quote:Het lijkt me eerlijker dat wanneer iemand die een orgaan nodig heeft voorrang krijgt wanneer deze persoon zelf al jaren een donorregistratie heeft. Vooral toen deze persoon nog gezond was.
Zou belachelijk zijn als die persoon zelf het niet overleeft omdat het orgaan geschonken wordt aan iemand die alleen maar wil nemen en niet geven. Lekker opportinusitisch. "Ik heb er niets aan, dus waarom zou ik mijn organen afstaan" maar wanneer ze zelf in nood zijn even lekker willen profiteren van de altruïstische medemens.
Stukje rechtvaardigheid.
Hoe denken jullie hier over? Met onderbouwing.
Inb4: Dit is geen ik heb/wil wel/geen donorregistratie topic. Het gaat puur om bovenstaand idee.
Zeker.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:18 schreef GhpH het volgende:
[..]
Rechten zijn een overblijfsel van zelf toegeëigende privileges. (Wil niet zeggen dat daarmee alle wetten slecht zijn maar het is niet omdat iets gewoon 'recht' is dat het dan ondiscussieerbaar is.)
Moet je eens deel 1 lezen. Allemaal mensen met hun "zelfbeschikkingsrecht" en "baas in eigen lichaam".quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:22 schreef Rezania het volgende:
Eens. Belachelijk dat mensen organen niet willen doneren zodra ze dood zijn, net alsof je er dan nog wat aan hebt.
Oh dus als het een wet is dan is het goed. Anders zou die toch voor niks zijn.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:23 schreef john2406 het volgende:
Nee dus niet mee eens, die rechten zijn niet voorniks verworven.
Ik weet niet percies waneer, maar ik denk dat het gros is gekomen naar de tweede wereld oorlog.
Baas in eigen lichaam.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:23 schreef GhpH het volgende:
[..]
Moet je eens deel 1 lezen. Allemaal mensen met hun "zelfbeschikkingsrecht" en "baas in eigen lichaam".
Zoniet kom je terug als geest en pest je ze, LOL.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:26 schreef Rezania het volgende:
[..]
Baas in eigen lichaam.Dan mag ik ook baas genoeg zijn om te zeggen dat alleen mensen die ook donor zijn mijn organen mogen ontvangen.
Voor wat hoort watquote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:26 schreef john2406 het volgende:
Geloof me dat heeft hij heus wel gelezen, in grote mate, maar vertel nou eens wat wil je hiermee bereiken?
En kom eens terug op dit.
quote:
Op woensdag 20 augustus 2014 01:14 schreef GhpH het volgende:
[..]
Waarom zou jij meer betaald moeten krijgen voor iets wat vanzelfsprekend is?
Je komt er toch zelf mee voorwat hoortwat zeg je toch als je donor bent heb je meer recht noem je toch.
Nou wel als ik donor wil worden voor een instantie mogen ze ook regelen dat ik minder zorgpremie betaal tijdens mijn leven toch !
Daar heb ik eigenlijk niet op gelet... mag je selectief doneren? Want na dit topic ben ik dat serieus aan het overwegen.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:26 schreef Rezania het volgende:
[..]
Baas in eigen lichaam.Dan mag ik ook baas genoeg zijn om te zeggen dat alleen mensen die ook donor zijn mijn organen mogen ontvangen.
Volgens mij klopt de volgorde niet in je zin als ik eerst geef hoef ik niet meer te krijgen toch ?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:29 schreef GhpH het volgende:
[..]
Voor wat hoort wat
Je geeft organen je krijgt organen. Nee jij wil organen en geld krijgen en het liefst heel blijven zeker.
Je tekent om later te geven* en je krijgt organen sheez niet zo letterlijk.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:30 schreef john2406 het volgende:
[..]
Volgens mij klopt de volgorde niet in je zin als ik eerst geef hoef ik niet meer te krijgen toch ?
illegaal donor bewijs? Als je niet staat ingeschreven daar kom je niet ver met zo'n bewijs.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:29 schreef pionnetje het volgende:
je kan ook GEEN donor worden, maar ik geval van nood en illigaal donor bewijs kopen
Selectief qua wat je wil doneren wel, niet aan wie je wil doneren helaas.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:30 schreef GhpH het volgende:
[..]
Daar heb ik eigenlijk niet op gelet... mag je selectief doneren? Want na dit topic ben ik dat serieus aan het overwegen.
ummm heft er iemand een boekje : het digitale leven in 2014 voor dummies voor deze persoon?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:32 schreef GhpH het volgende:
illegaal donor bewijs? Als je niet staat ingeschreven daar kom je niet ver met zo'n bewijs.
Mijn zegen heb je, maar dat geeft een ander nog niet het recht om zonder mijn uitdrukkelijke toestemming in mijn lichaam te gaan shoppen.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:26 schreef Rezania het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:29 schreef pionnetje het volgende:
je kan ook GEEN donor worden, maar ik geval van nood en illigaal donor bewijs kopen
Lekker respectvol voor de andere meningquote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:23 schreef GhpH het volgende:
[..]
Moet je eens deel 1 lezen. Allemaal mensen met hun "zelfbeschikkingsrecht" en "baas in eigen lichaam".
En waarom dan niet? Wat heb jij nog aan je organen als je dood bent?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mijn zegen heb je, maar dat geeft een ander nog niet het recht om zonder mijn uitdrukkelijke toestemming in mijn lichaam te gaan shoppen.
Alsof jij in hun systeem binnen kan komenquote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:33 schreef pionnetje het volgende:
[..]
ummm heft er iemand een boekje : het digitale leven in 2014 voor dummies voor deze persoon?
Het niveau is toch dat van ons of niet, zo noemde je het toch ook !quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:31 schreef GhpH het volgende:
[..]
Je tekent om later te geven* en je krijgt organen sheez niet zo letterlijk.
Sinds wanneer is egoïsme een mening?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:34 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Lekker respectvol voor de andere mening
Waarom is dat relevant?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:34 schreef Rezania het volgende:
[..]
En waarom dan niet? Wat heb jij nog aan je organen als je dood bent?
Waar zeg ik dat?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:35 schreef GhpH het volgende:
[..]
Sinds wanneer is egoïsme een mening?
ja maar dalijk gaat mijn ene nier , waar ik zo van hou hey, naar een gemene vrouw die tuinieren als hobbie heeft en schlager muziek luistert en aspartaam lekker vind smaken , dat zou een marteling zijn voor mijn nierquote:
Wat zit je nou te brabelen? Ik maakte een detailfout komt dit eraan. Een in r laatste regel bevestig je dat je niet eens weet waarover het gaat.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:35 schreef john2406 het volgende:
[..]
Het niveau is toch dat van ons of niet, zo noemde je het toch ook !
Je lult hoe de wind staat volgens mij !
Neemt niet weg dat je een feit hebt en ik houd er wel van om iemand te judasen !
Maar dan nog mensen rechten zijn er niet voorniks, ik weet niet of dit nou over het zelfbeschikkings recht gaat of hoe het genoemd wordt.
Ik wil graag weten waarom je geen donor zou willen zijn, is dat zo erg?quote:
Of je orgaan gaat naar een wetenschapper die een manier vindt om alle organen 3d te printen zodat donors niet nodig zijn.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:36 schreef pionnetje het volgende:
[..]
ja maar dalijk gaat mijn ene nier , waar ik zo van hou hey, naar een gemene vrouw die tuinieren als hobbie heeft en schlager muziek luistert en aspartaam lekker vind smaken , dat zou een marteling zijn voor mijn nier
Ik wil weten waarom iemand zich zou moeten verdedigen omdat hij zijn eigen principes belangrijker vindt dan die van jou.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:38 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik wil graag weten waarom je geen donor zou willen zijn, is dat zo erg?
Interesse schat. Of trap ik nu op je religieuze lul of zo?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik wil weten waarom iemand zich zou moeten verdedigen omdat hij zijn eigen principes belangrijker vindt dan die van jou.
Ja daarom open ik ook geen topic, omdat ik taalvouten maak, maar lezen kan ik wel.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:37 schreef GhpH het volgende:
[..]
Wat zit je nou te brabelen? Ik maakte een detailfout komt dit eraan. Een in r laatste regel bevestig je dat je niet eens weet waarover het gaat.
Nee, dat is het niet.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:39 schreef GhpH het volgende:
[..]
Dat is juist het relevantste van de zaak jij aardappel!
Omdat...er misschien mensen sterven door en donor tekort. Kom niet aan met principes als een excuus daarvoor.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik wil weten waarom iemand zich zou moeten verdedigen omdat hij zijn eigen principes belangrijker vindt dan die van jou.
Leuk sentimenteel dreigementje. Maar als je wist wat Op het spel stond (ga eens stage lopen in een ziekenhuis) dan zal je het nieuwe lullig vast te klampen aan zelfbeschikkingsrecht. Je mist realiteitsbesef.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:39 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik ga serieus mijn donorschap overwegen als dat voor wat hoort wat en je bent donor tenzij gedoe wordt ingevoerd.
Blijkbaar is er hier al weinig ruimte en fatsoen voor een andere mening. Wordt er lacherig over gedaan als iets als het zelfbeschikkingsrecht en doet men net of men niet nadenkt. Ik vind zo denigrerend over een ander doen behoorlijk bekrompen. Weet niet of ik daar mee wil worden gezien.
Er sterven zoveel mensen door de schuld van anderen. En daar worden rechten wel gerespecteerd. Maar als het om organen gaat ben je vogelvrij.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:41 schreef GhpH het volgende:
[..]
Omdat...er misschien mensen sterven door en donor tekort. Kom niet aan met principes als een excuus daarvoor.
*kijkt naar beneden*quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:40 schreef Rezania het volgende:
[..]
Interesse schat. Of trap ik nu op je religieuze lul of zo?Laat ook maar dan.
Ik heb liever en boterham met pindakaasquote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:40 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ja daarom open ik ook geen topic, omdat ik taalvouten maak, maar lezen kan ik wel.
Je begon zelf erover om op het niveau van ons iets uit te leggen in het eerste topic, deel 1, en dat smeer ik je nou op je boterham !
Dat is het enige wat ik wilde weten ja.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
*kijkt naar beneden*
Bijna goed.
Ik ben donor. Ik ben gelovig opgevoed. Maar ook liberaal. Als iemand geen donor wil worden, om wat voor godvergeten reden dan ook, dan moet hij/zij dat vooral zelf weten. Net zoals iemand wat mij betreft mag aangeven dat zijn gedoneerde organen naar een ook-donor, of een niet-roker, of een vegetariër gaan. Interesseert me geen fluit.
Wat voorop staat is de integriteit van het menselijk lichaam. Je kunt mensen niet dwingen om die op te geven. Niet voor hun dood, niet erna.
Er sterven ook mensen als gevolg van onveilig vrijen. En nu?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:41 schreef GhpH het volgende:
[..]
Omdat...er misschien mensen sterven door en donor tekort. Kom niet aan met principes als een excuus daarvoor.
Oh tuurlijk. Een andere mening komt door gebrek aan realiteit. Het argument dat je wist dat ging komen.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:42 schreef GhpH het volgende:
[..]
