abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140214890
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 19:24 schreef APK het volgende:
Ze willen gewoon data: Wie reist wanneer en waar gaan ze naartoe?
Informatie is het nieuwe goud.
Wat de reden is dat anoniem reizen flink extra duur wordt gemaakt. Wat hebben zij er echter aan om te weten waar, wanneer en hoe ik reis? Aan mij kunnen ze toch geen geld verdienen met die data, ik mijd alle reclame (nee/nee-sticker op de brievenbus, browsers flink dichtgetimmerd, nooit reclame via televisie en radio, ...), dus ik zou niet weten wat de NS met die data wil doen.
Nu moet ik zeggen dat het voor mij sowieso een vaag iets is, heel die mode dat er ineens veel geld wordt betaald voor data. Ik ben niet naïef, ik begrijp dat dat in sommige gevallen opportuun is (als je mensen bestookt met reclame of aanbiedingen op maat wil doen) maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het de opvolger is dan de ICT-zeepbel.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140214995
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 19:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik doel met het gebrek aan cojones op het niet aandurven om via de directe en transparante weg de prijs te verhogen door die wet aan te passen en het in plaats daarvan op een stiekeme manier via de chip te doen. Ik vind het misselijkmakend dat de overheid, de maker van de wetten, zoekt naar loopholes in haar eigen wetten.

nouja het is hier natuurlijk heel simpel neergezet, maar het komt erop neer dat de ns gewoon een target heeft gekregen, het dividend moet nog hoger.

En natuurlijk is de ovchipkaart daar niet voor ingevoerd, daar waren andere redenen voor, maar ns kan de invoering nu wel goed gebruiken.

De reden dat den haag het niet zelf doet is dat zij al genoeg hun vingers hebben gebrand aan oa de bezuinigingen, en je moet er niet aan gaan denken dat sp groenlinks of pvv populistisch gaan steigeren in de eerste kamer, door deze truc ontwijkt dijselbloem de democratie.

Daarnaast als er een wetswijziging komt dan duikt de media erop en gaan mensen actief er over nadenken, op deze manier krijgen de abbohouders een brief, die ze waarschijnlijk half lezen en word het daarna automatisch afgeboekt, en bij mensen zonder abo beseffen het al helemaal niet want die checken gewoon in en bekijken de rekening meestal niet.

quote:
Ho, bedoel jij met "nu" dat dit per direct is/wordt ingevoerd? Dat nieuwtje heb ik gemist.
vanaf het moment dat het papierenkaartje word afgeschaft en er een wegwerpchipkaart komt, ik geloof in juli dit jaar.
  woensdag 21 mei 2014 @ 19:37:43 #64
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_140215231
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 19:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je kan als overheid ook meer geld weghalen bij de rijke mensen, de arbeidswetgeving aanpassen zodat je de pensioengerechtigde leeftijd verder kan verhogen (ik doel op de obstakels voor werkgevers om oudere mensen in dienst te nemen) etc.
Nu ik erover nadenk, waarom neemt de overheid zelf niet goede oudere werknemers die minder begeerd zijn op de arbeidsmarkt in dienst?
dat doen ze al, dat zijn ambtenaren?
pi_140215235
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 19:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat de reden is dat anoniem reizen flink extra duur wordt gemaakt. Wat hebben zij er echter aan om te weten waar, wanneer en hoe ik reis? Aan mij kunnen ze toch geen geld verdienen met die data, ik mijd alle reclame (nee/nee-sticker op de brievenbus, browsers flink dichtgetimmerd, nooit reclame via televisie en radio, ...), dus ik zou niet weten wat de NS met die data wil doen.
Nu moet ik zeggen dat het voor mij sowieso een vaag iets is, heel die mode dat er ineens veel geld wordt betaald voor data. Ik ben niet naïef, ik begrijp dat dat in sommige gevallen opportuun is (als je mensen bestookt met reclame of aanbiedingen op maat wil doen) maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het de opvolger is dan de ICT-zeepbel.
Ze maken een profiel van je net als google en ah bijvoorbeeld.

Bij ah krijg je nu persoonlijke aanbieding, alleen voor jouw met jouw persoonlijke bonuskaart op basis van jouw profiel, de eerste prognose laat zien dat veel mensen zich laten verleiden tot zo persoonlijke aanbieding
  woensdag 21 mei 2014 @ 19:39:47 #66
6941 APK
Factual, I think.
pi_140215320
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 19:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Wat de reden is dat anoniem reizen flink extra duur wordt gemaakt. Wat hebben zij er echter aan om te weten waar, wanneer en hoe ik reis? Aan mij kunnen ze toch geen geld verdienen met die data, ik mijd alle reclame (nee/nee-sticker op de brievenbus, browsers flink dichtgetimmerd, nooit reclame via televisie en radio, ...), dus ik zou niet weten wat de NS met die data wil doen.
Een hoop mensen timmeren het niet dicht en vullen overal hun telefoonnummer en emailadres in.
Binnenkort reis je naar Rotterdam en krijg je tijdens de reis een sms dat de Burger King twee Whoppers voor de prijs van een verkoopt op het betreffende station.
Burger King blij met de omzet, NS krijgt een paar extra centen.

Bovendien hebben ze binnenkort ook gewoon sneller data over vrijwel alle passagiersbewegingen op hun netwerk.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  woensdag 21 mei 2014 @ 19:57:13 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_140216237
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Eh, wat?
Zijn wij zo'n bananenmonarchie geworden?
Begrijp me niet verkeerd, het zou me niet verbazen als jij gelijk hebt - het klinkt plausibel - maar het is toch idioot als iedereen nu aan die chip moet omdat ze dan de prijs meer mogen verhogen dan dat met papieren kaartjes het geval is. Iets met geest van de wet. ;)
Je moet als overheid niet zelf een loopje nemen met je wetgeving, de geest van de wet respecteren in zo'n geval en snel invoeren dat dezelfde wet geldt voor de chipkaartjes.

Terzijde, de enige reden dat mensen de trein nemen is meestal omdat ze niet de auto kunnen betalen. Er is maar een beperkte ruimte voor prijsverhoging, ik verwacht dat de NS van een koude kermis thuiskomt als ze al te veel die prijs gaat verhogen. Zelf neem ik al lang niet meer de trein voor afstanden van minder dan 60 km. De voornaamste reden is dat ik het te duur vind geworden, dan fiets ik, bij voorkeur met een racefiets.
Het verhogen gaat in ieder geval makkelijker als niemand meer werkelijk een bedrag hoeft af te rekenen.
En het verbaast mij niets als de kosten van een treinreis in een paar jaar net zo veel en net zo snel in prijs stijgt als de kosten van een postzegel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_140216548
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 19:37 schreef icloud het volgende:
Bij ah krijg je nu persoonlijke aanbieding, alleen voor jouw met jouw persoonlijke bonuskaart op basis van jouw profiel, de eerste prognose laat zien dat veel mensen zich laten verleiden tot zo persoonlijke aanbieding
Ik wist niet dat ze dat tegenwoordig doen. Misschien moet ik dan toch maar eens een persoonlijke bonuskaart nemen. Ik zal me er niet door laten beïnvloeden maar als ik dan wel 'korting' krijg op datgene wat ik toch moet kopen dan moet ik wel.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 19:39 schreef APK het volgende:

[..]

Een hoop mensen timmeren het niet dicht en vullen overal hun telefoonnummer en emailadres in.
Binnenkort reis je naar Rotterdam en krijg je tijdens de reis een sms dat de Burger King twee Whoppers voor de prijs van een verkoopt op het betreffende station.
Burger King blij met de omzet, NS krijgt een paar extra centen.

Bovendien hebben ze binnenkort ook gewoon sneller data over vrijwel alle passagiersbewegingen op hun netwerk.
Dat daarentegen gaat mij tig stappen te ver, los van het feit dat ik mezelf niet vergiftig met dit soort 'voedsel'. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140216598
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 20:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik wist niet dat ze dat tegenwoordig doen. Misschien moet ik dan toch maar eens een persoonlijke bonuskaart nemen. Ik zal me er niet door laten beïnvloeden maar als ik dan wel 'korting' krijg op datgene wat ik toch moet kopen dan moet ik wel.
Je krijgt korting op producten die vaak koopt op dezelfde dag.

Koop jij bijvoorbeeld elke woensdag brood, dan word dat een bonus aanbieding
pi_140216807
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 20:05 schreef icloud het volgende:

[..]

Je krijgt korting op producten die vaak koopt op dezelfde dag.

Koop jij bijvoorbeeld elke woensdag brood, dan word dat een bonus aanbieding
Moet je dan een emailadres achterlaten om op de hoogte gesteld te worden van die aanbieding?

Ik ga dat dan toch maar eens doen. Al vrees ik dat de aanbiedingen bij mij snel afgelopen zijn aangezien mijn kooppatroon er nauwelijks door wijzigt. Ik koop in bulk wat kan wanneer het in de aanbieding is maar dan doe ik er ook evenredig langer mee.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140216826
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 20:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Moet je dan een emailadres achterlaten om op de hoogte gesteld te worden van die aanbieding?

Ik ga dat dan toch maar eens doen.
Ja
  woensdag 21 mei 2014 @ 20:12:31 #72
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_140216865
Maar misschien kunnen we over 4 jaar nog eens kijken.
Toen 1 juli 2010 de postzegels met cijfer 1 en 2 geïntroduceerd werden, kostte een postzegel voor een brief tot 20 gram 44 cent (dat werd de zegel met de 1)
Inmiddels kost postzegel 1 maar 64 cent, een stijging van 20 cent (45%) in 4 jaar tijd.

Een 2de klas retourtje Amersfoort - Groningen kost nu ¤ 45,=
Wat zou de prijs in mei 2018 zijn?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 21 mei 2014 @ 20:13:48 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_140216936
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 19:39 schreef APK het volgende:

[..]

Een hoop mensen timmeren het niet dicht en vullen overal hun telefoonnummer en emailadres in.
Binnenkort reis je naar Rotterdam en krijg je tijdens de reis een sms dat de Burger King twee Whoppers voor de prijs van een verkoopt op het betreffende station.
Burger King blij met de omzet, NS krijgt een paar extra centen.

Bovendien hebben ze binnenkort ook gewoon sneller data over vrijwel alle passagiersbewegingen op hun netwerk.
Als je al geen gebruik maakt van de gratis wifi in de trein....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_140217105
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 19:33 schreef icloud het volgende:

[..]

nouja het is hier natuurlijk heel simpel neergezet, maar het komt erop neer dat de ns gewoon een target heeft gekregen, het dividend moet nog hoger.
Over dat dividend gesproken, is het niet van de zotten dat het bedrijf nu veel meer inkomsten 'moet' hebben dan uitgaves omdat het ondernemer moet spelen in andere landen? Ze betalen investeringen in die andere landen van ons geld maar van de inkomsten gaan wij nooit wat merken. De schoen wringt daar, nietwaar? Anderzijds gaat het geld gelukkig naar de staat toe en zou die staat anders op een andere manier extra geld van ons pakken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140217300
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 20:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als je al geen gebruik maakt van de gratis wifi in de trein....
Ik betaal liever minder voor de reis! Het is wel handig voor communicatie maar verder heb je niets aan die WiFi, je kan net zo goed een boek lezen (op je computer desnoods), een spelletjes spelen, een filmpje bekijken of zoiets.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140217305
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 20:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Over dat dividend gesproken, is het niet van de zotten dat het bedrijf nu veel meer inkomsten 'moet' hebben dan uitgaves omdat het ondernemer moet spelen in andere landen? Ze betalen investeringen in die andere landen van ons geld maar van de inkomsten gaan wij nooit wat merken. De schoen wringt daar, nietwaar? Anderzijds gaat het geld gelukkig naar de staat toe en zou die staat anders op een andere manier extra geld van ons pakken.
Dat is niet waar, abellio is een zeer lucratief bedrijf, ik zou het eerder andersom stellen, zij dragen flink bij aan de lasten en zij nemen een behoorlijk deel van het dividend op zich.(ns reizigers natuurlijk het meeste)

Daarnaast alle investering doet abellio tegenwoordig zelf en zonder steun van ns, ze opereren feitelijk als een onafhankelijk bedrijf.

Abellio is ook niet opgericht als geldmachine maar is opgericht omdat sncf en db als gekken aan het uitbreiden zijn in europa, als je wilt overleven moet je meer hebben dan je eigenland, het is opeten of opgegeten worden.
  woensdag 21 mei 2014 @ 20:33:06 #77
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_140217673
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 19:37 schreef icloud het volgende:

[..]

Ze maken een profiel van je net als google en ah bijvoorbeeld.

Bij ah krijg je nu persoonlijke aanbieding, alleen voor jouw met jouw persoonlijke bonuskaart op basis van jouw profiel, de eerste prognose laat zien dat veel mensen zich laten verleiden tot zo persoonlijke aanbieding
ja? niet gezien op fok dat IEDEREEN dezelfde 'persoonlijke aanbieding' kreeg? :D
pi_140217741
Leuk zeg, kunnen ze straks de trajecten die niet zo veel gebruikt worden helemaal afschaffen. Kan je straks helemaal niet meer met de trein. En dan ook nog 20 euro betalen waar je nooit meer wat van terug ziet. Kut OV-chipkaart.
pi_140218417
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 20:12 schreef Leandra het volgende:
Maar misschien kunnen we over 4 jaar nog eens kijken.
Toen 1 juli 2010 de postzegels met cijfer 1 en 2 geïntroduceerd werden, kostte een postzegel voor een brief tot 20 gram 44 cent (dat werd de zegel met de 1)
Inmiddels kost postzegel 1 maar 64 cent, een stijging van 20 cent (45%) in 4 jaar tijd.

Een 2de klas retourtje Amersfoort - Groningen kost nu ¤ 45,=
Wat zou de prijs in mei 2018 zijn?
Wtf,.. ik had vermoed dat er dergelijk scenario zou plaats vinden maar zo erg? Welja, lang leve digitaal :s)
pi_140219331
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 20:12 schreef Leandra het volgende:
Maar misschien kunnen we over 4 jaar nog eens kijken.
Toen 1 juli 2010 de postzegels met cijfer 1 en 2 geïntroduceerd werden, kostte een postzegel voor een brief tot 20 gram 44 cent (dat werd de zegel met de 1)
Inmiddels kost postzegel 1 maar 64 cent, een stijging van 20 cent (45%) in 4 jaar tijd.

Een 2de klas retourtje Amersfoort - Groningen kost nu ¤ 45,=
Wat zou de prijs in mei 2018 zijn?
Vroeger werden er veel poststukken verzonden en hadden we 1 bedrijf dat die poststukken bezorgde.
Nu is het aantal poststukken gigantisch afgenomen en is het aantal bezorgende bedrijven omgekeerd evenredig gestegen.
Dat dat leidt tot een forse kostenstijging lijkt me tamelijk evident.
  woensdag 21 mei 2014 @ 21:10:28 #81
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_140219684
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 21:02 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Vroeger werden er veel poststukken verzonden en hadden we 1 bedrijf dat die poststukken bezorgde.
Nu is het aantal poststukken gigantisch afgenomen en is het aantal bezorgende bedrijven omgekeerd evenredig gestegen.
Dat dat leidt tot een forse kostenstijging lijkt me tamelijk evident.
De post die je als burger (en klein bedrijf) in de brievenbus gooit wordt nog steeds door 1 bedrijf verwerkt, en dat bedrijf heeft al zoveel personeel "laten gaan" dat dat niet de primaire reden kan zijn voor een prijsstijging van 45% en helemaal niet als je kijkt wat het huidige personeel verdient.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 21 mei 2014 @ 21:12:46 #82
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_140219807
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 21:02 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Vroeger werden er veel poststukken verzonden en hadden we 1 bedrijf dat die poststukken bezorgde.
Nu is het aantal poststukken gigantisch afgenomen en is het aantal bezorgende bedrijven omgekeerd evenredig gestegen.
Dat dat leidt tot een forse kostenstijging lijkt me tamelijk evident.
ik detecteer hier wat vage logica :+
pi_140220661
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 21:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

De post die je als burger (en klein bedrijf) in de brievenbus gooit wordt nog steeds door 1 bedrijf verwerkt, en dat bedrijf heeft al zoveel personeel "laten gaan" dat dat niet de primaire reden kan zijn voor een prijsstijging van 45% en helemaal niet als je kijkt wat het huidige personeel verdient.
De post die je als burger in de brievenbus gooit vormt (volgens Wikipedia) nog geen 10 procent van de te verzenden post. Als je vervolgens enerzijds een gigantische afname in de privépost hebt doordat steeds minder mensen brieven en kaarten versturen en anderzijds de zakelijke post eveneens zal afnemen door een combinatie van minder papieren post en meer concurrerende postbezorgers, lijkt het me niet bepaald onlogisch dat de kosten per poststuk fors toenemen.
pi_140221713
Het mooiste is dat (het overzicht van) de uitgaven steeds verder verwijderd worden van de uitgever en je constant gedwongen wordt alle elektronische uitgaven te controleren via digitale media. Het zou me niets verbazen als dit leidt tot een toename van onverantwoordelijke uitgaven. (zoals bij credit cards ook het geval is)
pi_140221842
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 21:57 schreef Cockwhale het volgende:
Het mooiste is dat het overzicht van de uitgaven steeds verder verwijderd wordt van de uitgever en je constant gedwongen wordt alle elektronische uitgaven te controleren via digitale methoden. Het zou me niets verbazen als dit leidt tot het doen van uitgaven op onverantwoordelijke wijze. (zoals bij credit cards ook het geval is)
Dat is ook de bedoeling van de ovc.
pi_140222187
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 21:57 schreef Cockwhale het volgende:
Het mooiste is dat (het overzicht van) de uitgaven steeds verder verwijderd worden van de uitgever en je constant gedwongen wordt alle elektronische uitgaven te controleren via digitale media. Het zou me niets verbazen als dit leidt tot een toename van onverantwoordelijke uitgaven. (zoals bij credit cards ook het geval is)
Twee belangrijke verschillen:
1. Afgezien van de mensen met een (traject)abonnement is het niet mogelijk om op krediet te reizen. Als je geen gebruik maakt van automatisch opwaarderen, zijn je uitgaven dus automatisch begrensd tot het saldo dat je op de kaart hebt gezet.
2. Controleren van de uitgaven kan direct op het moment van uitgeven (kosten van de reis plus het resterende saldo verschijnen in beeld op de incheckzuil) en het opvragen van een overzicht van de uitgaven kan tevens bij alle kaart- en opwaardeerautomaten.
pi_140222607
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 22:07 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Twee belangrijke verschillen:
1. Afgezien van de mensen met een (traject)abonnement is het niet mogelijk om op krediet te reizen. Als je geen gebruik maakt van automatisch opwaarderen, zijn je uitgaven dus automatisch begrensd tot het saldo dat je op de kaart hebt gezet.
2. Controleren van de uitgaven kan direct op het moment van uitgeven (kosten van de reis plus het resterende saldo verschijnen in beeld op de incheckzuil) en het opvragen van een overzicht van de uitgaven kan tevens bij alle kaart- en opwaardeerautomaten.
Kredietreizen is dan misschien niet mogelijk, maar de gevoelsmatige afstand tussen bezit en uitgave wordt denk ik aardig vergroot. Dat is overigens een proces dat natuurlijk al langer gaande is en niet alleen met de ov-kaart. Nummertjes op een digitaal schermpje wekken toch een ander gevoel op dan het in handen hebben van fysiek geld.
Het effect van de ov-kaart wil ik echter ook in deze niet bagatelliseren, aangezien het uit en inchecken een snel en gemakkelijk systeem is dat deze afstand naar mijn mening vergroot. Daarnaast denk ik dat we nogal haastig concluderen dat het systeem betrouwbaar is. Ik denk dat de reiziger aanzienlijk meer verantwoordelijk over zich heen gegooid krijgt (terwijl de reiziger een gebrekkig overzicht van het systeem heeft), een verantwoordelijkheid die bij de treinmaatschappij en systeembeheerders hoort te liggen. Hoe ga je aantonen dat het systeem een fout maakt en niet jijzelf? Computersystemen liegen immers toch nooit? Ik voorspel vele welles nietes discussies tussen reizigers en de NS over fouten in het systeem, waarbij klanten in geen mogelijkheid hun gelijk kunnen krijgen of aantonen.
pi_140223320
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 22:15 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Kredietreizen is dan misschien niet mogelijk, maar de gevoelsmatige afstand tussen bezit en uitgave wordt denk ik aardig vergroot. Dat is overigens een proces dat natuurlijk al langer gaande is en niet alleen met de ov-kaart. Nummertjes op een digitaal schermpje wekken toch een ander gevoel op dan het in handen hebben van fysiek geld.
Mja, bij de bus weten we niet beter. Of je nu voor 15 euro een strippenkaart koopt en daar stempels op laat zetten of voor 15 euro saldo op een kaart zet en dat af laat boeken is qua betaalervaring nou niet echt een wezenlijk verschil.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 22:15 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Het effect van de ov-kaart wil ik echter ook in deze niet bagatelliseren, aangezien het uit en inchecken een snel en gemakkelijk systeem is dat deze afstand naar mijn mening vergroot. Daarnaast denk ik dat we nogal haastig concluderen dat het systeem betrouwbaar is. Ik denk dat de reiziger aanzienlijk meer verantwoordelijk over zich heen gegooid krijgt (terwijl de reiziger een gebrekkig overzicht van het systeem heeft), een verantwoordelijkheid die bij de treinmaatschappij en systeembeheerders hoort te liggen. Hoe ga je aantonen dat het systeem een fout maakt en niet jijzelf? Computersystemen liegen immers toch nooit? Ik voorspel vele welles nietes discussies tussen reizigers en de NS over fouten in het systeem, waarbij klanten in geen mogelijkheid hun gelijk kunnen krijgen of aantonen.
Dat kan inderdaad nog een vervelend punt worden. Ik heb met busreizen al diverse van zulke situaties gehad waarin op het moment van in- en/of uitchecken een verkeerde halte werd bepaald waardoor ik opeens moest gaan betalen voor reizen die binnen mijn abonnement vielen. Tot nu toe heb ik nog geen enkele discussie hoeven voeren en elke keer mijn geld teruggekregen (al gingen er wel regelmatig weken overheen voor ik het kreeg teruggestort), maar het is natuurlijk maar de vraag of vervoersbedrijven net zo coöperatief zijn wanneer de klager geen abonnementhouder is.
  woensdag 21 mei 2014 @ 22:33:34 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_140223572
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 22:29 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Mja, bij de bus weten we niet beter. Of je nu voor 15 euro een strippenkaart koopt en daar stempels op laat zetten of voor 15 euro saldo op een kaart zet en dat af laat boeken is qua betaalervaring nou niet echt een wezenlijk verschil.
Nee? Die ¤ 15 op een strippenkaart kan ik met 6 man gebruiken, dat saldo op die OV-kaart niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_140223934
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 22:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee? Die ¤ 15 op een strippenkaart kan ik met 6 man gebruiken, dat saldo op die OV-kaart niet.
Met betaalervaring doelde ik uitsluitend op het argument dat Cockwhale aandroeg.
Er zijn inderdaad diverse verschillen tussen de OV-chipkaart en de strippenkaart. Bij de strippenkaart pakken die verschillen overwegend in het voordeel van de reiziger uit, bij de OV-chipkaart ligt de nadruk erg eenzijdig op de vervoerder.
pi_140226461
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 22:29 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Mja, bij de bus weten we niet beter. Of je nu voor 15 euro een strippenkaart koopt en daar stempels op laat zetten of voor 15 euro saldo op een kaart zet en dat af laat boeken is qua betaalervaring nou niet echt een wezenlijk verschil.

[..]

Dat kan inderdaad nog een vervelend punt worden. Ik heb met busreizen al diverse van zulke situaties gehad waarin op het moment van in- en/of uitchecken een verkeerde halte werd bepaald waardoor ik opeens moest gaan betalen voor reizen die binnen mijn abonnement vielen. Tot nu toe heb ik nog geen enkele discussie hoeven voeren en elke keer mijn geld teruggekregen (al gingen er wel regelmatig weken overheen voor ik het kreeg teruggestort), maar het is natuurlijk maar de vraag of vervoersbedrijven net zo coöperatief zijn wanneer de klager geen abonnementhouder is.
Daarnaast kan er wat fout gaan doordat het bedrijf prutst. Vroeger kon je dan de verantwoordelijkheid bij dat bedrijf leggen, nu mag jij als burger gaan betalen terwijl het bedrijf heeft geblunderd. Voorbeeld om het concreet te maken: je neemt een trein die wordt opgesplitst, het is de eerste keer dat je op dat traject reist, je weet niet dat de trein wordt opgesplitst, het wordt omgeroepen maar de speaker werkt niet. Vroeger was je alleen extra tijd kwijt geweest, nu mag je ook extra betalen voor het reizen in dat geval. Weer een extra feedbackmechanisme wat wegvalt waardoor weer de afstand tussen het bedrijf en de klanten nog groter wordt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140227782
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 23:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daarnaast kan er wat fout gaan doordat het bedrijf prutst. Vroeger kon je dan de verantwoordelijkheid bij dat bedrijf leggen, nu mag jij als burger gaan betalen terwijl het bedrijf heeft geblunderd. Voorbeeld om het concreet te maken: je neemt een trein die wordt opgesplitst, het is de eerste keer dat je op dat traject reist, je weet niet dat de trein wordt opgesplitst, het wordt omgeroepen maar de speaker werkt niet. Vroeger was je alleen extra tijd kwijt geweest, nu mag je ook extra betalen voor het reizen in dat geval. Weer een extra feedbackmechanisme wat wegvalt waardoor weer de afstand tussen het bedrijf en de klanten nog groter wordt.
Ik vind het nogal een gekunsteld en hypothetisch voorbeeld, dat me bovendien onjuist lijkt. Je checkt immers pas uit als je eindbestemming bereikt is, dus het kost je nog steeds alleen extra tijd en geen extra geld.
pi_140228036
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 23:50 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ik vind het nogal een gekunsteld en hypothetisch voorbeeld, dat me bovendien onjuist lijkt.
Dat mag jij denken maar ik heb juist dit voorbeeld genomen omdat ik het heb meegemaakt.

quote:
Je checkt immers pas uit als je eindbestemming bereikt is, dus het kost je nog steeds alleen extra tijd en geen extra geld.
Je hebt mijn voorbeeld niet goed gelezen, het ging om een splitsende trein, je kwam dus in C aan in plaats van in B en moest vervolgens alsnog van C naar B in plaats van van A naar B.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 22 mei 2014 @ 00:03:18 #94
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140228227
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 23:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je hebt mijn voorbeeld niet goed gelezen, het ging om een splitsende trein, je kwam dus in C aan in plaats van in B en moest vervolgens alsnog van C naar B in plaats van van A naar B.
Dan moet je niet uitchecken in C.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_140228339
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 23:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat mag jij denken maar ik heb juist dit voorbeeld genomen omdat ik het heb meegemaakt.

[..]

Je hebt mijn voorbeeld niet goed gelezen, het ging om een splitsende trein, je kwam dus in C aan in plaats van in B en moest vervolgens alsnog van C naar B in plaats van van A naar B.
Exact en wanneer moet je uitchecken? Als je je eindbestemming bereikt of switcht van vervoerder, beide lijkt me niet aan de orde als je terug gaat van C naar het punt van splitsing en daar alsnog de trein naar B neemt.
pi_140228714
Het grootste nadeel is dat je dus niet meer tussendoor bij steden iets kan doen.

Stel je vertrekt 's ochtends van Groningen, gaat naar Zwolle, blijft daar tot na de lunch, dan ga je naar Utrecht, bezoek je jaarbeurs en ten slotte ga je naar Rotterdam om in de Ahoy 's avonds een optreden te bezoeken.

Met een treinkaartje koop je een enkele reis van Groningen naar Rotterdam en ben je 25,40 euro kwijt.

Met de OV chipkaart moet je dus:

Inchecken in Groningen en uitchecken in Zwolle, dat kost 17,20 euro
Vervolgens, weer inchecken in Zwolle en uitchecken op Utrecht, dat is dan 14,70 euro
Tenslotte check je in in Utrecht en uit in Rotterdam voor 9,90 euro

Totale kosten: 41,80 euro

Dus je bent ongeveer 40% meer kwijt. Slaat nergens op.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_140229319
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 00:19 schreef Shreyas het volgende:
Het grootste nadeel is dat je dus niet meer tussendoor bij steden iets kan doen.

Stel je vertrekt 's ochtends van Groningen, gaat naar Zwolle, blijft daar tot na de lunch, dan ga je naar Utrecht, bezoek je jaarbeurs en ten slotte ga je naar Rotterdam om in de Ahoy 's avonds een optreden te bezoeken.

Met een treinkaartje koop je een enkele reis van Groningen naar Rotterdam en ben je 25,40 euro kwijt.

Met de OV chipkaart moet je dus:

Inchecken in Groningen en uitchecken in Zwolle, dat kost 17,20 euro
Vervolgens, weer inchecken in Zwolle en uitchecken op Utrecht, dat is dan 14,70 euro
Tenslotte check je in in Utrecht en uit in Rotterdam voor 9,90 euro

Totale kosten: 41,80 euro

Dus je bent ongeveer 40% meer kwijt. Slaat nergens op.
Of je koopt voor 17,50 een dagkaart...
( http://nsdagkaart.hema-actie.nl/ )
pi_140229564
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 00:44 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Of je koopt voor 17,50 een dagkaart...
( http://nsdagkaart.hema-actie.nl/ )
Verkrijgbaar tot en met 1 juni, tot die tijd is het papieren treinkaartje nog beschikbaar :')
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_140229636
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 00:56 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Verkrijgbaar tot en met 1 juni, tot die tijd is het papieren treinkaartje nog beschikbaar :')
Dit is inderdaad ook echt een eenmalige actie die alleen maar van nu tot en met 1 juni loopt :')
http://www.treinreiziger.nl/tags/ns_dagkaart_actie
  donderdag 22 mei 2014 @ 01:05:19 #100
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_140229749
Ik ga gewoon die 3 a 4 keer per jaar dat ik in zo'n stink trein zit lekker zwart reizen...fuck yeah!.. :)

Kut NS.. :r
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_140229834
quote:
18s.gif Op donderdag 22 mei 2014 01:05 schreef Tism het volgende:
Ik ga gewoon die 3 a 4 keer per jaar dat ik in zo'n stink trein zit lekker zwart reizen...fuck yeah!.. :)

Kut NS.. :r
35 euro boete per keer
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_140230148
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 17:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het verschil is dat Ome Jan nu realtime kan volgen waar jij reist en dat jij altijd meer geld kwijt bent dan dat je 'verschuldigd' bent aan het vervoersbedrijf, je moet immers continue 10 Euro of zoiets op je kaart hebben staan, per miljoen reizigers levert dat al 100 000 000 Euro op waarover ze rente vangen terwijl jij die 10 Euro tekort komt en hier geen rente over kan vangen, dit terwijl het jouw geld is. Als je 1 keer per jaar met de trein reist is het veel praktischer om een papieren kaartje te gebruiken. Zelf reis ik zo min mogelijk met de trein of met ander gemotoriseerd vervoer. Als het even kan, wat bij bijv. 50 km. ook nog het geval is als het niet regent en er geen sneeuw ligt, dan reis ik met de fiets.
Dat hoeft toch helemaal niet als je automatisch incasseren aan hebt staan?
en ome Jan hoeft niets te zien, je kunt immers ook een anonieme kaart gebruiken, echter moet daar dan wel voldoende tegoed op aanwezig zijn.

Volgens mij kun je nu nog steeds een wegwerp kaart gebruiken, kost alleen een euro extra.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_140230170
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 23:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daarnaast kan er wat fout gaan doordat het bedrijf prutst. Vroeger kon je dan de verantwoordelijkheid bij dat bedrijf leggen, nu mag jij als burger gaan betalen terwijl het bedrijf heeft geblunderd. Voorbeeld om het concreet te maken: je neemt een trein die wordt opgesplitst, het is de eerste keer dat je op dat traject reist, je weet niet dat de trein wordt opgesplitst, het wordt omgeroepen maar de speaker werkt niet. Vroeger was je alleen extra tijd kwijt geweest, nu mag je ook extra betalen voor het reizen in dat geval. Weer een extra feedbackmechanisme wat wegvalt waardoor weer de afstand tussen het bedrijf en de klanten nog groter wordt.
Waarom zou dat extra kosten? Je betaald immers per kilometer tussen je in en uitcheck locatie. Zo kun je trouwens ook vrij goedkoop reizen, als je bereid bent om in en uit de trein te springen.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_140230190
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 00:19 schreef Shreyas het volgende:
Het grootste nadeel is dat je dus niet meer tussendoor bij steden iets kan doen.

Stel je vertrekt 's ochtends van Groningen, gaat naar Zwolle, blijft daar tot na de lunch, dan ga je naar Utrecht, bezoek je jaarbeurs en ten slotte ga je naar Rotterdam om in de Ahoy 's avonds een optreden te bezoeken.

Met een treinkaartje koop je een enkele reis van Groningen naar Rotterdam en ben je 25,40 euro kwijt.

Met de OV chipkaart moet je dus:

Inchecken in Groningen en uitchecken in Zwolle, dat kost 17,20 euro
Vervolgens, weer inchecken in Zwolle en uitchecken op Utrecht, dat is dan 14,70 euro
Tenslotte check je in in Utrecht en uit in Rotterdam voor 9,90 euro

Totale kosten: 41,80 euro

Dus je bent ongeveer 40% meer kwijt. Slaat nergens op.
Nee hoor, je mag gewoon ingecheckt blijven, en dan betaal je exact hetzelfde.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
  donderdag 22 mei 2014 @ 01:50:47 #105
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140230271
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 00:44 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Of je koopt voor 17,50 een dagkaart...
( http://nsdagkaart.hema-actie.nl/ )
Geldigheidsduur?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 22 mei 2014 @ 01:53:05 #106
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140230290
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 01:35 schreef tofastTG het volgende:
en ome Jan hoeft niets te zien, je kunt immers ook een anonieme kaart gebruiken, echter moet daar dan wel voldoende tegoed op aanwezig zijn.
En je nog meer laten uitbuiten? Nogal een dilemma.

quote:
Volgens mij kun je nu nog steeds een wegwerp kaart gebruiken, kost alleen een euro extra.
Bovenop een al belachelijk hoog bedrag. Ben ik blij dat ik een fiets heb waarmee ik uiterst comfortabel 30+ km/u kan rijden zonder echt te zweten. ;)
Als ik wat rijker zou zijn dan zou ik een velomobiel kopen maar dat blijft voorlopig een droom.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 22 mei 2014 @ 01:55:05 #107
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140230309
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 00:07 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Exact en wanneer moet je uitchecken? Als je je eindbestemming bereikt of switcht van vervoerder, beide lijkt me niet aan de orde als je terug gaat van C naar het punt van splitsing en daar alsnog de trein naar B neemt.
Als dat klopt dan is dit voorbeeld inderdaad niet van toepassing voor de chipkaart.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140230349
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 01:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Geldigheidsduur?
Het handige van een link is dat je erop kunt klikken zodat je aanvullende informatie krijgt. Dan zul je zien dat je hem kunt kopen tot 1 juni en kunt uitgeven tot en met 31 augustus.
Als je vervolgens op de tweede link klikt die ik in een eerdere reactie gaf zie je dat het niet bepaald om een eenmalige actie gaat maar dat het afgelopen jaar elke maand een soortgelijke actie heeft plaatsgevonden.
pi_140230593
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 01:39 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Nee hoor, je mag gewoon ingecheckt blijven, en dan betaal je exact hetzelfde.
Nee hoor, absoluut niet. Je moet 6 uur na je eerste incheck zijn uitgecheckt, daarna is het niet meer geldig dus moet je opnieuw ergens inchecken. Tevens ben je dan ook je 20 euro incheckgeld kwijt.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  donderdag 22 mei 2014 @ 03:28:24 #110
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_140230627
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 11:40 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Oh, dat. Tegenwoordig kun je gewoon met je telefoon betalen volgens mij. ;)
:Y
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  donderdag 22 mei 2014 @ 03:30:05 #111
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_140230637
quote:
1s.gif Op donderdag 22 mei 2014 03:28 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

:Y
Maar niet met je vaste telefoonlijn, denk ik.
Wij hebben thuis alleen een vaste telefoonlijn, geen mobiele telefoons. Niemand van ons heeft er een. Dus ik heb hier niets aan. :{
  donderdag 22 mei 2014 @ 03:50:05 #112
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_140230730
quote:
9s.gif Op donderdag 22 mei 2014 03:30 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Maar niet met je vaste telefoonlijn, denk ik.
Wij hebben thuis alleen een vaste telefoonlijn, geen mobiele telefoons. Niemand van ons heeft er een. Dus ik heb hier niets aan. :{
vast ook wel gewoon via een pc met internet
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_140232068
Het overzicht op prijsverhogingen neemt natuurlijk ook flink af.
  donderdag 22 mei 2014 @ 09:57:53 #114
168739 Red_85
'echt wel'
pi_140233303
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 08:39 schreef Cockwhale het volgende:
Het overzicht op prijsverhogingen neemt natuurlijk ook flink af.
Natuurlijk. Het liefst zo stiekem mogelijk alle prijzen verhogen. En geen overzicht geven, want overzicht geven zwengelt de discussie aan die men niet wil hebben bij TLS, NS en alle anderen. Dat is een van de punten waarom het te doen was. Samen met het grote bigbrother gehalte achter de kaart.
Chipkaart is nooit voor de reiziger geweest. Het is alleen een smoes en een alibi. Wat je nu moet doen om eenmalig met de trein te reizen is bizar belachelijk en tegen alle afspraken in. Bij alle trajecten zijn de prijzen verhoogd direct na de invoer van de chipkaart en hoger dan de inflatie. Kortingen zijn onmogelijk geworden en voor een eenmalige moet je extra toeslag betalen.

http://www.nu.nl/politiek(...)t-duurder-maken.html

Maar eerst even deze afwachten:
http://www.nu.nl/binnenla(...)en-treinkaartje.html

Mooi systeem in de theorie, maar een stel hebberige, naaiende idioten hebben het uitgevoerd met een totaal verkeerde insteek. Een 40 edities lang topic in GC en talloze spinoffs in POL en NWS alleen al hier, zijn daar de getuige van.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 22 mei 2014 @ 10:21:27 #115
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140233913
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 02:03 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Het handige van een link is dat je erop kunt klikken zodat je aanvullende informatie krijgt. Dan zul je zien dat je hem kunt kopen tot 1 juni en kunt uitgeven tot en met 31 augustus.
Als je vervolgens op de tweede link klikt die ik in een eerdere reactie gaf zie je dat het niet bepaald om een eenmalige actie gaat maar dat het afgelopen jaar elke maand een soortgelijke actie heeft plaatsgevonden.
Teveel commerciëel gespam waar ik liever niet mezelf aan blootstel, Ik leid al vele jaren tevreden een reclameloos leven, vandaar dat ik het even vraag.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140244061
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 09:57 schreef Red_85 het volgende:

Mooi systeem in de theorie, maar een stel hebberige, naaiende idioten hebben het uitgevoerd met een totaal verkeerde insteek. Een 40 edities lang topic in GC en talloze spinoffs in POL en NWS alleen al hier, zijn daar de getuige van.
Elk systeem dat door het bedrijf de Nederlandse Spoorwegen wordt ontworpen is louter gebaseerd op winstbejag. Jaarlijks blijkt dat enkel de reiziger daar de dupe van is. De enige oplossing die aangedragen kan worden is van de NS een stichting maken. Het is de vraag waarom dat niet allang is gebeurd eigenlijk.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_140248115
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 20:12 schreef Leandra het volgende:
Maar misschien kunnen we over 4 jaar nog eens kijken.
Toen 1 juli 2010 de postzegels met cijfer 1 en 2 geïntroduceerd werden, kostte een postzegel voor een brief tot 20 gram 44 cent (dat werd de zegel met de 1)
Inmiddels kost postzegel 1 maar 64 cent, een stijging van 20 cent (45%) in 4 jaar tijd.

Een 2de klas retourtje Amersfoort - Groningen kost nu ¤ 45,=
Wat zou de prijs in mei 2018 zijn?
Zie persoonlijk ook niet echt de grote voordelen van de chipkaart. Vroeger was je niet standaard ¤20,- extra 'kwijt' en was een retourtje altijd goedkoper dan twee enkeltjes (en vaak heb je een retourtje nodig), dat 'kan' nu ook niet meer. En de enkele reizen zijn volgens mij echt niet (veel) goedkoper geworden.

Maar toch moet ik zeggen dat de prijsverhoging van de afgelopen vier jaar me meevalt: heb toevallig een enkeltje Oss-Sittard van 4 jaar geleden gevonden en dat kostte toen ¤ 18,70 en nu ¤ 19,40.
Dus dat is imho geen exorbitante prijsverhoging, ik weet niet of dat de komende vier jaar anders zal zijn.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_140249861
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 15:55 schreef Shreyas het volgende:
Het is de vraag waarom dat niet allang is gebeurd eigenlijk.
Marktwerkingadepten die de koers uitzetten in het kabinet.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_140251075
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 20:12 schreef Leandra het volgende:
Maar misschien kunnen we over 4 jaar nog eens kijken.
Toen 1 juli 2010 de postzegels met cijfer 1 en 2 geïntroduceerd werden, kostte een postzegel voor een brief tot 20 gram 44 cent (dat werd de zegel met de 1)
Inmiddels kost postzegel 1 maar 64 cent, een stijging van 20 cent (45%) in 4 jaar tijd.

Een 2de klas retourtje Amersfoort - Groningen kost nu ¤ 45,=
Wat zou de prijs in mei 2018 zijn?
Niet veel hoger denk ik. Je vergelijkt appels met peren. De enorme prijsstijging van de post kwam vooral doordat er fors minder brieven worden verstuurd, bijna alles gaat met e-mail. Ook de 60-plusser van vandaag de dag gebruiken veelvuldig e-mail. Daardoor waren de inkomsten relatief veel lager dan de kosten en moest de prijs van de postzegel dus wel omhoog. Tevens zijn er ook aardig wat mensen ontslagen in de postbranche.

Wat betreft de NS is dat een heel ander verhaal. Wellicht zal het aantal reizigers per jaar hetzelfde blijven of zelfs licht toenemen. De redenen daarvoor zijn simpel, ten eerste is er geen alternatief op het spoor en ten tweede zorgt de regering er wel voor dat ook autorijden peperduur blijft door belachelijke accijnzen op benzine.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_140257552
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 17:32 schreef Loohcs het volgende:

[..]

Zie persoonlijk ook niet echt de grote voordelen van de chipkaart. Vroeger was je niet standaard ¤20,- extra 'kwijt' en was een retourtje altijd goedkoper dan twee enkeltjes (en vaak heb je een retourtje nodig), dat 'kan' nu ook niet meer. En de enkele reizen zijn volgens mij echt niet (veel) goedkoper geworden.

Maar toch moet ik zeggen dat de prijsverhoging van de afgelopen vier jaar me meevalt: heb toevallig een enkeltje Oss-Sittard van 4 jaar geleden gevonden en dat kostte toen ¤ 18,70 en nu ¤ 19,40.
Dus dat is imho geen exorbitante prijsverhoging, ik weet niet of dat de komende vier jaar anders zal zijn.
De enkeltjes zijn wel degelijk significant in prijs gedaald toen de retourtickets "niet meer mogelijk waren". Om het prijsverloop van de afgelopen 4 jaar te bepalen kun je dus beter de prijs van een retourticket vergelijken.
  donderdag 22 mei 2014 @ 22:58:29 #121
168739 Red_85
'echt wel'
pi_140261662
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 21:42 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

De enkeltjes zijn wel degelijk significant in prijs gedaald toen de retourtickets "niet meer mogelijk waren". Om het prijsverloop van de afgelopen 4 jaar te bepalen kun je dus beter de prijs van een retourticket vergelijken.
Nee. Dat kun je niet. Kaartje is een kaartje en het is totaal tegen de afspraken in dat de smoes 'omdat chipkaart' voor een hogere prijs zorgt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_140300434
Zouden we niet met een groepje mensen samen een ov-kaart kunnen kopen? Net zoals je deelauto's hebt?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')