Jij en ik kunnen het wel een flutargument vinden, maar het wordt wel gebruikt om plaats te maken voor nieuwere en "flitsende" sporten op de OS, denk bijvoorbeeld aan het BMX-en.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:26 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Dat vind ik zo'n flutargument. Duursporten hebben ook een toegevoegde waarde. Om nou straks nummers als de 50 km langlaufen te gaan vervangen door weer een batterij van die pimp sporten (waar in de praktijk ook maar een land of vier om de medailles strijdt) lijkt mij niet wenselijk.
En worstelen mag dan oubollig zijn, het is in ieder geval wel internationaal.
Daar ben ik toch wel benieuwd naar, hoeveel meer aan kijkcijfers en advertentie-inkomsten freestyle skiën en BMX opleveren ten opzichte van langlaufen en baanwielrennen. Heeft iemand daar cijfers van?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:30 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Jij en ik kunnen het wel een flutargument vinden, maar het wordt wel gebruikt om plaats te maken voor nieuwere en "flitsende" sporten op de OS, denk bijvoorbeeld aan het BMX-en.
Uiteindelijk gaat het natruulijk overal en altijd om het geld, de kijkcijfers en de (grote) advertenteerders.
Wil ik nog aan toevoegen, wereldkampioen honkbal. Bij de laatste vier op de World Baseball Classic.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:30 schreef OProg het volgende:
We mogen ook gewoon trots zijn. Het enige land van dit formaat die zowel op de zomer als winter OS al jaren met een mooie hoeveelheid prijzen naar huis gaan. En dan ook tussendoor nog een keer een finale WK spelen, met dingen als Hockey ver komen, noem maar op.
Mooi commentaar van die krant.quote:En dan zijn er hier mensen die gaan klagen dat de sporten waarin we winnen niks voorstellen en dat het voetbal gewoon verschrikkelijk was en dat we ons moeten schamen.
[..]
Dat laatste moeten sommige mensen ook eens bedenken.
Dergelijke cijfers heb ik niet, maar het lijkt me niet zo moeilijk om je voor te stellen dat een merk als Coca Cola liever wordt geassocieerd met spectaculaire snowboardactie dan met klassiek langlaufen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:32 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Daar ben ik toch wel benieuwd naar, hoeveel meer aan kijkcijfers en advertentie-inkomsten freestyle skiën en BMX opleveren ten opzichte van langlaufen en baanwielrennen. Heeft iemand daar cijfers van?
Dat is natuurlijk de Amerikaanse blik.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:36 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Dergelijke cijfers heb ik niet, maar het lijkt me niet zo moeilijk om je voor te stellen dat een merk als Coca Cola liever wordt geassocieerd met spectaculaire snowboardactie dan met klassiek langlaufen.
ik zou het eerder de reële blik willen noemen, want ik zie geen van de door jou genoemde bedrijven terug in de lijst met Olympische partners ( http://www.olympic.org/sponsors ).quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:39 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk de Amerikaanse blik.
Thanks. Emirates, waar ik in mijn vorige post op in ga is zo te zien geen Olympische partner. Die hebben een heel ander profiel gekozen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:44 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
ik zou het eerder de reële blik willen noemen, want ik zie geen van de door jou genoemde bedrijven terug in de lijst met Olympische partners ( http://www.olympic.org/sponsors ).
Het feit dat het gros van deze wedstrijden buiten Nederland wordt gehouden maakt het daarentegen alweer een stuk internationaler.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:46 schreef Boezeidekoe het volgende:
Ik lees hier goede argumenten dat schaatsen net zo mondiaal is als andere wintersporten. We vergeten echter 1 belangrijk ding, in geen enkel land ter wereld buiten Nederland wordt schaatsen serieus genomen en is er geen publieke belangstelling. Kijk maar eens een willekeurig EK/WK of wereldbekerwedstrijd dat buiten Nederland wordt gehouden.
Is Zuid-Korea is Sang-Wha Lee blijkbaar de sportvrouw daar. En in Amerika is Shani Davis volgens mij best een grote naam.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:46 schreef Boezeidekoe het volgende:
Ik lees hier goede argumenten dat schaatsen net zo mondiaal is als andere wintersporten. We vergeten echter 1 belangrijk ding, in geen enkel land ter wereld buiten Nederland wordt schaatsen serieus genomen en is er geen publieke belangstelling. Kijk maar eens een willekeurig EK/WK of wereldbekerwedstrijd dat buiten Nederland wordt gehouden. Het weinige publiek dat er is, is oranje gekleurd. En als Nederland dan ook nog bijna alle medailles op de OS wegkaapt is natuurlijk niet bevorderlijk voor de populariteit van het schaatsen in het buitenland.
Bij bijna alle andere olympische wintersporten zijn er veel meer landen met kans op een medaille. Natuurlijk kan het voorkomen dat bv. een land als Noorwegen bij het langlaufen alle medailles op een bepaald onderdeel pakt, maar de concurrentie is nooit ver weg. En bovendien komt die concurrentie uit wel 10 verschillende landen. Vergelijk dat maar eens met de 5000m schaatsen.
Ze zullen echt wat moeten verzinnen om het schaatsen(en dan vooral het allrounden en de lange afstanden) buiten Nederland weer boeiend te maken, anders is de sport over pakweg 12 jaar niet olympisch meer.
In Duitsland is biatlon redelijk populair en de stadions zitten vaak ook wel wat voller, maar het zal al met al niet heel veel schelen ten opzichte van schaatsen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:51 schreef Jovatov het volgende:
Maar hoe groot is de mondiale belangstelling voor langlaufen of biathlon?
Lijkt mij dat de belangstelling daarvoor ook alleen maar binnen de scandinavische landen ligt.
De Scandinavische landen uiteraard, dat zijn er 3quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:51 schreef Jovatov het volgende:
Maar hoe groot is de mondiale belangstelling voor langlaufen of biathlon?
Lijkt mij dat de belangstelling daarvoor ook alleen maar binnen de scandinavische landen ligt.
Heb je voorbeelden van andere landen zonder sneeuw en bergen die wel al medailles hebben gewonnen in skiën of snowboarden?quote:
Tja, je kunt moeilijk elk toernooi in Thialf laten plaatsvinden. Je zult iets moeten doen om de sport een internationaal karakter te geven. Maar kijk eens naar de publieke belangstelling. Er komt van de lokale bevolking niemand op af. Kijk maar eens op de tribunes als er wedstrijden in pakweg Japan of Rusland plaatsvinden. Wat betreft dat aspect is het zinloos om een toernooi buiten Nederland af te werken.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:50 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Het feit dat het gros van deze wedstrijden buiten Nederland wordt gehouden maakt het daarentegen alweer een stuk internationaler.
Dat is idd wel triest. Er komt echt helemaal geen volk af op dat schaatsen. Nog geen 4000 man volgens mij op de OS laat staan op een normaal toernooitje.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 12:39 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
Tja, je kunt moeilijk elk toernooi in Thialf laten plaatsvinden. Je zult iets moeten doen om de sport een internationaal karakter te geven. Maar kijk eens naar de publieke belangstelling. Er komt van de lokale bevolking niemand op af. Kijk maar eens op de tribunes als er wedstrijden in pakweg Japan of Rusland plaatsvinden. Wat betreft dat aspect is het zinloos om een toernooi buiten Nederland af te werken.
En ze knallen daar sinds 2004 3 hallen van formaat uit de grond die de nodige centen gekost hebben. Met faciliteiten waar de Nederlanders alleen maar van kunnen dromen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:57 schreef Kansenjongere het volgende:
Skobrev heeft overigens de afgelopen jaren zijn zakken kunnen vullen door als bekende Rus alle tv-programma's af te lopen. Blijkbaar maakten de prijzen die hij tijdens de blessure van Kramer heeft weten te winnen dus toch wel indruk in Rusland.
Als er nul animo zou zijn voor schaatsen in Salt Lake City, Inzell, Nagano, Berlijn, Collalbo, Astana, hamar et cetera, dan zouden ze er toch geen wedstrijden organiseren, het lijkt me niet dat die steden daartoe worden gedwongen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 12:39 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
Tja, je kunt moeilijk elk toernooi in Thialf laten plaatsvinden. Je zult iets moeten doen om de sport een internationaal karakter te geven. Maar kijk eens naar de publieke belangstelling. Er komt van de lokale bevolking niemand op af. Kijk maar eens op de tribunes als er wedstrijden in pakweg Japan of Rusland plaatsvinden. Wat betreft dat aspect is het zinloos om een toernooi buiten Nederland af te werken.
Je vergeet dat bepaalde landen/steden met een ijsbaan zich kandidaat stellen om een bepaald toernooi te organiseren, in de hoop het schaatsen in die landen wat onder de aandacht te brengen. De laatste jaren is gebleken dat dit zinloos is. Alleen bij de OS komt er publiek dat niet voor de helft of meer uit Nederlanders bestaat.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 13:00 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als er nul animo zou zijn voor schaatsen in Salt Lake City, Inzell, Nagano, Berlijn, Collalbo, Astana, hamar et cetera, dan zouden ze er toch geen wedstrijden organiseren, het lijkt me niet dat die steden daartoe worden gedwongen.
De ISU zal er wel wat geld bijleggen?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 13:00 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als er nul animo zou zijn voor schaatsen in Salt Lake City, Inzell, Nagano, Berlijn, Collalbo, Astana, hamar et cetera, dan zouden ze er toch geen wedstrijden organiseren, het lijkt me niet dat die steden daartoe worden gedwongen.
Belangstelling is inherent aan succes. Als er straks weer een gouden Noorse lichting op staat, zit het Vikingsskipet zo weer vol.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 13:11 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
Je vergeet dat bepaalde landen/steden met een ijsbaan zich kandidaat stellen om een bepaald toernooi te organiseren, in de hoop het schaatsen in die landen wat onder de aandacht te brengen. De laatste jaren is gebleken dat dit zinloos is. Alleen bij de OS komt er publiek dat niet voor de helft of meer uit Nederlanders bestaat.
Ze hebben daar al Lollobrigida.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 13:23 schreef Boezeidekoe het volgende:
Ik stel voor dat Annette Gerritsen voor Italië gaat rijden, moet je eens opletten hoeveel belangstelling voor schaatsen er dan is in Italie.
Zoveel volk past er dan vaak ook niet in een schaatshal. 4000 man in Calgary, betekent dat ze de capaciteit uit hebben gebreid.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 12:41 schreef hafcfan het volgende:
[..]
Dat is idd wel triest. Er komt echt helemaal geen volk af op dat schaatsen. Nog geen 4000 man volgens mij op de OS laat staan op een normaal toernooitje.
IOC ligt er ook niet wakker van om sporten toe te voegen waar alleen Amerikanen en Canadezen goed in zijn. Sterker, in Amerikaanse media is ruim aandacht voor deze 'sportpolitiek'. De Russen waren er natuurlijk op tegen en derhalve, als goedmakertje, kregen de 'klassieke' sporten er ook vier onderdelen bij.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:19 schreef Ericr het volgende:
Conclusie is dus dat we er van moeten genieten dat we zo'n unieke generatie aan schaatsers hebben in een sport die voor het IOC internationaal genoeg is.
Dat eerste is wel een juiste constatering.quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
IOC ligt er ook niet wakker van om sporten toe te voegen waar alleen Amerikanen en Canadezen goed in zijn. Sterker, in Amerikaanse media is ruim aandacht voor deze 'sportpolitiek'. De Russen waren er natuurlijk op tegen en derhalve, als goedmakertje, kregen de 'klassieke' sporten er ook vier onderdelen bij.
http://www.washingtonpost(...)98f9e5267_story.html
Het is een beetje de tragiek van een klein land; een klein land kan niet in zijn eentje een sport dragen terwijl een groot land dat zeker wel kan.
Overigens heb ik altijd een beetje gevonden dat Nederland misschien een tikje onderpresteerde in het schaatsen. Per slot van rekening kiezen dikwijls de beste atletische natuurtalenten voor de schaatssport (voetbal buiten beschouwing gelaten) terwijl in andere landen dat zeker niet zo is. Als mensen begrijpen wat ik bedoel. De kersen op de taart neigen in Nederland naar een schaatscarriere terwijl ik betwijfel of in pak em beet de USA hetzelfde geldt.
Misschien begrijp ik je edittekst verkeerd, maar wil je zeggen dat Nederland geen wereldtoppers buiten de eigen folkloresporten heeft?quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
IOC ligt er ook niet wakker van om sporten toe te voegen waar alleen Amerikanen en Canadezen goed in zijn. Sterker, in Amerikaanse media is ruim aandacht voor deze 'sportpolitiek'. De Russen waren er natuurlijk op tegen en derhalve, als goedmakertje, kregen de 'klassieke' sporten er ook vier onderdelen bij.
Het is een beetje de tragiek van een klein land; een klein land kan niet in zijn eentje een sport dragen terwijl een groot land dat zeker wel kan.
Overigens heb ik altijd een beetje gevonden dat Nederland misschien een tikje onderpresteerde in het schaatsen. Per slot van rekening kiezen dikwijls de beste atletische natuurtalenten voor de schaatssport (voetbal buiten beschouwing gelaten) terwijl in andere landen dat zeker niet zo is. Als mensen begrijpen wat ik bedoel. De kersen op de taart neigen in Nederland naar een schaatscarriere terwijl ik betwijfel of in pak em beet de USA hetzelfde geldt.
EDIT:
Dit is dan ook een beetje de kern van de zaak. Ja, natuurlijk kijkt amper niemand naar het rodelen maar de dominante Duitsers behoren echter ook tot de wereldtop in vele van de meer prestigieuze en internationale sporten: wereldtoppers in voetbal, basketbal, atletiek, tennis, ijshockey, zwemmen enzovoorts.
Ook een qua inwoneraantal vergelijkbaar land als Zweden is altijd heel breed georiënteerd geweest. Met wereldtoppers bij atletiek, tennis, voetbal enzovoorts. Niet enkel goed in de eigen folklore, en dat is misschien wat een beetje steekt bij velen.
Niet perse.quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:14 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Misschien begrijp ik je edittekst verkeerd, maar wil je zeggen dat Nederland geen wereldtoppers buiten de eigen folkloresporten heeft?
Zijn hier ook voorbeelden van? Dit lijkt me een beetje giswerk een aannames.quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet perse.
Ik bedoel bovenal dat de 'AAA' natuurtalenten zullen kiezen voor schaatsen, als het geen voetbal is (voetbal staat boven alles in Nederland, niet in de laatste plaats in financieel opzicht).
In andere landen lijkt me dat niet het geval. Als je in de VS bijv. aardig zou kunnen tennissen en aardig (of héél goed) kan schaatsen, dan is het geen moeilijke keus. In Nederland helaas wel (ook door de infrastructuur en organisatie hier van tennis tegenover schaatsen).
Andere duursporten lijken me ook meer voor de hand liggend als carrièrepad dan hardrijden op de schaats.
Op een iets andere manier geldt dit ook voor het voetbal; Nederland heeft alleen hockey en voetbal als ontwikkelde bal- en teamsporten. Volleybal ligt in puin en over basketbal, rugby, handbal e.d. hoeven we het niet te hebben. Dat is niet bijster veel i.v.m een paar andere Europese landen. Als je een beetje kunt voetballen of met een stick kunt zwaaien, dan kies je daar voor. Ook al heb je misschien zelfs meer talent voor handbal. Een Duits meisje zou zonder problemen voor handbal kunnen kiezen ipv hockey.
Punt was: misschien heeft Nederland misschien wel ondergepresteerd op een aantal Winterspelen, omdat je de vlaggenschepen van Nederland erop uit stuurt. In die sport.
Ik praat niet over de senioren maar over eerder in het proces. Veel talentvolle kinderen beoefenen nu eenmaal meerdere sporten in hun jeugd, of proberen het uit. Op een gegeven moment komt dan een keuze (een Roger Federer koos bijv. voor het tennis ipv het voetbal, voor een Zwitser een logische keuze).quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:44 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Zijn hier ook voorbeelden van? Dit lijkt me een beetje giswerk een aannames.![]()
De enige schaatser die ik ken die andere sporttalenten had is Jan Bos, maar die heeft dan ook aan de Zomerspelen van 2004 deelgenomen.
Huh? Basketbal?quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
EDIT:
Dit is dan ook een beetje de kern van de zaak. Ja, natuurlijk kijkt amper niemand naar het rodelen maar de dominante Duitsers behoren echter ook tot de wereldtop in vele van de meer prestigieuze en internationale sporten: wereldtoppers in voetbal, basketbal, atletiek, tennis, ijshockey, zwemmen enzovoorts.
Ook een qua inwoneraantal vergelijkbaar land als Zweden is altijd heel breed georiënteerd geweest. Met wereldtoppers bij atletiek, tennis, voetbal enzovoorts. Niet enkel goed in de eigen folklore, en dat is misschien wat een beetje steekt bij velen.
Oké, maar laten we dus eerlijk zijn, het is gewoon gissen dat er mogelijk sporters (schaatsers) rondlopen die misschien ook een andere sport op hoog niveau hadden kunnen beoefenen.quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik praat niet over de senioren maar over eerder in het proces. Veel talentvolle kinderen beoefenen nu eenmaal meerdere sporten in hun jeugd, of proberen het uit. Op een gegeven moment komt dan een keuze (een Roger Federer koos bijv. voor het tennis ipv het voetbal, voor een Zwitser een logische keuze).
Ik denk dat in de VS de extreem goede duursporters niet voor het schaatsen opteren.
Is ook precies wat Eric Heiden heeft gedaan. Nadat hij op élke schaatsdiscipline goud won in 1980 is hij overgestapt op het wielrennen.quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik praat niet over de senioren maar over eerder in het proces. Veel talentvolle kinderen beoefenen nu eenmaal meerdere sporten in hun jeugd, of proberen het uit. Op een gegeven moment komt dan een keuze (een Roger Federer koos bijv. voor het tennis ipv het voetbal, voor een Zwitser een logische keuze).
Ik denk dat in de VS de extreem goede duursporters niet voor het schaatsen opteren. Sterker, je zou gek zijn om niet te switchen van schaatsen naar iets anders, als je echt extreem goed zou zijn.
Precies.quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:56 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Is ook precies wat Eric Heiden heeft gedaan. Nadat hij op élke schaatsdiscipline goud won in 1980 is hij overgestapt op het wielrennen.
Dat denk ik toch echt niet. Belangrijke kwaliteiten als uithoudingsvermogen en extreem goede timing en lichaamscoördinatie komen in een hoop sporten van pas. Ook in schaatsen is een bizar goede timing een belangrijke kwaliteit.quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:55 schreef BaasBanaan het volgende:
[..]
Oké, maar laten we dus eerlijk zijn, het is gewoon gissen dat er mogelijk sporters (schaatsers) rondlopen die misschien ook een andere sport op hoog niveau hadden kunnen beoefenen.
Je denkt dat het geen giswerk is? Ik moet een beetje grinniken. Zelfs dat lijk je niet met zekerheid te kunnen zeggen.quote:Op donderdag 13 februari 2014 14:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Precies.
Ik heb geen idee echter hoe hij ooit met schaatsen is begonnen. Waarom hij voor die sport koos, behalve dan dat hij dichtbij de schaatsbaan van Milwaukee woonde in zijn jeugd. Vóór hij op zijn 14e overstapte naar het schaatsen, speelde hij voetbal en vooral ijshockey. Maar was vooral voor de laatste sport niet goed genoeg.
[..]
Dat denk ik toch echt niet. Belangrijke kwaliteiten als uithoudingsvermogen en extreem goede timing en lichaamscoördinatie komen in een hoop sporten van pas. Ook in schaatsen is een bizar goede timing een belangrijke kwaliteit.
Het is ook de heersende opvatting, denk ik, dat dit soort duursporten niet zo bizar veel van elkaar verschillen.
Ik ben er tevens van overtuigd dat de schaatsende Noren van vroeger nu bij andere sporten zitten.
Zijn coach Jim Ochowicz maakte met meer succes de overstap naar het wielrennen.quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:56 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Is ook precies wat Eric Heiden heeft gedaan. Nadat hij op élke schaatsdiscipline goud won in 1980 is hij overgestapt op het wielrennen.
http://www.nj.com/olympic(...)ll_humble_30_ye.htmlquote:“I still say the athletes with the best skills are NBA players,” he said, “because it’s a very unusual combination to have someone so tall to be so coordinated. But when you compare athletes, it depends on what you’re looking for. If it’s aerobic ability, it’s cyclists. For strength, endurance and coordination? I’d have to pick a hockey player.”
It’s rare that you show such a bias, we told him.
“Yeah, I love hockey. It’s still my favorite sport,” he said. “I lacked the eye-hand coordination to be great at it, though.”
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |