Wat de reden is dat anoniem reizen flink extra duur wordt gemaakt. Wat hebben zij er echter aan om te weten waar, wanneer en hoe ik reis? Aan mij kunnen ze toch geen geld verdienen met die data, ik mijd alle reclame (nee/nee-sticker op de brievenbus, browsers flink dichtgetimmerd, nooit reclame via televisie en radio, ...), dus ik zou niet weten wat de NS met die data wil doen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:24 schreef APK het volgende:
Ze willen gewoon data: Wie reist wanneer en waar gaan ze naartoe?
Informatie is het nieuwe goud.
nouja het is hier natuurlijk heel simpel neergezet, maar het komt erop neer dat de ns gewoon een target heeft gekregen, het dividend moet nog hoger.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik doel met het gebrek aan cojones op het niet aandurven om via de directe en transparante weg de prijs te verhogen door die wet aan te passen en het in plaats daarvan op een stiekeme manier via de chip te doen. Ik vind het misselijkmakend dat de overheid, de maker van de wetten, zoekt naar loopholes in haar eigen wetten.
vanaf het moment dat het papierenkaartje word afgeschaft en er een wegwerpchipkaart komt, ik geloof in juli dit jaar.quote:Ho, bedoel jij met "nu" dat dit per direct is/wordt ingevoerd? Dat nieuwtje heb ik gemist.
dat doen ze al, dat zijn ambtenaren?quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je kan als overheid ook meer geld weghalen bij de rijke mensen, de arbeidswetgeving aanpassen zodat je de pensioengerechtigde leeftijd verder kan verhogen (ik doel op de obstakels voor werkgevers om oudere mensen in dienst te nemen) etc.
Nu ik erover nadenk, waarom neemt de overheid zelf niet goede oudere werknemers die minder begeerd zijn op de arbeidsmarkt in dienst?
Ze maken een profiel van je net als google en ah bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat de reden is dat anoniem reizen flink extra duur wordt gemaakt. Wat hebben zij er echter aan om te weten waar, wanneer en hoe ik reis? Aan mij kunnen ze toch geen geld verdienen met die data, ik mijd alle reclame (nee/nee-sticker op de brievenbus, browsers flink dichtgetimmerd, nooit reclame via televisie en radio, ...), dus ik zou niet weten wat de NS met die data wil doen.
Nu moet ik zeggen dat het voor mij sowieso een vaag iets is, heel die mode dat er ineens veel geld wordt betaald voor data. Ik ben niet naïef, ik begrijp dat dat in sommige gevallen opportuun is (als je mensen bestookt met reclame of aanbiedingen op maat wil doen) maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het de opvolger is dan de ICT-zeepbel.
Een hoop mensen timmeren het niet dicht en vullen overal hun telefoonnummer en emailadres in.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat de reden is dat anoniem reizen flink extra duur wordt gemaakt. Wat hebben zij er echter aan om te weten waar, wanneer en hoe ik reis? Aan mij kunnen ze toch geen geld verdienen met die data, ik mijd alle reclame (nee/nee-sticker op de brievenbus, browsers flink dichtgetimmerd, nooit reclame via televisie en radio, ...), dus ik zou niet weten wat de NS met die data wil doen.
Het verhogen gaat in ieder geval makkelijker als niemand meer werkelijk een bedrag hoeft af te rekenen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eh, wat?
Zijn wij zo'n bananenmonarchie geworden?
Begrijp me niet verkeerd, het zou me niet verbazen als jij gelijk hebt - het klinkt plausibel - maar het is toch idioot als iedereen nu aan die chip moet omdat ze dan de prijs meer mogen verhogen dan dat met papieren kaartjes het geval is. Iets met geest van de wet.
Je moet als overheid niet zelf een loopje nemen met je wetgeving, de geest van de wet respecteren in zo'n geval en snel invoeren dat dezelfde wet geldt voor de chipkaartjes.
Terzijde, de enige reden dat mensen de trein nemen is meestal omdat ze niet de auto kunnen betalen. Er is maar een beperkte ruimte voor prijsverhoging, ik verwacht dat de NS van een koude kermis thuiskomt als ze al te veel die prijs gaat verhogen. Zelf neem ik al lang niet meer de trein voor afstanden van minder dan 60 km. De voornaamste reden is dat ik het te duur vind geworden, dan fiets ik, bij voorkeur met een racefiets.
Ik wist niet dat ze dat tegenwoordig doen. Misschien moet ik dan toch maar eens een persoonlijke bonuskaart nemen. Ik zal me er niet door laten beïnvloeden maar als ik dan wel 'korting' krijg op datgene wat ik toch moet kopen dan moet ik wel.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:37 schreef icloud het volgende:
Bij ah krijg je nu persoonlijke aanbieding, alleen voor jouw met jouw persoonlijke bonuskaart op basis van jouw profiel, de eerste prognose laat zien dat veel mensen zich laten verleiden tot zo persoonlijke aanbieding
Dat daarentegen gaat mij tig stappen te ver, los van het feit dat ik mezelf niet vergiftig met dit soort 'voedsel'.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:39 schreef APK het volgende:
[..]
Een hoop mensen timmeren het niet dicht en vullen overal hun telefoonnummer en emailadres in.
Binnenkort reis je naar Rotterdam en krijg je tijdens de reis een sms dat de Burger King twee Whoppers voor de prijs van een verkoopt op het betreffende station.
Burger King blij met de omzet, NS krijgt een paar extra centen.
Bovendien hebben ze binnenkort ook gewoon sneller data over vrijwel alle passagiersbewegingen op hun netwerk.
Je krijgt korting op producten die vaak koopt op dezelfde dag.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik wist niet dat ze dat tegenwoordig doen. Misschien moet ik dan toch maar eens een persoonlijke bonuskaart nemen. Ik zal me er niet door laten beïnvloeden maar als ik dan wel 'korting' krijg op datgene wat ik toch moet kopen dan moet ik wel.
Moet je dan een emailadres achterlaten om op de hoogte gesteld te worden van die aanbieding?quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:05 schreef icloud het volgende:
[..]
Je krijgt korting op producten die vaak koopt op dezelfde dag.
Koop jij bijvoorbeeld elke woensdag brood, dan word dat een bonus aanbieding
Jaquote:Op woensdag 21 mei 2014 20:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Moet je dan een emailadres achterlaten om op de hoogte gesteld te worden van die aanbieding?
Ik ga dat dan toch maar eens doen.
Als je al geen gebruik maakt van de gratis wifi in de trein....quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:39 schreef APK het volgende:
[..]
Een hoop mensen timmeren het niet dicht en vullen overal hun telefoonnummer en emailadres in.
Binnenkort reis je naar Rotterdam en krijg je tijdens de reis een sms dat de Burger King twee Whoppers voor de prijs van een verkoopt op het betreffende station.
Burger King blij met de omzet, NS krijgt een paar extra centen.
Bovendien hebben ze binnenkort ook gewoon sneller data over vrijwel alle passagiersbewegingen op hun netwerk.
Over dat dividend gesproken, is het niet van de zotten dat het bedrijf nu veel meer inkomsten 'moet' hebben dan uitgaves omdat het ondernemer moet spelen in andere landen? Ze betalen investeringen in die andere landen van ons geld maar van de inkomsten gaan wij nooit wat merken. De schoen wringt daar, nietwaar? Anderzijds gaat het geld gelukkig naar de staat toe en zou die staat anders op een andere manier extra geld van ons pakken.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:33 schreef icloud het volgende:
[..]
nouja het is hier natuurlijk heel simpel neergezet, maar het komt erop neer dat de ns gewoon een target heeft gekregen, het dividend moet nog hoger.
Ik betaal liever minder voor de reis! Het is wel handig voor communicatie maar verder heb je niets aan die WiFi, je kan net zo goed een boek lezen (op je computer desnoods), een spelletjes spelen, een filmpje bekijken of zoiets.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je al geen gebruik maakt van de gratis wifi in de trein....
Dat is niet waar, abellio is een zeer lucratief bedrijf, ik zou het eerder andersom stellen, zij dragen flink bij aan de lasten en zij nemen een behoorlijk deel van het dividend op zich.(ns reizigers natuurlijk het meeste)quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Over dat dividend gesproken, is het niet van de zotten dat het bedrijf nu veel meer inkomsten 'moet' hebben dan uitgaves omdat het ondernemer moet spelen in andere landen? Ze betalen investeringen in die andere landen van ons geld maar van de inkomsten gaan wij nooit wat merken. De schoen wringt daar, nietwaar? Anderzijds gaat het geld gelukkig naar de staat toe en zou die staat anders op een andere manier extra geld van ons pakken.
ja? niet gezien op fok dat IEDEREEN dezelfde 'persoonlijke aanbieding' kreeg?quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:37 schreef icloud het volgende:
[..]
Ze maken een profiel van je net als google en ah bijvoorbeeld.
Bij ah krijg je nu persoonlijke aanbieding, alleen voor jouw met jouw persoonlijke bonuskaart op basis van jouw profiel, de eerste prognose laat zien dat veel mensen zich laten verleiden tot zo persoonlijke aanbieding
Wtf,.. ik had vermoed dat er dergelijk scenario zou plaats vinden maar zo erg? Welja, lang leve digitaalquote:Op woensdag 21 mei 2014 20:12 schreef Leandra het volgende:
Maar misschien kunnen we over 4 jaar nog eens kijken.
Toen 1 juli 2010 de postzegels met cijfer 1 en 2 geïntroduceerd werden, kostte een postzegel voor een brief tot 20 gram 44 cent (dat werd de zegel met de 1)
Inmiddels kost postzegel 1 maar 64 cent, een stijging van 20 cent (45%) in 4 jaar tijd.
Een 2de klas retourtje Amersfoort - Groningen kost nu ¤ 45,=
Wat zou de prijs in mei 2018 zijn?
Vroeger werden er veel poststukken verzonden en hadden we 1 bedrijf dat die poststukken bezorgde.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:12 schreef Leandra het volgende:
Maar misschien kunnen we over 4 jaar nog eens kijken.
Toen 1 juli 2010 de postzegels met cijfer 1 en 2 geïntroduceerd werden, kostte een postzegel voor een brief tot 20 gram 44 cent (dat werd de zegel met de 1)
Inmiddels kost postzegel 1 maar 64 cent, een stijging van 20 cent (45%) in 4 jaar tijd.
Een 2de klas retourtje Amersfoort - Groningen kost nu ¤ 45,=
Wat zou de prijs in mei 2018 zijn?
De post die je als burger (en klein bedrijf) in de brievenbus gooit wordt nog steeds door 1 bedrijf verwerkt, en dat bedrijf heeft al zoveel personeel "laten gaan" dat dat niet de primaire reden kan zijn voor een prijsstijging van 45% en helemaal niet als je kijkt wat het huidige personeel verdient.quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:02 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Vroeger werden er veel poststukken verzonden en hadden we 1 bedrijf dat die poststukken bezorgde.
Nu is het aantal poststukken gigantisch afgenomen en is het aantal bezorgende bedrijven omgekeerd evenredig gestegen.
Dat dat leidt tot een forse kostenstijging lijkt me tamelijk evident.
ik detecteer hier wat vage logicaquote:Op woensdag 21 mei 2014 21:02 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Vroeger werden er veel poststukken verzonden en hadden we 1 bedrijf dat die poststukken bezorgde.
Nu is het aantal poststukken gigantisch afgenomen en is het aantal bezorgende bedrijven omgekeerd evenredig gestegen.
Dat dat leidt tot een forse kostenstijging lijkt me tamelijk evident.
De post die je als burger in de brievenbus gooit vormt (volgens Wikipedia) nog geen 10 procent van de te verzenden post. Als je vervolgens enerzijds een gigantische afname in de privépost hebt doordat steeds minder mensen brieven en kaarten versturen en anderzijds de zakelijke post eveneens zal afnemen door een combinatie van minder papieren post en meer concurrerende postbezorgers, lijkt het me niet bepaald onlogisch dat de kosten per poststuk fors toenemen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
De post die je als burger (en klein bedrijf) in de brievenbus gooit wordt nog steeds door 1 bedrijf verwerkt, en dat bedrijf heeft al zoveel personeel "laten gaan" dat dat niet de primaire reden kan zijn voor een prijsstijging van 45% en helemaal niet als je kijkt wat het huidige personeel verdient.
Dat is ook de bedoeling van de ovc.quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:57 schreef Cockwhale het volgende:
Het mooiste is dat het overzicht van de uitgaven steeds verder verwijderd wordt van de uitgever en je constant gedwongen wordt alle elektronische uitgaven te controleren via digitale methoden. Het zou me niets verbazen als dit leidt tot het doen van uitgaven op onverantwoordelijke wijze. (zoals bij credit cards ook het geval is)
Twee belangrijke verschillen:quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:57 schreef Cockwhale het volgende:
Het mooiste is dat (het overzicht van) de uitgaven steeds verder verwijderd worden van de uitgever en je constant gedwongen wordt alle elektronische uitgaven te controleren via digitale media. Het zou me niets verbazen als dit leidt tot een toename van onverantwoordelijke uitgaven. (zoals bij credit cards ook het geval is)
Kredietreizen is dan misschien niet mogelijk, maar de gevoelsmatige afstand tussen bezit en uitgave wordt denk ik aardig vergroot. Dat is overigens een proces dat natuurlijk al langer gaande is en niet alleen met de ov-kaart. Nummertjes op een digitaal schermpje wekken toch een ander gevoel op dan het in handen hebben van fysiek geld.quote:Op woensdag 21 mei 2014 22:07 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Twee belangrijke verschillen:
1. Afgezien van de mensen met een (traject)abonnement is het niet mogelijk om op krediet te reizen. Als je geen gebruik maakt van automatisch opwaarderen, zijn je uitgaven dus automatisch begrensd tot het saldo dat je op de kaart hebt gezet.
2. Controleren van de uitgaven kan direct op het moment van uitgeven (kosten van de reis plus het resterende saldo verschijnen in beeld op de incheckzuil) en het opvragen van een overzicht van de uitgaven kan tevens bij alle kaart- en opwaardeerautomaten.
Mja, bij de bus weten we niet beter. Of je nu voor 15 euro een strippenkaart koopt en daar stempels op laat zetten of voor 15 euro saldo op een kaart zet en dat af laat boeken is qua betaalervaring nou niet echt een wezenlijk verschil.quote:Op woensdag 21 mei 2014 22:15 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Kredietreizen is dan misschien niet mogelijk, maar de gevoelsmatige afstand tussen bezit en uitgave wordt denk ik aardig vergroot. Dat is overigens een proces dat natuurlijk al langer gaande is en niet alleen met de ov-kaart. Nummertjes op een digitaal schermpje wekken toch een ander gevoel op dan het in handen hebben van fysiek geld.
Dat kan inderdaad nog een vervelend punt worden. Ik heb met busreizen al diverse van zulke situaties gehad waarin op het moment van in- en/of uitchecken een verkeerde halte werd bepaald waardoor ik opeens moest gaan betalen voor reizen die binnen mijn abonnement vielen. Tot nu toe heb ik nog geen enkele discussie hoeven voeren en elke keer mijn geld teruggekregen (al gingen er wel regelmatig weken overheen voor ik het kreeg teruggestort), maar het is natuurlijk maar de vraag of vervoersbedrijven net zo coöperatief zijn wanneer de klager geen abonnementhouder is.quote:Op woensdag 21 mei 2014 22:15 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Het effect van de ov-kaart wil ik echter ook in deze niet bagatelliseren, aangezien het uit en inchecken een snel en gemakkelijk systeem is dat deze afstand naar mijn mening vergroot. Daarnaast denk ik dat we nogal haastig concluderen dat het systeem betrouwbaar is. Ik denk dat de reiziger aanzienlijk meer verantwoordelijk over zich heen gegooid krijgt (terwijl de reiziger een gebrekkig overzicht van het systeem heeft), een verantwoordelijkheid die bij de treinmaatschappij en systeembeheerders hoort te liggen. Hoe ga je aantonen dat het systeem een fout maakt en niet jijzelf? Computersystemen liegen immers toch nooit? Ik voorspel vele welles nietes discussies tussen reizigers en de NS over fouten in het systeem, waarbij klanten in geen mogelijkheid hun gelijk kunnen krijgen of aantonen.
Nee? Die ¤ 15 op een strippenkaart kan ik met 6 man gebruiken, dat saldo op die OV-kaart niet.quote:Op woensdag 21 mei 2014 22:29 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Mja, bij de bus weten we niet beter. Of je nu voor 15 euro een strippenkaart koopt en daar stempels op laat zetten of voor 15 euro saldo op een kaart zet en dat af laat boeken is qua betaalervaring nou niet echt een wezenlijk verschil.
Met betaalervaring doelde ik uitsluitend op het argument dat Cockwhale aandroeg.quote:Op woensdag 21 mei 2014 22:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee? Die ¤ 15 op een strippenkaart kan ik met 6 man gebruiken, dat saldo op die OV-kaart niet.
Daarnaast kan er wat fout gaan doordat het bedrijf prutst. Vroeger kon je dan de verantwoordelijkheid bij dat bedrijf leggen, nu mag jij als burger gaan betalen terwijl het bedrijf heeft geblunderd. Voorbeeld om het concreet te maken: je neemt een trein die wordt opgesplitst, het is de eerste keer dat je op dat traject reist, je weet niet dat de trein wordt opgesplitst, het wordt omgeroepen maar de speaker werkt niet. Vroeger was je alleen extra tijd kwijt geweest, nu mag je ook extra betalen voor het reizen in dat geval. Weer een extra feedbackmechanisme wat wegvalt waardoor weer de afstand tussen het bedrijf en de klanten nog groter wordt.quote:Op woensdag 21 mei 2014 22:29 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Mja, bij de bus weten we niet beter. Of je nu voor 15 euro een strippenkaart koopt en daar stempels op laat zetten of voor 15 euro saldo op een kaart zet en dat af laat boeken is qua betaalervaring nou niet echt een wezenlijk verschil.
[..]
Dat kan inderdaad nog een vervelend punt worden. Ik heb met busreizen al diverse van zulke situaties gehad waarin op het moment van in- en/of uitchecken een verkeerde halte werd bepaald waardoor ik opeens moest gaan betalen voor reizen die binnen mijn abonnement vielen. Tot nu toe heb ik nog geen enkele discussie hoeven voeren en elke keer mijn geld teruggekregen (al gingen er wel regelmatig weken overheen voor ik het kreeg teruggestort), maar het is natuurlijk maar de vraag of vervoersbedrijven net zo coöperatief zijn wanneer de klager geen abonnementhouder is.
Ik vind het nogal een gekunsteld en hypothetisch voorbeeld, dat me bovendien onjuist lijkt. Je checkt immers pas uit als je eindbestemming bereikt is, dus het kost je nog steeds alleen extra tijd en geen extra geld.quote:Op woensdag 21 mei 2014 23:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarnaast kan er wat fout gaan doordat het bedrijf prutst. Vroeger kon je dan de verantwoordelijkheid bij dat bedrijf leggen, nu mag jij als burger gaan betalen terwijl het bedrijf heeft geblunderd. Voorbeeld om het concreet te maken: je neemt een trein die wordt opgesplitst, het is de eerste keer dat je op dat traject reist, je weet niet dat de trein wordt opgesplitst, het wordt omgeroepen maar de speaker werkt niet. Vroeger was je alleen extra tijd kwijt geweest, nu mag je ook extra betalen voor het reizen in dat geval. Weer een extra feedbackmechanisme wat wegvalt waardoor weer de afstand tussen het bedrijf en de klanten nog groter wordt.
Dat mag jij denken maar ik heb juist dit voorbeeld genomen omdat ik het heb meegemaakt.quote:Op woensdag 21 mei 2014 23:50 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik vind het nogal een gekunsteld en hypothetisch voorbeeld, dat me bovendien onjuist lijkt.
Je hebt mijn voorbeeld niet goed gelezen, het ging om een splitsende trein, je kwam dus in C aan in plaats van in B en moest vervolgens alsnog van C naar B in plaats van van A naar B.quote:Je checkt immers pas uit als je eindbestemming bereikt is, dus het kost je nog steeds alleen extra tijd en geen extra geld.
Dan moet je niet uitchecken in C.quote:Op woensdag 21 mei 2014 23:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je hebt mijn voorbeeld niet goed gelezen, het ging om een splitsende trein, je kwam dus in C aan in plaats van in B en moest vervolgens alsnog van C naar B in plaats van van A naar B.
Exact en wanneer moet je uitchecken? Als je je eindbestemming bereikt of switcht van vervoerder, beide lijkt me niet aan de orde als je terug gaat van C naar het punt van splitsing en daar alsnog de trein naar B neemt.quote:Op woensdag 21 mei 2014 23:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat mag jij denken maar ik heb juist dit voorbeeld genomen omdat ik het heb meegemaakt.
[..]
Je hebt mijn voorbeeld niet goed gelezen, het ging om een splitsende trein, je kwam dus in C aan in plaats van in B en moest vervolgens alsnog van C naar B in plaats van van A naar B.
Of je koopt voor 17,50 een dagkaart...quote:Op donderdag 22 mei 2014 00:19 schreef Shreyas het volgende:
Het grootste nadeel is dat je dus niet meer tussendoor bij steden iets kan doen.
Stel je vertrekt 's ochtends van Groningen, gaat naar Zwolle, blijft daar tot na de lunch, dan ga je naar Utrecht, bezoek je jaarbeurs en ten slotte ga je naar Rotterdam om in de Ahoy 's avonds een optreden te bezoeken.
Met een treinkaartje koop je een enkele reis van Groningen naar Rotterdam en ben je 25,40 euro kwijt.
Met de OV chipkaart moet je dus:
Inchecken in Groningen en uitchecken in Zwolle, dat kost 17,20 euro
Vervolgens, weer inchecken in Zwolle en uitchecken op Utrecht, dat is dan 14,70 euro
Tenslotte check je in in Utrecht en uit in Rotterdam voor 9,90 euro
Totale kosten: 41,80 euro
Dus je bent ongeveer 40% meer kwijt. Slaat nergens op.
Verkrijgbaar tot en met 1 juni, tot die tijd is het papieren treinkaartje nog beschikbaarquote:Op donderdag 22 mei 2014 00:44 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Of je koopt voor 17,50 een dagkaart...
( http://nsdagkaart.hema-actie.nl/ )
Dit is inderdaad ook echt een eenmalige actie die alleen maar van nu tot en met 1 juni looptquote:Op donderdag 22 mei 2014 00:56 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Verkrijgbaar tot en met 1 juni, tot die tijd is het papieren treinkaartje nog beschikbaar
35 euro boete per keerquote:Op donderdag 22 mei 2014 01:05 schreef Tism het volgende:
Ik ga gewoon die 3 a 4 keer per jaar dat ik in zo'n stink trein zit lekker zwart reizen...fuck yeah!..![]()
Kut NS..
Dat hoeft toch helemaal niet als je automatisch incasseren aan hebt staan?quote:Op woensdag 21 mei 2014 17:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het verschil is dat Ome Jan nu realtime kan volgen waar jij reist en dat jij altijd meer geld kwijt bent dan dat je 'verschuldigd' bent aan het vervoersbedrijf, je moet immers continue 10 Euro of zoiets op je kaart hebben staan, per miljoen reizigers levert dat al 100 000 000 Euro op waarover ze rente vangen terwijl jij die 10 Euro tekort komt en hier geen rente over kan vangen, dit terwijl het jouw geld is. Als je 1 keer per jaar met de trein reist is het veel praktischer om een papieren kaartje te gebruiken. Zelf reis ik zo min mogelijk met de trein of met ander gemotoriseerd vervoer. Als het even kan, wat bij bijv. 50 km. ook nog het geval is als het niet regent en er geen sneeuw ligt, dan reis ik met de fiets.
Waarom zou dat extra kosten? Je betaald immers per kilometer tussen je in en uitcheck locatie. Zo kun je trouwens ook vrij goedkoop reizen, als je bereid bent om in en uit de trein te springen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 23:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarnaast kan er wat fout gaan doordat het bedrijf prutst. Vroeger kon je dan de verantwoordelijkheid bij dat bedrijf leggen, nu mag jij als burger gaan betalen terwijl het bedrijf heeft geblunderd. Voorbeeld om het concreet te maken: je neemt een trein die wordt opgesplitst, het is de eerste keer dat je op dat traject reist, je weet niet dat de trein wordt opgesplitst, het wordt omgeroepen maar de speaker werkt niet. Vroeger was je alleen extra tijd kwijt geweest, nu mag je ook extra betalen voor het reizen in dat geval. Weer een extra feedbackmechanisme wat wegvalt waardoor weer de afstand tussen het bedrijf en de klanten nog groter wordt.
Nee hoor, je mag gewoon ingecheckt blijven, en dan betaal je exact hetzelfde.quote:Op donderdag 22 mei 2014 00:19 schreef Shreyas het volgende:
Het grootste nadeel is dat je dus niet meer tussendoor bij steden iets kan doen.
Stel je vertrekt 's ochtends van Groningen, gaat naar Zwolle, blijft daar tot na de lunch, dan ga je naar Utrecht, bezoek je jaarbeurs en ten slotte ga je naar Rotterdam om in de Ahoy 's avonds een optreden te bezoeken.
Met een treinkaartje koop je een enkele reis van Groningen naar Rotterdam en ben je 25,40 euro kwijt.
Met de OV chipkaart moet je dus:
Inchecken in Groningen en uitchecken in Zwolle, dat kost 17,20 euro
Vervolgens, weer inchecken in Zwolle en uitchecken op Utrecht, dat is dan 14,70 euro
Tenslotte check je in in Utrecht en uit in Rotterdam voor 9,90 euro
Totale kosten: 41,80 euro
Dus je bent ongeveer 40% meer kwijt. Slaat nergens op.
Geldigheidsduur?quote:Op donderdag 22 mei 2014 00:44 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Of je koopt voor 17,50 een dagkaart...
( http://nsdagkaart.hema-actie.nl/ )
En je nog meer laten uitbuiten? Nogal een dilemma.quote:Op donderdag 22 mei 2014 01:35 schreef tofastTG het volgende:
en ome Jan hoeft niets te zien, je kunt immers ook een anonieme kaart gebruiken, echter moet daar dan wel voldoende tegoed op aanwezig zijn.
Bovenop een al belachelijk hoog bedrag. Ben ik blij dat ik een fiets heb waarmee ik uiterst comfortabel 30+ km/u kan rijden zonder echt te zweten.quote:Volgens mij kun je nu nog steeds een wegwerp kaart gebruiken, kost alleen een euro extra.
Als dat klopt dan is dit voorbeeld inderdaad niet van toepassing voor de chipkaart.quote:Op donderdag 22 mei 2014 00:07 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Exact en wanneer moet je uitchecken? Als je je eindbestemming bereikt of switcht van vervoerder, beide lijkt me niet aan de orde als je terug gaat van C naar het punt van splitsing en daar alsnog de trein naar B neemt.
Het handige van een link is dat je erop kunt klikken zodat je aanvullende informatie krijgt. Dan zul je zien dat je hem kunt kopen tot 1 juni en kunt uitgeven tot en met 31 augustus.quote:
Nee hoor, absoluut niet. Je moet 6 uur na je eerste incheck zijn uitgecheckt, daarna is het niet meer geldig dus moet je opnieuw ergens inchecken. Tevens ben je dan ook je 20 euro incheckgeld kwijt.quote:Op donderdag 22 mei 2014 01:39 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Nee hoor, je mag gewoon ingecheckt blijven, en dan betaal je exact hetzelfde.
quote:Op woensdag 21 mei 2014 11:40 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Oh, dat. Tegenwoordig kun je gewoon met je telefoon betalen volgens mij.
Maar niet met je vaste telefoonlijn, denk ik.quote:
vast ook wel gewoon via een pc met internetquote:Op donderdag 22 mei 2014 03:30 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Maar niet met je vaste telefoonlijn, denk ik.
Wij hebben thuis alleen een vaste telefoonlijn, geen mobiele telefoons. Niemand van ons heeft er een. Dus ik heb hier niets aan.
Natuurlijk. Het liefst zo stiekem mogelijk alle prijzen verhogen. En geen overzicht geven, want overzicht geven zwengelt de discussie aan die men niet wil hebben bij TLS, NS en alle anderen. Dat is een van de punten waarom het te doen was. Samen met het grote bigbrother gehalte achter de kaart.quote:Op donderdag 22 mei 2014 08:39 schreef Cockwhale het volgende:
Het overzicht op prijsverhogingen neemt natuurlijk ook flink af.
Teveel commerciëel gespam waar ik liever niet mezelf aan blootstel, Ik leid al vele jaren tevreden een reclameloos leven, vandaar dat ik het even vraag.quote:Op donderdag 22 mei 2014 02:03 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Het handige van een link is dat je erop kunt klikken zodat je aanvullende informatie krijgt. Dan zul je zien dat je hem kunt kopen tot 1 juni en kunt uitgeven tot en met 31 augustus.
Als je vervolgens op de tweede link klikt die ik in een eerdere reactie gaf zie je dat het niet bepaald om een eenmalige actie gaat maar dat het afgelopen jaar elke maand een soortgelijke actie heeft plaatsgevonden.
Elk systeem dat door het bedrijf de Nederlandse Spoorwegen wordt ontworpen is louter gebaseerd op winstbejag. Jaarlijks blijkt dat enkel de reiziger daar de dupe van is. De enige oplossing die aangedragen kan worden is van de NS een stichting maken. Het is de vraag waarom dat niet allang is gebeurd eigenlijk.quote:Op donderdag 22 mei 2014 09:57 schreef Red_85 het volgende:
Mooi systeem in de theorie, maar een stel hebberige, naaiende idioten hebben het uitgevoerd met een totaal verkeerde insteek. Een 40 edities lang topic in GC en talloze spinoffs in POL en NWS alleen al hier, zijn daar de getuige van.
Zie persoonlijk ook niet echt de grote voordelen van de chipkaart. Vroeger was je niet standaard ¤20,- extra 'kwijt' en was een retourtje altijd goedkoper dan twee enkeltjes (en vaak heb je een retourtje nodig), dat 'kan' nu ook niet meer. En de enkele reizen zijn volgens mij echt niet (veel) goedkoper geworden.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:12 schreef Leandra het volgende:
Maar misschien kunnen we over 4 jaar nog eens kijken.
Toen 1 juli 2010 de postzegels met cijfer 1 en 2 geïntroduceerd werden, kostte een postzegel voor een brief tot 20 gram 44 cent (dat werd de zegel met de 1)
Inmiddels kost postzegel 1 maar 64 cent, een stijging van 20 cent (45%) in 4 jaar tijd.
Een 2de klas retourtje Amersfoort - Groningen kost nu ¤ 45,=
Wat zou de prijs in mei 2018 zijn?
Marktwerkingadepten die de koers uitzetten in het kabinet.quote:Op donderdag 22 mei 2014 15:55 schreef Shreyas het volgende:
Het is de vraag waarom dat niet allang is gebeurd eigenlijk.
Niet veel hoger denk ik. Je vergelijkt appels met peren. De enorme prijsstijging van de post kwam vooral doordat er fors minder brieven worden verstuurd, bijna alles gaat met e-mail. Ook de 60-plusser van vandaag de dag gebruiken veelvuldig e-mail. Daardoor waren de inkomsten relatief veel lager dan de kosten en moest de prijs van de postzegel dus wel omhoog. Tevens zijn er ook aardig wat mensen ontslagen in de postbranche.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:12 schreef Leandra het volgende:
Maar misschien kunnen we over 4 jaar nog eens kijken.
Toen 1 juli 2010 de postzegels met cijfer 1 en 2 geïntroduceerd werden, kostte een postzegel voor een brief tot 20 gram 44 cent (dat werd de zegel met de 1)
Inmiddels kost postzegel 1 maar 64 cent, een stijging van 20 cent (45%) in 4 jaar tijd.
Een 2de klas retourtje Amersfoort - Groningen kost nu ¤ 45,=
Wat zou de prijs in mei 2018 zijn?
De enkeltjes zijn wel degelijk significant in prijs gedaald toen de retourtickets "niet meer mogelijk waren". Om het prijsverloop van de afgelopen 4 jaar te bepalen kun je dus beter de prijs van een retourticket vergelijken.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:32 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Zie persoonlijk ook niet echt de grote voordelen van de chipkaart. Vroeger was je niet standaard ¤20,- extra 'kwijt' en was een retourtje altijd goedkoper dan twee enkeltjes (en vaak heb je een retourtje nodig), dat 'kan' nu ook niet meer. En de enkele reizen zijn volgens mij echt niet (veel) goedkoper geworden.
Maar toch moet ik zeggen dat de prijsverhoging van de afgelopen vier jaar me meevalt: heb toevallig een enkeltje Oss-Sittard van 4 jaar geleden gevonden en dat kostte toen ¤ 18,70 en nu ¤ 19,40.
Dus dat is imho geen exorbitante prijsverhoging, ik weet niet of dat de komende vier jaar anders zal zijn.
Nee. Dat kun je niet. Kaartje is een kaartje en het is totaal tegen de afspraken in dat de smoes 'omdat chipkaart' voor een hogere prijs zorgt.quote:Op donderdag 22 mei 2014 21:42 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
De enkeltjes zijn wel degelijk significant in prijs gedaald toen de retourtickets "niet meer mogelijk waren". Om het prijsverloop van de afgelopen 4 jaar te bepalen kun je dus beter de prijs van een retourticket vergelijken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |