Niet alleen in mijn omgeving zoals collega's... maar ook op het internet duiken deze geluiden ineens weer overal opquote:Op maandag 10 februari 2014 23:10 schreef SpecialK het volgende:
Wat voor "weg met ons" figuren begeef jij je tussen, TS?
Pauw begon al: "Heeft het ook niet iets treurigs...?"quote:Op maandag 10 februari 2014 23:08 schreef wimderon het volgende:
Mee eens, schaatsen is wat dat betreft bovengemiddeld bezet ten opzichte van andere sporten op de Winterspelen.
Maar moet je zo eens op Mart letten, die gaat hier ook over beginnen denk ik
Daar is iequote:Op maandag 10 februari 2014 23:08 schreef wimderon het volgende:
Mee eens, schaatsen is wat dat betreft bovengemiddeld bezet ten opzichte van andere sporten op de Winterspelen.
Maar moet je zo eens op Mart letten, die gaat hier ook over beginnen denk ik
Ja inderdaad... hij snapt hetquote:
Gewoon negeren. Elke emotie wordt tegengewerkt door mensen die het geluk van anderen niet kunnen hebben.quote:Op maandag 10 februari 2014 23:11 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Niet alleen in mijn omgeving zoals collega's... maar ook op het internet duiken deze geluiden ineens weer overal op
Bij de dames wel jaquote:Op maandag 10 februari 2014 23:03 schreef MrBanaan1 het volgende:
Kijk maar eens naar ijshockey, dat is ook vooral VS en Canada.
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Ik las wel eens een Belgische analyse over het verschil in prestaties tussen Belgen en Nederlanders, en dan hadden ze het juist over de heldenverering die in Nederland plaatsvond (HHH etc, is dat niet een Nederlandse "uitvinding"?).
quote:Op maandag 10 februari 2014 23:55 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Goed topic / onderzoekje!
Dat gezegd hebbende. Zeuren over zeurende Nederlanders, vind ik ook typisch Nederlands.
Dat klopt ook wel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Ik las wel eens een Belgische analyse over het verschil in prestaties tussen Belgen en Nederlanders, en dan hadden ze het juist over de heldenverering die in Nederland plaatsvond (HHH etc, is dat niet een Nederlandse "uitvinding"?).Nu heb je huizen voor ieder groot land toch? Poetin is ook langsgegaan in het verblijf van Oostenrijk en Duitsland, dus die hebben er iig één. Al heb ik bij die laatste nog geen verering van Loch of Riesch gezien in het "Duitslandhuis".
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
Japan/Zuid-Korea doen bij de korte afstanden nog gewoon mee. Mo (Zuid-Korean) was de favoriet bij de bookies voor vandaag, een geheel Nederlands podium is bij de wereldbeker voor de 500 meter nog nooit voor gekomen. Morgen zal, normaal gesproken, Lee met twee vingers in de neus kampioen bij de vrouwen worden. De 1000/1500 meter bij de mannen zijn ook nog heel internationaal, zeker de 1500 meter. Davis heeft kans op goud op beide afstanden. Ook op de 1000 meter voor vrouwen zijn de Amerikaansen (Richardson/Bowe) favoriet. De 1500 meter voor vrouwen wordt waarschijnlijk gewonnen door Nederland, daarbij zijn ook andere medaillekansen voor Nederland (Van Beek/Leenstra). De 5000 meter wordt zeer waarschijnlijk gewonnen door Sablikova, een Tsjechische. Het enige echt zorgenkindje is de 10.000 meter, waar de concurrentie van (een andere) Lee moet komen. Voor de ploegenachtervolging is Nederland bij zowel de mannen als de vrouwen de grote favoriet, maar we hebben gezien in Turijn en Vancouver dat de favorietenrol niet alles betekent.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 00:21 schreef Elfletterig het volgende:
Schaatsen dreigt het nieuwe korfbal te worden. Het is verontrustend dat er zo weinig concurrentie is. Wat is er gebeurd met schaatsers uit de VS, Canada, Japan, Zweden, Noorwegen en Duitsland, om maar een aantal landen te noemen?
Natuurlijk zijn er ook kanshebbers uit andere landen, maar op vrijwel elke afstand zijn Nederlanders kanshebber of torenhoog favoriet.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 00:29 schreef Felagund het volgende:
[..]
Japan/Zuid-Korea doen bij de korte afstanden nog gewoon mee. Mo (Zuid-Korean) was de favoriet bij de bookies voor vandaag, een geheel Nederlands podium is bij de wereldbeker voor de 500 meter nog nooit voor gekomen. Morgen zal, normaal gesproken, Lee met twee vingers in de neus kampioen bij de vrouwen worden. De 1000/1500 meter bij de mannen zijn ook nog heel internationaal, zeker de 1500 meter. Davis heeft kans op goud op beide afstanden. Ook op de 1000 meter voor vrouwen zijn de Amerikaansen (Richardson/Bowe) favoriet. De 1500 meter voor vrouwen wordt waarschijnlijk gewonnen door Nederland, daarbij zijn ook andere medaillekansen voor Nederland (Van Beek/Leenstra). De 5000 meter wordt zeer waarschijnlijk gewonnen door Sablikova, een Tsjechische. Het enige echt zorgenkindje is de 10.000 meter, waar de concurrentie van (een andere) Lee moet komen. Voor de ploegenachtervolging is Nederland bij zowel de mannen als de vrouwen de grote favoriet, maar we hebben gezien in Turijn en Vancouver dat de favorietenrol niet alles betekent.
Maar al met al valt het wel mee, moet nog maar zien of het echt zo blijft als Kramer/Wüst ermee stoppen. Al duurt dat natuurlijk nog een tijdje. Het Duitse schaatsen is idd wel dood, die moet het hebben van een 40-plusser (Pechstein). Hopelijk krijgt Beckert nog wat van haar oude vorm terug. Zweden heeft nooit echt een grote rol gespeeld de laatste jaren.
Ihle deed het best aardig. Dat was dan wel weer leuk om te zien. En ook leuk dat figuren als Was en Krech er aankomenquote:Op dinsdag 11 februari 2014 00:29 schreef Felagund het volgende:
[..]
Japan/Zuid-Korea doen bij de korte afstanden nog gewoon mee. Mo (Zuid-Korean) was de favoriet bij de bookies voor vandaag, een geheel Nederlands podium is bij de wereldbeker voor de 500 meter nog nooit voor gekomen. Morgen zal, normaal gesproken, Lee met twee vingers in de neus kampioen bij de vrouwen worden. De 1000/1500 meter bij de mannen zijn ook nog heel internationaal, zeker de 1500 meter. Davis heeft kans op goud op beide afstanden. Ook op de 1000 meter voor vrouwen zijn de Amerikaansen (Richardson/Bowe) favoriet. De 1500 meter voor vrouwen wordt waarschijnlijk gewonnen door Nederland, daarbij zijn ook andere medaillekansen voor Nederland (Van Beek/Leenstra). De 5000 meter wordt zeer waarschijnlijk gewonnen door Sablikova, een Tsjechische. Het enige echt zorgenkindje is de 10.000 meter, waar de concurrentie van (een andere) Lee moet komen. Voor de ploegenachtervolging is Nederland bij zowel de mannen als de vrouwen de grote favoriet, maar we hebben gezien in Turijn en Vancouver dat de favorietenrol niet alles betekent.
Maar al met al valt het wel mee, moet nog maar zien of het echt zo blijft als Kramer/Wüst ermee stoppen. Al duurt dat natuurlijk nog een tijdje. Het Duitse schaatsen is idd wel dood, die moet het hebben van een 40-plusser (Pechstein). Hopelijk krijgt Beckert nog wat van haar oude vorm terug. Zweden heeft nooit echt een grote rol gespeeld de laatste jaren.
Nooit echt zo geweestquote:
Goed topic, mooi onderbouwd met statistieken.quote:Op maandag 10 februari 2014 23:01 schreef TheVulture het volgende:
Nu we na amper 3 afstanden 7 van de 9 medailles hebben gewonnen bij het schaatsen hoor ik overal mensen beweren dat schaatsen geen mondiale sport is en dat het maar van het programma zou moeten zelfs
Ik ben eens gaan spitten in de resultaten van andere sporten en wat blijkt: het schaatsen is niet minder mondiaal dan vele andere sporten op de Winterspelen die ook veel verschillende disciplines hebben
Schaatsen:
Salt Lake City: 6 landen winnen minimaal 1 medaille
Turijn: 8 landen winnen minimaal 1 medaille
Vancouver: 11 landen winnen minimaal 1 medaille
Alpine Skiën:
Salt Lake City: 8 landen winnen minimaal 1 medaille
Turijn: 8 landen winnen minimaal 1 medaille
Vancouver: 10 landen winnen minimaal 1 medaille
Biathlon
Salt Lake City: 7 landen winnen minimaal 1 medaille
Turijn: 7 landen winnen minimaal 1 medaille
Vancouver: 10 landen winnen minimaal 1 medaille
Launglaufen
Salt Lake City: 10 landen winnen minimaal 1 medaille
Turijn: 12 landen winnen minimaal 1 medaille
Vancouver: 11 landen winnen minimaal 1 medaille
Shorttrack
Salt Lake City: 7 landen winnen minimaal 1 medaille
Turijn: 6 landen winnen minimaal 1 medaille
Vancouver: 5 landen winnen minimaal 1 medaille
Feit is dus dat de top in de verschillende wintersporten uberhaupt maar uit een klein aantal landen bestaat dus schaatsen is per definitie niet minder mondiaal dan die andere sporten.
We kunnen dus gewoon ontzettend trots zijn dat we nu zo oppermachtig zijn op de schaatsbaan
Bij biatlon, langlaufen en alpine skiën is het aantal medailleonderdelen ongeveer vergelijkbaar.quote:Op maandag 10 februari 2014 23:49 schreef Immerdebestebob het volgende:
Mis nog wel het aantal mogelijke medailles per disciplineAnders is het oneerlijk vergelijken.
Yep. Alle puzzelstukjes vallen op hun plaats. Nederland heeft gewoon enorm de juiste combinatie op dit moment.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:42 schreef TornadoDK het volgende:
We moeten ook niet vergeten dat we nu wel over een paar unieke toptalenten beschikken die ook nog eens in de vorm van hun leven verkeren.
Kramer en Wust zijn de beste schaatsers die we ooit gehad hebben en die samen al goed zijn voor 4 tot 6 gouden medailles op deze spelen.
Daarnaast hebben we met M. Mulder de beste sprinter die we ooit gehad hebben.
Het is een beetje vergelijkbaar met de hoogtijdagen op de zomerspelen. In 2000 hadden 'we' VDH, de Bruin, van Moorsel en vooral door hun bijdrage (8x goud totaal) waren die spelen voor Nederland het meest succesvol ooit.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:42 schreef TornadoDK het volgende:
We moeten ook niet vergeten dat we nu wel over een paar unieke toptalenten beschikken die ook nog eens in de vorm van hun leven verkeren.
Kramer en Wust zijn de beste schaatsers die we ooit gehad hebben en die samen al goed zijn voor 4 tot 6 gouden medailles op deze spelen.
Daarnaast hebben we met M. Mulder de beste sprinter die we ooit gehad hebben.
Yep. Sydney was uitzonderlijk met dat supertrio, dat al tweederde van de goudoogst wegkaapte. En verder natuurlijk Huizinga en Jeroen Dubbeldam die het op het moment suprême flikten, de hockeyheren die er nog een gouden medaille uit schraapten.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:51 schreef Ericr het volgende:
[..]
Het is een beetje vergelijkbaar met de hoogtijdagen op de zomerspelen. In 2000 hadden 'we' VDH, de Bruin, van Moorsel en vooral door hun bijdrage (8x goud totaal) waren die spelen voor Nederland het meest succesvol ooit.
Wust en Kramer komen in hetzelfde rijtje als de goudhaantjes van de zomerspelen. Ook al moet Kramer dan nog wel even de bak deze spelen. Wust is al de meest succesvolle Nederlandse wintersporter ooit.
Kan best zijn dat over 4 jaar of 8 jaar de oogst zwaar tegenvalt. Er saat niet zomaar weer een Wust of Kramer op.
Er zijn grofweg 2 redenen waarom sporten van de Olympische agenda verdwijnen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:24 schreef Leatherface het volgende:
Werd ook gepleit voor het afschaffen van judo, toen Japan in Athene 8 gouden plakken won?
Hebben we het ook over het afschaffen van freestyle skiën? Dat zijn ook allemaal Amerikanen en Canadezen, met een verdwaalde Scandinaviër of Chinees erbij.
Hier sluit ik mij graag bij aan.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:19 schreef Ericr het volgende:
Conclusie is dus dat we er van moeten genieten dat we zo'n unieke generatie aan schaatsers hebben in een sport die voor het IOC internationaal genoeg is.
Dat vind ik zo'n flutargument. Duursporten hebben ook een toegevoegde waarde. Om nou straks nummers als de 50 km langlaufen te gaan vervangen door weer een batterij van die pimp sporten (waar in de praktijk ook maar een land of vier om de medailles strijdt) lijkt mij niet wenselijk.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:23 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Er zijn grofweg 2 redenen waarom sporten van de Olympische agenda verdwijnen.
1) Het is "saai", niet meer van deze tijd en je moet nieuwe sporten ook een kans geven.
Zie bijvoorbeeld de discussie over worstelen wat bijna was afgevoerd, terwijl het 1 van de oudste Olympische disciplines is.
Het talent op de lange afstanden komt vaak uit Nederland ja, maar soms komt zo'n verrassing uit het niets. Zoals vier jaar geleden Lee. En wie had rond de eeuwwisseling Chad Hedrick zien komen?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:24 schreef Mexicanobakker het volgende:
We kunnen wel zeggen dat wust en kramer een gat achter laten, maar wie gaat dat opvullen? Christ en lunde pedersen? Nee, de Jong en Bergsma natuurlijk. Ik maak me wel zorgen, omdat juist al het talent uit nederland komt bij de stayers..
Het moet zogezegd allemaal flitsender en aantrekkelijker, maar hoeveel mensen kijken nu écht naar de slopestyle?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:26 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Dat vind ik zo'n flutargument. Duursporten hebben ook een toegevoegde waarde. Om nou straks nummers als de 50 km langlaufen te gaan vervangen door weer een batterij van die pimp sporten (waar in de praktijk ook maar een land of vier om de medailles strijdt) lijkt mij niet wenselijk.
En worstelen mag dan oubollig zijn, het is in ieder geval wel internationaal.
Dat laatste moeten sommige mensen ook eens bedenken.quote:Achter de kwinkslag van Yves Boisvert, sportverslaggever van Canadese krant La Presse, gisteren over de oranje stoeltjes in de persconferentiezaal van de Adler Arena zat een serieuze ondertoon. 'Jullie zíjn schaatsen. Jullie zijn gewoon de beste. Dat is ongelooflijk voor zo'n piepklein landje.'
Jij en ik kunnen het wel een flutargument vinden, maar het wordt wel gebruikt om plaats te maken voor nieuwere en "flitsende" sporten op de OS, denk bijvoorbeeld aan het BMX-en.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:26 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Dat vind ik zo'n flutargument. Duursporten hebben ook een toegevoegde waarde. Om nou straks nummers als de 50 km langlaufen te gaan vervangen door weer een batterij van die pimp sporten (waar in de praktijk ook maar een land of vier om de medailles strijdt) lijkt mij niet wenselijk.
En worstelen mag dan oubollig zijn, het is in ieder geval wel internationaal.
Daar ben ik toch wel benieuwd naar, hoeveel meer aan kijkcijfers en advertentie-inkomsten freestyle skiën en BMX opleveren ten opzichte van langlaufen en baanwielrennen. Heeft iemand daar cijfers van?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:30 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Jij en ik kunnen het wel een flutargument vinden, maar het wordt wel gebruikt om plaats te maken voor nieuwere en "flitsende" sporten op de OS, denk bijvoorbeeld aan het BMX-en.
Uiteindelijk gaat het natruulijk overal en altijd om het geld, de kijkcijfers en de (grote) advertenteerders.
Wil ik nog aan toevoegen, wereldkampioen honkbal. Bij de laatste vier op de World Baseball Classic.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:30 schreef OProg het volgende:
We mogen ook gewoon trots zijn. Het enige land van dit formaat die zowel op de zomer als winter OS al jaren met een mooie hoeveelheid prijzen naar huis gaan. En dan ook tussendoor nog een keer een finale WK spelen, met dingen als Hockey ver komen, noem maar op.
Mooi commentaar van die krant.quote:En dan zijn er hier mensen die gaan klagen dat de sporten waarin we winnen niks voorstellen en dat het voetbal gewoon verschrikkelijk was en dat we ons moeten schamen.
[..]
Dat laatste moeten sommige mensen ook eens bedenken.
Dergelijke cijfers heb ik niet, maar het lijkt me niet zo moeilijk om je voor te stellen dat een merk als Coca Cola liever wordt geassocieerd met spectaculaire snowboardactie dan met klassiek langlaufen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:32 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Daar ben ik toch wel benieuwd naar, hoeveel meer aan kijkcijfers en advertentie-inkomsten freestyle skiën en BMX opleveren ten opzichte van langlaufen en baanwielrennen. Heeft iemand daar cijfers van?
Dat is natuurlijk de Amerikaanse blik.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:36 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Dergelijke cijfers heb ik niet, maar het lijkt me niet zo moeilijk om je voor te stellen dat een merk als Coca Cola liever wordt geassocieerd met spectaculaire snowboardactie dan met klassiek langlaufen.
ik zou het eerder de reële blik willen noemen, want ik zie geen van de door jou genoemde bedrijven terug in de lijst met Olympische partners ( http://www.olympic.org/sponsors ).quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:39 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk de Amerikaanse blik.
Thanks. Emirates, waar ik in mijn vorige post op in ga is zo te zien geen Olympische partner. Die hebben een heel ander profiel gekozen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:44 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
ik zou het eerder de reële blik willen noemen, want ik zie geen van de door jou genoemde bedrijven terug in de lijst met Olympische partners ( http://www.olympic.org/sponsors ).
Het feit dat het gros van deze wedstrijden buiten Nederland wordt gehouden maakt het daarentegen alweer een stuk internationaler.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:46 schreef Boezeidekoe het volgende:
Ik lees hier goede argumenten dat schaatsen net zo mondiaal is als andere wintersporten. We vergeten echter 1 belangrijk ding, in geen enkel land ter wereld buiten Nederland wordt schaatsen serieus genomen en is er geen publieke belangstelling. Kijk maar eens een willekeurig EK/WK of wereldbekerwedstrijd dat buiten Nederland wordt gehouden.
Is Zuid-Korea is Sang-Wha Lee blijkbaar de sportvrouw daar. En in Amerika is Shani Davis volgens mij best een grote naam.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:46 schreef Boezeidekoe het volgende:
Ik lees hier goede argumenten dat schaatsen net zo mondiaal is als andere wintersporten. We vergeten echter 1 belangrijk ding, in geen enkel land ter wereld buiten Nederland wordt schaatsen serieus genomen en is er geen publieke belangstelling. Kijk maar eens een willekeurig EK/WK of wereldbekerwedstrijd dat buiten Nederland wordt gehouden. Het weinige publiek dat er is, is oranje gekleurd. En als Nederland dan ook nog bijna alle medailles op de OS wegkaapt is natuurlijk niet bevorderlijk voor de populariteit van het schaatsen in het buitenland.
Bij bijna alle andere olympische wintersporten zijn er veel meer landen met kans op een medaille. Natuurlijk kan het voorkomen dat bv. een land als Noorwegen bij het langlaufen alle medailles op een bepaald onderdeel pakt, maar de concurrentie is nooit ver weg. En bovendien komt die concurrentie uit wel 10 verschillende landen. Vergelijk dat maar eens met de 5000m schaatsen.
Ze zullen echt wat moeten verzinnen om het schaatsen(en dan vooral het allrounden en de lange afstanden) buiten Nederland weer boeiend te maken, anders is de sport over pakweg 12 jaar niet olympisch meer.
In Duitsland is biatlon redelijk populair en de stadions zitten vaak ook wel wat voller, maar het zal al met al niet heel veel schelen ten opzichte van schaatsen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:51 schreef Jovatov het volgende:
Maar hoe groot is de mondiale belangstelling voor langlaufen of biathlon?
Lijkt mij dat de belangstelling daarvoor ook alleen maar binnen de scandinavische landen ligt.
De Scandinavische landen uiteraard, dat zijn er 3quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:51 schreef Jovatov het volgende:
Maar hoe groot is de mondiale belangstelling voor langlaufen of biathlon?
Lijkt mij dat de belangstelling daarvoor ook alleen maar binnen de scandinavische landen ligt.
Heb je voorbeelden van andere landen zonder sneeuw en bergen die wel al medailles hebben gewonnen in skiën of snowboarden?quote:
Tja, je kunt moeilijk elk toernooi in Thialf laten plaatsvinden. Je zult iets moeten doen om de sport een internationaal karakter te geven. Maar kijk eens naar de publieke belangstelling. Er komt van de lokale bevolking niemand op af. Kijk maar eens op de tribunes als er wedstrijden in pakweg Japan of Rusland plaatsvinden. Wat betreft dat aspect is het zinloos om een toernooi buiten Nederland af te werken.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:50 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Het feit dat het gros van deze wedstrijden buiten Nederland wordt gehouden maakt het daarentegen alweer een stuk internationaler.
Dat is idd wel triest. Er komt echt helemaal geen volk af op dat schaatsen. Nog geen 4000 man volgens mij op de OS laat staan op een normaal toernooitje.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 12:39 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
Tja, je kunt moeilijk elk toernooi in Thialf laten plaatsvinden. Je zult iets moeten doen om de sport een internationaal karakter te geven. Maar kijk eens naar de publieke belangstelling. Er komt van de lokale bevolking niemand op af. Kijk maar eens op de tribunes als er wedstrijden in pakweg Japan of Rusland plaatsvinden. Wat betreft dat aspect is het zinloos om een toernooi buiten Nederland af te werken.
En ze knallen daar sinds 2004 3 hallen van formaat uit de grond die de nodige centen gekost hebben. Met faciliteiten waar de Nederlanders alleen maar van kunnen dromen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:57 schreef Kansenjongere het volgende:
Skobrev heeft overigens de afgelopen jaren zijn zakken kunnen vullen door als bekende Rus alle tv-programma's af te lopen. Blijkbaar maakten de prijzen die hij tijdens de blessure van Kramer heeft weten te winnen dus toch wel indruk in Rusland.
Als er nul animo zou zijn voor schaatsen in Salt Lake City, Inzell, Nagano, Berlijn, Collalbo, Astana, hamar et cetera, dan zouden ze er toch geen wedstrijden organiseren, het lijkt me niet dat die steden daartoe worden gedwongen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 12:39 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
Tja, je kunt moeilijk elk toernooi in Thialf laten plaatsvinden. Je zult iets moeten doen om de sport een internationaal karakter te geven. Maar kijk eens naar de publieke belangstelling. Er komt van de lokale bevolking niemand op af. Kijk maar eens op de tribunes als er wedstrijden in pakweg Japan of Rusland plaatsvinden. Wat betreft dat aspect is het zinloos om een toernooi buiten Nederland af te werken.
Je vergeet dat bepaalde landen/steden met een ijsbaan zich kandidaat stellen om een bepaald toernooi te organiseren, in de hoop het schaatsen in die landen wat onder de aandacht te brengen. De laatste jaren is gebleken dat dit zinloos is. Alleen bij de OS komt er publiek dat niet voor de helft of meer uit Nederlanders bestaat.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 13:00 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als er nul animo zou zijn voor schaatsen in Salt Lake City, Inzell, Nagano, Berlijn, Collalbo, Astana, hamar et cetera, dan zouden ze er toch geen wedstrijden organiseren, het lijkt me niet dat die steden daartoe worden gedwongen.
De ISU zal er wel wat geld bijleggen?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 13:00 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als er nul animo zou zijn voor schaatsen in Salt Lake City, Inzell, Nagano, Berlijn, Collalbo, Astana, hamar et cetera, dan zouden ze er toch geen wedstrijden organiseren, het lijkt me niet dat die steden daartoe worden gedwongen.
Belangstelling is inherent aan succes. Als er straks weer een gouden Noorse lichting op staat, zit het Vikingsskipet zo weer vol.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 13:11 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
Je vergeet dat bepaalde landen/steden met een ijsbaan zich kandidaat stellen om een bepaald toernooi te organiseren, in de hoop het schaatsen in die landen wat onder de aandacht te brengen. De laatste jaren is gebleken dat dit zinloos is. Alleen bij de OS komt er publiek dat niet voor de helft of meer uit Nederlanders bestaat.
Ze hebben daar al Lollobrigida.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 13:23 schreef Boezeidekoe het volgende:
Ik stel voor dat Annette Gerritsen voor Italië gaat rijden, moet je eens opletten hoeveel belangstelling voor schaatsen er dan is in Italie.
Zoveel volk past er dan vaak ook niet in een schaatshal. 4000 man in Calgary, betekent dat ze de capaciteit uit hebben gebreid.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 12:41 schreef hafcfan het volgende:
[..]
Dat is idd wel triest. Er komt echt helemaal geen volk af op dat schaatsen. Nog geen 4000 man volgens mij op de OS laat staan op een normaal toernooitje.
IOC ligt er ook niet wakker van om sporten toe te voegen waar alleen Amerikanen en Canadezen goed in zijn. Sterker, in Amerikaanse media is ruim aandacht voor deze 'sportpolitiek'. De Russen waren er natuurlijk op tegen en derhalve, als goedmakertje, kregen de 'klassieke' sporten er ook vier onderdelen bij.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:19 schreef Ericr het volgende:
Conclusie is dus dat we er van moeten genieten dat we zo'n unieke generatie aan schaatsers hebben in een sport die voor het IOC internationaal genoeg is.
Dat eerste is wel een juiste constatering.quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
IOC ligt er ook niet wakker van om sporten toe te voegen waar alleen Amerikanen en Canadezen goed in zijn. Sterker, in Amerikaanse media is ruim aandacht voor deze 'sportpolitiek'. De Russen waren er natuurlijk op tegen en derhalve, als goedmakertje, kregen de 'klassieke' sporten er ook vier onderdelen bij.
http://www.washingtonpost(...)98f9e5267_story.html
Het is een beetje de tragiek van een klein land; een klein land kan niet in zijn eentje een sport dragen terwijl een groot land dat zeker wel kan.
Overigens heb ik altijd een beetje gevonden dat Nederland misschien een tikje onderpresteerde in het schaatsen. Per slot van rekening kiezen dikwijls de beste atletische natuurtalenten voor de schaatssport (voetbal buiten beschouwing gelaten) terwijl in andere landen dat zeker niet zo is. Als mensen begrijpen wat ik bedoel. De kersen op de taart neigen in Nederland naar een schaatscarriere terwijl ik betwijfel of in pak em beet de USA hetzelfde geldt.
Misschien begrijp ik je edittekst verkeerd, maar wil je zeggen dat Nederland geen wereldtoppers buiten de eigen folkloresporten heeft?quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
IOC ligt er ook niet wakker van om sporten toe te voegen waar alleen Amerikanen en Canadezen goed in zijn. Sterker, in Amerikaanse media is ruim aandacht voor deze 'sportpolitiek'. De Russen waren er natuurlijk op tegen en derhalve, als goedmakertje, kregen de 'klassieke' sporten er ook vier onderdelen bij.
Het is een beetje de tragiek van een klein land; een klein land kan niet in zijn eentje een sport dragen terwijl een groot land dat zeker wel kan.
Overigens heb ik altijd een beetje gevonden dat Nederland misschien een tikje onderpresteerde in het schaatsen. Per slot van rekening kiezen dikwijls de beste atletische natuurtalenten voor de schaatssport (voetbal buiten beschouwing gelaten) terwijl in andere landen dat zeker niet zo is. Als mensen begrijpen wat ik bedoel. De kersen op de taart neigen in Nederland naar een schaatscarriere terwijl ik betwijfel of in pak em beet de USA hetzelfde geldt.
EDIT:
Dit is dan ook een beetje de kern van de zaak. Ja, natuurlijk kijkt amper niemand naar het rodelen maar de dominante Duitsers behoren echter ook tot de wereldtop in vele van de meer prestigieuze en internationale sporten: wereldtoppers in voetbal, basketbal, atletiek, tennis, ijshockey, zwemmen enzovoorts.
Ook een qua inwoneraantal vergelijkbaar land als Zweden is altijd heel breed georiënteerd geweest. Met wereldtoppers bij atletiek, tennis, voetbal enzovoorts. Niet enkel goed in de eigen folklore, en dat is misschien wat een beetje steekt bij velen.
Niet perse.quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:14 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Misschien begrijp ik je edittekst verkeerd, maar wil je zeggen dat Nederland geen wereldtoppers buiten de eigen folkloresporten heeft?
Zijn hier ook voorbeelden van? Dit lijkt me een beetje giswerk een aannames.quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet perse.
Ik bedoel bovenal dat de 'AAA' natuurtalenten zullen kiezen voor schaatsen, als het geen voetbal is (voetbal staat boven alles in Nederland, niet in de laatste plaats in financieel opzicht).
In andere landen lijkt me dat niet het geval. Als je in de VS bijv. aardig zou kunnen tennissen en aardig (of héél goed) kan schaatsen, dan is het geen moeilijke keus. In Nederland helaas wel (ook door de infrastructuur en organisatie hier van tennis tegenover schaatsen).
Andere duursporten lijken me ook meer voor de hand liggend als carrièrepad dan hardrijden op de schaats.
Op een iets andere manier geldt dit ook voor het voetbal; Nederland heeft alleen hockey en voetbal als ontwikkelde bal- en teamsporten. Volleybal ligt in puin en over basketbal, rugby, handbal e.d. hoeven we het niet te hebben. Dat is niet bijster veel i.v.m een paar andere Europese landen. Als je een beetje kunt voetballen of met een stick kunt zwaaien, dan kies je daar voor. Ook al heb je misschien zelfs meer talent voor handbal. Een Duits meisje zou zonder problemen voor handbal kunnen kiezen ipv hockey.
Punt was: misschien heeft Nederland misschien wel ondergepresteerd op een aantal Winterspelen, omdat je de vlaggenschepen van Nederland erop uit stuurt. In die sport.
Ik praat niet over de senioren maar over eerder in het proces. Veel talentvolle kinderen beoefenen nu eenmaal meerdere sporten in hun jeugd, of proberen het uit. Op een gegeven moment komt dan een keuze (een Roger Federer koos bijv. voor het tennis ipv het voetbal, voor een Zwitser een logische keuze).quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:44 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Zijn hier ook voorbeelden van? Dit lijkt me een beetje giswerk een aannames.![]()
De enige schaatser die ik ken die andere sporttalenten had is Jan Bos, maar die heeft dan ook aan de Zomerspelen van 2004 deelgenomen.
Huh? Basketbal?quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
EDIT:
Dit is dan ook een beetje de kern van de zaak. Ja, natuurlijk kijkt amper niemand naar het rodelen maar de dominante Duitsers behoren echter ook tot de wereldtop in vele van de meer prestigieuze en internationale sporten: wereldtoppers in voetbal, basketbal, atletiek, tennis, ijshockey, zwemmen enzovoorts.
Ook een qua inwoneraantal vergelijkbaar land als Zweden is altijd heel breed georiënteerd geweest. Met wereldtoppers bij atletiek, tennis, voetbal enzovoorts. Niet enkel goed in de eigen folklore, en dat is misschien wat een beetje steekt bij velen.
Oké, maar laten we dus eerlijk zijn, het is gewoon gissen dat er mogelijk sporters (schaatsers) rondlopen die misschien ook een andere sport op hoog niveau hadden kunnen beoefenen.quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik praat niet over de senioren maar over eerder in het proces. Veel talentvolle kinderen beoefenen nu eenmaal meerdere sporten in hun jeugd, of proberen het uit. Op een gegeven moment komt dan een keuze (een Roger Federer koos bijv. voor het tennis ipv het voetbal, voor een Zwitser een logische keuze).
Ik denk dat in de VS de extreem goede duursporters niet voor het schaatsen opteren.
Is ook precies wat Eric Heiden heeft gedaan. Nadat hij op élke schaatsdiscipline goud won in 1980 is hij overgestapt op het wielrennen.quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik praat niet over de senioren maar over eerder in het proces. Veel talentvolle kinderen beoefenen nu eenmaal meerdere sporten in hun jeugd, of proberen het uit. Op een gegeven moment komt dan een keuze (een Roger Federer koos bijv. voor het tennis ipv het voetbal, voor een Zwitser een logische keuze).
Ik denk dat in de VS de extreem goede duursporters niet voor het schaatsen opteren. Sterker, je zou gek zijn om niet te switchen van schaatsen naar iets anders, als je echt extreem goed zou zijn.
Precies.quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:56 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Is ook precies wat Eric Heiden heeft gedaan. Nadat hij op élke schaatsdiscipline goud won in 1980 is hij overgestapt op het wielrennen.
Dat denk ik toch echt niet. Belangrijke kwaliteiten als uithoudingsvermogen en extreem goede timing en lichaamscoördinatie komen in een hoop sporten van pas. Ook in schaatsen is een bizar goede timing een belangrijke kwaliteit.quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:55 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Oké, maar laten we dus eerlijk zijn, het is gewoon gissen dat er mogelijk sporters (schaatsers) rondlopen die misschien ook een andere sport op hoog niveau hadden kunnen beoefenen.
Je denkt dat het geen giswerk is? Ik moet een beetje grinniken. Zelfs dat lijk je niet met zekerheid te kunnen zeggen.quote:Op donderdag 13 februari 2014 14:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Precies.
Ik heb geen idee echter hoe hij ooit met schaatsen is begonnen. Waarom hij voor die sport koos, behalve dan dat hij dichtbij de schaatsbaan van Milwaukee woonde in zijn jeugd. Vóór hij op zijn 14e overstapte naar het schaatsen, speelde hij voetbal en vooral ijshockey. Maar was vooral voor de laatste sport niet goed genoeg.
[..]
Dat denk ik toch echt niet. Belangrijke kwaliteiten als uithoudingsvermogen en extreem goede timing en lichaamscoördinatie komen in een hoop sporten van pas. Ook in schaatsen is een bizar goede timing een belangrijke kwaliteit.
Het is ook de heersende opvatting, denk ik, dat dit soort duursporten niet zo bizar veel van elkaar verschillen.
Ik ben er tevens van overtuigd dat de schaatsende Noren van vroeger nu bij andere sporten zitten.
Zijn coach Jim Ochowicz maakte met meer succes de overstap naar het wielrennen.quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:56 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Is ook precies wat Eric Heiden heeft gedaan. Nadat hij op élke schaatsdiscipline goud won in 1980 is hij overgestapt op het wielrennen.
http://www.nj.com/olympic(...)ll_humble_30_ye.htmlquote:“I still say the athletes with the best skills are NBA players,” he said, “because it’s a very unusual combination to have someone so tall to be so coordinated. But when you compare athletes, it depends on what you’re looking for. If it’s aerobic ability, it’s cyclists. For strength, endurance and coordination? I’d have to pick a hockey player.”
It’s rare that you show such a bias, we told him.
“Yeah, I love hockey. It’s still my favorite sport,” he said. “I lacked the eye-hand coordination to be great at it, though.”
Qua historie nog best wel hoor. Al had Kramer vier jaar terug natuurlijk gewoon moeten winnen en dan waren van de zes laatste gouden medailles er vijf voor NL geweest.quote:Op donderdag 13 februari 2014 17:48 schreef pfaf het volgende:
10km is ook echt geen mondiale sport, hoeveel statistiek je daar ook op los wilt laten..
Precies, nog buiten het feit dat er wereldwijd slecht iets van 300 mensen de sport beoefenen, dat is voor mij gewoon te weinig om de sport te legitimeren. Nu is dat sowieso een probleem bij de winterspelen (wie zit er nou op bobsleeën?), maar bij de 10km schaatsen vind ik het wel een lacher.quote:Op donderdag 13 februari 2014 17:54 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Qua historie nog best wel hoor. Al had Kramer vier jaar terug natuurlijk gewoon moeten winnen en dan waren van de zes laatste gouden medailles er vijf voor NL geweest.
Klopt. In 2022 zal het ook geen Olympische discipline meer zijn verwacht ik, net als dat het allrounden z'n langste tijd heeft gehad.quote:Op donderdag 13 februari 2014 17:48 schreef pfaf het volgende:
10km is ook echt geen mondiale sport, hoeveel statistiek je daar ook op los wilt laten..
Als een paar van die negers de schaatsen onder zouden binden, winnen we ook op de 10k binnen de kortste keren niks meer.quote:Op donderdag 13 februari 2014 17:58 schreef sp3c het volgende:
naja dat nederlanders beter zijn dan de rest lijkt me geen goed criterium eigenlijk
dan is marathonlopen ook niet mondiaal omdat dat altijd over de hele wereld iedere keer gewonnen wordt door hele lange hele dunne negers
Nee, die moeten we inderdaad nooit iets over schaatsen vertellen daarquote:Op donderdag 13 februari 2014 18:00 schreef Jane het volgende:
[..]
Als een paar van die negers de schaatsen onder zouden binnen, winnen we ook op de 10k binnen de kortste keren niks meer.
Het beste criterium is om te kijken in hoeveel landen een sport professioneel wordt beoefend.quote:Op donderdag 13 februari 2014 17:58 schreef sp3c het volgende:
naja dat nederlanders beter zijn dan de rest lijkt me geen goed criterium eigenlijk
dan is marathonlopen ook niet mondiaal omdat dat altijd over de hele wereld iedere keer gewonnen wordt door hele lange hele dunne negers
Of al die uitgewaaierde tafeltennissers en badmintonners.quote:Op donderdag 13 februari 2014 17:58 schreef sp3c het volgende:
Ik vind aantal beoefenaars een mooier criterium. In een beetje apenland kun je alleen met voetbal rondkomen. Dan wordt rijkdom een maat.quote:Op donderdag 13 februari 2014 18:04 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het beste criterium is om te kijken in hoeveel landen een sport professioneel wordt beoefend.
In Nederland kun je een prima boterham verdienen als schaatser, maar verder....niet echt veel plekken op de wereld waar dat ook zo is.
Hoeveel atleten zijn er op de 1500 meter zwemmen wereldwijd? Dat zullen er ook niet veel zijn.quote:Op donderdag 13 februari 2014 18:06 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik vind aantal beoefenaars een mooier criterium. In een beetje apenland kun je alleen met voetbal rondkomen. Dan wordt rijkdom een maat.
Daar kun je ook een leuk programma over maken.quote:Op donderdag 13 februari 2014 18:00 schreef Jane het volgende:
[..]
Als een paar van die negers de schaatsen onder zouden binden, winnen we ook op de 10k binnen de kortste keren niks meer.
Ik heb geen enkel idee.quote:Op donderdag 13 februari 2014 18:12 schreef Felagund het volgende:
[..]
Hoeveel atleten zijn er op de 1500 meter zwemmen wereldwijd? Dat zullen er ook niet veel zijn.
Waarom professioneel? Het zijn de Olympische Spelen, juist een evenement met z'n roots in de amateursport.quote:Op donderdag 13 februari 2014 18:04 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het beste criterium is om te kijken in hoeveel landen een sport professioneel wordt beoefend.
In Nederland kun je een prima boterham verdienen als schaatser, maar verder....niet echt veel plekken op de wereld waar dat ook zo is.
Lol....Pierre de Coubertin is al heel lang dood en zijn nagedachtenis ook.quote:Op donderdag 13 februari 2014 18:45 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Waarom professioneel? Het zijn de Olympische Spelen, juist een evenement met z'n roots in de amateursport.
Is al ooit gemaaktquote:Op donderdag 13 februari 2014 18:14 schreef takkfyrir het volgende:
[..]
Daar kun je ook een leuk programma over maken.
Hoe komt het dat Bokko zo ver is weggezakt met de jaren?quote:Op donderdag 13 februari 2014 19:01 schreef Perico het volgende:
Van de 18 medailles zijn er nu 12 door Nederland gewonnen... ik kijk al schaatsen sinds Rolf Falk Larsen, maar dit is echt een gigantische overheersing.
En dan komt de sweep op de 10 kilometer er nog aan, het obligate goud op de ploegenachtervolging en nog meer plakken op de 1500 meter.
Aan de filmpjes kon je zien, dat een Bokko geknakt is door de overheersing en dat Skobrev van lieverlee zijn zakken is gaan vullen en minder traint.
Ook is Jac Orie's kennis en instelling onmetelijk veel beter dan de buitenlandse coaches, bijvoorbeeld en strijken de buitenlanders in plaats van een paar ton, of Kramers miljoen, een fractie op qua gage.
Loop dan nog maar eens een achterstand in. Veel buitenlanders en ook complete landen hebben het opgegeven, lijkt het.
Echt weggezakt is hij ook niet natuurlijk. Wordt bijna ieder jaar alsnog 2de of 3de op de allround toernooien. Het is meer dat er bij hem amper progressie te zien is. Een stabiele factor met weinig echte uitschieters.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 08:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoe komt het dat Bokko zo ver is weggezakt met de jaren?
twitter:HersmanM twitterde op vrijdag 14-02-2014 om 10:02:36Nederland zo sterk dat zelfs Spaanse tv er nu juist veel over uitzendt. "Nld vs rest of the world" Mijn Spaanse vrienden genieten er van. reageer retweet
Wat ik van de Noorse dame hier op het forum begrepen heb (ben haar naam even kwijtquote:Op vrijdag 14 februari 2014 08:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Behoorlijk denigrerend van Uytdehaage. Altijd al een beetje een flapdrol gevonden.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 10:28 schreef Reismeis het volgende:
De Nederlandse schaatsequipe grossiert bij de Olympische Spelen in medailles en die suprematie zou gevaarlijk kunnen zijn voor de sport, meent Uytdehaage.
"Het is leuker om een medaille te winnen in een sterk deelnemersveld dan wanneer je er gewoon maar fluitend rondrijdt en maar gewoon medailles binnenharkt", zegt de oud-schaatser in het programma NUtalk - Winterspelen.
Ik herken me daar voor een groot deel wel in. Vroeger keek ik echt alles van de eerste t/m de laatste rit, maar nu sowieso voor de dweil niet en sommige afstanden al helemaal niet meer.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 10:28 schreef Reismeis het volgende:
De Nederlandse schaatsequipe grossiert bij de Olympische Spelen in medailles en die suprematie zou gevaarlijk kunnen zijn voor de sport, meent Uytdehaage.
"Het is leuker om een medaille te winnen in een sterk deelnemersveld dan wanneer je er gewoon maar fluitend rondrijdt en maar gewoon medailles binnenharkt", zegt de oud-schaatser in het programma NUtalk - Winterspelen.
"Dat is niet goed voor de concurrentiepositie en dan zul je ook gewoon zien dat de kijkers weg gaan lopen"
Eens. Het jammere is dat hij in de melk te brokkelen heeft bij de KNSB en al wat foute initiatieven heeft gesteund. Als we onszelf aanpraten dat het fout gaat met schaatsen, dan wordt het een self fulfilling prophecy.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 10:31 schreef Jane het volgende:
[..]
Behoorlijk denigrerend van Uytdehaage. Altijd al een beetje een flapdrol gevonden.
De Nederlanders zijn in zijn hoofd gaan zitten. Hij heeft jaren zijn best gedaan met allrounden, maar kon Kramer nooit verslaan en later ook niet de nummer twee en drie. Onder Mueller moest hij als een beest trainen, terwijl Orie en Kemkers superieur zijn qua schaatskennis en methodes.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 08:57 schreef Klopkoek het volgende:
Ik ben het hier roerend mee eens, als echte liefhebber sinds jaar en dag.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 10:28 schreef Reismeis het volgende:
mja hij zegt het wat raar maar hij heeft geen ongelijk denk ikquote:Op vrijdag 14 februari 2014 10:31 schreef Jane het volgende:
[..]
Behoorlijk denigrerend van Uytdehaage. Altijd al een beetje een flapdrol gevonden.
Als je het hebt over 'fluitend rondrijden' en 'binnenharken' geef je een onjuist beeld van de situatie en dus heeft hij wel ongelijk. En juist hij zou beter moeten weten. Heeft hij zijn eigen overwinningen ook altijd fluitend binnengeharkt? Vandaar dat hij altijd zo liep te kwijlen natuurlijk.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 16:05 schreef sp3c het volgende:
mja hij zegt het wat raar maar hij heeft geen ongelijk denk ik
Op nationaal niveau zal de concurrentie voor schaatsers altijd hoog blijven. Ik zie liever Nederlandse sponsoring en training van buitenlandse atleten dan dat we een potje denigrerend mensen laten winnen is ook geen oplossing. Dat het leuker is als het buitenland betrokken blijft is natuurlijk waar maar dat hoeft niet per se gevolgen te hebben voor het kwaliteit in het binnenland.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 16:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
mja hij zegt het wat raar maar hij heeft geen ongelijk denk ik
zelf kijk ik altijd ijshockey hier in Den Haag maar de niveauverschillen zijn gigantisch, als ik weet dat een bepaalde tegenstander met 8-1 van het ijs geveegd gaat worden dan ga ik liever wat anders doen
In andere kleine wintersporten zie je het wel dat men de "concurrentie" helpt. De Nederlandse bobbers en onze ex-skeletoni van Wees zijn bijvoorbeeld allemaal geholpen door de toplanden, omdat die hopen dat de sport daardoor breder wordt. Bij het bobben is dat ook daadwerkelijk gelukt....zelfs België is daar bij de dames nu een meer dan goede deelnemer.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 18:00 schreef sp3c het volgende:
mjah ik vind dat altijd zo'n dubbel verhaal, je kunt niet echt van Nederland verwachten dat we concurrentie in het zadel helpen maar voor de sport zelf zou dat wel beter zijn misschien
komt mij een beetje over als een straf voor het succes van de Nederlanders
Bergsma is ouder dan Kramer.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:24 schreef Mexicanobakker het volgende:
We kunnen wel zeggen dat wust en kramer een gat achter laten, maar wie gaat dat opvullen? Christ en lunde pedersen? Nee, de Jong en Bergsma natuurlijk. Ik maak me wel zorgen, omdat juist al het talent uit nederland komt bij de stayers..
Nee, hij bedoelt natuurlijk dat hij er 'wel echt voor moest werken', zodat hij alleen een ware kampioen genoemd kan worden.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 16:29 schreef Jane het volgende:
[..]
Als je het hebt over 'fluitend rondrijden' en 'binnenharken' geef je een onjuist beeld van de situatie en dus heeft hij wel ongelijk. En juist hij zou beter moeten weten. Heeft hij zijn eigen overwinningen ook altijd fluitend binnengeharkt? Vandaar dat hij altijd zo liep te kwijlen natuurlijk.
Feitelijk gezien was de internationale concurrentie in zijn tijd ook (veel) groter als nu.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 18:59 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, hij bedoelt natuurlijk dat hij er 'wel echt voor moest werken', zodat hij alleen een ware kampioen genoemd kan worden.
Genoeg trainingsmogelijkheden qua ijssporten, maar de (financiële) wil ontbreekt om daar langdurig in te investeren.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 19:04 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:
En de Noren zijn goed in Langlaufen, zo heeft elk land zijn ding waar die goed in is en waar die veel energie in wil steken. Voor ons Nederlanders is dat enkel en alleen schaatsen, we hebben verder weinig trainingsmogelijkheden.
Dat geldt natuurlijk bij andere landen ook voor het schaatsen.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 19:07 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Genoeg trainingsmogelijkheden qua ijssporten, maar de (financiële) wil ontbreekt om daar langdurig in te investeren.
Klopt. Alleen investeren de meeste wintersportlanden in meerdere sporten en wij alleen in het schaatsen. (en mondjesmaat in shorttrack)quote:Op vrijdag 14 februari 2014 19:08 schreef Felagund het volgende:
[..]
Dat geldt natuurlijk bij andere landen ook voor het schaatsen.
Mwa, als je kijkt naar de Spelen van 2002, Parra? Boden? Shepel? Saetre? Durf je echt zo sec stellen dat die veel meer kwaliteit hadden dan een Swings nu bijvoorbeeld?quote:Op vrijdag 14 februari 2014 19:02 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Feitelijk gezien was de internationale concurrentie in zijn tijd ook (veel) groter als nu.
Het feit dat je makkelijk meerdere namen oplepelt uit 2002 tov die ene van nu zegt al genoeg.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 19:11 schreef Zelva het volgende:
[..]
Mwa, als je kijkt naar de Spelen van 2002, Parra? Boden? Shepel? Saetre? Durf je echt zo sec stellen dat die veel meer kwaliteit hadden dan een Swings nu bijvoorbeeld?
Ik zou haast eerder zeggen dat het niveau veel lager was, want dat je als lange-afstandsrijder een medaille haalt op de 1500 meter en als 1500-meterrijder een medaille op een langere afstand, is nu haast vrijwel onmogelijk in het mannenschaatsen.
De 1500 en de 10 kunnen combineren is tegenwoordig inderdaad vrijwel onmogelijk. De 1500/5 of 1000/1500 is gangbaar.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 19:11 schreef Zelva het volgende:
[..]
Mwa, als je kijkt naar de Spelen van 2002, Parra? Boden? Shepel? Saetre? Durf je echt zo sec stellen dat die veel meer kwaliteit hadden dan een Swings nu bijvoorbeeld?
Ik zou haast eerder zeggen dat het niveau veel lager was, want dat je als lange-afstandsrijder een medaille haalt op de 1500 meter en als 1500-meterrijder een medaille op een langere afstand, is nu haast vrijwel onmogelijk in het mannenschaatsen.
Kleine kans..:')quote:Op vrijdag 14 februari 2014 19:19 schreef TLC het volgende:
Zou er ook een Noorse variant van Fok zijn waarop er een topic is dat biathlon en langlaufen geen mondiale sport is omdat ze bijna alles winnen
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | Rank Nation Gold Silver Bronze Total 1 Belarus (BLR) 2 0 1 3 France (FRA) 2 0 1 3 3 Norway (NOR) 1 1 0 2 4 Slovakia (SVK) 1 0 0 1 5 Czech Rep. (CZE) 0 1 1 2 Russia (RUS) 0 1 1 2 7 Austria (AUT) 0 1 0 1 Germany (GER) 0 1 0 1 Switzerland (SUI) 0 1 0 1 10 Slovenia (SLO) 0 0 1 1 Ukraine (UKR) 0 0 1 1 |
Dan is er waarschijnlijk een Noorse Fok! waarop wordt geklaagd dat hun toppers falen op het beslissende moment.quote:
Vraag het aan dominee Morgan Fjelde.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 19:19 schreef TLC het volgende:
Zou er ook een Noorse variant van Fok zijn waarop er een topic is dat biathlon en langlaufen geen mondiale sport is omdat ze bijna alles winnen
Nou makkelijk, met enige hulp van Wikipedia...quote:Op vrijdag 14 februari 2014 19:17 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het feit dat je makkelijk meerdere namen oplepelt uit 2002 tov die ene van nu zegt al genoeg.
Zo'n specialisatie zet zich dan ook juist door omdat het niveau omhoog gaat. Als je met een algemene training niet meer kan aanhaken, wordt je gedwongen om ook specialistischer te gaan trainen, waardoor het niveau nog weer omhoog gaat.quote:Dat laatste ben ik met je eens en heeft m.i. vooral te maken met de enorme specialisatie die er het afgelopen decenium heeft plaatsgevonden, waar voorheen het allrounden toch altijd de basis van alles was in Nederland.
Dat komt omdat er op slechts 3 continenten serieus aan wintersport wordt gedaan.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 19:25 schreef DO2 het volgende:
Man, vrijwel geen enkele sport op de winterspelen is een mondiale sport.
True....met dien verstande dat die specialisatie op de sprintafstanden een internationale trend is en op de langere afstanden niet.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 19:30 schreef Zelva het volgende:
Zo'n specialisatie zet zich dan ook juist door omdat het niveau omhoog gaat. Als je met een algemene training niet meer kan aanhaken, wordt je gedwongen om ook specialistischer te gaan trainen, waardoor het niveau nog weer omhoog gaat.
Het 'probleem' zit 'm er denk ik vooral in dat alle medailles worden gewonnen in dezelfde tak van sport.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 20:01 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Dat komt omdat er op slechts 3 continenten serieus aan wintersport wordt gedaan.
Binnen dat kader is er natuurlijk wel verschil tussen de internationale omvang van pak'm beet alpineskiën en skeleton.
Hoe helpen de toplanden in het bobsleeën dan de concurrenten? Door ze een afgedankte kast te geven? Het tweedehandsje?quote:Op vrijdag 14 februari 2014 18:12 schreef Kingstown het volgende:
[..]
In andere kleine wintersporten zie je het wel dat men de "concurrentie" helpt. De Nederlandse bobbers en onze ex-skeletoni van Wees zijn bijvoorbeeld allemaal geholpen door de toplanden, omdat die hopen dat de sport daardoor breder wordt. Bij het bobben is dat ook daadwerkelijk gelukt....zelfs België is daar bij de dames nu een meer dan goede deelnemer.
In het schaatsen hebben behoorlijk wat landen de beschikking gehad of nog steeds de beschikking over Nederlandse coaches. Dat is ook een vorm van helpen. Kost wat geld maar er vindt hoe dan ook kennisverspreiding plaats.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 18:12 schreef Kingstown het volgende:
[..]
In andere kleine wintersporten zie je het wel dat men de "concurrentie" helpt. De Nederlandse bobbers en onze ex-skeletoni van Wees zijn bijvoorbeeld allemaal geholpen door de toplanden, omdat die hopen dat de sport daardoor breder wordt. Bij het bobben is dat ook daadwerkelijk gelukt....zelfs België is daar bij de dames nu een meer dan goede deelnemer.
Zo zouden wij het als echte VOC-ers idd doen ja, maar niet de hele wereld denkt en doet zoals wij.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 22:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoe helpen de toplanden in het bobsleeën dan de concurrenten? Door ze een afgedankte kast te geven? Het tweedehandsje?
En dan nemen ze op de koop toe dat ze hun dominantie en voorsprong zouden kunnen verliezen? Of zit er weer een spreekwoordelijk addertje onder het gras.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 22:46 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Zo zouden wij het als echte VOC-ers idd doen ja, maar niet de hele wereld denkt en doet zoals wij.
De topwaxers ter beschikking stellen, ervaren trainers uitlenen, huisvesting e.d. regelen waardoor trainingskampen goedkoper wordt, meehelpen bij technische innovatie etc. etc.
Het is dus maar waar je voor kiest....of actief meehelpen om je sport groter te maken als leidend land of blijven navelstaren.
Goed stuk inderdaadquote:Op zaterdag 15 februari 2014 09:45 schreef Montov het volgende:
Goed verhaal van Orie:
http://www.telegraaf.nl/t(...)h_aan_kritiek__.html
Mwah....onderstaande is klinkklare onzin:quote:Op zaterdag 15 februari 2014 09:45 schreef Montov het volgende:
Goed verhaal van Orie:
http://www.telegraaf.nl/t(...)h_aan_kritiek__.html
1) Ook in andere landen zijn zulke geluiden. Heb dezelfde soort discussie mbt bijvoorbeeld het rodelen op Duitse fora gezien.quote:„Ik vind het vooral bijzonder dat deze geluiden uit Nederland zelf komen. Denk je nu echt dat andere landen ook zo zouden reageren met dergelijke successen? Natuurlijk niet.
Voorbeelden? Kunnen we even lachen.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 10:38 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Mwah....onderstaande is klinkklare onzin:
[..]
1) Ook in andere landen zijn zulke geluiden. Heb dezelfde soort discussie mbt bijvoorbeeld het rodelen op Duitse fora gezien.
Behalve dan dat in China een boel sporten stukken populairder zijn.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:30 schreef Leatherface het volgende:
Njah, je ziet het: verrassende winnaars uit Polen en China dit toernooi.
Het toont wel dat schaatsen een laagdrempelige sport is, waar 'buitenbeentjes' snel de top kunnen halen.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En die Pool is een brandweerman. Het is een beetje als van San Marino verliezen met duurbetaalde voetbalsterren.
Dus nu is het eigenlijk weer niet goed omdat ze verliezen?quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Behalve dan dat in China een boel sporten stukken populairder zijn.
En die Pool is een brandweerman. Het is een beetje als van San Marino verliezen met duurbetaalde voetbalsterren.
Heb al eerder gezegd dat Nederland feitelijk jarenlang onderpresteerde.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:53 schreef -0- het volgende:
[..]
Dus nu is het eigenlijk weer niet goed omdat ze verliezen?
En voorlopig domineren we het schaatsen ook niet al 15 jaar. Ik zou eerst eens afwachten hoe het in 2018 en misschien zelfs 2022 gaat, voordat er überhaupt conclusies getrokken kunnen worden.quote:Op zondag 16 februari 2014 17:10 schreef MakkieR het volgende:
Vergeet niet, we domineren nu overal op het schaatsen, maar dat is bij lange na niet altijd zo geweest.
Ik denk aan het Duitse trio Niemann, Friesinger en Pechstein. De periode Heiden en Johan Olaff Koss. Periode Wotherspoon of nog niet zo lang geleden met Davis.
De Russen hebben vier mooie hallen ter beschikking met Kolomna,Tsjeljabinsk, Sochi en Moskou. Toch best netjes voor een marginale sport. Blijkt tegelijkertijd wel weer dat je medailles niet zomaar kan kopen, alleen goede faciliteiten zijn niet voldoende.quote:Op maandag 17 februari 2014 11:33 schreef Leatherface het volgende:
Wel opvallend vind ik dat schaatsen als 'weinig lucratieve margesport' (volgens sommigen dus) steeds mooie faciliteiten krijgt. De schaatshal in Richmond was het architectonische pronkstukje van de Spelen in Vancouver. Dat gold ook voor de M-Wave tijdens de Spelen in Nagano. Deze hal zal ook wel wat duiten hebben gekost.
Ze laten deze B-sport wel steeds plaatsvinden in zo ongeveer de mooiste hal van de Spelen.
Hoe dan ook weg met ons.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Heb al eerder gezegd dat Nederland feitelijk jarenlang onderpresteerde.
Op zaterdag 15 februari 2014 10:38 schreef Kingstown het volgende:
Als je kijkt naar de totale mediallespiegel, dan zijn we deze spelen de VS pas op goud voorbij gegaan en liggen de totale van Nederland, VS, Noorwegen, Rusland en Duitsland allemaal vrij dicht bijelkaar. Voor de spelen was het 67-81 ongeveer. Nu schiet Nederland daar ineens boven uit naar 98.quote:Op maandag 17 februari 2014 12:26 schreef heywoodu het volgende:
En dan nog, het is niet zo dat Nederland het schaatsen in de breedte al vele jaren in een ijzeren greep heeft zoals nu op de Spelen het geval is.
De waarheid is dat Nederland voor het eerst zo domineert bij het schaatsen. Vier jaar geleden was dit nog heel anders. De waarheid is dus dat er overdreven wordt.quote:Op maandag 17 februari 2014 12:08 schreef CANARIS het volgende:
Deze discussie gaart voorbij aan de waarheid.
Het voorbeeld Langlauf is mooi.
Langlauf wordt in een heleboel landen op een ontiegelijk hoog niveau bedreven. Wanneer je voor Italie, Zwitserland , Rusland, Oostenrijk , Duitsland , Japan, Korea, Norwegen , Zweden, Finland Canada , USA .... in de langlauf dicipline aan de olympische spelen wilt deelnemen, heb je een hele lange weg voor je , en ontiegelijk veel competetie.
Wanneer je voor al die boven genoemde landen wilt schaatsen, wed ik met je , dat je al heel snel deelneemt aan Olympische spelen.
Er is gewoon maar 1 land , waar schaatsen zo professioneel wordt bedreven als Langlauf in al die landen... en dat is Nederland... het is echt een Korfbal verhaal aan het worden.
Heb je misschien een linkje daarover? Wat de Oostenrijkers hebben gedaan?quote:Op maandag 17 februari 2014 12:14 schreef CANARIS het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op zaterdag 15 februari 2014 10:38 schreef Kingstown het volgende:
Ik ben het met Orie dus absoluut oneens.
Begin jaren 2000 was Oostenrijk in het skien zo sterk , dat men zich dus wel om een tafel heeft gezet en is gaan nadenken hoe men alpine ski weer in andere landen attraktiver kon maken, want men was bang dat met de Oostenrijkse Hegemonie , het wedstrijd skiien niet Meer attraktief genoeg zou kunnen worden.
men heeft toen met Duitsland en Zwitserland wel afspraken gemaakt. Men is begonnen die landen uittenodigen om in opleidingsinternaten mee te lopen en men heeft zelfs heel succesvolle coaches naar die landen gestuurd om ze weer naar boven te krijgen , wat ook is gelukt.
Nu is alpine ski weer een sport waar veel landen meedoen om medailles te winnen.
http://nos.nl/os2014/arti(...)t-voor-de-sport.htmlquote:"Oranje-triomf funest voor de sport"
"Het Nederlandse schaatssucces op de Olympische Winterspelen is voor ons natuurlijk prachtig, maar internationaal is het dramatisch", zegt schaatshistoricus Marnix Koolhaas. Hij voorspelt dat de oranje podia, zoals we die de afgelopen dagen hebben gezien, de sport alleen maar minder populair zullen maken in de rest van de wereld.
De Noorse schaatsers hebben zich afgemeld voor de 10 kilometer van dinsdag, omdat ze denken dat ze geen kans maken op een medaille. Niet onbegrijpelijk, vindt Koolhaas. "Andere landen hebben geen schijn van kans en zullen steeds harder roepen dat die 10 kilometer maar afgeschaft moet worden."
Je kunt je afvragen of dat aan Orie of aan Gerritsen ligt.quote:Op maandag 17 februari 2014 12:59 schreef Klopkoek het volgende:
Hoe goed Orie 'zijn' mannen ook presteren, zo dramatisch doet zijn vrouwenbrigade het. Een Annette Gerritsen gaat nooit meer wat worden. Dat lukt hem ook niet.
Waarom dat?quote:Op maandag 17 februari 2014 13:46 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Je kunt je afvragen of dat aan Orie of aan Gerritsen ligt.
Omdat Gerritsen fysiek volgens mij gewoon heel veel pech heeft gehad met blessures en Pfeiffer enzo.quote:Op maandag 17 februari 2014 13:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waarom dat?
Van zijn vrouwenploef wist alleen Van Riessen zich te plaatsen voor deze Spelen. En alleen voor een anonieme tijd in de 500 meter.
Ze heeft vooral pech dat het niveau bij de vrouwen in de afgelopen 4 jaar (ook in de breedte) enorm is gestegen. Met haar tijd van Vancouver zou ze hier 14e, op ruim 2 en halve seconde van de winnares, zijn geworden.quote:Op maandag 17 februari 2014 13:56 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Omdat Gerritsen fysiek volgens mij gewoon heel veel pech heeft gehad met blessures en Pfeiffer enzo.
Bedoel je alleen bij de 1000 meter of bij alle nummers?quote:Op maandag 17 februari 2014 14:03 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ze heeft vooral pech dat het niveau bij de vrouwen in de afgelopen 4 jaar (ook in de breedte) enorm is gestegen. Met haar tijd van Vancouver zou ze hier 14e, op ruim 2 en halve seconde van de winnares, zijn geworden.
Vooral de korte afstanden (500m-1000m-1500m). Op de 3km en 5km wordt ongeveer even hard als in Turijn en Vancouver gereden.quote:Op maandag 17 februari 2014 14:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bedoel je alleen bij de 1000 meter of bij alle nummers?
Dat een Pechstein zo makkelijk mee kon komen direct na haar comeback werd schamper over gedaan.
Je kan misschien ook denken/zeggen dat Gerritsen had moeten weten dat haar tijd zo een beetje voorbij is. Iets waar trouwens veel sporters last van hebben die dan gewoon eigenwijs doorgaan en denken dat ze alsnog kunnen pieken terwijl het lichaam het niet meer aankan met bijkomende overgevoeligheid voor allerlei blessures.quote:Op maandag 17 februari 2014 13:56 schreef heywoodu het volgende:
Omdat Gerritsen fysiek volgens mij gewoon heel veel pech heeft gehad met blessures en Pfeiffer enzo.
Of misschien vond ze het gewoon nog een veel te leuke sport om ermee te stoppen.quote:Op maandag 17 februari 2014 15:19 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Je kan misschien ook denken/zeggen dat Gerritsen had moeten weten dat haar tijd zo een beetje voorbij is. Iets waar trouwens veel sporters last van hebben die dan gewoon eigenwijs doorgaan en denken dat ze alsnog kunnen pieken terwijl het lichaam het niet meer aankan met bijkomende overgevoeligheid voor allerlei blessures.
Dat werd ook over Marianne Timmer gezegd na 2002.....quote:Op maandag 17 februari 2014 15:19 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Je kan misschien ook denken/zeggen dat Gerritsen had moeten weten dat haar tijd zo een beetje voorbij is. Iets waar trouwens veel sporters last van hebben die dan gewoon eigenwijs doorgaan en denken dat ze alsnog kunnen pieken terwijl het lichaam het niet meer aankan met bijkomende overgevoeligheid voor allerlei blessures.
Dat inderdaad. Als je het nog leuk vind én er goed voor betaald wordt, waarom zou je stoppen?quote:Op maandag 17 februari 2014 15:20 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Of misschien vond ze het gewoon nog een veel te leuke sport om ermee te stoppen.
Nee hoor, al twee keer Fourcade (FRA) en 3 keer Domracheva (BLR)quote:Op maandag 17 februari 2014 16:41 schreef Hathor het volgende:
Ik kan me eigenlijk bijna geen sport voorstellen waarin er niet slechts 1 of 2 landen altijd aan het langste eind trekken. Als het om bv badminton of tafeltennis gaat, doen alle landen voor spek en bonen mee, omdat vooraf al vaststaat dat China toch alles wint, in het basketbal winnen de Amerikanen in principe altijd, al spelen ze met beide handen vastgebonden achter hun rug, in het hardlopen is het altijd of Jamaica, of Amerika die alles winnen, bij de Biathlon winnen de Noren 9 van de 10 keer, bij het rodelen zijn het de Duitsers, bij het ijshockey steken de Canadezen met kop en schouders boven de rest uit, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Die kritiek op de Nederlandse suprematie in het schaatsen heb ik dan ook maar gewoon voor kennisgeving aangenomen. Nederland is gewoon de beste, net zoals anderen ook hun tak van sport hebben waarin zij domineren, deal with it.
Daar is Ezekiel het niet mee eens.quote:Op maandag 17 februari 2014 16:41 schreef Hathor het volgende:
Ik kan me eigenlijk bijna geen sport voorstellen waarin er niet slechts 1 of 2 landen altijd aan het langste eind trekken. Als het om bv badminton of tafeltennis gaat, doen alle landen voor spek en bonen mee, omdat vooraf al vaststaat dat China toch alles wint, in het basketbal winnen de Amerikanen in principe altijd, al spelen ze met beide handen vastgebonden achter hun rug, in het hardlopen is het altijd of Jamaica, of Amerika die alles winnen, bij de Biathlon winnen de Noren 9 van de 10 keer, bij het rodelen zijn het de Duitsers, bij het ijshockey steken de Canadezen met kop en schouders boven de rest uit, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Die kritiek op de Nederlandse suprematie in het schaatsen heb ik dan ook maar gewoon voor kennisgeving aangenomen. Nederland is gewoon de beste, net zoals anderen ook hun tak van sport hebben waarin zij domineren, deal with it.
Buiten het feit dat jouw voorbeelden voor een groot deel feitelijk onwaar zijn, gaat het vooral om het feit dat er naast de winnaars ook de ereplaatsen voor het grootste deel door Nederlanders worden gewonnen. Dat zie je in deze percentages bijna in geen enkele individuele sport.....zelfs niet bij het rodelen waar de Duitsers minder dan 50% van de medailles halen (5 uit 12).quote:Op maandag 17 februari 2014 16:41 schreef Hathor het volgende:
Ik heb er geen statistieken bij, maar volgens mij zijn de Chinezen wel zo dominant bij tafeltennis.quote:Op maandag 17 februari 2014 17:02 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Buiten het feit dat jouw voorbeelden voor een groot deel feitelijk onwaar zijn, gaat het vooral om het feit dat er naast de winnaars ook de ereplaatsen voor het grootste deel door Nederlanders worden gewonnen. Dat zie je in deze percentages bijna in geen enkele individuele sport.....zelfs niet bij het rodelen waar de Duitsers minder dan 50% van de medailles halen (5 uit 12).
Nederland zit met 17 uit 24 schaatsmedailles op 70%. Noem mij 1 andere sport waar dat ook het geval is.
Het kan altijd erger:quote:Op maandag 17 februari 2014 17:02 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Buiten het feit dat jouw voorbeelden voor een groot deel feitelijk onwaar zijn, gaat het vooral om het feit dat er naast de winnaars ook de ereplaatsen voor het grootste deel door Nederlanders worden gewonnen. Dat zie je in deze percentages bijna in geen enkele individuele sport.....zelfs niet bij het rodelen waar de Duitsers minder dan 50% van de medailles halen (5 uit 12).
Nederland zit met 17 uit 24 schaatsmedailles op 70%. Noem mij 1 andere sport waar dat ook het geval is.
Bij hen is achteraf wel vastgesteld dat er massaal doping werd gebruikt, Karin Kania heeft daar nog een schorsing voor uitgezeten, en ook Claudia Pechstein, ook een voormaling Oostduitse, heeft geen schoon blazoen.quote:Op maandag 17 februari 2014 17:07 schreef Nia het volgende:
En omdat er zoveel medailles bij het schaatsen te winnen zijn deed de DDR er indertijd ook zijn uiterste best om daar alle plakken weg te halen.
Tafeltennis staat sinds 1988 op het Olympische programma. Meestal halen ze 3 tot 4 van de 6 medailles met uitzondering van Peking (2008) waar ze alle medailles haalden. Normaal gesproken dus ook lager als het percentage wat NL nu bij het schaatsen haalt.quote:Op maandag 17 februari 2014 17:03 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik heb er geen statistieken bij, maar volgens mij zijn de Chinezen wel zo dominant bij tafeltennis.
Zelfs 6 uit 9 is nog geen 70%.quote:Op maandag 17 februari 2014 17:05 schreef Felagund het volgende:
[..]
Het kan altijd erger:
http://nl.wikipedia.org/w(...)he_Winterspelen_1988
Gelukkig hadden wij Yvonne die de OostDuitse mannen vrouwen wist te verslaan.quote:Op maandag 17 februari 2014 17:06 schreef Nia het volgende:
Laten we inderdaad het DDR tijdperk niet vergeten.
Maar het percentage van Nederland is natuurlijk ook doorgaans veel lager als dit jaar.quote:Op maandag 17 februari 2014 17:26 schreef Kingstown het volgende:
Normaal gesproken dus ook lager als het percentage wat NL nu bij het schaatsen haalt.
Ja en op de volgende Spelen daalt dat waarschijnlijk gewoon weerquote:Op maandag 17 februari 2014 17:26 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Tafeltennis staat sinds 1988 op het Olympische programma. Meestal halen ze 3 tot 4 van de 6 medailles met uitzondering van Peking (2008) waar ze alle medailles haalden. Normaal gesproken dus ook lager als het percentage wat NL nu bij het schaatsen haalt.
[..]
Zelfs 6 uit 9 is nog geen 70%.![]()
Overigens zie ik het percentage nog wel stijgen met de 10 km van mannen op komst.
[..]
Uiteraard is er nu sprake van een extreme uitzondering en als dat eenmalig is, dan is dat geen enkel probleem. Gezien de ontwikkelingen in andere landen mbt het schaatsen vrees ik voor een dominantie die weleens heel lang zou kunnen gaan duren. Leuk voor Nederland, maar slecht voor de sport.quote:Op maandag 17 februari 2014 17:30 schreef -0- het volgende:
[..]
Maar het percentage van Nederland is natuurlijk ook doorgaans veel lager als dit jaar.
Stond hier toen een mooi overzicht waarin duidelijk naar voren kwam dat schaatsen kwam medailleverdeling heel gemiddeld was als je kijkt naar hoeveel landen de medailles gaan.
Het punt dat ik probeerde te maken is dat dit voor Nederland gewoon een uniek moment is dat we gewoon moeten koesteren, de kans dat zoiets zich nog eens herhaald is vrij klein. Dat andere landen zich nu irritant gedragen en het schaatsen plotseling saai vinden is zelfs een nog groter compliment, omdat dat gewoon uit frustratie voortkomt, met name de Amerikanen hadden bij het schaatsen op enkele medailles gerekent, maar die hadden meer problemen met hun eigen pakken dan met de tegenstanders. Nederland domineert nu het schaatsen, maar dat zal ooit stoppen, net zoals de Spaanse overheersing van de mondiale topvoetbal sinds 2008 deze zomer aan zijn eind komt.quote:Op maandag 17 februari 2014 17:26 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Tafeltennis staat sinds 1988 op het Olympische programma. Meestal halen ze 3 tot 4 van de 6 medailles met uitzondering van Peking (2008) waar ze alle medailles haalden. Normaal gesproken dus ook lager als het percentage wat NL nu bij het schaatsen haalt.
[..]
Overigens zie ik het percentage nog wel stijgen met de 10 km van mannen op komst.
[..]
Gelukkig hadden wij Yvonne die de OostDuitse mannen vrouwen wist te verslaan.
Ik heb tot nog toe alleen de 500m en 1500m vrouwen gezien en heb eigenlijk niet het gevoel dat ik iets gemist hebquote:Op maandag 17 februari 2014 18:00 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Uiteraard is er nu sprake van een extreme uitzondering en als dat eenmalig is, dan is dat geen enkel probleem. Gezien de ontwikkelingen in andere landen mbt het schaatsen vrees ik voor een dominantie die weleens heel lang zou kunnen gaan duren. Leuk voor Nederland, maar slecht voor de sport.
Ik merk bij mezelf dat ik veel minder kijk (uitgezonderd de sprintafstanden), omdat er op voorhand al geen spanning is en dat is me bij eerdere spelen nog niet overkomen.
Dat zou fijn zijn ja. Dit is gewoon een topjaar, als het over 4 jaar net zo is zullen de schaatsliefhebbers zich achter de oren moeten gaan krabben...quote:Op maandag 17 februari 2014 18:01 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het punt dat ik probeerde te maken is dat dit voor Nederland gewoon een uniek moment is dat we gewoon moeten koesteren, de kans dat zoiets zich nog eens herhaald is vrij klein. Dat andere landen zich nu irritant gedragen en het schaatsen plotseling saai vinden is zelfs een nog groter compliment, omdat dat gewoon uit frustratie voortkomt, met name de Amerikanen hadden bij het schaatsen op enkele medailles gerekent, maar die hadden meer problemen met hun eigen pakken dan met de tegenstanders. Nederland domineert nu het schaatsen, maar dat zal ooit stoppen, net zoals de Spaanse overheersing van de mondiale topvoetbal sinds 2008 deze zomer aan zijn eind komt.
16 uit 24 is nog altijd hetzelfde percentage.quote:Op maandag 17 februari 2014 17:26 schreef Kingstown het volgende:
[..]
[..]
[..]
Gelukkig hadden wij Yvonne die de OostDuitse mannen vrouwen wist te verslaan.
Het is idd uniek en ik hoop dat het ook uniek blijft.quote:Op maandag 17 februari 2014 18:01 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het punt dat ik probeerde te maken is dat dit voor Nederland gewoon een uniek moment is dat we gewoon moeten koesteren, de kans dat zoiets zich nog eens herhaald is vrij klein. Dat andere landen zich nu irritant gedragen en het schaatsen plotseling saai vinden is zelfs een nog groter compliment, omdat dat gewoon uit frustratie voortkomt, met name de Amerikanen hadden bij het schaatsen op enkele medailles gerekent, maar die hadden meer problemen met hun eigen pakken dan met de tegenstanders. Nederland domineert nu het schaatsen, maar dat zal ooit stoppen, net zoals de Spaanse overheersing van de mondiale topvoetbal sinds 2008 deze zomer aan zijn eind komt.
My bad! Die medaille van Knegt had ik idd niet mee mogen rekenen.quote:Op maandag 17 februari 2014 18:13 schreef Felagund het volgende:
[..]
16 uit 24 is nog altijd hetzelfde percentage.Als je het shorttrack er bij rekent is het natuurlijk veel minder. En toen was het Duitsland nog in tweeën verdeeld. Daarnaast is tijdens dat toernooi alleen de Sovjet-Unie nog in de top 5 geëindigd. Bij het rodelen haalt Duitsland al sinds de jaren 80 vaak 4/5 van de 9 medailles. Ons topjaar tot nu toe was 11 van de 30 medailles in 1998. Tot nu toe valt het met schaatsen nog mee.
En toch zijn alle Noren boos dat de Noorse schaatsers zich hebben teruggetrokken op 'hun' onderdeel. Nee, internationaal geven ze geen fuck.quote:Op maandag 17 februari 2014 18:42 schreef TvhN het volgende:
In de eerste plaats: respect voor de arbeid die geleverd wordt door de schaatsers, ze trainen doorgaans erg hard. Aan de andere kant moet je eerlijk zijn: alleen in Nederland is dit echt een grote sport. In welk land, behoudens Nederland, wordt dit nou echt serieus genomen? Internationaal gezien stelt schaatsen in vergelijking met vele andere sporten gewoon geen fuck voor.
Zo, Noorwegen, dat is 1 voorbeeld. Heb je er nog meer?quote:Op maandag 17 februari 2014 18:44 schreef DeLuna het volgende:
[..]
En toch zijn alle Noren boos dat de Noorse schaatsers zich hebben teruggetrokken op 'hun' onderdeel. Nee, internationaal geven ze geen fuck.
Amerika heeft ook al laten blijken dat ze het maar irritant vinden dat Nederland zo goed is.quote:Op maandag 17 februari 2014 18:46 schreef TvhN het volgende:
[..]
Zo, Noorwegen, dat is 1 voorbeeld. Heb je er nog meer?
Er zijn een paar andere wintersporten die in een paar andere landen populairder zijn ja.quote:Op maandag 17 februari 2014 18:42 schreef TvhN het volgende:
In de eerste plaats: respect voor de arbeid die geleverd wordt door de schaatsers, ze trainen doorgaans erg hard. Aan de andere kant moet je eerlijk zijn: alleen in Nederland is dit echt een grote sport. In welk land, behoudens Nederland, wordt dit nou echt serieus genomen? Internationaal gezien stelt schaatsen in vergelijking met vele andere sporten gewoon geen fuck voor.
Shani Davis neemt z'n sport vast wel serieus, maar zijn er ook veel andere Amerikanen die de ambitie hebben om professioneel schaatser te worden? Of kiezen die liever voor een andere sport? En waarom zie je vaak lege tribunes bij schaatswedstrijden in het buitenland?quote:Op maandag 17 februari 2014 18:47 schreef DeLuna het volgende:
Hey Shani Davis je neemt je sport niet serieus![]()
Zal die leuk vinden.
Absoluut niet. Schaatsen is alleen in Nederland populair. In Noorwegen, Duitsland, VS, Canada, Rusland, Polen, Japan, Zuid-Korea en China is er enige belangstelling voor maar hangt het er maar een beetje bij, in een tiental andere landen(bv. Zweden, Finland, Tsjechië, Italië) weet men van het bestaan van schaatsen af maar zijn andere wintersporten populairder. In de rest van de wereld is schaatsen non-existent.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 16:40 schreef Komakie het volgende:
Is het een mondiale sport? Ja absoluut. Er doen genoeg andere landen mee aan de schaats onderdelen, maar er gaat het meeste geld om in de nederlandse ploegen en dus hebben die een voorsprong.
Nederland is het enige land waar schaatsen het meest populair is. Dat er in andere landen populairdere porten zijn is wat anders.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 16:51 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
Absoluut niet. Schaatsen is alleen in Nederland populair. In Noorwegen, Duitsland, VS, Canada, Rusland, Polen, Japan, Zuid-Korea en China is er enige belangstelling voor maar hangt het er maar een beetje bij, in een tiental andere landen(bv. Zweden, Finland, Tsjechië, Italië) weet men van het bestaan van schaatsen af maar zijn andere wintersporten populairder. In de rest van de wereld is schaatsen non-existent.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |