Hahah, true story. Zo'n verandering van perspectief kan wonderen verrichten, maar oh verander het maar eens.quote:
kernkwadrantenquote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:25 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat perspectief kan ik me best in vinden. Iets dat je tegenstaat in een ander, biedt een overwinning voor jezelf.
Soms is alleen het perspectief dat een ander aan je openbaart genoeg, soms is net wat meer nodig. Dat kan je niet afdwingen, en dat accepteren is al een deel van het probleem oplossen. Want eigenlijk kan je niks afdwingen, en is er daarom niets om over te piekeren.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 11:01 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Hahah, true story. Zo'n verandering van perspectief kan wonderen verrichten, maar oh verander het maar eens.
Hier nog steeds in gevecht tegen het piekeren. Ik heb wel door dat die gedachtengang veels te negatief is en ver van het reeële af staat, nu nog dat positieve er in hameren. In mijn hoofd voel ik me soms nog een mentale gehandicapte, maar intussen ben ik met een project voor 15 ec's bezig, volg ik er twee vakken naast en heb ik daar een paar maand ook al bij gewerkt. Gaat allemaal goed, maar als die realisatie zich nou ook eens lekker kon settelen in mijn hoofd.
Nouja, gewoon maar zo door gaan. Straks de ultieme test, stagelopen, 40 uur. Toffe plek maar ooooohoo wat ben ik er toch nerveus voor!
Wat?quote:
Hoe bedoel je afdwingen?quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:33 schreef Gray het volgende:
[..]
Soms is alleen het perspectief dat een ander aan je openbaart genoeg, soms is net wat meer nodig. Dat kan je niet afdwingen, en dat accepteren is al een deel van het probleem oplossen. Want eigenlijk kan je niks afdwingen, en is er daarom niets om over te piekeren.
Beheersen, sturen.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 14:26 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Hoe bedoel je afdwingen?
Wees welkomquote:Op zaterdag 18 januari 2014 17:33 schreef Toto69 het volgende:
Hallo, ik kom mij hier ook maar eens melden.
Dat doe ik omdat ik, vind ik zelf, toch wel lichtelijk hypochondrisch ben.
En dat ben ik al van kleins af aan. Altijd bang geweest voor dingen als koorts - of ziektes. Ik denk ook dat dat de reden is dat ik hyperventilatie heb gekregen, al een aantal jaren krijg ik eens in de zoveel tijd een paniek/hyperventilatie aanval en moet ik eerst weer rustig worden voordat ik weer normaal functioneer. Op zo'n moment voelt het alsof je het loodje legt. Maar dat zullen vele hier wel herkennen.
Ik heb/wil geen therapie o.i.d., maar wel gewoon hier meelezen en af en toe eens wat plaatsen.
Misschien zitten hier ook mensen die op mij 'lijken', dus ook een beetje hypochondrisch zijn of hyperventilatie hebben.
De paniekaanvallen ken ik wel, maar ben geen hypochonder. Wel een fervent bitcoin kopert, net als jij hahaquote:Op zaterdag 18 januari 2014 17:33 schreef Toto69 het volgende:
En dat ben ik al van kleins af aan. Altijd bang geweest voor dingen als koorts - of ziektes. Ik denk ook dat dat de reden is dat ik hyperventilatie heb gekregen, al een aantal jaren krijg ik eens in de zoveel tijd een paniek/hyperventilatie aanval en moet ik eerst weer rustig worden voordat ik weer normaal functioneer. Op zo'n moment voelt het alsof je het loodje legt. Maar dat zullen vele hier wel herkennen.
Ik heb/wil geen therapie o.i.d., maar wel gewoon hier meelezen en af en toe eens wat plaatsen.
Misschien zitten hier ook mensen die op mij 'lijken', dus ook een beetje hypochondrisch zijn of hyperventilatie hebben.
Jou ken ik idd al uit de crypto reeksquote:Op zaterdag 18 januari 2014 19:18 schreef zomertje het volgende:
[..]
De paniekaanvallen ken ik wel, maar ben geen hypochonder. Wel een fervent bitcoin kopert, net als jij haha
Oh, je wil t niet weten...quote:Op zaterdag 18 januari 2014 19:19 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Jou ken ik idd al uit de crypto reeksvervelend dat je het herkent
Maar vanavond ga ik gewoon een emmer bier toevoegen aan die anti depri pilletjesquote:
Hey jong!quote:Op zaterdag 18 januari 2014 17:33 schreef Toto69 het volgende:
quote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:18 schreef zomertje het volgende:
[..]
Maar vanavond ga ik gewoon een emmer bier toevoegen aan die anti depri pilletjes
de "hypochondrie" is weer een gevolg van die twee denk ik, want door die symptomen denk je weer dat je iets mankeertquote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:46 schreef minthy het volgende:
[..]
Hey jong!![]()
Daarmee ben ik niet gewend, alleen hyperventilatie/paniekaanvallen hier
Dat is ook zo. Het staat ook vast dat ik aan een situatie in de toekomst niks kan veranderen, alleen springen maar hersenen dan weer over op het piekeren over of ik de juiste keuzes wel maak etc. Ik heb echter genoeg zelfvertrouwen om dit voor mezelf te kunnen verzekeren, dus deze combinatie van acceptatie en zelfvertrouwen gaan me hopelijk eindelijk wat rust opleveren in mijn hoofd.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 14:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Beheersen, sturen.
Bovendien schuilt ergens de overtuiging dat piekeren nut heeft. Dat heeft het niet.
Helpt rationeel besef niet?quote:Op zaterdag 18 januari 2014 22:15 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Het staat ook vast dat ik aan een situatie in de toekomst niks kan veranderen, alleen springen maar hersenen dan weer over op het piekeren over of ik de juiste keuzes wel maak etc. Ik heb echter genoeg zelfvertrouwen om dit voor mezelf te kunnen verzekeren, dus deze combinatie van acceptatie en zelfvertrouwen gaan me hopelijk eindelijk wat rust opleveren in mijn hoofd.
Vreemd ook, hoe je het ene moment niet piekert en het andere moment constant. Vreemd koppie hebben we ook.
Dat helpt zelden.quote:Op zondag 19 januari 2014 01:10 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Helpt rationeel besef niet?
Deed het dat maar. Rationeel besef eindigt waar piekeren begint. In mijn geval zijn het mijn hersenen die op elke onzinnige toekomstige situatie willen anticiperen en daar eindeloos over doorgaan. Als een casettebandje dat zich voortdurend herhaalt.quote:Op zondag 19 januari 2014 01:10 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Helpt rationeel besef niet?
Net als bij een cassette, kan je het laten vervagen tot achtergrondgeluid, simpelweg door je op iets anders te focussen. De batterijen van je walkman raken vanzelf een keer op.quote:Op zondag 19 januari 2014 10:54 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Deed het dat maar. Rationeel besef eindigt waar piekeren begint. In mijn geval zijn het mijn hersenen die op elke onzinnige toekomstige situatie willen anticiperen en daar eindeloos over doorgaan. Als een casettebandje dat zich voortdurend herhaalt.
En zo makkelijk kan het soms zijn.quote:Afijn, vannacht goed geslapen en ik lijk eindelijk een kurk op de fles te hebben. Toch maar geaccepteerd dat ik nu niks kan doen aan de situatie waar ik bang voor ben.
Leuke beeldspraak weer!quote:Op zondag 19 januari 2014 12:48 schreef Gray het volgende:
[..]
De batterijen van je walkman raken vanzelf een keer op.
[..]
Dank! Het is een hobby van me.quote:
Stellingen maken is wederom een piekergedachte. Een piekergedachte over piekeren, een pieker gedachte in vermomming.quote:Op zondag 19 januari 2014 13:29 schreef Detroit het volgende:
Tja, piekeren. Ik heb het er weer druk mee gehad deze week. En ik kon het niet van me afzetten waardoor je er aan het eind van de dag hondsmoe van bent.
Af en toe lukt het om dat piekeren te observeren en het te stoppen door te stellen dat het specifieke waar ik over pieker mij niet verder helpt. Maar lang niet altijd..
Zou een piekergedachte over piekeren nog vermoeiender zijn?quote:Op zondag 19 januari 2014 13:37 schreef Gray het volgende:
[..]
Dank! Het is een hobby van me.
[..]
Stellingen maken is wederom een piekergedachte. Een piekergedachte over piekeren, een pieker gedachte in vermomming.
als die batterijen bij mij opraken, dan is het al te laat ... dan ben ik zelf op...quote:Op zondag 19 januari 2014 12:48 schreef Gray het volgende:
[..]
Net als bij een cassette, kan je het laten vervagen tot achtergrondgeluid, simpelweg door je op iets anders te focussen. De batterijen van je walkman raken vanzelf een keer op.
[..]
En zo makkelijk kan het soms zijn.
Het begin van een vicieuze cirkel.quote:Op zondag 19 januari 2014 13:40 schreef Detroit het volgende:
[..]
Zou een piekergedachte over piekeren nog vermoeiender zijn?.
Hoe bedoel je dat, dat je zelf op bent?quote:Op zondag 19 januari 2014 13:41 schreef kvd het volgende:
[..]
als die batterijen bij mij opraken, dan is het al te laat ... dan ben ik zelf op...
..en... beviel het?quote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:18 schreef zomertje het volgende:
[..]
Maar vanavond ga ik gewoon een emmer bier toevoegen aan die anti depri pilletjes
Als je de energie hebt om zoveel te piekeren dat de batterij ervan opraakt, waarom zou je dan ook niet de energie hebben om jezelf daarna te kunnen verheugen dat de piekerbatterij op is?quote:Op zondag 19 januari 2014 13:41 schreef kvd het volgende:
[..]
als die batterijen bij mij opraken, dan is het al te laat ... dan ben ik zelf op...
"D&A #82: Waar piekeren over piekeren vermoeiend is!".quote:Op zondag 19 januari 2014 13:41 schreef Gray het volgende:
[..]
Het begin van een vicieuze cirkel.
Leuke TT bij de wee!
Dan gaat het slechter met me...kan minder hebben, snap opmerkingen niet, krijg huilbuien, angstaanvallen, lichamelijke problemen/klachten en lig uiteindelijk met een dikke migraine-aanval op bed/bank...quote:Op zondag 19 januari 2014 13:41 schreef Gray het volgende:
[..]
Het begin van een vicieuze cirkel.
Leuke TT bij de wee!
[..]
Hoe bedoel je dat, dat je zelf op bent?
Om even bij de batterij-beeldspraak te blijven...quote:Op zondag 19 januari 2014 13:44 schreef Detroit het volgende:
[..]
Als je de energie hebt om zoveel te piekeren dat de batterij ervan opraakt, waarom zou je dan ook niet de energie hebben om jezelf daarna te kunnen verheugen dat de piekerbatterij op is?
[..]
"D&A #82: Waar piekeren over piekeren vermoeiend is!".
Gisteravond wel jaquote:
Ah, zo.quote:Op zondag 19 januari 2014 14:08 schreef kvd het volgende:
[..]
Dan gaat het slechter met me...kan minder hebben, snap opmerkingen niet, krijg huilbuien, angstaanvallen, lichamelijke problemen/klachten en lig uiteindelijk met een dikke migraine-aanval op bed/bank...
Nu snap ik er niets meer van.quote:[..]
Om even bij de batterij-beeldspraak te blijven...
ik heb naast een walkman ook een mp-3 speler...het oude op de walkman, het nieuwe op de mp-3. De walkman bevat mijn verleden en de piekergedachten , de mp-3 het heden en gewone gedachten (die bij mij ook nooit stil staan).
Die mp-3 staat eigenlijk altijd aan, maar is niet noodzakelijkerwijs negatief. De walkman staat hier regelmatig ook aan.
Op het moment dat de batterijen leeg zijn (en dat is vaak tegelijkertijd, oude batterijen zijn sneller leeg dan nieuwe), dan ben ik dus zelf ook op. Dus ik ga in de oplader en de batterijen van de mp-3 en de walkman ook. Maar helaas kan mijn mp-3 tijdens het opladen gewoon afgespeeld worden (net zoals je een telefoon kan gebruiken tijdens het opladen) en heeft mijn walkman reserve-batterijen. Dus voor ik goed en wel hersteld ben, gaan mijn gedachten alweer als een razende tekeer...
Lang verhaal simpel...gedachten, positief en negatief, stoppen niet. Maken me zwakker, putten me uit. Ik crash uiteindelijk met migraine. Dan lig ik plat, maar de gedachten gaan dan zelfs door (in iets mindere mate, want ik slaap dan veel). Op het moment dat de migraine over is, zijn de gedachten al weer op volle toer aan het draaien. Ik kan ze met geen mogelijkheid stil zetten. Vraag mij op elk willekeurig moment van de dag waar ik aan denk, en ik zal je iets zeggen. Nooit dat ik eens nergens aan denk.quote:Op zondag 19 januari 2014 15:07 schreef Gray het volgende:
[..]
Ah, zo.
Waarom doe je jezelf dat aan dan?
[..]
Nu snap ik er niets meer van.
Hoe je omgaat met je gedachten, dat ligt bij jezelf. Gedachten zijn wat dat betreft als een stem uit je walkman (daar issie weer); je hoeft er niet op te reageren. Richt je je aandacht op iets anders, dan dooft de muziek vanzelf uit en verdwijnt het naar de achtergrond. Het is dan alsof de muziek niet eens meer aanstaat.quote:Op zondag 19 januari 2014 15:25 schreef kvd het volgende:
[..]
Lang verhaal simpel...gedachten, positief en negatief, stoppen niet. Maken me zwakker, putten me uit. Ik crash uiteindelijk met migraine. Dan lig ik plat, maar de gedachten gaan dan zelfs door (in iets mindere mate, want ik slaap dan veel). Op het moment dat de migraine over is, zijn de gedachten al weer op volle toer aan het draaien. Ik kan ze met geen mogelijkheid stil zetten. Vraag mij op elk willekeurig moment van de dag waar ik aan denk, en ik zal je iets zeggen. Nooit dat ik eens nergens aan denk.
Ik weet niet of je kan zeggen dat ik het mezelf aan doe, elke prikkel (maakt niet uit welke) zorgt voor een gedachtestroom.
Afleiding zoeken helpt tot nu toe niet...of ik denk over de afleiding na, of ik denk tijdens de afleiding gewoon weer aan andere dingen.
Als voorbeeld:
vroeger keek ik altijd naar GTST, verstand op 0, blik op oneindig. Heerlijk, even een half uur nergens over nadenken, dacht niet eens na over wat er in GTST gebeurde.
Of las een boek en zat dan helemaal in het verhaal. Vergat alles om me heen.
Tegenwoordig als ik GTST kijk, dan denk ik na over wat er daar gebeurd, over wat er kan gebeuren, over wat er al gebeurd is.
Boeken? Ik kan ze niet eens meer lezen, heb het geduld en de concentratie er niet voor, wordt misselijk en duizelig. Het ene boek wat ik per jaar lees, doe ik weken over en denk over alles na.
En hoe train ik dat dan? Heb je daar tips voor?quote:Op zondag 19 januari 2014 15:40 schreef Gray het volgende:
[..]
Hoe je omgaat met je gedachten, dat ligt bij jezelf. Gedachten zijn wat dat betreft als een stem uit je walkman (daar issie weer); je hoeft er niet op te reageren. Richt je je aandacht op iets anders, dan dooft de muziek vanzelf uit en verdwijnt het naar de achtergrond. Het is dan alsof de muziek niet eens meer aanstaat.
En aandacht (je brein, geest of hoe je het noemen wil) moet je trainen, net als iedere andere spier in je lijf. En net als met spieren trainen, zie je de resultaten niet in een enkele dag, al kan je ze wel voelen.
Al eens iets als yoga, meditatie of mindfullness geprobeerd? Heb daar veel aan gehad.quote:Op zondag 19 januari 2014 15:43 schreef kvd het volgende:
[..]
En hoe train ik dat dan? Heb je daar tips voor?
Op dit moment zorgt het richten van aandacht op iets anders ook tot een gedachtestroom, dat is het probleem namelijk.
Kies het meest simpele ding om je op te focussen. Als je al een hobby hebt om in op te gaan, kies dat. Anders kan je iets simpels doen als ik deed en dat is op je ademhalen focussen. Gewoon ernaar luisteren, niets meer, niets minder. Dwaal je toch af in gedachten, schuif dan kalm en vrij van oordelen je aandacht weer terug op je ademhaling. In... Rust... Uit... Rust...quote:Op zondag 19 januari 2014 15:43 schreef kvd het volgende:
[..]
En hoe train ik dat dan? Heb je daar tips voor?
Op dit moment zorgt het richten van aandacht op iets anders ook tot een gedachtestroom, dat is het probleem namelijk.
Ja, mindfullness. Hielp me niet zozeer de gedachten stop te zetten/naar de achtergrond te krijgen, maar meer dat ik keuzes maakte om te kiezen of ik in bepaalde negatieve gedachten wilde blijven hangen of niet. Of dat ik bv de keus maakte 'oke, last van mijn schouder, laat ik de dag daardoor beïnvloeden of accepteer ik dat het er is en ga ik gewoon verder'. Maar dat helpt nu dus echt geen zak meer.quote:Op zondag 19 januari 2014 15:50 schreef zomertje het volgende:
[..]
Al eens iets als yoga, meditatie of mindfullness geprobeerd? Heb daar veel aan gehad.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 19 januari 2014 16:09 schreef kvd het volgende:
[..]
Ja, mindfullness. Hielp me niet zozeer de gedachten stop te zetten/naar de achtergrond te krijgen, maar meer dat ik keuzes maakte om te kiezen of ik in bepaalde negatieve gedachten wilde blijven hangen of niet. Of dat ik bv de keus maakte 'oke, last van mijn schouder, laat ik de dag daardoor beïnvloeden of accepteer ik dat het er is en ga ik gewoon verder'. Maar dat helpt nu dus echt geen zak meer.
Hetzelfde met CGT. Ik herken wanneer ik pieker/negatief denk, denk dan na over hoe reëel het is en besluit wat ik ermee doe (ombuigen als het niet reëel is, aanpakken als het wel reëel is).
Maar dat zijn echt piekerdingen om het zo te zeggen.
Gewone gedachten, positief, is bij mij ook niet stil te zetten. Zodra ik wakker ben (en dat kan dus ook midden in de nacht zijn, even naar het toilet), gaan mijn gedachten bezig.Héél herkenbaar! Mijn kop wil ook nooit rustig zijn, kan overal over nadenken. Hier richt zich dat ook veel op anderen (wat zit er achter die opmerking of waarom zei diegene dat), daar kan ik verschrikkelijk druk mee zijnSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
Maar dat is voor het merendeel van de mensen zo. Dat is wat het brein van mensen doen. Echter gaat ieder er anders mee om.quote:Op zondag 19 januari 2014 16:09 schreef kvd het volgende:
Gewone gedachten, positief, is bij mij ook niet stil te zetten. Zodra ik wakker ben (en dat kan dus ook midden in de nacht zijn, even naar het toilet), gaan mijn gedachten bezig.
Dat klinkt als piekeren.quote:Op zondag 19 januari 2014 16:32 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik weet niet of het piekeren is, maar eigenlijk staan mijn gedachten nooit stil (wel toen mn medicatie nog hoger was) en eigenlijk vind ik dit juist 1 van mijn leukere eigenschappen. Wanneer het een probleem voor mij wordt, is wanneer ik me zorgen om iets begin te maken. Dan creëer ik allemaal "simulaties" in mn hoofd waarin zich van alles afspeelt. Als dat een tijdje zo doorgaat, dan neem ik maar een kalmeringsmiddel in omdat ik het toch niet kan stoppen (hoe sterker de zorgen, hoe minder goed afleiding werkt).
Punt is dat als ik langere tijd zo door ga, dat het mn stemming en mn dagelijks leven negatief gaat beinvloeden.
Is dat piekeren? Of ben ik nu in de war met iets anders?
Gek eigenlijk dat niemand ooit iets aan me voorgesteld heeft? Want er is vast wel wat aan te doenquote:
Ik ben anders gewend, ik kon mezelf verliezen in boeken en films of inderdaad een kaarsje of een boom met de wind die door de bladeren waait, staren en gedachteloos zijn en 's avonds naar bed, even de dag doorgaan en slapen en 's nachts plassen en snel weer verder slapen.quote:Op zondag 19 januari 2014 16:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar dat is voor het merendeel van de mensen zo. Dat is wat het brein van mensen doen. Echter gaat ieder er anders mee om.
[..]
Dat klinkt als piekeren.
Omdat je aangeeft het ergens ook leuk te vinden? En "simulaties" doen niet zo snel denken aan piekergedachten, dus misschien daarom.quote:Op zondag 19 januari 2014 16:48 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Gek eigenlijk dat niemand ooit iets aan me voorgesteld heeft? Want er is vast wel wat aan te doen
Het klinkt iig alsof jij wel wat rust in je reet kan gebruiken...quote:Op zondag 19 januari 2014 16:57 schreef kvd het volgende:
[..]
Ik ben anders gewend, ik kon mezelf verliezen in boeken en films of inderdaad een kaarsje of een boom met de wind die door de bladeren waait, staren en gedachteloos zijn en 's avonds naar bed, even de dag doorgaan en slapen en 's nachts plassen en snel weer verder slapen.
Nu is het de hele dag denk denk denk, op bed denk denk denk (en ik ben werkeloos, dus de dag doorgaan is snel klaar...maar slapen ho maar) en dan een uurtje ofzo slapen, plassen (of een verplaatsing van de hand van mijn vriend op mijn lichaam of omdraaien) en 2 uur wakker zijn (whoeiiiiii een prikkel dus wakker) en weer en uurtje slapen en dan weer wakker worden en 2 of 3 uur wakker want de gedachten zijn weer bezig (of dan maar om een uur of 6 uit bed, want slapen lukt toch niet meer)
Maar goed...ik ga eens afwachten wat meneer GGZ erover gaat zeggen...hoop dat ie deze week belt om een afspraak te maken en ik eindelijk een diagnose (en behandeltraject) krijg...
quote:Op zondag 19 januari 2014 17:03 schreef Gray het volgende:
[..]
Omdat je aangeeft het ergens ook leuk te vinden? En "simulaties" doen niet zo snel denken aan piekergedachten, dus misschien daarom.
[..]
Het klinkt iig alsof jij wel wat rust in je reet kan gebruiken...
Het nadeel is dat als ik me zorgen maak, ik (afhankelijk van het gewicht van de zorgen) daar steeds meer energie in steek of moet steken zelfs. Uiteindelijk vreet dit al mn energie op waardoor ik andere klachten begin te krijgen. Tis alsof ik alles dan langzaamaan zwarter begin te zien.quote:Op zondag 19 januari 2014 17:03 schreef Gray het volgende:
[..]
Omdat je aangeeft het ergens ook leuk te vinden? En "simulaties" doen niet zo snel denken aan piekergedachten, dus misschien daarom.
Ja, zorgen maken kost energie. En het levert niets op. Waarom doen we het?quote:Op zondag 19 januari 2014 17:07 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het nadeel is dat als ik me zorgen maak, ik (afhankelijk van het gewicht van de zorgen) daar steeds meer energie in steek of moet steken zelfs. Uiteindelijk vreet dit al mn energie op waardoor ik andere klachten begin te krijgen. Tis alsof ik alles dan langzaamaan zwarter begin te zien.
Ja nu gaan we weer piekeren over de vraag waarom we het doenquote:Op zondag 19 januari 2014 17:08 schreef Gray het volgende:
[..]
Ja, zorgen maken kost energie. En het levert niets op. Waarom doen we het?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |