http://www.nu.nl/economie(...)r-niet-haalbaar.htmlquote:Veel Nederlanders verwachten dat ze niet door kunnen werken tot 67 jaar. Dat stelt marktonderzoeker GfK vrijdag in een onderzoek onder duizend werknemers.
Meer dan 40 procent van de ondervraagden vreest het niet te kunnen volhouden tot de nieuwe pensioenleeftijd.
In plaats daarvan denkt de gemiddelde werknemer te kunnen doorwerken tot 65,5 jaar.
Wanneer ze de keuze zouden krijgen, willen Nederlanders eerder stoppen met werken. Het liefst zouden zij al bij 64,2 jaar met pensioen gaan. In de leeftijdsgroep tot 34 jaar ligt dat punt nog lager, op 63,5 jaar.
Slechts 16 procent van de ondervraagden zegt vrijwillig te willen doorwerken tot zijn 67e of langer.
TS is 85, dus in zijn optiek is iedereen een ´jongere´quote:Op vrijdag 10 januari 2014 12:41 schreef Rezania het volgende:
Er wordt trouwens niet gesproken over jongeren maar over Nederlanders.
TS is 33.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 12:42 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
TS is 85, dus in zijn optiek is iedereen een ´jongere´
TS moet dan artikelen gewoon objectief lezen, in plaats van met een visie een ouwe verzuurde opa.quote:
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 12:47 schreef Rezania het volgende:
[..]
TS moet dan artikelen gewoon objectief lezen, in plaats van met een visie een ouwe verzuurde opa.
Jongeren willen eerder stoppen met werken. Staat er vrij duidelijk.quote:Wanneer ze de keuze zouden krijgen, willen Nederlanders eerder stoppen met werken. Het liefst zouden zij al bij 64,2 jaar met pensioen gaan. In de leeftijdsgroep tot 34 jaar ligt dat punt nog lager, op 63,5 jaar.
Dan moet je ze wel meer betalen dan de armoede-grens.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 12:45 schreef Lyrebird het volgende:
Laat mensen aub zelf sparen. Dan kunnen ze zelf beslissen wanneer ze met pensioen gaan.
Ja, en dat de rest dat ook wil doet er natuurlijk niet toe. Babyboomermentalitiet noem ik dat.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 12:51 schreef betyar het volgende:
[..]
[..]
Jongeren willen eerder stoppen met werken. Staat er vrij duidelijk.
Ze willen zelfs eerder stoppen dan de restquote:Op vrijdag 10 januari 2014 12:59 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ja, en dat de rest dat ook wil doet er natuurlijk niet toe. Babyboomermentalitiet noem ik dat.
Och, dat soort mensen kijken alleen naar Griekenland waar je op je 40ste met pensioen kan/kon.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:01 schreef betyar het volgende:
[..]
Ze willen zelfs eerder stoppen dan de rest![]()
Ze komen gvd net uit de schoolbanken.
![]()
Ooit beginnen met werkenquote:Op vrijdag 10 januari 2014 12:57 schreef datismijnmening het volgende:
Niet op je 35e met pensioen gaan
ik denk dat er een gigantische hoeveelheid jongeren is, die liever ook werken dan op school zitten.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:05 schreef withxhonor het volgende:
Wat jongeren vaak vergeten in dit verhaal is dat hun ouders en de generaties daarvoor al veer eerder begonnen met werken. En niet tot hun 25e op school zat, maar met een jaar of 15 al op de werkvloer stonden. Dus, al vind ik het zelf ook geen leuk vooruitzicht, ik kan het ergens wel begrijpen.
Amateursquote:Wanneer ze de keuze zouden krijgen, willen Nederlanders eerder stoppen met werken. Het liefst zouden zij al bij 64,2 jaar met pensioen gaan
als je op je 30ste met pensioen wilt gaan heb je 3 miljoen euro nodig, en dan ben je weer 20 uur per week bezig met je geld, dus eigenlijk werk je dan nog steeds.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Amateurs
Dat is precies het probleem tegenwoordig. Mensen hebben geen ambitie meer. 64,2Zet die pensioentarget op 35jr, dan praten we tenminste ergens over.
dat past niet bij de propaganda van tsquote:Op vrijdag 10 januari 2014 12:41 schreef Rezania het volgende:
Er wordt trouwens niet gesproken over jongeren maar over Nederlanders.
onzin, het is de slavenmentaliteit die dan verbloezemdquote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:21 schreef Xaryna het volgende:
Vergeet ook niet dat je perceptie van tijd verandert als je ouder wordt. Als je 10 bent, lijkt iemand van 30 erg oud en volwassen. Als je 25 bent, lijkt 65 echt ontzettend ver weg en heb je geen zin om zo lang full time te moeten werken. Vooral als je zelf nog studeert is het lastig voor te stellen. Als je 40 bent, is het al een stuk dichterbij en kun je het beter overzien.
TS ziet natuurlijk liever dat alle jongeren van nu tot hun 70ste werken, kan hij lekker op z'n 55ste met de VUT.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:27 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
dat past niet bij de propaganda van ts
dat is ook zo, iemand die nu 20 is moet tot zijn 72ste werken.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:28 schreef Rezania het volgende:
[..]
TS ziet natuurlijk liever dat alle jongeren van nu tot hun 70ste werken, kan hij lekker op z'n 55ste met de VUT.
Dat idd.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:23 schreef MichaelScott het volgende:
Gelijk hebben ze, als je leeft om te werken is het toch wel erg treurig met je gesteld.
Neuh.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:28 schreef Rezania het volgende:
[..]
TS ziet natuurlijk liever dat alle jongeren van nu tot hun 70ste werken, kan hij lekker op z'n 55ste met de VUT.
Jaloerse jongeren, ouderen moeten langer doorwerken anders moeten wij dat!!!!quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:31 schreef moussie het volgende:
Wat een achterlijk onderzoek .. natuurlijk wil bijna iedereen zo vroeg mogelijk met pensioen! Hoe eerder je stopt des te groter je kans dat je gezond genoeg bent om ervan te kunnen genieten.
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:37 schreef betyar het volgende:
[..]
Jaloerse jongeren, ouderen moeten langer doorwerken anders moeten wij dat!!!!
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:05 schreef withxhonor het volgende:
Wat jongeren vaak vergeten in dit verhaal is dat hun ouders en de generaties daarvoor al veer eerder begonnen met werken. En niet tot hun 25e op school zat, maar met een jaar of 15 al op de werkvloer stonden. Dus, al vind ik het zelf ook geen leuk vooruitzicht, ik kan het ergens wel begrijpen.
Net alsof jij dat allemaal niet had. Je bent 33 man, geen 55.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:40 schreef betyar het volgende:
"Wij zijn zo zielig" we kunnen geen nieuwe iphone kopen, huizen zijn te duur, een krot kopen doe ik niet want dan krijg ik eelt op mijn handen en ik wil vooral in een gespreid bedje de arbeidsmarkt op.
Ik werk vanaf mijn 16e, oké 1 dag in de week naar school tot mijn mijn 20e. Ik heb een huis waar we op de voorgevel en dak na zowat alles hebben gesloopt. Gadgets ben ik niet van.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:43 schreef Rezania het volgende:
[..]
Net alsof jij dat allemaal niet had. Je bent 33 man, geen 55.
Met hun huizen die in 20 jaar 3x over de kop gingen, bizarre regelingen konden treffen, leefden op een gasbel en vooral nadachten over zichzelf.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 12:40 schreef Rezania het volgende:
Luie varkens? Zeg dat lekker tegen de babyboomers die op hun 55ste met de VUT gingen.
Mijn generatie kan van allerlei wensen hebben, maar dat maakt ze nog niet verwend.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:40 schreef betyar het volgende:
"Wij zijn zo zielig" we kunnen geen nieuwe iphone kopen, huizen zijn te duur, een krot kopen doe ik niet want dan krijg ik eelt op mijn handen en ik wil vooral in een gespreid bedje de arbeidsmarkt op.
Dat komt natuurlijk door een breder, meer onderliggend probleem, wat ook bij veel jongeren speelt. Veel mensen willen, ook al zeggen ze misschien van niet, een overheid die veel voor hen regelt. Daardoor introduceer je een platform voor groepen die zich goed weten te verenigen om regelgeving ten gunste van hen zelf te laten vormgeven. In Nederland gaat het zo ver dat de lobby van een aantal van deze groepen zelfs in institutioneel karakter heeft gekregen in de vorm van de SER en polderoverleggen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:50 schreef Red_85 het volgende:
Met hun huizen die in 20 jaar 3x over de kop gingen, bizarre regelingen konden treffen, leefden op een gasbel en vooral nadachten over zichzelf.
Misschien leeft er onder een groter deel van de jongeren dan ik had verwacht toch een instelling dat je niet leeft om te werken, maar werkt om te leven, en gaan we langszaam transformeren naar een samenleving waarin de focus minder gericht is op een samenleving gericht op eindeloze groei en steeds meer en harder werken, maar meer op welzijn, duurzaamheid en het combineren van werk met zorg en 'participeren in de samenleving' in alle denkbare vormen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:40 schreef betyar het volgende:
Hoop dat je gelijk hebt!quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:01 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Misschien leeft er onder een groter deel van de jongeren dan ik had verwacht toch een instelling dat je niet leeft om te werken, maar werkt om te leven, en gaan we langszaam transformeren naar een samenleving waarin de focus minder gericht is op een samenleving gericht op eindeloze groei en steeds meer en harder werken, maar meer op welzijn, duurzaamheid en het combineren van werk met zorg en 'participeren in de samenleving' in alle denkbare vormen.
Dat kan ik alleen maar toejuichen.
Echt een lachertje ditquote:Wanneer ze de keuze zouden krijgen, willen Nederlanders eerder stoppen met werken. Het liefst zouden zij al bij 64,2 jaar met pensioen gaan.
Ja, maar wij waren ook met 2,4 klinderen thuis.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Echt een lachertje dit
"Ik wil niet tot mijn 65-ste werken!"
"Tot welke leeftijd dan?"
"64,2"
2quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Echt een lachertje dit
"64,2"
Precies.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:06 schreef theunderdog het volgende:
Sowieso loonslaaf willen zijn.....![]()
Inderdaad, je kunt zelfs ervoor kiezen om het gewoon allemaal heel onregelmatig te doen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Precies.
Overigens snap ik het gezeur ook niet zo want je bepaalt nog altijd zelf wanneer je stopt met werken. Alleen maken mensen zichzelf afhankelijk van een overheidsuitkering. Bouw zelf een pot op en neem je leven in eigen hand! Ik geef toe dat het misschien niet voor iedereen even makkelijk haalbaar is maar wel voor veel meer mensen dan de mensen die er nu voor kiezen.
Pensioen op je 39-ste. Been there done that
NWS / Jongeren verwachten gouden bergenquote:Op vrijdag 10 januari 2014 12:37 schreef betyar het volgende:
Sterker nog, ze willen nog eerder stoppen dan de pensioengerechtigde leeftijd van 65.
Stelletje luie varkens.
[..]
http://www.nu.nl/economie(...)r-niet-haalbaar.html
Ik heb die Tegenlicht aflevering gezien. Maar vond het, als trouw Tegenlicht kijker, een matige aflevering.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:03 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Hoop dat je gelijk hebt!![]()
Misschien vind je dit een leuke docu.
http://tegenlicht.vpro.nl(...)4/mensen-van-nu.html
Veel zekerheden zijn sowieso schijnzekerheden. Denk je werkelijk dat je op je 65-ste (of 70-ste, 75-ste,...) je beloofde pensioen krijgt? En die baan die je hebt dat is een zekerheid? En is dat überhaupt relevant, aangezien je volgend jaar misschien dood bent?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:15 schreef theunderdog het volgende:
Veel mensen willen graag zekerheden hebben......
Uiteraard, maar je snapt wel wat ik bedoel toch ?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Veel zekerheden zijn sowieso schijnzekerheden. Denk je werkelijk dat je op je 65-ste (of 70-ste, 75-ste,...) je beloofde pensioen krijgt? En die baan die je hebt dat is een zekerheid? En is dat überhaupt relevant, aangezien je volgend jaar misschien dood bent?
Het verschil is natuurlijk groter, aangezien de meeste jongeren wel weten dat zij waarschijnlijk ten minste tot hun 70ste geacht worden door te werken.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Echt een lachertje dit
"64,2"
Dit.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:45 schreef Kowloon het volgende:
Onderzoeken die bestaan uit ondervragingen van mensen over wat zij in een hypothetische, toekomstige situatie zouden doen neem ik eigenlijk met een hele zoutmijn aan korreltjes zout.
Overigens vind ik dat de AOW afgeschaft moet worden en dat werknemers volledig zelf voor hun pensioen moeten(/mogen?) sparen. Twee van de drie pijlers in het huidige pensioenstelsel vervallen dan dus. Op die manier krijgen werknemers meer vrijheid om aan hun eigen wensen tegemoet te komen.
Ik vind dat toch afhankelijk van het bedrag dat mensen netto gaan overhouden na afschaffing van de AOW en AOW-premie.quote:
Tja, maar als een overheid het niet toelaat om aan je eigen spaargeld te komen of om je huis op te vreten houd dat op.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:13 schreef SeLang het volgende:
Bouw zelf een pot op en neem je leven in eigen hand!
Ik ben het ook helemaal met je eens.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uiteraard, maar je snapt wel wat ik bedoel toch ?
Er zijn maar weinig mensen die echt in het diepe durven te springen en zo,n onregelmatig en onzeker leven durven te leven zoals ik stelde.
Nee, wij zijn juist de uitzondering:quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:22 schreef theunderdog het volgende:
Uiteraard, maar je snapt wel wat ik bedoel toch ?
Er zijn maar weinig mensen die echt in het diepe durven te springen en zo,n onregelmatig en onzeker leven durven te leven zoals ik stelde.
Zo simpel is hetquote:Op vrijdag 10 januari 2014 12:45 schreef Lyrebird het volgende:
Laat mensen aub zelf sparen. Dan kunnen ze zelf beslissen wanneer ze met pensioen gaan.
Mijn motto is vooral: geniet zolang het kan.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik ben het ook helemaal met je eens.
Ik bedoelde alleen dat mensen bang zijn voor het verlies van bepaalde zekerheden die in feite helemaal geen zekerheden zijn. En erger nog: ze hebben te weinig oog voor bepaalde onzekerheden die er veel meer toe doen, zoals bijvoorbeeld je gezondheid. Stel je bent 35 en je zou weten dat je op je 50-ste ernstig ziek wordt (permanent). Zou je dan niet onmiddellijk stoppen met werken? Natuurlijk kun je dit niet weten maar het is een reële mogelijkheid. Mijn motto is daarom dat je moet stoppen zo snel als dat kan en geen dag later. We moeten het heden meer leren waarderen.
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:18 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
NWS / Jongeren verwachten gouden bergen
Eerder stoppen en gouden bergen verwachten direct uit school.
1: Je begrijpt helemaal niet wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:30 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Nee, wij zijn juist de uitzondering:
- voor alles verzekeren
- een overheid die elk risico moet opheffen
- daardoor idiote regelgeving
- overal recht op hebben
- pensioenpotten waar ze bij de EU dagelijks van kwijlen
- etc.
Elders in de wereld leeft men gewoon van dag tot dag, geen zorgen voor de dag van morgen.
SeLang heeft gelijk, we leven in een schijnzekere wereld, we zijn te ver doorgeslagen.
[..]
Zo simpel is het
Pensioenpotten heeft leeggeroofd?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:33 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Natuurlijk willen jongeren niet doorwerken, durrrr. Maar we zullen wel moeten, he? Als de vorige generatie de pensioenpotten eenmaal heeft leeggeroofd, danzij die smerige lobbyclubjes als OPA en 50Plus.
Over misplaatste woede van de TS gesproken.
Inderdaad. Mensen overschatten hoeveel geld je nodig hebt om fijn te kunnen leven. Ik verbaas me dagelijks hoeveel mensen uitgeven aan overbodige troep. Een baan hebben puur om in een duurdere auto te kunnen rijden of in een duurder huis te wonen, is dat het nu echt waard? Nou ja, iedereen moet het natuurlijk zelf weten en ik vind het zelfs wel prima want dat brengt belastinggeld binnen. Maar ik begrijp niet dat mensen daarvoor kiezen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:32 schreef theunderdog het volgende:
Maar wees daarom tevreden met minder, en leef een onregelmatig maar fijn en vrij leven.
2quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:39 schreef SeLang het volgende:
[..]
Inderdaad. Mensen overschatten hoeveel geld je nodig hebt om fijn te kunnen leven. Ik verbaas me dagelijks hoeveel mensen uitgeven aan overbodige troep. Een baan hebben puur om in een duurdere auto te kunnen rijden of in een duurder huis te wonen, is dat het nu echt waard? Nou ja, iedereen moet het natuurlijk zelf weten en ik vind het zelfs wel prima want dat brengt belastinggeld binnen. Maar ik begrijp niet dat mensen daarvoor kiezen.
Als er een iemand uit die pot rooft is het de overheid(in het verleden al vaker gebeurt). Dan is het ook logisch dat de overheid over het pensioen de volledige controle wilt behouden. Daarbij zijn de potten behoorlijk vol. Zo vol zelfs dat de PvDA weer een flinke graai wilt ondernemen uit die pot, en de EU niets liever zou zien dat deze pot over de EU verdeeld moet gaan worden.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:33 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Natuurlijk willen jongeren niet doorwerken, durrrr. Maar we zullen wel moeten, he? Als de vorige generatie de pensioenpotten eenmaal heeft leeggeroofd, danzij die smerige lobbyclubjes als OPA en 50Plus.
Over misplaatste woede van de TS gesproken.
Met jij bedoel je TS neem ik aan?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:42 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als er een iemand uit die pot rooft is het de overheid(in het verleden al vaker gebeurt). Dan is het ook logisch dat de overheid over het pensioen de volledige controle wilt behouden. Daarbij zijn de potten behoorlijk vol. Zo vol zelfs dat de PvDA weer een flinke graai wilt ondernemen uit die pot, en de EU niets liever zou zien dat deze pot over de EU verdeeld moet gaan worden.
Maar he, geef jij maar de gewone werkman de schuld. Droom verder.
Neequote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:44 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Met jij bedoel je TS neem ik aan?
Je zou het ook totaal anders kunnen beschouwen en gewoon zorgen dat je werk doet dat je ook zou doen als je er niet voor betaald kreeg.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik ben het ook helemaal met je eens.
Ik bedoelde alleen dat mensen bang zijn voor het verlies van bepaalde zekerheden die in feite helemaal geen zekerheden zijn. En erger nog: ze hebben te weinig oog voor bepaalde onzekerheden die er veel meer toe doen, zoals bijvoorbeeld je gezondheid. Stel je bent 35 en je zou weten dat je op je 50-ste ernstig ziek wordt (permanent). Zou je dan niet onmiddellijk stoppen met werken? Natuurlijk kun je dit niet weten maar het is een reële mogelijkheid. Mijn motto is daarom dat je moet stoppen zo snel als dat kan en geen dag later. We moeten het heden meer leren waarderen.
Dit dusquote:Op vrijdag 10 januari 2014 12:40 schreef Rezania het volgende:
Luie varkens? Zeg dat lekker tegen de babyboomers die op hun 55ste met de VUT gingen.
Ik wel,quote:
Die houden gewoon rekening met een flinke inflatie.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:18 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
NWS / Jongeren verwachten gouden bergen
Eerder stoppen en gouden bergen verwachten direct uit school.
Volgens mij is het juist precies andersom. Welk werk is nou zo leuk dat je het je hele leven zou willen doen? Maar een potje geld sparen en dan je middelvinger opsteken naar al dat gestresste gedoe is vrij gemakkelijk.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:27 schreef LXIV het volgende:
Die aversie tegen werken snap ik niet zo. Met je 35-40 stoppen met werken zal in de praktijk maar voor heel weinigen zijn weggelegd, maar werk doen wat je leuk vind voor bijna iedereen.
Dit ben ik dan weer wel 100% met je eensquote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:27 schreef LXIV het volgende:
Het is altijd de pure angst waarom mensen dit niet doen.
Het ideaal van een Nederlander is een vaste baan, desnoods tegen een laag salaris en ver van zijn huis. Al is dit werk wat hij verafschuwd, dat maakt niet uit. Dan een véél te duur koophuis waaraan hij tot z'n 68-ste aan afbetaald. Het grootste deel van zijn inkomen afdragen aan de staat in de hoop om van z'n 68ste tot 72-ste een klein pensioentje te krijgen. Ondertussen al die tijd braaf begrafenispremie blijven betalen.
Bijna iedereen doet dit en er zijn maar weinigen die twee passen van dit pad durven afwijken.
De resterende levensverwachting vanaf je 65e tot de dood is niet veel groter geworden, het klopt inderdaad dat meer mensen de eindstreep halen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:25 schreef Wespensteek het volgende:
Voor jongeren is het toch niet zo moeilijk het op te lossen. Het langer doorwerken is nodig omdat de gemiddelde levensverwachting steeds hoger wordt. Als mensen dus eerder doodgaan dan daalt de levensverwachting en is de noodzaak de pensioen leeftijd te verhogen niet meer aanwezig. Juist jongere mensen hebben een grote invloed op de gemiddelde levensverwachting, als zij doodgaan verlaagd dat de gemiddelde levensverwachting significant meer dan een sterfgeval van een oudere.
Het beleid is daarom ook tamelijk vreemd. Maatregelen tegen babysterfte zorgen dat mensen langer moeten doorwerken terwijl die baby's gewoon ook premie gaan betalen als ze blijven leven.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:26 schreef betyar het volgende:
[..]
De resterende levensverwachting vanaf je 65e tot de dood is niet veel groter geworden, het klopt inderdaad dat meer mensen de eindstreep halen.
Welke spacecake heb jij gegeten?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:38 schreef loop het volgende:
Ik hoop zelf op m'n 90ste nog met robots te kunnen werken, al was het maar omdat ik verwacht dat zij de dingen doen die ik zelf niet meer kan.
Het is zo frustrerend te bedenken dat men over enkele decennia heel anders zou kunnen leven met minder werk omdat robots het overgenomen hebben. Als we meer socialistisch zouden zijn als staat dan tenminste, dus gratis eten/onderdak/kleding/elektra zodat iedereen zoveel mogelijk mee kan helpen aan het automatiseren van de maatschappij zodat we uiteindelijk met z'n allen een luizenleventje kunnen leiden en vooral bezig zullen zijn met onderzoek of social engineering.
Maar de huidige machtshebbers willen juist dat men meer gaat werken om de kosten van de oude maatschappij op te vangen terwijl iedereen zou moeten investeren/werken aan de nieuwe maatschappij waar uiteindelijk niemand hoeft te werken en alles door robots gedaan wordt en iedereen een steentje kan bijdragen aan verdere ontwikkeling en vooral ruimtevaart.
Nee, klopt. Voor elke vrolijke urban farmende hipster zijn er 10 wanhopige jongeren die zich suf solliciteren.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:20 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik heb die Tegenlicht aflevering gezien. Maar vond het, als trouw Tegenlicht kijker, een matige aflevering.
Vond het geen representatieve groep vertegenwoordigen, en dus geen juiste weerspiegeling van 'de mensen van nu'.
Ik ben echt blij met mijn werk en zou het niet willen missen. Ik kan mijn creativiteit en fantasie maximaal kwijt, maak allerlei dingen mee en kom op allerlei plaatsen, werk samen met leuke mensen. En ik heb telkens wel een doel wat ik nastreef.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Volgens mij is het juist precies andersom. Welk werk is nou zo leuk dat je het je hele leven zou willen doen? Maar een potje geld sparen en dan je middelvinger opsteken naar al dat gestresste gedoe is vrij gemakkelijk.
quote:Dit ben ik dan weer wel 100% met je eens
Dat dachten ze ook in 1980 toen de computer opkwam, het gevolg was juist dat het aantal banen verdubbelde.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:27 schreef Brum_brum het volgende:
Het onderwerp is behoorlijk gekaapt door allerlei socialisten, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat een groot deel van onze dienstensector banen over een jaar of 30 nog bestaan. Vrachtwagenchauffeurs zijn over 10 jaar een zeldzaamheid als de overheid geen gestoorde begrenzingen op zelfsturende auto's gaan zetten vanwege trucker druk. Magazijnen worden steeds meer geautomatiseerd. Winkels sluiten massaal omdat mensen via internet dingen kopen en die spullen komen weer uit het automatische magazijn. Stemherkenning komt nu echt op in smartphones en de kans is groot dat callcenters daar ook mee te maken krijgen. En zo kun je nog wel een tijdje doorgaan. Er zijn over 30 jaar niet genoeg banen voor iedereen tot 67.
Jij bent zelf 33 en valt ook in de categorie tot 34 jaar godverdomme. Jij wil eerder op pensioen luie flikker.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 12:51 schreef betyar het volgende:
[..]
[..]
Jongeren willen eerder stoppen met werken. Staat er vrij duidelijk.
Maar jij bent zanger.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik ben echt blij met mijn werk en zou het niet willen missen. Ik kan mijn creativiteit en fantasie maximaal kwijt, maak allerlei dingen mee en kom op allerlei plaatsen, werk samen met leuke mensen. En ik heb telkens wel een doel wat ik nastreef.
Liever werken dan een leven lang vakantie.
[..]
ik praat mezelf dan ook niet goed, echter ben ik niet de soort jeugd die naar andere wijst.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:29 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Jij bent zelf 33 en valt ook in de categorie tot 34 jaar godverdomme. Jij wil eerder op pensioen luie flikker.
Dat kan iedereen zeggen. Feit blijft dat je kritiek uit op je zelf.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:32 schreef betyar het volgende:
[..]
ik praat mezelf dan ook niet goed, echter ben ik niet de soort jeugd die naar andere wijst.
Dat doe ik ook, ik wil het liefst om mijn 60e stoppen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:34 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Dat kan iedereen zeggen. Feit blijft dat je kritiek uit op je zelf.
Ken makkelijk die enorme boerderij van je verkopen en in Roemenië of Rusland een boerderijtje terugkopenquote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:36 schreef betyar het volgende:
[..]
Dat doe ik ook, ik wil het liefst om mijn 60e stoppen.
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:39 schreef arjan1112 het volgende:
ja met al die schuren van je en bomen en alles
Het is gewoon het resultaat van 30 jaar vooral veel voor de buis hangen en al die scifi shows zien terwijl het verleden ver weg leek door de babyboomer fantasieën, allemaal hippie flower power gevolgen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 17:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Welke spacecake heb jij gegeten?
Pensioen is wat drastisch, maar een tandje terug zou misschien niet verkeerd zijn..quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:19 schreef Nielsch het volgende:
Het liefst ga ik op mn 31ste met pensioen. Ja heb best een leuke baan maar weet nog wel leukere dingen met mn tijd te doen.
Dat is de juiste mentaliteit!quote:Op vrijdag 10 januari 2014 21:45 schreef Chai het volgende:
Heb ik iets te willen dan?
Dacht dat ik sws al moest doorwerken totdat ik helemaal versleten was. Niks pensioen. Ik neem wel zo'n euthanasie-pilletje als ik het werken op mijn 88e een keer zat ben.
als je je wilt doodergeren, moet je straks ff naar knevel kijken, daar komt hilhorst de pvda fuhrer amsterdam ff vertellen dat we verkeerd bezig zijn, met de o.s enz.quote:
Als je onder de 35 bent en nog niet al te gesettled bent in Nederland en je bent bereid om te werken, dan kun je beter buiten Nederland je toekomst gaan opbouwen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:44 schreef Dientje12 het volgende:
Tuurlijk willen we dat niet
Zouden ze zelf ook niet willen..
Waar dan?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je onder de 35 bent en nog niet al te gesettled bent in Nederland en je bent bereid om te werken, dan kun je beter buiten Nederland je toekomst gaan opbouwen.
Naar waar?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je onder de 35 bent en nog niet al te gesettled bent in Nederland en je bent bereid om te werken, dan kun je beter buiten Nederland je toekomst gaan opbouwen.
Buiten de EU in een beschaafd land.quote:
Dan moet je wel werk kunnen vinden natuurlijk en zo'n werk visum krijgen toch.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Buiten de EU in een beschaafd land.
VS, Zweden, Singapore, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Argentinië, Japan
Ja, je komt er niet zomaar binnen. Maar dat is dan ook meteen het voordeel. Want als je eenmaal binnen bent, hoef je niet al die mensen te gaan onderhouden die zomaar zonder kwalificaties en met als enige wens zich te laten vertroetelen door de staat zijn binnengekomen!quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:52 schreef Dientje12 het volgende:
[..]
Dan moet je wel werk kunnen vinden natuurlijk en zo'n werk visum krijgen toch.
Maar vind jij jezelf nu oud en kansloos of jong en dynamisch?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:54 schreef arjan1112 het volgende:
Dientje in australie kan je huwelijksconsulent worden, een baan bij een huwelijksbureau dus.. krijg je een werkvergunning enz.. er staat een lijst met beroepen op internet...
dit vond ik wel een mooie
Maar jij bent een hogeropgeleide rijkaardquote:
Meh, dat is ook weer niet wat je elke dag wil doen denk ikquote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:54 schreef arjan1112 het volgende:
Dientje in australie kan je huwelijksconsulent worden, een baan bij een huwelijksbureau dus.. krijg je een werkvergunning enz.. er staat een lijst met beroepen op internet...
dit vond ik wel een mooie
Je moet me wel quoten, arjan. Anders weet ik niet of je geantwoord hebt en of de tekst een antwoord is op mijn vraag.quote:
Hoezo moet je rijk worden? Daar heb je alleen maar last vanquote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je moet me wel quoten, arjan. Anders weet ik niet of je geantwoord hebt en of de tekst een antwoord is op mijn vraag.
Maar je bent maar net zoveel een mislukkeling als je zelf wil. Je hoeft niet per se hoogopgeleid te zijn om er iets van te maken! Iedereen kan rijk worden als hij een friettent begint. Is wel 20 jaar lang erg hard werken natuurlijk!
Dat hoeft toch niet. Maar je moet wel iets met je leven doen, vind ik. Een beetje op de bank hangen en roken en fokken is toch ook maar vervelend!quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:03 schreef arjan1112 het volgende:
H
[..]
[..]
Hoezo moet je rijk worden? Daar heb je alleen maar last van
Voor wie ? voor de admins ?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat hoeft toch niet. Maar je moet wel iets met je leven doen, vind ik. Een beetje op de bank hangen en roken en fokken is toch ook maar vervelend!
Je moet wel gezond zijn.. of teminste zo gezond dat je een hoop energie hebt om te 'knallen'.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:02 schreef LXIV het volgende:
Maar je bent maar net zoveel een mislukkeling als je zelf wil. Je hoeft niet per se hoogopgeleid te zijn om er iets van te maken! Iedereen kan rijk worden als hij een friettent begint. Is wel 20 jaar lang erg hard werken natuurlijk!
En het mooie is: je kunt altijd terug als spijtoptant.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:19 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Je moet wel gezond zijn.. of teminste zo gezond dat je een hoop energie hebt om te 'knallen'.
En dat kan zo veranderen. Eén verkeerde inhaalmanouvre, of geknapte ader in je hoofd, en je verandert van 'jong en dynamisch' naar zorgbehoevend. Ben je afhankelijk van uitkering, zorg, dagbesteding ed.
Daarom ben ik niet zo happig op emigreren naar landen die niet zoveel geregeld hebben voor wat vaak denigrerend 'zielige mensen' wordt genoemd. Want je weet nooit of je niet op een slechte dag zélf tot die groep behoort.
Aan de andere kant bouwt NL de sociale voorzienigen ook rap af, dus wat dat betreft hoef ik niet te blijven.![]()
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
En het mooie is: je kunt altijd terug als spijtoptant.
veel te donker in de winterquote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:20 schreef arjan1112 het volgende:
Dan is Zweden een optie, dat is ook een sociale zorgstaat.
Canada en de US lijken me wel gaaf.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
En het mooie is: je kunt altijd terug als spijtoptant.
Doen dan. Wie houdt je tegen?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:23 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Canada en de US lijken me wel gaaf.
Lekker achteraf wonen, je eigen ding doen zonder dat de welstandscommissie of de woningstichting komen klagen dat bijv 'een metalen hek tegen de regels is'.
Voorlopig een vriend met een vast contract.quote:
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Met hun huizen die in 20 jaar 3x over de kop gingen, bizarre regelingen konden treffen, leefden op een gasbel en vooral nadachten over zichzelf.
Die voor ze:
[ afbeelding ]
27 nog wel.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:33 schreef Woods het volgende:
Mensen die nu van school komen zijn doorgaans rond de 27 ofzo? Vroegah was dat al gauw 19, enig verschil dus, luie klerehonden
Ja weet ik veel wat de leeftijd zo doorgaans is. Ik vind dan ook dat de pensioen leeftijd variabel moet zijn aan wat voor werk je hebt gedaan en de leeftijd wanneer je bent begonnen.quote:
Ja, als mijn vriend gebakken zou zitten wist ik wel zeker dat ik nooit van mijn leven nog een stap zou verzetten!quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:25 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Voorlopig een vriend met een vast contract.
Ach ik zeg ook maar eerlijk, ik hecht ook teveel aan zekerheid om echt knopen door te hakken, zeker nu mijn vriend voorlopig gebakken zit.
Heb je lsd genomen?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:45 schreef LelijKnap het volgende:
Jammer dat het een slappe winter is, anders hadden we, ala de eskimo's, alle 50+ers op ijsschotsen kunnen zetten om ze een trap richting de oceaan te geven. Pensioenpotten leeghalen en verdelen, alle papierdoorschuifbanen opheffen, investeren in robotica, tijdelijk geboortebeperking invoeren en dan leven als koningen.
Klopt.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:59 schreef arjan1112 het volgende:
Voor net niet pauper en net niet rijke dudes is het nou juist, het voordeligste om te vertrekken
Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen dan, veel harken en weinig uitgeven?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Precies.
Overigens snap ik het gezeur ook niet zo want je bepaalt nog altijd zelf wanneer je stopt met werken. Alleen maken mensen zichzelf afhankelijk van een overheidsuitkering. Bouw zelf een pot op en neem je leven in eigen hand! Ik geef toe dat het misschien niet voor iedereen even makkelijk haalbaar is maar wel voor veel meer mensen dan de mensen die er nu voor kiezen.
Pensioen op je 39-ste. Been there done that
Mensen LEES DIT GOED EN VERSPREID DITquote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:39 schreef SeLang het volgende:
[..]
Inderdaad. Mensen overschatten hoeveel geld je nodig hebt om fijn te kunnen leven. Ik verbaas me dagelijks hoeveel mensen uitgeven aan overbodige troep. Een baan hebben puur om in een duurdere auto te kunnen rijden of in een duurder huis te wonen, is dat het nu echt waard? Nou ja, iedereen moet het natuurlijk zelf weten en ik vind het zelfs wel prima want dat brengt belastinggeld binnen. Maar ik begrijp niet dat mensen daarvoor kiezen.
Ja dag, door je vriendengroep met de nek aangekeken worden zeker als je in de kroeg een telefoon ouder dan een jaar uit je broekzak haalt.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 01:29 schreef MarkBroflovski het volgende:
[..]
Mensen LEES DIT GOED EN VERSPREID DIT
We hebben niet elke jaar nieuwe smartphone/auto/merkkleding nodig
materialisme is nog ergere ziekte dan aids
quote:Op zaterdag 11 januari 2014 01:36 schreef dl3b het volgende:
[..]
Ja dag, door je vriendengroep met de nek aangekeken worden zeker als je in de kroeg een telefoon ouder dan een jaar uit je broekzak haalt.
Kan nie heur.
Relatief gebakken dan.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, als mijn vriend gebakken zou zitten wist ik wel zeker dat ik nooit van mijn leven nog een stap zou verzetten!
Held is datquote:Op zaterdag 11 januari 2014 00:24 schreef arjan1112 het volgende:
Selang werkte bij een investmentbank een heeft van zijn salaris opties gekocht en dat omgezet in een miljoen in 2 jaar tijd, daarna kocht ie een boerderijtje in wales voor 10.000 pond met een eigen energie centrale en dergelijke en geeft ie 20 pond per maand uit
Ach, voor oud worden hebben we dan een pilletjequote:Op zaterdag 11 januari 2014 07:57 schreef Ludd het volgende:
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat ik eigenlijk nooit met 60+-ers gewerkt heb als directe collega's. Ik werk op een kantoor, dus daar kan ik me nog wel voorstellen dat je tot je 67e kan werken. Als je fysiek werk doet, wordt dit een stuk lastiger lijkt mij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Redelijk inkomen (maar niet spectaculair), niet teveel uitgeven (behalve aan echt belangrijke zaken zoals reizen en hobby's), niet teveel belasting betalen en vooral: geen domme dingen doen. Oh, en compounding werktquote:Op zaterdag 11 januari 2014 00:15 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen dan, veel harken en weinig uitgeven?
quote:Op zaterdag 11 januari 2014 00:24 schreef arjan1112 het volgende:
Selang werkte bij een investmentbank een heeft van zijn salaris opties gekocht en dat omgezet in een miljoen in 2 jaar tijd, daarna kocht ie een boerderijtje in wales voor 10.000 pond met een eigen energie centrale en dergelijke en geeft ie 20 pond per maand uit
?quote:Op zaterdag 11 januari 2014 08:40 schreef Paper_Tiger het volgende:
Raar dat iedereen werken als moeten en straf ziet.
Het is het moeten dat als straf gezien wordt, niet het werken. Niet werken word je helemaal ongelukkig van, heb ik vaak genoeg gelezen.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 08:40 schreef Paper_Tiger het volgende:
Raar dat iedereen werken als moeten en straf ziet.
LOL!quote:Op zaterdag 11 januari 2014 00:24 schreef arjan1112 het volgende:
Het goede nieuws is dat niets het maken van een persoonlijke financiële planning in de weg staat zodat je je eigen lot in handen kan nemen.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 09:28 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Het is het moeten dat als straf gezien wordt, niet het werken. Niet werken word je helemaal ongelukkig van, heb ik vaak genoeg gelezen.
Niet eens maar wel mooi gezegd.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 09:51 schreef SeLang het volgende:
Het is ook niet zo dat werken compleet kut is ofzo. Ik ben zelf ook blij dat ik jarenlang heb gewerkt en had dat niet willen missen. Leuke tijden gehad (ook minder leuke natuurlijk) en veel geleerd. Maar op een bepaald moment ben je daar wel mee klaar. Dan heb je alle aspecten zo'n beetje verkend.
Ook kom je aan dingen die je graag zou doen niet toe. Je werk kan best leuk zijn, maar niet zo leuk als de dingen die je met je vrije tijd zou kunnen doen. Ik begrijp nooit dat mensen denken dat ze zich zouden vervelen met zoveel vrije tijd. Heb je dan echt niets beters te doen dan werken? Geen hobby's, ambities en interesses verder?
Waar het denk ik op neer komt is dat mensen bang zijn om de apenrots te verlaten. Met die apenrots bedoel ik het systeem van goedkeuring door andere apen. Met een goede baan, dure auto, groot huis etc verwerf je status - een betere plek op de apenrots. En iedereen is daarvoor in competitie met elkaar. Daarom kun je niet tevreden zijn met wat je hebt want wat telt is niet of het voldoende is maar je positie op de apenrots ten opzichte van de andere apen.
Maar er is een andere mogelijkheid die de meeste mensen niet zien: je kunt die apenrots gewoon verlaten en een rots opzoeken helemaal voor jezelf, zodat je altijd het beste plekje hebt.
of ambtenaar worden, de dag dat je begint met 'werken' begint feitelijk je pensioenquote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:09 schreef arjan1112 het volgende:
Als je vroeg met pensioen wilt, moet je bij de marine of de brandweer gaan.. 55..
True, en het ironische is dat dat ZZPenwel op jongere leeftijd beginnen dus juist tot de veilige optie maakt. Veiliger dan een zgn vaste baan, aangezien je dan veel minder vatbaar voor leeftijdsdiscriminatie bent.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 00:38 schreef DDDDDaaf het volgende:
ik denk dat voor de meeste huidige Nederlandse dertigers (incl. mezelf) het toekomstbeeld nu al vrij duidelijk is; werken tot een leeftijd tussen de 50 en 60, vervolgens tijdens één van de vele reorganisaties de straat op gestampt worden en uiteindelijk, nadat je je hele hebben en houden middels executieverkopen hebt moeten afstaan, volledig berooid in de bijstand terecht komen. Maar hey, dan heb je wel mooi een aantal jaren lang een topzware, incompetente overheid in het zadel gehouden en de "1%" nóg rijker gemaakt, dan ze al zijn...
Als je alleen bent zonder familiebanden heb je gelijk. Zogauw je een partner hebt plus kinderen en enigzinds nog wat familiebanden dan wordt het moeilijker, omdat je daar ook waarde aan hecht.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 09:51 schreef SeLang het volgende:
Het is ook niet zo dat werken compleet kut is ofzo. Ik ben zelf ook blij dat ik jarenlang heb gewerkt en had dat niet willen missen. Leuke tijden gehad (ook minder leuke natuurlijk) en veel geleerd. Maar op een bepaald moment ben je daar wel mee klaar. Dan heb je alle aspecten zo'n beetje verkend.
Ook kom je aan dingen die je graag zou doen niet toe. Je werk kan best leuk zijn, maar niet zo leuk als de dingen die je met je vrije tijd zou kunnen doen. Ik begrijp nooit dat mensen denken dat ze zich zouden vervelen met zoveel vrije tijd. Heb je dan echt niets beters te doen dan werken? Geen hobby's, ambities en interesses verder?
Waar het denk ik op neer komt is dat mensen bang zijn om de apenrots te verlaten. Met die apenrots bedoel ik het systeem van goedkeuring door andere apen. Met een goede baan, dure auto, groot huis etc verwerf je status - een betere plek op de apenrots. En iedereen is daarvoor in competitie met elkaar. Daarom kun je niet tevreden zijn met wat je hebt want wat telt is niet of het voldoende is maar je positie op de apenrots ten opzichte van de andere apen.
Maar er is een andere mogelijkheid die de meeste mensen niet zien: je kunt die apenrots gewoon verlaten en een rots opzoeken helemaal voor jezelf, zodat je altijd het beste plekje hebt.
Sure, maar zelfs dan zul je nog altijd wat moeten werken, als is dat ongetijfeld minder als je bereid bent afstand te doen van bepaalde zekerheden/verworvenheden.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 09:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het goede nieuws is dat niets het maken van een persoonlijke financiële planning in de weg staat zodat je je eigen lot in handen kan nemen.
Zekerheden en verworvenheden heb je altijd te koste van iemand die ze niet heeft. Die kunnen wat mij betreft direct worden afgeschaft.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 14:38 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Sure, maar zelfs dan zul je nog altijd wat moeten werken, als is dat ongetijfeld minder als je bereid bent afstand te doen van bepaalde zekerheden/verworvenheden.
Dus de mensen die betalen voor het sociale vangnet kunnen er zelf later geen aanspraak op doen? Dat irrationele zero-sum-gamisme van je wordt onderhand wel vervelend.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 14:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zekerheden en verworvenheden heb je altijd te koste van iemand die ze niet heeft. Die kunnen wat mij betreft direct worden afgeschaft.
Dat zijn niet de zekerheden waar ik op doel. Betaal je premie voor een verzekering dan heb je recht op uitkering als je er aanspraak op maakt.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 14:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dus de mensen die betalen voor het sociale vangnet kunnen er zelf later geen aanspraak op doen? Dat irrationele zero-sum-gamisme van je wordt onderhand wel vervelend.
Eens, de verworvenheden en zekerheden van mensen met een vast contract gaan ten koste van de buitenstaanders. Leuk al die regelingen, maar ondertussen komen er meer en meer zzp'ers bij, die nergens recht op hebben.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 14:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zekerheden en verworvenheden heb je altijd te koste van iemand die ze niet heeft. Die kunnen wat mij betreft direct worden afgeschaft.
Haha, mijn hobbies en interesses lijken verdacht veel op werken, dan kan ik er beter geld mee verdienen ookquote:Op zaterdag 11 januari 2014 09:51 schreef SeLang het volgende:
En dat geeft weer aan dat er iets mis is met de constructie van een gewoon werknemerscontract.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 10:08 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
True, en het ironische is dat dat ZZPenwel op jongere leeftijd beginnen dus juist tot de veilige optie maakt. Veiliger dan een zgn vaste baan, aangezien je dan veel minder vatbaar voor leeftijdsdiscriminatie bent.
Die van mij ook wel, maar een carrière in de prostitutie zie ik toch niet zitten.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:06 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Haha, mijn hobbies en interesses lijken verdacht veel op werken, dan kan ik er beter geld mee verdienen ook
Misschien professioneel bierproever?quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Die van mij ook wel, maar een carrière in de prostitutie zie ik toch niet zitten.
Bierbrouwer zou nog kunnen inderdaad.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:14 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Misschien professioneel bierproever?![]()
(of hou je niet van goudgeke rakkers)
Zou wel deels aan het werk kunnen liggen. Als ZZP-er neem je vaak meer risico in het contract en ben je bereid schade op je te nemen om een klant te behouden. Daar waar vaste werknemers vaak gewoon uren en uren extra kunnen spenderen aan een taak zonder dat dit directe gevolgen heeft voor hun loon of hun toekomst bij het bedrijf.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:10 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
En dat geeft weer aan dat er iets mis is met de constructie van een gewoon werknemerscontract.
Ouderen komen bijna niet meer aan een baan, maar als ze als zzp'er hun diensten aanbieden zijn ze wél welkom.
Aan het werk dat ze leveren ligt het dus niet.
Als ZZP'er heb je dus meer incentive om scherp te blijven, bij te leren en goed te presteren. Terwijl die bij gewone werknemers ontbreekt. Dan lijkt het me dat het tóch aan de constructie ligt..quote:
Ja. De constructie dwingt beter en/of sneller werk af. Werkgevers hebben minder interesse in de constructie dan het resultaat maar de laagdrempeligheid waarmee je een extern bedrijf weg kan trappen als het je niet bevalt is natuurlijk wel een lekkere extra bonus.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:20 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Als ZZP'er heb je dus meer incentive om scherp te blijven, bij te leren en goed te presteren. Terwijl die bij gewone werknemers ontbreekt. Dan lijkt het me dat het tóch aan de constructie ligt..
Inderdaad. Bepaalde mensen zijn beter in zelfstandig opereren en zullen hun voordeel zien in ZZP en mensen die liever niet direct worden afgerekend op hun prestaties zullen vaker de ambtenaar-achtige baantjes zoeken in het bedrijfsleven.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:21 schreef Monolith het volgende:
Het kan natuurlijk ook een verschil zijn tussen de gemiddelde ondernemer en de gemiddelde werknemer in loondienst. Gemiddeld genomen spat bij de wat oudere werknemer het enthousiasme er nou niet echt van af.
quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:21 schreef Monolith het volgende:
Het kan natuurlijk ook een verschil zijn tussen de gemiddelde ondernemer en de gemiddelde werknemer in loondienst. Gemiddeld genomen spat bij de wat oudere werknemer het enthousiasme er nou niet echt van af.
quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:23 schreef SpecialK het volgende:
Ja. De constructie dwingt beter en/of sneller werk af.
Even een rel-post, kan het niet laten. Als ik jullie reacties zo lees hebben ouderen die klagen dat ze nergens worden aangenomen dus een beetje boter op hun hoofd.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:29 schreef SpecialK het volgende:
Bepaalde mensen zijn beter in zelfstandig opereren en zullen hun voordeel zien in ZZP en mensen die liever niet direct worden afgerekend op hun prestaties zullen vaker de ambtenaar-achtige baantjes zoeken in het bedrijfsleven.
Oudere mensen zullen wellicht wat minder behoefte hebben aan dat constante gevoel dat je jezelf steeds opnieuw moet bewijzen.
Dit is niet waar. Ik heb in beide vormen gewerkt. Eerst in vaste dienst om het vak te leren dat je als schoolverlater in de vorm als freelancer(ZZPer) nooit kan leren. Daarna als freelancer en nu weer in vaste dienst totaal iets anders.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:20 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Als ZZP'er heb je dus meer incentive om scherp te blijven, bij te leren en goed te presteren. Terwijl die bij gewone werknemers ontbreekt. Dan lijkt het me dat het tóch aan de constructie ligt..
Tja als ZZPer kun je je natuurlijk verzekeren. Een goede ZZPer houd daar rekening mee, met zijn uurtarief. Als je dat niet doet moet je dit niet gaan afgeven op mensen in loondienst die het verplicht zijn. Jij hebt tenminste nog een keuze.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:03 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Eens, de verworvenheden en zekerheden van mensen met een vast contract gaan ten koste van de buitenstaanders. Leuk al die regelingen, maar ondertussen komen er meer en meer zzp'ers bij, die nergens recht op hebben.
Belast de constructie van een vast contract te zwaar met allerlei rechten, (waarvoor werkgever opdraait) en die constructie sterft vervolgens gewoon domweg uit. Die verworvenheden zijn er dus alleen voor een bepaalde groep, die ook nog eens kleiner wordt. Sociaal is anders.
Wat mij betreft gaat de overheid (weet dat jij daar n hekel aan hebt) ziekte en arbeidsongeschiktheid weer regelen, (niet afwentelen op werkgevers) en versoepelt ze het ontslagrecht wél echt.
Om mensen aan het werk te krijgen is dat effectiever dat 1000 Participatiewetten.
Ik ben niet jaloers op mensen die verzekerd zijn, ik gun het ze graag.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 17:22 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja als ZZPer kun je je natuurlijk verzekeren. Een goede ZZPer houd daar rekening mee, met zijn uurtarief. Als je dat niet doet moet je dit niet gaan afgeven op mensen in loondienst die het verplicht zijn.
Daar is een werkgever voor verzekerd. Omgekeerd bij een ZZPer moet je nog maar afwachten wat je in huis haalt bij een project en je moet er maar op vertrouwen dat hij de klus niet laat vallen zodra hij iets anders vind. Of iemand met een nul uren contract die gebeld word maar liever gaat stappen en dus niet komt.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 17:47 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Alleen omdat de werkgever voor ziektes/slecht presteren ed opdraait heeft het als effect dat buitenstaanders nauwelijks binnenkomen, want de werkgever loopt dan liever geen risico's. Dát zou moeten veranderen.
Okies, nou ja in het verleden al had je een hbo diploma(muv bepaalde opleidingen zoals bijvoorbeeld autotechniek in Apeldoorn) was dat vereist.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 20:56 schreef arjan1112 het volgende:
Havo met economie is al vergelijkbaar met het oude middenstandsdiploma
Tegenwoordig heeft iedereen minstens MBO dus, dat diploma was helemaal niet meer nodig..
Als je bakker of slager enz. wil worden heb je trouwens wel een soort diploma nodig
Klopt, daarom aan ieder de boodschap een fatsoenlijk universitair diploma behalen en de juiste werkervaring opdoen. Dan maak je namelijk meer kans.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:52 schreef Dientje12 het volgende:
[..]
Dan moet je wel werk kunnen vinden natuurlijk en zo'n werk visum krijgen toch.
Eens. En het motief voor dit alles is ook vrij eenvoudig: geld. pRUTjes en co zorgen op verzoek van big business voor lage(re) lonen, zodat zij een groter deel van de winst in kunnen pikken. En aangezien pRUTjes en co na hun tijd in Den Haag voor diezelfde big business gaan werken cq onderdeel van gaan uitmaken, is het puur eigenbelang. Slinks lullen, rechts vullen zeg maar....quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:32 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ah, missie 'generaties-tegen-elkaar-opzetten' wederom geslaagd, als ik dit topic zo lees.
Natuurlijk zijn er ouderen die fiks geprofiteerd hebben van de welvaart gedurende de decennia 1970-2000, maar vergeet ook niet dat deze mensen in hun jeugd destijds géén luxe hebben gekend enigszins vergelijkbaar met die nu als 'normaal' wordt beschouwd. Sterker nog, er zijn zat ouderen die zich gewoon 40 jaar de schompes hebben gewerkt en helemaal niet in het 'Zwitserleven-Baby Boom'- paradijs zijn terecht gekomen, maar die een jaartje of vijf geleden een schop onder hun kont hebben gehad en nu maar moeten zien hoe ze het redden tot hun 67e, want geen werkgever die ze nog wil aannemen.
Dit gezegd hebbende, natuurlijk treft de crisis ook jongeren enorm hard, dat moge duidelijk zijn. Maar als je al op jonge leeftijd weet dat je eerder wil stoppen met werken, dan heb je nog decennia de tijd om daar ook daadwerkelijk voor te sparen. Wellicht niet zo'n duur huis, auto, vakantie, gadgets, enzovoorts, maar sparen. Meneertje Rutte zal het niet leuk vinden als de jongere generatie dat en masse gaat doen, en wat mij betreft maakt dat deze optie alleen nog maar aantrekkelijker.![]()
De hamvraag blijft: waarom in godskristusallah's naam de huidige generaties (zowel de twintigers als de vijftigers) die (gelukkig nog) een betaalde baan hebben, dwingen om nóg langer door te werken, terwijl er helemaal niets wordt gedaan om de enorme hoeveelheid ouderen (lees: 40+-ers - en dat ben je eerder dan je wellicht denkt!), die door de werkgevers zijn afgeschreven, terwijl ze dolgraag nog aan de slag willen komen, tonnen ervaring en kennis meenemen, enzovoorts, eens eindelijk aan een betaalde baan te helpen? Dit is toch volledig van de gekke?
De ene helft van de beroepsbevolking wordt gedwongen door te werken tot ze erbij neervallen, de andere helft wil dolgraag aan het werk, maar krijgt geen enkele kans daartoe...![]()
![]()
![]()
Meneer pRUTjes en co. - doe nou eindelijk eens iets tegen het hierboven genoemde probleem!
Is geeneens een toekomstbeeld, maar keiharde realiteit voor een deel van de veertigers en vijftigers van nu......maar hey, ALS je dan volledig berooid in de bijstand zit, mag je gelukkig als luie flikker worden weggezet en mag je vernederd worden tot op het bot. Dat je jarenlang premie betaald hebt voor WW en dergelijke wordt voor het gemak maar even vergeten.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 00:38 schreef DDDDDaaf het volgende:
ik denk dat voor de meeste huidige Nederlandse dertigers (incl. mezelf) het toekomstbeeld nu al vrij duidelijk is; werken tot een leeftijd tussen de 50 en 60, vervolgens tijdens één van de vele reorganisaties de straat op gestampt worden en uiteindelijk, nadat je je hele hebben en houden middels executieverkopen hebt moeten afstaan, volledig berooid in de bijstand terecht komen. Maar hey, dan heb je wel mooi een aantal jaren lang een topzware, incompetente overheid in het zadel gehouden en de "1%" nóg rijker gemaakt, dan ze al zijn...
Ik denk dat het voor jongeren nog veel moeilijker voor te stellen is, hoe je leven verandert als je een partner en vooral kinderen krijgt. Al dat gepraat over flexibel zijn en "iedereen kan sparen als je maar wil" is zó bizar. Ja, natuurlijk kun je heel erg zuinig leven of emigreren of alles inzetten op carrière maken. Maar iedereen met een beetje verantwoordelijkheidsgevoel kiest écht wel liever voor risicoverkleining. Of het nou gaat om die vaste baan, zodat je weet wat je elke maand binnenkrijgt (voor zolang het duurt)...of om dat dure koophuis, omdat je je kids liever niet in die achterbuurt laat opgroeien. En dan ben je toch al gauw een dertiger.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 07:57 schreef Ludd het volgende:
Ik denk dat het voor jongeren ook moeilijk voor te stellen is hoe je leven er tegen die tijd uit ziet, en wat je mogelijkheden nog zijn.
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat ik eigenlijk nooit met 60+-ers gewerkt heb als directe collega's. Ik werk op een kantoor, dus daar kan ik me nog wel voorstellen dat je tot je 67e kan werken. Als je fysiek werk doet, wordt dit een stuk lastiger lijkt mij.
Dus omdat zzp'ers minder zekerheden/rechten hebben, is jouw oplossing om die dan ook maar voor de werknemers met een vast contract af te schaffen......quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:03 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Eens, de verworvenheden en zekerheden van mensen met een vast contract gaan ten koste van de buitenstaanders. Leuk al die regelingen, maar ondertussen komen er meer en meer zzp'ers bij, die nergens recht op hebben.
Belast de constructie van een vast contract te zwaar met allerlei rechten, (waarvoor werkgever opdraait) en die constructie sterft vervolgens gewoon domweg uit. Die verworvenheden zijn er dus alleen voor een bepaalde groep, die ook nog eens kleiner wordt. Sociaal is anders.
Wat mij betreft gaat de overheid (weet dat jij daar n hekel aan hebt) ziekte en arbeidsongeschiktheid weer regelen, (niet afwentelen op werkgevers) en versoepelt ze het ontslagrecht wél echt.
Om mensen aan het werk te krijgen is dat effectiever dat 1000 Participatiewetten.
Die AO regelingen hoeven niet te worden afgeschaft zeker niet! Regel ze gewoon collectief via de staat.quote:Op zondag 12 januari 2014 00:36 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Dus omdat zzp'ers minder zekerheden/rechten hebben, is jouw oplossing om die dan ook maar voor de werknemers met een vast contract af te schaffen......
Dat die rechten verkregen zijn met heel veel strijd en ellende over de rug van heel veel arbeiders vind je niet belangrijk.
Dat (een groot deel van) die werknemers jong met werken zijn begonnen en jarenlang (tientallen jaren) een deel van hun loon hebben ingeleverd voor die "zekerheden/rechten" vind je ook niet belangrijk.
Maar dat het idee om de boel om te draaien en die zzp'ers méér zekerheden/rechten te verschaffen kennelijk niet in je kop opkomt, vind ik nog wel het meest bizar en een typisch voorbeeld van hoezeer de hersenspoeling van pRUTjes en co. geslaagd is. Werkelijk......uiterst bizar!
Onzin! Dat laat het (midden-)management helemaal niet toe. Die zitten continue in je nek te hijgen dat het allemaal nóg sneller en efficiënter moet.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:17 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zou wel deels aan het werk kunnen liggen. Als ZZP-er neem je vaak meer risico in het contract en ben je bereid schade op je te nemen om een klant te behouden. Daar waar vaste werknemers vaak gewoon uren en uren extra kunnen spenderen aan een taak zonder dat dit directe gevolgen heeft voor hun loon of hun toekomst bij het bedrijf.
Ik durf met een gerust hart te zeggen dat ik met mijn jarenlange relevante arbeidservaring meer indepth kennis (zoals jij dat zo mooi noemt) bezit, dan welke zzp'er dan ook. Ik ken ons bedrijf immers van A tot Z.quote:Ook hebben veel ZZP-ers (en ook ouderen) veel meer indepth kennis over iets wat ze doorverkopen waar veel sollicitanten voor posities binnen je bedrijf nog flinke omscholing nodig hebben waar bedrijven geen zin in hebben, vooral niet bij ouderen.
Of aan de managers......maar dat mag nooit gezegd worden.....quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:20 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Dit is ook mijn idee.quote:Op zondag 12 januari 2014 00:36 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Dus omdat zzp'ers minder zekerheden/rechten hebben, is jouw oplossing om die dan ook maar voor de werknemers met een vast contract af te schaffen......
Dat die rechten verkregen zijn met heel veel strijd en ellende over de rug van heel veel arbeiders vind je niet belangrijk.
Dat (een groot deel van) die werknemers jong met werken zijn begonnen en jarenlang (tientallen jaren) een deel van hun loon hebben ingeleverd voor die "zekerheden/rechten" vind je ook niet belangrijk.
Maar dat het idee om de boel om te draaien en die zzp'ers méér zekerheden/rechten te verschaffen kennelijk niet in je kop opkomt, vind ik nog wel het meest bizar en een typisch voorbeeld van hoezeer de hersenspoeling van pRUTjes en co. geslaagd is. Werkelijk......uiterst bizar!
Soms wel, soms niet. Er zijn zat hoeken en gaten waar mensen in de luwte kunnen zitten. Al helemaal met grotere bedrijven.quote:Op zondag 12 januari 2014 00:43 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Onzin! Dat laat het (midden-)management helemaal niet toe. Die zitten continue in je nek te hijgen dat het allemaal nóg sneller en efficiënter moet.
Bedrijfskennis, sure. Maar technologiekennis? Dat wordt juist vaak ingekocht.quote:[..]
Ik durf met een gerust hart te zeggen dat ik met mijn jarenlange relevante arbeidservaring meer indepth kennis (zoals jij dat zo mooi noemt) bezit, dan welke zzp'er dan ook. Ik ken ons bedrijf immers van A tot Z.
Welke technologiekennis. Als dat zo is praat je op universitair niveau. En helaas is dat maar een zeer beperkt groepje.quote:
Hoe kom je daarbij. Dat is natuurlijk een onderbuikgevoel.quote:Op zondag 12 januari 2014 00:42 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Maar niks mis mee dat werknemers ook wat moeten doen voor het loon dat ze betaald krijgen, en dat is nu vaak nog niet zo.
Jaja, klinkt bekend.quote:Op zondag 12 januari 2014 00:20 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor jongeren nog veel moeilijker voor te stellen is, hoe je leven verandert als je een partner en vooral kinderen krijgt. Al dat gepraat over flexibel zijn en "iedereen kan sparen als je maar wil" is zó bizar. Ja, natuurlijk kun je heel erg zuinig leven of emigreren of alles inzetten op carrière maken. Maar iedereen met een beetje verantwoordelijkheidsgevoel kiest écht wel liever voor risicoverkleining. Of het nou gaat om die vaste baan, zodat je weet wat je elke maand binnenkrijgt (voor zolang het duurt)...of om dat dure koophuis, omdat je je kids liever niet in die achterbuurt laat opgroeien. En dan ben je toch al gauw een dertiger.
Maar het wordt pas écht moeilijk op het moment dat je een veertiger of vijftiger bent. HET moment dat de kinderen groot genoeg zijn geworden om te puberen of voor de studiekosten en tevens het tijdstip waarop je ouders hulpbehoevend worden. Hoe ontzettend veel tijd, geld en energie het kost om al deze balletjes in de lucht te houden, wordt door de gemiddelde tiener of twintiger helemaal niet opgemerkt. Die zijn namelijk zo druk met school of die carrière. En anders wel met het zoeken naar een partner en hun idealen. De crux is dat ouderen wel weten hoe zijzelf vroeger waren, maar jongeren simpelweg niet kunnen invoelen hoe hun toekomst zal zijn.
Dat gezegd hebbende: ik heb er geen probleem mee dat ik moet doorwerken tot 67 (ben nu veertiger, dus dat zal tegen die tijd nog wel later zijn), ook al ben ik al sinds mijn 18e aan het werk (en geen dag een uitkering getrokken). Maar dan wel graag een beetje respect in de vorm van een normale betaalde baan zoals ik nu nog heb en geen "bijstandsuitkering" (lees: hongerfooi met verplichte vernederingen) waar we nu op aankoersen.
Misschien. Maar iedereen kent denk ik wel de types die 'gebakken zitten'. En ik denk ook dat je een hoop harder loopt als je daadwerkelijk eruit kan vliegen.quote:Op zondag 12 januari 2014 00:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij. Dat is natuurlijk een onderbuikgevoel.
1. Ik geloof absoluut NIET in het fabeltje dat de verzorgingsstaat onbetaalbaar is/wordt. Dat is gewoon flauwekul. Ik ben daarom ook een absoluut tegenstander van het afbreken daarvan, inclusief de verworvenheden van de arbeiders/werknemers. Bedenk ook dat het stemrecht óók tot deze verworvenheden behoort! Het geld is er wél! Er zijn nog nooit zoveel miljonairs geweest. De welvaart wordt alleen niet langer netjes gedeeld.quote:Op zondag 12 januari 2014 00:38 schreef arjan1112 het volgende:
Dus volgens jou was alles veel beter geweest als Joop den Uyl tot op de dag van vandaag premier was geweest ?
Ik geef toe dat totaal niets niet vaak voor zal komen. Maar wat je wel hebt is dat mensen precies doen wat er in hun taakomschrijving staat, en vooral niet meer.quote:Op zondag 12 januari 2014 00:52 schreef arjan1112 het volgende:
Noem dan 5 functies waar iemand totaal niets doet, kardinaal
Al heb je een vast contract vlieg je er ook uit als je verzaakt. Zelfs als je ziek word en de werkgever ziet niets meer in je en er is ook geen kans op enig herstel hoeft hij niet eens een tweejarig traject in te zetten maar kan gelijk ontslag aanvragen.quote:Op zondag 12 januari 2014 01:02 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Misschien. Maar iedereen kent denk ik wel de types die 'gebakken zitten'. En ik denk ook dat je een hoop sneller loot als je daadwerkelijk eruit kan vliegen.
Tja als je middenkader je daartoe dwingt zit er niets anders op. Hij vraagt wij draaien. Want bij enig verzet of discussie of eigen initiatief word je gewipt.quote:Op zondag 12 januari 2014 01:05 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Maar wat je wel hebt is dat mensen precies doen wat er in hun taakomschrijving staat, en vooral niet meer.
NIET in het MKB! Daar zit het gros van de banen en daar heeft die baas namelijk helemaal het geld niet voor! En die paar grotere bedrijven.......jezus! DAAR zit het 'm écht ook niet in hoor! Zoals gezegd: managers die continue in je nek lopen te hijgen.quote:Op zondag 12 januari 2014 00:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Soms wel, soms niet. Er zijn zat hoeken en gaten waar mensen in de luwte kunnen zitten. Al helemaal met grotere bedrijven.
Surprise! Nee, niet élk bedrijf heeft baat bij social media of de laatste gadgets voor het personeel. Ons bedrijf is zo'n bedrijf. En ja, ook oudere werknemers in loondienst zijn in staat om bij te leren. Ik ben er zelf het bewijs van. Onze administratie is geheel SEPA-ready (ook al zijn wij MKB) en dat heb ik helemaal zélf en alleen voor elkaar gebokst. Geen externe zzp'er voor nodig!quote:[..]
Bedrijfskennis, sure. Maar technologiekennis? Dat wordt juist vaak ingekocht.
Bij bedrijven vanaf 15 personen is er al ruimte voor mensen om ambtenarengedrag te vertonen. Doe even niet zo naief.quote:Op zondag 12 januari 2014 01:13 schreef stopnaald het volgende:
[..]
NIET in het MKB! Daar zit het gros van de banen en daar heeft die baas namelijk helemaal het geld niet voor! En die paar grotere bedrijven.......jezus! DAAR zit het 'm écht ook niet in hoor! Zoals gezegd: managers die continue in je nek lopen te hijgen.
Ik denk dat je de wereld te veel bekijkt vanuit jouw situatie. Ik werk toevallig part-time en doe ZZP de rest van mijn week en zie de wereld dus vanuit verschillende bedrijven per jaar en vanuit mijn vaste contract. Ik kan je vertellen dat het inkopen van ZZP-ers verder gaat dan alleen je bedrijfsadministratie applicatietje installeren en configureren. Het gaat vaak om hulp inhuren voor het ontwikkelen van producten voor de klant gebruikmakende van nieuwe technologieen, etc...quote:[..]
Surprise! Nee, niet élk bedrijf heeft baat bij social media of de laatste gadgets voor het personeel. Ons bedrijf is zo'n bedrijf. En ja, ook oudere werknemers in loondienst zijn in staat om bij te leren. Ik ben er zelf het bewijs van. Onze administratie is geheel SEPA-ready (ook al zijn wij MKB) en dat heb ik helemaal zélf en alleen voor elkaar gebokst. Geen externe zzp'er voor nodig!
Ja, daar heb je wel een punt de houding van werknemers wordt natuurlijk mede door de houding van het management bepaald.quote:Op zondag 12 januari 2014 01:06 schreef Cherna het volgende:
[..]
Al heb je een vast contract vlieg je er ook uit als je verzaakt. Zelfs als je ziek word en de werkgever ziet niets meer in je en er is ook geen kans op enig herstel hoeft hij niet eens een tweejarig traject in te zetten maar kan gelijk ontslag aanvragen.
Je denkt werkelijk nog dat we in de jaren 80 leven.
Managers worden nog puur of cijfers afgerekend. En hoe goed je ook bent als manager, haal je de grafiekjes niet die een misselijk makende manager zo kan manipuleren ben je gezien.
Ja, als je een dienst (arbeid) niet meer kan leveren, dan is het niet zo gek dat de afnemer van die dienst geen zin heeft om voor een niet-geleverde dienst te betalen. Zo gek is dat niet.quote:Op zondag 12 januari 2014 01:06 schreef Cherna het volgende:
Zelfs als je ziek word en de werkgever ziet niets meer in je en er is ook geen kans op enig herstel hoeft hij niet eens een tweejarig traject in te zetten maar kan gelijk ontslag aanvragen.
Dat ligt niet aan de mentaliteit, maar aan de totaal lamgeslagen werknemer die in een hokje geplaatst is bang om nog fouten te maken en te leren en zelf verantwoording te mogen nemen.quote:Op zondag 12 januari 2014 01:05 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ik geef toe dat totaal niets niet vaak voor zal komen. Maar wat je wel hebt is dat mensen precies doen wat er in hun taakomschrijving staat, en vooral niet meer.
Ook dát is mensen hun goed recht. Ik vind het alleen zo jammer dat mensen de eventueel wel die extra mijl zouden willen lopen, niet hun plek mogen innemen, omdat de arbeidsmarkt zo dichtgetimmerd is.
insider/outsider
Tot 20-25 personen zie ik die ruimte niet hoor. Daarvoor zijn de lijnen écht te kort en zit de baas er bovenop. Zo niet, dan ligt dat aan die baas en zijn gebrek aan aansturing/managementskills.quote:Op zondag 12 januari 2014 01:22 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Bij bedrijven vanaf 15 personen is er al ruimte voor mensen om ambtenarengedrag te vertonen. Doe even niet zo naief.
Dat is waar, maar dan heb je het over hoogopgeleid personeel en nog specialistisch ook. Maar je moet toch met me eens zijn dat dit voor de modale arbeider niet van toepassing is.quote:Op zondag 12 januari 2014 01:22 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Bij bedrijven vanaf 15 personen is er al ruimte voor mensen om ambtenarengedrag te vertonen. Doe even niet zo naief.
[..]
Ik denk dat je de wereld te veel bekijkt vanuit jouw situatie. Ik werk toevallig part-time en doe ZZP de rest van mijn week en zie de wereld dus vanuit verschillende bedrijven per jaar en vanuit mijn vaste contract. Ik kan je vertellen dat het inkopen van ZZP-ers verder gaat dan alleen je bedrijfsadministratie applicatietje installeren en configureren. Het gaat vaak om hulp inhuren voor het ontwikkelen van producten voor de klant gebruikmakende van nieuwe technologieen, etc...
Je omschrijving van de functie van ingenieur is ronduit treffend. Eerlijk gezegd zou ik, wanneer ik in mijn tienerjaren had geweten wat de functie van ingenieur anno 2014 inhoudt, waarschijnlijk niet eens aan mijn opleiding werktuigbouw begonnen zijn...quote:Op zondag 12 januari 2014 01:34 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat ligt niet aan de mentaliteit, maar aan de totaal lamgeslagen werknemer die in een hokje geplaatst is bang om nog fouten te maken en te leren en zelf verantwoording te mogen nemen.
Waar je 30 jaar geleden als engineer achter de tekentafel, het ontwerp maakte, ging inmeten, risicoanalyses maakte, materiaal lijsten maakte, bestekken schreef, field engineering op je nam etc etc etc. mag je nu als engineer achter acad 8 uur lang braaf wat inkloppen en heb je zelfs aparte meetploegen. De variatie is totaal weg en je leert niets en mag niets. En o wee als het ontwerp niet op tijd af is. En daar sta je dan. Nou ja dan groei je maar door tot projectenigneer en dan kom je erachter dat het een administratieve job is die je totaal niet aanstaat. Uren plannen ,vergaderen en presentaties maken en bij missers de schuldige zoeken.
En opkomen voor je engineers dat mag niet. Die mag je niet teveel ruimte geven. Dat is dan de opdracht die je meekrijgt van je projectmanager. Want ja je zult je engineers onder werktijd na het afronden van een project maar een biertje laten drinken onder werktijd. Ik deed dat dus en dat soort zaken werden mij niet in dank afgenomen.
Ik leef geheel met je mee. Ik ben gestopt. Helaas met veel pijn, maar werd compleet gek van die hokjes mentaliteit hier in NL. En Duitsland mijn enige hoop(waar ik ooit begonnen was) dat liet mijn gezin helaas niet meer toe.quote:Op zondag 12 januari 2014 01:59 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Je omschrijving van de functie van ingenieur is ronduit treffend. Eerlijk gezegd had ik, wanneer ik in mijn tienerjaren had geweten wat de functie van ingenieur anno 2014 inhoudt, waarschijnlijk niet eens aan mijn opleiding werktuigbouw begonnen zijn...
Ieder bedrijf heeft in ieder geval een pc nodig voor administratie. 20 jaar terug was WordPerfect dan nog een vaardigheid die je op je CV kon zetten maar tegenwoordig moet je toch echt iets van Office/tekstverwerken/administratie software kennen zodat men tijd kan besparen met wat anders schrijven was op pen en papier. Het kan ook allemaal wel gezien worden als nieuw pen en papier en veel toeters en bellen zijn overbodig.quote:Op zondag 12 januari 2014 01:40 schreef stopnaald het volgende:
Ik weet zeker dat je de wereld te veel bekijkt vanuit jouw situatie. Nogmaals: niet ieder bedrijf heeft behoefte aan nieuwe technologieën. Heel leuk hoor, maar een sleutelboer/schoenmaker heeft écht geen behoefte aan "werken in de cloud" (wat nu weer zo gehyped wordt) en dat geldt zowat voor de hele lokale (of hooguit regionale) middenstand.
En dat is jammer want mensen vinden nog altijd investeerders voor nieuwe bedrijven die de oude eruit spelen door te automatiseren en hetzelfde of gelijkwaardig voor minder aan te bieden.quote:Want dat is wat het MKB voornamelijk is. En nee, die hebben (zeker in deze tijden van crisis en bezuinigingen) helemaal het geld niet om nieuwe producten te ontwikkelen volgens mij. Geef anders maar een paar voorbeelden van die nieuwe producten en nieuwe technologieën.
Klopt, maar een simpele stand alone met internetverbinding en een all-in-one-printer is voor een MKB-bedrijf met slechts 1 administratie ruim voldoende. Zo werkt het bij ons wel iig.quote:Op zondag 12 januari 2014 02:37 schreef loop het volgende:
[..]
Ieder bedrijf heeft in ieder geval een pc nodig voor administratie.
Grapjurk. Ik ben met DOS en WP 4.2 begonnen en heb inmiddels diverse Office-pakketten voorbij zien komen (werk nu met 2012 versie Word/Excel/Powerpoint). Zelfde geldt voor de boekhouding. Ooit begonnen met het DOS-pakket Grote Beer HT en werk nu alweer enige tijd met Exact Globe Next. Elke migratie heb ik geheel zelfstandig uitgevoerd. En nee, ik heb ook geen uitgebreide trainingen gehad, behalve bij de overgang van WP naar Word.quote:20 jaar terug was WordPerfect dan nog een vaardigheid die je op je CV kon zetten maar tegenwoordig moet je toch echt iets van Office/tekstverwerken/administratie software kennen
Voor 1 administratie die nu prima op een stand alone draait, heb ik géén cloud nodig. Maakt mij geen reet uit hoe graag Exact dat wil (kunnen ze weer elke maand geld van me aftroggelen voor een duur servicecontract). Voor een bedrijf dat slechts 2 verkopers heeft, is een dure gadget met navenant dure CRM software in een netwerk geen rendabele investering. Een belletje naar kantoor is sneller en beter (want minder misverstanden).quote:zodat men tijd kan besparen met wat anders schrijven was op pen en papier. Het kan ook allemaal wel gezien worden als nieuw pen en papier en veel toeters en bellen zijn overbodig.
Alleen als het ook echt iets toevoegt en dat is niet (vaak) meer zo.quote:Het is dan ook jammer dat veel mensen niet gebruik willen maken van nieuwe technologieen want het kan veel besparen.
Dit is alleen zinvol in een zzp-situatie, niet voor een lokale ondernemer in het MKB. Zeker als het bedrijf uit een groep(je) personeel bestaat, is een eigen kantoor/werkplek wel zo handig. Al was het maar in sociaal opzicht. Je moet wel een team blijven en als je elkaar nooit ziet, gaat dat niet lukken.quote:En dan investeren ze en dan is het meteen teveel met toeters en bellen. Terwijl je tegenwoordig een minipc koopt van 200 euro (minus uurtarief) met een monitor, toetsenbord, muis, scherm, printer en headsetje heb je al genoeg om te besparen op tijd en kosten zoals alleen al telefonie en bewaking, met offsite backup/mail.
? Ik snap niet wat je bedoeld.quote:Maar dat zijn nieuwe technologieën waar het gros liever nog niet aan wil, ook veel automatiseerders niet omdat ze of achterlopen omdat ze afwachten op de markt (immers zelf onderzoeken kost tijd wat niet vergoed wordt door de klant) of omdat ze anders de bakken geld missen die ze de afgelopen decennia kregen en dat willen ze niet in zien.
Onze softwarepakketten zijn zo langzamerhand wel afgeschreven, hetzelfde geldt voor de hardware en hoewel ik officieel alleen voor de administratie/boekhouding ben aangenomen, ben ik altijd al multi inzetbaar geweest. Dus ook als directiesecretaresse, systeembeheerder, klantenbalie, debiteurenbeheerder inclusief vertegenwoordiging bij de kantonrechtbank en ja, zélfs adviseur inzake aanschaf automatisering.quote:Dus worden het overbodige servers met dure softwarepakketten en alles dubbelop en dan nog is het de fout van MS als het misgaat en als het goed gaat is het dankzij de automatiseerder. En ondertussen moeten medewerkers inleveren, gaan voorzieningen van het bedrijf achteruit, komt er een reorganisatie slag.
Nogmaals, innoveren moet iets toevoegen. Innoveren omwille van het innoveren is geldverslindende dikdoenerij. Sorry, maar daar hebben wij (en ik denk veel bedrijven zoals ons) geen geld voor.quote:Er zijn natuurlijk wel bedrijven die goedkoop willen leveren en willen innoveren maar volgens mij nog niet genoeg.
Niet alles valt te automatiseren en tegelijkertijd rendabel te houden. De cloud bijv. heeft geen toegevoegde waarde boven de bestaande (beproefde!) situatie.quote:[..]En dat is jammer want mensen vinden nog altijd investeerders voor nieuwe bedrijven die de oude eruit spelen door te automatiseren en hetzelfde of gelijkwaardig voor minder aan te bieden.
Aan welke technologieën denk je dan? Er is veel rumoer omtrent social media en zo, maar ook daar zie ik voor lokale ondernemingen geen grote toegevoegde waarde. Zelfde geldt voor de google-bril de smart-watch en de phablet. Dikdoenerij en geldsmijterij. Leuke speeltjes, maar geen cash cow.quote:De meeste nieuwe technologieën komen overigens uit het buitenland, met name de VS en Japan maar genoeg andere landen die hard werken aan vernieuwing. Er zal ook nog wel een hoop zijn wat geheim blijft vanwege (bedrijfs)spionage. Zulke technologieën kunnen pas over een paar jaar verschijnen of over decennia en dan als een economische blitzkrieg.
*zucht* Eerst zien en dan geloven. Ben een veertiger, been there - done that -en zo. Ben te oud voor die shit.quote:Ik zie het zo gebeuren dat veel mensen (lees: die het geld ervoor hebben) binnen een jaar emigreren omdat iemand een soort kolonie heeft gebouwd en de apartementen via-via verkoopt aan bekenden (lees: families met hoge IQ's of vaardigheden met aantoonbaar werk) en voor de laatsten mogen mensen zich aanmelden en hopen dat ze uitgekozen worden voor zo'n hightech semi-zelfstandige mini-utopia.
? Realy bro?quote:Of misschien is dat al gebeurt maar is er niemand van de media die erover bericht en grote media bedrijven staan berichtgeving erover niet toe op straffe van ontslag.
Zelf geloof ik dat ik in het bejaardentehuis nog zo de ontwikkelingen volg, al was het maar omdat ik zelf m'n zorgrobots wil programmeren.quote:Op zondag 12 januari 2014 03:28 schreef stopnaald het volgende:
*zucht* Eerst zien en dan geloven. Ben een veertiger, been there - done that -en zo. Ben te oud voor die shit.
Incl. goedkope pc, internet (al was het maar 50kb/s) en gratis online virtuele universiteiten met erkende diploma's. Die laatsten zijn wel in opkomst maar duren ook allemaal te lang. Kosten voor docenten en studiemateriaal heb je dan vrijwel niet. Met een zonnepaneel erbij zodat men alvast kan leren omgaan met zonne energie, nieuwe SOC pc's hebben al een laag stroomverbruik.quote:Op zondag 12 januari 2014 01:22 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Waarmee ik niet zeg dat je maar in de Bijstand geflikkerd moet worden. Wat mij betreft komt er 1 uitkering voor alle zieken/arbeidsongeschikten.
Gelukkig ben ik de 50 al gepasseerd. Dit soort idioterie geeft maar weer eens aan dat ik niet wil blijven doorwerken tot 67.quote:Op zondag 12 januari 2014 04:51 schreef loop het volgende:
[..]
Zelf geloof ik dat ik in het bejaardentehuis nog zo de ontwikkelingen volg, al was het maar omdat ik zelf m'n zorgrobots wil programmeren.
De cloud is vooral voor backup doeleinden, als je dat niet belangrijk vind dan moet je dat zelf weten. Het is ook wel jargon en catchy bedoeld juist omdat zo weinig mensen het anders snappen. Maar als het niet voor jou is dan niet, lees het nog eens na als de HDD van je standalone het begeeft, of je bestolen wordt of je zaak affikt. Ander voordeel is het remote werken, onderweg. Nadeel is beveiliging (het stallen van bedrijfsinformatie bij andere bedrijven, beveiliging uit handen geven) en verstrooiing van gegevens. Voor bedrijven die het aanbieden is het vaak een totaalpakket, servers kunnen beter benut worden dus goedkoper.
Social media is vooral handig bij sollicitaties maar ook bij het leren kennen van je zaken partner. Dan laat je ook zien dat je je een beetje interesseert voor die ander zonder dat het direct te sociaal op de werkvloer wordt. Dan is vooral het nieuws wat men deelt interessant en komt indirect ook weer ten goede van de productiviteit.
Saas is uiteindelijk beter dan afgeschreven software pakketten, minder gedoe met updates, op meer plekken te gebruiken, beter qua licenties.
Over een paar decennia loopt iedereen (nouja iedereen.. de 'top' eerst natuurlijk en dan volgt de rest uiteindelijk wel) rond met google glass achtige brillen met geïntegreerde brein interface (epoc/neurosky), spraakherkenning, smartwatch met uitklapbaar flexibel scherm, robot avatars en opdrachten zullen vooral via zzp sites gaan. Waar Nederland ook niet zo warm voor loopt, wat ik zelf niet zo erg vind. Werkend vanuit de zelfbesturende elektrische auto, van het ene bedrijf naar de andere (of nevenvestigingen) of gewoon in de file of trein altijd bij je data.
Ik kan beter mijn gedachten structureren als ik iets op schrijf dan als ik het uit leg, dus ja, dat doe ik ook nog wel een. Beter dan een hakkelende uitleg die 3x over moet.quote:Op zondag 12 januari 2014 14:58 schreef Cherna het volgende:
Collega's die nog geen meter van je verwijderd zijn sturen je een email ivp even aan te spreken. Hoe sociaal?
Nou ja, daar heb ik geen last van. Als ik een praatje maak zie ik ook gelijk of men het begrijpt en is aangekomen.quote:Op zondag 12 januari 2014 15:02 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Ik kan beter mijn gedachten structureren als ik iets op schrijf dan als ik het uit leg, dus ja, dat doe ik ook nog wel een. Beter dan een hakkelende uitleg die 3x over moet.
Ja, maar jij kan vast beter uitleggen dan ik. Ik bedoel dat het niet per se antisociaal isquote:Op zondag 12 januari 2014 15:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nou ja, daar heb ik geen last van. Als ik een praatje maak zie ik ook gelijk of men het begrijpt en is aangekomen.
Precies, en je hebt je collega ook direct weer van het werk gehouden. Email kan hij tenminste bekijken op het moment dat het uitkomt.quote:Op zondag 12 januari 2014 15:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nou ja, daar heb ik geen last van. Als ik een praatje maak zie ik ook gelijk of men het begrijpt en is aangekomen.
Dat is natuurlijk een generatie verschil. Dat is waar. Daarom ook, dat het geen zin heeft langer door te werken dan nodig is. Je gaat ook een oudere van 65 niet een een winkel plaatsen waar ze games verkopen. Dat werkt niet. Mogelijk zijn er uitzonderingen.quote:Op zondag 12 januari 2014 15:09 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Ja, maar jij kan vast beter uitleggen dan ik. Ik bedoel dat het niet per se antisociaal is
Dat is de gedachte, maar die is totaal niet aan de orde. Sterker nog: mogelijk door het gesprek en uitleg etc kan hij dagen zonder hulp voorruit en hoeft hij niet te wachten op mijn antwoord via de mail.quote:Op zondag 12 januari 2014 15:15 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Precies, en je hebt je collega ook direct weer van het werk gehouden. Email kan hij tenminste bekijken op het moment dat het uitkomt.
Er zijn meer werkzaamheden dan alleen programmeren.quote:Op zondag 12 januari 2014 15:19 schreef Noordsestern het volgende:
zeker als de beste man aan het programmeren is
Dat is een gebrek aan fantasie, er is zoveel te doen waar je anders niet aan toekomt.quote:Op zondag 12 januari 2014 15:44 schreef Anyanka het volgende:
Ik wil best langer doorwerken, lijkt me enorm saai om met pensioen te zijn. Wel graag met een vast contract en andere soorten zekerheden. Geen zin om mijn leven lang flexibel te moeten zijn.
Nee, geen idee?quote:Op zondag 12 januari 2014 12:58 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Hee, ben jij ook niet de ene volkslrant reageerder. Mte je virtuele universiteiten?
Zie het als hint. Ik doe het zelf ook, heb geen zin in discussie, vragen of wat dan ook en moet doorwerken om te presteren. Mail is sneller, de ander kan zelf bepalen wanneer die deze opent, of dat nu is of over een uur.quote:Op zondag 12 januari 2014 14:58 schreef Cherna het volgende:
Collega's die nog geen meter van je verwijderd zijn sturen je een email ivp even aan te spreken. Hoe sociaal?
Ik vind de meesten van boven mijn leeftijd gewoon niet leuk! Vol met ouderwetse denkbeelden over hoe het sociale contact moet, dat keurslijf. De ergsten zijn diegene die er complete spellen van maken waarbij de meerdere mensen op geraffineerde wijze sociaal manipuleren. En als je het ziet kun je of meedoen (en je wordt net zo'n klootzak/trut), of protesteren (en men zal het je niet in dank afnemen) en anders dan maar een andere baan gaan zoeken.quote:Sociaal contact en lol maken op een werkvloer is van groot belang. Anders hou je het nooit vol tot 67. Het vetgedrukte dat ik uit je tekst haalde doet mij huiveren.
Over een paar decennia moet iedereen robots programmeren omdat het anders zonde van de tijd is. Behalve natuurlijk de achterstandwijken/mindere bedrijven die niet mee willen gaan met de rest die wel vooruit wil.quote:Op zondag 12 januari 2014 15:31 schreef Cherna het volgende:
Er zijn meer werkzaamheden dan alleen programmeren.
Mail is een vervanger van post verkeer. Voor mij is dat niets meer of minder. Niet om problemen op te lossen. Stel je voor een tekenaar heeft een probleem en stuurt mij een mail voor hulp. 2 dagen later heb ik eens zin om die mail te openen.quote:Op zondag 12 januari 2014 17:29 schreef loop het volgende:
[..]
Zie het als hint. Ik doe het zelf ook, heb geen zin in discussie, vragen of wat dan ook en moet doorwerken om te presteren. Mail is sneller, de ander kan zelf bepalen wanneer die deze opent, of dat nu is of over een uur.
[..]
Ik vind de meesten van boven mijn leeftijd gewoon niet leuk! Vol met ouderwetse denkbeelden over hoe het sociale contact moet, dat keurslijf. De ergsten zijn diegene die er complete spellen van maken waarbij de meerdere mensen op geraffineerde wijze sociaal manipuleren. En als je het ziet kun je of meedoen (en je wordt net zo'n klootzak/trut), of protesteren (en men zal het je niet in dank afnemen) en anders dan maar een andere baan gaan zoeken.
Ben blij als er een periode komt waar jongeren niet meer gedwongen met ouderen om hoeven te gaan vanwege thuiswerken. Dan stopt een hoop negativiteit in de samenleving, nare gewoontes worden niet meer doorgegeven enz.
Ja, Office is lastig met prioriteiten vlaggetjes enzo. Heeft ook verder niet zo veel met het bedrijfsproces te maken, wat er wanneer moet worden gedaan, door wie en hoe urgent zoiets is. Lekker doorfladderen op je werk en vooral niet stressen toch?quote:Op zondag 12 januari 2014 19:08 schreef Cherna het volgende:
Mail is een vervanger van post verkeer. Voor mij is dat niets meer of minder. Niet om problemen op te lossen. Stel je voor een tekenaar heeft een probleem en stuurt mij een mail voor hulp. 2 dagen later heb ik eens zin om die mail te openen.
Ja, 1 van computers, AI en ruimtevaart waar niemand hoeft te werken maar men programmeren en spelen met robots leuk vind.quote:Nogmaals als programmeur leef je schijnbaar in je eigen wereld.
Voor jou is dat zo en bij jou zal het dan ook niet werken. Sociaal contact moet juist minder worden alleen al vanwege alle conflicten (religie/sexuele voorkeur/politiek), psychische ziektes, het gedwongen lief doen tegen elkaar.quote:Niets mis mee, maar probeer te begrijpen dat een huis niet via de mail en van huis uit gebouwd kan worden. Daar is nog altijd teamwork en sociaal contact van belang.
Nee hoor, gewoon collega's subtiel voor schut zetten is al vaak genoeg. Wat is een tokkelboard? Bedoel je pc's? Want of woorden nu uitgesproken worden of getypt snap ik niet zo goed, behalve dat in het fysieke men met geweld kan dreigen of de manipulators die hun woordje na jarenlange ervaring sneller klaar hebben liggen dan degene die zich verweert.quote:Daarbij verwar je sociaal contact met het spelen van smerige spelletjes. Dat moet je wel gescheiden houden. Smerige spelletjes kunnen ook gespeeld worden via sociaal media en mail. Nog erger zelfs. Want achter een tokkelboard voelt men zich schijnbaar heer en meester.
Niet met de zure ouderen die veel nieuwe dingen afwijzen of niet al te intelligente uitspraken doen maar het toch schijnbaar intelligent en belangrijk kunnen brengen waarbij het belangrijk is dat je luistert anders ben je je baan en huis kwijt.quote:Dat jij niet graag met ouderen werkt is helaas jammer. Ik werk graag met jongeren.
Waar heb ik dat gezegd? Je ziet natuurlijk wat je wil zien om gelijk te krijgen.quote:Je onderschat oude kennis, de basis om verder te gaan met ontwikkeling.
Sorry maar men kan zo importeren of emigreren vanwege de grond/huizenprijzen in Nederland en een zelfvoorzienende boerderij bouwen en de rest van zijn/haar leven door robots verzorgd worden, heb je niemand verder nodig en kan decennia mee gaan. En dan heb je alle tijd om die belangrijke gedachtes van vroeger te bestuderen via internet en jezelf verder ontwikkelen ipv telkens de stroom van informatie bij proberen te houden.quote:En als ik jou nodig heb om een applicatie te maken voor het maken van een 3d programma voor het maken van ontwerpen dan heb je me harder nodig dan je zelf denkt. Ik zal je wel alles moeten aandragen om überhaupt een applicatie te kunnen maken. En het lijkt me dan niet verstandig dit allemaal via mail te regelen.
Als ik een pomp wil inkopen wil ik toch wel even een vertegenwoordiger persoonlijk spreken.
Die redenering hoor ik van zoveel ouderen en jongeren die hen napapegaaien, dat begrijp ik totaal niet, je bent immers zelf mens! Welke andere levensvorm is er dan op de planeet die dominant zou zijn en de mens niet meer nodig zou hebben?? Toch niet de levenloze AI geprogrammeerd door mensen met een uit knop hoop ik?quote:En ja mogelijk hebben we de mens achter een aantal decennia niet meer nodig.
Je hebt gewonnen, ik laat het erbij zitten. Dit gaat mij te diep. Je bekijkt alles door een tunnel.quote:Op zondag 12 januari 2014 20:33 schreef loop het volgende:
[..]
Ja, Office is lastig met prioriteiten vlaggetjes enzo. Heeft ook verder niet zo veel met het bedrijfsproces te maken, wat er wanneer moet worden gedaan, door wie en hoe urgent zoiets is. Lekker doorfladderen op je werk en vooral niet stressen toch?
[..]
Ja, 1 van computers, AI en ruimtevaart waar niemand hoeft te werken maar men programmeren en spelen met robots leuk vind.
[..]
Voor jou is dat zo en bij jou zal het dan ook niet werken. Sociaal contact moet juist minder worden alleen al vanwege alle conflicten (religie/sexuele voorkeur/politiek), psychische ziektes, het gedwongen lief doen tegen elkaar.
Het is ook iets van de vorige generatie om een team te maken met een duidelijke hierarchie waardoor er een duidelijke winnaar en verliezer verschijnt en iedereen weet naar wie te luisteren. Laat je mensen thuiswerken kunnen de manipulators in het bedrijfsleven minder goed mensen manipuleren en dat komt alleen maar ten goede aan de productiviteit.
[..]
Nee hoor, gewoon collega's subtiel voor schut zetten is al vaak genoeg. Wat is een tokkelboard? Bedoel je pc's? Want of woorden nu uitgesproken worden of getypt snap ik niet zo goed, behalve dat in het fysieke men met geweld kan dreigen of de manipulators die hun woordje na jarenlange ervaring sneller klaar hebben liggen dan degene die zich verweert.
[..]
Niet met de zure ouderen die veel nieuwe dingen afwijzen of niet al te intelligente uitspraken doen maar het toch schijnbaar intelligent en belangrijk kunnen brengen waarbij het belangrijk is dat je luistert anders ben je je baan en huis kwijt.
[..]
Waar heb ik dat gezegd? Je ziet natuurlijk wat je wil zien om gelijk te krijgen.
[..]
Sorry maar men kan zo importeren of emigreren vanwege de grond/huizenprijzen in Nederland en een zelfvoorzienende boerderij bouwen en de rest van zijn/haar leven door robots verzorgd worden, heb je niemand verder nodig en kan decennia mee gaan. En dan heb je alle tijd om die belangrijke gedachtes van vroeger te bestuderen via internet en jezelf verder ontwikkelen ipv telkens de stroom van informatie bij proberen te houden.
[..]
Die redenering hoor ik van zoveel ouderen en jongeren die hen napapegaaien, dat begrijp ik totaal niet, je bent immers zelf mens! Welke andere levensvorm is er dan op de planeet die dominant zou zijn en de mens niet meer nodig zou hebben?? Toch niet de levenloze AI geprogrammeerd door mensen met een uit knop hoop ik?
quote:Op zondag 12 januari 2014 17:30 schreef loop het volgende:
[..]
Over een paar decennia moet iedereen robots programmeren omdat het anders zonde van de tijd is. Behalve natuurlijk de achterstandwijken/mindere bedrijven die niet mee willen gaan met de rest die wel vooruit wil.
Met robots? En onderhouden door robots, grondstoffen aangeleverd door robots, later vanaf andere planeten. Men neme een paar robot handen met wat sensoren op een elektrisch karretje en je hebt alleen nog programmeurs nodig. Als je zoiets eenmaal opgezet hebt, waarom zou je dan nog iets willen met niet-programmeurs of welke branche, behalve entertainers en medische geneeskunde misschien.quote:Op maandag 13 januari 2014 00:36 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
En hoe denk je dat die robots ontworpen en gefabriceerd zullen worden?
Verschil is wel dat jij geen gezin hebt natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:39 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik verdien niet genoeg geld voor een onregelmatig leven.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mijn motto is vooral: geniet zolang het kan.
En iedereen vult voor zichzelf in hoe ze willen genieten. Je maakt mij alleen niet wijs dat die mensen die wekelijks klagend terug komen van hun werk echt genieten van hun leven.
En ja, een goede profvoetballer zijn en rijk worden is maar voor zeer weinig mensen weggelegd. Maar wees daarom tevreden met minder, en leef een onregelmatig maar fijn en vrij leven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |