abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143616727
quote:
Het lijkt me eerlijker dat wanneer iemand die een orgaan nodig heeft voorrang krijgt wanneer deze persoon zelf al jaren een donorregistratie heeft. Vooral toen deze persoon nog gezond was.

Zou belachelijk zijn als die persoon zelf het niet overleeft omdat het orgaan geschonken wordt aan iemand die alleen maar wil nemen en niet geven. Lekker opportinusitisch. "Ik heb er niets aan, dus waarom zou ik mijn organen afstaan" maar wanneer ze zelf in nood zijn even lekker willen profiteren van de altruïstische medemens.

Stukje rechtvaardigheid.

Hoe denken jullie hier over? Met onderbouwing.

Inb4: Dit is geen ik heb/wil wel/geen donorregistratie topic. Het gaat puur om bovenstaand idee.
pi_143616762
Eens. Belachelijk dat mensen organen niet willen doneren zodra ze dood zijn, net alsof je er dan nog wat aan hebt. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_143616771
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:18 schreef GhpH het volgende:

[..]

Rechten zijn een overblijfsel van zelf toegeëigende privileges. (Wil niet zeggen dat daarmee alle wetten slecht zijn maar het is niet omdat iets gewoon 'recht' is dat het dan ondiscussieerbaar is.)
Zeker.
Het is dan ook welk recht of belang je preveleert boven de ander. Iedereen pleasen kan toch niet.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_143616781
Nee dus niet mee eens, die rechten zijn niet voorniks verworven.
Ik weet niet percies waneer, maar ik denk dat het gros is gekomen naar de tweede wereld oorlog.
pi_143616782
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:22 schreef Rezania het volgende:
Eens. Belachelijk dat mensen organen niet willen doneren zodra ze dood zijn, net alsof je er dan nog wat aan hebt. :')
Moet je eens deel 1 lezen. Allemaal mensen met hun "zelfbeschikkingsrecht" en "baas in eigen lichaam".
pi_143616805
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:23 schreef john2406 het volgende:
Nee dus niet mee eens, die rechten zijn niet voorniks verworven.
Ik weet niet percies waneer, maar ik denk dat het gros is gekomen naar de tweede wereld oorlog.
Oh dus als het een wet is dan is het goed. Anders zou die toch voor niks zijn. :D

Jij krijgt echt een dikke sheeple-sticker van me.
pi_143616831
Geloof me dat heeft hij heus wel gelezen, in grote mate, maar vertel nou eens wat wil je hiermee bereiken?
En kom eens terug op dit.

quote:
Op woensdag 20 augustus 2014 01:14 schreef GhpH het volgende:

[..]

Waarom zou jij meer betaald moeten krijgen voor iets wat vanzelfsprekend is?

Je komt er toch zelf mee voorwat hoortwat zeg je toch als je donor bent heb je meer recht noem je toch.
Nou wel als ik donor wil worden voor een instantie mogen ze ook regelen dat ik minder zorgpremie betaal tijdens mijn leven toch !
pi_143616834
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:23 schreef GhpH het volgende:

[..]

Moet je eens deel 1 lezen. Allemaal mensen met hun "zelfbeschikkingsrecht" en "baas in eigen lichaam".
Baas in eigen lichaam. :') Dan mag ik ook baas genoeg zijn om te zeggen dat alleen mensen die ook donor zijn mijn organen mogen ontvangen.
pi_143616866
quote:
14s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:26 schreef Rezania het volgende:

[..]

Baas in eigen lichaam. :') Dan mag ik ook baas genoeg zijn om te zeggen dat alleen mensen die ook donor zijn mijn organen mogen ontvangen.
Zoniet kom je terug als geest en pest je ze, LOL.
pi_143616876
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:26 schreef john2406 het volgende:
Geloof me dat heeft hij heus wel gelezen, in grote mate, maar vertel nou eens wat wil je hiermee bereiken?
En kom eens terug op dit.

quote:
Op woensdag 20 augustus 2014 01:14 schreef GhpH het volgende:

[..]

Waarom zou jij meer betaald moeten krijgen voor iets wat vanzelfsprekend is?

Je komt er toch zelf mee voorwat hoortwat zeg je toch als je donor bent heb je meer recht noem je toch.
Nou wel als ik donor wil worden voor een instantie mogen ze ook regelen dat ik minder zorgpremie betaal tijdens mijn leven toch !
Voor wat hoort wat
Je geeft organen je krijgt organen. Nee jij wil organen en geld krijgen en het liefst heel blijven zeker.
pi_143616886
je kan ook GEEN donor worden, maar ik geval van nood en illigaal donor bewijs kopen
eenzaampjes klim ik de eenzame berg op!
pi_143616894
quote:

[..]

Daar heb ik eigenlijk niet op gelet... mag je selectief doneren? Want na dit topic ben ik dat serieus aan het overwegen.
pi_143616895
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:29 schreef GhpH het volgende:

[..]

Voor wat hoort wat
Je geeft organen je krijgt organen. Nee jij wil organen en geld krijgen en het liefst heel blijven zeker.
Volgens mij klopt de volgorde niet in je zin als ik eerst geef hoef ik niet meer te krijgen toch ?
pi_143616907
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:30 schreef john2406 het volgende:

[..]

Volgens mij klopt de volgorde niet in je zin als ik eerst geef hoef ik niet meer te krijgen toch ?
Je tekent om later te geven* en je krijgt organen sheez niet zo letterlijk.
pi_143616924
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:29 schreef pionnetje het volgende:
je kan ook GEEN donor worden, maar ik geval van nood en illigaal donor bewijs kopen
illegaal donor bewijs? Als je niet staat ingeschreven daar kom je niet ver met zo'n bewijs.
pi_143616946
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:30 schreef GhpH het volgende:

[..]

Daar heb ik eigenlijk niet op gelet... mag je selectief doneren? Want na dit topic ben ik dat serieus aan het overwegen.
Selectief qua wat je wil doneren wel, niet aan wie je wil doneren helaas.
pi_143616948
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:32 schreef GhpH het volgende:
illegaal donor bewijs? Als je niet staat ingeschreven daar kom je niet ver met zo'n bewijs.
ummm heft er iemand een boekje : het digitale leven in 2014 voor dummies voor deze persoon?
  woensdag 20 augustus 2014 @ 01:33:47 #18
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_143616956
quote:

[..]

Mijn zegen heb je, maar dat geeft een ander nog niet het recht om zonder mijn uitdrukkelijke toestemming in mijn lichaam te gaan shoppen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_143616960
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:29 schreef pionnetje het volgende:
:') Wordt gewoon donor, pussy.
pi_143616961
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:23 schreef GhpH het volgende:

[..]

Lekker respectvol voor de andere mening ^O^
pi_143616969
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:33 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Mijn zegen heb je, maar dat geeft een ander nog niet het recht om zonder mijn uitdrukkelijke toestemming in mijn lichaam te gaan shoppen.
En waarom dan niet? Wat heb jij nog aan je organen als je dood bent?
pi_143616981
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:33 schreef pionnetje het volgende:

[..]

ummm heft er iemand een boekje : het digitale leven in 2014 voor dummies voor deze persoon?
Alsof jij in hun systeem binnen kan komen :') daarbij is die wet nog niet eens van kracht.

Jij kan nog niet eens een zegeltje van de buurtsuper namaken.
pi_143616994
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:31 schreef GhpH het volgende:

[..]

Je tekent om later te geven* en je krijgt organen sheez niet zo letterlijk.
Het niveau is toch dat van ons of niet, zo noemde je het toch ook !
Je lult hoe de wind staat volgens mij !
Neemt niet weg dat je een feit hebt en ik houd er wel van om iemand te judasen !
Maar dan nog mensen rechten zijn er niet voorniks, ik weet niet of dit nou over het zelfbeschikkings recht gaat of hoe het genoemd wordt.
pi_143616995
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:34 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Lekker respectvol voor de andere mening ^O^
Sinds wanneer is egoïsme een mening?
  woensdag 20 augustus 2014 @ 01:35:40 #25
346939 Janneke141
pi_143616998
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:34 schreef Rezania het volgende:

[..]

Waarom is dat relevant?
pi_143617004
Ik krijg ook een hoop bagger van anderen.

quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:35 schreef GhpH het volgende:

[..]

Sinds wanneer is egoïsme een mening?
Waar zeg ik dat?
pi_143617005
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:33 schreef Rezania het volgende:
Wordt gewoon donor, pussy.
ja maar dalijk gaat mijn ene nier , waar ik zo van hou hey, naar een gemene vrouw die tuinieren als hobbie heeft en schlager muziek luistert en aspartaam lekker vind smaken , dat zou een marteling zijn voor mijn nier
pi_143617019
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:35 schreef john2406 het volgende:

[..]

Het niveau is toch dat van ons of niet, zo noemde je het toch ook !
Je lult hoe de wind staat volgens mij !
Neemt niet weg dat je een feit hebt en ik houd er wel van om iemand te judasen !
Maar dan nog mensen rechten zijn er niet voorniks, ik weet niet of dit nou over het zelfbeschikkings recht gaat of hoe het genoemd wordt.
Wat zit je nou te brabelen? Ik maakte een detailfout komt dit eraan. Een in r laatste regel bevestig je dat je niet eens weet waarover het gaat.
pi_143617043
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waarom is dat relevant?
Ik wil graag weten waarom je geen donor zou willen zijn, is dat zo erg? :)
pi_143617049
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:36 schreef pionnetje het volgende:

[..]

ja maar dalijk gaat mijn ene nier , waar ik zo van hou hey, naar een gemene vrouw die tuinieren als hobbie heeft en schlager muziek luistert en aspartaam lekker vind smaken , dat zou een marteling zijn voor mijn nier
Of je orgaan gaat naar een wetenschapper die een manier vindt om alle organen 3d te printen zodat donors niet nodig zijn.
pi_143617057
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waarom is dat relevant?
Dat is juist het relevantste van de zaak jij aardappel!
  woensdag 20 augustus 2014 @ 01:39:30 #32
346939 Janneke141
pi_143617058
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:38 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ik wil graag weten waarom je geen donor zou willen zijn, is dat zo erg? :)
Ik wil weten waarom iemand zich zou moeten verdedigen omdat hij zijn eigen principes belangrijker vindt dan die van jou.
pi_143617060
Ik ga serieus mijn donorschap overwegen als dat voor wat hoort wat en je bent donor tenzij gedoe wordt ingevoerd.

Blijkbaar is er hier al weinig ruimte en fatsoen voor een andere mening. Wordt er lacherig over gedaan als iets als het zelfbeschikkingsrecht en doet men net of men niet nadenkt. Ik vind zo denigrerend over een ander doen behoorlijk bekrompen. Weet niet of ik daar mee wil worden gezien.
pi_143617068
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik wil weten waarom iemand zich zou moeten verdedigen omdat hij zijn eigen principes belangrijker vindt dan die van jou.
Interesse schat. Of trap ik nu op je religieuze lul of zo? :') Laat ook maar dan.
pi_143617072
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:37 schreef GhpH het volgende:

[..]

Wat zit je nou te brabelen? Ik maakte een detailfout komt dit eraan. Een in r laatste regel bevestig je dat je niet eens weet waarover het gaat.
Ja daarom open ik ook geen topic, omdat ik taalvouten maak, maar lezen kan ik wel.
Je begon zelf erover om op het niveau van ons iets uit te leggen in het eerste topic, deel 1, en dat smeer ik je nou op je boterham !
  woensdag 20 augustus 2014 @ 01:40:19 #36
346939 Janneke141
pi_143617073
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:39 schreef GhpH het volgende:

[..]

Dat is juist het relevantste van de zaak jij aardappel!
Nee, dat is het niet.
pi_143617080
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Omdat...er misschien mensen sterven door en donor tekort. Kom niet aan met principes als een excuus daarvoor.
pi_143617100
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:39 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik ga serieus mijn donorschap overwegen als dat voor wat hoort wat en je bent donor tenzij gedoe wordt ingevoerd.

Blijkbaar is er hier al weinig ruimte en fatsoen voor een andere mening. Wordt er lacherig over gedaan als iets als het zelfbeschikkingsrecht en doet men net of men niet nadenkt. Ik vind zo denigrerend over een ander doen behoorlijk bekrompen. Weet niet of ik daar mee wil worden gezien.
Leuk sentimenteel dreigementje. Maar als je wist wat Op het spel stond (ga eens stage lopen in een ziekenhuis) dan zal je het nieuwe lullig vast te klampen aan zelfbeschikkingsrecht. Je mist realiteitsbesef.
pi_143617105
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:41 schreef GhpH het volgende:

[..]

Omdat...er misschien mensen sterven door en donor tekort. Kom niet aan met principes als een excuus daarvoor.
Er sterven zoveel mensen door de schuld van anderen. En daar worden rechten wel gerespecteerd. Maar als het om organen gaat ben je vogelvrij.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 01:43:13 #40
346939 Janneke141
pi_143617108
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:40 schreef Rezania het volgende:

[..]

Interesse schat. Of trap ik nu op je religieuze lul of zo? :') Laat ook maar dan.
*kijkt naar beneden*

Bijna goed.

Ik ben donor. Ik ben gelovig opgevoed. Maar ook liberaal. Als iemand geen donor wil worden, om wat voor godvergeten reden dan ook, dan moet hij/zij dat vooral zelf weten. Net zoals iemand wat mij betreft mag aangeven dat zijn gedoneerde organen naar een ook-donor, of een niet-roker, of een vegetariër gaan. Interesseert me geen fluit.
Wat voorop staat is de integriteit van het menselijk lichaam. Je kunt mensen niet dwingen om die op te geven. Niet voor hun dood, niet erna.
pi_143617112
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:40 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ja daarom open ik ook geen topic, omdat ik taalvouten maak, maar lezen kan ik wel.
Je begon zelf erover om op het niveau van ons iets uit te leggen in het eerste topic, deel 1, en dat smeer ik je nou op je boterham !
Ik heb liever en boterham met pindakaas :{
pi_143617116
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

*kijkt naar beneden*

Bijna goed.

Ik ben donor. Ik ben gelovig opgevoed. Maar ook liberaal. Als iemand geen donor wil worden, om wat voor godvergeten reden dan ook, dan moet hij/zij dat vooral zelf weten. Net zoals iemand wat mij betreft mag aangeven dat zijn gedoneerde organen naar een ook-donor, of een niet-roker, of een vegetariër gaan. Interesseert me geen fluit.
Wat voorop staat is de integriteit van het menselijk lichaam. Je kunt mensen niet dwingen om die op te geven. Niet voor hun dood, niet erna.
Dat is het enige wat ik wilde weten ja.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 01:44:13 #44
346939 Janneke141
pi_143617125
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:41 schreef GhpH het volgende:

[..]

Er sterven ook mensen als gevolg van onveilig vrijen. En nu?
pi_143617142
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:42 schreef GhpH het volgende:

[..]

Leuk sentimenteel dreigementje. Maar als je wist wat Op het spel stond (ga eens stage lopen in een ziekenhuis) dan zal je het nieuwe lullig vast te klampen aan zelfbeschikkingsrecht. Je mist realiteitsbesef.
Oh tuurlijk. Een andere mening komt door gebrek aan realiteit. Het argument dat je wist dat ging komen.

Je weet hoeveel ellende er geweest is dankzij het ontnemen van rechten en mensen maar op de grote hoop gooien?
pi_143617144
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:43 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Er sterven zoveel mensen door de schuld van anderen. En daar worden rechten wel gerespecteerd. Maar als het om organen gaat ben je vogelvrij.
Wat heb ik gezegd dat ze daar vrij van staan? Ik heb het nu alleen over dit soort doden omdat daar het topic over gaat. Wat zou het voor nut hebbrn om hier bijvoorbeeld ineens over gaza te praten.

Blijf bij het onderwerp. Het ene onrecht rechtvaardigt de andere niet.
pi_143617147
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er sterven ook mensen als gevolg van onveilig vrijen. En nu?
Wat heeft dat met dit topic te maken? Vrij weinig.
pi_143617152
kun je nog met een pasje in je portomonee donor zijn
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_143617163
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:46 schreef GhpH het volgende:

[..]

Dat spaart dan wel weer organen, je gebruikt er dan een paar niet toch?
pi_143617164
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:45 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Oh tuurlijk. Een andere mening komt door gebrek aan realiteit. Het argument dat je wist dat ging komen.

Je weet hoeveel ellende er geweest is dankzij het ontnemen van rechten en mensen maar op de grote hoop gooien?
Hei gebrek aan realiteit. Niet omdat het een andere mening is maar omdat ze ongegrond is en rust op slechts 1 omstotelijk betwistbaar principe. DAT terwijl er ook nog een levenskwestie aan verbonden zit.

Tja Hoe zou jij het dan
Noemen?
pi_143617170
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:45 schreef GhpH het volgende:

[..]

Wat heb ik gezegd dat ze daar vrij van staan? Ik heb het nu alleen over dit soort doden omdat daar het topic over gaat. Wat zou het voor nut hebbrn om hier bijvoorbeeld ineens over gaza te praten.

Blijf bij het onderwerp. Het ene onrecht rechtvaardigt de andere niet.
Omdat jij met het overlijden argument komt. En je binnen dit onderwerp allerlei maatregelen kan nemen die ervoor zorgen dat er een stuk minder donoren nodig zijn. En voor die mensen die het door een ziekte of afwijking wel nodig hebben is er dan weer een stuk meer kans. Ik heb het dus helemaal niet over iets als gaza.

Nee, de kortste weg is de orgaan van een ander en als die niet wil is het een kortzichtige schaap.
pi_143617173
quote:
En nu?
  woensdag 20 augustus 2014 @ 01:48:59 #53
346939 Janneke141
pi_143617177
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:46 schreef GhpH het volgende:

[..]

Vind jij.
pi_143617180
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:47 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dat spaart dan wel weer organen, je gebruikt er dan een paar niet toch?
Ik begin steeds minder te snappen van je posts het spijt me zeer.
pi_143617181
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:46 schreef Insomnia_ het volgende:
kun je nog met een pasje in je portomonee donor zijn
pi_143617203
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Vind jij.
Het is en totaal ander concept en het niet niet omdat er ook doden op een andere manier vallen dat dit dan ook maar goed gevonden moet worden.

Zoals Gezegd
Het ene onrecht rechtvaardigt het andere niet.
pi_143617208
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:49 schreef Insomnia_ het volgende:

[..]

Ik heb niet zo'n kaartje gekregen.
pi_143617209
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:49 schreef Insomnia_ het volgende:

[..]

En wat als je beurs en handtas 100meter verder ligt.
Volgen mij is het gemakkelijker een tatoe op de borst, ik heb er ook een niet reanimeren staat erop !
pi_143617218
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:47 schreef GhpH het volgende:

[..]

Hei gebrek aan realiteit. Niet omdat het een andere mening is maar omdat ze ongegrond is en rust op slechts 1 omstotelijk betwistbaar principe. DAT terwijl er ook nog een levenskwestie aan verbonden zit.

Tja Hoe zou jij het dan
Noemen?
De realiteit is dat er ook andere oorzaken zijn die de vraag aan organen stimuleert. Dus ipv het kijken naar meer organen zou je ook naar maatregelen kunnen kijken die de vraag naar organen verlaagd.

Heb zelf hartoperaties bijgewoond en bij de traumaafdeling gezeten, dus stop eens met hautain gedoe dat jij weet wat het leed is en de ander niet. Ongetwijfeld heb je een orgaankwestie in je levenswereld gehad.
pi_143617221
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:51 schreef john2406 het volgende:

[..]

Volgen mij is het gemakkelijker een tatoe op de borst, ik heb er ook een niet reanimeren staat erop !
Ga er morgen gelijk een zetten!
  woensdag 20 augustus 2014 @ 01:51:50 #61
346939 Janneke141
pi_143617224
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:50 schreef GhpH het volgende:

[..]

Het is en totaal ander concept en het niet niet omdat er ook doden op een andere manier vallen dat dit dan ook maar goed gevonden moet worden.

Zoals Gezegd
Het ene onrecht rechtvaardigt het andere niet.
Is het wel of niet gebruiken van voorbehoedmiddelen onderdeel van het zelfbeschikkingsrecht?
pi_143617235
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:51 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ja laten weer ons vol hangen met kettingen.

"REANIMEER MIJ NIET"
"IK BEN DONOR"
"GEEF DE ERFENIS NIET AAN MIJN VROUW"
"LAAT MIJN HOND UIT OM 18:00 SVP"
pi_143617244
Allereerst: ik heb deel 1 niet gelezen.

Veel organen van donoren worden niet gebruikt, simpelweg omdat er op dat moment geen mensen zijn die die specifieke organen nodig hebben.
De kans dat er twee of meer mensen, waarbij donoren én niet-donoren zijn, tegelijkertijd hetzelfde orgaan nodig hebben, is nihil. Organen hebben maar een beperkte levensduur buiten het lichaam, en er moet dus net in die tijd een geschikte (bloedtype, etc) donorbehoevende persoon klaar zijn om dat orgaan te ontvangen.

Ik ben al tientallen jaren donor, gewoon omdat ik anderen mijn organen gun. Ik heb ze niet meer nodig, dus als ik iemand er blij mee kan maken.. prima. Of die persoon wel of geen donor is, maakt mij niet uit.
Ik hoop wel dat iedereen donor is of wordt, maar dat staat - voor mij - los van het al dan niet doneren van organen aan niet-donoren.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_143617245
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:53 schreef GhpH het volgende:

[..]

Ja laten weer ons vol hangen met kettingen.

"REANIMEER MIJ NIET"
"IK BEN DONOR"
"GEEF DE ERFENIS NIET AAN MIJN VROUW"
"LAAT MIJN HOND UIT OM 18:00 SVP"
Beter laten we het allemaal registreren.
pi_143617258
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:51 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

De realiteit is dat er ook andere oorzaken zijn die de vraag aan organen stimuleert. Dus ipv het kijken naar meer organen zou je ook naar maatregelen kunnen kijken die de vraag naar organen verlaagd.

Eens. Maar neemt niet weg dat we aan zowel vraag als aanbod kunnen werken voor optimaal resultaat.
pi_143617269
Laat het gewoon zoals het is, zeg ik !
Als god wil dat iemand gered word zal die heus wel gered worden !

En die wet waar jij het over hebt die is volgens mij nou al gedoemd te mislukken !
Wie heeft dat voorgeslagen trouwens, geef eens wat meer input !
pi_143617280
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:54 schreef GhpH het volgende:

[..]

Eens. Maar neemt niet weg dat we aan zowel vraag als aanbod kunnen werken voor optimaal resultaat.
Tja, ik doe daar ook aan mee.

Maar denk niet dat wij het eens gaan worden over hen die een andere keuze maken.
pi_143617301
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:55 schreef john2406 het volgende:
Als god wil dat iemand gered word zal die heus wel gered worden !
:') dit gaat een moeilijk gesprek worden. Maar als ik jou nu zou neerknallen, dan had god dat gewild? Anders stopte hij me wel.
pi_143617317
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:56 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Tja, ik doe daar ook aan mee.

Maar denk niet dat wij het eens gaan worden over hen die een andere keuze maken.
Inderdaad. Beter dat we nu het topic afsluiten dan telkens in dezelfde circlejerk te komen.
pi_143617321
Waanzin.

Ik ben zelf donor en zou mijn organen na mijn dood graag aan iemand schenken die ze nodig heeft, los van het feit of de persoon in kwestie donor is of niet. In feite zou je op deze manier mensen verbieden organen af te staan aan niet-donoren. Daarnaast, waar ligt de grens? Kom je straks ook niet meer in aanraking voor een nieuwe long omdat je rookt? Een nieuwe lever omdat je drinkt? Zo kan ik nog wel even doorgaan.
pi_143617329
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:57 schreef GhpH het volgende:

[..]

:') dit gaat een moeilijk gesprek worden. Maar als ik jou nu zou neerknallen, dan had god dat gewild? Anders stopte hij me wel.
Ik zou zeggen je doet maar wat je niet laten kunt,
Maar dat is niet de input waar ik voor vroeg, je hebt het over een wet, daarom vraag ik wie slaat zoiets voor ?
pi_143617358
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:58 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik zou zeggen je doet maar wat je niet laten kunt,
Maar dat is niet de input waar ik voor vroeg, je hebt het over een wet, daarom vraag ik wie slaat zoiets voor ?
Dit zijn slechts theorieën over hoe het beter kan. Een soort van "wat als".
pi_143617415
Beter kan het altijd, maar dat is het hem net, je kunt alleen vragen of het aangenomen word is een tweede.
En er zijn een hoop wetten die het onmogelijk maken om zoiets in te voeren, maar ik verwonder me over niets meer daar vanaf gezien !
pi_143618085
vind het allemaal maar opportinusitisch geneuzel dit
pi_143618157
Verrassend genoeg ben ik het hier volledig mee oneens. Zoveel factoren die dit kunnen beïnvloeden, leuke manier om aandacht te trekken voor het donorschap, maar gaat nooit gebeuren.
pi_143618166
helemaal mee eens
Aut Caesar aut nihil
pi_143618602
Het is veel simpeler je moet donor gewoon de keus geven aan wie ze eerst doneren. En bij niet donoren moet je hun kinderen uitsluiten van donatie tot ze zelf mogen kiezen we of geen donor worden
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_143619374
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 02:01 schreef GhpH het volgende:

[..]

Dit zijn slechts theorieën over hoe het beter kan. Een soort van "wat als".
Hey GphH, jammer dat je niet meer terug wilt komen op je beschuldigingen tegen mij (en ik citeer) "dat je niets weet over de ernst van het onderwerp" (ging over de kans dat iemand met een donorcodicil ook daadwerkelijk orgaandonor zal worden, waar jij uiteindelijk niks over scheen te weten) en "dat jij mensen laat omkomen" (waar jij er even vanuit ging dat ik geen donorcodicil had en jij daarom verheven was boven mij, de indirecte moordenaar). Toch wel fikse beschuldigingen waar je een paar keer de plank volledig misslaat, maar vervolgens dat maar negeert. Dat geeft eigenlijk wel aan wat voor persoon je bent, verheven voelen met je donorcodicil maar je eigenlijk niet kunnen verplaatsen in andere gedachten en stug vasthouden aan je eigen gelijk, over egoïsme gesproken.

Laat mensen hun eigen keuzes maken, ongeacht of die keuzes puur rationeel zijn of gedreven door emoties en gevoelens. Zwijgen is niet instemmen, je bent in beginsel baas over je eigen lichaam (en na je dood zijn je nabestaanden dat als je niks hebt gezegd). Maar iemand met deze mening noem jij liever een indirecte moordenaar :')
  woensdag 20 augustus 2014 @ 08:52:43 #79
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_143619446
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 06:44 schreef vipergts het volgende:
Het is veel simpeler je moet donor gewoon de keus geven aan wie ze eerst doneren.
Medisch gezien denk ik lastig want niet elk orgaan is zomaar aan een ieder te doneren. Ik zou zeggen wettelijk vastleggen dat iedereen donor is. Maar die stap durft men niet te maken. En dat is denk ik ook wel lastig. Want wie gaat bepalen wie dan wel of niet een orgaan krijgt. De overheid vertrouw ik dan niet echt bijvoorbeeld.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_143619463
quote:
15s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:58 schreef Stoli het volgende:
Waanzin.

Ik ben zelf donor en zou mijn organen na mijn dood graag aan iemand schenken die ze nodig heeft, los van het feit of de persoon in kwestie donor is of niet. In feite zou je op deze manier mensen verbieden organen af te staan aan niet-donoren. Daarnaast, waar ligt de grens? Kom je straks ook niet meer in aanraking voor een nieuwe long omdat je rookt? Een nieuwe lever omdat je drinkt? Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Helemaal mee eens!
pi_143620586
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:11 schreef GhpH het volgende:

[..]

Toch wel. Het gaat over geven en nemen en dat je voorrang hoort te krijgen als je een gever bent.
Dat is leuk, maar iedereen in Nederland geeft in de vorm van geld en dus heeft iedereen recht op een donor.
pi_143620656
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:34 schreef Rezania het volgende:

[..]

Wat heb ik aan het redden van een leven als ik dood ben?
pi_143621124
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:33 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, maar dan moet je het niet gek vinden dat je lang moet wachten op een orgaan als jij iets nodig hebt.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_143621234
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:39 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

Het is natuurlijk nergens voor nodig om denigererend te doen tegenover iemand anders, laat ik dat vooropstellen.

Maar het is wel de realiteit dat wachtlijsten ontstaan doordat teveel mensen geen donor zijn. De realiteit is dus ook dat niet donoren hier de oorzaak van zijn. Hen hierop attenderen lijkt me niet eens zo gek. Volgens mij kan dat best zonder hun verdere keuzevrijheid/zelfbeschikkingsrecht te schaden.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_143621501
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:01 schreef Dimens het volgende:

[..]

Wat heb ik aan het redden van een leven als ik dood ben?
Deze vraag bewijst dat het niet donor zijn berust op egoïsme.
pi_143621665
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:42 schreef GhpH het volgende:

[..]

Deze vraag bewijst dat het niet donor zijn berust op egoïsme.
Ik heb er een hele andere rede voor. Maar deze vraag is net zo legitiem als de vraag waarom niet.
pi_143622987
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:50 schreef Dimens het volgende:

[..]

Ik heb er een hele andere rede voor. Maar deze vraag is net zo legitiem als de vraag waarom niet.
Nee. Want je helpt iemand overleven. Hoe kan dat negatief zijn (uitgezonderd van de 1/100000000000000 kans dat het een ISIS malloot is). En het is duidelijk dat dit geen serieuze vraag is maart gewoon iets uit domheid om naar excuses te vinden.

Daarbij, wat is je reden dan?
pi_143623192
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 11:44 schreef GhpH het volgende:
Want je helpt iemand overleven.
Wat maakt dat uit als ik dood ben? Dat heeft net zoveel waarde voor een dode dan het meenemen van je organen het graf in.
quote:
Daarbij, wat is je reden dan?
Heb ik al gegeven.
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:19 schreef Dimens het volgende:

[..]

Als ik dood ben, wil ik ook dood blijven. Niet voortleven in een ander lichaam.
pi_143624101
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 11:52 schreef Dimens het volgende:

[..]

Wat maakt dat uit als ik dood ben? Dat heeft net zoveel waarde voor een dode dan het meenemen van je organen het graf in.

[..]

Heb ik al gegeven.

[..]

M.a.w. Je gunt het niemand en het komt allemaal terug op egoïsme. Nogmaals bedankt voor de bevestiging. Wilde het zeker weten.
pi_143624218
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:24 schreef GhpH het volgende:

[..]

M.a.w. Je gunt het niemand en het komt allemaal terug op egoïsme.
Dat is helemaal niet wat daar staat.
pi_143624752
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:28 schreef Dimens het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet wat daar staat.
Jawel want je ziet het nut niet in van een ander te helpen met iets wat je niet nodig hebt en je kijkt alleen naar eigenbelang.

Conclusie: zwaar egoïsme zelfs.
pi_143624785
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:43 schreef GhpH het volgende:

[..]

Jawel want je ziet het nut niet in van een ander te helpen met iets wat je niet nodig hebt en je kijkt alleen naar eigenbelang.
Volgens jou verhaal heb ik er helemaal geen eigenbelang bij. Ik ben dood dus ik heb er niets aan. Wat nou eigenbelang?
pi_143624906
Het is pas egoïstisch om wat terug te verlangen voor het afstaan van je organen.
pi_143624958
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:44 schreef Dimens het volgende:

[..]

Volgens jou verhaal heb ik er helemaal geen eigenbelang bij. Ik ben dood dus ik heb er niets aan. Wat nou eigenbelang?
Je hebt er geen baat bij om de ander te helpen (je bekijkt het dus vanuit een perspectief van eigenbelang.) Maar je hebt er ook geen nadeel mee. Voor jou is het neutraal voor de ander positief. Om dan niet in reactie te treden is egoïstisch zelfs zonder dat er eigenbelang is.
pi_143624989
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:48 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Het is pas egoïstisch om wat terug te verlangen voor het afstaan van je organen.
Je bekijkt het verkeerd om. Er is een gelimiteerd aantal organen. Geef je ze aan mensen die ook later zullen doneren of aan mensen die als zelf houden?

Of gooi je ze in een ton en roep je Wie het eerst komt wie het eerst maalt?
pi_143625136
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:51 schreef GhpH het volgende:

[..]

Je bekijkt het verkeerd om. Er is een gelimiteerd aantal organen. Geef je ze aan mensen die ook later zullen doneren of aan mensen die als zelf houden?

Of gooi je ze in een ton en roep je Wie het eerst komt wie het eerst maalt?
Nu laat je het idee van voorrang weg. Dat is wat anders dan de TT en OP zeggen.

Met voorrang is egoïstisch.
pi_143625181
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:50 schreef GhpH het volgende:

[..]

Je hebt er geen baat bij om de ander te helpen (je bekijkt het dus vanuit een perspectief van eigenbelang.) Maar je hebt er ook geen nadeel mee. Voor jou is het neutraal voor de ander positief. Om dan niet in reactie te treden is egoïstisch zelfs zonder dat er eigenbelang is.
Er is geen sprake van egoïsme als er geen eigenbelang is. Dan zou ik namelijk misgunnen en dat is toch wel heel iets anders.

Overigens ben ik geen misgunner omdat ik wel aan mijn eigenbelang denk, namelijk dat ik dood wil blijven en niet in een ander lichaam verder wil leven. Dan kun je dat best egoïsme noemen maar dat is geen egoïsme in negatieve zin. Net zoals jij geen egoïst zou zijn als jij niet al je verdiende geld zou afstaan aan mensen met een uitkering en zwervers. Daarbij denk je ook aan je eigenbelang.
pi_143625240
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:48 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Helaas zitten mensen zo vaak in elkaar. Ik ben het niet helemaal eens met dit plan, maar linksom of rechtsom is het fijn als er meer orgaandonoren beschikbaar komen. Helaas blijkt daar toch iets extra's voor nodig te zijn om van ellenlange wachtlijsten af te komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door tofastTG op 20-08-2014 13:12:55 ]
pi_143628096
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:58 schreef Dimens het volgende:

[..]

Er is geen sprake van egoïsme als er geen eigenbelang is. Dan zou ik namelijk misgunnen en dat is toch wel heel iets anders.

Overigens ben ik geen misgunner omdat ik wel aan mijn eigenbelang denk, namelijk dat ik dood wil blijven en niet in een ander lichaam verder wil leven. Dan kun je dat best egoïsme noemen maar dat is geen egoïsme in negatieve zin. Net zoals jij geen egoïst zou zijn als jij niet al je verdiende geld zou afstaan aan mensen met een uitkering en zwervers. Daarbij denk je ook aan je eigenbelang.
Hoe vaak moet ik zeggen dat je
A. Niet voortleeft dan, dat is en debiel gezegde dat niet letterlijk te nemen valt.

B. Die vergelijking met geld weergeven gaat niet op want je hebt WEL wat aan geld als je leeft maar niet aan organen als je sterft.

En ga niet zeiken om de definitie van een woord als je weet wat ik bedoel.
pi_143628231
quote:
15s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 13:00 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Helaas zitten mensen zo vaak in elkaar. Ik ben het niet helemaal eens met dit plan, maar linksom of rechtsom is het fijn als er meer orgaandonoren beschikbaar komen. Helaas blijkt daar toch iets extra's voor nodig te zijn om van ellenlange wachtlijsten af te komen.
Iets in die trend denk ik er ook over, maar in wat voor vorm?
De ontvangers zullen op de een of andere manier een rekening gepresenteerd krijgen, of voor vervoer van het orgaan of wat dan ook denk ik me?
En daar haakt het al naar mijn idee, ook is het vaak zo dat er in Nederland geen geschikte ontvanger is en dat er uitgewisseld word, ook zal dat geen probleem zijn denk ik ?
Die rekening het zou toch voor de mensheid of voor het voortbestaan gaan ?
Als die een rekening krijgen mag de geefer dan niet ook wat ontvangen in wat voor vorm dan ook, ik noemde eerder maar een aanpassing van de zorgpremie tijdens zijn leven, is maar uit de lucht gegrepen hoor !
En dan zou ik het natuurlijk fijn vinden als niet iedereen dan donor zou worden, want dan word die zorgpremie gewoon gladgestreken denk ik me !
Er word dus geld gemaakt met iets wat gratis verkregen word, door de donors word het immers gratis afgestaan.
Of zie ik het helemaal verkeerd, en nou kom niet met dan mag je ook niks ontvangen, dan zeg ik namelijk ik ontvang van zoiets liever nooit iets tijdens mij leven !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')