Leuk sentimenteel dreigementje. Maar als je wist wat Op het spel stond (ga eens stage lopen in een ziekenhuis) dan zal je het nieuwe lullig vast te klampen aan zelfbeschikkingsrecht. Je mist realiteitsbesef.
Wat heb ik gezegd dat ze daar vrij van staan? Ik heb het nu alleen over dit soort doden omdat daar het topic over gaat. Wat zou het voor nut hebbrn om hier bijvoorbeeld ineens over gaza te praten.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:43 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Er sterven zoveel mensen door de schuld van anderen. En daar worden rechten wel gerespecteerd. Maar als het om organen gaat ben je vogelvrij.
Wat heeft dat met dit topic te maken? Vrij weinig.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er sterven ook mensen als gevolg van onveilig vrijen. En nu?
Dat spaart dan wel weer organen, je gebruikt er dan een paar niet toch?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:46 schreef GhpH het volgende:
[..]
Wat heeft dat met dit topic te maken? Vrij weinig.
Hei gebrek aan realiteit. Niet omdat het een andere mening is maar omdat ze ongegrond is en rust op slechts 1 omstotelijk betwistbaar principe. DAT terwijl er ook nog een levenskwestie aan verbonden zit.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:45 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Oh tuurlijk. Een andere mening komt door gebrek aan realiteit. Het argument dat je wist dat ging komen.
Je weet hoeveel ellende er geweest is dankzij het ontnemen van rechten en mensen maar op de grote hoop gooien?
Omdat jij met het overlijden argument komt. En je binnen dit onderwerp allerlei maatregelen kan nemen die ervoor zorgen dat er een stuk minder donoren nodig zijn. En voor die mensen die het door een ziekte of afwijking wel nodig hebben is er dan weer een stuk meer kans. Ik heb het dus helemaal niet over iets als gaza.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:45 schreef GhpH het volgende:
[..]
Wat heb ik gezegd dat ze daar vrij van staan? Ik heb het nu alleen over dit soort doden omdat daar het topic over gaat. Wat zou het voor nut hebbrn om hier bijvoorbeeld ineens over gaza te praten.
Blijf bij het onderwerp. Het ene onrecht rechtvaardigt de andere niet.
En nu?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:44 schreef john2406 het volgende:
Lees dit eens.
http://en.wikipedia.org/wiki/Josef_Mengele
Vind jij.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:46 schreef GhpH het volgende:
[..]
Wat heeft dat met dit topic te maken? Vrij weinig.
Ik begin steeds minder te snappen van je posts het spijt me zeer.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:47 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dat spaart dan wel weer organen, je gebruikt er dan een paar niet toch?
quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:46 schreef Insomnia_ het volgende:
kun je nog met een pasje in je portomonee donor zijn
Het is en totaal ander concept en het niet niet omdat er ook doden op een andere manier vallen dat dit dan ook maar goed gevonden moet worden.quote:
En wat als je beurs en handtas 100meter verder ligt.quote:
De realiteit is dat er ook andere oorzaken zijn die de vraag aan organen stimuleert. Dus ipv het kijken naar meer organen zou je ook naar maatregelen kunnen kijken die de vraag naar organen verlaagd.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:47 schreef GhpH het volgende:
[..]
Hei gebrek aan realiteit. Niet omdat het een andere mening is maar omdat ze ongegrond is en rust op slechts 1 omstotelijk betwistbaar principe. DAT terwijl er ook nog een levenskwestie aan verbonden zit.
Tja Hoe zou jij het dan
Noemen?
Ga er morgen gelijk een zetten!quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:51 schreef john2406 het volgende:
[..]
En wat als je beurs en handtas 100meter verder ligt.
Volgen mij is het gemakkelijker een tatoe op de borst, ik heb er ook een niet reanimeren staat erop !
Is het wel of niet gebruiken van voorbehoedmiddelen onderdeel van het zelfbeschikkingsrecht?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:50 schreef GhpH het volgende:
[..]
Het is en totaal ander concept en het niet niet omdat er ook doden op een andere manier vallen dat dit dan ook maar goed gevonden moet worden.
Zoals Gezegd
Het ene onrecht rechtvaardigt het andere niet.
Ja laten weer ons vol hangen met kettingen.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:51 schreef john2406 het volgende:
[..]
En wat als je beurs en handtas 100meter verder ligt.
Volgen mij is het gemakkelijker een tatoe op de borst, ik heb er ook een niet reanimeren staat erop !
Beter laten we het allemaal registreren.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:53 schreef GhpH het volgende:
[..]
Ja laten weer ons vol hangen met kettingen.
"REANIMEER MIJ NIET"
"IK BEN DONOR"
"GEEF DE ERFENIS NIET AAN MIJN VROUW"
"LAAT MIJN HOND UIT OM 18:00 SVP"
Eens. Maar neemt niet weg dat we aan zowel vraag als aanbod kunnen werken voor optimaal resultaat.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:51 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
De realiteit is dat er ook andere oorzaken zijn die de vraag aan organen stimuleert. Dus ipv het kijken naar meer organen zou je ook naar maatregelen kunnen kijken die de vraag naar organen verlaagd.
Tja, ik doe daar ook aan mee.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:54 schreef GhpH het volgende:
[..]
Eens. Maar neemt niet weg dat we aan zowel vraag als aanbod kunnen werken voor optimaal resultaat.
quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:55 schreef john2406 het volgende:
Als god wil dat iemand gered word zal die heus wel gered worden !
Inderdaad. Beter dat we nu het topic afsluiten dan telkens in dezelfde circlejerk te komen.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:56 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Tja, ik doe daar ook aan mee.
Maar denk niet dat wij het eens gaan worden over hen die een andere keuze maken.
Ik zou zeggen je doet maar wat je niet laten kunt,quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:57 schreef GhpH het volgende:
[..]dit gaat een moeilijk gesprek worden. Maar als ik jou nu zou neerknallen, dan had god dat gewild? Anders stopte hij me wel.
Dit zijn slechts theorieën over hoe het beter kan. Een soort van "wat als".quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:58 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik zou zeggen je doet maar wat je niet laten kunt,
Maar dat is niet de input waar ik voor vroeg, je hebt het over een wet, daarom vraag ik wie slaat zoiets voor ?
Hey GphH, jammer dat je niet meer terug wilt komen op je beschuldigingen tegen mij (en ik citeer) "dat je niets weet over de ernst van het onderwerp" (ging over de kans dat iemand met een donorcodicil ook daadwerkelijk orgaandonor zal worden, waar jij uiteindelijk niks over scheen te weten) en "dat jij mensen laat omkomen" (waar jij er even vanuit ging dat ik geen donorcodicil had en jij daarom verheven was boven mij, de indirecte moordenaar). Toch wel fikse beschuldigingen waar je een paar keer de plank volledig misslaat, maar vervolgens dat maar negeert. Dat geeft eigenlijk wel aan wat voor persoon je bent, verheven voelen met je donorcodicil maar je eigenlijk niet kunnen verplaatsen in andere gedachten en stug vasthouden aan je eigen gelijk, over egoïsme gesproken.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 02:01 schreef GhpH het volgende:
[..]
Dit zijn slechts theorieën over hoe het beter kan. Een soort van "wat als".
Medisch gezien denk ik lastig want niet elk orgaan is zomaar aan een ieder te doneren. Ik zou zeggen wettelijk vastleggen dat iedereen donor is. Maar die stap durft men niet te maken. En dat is denk ik ook wel lastig. Want wie gaat bepalen wie dan wel of niet een orgaan krijgt. De overheid vertrouw ik dan niet echt bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 06:44 schreef vipergts het volgende:
Het is veel simpeler je moet donor gewoon de keus geven aan wie ze eerst doneren.
Helemaal mee eens!quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:58 schreef Stoli het volgende:
Waanzin.
Ik ben zelf donor en zou mijn organen na mijn dood graag aan iemand schenken die ze nodig heeft, los van het feit of de persoon in kwestie donor is of niet. In feite zou je op deze manier mensen verbieden organen af te staan aan niet-donoren. Daarnaast, waar ligt de grens? Kom je straks ook niet meer in aanraking voor een nieuwe long omdat je rookt? Een nieuwe lever omdat je drinkt? Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dat is leuk, maar iedereen in Nederland geeft in de vorm van geld en dus heeft iedereen recht op een donor.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:11 schreef GhpH het volgende:
[..]
Toch wel. Het gaat over geven en nemen en dat je voorrang hoort te krijgen als je een gever bent.
Wat heb ik aan het redden van een leven als ik dood ben?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:34 schreef Rezania het volgende:
[..]
En waarom dan niet? Wat heb jij nog aan je organen als je dood bent?
Natuurlijk niet, maar dan moet je het niet gek vinden dat je lang moet wachten op een orgaan als jij iets nodig hebt.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mijn zegen heb je, maar dat geeft een ander nog niet het recht om zonder mijn uitdrukkelijke toestemming in mijn lichaam te gaan shoppen.
Het is natuurlijk nergens voor nodig om denigererend te doen tegenover iemand anders, laat ik dat vooropstellen.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:39 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik ga serieus mijn donorschap overwegen als dat voor wat hoort wat en je bent donor tenzij gedoe wordt ingevoerd.
Blijkbaar is er hier al weinig ruimte en fatsoen voor een andere mening. Wordt er lacherig over gedaan als iets als het zelfbeschikkingsrecht en doet men net of men niet nadenkt. Ik vind zo denigrerend over een ander doen behoorlijk bekrompen. Weet niet of ik daar mee wil worden gezien.
Deze vraag bewijst dat het niet donor zijn berust op egoïsme.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 10:01 schreef Dimens het volgende:
[..]
Wat heb ik aan het redden van een leven als ik dood ben?
Ik heb er een hele andere rede voor. Maar deze vraag is net zo legitiem als de vraag waarom niet.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 10:42 schreef GhpH het volgende:
[..]
Deze vraag bewijst dat het niet donor zijn berust op egoïsme.
Nee. Want je helpt iemand overleven. Hoe kan dat negatief zijn (uitgezonderd van de 1/100000000000000 kans dat het een ISIS malloot is). En het is duidelijk dat dit geen serieuze vraag is maart gewoon iets uit domheid om naar excuses te vinden.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 10:50 schreef Dimens het volgende:
[..]
Ik heb er een hele andere rede voor. Maar deze vraag is net zo legitiem als de vraag waarom niet.
Wat maakt dat uit als ik dood ben? Dat heeft net zoveel waarde voor een dode dan het meenemen van je organen het graf in.quote:
Heb ik al gegeven.quote:Daarbij, wat is je reden dan?
quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:19 schreef Dimens het volgende:
[..]
Als ik dood ben, wil ik ook dood blijven. Niet voortleven in een ander lichaam.
M.a.w. Je gunt het niemand en het komt allemaal terug op egoïsme. Nogmaals bedankt voor de bevestiging. Wilde het zeker weten.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 11:52 schreef Dimens het volgende:
[..]
Wat maakt dat uit als ik dood ben? Dat heeft net zoveel waarde voor een dode dan het meenemen van je organen het graf in.
[..]
Heb ik al gegeven.
[..]
Dat is helemaal niet wat daar staat.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:24 schreef GhpH het volgende:
[..]
M.a.w. Je gunt het niemand en het komt allemaal terug op egoïsme.
Jawel want je ziet het nut niet in van een ander te helpen met iets wat je niet nodig hebt en je kijkt alleen naar eigenbelang.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:28 schreef Dimens het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet wat daar staat.
Volgens jou verhaal heb ik er helemaal geen eigenbelang bij. Ik ben dood dus ik heb er niets aan. Wat nou eigenbelang?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:43 schreef GhpH het volgende:
[..]
Jawel want je ziet het nut niet in van een ander te helpen met iets wat je niet nodig hebt en je kijkt alleen naar eigenbelang.
Je hebt er geen baat bij om de ander te helpen (je bekijkt het dus vanuit een perspectief van eigenbelang.) Maar je hebt er ook geen nadeel mee. Voor jou is het neutraal voor de ander positief. Om dan niet in reactie te treden is egoïstisch zelfs zonder dat er eigenbelang is.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:44 schreef Dimens het volgende:
[..]
Volgens jou verhaal heb ik er helemaal geen eigenbelang bij. Ik ben dood dus ik heb er niets aan. Wat nou eigenbelang?
Je bekijkt het verkeerd om. Er is een gelimiteerd aantal organen. Geef je ze aan mensen die ook later zullen doneren of aan mensen die als zelf houden?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:48 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Het is pas egoïstisch om wat terug te verlangen voor het afstaan van je organen.
Nu laat je het idee van voorrang weg. Dat is wat anders dan de TT en OP zeggen.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:51 schreef GhpH het volgende:
[..]
Je bekijkt het verkeerd om. Er is een gelimiteerd aantal organen. Geef je ze aan mensen die ook later zullen doneren of aan mensen die als zelf houden?
Of gooi je ze in een ton en roep je Wie het eerst komt wie het eerst maalt?
Er is geen sprake van egoïsme als er geen eigenbelang is. Dan zou ik namelijk misgunnen en dat is toch wel heel iets anders.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:50 schreef GhpH het volgende:
[..]
Je hebt er geen baat bij om de ander te helpen (je bekijkt het dus vanuit een perspectief van eigenbelang.) Maar je hebt er ook geen nadeel mee. Voor jou is het neutraal voor de ander positief. Om dan niet in reactie te treden is egoïstisch zelfs zonder dat er eigenbelang is.
Helaas zitten mensen zo vaak in elkaar. Ik ben het niet helemaal eens met dit plan, maar linksom of rechtsom is het fijn als er meer orgaandonoren beschikbaar komen. Helaas blijkt daar toch iets extra's voor nodig te zijn om van ellenlange wachtlijsten af te komen.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:48 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Het is pas egoïstisch om wat terug te verlangen voor het afstaan van je organen.
Hoe vaak moet ik zeggen dat jequote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:58 schreef Dimens het volgende:
[..]
Er is geen sprake van egoïsme als er geen eigenbelang is. Dan zou ik namelijk misgunnen en dat is toch wel heel iets anders.
Overigens ben ik geen misgunner omdat ik wel aan mijn eigenbelang denk, namelijk dat ik dood wil blijven en niet in een ander lichaam verder wil leven. Dan kun je dat best egoïsme noemen maar dat is geen egoïsme in negatieve zin. Net zoals jij geen egoïst zou zijn als jij niet al je verdiende geld zou afstaan aan mensen met een uitkering en zwervers. Daarbij denk je ook aan je eigenbelang.
Iets in die trend denk ik er ook over, maar in wat voor vorm?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:00 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Helaas zitten mensen zo vaak in elkaar. Ik ben het niet helemaal eens met dit plan, maar linksom of rechtsom is het fijn als er meer orgaandonoren beschikbaar komen. Helaas blijkt daar toch iets extra's voor nodig te zijn om van ellenlange wachtlijsten af te komen.
Dus er worden dode organen in een ander lichaam gestopt?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 14:22 schreef GhpH het volgende:
[..]
Hoe vaak moet ik zeggen dat je
A. Niet voortleeft dan, dat is en debiel gezegde dat niet letterlijk te nemen valt.
Precies. Geld heb ik wat aan. Waarom zou ik jouw donortransplantatie moeten gaan betalen als ik er geen gebruik van mag maken? Dan steek ik dat geld liever in mijn eigen zak en mogen donoren die kosten maar lekker gaan maken. Zal Nederland vast beter van worden.quote:B. Die vergelijking met geld weergeven gaat niet op want je hebt WEL wat aan geld als je leeft maar niet aan organen als je sterft.
Er worden geen dode organen ingestopt. Maar die organen krijgen verbinding met een nieuw lichaam. Trouwens, er is dan maar een deeltje van je dat overgezet wordt. Je gebruikt nogal een hele pars pro toto. En waarom zou dat eigenlijk ... erg? .. zijn als iets van jou verder leeft? Dat doet jou toch geen kwaad. want. je. bent. dood.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 16:19 schreef Dimens het volgende:
[..]
Dus er worden dode organen in een ander lichaam gestopt?
[..]
Precies. Geld heb ik wat aan. Waarom zou ik jouw donortransplantatie moeten gaan betalen als ik er geen gebruik van mag maken? Dan steek ik dat geld liever in mijn eigen zak en mogen donoren die kosten maar lekker gaan maken. Zal Nederland vast beter van worden.
HA, zie je wel. Er leeft wel iets verder van mij. Eindelijk dringt het toch je door.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 16:22 schreef GhpH het volgende:
[..]
Er worden geen dode organen ingestopt. Maar die organen krijgen verbinding met een nieuw lichaam. Trouwens, er is dan maar een deeltje van je dat overgezet wordt. Je gebruikt nogal een hele pars pro toto. En waarom zou dat eigenlijk ... erg? .. zijn als iets van jou verder leeft?
Nee hoor, mijn orgaan leeft verder en dus ben ik niet volledig dood. Ik heb dan wel geen wil meer, maar dood ben ik niet.quote:Dat doet jou toch geen kwaad. want. je. bent. dood.
Orgaantransplantaties kosten wel geld, mijn geld. En als ik daar dan geen recht meer op heb, wil ik daar ook niet meer voor betalen. Ik zou achterlijk zijn om voor iets te betalen waar ik geen gebruik van maak.quote:En doneren kost je geen geld. Dat je geen korting krijgt betekent niet dat je extra betaalt. Het kost je alleen moeite dat blaadje in te vullen (als je dat niet wil dan maar een opt-out system hè).
Godverdomme man wat heb jij een rare visie op de dood. En rare principesquote:Op woensdag 20 augustus 2014 16:27 schreef Dimens het volgende:
[..]
HA, zie je wel. Er leeft wel iets verder van mij. Eindelijk dringt het toch je door.
[..]
Nee hoor, mijn orgaan leeft verder en dus ben ik niet volledig dood. Ik heb dan wel geen wil meer, maar dood ben ik niet.
[..]
Orgaantransplantaties kosten wel geld, mijn geld. En als ik daar dan geen recht meer op heb, wil ik daar ook niet meer voor betalen. Ik zou achterlijk zijn om voor iets te betalen waar ik geen gebruik van maak.
Waarschijnlijk iets te ingewikkeld voor jou.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 16:29 schreef GhpH het volgende:
[..]
Godverdomme man wat heb jij een rare visie op de dood.
Nee maar dat je je zo ontieglijk (zonder reden) kan aanstellen over dat het "voortleeft".quote:Op woensdag 20 augustus 2014 16:30 schreef Dimens het volgende:
[..]
Waarschijnlijk iets te ingewikkeld voor jou.
Laten we er gewoon even vanuit gaan dat ik er inderdaad in geloof dat mijn hele lichaam moet sterven en ik anders niet in de hemel kom, wie ben jij dan om te zeggen dat ik dat niet mag geloven? Ben jij dan daadwerkelijk zo achterlijk om mijn geloof te onteren door mijn organen uit mijn lichaam te halen zonder dat je hiervoor mijn toestemming hebt?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 16:33 schreef GhpH het volgende:
[..]
Nee maar dat je je zo ontieglijk (zonder reden) kan aanstellen over dat het "voortleeft".
Wat maakt dat uit? Volgens mij ben jij ook zo iemand die stiekem gelooft in het heelhuids aankomen bij de hemelpoort.
Ik zou het hooguit belachelijker vinden dat iemand het leven wordt geweigerd door een verbeeldde denkwijze.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 16:37 schreef Dimens het volgende:
[..]
Laten we er gewoon even vanuit gaan dat ik er inderdaad in geloof dat mijn hele lichaam moet sterven en ik anders niet in de hemel kom, wie ben jij dan om te zeggen dat ik dat niet mag geloven? Ben jij dan daadwerkelijk zo achterlijk om mijn geloof te onteren door mijn organen uit mijn lichaam te halen zonder dat je hiervoor mijn toestemming hebt?
Gelukkig is dat slechts jouw mening en leven er in Nederland niet zoveel extremisten met dezelfde gedachtes. Misschien dat je wat helderder gaat denken als je ouder dan 18 bent, Gideon.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 16:48 schreef GhpH het volgende:
[..]
Ik zou het hooguit belachelijker vinden dat iemand het leven wordt geweigerd door een verbeeldde denkwijze.
Ik ben ouder dan 18. Leeftijd in een argument betrekken is ook een drogreden.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 17:07 schreef Dimens het volgende:
[..]
Gelukkig is dat slechts jouw mening en leven er in Nederland niet zoveel extremisten met dezelfde gedachtes. Misschien dat je wat helderder gaat denken als je ouder dan 18 bent, Gideon.
Met jou valt per definitie niet te praten, Gideon. Maar dat zal vast te maken hebben met het feit dat je pas 18 bent of misschien net aan 19. 1995, toch? Ja, dan zit je net in zo'n fase dat je het allemaal denkt beter te weten maar eigenlijk komt er alleen maar onzin uit je mond. En fantastisch dat je jezelf vindt.quote:
Mijn leeftijd gebruiken als argument en dan zeggen dat er met mij niet te discussiëren valt. Jij hebt morbide prioriteiten.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 17:48 schreef Dimens het volgende:
[..]
Met jou valt per definitie niet te praten, Gideon. Maar dat zal vast te maken hebben met het feit dat je pas 18 bent of misschien net aan 19. 1995, toch? Ja, dan zit je net in zo'n fase dat je het allemaal denkt beter te weten maar eigenlijk komt er alleen maar onzin uit je mond. En fantastisch dat je jezelf vindt.
Heb je daar dan medelijden mee?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 17:56 schreef GhpH het volgende:
[ afbeelding ]
Weet je Waarom ze een foto vasthebben en niet het kind? Het kind is dood want het kreeg geen harttransplantatie.
Ja ik heb medelijden met die ouders dat ze hun kind verloren hebben. Dat moet onvoorstelbaar zijn dat verdriet.quote:
Dat vind ik wel grappig. De ouders hebben namelijk geen organen gedoneerd toen hun eerste kind is overleden. Nu is het derde kind overleden omdat er geen donoren zijn. In jouw ogen zijn ze dus indirect zelf verantwoordelijk voor de dood van hun kind. Het zijn moordenaars. Waarom heb jij medelijden met moordenaars?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 18:02 schreef GhpH het volgende:
[..]
Ja ik heb medelijden met die ouders dat ze hun kind verloren hebben. Dat moet onvoorstelbaar zijn dat verdriet.
Dat jij dat zo doet vergelijkenquote:Op woensdag 20 augustus 2014 18:05 schreef Dimens het volgende:
[..]
Dat vind ik wel grappig. De ouders hebben namelijk geen organen gedoneerd toen hun eerste kind is overleden. Nu is het derde kind overleden omdat er geen donoren zijn. In jouw ogen zijn ze dus indirect zelf verantwoordelijk voor de dood van hun kind. Het zijn moordenaars. Waarom heb jij medelijden met moordenaars?
http://www.thesun.co.uk/s(...)ing-for-a-heart.html
Uit onmacht? Als het aan jou ligt moet ik verplicht mijn organen doneren. Dat is onmacht. Van een dode baby waarvan ze geen organen doneren is niet te spreken van onmacht. Er is niemand die ze daartoe gedwongen heeft.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 18:17 schreef GhpH het volgende:
[..]
Dat jij dat zo doet vergelijkenDie ouders hebben toen uit onmacht hun baby niet laten doneren.
Het is gewoon een tegenspraak van jezelf wat er weer op wijst dat je absoluut geen idee hebt waar je over praat.quote:Vind het een beetje zielig van je dat je hierop inpikt. "hèhè nu heb ik iets gevonden, dit moet ik posten"
quote:Since 2008, signing an organ donor card in Israel has provided a potential medical benefit to the signer. If two patients require an organ donation and have the same medical need, preference will be given to the one that had signed an organ donation card. Organ donation in Israel increased after 2008.
Ja want je kan in zo'n situatie echt snel een beslissing nemen. Jij hebt nu thuis rustig de tijd om het in te zien maar zij niet.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 19:07 schreef Dimens het volgende:
[..]
Uit onmacht? Als het aan jou ligt moet ik verplicht mijn organen doneren. Dat is onmacht. Van een dode baby waarvan ze geen organen doneren is niet te spreken van onmacht. Er is niemand die ze daartoe gedwongen heeft.
[..]
Het is gewoon een tegenspraak van jezelf wat er weer op wijst dat je absoluut geen idee hebt waar je over praat.
Als jij daadwerkelijk van mening bent dat als je geen donor bent je indirect schuldig bent aan moord, dan zou jij ook van mening moeten zijn dat de ouders indirect schuldig zijn voor moord op hun eigen kind. Zij hebben hun eerste kind niet als donor opgegeven dus zij zouden ook het recht niet mogen hebben op organen voor hun derde kind.
En zo niet, bewijs je simpelweg het punt van tegenspraak.
Als het aan jouw lag moesten zij gewoon de organen van hun baby afstaan en hadden ze helemaal geen keuze, ook niet echt prettig. Ook hadden de ouders er natuurlijk eerder over na kunnen denken, net zoals iedereen die jij zit te beschuldigen. Volgens jouw zieke gedachtegang zijn het nu eigenlijk ook gewoon indirecte moordenaars (van hun andere kind nog wel).quote:Op woensdag 20 augustus 2014 19:41 schreef GhpH het volgende:
[..]
Ja want je kan in zo'n situatie echt snel een beslissing nemen. Jij hebt nu thuis rustig de tijd om het in te zien maar zij niet.
Je beticht mij van valse vergelijkingen maken. Maar je moest eens een spiegel kopen.
Hoezo "beslissing". Je zegt het hele topic en eveneens het vorige topic dat donor zijn verplicht moet worden en niet doneren indirect moord is.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 19:41 schreef GhpH het volgende:
[..]
Ja want je kan in zo'n situatie echt snel een beslissing nemen.
Leuk stukje, net als deze:quote:
quote:Due to the large population of orthodox Jews in Israel, organ donation is a controversial issue. The rate of agreement to organ donation is only 45%, which is 50% lower than the rate in most Western countries.[7] The percentage of people who hold an organ donation card in Israel is only 10 percent;[8][9] in Western countries the rate is 30-40%.
Inderdaad, "Israëlquote:
Hieronder quote ik nog even hoe fijn jij religieuze mensen vindt.quote:"Organ donation rates in Israel are among the lowest in the developed world, about one-third the rate in Western Europe, in large part because of what Health Ministry officials and doctors describe as a widespread impression that Jewish law prohibits transplants as a 'desecration of the body......'"
Wat een fijne mensen, die Israëliërs. Allemaal indirecte moordenaars.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 16:30 schreef GhpH het volgende:
Eigenlijk doet religie ook op dit vlak aan indirecte moord. Als je sterft en je houdt je organen gaat alles op voor de muizen. En men kan toch nu wel doorhebben dat anti-donorschap een van de 'onzin'- regeltjes is van sommige religiën.
Nee jouw vergelijking trekt op niks. Daar zit het helemaal in. Je zit maar gewoon snel conclusies te trekken en een link te vinden tussen gebeurtenissen om dat terug te koppelen aan mij.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 19:52 schreef Dimens het volgende:
[..]
Hoezo "beslissing". Je zegt het hele topic en eveneens het vorige topic dat donor zijn verplicht moet worden en niet doneren indirect moord is.
Je staat nu ineens niet eens achter je eigen standpunt. Je bent niet serieus te nemen.
Dat je dat allemaal serieus neemt. Ik zei Israëlquote:Op woensdag 20 augustus 2014 20:02 schreef Dimens het volgende:
[..]
Leuk stukje, net als deze:
[..]
[..]
Inderdaad, "Israël". Wat een mooi land waar de meeste mensen geen donor zijn vanwege het geloof.
[..]
Hieronder quote ik nog even hoe fijn jij religieuze mensen vindt.
[..]
Wat een fijne mensen, die Israëliërs. Allemaal indirecte moordenaars.
Niet overdrijven:quote:Op woensdag 20 augustus 2014 20:02 schreef Dimens het volgende:
[..]
Leuk stukje, net als deze:
[..]
Wat een fijne mensen, die Israëliërs. Allemaal indirecte moordenaars.
2002... Lekker actueel.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 20:20 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Niet overdrijven:
[ afbeelding ]
Nederland 12.5? Israel 10
Nah dit was het dan. Je bent naar mijn mening officieel de grootste debiel hier op FOK!. Je hebt zelfs Braddie overtroffen en nou, dat is wel wat. Zelfs zijn verhalen zijn consistenter en op meer waarheid gericht dan jouw gebrabbel. Ik hoop van harte dat je een troll bent, dan ben je behoorlijk succesvol namelijk. Zo niet, dan heb ik het echt met je te doen en hoop ik van harte dat je snel helder leert denken.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 20:17 schreef GhpH het volgende:
[..]
Nee jouw vergelijking trekt op niks. Daar zit het helemaal in. Je zit maar gewoon snel conclusies te trekken en een link te vinden tussen gebeurtenissen om dat terug te koppelen aan mij.
Zij hadden op dat moment de keuze en er staat ook in een artikel dat ze er spijt van heeft maar dat het uit onmacht was. Jij zal geen spijt van je daad hebben.
Dat ben ik ook niet meer van plan.quote:
Dimens' arrogantie en ik-ben-beter modus is weer geactiveerd. Reageer ontopic ipv een volledige ad hominem reactie. JIJ maakt jezelf alleen maar belachelijk hiermee.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 20:36 schreef Dimens het volgende:
[..]
Nah dit was het dan. Je bent naar mijn mening officieel de grootste debiel hier op FOK!. Je hebt zelfs Braddie overtroffen en nou, dat is wel wat. Zelfs zijn verhalen zijn consistenter en op meer waarheid gericht dan jouw gebrabbel. Ik hoop van harte dat je een troll bent, dan ben je behoorlijk succesvol namelijk. Zo niet, dan heb ik het echt met je te doen en hoop ik van harte dat je snel helder leert denken.
[..]
Dat ben ik ook niet meer van plan.
Je hebt gelijk. Ik maak mijzelf belachelijk door op jou te reageren. Moet ik ook niet doen. Kan beter niemand doen. Of is er iemand die het volledig eens is met GhpH?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 20:39 schreef GhpH het volgende:
JIJ maakt jezelf alleen maar belachelijk hiermee.
zie edit.quote:
Je bent je er wel van bewust dat dit over het aantal transplantaties per miljoen inwoners gaat en niet over het percentage donoren? Zo ja, op welk deel doel je dan qua overdrijven?quote:
Ik gebruik tenminste geen drogreden bij elke 3 woorden die ik neerkalk. Ik bedoel maar, iemands statement afwijzen op basis van leeftijd?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 20:42 schreef Dimens het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Ik maak mijzelf belachelijk door op jou te reageren. Moet ik ook niet doen. Kan beter niemand doen. Of is er iemand die het volledig eens is met GhpH?
Meid toch..quote:Op woensdag 20 augustus 2014 20:54 schreef GhpH het volgende:
[..]
Ik gebruik tenminste geen drogreden bij elke 3 woorden die ik neerkalk. Ik bedoel maar, iemands statement afwijzen op basis van leeftijd?
Je bedoelt het percentage potentiële (geregistreerde) donoren? Dat houdt geen rekening met weigering door de familie. En jij kwam zelf af met een quote over "Organ donation rates in Israel". Dat is precies wat die statistieken weergeven.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 20:54 schreef Dimens het volgende:
[..]
Je bent je er wel van bewust dat dit over het aantal transplantaties per miljoen inwoners gaat en niet over het percentage donoren? Zo ja, op welk deel doel je dan qua overdrijven?
Hier in Nederland kan je familie niet weigeren als je donor bent. Volgens mij geldt dat voor vrijwel ieder land zo.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 21:05 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Je bedoelt het percentage potentiële (geregistreerde) donoren? Dat houdt geen rekening met weigering door de familie.
Ik ben niet met een quote gekomen over Organ Donation Rates maar met een percentage Organ Donation Cardholders.quote:En jij kwam zelf af met een quote over "Organ donation rates in Israel". Dat is precies wat die statistieken weergeven.
Dat wordt in jouw statistiek niet tegengesproken.quote:The percentage of people who hold an organ donation card in Israel is only 10 percent;[8][9] in Western countries the rate is 30-40%.
Heb je daar een bron voor? Ik vind voor Nederland geen duidelijke gegevens, maar voor de UK in 2012 bvb:quote:Op woensdag 20 augustus 2014 21:12 schreef Dimens het volgende:
[..]
Hier in Nederland kan je familie niet weigeren als je donor bent. Volgens mij geldt dat voor vrijwel ieder land zo.
In België wordt ook steeds de toestemming van de familie gevraagd voor zover ik weet.quote:Families are unfairly blocking organ donation from dead relatives who wanted to make the gift of life, claims a leading expert in ethics.
At least one in 10 people who decided in advance to donate their organs is having their wishes thwarted, it has emerged.
Doctors are blamed for not trying hard enough to persuade families to do the right thing, says an article in the British Medical Journal.
http://www.dailymail.co.u(...)lamed-giving-in.html
quote:[..]
Ik ben niet met een quote gekomen over Organ Donation Rates maar met een percentage Organ Donation Cardholders.
[..]
Dat wordt in jouw statistiek niet tegengesproken.
quote:Op woensdag 20 augustus 2014 20:02 schreef Dimens het volgende:
"Organ donation rates in Israel are among the lowest in the developed world, about one-third the rate in Western Europe, in large part because of what Health Ministry officials and doctors describe as a widespread impression that Jewish law prohibits transplants as a 'desecration of the body......'"
Een nabestaande kan orgaandonatie niet tegenhouden als de overledene geregistreerd staat als orgaandonor. Alleen als de overledene niets heeft laten vastleggen, kunt u als nabestaande bezwaar maken. Of als in het Donorregister staat dat nabestaanden de keuze voor donatie mogen maken.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 21:31 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Heb je daar een bron voor? Ik vind voor Nederland geen duidelijke gegevens, maar voor de UK in 2012 bvb:
[..]
In België wordt ook steeds de toestemming van de familie gevraagd voor zover ik weet.
Ik zie het nu, ja. Was naar iemand waar ik uberhaupt al geen moeite meer voor deed en al was vergeten. My bad.quote:[..]
quote:Op donderdag 21 augustus 2014 00:15 schreef Forbry het volgende:
Ik sta geregistreerd als donor, omdat het mij echt niet uitmaakt wat er met mijn lichaam gebeurt als ik dood ben, dus als ik er heel misschien anderen mee kan helpen... graag. De enige eis die ik heb is dat ze wel echt, écht zeker weten dat ik daadwerkelijk dood ben, voordat ze met één en ander beginnen.
Ik vind dat er zeker wat voor te zeggen valt dat, zolang als dat er nog tekorten zijn, je als niet-donor achter in de rij zou moeten aansluiten. Mijn vriend staat (bewust) niet als donor geregistreerd, desondanks zou hij zo'n regeling ook best "fair" vinden.
Ik vind wel dat ieder individu zelf over zijn/haar lichaam moet (kunnen) beschikken. Van welke aard de motieven dan ook zijn om donorschap te weigeren, die moet je altijd respecteren.
Jij bent trouwens ook niet vies van die 'ik ben beter'-modus.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 20:39 schreef GhpH het volgende:
[..]
Dimens' arrogantie en ik-ben-beter modus is weer geactiveerd. Reageer ontopic ipv een volledige ad hominem reactie. JIJ maakt jezelf alleen maar belachelijk hiermee.
Ik heb duidelijk de overhand qua logica maar meneer gaat zich liever achter een wet verschuilen.
Interessante tabel.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 23:44 schreef Dimens het volgende:
[..]
Een nabestaande kan orgaandonatie niet tegenhouden als de overledene geregistreerd staat als orgaandonor. Alleen als de overledene niets heeft laten vastleggen, kunt u als nabestaande bezwaar maken. Of als in het Donorregister staat dat nabestaanden de keuze voor donatie mogen maken.
Bron
Er wordt overigens wel een uitzondering genoemd waarin dit wel kan. Uit een artikel van de NTS blijkt dat dit om 2 van de 20 mensen gaat. Eigenlijk nog behoorlijk veel.
[..]
Ik zie het nu, ja. Was naar iemand waar ik uberhaupt al geen moeite meer voor deed en al was vergeten. My bad.
In het tweede tabel gaat het overigens over overleden donoren. Nu weet ik niet hoeveel levende donoren er in Israël zijn maar als dat er maar weinig zijn, dan kan het stuk uit Wikipedia ineens wel kloppen. Wat dat betreft doet Nederland het bijvoorbeeld weer heel erg goed.
[ afbeelding ]
Iran staat niet in de tabel, daar mag je een nier verkopen. Enige land waar het toegestaan is denk ik, ze zijn ook het enige land waar er geen wachtlijst is. Voor zover ik weet tenminste..quote:Op donderdag 21 augustus 2014 18:31 schreef Leafeon672 het volgende:
[..]
Interessante tabel.Het enige land dat het beter doet, is de Verenigde Staten.
Ik voel me zelf niet beter, maar ik vind wel sommigen die egoïstisch doen minder.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 18:24 schreef Leafeon672 het volgende:
[..]
Jij bent trouwens ook niet vies van die 'ik ben beter'-modus.
Waarom is dat nodig? Je kunt aangeven of je wil doneren of niet, of dat je bepaalde lichaamsdelen wil uitzonderen en welke. Denk je dat een persoonlijke tekst het systeem duidelijke of beter maakt?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 20:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Begin eens als overheid om meer donoren te krijgen door mensen meer keuzevrijheid te geven. Je vraagt aan mensen om hun grootste goed weg te geven. Prima, maar dan kan je er niet een alles of niets vraag van maken en dan kan je je niet beperken tot enkel wat meerkeuzevraagjes (wat je wel en niet afstaat). Laat mensen ook met een eigen tekst aangeven wat ze wel en niet toestaan.
Gelukkig maar.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 20:53 schreef superniger het volgende:
Zolang ik geen groepen kan uitsluiten(religieuzen) zal ik nooit donor worden.
En mensen die geen donor mogen worden?quote:
Het zorgt er in ieder geval voor dat je meer donororganen krijgt. Zo vind ik het bijv. zeer redelijk dat je wel bereid bent om iets af te staan voor een medisch doeleinde en dat je hierbij voorrang verleent aan mensen die een grotere kans hebben op voldoende gezonde jaren terwijl je het niet wil afstaan voor het onderwijs of 'wetenschappelijke' proeven van bedrijven. Om maar een voorbeeldje te noemen. Gemakkelijker zal het niet worden maar je kan het niet veel werk noemen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 20:47 schreef Tchock het volgende:
[..]
Waarom is dat nodig? Je kunt aangeven of je wil doneren of niet, of dat je bepaalde lichaamsdelen wil uitzonderen en welke. Denk je dat een persoonlijke tekst het systeem duidelijke of beter maakt?
Ik geloof niet helemaal dat je weet wat een donorregistratie inhoudt.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zorgt er in ieder geval voor dat je meer donororganen krijgt. Zo vind ik het bijv. zeer redelijk dat je wel bereid bent om iets af te staan voor een medisch doeleinde en dat je hierbij voorrang verleent aan mensen die een grotere kans hebben op voldoende gezonde jaren terwijl je het niet wil afstaan voor het onderwijs of 'wetenschappelijke' proeven van bedrijven. Om maar een voorbeeldje te noemen. Gemakkelijker zal het niet worden maar je kan het noemenswaardig veel werk noemen.
quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:42 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik geloof niet helemaal dat je weet wat een donorregistratie inhoudt.
Dat is verder niet mijn probleem.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb ooit zo'n formulier voor mijn neus gehad en het niet ingevuld aangezien ik niet tevreden was over wat ik er onder kon laten vallen en kon uitsluiten.
Ik dacht dat dit in sommige landen wel zo is. Maar goed, in Nederland gaat het alleen om het afstaan van organen voor zieke mensen? Prima maar dan nog wil ik graag wat voorkeuren op kunnen geven. Sorry maar een alcoholist krijgt van mij geen lever, geef die maar aan een kind zelfs al is de matching (antigenen) slechter (maar voldoende dat je het zou doen als die de enige kandidaat is).quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:44 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat is verder niet mijn probleem.
Donororganen worden nooit gebruikt voor onderwijs en al helemaal niet voor wat jij tussen aanhalingstekens wetenschappelijke proeven van bedrijven noemt. Misschien ben je in de war met je lichaam afstaan ter beschikking de wetenschap, wat iets heel anders is. En overigens heb je dan nog geen semiwetenschappelijke proeven door bedrijven.
Ik heb geen idee hoe het in andere landen gaat. In elk geval vind ik het opmerkelijk dat je ze verwijt niet duidelijk te zijn terwijl je twijfels weggenomen kunnen worden door letterlijk het eerste de beste zoekresultaat in Google te lezen.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik dacht dat dit in sommige landen wel zo is. Maar goed, in Nederland gaat het alleen om het afstaan van organen voor zieke mensen? Prima maar dan nog wil ik graag wat voorkeuren op kunnen geven. Sorry maar een alcoholist krijgt van mij geen lever, geef die maar aan een kind zelfs al is de matching (antigenen) slechter (maar voldoende dat je het zou doen als die de enige kandidaat is).
Wetten kunnen wijzigen, ik wil graag in eigen woorden aangeven wat wel en niet mag.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:47 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe het in andere landen gaat. In elk geval vind ik het opmerkelijk dat je ze verwijt niet duidelijk te zijn terwijl je twijfels weggenomen kunnen worden door letterlijk het eerste de beste zoekresultaat in Google te lezen.
Ik zal daar zo op ingaan.quote:Over ontvangers selecteren heb ik net al een post geschreven. Wat vind je daar van?
Dan worden registraties volstrekt onduidelijk. Een gemiddeld mens weet niet eens wat voor organen er in zijn lichaam zitten en al helemaal niet welke daarvan getransplanteerd kunnen worden. Waarom is een lijst niet goed genoeg en moeten mensen dat in eigen woorden aangeven? Ik snap totaal niet wat daar de winst van is.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wetten kunnen wijzigen, ik wil graag in eigen woorden aangeven wat wel en niet mag.
Het is inderdaad niet aan de arts om te oordelen, dat moeten wij vooral niet willen. Die arts hoeft dat echter niet te doen als de donor zelf heeft besloten waarvoor wel en waarvoor niet die organen mogen worden gebruikt. Ik zou er moeite mee hebben om een voormalige alcoholist geen nieuwe lever te gunnen aangezien ik een voorstander ben van tweede en derde kansen maar die alcoholist moet dan wel bewijzen dat hij die kans verdient door voldoende lang sober te zijn. Mijn longen aan een roker geven die doorgaat met roken en ondertussen ook andere mensen ziek maakt, nee, dat zou ik er niet voor over hebben. Geef die longen dan maar aan iemand die door brute pech een nieuwe long nodig heeft. Ik zou zelf niet al teveel grenzen willen stellen maar de donor moet die keuzevrijheid hebben en zelfs al gaat het om wat extreme gevallen, je kan nu eenmaal niet alles voorzien en dus niet alles vastleggen via de wetgeving. Daarom maar toestaan dat de donor het in zijn eigen woorden uitleg wat hij wel en niet oké vindt. Beter extra organen met wat extra voorwaarden dan niet die extra organen, nietwaar? De mensen die nu al doneren gaan toch niet ineens extra voorwaarden opstellen, verwacht ik.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 20:51 schreef Tchock het volgende:
Verder vind ik dat orgaandonaties belangenloos moeten zijn.
Je staat je organen af aan een willekeurig ander mens dat geschikt is om ze te ontvangen. Punt. Niet aan andere donateurs, niet enkel aan mensen onder de vijftig, niet-rokers, mensen die veilig autorijden, enzovoorts. Dat legt een enorm moreel oordeel bij de arts terwijl het je helemaal geen reet aan gaat. Gun jij iemand die vijftig jaar heeft gerookt geen nieuw paar longen? Dan moet je vooral geen donateur worden. Mensen beschouwen donor zijn te veel als een heldhaftige manier om de wereld te verbeteren in plaats van jezelf in dienst van een ander te stellen.
Eens.quote:Als je donateurs voorrang geeft bij het ontvangen van donororganen leg je een extra druk op mensen om donor te worden, terwijl ik juist vind dat die keuze zo vrij mogelijk moet zijn. Daar hoort dus geen selectie bij.
Omdat een deel van de mensen wel weet hoe het zit en omdat het weinig werk is.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dan worden registraties volstrekt onduidelijk. Een gemiddeld mens weet niet eens wat voor organen er in zijn lichaam zitten en al helemaal niet welke daarvan getransplanteerd kunnen worden. Waarom is een lijst niet goed genoeg en moeten mensen dat in eigen woorden aangeven? Ik snap totaal niet wat daar de winst van is.
Je kan ruim voor die tijd alle ruwe tekst vertalen naar de relevante feitjes die in een database komen zodat in een seconde tijd bekend is welke lever/nier/... beschikbaar is. Die haast is er in de praktijk uiteraard vooral bij het verwijderen van de organen, meestal als iemand net is overleden door een verkeersongeval of door een zelfmoord op een geschikte plaats aangezien jonge mensen geschikt zijn voor het doneren van organen en dit de belangrijkste doodsoorzaken zijn bij jonge mensen en bij deze doodsoorzaken de organen in goede staat zijn (i.t.t. bij een ziekteproces waarbij organen aangetast geraken).quote:"Snel snel! Hij heeft een donorcodicil!"
- Wauw, wat staat hij af?
"Geen idee. Even lezen. Eh... iets over zijn ziel?"
Maar wat je doet is in een krampachtige poging het systeem duidelijker en aangenamer te maken, het juist open te stellen voor enorme problemen. Wat als er een long over is die niet getransplanteerd mag worden naar een alcoholist, terwijl er op dat moment enkel een alcoholist beschikbaar is? Weggooien? Wanneer is iemand überhaupt een alcoholist, en moet een arts dat dan gaan onderzoeken in de extreem korte tijdsspanne waarin transplantatie mogelijk is?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is inderdaad niet aan de arts om te oordelen, dat moeten wij vooral niet willen. Die arts hoeft dat echter niet te doen als de donor zelf heeft besloten waarvoor wel en waarvoor niet die organen mogen worden gebruikt. Ik zou er moeite mee hebben om een voormalige alcoholist geen nieuwe lever te gunnen aangezien ik een voorstander ben van tweede en derde kansen maar die alcoholist moet dan wel bewijzen dat hij die kans verdient door voldoende lang sober te zijn. Mijn longen aan een roker geven die doorgaat met roken en ondertussen ook andere mensen ziek maakt, nee, dat zou ik er niet voor over hebben. Geef die longen dan maar aan iemand die door brute pech een nieuwe long nodig heeft. Ik zou zelf niet al teveel grenzen willen stellen maar de donor moet die keuzevrijheid hebben en zelfs al gaat het om wat extreme gevallen, je kan nu eenmaal niet alles voorzien en dus niet alles vastleggen via de wetgeving. Daarom maar toestaan dat de donor het in zijn eigen woorden uitleg wat hij wel en niet oké vindt. Beter extra organen met wat extra voorwaarden dan niet die extra organen, nietwaar? De mensen die nu al doneren gaan toch niet ineens extra voorwaarden opstellen, verwacht ik.
Aha. In plaats van een overzichtelijk systeem waar in staat wie wat doneert wil jij een systeem waarin mensen zelf mogen krabbelen wat ze willen, wat vervolgens vertaald wordt naar dezelfde data die we nu hebben. Meer geld, meer manuren, meer kans op fouten, en de winst is dat mensen geen hokjes meer aan hoeven te kruisen.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Omdat een deel van de mensen wel weet hoe het zit en omdat het weinig werk is.
[..]
Je kan ruim voor die tijd alle ruwe tekst vertalen naar de relevante feitjes die in een database komen zodat in een seconde tijd bekend is welke lever/nier/... beschikbaar is. Die haast is er in de praktijk uiteraard vooral bij het verwijderen van de organen, meestal als iemand net is overleden door een verkeersongeval of door een zelfmoord op een geschikte plaats aangezien jonge mensen geschikt zijn voor het doneren van organen en dit de belangrijkste doodsoorzaken zijn bij jonge mensen en bij deze doodsoorzaken de organen in goede staat zijn (i.t.t. bij een ziekteproces waarbij organen aangetast geraken).
Wat voor fouten in een syteem, een syteem wat niet bestaat bedoel je ?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:05 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het voelt echt alsof je bewust fouten in het systeem zoekt. Die zijn er ook wel, maar wat je nu doet is muggenziften.
Wat?!quote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:16 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat voor fouten in een syteem, een syteem wat niet bestaat bedoel je ?
En bedenk wel ik geef een vinger en men neme zich de hele hand !
Wie wil er terug komen en controleren waar zijn orgaan gebleven is, vraag ik jullie dan ?
In plaats van zo een domme wat opmerking, en met twee woorden spreken heb je dus ook niet geleerd.quote:
Ik heb geleerd met twee woorden te spreken tegen ouderen en meerderen. Niet tegen wijsneuzen op een internetforum.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:26 schreef john2406 het volgende:
[..]
In plaats van zo een domme wat opmerking, en met twee woorden spreken heb je dus ook niet geleerd.
Vertel me eens over wat voor een systeem denk je het te hebben?
Okee dan heb ik het begrepen wat je bedoeld, en wat dacht je van 50 jaar is dat oud genoeg voor je, om met twee woorden te spreken ?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik heb geleerd met twee woorden te spreken tegen ouderen en meerderen. Niet tegen wijsneuzen op een internetforum.
Maar dat terzijde: het systeem van donorregistratie, het donorcodicil, de Nederlandse Transplantatiestichting, dat soort dingen. Dat alles tezamen is een systeem.
Neuh. Was niet van plan jou te gaan vousvoyeren, om eerlijk te zijn.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:30 schreef john2406 het volgende:
[..]
Okee dan heb ik het begrepen wat je bedoeld, en wat dacht je van 50 jaar is dat oud genoeg voor je, om met twee woorden te spreken ?
Sowieso wordt bij keuze van de ontvanger reeds rekening gehouden met de punten die jij opnoemt. Voor een levertransplantatie bestaat de six months rule: iemand komt pas in aanmerking als ie zes maand niet gedronken heeft. Recent werd er wel voor gepleit om de regel te schrappen:quote:Op donderdag 28 augustus 2014 00:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is inderdaad niet aan de arts om te oordelen, dat moeten wij vooral niet willen. Die arts hoeft dat echter niet te doen als de donor zelf heeft besloten waarvoor wel en waarvoor niet die organen mogen worden gebruikt. Ik zou er moeite mee hebben om een voormalige alcoholist geen nieuwe lever te gunnen aangezien ik een voorstander ben van tweede en derde kansen maar die alcoholist moet dan wel bewijzen dat hij die kans verdient door voldoende lang sober te zijn. Mijn longen aan een roker geven die doorgaat met roken en ondertussen ook andere mensen ziek maakt, nee, dat zou ik er niet voor over hebben. Geef die longen dan maar aan iemand die door brute pech een nieuwe long nodig heeft. Ik zou zelf niet al teveel grenzen willen stellen maar de donor moet die keuzevrijheid hebben en zelfs al gaat het om wat extreme gevallen, je kan nu eenmaal niet alles voorzien en dus niet alles vastleggen via de wetgeving. Daarom maar toestaan dat de donor het in zijn eigen woorden uitleg wat hij wel en niet oké vindt. Beter extra organen met wat extra voorwaarden dan niet die extra organen, nietwaar? De mensen die nu al doneren gaan toch niet ineens extra voorwaarden opstellen, verwacht ik.
[..]
Eens.
http://www.huffingtonpost(...)lants_n_1086210.htmlquote:In the small French study, the vast majority of the patients who got a liver without the wait stopped drinking after their surgery and were sober years later. The study involved patients who were suffering from alcohol-related hepatitis so severe that they were unlikely to survive a six-month delay.
The French study suggests that dropping the six-month rule for these patients would increase demand for livers by only about 3 percent.
Ter informatie, een spatie na een komma of een punt is dan weer wel handig voor de leesbaarheid. Misschien dat hij dit ooit heeft opgevangen en dit verkeerd toepast?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 02:25 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Waarom gebruik je steeds een spatie voor een vraagteken of uitroepteken?
Samen met je schrijfstijl wordt het er allemaal niet duidelijker op.
Ik vind het prima. Ik vind al dat doorgedokter met organen van anderen niet echt aantrekkelijk. We moeten altijd al leven voor geld, laat mij maar mooi doodgaan zonder.quote:
Leuk dat mensen door iemand's rare visie stervenquote:Op donderdag 28 augustus 2014 21:21 schreef vinagrait het volgende:
[..]
Ik vind het prima. Ik vind al dat doorgedokter met organen van anderen niet echt aantrekkelijk. We moeten altijd al leven voor geld, laat mij maar mooi doodgaan zonder.
Mensen sterven op dit moment al door het niet kunnen betalen van de zorgrekening.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 21:24 schreef GhpH het volgende:
[..]
Leuk dat mensen door iemand's rare visie sterven
Is dat van toepassing op dit topic?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 20:26 schreef vinagrait het volgende:
[..]
Mensen sterven op dit moment al door het niet kunnen betalen van de zorgrekening.
Dat vind jij wel een normale visie?
Jij snapt niet dat daar geld in om gaat? Iemand die te weinig geld heeft voor de zorgverzekering en eigen risico krijgt mijn organen toch sowieso niet? Alleen mensen die het kunnen betalen. Ze krijgen niks, gewoon in je kist gaan liggen, moet ik ook als ik terminaal ziek word.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 20:33 schreef GhpH het volgende:
[..]
Is dat van toepassing op dit topic?
Heb ik gezegd dat mensen moeten sterven omdat ze de zorgrekening niet kunnen betalen?
Vind ik het sneu dat iemand moet sterven omdat een ander te bekrompen is zijn organen af te staan?
In Nederland is dit niet het geval.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 20:26 schreef vinagrait het volgende:
[..]
Mensen sterven op dit moment al door het niet kunnen betalen van de zorgrekening.
Dat vind jij wel een normale visie?
Ook dat is grote onzin, niemand in Nederland wordt zorg ontzegt.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 20:59 schreef vinagrait het volgende:
[..]
Jij snapt niet dat daar geld in om gaat? Iemand die te weinig geld heeft voor de zorgverzekering en eigen risico krijgt mijn organen toch sowieso niet? Alleen mensen die het kunnen betalen.
Jij ontkent dat mensen in dit land zorg mijden omdat ze geen geld hebben voor het eigen risico en daardoor te laat bijvoorbeeld de diagnose kanker krijgen?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 21:06 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
In Nederland is dit niet het geval.
[..]
Ook dat is grote onzin, niemand in Nederland wordt zorg ontzegt.
En hier gaat het om hoeveel % van de bevolking? En hoeveel % stelt zijn organen niet beschikbaar? Zet dat eens in contrast.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 21:18 schreef vinagrait het volgende:
[..]
Jij ontkent dat mensen in dit land zorg mijden omdat ze geen geld hebben voor het eigen risico en daardoor te laat bijvoorbeeld de diagnose kanker krijgen?
Het gaat er om of dat die persoon van wie die organen zijn die visie raar vinden, niet of dat jij die raar vindt. Ach, in de toekomst kweken we vast en zeker die organen in een laboratorium, dan doet het er niet meer toe.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 21:24 schreef GhpH het volgende:
[..]
Leuk dat mensen door iemand's rare visie sterven
Dat is inderdaad schrijnend. We hebben in Nederland al lang een tweedeling in de zorg, het mag nog niet hardop worden gezegd.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 20:26 schreef vinagrait het volgende:
[..]
Eigen risico: noodzakelijke behandelingen uitstellen of helemaal niet door laten gaan omdat ze die extra eigen risico niet kunnen betalen. Dus ja, we hebben die financiële tweedeling al in de zorg. Als het dusdanig uit de hand loopt dat iemand niets meer kan en alsnog in het ziekenhuis terecht komt dan blijft de financiële schade op de korte termijn beperkt tot die eigen risico (het kan dat je daardoor in latere jaren ook nog extra kosten hebt en dus extra extra risico, vandaar "korte termijn") maar dat is slechts het financiële plaatje, niet dat dat op zichzelf niet al een groot probleem kan zijn. Als je maandelijks -10 tot 10 Euro overhoudt dan is een ER van XYZ Euro best slikken. Misschien dus iets verder kijken dan naar je eigen situatie waarin dat wel te overbruggen is en waarbij het slechts eventjes vervelend is maar je er geen zorg voor zal hoeven te laten!quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 21:06 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
In Nederland is dit niet het geval.
Daarom ben ik voor een systeem waar donors voorrang hebben. Maar als mijn orgaan alleen maar terecht kan bij een niet-donor dan zal ik niet weigeren want dan zou ik net zo slecht bezig zijn als hen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 01:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het gaat er om of dat die persoon van wie die organen zijn die visie raar vinden, niet of dat jij die raar vindt. Ach, in de toekomst kweken we vast en zeker die organen in een laboratorium, dan doet het er niet meer toe.
En zoals ik al eerder schreef, hoe zit het dan met mensen die geen donor mogen worden?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 11:20 schreef GhpH het volgende:
[..]
Daarom ben ik voor een systeem waar donors voorrang hebben. Maar als mijn orgaan alleen maar terecht kan bij een niet-donor dan zal ik niet weigeren want dan zou ik net zo slecht bezig zijn als hen.
Als je 50 jaar bent en je schrijft 'bedoelt' nog als 'bedoeld' dan is er ergens iets flink mis gegaan.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:30 schreef john2406 het volgende:
[..]
Okee dan heb ik het begrepen wat je bedoeld, en wat dacht je van 50 jaar is dat oud genoeg voor je, om met twee woorden te spreken ?
hoeftquote:Op donderdag 28 augustus 2014 01:37 schreef john2406 het volgende:
Je hoefd je niet te verbuigen hoor, maar beleefdheid hoord er nog altijd bij vind ik.
Of ik nou een jongere aanspreek, met twee woorden of een oudere, maakt voor mij totaal geen verschil.
Bedenk wel waar het hier omgaat, over organen en niet over twee woorden, vraag me wel af wie er teug komt om te kijken waar zijn orgaanen zijn gebleven en wie het controleerd dat alleen dat genomen word wat vastgelegd zou worden ?
Is die naieviteit dat zoiets ter sprake komt denk ik dan ?
En of iemand rookt of niet of alcohol gebruikt of niet ik zou er dan toch niks meer mee kunnen dus wat boeit het mij waar het naar toe gaat !
Hoezo mogen?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En zoals ik al eerder schreef, hoe zit het dan met mensen die geen donor mogen worden?
Zo werkt het niet. In de praktijk is de ene persoon geschikter om het orgaan te ontvangen dan de andere persoon aangezien die ene persoon minder antilichaampjes aanmaakt tegen het orgaan dan de anderen, puur afhankelijk van een X aantal genen die je toevallig hebt (en die goed in kaart zijn gebracht). Met die genen is zoveel variatie mogelijk dat in de praktijk enkel bij een eeneiïge tweeling er een perfecte matching is (lees: geen antilichamen aan worden gemaakt tegen het nieuwe orgaan). Daarom dat we uiteindelijk de organen in een laboratorium zullen moeten gaan kweken en dit is in theorie ook perfect mogelijk aangezien er stamcellen achterblijven in ons lichaam (steeds meer gevonden) en het louter een kwestie is van de juiste stimuli aanbieden aan die cellen om de juiste differentiatie te krijgen, dus achterhalen wat precies die stimuli zijn tijdens de ontwikkeling van een embryo en dat reproduceren. Het is veel werk maar waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat het zal lukken waarbij niemand kan voorspellen hoelang het precies zal duren (hoeveel decennia of langer). Het geklungel met organen is een lapmiddel, we redden er levens mee maar daar is ook alles mee gezegd. Als je zo'n orgaan ontvangt dan zit je vast aan allerlei vervelende 'medicijnen' en na X jaar gaat je lichaam het orgaan afstoten.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 11:20 schreef GhpH het volgende:
[..]
Daarom ben ik voor een systeem waar donors voorrang hebben. Maar als mijn orgaan alleen maar terecht kan bij een niet-donor dan zal ik niet weigeren want dan zou ik net zo slecht bezig zijn als hen.
Homos worden geweerd als donorquote:Op zaterdag 30 augustus 2014 12:01 schreef GhpH het volgende:
[..]
Hoezo mogen?
Als ze een slechte gezondheid hebben een daardoor de organen niet doneerbaar zijn is een ander verhaal dan mensen die niet mogen van "god".
Het zou me wat zijn.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 17:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Homos worden geweerd als donor
Bij bloed ja, niet bij organen (in Nederland iig).quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 17:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Des al niet min nogal redelijk imbeciel, natuurlijk.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 18:21 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Bij bloed ja, niet bij organen (in Nederland iig).
Dat ze wel organen mogen geven? Tja, daar is een groot tekort aan. Bloeddonoren zijn er wel genoeg, daar kun je wat selectiever in zijn en risicogroepen uitsluiten.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 18:44 schreef Tem het volgende:
[..]
Des al niet min nogal redelijk imbeciel, natuurlijk.
Nee, dat ze uitgesloten worden van bloeddonatie. Nu vraag ik me tegelijkertijd af sinds wanneer dit is, aangezien wijlen mijn oom vroeger gewoon bloed doneerde en homoseksueel was.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 18:45 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat ze wel organen mogen geven? Tja, daar is een groot tekort aan. Bloeddonoren zijn er wel genoeg, daar kun je wat selectiever in zijn en risicogroepen uit sluiten.
Risicogroepen zijn uitgesloten voor bloeddonatie, daar vallen o.a. mannen die seks hebben gehad met andere mannen onder aangezien die een veel grotere kans op o.a. HIV hebben. HIV is niet altijd op te sporen en je hebt de kans op vals-negatieve tests. Om de bloedvoorraad zo veilig mogelijk te houden is het dus verstandig om bepaalde risicogroepen uit te sluiten, zeker aangezien er geen tekort aan bloeddonoren is.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 18:47 schreef Tem het volgende:
[..]
Nee, dat ze uitgesloten worden van bloeddonatie. Nu vraag ik me tegelijkertijd af sinds wanneer dit is, aangezien wijlen mijn oom vroeger gewoon bloed doneerde en homoseksueel was.
Met een goede reden! Het is namelijk geen fabeltje dat er meer problemen waren met de kwaliteit van hun bloed wat te maken had met andere sexuele (toen mocht je het nog met een x schrijvenquote:Op zaterdag 30 augustus 2014 18:47 schreef Tem het volgende:
[..]
Nee, dat ze uitgesloten worden van bloeddonatie.
Nee..?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 17:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je verkoopt bullshit.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 18:21 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Bij bloed ja, niet bij organen (in Nederland iig).
Ah je reageert weer op mij (nadat je mij al eerder voor het verkopen van onzin hebt beschuldigd, wat niet waar was en waarna je niks meer wou zeggen). Wat is in dit geval onzin? Dat mannen die seks hebben met andere mannen wel organen mogen geven of dat ze geen bloed mogen geven? En als je ongelijk hebt, biedt je dan dit keer wel netjes je excuses aan?quote:
Nee. Homo's mogen ook alles doneren, ook bloed, daar wordt niet eens naar gevraagd. Je verkoopt complete bullshit.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:02 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ah je reageert weer op mij (nadat je mij al eerder voor het verkopen van onzin hebt beschuldigd, wat niet waar was en waarna je niks meer wou zeggen). Wat is in dit geval onzin? Dat mannen die seks hebben met andere mannen wel organen mogen geven of dat ze geen bloed mogen geven? En als je ongelijk hebt, biedt je dan dit keer wel netjes je excuses aan?
quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:03 schreef GhpH het volgende:
[..]
Nee. Homo's mogen ook alles doneren, ook bloed, daar wordt niet eens naar gevraagd. Je verkoopt complete bullshit.
Bron: http://www.sanquin.nl/over-sanquin/veelgestelde-vragen/#faq-73437quote:Mannen die seks hebben gehad met een man mogen geen bloed geven. Sanquin kijkt naar het risicoprofiel voor bloedoverdraagbare infecties. Dit is bij mannen die seks hebben met mannen relatief hoog, ongeveer honderd maal hoger dan bij anderen.
Want Sanquin is de enige die bloed opneemt? Trouwens zou je niemand mogen weigeren die niet geinfecteerd is. Het zijn niet eens hun zaken. Als ik daar hetero in vul, wat doen ze dan tegen mij?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:05 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
[..]
Bron: http://www.sanquin.nl/over-sanquin/veelgestelde-vragen/#faq-73437
Wat is er precies bullshit?
In Nederland? Ja, Sanquin heeft in Nederland een monopolie.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:09 schreef GhpH het volgende:
[..]
Want Sanquin is de enige die bloed opneemt?
Leuk dat je dat vindt, maar dat is niet de werkelijkheid.quote:Trouwens zou je niemand mogen weigeren die niet geinfecteerd is.
Excuses aanbieden voor het verspreiden van een zoveelste scheefgeneukte rechtsfout. Je hebt gelijk dat dit door die discriminerenden geweigerd wordt. Is er een optie om hier iets tegen in te dienen zonder dat ik een rechtzaak moet beginnen?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:14 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
In Nederland? Ja, Sanquin heeft in Nederland een monopolie.
[..]
Leuk dat je dat vindt, maar dat is niet de werkelijkheid.
Maar dit is dus de zoveelste keer dat jij mij in deze discussie beschuldigd van het verkopen van complete onzin. Ben je nu mans genoeg om toe te geven dat je er (weer) compleet naast zit? En dat je de volgende keer zelf wat beter onderzoek moet doen voor je van alles gaat roepen? Bij voorbaat dank.
Excuses aanbieden voor je valse beschuldiging dat ik complete onzin roep, terwijl jij (alweer) degene bent die niet goed geïnformeerd bent in deze discussie. Of zit dat er weer niet in?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:18 schreef GhpH het volgende:
[..]
Excuses aanbieden voor het verspreiden van een zoveelste scheefgeneukte rechtsfout. Je hebt gelijk dat dit door die discriminerenden geweigerd wordt. Is er een optie om hier iets tegen in te dienen zonder dat ik een rechtzaak moet beginnen?
Als ik binnenkort bloed doneer vul ik op dat blad hetero in en bekijken ze het maar.
Sorry dat ik gokte op de 0,1% kans dat dit soort discriminatie nog steeds bestaat. Een vriend van me heeft ook onlangs gedoneerd en is ook bi. Daarom ging ik daarvan uit. Maar hij heeft dus ook gelogen. Werkt dus perfect.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:20 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Excuses aanbieden voor je valse beschuldiging dat ik complete onzin roep, terwijl jij (alweer) degene bent die niet goed geïnformeerd bent in deze discussie. Of zit dat er weer niet in?
Mooi dat je dit keer wel je excuses aanbiedtquote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:23 schreef GhpH het volgende:
[..]
Sorry dat ik gokte op de 0,1% kans dat dit soort discriminatie nog steeds bestaat. Een vriend van me heeft ook onlangs gedoneerd en is ook bi. Daarom ging ik daarvan uit. Maar hij heeft dus ook gelogen. Werkt dus perfect.
Maar sorrie, hier is mijn excuses. Ik vloog gewoon een beetje uit omdat ik de absurditeit even moest verwerken.
Maar wat ik me wel afvraag. Voor dat klein beetje homo's die niet opgemerkt worden in de HIV test (zo'n test is vrij accuraat) weegt dat dan niet op tegen het aantal levens dat met al het homobloed gered kan worden? Want zelfs ALS er een HIV besmet bloed over wordt gezet, dan kan het ook perfect zijn dat het gastlichaam de HIV bestrijdt.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:25 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Mooi dat je dit keer wel je excuses aanbiedt
Zoals ik zei: er zijn genoeg bloeddonoren die niet in een risicogroep vallen en daarom is er bij bloeddonatie de luxe om bepaalde groepen uit te sluiten (niet alleen mannen die seks hebben met mannen, maar ook andere risicogroepen). Als mensen uit een risicogroep wel toegelaten worden voor bloeddonatie neemt het aantal geredde levens met 0,0 toe, terwijl er wel extra risico wordt genomen. Waarom onnodig extra risico nemen (hoe klein dan ook) als het om de volksgezondheid gaat?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:28 schreef GhpH het volgende:
[..]
Maar wat ik me wel afvraag. Voor dat klein beetje homo's die niet opgemerkt worden in de HIV test (zo'n test is vrij accuraat) weegt dat dan niet op tegen het aantal levens dat met al het homobloed gered kan worden? Want zelfs ALS er een HIV besmet bloed over wordt gezet, dan kan het ook perfect zijn dat het gastlichaam de HIV bestrijdt.
Mij werd gezegd op een infoavond bij de EHBO (daar hebben ze dat overigens niet gezegd wie niet mag doneren) dat ze veel steun nodig hadden :S Maarja die volgen ook maar een protocol. Het zal dan maar zo zijn, ik ga het gewoon proberen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:37 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zoals ik zei: er zijn genoeg bloeddonoren die niet in een risicogroep vallen en daarom is er bij bloeddonatie de luxe om bepaalde groepen uit te sluiten (niet alleen mannen die seks hebben met mannen, maar ook andere risicogroepen). Als mensen uit een risicogroep wel toegelaten worden voor bloeddonatie neemt het aantal geredde levens met 0,0 toe, terwijl er wel extra risico wordt genomen. Waarom onnodig extra risico nemen (hoe klein dan ook) als het om de volksgezondheid gaat?
Al is dit ook een beetje een offtopic discussie
Dit zijn de risicogroepen (voor mannen): http://www.sanquin.nl/blo(...)sicofactoren-mannen/quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:41 schreef GhpH het volgende:
[..]
Mij werd gezegd op een infoavond bij de EHBO (daar hebben ze dat overigens niet gezegd wie niet mag doneren) dat ze veel steun nodig hadden :S Maarja die volgen ook maar een protocol. Het zal dan maar zo zijn, ik ga het gewoon proberen.
Nouja volgens de meesten in dit topic is het perfect ok als je vanuit je eigen principe handelt, ook al kan men daar levens mee kan verzouwenquote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:47 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dit zijn de risicogroepen (voor mannen): http://www.sanquin.nl/blo(...)sicofactoren-mannen/
Ik neem aan dat je bloed wilt doneren om mensen te helpen en niet alleen om jezelf een beter gevoel te geven. Als je liegt over je risicogedrag (of het zelf niet als risicogedrag ziet en daarom er over liegt) dan help je niet mensen maar breng je juist het systeem in gevaar en lijkt het er op dat je meer vanuit egoïsme bloed doneert.
Dus dat is je motivatie ?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:41 schreef GhpH het volgende:
[..]
Mij werd gezegd op een infoavond bij de EHBO (daar hebben ze dat overigens niet gezegd wie niet mag doneren) dat ze veel steun nodig hadden :S Maarja die volgen ook maar een protocol. Het zal dan maar zo zijn, ik ga het gewoon proberen.
Vanuit je eigen overtuiging beslissen dat je wel of niet wilt doneren is toch wel iets anders dan liegen over je risicogedrag om toch te mogen doneren, puur om je eigen ego te strelen en met alle risico's van dien. Je laat nu dus alweer zien dat het jou niet gaat om de gezondheid en het leven van anderen, maar dat het je puur gaat om jouw ego zodat jij je verheven kunt voelen. Wat mij betreft ben je veel egoïstischer en asocialer dan mensen die om wat voor reden dan ook niet doneren, je bedoelt het helemaal niet goed maar je wilt je gewoon goed voelen.quote:Op zondag 31 augustus 2014 00:51 schreef GhpH het volgende:
[..]
Nouja volgens de meesten in dit topic is het perfect ok als je vanuit je eigen principe handelt, ook al kan men daar levens mee kan verzouwen
Als je seks met mannen hebt gehad dan zullen jou vriendelijk gaan weigeren, ongeacht welke bloedgroep je hebt.quote:Op zondag 31 augustus 2014 00:59 schreef GhpH het volgende:
Heb trouwens bloedgroep O-, een bloedgroep waar bloedbanken op geilen. Ik denk niet dat ze dat weigeren
Het is niet uit egoïsme want ik weet duidelijk de kans in te schatten. En ik weet van mezelf dat ik geen HIV heb. 1 partner, 3 maand geleden, condoom (99%+ reductie), en Nog andere reductoren.quote:Op zondag 31 augustus 2014 10:36 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Vanuit je eigen overtuiging beslissen dat je wel of niet wilt doneren is toch wel iets anders dan liegen over je risicogedrag om toch te mogen doneren, puur om je eigen ego te strelen en met alle risico's van dien. Je laat nu dus alweer zien dat het jou niet gaat om de gezondheid en het leven van anderen, maar dat het je puur gaat om jouw ego zodat jij je verheven kunt voelen. Wat mij betreft ben je veel egoïstischer en asocialer dan mensen die om wat voor reden dan ook niet doneren, je bedoelt het helemaal niet goed maar je wilt je gewoon goed voelen.
[..]
Als je seks met mannen hebt gehad dan zullen jou vriendelijk gaan weigeren, ongeacht welke bloedgroep je hebt.
Mensen die hun wil opdringen en anderen verplichten om 'goed' te doen (en daarmee de vrijheid van anderen ontnemen) zijn vaak de engste mensen.
En die was?quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:15 schreef Megumi het volgende:
Iki denk dat met dit soort vraagstukken een politicus uit de vorige eeuw als nog gelijk krijgt.
Wat denk je zelf?quote:
Dat je dat niet raden kunt of dat je niet kan denken is niet mijn probleem.quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:22 schreef john2406 het volgende:
[..]
Mag ik denken?
Ik zou het niet raden kunnen !
Heb ik geschreven dat ik niet denken kan, de vraag is of ik dat wil, als het om de worst gaat zal ik het doen.quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:23 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat je dat niet raden kunt of dat je niet kan denken is niet mijn probleem.
Wees dan gewoon eerlijk en laat de bloedbank inschatten of ze het risico aanvaardbaar vinden. Het antwoord daarop zal 'nee' zijn, dring dan niet je bloed alsnog op door te gaan liegen en zo het systeem te ondermijnen en mensen in gevaar te brengen, want dat is wel pure egoïsme.quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:09 schreef GhpH het volgende:
[..]
Het is niet uit egoïsme want ik weet duidelijk de kans in te schatten. En ik weet van mezelf dat ik geen HIV heb. 1 partner, 3 maand geleden, condoom (99%+ reductie), en Nog andere reductoren.
Ik ben minder risicogroep dan elke andere hosselaar hier in KLB.
Ik denk dat je gewoon een spuitje krijgt als de kosten te duur worden straks. Dat je geen bloed geeft met medicijn gebruik en dergelijke is logisch.quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:31 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wees dan gewoon eerlijk en laat de bloedbank inschatten of ze het risico aanvaardbaar vinden. Het antwoord daarop zal 'nee' zijn, dring dan niet je bloed alsnog op door te gaan liegen en zo het systeem te ondermijnen en mensen in gevaar te brengen, want dat is wel pure egoïsme.
Misschien nog wel eerder als je orgaandonor bent?quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:34 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik denk dat je gewoon een spuitje krijgt als de kosten te duur worden straks. Dat je geen bloed geeft met medicijn gebruik en dergelijke is logisch.
Zo denk ik er ook over!quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:42 schreef Samzz het volgende:
Ik ben donor omdat ik na mijn dood anderen wil helpen met mijn gezonde organen. En dan kan het me werkelijk aan mijn reet roesten of de ontvangende persoon ook donor is of niet wil doneren. Ieder zijn ding.
Hoewel ik het vreemd vind dat mensen géén donor zijn, maar wel willen ontvangen, is het niet aan mij daar een waardeoordeel aan te hangen.
Ik weet denk ik wel genoegquote:Op zondag 31 augustus 2014 11:31 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wees dan gewoon eerlijk en laat de bloedbank inschatten of ze het risico aanvaardbaar vinden. Het antwoord daarop zal 'nee' zijn, dring dan niet je bloed alsnog op door te gaan liegen en zo het systeem te ondermijnen en mensen in gevaar te brengen, want dat is wel pure egoïsme.
Ik heb heul geen staartquote:Op zondag 31 augustus 2014 11:48 schreef john2406 het volgende:
[..]
Je gaat er nou, hoop ik niet, met de start tussen je benen vandoor toch !
Dit dus.quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:42 schreef Samzz het volgende:
Ik ben donor omdat ik na mijn dood anderen wil helpen met mijn gezonde organen. En dan kan het me werkelijk aan mijn reet roesten of de ontvangende persoon ook donor is of niet wil doneren. Ieder zijn ding.
Hoewel ik het vreemd vind dat mensen géén donor zijn, maar wel willen ontvangen, is het niet aan mij daar een waardeoordeel aan te hangen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |