abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136580951
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:26 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Dat vind ik zo'n flutargument. Duursporten hebben ook een toegevoegde waarde. Om nou straks nummers als de 50 km langlaufen te gaan vervangen door weer een batterij van die pimp sporten (waar in de praktijk ook maar een land of vier om de medailles strijdt) lijkt mij niet wenselijk.

En worstelen mag dan oubollig zijn, het is in ieder geval wel internationaal.
Jij en ik kunnen het wel een flutargument vinden, maar het wordt wel gebruikt om plaats te maken voor nieuwere en "flitsende" sporten op de OS, denk bijvoorbeeld aan het BMX-en.

Uiteindelijk gaat het natruulijk overal en altijd om het geld, de kijkcijfers en de (grote) advertenteerders.
pi_136581000
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:30 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Jij en ik kunnen het wel een flutargument vinden, maar het wordt wel gebruikt om plaats te maken voor nieuwere en "flitsende" sporten op de OS, denk bijvoorbeeld aan het BMX-en.

Uiteindelijk gaat het natruulijk overal en altijd om het geld, de kijkcijfers en de (grote) advertenteerders.
Daar ben ik toch wel benieuwd naar, hoeveel meer aan kijkcijfers en advertentie-inkomsten freestyle skiën en BMX opleveren ten opzichte van langlaufen en baanwielrennen. Heeft iemand daar cijfers van?
pi_136581081
quote:
11s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:30 schreef OProg het volgende:
We mogen ook gewoon trots zijn. Het enige land van dit formaat die zowel op de zomer als winter OS al jaren met een mooie hoeveelheid prijzen naar huis gaan. En dan ook tussendoor nog een keer een finale WK spelen, met dingen als Hockey ver komen, noem maar op.
Wil ik nog aan toevoegen, wereldkampioen honkbal. Bij de laatste vier op de World Baseball Classic.

quote:
En dan zijn er hier mensen die gaan klagen dat de sporten waarin we winnen niks voorstellen en dat het voetbal gewoon verschrikkelijk was en dat we ons moeten schamen. :')

[..]

Dat laatste moeten sommige mensen ook eens bedenken.
Mooi commentaar van die krant.
pi_136581087
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:32 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Daar ben ik toch wel benieuwd naar, hoeveel meer aan kijkcijfers en advertentie-inkomsten freestyle skiën en BMX opleveren ten opzichte van langlaufen en baanwielrennen. Heeft iemand daar cijfers van?
Dergelijke cijfers heb ik niet, maar het lijkt me niet zo moeilijk om je voor te stellen dat een merk als Coca Cola liever wordt geassocieerd met spectaculaire snowboardactie dan met klassiek langlaufen.
pi_136581191
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:36 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Dergelijke cijfers heb ik niet, maar het lijkt me niet zo moeilijk om je voor te stellen dat een merk als Coca Cola liever wordt geassocieerd met spectaculaire snowboardactie dan met klassiek langlaufen.
Dat is natuurlijk de Amerikaanse blik.

Maar aan de andere kant zullen een Nokia of Ericsson dan misschien weer wel proberen om exposure te krijgen bij de wat meer traditionele wintersporten, Scandinavische bedrijven zijnde.

En de grote Duitse bedrijven zullen zich wel associëren met sporten waar Duitsers goed in zijn en veel naar kijken.
pi_136581332
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:39 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk de Amerikaanse blik.
ik zou het eerder de reële blik willen noemen, want ik zie geen van de door jou genoemde bedrijven terug in de lijst met Olympische partners ( http://www.olympic.org/sponsors ).
pi_136581347
Ik vind het trouwens wel opmerkelijk om te zien hoe grote merken zich profileren qua sport.

Coca Cola zal zich als Amerikaans bedrijf vooral afficheren met snowboarden, inderdaad. Opvallend is dat Emirates vooral de Brits/Commonwealth-georienteerde sporten sponsort. Cricket, de Rugby World Cup enzovoorts. En uiteraard het 'Europese' voetbal.

Emirates associeert zich heel sterk met de 'oude wereld' en de Britse commonwealth. Zij hebben amper focus op de Amerikaanse sportwereld, lijkt het. Hoe komt dat? Omdat die Tim Clark een Brit is?
  Redactie Sport dinsdag 11 februari 2014 @ 11:45:28 #58
274204 crew  Mexicanobakker
pi_136581360
Ik vind bmx cross en skicross wel heel tof om te kijken hoor. Shorttrack ook.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_136581387
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:44 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

ik zou het eerder de reële blik willen noemen, want ik zie geen van de door jou genoemde bedrijven terug in de lijst met Olympische partners ( http://www.olympic.org/sponsors ).
Thanks. Emirates, waar ik in mijn vorige post op in ga is zo te zien geen Olympische partner. Die hebben een heel ander profiel gekozen.
pi_136581390
Ik lees hier goede argumenten dat schaatsen net zo mondiaal is als andere wintersporten. We vergeten echter 1 belangrijk ding, in geen enkel land ter wereld buiten Nederland wordt schaatsen serieus genomen en is er geen publieke belangstelling. Kijk maar eens een willekeurig EK/WK of wereldbekerwedstrijd dat buiten Nederland wordt gehouden. Het weinige publiek dat er is, is oranje gekleurd. En als Nederland dan ook nog bijna alle medailles op de OS wegkaapt is natuurlijk niet bevorderlijk voor de populariteit van het schaatsen in het buitenland.

Bij bijna alle andere olympische wintersporten zijn er veel meer landen met kans op een medaille. Natuurlijk kan het voorkomen dat bv. een land als Noorwegen bij het langlaufen alle medailles op een bepaald onderdeel pakt, maar de concurrentie is nooit ver weg. En bovendien komt die concurrentie uit wel 10 verschillende landen. Vergelijk dat maar eens met de 5000m schaatsen.

Ze zullen echt wat moeten verzinnen om het schaatsen(en dan vooral het allrounden en de lange afstanden) buiten Nederland weer boeiend te maken, anders is de sport over pakweg 12 jaar niet olympisch meer.
pi_136581489
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:46 schreef Boezeidekoe het volgende:
Ik lees hier goede argumenten dat schaatsen net zo mondiaal is als andere wintersporten. We vergeten echter 1 belangrijk ding, in geen enkel land ter wereld buiten Nederland wordt schaatsen serieus genomen en is er geen publieke belangstelling. Kijk maar eens een willekeurig EK/WK of wereldbekerwedstrijd dat buiten Nederland wordt gehouden.
Het feit dat het gros van deze wedstrijden buiten Nederland wordt gehouden maakt het daarentegen alweer een stuk internationaler.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 11:51:36 #62
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_136581508
Maar hoe groot is de mondiale belangstelling voor langlaufen of biathlon?

Lijkt mij dat de belangstelling daarvoor ook alleen maar binnen de scandinavische landen ligt.
pi_136581513
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:46 schreef Boezeidekoe het volgende:
Ik lees hier goede argumenten dat schaatsen net zo mondiaal is als andere wintersporten. We vergeten echter 1 belangrijk ding, in geen enkel land ter wereld buiten Nederland wordt schaatsen serieus genomen en is er geen publieke belangstelling. Kijk maar eens een willekeurig EK/WK of wereldbekerwedstrijd dat buiten Nederland wordt gehouden. Het weinige publiek dat er is, is oranje gekleurd. En als Nederland dan ook nog bijna alle medailles op de OS wegkaapt is natuurlijk niet bevorderlijk voor de populariteit van het schaatsen in het buitenland.

Bij bijna alle andere olympische wintersporten zijn er veel meer landen met kans op een medaille. Natuurlijk kan het voorkomen dat bv. een land als Noorwegen bij het langlaufen alle medailles op een bepaald onderdeel pakt, maar de concurrentie is nooit ver weg. En bovendien komt die concurrentie uit wel 10 verschillende landen. Vergelijk dat maar eens met de 5000m schaatsen.

Ze zullen echt wat moeten verzinnen om het schaatsen(en dan vooral het allrounden en de lange afstanden) buiten Nederland weer boeiend te maken, anders is de sport over pakweg 12 jaar niet olympisch meer.
Is Zuid-Korea is Sang-Wha Lee blijkbaar de sportvrouw daar. En in Amerika is Shani Davis volgens mij best een grote naam.

Probleem is volgens mij ook dat schaatsen niet echt een kijksport is. Het zijn eigenlijk 10 of 15 tijdritjes. Dan is zo'n man tegen man gevecht in het biathlon of shorttrack wel meer spectaculair ja.
pi_136581536
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:51 schreef Jovatov het volgende:

Lijkt mij dat de belangstelling daarvoor ook alleen maar binnen de scandinavische landen ligt.
In Duitsland is biatlon redelijk populair en de stadions zitten vaak ook wel wat voller, maar het zal al met al niet heel veel schelen ten opzichte van schaatsen.
pi_136581612
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:51 schreef Jovatov het volgende:

De Scandinavische landen uiteraard, dat zijn er 3

Alpenlanden, dat zijn er 4(Zwi, Oos, Fra, Ita)

Dan nog een stuk of 5 midden en oosteuropese landen(Pol, Tsj, Slow, Rus, Oek)

Duitsland.

En dan vergeet ik er nog een paar.

Toch minstens 12 landen die medaillekandidaten leveren en waar de publieke belangstelling voor deze sporten redelijk groot is.
pi_136581692
Skobrev heeft overigens de afgelopen jaren zijn zakken kunnen vullen door als bekende Rus alle tv-programma's af te lopen. Blijkbaar maakten de prijzen die hij tijdens de blessure van Kramer heeft weten te winnen dus toch wel indruk in Rusland.
pi_136581845
Nederland kan alleen maar schaatsen.

Canada, 9 medailles
6x freestyleskiën
1x shorttrack
1x kunstrijden
1x snowboard

Nederland, 7 medailles
7x schaatsen

Noorwegen, 7 medailles
3x langlaufen
1x biatlon
1x snowboard
1x alpineskiën
1x schansspringen

Verenigde Staten, 6 medailles
2x snowboard
2x freestyleskiën
1x alpineskiën
1x kunstrijden

Rusland, 6 medailles
1x kunstrijden
1x rodelen
1x biatlon
1x freestyleskiën
1x shorttrack
1x schaatsen
pi_136581942
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 12:02 schreef Nober het volgende:
Nederland kan alleen maar schaatsen.
Heb je voorbeelden van andere landen zonder sneeuw en bergen die wel al medailles hebben gewonnen in skiën of snowboarden?
  dinsdag 11 februari 2014 @ 12:11:43 #69
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_136582139
Het is een specifieke catch-22: het Mart Smeets syndroom. Wanneer het goed gaat met de Nederlanders is het slecht voor het internationale aspect van de sport, als de Nederlanders niet goed presteren is dat een blamage voor de Nederlandse sport vanwege alle financiele middelen.
Géén kloon van tvlxd!
pi_136582453
Wat je ook niet moet vergeten is dat het voor andere langen veel makkelijker zou zijn om schaatsen te beofenen dan voor NL om bijv. alpine skieen te beoefenen, puur vanwege de benodigde faciliteiten.

Als zij er voor kiezen dat niet te doen is dat hun keus, maar het zou echt mogelijk zijn hoor.
  Moderator dinsdag 11 februari 2014 @ 12:39:50 #71
9859 crew  Karina
Woman
pi_136583002
Telt het andersom dan ook: als we verliezen is het een mondiale sport? Of werkt het niet zo :+
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_136583003
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:50 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Het feit dat het gros van deze wedstrijden buiten Nederland wordt gehouden maakt het daarentegen alweer een stuk internationaler.
Tja, je kunt moeilijk elk toernooi in Thialf laten plaatsvinden. Je zult iets moeten doen om de sport een internationaal karakter te geven. Maar kijk eens naar de publieke belangstelling. Er komt van de lokale bevolking niemand op af. Kijk maar eens op de tribunes als er wedstrijden in pakweg Japan of Rusland plaatsvinden. Wat betreft dat aspect is het zinloos om een toernooi buiten Nederland af te werken.
pi_136583004
Elke sport heeft dat toch zowat? Zeker op de winterspelen. ]voetbal is echt over de hele wereld populair, maar verder? Atletiek natuurlijk ook, maar dat word altijd gewonnen door donkeren.
pi_136583047
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 12:39 schreef Boezeidekoe het volgende:

[..]

Tja, je kunt moeilijk elk toernooi in Thialf laten plaatsvinden. Je zult iets moeten doen om de sport een internationaal karakter te geven. Maar kijk eens naar de publieke belangstelling. Er komt van de lokale bevolking niemand op af. Kijk maar eens op de tribunes als er wedstrijden in pakweg Japan of Rusland plaatsvinden. Wat betreft dat aspect is het zinloos om een toernooi buiten Nederland af te werken.
Dat is idd wel triest. Er komt echt helemaal geen volk af op dat schaatsen. Nog geen 4000 man volgens mij op de OS laat staan op een normaal toernooitje.
pi_136583213
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:57 schreef Kansenjongere het volgende:
Skobrev heeft overigens de afgelopen jaren zijn zakken kunnen vullen door als bekende Rus alle tv-programma's af te lopen. Blijkbaar maakten de prijzen die hij tijdens de blessure van Kramer heeft weten te winnen dus toch wel indruk in Rusland.
En ze knallen daar sinds 2004 3 hallen van formaat uit de grond die de nodige centen gekost hebben. Met faciliteiten waar de Nederlanders alleen maar van kunnen dromen.

Prestige genoeg in het schaatsen wat betreft de Russen. Altijd al zo geweest overigens, in het communistische tijdperk was je kostje gekocht als je een keer een titel wist te pakken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')