Korte omschrijving depressie:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Korte uitleg van angststoornissen:quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
quote:Dit is trouwens pas de derde keer dat ik haar heb gesprokenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt voor de reacties in het vorige topicIk heb het verhaal ook aan 3 vriendinnen gemaild en ik ben blij dat iedereen dezelfde reactie heeft. Ik begon zo ontzettend te twijfelen of het nou aan mij lag en of ik echt zo ziek in mn hoofd ben.
Ik maak me nu wel meer zorgen om de intake, aangezien deze psychologe dus de contactpersoon is geworden... Met het beeld wat zij nu van mij schetst weet ik niet of ik wel een goede start kan maken daar. Ik denk dat ik nu juist meer neig naar 'niet doen' vanwege haar reactie.
Ze ziet me echt als een patient (hoewel ze juist vond dat ik mezelf als patient zag schiet me nu net te binnenIk weet ook niet hoe ze aan die wijsheid komt).
Ze heeft ook een soort boosheid bij me opgeroepen van "oh jij denkt dat ik niks kan bereiken? Wacht maar af!" En ik ben nu nog meer gemotiveerd om zelf de draad weer op te pakken. En tegelijkertijd denk ik "oh dat zal wel bij die diagnose horen..."![]()
Een vriendin zei ook al dat ik misschien een klacht moest indienen maar ik weet niet of ik dit het wel waard vind. Aan de andere kant, ze is ook docent en ik krijg al koude rillingen bij het idee dat ze psychologen-in-spe ook deze tactiek aanleert![]()
Ik zou ook niet weten of een klacht indienen veel nut heeft. Zeker als het een "welles/nietes" verhaal gaat worden, geeft alleen maar narigheid.quote:Op donderdag 16 januari 2014 16:25 schreef Elvi het volgende:
Ok hier komt mn tirade over vandaag. Ik heb het even in een spoilertje en een quote gezet
[..]
Dit is trouwens pas de derde keer dat ik haar heb gesproken
Bedankt voor de reacties in het vorige topicIk heb het verhaal ook aan 3 vriendinnen gemaild en ik ben blij dat iedereen dezelfde reactie heeft. Ik begon zo ontzettend te twijfelen of het nou aan mij lag en of ik echt zo ziek in mn hoofd ben.
Ik maak me nu wel meer zorgen om de intake, aangezien deze psychologe dus de contactpersoon is geworden... Met het beeld wat zij nu van mij schetst weet ik niet of ik wel een goede start kan maken daar. Ik denk dat ik nu juist meer neig naar 'niet doen' vanwege haar reactie.
Ze ziet me echt als een patient (hoewel ze juist vond dat ik mezelf als patient zag schiet me nu net te binnenIk weet ook niet hoe ze aan die wijsheid komt).
Ze heeft ook een soort boosheid bij me opgeroepen van "oh jij denkt dat ik niks kan bereiken? Wacht maar af!" En ik ben nu nog meer gemotiveerd om zelf de draad weer op te pakken. En tegelijkertijd denk ik "oh dat zal wel bij die diagnose horen..."![]()
Een vriendin zei ook al dat ik misschien een klacht moest indienen maar ik weet niet of ik dit het wel waard vind. Aan de andere kant, ze is ook docent en ik krijg al koude rillingen bij het idee dat ze psychologen-in-spe ook deze tactiek aanleert
Misschien zijn we allemaal zo ziek in ons hoofd dat we het helemaal verkeerd zien en je psycholoog gewoon keihard gelijk heeft.quote:Op donderdag 16 januari 2014 16:25 schreef Elvi het volgende:
Ok hier komt mn tirade over vandaag. Ik heb het even in een spoilertje en een quote gezet
[..]
Ik begrijp dit, maar eigenlijk laat je haar dan juist zien dat je gewoon opstandig wilt doen, dan wordt haar mening over jou alleen maar bevestigd en dat is niet wat je wilt toch?quote:Ik maak me nu wel meer zorgen om de intake, aangezien deze psychologe dus de contactpersoon is geworden... Met het beeld wat zij nu van mij schetst weet ik niet of ik wel een goede start kan maken daar. Ik denk dat ik nu juist meer neig naar 'niet doen' vanwege haar reactie.
Aangezien je nog steeds aan haar vast zit en zij in een aantal zaken nog een belangrijke rol gaat spelen, zou ik het toch wel doen als ik jou was.quote:Een vriendin zei ook al dat ik misschien een klacht moest indienen maar ik weet niet of ik dit het wel waard vind. Aan de andere kant, ze is ook docent en ik krijg al koude rillingen bij het idee dat ze psychologen-in-spe ook deze tactiek aanleert
Wat een ongelooflijk dom mens...hoezo lekker mensen de grond in boren? Ik zou hier ook heel verdrietig en boos om worden!quote:Op donderdag 16 januari 2014 16:25 schreef Elvi het volgende:
[..]
Een vriendin zei ook al dat ik misschien een klacht moest indienen maar ik weet niet of ik dit het wel waard vind. Aan de andere kant, ze is ook docent en ik krijg al koude rillingen bij het idee dat ze psychologen-in-spe ook deze tactiek aanleert
Bij alles wat ik nu denk, denk ik "doe ik dat nu of de persoonlijkheidsstoornisquote:Op donderdag 16 januari 2014 17:57 schreef kuolema het volgende:
[..]
Misschien zijn we allemaal zo ziek in ons hoofd dat we het helemaal verkeerd zien en je psycholoog gewoon keihard gelijk heeft.
[..]
Ik begrijp dit, maar eigenlijk laat je haar dan juist zien dat je gewoon opstandig wilt doen, dan wordt haar mening over jou alleen maar bevestigd en dat is niet wat je wilt toch?
Als je nou, zoals zij voorstelde, de voors en tegens voor die behandeling met elkaar vergelijkt en op basis daarvan bepaalt of je het wel of niet wilt gaan doen (of het nog steeds niet weet maar dan laat je in elk geval zien dat je er wel over nadenkt), dan heb je voor jezelf hopelijk wat meer duidelijkheid en maak je de beslissing niet vanwege die psychologe. Heb je weer een nieuwe afspraak staan trouwens? Ben je van plan daarheen te gaan? Op zich zou je haar ook kunnen vertellen wat jij denkt over de sessie van vandaag. Daarna kun je altijd nog weggaan.
[..]
Aangezien je nog steeds aan haar vast zit en zij in een aantal zaken nog een belangrijke rol gaat spelen, zou ik het toch wel doen als ik jou was.
Zoals impulsief allerlei dingen kopen? Ja, ik wel.quote:Op donderdag 16 januari 2014 19:42 schreef Raggingbull het volgende:
Ey kennen jullie dat ook dat op het moment dat het in je leven en dan vooral je geestelijke gesteldheid wat beter gaat je echt de meest gare dingen gaat doen? Dingen die je dus nooit zomaar random zou gaan doen? Heb het over van die positief gestoorde dingen gaat doen. En echt gewoon prettig gestoord bent?
Ik vind het een vreselijke psych, als ik het verhaal zo lees. Helemaal geen begrip ofzo. Zo snel mogelijk vanaf zien te komen.quote:Op donderdag 16 januari 2014 20:19 schreef Elvi het volgende:
[..]
Bij alles wat ik nu denk, denk ik "doe ik dat nu of de persoonlijkheidsstoornis" Heel irritant
Ik dacht zelf dat het allemaal wel wat beter ging, en nu klinkt het alsof ik een hopeloos geval ben
![]()
Ik ga sowieso de voor- en tegens opschrijven, en ik ga ook opschrijven wat haar aanpak met mij gedaan heeft. Ik ga dat niet mailen maar wel bespreken volgende week dat ik niet op deze manier behandeld wil worden. Ik heb nog 2 afspraken staan deze maand: volgende week de dag voor mn intake bij de dagbehandeling, en de week daarop nog 1. Ik hoop ook dat dat meteen de laatste isAls de dagbehandeling ook niet mijn ding is dan zoek ik wel een andere therapeut hier in de buurt.
Oja dat zei ze ook nog... ik vroeg nog wat als het niet werkt bij de dagbehandeling? Het klikt niet of de therapie slaat niet aan? Haar antwoord: "als het niet werkt dan probeer je het nog n keer, werkt het nog niet dan weer proberen en gewoon daar 3 maanden blijven." ja ehh en als het dan nog niks is? "dan naar maatschappelijk werk en dan pappen en nathouden, dan blijf je zoals je nu bent en dan accepteer je maar dat je zo blijft". Ehm wow ik dacht zelf dat er nog meer therapievormen waren![]()
Maarrrr ik heb besloten om mn eigen plan te maken en de optie 'dagbehandeling' open te houden.
Ik heb net gesolliciteerd naar een baantje als postbezorger voor 2 dagen in de week. Het is niet het allerzwaarste werk en kan ik makkelijk combineren met dagbehandeling. Morgen bel ik ook voor vrijwilligerswerk bij een museum, dat kan ik er ook nog wel bij doen denk ik. En ik heb een plan voor een eigen bedrijf waar ik al langer mee loop dus dat wil ik ook uitwerken. Dan heb ik iets om te doen als mn behandeling klaar is(en dat kan of over 2 weken zijn of over een half jaar
)
Als ik het zo lees dan is die psych van nie helemaal 100 is er geen mogelijkheid dat je naar een andere psych gaat?quote:Op donderdag 16 januari 2014 20:19 schreef Elvi het volgende:
[..]
Bij alles wat ik nu denk, denk ik "doe ik dat nu of de persoonlijkheidsstoornis" Heel irritant
Ik dacht zelf dat het allemaal wel wat beter ging, en nu klinkt het alsof ik een hopeloos geval ben
![]()
Ik ga sowieso de voor- en tegens opschrijven, en ik ga ook opschrijven wat haar aanpak met mij gedaan heeft. Ik ga dat niet mailen maar wel bespreken volgende week dat ik niet op deze manier behandeld wil worden. Ik heb nog 2 afspraken staan deze maand: volgende week de dag voor mn intake bij de dagbehandeling, en de week daarop nog 1. Ik hoop ook dat dat meteen de laatste isAls de dagbehandeling ook niet mijn ding is dan zoek ik wel een andere therapeut hier in de buurt.
Oja dat zei ze ook nog... ik vroeg nog wat als het niet werkt bij de dagbehandeling? Het klikt niet of de therapie slaat niet aan? Haar antwoord: "als het niet werkt dan probeer je het nog n keer, werkt het nog niet dan weer proberen en gewoon daar 3 maanden blijven." ja ehh en als het dan nog niks is? "dan naar maatschappelijk werk en dan pappen en nathouden, dan blijf je zoals je nu bent en dan accepteer je maar dat je zo blijft". Ehm wow ik dacht zelf dat er nog meer therapievormen waren![]()
Maarrrr ik heb besloten om mn eigen plan te maken en de optie 'dagbehandeling' open te houden.
Ik heb net gesolliciteerd naar een baantje als postbezorger voor 2 dagen in de week. Het is niet het allerzwaarste werk en kan ik makkelijk combineren met dagbehandeling. Morgen bel ik ook voor vrijwilligerswerk bij een museum, dat kan ik er ook nog wel bij doen denk ik. En ik heb een plan voor een eigen bedrijf waar ik al langer mee loop dus dat wil ik ook uitwerken. Dan heb ik iets om te doen als mn behandeling klaar is(en dat kan of over 2 weken zijn of over een half jaar
)
Neej vandaag bevoorbeeld met een paar klasgenoten over utrecht centraal gelopen. En dan bedoel ik niet gewoon gelopen maar in een vossenpak en me klas genoten in een koeienpak zon jumpsuit geval. Doe ik normaal nooit maar vandaag wel. Kan ook zijn omdat ik weer vrijgezel ben. Dat ik me veel vrijer voel hoor.quote:Op donderdag 16 januari 2014 21:19 schreef zomertje het volgende:
[..]
Zoals impulsief allerlei dingen kopen? Ja, ik wel.
Impulsief dingen kopen lijkt me niet verstandigquote:Op donderdag 16 januari 2014 21:19 schreef zomertje het volgende:
[..]
Zoals impulsief allerlei dingen kopen? Ja, ik wel.
Als ik het zo lees, schrijft elvi met name een goed verhaal vanuit haar standpunt. En je kunt op die manier nouwelijks een beargumentatie geven. Behalve dan dat elvi gelijk zouden moeten hebben. Ik hou me er maar stil over.quote:Op donderdag 16 januari 2014 21:41 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Als ik het zo lees dan is die psych van nie helemaal 100 is er geen mogelijkheid dat je naar een andere psych gaat?
Als je er stil over wilt zijn dan had je niet moeten reagerenquote:Op vrijdag 17 januari 2014 11:48 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Als ik het zo lees, schrijft elvi met name een goed verhaal vanuit haar standpunt. En je kunt op die manier nouwelijks een beargumentatie geven. Behalve dan dat elvi gelijk zouden moeten hebben. Ik hou me er maar stil over.
Mwa ga nu zelf voor de 6e of 7e keer in mijn leven naar de psycholoog. En kheb niet gekeken naar wat er allemaal met elvi is. Maar puur alleen naar wat zei zegt dat de psycholoog zei. Kortom kan er wat dat betreft redelijk over meeprate. Al zeg ik het zelf.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 11:48 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Als ik het zo lees, schrijft elvi met name een goed verhaal vanuit haar standpunt. En je kunt op die manier nouwelijks een beargumentatie geven. Behalve dan dat elvi gelijk zouden moeten hebben. Ik hou me er maar stil over.
Waarom had ik niet moeten reageren? Ik ben het er niet mee eens wat je zegt, maar met 'ik hou me er maar stil over' geef ik netjes aan dat een verdere discussie niet zo veel zin heeft want het zou me niks verbazen als je gaat gooien met argumenten van hoe en wat (wat je al doet in je reply). En daar heb ik niet zo veel trek in. Ik geloof niet zo 1,2,3 dat die psycholoog het zo naar voren wou brengen. En als die psychologe zei van, je gedraagt je als 17 jarig kind. Als ik die 'tirade' van je zo lees, kreeg ik dat gevoel ook. Dat zal heus niet zo zijn, maar toch.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 13:09 schreef Elvi het volgende:
[..]
Als je er stil over wilt zijn dan had je niet moeten reagerenDus vertel, wat is jouw visie?
Ik denk namelijk dat jouw visie gekleurd is omdat jij een nare ervaring hebt met een borderline-ex. En omdat ik noemde dat deze psycholoog daar weer aan dacht bij mij heb jij nu een bepaald beeld van mij.
Maar deze psychologe heeft mij nu maar 3 keer gezien en zei me dat ze de dystyme stoornis niet bij me zag maar wel de borderline. Terwijl de psychologe die mij 8 of 9 maanden heeft gezien mij vertelde dat ze de borderline niet in mij zag en wel de dystyme stoornis. Wie moet ik in zo'n geval dan geloven?
Dus vertel jouw visie, ik ben nu nieuwsgierig geworden
Het ding is dat als je reageert met "'ik hou me er maar stil over'" dat je dan wel nog even snel een sneeuwbal richting Elvi gooit om vervolgens keihard weg te fietsen, wat natuurlijk een reactie bij haar uit kan lokken. Wat dat betreft is het toch logisch dat ze op je reageert?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 13:46 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Waarom had ik niet moeten reageren? Ik ben het er niet mee eens wat je zegt, maar met 'ik hou me er maar stil over' geef ik netjes aan dat een verdere discussie niet zo veel zin heeft want het zou me niks verbazen als je gaat gooien met argumenten van hoe en wat (wat je al doet in je reply). En daar heb ik niet zo veel trek in. Ik geloof niet zo 1,2,3 dat die psycholoog het zo naar voren wou brengen. En als die psychologe zei van, je gedraagt je als 17 jarig kind. Als ik die 'tirade' van je zo lees, kreeg ik dat gevoel ook. Dat zal heus niet zo zijn, maar toch.
Borderline of niet, dat maakt mij niet zo veel uit. Fok! heeft mij ook goed laten kennen dat er ook positieve uitzonderingen zijn, zoals de user formerjellybean. Het ging mij meer om hoe je die psycholoog even bij het grof vuil zette.
Sinds wanneer mag je niet zeggen dat je het er niet mee eens bent zonder dat je wil dat je daar verder over wil praten? Dat is iets van kip/ei verhaal. Je wordt het toch niet met elkaar eens. Is het logisch dat ze reageerde? Mijn inziens deed ze alleen maar mijn vermoedens bevestigen met de manier waarop. Dus in die zin heb je wel gelijk. Ik kreeg er zelfs' DM's over. Niet reageren s_equote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:03 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het ding is dat als je reageert met "'ik hou me er maar stil over'" dat je dan wel nog even snel een sneeuwbal richting Elvi gooit om vervolgens keihard weg te fietsen, wat natuurlijk een reactie bij haar uit kan lokken. Wat dat betreft is het toch logisch dat ze op je reageert?
En sowieso, iemands post(s) bij het grofvuil zetten alleen maar gebaseerd op iemands diagnose (die in dit geval nog niet eens vast staat) vind ik nogal zwak (kijk maar naar het feedbacktopic hoe ik en mijn posts afgedaan werden met reacties van het niveau "O maar jij bent toch maar een autist" ).
En zelfs al had die psychologe gelijk en is Elvi een borderliner, dan nog is de manier waarop Elvi daarop aangesproken is, op het niveau "onprofessioneel" of "ontactisch". Je gaat toch ook geen militaire drillsergeant naar een burnoutpatient sturen? Die psychologe had beter moeten weten en wat tactischer moeten zijn, in elk geval in haar geval.
Reactie is wel een beetje langer geworden dan ik oorspronkelijk dacht, maar goed.
Edit: O en helemaal eens over formerjellybean, zij is gewoon awesome!
Dit is natuurlijk te soft Magnetron. Echt te soft. Hoezo niet? Bij een aantal burnout figuren zitten het tussen de oren, bij de ander zit het veel dieper, en weer bij de ander is het veroorzaakt door iets anders etc.quote:En zelfs al had die psychologe gelijk en is Elvi een borderliner, dan nog is de manier waarop Elvi daarop aangesproken is, op het niveau "onprofessioneel" of "ontactisch". Je gaat toch ook geen militaire drillsergeant naar een burnoutpatient sturen?
quote:Op vrijdag 17 januari 2014 13:46 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Waarom had ik niet moeten reageren? Ik ben het er niet mee eens wat je zegt, maar met 'ik hou me er maar stil over' geef ik netjes aan dat een verdere discussie niet zo veel zin heeft want het zou me niks verbazen als je gaat gooien met argumenten van hoe en wat (wat je al doet in je reply). En daar heb ik niet zo veel trek in. Ik geloof niet zo 1,2,3 dat die psycholoog het zo naar voren wou brengen. En als die psychologe zei van, je gedraagt je als 17 jarig kind. Als ik die 'tirade' van je zo lees, kreeg ik dat gevoel ook. Dat zal heus niet zo zijn, maar toch.
Borderline of niet, dat maakt mij niet zo veel uit. Fok! heeft mij ook goed laten kennen dat er ook positieve uitzonderingen zijn, zoals de user formerjellybean. Het ging mij meer om hoe je die psycholoog even bij het grof vuil zette.
Dat dus. Dat bedoelde ik met 'dan had je beter niet kunnen reageren', want je laat doorschemeren dat je wel een mening hebt maar vervolgens zeg je het niet. Of je zegt je mening, of niet, maar ga niet zitten hinten want daar kan ik niet zoveel mee.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:03 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het ding is dat als je reageert met "'ik hou me er maar stil over'" dat je dan wel nog even snel een sneeuwbal richting Elvi gooit om vervolgens keihard weg te fietsen, wat natuurlijk een reactie bij haar uit kan lokken. Wat dat betreft is het toch logisch dat ze op je reageert?
En sowieso, iemands post(s) bij het grofvuil zetten alleen maar gebaseerd op iemands diagnose (die in dit geval nog niet eens vast staat) vind ik nogal zwak (kijk maar naar het feedbacktopic hoe ik en mijn posts afgedaan werden met reacties van het niveau "O maar jij bent toch maar een autist" ).
Oh bah wat flauwquote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik kreeg er zelfs' DM's over. Niet reageren s_e!
Flauw? Hoezo flauw?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:24 schreef Elvi het volgende:
[..]
Oh bah wat flauw
Flauw als het waar is, maar nog flauwer als het niet waar is
Dan geef je dat aan voor een gesprek.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:32 schreef zomertje het volgende:
ik zou erg slecht reageren op een psych die me uitlacht of iets dergelijks. Je deelt er het diepst van je ziel, dan mag je minstens wel serieus genomen worden. En dan mogen ze best wel iets vinden, maar wel met enig respect naar jou toe.
Ik heb me al lang genoeg geschaamd voor mn beperkingen waar ik zelf lang niet altijd wat over te zeggen heb gehad.
Ik bijt van me af omdat jij heel heftig reageertquote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:32 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Flauw? Hoezo flauw?Lees eens hoe je loopt te reageren en van je af te bijten. Ik ben het er niet mee eens, en als ik die 'tirade' van je lees, dacht ik exact hetzelfde als wat die psycholoog over je zei. Ik heb alleen verder niet veel trek in een discussie want dat levert toch niet veel op (check je reply). Ik zei al, het betrof niet of het nu wel of niet borderline zou zijn, en toch haal je het er weer bij (Niet doen dus). En grof vuil zetten? Zie wat voor gekleurde tirade je schreef en je direct een feest van replies terug kreeg die niet erg positief waren over deze psycholoog maar wel allemaal erg lief richting Elvi waren.
Waar ik niet over kan is dat je niet begrijpt waarom er zo heftig wordt gereageerd op mensen met (of vermoedens van) borderline. Maar dat is een heel andere discussie.
Dat was voor mij niet altijd even makkelijk. Maar de grootste fout van mijn psych is dat ze alles wel mee vond vallen. Dus ik voelde me al snel een aansteller en niet serieus genomen, alleen bleef ik maar depressief worden doordat er niks veranderde in mn leven.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dan geef je dat aan voor een gesprek.
Ik heb altijd het gevoel gehad dat je tijdens een gesprek al wel 'voelt' hoe je met iemand om moet gaan. Ze schelden me ook wel eens uit, maar dat is altijd gewoon terecht. Bijv. als ik zou reageren op een mail van mijn ex. Om maar wat te noemen.
Ik zou zelf kippenvel krijgen als ik dan krijg te horen; "aww, ik snap dat het moeilijk voor je is. Ok, dan gaan we het er maar weer eens over hebben!". Nee, het is onzin, kappen, klaar. Simpel. We maken het leven al veel te moeilijk.
Dat ding met die DM's die je kreeg, tsja, daar kan ik verder niet zoveel mee.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Sinds wanneer mag je niet zeggen dat je het er niet mee eens bent zonder dat je wil dat je daar verder over wil praten? Dat is iets van kip/ei verhaal. Je wordt het toch niet met elkaar eens. Is het logisch dat ze reageerde? Mijn inziens deed ze alleen maar mijn vermoedens bevestigen met de manier waarop. Dus in die zin heb je wel gelijk. Ik kreeg er zelfs' DM's over. Niet reageren s_e!
Feit is, dit is FOK!, en je moet gewoon altijd kunnen discussieren wat je wil, zolang dat binnen de perken blijft. Ook als we het niet eens zijn. Continu maar blijven proberen om je gelijk te halen heeft gewoon geen zin. Je gaat een Feijenoord fan niet overtuigen dat Ajax beter is, (en vice versa) en je gaat een autist niet vertellen hoe hij pick up dingen moet leren om vrouwen te versieren. Ja, het kan wel, maar dan vergooi je mijn inziens toch echt te veel tijd.
[..]
Dit is natuurlijk te soft Magnetron. Echt te soft. Hoezo niet? Bij een aantal burnout figuren zitten het tussen de oren, bij de ander zit het veel dieper, en weer bij de ander is het veroorzaakt door iets anders etc.
Ik persoonlijk, heb er altijd baat bij gehad om een psycholoog te hebben die gewoon met mij levelt en me ook gewoon in mijn gezicht kan uitlachen als ik iets fout doe. Of als ik iets stoms doe etc. Of dat ik een tirade terug krijg om dat ik niet goed nadenk. Prima, want in mijn geval is het gewoon een verkeerde gedachtenspatroon, en dat is via cognitieve therapie gewoon te helpen.
Ik weet dat ik daarin niet de enige ben. Maar zo zullen er ook heel veel zijn die graag een lieve zachtmoedige therapeut hebben, die heel erg met je mee leeft en je altijd wil ondersteunen. 'Sugar coating' heet dat. Ik zou gillend wegrennen
(overigens moet je geen oude koeien naar boven halen Magnetron over dat FB gebeuren. Dat heeft geen zin).
quote:Op vrijdag 17 januari 2014 15:15 schreef Gray het volgende:
Ah, potentiële borderliners en mensen getraumatiseerd door borderliners, altijd een goed recept voor een warme dialoog.
En nog beter, morgen gaan ik en een paar vrienden BBQ-en!quote:Op vrijdag 17 januari 2014 15:15 schreef Gray het volgende:
Ah, potentiële borderliners en mensen getraumatiseerd door borderliners, altijd een goed recept voor een warme dialoog.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik moest lachenquote:Op vrijdag 17 januari 2014 15:15 schreef Gray het volgende:
Na één afspraak met iemand die niet in je straatje meepraat? Misschien is het juist wel eens goed dat er iemand tegenover je zit die het allemaal anders ziet dan jezelf en je vorige hulpverlenerquote:Op vrijdag 17 januari 2014 17:15 schreef Gewas het volgende:
@ Elvi
Ik heb in het verleden ook slechte ervaringen gehad met sommige hulpverleners (psychiaters/psychologen/huisartsen) en het beste is denk ik om het te laten rusten en een andere hulpverlener te vragen.
Nou ja, Elvi lijkt er echt heel erg mee te zitten en dat los je dan denk ik niet op door naar diezelfde hulpverlener te blijven gaan.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 17:27 schreef minthy het volgende:
[..]
Na één afspraak met iemand die niet in je straatje meepraat? Misschien is het juist wel eens goed dat er iemand tegenover je zit die het allemaal anders ziet dan jezelf en je vorige hulpverlener
quote:Op vrijdag 17 januari 2014 15:17 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
En nog beter, morgen gaan ik en een paar vrienden BBQ-en!
De fasantenboutjes liggen al klaar!Koud! Super dat je iets leuks met vrienden gaat doen!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*het is fazant
Ik had vandaag weer een gesprek met de psych en nu soort van besloten dat ik voor de deeltijdbehandeling ga. Ik was niet zo gespannen als vorige week.
Met mijn studie heb ik ook meer duidelijkheid qua planning. Dus ik voel me wel okee nu.
Why are you wearing that stupid man suit?
Volgens mij los je dat juist op door naar dezelfde hulpverlener te gaan. Naar wat ik uit haar verhaal haal bouwt ze nu veel spanning op die (waarschijnlijk) niet eens nodig is. Daarbij lees ik veel invulling en vind ik het te gemakkelijk om zoals het merendeel hier gelijk met een negatieve mening klaar te staan. We waren niet bij dat gesprek aanwezig, misschien kwam het allemaal anders op haar over dan dat het bedoeld is.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 17:35 schreef Gewas het volgende:
[..]
Nou ja, Elvi lijkt er echt heel erg mee te zitten en dat los je dan denk ik niet op door naar diezelfde hulpverlener te blijven gaan.
Ik heb 1 keer een strontvervelende psychiater gehad die hoe dan ook wilde dat ik andere medicatie zou nemen (anti-psychotica). Goed, ik de oude medicatie afbouwen maar kon niet meer in slaap komen. Elke avond met 6 halve liter blikken bier naast m'n bed om toch nog fatsoenlijk te kunnen slapen. En die klote vent maar blijven volhouden dat het beter voor me was.
Dat perspectief kan ik me best in vinden. Iets dat je tegenstaat in een ander, biedt een overwinning voor jezelf.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 17:27 schreef minthy het volgende:
[..]
Na één afspraak met iemand die niet in je straatje meepraat? Misschien is het juist wel eens goed dat er iemand tegenover je zit die het allemaal anders ziet dan jezelf en je vorige hulpverlener
Klopt! Vaak is een eigenschap van een ander dat je haat, iets wat je aan jezelf haatquote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:25 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat perspectief kan ik me best in vinden. Iets dat je tegenstaat in een ander, biedt een overwinning voor jezelf.
quote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:44 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Klopt! Vaak is een eigenschap van een ander dat je haat, iets wat je aan jezelf haat
quote:“There are things I can’t force. I must adjust. There are times when the greatest change needed is a change of my viewpoint.”
— Denis Diderot
Ken je de website http://tinybuddha.com/ ? Lijkt me echt wat voor jouquote:
Daar ben ik niet bekend mee, maar het lijkt me een leuke opzet. Wel volg ik blogs met zo'n thema via tumblr, en reblog ze daar als naslagwerk.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 20:28 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ken je de website http://tinybuddha.com/ ? Lijkt me echt wat voor jouEr staan veel interessante artikelen op.
Oh welke tumblrs volg je? Dan kan ik die ook volgenquote:Op vrijdag 17 januari 2014 20:33 schreef Gray het volgende:
[..]
Daar ben ik niet bekend mee, maar het lijkt me een leuke opzet. Wel volg ik blogs met zo'n thema via tumblr, en reblog ze daar als naslagwerk.
Poehee, dat zijn er wel een stel. Ik pik eruit wat me aanspreekt. Ik zal je m'n naslagblog wel dmen, dan kan je van daaruit verder kijken.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 20:45 schreef Elvi het volgende:
[..]
Oh welke tumblrs volg je? Dan kan ik die ook volgen
Hahah, true story. Zo'n verandering van perspectief kan wonderen verrichten, maar oh verander het maar eens.quote:
kernkwadrantenquote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:25 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat perspectief kan ik me best in vinden. Iets dat je tegenstaat in een ander, biedt een overwinning voor jezelf.
Soms is alleen het perspectief dat een ander aan je openbaart genoeg, soms is net wat meer nodig. Dat kan je niet afdwingen, en dat accepteren is al een deel van het probleem oplossen. Want eigenlijk kan je niks afdwingen, en is er daarom niets om over te piekeren.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 11:01 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Hahah, true story. Zo'n verandering van perspectief kan wonderen verrichten, maar oh verander het maar eens.
Hier nog steeds in gevecht tegen het piekeren. Ik heb wel door dat die gedachtengang veels te negatief is en ver van het reeële af staat, nu nog dat positieve er in hameren. In mijn hoofd voel ik me soms nog een mentale gehandicapte, maar intussen ben ik met een project voor 15 ec's bezig, volg ik er twee vakken naast en heb ik daar een paar maand ook al bij gewerkt. Gaat allemaal goed, maar als die realisatie zich nou ook eens lekker kon settelen in mijn hoofd.
Nouja, gewoon maar zo door gaan. Straks de ultieme test, stagelopen, 40 uur. Toffe plek maar ooooohoo wat ben ik er toch nerveus voor!
Wat?quote:
Hoe bedoel je afdwingen?quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:33 schreef Gray het volgende:
[..]
Soms is alleen het perspectief dat een ander aan je openbaart genoeg, soms is net wat meer nodig. Dat kan je niet afdwingen, en dat accepteren is al een deel van het probleem oplossen. Want eigenlijk kan je niks afdwingen, en is er daarom niets om over te piekeren.
Beheersen, sturen.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 14:26 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Hoe bedoel je afdwingen?
Wees welkomquote:Op zaterdag 18 januari 2014 17:33 schreef Toto69 het volgende:
Hallo, ik kom mij hier ook maar eens melden.
Dat doe ik omdat ik, vind ik zelf, toch wel lichtelijk hypochondrisch ben.
En dat ben ik al van kleins af aan. Altijd bang geweest voor dingen als koorts - of ziektes. Ik denk ook dat dat de reden is dat ik hyperventilatie heb gekregen, al een aantal jaren krijg ik eens in de zoveel tijd een paniek/hyperventilatie aanval en moet ik eerst weer rustig worden voordat ik weer normaal functioneer. Op zo'n moment voelt het alsof je het loodje legt. Maar dat zullen vele hier wel herkennen.
Ik heb/wil geen therapie o.i.d., maar wel gewoon hier meelezen en af en toe eens wat plaatsen.
Misschien zitten hier ook mensen die op mij 'lijken', dus ook een beetje hypochondrisch zijn of hyperventilatie hebben.
De paniekaanvallen ken ik wel, maar ben geen hypochonder. Wel een fervent bitcoin kopert, net als jij hahaquote:Op zaterdag 18 januari 2014 17:33 schreef Toto69 het volgende:
En dat ben ik al van kleins af aan. Altijd bang geweest voor dingen als koorts - of ziektes. Ik denk ook dat dat de reden is dat ik hyperventilatie heb gekregen, al een aantal jaren krijg ik eens in de zoveel tijd een paniek/hyperventilatie aanval en moet ik eerst weer rustig worden voordat ik weer normaal functioneer. Op zo'n moment voelt het alsof je het loodje legt. Maar dat zullen vele hier wel herkennen.
Ik heb/wil geen therapie o.i.d., maar wel gewoon hier meelezen en af en toe eens wat plaatsen.
Misschien zitten hier ook mensen die op mij 'lijken', dus ook een beetje hypochondrisch zijn of hyperventilatie hebben.
Jou ken ik idd al uit de crypto reeksquote:Op zaterdag 18 januari 2014 19:18 schreef zomertje het volgende:
[..]
De paniekaanvallen ken ik wel, maar ben geen hypochonder. Wel een fervent bitcoin kopert, net als jij haha
Oh, je wil t niet weten...quote:Op zaterdag 18 januari 2014 19:19 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Jou ken ik idd al uit de crypto reeksvervelend dat je het herkent
Maar vanavond ga ik gewoon een emmer bier toevoegen aan die anti depri pilletjesquote:
Hey jong!quote:Op zaterdag 18 januari 2014 17:33 schreef Toto69 het volgende:
quote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:18 schreef zomertje het volgende:
[..]
Maar vanavond ga ik gewoon een emmer bier toevoegen aan die anti depri pilletjes
de "hypochondrie" is weer een gevolg van die twee denk ik, want door die symptomen denk je weer dat je iets mankeertquote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:46 schreef minthy het volgende:
[..]
Hey jong!![]()
Daarmee ben ik niet gewend, alleen hyperventilatie/paniekaanvallen hier
Dat is ook zo. Het staat ook vast dat ik aan een situatie in de toekomst niks kan veranderen, alleen springen maar hersenen dan weer over op het piekeren over of ik de juiste keuzes wel maak etc. Ik heb echter genoeg zelfvertrouwen om dit voor mezelf te kunnen verzekeren, dus deze combinatie van acceptatie en zelfvertrouwen gaan me hopelijk eindelijk wat rust opleveren in mijn hoofd.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 14:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Beheersen, sturen.
Bovendien schuilt ergens de overtuiging dat piekeren nut heeft. Dat heeft het niet.
Helpt rationeel besef niet?quote:Op zaterdag 18 januari 2014 22:15 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Het staat ook vast dat ik aan een situatie in de toekomst niks kan veranderen, alleen springen maar hersenen dan weer over op het piekeren over of ik de juiste keuzes wel maak etc. Ik heb echter genoeg zelfvertrouwen om dit voor mezelf te kunnen verzekeren, dus deze combinatie van acceptatie en zelfvertrouwen gaan me hopelijk eindelijk wat rust opleveren in mijn hoofd.
Vreemd ook, hoe je het ene moment niet piekert en het andere moment constant. Vreemd koppie hebben we ook.
Dat helpt zelden.quote:Op zondag 19 januari 2014 01:10 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Helpt rationeel besef niet?
Deed het dat maar. Rationeel besef eindigt waar piekeren begint. In mijn geval zijn het mijn hersenen die op elke onzinnige toekomstige situatie willen anticiperen en daar eindeloos over doorgaan. Als een casettebandje dat zich voortdurend herhaalt.quote:Op zondag 19 januari 2014 01:10 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Helpt rationeel besef niet?
Net als bij een cassette, kan je het laten vervagen tot achtergrondgeluid, simpelweg door je op iets anders te focussen. De batterijen van je walkman raken vanzelf een keer op.quote:Op zondag 19 januari 2014 10:54 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Deed het dat maar. Rationeel besef eindigt waar piekeren begint. In mijn geval zijn het mijn hersenen die op elke onzinnige toekomstige situatie willen anticiperen en daar eindeloos over doorgaan. Als een casettebandje dat zich voortdurend herhaalt.
En zo makkelijk kan het soms zijn.quote:Afijn, vannacht goed geslapen en ik lijk eindelijk een kurk op de fles te hebben. Toch maar geaccepteerd dat ik nu niks kan doen aan de situatie waar ik bang voor ben.
Leuke beeldspraak weer!quote:Op zondag 19 januari 2014 12:48 schreef Gray het volgende:
[..]
De batterijen van je walkman raken vanzelf een keer op.
[..]
Dank! Het is een hobby van me.quote:
Stellingen maken is wederom een piekergedachte. Een piekergedachte over piekeren, een pieker gedachte in vermomming.quote:Op zondag 19 januari 2014 13:29 schreef Detroit het volgende:
Tja, piekeren. Ik heb het er weer druk mee gehad deze week. En ik kon het niet van me afzetten waardoor je er aan het eind van de dag hondsmoe van bent.
Af en toe lukt het om dat piekeren te observeren en het te stoppen door te stellen dat het specifieke waar ik over pieker mij niet verder helpt. Maar lang niet altijd..
Zou een piekergedachte over piekeren nog vermoeiender zijn?quote:Op zondag 19 januari 2014 13:37 schreef Gray het volgende:
[..]
Dank! Het is een hobby van me.
[..]
Stellingen maken is wederom een piekergedachte. Een piekergedachte over piekeren, een pieker gedachte in vermomming.
als die batterijen bij mij opraken, dan is het al te laat ... dan ben ik zelf op...quote:Op zondag 19 januari 2014 12:48 schreef Gray het volgende:
[..]
Net als bij een cassette, kan je het laten vervagen tot achtergrondgeluid, simpelweg door je op iets anders te focussen. De batterijen van je walkman raken vanzelf een keer op.
[..]
En zo makkelijk kan het soms zijn.
Het begin van een vicieuze cirkel.quote:Op zondag 19 januari 2014 13:40 schreef Detroit het volgende:
[..]
Zou een piekergedachte over piekeren nog vermoeiender zijn?.
Hoe bedoel je dat, dat je zelf op bent?quote:Op zondag 19 januari 2014 13:41 schreef kvd het volgende:
[..]
als die batterijen bij mij opraken, dan is het al te laat ... dan ben ik zelf op...
..en... beviel het?quote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:18 schreef zomertje het volgende:
[..]
Maar vanavond ga ik gewoon een emmer bier toevoegen aan die anti depri pilletjes
Als je de energie hebt om zoveel te piekeren dat de batterij ervan opraakt, waarom zou je dan ook niet de energie hebben om jezelf daarna te kunnen verheugen dat de piekerbatterij op is?quote:Op zondag 19 januari 2014 13:41 schreef kvd het volgende:
[..]
als die batterijen bij mij opraken, dan is het al te laat ... dan ben ik zelf op...
"D&A #82: Waar piekeren over piekeren vermoeiend is!".quote:Op zondag 19 januari 2014 13:41 schreef Gray het volgende:
[..]
Het begin van een vicieuze cirkel.
Leuke TT bij de wee!
Dan gaat het slechter met me...kan minder hebben, snap opmerkingen niet, krijg huilbuien, angstaanvallen, lichamelijke problemen/klachten en lig uiteindelijk met een dikke migraine-aanval op bed/bank...quote:Op zondag 19 januari 2014 13:41 schreef Gray het volgende:
[..]
Het begin van een vicieuze cirkel.
Leuke TT bij de wee!
[..]
Hoe bedoel je dat, dat je zelf op bent?
Om even bij de batterij-beeldspraak te blijven...quote:Op zondag 19 januari 2014 13:44 schreef Detroit het volgende:
[..]
Als je de energie hebt om zoveel te piekeren dat de batterij ervan opraakt, waarom zou je dan ook niet de energie hebben om jezelf daarna te kunnen verheugen dat de piekerbatterij op is?
[..]
"D&A #82: Waar piekeren over piekeren vermoeiend is!".
Gisteravond wel jaquote:
Ah, zo.quote:Op zondag 19 januari 2014 14:08 schreef kvd het volgende:
[..]
Dan gaat het slechter met me...kan minder hebben, snap opmerkingen niet, krijg huilbuien, angstaanvallen, lichamelijke problemen/klachten en lig uiteindelijk met een dikke migraine-aanval op bed/bank...
Nu snap ik er niets meer van.quote:[..]
Om even bij de batterij-beeldspraak te blijven...
ik heb naast een walkman ook een mp-3 speler...het oude op de walkman, het nieuwe op de mp-3. De walkman bevat mijn verleden en de piekergedachten , de mp-3 het heden en gewone gedachten (die bij mij ook nooit stil staan).
Die mp-3 staat eigenlijk altijd aan, maar is niet noodzakelijkerwijs negatief. De walkman staat hier regelmatig ook aan.
Op het moment dat de batterijen leeg zijn (en dat is vaak tegelijkertijd, oude batterijen zijn sneller leeg dan nieuwe), dan ben ik dus zelf ook op. Dus ik ga in de oplader en de batterijen van de mp-3 en de walkman ook. Maar helaas kan mijn mp-3 tijdens het opladen gewoon afgespeeld worden (net zoals je een telefoon kan gebruiken tijdens het opladen) en heeft mijn walkman reserve-batterijen. Dus voor ik goed en wel hersteld ben, gaan mijn gedachten alweer als een razende tekeer...
Lang verhaal simpel...gedachten, positief en negatief, stoppen niet. Maken me zwakker, putten me uit. Ik crash uiteindelijk met migraine. Dan lig ik plat, maar de gedachten gaan dan zelfs door (in iets mindere mate, want ik slaap dan veel). Op het moment dat de migraine over is, zijn de gedachten al weer op volle toer aan het draaien. Ik kan ze met geen mogelijkheid stil zetten. Vraag mij op elk willekeurig moment van de dag waar ik aan denk, en ik zal je iets zeggen. Nooit dat ik eens nergens aan denk.quote:Op zondag 19 januari 2014 15:07 schreef Gray het volgende:
[..]
Ah, zo.
Waarom doe je jezelf dat aan dan?
[..]
Nu snap ik er niets meer van.
Hoe je omgaat met je gedachten, dat ligt bij jezelf. Gedachten zijn wat dat betreft als een stem uit je walkman (daar issie weer); je hoeft er niet op te reageren. Richt je je aandacht op iets anders, dan dooft de muziek vanzelf uit en verdwijnt het naar de achtergrond. Het is dan alsof de muziek niet eens meer aanstaat.quote:Op zondag 19 januari 2014 15:25 schreef kvd het volgende:
[..]
Lang verhaal simpel...gedachten, positief en negatief, stoppen niet. Maken me zwakker, putten me uit. Ik crash uiteindelijk met migraine. Dan lig ik plat, maar de gedachten gaan dan zelfs door (in iets mindere mate, want ik slaap dan veel). Op het moment dat de migraine over is, zijn de gedachten al weer op volle toer aan het draaien. Ik kan ze met geen mogelijkheid stil zetten. Vraag mij op elk willekeurig moment van de dag waar ik aan denk, en ik zal je iets zeggen. Nooit dat ik eens nergens aan denk.
Ik weet niet of je kan zeggen dat ik het mezelf aan doe, elke prikkel (maakt niet uit welke) zorgt voor een gedachtestroom.
Afleiding zoeken helpt tot nu toe niet...of ik denk over de afleiding na, of ik denk tijdens de afleiding gewoon weer aan andere dingen.
Als voorbeeld:
vroeger keek ik altijd naar GTST, verstand op 0, blik op oneindig. Heerlijk, even een half uur nergens over nadenken, dacht niet eens na over wat er in GTST gebeurde.
Of las een boek en zat dan helemaal in het verhaal. Vergat alles om me heen.
Tegenwoordig als ik GTST kijk, dan denk ik na over wat er daar gebeurd, over wat er kan gebeuren, over wat er al gebeurd is.
Boeken? Ik kan ze niet eens meer lezen, heb het geduld en de concentratie er niet voor, wordt misselijk en duizelig. Het ene boek wat ik per jaar lees, doe ik weken over en denk over alles na.
En hoe train ik dat dan? Heb je daar tips voor?quote:Op zondag 19 januari 2014 15:40 schreef Gray het volgende:
[..]
Hoe je omgaat met je gedachten, dat ligt bij jezelf. Gedachten zijn wat dat betreft als een stem uit je walkman (daar issie weer); je hoeft er niet op te reageren. Richt je je aandacht op iets anders, dan dooft de muziek vanzelf uit en verdwijnt het naar de achtergrond. Het is dan alsof de muziek niet eens meer aanstaat.
En aandacht (je brein, geest of hoe je het noemen wil) moet je trainen, net als iedere andere spier in je lijf. En net als met spieren trainen, zie je de resultaten niet in een enkele dag, al kan je ze wel voelen.
Al eens iets als yoga, meditatie of mindfullness geprobeerd? Heb daar veel aan gehad.quote:Op zondag 19 januari 2014 15:43 schreef kvd het volgende:
[..]
En hoe train ik dat dan? Heb je daar tips voor?
Op dit moment zorgt het richten van aandacht op iets anders ook tot een gedachtestroom, dat is het probleem namelijk.
Kies het meest simpele ding om je op te focussen. Als je al een hobby hebt om in op te gaan, kies dat. Anders kan je iets simpels doen als ik deed en dat is op je ademhalen focussen. Gewoon ernaar luisteren, niets meer, niets minder. Dwaal je toch af in gedachten, schuif dan kalm en vrij van oordelen je aandacht weer terug op je ademhaling. In... Rust... Uit... Rust...quote:Op zondag 19 januari 2014 15:43 schreef kvd het volgende:
[..]
En hoe train ik dat dan? Heb je daar tips voor?
Op dit moment zorgt het richten van aandacht op iets anders ook tot een gedachtestroom, dat is het probleem namelijk.
Ja, mindfullness. Hielp me niet zozeer de gedachten stop te zetten/naar de achtergrond te krijgen, maar meer dat ik keuzes maakte om te kiezen of ik in bepaalde negatieve gedachten wilde blijven hangen of niet. Of dat ik bv de keus maakte 'oke, last van mijn schouder, laat ik de dag daardoor beïnvloeden of accepteer ik dat het er is en ga ik gewoon verder'. Maar dat helpt nu dus echt geen zak meer.quote:Op zondag 19 januari 2014 15:50 schreef zomertje het volgende:
[..]
Al eens iets als yoga, meditatie of mindfullness geprobeerd? Heb daar veel aan gehad.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 19 januari 2014 16:09 schreef kvd het volgende:
[..]
Ja, mindfullness. Hielp me niet zozeer de gedachten stop te zetten/naar de achtergrond te krijgen, maar meer dat ik keuzes maakte om te kiezen of ik in bepaalde negatieve gedachten wilde blijven hangen of niet. Of dat ik bv de keus maakte 'oke, last van mijn schouder, laat ik de dag daardoor beïnvloeden of accepteer ik dat het er is en ga ik gewoon verder'. Maar dat helpt nu dus echt geen zak meer.
Hetzelfde met CGT. Ik herken wanneer ik pieker/negatief denk, denk dan na over hoe reëel het is en besluit wat ik ermee doe (ombuigen als het niet reëel is, aanpakken als het wel reëel is).
Maar dat zijn echt piekerdingen om het zo te zeggen.
Gewone gedachten, positief, is bij mij ook niet stil te zetten. Zodra ik wakker ben (en dat kan dus ook midden in de nacht zijn, even naar het toilet), gaan mijn gedachten bezig.Héél herkenbaar! Mijn kop wil ook nooit rustig zijn, kan overal over nadenken. Hier richt zich dat ook veel op anderen (wat zit er achter die opmerking of waarom zei diegene dat), daar kan ik verschrikkelijk druk mee zijnSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
Maar dat is voor het merendeel van de mensen zo. Dat is wat het brein van mensen doen. Echter gaat ieder er anders mee om.quote:Op zondag 19 januari 2014 16:09 schreef kvd het volgende:
Gewone gedachten, positief, is bij mij ook niet stil te zetten. Zodra ik wakker ben (en dat kan dus ook midden in de nacht zijn, even naar het toilet), gaan mijn gedachten bezig.
Dat klinkt als piekeren.quote:Op zondag 19 januari 2014 16:32 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik weet niet of het piekeren is, maar eigenlijk staan mijn gedachten nooit stil (wel toen mn medicatie nog hoger was) en eigenlijk vind ik dit juist 1 van mijn leukere eigenschappen. Wanneer het een probleem voor mij wordt, is wanneer ik me zorgen om iets begin te maken. Dan creëer ik allemaal "simulaties" in mn hoofd waarin zich van alles afspeelt. Als dat een tijdje zo doorgaat, dan neem ik maar een kalmeringsmiddel in omdat ik het toch niet kan stoppen (hoe sterker de zorgen, hoe minder goed afleiding werkt).
Punt is dat als ik langere tijd zo door ga, dat het mn stemming en mn dagelijks leven negatief gaat beinvloeden.
Is dat piekeren? Of ben ik nu in de war met iets anders?
Gek eigenlijk dat niemand ooit iets aan me voorgesteld heeft? Want er is vast wel wat aan te doenquote:
Ik ben anders gewend, ik kon mezelf verliezen in boeken en films of inderdaad een kaarsje of een boom met de wind die door de bladeren waait, staren en gedachteloos zijn en 's avonds naar bed, even de dag doorgaan en slapen en 's nachts plassen en snel weer verder slapen.quote:Op zondag 19 januari 2014 16:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar dat is voor het merendeel van de mensen zo. Dat is wat het brein van mensen doen. Echter gaat ieder er anders mee om.
[..]
Dat klinkt als piekeren.
Omdat je aangeeft het ergens ook leuk te vinden? En "simulaties" doen niet zo snel denken aan piekergedachten, dus misschien daarom.quote:Op zondag 19 januari 2014 16:48 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Gek eigenlijk dat niemand ooit iets aan me voorgesteld heeft? Want er is vast wel wat aan te doen
Het klinkt iig alsof jij wel wat rust in je reet kan gebruiken...quote:Op zondag 19 januari 2014 16:57 schreef kvd het volgende:
[..]
Ik ben anders gewend, ik kon mezelf verliezen in boeken en films of inderdaad een kaarsje of een boom met de wind die door de bladeren waait, staren en gedachteloos zijn en 's avonds naar bed, even de dag doorgaan en slapen en 's nachts plassen en snel weer verder slapen.
Nu is het de hele dag denk denk denk, op bed denk denk denk (en ik ben werkeloos, dus de dag doorgaan is snel klaar...maar slapen ho maar) en dan een uurtje ofzo slapen, plassen (of een verplaatsing van de hand van mijn vriend op mijn lichaam of omdraaien) en 2 uur wakker zijn (whoeiiiiii een prikkel dus wakker) en weer en uurtje slapen en dan weer wakker worden en 2 of 3 uur wakker want de gedachten zijn weer bezig (of dan maar om een uur of 6 uit bed, want slapen lukt toch niet meer)
Maar goed...ik ga eens afwachten wat meneer GGZ erover gaat zeggen...hoop dat ie deze week belt om een afspraak te maken en ik eindelijk een diagnose (en behandeltraject) krijg...
quote:Op zondag 19 januari 2014 17:03 schreef Gray het volgende:
[..]
Omdat je aangeeft het ergens ook leuk te vinden? En "simulaties" doen niet zo snel denken aan piekergedachten, dus misschien daarom.
[..]
Het klinkt iig alsof jij wel wat rust in je reet kan gebruiken...
Het nadeel is dat als ik me zorgen maak, ik (afhankelijk van het gewicht van de zorgen) daar steeds meer energie in steek of moet steken zelfs. Uiteindelijk vreet dit al mn energie op waardoor ik andere klachten begin te krijgen. Tis alsof ik alles dan langzaamaan zwarter begin te zien.quote:Op zondag 19 januari 2014 17:03 schreef Gray het volgende:
[..]
Omdat je aangeeft het ergens ook leuk te vinden? En "simulaties" doen niet zo snel denken aan piekergedachten, dus misschien daarom.
Ja, zorgen maken kost energie. En het levert niets op. Waarom doen we het?quote:Op zondag 19 januari 2014 17:07 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het nadeel is dat als ik me zorgen maak, ik (afhankelijk van het gewicht van de zorgen) daar steeds meer energie in steek of moet steken zelfs. Uiteindelijk vreet dit al mn energie op waardoor ik andere klachten begin te krijgen. Tis alsof ik alles dan langzaamaan zwarter begin te zien.
Ja nu gaan we weer piekeren over de vraag waarom we het doenquote:Op zondag 19 januari 2014 17:08 schreef Gray het volgende:
[..]
Ja, zorgen maken kost energie. En het levert niets op. Waarom doen we het?
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik denk dat ik dan als het ware een mentaal vangnet opbouw voor het geval het fout gaat. Mentaal voorbereid zijn op een klap is altijd nog beter dan onvoorbereid zo'n klap te vangen, omdat ik van mezelf weet(of denk?) dat ik zo'n klap slecht kan handelen.quote:Op zondag 19 januari 2014 17:08 schreef Gray het volgende:
[..]
Ja, zorgen maken kost energie. En het levert niets op. Waarom doen we het?
Als ik dat heb dan probeer ik me op mn lichaam en ademhaling te concentreren. Proberen je spieren stuk voor stuk te ontspannen. Proberen aan niks te denken daarbij. Dat oefen je dus met yoga ook.quote:
Dat doe je bij mindfullness dus ook, maar dat lukt me nu dus niet meerquote:Op zondag 19 januari 2014 17:32 schreef zomertje het volgende:
[..]
Als ik dat heb dan probeer ik me op mn lichaam en ademhaling te concentreren. Proberen je spieren stuk voor stuk te ontspannen. Proberen aan niks te denken daarbij. Dat oefen je dus met yoga ook.
Nu heb ik zelf een periode gehad dat ik echt helemaal in paniekstand stond de hele tijd. Dan helpen deze ontspanningsoefeningen echt niet meer.
wakker worden is een reden voor mijn gedachten om actief te worden, even eruit is een garantie voor gaan nadenken, dan hoef ik niet meer terug naar bed...quote:Als het ontspannen s nachts niet lukt, dan ga ik er even uit en drink ik een sapje ofzo. Mijn lijf gaat daar dan lekker mee aan de slag en ik slaap dan vaak wel weer
Ik moet zeggen dat het op zich bij mij wel veel lijkt te helpen. Veel dingen in het leven (net zoals heel veel niet) kun je laten afhangen van ratio, een bepaalde mogelijkheid. Stel ik zou op vakantie gaan, nou, dan ga ik niet piekeren. Want ik weet dat de kans dat er wat mis gaat (feitelijk) is gewoon klein. Dan voel ik intern al, dat als ik wel zou piekeren, ik een enorme knuppel zou wezenquote:
Dan ben jij een eenhoorn.quote:Op zondag 19 januari 2014 20:16 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat het op zich bij mij wel veel lijkt te helpen. Veel dingen in het leven (net zoals heel veel niet) kun je laten afhangen van ratio, een bepaalde mogelijkheid. Stel ik zou op vakantie gaan, nou, dan ga ik niet piekeren. Want ik weet dat de kans dat er wat mis gaat (feitelijk) is gewoon klein. Dan voel ik intern al, dat als ik wel zou piekeren, ik een enorme knuppel zou wezen.
Say what now?quote:
En dat, lieve mensen, is waarom pessimisme helemaal zo slecht nog niet is.quote:Op zondag 19 januari 2014 17:12 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik denk dat ik dan als het ware een mentaal vangnet opbouw voor het geval het fout gaat. Mentaal voorbereid zijn op een klap is altijd nog beter dan onvoorbereid zo'n klap te vangen, omdat ik van mezelf weet(of denk?) dat ik zo'n klap slecht kan handelen.
Moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit -echt- bij stilgestaan heb.
Welo is het zo dat ik "spontane" negatieve gedachtes wel kan ombuigen, dan ga ik gewoon "piekeren" hoe ik dat probleem kan oplossen. Ik zet de negatieve ideeën voor me aan het werk ipv dat de negatieve ideeën mij aan het werk zetten
Ja dat zei ik ook altijd. Sterkte ...quote:Op zondag 19 januari 2014 19:42 schreef zomertje het volgende:
Vandaag geen optimale stemming. Voor mij maar even geen alcoholische versnaperingen meer. Althans, meer dan 2 ofzo.
Ik voel me indirect uitgemaakt voor knuppel nuquote:Op zondag 19 januari 2014 20:16 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat het op zich bij mij wel veel lijkt te helpen. Veel dingen in het leven (net zoals heel veel niet) kun je laten afhangen van ratio, een bepaalde mogelijkheid. Stel ik zou op vakantie gaan, nou, dan ga ik niet piekeren. Want ik weet dat de kans dat er wat mis gaat (feitelijk) is gewoon klein. Dan voel ik intern al, dat als ik wel zou piekeren, ik een enorme knuppel zou wezen.
Mja, qua die sociale gelegenheden ben ik dan al wel zo'n iemand die dat gewoon op de man af zou vragen. Want, "je geeft me een gevoel" is natuurlijk hartstikke vaag.quote:Op zondag 19 januari 2014 21:06 schreef minthy het volgende:
[..]
Ik voel me indirect uitgemaakt voor knuppel nu![]()
Je (ik in ieder geval) weet dondersgoed dat je piekert en dat je gedachten niet altijd reëel zijn. Na zo'n bui kan ik dat relativeren, maar op het moment zelf niet. Vanmiddag nog; iemand gaf me het idee niet welkom te zijn. Met zoiets kan ik urenlang bezig zijn en mezelf compleet de put in denken. Die ander heeft daar geen weet van. Onnozel misschien maar dat gebeurt nu eenmaal. Wordt aan gewerkt
Op dat moment voelde ik me afgewezen door een familielid, kon het niet face-to-face doen. En via WhatsApp om duidelijkheid vragen doe ik niet. Bovendien zat ik al in een gal-bui, dan lees ik berichten die zakelijk geschreven zijn al snel als negatief terwijl ik me later bedacht dat diegenen druk zijn met van alles. Achteraf is het gewoon een klein dingetje waarmee m'n kop op de loop gaat.quote:Op zondag 19 januari 2014 21:12 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mja, qua die sociale gelegenheden ben ik dan al wel zo'n iemand die dat gewoon op de man af zou vragen. Want, "je geeft me een gevoel" is natuurlijk hartstikke vaag.
Toch?
Toch?
Het is vaag.quote:Op zondag 19 januari 2014 21:12 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mja, qua die sociale gelegenheden ben ik dan al wel zo'n iemand die dat gewoon op de man af zou vragen. Want, "je geeft me een gevoel" is natuurlijk hartstikke vaag.
Toch?
Toch?
Ik moet zeggen dat ik wel meer immuun voor dat soort dingen ben geworden. Na dat debacle van 'you know who'. Ik neem dat niet meer zo serieus. En verspil zeker geen energie van mezelf in het piekeren.quote:Op zondag 19 januari 2014 21:19 schreef minthy het volgende:
[..]
Op dat moment voelde ik me afgewezen door een familielid, kon het niet face-to-face doen. En via WhatsApp om duidelijkheid vragen doe ik niet. Bovendien zat ik al in een gal-bui, dan lees ik berichten die zakelijk geschreven zijn al snel als negatief terwijl ik me later bedacht dat diegenen druk zijn met van alles. Achteraf is het gewoon een klein dingetje waarmee m'n kop op de loop gaat.
Waarom zou je je daardoor dom voelen? Het is toch een oprechte vraag? En een gevoel wat jij oprecht anders had kunnen aanvoelen?quote:Op zondag 19 januari 2014 21:20 schreef kvd het volgende:
[..]
Het is vaag.
Maar nog altijd liever dingen voor me houden dat het enge aangaan door te vragen of je gevoel klopt. En dat dat niet zo blijkt te zijn en ik dan dingen weer verkeerd heb begrepen volgens die persoon. En me daarna dom voelen dat ik zo dacht.
Piekeren is het hoofdingrediënt van een gegeneraliseerde angststoornis. Het is best aardig af te leren maar mogelijk kom ik er nooit vanaf. Ik mocht willen dat ik er geen energie meer in hoefde te steken, je kan beter een dag hard werken dan een uur piekeren. Hondsmoe word je ervanquote:Op zondag 19 januari 2014 21:21 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik wel meer immuun voor dat soort dingen ben geworden. Na dat debacle van 'you know who'. Ik neem dat niet meer zo serieus. En verspil zeker geen energie van mezelf in het piekeren.
Piekeren zou ik met name doen bij een ernstige ziekte van een ander persoon, of misschien zelfs wel bij mezelf.
Omdat anderen me dan het idee geven dat ik dom ben. Is voornamelijk bij familie.quote:Op zondag 19 januari 2014 21:22 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Waarom zou je je daardoor dom voelen? Het is toch een oprechte vraag? En een gevoel wat jij oprecht anders had kunnen aanvoelen?
Die sprongen die je daar maakt met je gedachtegang kan je jezelf aanleren. Op den duur verloopt het proces uit zichzelf en zal je dat soort situaties niet meer als problematisch ervaren.quote:Op zondag 19 januari 2014 21:19 schreef minthy het volgende:
[..]
Op dat moment voelde ik me afgewezen door een familielid, kon het niet face-to-face doen. En via WhatsApp om duidelijkheid vragen doe ik niet. Bovendien zat ik al in een gal-bui, dan lees ik berichten die zakelijk geschreven zijn al snel als negatief terwijl ik me later bedacht dat diegenen druk zijn met van alles. Achteraf is het gewoon een klein dingetje waarmee m'n kop op de loop gaat.
Eens isquote:Op zondag 19 januari 2014 21:25 schreef minthy het volgende:
[..]
Piekeren is het hoofdingrediënt van een gegeneraliseerde angststoornis. Het is best aardig af te leren maar mogelijk kom ik er nooit vanaf. Ik mocht willen dat ik er geen energie meer in hoefde te steken, je kan beter een dag hard werken dan een uur piekeren. Hondsmoe word je ervan![]()
En dan kan iemand zeggen "dan kap je daar toch gewoon mee?!", maar helaashelaashelaas werkt dat niet zo simpel.
Jij krijgt letterlijk te horen; "Dom dat je zo denkt?"quote:Op zondag 19 januari 2014 21:26 schreef kvd het volgende:
[..]
Omdat anderen me dan het idee geven dat ik dom ben. Is voornamelijk bij familie.
Als ik aangeef hoe ik een bepaalde situatie heb ervaren, dan heb ik altijd de situatie anders ervaren dan de anderen. 'dom dat je zo denkt'.
Ik heb het daar al niet eens meer over gevoelens, want als die ook nog eens als dom worden ervaren door anderen dan zou ik emotioneel gezien een nog groter wrak zijn
Het woord dom is zeer zeker gevallen...vooral als het van familie komt, vind ik dat vrij pijnlijk. Dus ik zeg maar niks meer. En zijn vragen niet, dus dat scheelt.quote:Op zondag 19 januari 2014 21:29 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Jij krijgt letterlijk te horen; "Dom dat je zo denkt?"
Dat zou wel hard zijn. Ik zou er goed mee om kunnen gaan maar kan me voorstellen dat een ander daar issues mee heeft.
Dat is geen zelfvertrouwen. Dat is vertrouwen hebben in het beeld dat anderen van jouw zelf uiten.quote:Op zondag 19 januari 2014 21:28 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Eens is.
Al denk ik wel, dat het ook gewoon enorm veel met zelfvertrouwen heeft te maken. Dat straal je uit en dan weer vicieuze cirkel (naar beneden). En dat zelfvertrouwen kan soms best een boost krijgen door een compliment van een ander. Ik denk serieus dat als er een boel leuke dingen gebeuren, dat dat piekeren vanzelf wel minder gaat worden.
Het is dom dat zij niet accepteren dat niet iedereen als hun denkt. Het is dom dat zij niet zien hoe zulke uitspraken impact hebben op een teer mens als jij. Het is dom dat zij hun familie niet beschermen, maar kwetsen.quote:Op zondag 19 januari 2014 21:26 schreef kvd het volgende:
[..]
Omdat anderen me dan het idee geven dat ik dom ben. Is voornamelijk bij familie.
Als ik aangeef hoe ik een bepaalde situatie heb ervaren, dan heb ik altijd de situatie anders ervaren dan de anderen. 'dom dat je zo denkt'.
Ik heb het daar al niet eens meer over gevoelens, want als die ook nog eens als dom worden ervaren door anderen dan zou ik emotioneel gezien een nog groter wrak zijn
Daar zijn we nu (oa) hard mee bezig, vooral de cognitieve therapie richt zich daarop. Vaak gaat het goed maar vanmiddag even niet. Mooi weer iets te bespreken morgenquote:Op zondag 19 januari 2014 21:28 schreef Gray het volgende:
[..]
Die sprongen die je daar maakt met je gedachtegang kan je jezelf aanleren. Op den duur verloopt het proces uit zichzelf en zal je dat soort situaties niet meer als problematisch ervaren.
Dat absoluut! Ik heb ook periodes dat het piekeren amper een issue is. Het lastige is dat ik echt geen idee heb hoe met complimenten om te gaan, ik haat ze. Je wordt even in de belangstelling gezet en dat trek ik lastig. Zelfvertrouwen zit hier nog steeds op standje "min 26", maar ook daar wordt aan gewerktquote:Op zondag 19 januari 2014 21:28 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Eens is.
Al denk ik wel, dat het ook gewoon enorm veel met zelfvertrouwen heeft te maken. Dat straal je uit en dan weer vicieuze cirkel (naar beneden). En dat zelfvertrouwen kan soms best een boost krijgen door een compliment van een ander. Ik denk serieus dat als er een boel leuke dingen gebeuren, dat dat piekeren vanzelf wel minder gaat worden.
En toen kon ik de zakdoeken weer pakken...quote:Op zondag 19 januari 2014 21:40 schreef Gray het volgende:
Het is dom dat zij niet accepteren dat niet iedereen als hun denkt. Het is dom dat zij niet zien hoe zulke uitspraken impact hebben op een teer mens als jij. Het is dom dat zij hun familie niet beschermen, maar kwetsen.
Jij bent niet dom. Jij denkt niet dom. Je bent geen wrak, maar een orchidee. Mooi, teer.
Ik drink zelden meer dan een biertje of 2, gisteren waren t 3 halve liters. Teveel voor mij blijkbaar.quote:Op zondag 19 januari 2014 21:04 schreef kuolema het volgende:
[..]
En dat, lieve mensen, is waarom pessimisme helemaal zo slecht nog niet is.
Ik ga gewoon altijd van het ergste uit, dan komt de klap niet zo hard. Elk mogelijk scenario heeft zich al in mijn hoofd afgespeeld voordat er daadwerkelijk iets (of niets) gebeurt.
[..]
Ja dat zei ik ook altijd. Sterkte ...
Dag 1: Kuolema* drinkt alcohol. Dag 2: Hel. 'Ik ga nooit meer drinken. Echt nooit meer!' Dag 3: Kuolema weer aan de zuip.![]()
* In een slechte periode. Ik ben nu heel braaf![]()
quote:Op zondag 19 januari 2014 21:50 schreef kvd het volgende:
[..]
En toen kon ik de zakdoeken weer pakken...
Ik denk dat veel mensen dit kunnen herkennen jaquote:Op zondag 19 januari 2014 22:10 schreef orgami het volgende:
Zo kloontje maar weer eens opgestart.
Ik heb al lange tijd dat ik na alle waarschijnlijkheid worstel met een angstfobie, ik ken angstig worden om dingen die nergens op slaan, terwijl ik dan duidelijk beter weet en het geeft vaak een irritant en pijnlijk gevoel.
Nu heb ik in het verleden best wel wat dingen meegemaakt en ben ik vrij kwetsbaar maar ik vind dit uitermate irritant en kom er al weken niet vanaf meer.
Herkent iemand dit?
Ben tevens 20
Heel herkenbaar ... ik heb dit regelmatig. Geen last van spieren trouwens. Misschien kun je een ontspanningsoefening proberen?quote:Op maandag 20 januari 2014 07:45 schreef zomertje het volgende:
Ik word vaak al wakker met een soort van angst in mn lijf. Net alsof je voor iets zenuwachtig bent. Alle spieren gaan daardoor pijn doen. Samen met n astma aanval is t dus niet zo lekkere start vandaag.
Herkenbaar. Wakker worden met een steen in je maag. Die bleef bij mij vaak de hele dag zitten ook.quote:Op maandag 20 januari 2014 07:45 schreef zomertje het volgende:
Ik word vaak al wakker met een soort van angst in mn lijf. Net alsof je voor iets zenuwachtig bent. Alle spieren gaan daardoor pijn doen. Samen met n astma aanval is t dus niet zo lekkere start vandaag.
Heel herkenbaar...quote:Op maandag 20 januari 2014 07:45 schreef zomertje het volgende:
Sorry dat ik het zeg, en misschien trap ik op tenen, maar je kiest er in wezen toch ook voor? Als je een partner hebt die erg depressief is, weet je dat je vaak de dans moet gaan oppakken. En dat je moet blijven incasseren.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 12:00 schreef littledrummergirl het volgende:
Vraagje, zijn hier toevallig ook partners van mensen met angsten of depressie? Hoe gaan jullie ermee om? Ik merk dat ik zo af en toe gillend gek wordt van t optimistisch blijven, geduldig zijn en incasseren
Als je ergens voor kiest, kunnen er alsnog nog momenten zijn dat je gillend gek wordt.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 12:43 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Sorry dat ik het zeg, en misschien trap ik op tenen, maar je kiest er in wezen toch ook voor? Als je een partner hebt die erg depressief is, weet je dat je vaak de dans moet gaan oppakken. En dat je moet blijven incasseren.
Volgens mij zitten hier wel 1 of 2 die een depressieve partner hebben
Ik denk dat je vooral je eigen grenzen moet bewaken. En niet, omdat je partner nu depressief is, overal in meegaan.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 12:00 schreef littledrummergirl het volgende:
Vraagje, zijn hier toevallig ook partners van mensen met angsten of depressie? Hoe gaan jullie ermee om? Ik merk dat ik zo af en toe gillend gek wordt van t optimistisch blijven, geduldig zijn en incasseren
Ik weet natuurlijk niet hoe je partner is, maar als de mijne alleen maar meegaand is, zou ik zelf ook gek worden. Ik heb het echt nodig als hij af en toe eens boos op me is, of me zegt dat bepaalde gedachten onzin zijn of dat ik heb niet goed aan het behandelen ben. Niet altijd even leuk om te horen, maar het zet me wel weer even aan het denken over wat ik aan het doen ben/hoe ik me gedraag...quote:Op dinsdag 21 januari 2014 12:00 schreef littledrummergirl het volgende:
dit is het meer, negen van de tien dagen kan ik het prima handelen en is het schouders eronder en gaan. Maar die ene keer dat het niet gaat heb k het er soms wel moeilijk mee. Het voelt gewoon alsof je non-stop voor twee man alle ballen in de lucht moet houden en dat kost veel energie.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 13:03 schreef kvd het volgende:
[..]
Als je ergens voor kiest, kunnen er alsnog nog momenten zijn dat je gillend gek wordt.
Kan ik me helemaal voorstellen, lijkt me ook heel normaal. There's only so much that you can take.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 13:17 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
dit is het meer, negen van de tien dagen kan ik het prima handelen en is het schouders eronder en gaan. Maar die ene keer dat het niet gaat heb k het er soms wel moeilijk mee. Het voelt gewoon alsof je non-stop voor twee man alle ballen in de lucht moet houden en dat kost veel energie.
Dat is heel verschillend.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 13:39 schreef littledrummergirl het volgende:
Hoe doen jullie partners het bijvoorbeeld op de dagen dat jullie je echt niet tof voelen en niet uit bed kunnen komen? Ik ga dan meestal de deur uit om alleen iets te doen. Wel met n flink schuldgevoel trouwens, alsof ik er dan niet voor m ben als ie zich kut voelt ofzo
Ik heb duidelijk even die een op de tien dagen vandaag![]()
Haha als dat maar geen voorbode isquote:Op dinsdag 21 januari 2014 18:37 schreef Mistico het volgende:
Vandaag mijn intake gesprek gehad. Ik heb er een goed gevoel erover, goed mijn verhaal kunnen vertellen.
Ik was wel per ongeluk op de verkeerde verdieping beland, ik zag niemand dus was ik maar een kamer ingelopen bleek ik in een gesloten kliniek te zijn. Kon ik er niet meer uit.
Verkeerde topic??quote:Op dinsdag 21 januari 2014 18:51 schreef Miniem het volgende:
Geen partner hier.
Zou het wel graag willen maar ik wil eerst aan mezelf werken voordat ik een relatie aan ga.
Ik zou echt niemand met mijn problemen op willen zadelen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit: Ik heb weer eens niet goed gelezen![]()
Hahaquote:Op dinsdag 21 januari 2014 18:37 schreef Mistico het volgende:
Vandaag mijn intake gesprek gehad. Ik heb er een goed gevoel erover, goed mijn verhaal kunnen vertellen.
Ik was wel per ongeluk op de verkeerde verdieping beland, ik zag niemand dus was ik maar een kamer ingelopen bleek ik in een gesloten kliniek te zijn. Kon ik er niet meer uit.
quote:Op dinsdag 21 januari 2014 19:09 schreef kuolema het volgende:
[..]
HahaJe kon ze er wel van overtuigen dat ze je moesten laten gaan?
Fijn dat het goed ging!
Waarom niet?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 18:51 schreef Miniem het volgende:
Geen partner hier.
Zou het wel graag willen maar ik wil eerst aan mezelf werken voordat ik een relatie aan ga.
Ik zou echt niemand met mijn problemen op willen zadelen.
Ik denk niet dat een meid daar op zit te wachtenquote:
Onzekerheid, zenuwen, twijfels, schuldgevoel, verplichtingen. En inderdaad de kans dat diegene last heeft van jouw problemen, dat je dingen moet gaan uitleggen, of dat je juist niets laat merken en over je grenzen gaat waardoor het slechter gaat met jezelf.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 19:58 schreef Mistico het volgende:
Ik denk dat een relatie mij wel goed zou doen, lekker uit eten, films kijken op de bank, samen koken, weekendjes weg met de auto, wandelen door het bos, musea bezoeken..... helaas een utopie
we hebben het er best vaak over, hij weet alleen ook niet altijd goed te benoemen of te plaatsen wat hij wil.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:09 schreef kvd het volgende:
[..]
Dat is heel verschillend.
Meestal kan ik hem zelf op die dagen het huis wel uitkijken. Ik ben dan ook helemaal niet gezellig en kan niet veel om me heen verdragen. Zelfs een beweging van hem kan teveel zijn.
Maar er zijn ook momenten dat het niet lekker gaat qua angsten en ik hem het liefst bij me heb en boos kan worden omdat hij niet kan komen/komt.
Heb je het er al eens met hem over gehad? Gevraagd wat hij het liefste zou willen? Uitgelegd waarom je weggaat? Misschien voel je je wel schuldig, maar is dat helemaal niet nodig.
En persoonlijk vind ik, je hoeft niet in alles met hem rekening te houden. Jij hebt ook je eigen leven en je eigen gevoel en kan je leven niet stilzetten als hij een beddag heeft. Jouw leven gaat door. Straks zou je niet eens naar je werk kunnen omdat hij in bed ligt...
dat is wel een kant waar je rekening mee moet houden. Het kan helend werken, een boost zijn voor je zelfvertrouwen, maar aan de andere kant kan het er ook gigantische deuken in schoppen als het even niet lekker gaat. En dan moet je genoeg veerkracht op kunnen brengen om niet weer verder in de put te belanden.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 20:40 schreef kuolema het volgende:
[..]
Onzekerheid, zenuwen, twijfels, schuldgevoel, verplichtingen. En inderdaad de kans dat diegene last heeft van jouw problemen, dat je dingen moet gaan uitleggen, of dat je juist niets laat merken en over je grenzen gaat waardoor het slechter gaat met jezelf.
Een relatie hebben kan heel fijn zijn maar zelf vind ik het ook heel lastig als ik niet goed in mijn vel zit en dan heb je er dus eigenlijk nog een extra probleem/bron van stress en onzekerheid bij.
Eens, maar voor mij persoonlijk zou het enorm goed zijn voor mijn zelfvertrouwen. Ik moet dan denk ik een relatie hebben waar ik zelf veel vrijheid heb om op mezelf te zijn. Maarja waar kun je zo iemand vinden? Al dat kleffe gedoe is dan ook weer niets voor mij.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 20:40 schreef kuolema het volgende:
[..]
Onzekerheid, zenuwen, twijfels, schuldgevoel, verplichtingen. En inderdaad de kans dat diegene last heeft van jouw problemen, dat je dingen moet gaan uitleggen, of dat je juist niets laat merken en over je grenzen gaat waardoor het slechter gaat met jezelf.
Een relatie hebben kan heel fijn zijn maar zelf vind ik het ook heel lastig als ik niet goed in mijn vel zit en dan heb je er dus eigenlijk nog een extra probleem/bron van stress en onzekerheid bij.
Nee die kreeg een ban. Was een kloon of een troll ofzo.quote:Op woensdag 22 januari 2014 01:06 schreef WilhelmusVanNassau het volgende:
Komt parkietjes hier nog wel eens? Was benieuwd hoe het met haar ging maar is al tijdje niet online geweest, zie ik.
Oh, OK. Ach ja.quote:Op woensdag 22 januari 2014 01:12 schreef Elvi het volgende:
[..]
Nee die kreeg een ban. Was een kloon of een troll ofzo.
Ook dat hoort bij depressies en angst.quote:
Eens is. Mits je iig relaties hebt gehad. Dan weet je wat het is. En weet je dat je nu zonder even beter af bentquote:Op woensdag 22 januari 2014 11:55 schreef Detroit het volgende:
Hmm. Relaties! Ik heb voor mezelf ook maar de conclusie getrokken dat ik eerst maar aan mijzelf moet werken.
Als je zelf niet stabiel bent dan tref je (mijns inziens) toch niet aan wat je zou willen. Plus dat het ook maar escapisme is IMHO.
But anyways, wat kan een mens angstig zijn zeg, soms. Af en toe komt het gewoon door mijn friggin' AD heen..
Absoluut! Ik kon me er vroeger gigantisch aan ergeren als men zei dat je toch niets aan het hebben van een relatie hebt en dat je maar beter vrijgezel kan zijn, en dat dat dan juist gezegd werd door hen die de ene na de andere relatie gehad hadden. Als je niet weet hoe een relatie is dan is dat argument aan dovemansoren besteed.quote:Op woensdag 22 januari 2014 17:29 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Eens is. Mits je iig relaties hebt gehad. Dan weet je wat het is. En weet je dat je nu zonder even beter af bent
En dan met hem naar de kroeg gaan?quote:Op woensdag 22 januari 2014 21:37 schreef Cue_ het volgende:
Wel mooi dat jullie geen relatie willen of momenteel niet en ik toch hoop.er eentje de komende jaren te krijgen/vinden
In mijn beleving is een relatie gelijkwaardig. Ja, wel ondersteunen in goede en slechte tijden natuurlijk... maar het moet wel in balans zijn. Niet dat de 1 alleen maar leunt op de ander. Je bent partner, geen hulpverlener...quote:Op woensdag 22 januari 2014 21:50 schreef Raggingbull het volgende:
Snap het niet he als je een goeie gezonde relatie hebt zou je juist iemand hebben die je kan ondersteunen op bepaalde vlakken en juist je afremmen op andere. Juist als ik in de put zit wil ik iemand bij me hebben.. Of is dat nou zo rare gedachte gang?
Ja tuurlijk maar dat mag wat mij betreft tijdelijk ook anders zijn. Brengt mensen ook dichter bij elkaar. Bij degene die leunt moet er op een gegeven moment wel verbetering zichtbaar zijn anders heeft et geen nut.quote:Op woensdag 22 januari 2014 21:51 schreef Elvi het volgende:
[..]
In mijn beleving is een relatie gelijkwaardig. Ja, wel ondersteunen in goede en slechte tijden natuurlijk... maar het moet wel in balans zijn. Niet dat de 1 alleen maar leunt op de ander. Je bent partner, geen hulpverlener...
Yes, vroegere relaties waren ruk met de pantoffel op. God wat heb ik een gezeik om van alles en nog wat gehad. Vliegende dingen hier en daar. (quote:Op woensdag 22 januari 2014 21:26 schreef Detroit het volgende:
Nu begrijp ik het punt dat ze probeerden te maken helemaal..
Jij hebt ook wel je fair share aan gezeik op dat vlak gehad hè s_e?.
Hoe ist eigenlijk met je? Al wat beter slapen? En ook last van stress was het toch?
Persoonlijk kun je alleen jezelf helpen. Als ik in de put zou zitten, kan een ander nog zo veel doen, je moet er toch echt zelf uitklimmen.quote:Op woensdag 22 januari 2014 21:50 schreef Raggingbull het volgende:
Snap het niet he als je een goeie gezonde relatie hebt zou je juist iemand hebben die je kan ondersteunen op bepaalde vlakken en juist je afremmen op andere. Juist als ik in de put zit wil ik iemand bij me hebben.. Of is dat nou zo rare gedachte gang?
Ja klopt bij mij is alleen het probleem dan vaak dat ik zelf de eerste stap niet maken kan. Ik heb eigenlijks constant iemand nodig die mij in het verbeter proces het eerste duwtje in de goede richting geeft. Daarna kan ik het wel zelf. Als je begrijpt wat ik bedoel.quote:Op woensdag 22 januari 2014 22:20 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Persoonlijk kun je alleen jezelf helpen. Als ik in de put zou zitten, kan een ander nog zo veel doen, je moet er toch echt zelf uitklimmen.
Ik wil het wel hoorquote:Op woensdag 22 januari 2014 21:37 schreef Cue_ het volgende:
Wel mooi dat jullie geen relatie willen of momenteel niet en ik toch hoop.er eentje de komende jaren te krijgen/vinden
Hmmm... maar dat is niet de taak van je partner... Eerder een hulpverlener die je dan leert om jezelf een schop te gevenquote:Op woensdag 22 januari 2014 22:26 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Ja klopt bij mij is alleen het probleem dan vaak dat ik zelf de eerste stap niet maken kan. Ik heb eigenlijks constant iemand nodig die mij in het verbeter proces het eerste duwtje in de goede richting geeft. Daarna kan ik het wel zelf. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Ja naja.. kzit nu voor de 3e keer in een psychologisch traject dus dat wil nog niet echt vlotten. Tis altijd heel erg moeilijk geweest voor mij om die eerste stap te zetten, Daarna red ik het 99% van de tijd prima zelf.quote:Op woensdag 22 januari 2014 22:37 schreef Elvi het volgende:
[..]
Hmmm... maar dat is niet de taak van je partner... Eerder een hulpverlener die je dan leert om jezelf een schop te geven
Absoluut!quote:Op woensdag 22 januari 2014 21:50 schreef Detroit het volgende:
[..]
En dan met hem naar de kroeg gaan?.
Wanneer ga je weg uit die Oostelijke hoek?quote:
in maartquote:Op donderdag 23 januari 2014 10:47 schreef sitting_elfling het volgende:
Wanneer ga je weg uit die Oostelijke hoek?
Daten?quote:Op woensdag 22 januari 2014 21:37 schreef Cue_ het volgende:
Ik wil wel met je datenquote:Op donderdag 23 januari 2014 17:52 schreef Mistico het volgende:
[..]
Daten?(Zolang ik maar niet hoef te dansen in de kroeg)
quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:59 schreef Mistico het volgende:
Ik heb afgelopen week geprobeerd om weer contact op te nemen met oude contacten, en met de vraag of ze een keer wat willen drinken en/of dat ik een keer langs kan komen. En opmerkelijk gezien iedereen reageert heel positief. Ik zit hierdoor echt in dubio of mijn zelfbeeld wel realistisch is.Omdat je zelfbeeld dus niet klopt?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
Ab-so-luut!quote:Op donderdag 23 januari 2014 18:58 schreef Gray het volgende:
Gelukkig is het voor sommige mensen niet belangrijk hoe hun gezelschap eruit ziet, maar hoe fijn het is een moment te delen.
Wanneer kun je?quote:
quote:Op donderdag 23 januari 2014 17:59 schreef Mistico het volgende:
Ik heb afgelopen week geprobeerd om weer contact op te nemen met oude contacten, en met de vraag of ze een keer wat willen drinken en/of dat ik een keer langs kan komen. En opmerkelijk gezien iedereen reageert heel positief. Ik zit hierdoor echt in dubio of mijn zelfbeeld wel realistisch is.NiceSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En jij geeft jezefl een 1/10.. betekent nog niet dat je dat bent. Daarbij gaan vriendschappen sowieso veel verder dan enkel uiterlijkquote:![]()
quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:18 schreef zomertje het volgende:
[..]
Omdat je zelfbeeld dus niet klopt?
Daar probeer ik mezelf ook van te overtuigen maar ik weet niet hoe.quote:Op donderdag 23 januari 2014 20:13 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Nice
En jij geeft jezefl een 1/10.. betekent nog niet dat je dat bent. Daarbij gaan vriendschappen sowieso veel verder dan enkel uiterlijk
Vriendschap en liefde gaat veel verder dan uiterlijk. Mij zal t jeuken dat je geen filmsteruiterlijk hebt bijvoorbeeld. (nee, ik zoek geen lief, heb er al eentjequote:Op donderdag 23 januari 2014 21:43 schreef Mistico het volgende:
[..]
[..]
Daar probeer ik mezelf ook van te overtuigen maar ik weet niet hoe.
Ik kan altijd.quote:Op donderdag 23 januari 2014 19:18 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ab-so-luut!
[..]
Wanneer kun je?
Ik geloof ook wel dat het bij mij een andere oorzaak heeft. Ik heb namelijk een periode gehad dat ik wel veel zelfvertrouwen had, en toen was mijn uiterlijk een stuk minder belangrijk. Nu is het een obsessie geworden.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:45 schreef zomertje het volgende:
[..]
Vriendschap en liefde gaat veel verder dan uiterlijk. Mij zal t jeuken dat je geen filmsteruiterlijk hebt bijvoorbeeld. (nee, ik zoek geen lief, heb er al eentje)
Oh, en gebrek aan zelfvertrouwen heeft vaak een veel diepere oorzaak ipv wat je in de spiegel ziet.
Heb je iets aan je uiterlijk wat je laat opvallen? Ik snap dat dat vervelend kan zijn. Heb zelf mn ogen laten corrigeren (iets met pesten en schele....quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:07 schreef Mistico het volgende:
[..]
Ik geloof ook wel dat het bij mij een andere oorzaak heeft. Ik heb namelijk een periode gehad dat ik wel veel zelfvertrouwen had, en toen was mijn uiterlijk een stuk minder belangrijk. Nu is het een obsessie geworden.
Tja, en wat is een filmsteruiterlijk? Tussen een George Clooney en Martin Freeman zit een hoop verschil... Ik zou het liefste het uiterlijk hebben van een normaal persoon, dan zou ik in ieder geval niet opvallen.
Ik wil hier niet zeggen wat het is, maar ik heb soms het idee dat ik van een mug een olifant maak, maar aan de andere kant zie ik mensen naar mij staren en over mij praten, al ben ik er nooit mee gepest. Daarom zit ik in dubio.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:14 schreef zomertje het volgende:
[..]
Heb je iets aan je uiterlijk wat je laat opvallen? Ik snap dat dat vervelend kan zijn. Heb zelf mn ogen laten corrigeren (iets met pesten en schele....)
Zou dat betekenen dat je dan een andere behandelaar krijgt? Ik ga er ook mee beginnen als ik deeltijd ga doen maar nog geen ervaring dus.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 00:06 schreef minthy het volgende:
Hey luitjes, even een vraag-achtig iets;
Afgelopen week heeft m'n psycholoog schematherapie voorgesteld, dit nadat naar boven is gekomen dat bepaalde aspecten van mijn opvoeding/het gebrek daaraan nu erg veel problemen veroorzaakt. Veel foutieve denkpatronen die ervoor zorgen dat ik met cognitieve therapie op het moment wat stil blijf staan (simpel voorbeeldje; ik kan mijn gevoel op het moment niet uiten, want dit levert angst voor afwijzing op). Deze denkpatronen veroorzaken mijn angsten en ontwijkende gedrag.
Wat zijn de ervaringen hier met die therapie bij angststoornissen?
Er is me ook haptonomie aangeraden, kan kotsen van dat idee...
Nee, gelukkig niet!quote:Op vrijdag 24 januari 2014 00:14 schreef kuolema het volgende:
[..]
Zou dat betekenen dat je dan een andere behandelaar krijgt? Ik ga er ook mee beginnen als ik deeltijd ga doen maar nog geen ervaring dus.
Slecht slapen is juist 1 van de belangrijkere redenen voor psychische problemen lijkt mequote:Op vrijdag 24 januari 2014 01:00 schreef sitting_elfling het volgende:
Eigenlijk is niet in slaap kunnen vallen best wel kut. Een boel dingen zijn kut in het leven, maar je zou denken dat 'het niet in slaap kunnen vallen' niet 1 van die dingen zou zijn
Misschien is het bij mij daar allemaal wel begonnen. Kut slapen, dat is al een probleem sinds mijn 15e.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 01:02 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Slecht slapen is juist 1 van de belangrijkere redenen voor psychische problemen lijkt me
Die je nu hebt bevalt je wel dus? Gelukkig maarquote:Op vrijdag 24 januari 2014 00:46 schreef minthy het volgende:
[..]
Nee, gelukkig niet!![]()
Als ik zijn uitleg goed begreep dan is het een soort van CGT maar met meer gewroet in het verleden. Ook hierbij ga je aan de slag met denkpatronen die je jezelf ooit aangeleerd hebt maar het is meer verdiepend geloof ik.
Ja, hij is één van de weinige mensen die dwars door mij/m'n gedrag heen lijkt te kijken. Eigenlijk ben ik me al vanaf m'n kindertijd aan iedereen en/of situaties aan het aanpassen. Zelf heb ik dat 9 van de 10 keer niet door maar hij maakt me daar attent op en laat me daar zelf over nadenken in plaats van het voor me in te vullen. Hij is van het type dat ik doorgaans ontwijk als de pest, omdat hij vingers op zere plekken legtquote:Op vrijdag 24 januari 2014 01:36 schreef kuolema het volgende:
[..]
Die je nu hebt bevalt je wel dus? Gelukkig maar
Dat lijkt me een goede beschrijving.
Zonder een bijzonder uiterlijk kunnen ze nog naar je staren en over je praten. Degenen die zich druk maken over alleen maar uiterlijkheden zijn je aandacht vaak niet eens waard heb ik in de loop der tijd ervaren.quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:23 schreef Mistico het volgende:
[..]
Ik wil hier niet zeggen wat het is, maar ik heb soms het idee dat ik van een mug een olifant maak, maar aan de andere kant zie ik mensen naar mij staren en over mij praten, al ben ik er nooit mee gepest. Daarom zit ik in dubio.
Ik heb goede ervaringen met schematherapie tot nu toe. Wat ik wel fijn vind is dat het belang van t het verleden niet zo ontkend wordt, heb dat eerder heel anders ervaren bij een psych. En ook dat sommige gevoelens heel logisch zijn ipv dat je jezelf dingen kwalijk gaat nemen.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 00:06 schreef minthy het volgende:
Hey luitjes, even een vraag-achtig iets;
Afgelopen week heeft m'n psycholoog schematherapie voorgesteld, dit nadat naar boven is gekomen dat bepaalde aspecten van mijn opvoeding/het gebrek daaraan nu erg veel problemen veroorzaakt. Veel foutieve denkpatronen die ervoor zorgen dat ik met cognitieve therapie op het moment wat stil blijf staan (simpel voorbeeldje; ik kan mijn gevoel op het moment niet uiten, want dit levert angst voor afwijzing op). Deze denkpatronen veroorzaken mijn angsten en ontwijkende gedrag.
Wat zijn de ervaringen hier met die therapie bij angststoornissen?
Precies dit! Duidelijk geschreven zomertje.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 07:39 schreef zomertje het volgende:
[..]
Ik heb goede ervaringen met schematherapie tot nu toe. Wat ik wel fijn vind is dat het belang van t het verleden niet zo ontkend wordt, heb dat eerder heel anders ervaren bij een psych. En ook dat sommige gevoelens heel logisch zijn ipv dat je jezelf dingen kwalijk gaat nemen.
Een uitleg: http://mogoedhart.wordpress.com/2012/11/25/schematherapie/
Ik vond t juist lastig om t duidelijk op te schrijven, is dus toch geluktquote:Op vrijdag 24 januari 2014 10:09 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Precies dit! Duidelijk geschreven zomertje.
Minth, ik zou ervoor gaan. Het is wel wat graven, maar het blijft praktisch.
Heeft mij erg geholpen bij het vindem van erkenning en acceptatie etc
Waarom dat dan? Ik vind haptonomie echt gigantisch chill, zeker als de haptotherapeut goed is en je daar een goede band mee hebt.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 00:06 schreef minthy het volgende:
Zelf word ik hatske labiel van te weinig slaap als ik al niet lekker in mijn vel zit. Niet zo gek dus dat je dat vervelend vindt IMHO.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 01:24 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Misschien is het bij mij daar allemaal wel begonnen. Kut slapen, dat is al een probleem sinds mijn 15e.
Die tendens merk ik ook bij mezelf.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 16:32 schreef Detroit het volgende:
[..]
Zelf word ik hatske labiel van te weinig slaap als ik al niet lekker in mijn vel zit. Niet zo gek dus dat je dat vervelend vindt IMHO.
Jij labiel Gray? Nee toch?quote:
Probleem is dat ik me druk maak over wat anderen van mij vinden, dan is het niet mogelijk om daar geen aandacht aan te geven.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 07:34 schreef zomertje het volgende:
[..]
Zonder een bijzonder uiterlijk kunnen ze nog naar je staren en over je praten. Degenen die zich druk maken over alleen maar uiterlijkheden zijn je aandacht vaak niet eens waard heb ik in de loop der tijd ervaren.
Omdat ik veel angst voor/weerstand tegen het idee heb dat iemand aan je gaat zitten. Dat vind ik heel naar, kan ook in elkaar kruipen of verkrampen als iemand bijv een hand op m'n schouder legt.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 16:30 schreef Detroit het volgende:
[..]
Waarom dat dan? Ik vind haptonomie echt gigantisch chill, zeker als de haptotherapeut goed is en je daar een goede band mee hebt..
Ik wilde net een update plaatsenquote:Op vrijdag 24 januari 2014 16:33 schreef kvd het volgende:
Elvi, heb jij deze week je gesprek met die dagtherapie gehad? Hoe ging het? En met de psych? Zijn jullie er een beetje uitgekomen met elkaar?
Haha, nee hoor. Al lang niet meer, als ik dat zelf beoordelen kan. Soms wat emotioneel, maar dat zie ik niet als zwakte. Integendeel.quote:
Je probleem is dat je je niet voldoende druk maakt over wat jij van jou vindt. Geef daar aandacht aan.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 17:28 schreef Mistico het volgende:
[..]
Probleem is dat ik me druk maak over wat anderen van mij vinden, dan is het niet mogelijk om daar geen aandacht aan te geven.
Al eens met een psycholoog over gesproken? Hulp kan echt veel opleveren. Ik heb zelf teveel ervaring met dit soort zaken helaas. En het veranderen van je uiterlijk levert lang niet altijd wat op.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 17:28 schreef Mistico het volgende:
[..]
Probleem is dat ik me druk maak over wat anderen van mij vinden, dan is het niet mogelijk om daar geen aandacht aan te geven.
Ik wil t ook niet, om dezelfde reden.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 17:39 schreef minthy het volgende:
Dank voor de antwoorden, gewoon doen dus!
Lastig wordt het vast, maar telkens tegen dezelfde problemen aanlopen ook. Dan maar beter goed aanpakken
[..]
Omdat ik veel angst voor/weerstand tegen het idee heb dat iemand aan je gaat zitten. Dat vind ik heel naar, kan ook in elkaar kruipen of verkrampen als iemand bijv een hand op m'n schouder legt.
O dat is goed nieuws!quote:Op vrijdag 24 januari 2014 17:41 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ik wilde net een update plaatsen
Gister was ik bij mn psych en vandaag had ik intake.
Over de psych: het is gewoon een naar mensIk had ipv voor- en nadelen van de dagbehandeling gewoon mn doelen opgeschreven. Dus wat ik wil bereiken en waarom. En een stukje over hoe ik denk dat de dagbehandeling daarin past. Ik wilde de sessie van vorige week nog ter sprake brengen omdat ik was geschroken van haar reactie. Haar reactie daarop "nee ik wil het er niet over hebben, dat heeft geen zin, we gaan niet bespreken of het voor jou heftig was maar we gaan bespreken wat je nodig hebt". Ik reageerde dus dat ik het nodig had om de lucht te klaren omdat we nog een paar behandelingen hebben en ik er niet met een rotgevoel wilde zitten. Zij gaf aan dat ze geen vertrouwensband met me wilde opbouwen want ze was er toch maar tijdelijk. Nou ja ze stond er dus niet voor open dus ik heb het er maar bij laten zitten
Inderdaad, ik zie haar nog maar een paar keer (of niet
) en ze is gewoon een Negative Nancy.
Over de intake: goed gesprek gehad! Fijne mensen! Na het gesprek gaf hij aan toch echt niks van borderline bij me te zien (niet eens kenmerken)wel kenmerken van een afhankelijke en een ontwijkende stoornis, maar goed ik herkende me ook meer daarin dan in borderline dus niet verrassend. Ze gaan me nu in het team bespreken en dan ook bespreken of ik een psychologisch onderzoek ga doen om duidelijkheid te krijgen over mijn problematiek. Ik vind dat eigenlijk wel een goed plan zodat er tenminste iets officieels in mn dossier staat
Ook twijfelde hij of ik wel in de basisgroep van 3 dagen zou passen. Hij dacht zelfs aan de behandeling van 1 dag in de week of gewoon ambulant in mn woonplaats
De reden daarvoor is eigenlijk dat er nooit schematherapie met mij geprobeerd is maar dat ik wel op eigen kracht ben gestopt met zelfbeschadiging en laat zien dat ik gemotiveerd ben (ik had ook mn doelen-lijstje meegenomen). Ze willen nog wel in het volgende gesprek (over 2 weken) bespreken wat mijn draagkracht is en of ik niet onderuit ga in een groep of juist alleen.
Dus al met al is het me 100% meegevallen en ik heb er een goed gevoel overZe dachten mee en keken naar mij en mijn voortgang.
![]()
Wat me op het volgende brengt: ik heb eergister mn mesjes weggegooit!![]()
![]()
Ik had ze al maanden niet gebruikt dus waarom niet meteen weg
![]()
Reactie van mn vervang-psych was overigens ontzettend skeptischreactie van de dagbehandeling-psych was ontzettend positief.
Enig idee hoe dat komt?quote:Op vrijdag 24 januari 2014 17:39 schreef minthy het volgende:
Dank voor de antwoorden, gewoon doen dus!
Lastig wordt het vast, maar telkens tegen dezelfde problemen aanlopen ook. Dan maar beter goed aanpakken
[..]
Omdat ik veel angst voor/weerstand tegen het idee heb dat iemand aan je gaat zitten. Dat vind ik heel naar, kan ook in elkaar kruipen of verkrampen als iemand bijv een hand op m'n schouder legt.
Verneukt zelfbeeld (de ander kan dan bijv voelen hoe walgelijk dik ik ben of ik vind het mezelf niet waard). Binnen een relatie heb ik er overigens geen enkele moeite mee.quote:
Misschien dat het juist daarom goed voor je zou kunnen zijn! Op die manier ook jouw weerstand leren herkennen/erkennen, en in een veilige setting het kunnen laten gaan.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 17:39 schreef minthy het volgende:
[..]
Waarom vind jij emotioneel zijn niet erg trouwens? Weet jij ook altijd positief te staan tegenover minder leuke emoties dan?quote:Op vrijdag 24 januari 2014 17:43 schreef Gray het volgende:
[..]
Haha, nee hoor. Al lang niet meer, als ik dat zelf beoordelen kan. Soms wat emotioneel, maar dat zie ik niet als zwakte. Integendeel.![]()
Maar de triggers herken ik wel, waar overigens emotioneel zijn er een van is.
Oeps...iets te vroeg dusquote:Op vrijdag 24 januari 2014 17:41 schreef Elvi het volgende:
[..]
Over de psych: het is gewoon een naar mensIk had ipv voor- en nadelen van de dagbehandeling gewoon mn doelen opgeschreven. Dus wat ik wil bereiken en waarom. En een stukje over hoe ik denk dat de dagbehandeling daarin past. Ik wilde de sessie van vorige week nog ter sprake brengen omdat ik was geschroken van haar reactie. Haar reactie daarop "nee ik wil het er niet over hebben, dat heeft geen zin, we gaan niet bespreken of het voor jou heftig was maar we gaan bespreken wat je nodig hebt". Ik reageerde dus dat ik het nodig had om de lucht te klaren omdat we nog een paar behandelingen hebben en ik er niet met een rotgevoel wilde zitten. Zij gaf aan dat ze geen vertrouwensband met me wilde opbouwen want ze was er toch maar tijdelijk. Nou ja ze stond er dus niet voor open dus ik heb het er maar bij laten zitten
Over de intake: goed gesprek gehad! Fijne mensen! Na het gesprek gaf hij aan toch echt niks van borderline bij me te zien (niet eens kenmerken)wel kenmerken van een afhankelijke en een ontwijkende stoornis, maar goed ik herkende me ook meer daarin dan in borderline dus niet verrassend. Ze gaan me nu in het team bespreken en dan ook bespreken of ik een psychologisch onderzoek ga doen om duidelijkheid te krijgen over mijn problematiek. Ik vind dat eigenlijk wel een goed plan zodat er tenminste iets officieels in mn dossier staat
Ook twijfelde hij of ik wel in de basisgroep van 3 dagen zou passen. Hij dacht zelfs aan de behandeling van 1 dag in de week of gewoon ambulant in mn woonplaats
De reden daarvoor is eigenlijk dat er nooit schematherapie met mij geprobeerd is maar dat ik wel op eigen kracht ben gestopt met zelfbeschadiging en laat zien dat ik gemotiveerd ben (ik had ook mn doelen-lijstje meegenomen). Ze willen nog wel in het volgende gesprek (over 2 weken) bespreken wat mijn draagkracht is en of ik niet onderuit ga in een groep of juist alleen.
Dus al met al is het me 100% meegevallen en ik heb er een goed gevoel overZe dachten mee en keken naar mij en mijn voortgang.
![]()
![]()
![]()
Reactie van mn vervang-psych was overigens ontzettend skeptischreactie van de dagbehandeling-psych was ontzettend positief.
Daar maak ik me de meeste tijd van de dag druk over. Er zijn momenten dat ik mezelf er goed uit vind zien in de spiegel en momenten dat ik eruitzie als een schilderij van Picasso. Wat is de werkelijkheid?quote:Op vrijdag 24 januari 2014 17:43 schreef Gray het volgende:
[..]
Je probleem is dat je je niet voldoende druk maakt over wat jij van jou vindt. Geef daar aandacht aan.
Ik ben net begonnen met een behandeling.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 17:44 schreef zomertje het volgende:
[..]
Al eens met een psycholoog over gesproken? Hulp kan echt veel opleveren. Ik heb zelf teveel ervaring met dit soort zaken helaas. En het veranderen van je uiterlijk levert lang niet altijd wat op.
vraag het iemand andersquote:Op vrijdag 24 januari 2014 19:10 schreef Mistico het volgende:
[..]
Daar maak ik me de meeste tijd van de dag druk over. Er zijn momenten dat ik mezelf er goed uit vind zien in de spiegel en momenten dat ik eruitzie als een schilderij van Picasso. Wat is de werkelijkheid?
Is helemaal niet zo belangrijk. Zorg maar eerst dat je jezelf goed voelt, ongeacht je uiterlijk. Dat komt later wel.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 19:10 schreef Mistico het volgende:
[..]
Daar maak ik me de meeste tijd van de dag druk over. Er zijn momenten dat ik mezelf er goed uit vind zien in de spiegel en momenten dat ik eruitzie als een schilderij van Picasso. Wat is de werkelijkheid?
Dat is het eerste wat ik heb gedaan.quote:
Ok that's it: dm me je fotoquote:Op vrijdag 24 januari 2014 19:27 schreef Mistico het volgende:
[..]
Dat is het eerste wat ik heb gedaan.![]()
Helaas geen antwoorden gekregen waar ik iets mee kan. Ik heb het wel gevraagd aan iemand die ik nog nooit eerder had gezien en die begon over heel iets anders toen ik vroeg wat haar het eerste opviel aan mij.
Zou je het als een pretpark zien, dan is de achtbaan leuk, zelfs al is die beangstigend. De draaimolen geeft een gevoel van vliegen, en is daarom leuk. Maar beide zijn ritjes, dus enjoy the ride.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 18:24 schreef Detroit het volgende:
[..]
Waarom vind jij emotioneel zijn niet erg trouwens? Weet jij ook altijd positief te staan tegenover minder leuke emoties dan?
Als emoties leuk zijn is emotioneel zijn niet erg, maar ik vind het minder als ze erg zwaar op de maag liggen..
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 19:27 schreef Mistico het volgende:
[..]
Dat is het eerste wat ik heb gedaan.![]()
Helaas geen antwoorden gekregen waar ik iets mee kan. Ik heb het wel gevraagd aan iemand die ik nog nooit eerder had gezien en die begon over heel iets anders toen ik vroeg wat haar het eerste opviel aan mij.
DM mij ook even je foto goed?quote:
Ongetwijfeld zit de werkelijkheid er tussenin met meer een neiging naar er goed uitzien.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 19:10 schreef Mistico het volgende:
[..]
Zo Ontzettend Goed dat je het 2 keer met ons wilde delen? Dan gaat het wel heel erg goedquote:Op vrijdag 24 januari 2014 18:40 schreef -Spring het volgende:
Dat klinkt goed, Elvi! Stuk poditiever ook. Good for you!
Mijn therapeut maakt ook gebruik van schematherapie. Voor mij ideaal, vooral omdat mn gedachten, gevoelens en uitingen een gevolg zijn van mn verleden. Toen hielpen die me overeind, maar nu zijn ze niet meer effectief. Dus moet ik nieuwe 'paden' aanleggin mn hoofd waardoor ik niet meer primair reageer zoals ik gewend was.
Ik voel me trouwens nog steeds Zo Ontzettend Goed en ontspannen dat ik nog steeds niet kan geloven dat dit blijvend is. Wat een ontzettend groot verschil met hiervoor. toen was naar de wc gaan al teveel moeite. Niet te geloven. Ik fiets op mn gemakje de dagen door, slaap heerlijk en geniet (zelfs 'onbewust') van kleine dingen. Ik heb nooit geweten dat het leven zo licht en makkelijk kon zijn.
Daar moet ik over nadenken, want dan ga ik een foto sturen waar ik zelf wel tevreden over ben. Het zijn ook niet zozeer foto's waar ik mij druk over maak, maar dat ik opval als ik bijvoorbeeld buiten loop.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 19:33 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ok that's it: dm me je foto
Bij iedereen valt wel iets opBij mij is het of mn lengte, of mn breedte (ik ben dik ja
), of mn roze schoenen, of mn roze haar (heb ik ook gehad
), of een puist op mn neus, of n meeuwenflats op mn hoofd. Er is altijd wel iets om naar te kijken of een opmerking over te maken. Laat ze lekker... Doe je ding en geef ze wat meer keuze om naar te staren
Ik heb nog wat potjes haarverf voor je over
Stuur me dan 3 foto'squote:Op vrijdag 24 januari 2014 20:11 schreef Mistico het volgende:
[..]
Daar moet ik over nadenken, want dan ga ik een foto sturen waar ik zelf wel tevreden over ben. Het zijn ook niet zozeer foto's waar ik mij druk over maak, maar dat ik opval als ik bijvoorbeeld buiten loop.
De keren dat wij hebben gemeet straalde je enorme rust uit. Zelfs in een groep van vreemde mensen straalde je rust uit. Niet dat gehaaste. Wat ik dus wel heb (quote:Op vrijdag 24 januari 2014 17:43 schreef Gray het volgende:
[..]
Haha, nee hoor. Al lang niet meer, als ik dat zelf beoordelen kan. Soms wat emotioneel, maar dat zie ik niet als zwakte. Integendeel.![]()
Maar de triggers herken ik wel, waar overigens emotioneel zijn er een van is.
[..]
Je probleem is dat je je niet voldoende druk maakt over wat jij van jou vindt. Geef daar aandacht aan.
Omdat ik continu kijk wat gaande is. Wat dat dan ook is.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 20:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De keren dat wij hebben gemeet straalde je enorme rust uit. Zelfs in een groep van vreemde mensen straalde je rust uit. Niet dat gehaaste. Wat ik dus wel heb ()
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 20:11 schreef Mistico het volgende:
[..]
Daar moet ik over nadenken, want dan ga ik een foto sturen waar ik zelf wel tevreden over ben. Het zijn ook niet zozeer foto's waar ik mij druk over maak, maar dat ik opval als ik bijvoorbeeld buiten loop.
Dus datquote:
Omdat het me nog steeds Zo Ontzettend verbaast.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 20:07 schreef kvd het volgende:
[..]
Zo Ontzettend Goed dat je het 2 keer met ons wilde delen? Dan gaat het wel heel erg goed
Dit vind ik steeds fijn om te lezen. Geeft deze burger weer wat moed
Ik hoop dat je je nog heeeeeel lang zo mag voelen (en dat die terugval niet komt). En hier veel van die positieve berichten postquote:Op vrijdag 24 januari 2014 20:46 schreef -Spring het volgende:
[..]
Omdat het me nog steeds Zo Ontzettend verbaast.Elke dag besef ik me hoe anders ik me voel dan de afgelopen 15 jaar. En ik had verwacht dat het van tijdelijke duur zou zijn, dat ik binnen afzienbare tijd weer terug zou vallen. Of dat ik gewoon ellendig en lui van aard was. Maar tnt is er niets dat dat op wijst.
Ik ben gewoon flabbergasted. Nog streeds idd.
Welkom in het lekkere leven.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 20:46 schreef -Spring het volgende:
[..]
Omdat het me nog steeds Zo Ontzettend verbaast.Elke dag besef ik me hoe anders ik me voel dan de afgelopen 15 jaar. En ik had verwacht dat het van tijdelijke duur zou zijn, dat ik binnen afzienbare tijd weer terug zou vallen. Of dat ik gewoon ellendig en lui van aard was. Maar tnt is er niets dat dat op wijst.
Ik ben gewoon flabbergasted. Nog streeds idd.
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 19:40 schreef Gray het volgende:
[..]
Links of rechtsom, de rivier stroomt, want dat is wat een rivier doet.
Hahah, ik zie dat ik weer in metaforen en 'poezie' aan het praten ben. Als het niet duidelijk is, of vermoeiend, laat maar weten.
quote:
Ik ook (al heb ik ook m'n grenzen).quote:Ik hou wel van die bloemrijke aforismen.
Inderdaad! Net zoals abstracte kunst je in een zekere zin toch kan raken.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:32 schreef Gray het volgende:
[..]
[..]
Ik ook.Het spreekt tot ons op een manier die zogenaamde 'nuchtere taal' niet doet.
Komende weken overdags vaak. Een vriend van me wil ook mee meeten.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:32 schreef sitting_elfling het volgende:
Gray, wanneer heb je weer eens de mogelijkheid om te pilzen?
Misschien komende week maar eens, of de week erop. Ik ben op het moment inderdaad veel bezig met de beurs. Binnenharken, wat een sport! Goed dat ik weet dat je komende weeken middag/namiddag vrij zitquote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:33 schreef Gray het volgende:
[..]
Komende weken overdags vaak. Een vriend van me wil ook mee meeten.
Misschien wel, maar het zweet breekt me al uit als ik erover nadenk. Misschien ooitquote:Op vrijdag 24 januari 2014 18:05 schreef Detroit het volgende:
[..]
Misschien dat het juist daarom goed voor je zou kunnen zijn! Op die manier ook jouw weerstand leren herkennen/erkennen, en in een veilige setting het kunnen laten gaan.
Maar ja, als je echt bang bent voor die aanraking dan is de stap niet zo snel gezet.
Wil je daar niet vanaf trouwens? Lijkt me echt niet chill als je er zo mee zit als iemand je op je schouders aanraakt. Das nog relatief onschuldig.
Ik heb eens bij een therapeut gezeten en ik moest een abstract schilderij beschrijven. Het had allerlei kleuren en ik verzon er allerlei onzin bij..quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:33 schreef Detroit het volgende:
[..]
Inderdaad! Net zoals abstracte kunst je in een zekere zin toch kan raken..
Je verzon er allerlei onzin bij??quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:37 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik heb eens bij een therapeut gezeten en ik moest een abstract schilderij beschrijven. Het had allerlei kleuren en ik verzon er allerlei onzin bij..
De rode kleur staat voor aggressie etc. blablabla .. (ik was nog serieus bezig ook).
Toen hoorde ik; HET IS VERF! Stop met het 'over-analyzeren'. aldus mijn therapeut.
Ja, wat voor 'zin' heeft het nu om een abstract schilderij proberen uit te leggen? Je legt 'onzin' uit, je ziet strepen en ik dacht dat de therapeut wou dat ik het schilderij probeerde 'uit te leggen'. En toen viel ik in de "trap" dat het natuurlijk gewoon wat klodders verf waren.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:40 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Je verzon er allerlei onzin bij??
Maar is het niet zo dat als jij ergens de zin niet van inziet, dat een ander dat eventueel wel zou kunnen zien?quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:42 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ja, wat voor 'zin' heeft het nu om een abstract schilderij proberen uit te leggen? Je legt 'onzin' uit, je ziet strepen en ik dacht dat de therapeut wou dat ik het schilderij probeerde 'uit te leggen'. En toen viel ik in de "trap" dat het natuurlijk gewoon wat klodders verf waren.
Een papiertje met verf klodders, blijft uiteindelijk een papiertje met klodders. Het ging om het 'feitelijke'. En dat ik dus te veel nadenk en allerlei beren op de weg loop te verzinnen die er niet zijn.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:46 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar is het niet zo dat als jij ergens de zin niet van inziet, dat een ander dat eventueel wel zou kunnen zien?
O zo, denk dat ik je nu wel snapquote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Een papiertje met verf klodders, blijft uiteindelijk een papiertje met klodders. Het ging om het 'feitelijke'. En dat ik dus te veel nadenk en allerlei beren op de weg loop te verzinnen die er niet zijn.
Zulle we ruilen? Hier zijn die beren er wel. Niet dat dat het leven makkelijker maakt marja..quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Een papiertje met verf klodders, blijft uiteindelijk een papiertje met klodders. Het ging om het 'feitelijke'. En dat ik dus te veel nadenk en allerlei beren op de weg loop te verzinnen die er niet zijn.
Wat fijn dat je intake goed ging. En dat bevestigd werd dat je niet zo gek bent als je invalpsych beweertquote:Op vrijdag 24 januari 2014 17:41 schreef Elvi het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Drugs are bad, mkay?quote:Op vrijdag 24 januari 2014 22:32 schreef sitting_elfling het volgende:
Gray, wanneer heb je weer eens de mogelijkheid om te pilzen?
Ik ga geen foto's sturen, omdat jullie feedback (positief of negatief) mijn zelfbeeld niet zal veranderen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Why are you wearing that stupid man suit?
Dat klopt, gek genoeg. Je zou denken dat een bak positiviteit je goed zou doen maar dat helpt geen zakquote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:16 schreef Mistico het volgende:
[..]
Ik ga geen foto's sturen, omdat jullie feedback (positief of negatief) mijn zelfbeeld niet zal veranderen.
Edit: Kan ik gelijk foto's van je schietenquote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:18 schreef Mistico het volgende:
We kunnen ook een Depressie & Angst meet doen. Ik denk dat het nog best gezellig zal zijn.
Sounds like a plan.. Wie neemt de psycholoog mee?quote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:18 schreef Mistico het volgende:
We kunnen ook een Depressie & Angst meet doen. Ik denk dat het nog best gezellig zal zijn.
Feedback insinueert dat je iets moet verbetern, en ik denk niet dat dat nodig is want je bent wie je bentquote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:16 schreef Mistico het volgende:
[..]
Ik ga geen foto's sturen, omdat jullie feedback (positief of negatief) mijn zelfbeeld niet zal veranderen.
Wij zijn gewoon onze eigen psycholoogquote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:20 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Sounds like a plan.. Wie neemt de psycholoog mee?
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:18 schreef Mistico het volgende:
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:19 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Edit: Kan ik gelijk foto's van je schieten
JAAAAAAAAAAAA!!!quote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:20 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Sounds like a plan.. Wie neemt de psycholoog mee?
Dat je niet piekert geeft dus aan dat je beslissing al vast staat. Dus je komt neem ik aan?quote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:22 schreef minthy het volgende:
Ik pieker er niet over om te meeten! Dat mag opzich met een piekerstoornis wel weer een wonder genoemd worden.
Genau! Dat zou voor mij ook gelden. Als het negatieve feedback is, bevestigd dat je eigen beeld. Als het positief is, is het een leugenquote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:18 schreef minthy het volgende:
[..]
Dat klopt, gek genoeg. Je zou denken dat een bak positiviteit je goed zou doen maar dat helpt geen zak
Goeiequote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:19 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Neen, geen haar op mijn hoofd die daarover nadenkt ookquote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:22 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Dat je niet piekert geeft dus aan dat je beslissing al vast staat. Dus je komt neem ik aan?
Niet van dit topic.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:22 schreef kuolema het volgende:
[..]
Genau! Dat zou voor mij ook gelden. Als het negatieve feedback is, bevestigd dat je eigen beeld. Als het positief is, is het een leugen
[..]
Goeie![]()
Is er ooit een meet geweest met meer dan 2 of 3 personen?
Enneh, psycholoog in opleiding hier
Ah mooiquote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:22 schreef kuolema het volgende:
[..]
Genau! Dat zou voor mij ook gelden. Als het negatieve feedback is, bevestigd dat je eigen beeld. Als het positief is, is het een leugen
[..]
Goeie![]()
Is er ooit een meet geweest met meer dan 2 of 3 personen?
Enneh, psycholoog in opleiding hier
Ach joh die ik kom ook als ik die mogelijkheid heb. Gewoon doen.. zolang de drank vloeit komt alles goed.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:23 schreef minthy het volgende:
[..]
Neen, geen haar op mijn hoofd die daarover nadenkt ook
Ik neem de tissues meequote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:23 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Niet van dit topic.
Een D&A meet, dat gaat een succes worden!
Massasuïcide.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:23 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Niet van dit topic.
Een D&A meet, dat gaat een succes worden!
Gewoon met z'n allen op het spoor van Utrecht centraal dansen, voeren ze ons af in witte jassen zonder mouwenquote:
Gezelligquote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:25 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Gewoon met z'n allen op het spoor van Utrecht centraal dansen, voeren ze ons af in witte jassen zonder mouwen
Ga ik eindelijk weer eens nuchter naar bed doen wequote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:25 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Gewoon met z'n allen op het spoor van Utrecht centraal dansen, voeren ze ons af in witte jassen zonder mouwen
Ik kots op drank, je hebt het tegen de verkeerdequote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:24 schreef Raggingbull het volgende:
Ach joh die ik kom ook als ik die mogelijkheid heb. Gewoon doen.. zolang de drank vloeit komt alles goed.
Normale mensen kotsen ná drank.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:26 schreef minthy het volgende:
[..]
Ik kots op drank, je hebt het tegen de verkeerde
JUIST!! Kijk dat is de juiste instelling. Jou mag ik direct alquote:
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:27 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
JUIST!! Kijk dat is de juiste instelling. Jou mag ik direct al
Neej... daarna springe we voor de trein lijkt me een veel beter plan. Door de alcohol voelen we toch niks.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:28 schreef kuolema het volgende:
[..]![]()
En dan ontvoeren we Minthy gewoon.
Ik ontvoer jullie gewoon allemaal met mn ufo naar mn thuis planeetquote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:28 schreef kuolema het volgende:
[..]![]()
En dan ontvoeren we Minthy gewoon.
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:19 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:22 schreef minthy het volgende:
Ik pieker er niet over om te meeten! Dat mag opzich met een piekerstoornis wel weer een wonder genoemd worden.
Kom je dan ook even langs de hoofdstad van de provincie waar niks boven gaat om me op te pikken?quote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:28 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik ontvoer jullie gewoon allemaal met mn ufo naar mn thuis planeet
Ja is goedquote:Op vrijdag 24 januari 2014 23:30 schreef kvd het volgende:
[..]
[..]
[..]
Kom je dan ook even langs de hoofdstad van de provincie waar niks boven gaat om me op te pikken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |