Korte omschrijving depressie:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Korte uitleg van angststoornissen:quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
quote:Dit is trouwens pas de derde keer dat ik haar heb gesprokenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt voor de reacties in het vorige topicIk heb het verhaal ook aan 3 vriendinnen gemaild en ik ben blij dat iedereen dezelfde reactie heeft. Ik begon zo ontzettend te twijfelen of het nou aan mij lag en of ik echt zo ziek in mn hoofd ben.
Ik maak me nu wel meer zorgen om de intake, aangezien deze psychologe dus de contactpersoon is geworden... Met het beeld wat zij nu van mij schetst weet ik niet of ik wel een goede start kan maken daar. Ik denk dat ik nu juist meer neig naar 'niet doen' vanwege haar reactie.
Ze ziet me echt als een patient (hoewel ze juist vond dat ik mezelf als patient zag schiet me nu net te binnenIk weet ook niet hoe ze aan die wijsheid komt).
Ze heeft ook een soort boosheid bij me opgeroepen van "oh jij denkt dat ik niks kan bereiken? Wacht maar af!" En ik ben nu nog meer gemotiveerd om zelf de draad weer op te pakken. En tegelijkertijd denk ik "oh dat zal wel bij die diagnose horen..."![]()
Een vriendin zei ook al dat ik misschien een klacht moest indienen maar ik weet niet of ik dit het wel waard vind. Aan de andere kant, ze is ook docent en ik krijg al koude rillingen bij het idee dat ze psychologen-in-spe ook deze tactiek aanleert![]()
Ik zou ook niet weten of een klacht indienen veel nut heeft. Zeker als het een "welles/nietes" verhaal gaat worden, geeft alleen maar narigheid.quote:Op donderdag 16 januari 2014 16:25 schreef Elvi het volgende:
Ok hier komt mn tirade over vandaag. Ik heb het even in een spoilertje en een quote gezet
[..]
Dit is trouwens pas de derde keer dat ik haar heb gesproken
Bedankt voor de reacties in het vorige topicIk heb het verhaal ook aan 3 vriendinnen gemaild en ik ben blij dat iedereen dezelfde reactie heeft. Ik begon zo ontzettend te twijfelen of het nou aan mij lag en of ik echt zo ziek in mn hoofd ben.
Ik maak me nu wel meer zorgen om de intake, aangezien deze psychologe dus de contactpersoon is geworden... Met het beeld wat zij nu van mij schetst weet ik niet of ik wel een goede start kan maken daar. Ik denk dat ik nu juist meer neig naar 'niet doen' vanwege haar reactie.
Ze ziet me echt als een patient (hoewel ze juist vond dat ik mezelf als patient zag schiet me nu net te binnenIk weet ook niet hoe ze aan die wijsheid komt).
Ze heeft ook een soort boosheid bij me opgeroepen van "oh jij denkt dat ik niks kan bereiken? Wacht maar af!" En ik ben nu nog meer gemotiveerd om zelf de draad weer op te pakken. En tegelijkertijd denk ik "oh dat zal wel bij die diagnose horen..."![]()
Een vriendin zei ook al dat ik misschien een klacht moest indienen maar ik weet niet of ik dit het wel waard vind. Aan de andere kant, ze is ook docent en ik krijg al koude rillingen bij het idee dat ze psychologen-in-spe ook deze tactiek aanleert
Misschien zijn we allemaal zo ziek in ons hoofd dat we het helemaal verkeerd zien en je psycholoog gewoon keihard gelijk heeft.quote:Op donderdag 16 januari 2014 16:25 schreef Elvi het volgende:
Ok hier komt mn tirade over vandaag. Ik heb het even in een spoilertje en een quote gezet
[..]
Ik begrijp dit, maar eigenlijk laat je haar dan juist zien dat je gewoon opstandig wilt doen, dan wordt haar mening over jou alleen maar bevestigd en dat is niet wat je wilt toch?quote:Ik maak me nu wel meer zorgen om de intake, aangezien deze psychologe dus de contactpersoon is geworden... Met het beeld wat zij nu van mij schetst weet ik niet of ik wel een goede start kan maken daar. Ik denk dat ik nu juist meer neig naar 'niet doen' vanwege haar reactie.
Aangezien je nog steeds aan haar vast zit en zij in een aantal zaken nog een belangrijke rol gaat spelen, zou ik het toch wel doen als ik jou was.quote:Een vriendin zei ook al dat ik misschien een klacht moest indienen maar ik weet niet of ik dit het wel waard vind. Aan de andere kant, ze is ook docent en ik krijg al koude rillingen bij het idee dat ze psychologen-in-spe ook deze tactiek aanleert
Wat een ongelooflijk dom mens...hoezo lekker mensen de grond in boren? Ik zou hier ook heel verdrietig en boos om worden!quote:Op donderdag 16 januari 2014 16:25 schreef Elvi het volgende:
[..]
Een vriendin zei ook al dat ik misschien een klacht moest indienen maar ik weet niet of ik dit het wel waard vind. Aan de andere kant, ze is ook docent en ik krijg al koude rillingen bij het idee dat ze psychologen-in-spe ook deze tactiek aanleert
Bij alles wat ik nu denk, denk ik "doe ik dat nu of de persoonlijkheidsstoornisquote:Op donderdag 16 januari 2014 17:57 schreef kuolema het volgende:
[..]
Misschien zijn we allemaal zo ziek in ons hoofd dat we het helemaal verkeerd zien en je psycholoog gewoon keihard gelijk heeft.
[..]
Ik begrijp dit, maar eigenlijk laat je haar dan juist zien dat je gewoon opstandig wilt doen, dan wordt haar mening over jou alleen maar bevestigd en dat is niet wat je wilt toch?
Als je nou, zoals zij voorstelde, de voors en tegens voor die behandeling met elkaar vergelijkt en op basis daarvan bepaalt of je het wel of niet wilt gaan doen (of het nog steeds niet weet maar dan laat je in elk geval zien dat je er wel over nadenkt), dan heb je voor jezelf hopelijk wat meer duidelijkheid en maak je de beslissing niet vanwege die psychologe. Heb je weer een nieuwe afspraak staan trouwens? Ben je van plan daarheen te gaan? Op zich zou je haar ook kunnen vertellen wat jij denkt over de sessie van vandaag. Daarna kun je altijd nog weggaan.
[..]
Aangezien je nog steeds aan haar vast zit en zij in een aantal zaken nog een belangrijke rol gaat spelen, zou ik het toch wel doen als ik jou was.
Zoals impulsief allerlei dingen kopen? Ja, ik wel.quote:Op donderdag 16 januari 2014 19:42 schreef Raggingbull het volgende:
Ey kennen jullie dat ook dat op het moment dat het in je leven en dan vooral je geestelijke gesteldheid wat beter gaat je echt de meest gare dingen gaat doen? Dingen die je dus nooit zomaar random zou gaan doen? Heb het over van die positief gestoorde dingen gaat doen. En echt gewoon prettig gestoord bent?
Ik vind het een vreselijke psych, als ik het verhaal zo lees. Helemaal geen begrip ofzo. Zo snel mogelijk vanaf zien te komen.quote:Op donderdag 16 januari 2014 20:19 schreef Elvi het volgende:
[..]
Bij alles wat ik nu denk, denk ik "doe ik dat nu of de persoonlijkheidsstoornis" Heel irritant
Ik dacht zelf dat het allemaal wel wat beter ging, en nu klinkt het alsof ik een hopeloos geval ben
![]()
Ik ga sowieso de voor- en tegens opschrijven, en ik ga ook opschrijven wat haar aanpak met mij gedaan heeft. Ik ga dat niet mailen maar wel bespreken volgende week dat ik niet op deze manier behandeld wil worden. Ik heb nog 2 afspraken staan deze maand: volgende week de dag voor mn intake bij de dagbehandeling, en de week daarop nog 1. Ik hoop ook dat dat meteen de laatste isAls de dagbehandeling ook niet mijn ding is dan zoek ik wel een andere therapeut hier in de buurt.
Oja dat zei ze ook nog... ik vroeg nog wat als het niet werkt bij de dagbehandeling? Het klikt niet of de therapie slaat niet aan? Haar antwoord: "als het niet werkt dan probeer je het nog n keer, werkt het nog niet dan weer proberen en gewoon daar 3 maanden blijven." ja ehh en als het dan nog niks is? "dan naar maatschappelijk werk en dan pappen en nathouden, dan blijf je zoals je nu bent en dan accepteer je maar dat je zo blijft". Ehm wow ik dacht zelf dat er nog meer therapievormen waren![]()
Maarrrr ik heb besloten om mn eigen plan te maken en de optie 'dagbehandeling' open te houden.
Ik heb net gesolliciteerd naar een baantje als postbezorger voor 2 dagen in de week. Het is niet het allerzwaarste werk en kan ik makkelijk combineren met dagbehandeling. Morgen bel ik ook voor vrijwilligerswerk bij een museum, dat kan ik er ook nog wel bij doen denk ik. En ik heb een plan voor een eigen bedrijf waar ik al langer mee loop dus dat wil ik ook uitwerken. Dan heb ik iets om te doen als mn behandeling klaar is(en dat kan of over 2 weken zijn of over een half jaar
)
Als ik het zo lees dan is die psych van nie helemaal 100 is er geen mogelijkheid dat je naar een andere psych gaat?quote:Op donderdag 16 januari 2014 20:19 schreef Elvi het volgende:
[..]
Bij alles wat ik nu denk, denk ik "doe ik dat nu of de persoonlijkheidsstoornis" Heel irritant
Ik dacht zelf dat het allemaal wel wat beter ging, en nu klinkt het alsof ik een hopeloos geval ben
![]()
Ik ga sowieso de voor- en tegens opschrijven, en ik ga ook opschrijven wat haar aanpak met mij gedaan heeft. Ik ga dat niet mailen maar wel bespreken volgende week dat ik niet op deze manier behandeld wil worden. Ik heb nog 2 afspraken staan deze maand: volgende week de dag voor mn intake bij de dagbehandeling, en de week daarop nog 1. Ik hoop ook dat dat meteen de laatste isAls de dagbehandeling ook niet mijn ding is dan zoek ik wel een andere therapeut hier in de buurt.
Oja dat zei ze ook nog... ik vroeg nog wat als het niet werkt bij de dagbehandeling? Het klikt niet of de therapie slaat niet aan? Haar antwoord: "als het niet werkt dan probeer je het nog n keer, werkt het nog niet dan weer proberen en gewoon daar 3 maanden blijven." ja ehh en als het dan nog niks is? "dan naar maatschappelijk werk en dan pappen en nathouden, dan blijf je zoals je nu bent en dan accepteer je maar dat je zo blijft". Ehm wow ik dacht zelf dat er nog meer therapievormen waren![]()
Maarrrr ik heb besloten om mn eigen plan te maken en de optie 'dagbehandeling' open te houden.
Ik heb net gesolliciteerd naar een baantje als postbezorger voor 2 dagen in de week. Het is niet het allerzwaarste werk en kan ik makkelijk combineren met dagbehandeling. Morgen bel ik ook voor vrijwilligerswerk bij een museum, dat kan ik er ook nog wel bij doen denk ik. En ik heb een plan voor een eigen bedrijf waar ik al langer mee loop dus dat wil ik ook uitwerken. Dan heb ik iets om te doen als mn behandeling klaar is(en dat kan of over 2 weken zijn of over een half jaar
)
Neej vandaag bevoorbeeld met een paar klasgenoten over utrecht centraal gelopen. En dan bedoel ik niet gewoon gelopen maar in een vossenpak en me klas genoten in een koeienpak zon jumpsuit geval. Doe ik normaal nooit maar vandaag wel. Kan ook zijn omdat ik weer vrijgezel ben. Dat ik me veel vrijer voel hoor.quote:Op donderdag 16 januari 2014 21:19 schreef zomertje het volgende:
[..]
Zoals impulsief allerlei dingen kopen? Ja, ik wel.
Impulsief dingen kopen lijkt me niet verstandigquote:Op donderdag 16 januari 2014 21:19 schreef zomertje het volgende:
[..]
Zoals impulsief allerlei dingen kopen? Ja, ik wel.
Als ik het zo lees, schrijft elvi met name een goed verhaal vanuit haar standpunt. En je kunt op die manier nouwelijks een beargumentatie geven. Behalve dan dat elvi gelijk zouden moeten hebben. Ik hou me er maar stil over.quote:Op donderdag 16 januari 2014 21:41 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Als ik het zo lees dan is die psych van nie helemaal 100 is er geen mogelijkheid dat je naar een andere psych gaat?
Als je er stil over wilt zijn dan had je niet moeten reagerenquote:Op vrijdag 17 januari 2014 11:48 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Als ik het zo lees, schrijft elvi met name een goed verhaal vanuit haar standpunt. En je kunt op die manier nouwelijks een beargumentatie geven. Behalve dan dat elvi gelijk zouden moeten hebben. Ik hou me er maar stil over.
Mwa ga nu zelf voor de 6e of 7e keer in mijn leven naar de psycholoog. En kheb niet gekeken naar wat er allemaal met elvi is. Maar puur alleen naar wat zei zegt dat de psycholoog zei. Kortom kan er wat dat betreft redelijk over meeprate. Al zeg ik het zelf.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 11:48 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Als ik het zo lees, schrijft elvi met name een goed verhaal vanuit haar standpunt. En je kunt op die manier nouwelijks een beargumentatie geven. Behalve dan dat elvi gelijk zouden moeten hebben. Ik hou me er maar stil over.
Waarom had ik niet moeten reageren? Ik ben het er niet mee eens wat je zegt, maar met 'ik hou me er maar stil over' geef ik netjes aan dat een verdere discussie niet zo veel zin heeft want het zou me niks verbazen als je gaat gooien met argumenten van hoe en wat (wat je al doet in je reply). En daar heb ik niet zo veel trek in. Ik geloof niet zo 1,2,3 dat die psycholoog het zo naar voren wou brengen. En als die psychologe zei van, je gedraagt je als 17 jarig kind. Als ik die 'tirade' van je zo lees, kreeg ik dat gevoel ook. Dat zal heus niet zo zijn, maar toch.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 13:09 schreef Elvi het volgende:
[..]
Als je er stil over wilt zijn dan had je niet moeten reagerenDus vertel, wat is jouw visie?
Ik denk namelijk dat jouw visie gekleurd is omdat jij een nare ervaring hebt met een borderline-ex. En omdat ik noemde dat deze psycholoog daar weer aan dacht bij mij heb jij nu een bepaald beeld van mij.
Maar deze psychologe heeft mij nu maar 3 keer gezien en zei me dat ze de dystyme stoornis niet bij me zag maar wel de borderline. Terwijl de psychologe die mij 8 of 9 maanden heeft gezien mij vertelde dat ze de borderline niet in mij zag en wel de dystyme stoornis. Wie moet ik in zo'n geval dan geloven?
Dus vertel jouw visie, ik ben nu nieuwsgierig geworden
Het ding is dat als je reageert met "'ik hou me er maar stil over'" dat je dan wel nog even snel een sneeuwbal richting Elvi gooit om vervolgens keihard weg te fietsen, wat natuurlijk een reactie bij haar uit kan lokken. Wat dat betreft is het toch logisch dat ze op je reageert?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 13:46 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Waarom had ik niet moeten reageren? Ik ben het er niet mee eens wat je zegt, maar met 'ik hou me er maar stil over' geef ik netjes aan dat een verdere discussie niet zo veel zin heeft want het zou me niks verbazen als je gaat gooien met argumenten van hoe en wat (wat je al doet in je reply). En daar heb ik niet zo veel trek in. Ik geloof niet zo 1,2,3 dat die psycholoog het zo naar voren wou brengen. En als die psychologe zei van, je gedraagt je als 17 jarig kind. Als ik die 'tirade' van je zo lees, kreeg ik dat gevoel ook. Dat zal heus niet zo zijn, maar toch.
Borderline of niet, dat maakt mij niet zo veel uit. Fok! heeft mij ook goed laten kennen dat er ook positieve uitzonderingen zijn, zoals de user formerjellybean. Het ging mij meer om hoe je die psycholoog even bij het grof vuil zette.
Sinds wanneer mag je niet zeggen dat je het er niet mee eens bent zonder dat je wil dat je daar verder over wil praten? Dat is iets van kip/ei verhaal. Je wordt het toch niet met elkaar eens. Is het logisch dat ze reageerde? Mijn inziens deed ze alleen maar mijn vermoedens bevestigen met de manier waarop. Dus in die zin heb je wel gelijk. Ik kreeg er zelfs' DM's over. Niet reageren s_equote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:03 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het ding is dat als je reageert met "'ik hou me er maar stil over'" dat je dan wel nog even snel een sneeuwbal richting Elvi gooit om vervolgens keihard weg te fietsen, wat natuurlijk een reactie bij haar uit kan lokken. Wat dat betreft is het toch logisch dat ze op je reageert?
En sowieso, iemands post(s) bij het grofvuil zetten alleen maar gebaseerd op iemands diagnose (die in dit geval nog niet eens vast staat) vind ik nogal zwak (kijk maar naar het feedbacktopic hoe ik en mijn posts afgedaan werden met reacties van het niveau "O maar jij bent toch maar een autist" ).
En zelfs al had die psychologe gelijk en is Elvi een borderliner, dan nog is de manier waarop Elvi daarop aangesproken is, op het niveau "onprofessioneel" of "ontactisch". Je gaat toch ook geen militaire drillsergeant naar een burnoutpatient sturen? Die psychologe had beter moeten weten en wat tactischer moeten zijn, in elk geval in haar geval.
Reactie is wel een beetje langer geworden dan ik oorspronkelijk dacht, maar goed.
Edit: O en helemaal eens over formerjellybean, zij is gewoon awesome!
Dit is natuurlijk te soft Magnetron. Echt te soft. Hoezo niet? Bij een aantal burnout figuren zitten het tussen de oren, bij de ander zit het veel dieper, en weer bij de ander is het veroorzaakt door iets anders etc.quote:En zelfs al had die psychologe gelijk en is Elvi een borderliner, dan nog is de manier waarop Elvi daarop aangesproken is, op het niveau "onprofessioneel" of "ontactisch". Je gaat toch ook geen militaire drillsergeant naar een burnoutpatient sturen?
quote:Op vrijdag 17 januari 2014 13:46 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Waarom had ik niet moeten reageren? Ik ben het er niet mee eens wat je zegt, maar met 'ik hou me er maar stil over' geef ik netjes aan dat een verdere discussie niet zo veel zin heeft want het zou me niks verbazen als je gaat gooien met argumenten van hoe en wat (wat je al doet in je reply). En daar heb ik niet zo veel trek in. Ik geloof niet zo 1,2,3 dat die psycholoog het zo naar voren wou brengen. En als die psychologe zei van, je gedraagt je als 17 jarig kind. Als ik die 'tirade' van je zo lees, kreeg ik dat gevoel ook. Dat zal heus niet zo zijn, maar toch.
Borderline of niet, dat maakt mij niet zo veel uit. Fok! heeft mij ook goed laten kennen dat er ook positieve uitzonderingen zijn, zoals de user formerjellybean. Het ging mij meer om hoe je die psycholoog even bij het grof vuil zette.
Dat dus. Dat bedoelde ik met 'dan had je beter niet kunnen reageren', want je laat doorschemeren dat je wel een mening hebt maar vervolgens zeg je het niet. Of je zegt je mening, of niet, maar ga niet zitten hinten want daar kan ik niet zoveel mee.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:03 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het ding is dat als je reageert met "'ik hou me er maar stil over'" dat je dan wel nog even snel een sneeuwbal richting Elvi gooit om vervolgens keihard weg te fietsen, wat natuurlijk een reactie bij haar uit kan lokken. Wat dat betreft is het toch logisch dat ze op je reageert?
En sowieso, iemands post(s) bij het grofvuil zetten alleen maar gebaseerd op iemands diagnose (die in dit geval nog niet eens vast staat) vind ik nogal zwak (kijk maar naar het feedbacktopic hoe ik en mijn posts afgedaan werden met reacties van het niveau "O maar jij bent toch maar een autist" ).
Oh bah wat flauwquote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik kreeg er zelfs' DM's over. Niet reageren s_e!
Flauw? Hoezo flauw?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:24 schreef Elvi het volgende:
[..]
Oh bah wat flauw
Flauw als het waar is, maar nog flauwer als het niet waar is
Dan geef je dat aan voor een gesprek.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:32 schreef zomertje het volgende:
ik zou erg slecht reageren op een psych die me uitlacht of iets dergelijks. Je deelt er het diepst van je ziel, dan mag je minstens wel serieus genomen worden. En dan mogen ze best wel iets vinden, maar wel met enig respect naar jou toe.
Ik heb me al lang genoeg geschaamd voor mn beperkingen waar ik zelf lang niet altijd wat over te zeggen heb gehad.
Ik bijt van me af omdat jij heel heftig reageertquote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:32 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Flauw? Hoezo flauw?Lees eens hoe je loopt te reageren en van je af te bijten. Ik ben het er niet mee eens, en als ik die 'tirade' van je lees, dacht ik exact hetzelfde als wat die psycholoog over je zei. Ik heb alleen verder niet veel trek in een discussie want dat levert toch niet veel op (check je reply). Ik zei al, het betrof niet of het nu wel of niet borderline zou zijn, en toch haal je het er weer bij (Niet doen dus). En grof vuil zetten? Zie wat voor gekleurde tirade je schreef en je direct een feest van replies terug kreeg die niet erg positief waren over deze psycholoog maar wel allemaal erg lief richting Elvi waren.
Waar ik niet over kan is dat je niet begrijpt waarom er zo heftig wordt gereageerd op mensen met (of vermoedens van) borderline. Maar dat is een heel andere discussie.
Dat was voor mij niet altijd even makkelijk. Maar de grootste fout van mijn psych is dat ze alles wel mee vond vallen. Dus ik voelde me al snel een aansteller en niet serieus genomen, alleen bleef ik maar depressief worden doordat er niks veranderde in mn leven.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dan geef je dat aan voor een gesprek.
Ik heb altijd het gevoel gehad dat je tijdens een gesprek al wel 'voelt' hoe je met iemand om moet gaan. Ze schelden me ook wel eens uit, maar dat is altijd gewoon terecht. Bijv. als ik zou reageren op een mail van mijn ex. Om maar wat te noemen.
Ik zou zelf kippenvel krijgen als ik dan krijg te horen; "aww, ik snap dat het moeilijk voor je is. Ok, dan gaan we het er maar weer eens over hebben!". Nee, het is onzin, kappen, klaar. Simpel. We maken het leven al veel te moeilijk.
Dat ding met die DM's die je kreeg, tsja, daar kan ik verder niet zoveel mee.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 14:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Sinds wanneer mag je niet zeggen dat je het er niet mee eens bent zonder dat je wil dat je daar verder over wil praten? Dat is iets van kip/ei verhaal. Je wordt het toch niet met elkaar eens. Is het logisch dat ze reageerde? Mijn inziens deed ze alleen maar mijn vermoedens bevestigen met de manier waarop. Dus in die zin heb je wel gelijk. Ik kreeg er zelfs' DM's over. Niet reageren s_e!
Feit is, dit is FOK!, en je moet gewoon altijd kunnen discussieren wat je wil, zolang dat binnen de perken blijft. Ook als we het niet eens zijn. Continu maar blijven proberen om je gelijk te halen heeft gewoon geen zin. Je gaat een Feijenoord fan niet overtuigen dat Ajax beter is, (en vice versa) en je gaat een autist niet vertellen hoe hij pick up dingen moet leren om vrouwen te versieren. Ja, het kan wel, maar dan vergooi je mijn inziens toch echt te veel tijd.
[..]
Dit is natuurlijk te soft Magnetron. Echt te soft. Hoezo niet? Bij een aantal burnout figuren zitten het tussen de oren, bij de ander zit het veel dieper, en weer bij de ander is het veroorzaakt door iets anders etc.
Ik persoonlijk, heb er altijd baat bij gehad om een psycholoog te hebben die gewoon met mij levelt en me ook gewoon in mijn gezicht kan uitlachen als ik iets fout doe. Of als ik iets stoms doe etc. Of dat ik een tirade terug krijg om dat ik niet goed nadenk. Prima, want in mijn geval is het gewoon een verkeerde gedachtenspatroon, en dat is via cognitieve therapie gewoon te helpen.
Ik weet dat ik daarin niet de enige ben. Maar zo zullen er ook heel veel zijn die graag een lieve zachtmoedige therapeut hebben, die heel erg met je mee leeft en je altijd wil ondersteunen. 'Sugar coating' heet dat. Ik zou gillend wegrennen
(overigens moet je geen oude koeien naar boven halen Magnetron over dat FB gebeuren. Dat heeft geen zin).
quote:Op vrijdag 17 januari 2014 15:15 schreef Gray het volgende:
Ah, potentiële borderliners en mensen getraumatiseerd door borderliners, altijd een goed recept voor een warme dialoog.
En nog beter, morgen gaan ik en een paar vrienden BBQ-en!quote:Op vrijdag 17 januari 2014 15:15 schreef Gray het volgende:
Ah, potentiële borderliners en mensen getraumatiseerd door borderliners, altijd een goed recept voor een warme dialoog.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik moest lachenquote:Op vrijdag 17 januari 2014 15:15 schreef Gray het volgende:
Na één afspraak met iemand die niet in je straatje meepraat? Misschien is het juist wel eens goed dat er iemand tegenover je zit die het allemaal anders ziet dan jezelf en je vorige hulpverlenerquote:Op vrijdag 17 januari 2014 17:15 schreef Gewas het volgende:
@ Elvi
Ik heb in het verleden ook slechte ervaringen gehad met sommige hulpverleners (psychiaters/psychologen/huisartsen) en het beste is denk ik om het te laten rusten en een andere hulpverlener te vragen.
Nou ja, Elvi lijkt er echt heel erg mee te zitten en dat los je dan denk ik niet op door naar diezelfde hulpverlener te blijven gaan.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 17:27 schreef minthy het volgende:
[..]
Na één afspraak met iemand die niet in je straatje meepraat? Misschien is het juist wel eens goed dat er iemand tegenover je zit die het allemaal anders ziet dan jezelf en je vorige hulpverlener
quote:Op vrijdag 17 januari 2014 15:17 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
En nog beter, morgen gaan ik en een paar vrienden BBQ-en!
De fasantenboutjes liggen al klaar!Koud! Super dat je iets leuks met vrienden gaat doen!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*het is fazant
Ik had vandaag weer een gesprek met de psych en nu soort van besloten dat ik voor de deeltijdbehandeling ga. Ik was niet zo gespannen als vorige week.
Met mijn studie heb ik ook meer duidelijkheid qua planning. Dus ik voel me wel okee nu.
Why are you wearing that stupid man suit?
Volgens mij los je dat juist op door naar dezelfde hulpverlener te gaan. Naar wat ik uit haar verhaal haal bouwt ze nu veel spanning op die (waarschijnlijk) niet eens nodig is. Daarbij lees ik veel invulling en vind ik het te gemakkelijk om zoals het merendeel hier gelijk met een negatieve mening klaar te staan. We waren niet bij dat gesprek aanwezig, misschien kwam het allemaal anders op haar over dan dat het bedoeld is.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 17:35 schreef Gewas het volgende:
[..]
Nou ja, Elvi lijkt er echt heel erg mee te zitten en dat los je dan denk ik niet op door naar diezelfde hulpverlener te blijven gaan.
Ik heb 1 keer een strontvervelende psychiater gehad die hoe dan ook wilde dat ik andere medicatie zou nemen (anti-psychotica). Goed, ik de oude medicatie afbouwen maar kon niet meer in slaap komen. Elke avond met 6 halve liter blikken bier naast m'n bed om toch nog fatsoenlijk te kunnen slapen. En die klote vent maar blijven volhouden dat het beter voor me was.
Dat perspectief kan ik me best in vinden. Iets dat je tegenstaat in een ander, biedt een overwinning voor jezelf.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 17:27 schreef minthy het volgende:
[..]
Na één afspraak met iemand die niet in je straatje meepraat? Misschien is het juist wel eens goed dat er iemand tegenover je zit die het allemaal anders ziet dan jezelf en je vorige hulpverlener
Klopt! Vaak is een eigenschap van een ander dat je haat, iets wat je aan jezelf haatquote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:25 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat perspectief kan ik me best in vinden. Iets dat je tegenstaat in een ander, biedt een overwinning voor jezelf.
quote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:44 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Klopt! Vaak is een eigenschap van een ander dat je haat, iets wat je aan jezelf haat
quote:“There are things I can’t force. I must adjust. There are times when the greatest change needed is a change of my viewpoint.”
— Denis Diderot
Ken je de website http://tinybuddha.com/ ? Lijkt me echt wat voor jouquote:
Daar ben ik niet bekend mee, maar het lijkt me een leuke opzet. Wel volg ik blogs met zo'n thema via tumblr, en reblog ze daar als naslagwerk.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 20:28 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ken je de website http://tinybuddha.com/ ? Lijkt me echt wat voor jouEr staan veel interessante artikelen op.
Oh welke tumblrs volg je? Dan kan ik die ook volgenquote:Op vrijdag 17 januari 2014 20:33 schreef Gray het volgende:
[..]
Daar ben ik niet bekend mee, maar het lijkt me een leuke opzet. Wel volg ik blogs met zo'n thema via tumblr, en reblog ze daar als naslagwerk.
Poehee, dat zijn er wel een stel. Ik pik eruit wat me aanspreekt. Ik zal je m'n naslagblog wel dmen, dan kan je van daaruit verder kijken.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 20:45 schreef Elvi het volgende:
[..]
Oh welke tumblrs volg je? Dan kan ik die ook volgen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |