Zo werkt het niet. In de praktijk is de ene persoon geschikter om het orgaan te ontvangen dan de andere persoon aangezien die ene persoon minder antilichaampjes aanmaakt tegen het orgaan dan de anderen, puur afhankelijk van een X aantal genen die je toevallig hebt (en die goed in kaart zijn gebracht). Met die genen is zoveel variatie mogelijk dat in de praktijk enkel bij een eeneiïge tweeling er een perfecte matching is (lees: geen antilichamen aan worden gemaakt tegen het nieuwe orgaan). Daarom dat we uiteindelijk de organen in een laboratorium zullen moeten gaan kweken en dit is in theorie ook perfect mogelijk aangezien er stamcellen achterblijven in ons lichaam (steeds meer gevonden) en het louter een kwestie is van de juiste stimuli aanbieden aan die cellen om de juiste differentiatie te krijgen, dus achterhalen wat precies die stimuli zijn tijdens de ontwikkeling van een embryo en dat reproduceren. Het is veel werk maar waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat het zal lukken waarbij niemand kan voorspellen hoelang het precies zal duren (hoeveel decennia of langer). Het geklungel met organen is een lapmiddel, we redden er levens mee maar daar is ook alles mee gezegd. Als je zo'n orgaan ontvangt dan zit je vast aan allerlei vervelende 'medicijnen' en na X jaar gaat je lichaam het orgaan afstoten.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 11:20 schreef GhpH het volgende:
[..]
Daarom ben ik voor een systeem waar donors voorrang hebben. Maar als mijn orgaan alleen maar terecht kan bij een niet-donor dan zal ik niet weigeren want dan zou ik net zo slecht bezig zijn als hen.
Homos worden geweerd als donorquote:Op zaterdag 30 augustus 2014 12:01 schreef GhpH het volgende:
[..]
Hoezo mogen?
Als ze een slechte gezondheid hebben een daardoor de organen niet doneerbaar zijn is een ander verhaal dan mensen die niet mogen van "god".
Het zou me wat zijn.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 17:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Homos worden geweerd als donor
Bij bloed ja, niet bij organen (in Nederland iig).quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 17:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Des al niet min nogal redelijk imbeciel, natuurlijk.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 18:21 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Bij bloed ja, niet bij organen (in Nederland iig).
Dat ze wel organen mogen geven? Tja, daar is een groot tekort aan. Bloeddonoren zijn er wel genoeg, daar kun je wat selectiever in zijn en risicogroepen uitsluiten.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 18:44 schreef Tem het volgende:
[..]
Des al niet min nogal redelijk imbeciel, natuurlijk.
Nee, dat ze uitgesloten worden van bloeddonatie. Nu vraag ik me tegelijkertijd af sinds wanneer dit is, aangezien wijlen mijn oom vroeger gewoon bloed doneerde en homoseksueel was.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 18:45 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat ze wel organen mogen geven? Tja, daar is een groot tekort aan. Bloeddonoren zijn er wel genoeg, daar kun je wat selectiever in zijn en risicogroepen uit sluiten.
Risicogroepen zijn uitgesloten voor bloeddonatie, daar vallen o.a. mannen die seks hebben gehad met andere mannen onder aangezien die een veel grotere kans op o.a. HIV hebben. HIV is niet altijd op te sporen en je hebt de kans op vals-negatieve tests. Om de bloedvoorraad zo veilig mogelijk te houden is het dus verstandig om bepaalde risicogroepen uit te sluiten, zeker aangezien er geen tekort aan bloeddonoren is.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 18:47 schreef Tem het volgende:
[..]
Nee, dat ze uitgesloten worden van bloeddonatie. Nu vraag ik me tegelijkertijd af sinds wanneer dit is, aangezien wijlen mijn oom vroeger gewoon bloed doneerde en homoseksueel was.
Met een goede reden! Het is namelijk geen fabeltje dat er meer problemen waren met de kwaliteit van hun bloed wat te maken had met andere sexuele (toen mocht je het nog met een x schrijvenquote:Op zaterdag 30 augustus 2014 18:47 schreef Tem het volgende:
[..]
Nee, dat ze uitgesloten worden van bloeddonatie.
Nee..?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 17:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je verkoopt bullshit.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 18:21 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Bij bloed ja, niet bij organen (in Nederland iig).
Ah je reageert weer op mij (nadat je mij al eerder voor het verkopen van onzin hebt beschuldigd, wat niet waar was en waarna je niks meer wou zeggen). Wat is in dit geval onzin? Dat mannen die seks hebben met andere mannen wel organen mogen geven of dat ze geen bloed mogen geven? En als je ongelijk hebt, biedt je dan dit keer wel netjes je excuses aan?quote:
Nee. Homo's mogen ook alles doneren, ook bloed, daar wordt niet eens naar gevraagd. Je verkoopt complete bullshit.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:02 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ah je reageert weer op mij (nadat je mij al eerder voor het verkopen van onzin hebt beschuldigd, wat niet waar was en waarna je niks meer wou zeggen). Wat is in dit geval onzin? Dat mannen die seks hebben met andere mannen wel organen mogen geven of dat ze geen bloed mogen geven? En als je ongelijk hebt, biedt je dan dit keer wel netjes je excuses aan?
quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:03 schreef GhpH het volgende:
[..]
Nee. Homo's mogen ook alles doneren, ook bloed, daar wordt niet eens naar gevraagd. Je verkoopt complete bullshit.
Bron: http://www.sanquin.nl/over-sanquin/veelgestelde-vragen/#faq-73437quote:Mannen die seks hebben gehad met een man mogen geen bloed geven. Sanquin kijkt naar het risicoprofiel voor bloedoverdraagbare infecties. Dit is bij mannen die seks hebben met mannen relatief hoog, ongeveer honderd maal hoger dan bij anderen.
Want Sanquin is de enige die bloed opneemt? Trouwens zou je niemand mogen weigeren die niet geinfecteerd is. Het zijn niet eens hun zaken. Als ik daar hetero in vul, wat doen ze dan tegen mij?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:05 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
[..]
Bron: http://www.sanquin.nl/over-sanquin/veelgestelde-vragen/#faq-73437
Wat is er precies bullshit?
In Nederland? Ja, Sanquin heeft in Nederland een monopolie.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:09 schreef GhpH het volgende:
[..]
Want Sanquin is de enige die bloed opneemt?
Leuk dat je dat vindt, maar dat is niet de werkelijkheid.quote:Trouwens zou je niemand mogen weigeren die niet geinfecteerd is.
Excuses aanbieden voor het verspreiden van een zoveelste scheefgeneukte rechtsfout. Je hebt gelijk dat dit door die discriminerenden geweigerd wordt. Is er een optie om hier iets tegen in te dienen zonder dat ik een rechtzaak moet beginnen?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:14 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
In Nederland? Ja, Sanquin heeft in Nederland een monopolie.
[..]
Leuk dat je dat vindt, maar dat is niet de werkelijkheid.
Maar dit is dus de zoveelste keer dat jij mij in deze discussie beschuldigd van het verkopen van complete onzin. Ben je nu mans genoeg om toe te geven dat je er (weer) compleet naast zit? En dat je de volgende keer zelf wat beter onderzoek moet doen voor je van alles gaat roepen? Bij voorbaat dank.
Excuses aanbieden voor je valse beschuldiging dat ik complete onzin roep, terwijl jij (alweer) degene bent die niet goed geïnformeerd bent in deze discussie. Of zit dat er weer niet in?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:18 schreef GhpH het volgende:
[..]
Excuses aanbieden voor het verspreiden van een zoveelste scheefgeneukte rechtsfout. Je hebt gelijk dat dit door die discriminerenden geweigerd wordt. Is er een optie om hier iets tegen in te dienen zonder dat ik een rechtzaak moet beginnen?
Als ik binnenkort bloed doneer vul ik op dat blad hetero in en bekijken ze het maar.
Sorry dat ik gokte op de 0,1% kans dat dit soort discriminatie nog steeds bestaat. Een vriend van me heeft ook onlangs gedoneerd en is ook bi. Daarom ging ik daarvan uit. Maar hij heeft dus ook gelogen. Werkt dus perfect.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:20 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Excuses aanbieden voor je valse beschuldiging dat ik complete onzin roep, terwijl jij (alweer) degene bent die niet goed geïnformeerd bent in deze discussie. Of zit dat er weer niet in?
Mooi dat je dit keer wel je excuses aanbiedtquote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:23 schreef GhpH het volgende:
[..]
Sorry dat ik gokte op de 0,1% kans dat dit soort discriminatie nog steeds bestaat. Een vriend van me heeft ook onlangs gedoneerd en is ook bi. Daarom ging ik daarvan uit. Maar hij heeft dus ook gelogen. Werkt dus perfect.
Maar sorrie, hier is mijn excuses. Ik vloog gewoon een beetje uit omdat ik de absurditeit even moest verwerken.
Maar wat ik me wel afvraag. Voor dat klein beetje homo's die niet opgemerkt worden in de HIV test (zo'n test is vrij accuraat) weegt dat dan niet op tegen het aantal levens dat met al het homobloed gered kan worden? Want zelfs ALS er een HIV besmet bloed over wordt gezet, dan kan het ook perfect zijn dat het gastlichaam de HIV bestrijdt.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:25 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Mooi dat je dit keer wel je excuses aanbiedt
Zoals ik zei: er zijn genoeg bloeddonoren die niet in een risicogroep vallen en daarom is er bij bloeddonatie de luxe om bepaalde groepen uit te sluiten (niet alleen mannen die seks hebben met mannen, maar ook andere risicogroepen). Als mensen uit een risicogroep wel toegelaten worden voor bloeddonatie neemt het aantal geredde levens met 0,0 toe, terwijl er wel extra risico wordt genomen. Waarom onnodig extra risico nemen (hoe klein dan ook) als het om de volksgezondheid gaat?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:28 schreef GhpH het volgende:
[..]
Maar wat ik me wel afvraag. Voor dat klein beetje homo's die niet opgemerkt worden in de HIV test (zo'n test is vrij accuraat) weegt dat dan niet op tegen het aantal levens dat met al het homobloed gered kan worden? Want zelfs ALS er een HIV besmet bloed over wordt gezet, dan kan het ook perfect zijn dat het gastlichaam de HIV bestrijdt.
Mij werd gezegd op een infoavond bij de EHBO (daar hebben ze dat overigens niet gezegd wie niet mag doneren) dat ze veel steun nodig hadden :S Maarja die volgen ook maar een protocol. Het zal dan maar zo zijn, ik ga het gewoon proberen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:37 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zoals ik zei: er zijn genoeg bloeddonoren die niet in een risicogroep vallen en daarom is er bij bloeddonatie de luxe om bepaalde groepen uit te sluiten (niet alleen mannen die seks hebben met mannen, maar ook andere risicogroepen). Als mensen uit een risicogroep wel toegelaten worden voor bloeddonatie neemt het aantal geredde levens met 0,0 toe, terwijl er wel extra risico wordt genomen. Waarom onnodig extra risico nemen (hoe klein dan ook) als het om de volksgezondheid gaat?
Al is dit ook een beetje een offtopic discussie
Dit zijn de risicogroepen (voor mannen): http://www.sanquin.nl/blo(...)sicofactoren-mannen/quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:41 schreef GhpH het volgende:
[..]
Mij werd gezegd op een infoavond bij de EHBO (daar hebben ze dat overigens niet gezegd wie niet mag doneren) dat ze veel steun nodig hadden :S Maarja die volgen ook maar een protocol. Het zal dan maar zo zijn, ik ga het gewoon proberen.
Nouja volgens de meesten in dit topic is het perfect ok als je vanuit je eigen principe handelt, ook al kan men daar levens mee kan verzouwenquote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:47 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dit zijn de risicogroepen (voor mannen): http://www.sanquin.nl/blo(...)sicofactoren-mannen/
Ik neem aan dat je bloed wilt doneren om mensen te helpen en niet alleen om jezelf een beter gevoel te geven. Als je liegt over je risicogedrag (of het zelf niet als risicogedrag ziet en daarom er over liegt) dan help je niet mensen maar breng je juist het systeem in gevaar en lijkt het er op dat je meer vanuit egoïsme bloed doneert.
Dus dat is je motivatie ?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:41 schreef GhpH het volgende:
[..]
Mij werd gezegd op een infoavond bij de EHBO (daar hebben ze dat overigens niet gezegd wie niet mag doneren) dat ze veel steun nodig hadden :S Maarja die volgen ook maar een protocol. Het zal dan maar zo zijn, ik ga het gewoon proberen.
Vanuit je eigen overtuiging beslissen dat je wel of niet wilt doneren is toch wel iets anders dan liegen over je risicogedrag om toch te mogen doneren, puur om je eigen ego te strelen en met alle risico's van dien. Je laat nu dus alweer zien dat het jou niet gaat om de gezondheid en het leven van anderen, maar dat het je puur gaat om jouw ego zodat jij je verheven kunt voelen. Wat mij betreft ben je veel egoïstischer en asocialer dan mensen die om wat voor reden dan ook niet doneren, je bedoelt het helemaal niet goed maar je wilt je gewoon goed voelen.quote:Op zondag 31 augustus 2014 00:51 schreef GhpH het volgende:
[..]
Nouja volgens de meesten in dit topic is het perfect ok als je vanuit je eigen principe handelt, ook al kan men daar levens mee kan verzouwen
Als je seks met mannen hebt gehad dan zullen jou vriendelijk gaan weigeren, ongeacht welke bloedgroep je hebt.quote:Op zondag 31 augustus 2014 00:59 schreef GhpH het volgende:
Heb trouwens bloedgroep O-, een bloedgroep waar bloedbanken op geilen. Ik denk niet dat ze dat weigeren
Het is niet uit egoïsme want ik weet duidelijk de kans in te schatten. En ik weet van mezelf dat ik geen HIV heb. 1 partner, 3 maand geleden, condoom (99%+ reductie), en Nog andere reductoren.quote:Op zondag 31 augustus 2014 10:36 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Vanuit je eigen overtuiging beslissen dat je wel of niet wilt doneren is toch wel iets anders dan liegen over je risicogedrag om toch te mogen doneren, puur om je eigen ego te strelen en met alle risico's van dien. Je laat nu dus alweer zien dat het jou niet gaat om de gezondheid en het leven van anderen, maar dat het je puur gaat om jouw ego zodat jij je verheven kunt voelen. Wat mij betreft ben je veel egoïstischer en asocialer dan mensen die om wat voor reden dan ook niet doneren, je bedoelt het helemaal niet goed maar je wilt je gewoon goed voelen.
[..]
Als je seks met mannen hebt gehad dan zullen jou vriendelijk gaan weigeren, ongeacht welke bloedgroep je hebt.
Mensen die hun wil opdringen en anderen verplichten om 'goed' te doen (en daarmee de vrijheid van anderen ontnemen) zijn vaak de engste mensen.
En die was?quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:15 schreef Megumi het volgende:
Iki denk dat met dit soort vraagstukken een politicus uit de vorige eeuw als nog gelijk krijgt.
Wat denk je zelf?quote:
Dat je dat niet raden kunt of dat je niet kan denken is niet mijn probleem.quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:22 schreef john2406 het volgende:
[..]
Mag ik denken?
Ik zou het niet raden kunnen !
Heb ik geschreven dat ik niet denken kan, de vraag is of ik dat wil, als het om de worst gaat zal ik het doen.quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:23 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat je dat niet raden kunt of dat je niet kan denken is niet mijn probleem.
Wees dan gewoon eerlijk en laat de bloedbank inschatten of ze het risico aanvaardbaar vinden. Het antwoord daarop zal 'nee' zijn, dring dan niet je bloed alsnog op door te gaan liegen en zo het systeem te ondermijnen en mensen in gevaar te brengen, want dat is wel pure egoïsme.quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:09 schreef GhpH het volgende:
[..]
Het is niet uit egoïsme want ik weet duidelijk de kans in te schatten. En ik weet van mezelf dat ik geen HIV heb. 1 partner, 3 maand geleden, condoom (99%+ reductie), en Nog andere reductoren.
Ik ben minder risicogroep dan elke andere hosselaar hier in KLB.
Ik denk dat je gewoon een spuitje krijgt als de kosten te duur worden straks. Dat je geen bloed geeft met medicijn gebruik en dergelijke is logisch.quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:31 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wees dan gewoon eerlijk en laat de bloedbank inschatten of ze het risico aanvaardbaar vinden. Het antwoord daarop zal 'nee' zijn, dring dan niet je bloed alsnog op door te gaan liegen en zo het systeem te ondermijnen en mensen in gevaar te brengen, want dat is wel pure egoïsme.
Misschien nog wel eerder als je orgaandonor bent?quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:34 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik denk dat je gewoon een spuitje krijgt als de kosten te duur worden straks. Dat je geen bloed geeft met medicijn gebruik en dergelijke is logisch.
Zo denk ik er ook over!quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:42 schreef Samzz het volgende:
Ik ben donor omdat ik na mijn dood anderen wil helpen met mijn gezonde organen. En dan kan het me werkelijk aan mijn reet roesten of de ontvangende persoon ook donor is of niet wil doneren. Ieder zijn ding.
Hoewel ik het vreemd vind dat mensen géén donor zijn, maar wel willen ontvangen, is het niet aan mij daar een waardeoordeel aan te hangen.
Ik weet denk ik wel genoegquote:Op zondag 31 augustus 2014 11:31 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wees dan gewoon eerlijk en laat de bloedbank inschatten of ze het risico aanvaardbaar vinden. Het antwoord daarop zal 'nee' zijn, dring dan niet je bloed alsnog op door te gaan liegen en zo het systeem te ondermijnen en mensen in gevaar te brengen, want dat is wel pure egoïsme.
Ik heb heul geen staartquote:Op zondag 31 augustus 2014 11:48 schreef john2406 het volgende:
[..]
Je gaat er nou, hoop ik niet, met de start tussen je benen vandoor toch !
Dit dus.quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:42 schreef Samzz het volgende:
Ik ben donor omdat ik na mijn dood anderen wil helpen met mijn gezonde organen. En dan kan het me werkelijk aan mijn reet roesten of de ontvangende persoon ook donor is of niet wil doneren. Ieder zijn ding.
Hoewel ik het vreemd vind dat mensen géén donor zijn, maar wel willen ontvangen, is het niet aan mij daar een waardeoordeel aan te hangen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |