwijderen om lekkage te voorkomen.
  zondag 14 september 2014 @ 21:48:34 #258
430880 mig72
De Professional
pi_144531760
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:47 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

WS volg ik niet, maar dronken lijkt me onwaarschijnlijk.

Echter, wat mensen doen wanneer ze in paniek zijn, is onvoorspelbaar.
Ze gaan gewoon niet op pad als ze helemaal niks kunnen zien en geen flashlight hadden.
  zondag 14 september 2014 @ 21:48:36 #259
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144531763
quote:

[..]

Dat klopt inderdaad. De batterij lekt een klein beetje, ook als de telefoon (zogenaamd) uit staat. In werkelijkheid staat hij namelijk niet echt uit, maar in een standby toestand.
pi_144531796
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:47 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

De ouders zouden denk ik wel weten of ze iets dergelijks aangeschaft hadden.
Aangezien de advocaat het als argument gebruikt zal hij dat wel net de ouders doorgesproken hebben.
Maar tuurlijk kun je het er over hebben, ik reageerde nav de grote foto van mig72, anders begint het op de wehkamp te lijken hier straks :D
Ik denk niet dat de ouders weten wat ze allemaal gekocht hebben in Panama. Wie vertelt nu iedere aanschaf van alles aan hun ouders?
En zo'n rare aanschaf is het niet.
Make my day!
  zondag 14 september 2014 @ 21:49:43 #261
430880 mig72
De Professional
pi_144531802
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:48 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Ja, dan een apparaat stroom afneemt van de accu, ook als deze uit staat. Volgens mij is dat redelijk gebruikelijk. In ieder geval is het het proberen waard om de accu van het contact te verwijderen om lekkage te voorkomen.
Heb je hier een bron voor? Nooit van gehoord.
  zondag 14 september 2014 @ 21:49:50 #262
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144531808
quote:

[..]

Je gaat nu wel ver in je fantasie, steeds afwijkende smoesjes bedenken die onwaarschijnlijk zijn om alsnog gelijk te kunnen hebben.
Wat nou fantasie? Deze handige apparaatjes worden op internet gewoon geadviseerd voor vakantie en kun je voor een habbekrats kopen. Zelfs in de vorm van een sleutelhanger.
  zondag 14 september 2014 @ 21:50:18 #263
430880 mig72
De Professional
pi_144531828
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:48 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Dat klopt inderdaad. De batterij lekt een klein beetje, ook als de telefoon (zogenaamd) uit staat. In werkelijkheid staat hij namelijk niet echt uit, maar in een standby toestand.
Hoeveel lekt hij dan? Is dat significant op den duur?
  zondag 14 september 2014 @ 21:50:46 #264
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144531846
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:48 schreef mig72 het volgende:

[..]

Ze gaan gewoon niet op pad als ze helemaal niks kunnen zien en geen flashlight hadden.
Dat kun jij niet weten. Ze kunnen wel achterna gezeten zijn door een mens of dier.
  zondag 14 september 2014 @ 21:50:59 #265
430880 mig72
De Professional
pi_144531858
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:49 schreef agter het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de ouders weten wat ze allemaal gekocht hebben in Panama. Wie vertelt nu ieder aanschaf van alles aan hun ouders?
Aanschaf van wat? De camera?

Waar hebben we het over alweer? :D
pi_144531878
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:49 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Wat nou fantasie? Deze handige apparaatjes worden op internet gewoon geadviseerd voor vakantie en kun je voor een habbekrats kopen. Zelfs in de vorm van een sleutelhanger.
Ja. En die zonopladers zijn ook in overvloed te koop op markten en markjes.
Make my day!
  zondag 14 september 2014 @ 21:51:32 #267
430880 mig72
De Professional
pi_144531887
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:49 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Nah dan zou dat ergens opgevallen zijn, toen de ouders rare pakketjes thuis kregen bezorgd.
pi_144531915
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:51 schreef mig72 het volgende:
Nah dan zou dat ergens opgevallen zijn, toen de ouders rare pakketjes thuis kregen bezorgd.
Ze woonde sinds een paar weken opzichzelf......
pi_144531929
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:50 schreef mig72 het volgende:

[..]

Aanschaf van wat? De camera?

Waar hebben we het over alweer? :D
Van een eventuele kleine zonoplader.
Er werd gesteld dat de ouders dat wel zouden weten als ze dat bij zich hadden.
Maar dat kun je gewoon weg niet stellen.
Die dingen zijn ook daar gewoon te koop voor een prikkie.
Make my day!
  zondag 14 september 2014 @ 21:52:36 #270
430880 mig72
De Professional
pi_144531932
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:51 schreef agter het volgende:

[..]

Ja. En die zonopladers zijn ook in overvloed te koop op markten en markjes.
Een zonneoplader voor in een dichte jungle met bladerdak? Klinkt logisch.

Zelfs mijn handdraaimodel was dan een stuk verstandelijker maar goed, ik mag van iemand die foto's niet plaatsen. :')
pi_144531937
quote:

[..]

Het gaat er niet om hoeveel het precies is. Waar het om gaat is dat als je weet dat dit gebeurd, je iedere procent van je batterij wilt besparen. Resultaat: je haalt de batterij er uit voor alle zekerheid.
  zondag 14 september 2014 @ 21:53:04 #272
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144531951
quote:

[..]

Heel weinig. Maar als er hier al verwarring over is, dan zullen die meisjes dat ook niet geweten hebben. Ik weet het toevallig omdat ik ingenieur ben.
  zondag 14 september 2014 @ 21:53:16 #273
430880 mig72
De Professional
pi_144531962
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:52 schreef liedetector het volgende:

[..]

Ze woonde sinds een paar weken opzichzelf......
Volgens mij alleen een daarvan, de ander toch nog thuis?

En dan, alles binnen 2 weken gelijk bestellen en bezorgd krijgen. :')
  zondag 14 september 2014 @ 21:53:54 #274
430880 mig72
De Professional
pi_144531996
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:52 schreef agter het volgende:

[..]

Volgens mij weet de gemiddelde Panamees niet wat dat is, ergo geen bedrijven aldaar die het verkopen.
pi_144532001
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:49 schreef agter het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de ouders weten wat ze allemaal gekocht hebben in Panama. Wie vertelt nu iedere aanschaf van alles aan hun ouders?
Niet onmogelijk, alleen in Boquete en wrs Bocas waar ze eerder waren ook, is zoiets niet makkelijk te krijgen. Lees maar de site van de expats die er wonen, ze hebben een lijst met dingen die niet in Boquete te koop zijn voor mensen die er wonen en op vakantie gaan, om dingen mee terug te nemen.
pi_144532003
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:52 schreef mig72 het volgende:

[..]

Een zonneoplader voor in een dichte jungle met bladerdak? Klinkt logisch.

Zelfs mijn handdraaimodel was dan een stuk verstandelijker maar goed, ik mag van iemand die foto's niet plaatsen. :')
Ze doen het zelfs in NL bij bewolkt weer. :)
En zoals je op de foto's kunt zien in de OP was er ook genoeg zon daar.
Make my day!
pi_144532062
Even wat anders waar ik over pieker. Wat zegt het dat de eerst noodoproep met de iPhone van Kris was en 12 minuten daarna de 2e oproep met de Samsung? Kun je daaruit opmaken dat als één van de twee een ongeluk heeft gehad dit niet Kris maar Lisanne is overkomen? Omdat een niet getroffen omstander eerder naar een telefoon zal grijpen om 112 te bellen dan degene die het slachtoffer is? En dat je dan je eigen telefoon eerst pakt en niet die van de ander?
pi_144532158
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:52 schreef agter het volgende:

[..]

Voor zo iets zouden ze waarschijnlijk naar het stadje David moeten gaan. En daar zijn ze niet geweest, voor zover ik weet. In Boquete is echt niet veel te koop hoor.
  zondag 14 september 2014 @ 21:57:49 #279
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144532188
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:55 schreef 11en30 het volgende:
Even wat anders waar ik over pieker. Wat zegt het dat de eerst noodoproep met de iPhone van Kris was en 12 minuten daarna de 2e oproep met de Samsung? Kun je daaruit opmaken dat als één van de twee een ongeluk heeft gehad dit niet Kris maar Lisanne is overkomen? Omdat een niet getroffen omstander eerder naar een telefoon zal grijpen om 112 te bellen dan degene die het slachtoffer is? En dat je dan je eigen telefoon eerst pakt en niet die van de ander?
Kan, maar hoeft niet per se. Volgens mij had K. de leiding en moest L. volgen. L. moest ook de tas dragen. Dus K. kan L. ook de opdracht hebben gegeven om te bellen.
  zondag 14 september 2014 @ 21:58:28 #280
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144532225
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:57 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Voor zo iets zouden ze waarschijnlijk naar het stadje David moeten gaan. En daar zijn ze niet geweest, voor zover ik weet. In Boquete is echt niet veel te koop hoor.
Nee, maar ze waren de week eerder nog in Bocas geweest.
  zondag 14 september 2014 @ 21:58:43 #281
430880 mig72
De Professional
pi_144532241
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:54 schreef agter het volgende:

[..]

Ze doen het zelfs in NL bij bewolkt weer. :)
En zoals je op de foto's kunt zien in de OP was er ook genoeg zon daar.
bron?
pi_144532264
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:10 schreef 11en30 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

edit: maar ik denk niet dat ze lekker aan het zwemmen of zonnen waren tussen de emergency calls door. De spullen zijn dan eerder door een dader(s) verstopt.
mee eens
pi_144532280
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:57 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Dan nog kun je niet stellen, zoals hierboven, dat de ouders precies weten wat ze bij zich hadden.
En op de vraag "hoe laad je een telefoon op in de jungle" is het een zinnig antwoord.
Make my day!
  zondag 14 september 2014 @ 21:59:35 #284
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144532286
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:58 schreef mig72 het volgende:

[..]

bron?
Kom, kom, dat is algemene kennis. Daar is geen bron voor nodig.
pi_144532318
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:58 schreef mig72 het volgende:

[..]

bron?
mezelf. :)
Heb zo'n ding thuis. Werkt niet echt goed, maar het werkt.

Edit: heb er ook nog een geïntegreerd in een rugzak, ooit gekregen van een reisorganisatie. :)
Make my day!
pi_144532331
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:59 schreef agter het volgende:

[..]

Dan nog kun je niet stellen, zoals hierboven, dat de ouders precies weten wat ze bij zich hadden.
En op de vraag "hoe laad je een telefoon op in de jungle" is het een zinnig antwoord.
Maar daar zeg ik ook niets van..
pi_144532343
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:57 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Volgens mij had K. de leiding en moest L. volgen. L. moest ook de tas dragen.
Huh? Hoe weet je dat? Baseer je dat op wat haar ouders over Kris vertellen?
pi_144532378
dubbel
  zondag 14 september 2014 @ 22:01:46 #289
430880 mig72
De Professional
pi_144532402
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:59 schreef agter het volgende:

[..]

Panamezen zijn een laagopgeleide boerenvolk. Aan zulke zonneopladers en dergelijken hebben ze niets. Er is geen markt voor. Er is dan ook geen winkel ook niet in de stad die met die technologische dingen gaat stallen. Ze zullen het niet kunnen slijten.
  zondag 14 september 2014 @ 22:02:01 #290
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144532417
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 22:00 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Huh? Hoe weet je dat? Baseer je dat over wat haar ouders over Kris vertellen?
Dat leid ik af uit de foto's. Er zijn verschillende foto's waarop je K. ziet lopen, maar steeds zónder tas. Zulke foto's zijn er van L. niet.

De tas die gevonden is, wás ook van L. Dat kun je zien op de Schiphol-foto.
pi_144532420
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 22:00 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Huh? Hoe weet je dat? Baseer je dat over wat haar ouders over Kris vertellen?
Misschien was L juist wel het type dat dingen graag onder controle heeft. Daarom droeg zij de tas *)
pi_144532494
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 22:02 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Maar dat betekent niet dat ze die droeg in opdracht van Kris.
  zondag 14 september 2014 @ 22:03:33 #293
430880 mig72
De Professional
pi_144532502
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 22:02 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Dat leid ik af uit de foto's. Er zijn verschillende foto's waarop je K. ziet lopen, maar steeds zónder tas. Zulke foto's zijn er van L. niet.

Welke foto's? Die heb ik namelijk niet gezien. Linken of posten.
  zondag 14 september 2014 @ 22:04:01 #294
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144532532
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 22:03 schreef mig72 het volgende:

[..]

Welke foto's. Die heb ik namelijk niet gezien. Linken of posten.
Gewoon de foto's van de wandeling in de OP.
pi_144532563
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 22:03 schreef mig72 het volgende:

[..]

Welke foto's? Die heb ik namelijk niet gezien. Linken of posten.
zoek ze zelf op in de op
pi_144532587
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:34 schreef mig72 het volgende:

[..]

Dat doen dames doorgaans niet, dat soort technologische meuk en bovendien zouden de ouders dan wel onderzoekers het daarover gehad hebben. :P
ik dacht in het begin dat de gevonden batterij in de rugzak een extra mobiele telefoonbatterij was eigenlijk
  zondag 14 september 2014 @ 22:05:31 #297
430880 mig72
De Professional
pi_144532618
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 22:04 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Gewoon de foto's van de wandeling in de OP.
Zoals die in de op staan onder 'foto's van de wandeling'?
Daar is geen tasdrager in te zien.
  zondag 14 september 2014 @ 22:05:41 #298
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144532633
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 22:03 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Maar dat betekent niet dat ze die droeg in opdracht van Kris.
Niet per se in opdracht. Maar het is wel lekker makkelijk natuurlijk als iemand anders de tas draagt. Dat kan ook zijn omdat L. meer verantwoordelijkheidsgevoel had, want o.a. blijkt dat zij haar paspoort mee had genomen (dat is wettelijk verplicht daar).
  zondag 14 september 2014 @ 22:05:50 #299
430880 mig72
De Professional
pi_144532639
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 22:04 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

zoek ze zelf op in de op
Staat er niet. Maar bedankt voor dit stuk wijsheid.
pi_144532648
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 22:01 schreef mig72 het volgende:

[..]

Panamezen zijn een laagopgeleide boerenvolk. Aan zulke zonneopladers en dergelijken hebben ze niets. Er is geen markt voor. Er is dan ook geen winkel ook niet in de stad die met die technologische dingen gaat stallen. Ze zullen het niet kunnen slijten.
Als jij dat zo zeker weet...
Er zit in elk geval een zonnepanelenboer in Boquete genaamd "Alternative Energy Generators".
Maar die zullen dan wel snel failliet gaan. ;)
Make my day!
pi_144532660
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 21:55 schreef 11en30 het volgende:
Ik vind het wel een goed punt van je.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')