abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136571622
Nu we na amper 3 afstanden 7 van de 9 medailles hebben gewonnen bij het schaatsen hoor ik overal mensen beweren dat schaatsen geen mondiale sport is en dat het maar van het programma zou moeten zelfs _O-

Ik ben eens gaan spitten in de resultaten van andere sporten en wat blijkt: het schaatsen is niet minder mondiaal dan vele andere sporten op de Winterspelen die ook veel verschillende disciplines hebben

Schaatsen:

Salt Lake City: 6 landen winnen minimaal 1 medaille
Turijn: 8 landen winnen minimaal 1 medaille
Vancouver: 11 landen winnen minimaal 1 medaille

Alpine Skiën:

Salt Lake City: 8 landen winnen minimaal 1 medaille
Vancouver: 10 landen winnen minimaal 1 medaille

Biathlon

Salt Lake City: 7 landen winnen minimaal 1 medaille
Turijn: 7 landen winnen minimaal 1 medaille

Launglaufen

Salt Lake City: 10 landen winnen minimaal 1 medaille
Turijn: 12 landen winnen minimaal 1 medaille

Shorttrack

Turijn: 6 landen winnen minimaal 1 medaille
Vancouver: 5 landen winnen minimaal 1 medaille

Feit is dus dat de top in de verschillende wintersporten uberhaupt maar uit een klein aantal landen bestaat dus schaatsen is per definitie niet minder mondiaal dan die andere sporten.

We kunnen dus gewoon ontzettend trots zijn dat we nu zo oppermachtig zijn op de schaatsbaan *O*
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_136571701
Mooi, dat ga ik onthouden!! De alpen landen en Scandinavische landen domineren al sinsd jaar en dag de biathlon/langlaufen en de ski soorten.

Kijk maar eens naar ijshockey, dat is ook vooral VS en Canada.
pi_136571768
Goed topic, dat gezeik ook altijd. :r
Citius, Altius, Fortius.
pi_136571870
Helemaal mee eens. Gewoon genieten van elke schaats medaille. Het is gewoon pure klasse wat onze schaatsers tot nu toe laten zien.
pi_136571905
Inderdaad
Trots w/
pi_136571949
Mee eens, schaatsen is wat dat betreft bovengemiddeld bezet ten opzichte van andere sporten op de Winterspelen.

Maar moet je zo eens op Mart letten, die gaat hier ook over beginnen denk ik :D
  maandag 10 februari 2014 @ 23:10:08 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_136572045
Wat voor "weg met ons" figuren begeef jij je tussen, TS?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_136572079
Zoveel medailles wonnen we voorgaande jaren ook helemaal niet , het record is 5 gouden in 1998 en 11 in totaal. Dit is gewoon uitzonderlijk goed.
pi_136572108
quote:
10s.gif Op maandag 10 februari 2014 23:10 schreef SpecialK het volgende:
Wat voor "weg met ons" figuren begeef jij je tussen, TS?
Niet alleen in mijn omgeving zoals collega's... maar ook op het internet duiken deze geluiden ineens weer overal op :P
pi_136572222
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 23:08 schreef wimderon het volgende:
Mee eens, schaatsen is wat dat betreft bovengemiddeld bezet ten opzichte van andere sporten op de Winterspelen.

Pauw begon al: "Heeft het ook niet iets treurigs...?"

Gelukkig overstemde het enthousiasme van Buma het.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_136572262
Er lopen in Nederland nu eenmaal veel azijnpissers rond die eenieder die ook maar dreigt zijn kop boven het maaiveld uit te steken direct weer terug omlaag willen duwen. Volgens mij is dit ook iets typisch Nederlands en zijn ze in andere landen wel dolblij met de medailles in sporten waarin ze al sinds mensenheugenis domineren.
  maandag 10 februari 2014 @ 23:15:29 #12
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_136572326
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 23:08 schreef wimderon het volgende:

Daar is ie
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_136572347
Mart valt mee.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_136572382
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 23:15 schreef marcodej het volgende:
Mart valt mee.
Ja inderdaad... hij snapt het O+
pi_136572403
Ook nog iets typisch (niet zozeer Nederlands):

We hebben gewonnen.

Ze hebben het slecht gedaan.
pi_136572465
Goede OP _O_

En laat ook gelijk zien dat de schaatssport helemaal niet krimpt, deze cijfers laten eerder een mondialisering zien.
  maandag 10 februari 2014 @ 23:20:01 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_136572562
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 23:11 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Niet alleen in mijn omgeving zoals collega's... maar ook op het internet duiken deze geluiden ineens weer overal op :P
Gewoon negeren. Elke emotie wordt tegengewerkt door mensen die het geluk van anderen niet kunnen hebben.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 10 februari 2014 @ 23:23:38 #18
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_136572753
Morgen dit maar eens aan een collega laten lezen. De hele tijd maar mekkeren dat schaatsen straks niet meer Olympisch is omdat alleen Nederlanders winnen. :{w
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_136572806
Mee eens, zeker vandaag was het volledig Nederlands podium niet verwacht. Of het slechte gevolgen heeft voor de sport is natuurlijk afwachten, maar er zijn al vaker dominante periodes geweest, niet alleen door Nederland. Van de Duitse dominantie in het vrouwenschaatsen is ook weinig meer over.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  Moderator maandag 10 februari 2014 @ 23:29:15 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_136573019
quote:
14s.gif Op maandag 10 februari 2014 23:03 schreef MrBanaan1 het volgende:

Kijk maar eens naar ijshockey, dat is ook vooral VS en Canada.
Bij de dames wel ja
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 10 februari 2014 @ 23:29:51 #21
399258 Mommychilgrad
houdt van vijgen
pi_136573055
Het is toch nooit goed, zo blijft het. :')

Overigens: Goed topic. Hulde aan de Nederlandse schaatsers!
pi_136573958
Mooi werk TS! Na het overmacht van de afgelopen dagen was het verdwijnen van schaatsen wel een van de eerste dingen waar ik aan dacht. Niet dat ik dat graag zou willen, integendeel zelfs, maar er blijven wel erg weinig landen over die wat om schaatsen lijken te geven. En als het IOC dan weer een congresje heeft... "Gelukkig" zijn andere wintersporten dus ook niet erg mondiaal, en lijkt dat geen reden om het langebaanschaatsen aan te pakken.

Ik hoop wel dat er de komende wedstrijden/spelen wat meer internationale strijd is, ook als dat betekent dat Nederland maar 1 medaille per afstand pakt (wel goud natuurlijk ;) ).
Winnaar Wielerprono 2014, 2015
  maandag 10 februari 2014 @ 23:49:36 #23
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_136573994
Mis nog wel het aantal mogelijke medailles per discipline ;) Anders is het oneerlijk vergelijken.
  maandag 10 februari 2014 @ 23:49:52 #24
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_136574004
pi_136574081
- Why do people have to die?
- To make life important. None of us know how long we've got. Which is why we have to make each day matter.
- Six Feet Under
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite
pi_136574249
Goed topic / onderzoekje!

Dat gezegd hebbende. Zeuren over zeurende Nederlanders, vind ik ook typisch Nederlands :P.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik las wel eens een Belgische analyse over het verschil in prestaties tussen Belgen en Nederlanders, en dan hadden ze het juist over de heldenverering die in Nederland plaatsvond (HHH etc, is dat niet een Nederlandse "uitvinding"?).
pi_136574317
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 23:55 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Goed topic / onderzoekje!

Dat gezegd hebbende. Zeuren over zeurende Nederlanders, vind ik ook typisch Nederlands :P.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik las wel eens een Belgische analyse over het verschil in prestaties tussen Belgen en Nederlanders, en dan hadden ze het juist over de heldenverering die in Nederland plaatsvond (HHH etc, is dat niet een Nederlandse "uitvinding"?).
Dat klopt ook wel. :D Nu heb je huizen voor ieder groot land toch? Poetin is ook langsgegaan in het verblijf van Oostenrijk en Duitsland, dus die hebben er iig één. Al heb ik bij die laatste nog geen verering van Loch of Riesch gezien in het "Duitslandhuis".
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_136574489
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 23:29 schreef sp3c het volgende:

[..]

Bij de dames wel ja
Heren niet (meer)?? :o
pi_136575031
Schaatsen dreigt het nieuwe korfbal te worden. Het is verontrustend dat er zo weinig concurrentie is. Wat is er gebeurd met schaatsers uit de VS, Canada, Japan, Zweden, Noorwegen en Duitsland, om maar een aantal landen te noemen?
pi_136575265
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 00:21 schreef Elfletterig het volgende:
Schaatsen dreigt het nieuwe korfbal te worden. Het is verontrustend dat er zo weinig concurrentie is. Wat is er gebeurd met schaatsers uit de VS, Canada, Japan, Zweden, Noorwegen en Duitsland, om maar een aantal landen te noemen?
Japan/Zuid-Korea doen bij de korte afstanden nog gewoon mee. Mo (Zuid-Korean) was de favoriet bij de bookies voor vandaag, een geheel Nederlands podium is bij de wereldbeker voor de 500 meter nog nooit voor gekomen. Morgen zal, normaal gesproken, Lee met twee vingers in de neus kampioen bij de vrouwen worden. De 1000/1500 meter bij de mannen zijn ook nog heel internationaal, zeker de 1500 meter. Davis heeft kans op goud op beide afstanden. Ook op de 1000 meter voor vrouwen zijn de Amerikaansen (Richardson/Bowe) favoriet. De 1500 meter voor vrouwen wordt waarschijnlijk gewonnen door Nederland, daarbij zijn ook andere medaillekansen voor Nederland (Van Beek/Leenstra). De 5000 meter wordt zeer waarschijnlijk gewonnen door Sablikova, een Tsjechische. Het enige echt zorgenkindje is de 10.000 meter, waar de concurrentie van (een andere) Lee moet komen. Voor de ploegenachtervolging is Nederland bij zowel de mannen als de vrouwen de grote favoriet, maar we hebben gezien in Turijn en Vancouver dat de favorietenrol niet alles betekent.

Maar al met al valt het wel mee, moet nog maar zien of het echt zo blijft als Kramer/Wüst ermee stoppen. Al duurt dat natuurlijk nog een tijdje. Het Duitse schaatsen is idd wel dood, die moet het hebben van een 40-plusser (Pechstein). Hopelijk krijgt Beckert nog wat van haar oude vorm terug. Zweden heeft nooit echt een grote rol gespeeld de laatste jaren.
Album top 100 2024
pi_136575395
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 00:29 schreef Felagund het volgende:

[..]

Japan/Zuid-Korea doen bij de korte afstanden nog gewoon mee. Mo (Zuid-Korean) was de favoriet bij de bookies voor vandaag, een geheel Nederlands podium is bij de wereldbeker voor de 500 meter nog nooit voor gekomen. Morgen zal, normaal gesproken, Lee met twee vingers in de neus kampioen bij de vrouwen worden. De 1000/1500 meter bij de mannen zijn ook nog heel internationaal, zeker de 1500 meter. Davis heeft kans op goud op beide afstanden. Ook op de 1000 meter voor vrouwen zijn de Amerikaansen (Richardson/Bowe) favoriet. De 1500 meter voor vrouwen wordt waarschijnlijk gewonnen door Nederland, daarbij zijn ook andere medaillekansen voor Nederland (Van Beek/Leenstra). De 5000 meter wordt zeer waarschijnlijk gewonnen door Sablikova, een Tsjechische. Het enige echt zorgenkindje is de 10.000 meter, waar de concurrentie van (een andere) Lee moet komen. Voor de ploegenachtervolging is Nederland bij zowel de mannen als de vrouwen de grote favoriet, maar we hebben gezien in Turijn en Vancouver dat de favorietenrol niet alles betekent.

Maar al met al valt het wel mee, moet nog maar zien of het echt zo blijft als Kramer/Wüst ermee stoppen. Al duurt dat natuurlijk nog een tijdje. Het Duitse schaatsen is idd wel dood, die moet het hebben van een 40-plusser (Pechstein). Hopelijk krijgt Beckert nog wat van haar oude vorm terug. Zweden heeft nooit echt een grote rol gespeeld de laatste jaren.
Natuurlijk zijn er ook kanshebbers uit andere landen, maar op vrijwel elke afstand zijn Nederlanders kanshebber of torenhoog favoriet.

Als Sven Kramer niet aan de 5.000 meter had meegedaan, was Bob de Jong (#4 in het kwalificatietoernooi) afgevaardigd. Ik verzeker je dat die ook op het podium was beland, samen met Blokhuysen en Bergsma. De spoeling is bij de vrouwen wel wat dunner dan bij de mannen. Maar laten we reëel zijn: op de 1.000 en 1.500 meter liggen er opnieuw fikse podiumkansen voor Nederland. En als ze alle drie overeind blijven en als Kemkers normaal functioneert, wordt de 10.000 meter opnieuw een volledig Nederlands feestje.

De overmacht van Nederland is nog nooit zo groot geweest als nu. Aan de ene kant mooi, maar tegelijk ook wel zorgwekkend.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 00:36:45 #32
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_136575421
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 00:29 schreef Felagund het volgende:

[..]

Ihle deed het best aardig. Dat was dan wel weer leuk om te zien. En ook leuk dat figuren als Was en Krech er aankomen :7
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 05:40:06 #33
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_136576887
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 00:02 schreef MrBanaan1 het volgende:

[..]

Heren niet (meer)?? :o
Nooit echt zo geweest

Canada staat met kop en schouders boven de rest van de wereld, die zullen heel erg teleurgeld zijn als ze niet twee gouden medailles binnenslepen maar daaronder is het spannend hoor, ik zou mijn geld niet blind op de amerikanen zetten

Rusland, Zweden, Finland en Tsjechie hebben net zo goed een goede kans op medailles (zelfs goud imo)

Beetje vergelijkbaar met het olympische veldhockeytoernooi denk ik ... gekke is dat we daar dan weer niet over klagen terwijl je dat vrouwentoernooi eigenlijk ook wel op papier af kunt handelen
pi_136578888
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 23:01 schreef TheVulture het volgende:
Nu we na amper 3 afstanden 7 van de 9 medailles hebben gewonnen bij het schaatsen hoor ik overal mensen beweren dat schaatsen geen mondiale sport is en dat het maar van het programma zou moeten zelfs _O-

Ik ben eens gaan spitten in de resultaten van andere sporten en wat blijkt: het schaatsen is niet minder mondiaal dan vele andere sporten op de Winterspelen die ook veel verschillende disciplines hebben

Schaatsen:

Salt Lake City: 6 landen winnen minimaal 1 medaille

Alpine Skiën:

Salt Lake City: 8 landen winnen minimaal 1 medaille

Biathlon

Turijn: 7 landen winnen minimaal 1 medaille

Launglaufen

Salt Lake City: 10 landen winnen minimaal 1 medaille
Turijn: 12 landen winnen minimaal 1 medaille

Shorttrack

Turijn: 6 landen winnen minimaal 1 medaille
Vancouver: 5 landen winnen minimaal 1 medaille

Feit is dus dat de top in de verschillende wintersporten uberhaupt maar uit een klein aantal landen bestaat dus schaatsen is per definitie niet minder mondiaal dan die andere sporten.

We kunnen dus gewoon ontzettend trots zijn dat we nu zo oppermachtig zijn op de schaatsbaan *O*
Goed topic, mooi onderbouwd met statistieken. :)

Geen enkele wintersport is vanzelfsprekend écht mondiaal. Schaatsen is vaak nog behoorlijk internationaal verdeeld t.o.v. andere wintersporten. Je kunt altijd maar blijven zeiken en op alles iets afdingen, maar ook gewoon koesteren.

Die sprint treble van gisteren is uniek. Geniet dan gewoon van mooie sport, zou ik de klagers mee willen geven. :)
pi_136579040
En ja, Nederland is drie op de vier keer het dominante schaatsland op de Spelen, maar alsnog denk ik dat de successen van nu wel echt uitzonderlijk zijn. Die sprint sweep van gisteren is echt uniek. Dat komt misschien in geen vijftig jaar meer voor.

Maximaal drie of vier keer schaatsgoud is de norm voor Nederland, zes of zeven is echt een unieke uitschieter naar boven. Het zegt dan denk ik meer iets over de kwaliteit van Nederland dan over het gebrek aan internationale concurrentie.
pi_136579194
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 23:49 schreef Immerdebestebob het volgende:
Mis nog wel het aantal mogelijke medailles per discipline ;) Anders is het oneerlijk vergelijken.
Bij biatlon, langlaufen en alpine skiën is het aantal medailleonderdelen ongeveer vergelijkbaar.
pi_136579350
Werd ook gepleit voor het afschaffen van judo, toen Japan in Athene 8 gouden plakken won?

Hebben we het ook over het afschaffen van freestyle skiën? Dat zijn ook allemaal Amerikanen en Canadezen, met een verdwaalde Scandinaviër of Chinees erbij.
pi_136579366
Als het niveau van de concurrentie nou echt bedroevend was kon er nog wel een punt gemaakt worden dat het een Nederlands feestje is bij gebrek aan beter.

Op de 500m gisteren reed het podium echter in de 34,6 gemiddeld, concurrentie daar achter nog steeds in de 34. Dan heb je het gewoon over een erg hoog niveau.
pi_136579754
We moeten ook niet vergeten dat we nu wel over een paar unieke toptalenten beschikken die ook nog eens in de vorm van hun leven verkeren.
Kramer en Wust zijn de beste schaatsers die we ooit gehad hebben en die samen al goed zijn voor 4 tot 6 gouden medailles op deze spelen.
Daarnaast hebben we met M. Mulder de beste sprinter die we ooit gehad hebben.
pi_136579887
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:42 schreef TornadoDK het volgende:
We moeten ook niet vergeten dat we nu wel over een paar unieke toptalenten beschikken die ook nog eens in de vorm van hun leven verkeren.
Kramer en Wust zijn de beste schaatsers die we ooit gehad hebben en die samen al goed zijn voor 4 tot 6 gouden medailles op deze spelen.
Yep. Alle puzzelstukjes vallen op hun plaats. Nederland heeft gewoon enorm de juiste combinatie op dit moment.

Acht jaar geleden nog maar hing de vlag er totaal anders bij. En in Vancouver eigenlijk ook wel. Daar was de 1500 meter-dubbel van Tuitert en Wüst een enorme meevaller, anders waren dat toch ook tamelijk bleke Spelen voor het Nederlandse schaatsen.
pi_136579949
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:42 schreef TornadoDK het volgende:
Het is een beetje vergelijkbaar met de hoogtijdagen op de zomerspelen. In 2000 hadden 'we' VDH, de Bruin, van Moorsel en vooral door hun bijdrage (8x goud totaal) waren die spelen voor Nederland het meest succesvol ooit.

Wust en Kramer komen in hetzelfde rijtje als de goudhaantjes van de zomerspelen. Ook al moet Kramer dan nog wel even de bak deze spelen. Wust is al de meest succesvolle Nederlandse wintersporter ooit.

Kan best zijn dat over 4 jaar of 8 jaar de oogst zwaar tegenvalt. Er saat niet zomaar weer een Wust of Kramer op.
pi_136580134
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:51 schreef Ericr het volgende:

[..]

Het is een beetje vergelijkbaar met de hoogtijdagen op de zomerspelen. In 2000 hadden 'we' VDH, de Bruin, van Moorsel en vooral door hun bijdrage (8x goud totaal) waren die spelen voor Nederland het meest succesvol ooit.

Wust en Kramer komen in hetzelfde rijtje als de goudhaantjes van de zomerspelen. Ook al moet Kramer dan nog wel even de bak deze spelen. Wust is al de meest succesvolle Nederlandse wintersporter ooit.

Kan best zijn dat over 4 jaar of 8 jaar de oogst zwaar tegenvalt. Er saat niet zomaar weer een Wust of Kramer op.
Yep. Sydney was uitzonderlijk met dat supertrio, dat al tweederde van de goudoogst wegkaapte. En verder natuurlijk Huizinga en Jeroen Dubbeldam die het op het moment suprême flikten, de hockeyheren die er nog een gouden medaille uit schraapten.

Maar dat is uitzonderlijk, om zo'n supertrio te hebben. Peking is een betere benchmark voor Nederland op de Zomerspelen. Zeven goud, zonder titelprolongaties en zonder dubbel goud.

Ik denk dat Sotsji ook zo'n unieke score gaat worden, met dank aan het superduo Sven/Ireen en een unieke lichting sprinters. Maar dat zal net als Sydney geen reële oogst meer worden op toekomstige Spelen.

Nagano/Vancouver lijkt mij dan meer een 'normale' graadmeter worden voor de Winterspelen.
pi_136580596
Conclusie is dus dat we er van moeten genieten dat we zo'n unieke generatie aan schaatsers hebben in een sport die voor het IOC internationaal genoeg is.
pi_136580699
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 10:24 schreef Leatherface het volgende:
Werd ook gepleit voor het afschaffen van judo, toen Japan in Athene 8 gouden plakken won?

Hebben we het ook over het afschaffen van freestyle skiën? Dat zijn ook allemaal Amerikanen en Canadezen, met een verdwaalde Scandinaviër of Chinees erbij.
Er zijn grofweg 2 redenen waarom sporten van de Olympische agenda verdwijnen.

1) Het is "saai", niet meer van deze tijd en je moet nieuwe sporten ook een kans geven.
Zie bijvoorbeeld de discussie over worstelen wat bijna was afgevoerd, terwijl het 1 van de oudste Olympische disciplines is.

2) Als er niet genoeg continenten meer zijn waarop de sport wordt beoefend.
Bij de winsterspelen zijn er 3 continenten die altijd om de medailles strijden (Europa, Azië en N-Amerika)....als op 1 van die continenten een bepaalde sport wegvalt, dan moet je gaan vrezen voor de Olympische toekomst.

Dat er binnen een continent wat veranderingen zijn (ooit waren Zweden/Oostenrijk behoorlijke schaatsnaties) is niet zo belangrijk. Pas als de Aziaten of de Amerikanen/Canadezen ermee stoppen is er een echt probleem voor het schaatsen.
pi_136580729
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:19 schreef Ericr het volgende:
Conclusie is dus dat we er van moeten genieten dat we zo'n unieke generatie aan schaatsers hebben in een sport die voor het IOC internationaal genoeg is.
Hier sluit ik mij graag bij aan.
  Redactie Sport dinsdag 11 februari 2014 @ 11:24:49 #46
274204 crew  Mexicanobakker
pi_136580757
We kunnen wel zeggen dat wust en kramer een gat achter laten, maar wie gaat dat opvullen? Christ en lunde pedersen? Nee, de Jong en Bergsma natuurlijk. Ik maak me wel zorgen, omdat juist al het talent uit nederland komt bij de stayers..
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_136580825
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:23 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Er zijn grofweg 2 redenen waarom sporten van de Olympische agenda verdwijnen.

1) Het is "saai", niet meer van deze tijd en je moet nieuwe sporten ook een kans geven.
Zie bijvoorbeeld de discussie over worstelen wat bijna was afgevoerd, terwijl het 1 van de oudste Olympische disciplines is.
Dat vind ik zo'n flutargument. Duursporten hebben ook een toegevoegde waarde. Om nou straks nummers als de 50 km langlaufen te gaan vervangen door weer een batterij van die pimp sporten (waar in de praktijk ook maar een land of vier om de medailles strijdt) lijkt mij niet wenselijk.

En worstelen mag dan oubollig zijn, het is in ieder geval wel internationaal.
pi_136580864
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:24 schreef Mexicanobakker het volgende:
We kunnen wel zeggen dat wust en kramer een gat achter laten, maar wie gaat dat opvullen? Christ en lunde pedersen? Nee, de Jong en Bergsma natuurlijk. Ik maak me wel zorgen, omdat juist al het talent uit nederland komt bij de stayers..
Het talent op de lange afstanden komt vaak uit Nederland ja, maar soms komt zo'n verrassing uit het niets. Zoals vier jaar geleden Lee. En wie had rond de eeuwwisseling Chad Hedrick zien komen?
pi_136580898
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:26 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Dat vind ik zo'n flutargument. Duursporten hebben ook een toegevoegde waarde. Om nou straks nummers als de 50 km langlaufen te gaan vervangen door weer een batterij van die pimp sporten (waar in de praktijk ook maar een land of vier om de medailles strijdt) lijkt mij niet wenselijk.

Het moet zogezegd allemaal flitsender en aantrekkelijker, maar hoeveel mensen kijken nu écht naar de slopestyle?
  dinsdag 11 februari 2014 @ 11:30:26 #50
14505 OProg
A Life in Music
pi_136580940
We mogen ook gewoon trots zijn. Het enige land van dit formaat die zowel op de zomer als winter OS al jaren met een mooie hoeveelheid prijzen naar huis gaan. En dan ook tussendoor nog een keer een finale WK spelen, met dingen als Hockey ver komen, noem maar op.

En dan zijn er hier mensen die gaan klagen dat de sporten waarin we winnen niks voorstellen en dat het voetbal gewoon verschrikkelijk was en dat we ons moeten schamen. :')

quote:
Achter de kwinkslag van Yves Boisvert, sportverslaggever van Canadese krant La Presse, gisteren over de oranje stoeltjes in de persconferentiezaal van de Adler Arena zat een serieuze ondertoon. 'Jullie zíjn schaatsen. Jullie zijn gewoon de beste. Dat is ongelooflijk voor zo'n piepklein landje.'
Dat laatste moeten sommige mensen ook eens bedenken.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_136580951
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:26 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Jij en ik kunnen het wel een flutargument vinden, maar het wordt wel gebruikt om plaats te maken voor nieuwere en "flitsende" sporten op de OS, denk bijvoorbeeld aan het BMX-en.

Uiteindelijk gaat het natruulijk overal en altijd om het geld, de kijkcijfers en de (grote) advertenteerders.
pi_136581000
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:30 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Jij en ik kunnen het wel een flutargument vinden, maar het wordt wel gebruikt om plaats te maken voor nieuwere en "flitsende" sporten op de OS, denk bijvoorbeeld aan het BMX-en.

Uiteindelijk gaat het natruulijk overal en altijd om het geld, de kijkcijfers en de (grote) advertenteerders.
Daar ben ik toch wel benieuwd naar, hoeveel meer aan kijkcijfers en advertentie-inkomsten freestyle skiën en BMX opleveren ten opzichte van langlaufen en baanwielrennen. Heeft iemand daar cijfers van?
pi_136581081
quote:
11s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:30 schreef OProg het volgende:
We mogen ook gewoon trots zijn. Het enige land van dit formaat die zowel op de zomer als winter OS al jaren met een mooie hoeveelheid prijzen naar huis gaan. En dan ook tussendoor nog een keer een finale WK spelen, met dingen als Hockey ver komen, noem maar op.
Wil ik nog aan toevoegen, wereldkampioen honkbal. Bij de laatste vier op de World Baseball Classic.

quote:
En dan zijn er hier mensen die gaan klagen dat de sporten waarin we winnen niks voorstellen en dat het voetbal gewoon verschrikkelijk was en dat we ons moeten schamen. :')

[..]

Dat laatste moeten sommige mensen ook eens bedenken.
Mooi commentaar van die krant.
pi_136581087
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:32 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Daar ben ik toch wel benieuwd naar, hoeveel meer aan kijkcijfers en advertentie-inkomsten freestyle skiën en BMX opleveren ten opzichte van langlaufen en baanwielrennen. Heeft iemand daar cijfers van?
Dergelijke cijfers heb ik niet, maar het lijkt me niet zo moeilijk om je voor te stellen dat een merk als Coca Cola liever wordt geassocieerd met spectaculaire snowboardactie dan met klassiek langlaufen.
pi_136581191
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:36 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Dergelijke cijfers heb ik niet, maar het lijkt me niet zo moeilijk om je voor te stellen dat een merk als Coca Cola liever wordt geassocieerd met spectaculaire snowboardactie dan met klassiek langlaufen.
Dat is natuurlijk de Amerikaanse blik.

Maar aan de andere kant zullen een Nokia of Ericsson dan misschien weer wel proberen om exposure te krijgen bij de wat meer traditionele wintersporten, Scandinavische bedrijven zijnde.

En de grote Duitse bedrijven zullen zich wel associëren met sporten waar Duitsers goed in zijn en veel naar kijken.
pi_136581332
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:39 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk de Amerikaanse blik.
ik zou het eerder de reële blik willen noemen, want ik zie geen van de door jou genoemde bedrijven terug in de lijst met Olympische partners ( http://www.olympic.org/sponsors ).
pi_136581347
Ik vind het trouwens wel opmerkelijk om te zien hoe grote merken zich profileren qua sport.

Coca Cola zal zich als Amerikaans bedrijf vooral afficheren met snowboarden, inderdaad. Opvallend is dat Emirates vooral de Brits/Commonwealth-georienteerde sporten sponsort. Cricket, de Rugby World Cup enzovoorts. En uiteraard het 'Europese' voetbal.

Emirates associeert zich heel sterk met de 'oude wereld' en de Britse commonwealth. Zij hebben amper focus op de Amerikaanse sportwereld, lijkt het. Hoe komt dat? Omdat die Tim Clark een Brit is?
  Redactie Sport dinsdag 11 februari 2014 @ 11:45:28 #58
274204 crew  Mexicanobakker
pi_136581360
Ik vind bmx cross en skicross wel heel tof om te kijken hoor. Shorttrack ook.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_136581387
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:44 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

ik zou het eerder de reële blik willen noemen, want ik zie geen van de door jou genoemde bedrijven terug in de lijst met Olympische partners ( http://www.olympic.org/sponsors ).
Thanks. Emirates, waar ik in mijn vorige post op in ga is zo te zien geen Olympische partner. Die hebben een heel ander profiel gekozen.
pi_136581390
Ik lees hier goede argumenten dat schaatsen net zo mondiaal is als andere wintersporten. We vergeten echter 1 belangrijk ding, in geen enkel land ter wereld buiten Nederland wordt schaatsen serieus genomen en is er geen publieke belangstelling. Kijk maar eens een willekeurig EK/WK of wereldbekerwedstrijd dat buiten Nederland wordt gehouden. Het weinige publiek dat er is, is oranje gekleurd. En als Nederland dan ook nog bijna alle medailles op de OS wegkaapt is natuurlijk niet bevorderlijk voor de populariteit van het schaatsen in het buitenland.

Bij bijna alle andere olympische wintersporten zijn er veel meer landen met kans op een medaille. Natuurlijk kan het voorkomen dat bv. een land als Noorwegen bij het langlaufen alle medailles op een bepaald onderdeel pakt, maar de concurrentie is nooit ver weg. En bovendien komt die concurrentie uit wel 10 verschillende landen. Vergelijk dat maar eens met de 5000m schaatsen.

Ze zullen echt wat moeten verzinnen om het schaatsen(en dan vooral het allrounden en de lange afstanden) buiten Nederland weer boeiend te maken, anders is de sport over pakweg 12 jaar niet olympisch meer.
pi_136581489
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:46 schreef Boezeidekoe het volgende:
Ik lees hier goede argumenten dat schaatsen net zo mondiaal is als andere wintersporten. We vergeten echter 1 belangrijk ding, in geen enkel land ter wereld buiten Nederland wordt schaatsen serieus genomen en is er geen publieke belangstelling. Kijk maar eens een willekeurig EK/WK of wereldbekerwedstrijd dat buiten Nederland wordt gehouden.
Het feit dat het gros van deze wedstrijden buiten Nederland wordt gehouden maakt het daarentegen alweer een stuk internationaler.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 11:51:36 #62
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_136581508
Maar hoe groot is de mondiale belangstelling voor langlaufen of biathlon?

Lijkt mij dat de belangstelling daarvoor ook alleen maar binnen de scandinavische landen ligt.
pi_136581513
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:46 schreef Boezeidekoe het volgende:
Ik lees hier goede argumenten dat schaatsen net zo mondiaal is als andere wintersporten. We vergeten echter 1 belangrijk ding, in geen enkel land ter wereld buiten Nederland wordt schaatsen serieus genomen en is er geen publieke belangstelling. Kijk maar eens een willekeurig EK/WK of wereldbekerwedstrijd dat buiten Nederland wordt gehouden. Het weinige publiek dat er is, is oranje gekleurd. En als Nederland dan ook nog bijna alle medailles op de OS wegkaapt is natuurlijk niet bevorderlijk voor de populariteit van het schaatsen in het buitenland.

Bij bijna alle andere olympische wintersporten zijn er veel meer landen met kans op een medaille. Natuurlijk kan het voorkomen dat bv. een land als Noorwegen bij het langlaufen alle medailles op een bepaald onderdeel pakt, maar de concurrentie is nooit ver weg. En bovendien komt die concurrentie uit wel 10 verschillende landen. Vergelijk dat maar eens met de 5000m schaatsen.

Ze zullen echt wat moeten verzinnen om het schaatsen(en dan vooral het allrounden en de lange afstanden) buiten Nederland weer boeiend te maken, anders is de sport over pakweg 12 jaar niet olympisch meer.
Is Zuid-Korea is Sang-Wha Lee blijkbaar de sportvrouw daar. En in Amerika is Shani Davis volgens mij best een grote naam.

Probleem is volgens mij ook dat schaatsen niet echt een kijksport is. Het zijn eigenlijk 10 of 15 tijdritjes. Dan is zo'n man tegen man gevecht in het biathlon of shorttrack wel meer spectaculair ja.
pi_136581536
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:51 schreef Jovatov het volgende:

Lijkt mij dat de belangstelling daarvoor ook alleen maar binnen de scandinavische landen ligt.
In Duitsland is biatlon redelijk populair en de stadions zitten vaak ook wel wat voller, maar het zal al met al niet heel veel schelen ten opzichte van schaatsen.
pi_136581612
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:51 schreef Jovatov het volgende:

De Scandinavische landen uiteraard, dat zijn er 3

Alpenlanden, dat zijn er 4(Zwi, Oos, Fra, Ita)

Dan nog een stuk of 5 midden en oosteuropese landen(Pol, Tsj, Slow, Rus, Oek)

Duitsland.

En dan vergeet ik er nog een paar.

Toch minstens 12 landen die medaillekandidaten leveren en waar de publieke belangstelling voor deze sporten redelijk groot is.
pi_136581692
Skobrev heeft overigens de afgelopen jaren zijn zakken kunnen vullen door als bekende Rus alle tv-programma's af te lopen. Blijkbaar maakten de prijzen die hij tijdens de blessure van Kramer heeft weten te winnen dus toch wel indruk in Rusland.
pi_136581845
Nederland kan alleen maar schaatsen.

Canada, 9 medailles
6x freestyleskiën
1x shorttrack
1x kunstrijden
1x snowboard

Nederland, 7 medailles
7x schaatsen

Noorwegen, 7 medailles
3x langlaufen
1x biatlon
1x snowboard
1x alpineskiën
1x schansspringen

Verenigde Staten, 6 medailles
2x snowboard
2x freestyleskiën
1x alpineskiën
1x kunstrijden

Rusland, 6 medailles
1x kunstrijden
1x rodelen
1x biatlon
1x freestyleskiën
1x shorttrack
1x schaatsen
pi_136581942
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 12:02 schreef Nober het volgende:
Nederland kan alleen maar schaatsen.
Heb je voorbeelden van andere landen zonder sneeuw en bergen die wel al medailles hebben gewonnen in skiën of snowboarden?
  dinsdag 11 februari 2014 @ 12:11:43 #69
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_136582139
Het is een specifieke catch-22: het Mart Smeets syndroom. Wanneer het goed gaat met de Nederlanders is het slecht voor het internationale aspect van de sport, als de Nederlanders niet goed presteren is dat een blamage voor de Nederlandse sport vanwege alle financiele middelen.
Géén kloon van tvlxd!
pi_136582453
Wat je ook niet moet vergeten is dat het voor andere langen veel makkelijker zou zijn om schaatsen te beofenen dan voor NL om bijv. alpine skieen te beoefenen, puur vanwege de benodigde faciliteiten.

Als zij er voor kiezen dat niet te doen is dat hun keus, maar het zou echt mogelijk zijn hoor.
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 12:39:50 #71
9859 crew  Karina
Woman
pi_136583002
Telt het andersom dan ook: als we verliezen is het een mondiale sport? Of werkt het niet zo :+
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_136583003
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:50 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Het feit dat het gros van deze wedstrijden buiten Nederland wordt gehouden maakt het daarentegen alweer een stuk internationaler.
Tja, je kunt moeilijk elk toernooi in Thialf laten plaatsvinden. Je zult iets moeten doen om de sport een internationaal karakter te geven. Maar kijk eens naar de publieke belangstelling. Er komt van de lokale bevolking niemand op af. Kijk maar eens op de tribunes als er wedstrijden in pakweg Japan of Rusland plaatsvinden. Wat betreft dat aspect is het zinloos om een toernooi buiten Nederland af te werken.
pi_136583004
Elke sport heeft dat toch zowat? Zeker op de winterspelen. ]voetbal is echt over de hele wereld populair, maar verder? Atletiek natuurlijk ook, maar dat word altijd gewonnen door donkeren.
pi_136583047
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 12:39 schreef Boezeidekoe het volgende:

[..]

Tja, je kunt moeilijk elk toernooi in Thialf laten plaatsvinden. Je zult iets moeten doen om de sport een internationaal karakter te geven. Maar kijk eens naar de publieke belangstelling. Er komt van de lokale bevolking niemand op af. Kijk maar eens op de tribunes als er wedstrijden in pakweg Japan of Rusland plaatsvinden. Wat betreft dat aspect is het zinloos om een toernooi buiten Nederland af te werken.
Dat is idd wel triest. Er komt echt helemaal geen volk af op dat schaatsen. Nog geen 4000 man volgens mij op de OS laat staan op een normaal toernooitje.
pi_136583213
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:57 schreef Kansenjongere het volgende:
Skobrev heeft overigens de afgelopen jaren zijn zakken kunnen vullen door als bekende Rus alle tv-programma's af te lopen. Blijkbaar maakten de prijzen die hij tijdens de blessure van Kramer heeft weten te winnen dus toch wel indruk in Rusland.
En ze knallen daar sinds 2004 3 hallen van formaat uit de grond die de nodige centen gekost hebben. Met faciliteiten waar de Nederlanders alleen maar van kunnen dromen.

Prestige genoeg in het schaatsen wat betreft de Russen. Altijd al zo geweest overigens, in het communistische tijdperk was je kostje gekocht als je een keer een titel wist te pakken.
pi_136583324
Toch ook wel raar dat ´we´ bijna niet meedoen met sneeuwsporten, ik bedoel kom op he, we hebben de Vaalsberg hier hoor, dat ding staat er niet voor niks
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_136583610
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 12:39 schreef Boezeidekoe het volgende:

[..]

Als er nul animo zou zijn voor schaatsen in Salt Lake City, Inzell, Nagano, Berlijn, Collalbo, Astana, hamar et cetera, dan zouden ze er toch geen wedstrijden organiseren, het lijkt me niet dat die steden daartoe worden gedwongen.
pi_136583965
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 13:00 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Als er nul animo zou zijn voor schaatsen in Salt Lake City, Inzell, Nagano, Berlijn, Collalbo, Astana, hamar et cetera, dan zouden ze er toch geen wedstrijden organiseren, het lijkt me niet dat die steden daartoe worden gedwongen.
Je vergeet dat bepaalde landen/steden met een ijsbaan zich kandidaat stellen om een bepaald toernooi te organiseren, in de hoop het schaatsen in die landen wat onder de aandacht te brengen. De laatste jaren is gebleken dat dit zinloos is. Alleen bij de OS komt er publiek dat niet voor de helft of meer uit Nederlanders bestaat.
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 13:12:42 #79
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_136583995
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 13:00 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

De ISU zal er wel wat geld bijleggen?

Als er dan daadwerkelijk een kleine 4000 man komt kijken dan zul je best in de groene cijfers uitkomen lijkt me
pi_136584301
Ik stel voor dat Annette Gerritsen voor Italië gaat rijden, moet je eens opletten hoeveel belangstelling voor schaatsen er dan is in Italie.
pi_136584717
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 13:11 schreef Boezeidekoe het volgende:

[..]

Je vergeet dat bepaalde landen/steden met een ijsbaan zich kandidaat stellen om een bepaald toernooi te organiseren, in de hoop het schaatsen in die landen wat onder de aandacht te brengen. De laatste jaren is gebleken dat dit zinloos is. Alleen bij de OS komt er publiek dat niet voor de helft of meer uit Nederlanders bestaat.
Belangstelling is inherent aan succes. Als er straks weer een gouden Noorse lichting op staat, zit het Vikingsskipet zo weer vol.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  dinsdag 11 februari 2014 @ 13:38:27 #82
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_136584826
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 13:23 schreef Boezeidekoe het volgende:
Ik stel voor dat Annette Gerritsen voor Italië gaat rijden, moet je eens opletten hoeveel belangstelling voor schaatsen er dan is in Italie.
Ze hebben daar al Lollobrigida.
Géén kloon van tvlxd!
pi_136584939
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 13:38 schreef Montov het volgende:

[..]

Ze hebben daar al Lollobrigida.
lelijk wijf
pi_136585609
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 12:41 schreef hafcfan het volgende:

[..]

Dat is idd wel triest. Er komt echt helemaal geen volk af op dat schaatsen. Nog geen 4000 man volgens mij op de OS laat staan op een normaal toernooitje.
Zoveel volk past er dan vaak ook niet in een schaatshal. 4000 man in Calgary, betekent dat ze de capaciteit uit hebben gebreid. :P
Ik heb echt niks zinnigs te zeggen, behalve iets over je penis aan de rand van een blikje snijden.
pi_136660801
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:19 schreef Ericr het volgende:
IOC ligt er ook niet wakker van om sporten toe te voegen waar alleen Amerikanen en Canadezen goed in zijn. Sterker, in Amerikaanse media is ruim aandacht voor deze 'sportpolitiek'. De Russen waren er natuurlijk op tegen en derhalve, als goedmakertje, kregen de 'klassieke' sporten er ook vier onderdelen bij.
http://www.washingtonpost(...)98f9e5267_story.html

Het is een beetje de tragiek van een klein land; een klein land kan niet in zijn eentje een sport dragen terwijl een groot land dat zeker wel kan.

Overigens heb ik altijd een beetje gevonden dat Nederland misschien een tikje onderpresteerde in het schaatsen. Per slot van rekening kiezen dikwijls de beste atletische natuurtalenten voor de schaatssport (voetbal buiten beschouwing gelaten) terwijl in andere landen dat zeker niet zo is. Als mensen begrijpen wat ik bedoel. De kersen op de taart neigen in Nederland naar een schaatscarriere terwijl ik betwijfel of in pak em beet de USA hetzelfde geldt.

EDIT:
Dit is dan ook een beetje de kern van de zaak. Ja, natuurlijk kijkt amper niemand naar het rodelen maar de dominante Duitsers behoren echter ook tot de wereldtop in vele van de meer prestigieuze en internationale sporten: wereldtoppers in voetbal, basketbal, atletiek, tennis, ijshockey, zwemmen enzovoorts.
Ook een qua inwoneraantal vergelijkbaar land als Zweden is altijd heel breed georiënteerd geweest. Met wereldtoppers bij atletiek, tennis, voetbal enzovoorts. Niet enkel goed in de eigen folklore, en dat is misschien wat een beetje steekt bij velen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Klopkoek op 13-02-2014 13:08:41 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_136660900
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 13:01 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

IOC ligt er ook niet wakker van om sporten toe te voegen waar alleen Amerikanen en Canadezen goed in zijn. Sterker, in Amerikaanse media is ruim aandacht voor deze 'sportpolitiek'. De Russen waren er natuurlijk op tegen en derhalve, als goedmakertje, kregen de 'klassieke' sporten er ook vier onderdelen bij.

Het is een beetje de tragiek van een klein land; een klein land kan niet in zijn eentje een sport dragen terwijl een groot land dat zeker wel kan.

Overigens heb ik altijd een beetje gevonden dat Nederland misschien een tikje onderpresteerde in het schaatsen. Per slot van rekening kiezen dikwijls de beste atletische natuurtalenten voor de schaatssport (voetbal buiten beschouwing gelaten) terwijl in andere landen dat zeker niet zo is. Als mensen begrijpen wat ik bedoel. De kersen op de taart neigen in Nederland naar een schaatscarriere terwijl ik betwijfel of in pak em beet de USA hetzelfde geldt.
Dat eerste is wel een juiste constatering.

Je ziet ook dat sinds de invoering van al die snowboard en freestyle-nummers de Amerikanen en Canadezen top drie landen zijn geworden. Tot eind jaren negentig eindigden ze meestal zo tussen vier en acht. Rusland, Duitsland en Noorwegen pakten toen steevast meer medailles.
pi_136661109
In Nederland is een schaatscarriere, als je er aanleg voor hebt, ook financieel behoorlijk aantrekkelijk. Weinig sporten in Nederland waar je meer geld mee kan verdienen. In andere landen beslist niet. Als je als Fransman moet kiezen tussen schaatsen of fietsen (baan/weg), dan zou ik het wel weten.
Een Canadees die een ijshockeystick kan vasthouden zal ook altijd voor ijshockey kiezen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_136661245
quote:

[..]

EDIT:
Dit is dan ook een beetje de kern van de zaak. Ja, natuurlijk kijkt amper niemand naar het rodelen maar de dominante Duitsers behoren echter ook tot de wereldtop in vele van de meer prestigieuze en internationale sporten: wereldtoppers in voetbal, basketbal, atletiek, tennis, ijshockey, zwemmen enzovoorts.
Ook een qua inwoneraantal vergelijkbaar land als Zweden is altijd heel breed georiënteerd geweest. Met wereldtoppers bij atletiek, tennis, voetbal enzovoorts. Niet enkel goed in de eigen folklore, en dat is misschien wat een beetje steekt bij velen.
Misschien begrijp ik je edittekst verkeerd, maar wil je zeggen dat Nederland geen wereldtoppers buiten de eigen folkloresporten heeft? :P
Ik heb echt niks zinnigs te zeggen, behalve iets over je penis aan de rand van een blikje snijden.
pi_136661680
quote:
10s.gif Op donderdag 13 februari 2014 13:14 schreef BaasBanaan het volgende:

[..]

Misschien begrijp ik je edittekst verkeerd, maar wil je zeggen dat Nederland geen wereldtoppers buiten de eigen folkloresporten heeft? :P
Niet perse.

Ik bedoel bovenal dat de 'AAA' natuurtalenten zullen kiezen voor schaatsen, als het geen voetbal is (voetbal staat boven alles in Nederland, niet in de laatste plaats in financieel opzicht).
In andere landen lijkt me dat niet het geval. Als je in de VS bijv. aardig zou kunnen tennissen en aardig (of héél goed) kan schaatsen, dan is het geen moeilijke keus. In Nederland helaas wel (ook door de infrastructuur en organisatie hier van tennis tegenover schaatsen).
Andere duursporten lijken me ook meer voor de hand liggend als carrièrepad dan hardrijden op de schaats.

Op een iets andere manier geldt dit ook voor het voetbal; Nederland heeft alleen hockey en voetbal als ontwikkelde bal- en teamsporten. Volleybal ligt in puin en over basketbal, rugby, handbal e.d. hoeven we het niet te hebben. Dat is niet bijster veel i.v.m een paar andere Europese landen. Als je een beetje kunt voetballen of met een stick kunt zwaaien, dan kies je daar voor. Ook al heb je misschien zelfs meer talent voor handbal. Een Duits meisje zou zonder problemen voor handbal kunnen kiezen ipv hockey.

Punt was: misschien heeft Nederland misschien wel ondergepresteerd op een aantal Winterspelen, omdat je de vlaggenschepen van Nederland erop uit stuurt. In die enkele sport. Ik hoop dat je me kan volgen. Het is twijfelachtig of Sven Kramer het op neemt tegen de Sven Kramers, de oermensen, van Rusland.

[ Bericht 3% gewijzigd door Klopkoek op 13-02-2014 13:32:02 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_136662418
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 13:25 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Niet perse.

Ik bedoel bovenal dat de 'AAA' natuurtalenten zullen kiezen voor schaatsen, als het geen voetbal is (voetbal staat boven alles in Nederland, niet in de laatste plaats in financieel opzicht).
In andere landen lijkt me dat niet het geval. Als je in de VS bijv. aardig zou kunnen tennissen en aardig (of héél goed) kan schaatsen, dan is het geen moeilijke keus. In Nederland helaas wel (ook door de infrastructuur en organisatie hier van tennis tegenover schaatsen).
Andere duursporten lijken me ook meer voor de hand liggend als carrièrepad dan hardrijden op de schaats.

Op een iets andere manier geldt dit ook voor het voetbal; Nederland heeft alleen hockey en voetbal als ontwikkelde bal- en teamsporten. Volleybal ligt in puin en over basketbal, rugby, handbal e.d. hoeven we het niet te hebben. Dat is niet bijster veel i.v.m een paar andere Europese landen. Als je een beetje kunt voetballen of met een stick kunt zwaaien, dan kies je daar voor. Ook al heb je misschien zelfs meer talent voor handbal. Een Duits meisje zou zonder problemen voor handbal kunnen kiezen ipv hockey.

Punt was: misschien heeft Nederland misschien wel ondergepresteerd op een aantal Winterspelen, omdat je de vlaggenschepen van Nederland erop uit stuurt. In die sport.
Zijn hier ook voorbeelden van? Dit lijkt me een beetje giswerk een aannames. :P

De enige schaatser die ik ken die andere sporttalenten had is Jan Bos, maar die heeft dan ook aan de Zomerspelen van 2004 deelgenomen.

Vergeet trouwens niet onze wielrenners, zwemmers, zeilers, roeiers, paardrijders en judoka's. Oké, we hebben niet jaar in jaar uit wereldtoppers in deze sporten. Maar er zijn weinig landen constant in staat om bij een groot aantal sporten steeds favorieten te leveren. Dan heb je het vaak over sporten die qua toplanden vergelijkbaar zijn met basketbal, korfbal of honkbal. ;)
pi_136662721
quote:
10s.gif Op donderdag 13 februari 2014 13:44 schreef BaasBanaan het volgende:

[..]

Zijn hier ook voorbeelden van? Dit lijkt me een beetje giswerk een aannames. :P

De enige schaatser die ik ken die andere sporttalenten had is Jan Bos, maar die heeft dan ook aan de Zomerspelen van 2004 deelgenomen.
Ik praat niet over de senioren maar over eerder in het proces. Veel talentvolle kinderen beoefenen nu eenmaal meerdere sporten in hun jeugd, of proberen het uit. Op een gegeven moment komt dan een keuze (een Roger Federer koos bijv. voor het tennis ipv het voetbal, voor een Zwitser een logische keuze).
Ik denk dat in de VS de extreem goede duursporters niet voor het schaatsen opteren. Sterker, je zou gek zijn om niet te switchen van schaatsen naar iets anders, als je echt extreem goed zou zijn.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_136662726
quote:

[..]

EDIT:
Huh? Basketbal?
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_136662820
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 13:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik praat niet over de senioren maar over eerder in het proces. Veel talentvolle kinderen beoefenen nu eenmaal meerdere sporten in hun jeugd, of proberen het uit. Op een gegeven moment komt dan een keuze (een Roger Federer koos bijv. voor het tennis ipv het voetbal, voor een Zwitser een logische keuze).
Ik denk dat in de VS de extreem goede duursporters niet voor het schaatsen opteren.
Oké, maar laten we dus eerlijk zijn, het is gewoon gissen dat er mogelijk sporters (schaatsers) rondlopen die misschien ook een andere sport op hoog niveau hadden kunnen beoefenen.
  donderdag 13 februari 2014 @ 13:56:24 #94
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_136662853
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 13:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik denk dat in de VS de extreem goede duursporters niet voor het schaatsen opteren. Sterker, je zou gek zijn om niet te switchen van schaatsen naar iets anders, als je echt extreem goed zou zijn.
Is ook precies wat Eric Heiden heeft gedaan. Nadat hij op élke schaatsdiscipline goud won in 1980 is hij overgestapt op het wielrennen.
pi_136663062
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 13:56 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Is ook precies wat Eric Heiden heeft gedaan. Nadat hij op élke schaatsdiscipline goud won in 1980 is hij overgestapt op het wielrennen.
Precies.

Ik heb geen idee echter hoe hij ooit met schaatsen is begonnen. Waarom hij voor die sport koos, behalve dan dat hij dichtbij de schaatsbaan van Milwaukee woonde in zijn jeugd. Vóór hij op zijn 14e overstapte naar het schaatsen, speelde hij voetbal en vooral ijshockey. Maar was vooral voor de laatste sport niet goed genoeg.

quote:
10s.gif Op donderdag 13 februari 2014 13:55 schreef BaasBanaan het volgende:

[..]

Oké, maar laten we dus eerlijk zijn, het is gewoon gissen dat er mogelijk sporters (schaatsers) rondlopen die misschien ook een andere sport op hoog niveau hadden kunnen beoefenen.
Dat denk ik toch echt niet. Belangrijke kwaliteiten als uithoudingsvermogen en extreem goede timing en lichaamscoördinatie komen in een hoop sporten van pas. Ook in schaatsen is een bizar goede timing een belangrijke kwaliteit.
Het is ook de heersende opvatting, denk ik, dat dit soort duursporten niet zo bizar veel van elkaar verschillen.

Ik ben er tevens van overtuigd dat de schaatsende Noren van vroeger nu bij andere sporten zitten.

[ Bericht 19% gewijzigd door Klopkoek op 13-02-2014 14:11:26 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_136663537
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 14:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Precies.

Ik heb geen idee echter hoe hij ooit met schaatsen is begonnen. Waarom hij voor die sport koos, behalve dan dat hij dichtbij de schaatsbaan van Milwaukee woonde in zijn jeugd. Vóór hij op zijn 14e overstapte naar het schaatsen, speelde hij voetbal en vooral ijshockey. Maar was vooral voor de laatste sport niet goed genoeg.

[..]

Dat denk ik toch echt niet. Belangrijke kwaliteiten als uithoudingsvermogen en extreem goede timing en lichaamscoördinatie komen in een hoop sporten van pas. Ook in schaatsen is een bizar goede timing een belangrijke kwaliteit.
Het is ook de heersende opvatting, denk ik, dat dit soort duursporten niet zo bizar veel van elkaar verschillen.

Ik ben er tevens van overtuigd dat de schaatsende Noren van vroeger nu bij andere sporten zitten.
Je denkt dat het geen giswerk is? Ik moet een beetje grinniken. Zelfs dat lijk je niet met zekerheid te kunnen zeggen. ;)

Ik snap dat je redenen hebt voor je vermoedens, maar het blijven vermoedens.
pi_136663577
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 13:56 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Zijn coach Jim Ochowicz maakte met meer succes de overstap naar het wielrennen.

quote:
“I still say the athletes with the best skills are NBA players,” he said, “because it’s a very unusual combination to have someone so tall to be so coordinated. But when you compare athletes, it depends on what you’re looking for. If it’s aerobic ability, it’s cyclists. For strength, endurance and coordination? I’d have to pick a hockey player.”

It’s rare that you show such a bias, we told him.

“Yeah, I love hockey. It’s still my favorite sport,” he said. “I lacked the eye-hand coordination to be great at it, though.”
http://www.nj.com/olympic(...)ll_humble_30_ye.html
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_136665364
In het AD zegt tennisser Thiemo de Bakker dat het "als Nederlander" moeilijker is om de top 10 van het tennis te halen als een Olympische schaatsmedaille. Hij voegt er overigens wel aan toe groot respect voor de schaatsers te hebben.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_136672009
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 13:42 schreef Boezeidekoe het volgende:

lelijk wijf
Ga je schamen. }:| 1 van de meest herkenbare seks symbolen van weleer.

donderdag 13 februari 2014 @ 17:48:25 #100
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_136672271
10km is ook echt geen mondiale sport, hoeveel statistiek je daar ook op los wilt laten..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')