35 euro boete per keerquote:Op donderdag 22 mei 2014 01:05 schreef Tism het volgende:
Ik ga gewoon die 3 a 4 keer per jaar dat ik in zo'n stink trein zit lekker zwart reizen...fuck yeah!..![]()
Kut NS..
Dat hoeft toch helemaal niet als je automatisch incasseren aan hebt staan?quote:Op woensdag 21 mei 2014 17:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het verschil is dat Ome Jan nu realtime kan volgen waar jij reist en dat jij altijd meer geld kwijt bent dan dat je 'verschuldigd' bent aan het vervoersbedrijf, je moet immers continue 10 Euro of zoiets op je kaart hebben staan, per miljoen reizigers levert dat al 100 000 000 Euro op waarover ze rente vangen terwijl jij die 10 Euro tekort komt en hier geen rente over kan vangen, dit terwijl het jouw geld is. Als je 1 keer per jaar met de trein reist is het veel praktischer om een papieren kaartje te gebruiken. Zelf reis ik zo min mogelijk met de trein of met ander gemotoriseerd vervoer. Als het even kan, wat bij bijv. 50 km. ook nog het geval is als het niet regent en er geen sneeuw ligt, dan reis ik met de fiets.
Waarom zou dat extra kosten? Je betaald immers per kilometer tussen je in en uitcheck locatie. Zo kun je trouwens ook vrij goedkoop reizen, als je bereid bent om in en uit de trein te springen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 23:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarnaast kan er wat fout gaan doordat het bedrijf prutst. Vroeger kon je dan de verantwoordelijkheid bij dat bedrijf leggen, nu mag jij als burger gaan betalen terwijl het bedrijf heeft geblunderd. Voorbeeld om het concreet te maken: je neemt een trein die wordt opgesplitst, het is de eerste keer dat je op dat traject reist, je weet niet dat de trein wordt opgesplitst, het wordt omgeroepen maar de speaker werkt niet. Vroeger was je alleen extra tijd kwijt geweest, nu mag je ook extra betalen voor het reizen in dat geval. Weer een extra feedbackmechanisme wat wegvalt waardoor weer de afstand tussen het bedrijf en de klanten nog groter wordt.
Nee hoor, je mag gewoon ingecheckt blijven, en dan betaal je exact hetzelfde.quote:Op donderdag 22 mei 2014 00:19 schreef Shreyas het volgende:
Het grootste nadeel is dat je dus niet meer tussendoor bij steden iets kan doen.
Stel je vertrekt 's ochtends van Groningen, gaat naar Zwolle, blijft daar tot na de lunch, dan ga je naar Utrecht, bezoek je jaarbeurs en ten slotte ga je naar Rotterdam om in de Ahoy 's avonds een optreden te bezoeken.
Met een treinkaartje koop je een enkele reis van Groningen naar Rotterdam en ben je 25,40 euro kwijt.
Met de OV chipkaart moet je dus:
Inchecken in Groningen en uitchecken in Zwolle, dat kost 17,20 euro
Vervolgens, weer inchecken in Zwolle en uitchecken op Utrecht, dat is dan 14,70 euro
Tenslotte check je in in Utrecht en uit in Rotterdam voor 9,90 euro
Totale kosten: 41,80 euro
Dus je bent ongeveer 40% meer kwijt. Slaat nergens op.
Geldigheidsduur?quote:Op donderdag 22 mei 2014 00:44 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Of je koopt voor 17,50 een dagkaart...
( http://nsdagkaart.hema-actie.nl/ )
En je nog meer laten uitbuiten? Nogal een dilemma.quote:Op donderdag 22 mei 2014 01:35 schreef tofastTG het volgende:
en ome Jan hoeft niets te zien, je kunt immers ook een anonieme kaart gebruiken, echter moet daar dan wel voldoende tegoed op aanwezig zijn.
Bovenop een al belachelijk hoog bedrag. Ben ik blij dat ik een fiets heb waarmee ik uiterst comfortabel 30+ km/u kan rijden zonder echt te zweten.quote:Volgens mij kun je nu nog steeds een wegwerp kaart gebruiken, kost alleen een euro extra.
Als dat klopt dan is dit voorbeeld inderdaad niet van toepassing voor de chipkaart.quote:Op donderdag 22 mei 2014 00:07 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Exact en wanneer moet je uitchecken? Als je je eindbestemming bereikt of switcht van vervoerder, beide lijkt me niet aan de orde als je terug gaat van C naar het punt van splitsing en daar alsnog de trein naar B neemt.
Het handige van een link is dat je erop kunt klikken zodat je aanvullende informatie krijgt. Dan zul je zien dat je hem kunt kopen tot 1 juni en kunt uitgeven tot en met 31 augustus.quote:
Nee hoor, absoluut niet. Je moet 6 uur na je eerste incheck zijn uitgecheckt, daarna is het niet meer geldig dus moet je opnieuw ergens inchecken. Tevens ben je dan ook je 20 euro incheckgeld kwijt.quote:Op donderdag 22 mei 2014 01:39 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Nee hoor, je mag gewoon ingecheckt blijven, en dan betaal je exact hetzelfde.
quote:Op woensdag 21 mei 2014 11:40 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Oh, dat. Tegenwoordig kun je gewoon met je telefoon betalen volgens mij.
Maar niet met je vaste telefoonlijn, denk ik.quote:
vast ook wel gewoon via een pc met internetquote:Op donderdag 22 mei 2014 03:30 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Maar niet met je vaste telefoonlijn, denk ik.
Wij hebben thuis alleen een vaste telefoonlijn, geen mobiele telefoons. Niemand van ons heeft er een. Dus ik heb hier niets aan.
Natuurlijk. Het liefst zo stiekem mogelijk alle prijzen verhogen. En geen overzicht geven, want overzicht geven zwengelt de discussie aan die men niet wil hebben bij TLS, NS en alle anderen. Dat is een van de punten waarom het te doen was. Samen met het grote bigbrother gehalte achter de kaart.quote:Op donderdag 22 mei 2014 08:39 schreef Cockwhale het volgende:
Het overzicht op prijsverhogingen neemt natuurlijk ook flink af.
Teveel commerciëel gespam waar ik liever niet mezelf aan blootstel, Ik leid al vele jaren tevreden een reclameloos leven, vandaar dat ik het even vraag.quote:Op donderdag 22 mei 2014 02:03 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Het handige van een link is dat je erop kunt klikken zodat je aanvullende informatie krijgt. Dan zul je zien dat je hem kunt kopen tot 1 juni en kunt uitgeven tot en met 31 augustus.
Als je vervolgens op de tweede link klikt die ik in een eerdere reactie gaf zie je dat het niet bepaald om een eenmalige actie gaat maar dat het afgelopen jaar elke maand een soortgelijke actie heeft plaatsgevonden.
Elk systeem dat door het bedrijf de Nederlandse Spoorwegen wordt ontworpen is louter gebaseerd op winstbejag. Jaarlijks blijkt dat enkel de reiziger daar de dupe van is. De enige oplossing die aangedragen kan worden is van de NS een stichting maken. Het is de vraag waarom dat niet allang is gebeurd eigenlijk.quote:Op donderdag 22 mei 2014 09:57 schreef Red_85 het volgende:
Mooi systeem in de theorie, maar een stel hebberige, naaiende idioten hebben het uitgevoerd met een totaal verkeerde insteek. Een 40 edities lang topic in GC en talloze spinoffs in POL en NWS alleen al hier, zijn daar de getuige van.
Zie persoonlijk ook niet echt de grote voordelen van de chipkaart. Vroeger was je niet standaard ¤20,- extra 'kwijt' en was een retourtje altijd goedkoper dan twee enkeltjes (en vaak heb je een retourtje nodig), dat 'kan' nu ook niet meer. En de enkele reizen zijn volgens mij echt niet (veel) goedkoper geworden.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:12 schreef Leandra het volgende:
Maar misschien kunnen we over 4 jaar nog eens kijken.
Toen 1 juli 2010 de postzegels met cijfer 1 en 2 geïntroduceerd werden, kostte een postzegel voor een brief tot 20 gram 44 cent (dat werd de zegel met de 1)
Inmiddels kost postzegel 1 maar 64 cent, een stijging van 20 cent (45%) in 4 jaar tijd.
Een 2de klas retourtje Amersfoort - Groningen kost nu ¤ 45,=
Wat zou de prijs in mei 2018 zijn?
Marktwerkingadepten die de koers uitzetten in het kabinet.quote:Op donderdag 22 mei 2014 15:55 schreef Shreyas het volgende:
Het is de vraag waarom dat niet allang is gebeurd eigenlijk.
Niet veel hoger denk ik. Je vergelijkt appels met peren. De enorme prijsstijging van de post kwam vooral doordat er fors minder brieven worden verstuurd, bijna alles gaat met e-mail. Ook de 60-plusser van vandaag de dag gebruiken veelvuldig e-mail. Daardoor waren de inkomsten relatief veel lager dan de kosten en moest de prijs van de postzegel dus wel omhoog. Tevens zijn er ook aardig wat mensen ontslagen in de postbranche.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:12 schreef Leandra het volgende:
Maar misschien kunnen we over 4 jaar nog eens kijken.
Toen 1 juli 2010 de postzegels met cijfer 1 en 2 geïntroduceerd werden, kostte een postzegel voor een brief tot 20 gram 44 cent (dat werd de zegel met de 1)
Inmiddels kost postzegel 1 maar 64 cent, een stijging van 20 cent (45%) in 4 jaar tijd.
Een 2de klas retourtje Amersfoort - Groningen kost nu ¤ 45,=
Wat zou de prijs in mei 2018 zijn?
De enkeltjes zijn wel degelijk significant in prijs gedaald toen de retourtickets "niet meer mogelijk waren". Om het prijsverloop van de afgelopen 4 jaar te bepalen kun je dus beter de prijs van een retourticket vergelijken.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:32 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Zie persoonlijk ook niet echt de grote voordelen van de chipkaart. Vroeger was je niet standaard ¤20,- extra 'kwijt' en was een retourtje altijd goedkoper dan twee enkeltjes (en vaak heb je een retourtje nodig), dat 'kan' nu ook niet meer. En de enkele reizen zijn volgens mij echt niet (veel) goedkoper geworden.
Maar toch moet ik zeggen dat de prijsverhoging van de afgelopen vier jaar me meevalt: heb toevallig een enkeltje Oss-Sittard van 4 jaar geleden gevonden en dat kostte toen ¤ 18,70 en nu ¤ 19,40.
Dus dat is imho geen exorbitante prijsverhoging, ik weet niet of dat de komende vier jaar anders zal zijn.
Nee. Dat kun je niet. Kaartje is een kaartje en het is totaal tegen de afspraken in dat de smoes 'omdat chipkaart' voor een hogere prijs zorgt.quote:Op donderdag 22 mei 2014 21:42 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
De enkeltjes zijn wel degelijk significant in prijs gedaald toen de retourtickets "niet meer mogelijk waren". Om het prijsverloop van de afgelopen 4 jaar te bepalen kun je dus beter de prijs van een retourticket vergelijken.
Kun je niet gewoon niet uit- en inchecken in Zwolle en Utrecht?quote:Op donderdag 22 mei 2014 00:19 schreef Shreyas het volgende:
Het grootste nadeel is dat je dus niet meer tussendoor bij steden iets kan doen.
Stel je vertrekt 's ochtends van Groningen, gaat naar Zwolle, blijft daar tot na de lunch, dan ga je naar Utrecht, bezoek je jaarbeurs en ten slotte ga je naar Rotterdam om in de Ahoy 's avonds een optreden te bezoeken.
Met een treinkaartje koop je een enkele reis van Groningen naar Rotterdam en ben je 25,40 euro kwijt.
Met de OV chipkaart moet je dus:
Inchecken in Groningen en uitchecken in Zwolle, dat kost 17,20 euro
Vervolgens, weer inchecken in Zwolle en uitchecken op Utrecht, dat is dan 14,70 euro
Tenslotte check je in in Utrecht en uit in Rotterdam voor 9,90 euro
Totale kosten: 41,80 euro
Dus je bent ongeveer 40% meer kwijt. Slaat nergens op.
Het leuke van die postzegels is dan weer wel, dat ze geldig blijven! Dus als je er nu 100 koopt, kun je ze gewoon nog een paar jaar gebruiken! Vroeger moest je zegels bijplakken tot het juiste bedrag!quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:12 schreef Leandra het volgende:
Maar misschien kunnen we over 4 jaar nog eens kijken.
Toen 1 juli 2010 de postzegels met cijfer 1 en 2 geïntroduceerd werden, kostte een postzegel voor een brief tot 20 gram 44 cent (dat werd de zegel met de 1)
Inmiddels kost postzegel 1 maar 64 cent, een stijging van 20 cent (45%) in 4 jaar tijd.
Een 2de klas retourtje Amersfoort - Groningen kost nu ¤ 45,=
Wat zou de prijs in mei 2018 zijn?
Natuurlijk, je kan dan alleen niet tegelijkertijd reizen.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 00:33 schreef Kees22 het volgende:
Zouden we niet met een groepje mensen samen een ov-kaart kunnen kopen? Net zoals je deelauto's hebt?
Er is maar 1 reden dat de retour'korting' is verdwenen, het was een prijsverhoging, wellicht ook een stiekeme prijsverhoging.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:32 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Zie persoonlijk ook niet echt de grote voordelen van de chipkaart. Vroeger was je niet standaard ¤20,- extra 'kwijt' en was een retourtje altijd goedkoper dan twee enkeltjes (en vaak heb je een retourtje nodig), dat 'kan' nu ook niet meer. En de enkele reizen zijn volgens mij echt niet (veel) goedkoper geworden.
Iemand is ooit op het idee gekomen dat het openbaar vervoer geprivatiseerd moest worden en dat verschillende bedrijven toegang moesten krijgen hiertoe. Deze bedrijven moeten een vergoeding krijgen op basis van het aantal vervoerde reizigers en de door hen afgelegde afstand. Met strippenkaartjes en papieren treinkaartjes kun je niet bepalen bij welke vervoerder het vervoerbewijs is ingewisseld, met de chipkaart kan dat wel.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 00:49 schreef Werkman het volgende:
Wat is er nu mis met zo'n papieren kaartje? Anno 2014 niet mooi genoeg meer?
Zes uur nadat je bent ingecheckt is je ''incheck'' niet meer geldig. Je bent dan je 20 euro inchecktarief kwijt én je zal opnieuw moeten inchecken als je wilt reizen, anders krijg je gewoon 35 euro boete als je gecontroleerd wordt.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 00:38 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Kun je niet gewoon niet uit- en inchecken in Zwolle en Utrecht?
Ze claimden toch juist dat de maandtrajectabonnementen goedkoper zouden worden nu jaarabonnees voor 12 maanden moeten gaan betalen in plaats van voor 10?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:35 schreef Tem het volgende:
Ik vind het wel prettig eigenlijk. Voorheen was een maandtrajectkaart alleen in papieren vorm verkrijgbaar maar nu kan ik het via mijn ov-chip bestellen. Wel jammer dat ze er gelijk 6 euro opgooien bij hetzelfde traject
Ja en met een de eenmalige kaart is dezelfde reis wel 1 euro duurder.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:55 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ze claimden toch juist dat de maandtrajectabonnementen goedkoper zouden worden nu jaarabonnees voor 12 maanden moeten gaan betalen in plaats van voor 10?
Ik betaal nu voor het traject Rotterdam CS - Utrecht CS ¤308, dit was in december nog ¤299. Dadelijk in Juni moet ik voor een traject vrij ¤312,30 betalen. Dat is in zes maanden een prijsverhoging van ¤13,30, vrij fors vind ik.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:55 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ze claimden toch juist dat de maandtrajectabonnementen goedkoper zouden worden nu jaarabonnees voor 12 maanden moeten gaan betalen in plaats van voor 10?
Ja, maar je krijgt er wel extra voordelen bij. Zoals niet meer buiten je traject met korting mogen reizen in de avondspits...quote:Op zaterdag 24 mei 2014 21:29 schreef Tem het volgende:
[..]
Ik betaal nu voor het traject Rotterdam CS - Utrecht CS ¤308, dit was in december nog ¤299. Dadelijk in Juni moet ik voor een traject vrij ¤312,30 betalen. Dat is in zes maanden een prijsverhoging van ¤13,30, vrij fors vind ik.
Duitsland dan niet daar is nog niet overal Google maps beschikbaar en dan hier tegen mij zeikerd zeggen?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk wat een zeikers hollanders zijn, het kartonnen kaartje verdwijnt, honderden janktopics zijn er al over volgeluld
Tja het gemak moet je toch ook wat waard zijn of niet?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:35 schreef Tem het volgende:
Ik vind het wel prettig eigenlijk. Voorheen was een maandtrajectkaart alleen in papieren vorm verkrijgbaar maar nu kan ik het via mijn ov-chip bestellen. Wel jammer dat ze er gelijk 6 euro opgooien bij hetzelfde traject
Tja, ze hadden ook die achterlijke privatisering kunnen terugdraaien. Het is nu niet dat er een beduidende concurrentie mogelijk is op het spoor. Bovendien, ze kunnen toch aan de verkochte kaartjes zien hoeveel reizigers een bepaald traject hebben gebruikt? Ik zie het probleem niet.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 02:19 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Iemand is ooit op het idee gekomen dat het openbaar vervoer geprivatiseerd moest worden en dat verschillende bedrijven toegang moesten krijgen hiertoe. Deze bedrijven moeten een vergoeding krijgen op basis van het aantal vervoerde reizigers en de door hen afgelegde afstand. Met strippenkaartjes en papieren treinkaartjes kun je niet bepalen bij welke vervoerder het vervoerbewijs is ingewisseld, met de chipkaart kan dat wel.
Hoe zie jij aan een verkochte strippenkaart bij welk vervoersbedrijf ik die heb besteed?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 22:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tja, ze hadden ook die achterlijke privatisering kunnen terugdraaien. Het is nu niet dat er een beduidende concurrentie mogelijk is op het spoor. Bovendien, ze kunnen toch aan de verkochte kaartjes zien hoeveel reizigers een bepaald traject hebben gebruikt? Ik zie het probleem niet.
Waarom niet iedereen gewoon een chip in de nek en alles volgen via gps, kan alles dan niet voor de rest bij het oude blijven?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 22:25 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Hoe zie jij aan een verkochte strippenkaart bij welk vervoersbedrijf ik die heb besteed?
Hoe zie jij een treinkaartje Arnhem - Roermond of ik uitsluitend met de NS heb gereisd (via Den Bosch) of dat ik zowel met de NS als met Veolia heb gereisd (via Nijmegen)?
Met het busvervoer heeft het niets te maken, dat kan je gescheiden behandelen. Dat laatste is inderdaad een onzekerheidje maar geen onzekerheidje wat een probleem is. De meeste mensen die van Arnhem naar Roermond reizen willen zo snel mogelijk naar Roermond, slechts een kleine minderheid wil een tussenstop maken. Dat kan je met een gokje afdoen, geen van de bedrijven zal er failliet door gaan.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 22:25 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Hoe zie jij aan een verkochte strippenkaart bij welk vervoersbedrijf ik die heb besteed?
Hoe zie jij een treinkaartje Arnhem - Roermond of ik uitsluitend met de NS heb gereisd (via Den Bosch) of dat ik zowel met de NS als met Veolia heb gereisd (via Nijmegen)?
Voor beide opties is een overstap nodig. De NS Reisplanner noemt beide opties.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 22:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met het busvervoer heeft het niets te maken, dat kan je gescheiden behandelen. Dat laatste is inderdaad een onzekerheidje maar geen onzekerheidje wat een probleem is. De meeste mensen die van Arnhem naar Roermond reizen willen zo snel mogelijk naar Roermond, slechts een kleine minderheid wil een tussenstop maken. Dat kan je met een gokje afdoen, geen van de bedrijven zal er failliet door gaan.
Een is toch sneller? Anders doe je het gewoon samsam, het zal wel ongeveer kloppen en geen van de bedrijven zal er door in de problemen komen. Maar goed, het gaat natuurlijk al fout met heel die privatisering, dit hadden ze nooit moeten privatiseren en de overheid zou het terug moeten draaien. Niet alle privatiseringen zijn mislukt, die van de spoorwegen wel.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 22:31 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Voor beide opties is een overstap nodig. De NS Reisplanner noemt beide opties.
Nee, maar dat kun je met groenewielen of deelauto ook niet.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 02:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk, je kan dan alleen niet tegelijkertijd reizen.
Wat een godvergeten kuttruc! Slechts 6 uur!quote:Op zaterdag 24 mei 2014 03:32 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Zes uur nadat je bent ingecheckt is je ''incheck'' niet meer geldig. Je bent dan je 20 euro inchecktarief kwijt én je zal opnieuw moeten inchecken als je wilt reizen, anders krijg je gewoon 35 euro boete als je gecontroleerd wordt.
Ik ben geen Hollander!quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk wat een zeikers hollanders zijn, het kartonnen kaartje verdwijnt, honderden janktopics zijn er al over volgeluld
Dat gebeurt al.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 22:00 schreef john2406 het volgende:
Zou er niet wat mogelijk zijn om de kaartjes naar gebruik op een afgesproken plaats op het station te leggen en die wat wil kan er dan gebruk van maken?
Ja, dat dacht ik tot nog toe ook: ik fiets naar het station en koop een kaartje (met 50 cent toeslag voor de lokettiste). Maar dat kan dus binnenkort niet meer.quote:Op zondag 25 mei 2014 01:41 schreef sig000 het volgende:
Ze zoeken het maar uit met hun trein en OV kaart, die keer per jaar dat ik er gebruik van wil maken gok ik wel.
Gewoon goed opletten waar de conducteur instapt.quote:Op zondag 25 mei 2014 01:57 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, dat dacht ik tot nog toe ook: ik fiets naar het station en koop een kaartje (met 50 cent toeslag voor de lokettiste). Maar dat kan dus binnenkort net meer.
En ik ging naar de bushalte en kocht een kaartje en werd vervoerd.
Maar dat kan dus binnenkort niet meer.
Paniekzaaien. Je kunt nog steeds kaartjes kopen in de bus en je wordt nog steeds vervoerd. Het enige verschil is dat je ze voor zo'n paaltje langs moet halen in plaats dat ze gestempeld worden.quote:Op zondag 25 mei 2014 01:57 schreef Kees22 het volgende:
En ik ging naar de bushalte en kocht een kaartje en werd vervoerd.
Maar dat kan dus binnenkort niet meer.
Dus ik kan in de bus zo'n chipkaart kopen? En hoe zit het dan met het EUR 25 saldo dat er vast op moet staan?quote:Op zondag 25 mei 2014 01:58 schreef Tchock het volgende:
[..]
Paniekzaaien. Je kunt nog steeds kaartjes kopen in de bus en je wordt nog steeds vervoerd. Het enige verschil is dat je ze voor zo'n paaltje langs moet halen in plaats dat ze gestempeld worden.
Dat hoeft in de bus helemaal niet. De enge plannen in de OP zijn enkel van de NS en voor de trein. In de bus kun je gewoon zo'n kaartje kopen (dit is toevallig een Amsterdamse):quote:Op zondag 25 mei 2014 02:03 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dus ik kan in de bus zo'n chipkaart kopen? En hoe zit het dan met het EUR 25 saldo dat er vast op moet staan?
Ah, dat is een geruststelling. Ik loop naar de bushalte en kan dus een kaartje kopen naar een treinstation. En dan loop ik dus vast, want ik kan geen kaartje kopen naar een gewenst ander treinstation.quote:Op zondag 25 mei 2014 02:07 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat hoeft in de bus helemaal niet. De enge plannen in de OP zijn enkel van de NS en voor de trein. In de bus kun je gewoon zo'n kaartje kopen (dit is toevallig een Amsterdamse):
[ afbeelding ]
En die is echt niet anders dan een oud los buskaartje, behalve dus dat je geen stempel krijgt en in plaats daarvan incheckt. Oh, en de prijs, maar dat is een heel andere discussie.
En dat kun je dus wel.quote:Op zondag 25 mei 2014 02:13 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ah, dat is een geruststelling. Ik loop naar de bushalte en kan dus een kaartje kopen naar een treinstation. En dan loop ik dus vast, want ik kan geen kaartje kopen naar een gewenst ander treinstation.
Ja, de NS staat er om bekend te luisteren naar hun klanten....oh wachtquote:Op zondag 25 mei 2014 05:26 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Ik heb al eerder een brief geschreven naar de NS met een verzoek af te zien van deze plannen om treinkaartjes af te schaffen.
Ik zal ze wederom aanschrijven. Beter ten halve gekeerd, NS, dan ten hele gedwaald. Het getuigt van moed een fout in te zien en te corrigeren, ik wil de NS op deze moed aanspreken.\
Ik roep andere FOK!kers op hetzelfde te doen, liefst een papieren brief met postzegel dat maakt meer indruk.
NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht
Ik weet het, toch vind ik dat ik gedaan moet hebben wat binnen mijn mogelijkheden ligt om de boel te redden.quote:Op zondag 25 mei 2014 15:30 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ja, de NS staat er om bekend te luisteren naar hun klanten....oh wacht
fijnquote:Op zondag 25 mei 2014 15:30 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ja, de NS staat er om bekend te luisteren naar hun klanten....oh wacht
Verschillende keren ns aangeschreven, nog nooit antwoord gehad. Nog nooit.quote:Op zondag 25 mei 2014 15:30 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ja, de NS staat er om bekend te luisteren naar hun klanten....oh wacht
Ik schreef mijn eerste brief aan de NS toen ik negen jaar oud was, ik heb mijn hele leven van treinen gehouden en vindt de trein nog altijd een prachtig vervoersmiddel, een geniale uitvinding.quote:Op zondag 25 mei 2014 16:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Verschillende keren ns aangeschreven, nog nooit antwoord gehad. Nog nooit.
Als de goedbetaalde heren en dames die de leiding hebben bij zulke bedrijven en andere organisatie wat meer met hun voeten in de modder zouden komen ook dan zou het veel beter gaan.quote:Op zondag 25 mei 2014 15:35 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Ik weet het, toch vind ik dat ik gedaan moet hebben wat binnen mijn mogelijkheden ligt om de boel te redden.
Misschien is het zinloos, echter niets doen haalt altijd niets uit en klagen mag pas als je ook alles gedaan hebt om erger te voorkomen, me dunkt.![]()
Ik klaag veel, maar schrijf tezelfdertijd ook instanties aan, ook politieke partijen, ben lid van de communistische partij. Als meerdere mensen hun klachten ook op papier zouden zetten, het liefst ook letterlijk op papier, en op zouden sturen naar de instanties die hierover gaan, zou Nederland er toch een beetje beter uitzien denk ik.![]()
Als alleen ik een brief stuur, zet dit geen zoden aan de dijk, als duizenden VDU-klanten een brief sturen en dreigen hun abonnement op te zeggen, dan is er een kans dat de directie van de NS van hun waanzinnige plannen af ziet.
Alsof die 50 cent toeslag niet al jereinste oplichterij is. Ik kan best begrijpen dat de NS liever heeft dat je een kaart koopt uit een automaat maar als net je bankpas stuk is gegaan dan is dat geen optie. Ik heb het meegemaakt, om de een of andere reden werkte mijn bankpas wel nog bij de bankautomaten maar niet meer bij die computers van de NS die blijkbaar gevoeliger zijn voor defecte chips om wat voor reden dan ook.quote:Op zondag 25 mei 2014 01:57 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, dat dacht ik tot nog toe ook: ik fiets naar het station en koop een kaartje (met 50 cent toeslag voor de lokettiste). Maar dat kan dus binnenkort niet meer.
En ik ging naar de bushalte en kocht een kaartje en werd vervoerd.
Maar dat kan dus binnenkort niet meer.
Er was op meeste stations ook automaat voor muntgeld.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alsof die 50 cent toeslag niet al jereinste oplichterij is. Ik kan best begrijpen dat de NS liever heeft dat je een kaart koopt uit een automaat maar als net je bankpas stuk is gegaan dan is dat geen optie.
Dat is niet omdat het kartonnen kaartje verdwijnt maar omdat het alternatief rotslecht is:quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk wat een zeikers hollanders zijn, het kartonnen kaartje verdwijnt, honderden janktopics zijn er al over volgeluld
Muntgeld komt niet uit een bankautomaat dus dat was voor mij toen geen oplossing. Nu moet ik zeggen dat mijn bank redelijk snel is met het sturen van een nieuwe bankpas maar daar heb je op het moment zelf ook niets aan.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:09 schreef sig000 het volgende:
[..]
Er was op meeste stations ook automaat voor muntgeld.
Privacyschendend is onzin, zeker voor de incidentele reiziger als jijzelf. Duur en waarborg/niet gratis tegoed terug is twee keer hetzelfde argument, tenzij je klaagt over de prijs van reizen an sich wat niets met de chipkaart te maken heeft.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is niet omdat het kartonnen kaartje verdwijnt maar omdat het alternatief rotslecht is:
- gebruiksonvriendelijk
- duur
- privacyschendend
- soort van waarborg moeten betalen (saldo wat minimaal op de kaart moet staan en dus je eigen geld waar jij niet bij kan zodat die corrupte bedrijven extra rente vangen, over jouw geld)
- niet zonder kosten het geld terugkrijgen wat teveel op de pas staat
Bedenk hierbij ook dat lang niet iedereen frequent met de trein reist, er zijn ook mensen die 1 keer per jaar of zelfs 1 keer in de paar jaar met de trein reizen. Zelf reis ik enkel met de trein in een noodgeval, als het echt niet anders kan. Is de afstand bijv. 60 km. dan ga ik met de fiets als het weer het toelaat.
quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk wat een zeikers hollanders zijn, het kartonnen kaartje verdwijnt, honderden janktopics zijn er al over volgeluld
quote:Op donderdag 22 mei 2014 09:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Natuurlijk. Het liefst zo stiekem mogelijk alle prijzen verhogen. En geen overzicht geven, want overzicht geven zwengelt de discussie aan die men niet wil hebben bij TLS, NS en alle anderen. Dat is een van de punten waarom het te doen was. Samen met het grote bigbrother gehalte achter de kaart.
Chipkaart is nooit voor de reiziger geweest. Het is alleen een smoes en een alibi. Wat je nu moet doen om eenmalig met de trein te reizen is bizar belachelijk en tegen alle afspraken in. Bij alle trajecten zijn de prijzen verhoogd direct na de invoer van de chipkaart en hoger dan de inflatie. Kortingen zijn onmogelijk geworden en voor een eenmalige moet je extra toeslag betalen.
http://www.nu.nl/politiek(...)t-duurder-maken.html
Maar eerst even deze afwachten:
http://www.nu.nl/binnenla(...)en-treinkaartje.html
Mooi systeem in de theorie, maar een stel hebberige, naaiende idioten hebben het uitgevoerd met een totaal verkeerde insteek. Een 40 edities lang topic in GC en talloze spinoffs in POL en NWS alleen al hier, zijn daar de getuige van.
Wat begrijp jij niet aan de dwang die er is om een gepersonaliseerde kaart te kopen aangezien je anders nog meer moet betalen?quote:Op zondag 25 mei 2014 17:12 schreef Tchock het volgende:
[..]
Privacyschendend is onzin, zeker voor de incidentele reiziger als jijzelf.
Nee, want ook voor de kaart zelf moet je betalen en zoals je eerder hebt kunnen lezen wordt die OV-chipkaart gebruikt als middel om de prijzen van het reizen zelf meer te kunnen verhogen.quote:Duur en waarborg/niet gratis tegoed terug is twee keer hetzelfde argument
Met al die vertragingen bij de NS zou dat best wel eens te weinig kunnen zijn.quote:Op zondag 25 mei 2014 01:28 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat een godvergeten kuttruc! Slechts 6 uur!
Meteen die neerbuigende toon van je is een beetje jammer. Een gepersonaliseerde kaart is niet goedkoper dan een anonieme. Bovendien zijn er de losse kaartjes (die zijn inderdaad een euro duurder).quote:Op zondag 25 mei 2014 17:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat begrijp jij niet aan de dwang die er is om een gepersonaliseerde kaart te kopen aangezien je anders nog meer moet betalen?
Daar ben ik het niet mee eens. De prijzen van de papieren kaartjes worden net zo goed verhoogd. Dat komt eerder door de hopeloze bedrijfscultuur en de privatisering dan door de OV-chipkaart.quote:Nee, want ook voor de kaart zelf moet je betalen en zoals je eerder hebt kunnen lezen wordt die OV-chipkaart gebruikt als middel om de prijzen van het reizen zelf meer te kunnen verhogen.
Ik moet zeggen dat ik het ook niet weet. Ik lachte tot voor kort alle kneusjes uit die vrijwillig met zo'n OV-chipkaart reizen, helaas is nu de jarenlange periode van hen kunnen uitlachen voorbij en moet ik er nu ook aan geloven.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:18 schreef sig000 het volgende:
Probleem voor de toevallige reiziger is nu, waar haal ik zo'n kaart en hoe werkt 't?
Dat is omdat jij het nodig vond om een reactie van een ander af te doen als onzin terwijl dat absoluut niet objectiveerbaar was. Ik deed slechts hetzelfde als jij, alleen wat explicieter.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:19 schreef Tchock het volgende:
[..]
Meteen die neerbuigende toon van je is een beetje jammer.
Aankondigen dat je gaat reageren, het is net de Gemeente Amsterdam.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is omdat jij het nodig vond om een reactie van een ander af te doen als onzin terwijl dat absoluut niet objectiveerbaar was. Ik deed slechts hetzelfde als jij, alleen wat explicieter.
In mijn volgende reactie zal ik inhoudelijk reageren op de rest.
Ik kocht die enkele keer een kaartje met cash bij een automaat, zou niet weten hoe ik het nu moet doen en stap gewoon maar in de trein zonder vervoersbewijs dan.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik het ook niet weet. Ik lachte tot voor kort alle kneusjes uit die vrijwillig met zo'n OV-chipkaart reizen, helaas is nu de jarenlange periode van hen kunnen uitlachen voorbij en moet ik er nu ook aan geloven.
De informatie/propaganda van het bedrijf zelf:quote:Op zondag 25 mei 2014 17:19 schreef Tchock het volgende:
Een gepersonaliseerde kaart is niet goedkoper dan een anonieme. Bovendien zijn er de losse kaartjes (die zijn inderdaad een euro duurder).
Eerder in deze draad werd door een ander uitgelegd dat de wet het verhogen van de prijzen voor de huidige papieren kaartjes verbiedt voor meer dan een bepaald percentage en dat met de OV-chip er mogelijkheden zijn om de prijzen meer te verhogen. Ik verwijs naar die reactie.quote:Daar ben ik het niet mee eens. De prijzen van de papieren kaartjes worden net zo goed verhoogd. Dat komt eerder door de hopeloze bedrijfscultuur en de privatisering dan door de OV-chipkaart.
Ik hou graag dit soort akkefietjes gescheiden van de inhoudelijke discussie, om het misverstand te voorkomen dat ik naar aanleiding hiervan de inhoudelijke discussie uit de weg zou gaan gaf ik even aan dat ik er nog op zou reageren.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:21 schreef Tchock het volgende:
[..]
Aankondigen dat je gaat reageren, het is net de Gemeente Amsterdam.
Kopen: bij het loket of uit de automaat; net als met losse kaartjes nu.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:18 schreef sig000 het volgende:
Probleem voor de toevallige reiziger is nu, waar haal ik zo'n kaart en hoe werkt 't?
Ah dus mijn vrouw haar kortingskaart is waardeloos voor mijn wanneer ik geen OV chip ding neem?quote:Op zondag 25 mei 2014 17:43 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Kopen: bij het loket of uit de automaat; net als met losse kaartjes nu.
Verschillen met nu:
• Na aankoop moet je inchecken op je beginstation en uitchecken op je eindstation.
Ondanks het feit dat begin en eindstation ook op het kaartje zelf staan.
• Losse kaartjes met korting bestaan niet meer. Als je samen met iemand die "samenreiskorting" als onderdeel van zijn/haar abonnement heeft reist heb je voortaan dus pech - dat kan je met een los kaartje niet gebruiken.
• De losse kaartjes worden een euro duurder; hoewel de productiekosten hoogstens E0,05 hoger liggen.
Correct.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:45 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ah dus mijn vrouw haar kortingskaart is waardeloos voor mijn wanneer ik geen OV chip ding neem?
Mijn vrouw heb nog de gunstige kortingskaart met ruimere voorwaarden.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:46 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Correct.
En nee, de NS gaat je vrouw hiervoor niet compenseren. Iets waarvan ik hoop dat iemand er een rechtszaak over begint.
Om het nog leuker te maken:quote:Op zondag 25 mei 2014 17:49 schreef sig000 het volgende:
[..]
Mijn vrouw heb nog de gunstige kortingskaart met ruimere voorwaarden.
Dat wordt afwegen of die blijft.
Dit gaat zoveel reizigers kostenquote:Op zondag 25 mei 2014 17:54 schreef Aanstootgevend het volgende:
In totaal kost het alleen al hebben van het kaartje zodat het gebruiksklaar is voor een enkele reis (!) je al E 27,50 (!). En iedere keer als je weer wil reizen moet er weer geld bij.
Bedankt voor de duidelijke info.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:54 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Om het nog leuker te maken:
• een anonieme chipkaart kost E 7,50 voor het kaartje zelf (dat 5 jaar "goed" blijft)
• er moet minimaal E 20 op dat kaartje staan om te kunnen inchecken
• In totaal kost het alleen al hebben van het kaartje zodat het gebruiksklaar is voor een enkele reis (!) je al E 27,50 (!). En iedere keer als je weer wil reizen moet er weer geld bij.
• Het abonnement van je vrouw kost E 60 - slechts iets meer dan 2x zoveel. En zij krijgt daarvoor de chipkaart gratis EN 40% korting op de meeste treinreizen etc.
Incidenteel treinreizen wordt relatief dus belachelijk duur.
Nouja, je kan dus ook een wegwerpkaartje kopen als je ECHT incidenteel reist.quote:
Mijn vrouw gaat paar per jaar met de trein en een enkele keer ging ik mee.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:56 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Nouja, je kan dus ook een wegwerpkaartje kopen als je ECHT incidenteel reist.
Maar het is .. belachelijk.
Dat kost dus weer meer. Leuk voor de incidentele reiziger die enkel de trein gebruikt in een noodgeval.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:56 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Nouja, je kan dus ook een wegwerpkaartje kopen als je ECHT incidenteel reist.
Maar het is .. belachelijk.
Heb je al eens uitgerekend hoeveel geld de NS en dat bedrijf wat die chip verkoopt achterover drukken door per reiziger 20 Euro waarborg te plunderen? Al snel minstens 5% rente per jaar voor een paar miljoen reizigers maal 20. Een leuke som geld hoor! Daarom dat minimumbedrag van 20 Euro, een verkapte prijsverhoging. Ondertussen zijn de armere mensen wel oververtegenwoordigd in de trein (waarom tweedeklas reizen met de trein als je een goede auto kan betalen?) en is het juist voor hen dus lastig om die 20 Euro minder te besteden te hebben. Dat komt bovenop bijv. de 2 of zelfs 3 maanden huurwaarborg die ze al kwijt zijn. Vele klappen samen...quote:Op zondag 25 mei 2014 17:54 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Om het nog leuker te maken:
• een anonieme chipkaart kost E 7,50 voor het kaartje zelf (dat 5 jaar "goed" blijft)
• er moet minimaal E 20 op dat kaartje staan om te kunnen inchecken
• In totaal kost het alleen al hebben van het kaartje zodat het gebruiksklaar is voor een enkele reis (!) je al E 27,50 (!). En iedere keer als je weer wil reizen moet er weer geld bij.
• Het abonnement van je vrouw kost E 60 - slechts iets meer dan 2x zoveel. En zij krijgt daarvoor de chipkaart gratis, er hoeft bij haar maar E 10 op te staan EN ze krijgt 40% korting op de meeste treinreizen etc.
Incidenteel treinreizen wordt relatief dus belachelijk duur.
Misschien is dat een strategie. Juist die sukkelaar die er die ene keer niet aan ontkomt om de trein te nemen heeft weinig keuze dus waarom niet meer geld uit hem melken?quote:Incidenteel treinreizen wordt relatief dus belachelijk duur.
Zwart.quote:Op zondag 25 mei 2014 18:45 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe ze dan gaan reizen?
Pas op dat kan duurder uitpakken !quote:
Zorgen dat je conducteur niet tegenkomt en wanneer wel in gebrekkig Engels een niet te volgen verhaal vertellen.quote:
Als je de kleur meehebt zou het ook nog lukken ook denk ik me.quote:Op zondag 25 mei 2014 18:57 schreef sig000 het volgende:
[..]
Zorgen dat je conducteur niet tegenkomt en wanneer wel in gebrekkig Engels een niet te volgen verhaal vertellen.
Blank, blonde haren en blauwe ogen.quote:Op zondag 25 mei 2014 18:58 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als je de kleur meehebt zou het ook nog lukken ook denk ik me.
Niet ? Of toch maar een taxi. Voor E 27,50 kom je best ver.quote:Op zondag 25 mei 2014 18:45 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe ze dan gaan reizen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |