Als je alleen bent zonder familiebanden heb je gelijk. Zogauw je een partner hebt plus kinderen en enigzinds nog wat familiebanden dan wordt het moeilijker, omdat je daar ook waarde aan hecht.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 09:51 schreef SeLang het volgende:
Het is ook niet zo dat werken compleet kut is ofzo. Ik ben zelf ook blij dat ik jarenlang heb gewerkt en had dat niet willen missen. Leuke tijden gehad (ook minder leuke natuurlijk) en veel geleerd. Maar op een bepaald moment ben je daar wel mee klaar. Dan heb je alle aspecten zo'n beetje verkend.
Ook kom je aan dingen die je graag zou doen niet toe. Je werk kan best leuk zijn, maar niet zo leuk als de dingen die je met je vrije tijd zou kunnen doen. Ik begrijp nooit dat mensen denken dat ze zich zouden vervelen met zoveel vrije tijd. Heb je dan echt niets beters te doen dan werken? Geen hobby's, ambities en interesses verder?
Waar het denk ik op neer komt is dat mensen bang zijn om de apenrots te verlaten. Met die apenrots bedoel ik het systeem van goedkeuring door andere apen. Met een goede baan, dure auto, groot huis etc verwerf je status - een betere plek op de apenrots. En iedereen is daarvoor in competitie met elkaar. Daarom kun je niet tevreden zijn met wat je hebt want wat telt is niet of het voldoende is maar je positie op de apenrots ten opzichte van de andere apen.
Maar er is een andere mogelijkheid die de meeste mensen niet zien: je kunt die apenrots gewoon verlaten en een rots opzoeken helemaal voor jezelf, zodat je altijd het beste plekje hebt.
Sure, maar zelfs dan zul je nog altijd wat moeten werken, als is dat ongetijfeld minder als je bereid bent afstand te doen van bepaalde zekerheden/verworvenheden.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 09:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het goede nieuws is dat niets het maken van een persoonlijke financiële planning in de weg staat zodat je je eigen lot in handen kan nemen.
Zekerheden en verworvenheden heb je altijd te koste van iemand die ze niet heeft. Die kunnen wat mij betreft direct worden afgeschaft.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 14:38 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Sure, maar zelfs dan zul je nog altijd wat moeten werken, als is dat ongetijfeld minder als je bereid bent afstand te doen van bepaalde zekerheden/verworvenheden.
Dus de mensen die betalen voor het sociale vangnet kunnen er zelf later geen aanspraak op doen? Dat irrationele zero-sum-gamisme van je wordt onderhand wel vervelend.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 14:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zekerheden en verworvenheden heb je altijd te koste van iemand die ze niet heeft. Die kunnen wat mij betreft direct worden afgeschaft.
Dat zijn niet de zekerheden waar ik op doel. Betaal je premie voor een verzekering dan heb je recht op uitkering als je er aanspraak op maakt.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 14:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dus de mensen die betalen voor het sociale vangnet kunnen er zelf later geen aanspraak op doen? Dat irrationele zero-sum-gamisme van je wordt onderhand wel vervelend.
Eens, de verworvenheden en zekerheden van mensen met een vast contract gaan ten koste van de buitenstaanders. Leuk al die regelingen, maar ondertussen komen er meer en meer zzp'ers bij, die nergens recht op hebben.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 14:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zekerheden en verworvenheden heb je altijd te koste van iemand die ze niet heeft. Die kunnen wat mij betreft direct worden afgeschaft.
Haha, mijn hobbies en interesses lijken verdacht veel op werken, dan kan ik er beter geld mee verdienen ookquote:Op zaterdag 11 januari 2014 09:51 schreef SeLang het volgende:
Ook kom je aan dingen die je graag zou doen niet toe. Je werk kan best leuk zijn, maar niet zo leuk als de dingen die je met je vrije tijd zou kunnen doen. Ik begrijp nooit dat mensen denken dat ze zich zouden vervelen met zoveel vrije tijd. Heb je dan echt niets beters te doen dan werken? Geen hobby's, ambities en interesses verder?
En dat geeft weer aan dat er iets mis is met de constructie van een gewoon werknemerscontract.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 10:08 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
True, en het ironische is dat dat ZZPenwel op jongere leeftijd beginnen dus juist tot de veilige optie maakt. Veiliger dan een zgn vaste baan, aangezien je dan veel minder vatbaar voor leeftijdsdiscriminatie bent.
Die van mij ook wel, maar een carrière in de prostitutie zie ik toch niet zitten.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:06 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Haha, mijn hobbies en interesses lijken verdacht veel op werken, dan kan ik er beter geld mee verdienen ook
Misschien professioneel bierproever?quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Die van mij ook wel, maar een carrière in de prostitutie zie ik toch niet zitten.
Bierbrouwer zou nog kunnen inderdaad.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:14 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Misschien professioneel bierproever?![]()
(of hou je niet van goudgeke rakkers)
Zou wel deels aan het werk kunnen liggen. Als ZZP-er neem je vaak meer risico in het contract en ben je bereid schade op je te nemen om een klant te behouden. Daar waar vaste werknemers vaak gewoon uren en uren extra kunnen spenderen aan een taak zonder dat dit directe gevolgen heeft voor hun loon of hun toekomst bij het bedrijf.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:10 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
En dat geeft weer aan dat er iets mis is met de constructie van een gewoon werknemerscontract.
Ouderen komen bijna niet meer aan een baan, maar als ze als zzp'er hun diensten aanbieden zijn ze wél welkom.
Aan het werk dat ze leveren ligt het dus niet.
Als ZZP'er heb je dus meer incentive om scherp te blijven, bij te leren en goed te presteren. Terwijl die bij gewone werknemers ontbreekt. Dan lijkt het me dat het tóch aan de constructie ligt..quote:
Ja. De constructie dwingt beter en/of sneller werk af. Werkgevers hebben minder interesse in de constructie dan het resultaat maar de laagdrempeligheid waarmee je een extern bedrijf weg kan trappen als het je niet bevalt is natuurlijk wel een lekkere extra bonus.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:20 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Als ZZP'er heb je dus meer incentive om scherp te blijven, bij te leren en goed te presteren. Terwijl die bij gewone werknemers ontbreekt. Dan lijkt het me dat het tóch aan de constructie ligt..
Inderdaad. Bepaalde mensen zijn beter in zelfstandig opereren en zullen hun voordeel zien in ZZP en mensen die liever niet direct worden afgerekend op hun prestaties zullen vaker de ambtenaar-achtige baantjes zoeken in het bedrijfsleven.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:21 schreef Monolith het volgende:
Het kan natuurlijk ook een verschil zijn tussen de gemiddelde ondernemer en de gemiddelde werknemer in loondienst. Gemiddeld genomen spat bij de wat oudere werknemer het enthousiasme er nou niet echt van af.
quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:21 schreef Monolith het volgende:
Het kan natuurlijk ook een verschil zijn tussen de gemiddelde ondernemer en de gemiddelde werknemer in loondienst. Gemiddeld genomen spat bij de wat oudere werknemer het enthousiasme er nou niet echt van af.
quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:23 schreef SpecialK het volgende:
Ja. De constructie dwingt beter en/of sneller werk af.
Even een rel-post, kan het niet laten. Als ik jullie reacties zo lees hebben ouderen die klagen dat ze nergens worden aangenomen dus een beetje boter op hun hoofd.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:29 schreef SpecialK het volgende:
Bepaalde mensen zijn beter in zelfstandig opereren en zullen hun voordeel zien in ZZP en mensen die liever niet direct worden afgerekend op hun prestaties zullen vaker de ambtenaar-achtige baantjes zoeken in het bedrijfsleven.
Oudere mensen zullen wellicht wat minder behoefte hebben aan dat constante gevoel dat je jezelf steeds opnieuw moet bewijzen.
Dit is niet waar. Ik heb in beide vormen gewerkt. Eerst in vaste dienst om het vak te leren dat je als schoolverlater in de vorm als freelancer(ZZPer) nooit kan leren. Daarna als freelancer en nu weer in vaste dienst totaal iets anders.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:20 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Als ZZP'er heb je dus meer incentive om scherp te blijven, bij te leren en goed te presteren. Terwijl die bij gewone werknemers ontbreekt. Dan lijkt het me dat het tóch aan de constructie ligt..
Tja als ZZPer kun je je natuurlijk verzekeren. Een goede ZZPer houd daar rekening mee, met zijn uurtarief. Als je dat niet doet moet je dit niet gaan afgeven op mensen in loondienst die het verplicht zijn. Jij hebt tenminste nog een keuze.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 15:03 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Eens, de verworvenheden en zekerheden van mensen met een vast contract gaan ten koste van de buitenstaanders. Leuk al die regelingen, maar ondertussen komen er meer en meer zzp'ers bij, die nergens recht op hebben.
Belast de constructie van een vast contract te zwaar met allerlei rechten, (waarvoor werkgever opdraait) en die constructie sterft vervolgens gewoon domweg uit. Die verworvenheden zijn er dus alleen voor een bepaalde groep, die ook nog eens kleiner wordt. Sociaal is anders.
Wat mij betreft gaat de overheid (weet dat jij daar n hekel aan hebt) ziekte en arbeidsongeschiktheid weer regelen, (niet afwentelen op werkgevers) en versoepelt ze het ontslagrecht wél echt.
Om mensen aan het werk te krijgen is dat effectiever dat 1000 Participatiewetten.
Ik ben niet jaloers op mensen die verzekerd zijn, ik gun het ze graag.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 17:22 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja als ZZPer kun je je natuurlijk verzekeren. Een goede ZZPer houd daar rekening mee, met zijn uurtarief. Als je dat niet doet moet je dit niet gaan afgeven op mensen in loondienst die het verplicht zijn.
Daar is een werkgever voor verzekerd. Omgekeerd bij een ZZPer moet je nog maar afwachten wat je in huis haalt bij een project en je moet er maar op vertrouwen dat hij de klus niet laat vallen zodra hij iets anders vind. Of iemand met een nul uren contract die gebeld word maar liever gaat stappen en dus niet komt.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 17:47 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Alleen omdat de werkgever voor ziektes/slecht presteren ed opdraait heeft het als effect dat buitenstaanders nauwelijks binnenkomen, want de werkgever loopt dan liever geen risico's. Dát zou moeten veranderen.
Okies, nou ja in het verleden al had je een hbo diploma(muv bepaalde opleidingen zoals bijvoorbeeld autotechniek in Apeldoorn) was dat vereist.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 20:56 schreef arjan1112 het volgende:
Havo met economie is al vergelijkbaar met het oude middenstandsdiploma
Tegenwoordig heeft iedereen minstens MBO dus, dat diploma was helemaal niet meer nodig..
Als je bakker of slager enz. wil worden heb je trouwens wel een soort diploma nodig
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |