ik betaal niets aan de ns, dus de ns is gratis?quote:Op woensdag 21 mei 2014 18:47 schreef icloud het volgende:
[..]
Betaal jij ervoor? Nee dan is het gratis
Leg mij dan eens uit waarom dat 'verdienen' niet gaat via een prijsverhoging van de papieren kaartjes, waarom dat op zo'n stiekeme manier moet. Het is nu niet dat het verschil maakt voor hoeveel mensen nog de trein zullen nemen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 18:47 schreef icloud het volgende:
[..]
Je bent toch enorm naief, ns verdiend flink aan de ov kaart, tls is grotendeels eigendom van de ns.
De ns moet vervolgens dividend betalen aan minfin, door het afschaffen van het papierenkaartje en de invoering van de ovc maakt de ns meer winst=meer dividend.
Oftewel niemand zit erop te wachten dat de problemen worden opgelost, tls niet, ns niet, dijselbloem niet, mansveld niet, parlement niet, belastingbetaler niet
Inderdaad. Subsidies stoppen en het lekker uit laten zoeken, kunnen we over een paar jaar mooi snelwegen op die tracés bouwen als de NS kapot zijn.quote:
De wet beschermd de prijzen van een papierenkaart, die mogen maar een x procent stijgen na een adviesaanvraag van het locov.quote:Op woensdag 21 mei 2014 18:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Leg mij dan eens uit waarom dat 'verdienen' niet gaat via een prijsverhoging van de papieren kaartjes, waarom dat op zo'n stiekeme manier moet. Het is nu niet dat het verschil maakt voor hoeveel mensen nog de trein zullen nemen.
Wat me trouwens aan een andere klacht doet denken: het onevenredig veel betalen als je een kaartje aan de balie koopt. Ik heb eens meegemaakt dat mijn bankpas ineens niet werkte. Fraaie zaak dat je dan geen kaartje meer kan kopen zonder je op te laten lichten. FYI, elke keer dat je je bankpas gebruikt kan je de pech hebben dat die blijvend beschadigd geraakt doordat iemand anders met zijn pas een vuiltje in het apparaat heeft gebracht. Het gebeurde mij laatst bij een supermarkt. Ineens was mijn chip onbruikbaar voor alle doeleinden.
Eh, wat?quote:Op woensdag 21 mei 2014 18:54 schreef icloud het volgende:
[..]
De wet beschermd de prijzen van een papierenkaart, die mogen maar een x procent stijgen na een adviesaanvraag van het locov.
Deze regels gelden niet voor de ovc
Ns is al jaren bezig om de prijs maximaal op te drijven, en volgens onderzoeken daalt het aantal reizigers nauwelijks omdat een grote groep afhankelijk is van de trein en geen andere keuze heeft.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eh, wat
Zijn wij zo'n bananenmonarchie geworden?
Begrijp me niet verkeerd, het zou me niet verbazen als jij gelijk hebt maar het is toch idioot als iedereen nu aan die chip moet omdat ze dan de prijs meer mogen verhogen dan dat met papieren kaartjes het geval is. Iets met geest van de wet.
Terzijde, de enige reden dat mensen de trein nemen is meestal omdat ze niet de auto kunnen betalen. Er is maar een beperkte ruimte voor prijsverhoging, ik verwacht dat de NS van een koude kermis thuiskomt als ze al te veel die prijs gaat verhogen. Zelf neem ik al lang niet meer de trein voor afstanden van minder dan 60 km. De voornaamste reden is dat ik het te duur vind geworden, dan fiets ik, bij voorkeur met een racefiets.
De prijs is slechts binnen een bepaald domein relatief inelastisch, buiten dat domein wordt de prijs ineens heel erg elastisch. Zo gauw het financiële gat met de auto klein wordt dan stappen mensen direct over op die auto of de motor of stoppen ze met die reizen te maken. Voor de mensen die voor hun werk gemotoriseerd vervoer nodig hebben is het gat al klein (tweede/derdehandsauto met de laagste categorie motorrijtuigenbelasting die minstens 15 op 1 rijdt), andere groepen (mensen die het niet voor hun werk nodig hebben en die geen auto kunnen betalen) verdwijnt de trein als alternatief. Misschien dat die beperkte extra prijsverhoging echter wel net het verschil maakt voor de NS. Maar ja, dan zou je toch eerder verwachten van de staat dat ze die wet van maximale prijsstijging van papierkaartjes aanpast. Gebrek aan politieke ballen?quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:06 schreef icloud het volgende:
[..]
Ns is al jaren bezig om de prijs maximaal op te drijven, en volgens onderzoeken daalt het aantal reizigers nauwelijks omdat een grote groep afhankelijk is van de trein en geen andere keuze heeft.
Ik zal eens een kijkje nemen.quote:Voor meer informatie over de ovc en de tariefbescherming kun je eens kijken op de site van forumcollega rikus spithorst beter bekend als driekoploppers, daar kun je lezen wat de bedoeling is.
Je kan als overheid ook meer geld weghalen bij de rijke mensen, de arbeidswetgeving aanpassen zodat je de pensioengerechtigde leeftijd verder kan verhogen (ik doel op de obstakels voor werkgevers om oudere mensen in dienst te nemen) etc.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:06 schreef icloud het volgende:
Als een politici moet kiezen tussen meeliften op de al half ingevoerde ovc en daarvan de prijsverhogen en dan misschien minder hoeven te bezuinigen op de zorg of het papierenkaartje behouden maar dan wel volledig bezuinigen op de zorg en onderwijs dan is de keuze snel gemaakt
Het is geen gebrek aan ballen, het is een meesterlijk plan, links of rechtsom betaal je altijd aan de overheid, via de ns betaal je aan het begrotingstekort en stap je over naar de auto dan vinden ze het ook prima, want dan betaal je ook.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De prijs is slechts binnen een bepaald domein relatief inelastisch, buiten dat domein wordt de prijs ineens heel erg elastisch. Zo gauw het financiële gat met de auto klein wordt dan stappen mensen direct over op die auto of de motor of stoppen ze met die reizen te maken. Voor de mensen die voor hun werk gemotoriseerd vervoer nodig hebben is het gat al klein (tweede/derdehandsauto met de laagste categorie motorrijtuigenbelasting die minstens 15 op 1 rijdt), andere groepen (mensen die het niet voor hun werk nodig hebben en die geen auto kunnen betalen) verdwijnt de trein als alternatief. Misschien dat die beperkte extra prijsverhoging echter wel net het verschil maakt voor de NS. Maar ja, dan zou je toch eerder verwachten van de staat dat ze die wet van maximale prijsstijging van papierkaartjes aanpast. Gebrek aan politieke ballen?
Ik pleit al jarenlang voor het afschaffen van de motorrijtuigenbelasting (meer via accijnzen), ik begin nu in te zien dat dit voor de overheid slecht uitkomt omdat ze de auto dan juist voor de groep die nu de trein neemt een aantrekkelijk alternatief wordt. Jammer, de auto is vrijwel altijd superieur t.o.v. de trein, zelfs als je zaken als discutabele hygiëne, stank en lawaai buiten beschouwing laat.
[..]
Ik zal eens een kijkje nemen.
Ik doel met het gebrek aan cojones op het niet aandurven om via de directe en transparante weg de prijs te verhogen door die wet aan te passen en het in plaats daarvan op een stiekeme manier via de chip te doen. Ik vind het misselijkmakend dat de overheid, de maker van de wetten, zoekt naar loopholes in haar eigen wetten.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:19 schreef icloud het volgende:
[..]
Het is geen gebrek aan ballen, het is een meesterlijk plan, links of rechtsom betaal je altijd aan de overheid, via de ns betaal je aan het begrotingstekort en stap je over naar de auto dan vinden ze het ook prima, want dan betaal je ook.
Ho, bedoel jij met "nu" dat dit per direct is/wordt ingevoerd? Dat nieuwtje heb ik gemist.quote:Het is niet voor niks dat de ns nu een euro toeslag gast berekenen op een wegwerpkaartje
Wat de reden is dat anoniem reizen flink extra duur wordt gemaakt. Wat hebben zij er echter aan om te weten waar, wanneer en hoe ik reis? Aan mij kunnen ze toch geen geld verdienen met die data, ik mijd alle reclame (nee/nee-sticker op de brievenbus, browsers flink dichtgetimmerd, nooit reclame via televisie en radio, ...), dus ik zou niet weten wat de NS met die data wil doen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:24 schreef APK het volgende:
Ze willen gewoon data: Wie reist wanneer en waar gaan ze naartoe?
Informatie is het nieuwe goud.
nouja het is hier natuurlijk heel simpel neergezet, maar het komt erop neer dat de ns gewoon een target heeft gekregen, het dividend moet nog hoger.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik doel met het gebrek aan cojones op het niet aandurven om via de directe en transparante weg de prijs te verhogen door die wet aan te passen en het in plaats daarvan op een stiekeme manier via de chip te doen. Ik vind het misselijkmakend dat de overheid, de maker van de wetten, zoekt naar loopholes in haar eigen wetten.
vanaf het moment dat het papierenkaartje word afgeschaft en er een wegwerpchipkaart komt, ik geloof in juli dit jaar.quote:Ho, bedoel jij met "nu" dat dit per direct is/wordt ingevoerd? Dat nieuwtje heb ik gemist.
dat doen ze al, dat zijn ambtenaren?quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je kan als overheid ook meer geld weghalen bij de rijke mensen, de arbeidswetgeving aanpassen zodat je de pensioengerechtigde leeftijd verder kan verhogen (ik doel op de obstakels voor werkgevers om oudere mensen in dienst te nemen) etc.
Nu ik erover nadenk, waarom neemt de overheid zelf niet goede oudere werknemers die minder begeerd zijn op de arbeidsmarkt in dienst?
Ze maken een profiel van je net als google en ah bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat de reden is dat anoniem reizen flink extra duur wordt gemaakt. Wat hebben zij er echter aan om te weten waar, wanneer en hoe ik reis? Aan mij kunnen ze toch geen geld verdienen met die data, ik mijd alle reclame (nee/nee-sticker op de brievenbus, browsers flink dichtgetimmerd, nooit reclame via televisie en radio, ...), dus ik zou niet weten wat de NS met die data wil doen.
Nu moet ik zeggen dat het voor mij sowieso een vaag iets is, heel die mode dat er ineens veel geld wordt betaald voor data. Ik ben niet naïef, ik begrijp dat dat in sommige gevallen opportuun is (als je mensen bestookt met reclame of aanbiedingen op maat wil doen) maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het de opvolger is dan de ICT-zeepbel.
Een hoop mensen timmeren het niet dicht en vullen overal hun telefoonnummer en emailadres in.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat de reden is dat anoniem reizen flink extra duur wordt gemaakt. Wat hebben zij er echter aan om te weten waar, wanneer en hoe ik reis? Aan mij kunnen ze toch geen geld verdienen met die data, ik mijd alle reclame (nee/nee-sticker op de brievenbus, browsers flink dichtgetimmerd, nooit reclame via televisie en radio, ...), dus ik zou niet weten wat de NS met die data wil doen.
Het verhogen gaat in ieder geval makkelijker als niemand meer werkelijk een bedrag hoeft af te rekenen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eh, wat?
Zijn wij zo'n bananenmonarchie geworden?
Begrijp me niet verkeerd, het zou me niet verbazen als jij gelijk hebt - het klinkt plausibel - maar het is toch idioot als iedereen nu aan die chip moet omdat ze dan de prijs meer mogen verhogen dan dat met papieren kaartjes het geval is. Iets met geest van de wet.
Je moet als overheid niet zelf een loopje nemen met je wetgeving, de geest van de wet respecteren in zo'n geval en snel invoeren dat dezelfde wet geldt voor de chipkaartjes.
Terzijde, de enige reden dat mensen de trein nemen is meestal omdat ze niet de auto kunnen betalen. Er is maar een beperkte ruimte voor prijsverhoging, ik verwacht dat de NS van een koude kermis thuiskomt als ze al te veel die prijs gaat verhogen. Zelf neem ik al lang niet meer de trein voor afstanden van minder dan 60 km. De voornaamste reden is dat ik het te duur vind geworden, dan fiets ik, bij voorkeur met een racefiets.
Ik wist niet dat ze dat tegenwoordig doen. Misschien moet ik dan toch maar eens een persoonlijke bonuskaart nemen. Ik zal me er niet door laten beïnvloeden maar als ik dan wel 'korting' krijg op datgene wat ik toch moet kopen dan moet ik wel.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:37 schreef icloud het volgende:
Bij ah krijg je nu persoonlijke aanbieding, alleen voor jouw met jouw persoonlijke bonuskaart op basis van jouw profiel, de eerste prognose laat zien dat veel mensen zich laten verleiden tot zo persoonlijke aanbieding
Dat daarentegen gaat mij tig stappen te ver, los van het feit dat ik mezelf niet vergiftig met dit soort 'voedsel'.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:39 schreef APK het volgende:
[..]
Een hoop mensen timmeren het niet dicht en vullen overal hun telefoonnummer en emailadres in.
Binnenkort reis je naar Rotterdam en krijg je tijdens de reis een sms dat de Burger King twee Whoppers voor de prijs van een verkoopt op het betreffende station.
Burger King blij met de omzet, NS krijgt een paar extra centen.
Bovendien hebben ze binnenkort ook gewoon sneller data over vrijwel alle passagiersbewegingen op hun netwerk.
Je krijgt korting op producten die vaak koopt op dezelfde dag.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik wist niet dat ze dat tegenwoordig doen. Misschien moet ik dan toch maar eens een persoonlijke bonuskaart nemen. Ik zal me er niet door laten beïnvloeden maar als ik dan wel 'korting' krijg op datgene wat ik toch moet kopen dan moet ik wel.
Moet je dan een emailadres achterlaten om op de hoogte gesteld te worden van die aanbieding?quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:05 schreef icloud het volgende:
[..]
Je krijgt korting op producten die vaak koopt op dezelfde dag.
Koop jij bijvoorbeeld elke woensdag brood, dan word dat een bonus aanbieding
Jaquote:Op woensdag 21 mei 2014 20:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Moet je dan een emailadres achterlaten om op de hoogte gesteld te worden van die aanbieding?
Ik ga dat dan toch maar eens doen.
Als je al geen gebruik maakt van de gratis wifi in de trein....quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:39 schreef APK het volgende:
[..]
Een hoop mensen timmeren het niet dicht en vullen overal hun telefoonnummer en emailadres in.
Binnenkort reis je naar Rotterdam en krijg je tijdens de reis een sms dat de Burger King twee Whoppers voor de prijs van een verkoopt op het betreffende station.
Burger King blij met de omzet, NS krijgt een paar extra centen.
Bovendien hebben ze binnenkort ook gewoon sneller data over vrijwel alle passagiersbewegingen op hun netwerk.
Over dat dividend gesproken, is het niet van de zotten dat het bedrijf nu veel meer inkomsten 'moet' hebben dan uitgaves omdat het ondernemer moet spelen in andere landen? Ze betalen investeringen in die andere landen van ons geld maar van de inkomsten gaan wij nooit wat merken. De schoen wringt daar, nietwaar? Anderzijds gaat het geld gelukkig naar de staat toe en zou die staat anders op een andere manier extra geld van ons pakken.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:33 schreef icloud het volgende:
[..]
nouja het is hier natuurlijk heel simpel neergezet, maar het komt erop neer dat de ns gewoon een target heeft gekregen, het dividend moet nog hoger.
Ik betaal liever minder voor de reis! Het is wel handig voor communicatie maar verder heb je niets aan die WiFi, je kan net zo goed een boek lezen (op je computer desnoods), een spelletjes spelen, een filmpje bekijken of zoiets.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je al geen gebruik maakt van de gratis wifi in de trein....
Dat is niet waar, abellio is een zeer lucratief bedrijf, ik zou het eerder andersom stellen, zij dragen flink bij aan de lasten en zij nemen een behoorlijk deel van het dividend op zich.(ns reizigers natuurlijk het meeste)quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Over dat dividend gesproken, is het niet van de zotten dat het bedrijf nu veel meer inkomsten 'moet' hebben dan uitgaves omdat het ondernemer moet spelen in andere landen? Ze betalen investeringen in die andere landen van ons geld maar van de inkomsten gaan wij nooit wat merken. De schoen wringt daar, nietwaar? Anderzijds gaat het geld gelukkig naar de staat toe en zou die staat anders op een andere manier extra geld van ons pakken.
ja? niet gezien op fok dat IEDEREEN dezelfde 'persoonlijke aanbieding' kreeg?quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:37 schreef icloud het volgende:
[..]
Ze maken een profiel van je net als google en ah bijvoorbeeld.
Bij ah krijg je nu persoonlijke aanbieding, alleen voor jouw met jouw persoonlijke bonuskaart op basis van jouw profiel, de eerste prognose laat zien dat veel mensen zich laten verleiden tot zo persoonlijke aanbieding
Wtf,.. ik had vermoed dat er dergelijk scenario zou plaats vinden maar zo erg? Welja, lang leve digitaalquote:Op woensdag 21 mei 2014 20:12 schreef Leandra het volgende:
Maar misschien kunnen we over 4 jaar nog eens kijken.
Toen 1 juli 2010 de postzegels met cijfer 1 en 2 geïntroduceerd werden, kostte een postzegel voor een brief tot 20 gram 44 cent (dat werd de zegel met de 1)
Inmiddels kost postzegel 1 maar 64 cent, een stijging van 20 cent (45%) in 4 jaar tijd.
Een 2de klas retourtje Amersfoort - Groningen kost nu ¤ 45,=
Wat zou de prijs in mei 2018 zijn?
Vroeger werden er veel poststukken verzonden en hadden we 1 bedrijf dat die poststukken bezorgde.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:12 schreef Leandra het volgende:
Maar misschien kunnen we over 4 jaar nog eens kijken.
Toen 1 juli 2010 de postzegels met cijfer 1 en 2 geïntroduceerd werden, kostte een postzegel voor een brief tot 20 gram 44 cent (dat werd de zegel met de 1)
Inmiddels kost postzegel 1 maar 64 cent, een stijging van 20 cent (45%) in 4 jaar tijd.
Een 2de klas retourtje Amersfoort - Groningen kost nu ¤ 45,=
Wat zou de prijs in mei 2018 zijn?
De post die je als burger (en klein bedrijf) in de brievenbus gooit wordt nog steeds door 1 bedrijf verwerkt, en dat bedrijf heeft al zoveel personeel "laten gaan" dat dat niet de primaire reden kan zijn voor een prijsstijging van 45% en helemaal niet als je kijkt wat het huidige personeel verdient.quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:02 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Vroeger werden er veel poststukken verzonden en hadden we 1 bedrijf dat die poststukken bezorgde.
Nu is het aantal poststukken gigantisch afgenomen en is het aantal bezorgende bedrijven omgekeerd evenredig gestegen.
Dat dat leidt tot een forse kostenstijging lijkt me tamelijk evident.
ik detecteer hier wat vage logicaquote:Op woensdag 21 mei 2014 21:02 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Vroeger werden er veel poststukken verzonden en hadden we 1 bedrijf dat die poststukken bezorgde.
Nu is het aantal poststukken gigantisch afgenomen en is het aantal bezorgende bedrijven omgekeerd evenredig gestegen.
Dat dat leidt tot een forse kostenstijging lijkt me tamelijk evident.
De post die je als burger in de brievenbus gooit vormt (volgens Wikipedia) nog geen 10 procent van de te verzenden post. Als je vervolgens enerzijds een gigantische afname in de privépost hebt doordat steeds minder mensen brieven en kaarten versturen en anderzijds de zakelijke post eveneens zal afnemen door een combinatie van minder papieren post en meer concurrerende postbezorgers, lijkt het me niet bepaald onlogisch dat de kosten per poststuk fors toenemen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
De post die je als burger (en klein bedrijf) in de brievenbus gooit wordt nog steeds door 1 bedrijf verwerkt, en dat bedrijf heeft al zoveel personeel "laten gaan" dat dat niet de primaire reden kan zijn voor een prijsstijging van 45% en helemaal niet als je kijkt wat het huidige personeel verdient.
Dat is ook de bedoeling van de ovc.quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:57 schreef Cockwhale het volgende:
Het mooiste is dat het overzicht van de uitgaven steeds verder verwijderd wordt van de uitgever en je constant gedwongen wordt alle elektronische uitgaven te controleren via digitale methoden. Het zou me niets verbazen als dit leidt tot het doen van uitgaven op onverantwoordelijke wijze. (zoals bij credit cards ook het geval is)
Twee belangrijke verschillen:quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:57 schreef Cockwhale het volgende:
Het mooiste is dat (het overzicht van) de uitgaven steeds verder verwijderd worden van de uitgever en je constant gedwongen wordt alle elektronische uitgaven te controleren via digitale media. Het zou me niets verbazen als dit leidt tot een toename van onverantwoordelijke uitgaven. (zoals bij credit cards ook het geval is)
Kredietreizen is dan misschien niet mogelijk, maar de gevoelsmatige afstand tussen bezit en uitgave wordt denk ik aardig vergroot. Dat is overigens een proces dat natuurlijk al langer gaande is en niet alleen met de ov-kaart. Nummertjes op een digitaal schermpje wekken toch een ander gevoel op dan het in handen hebben van fysiek geld.quote:Op woensdag 21 mei 2014 22:07 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Twee belangrijke verschillen:
1. Afgezien van de mensen met een (traject)abonnement is het niet mogelijk om op krediet te reizen. Als je geen gebruik maakt van automatisch opwaarderen, zijn je uitgaven dus automatisch begrensd tot het saldo dat je op de kaart hebt gezet.
2. Controleren van de uitgaven kan direct op het moment van uitgeven (kosten van de reis plus het resterende saldo verschijnen in beeld op de incheckzuil) en het opvragen van een overzicht van de uitgaven kan tevens bij alle kaart- en opwaardeerautomaten.
Mja, bij de bus weten we niet beter. Of je nu voor 15 euro een strippenkaart koopt en daar stempels op laat zetten of voor 15 euro saldo op een kaart zet en dat af laat boeken is qua betaalervaring nou niet echt een wezenlijk verschil.quote:Op woensdag 21 mei 2014 22:15 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Kredietreizen is dan misschien niet mogelijk, maar de gevoelsmatige afstand tussen bezit en uitgave wordt denk ik aardig vergroot. Dat is overigens een proces dat natuurlijk al langer gaande is en niet alleen met de ov-kaart. Nummertjes op een digitaal schermpje wekken toch een ander gevoel op dan het in handen hebben van fysiek geld.
Dat kan inderdaad nog een vervelend punt worden. Ik heb met busreizen al diverse van zulke situaties gehad waarin op het moment van in- en/of uitchecken een verkeerde halte werd bepaald waardoor ik opeens moest gaan betalen voor reizen die binnen mijn abonnement vielen. Tot nu toe heb ik nog geen enkele discussie hoeven voeren en elke keer mijn geld teruggekregen (al gingen er wel regelmatig weken overheen voor ik het kreeg teruggestort), maar het is natuurlijk maar de vraag of vervoersbedrijven net zo coöperatief zijn wanneer de klager geen abonnementhouder is.quote:Op woensdag 21 mei 2014 22:15 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Het effect van de ov-kaart wil ik echter ook in deze niet bagatelliseren, aangezien het uit en inchecken een snel en gemakkelijk systeem is dat deze afstand naar mijn mening vergroot. Daarnaast denk ik dat we nogal haastig concluderen dat het systeem betrouwbaar is. Ik denk dat de reiziger aanzienlijk meer verantwoordelijk over zich heen gegooid krijgt (terwijl de reiziger een gebrekkig overzicht van het systeem heeft), een verantwoordelijkheid die bij de treinmaatschappij en systeembeheerders hoort te liggen. Hoe ga je aantonen dat het systeem een fout maakt en niet jijzelf? Computersystemen liegen immers toch nooit? Ik voorspel vele welles nietes discussies tussen reizigers en de NS over fouten in het systeem, waarbij klanten in geen mogelijkheid hun gelijk kunnen krijgen of aantonen.
Nee? Die ¤ 15 op een strippenkaart kan ik met 6 man gebruiken, dat saldo op die OV-kaart niet.quote:Op woensdag 21 mei 2014 22:29 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Mja, bij de bus weten we niet beter. Of je nu voor 15 euro een strippenkaart koopt en daar stempels op laat zetten of voor 15 euro saldo op een kaart zet en dat af laat boeken is qua betaalervaring nou niet echt een wezenlijk verschil.
Met betaalervaring doelde ik uitsluitend op het argument dat Cockwhale aandroeg.quote:Op woensdag 21 mei 2014 22:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee? Die ¤ 15 op een strippenkaart kan ik met 6 man gebruiken, dat saldo op die OV-kaart niet.
Daarnaast kan er wat fout gaan doordat het bedrijf prutst. Vroeger kon je dan de verantwoordelijkheid bij dat bedrijf leggen, nu mag jij als burger gaan betalen terwijl het bedrijf heeft geblunderd. Voorbeeld om het concreet te maken: je neemt een trein die wordt opgesplitst, het is de eerste keer dat je op dat traject reist, je weet niet dat de trein wordt opgesplitst, het wordt omgeroepen maar de speaker werkt niet. Vroeger was je alleen extra tijd kwijt geweest, nu mag je ook extra betalen voor het reizen in dat geval. Weer een extra feedbackmechanisme wat wegvalt waardoor weer de afstand tussen het bedrijf en de klanten nog groter wordt.quote:Op woensdag 21 mei 2014 22:29 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Mja, bij de bus weten we niet beter. Of je nu voor 15 euro een strippenkaart koopt en daar stempels op laat zetten of voor 15 euro saldo op een kaart zet en dat af laat boeken is qua betaalervaring nou niet echt een wezenlijk verschil.
[..]
Dat kan inderdaad nog een vervelend punt worden. Ik heb met busreizen al diverse van zulke situaties gehad waarin op het moment van in- en/of uitchecken een verkeerde halte werd bepaald waardoor ik opeens moest gaan betalen voor reizen die binnen mijn abonnement vielen. Tot nu toe heb ik nog geen enkele discussie hoeven voeren en elke keer mijn geld teruggekregen (al gingen er wel regelmatig weken overheen voor ik het kreeg teruggestort), maar het is natuurlijk maar de vraag of vervoersbedrijven net zo coöperatief zijn wanneer de klager geen abonnementhouder is.
Ik vind het nogal een gekunsteld en hypothetisch voorbeeld, dat me bovendien onjuist lijkt. Je checkt immers pas uit als je eindbestemming bereikt is, dus het kost je nog steeds alleen extra tijd en geen extra geld.quote:Op woensdag 21 mei 2014 23:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarnaast kan er wat fout gaan doordat het bedrijf prutst. Vroeger kon je dan de verantwoordelijkheid bij dat bedrijf leggen, nu mag jij als burger gaan betalen terwijl het bedrijf heeft geblunderd. Voorbeeld om het concreet te maken: je neemt een trein die wordt opgesplitst, het is de eerste keer dat je op dat traject reist, je weet niet dat de trein wordt opgesplitst, het wordt omgeroepen maar de speaker werkt niet. Vroeger was je alleen extra tijd kwijt geweest, nu mag je ook extra betalen voor het reizen in dat geval. Weer een extra feedbackmechanisme wat wegvalt waardoor weer de afstand tussen het bedrijf en de klanten nog groter wordt.
Dat mag jij denken maar ik heb juist dit voorbeeld genomen omdat ik het heb meegemaakt.quote:Op woensdag 21 mei 2014 23:50 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik vind het nogal een gekunsteld en hypothetisch voorbeeld, dat me bovendien onjuist lijkt.
Je hebt mijn voorbeeld niet goed gelezen, het ging om een splitsende trein, je kwam dus in C aan in plaats van in B en moest vervolgens alsnog van C naar B in plaats van van A naar B.quote:Je checkt immers pas uit als je eindbestemming bereikt is, dus het kost je nog steeds alleen extra tijd en geen extra geld.
Dan moet je niet uitchecken in C.quote:Op woensdag 21 mei 2014 23:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je hebt mijn voorbeeld niet goed gelezen, het ging om een splitsende trein, je kwam dus in C aan in plaats van in B en moest vervolgens alsnog van C naar B in plaats van van A naar B.
Exact en wanneer moet je uitchecken? Als je je eindbestemming bereikt of switcht van vervoerder, beide lijkt me niet aan de orde als je terug gaat van C naar het punt van splitsing en daar alsnog de trein naar B neemt.quote:Op woensdag 21 mei 2014 23:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat mag jij denken maar ik heb juist dit voorbeeld genomen omdat ik het heb meegemaakt.
[..]
Je hebt mijn voorbeeld niet goed gelezen, het ging om een splitsende trein, je kwam dus in C aan in plaats van in B en moest vervolgens alsnog van C naar B in plaats van van A naar B.
Of je koopt voor 17,50 een dagkaart...quote:Op donderdag 22 mei 2014 00:19 schreef Shreyas het volgende:
Het grootste nadeel is dat je dus niet meer tussendoor bij steden iets kan doen.
Stel je vertrekt 's ochtends van Groningen, gaat naar Zwolle, blijft daar tot na de lunch, dan ga je naar Utrecht, bezoek je jaarbeurs en ten slotte ga je naar Rotterdam om in de Ahoy 's avonds een optreden te bezoeken.
Met een treinkaartje koop je een enkele reis van Groningen naar Rotterdam en ben je 25,40 euro kwijt.
Met de OV chipkaart moet je dus:
Inchecken in Groningen en uitchecken in Zwolle, dat kost 17,20 euro
Vervolgens, weer inchecken in Zwolle en uitchecken op Utrecht, dat is dan 14,70 euro
Tenslotte check je in in Utrecht en uit in Rotterdam voor 9,90 euro
Totale kosten: 41,80 euro
Dus je bent ongeveer 40% meer kwijt. Slaat nergens op.
Verkrijgbaar tot en met 1 juni, tot die tijd is het papieren treinkaartje nog beschikbaarquote:Op donderdag 22 mei 2014 00:44 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Of je koopt voor 17,50 een dagkaart...
( http://nsdagkaart.hema-actie.nl/ )
Dit is inderdaad ook echt een eenmalige actie die alleen maar van nu tot en met 1 juni looptquote:Op donderdag 22 mei 2014 00:56 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Verkrijgbaar tot en met 1 juni, tot die tijd is het papieren treinkaartje nog beschikbaar
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |