quote:Op woensdag 18 december 2013 21:00 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Sommige mensen willen het nu meteen en snel![]()
Niet mijn keuze nee maar dit soort projecten zijn niet bij voorbaat ''rotzooi'' wat mij betreft.
Dan geloof je het niet... Moet je mijn omgeving maar eens vragen.quote:Op woensdag 18 december 2013 18:42 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik denk dat ie aan het trollen isJe gaat toch niet serieus ergens niet in investeren omdat het in een bepaalde stad is? Dat geloof ik niet
Ik ken iemand die niet eens bij een "bepaalde bank" een rekening wil omdat het uit "020" komt.quote:Op donderdag 19 december 2013 08:17 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dan geloof je het niet... Moet je mijn omgeving maar eens vragen.
Ik heb Rabo, ASN en INGquote:Op donderdag 19 december 2013 08:42 schreef mesaana het volgende:
[..]
Ik ken iemand die niet eens bij een "bepaalde bank" een rekening wil omdat het uit "020" komt.
Is natuurlijk alleen maar beter voor de rest van ons die gewoon kijkt naar goede investeringen. Die goeie lopen al zo snel vol.
Ik wil het eigenlijk niet geloven. Zo'n triestheidquote:Op donderdag 19 december 2013 08:17 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dan geloof je het niet... Moet je mijn omgeving maar eens vragen.
Tja, de gemiddelde voetbal supporters zijn nou eenmaal simpel volk.quote:Op donderdag 19 december 2013 10:31 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik wil het eigenlijk niet geloven. Zo'n triestheid
En dat door voetbal?
Nee, hekel aan de arrogantie en attitude van de bewoners aldaar.quote:Op donderdag 19 december 2013 10:31 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik wil het eigenlijk niet geloven. Zo'n triestheid
En dat door voetbal?
quote:Op donderdag 19 december 2013 10:36 schreef Kirov het volgende:
[..]
Tja, de gemiddelde voetbal supporters zijn nou eenmaal simpel volk.
Je eigen arrogantie en attitude op dat gebied verdient anders ook geen schoonheidsprijs en is vele malen erger dan de gemiddelde Amsterdammer tentoon spreidquote:Op donderdag 19 december 2013 11:43 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nee, hekel aan de arrogantie en attitude van de bewoners aldaar.
quote:Op donderdag 19 december 2013 11:54 schreef Blik het volgende:
[..]
Je eigen arrogantie en attitude op dat gebied verdient anders ook geen schoonheidsprijs en is vele malen erger dan de gemiddelde Amsterdammer tentoon spreid
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We gaan een beetje offtopic. Laten we het weer over crowdfunden hebben.
Er is een aardige eindsprint ingezet wat projecten betreft!
quote:Beste heer/mevrouw,
Graag volgende adreswijziging doorvoeren:
klantnummer xxxx
oud:
xxxx
xxxx
nieuw
xxxx
xxxx
Bij voorbaat dank.
Mvg,
quote:Geachte heer xxxxx,
Zou u voor wijzigingen bijgaand wijzigingsformulier willen gebruiken? Deze kunt u samen met een kopie van uw legitimatie naar info@geldvoorelkaar.nl sturen.
Met vriendelijke groet,
quote:Beste mevrouw xxxxx
Jullie hebben mijn emailadres toch in jullie systeem staan? Mijn klantnummer staat in de mail. Een kopie van mijn legitimatie is ook al in jullie bezit als ik mij niet vergis. Wat ontbreekt er nog aan?
Ik heb geen scanner in mijn bezit dus graag alsnog de wijziging doorvoeren.
Bij voorbaat dank.
Bij LPB, CB, ASN, ING en MY gaat een verhuizing doorgeven zonder gezeik. Maar dit..quote:Geachte heer xxxxxx,
Wij willen graag zeker weten of u daadwerkelijk de heer xxxxx bent, of iemand die uw mailadres gehackt heeft. Wij dienen een correcte administratie te voeren. Daarom zou ik u willen vragen het wijzigingsformulier en uw legitimatie te zenden. Als alleen uw mailadres wijzigt, hoeft u niet alle in te vullen. Vergeet niet uw handtekening.
Een extra veiligheidscheck om te voorkomen dat iemand met een gespoofed adres een wijziging doorvoert, lijkt me toch vrij okay...quote:Op donderdag 19 december 2013 14:07 schreef leolinedance het volgende:
Dit valt mij toch erg tegen van GvE:
[..]
[..]
[..]
[..]
What the fuck![]()
![]()
Moet er niet aan denken dat ik bij al mijn tientallen adreswijzigingen dit zou moeten doen.quote:Op donderdag 19 december 2013 14:09 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Een extra veiligheidscheck om te voorkomen dat iemand met een gespoofed adres een wijziging doorvoert, lijkt me toch vrij okay...
Dit gaat dan ook om geld. Het heeft een vergunning van de AFM en hierdoor dus verplicht om dit gewoon te doen. Bij je bank krijg je dit ook niet voor elkaar.quote:Op donderdag 19 december 2013 14:11 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Moet er niet aan denken dat ik bij al mijn tientallen adreswijzigingen dit zou moeten doen.
Bij een bank krijg je dit PRIMA voor elkaar. Sterker nog, bij alle banken waar ik een rekening heb. Zie bovenstaande post.quote:Op donderdag 19 december 2013 14:12 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit gaat dan ook om geld. Het heeft een vergunning van de AFM en hierdoor dus verplicht om dit gewoon te doen. Bij je bank krijg je dit ook niet voor elkaar.
Ja, jij kunt bij de ING per e-mail je adres wijzigen? (nee; hier moet je óf inloggen in MijnING óf een formulier ondertekenen en opsturen....bij ASN gaat dit op exact dezelfde manier.. en nu?)quote:Op donderdag 19 december 2013 14:13 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Bij een bank krijg je dit PRIMA voor elkaar. Sterker nog, bij alle banken waar ik een rekening heb. Zie bovenstaande post.
Dat is helemaal niet te vergelijken.quote:Op donderdag 19 december 2013 14:14 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, jij kunt bij de ING per e-mail je adres wijzigen? (nee; hier moet je óf inloggen in MijnING óf een formulier ondertekenen en opsturen....bij ASN gaat dit op exact dezelfde manier.. en nu?)
quote:Op donderdag 19 december 2013 14:33 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet te vergelijken.
Lees je even in voordat je zomaar iets roept:
http://www.ing.nl/particu(...)ce/adreswijzigingen/
Dusquote:Log voor een online adreswijziging in op Mijn ING. Bij ‘Alles in Mijn ING’ klikt u bij ‘Mijn gegevens en instellingen’ op ‘Woonadres wijzigen’. Hier kunt u uw adreswijziging doorgeven. Nadat u de adreswijziging bevestigt met een TAN-code, wordt deze direct naar de ING verzonden. U ontvangt binnen 5 werkdagen een bevestigingsbrief op uw oude adres. U kunt via Mijn ING ook het woonadres van uw minderjarige kind(eren) wijzigen.
Heeft u geen Mijn ING? Gebruik dan het formulier ‘Gegevens wijzigen’. Stuur het ingevulde en uitgeprinte formulier op naar de ING. Of vraag het papieren formulier ‘Gegevens wijzigen’ op bij de Klantenservice: 0900 0933 (10 cent per minuut). Bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.
Bij ASN:quote:En bij ASN wat het met een berichtje in dit veld zo gepiept, zonder gedoe.
Man, ik zit midden in een verhuizing dus wie weet het hier nou
Heej, precies op dezelfde manier als GvE! Wat raar!?quote:Hoe geef ik een adreswijziging door?
Particulieren kunnen de wijziging op twee manieren doorgeven:
U logt in op ASN Online Bankieren met uw persoonlijke toegangsnaam en wachtwoord. Vervolgens klikt u in de linkernavigatie onder "Overig" op "Adres en contact". Alleen de adresgegevens van de persoon welke ingelogd is worden gewijzigd. Zijn er meer personen waar het adres voor wijzigt, dan moet hiervoor een aparte schriftelijke adreswijziging worden opgestuurd.
U geeft de wijziging schriftelijk door via het wijzigingsformulier (pdf-bestand) of via een korte brief. Daarin vermeldt u uw oude en nieuwe adres. Heeft u mederekeninghouders of gemachtigden die eveneens verhuizen, dan vermeldt u ook hun naam.U voegt een kopie toe van uw geldige legitimatiebewijs en dat van eventuele mederekeninghouders of gemachtigden die ook verhuizen.
Deze brief stuurt u (zonder postzegel) naar:
ASN Bank
Antwoordnummer 1188
2501 WB Den Haag
Ik herhaal het nog 1x:quote:Op donderdag 19 december 2013 14:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
[..]
Dus
[..]
Bij ASN:
[..]
Heej, precies op dezelfde manier als GvE! Wat raar!?![]()
Dat zijn immers de regels. Laat ik zelf bij één van de door jou genoemde bedrijven gewerkt hebben... (inlezen)
Inloggen is een manier om te identificeren. Dat begrijp je blijkbaar niet. Dat heeft men bij GvE niet. Dus moeten ze dat op een andere manier doen.quote:Op donderdag 19 december 2013 14:40 schreef leolinedance het volgende:
[..]
[..]
Ik herhaal het nog 1x:
ING: Inloggen, wijzigen, klaar.
ASN: Berichtje sturen, klaar.
Weet je misschien niet hoe het bij GvE werkt omdat je zo raar reageert
Beweer jij nou dat je niet kunt inloggen bij GvE?quote:Op donderdag 19 december 2013 14:43 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Inloggen is een manier om te identificeren. Dat begrijp je blijkbaar niet. Dat heeft men bij GvE niet. Dus moeten ze dat op een andere manier doen.
Bij ASN gelden bovenstaande regels (die dus niét anders zijn dan bij GvE). Dat er een medewerker is die die regels niet opvolgt, wil niet zeggen dat dat normaal is. Fijn om te weten dat een simpel berichtje met wat gegevens ervoor zorgt dat phising werkt.
Maar hey: dan ga je toch crowdfunden bij ING of ASN?(je begrijpt dat een MijnING-omgeving nogal wat geld kost?)
Nee, staat dat daar?quote:Op donderdag 19 december 2013 14:45 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Beweer jij nou dat je niet kunt inloggen bij GvE?
quote:
Wat is het verschil tussen inloggen bij ASN (en alle andere banken) of bij GvE?quote:Op donderdag 19 december 2013 14:43 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Inloggen is een manier om te identificeren. Dat begrijp je blijkbaar niet. Dat heeft men bij GvE niet. Dus moeten ze dat op een andere manier doen.
Ja, en ik vind het dus vervelend dat sommige simpele dingen zo moelijk gemaakt worden. Als je dat bij al je 'contacten' zo moet doen ben je wel even bezig. En tijdens een verhuizing heb je wel betere dingen te doen.quote:Op donderdag 19 december 2013 14:45 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, staat dat daar?Daar staat feitelijk dat er geen 'MijnING-achtige' omgeving is waar je je adreswijziging kunt invullen, blijkbaar. Dat het niet alleen per e-mail kan, is iets waar je blij om zou moeten zijn. Ik kan vrij eenvoudig jouw adres wijzigen, als het op jouw manier zou kunnen.
Maar goed; boeit mij verder niet. Jij hebt er last van. Op zoek naar een crowdfunder waar het wél kan dan maar.
Ja, die is wel interessant ja. Alleen geen budget op dit moment, zit aan mijn maxquote:Op donderdag 19 december 2013 15:08 schreef µ het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5660
Interesting.
Klein bedragje gedaan, interessant genoegquote:Op donderdag 19 december 2013 15:08 schreef µ het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5660
Interesting.
Hier hetzelfdequote:Op donderdag 19 december 2013 15:32 schreef Blik het volgende:
[..]
Ja, die is wel interessant ja. Alleen geen budget op dit moment, zit aan mijn max
Als je er zelfs al zo'n smiley bij moet zetten, doe het dan gewoon wel als je het geld tot je beschikking hebt? Nu heb je de kans, dan moet je hem ook pakken.quote:Op donderdag 19 december 2013 17:01 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Hier hetzelfdeMoet nu eerst 100 terugkrijgen voor ik weer verder investeer.
Heeft niks met hoeveelheid beschikbaar geld te maken maar mer ruggengraat. Ik heb een grens gesteld, daar houd ik mij aan. Niet altijd leuk, wel rechtlijnig.quote:Op donderdag 19 december 2013 17:57 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Als je er zelfs al zo'n smiley bij moet zetten, doe het dan gewoon wel als je het geld tot je beschikking hebt? Nu heb je de kans, dan moet je hem ook pakken.
Mijn insteek is dat ik een bepaald verantwoordelijk deel van mijn spaargeld kan investeren in Crowdfunding. Zo lang ik daar niet aan zit kan ik in principe vrij investeren. Uiteraard komt er iedere maand geld terug van GvE, en mijn spaarvermogen stijgt ook maandelijks. Zo lang het geinvesteerde vermogen een verantwoord deel (< 20%) van het totale vermogen blijft vind ik het prima en laat ik mij niet tegenhouden in te schrijven op een mooi project
Precies ja. Ik heb er in totaal 4k inzitten en wacht tot ik 200 terug heb voor ik weer investeer. Idd niet altijd even leuk maar ik hou mij zo ook aan mijn eigen grens.quote:Op donderdag 19 december 2013 18:41 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Heeft niks met hoeveelheid beschikbaar geld te maken maar mer ruggengraat. Ik heb een grens gesteld, daar houd ik mij aan. Niet altijd leuk, wel rechtlijnig.
Ik ben op zich ook vrij strict zoals Tha_Duck. Ik heb een bepaald budget voor GvE en daar wil ik niet overheen. Ik heb echter over mijn hart gestreken en toch geïnvesteerd aangezien ik begin januari weer over genoeg geld beschik in mijn GVE-potje om te investeren. Ik verwacht niet dat ik veel eerder dan dat moment mijn geld moet overmaken.quote:Op donderdag 19 december 2013 17:57 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Als je er zelfs al zo'n smiley bij moet zetten, doe het dan gewoon wel als je het geld tot je beschikking hebt? Nu heb je de kans, dan moet je hem ook pakken.
Mijn insteek is dat ik een bepaald verantwoordelijk deel van mijn spaargeld kan investeren in Crowdfunding. Zo lang ik daar niet aan zit kan ik in principe vrij investeren. Uiteraard komt er iedere maand geld terug van GvE, en mijn spaarvermogen stijgt ook maandelijks. Zo lang het geinvesteerde vermogen een verantwoord deel (< 20%) van het totale vermogen blijft vind ik het prima en laat ik mij niet tegenhouden in te schrijven op een mooi project
De rentes zijn wel goed, maar de projecten niet vind ik.quote:Op vrijdag 20 december 2013 18:07 schreef dmssn het volgende:
Veel nieuwe GVE-projecten bijgekomen:) maar niets bijzonders, gezien de lage rentes.
Weer zo 1 met oversluiten comsumptief krediet en dan 6% en 60 maandenquote:Op vrijdag 20 december 2013 18:07 schreef dmssn het volgende:
Veel nieuwe GVE-projecten bijgekomen:) maar niets bijzonders, gezien de lage rentes.
Inderdaad, kansloze projecten. Vind het erg jammer dat GvE daar aan meewerkt.quote:Op vrijdag 20 december 2013 21:35 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Weer zo 1 met oversluiten comsumptief krediet en dan 6% en 60 maanden
Ach dat zie je bij sommige professionele projecten ook, is het dan ook kansloos ofzo ????quote:Op zondag 22 december 2013 16:01 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Inderdaad, kansloze projecten. Vind het erg jammer dat GvE daar aan meewerkt.
Wat bedoel je precies?quote:Op zondag 22 december 2013 17:11 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Ach dat zie je bij sommige professionele projecten ook, is het dan ook kansloos ofzo ????
Nou bedrijven die geld lenen via GvE doen dat ook. Herfinanciering van leningen, ik zie dan eigenlijk niet het verschil tussen een particulier en een bedrijf.quote:
Nou dat verschil zie ik wel!quote:Op zondag 22 december 2013 17:35 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Nou bedrijven die geld lenen via GvE doen dat ook. Herfinanciering van leningen, ik zie dan eigenlijk niet het verschil tussen een particulier en een bedrijf.
Ow vertel. Mijn bedrijf heeft een schuld van 15k - 11% bij de ING en die herfinancier ik bij GvE tegen 8%. Ik heb als particulier een schuld bij de ING ook 15k - 10% en die herfinancier ik bij GvE 6%. Al mijn inkomsten komen uit mijn bedrijf. Waarom zou dan mijn particuliere aanvraag idioter zijn dan mijn bedrijfsaanvraag ???quote:
Omdat bedrijven goede redenen hebben om een lening af te sluiten en het risico op wanbetaling mijns inziens kleiner is bij een bestaande onderneming met een flink aantal werknemers dan bij een particulier (ontslag, overlijden?)quote:Op zondag 22 december 2013 18:52 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Ow vertel. Mijn bedrijf heeft een schuld van 15k - 11% bij de ING en die herfinancier ik bij GvE tegen 8%. Ik heb als particulier een schuld bij de ING ook 15k - 10% en die herfinancier ik bij GvE 6%. Al mijn inkomsten komen uit mijn bedrijf. Waarom zou dan mijn particuliere aanvraag idioter zijn dan mijn bedrijfsaanvraag ???
PS ik heb helemaal geen eigen bedrijf en ook geen schuld anders dan een hypotheek.
Jij zou serieus overwegen om hier geld in te investeren?quote:Doordat ik een persoonlijke lening bij mijn bank heb afgesloten, kan ik nu (door de belachelijke strenge regeltjes) veel minder hypotheek krijgen om mijn droomhuis te kunnen kopen en loop ik de kans dat deze aan mijn neus voorbij gaat en dit terwijl ik de maandlasten makkelijk kan dragen.
Dat ben ik wel met je eens dat bedrijven een betere reden hebben voor lenen dan particulieren. Toch ben ik er zelf niet heel erg op tegen. Die 5301 zal ik niet zo snel in investeren. Toch heb ik van mijn 20 projecten 2 als particuliere herfinanciering. Wat dat betreft geeft een particulier voor mij een even groot risico als een beginnend bedrijf.quote:Op zondag 22 december 2013 19:17 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Omdat bedrijven goede redenen hebben om een lening af te sluiten en het risico op wanbetaling mijns inziens kleiner is bij een bestaande onderneming met een flink aantal werknemers dan bij een particulier (ontslag, overlijden?)
Kijk zo'n project dan: http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5301
[..]
Jij zou serieus overwegen om hier geld in te investeren?
En dan nu het werkelijke verhaal:quote:Door mijn zekerheid over mijn werk en bij deze werkgever kan ik mijn financiële verplichtingen blijven nakomen en heb ik goed de ruimte om naast mijn woonlasten en levensonderhoud deze lening bij geldvoorelkaar.nl periodiek te kunnen inlossen.
De reden waarom ik bij Geldvoorraad.nl deze financiering wil inzetten is vanwege de opzet van crowdfunding waarin het mij aanspreekt dat meerdere investeerders zonder te grote winstmarges gezamenlijk hun kapitaal willen investeren.
quote:Doordat in deze tijden niemand zeker is van zijn baan, is het onduidelijk of ik in de toekomst aan mijn verplichtingen kan blijven voldoen.
De woning die mijn ex en ik hebben gekocht was eigenlijk te duur voor ons. Daar hebben wij ons in vergist en we hebben de risico's verkeerd ingeschat. Ook heb ik daarna een te duur appartement gehuurd en een lopend krediet afgesloten waarmee ik heb aangetoond niet verstandig met geld om te kunnen gaan. Ik loop alvast flink op de zaken vooruit, want ik wil ook weer een volgende woning met mijn nieuwe vriendin (die ik al een paar maanden heb!!) gaan kopen die opnieuw zal gaan bijdragen in de woonlasten. Zoals jullie hebben gelezen is dit vorige keer ook prima gegaan!
Ik verdien behoorlijk maar kan mijn schulden eigenlijk niet betalen. Anders had ik natuurlijk ook geen lening nodig. Omdat ik bij de bank geen lening kan krijgen doe ik het daarom bij Geldvoorelkaar.nl.
Ik dacht je maakt een grapje, maar die gast heeft serieus ''geldvoorraad.nl'' in zijn financieringsaanvraag staanquote:Op maandag 30 december 2013 15:15 schreef leolinedance het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5499
[..]
En dan nu het werkelijke verhaal:
[..]
quote:Op maandag 30 december 2013 15:15 schreef leolinedance het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5499
[..]
En dan nu het werkelijke verhaal:
[..]
Wel een toffe ''verspreking''quote:Op maandag 30 december 2013 17:52 schreef RicDan het volgende:
[..]
Ik dacht je maakt een grapje, maar die gast heeft serieus ''geldvoorraad.nl'' in zijn financieringsaanvraag staanMensen die niet eens de moeite nemen om te lezen wat ze insturen krijgen bij voorbaat van mij al geen geld!
Heb deze ook gedaanquote:Op dinsdag 31 december 2013 11:20 schreef nikao het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5589
Ziet er interessant uit.
Toch snap ik niet waarom het rentepercentage nagenoeg altijd gelijk is, ondanks de rating die een project gekregen heeft. Waarom krijgt een project met betere rating niet een lager % ?
Je mag bij een aanvraag zelf je rente bepalen, sommige zitten voor mijn gevoel wel te laag of te hoog ja, voorals als je een korte looptijd hebt kun je die rente ook wel stuk lager zetten want die lopen toch snel vol.quote:Op dinsdag 31 december 2013 11:20 schreef nikao het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5589
Ziet er interessant uit.
Toch snap ik niet waarom het rentepercentage nagenoeg altijd gelijk is, ondanks de rating die een project gekregen heeft. Waarom krijgt een project met betere rating niet een lager % ?
Ik had het wel mooi gevonden als ze die statistiek optie wat uitgebreider hadden gemaakt. Dus ook alle betalingen in een excel sheet verwerkt ofzo. Ik ga die sheet overigens zelf nog wel makenquote:Op woensdag 1 januari 2014 12:59 schreef AQuila360 het volgende:
Beste wensen allemaal!
Ik zag net dat bij GVE bij je statestiek de optie er bij is gekomen om een jaaroverzicht naar je mail te laten sturen. Dus dat is ook weer opgelost.
Heb alleen nog wel 500 euro in oblivion zitten want die staat er nog bij maar al wel overgemaakt 2 dagen terug ofzo. maar goed dat is niet erg.
Hoe bedoel je precies?quote:Op woensdag 1 januari 2014 15:14 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik had het wel mooi gevonden als ze die statistiek optie wat uitgebreider hadden gemaakt. Dus ook alle betalingen in een excel sheet verwerkt ofzo. Ik ga die sheet overigens zelf nog wel maken
Ja maar ik heb +20 projecten dus dan is het wat onoverzichtelijk. Ik ga zelf iets in elkaar draaien.quote:Op woensdag 1 januari 2014 15:48 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je precies?
Want nu kun je bij alle projecten toch de betalingen in zien? En bij statistiek gewoon het totaal?
Ik check dat zelf door gewoon bij m'n bank alle betalingen van GVE te checken en dan klopt precies met het totaal wat GVE geeft.
Wel een aardige gedachtegang in ieder geval. Ik denk er op bepaalde punten iets anders over:quote:Op woensdag 1 januari 2014 16:37 schreef BartNH het volgende:
Nieuw op FOK! Geld voor elkaar ben ik ergens in 2012 mee begonnen.
Ongeveer 1/5 van mn spaargeld belegd in GvE, de rest verdeeld over twee spaarrekeningen (als er een bank omvalt hoef je in ieder geval niet maanden te wachten voordat je bij spaargeld kan).
Wat vinden jullie van mn strategie?
- Per project meestal 100 euro, soms twee- of driehonderd. Risicospreiding dus.
- Projecten kies ik voornamelijk tussen de tien- en vijftigduizend euro totaal. De kans op een failliesement acht ik dan minimaal, lener is hoofdelijk aansprakelijk en een restschuld van zeg 25.000 is heel vervelend (voor de lener) maar niet onoverkoombaar.
- Kort lopende leningen zijn veiliger maar die zijn er weinig, bovendien is de fee dan relatief duurder natuurlijk. De kans dat spaarrente weer in de buurt van vijf procent komt de komende jaren lijkt mij klein. Dus schuw ik geen 60 mnd leningen.
- Keuze van projecten is veel over te zeggen natuurlijk. Herfinanciering kan OK zijn, startende ondernemers beordeel ik met natte vinger op realiteit, haalbaarheid en mijn eigen affiniteit, een startend bedrijf wat ik leuk vind wil ik best wat risico voor lopen. Lenen voor auto lijkt mij meestal niet reëel, belasting schuld aflossen al helemaal niet.
Het grootste risico van GvE vind ik het niet opnieuw investeren of opzij zetten van je inkomsten, het geld kan zomaar verdampen als je niet oplet.
Je kunt (van mij) een mailtje krijgen als er een nieuw project op GvE staat. Moet je even een PM sturen met je mailadresquote:Op woensdag 1 januari 2014 16:37 schreef BartNH het volgende:
Nieuw op FOK! Geld voor elkaar ben ik ergens in 2012 mee begonnen.
Ongeveer 1/5 van mn spaargeld belegd in GvE, de rest verdeeld over twee spaarrekeningen (als er een bank omvalt hoef je in ieder geval niet maanden te wachten voordat je bij spaargeld kan).
Wat vinden jullie van mn strategie?
- Per project meestal 100 euro, soms twee- of driehonderd. Risicospreiding dus.
- Projecten kies ik voornamelijk tussen de tien- en vijftigduizend euro totaal. De kans op een failliesement acht ik dan minimaal, lener is hoofdelijk aansprakelijk en een restschuld van zeg 25.000 is heel vervelend (voor de lener) maar niet onoverkoombaar.
- Kort lopende leningen zijn veiliger maar die zijn er weinig, bovendien is de fee dan relatief duurder natuurlijk. De kans dat spaarrente weer in de buurt van vijf procent komt de komende jaren lijkt mij klein. Dus schuw ik geen 60 mnd leningen.
- Keuze van projecten is veel over te zeggen natuurlijk. Herfinanciering kan OK zijn, startende ondernemers beordeel ik met natte vinger op realiteit, haalbaarheid en mijn eigen affiniteit, een startend bedrijf wat ik leuk vind wil ik best wat risico voor lopen. Lenen voor auto lijkt mij meestal niet reëel, belasting schuld aflossen al helemaal niet.
Het grootste risico van GvE vind ik het niet opnieuw investeren of opzij zetten van je inkomsten, het geld kan zomaar verdampen als je niet oplet.
Geld om te investeren komt van een spaarrekening. De rente en aflossing komt echter op de lopende rekening dus als je niet automatisch gaat sparen vanaf de lopende rekening of niet consequent herinvesteerd dan ga je mogelijk ongemerkt interen op spaargeld.quote:Wat bedoel je met inkomsten die verdampen?
Daar heb ik geen last van. Mijn uitgaven gaan niet omhoog door wat extra geld op de rekening per maand.quote:Op woensdag 1 januari 2014 17:17 schreef BartNH het volgende:
[..]
Geld om te investeren komt van een spaarrekening. De rente en aflossing komt echter op de lopende rekening dus als je niet automatisch gaat sparen vanaf de lopende rekening of niet consequent herinvesteerd dan ga je mogelijk ongemerkt interen op spaargeld.
Ik hou altijd een bepaald bedrag aan op m'n betaalrekening en de rest gaat naar de spaarrekening en vanuit daar eventueel naar crowdfunding of aandelen/obligaties of een andere spaarrekening.quote:Op woensdag 1 januari 2014 17:17 schreef BartNH het volgende:
[..]
Geld om te investeren komt van een spaarrekening. De rente en aflossing komt echter op de lopende rekening dus als je niet automatisch gaat sparen vanaf de lopende rekening of niet consequent herinvesteerd dan ga je mogelijk ongemerkt interen op spaargeld.
Ik heb er nu 15 ofzo maar hoef er verder niet dieper op in te gaan als het totaalbedrag van alles en af en toe per project even nakijken. Maar bijhouden in een excel bestandje is nooit weg natuurlijk.quote:Op woensdag 1 januari 2014 16:56 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja maar ik heb +20 projecten dus dan is het wat onoverzichtelijk. Ik ga zelf iets in elkaar draaien.
Die paardenbranch ligt helemaal op ze'n gat. Hier zou ik nooit in investeren.quote:Op woensdag 1 januari 2014 17:32 schreef BartNH het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5363
Deze bijvoorbeeld. De beschrijving is verre van duidelijk, ook via google wordt je niet wijzer. Of het als bedrijf gaat slagen acht ik minder dan 50 % om eerlijk te zijn. Aan de andere kant als de lener met dit bedrijf de knopen niet aan elkaar kan krijgen is tegen die tijd het restbedrag als reguliere loonslaaf nog wel op te brengen. En anders het ik met een deel van die honderd euro toch iemand een kans gegeven een droom waar te maken, geeft ook weer een goed gevoel.
Als de lener de eindjes niet aan elkaar kan knopen, kan er nog steeds een fors bedrag open blijven staan. Een faillissement van de tent en als 'crowdfunding investeerder' sta je ver achteraan als concurrente crediteur en zijn de crowdfunders gezamenlijk waarschijnlijk alle 30.000 euro kwijt.quote:Op woensdag 1 januari 2014 17:32 schreef BartNH het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5363
Deze bijvoorbeeld. De beschrijving is verre van duidelijk, ook via google wordt je niet wijzer. Of het als bedrijf gaat slagen acht ik minder dan 50 % om eerlijk te zijn. Aan de andere kant als de lener met dit bedrijf de knopen niet aan elkaar kan krijgen is tegen die tijd het restbedrag als reguliere loonslaaf nog wel op te brengen. En anders het ik met een deel van die honderd euro toch iemand een kans gegeven een droom waar te maken, geeft ook weer een goed gevoel.
Het is een redelijk klein bedrag en zoals Bart ook zegt zal het pas eventueel tegen het einde mis lopen dus dan is het er alweer een stuk minder over.quote:Op woensdag 1 januari 2014 18:00 schreef Thvd het volgende:
[..]
Als de lener de eindjes niet aan elkaar kan knopen, kan er nog steeds een fors bedrag open blijven staan. Een faillissement van de tent en als 'crowdfunding investeerder' sta je ver achteraan als concurrente crediteur en zijn de crowdfunders gezamenlijk waarschijnlijk alle 30.000 euro kwijt.
De ondernemer kijkt dan tegen een schuld van 30.000 euro (minimaal) op, die verdomd moeilijk aflosbaar zal zijn, want het is een heel fors bedrag. Deze onderneemster woont nog thuis, dus heeft waarschijnlijk niets of weinig aan kapitaal om te gelde te maken. De WSNP lonkt dan voor de ex-ondernemer, waarna je na 3 jaar nog steeds nauwelijks iets terug hebt gezien.
Projecten waar je niets in ziet, zou ik nooit in investeren. De kans is namelijk niet zo groot dat je je geld alsnog terugziet wanneer het misgaat. Als loonslaaf is het verdomd moeilijk om een dergelijk bedrag bij elkaar te krijgen.
quote:Het nieuwe Nederlandse jeansmerk Eden Schwartz komt vanaf zomer 2013 in de winkels te liggen. Oprichter Jan Willem Struiksma vertelt over zijn label.
Vier jaar geleden liet Jan Willem Struiksma de financiële sector voor wat hij was, om zich te storten op het creëren van een nieuw denimlabel. Daarbij had hij een missie: jeans ontwikkelen met de perfecte fit en de mooiste wassingen.
Wat bedoel je precies?quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:13 schreef mesaana het volgende:
Goede vondst, van die oprichter!
Ik mis vooral cijfers, of kijk ik te snel?
Ik bedoelde dat er geen harde cijfers in staan, meer een algemene beschrijving van hoe het gaat. Is me iets te vaag dus. En ik ben ook al te laat! :-)quote:
Ik stopte met lezen bij 60 maanden..quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:23 schreef leolinedance het volgende:
Dit lijkt mij wel iets: http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5539
Oh je bedoelt bij die broeken. Ja viel mij ook al op.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:24 schreef mesaana het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat er geen harde cijfers in staan, meer een algemene beschrijving van hoe het gaat. Is me iets te vaag dus. En ik ben ook al te laat! :-)
waarom?quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:25 schreef mesaana het volgende:
[..]
Ik stopte met lezen bij 60 maanden..
Ik vind het een te lange periode, ik heb mijn geld liever sneller terug, zodat ik het sneller kan herinvesteren.quote:
Oh oke. Het is natuurlijk maar de vraag welke investeringsmogelijkheden je na afloop van de looptijd hebt. Ik heb geen problemen met 60 maanden, mits goed verhaal, goede rating en rente.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:33 schreef mesaana het volgende:
[..]
Ik vind het een te lange periode, ik heb mijn geld liever sneller terug, zodat ik het sneller kan herinvesteren.
OK, ik ben financiëel volkomen naïef, zeker op zakelijk gebied. Het volgende moet je dan ook meer als vragen zien waarvan ik wil leren.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:23 schreef leolinedance het volgende:
Dit lijkt mij wel iets: http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5539
Ja je hebt gelijk, er zijn zeker wel wat punten waar ik ook aan twijfel. Bijvoorbeeld ook de hoogte van de lening zoals jij zegt. Het loopt niet echt storm, dus ik verwacht nog wel wat tijd te hebben om erover na te denken.quote:Op donderdag 2 januari 2014 16:13 schreef BartNH het volgende:
[..]
OK, ik ben financiëel volkomen naïef, zeker op zakelijk gebied. Het volgende moet je dan ook meer als vragen zien waarvan ik wil leren.
Heemskerk is een woonstad, voor zover ik weet is er lokaal geen werkgelegenheid van betekenis en kwa toerisme gaat de kaart voorbij aan dit (groot gegroeide) dorp. Bedoeld winkelcentrum is zo te lezen alleen voor de dagelijkse boodschappen, niet om voor de fun te winkelen. 55 lunch- plus 40 terrasstoelen naast 18 snackbarplekken is dat niet wat veel?
Bijna twee ton voor de inrichting van een huurpand? Vloer, meubilair, verlichting en een knappe keuken...
De sloop en vervanging moet toch een aantal jaren te voren bekend zijn geweest, gezien de geclaimde omzet / ondernemingsbeloning had het bedrijf deze investering toch vooruit moeten kunnen sparen?
Craydon geeft wel een A status maar GvE zelf schat het gelijkwaardig aan een beginnende onderneming. Ik wil het dus niet afkraken maar kan je motiveren.
Dat is toch iets wat ik hier vaker hoor. Maar is het niet zo dat iets weg zetten voor 5 jaar meer oplevert dan hetzelfde bedrag 5 keer wegzetten voor een jaar. Wel is het zo dat 5 jaar meer risico levert dan 1 jaar maar daar staat dan toch tegenover meer opbrengst.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:33 schreef mesaana het volgende:
[..]
Ik vind het een te lange periode, ik heb mijn geld liever sneller terug, zodat ik het sneller kan herinvesteren.
Het scheelt je iets aan kosten dat wel ja maar ik heb liever wat kortere al heb ik ook een aantal 5 jaars projecten dus ligt ook wel weer aan het project.quote:Op donderdag 2 januari 2014 17:04 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dat is toch iets wat ik hier vaker hoor. Maar is het niet zo dat iets weg zetten voor 5 jaar meer oplevert dan hetzelfde bedrag 5 keer wegzetten voor een jaar. Wel is het zo dat 5 jaar meer risico levert dan 1 jaar maar daar staat dan toch tegenover meer opbrengst.
Ja maar is het risico wel hoger bij een langere looptijd? Denk dat dat best meevalt als je in een ander geval je opbrengst weer zou herinvesteren in een nieuw project.quote:Op donderdag 2 januari 2014 17:04 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dat is toch iets wat ik hier vaker hoor. Maar is het niet zo dat iets weg zetten voor 5 jaar meer oplevert dan hetzelfde bedrag 5 keer wegzetten voor een jaar. Wel is het zo dat 5 jaar meer risico levert dan 1 jaar maar daar staat dan toch tegenover meer opbrengst.
Neequote:Op donderdag 2 januari 2014 20:27 schreef RamboDirk het volgende:
crowdfunden loopt nu al een tijdje, zijn er al mensen van het eerste uur die ervaringen hebben met projecten welke niet meer aan hun betalingsverplichting voldoen?
Ja dat is inderdaad effe lastig. Ook omdat ze niet allemaal op dezelfde dag van de maand worden bijgeschreven. Maar aangezien bij ieder project de bedragen na de 1e maand maandelijks hetzelfde zijn is het niet zo moeilijk te bepalen welk bedrag bij welk project hoort.quote:Ik moet zeggen dat ik het wel een groot nadeel vind dat ik nu maandelijks 14 kleine bedragen variërend van 2,31 tot 4,86 krijg bijgeschreven. Voordeel is dat je dit wel weer kan herinvesteren, aan de andere kant is het een hele organisatie om de boel een beetje administratief inzichtelijk te houden met die wildgroei aan boekingen op de rekening met allerlei betalingskenmerken.
Ze zouden een optie moeten doen dat het jaarlijks of half-jaarlijks wordt bijgeschreven ofzo.Dan kan bijvoorbeeld geldvoorelkaar er nog mooi rente van trekken en is het voor ons gebruikers makkelijker te administreren.
In 1 oogopslag alle betalingen zien is dus niet mogelijk.quote:Op donderdag 2 januari 2014 23:18 schreef AQuila360 het volgende:
Ik snap jullie echt niet? In die overschrijving staat toch ook het project nummer? En wat willen jullie allemaal precies vastleggen enzo? En zo interessant is dat toch ook niet?
Op GVE kun je per project de betalingen zien en daarnaast bij statistiek de totalen.
Ja, het was een beetje een kort-door-de-bocht antwoord. Ik heb in het verleden in meer langer lopende defensieve projecten geinvesteerd. Ik wil een mix bereiken van kort en lang, dus vandaar dat ik me nu richt op de korter lopende. Maar ik lees meestal wel wat verder.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:35 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Oh oke. Het is natuurlijk maar de vraag welke investeringsmogelijkheden je na afloop van de looptijd hebt. Ik heb geen problemen met 60 maanden, mits goed verhaal, goede rating en rente.
Ik vind het zelf erg leuk. Ik heb een databaseje met daaraan een paar webpaginaatjes waarin ik alles bijhoud. het is ook echt een beetje een hobby geworden, superleuk om te doen!quote:Op vrijdag 3 januari 2014 00:08 schreef leolinedance het volgende:
[..]
In 1 oogopslag alle betalingen zien is dus niet mogelijk.
Ik vind het bijhouden van die betalingen ook niet zo'n probleem.
Ik gebruik om die reden een aparte rekening voor crowdfunden. Die rekening heb ik toch (en de kosten dus ook) omdat ik niet alles bij 1 bank wil hebben draaien. Heb het faillissement van DSB meegemaakt en moest toen met spoed van alles regelen bij logge en stugge banken. Heb daarom nu op "2 paarden gewed" met rekeningen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:27 schreef RamboDirk het volgende:
Ik moet zeggen dat ik het wel een groot nadeel vind dat ik nu maandelijks 14 kleine bedragen variërend van 2,31 tot 4,86 krijg bijgeschreven. Voordeel is dat je dit wel weer kan herinvesteren, aan de andere kant is het een hele organisatie om de boel een beetje administratief inzichtelijk te houden met die wildgroei aan boekingen op de rekening met allerlei betalingskenmerken.
Hmm, dat vind ik eigenlijk best een goed idee, ik wilde al een rekening bij ASN openen, en dit is een goede reden. Even kosten bekijken.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 08:56 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik gebruik om die reden een aparte rekening voor crowdfunden. Die rekening heb ik toch (en de kosten dus ook) omdat ik niet alles bij 1 bank wil hebben draaien. Heb het faillissement van DSB meegemaakt en moest toen met spoed van alles regelen bij logge en stugge banken. Heb daarom nu op "2 paarden gewed" met rekeningen.
Heb simpelweg een betaal en spaarrekening bij een tweede bank. Op de betaalrekening komt en gaat wel meer, maar voornamelijke geld van GvE. Vervolgens zet ik dat direct op de spaarrekening (die overigens kosteloos is). Door deze constructie is het bedrag op mijn spaarrekening gelijk aan de statistiek van GvE (bij mijn statistieken en dan Totaal Ontvangen). Als deze bedragen niet meer matchen dan is er iets aan de hand zoals bijvoorbeeld geld onderweg wat nog niet op mijn rekening staat.
Het maakt het allemaal redelijk overzichtelijk, op een simpele manier
1,25 per maand, ofwel 15 per jaarquote:Op vrijdag 3 januari 2014 10:56 schreef mesaana het volgende:
[..]
Hmm, dat vind ik eigenlijk best een goed idee, ik wilde al een rekening bij ASN openen, en dit is een goede reden. Even kosten bekijken.
Ahja op die manier daar kan ik nog wel inkomen dan. Maar voor mij bied de informatie op mijnGVE al voldoende. En zoek ik bij m'n bank gewoon op de tegenrekening van GVE en zie ik ook het totaal en dat match ik dan weer met totaal wat GVE zegt.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 08:53 schreef mesaana het volgende:
[..]
Ik vind het zelf erg leuk. Ik heb een databaseje met daaraan een paar webpaginaatjes waarin ik alles bijhoud. het is ook echt een beetje een hobby geworden, superleuk om te doen!
Er is wat scepsis tegen het MonkeyTown principe, zelf heb ik er wel wat ingestopt in het verleden. Maar dat was de franchise die gefund werd.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 16:49 schreef monkeytown het volgende:
Ik lees hier heel veel nuttige informatie en vind het leuk dat er zoveel interesse is in crowdfunding.
Sinds december staat mijn project monkey town op de site www.geldvoorelkaar.nl.
Uiteraard hoop ik mijn project vol te krijgen omdat ik geloof in mijn initiatief voor groot en klein. Na een redelijke start lijkt het nu helaas niet vlot te lopen. Ik probeer te achterhalen wat ik beter kan doen. Veel van jullie zijn actief met investeren via crowdfunding en hebben hier ervaring in. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van mijn initiatief en wat potentiële investeerders over de streep zou kunnen trekken?
Ik denk dat men een beetje huiverig is met het investeren in 'nieuwe' bedrijven. En ik heb persoonlijk niks met kinderspeelpaleizen. Er zijn klaarblijkelijk ook al andere Monkey Town vestigingen failliet gegaan. Ook komen er zo te zien 2 kinderspeelpaleizen in Helmond, iets wat de kansen voor Monkey Town uiteraard verkleind.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 16:49 schreef monkeytown het volgende:
Ik lees hier heel veel nuttige informatie en vind het leuk dat er zoveel interesse is in crowdfunding.
Uiteraard hoop ik mijn project vol te krijgen omdat ik geloof in mijn initiatief voor groot en klein. Na een redelijke start lijkt het nu helaas niet vlot te lopen. Ik probeer te achterhalen wat ik beter kan doen. Veel van jullie zijn actief met investeren via crowdfunding en hebben hier ervaring in. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van mijn initiatief en wat potentiële investeerders over de streep zou kunnen trekken?
Hier kan ik wel iets over zeggen. Er zijn zover ik weet geen Monkey Town vestigingen failliet. Wellicht doel je op Fris BV? De monkey town vestiging draait gewoon door. Zie hier het bericht hierover: http://www.faillissements(...)terdam-failliet.aspxquote:Op vrijdag 3 januari 2014 17:04 schreef leolinedance het volgende:
Ik denk dat men een beetje huiverig is met het investeren in 'nieuwe' bedrijven. En ik heb persoonlijk niks met kinderspeelpaleizen. Er zijn klaarblijkelijk ook al andere Monkey Town vestigingen failliet gegaan. Ook komen er zo te zien 2 kinderspeelpaleizen in Helmond, iets wat de kansen voor Monkey Town uiteraard verkleind.
Ah, die informatie was mij niet bekend. Dat scheelt natuurlijk welquote:Op vrijdag 3 januari 2014 17:30 schreef monkeytown het volgende:
[..]
Hier kan ik wel iets over zeggen. Er zijn zover ik weet geen Monkey Town vestigingen failliet. Wellicht doel je op Fris BV? De monkey town vestiging draait gewoon door. Zie hier het bericht hierover: http://www.faillissements(...)terdam-failliet.aspx
Het andere initiatief in Helmond komt er niet, omdat ze al vier jaar in een leisure project zitten wat niet van de grond komt.
Helaas heb ik geen invloed op de graydon rating. Eventueel wel op rente, looptijd en bedrag. Alleen moet het uiteraard wel haalbaar blijven. Wat bedoel je precies met het opsplitsen van het bedrag?.
Leuk dat je dit topic hebt gevonden!quote:Op vrijdag 3 januari 2014 16:49 schreef monkeytown het volgende:
Kan ik iets doen aan de scepsis? Weet je waar dit vandaan komt?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 16:59 schreef Tha_Duck het volgende:
Er is wat scepsis tegen het MonkeyTown principe, zelf heb ik er wel wat ingestopt in het verleden. Maar dat was de franchise die gefund werd.
Tja. Ik heb in principe het gehele bedrag nodig en wil het niet direct aanpassen. wel heb ik nog een gesprek met leverancier van speeltoestellen. Hier komt het grootste deel vandaan.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 17:39 schreef leolinedance het volgende:
Stel dat je dan maar 1 ton los zou kunnen krijgen, zou dat een probleem zijn? Zijn er nog andere manieren om de rest te financieren?
Dankjewel:). In de huidige situatie kan het inderdaad niet veel anders. Alleen zou ik nog het rente% kunnen verhogen.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:27 schreef AQuila360 het volgende:
Mijn inziens er niets mis met je project en aanvraag alleen is het bedrag wel fors en de looptijd ook en dat is vaak toch wel een nadeel. Maargoed met dat soort bedragen kan dat waarschijnlijk ook niet anders.
Stel dat ik het bedrag laat staan en in korte termijn een aantal grote investeerders het openstaand bedrag kan verlagen naar zo'n ¤ 200.000. Zou dat hetzelfde effect hebben?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:27 schreef AQuila360 het volgende:
Dus waarschijnlijk trekt het wel weer aan de komende tijd. Een lager benodigd bedrag en kortere looptijd zullen wel helpen maar dat moet wel mogelijk zijn.
Bedankt voor deze. Dit neem ik zeker mee!.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:27 schreef AQuila360 het volgende:
-edit- 2 Ik zie net wel die extra'tjes misschien daar wat aan veranderen? NU krijgt je vanaf 2000,- (wat bijna niemand doet) 10 kaarten wat misschie ook wel te veel is. MIsschien zou je vanaf 500,- en dan 4 kaartjes kunnen doen want ik kijk wel altijd naar de extra'tjes die maken een project toch wat sympathieker en wellicht komen ze nog een aantal keer terug.
Voor mij relevant maar niet in het algemeen: Ik heb geen affiniteit met kinderen en het is aan de andere kant van het land.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 16:49 schreef monkeytown het volgende:
Leuke project heb je! Alleen ik vind de rente iets aan de lage kant, waarom niet 10% p/j? Want andere soortgelijke projecten met omvangrijke kredietbedragen richten toch wel op 10% p/j. Kijk maar op GVE. Die worden toch wel sneller volgetekend. Want voor 60maandsproject met 10% vind ik wel erg aantrekkelijk om dan investeren in jouw project voor de lange termijn.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 16:49 schreef monkeytown het volgende:
Persoonlijk zou ik niets in een project van 10% stoppen, klinkt wel heel erg desperaat. Maar ik zie dat er wel een slag mensen is die dat wel doet. Ik wil gewoon een verdienmodel zien dat aantoont dat het bedrag terug betaald kan worden, verder moeten de cijfers realistisch zijn.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 20:59 schreef dmssn het volgende:
[..]
Leuke project heb je! Alleen ik vind de rente iets aan de lage kant, waarom niet 10% p/j? Want andere soortgelijke projecten met omvangrijke kredietbedragen richten toch wel op 10% p/j. Kijk maar op GVE. Die worden toch wel sneller volgetekend. Want voor 60maandsproject met 10% vind ik wel erg aantrekkelijk om dan investeren in jouw project voor de lange termijn.
Ik vraag mij af of een verhoging naar 10% gaat werken. Ik denk dat, indien mogelijk, de looptijd verkorten naar 48 maanden meer effect heeft. En zoals eerder gezegd de extra's bij lagere bedragen invoeren.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:08 schreef monkeytown het volgende:
Verhogen van het rente% is wat ik overweeg. Op basis van realistische cijfers en een verdienmodel waarbij ik ruimschoots kan voldoen aan de aflosverplichting is dit haalbaar.
Ik zou eerder investeren als het project korter loopt, ipv met een hogere rente. Dit ligt overigens ook sterk aan de mix van projecten die ik nu op het moment heb.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:08 schreef monkeytown het volgende:
Verhogen van het rente% is wat ik overweeg. Op basis van realistische cijfers en een verdienmodel waarbij ik ruimschoots kan voldoen aan de aflosverplichting is dit haalbaar.
Ben ermee eens en je kunt altijd even overleggen met GVE i.v.m. verhogen van het rente.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:08 schreef monkeytown het volgende:
Ik zou dat niet doen want hij is nu al hoog genoeg.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:08 schreef monkeytown het volgende:
Nee, dat denk ik niet. 60 maandslooptijd tegen 10% p/j vind ik beter dan nog korte looptijd met hoge kredietbedrag met lage rente. Met GVE kan men altijd overleggen over aanpassingen van jouw project. Succes!quote:Op zaterdag 4 januari 2014 14:57 schreef monkeytown het volgende:
Rente en looptijd. Nu heb ik op basis van verwachtte omzetten en resultaat redelijk veel mogelijkheden. Ook aanpassing van de looptijd. Ik vraag me af of dat juist vragen gaat oproepen. Welke informatie zou je dan perse terug willen lezen?
Ik heb nu 60 maanden. Zal het uitmaken als ik deze zou verlagen naar 54 of 48 maanden?.
volgens mij is het echt een kwestie van gewoon geduld hebben, er staan in mijn lijstje projecten met ook dit soort bedragen en die staan al enkele maanden open en zijn nog steeds niet volgeschreven. Ik zou in ieder geval niet gaan rommelen met je eerder beoogde rente en termijnen. Crowdfunding bij dit soort bedragen is echt niet sneller dan een reguliere financiering via de bank. Reken gewoon op enkele maanden tot een jaar voordat deze is volgeschreven.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 16:49 schreef monkeytown het volgende:
@iedereen die gereageerd op mijn vraag omtrent de administratie van de bedragen.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 08:56 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik gebruik om die reden een aparte rekening voor crowdfunden. Die rekening heb ik toch (en de kosten dus ook) omdat ik niet alles bij 1 bank wil hebben draaien. Heb het faillissement van DSB meegemaakt en moest toen met spoed van alles regelen bij logge en stugge banken. Heb daarom nu op "2 paarden gewed" met rekeningen.
Heb simpelweg een betaal en spaarrekening bij een tweede bank. Op de betaalrekening komt en gaat wel meer, maar voornamelijke geld van GvE. Vervolgens zet ik dat direct op de spaarrekening (die overigens kosteloos is). Door deze constructie is het bedrag op mijn spaarrekening gelijk aan de statistiek van GvE (bij mijn statistieken en dan Totaal Ontvangen). Als deze bedragen niet meer matchen dan is er iets aan de hand zoals bijvoorbeeld geld onderweg wat nog niet op mijn rekening staat.
Het maakt het allemaal redelijk overzichtelijk, op een simpele manier
Je kunt bij je projecten ook nog de losse betalingen zien van dat project dus dan heb je opzich alles bij elkaar genoeg info ja!quote:Op zondag 5 januari 2014 12:02 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
@iedereen die gereageerd op mijn vraag omtrent de administratie van de bedragen.
Stom dat ik was heb ik het kopje "Mijn statistiek" niet gezien heb. Dit maakt het al een stuk duidelijker, het bedrag klopt in ieder geval met wat er op mijn rekening is bijgeschreven. Mooi dat je hier je rendement, openstaande bedrag etc. kunt zien. En wat jullie ook zeggen de bedragen die bijgeschreven worden moeten overeenkomen met de projecten en zo zou je ze makkelijk kunnen onderscheiden
Voor de boekingen van Geldvoorelkaar heb ik een extra spaarrekening geopend waar ik de bedragen naartoe boek. Ook om eventueel te herinvesteren bij een mooi project. Ben nu wel wat secuurder aan het selecteren in het begin was het meer "spelen".
Dat wel ja maar als je 20 projecten of meer hebt dan wordt het wel heel veel heen en weer klikken wil je bij de betalingen uitkomen op de GvE site. Gaat mijn inziens toch makkelijker met een excel naast je bankinformatie. Maar ieder voor zich natuurlijk, voor mij is het ook beetje een leuk hobby gebeuren.quote:Op zondag 5 januari 2014 12:05 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Je kunt bij je projecten ook nog de losse betalingen zien van dat project dus dan heb je opzich alles bij elkaar genoeg info ja!
Ik geloof dat projecten bij geldvoorelkaar maximaal voor 120 dagen open staan. Maar dat moet ook haalbaar zijn:).quote:Op zondag 5 januari 2014 11:46 schreef RamboDirk het volgende:
Crowdfunding bij dit soort bedragen is echt niet sneller dan een reguliere financiering via de bank. Reken gewoon op enkele maanden tot een jaar voordat deze is volgeschreven.
Alvast veel succes met de onderneming in ieder geval.
Oke, wel netjes hoor. Ik zou gekozen hebben voor de looptijd, ik denk dat 48 maanden succesvoller zou zijn. Maar goed, ik weet niet wat voor jou makkelijker te realiseren is. Misschien leg ik nu wel wat inquote:Op maandag 6 januari 2014 19:48 schreef monkeytown het volgende:
[..]
Ik geloof dat projecten bij geldvoorelkaar maximaal voor 120 dagen open staan. Maar dat moet ook haalbaar zijn:).
Allen bedankt voor je reactie!. Op basis hiervan en mijn eigen afweging heb ik besloten om het rentepercentage te verhogen naar 10%. Daarnaast krijg je al een extra bij een bedrag vanaf ¤ 250. Zo kunnen bijna alle potentiële investeerders in de toekomst kennis maken met Monkey Town.
Er zijn wel projecten geweest die een tweede termijn van 120 dagen zijn in gegaan, dus dat is zeker mogelijk hoor.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:48 schreef monkeytown het volgende:
[..]
Ik geloof dat projecten bij geldvoorelkaar maximaal voor 120 dagen open staan. Maar dat moet ook haalbaar zijn:).
Allen bedankt voor je reactie!. Op basis hiervan en mijn eigen afweging heb ik besloten om het rentepercentage te verhogen naar 10%. Daarnaast krijg je al een extra bij een bedrag vanaf ¤ 250. Zo kunnen bijna alle potentiële investeerders in de toekomst kennis maken met Monkey Town.
Haha. Ja heel goed!quote:Op maandag 6 januari 2014 19:54 schreef leolinedance het volgende:
Oke, wel netjes hoor. Ik zou gekozen hebben voor de looptijd, ik denk dat 48 maanden succesvoller zou zijn. Maar goed, ik weet niet wat voor jou makkelijker te realiseren is. Misschien leg ik nu wel wat in
Ik wist niet dat deze verlenging mogelijk is. Ga ervan uit dat het niet nodig is.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:55 schreef RicDan het volgende:
Er zijn wel projecten geweest die een tweede termijn van 120 dagen zijn in gegaan, dus dat is zeker mogelijk hoor.
Trouwens een kaartje voor iedere 250 euro, dat zou je in theorie 1200 kaartjes kunnen kosten bij een investeringsbedrag van 3 ton. Die extraatjes zijn leuk, maar ze moeten je natuurlijk niet de kop gaan kosten.
Ach, om te beginnen moet er in veelvouden van 100 euro wordn geïnvesteerd dus is de werkelijke aanbieding een vrijkaartje bij 300 Euro :-) Niet elke investeerder zal het vrijkaartje claimen en daarnaast denk ik dat een geclaimd vrijkaartje gelijk ook een paar betaalde bezoekers binnenbrengt (of werkt dat niet zo met kinderen?).quote:Op maandag 6 januari 2014 19:55 schreef RicDan het volgende:
Trouwens een kaartje voor iedere 250 euro, dat zou je in theorie 1200 kaartjes kunnen kosten bij een investeringsbedrag van 3 ton. Die extraatjes zijn leuk, maar ze moeten je natuurlijk niet de kop gaan kosten.
Bedankt!. Ik hoop je dan te mogen verwelkomen in Helmond en anders in een van de andere vestigingen.quote:Op maandag 6 januari 2014 20:50 schreef BartNH het volgende:
Ach, om te beginnen moet er in veelvouden van 100 euro wordn geïnvesteerd dus is de werkelijke aanbieding een vrijkaartje bij 300 Euro :-) Niet elke investeerder zal het vrijkaartje claimen en daarnaast denk ik dat een geclaimd vrijkaartje gelijk ook een paar betaalde bezoekers binnenbrengt (of werkt dat niet zo met kinderen?).
Alleen kinderen betalen entreekaartje. Naast entree hebben we ook horeca. En inderdaad hebben we uiteraard ook baat bij veel bezoekers.
Maar goed, ondanks mijn eerdere verklaring niet in dit soort projecten te investeren heb ik dat toch een beetje gedaan. De openheid van monketown hier op het forum waardeer ik zeker en dat mag best 'beloont' worden. Succes.
Die extra'tjes zien er zo al wel beter uit ja! Maar je ziet niet dat er iets aangepast is aan het project ofwel dat is wel weer een nadeel. Maar het zal nu wel vol gaan lopen langzaam maar zeker.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:48 schreef monkeytown het volgende:
[..]
Ik heb ook een (kleine) buit duit in het zakje gedaanquote:Op maandag 6 januari 2014 21:11 schreef monkeytown het volgende:
[..]
Bedankt!. Ik hoop je dan te mogen verwelkomen in Helmond en anders in een van de andere vestigingen.
Bedankt!. Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.quote:Op maandag 6 januari 2014 22:12 schreef leolinedance het volgende:
Ik heb ook een (kleine) buit duit in het zakje gedaan
Net even dat nieuwsbericht gekeken ja, indrukwekkend hoe snel het groot aan het worden is.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 21:56 schreef Tikbalang het volgende:
Zo de 20 miljoen gepasseerd gaat allemaal de goede kant op met GvE. Er word nu 2 miljoen per maand geïnvesteerd en stijgende.
Net nog geïnvesteerd in dit project voornamelijk omdat ik zelf super graag mag kamperen en die kampwinkels zeer prettig vindt. Vooral als ik op de fiets aan het vakantie vieren ben.
Ja dat is wel het leuke er aan ja zoals ik dat ook had bij dat hotel.quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:35 schreef leolinedance het volgende:
Ik heb om persoonlijke redenen contact opgenomen met contactpersonen van enkele van mijn projecten. Erg leuk hoe ze reageren! Allemaal even enthousiast over GvE, dankbaar voor de investering etc. Tot nu toe vind ik het erg leuk gaan
Waarin?quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:52 schreef amp25 het volgende:
is het verstandig om hier in te investeren
Ik ga nu echt niet in vastgoedprojecten investeren.quote:Op donderdag 9 januari 2014 10:42 schreef Blik het volgende:
Nieuw project: http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5655
Ik zet serieus mijn vraagtekens bij de cijfers die ik hier zie. omzet van nog geen 500k, winst van 155k (winstmarge van 30+%). 4 miljoen vreemd vermogen tov 1 miljoen eigen vermogen. Daarnaast rij ik regelmatig langs het pand wat ze bedoelen, is nog aardig wat leegstand, kleine appartementen. Ook niet bijzonder aantrekkelijk.
Welkom!quote:Op zaterdag 11 januari 2014 08:32 schreef Machello het volgende:
Goedemorgen allemaal,
Jullie hebben er een nieuwe bezoeker bij :-). Eind vorig jaar zat ik met de gedachte om ook eens wat meer met geld te doen dan alleen maar tegen een lage rente op de bank te zetten. Beleggen en dergelijke vind ik nog even net wat te lastig en moet ik me nog verder in verdiepen. Na wat verder speuren kwam ik terecht bij het concept 'crowdfunding' met in het bijzonder de site geldvoorelkaar.nl. Ik heb me ondertussen wat ingelezen en opgezocht en moet zeggen dat ik enthousiast ben geworden. Daarom heb ik gister besloten om hier deel aan te gaan nemen.
Om wat breder op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en meningen / reacties over GvE heb ik dit draadje bij mijn favorieten gezet.
In de eerste post zie ik staan dat ik 'µ' een PM kan sturen als ik een mailtje wil ontvangen als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat. Ik zou dit ook graag willen ontvangen alleen moet ik nog 7 dagen wachten omdat ik me vandaag pas geregistreerd heb. Is er een mogelijkheid dat ik al eerder de beschikking heb over het ontvangen van de mailtjes ?
Vriendelijke groet,
Machello
Ik stuur jou een PM met mijn mailadres, als je mij daar op mailt zet ik je op de lijstquote:Op zaterdag 11 januari 2014 08:32 schreef Machello het volgende:
Goedemorgen allemaal,
Jullie hebben er een nieuwe bezoeker bij :-). Eind vorig jaar zat ik met de gedachte om ook eens wat meer met geld te doen dan alleen maar tegen een lage rente op de bank te zetten. Beleggen en dergelijke vind ik nog even net wat te lastig en moet ik me nog verder in verdiepen. Na wat verder speuren kwam ik terecht bij het concept 'crowdfunding' met in het bijzonder de site geldvoorelkaar.nl. Ik heb me ondertussen wat ingelezen en opgezocht en moet zeggen dat ik enthousiast ben geworden. Daarom heb ik gister besloten om hier deel aan te gaan nemen.
Om wat breder op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en meningen / reacties over GvE heb ik dit draadje bij mijn favorieten gezet.
In de eerste post zie ik staan dat ik 'µ' een PM kan sturen als ik een mailtje wil ontvangen als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat. Ik zou dit ook graag willen ontvangen alleen moet ik nog 7 dagen wachten omdat ik me vandaag pas geregistreerd heb. Is er een mogelijkheid dat ik al eerder de beschikking heb over het ontvangen van de mailtjes ?
Vriendelijke groet,
Machello
Je moet naar de rating kijken. Ik zie andere bedrijven ook komen en gaan. Er zijn genoeg bedrijven op GvE met minder risico dan Noizezz naar mijn idee.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 11:01 schreef BliepTuut het volgende:
Hoi allen,
Na maanden lurken heb ik ook maar een profiel gemaakt - ik zit bij GvE tot nu toe in de Noizezz en de Jinas stallen, verder nog nergens in omdat ik dingen zoals restaurants niet helemaal aandurf. Die zie ik te veel verschijnen en weer gaan...
Thanks for the welcome :-) !quote:Op zaterdag 11 januari 2014 10:56 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Welkom!
Je emailadres moet op 1 of andere manier naar 'µ' en dan is PM wel het handigst ja!
Het is al geregeld
Dat is nog eens snel geregeld ! Wat cool dat je deze informatie deelt met 'the crowd'quote:Op zaterdag 11 januari 2014 10:57 schreef µ het volgende:
[..]
Ik stuur jou een PM met mijn mailadres, als je mij daar op mailt zet ik je op de lijst.
Zoveel wordt er in dit forum nou ook weer niet gepost, dus als je een apart forum alleen voor geldvoorelkaar doet, wordt dat nog minder. Daarnaast is het meeste wat wij hier bespreken wel degelijk over geldvoorelkaar.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 00:05 schreef Sparafucile het volgende:
Ik ben 3 maanden geleden begonnen met Geldvoorelkaar. Inmiddels heb ik in tien projecten voor steeds 500 euro geïnvesteerd. De werkwijze spreekt me aan en belangrijk is dat de groep investeerders groot genoeg is zodat projecten snel volgeschreven kunnen worden. Ik had de behoefte om investeringen en werkwijze te bespreken en ben blij dat ik deze topics op het fokforum gevonden heb. Wel vind ik het jammer dat hier alles door elkaar staat. Een eigen Geldvoorelkaar forum waarin met meerdere onderwerpen gewerkt kan worden zou ik prettiger vinden. Dan kan er ook een link op de website komen.
Inmiddels komen de eerste maandtermijnen binnen. Op de persoonlijke omgeving kan ik een aflossingsschema opzoeken. Met een groter aantal projecten wordt dat nogal onoverzichtelijk. Ik had gehoopt op een overzicht/tabel met alle projecten en hun maandbedrag. Nu moet ik dit zelf in excel gaan bijhouden wil ik er wat overzicht in houden.
Ik heb inderdaad een e-mail gestuurd, waarna mijn voicemail door Daphne werd volgesproken en ze me verwees naar Facebook en het Fok forum. De meeste gebruikers van Geldvoorelkaar stellen deze vraag wellicht niet en weten dit dan ook niet te vinden. Ik vind het Fok forum trouwens ook niet het meest voor de hand liggende forum om Crowdfunding te bespreken. Verder is het lastig zoeken in zeven sequentiele topics zonder sticky's. Je doet zo niets aan kennisopbouw. Dus iedere nieuwe gebruiker stelt weer dezelfde vragen. Ik heb al een (gratis) forum ingericht, dus we zouden zo over kunnen stappen. Maar dat werkt alleen als daar draagvlak voor is en we Geldvoorelkaar vragen om alle gebruikers daar via mail op te attenderen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:24 schreef mesaana het volgende:
[..]
Zoveel wordt er in dit forum nou ook weer niet gepost, dus als je een apart forum alleen voor geldvoorelkaar doet, wordt dat nog minder. Daarnaast is het meeste wat wij hier bespreken wel degelijk over geldvoorelkaar.
Maar als je bedoelt dat het fijn zou zijn als geldvoorelkaar een forum op de site had, ja, misschien wel. Het valt mij wel altijd op/tegen dat er op hun Facebook niet zoveel gepost wordt.
Dat betere overzicht zou handig zijn, ja! Ze zijn wel bezig met een app, dus goede hoop dat dit ook consequenties heeft voor de website. Voorlopig lukt het mij (met >20 projecten) nog best aardig om het overzicht te houden, maar ik heb er dan ook lol in om dat met een siteje en een databaseje op te lossen. :-)
Als ik jou was zou ik deze opmerkingen in ieder geval ook op hun Facebook zetten en/of naar ze mailen. Ze zijn druk bezig met verbeteringen, dus wie weet.
Verwees iemand van GVE je door naar dit topic?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:58 schreef Sparafucile het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad een e-mail gestuurd, waarna mijn voicemail door Daphne werd volgesproken en ze me verwees naar Facebook en het Fok forum. De meeste gebruikers van Geldvoorelkaar stellen deze vraag wellicht niet en weten dit dan ook niet te vinden. Ik vind het Fok forum trouwens ook niet het meest voor de hand liggende forum om Crowdfunding te bespreken. Verder is het lastig zoeken in zeven sequentiele topics zonder sticky's. Je doet zo niets aan kennisopbouw. Dus iedere nieuwe gebruiker stelt weer dezelfde vragen. Ik heb al een (gratis) forum ingericht, dus we zouden zo over kunnen stappen. Maar dat werkt alleen als daar draagvlak voor is en we Geldvoorelkaar vragen om alle gebruikers daar via mail op te attenderen.
Echt overzicht lukt je alleen als je het amortiseringsschema in excel overneemt en met wat formules rente en aflossing scheidt. Dat lukt me wel, maar betekent wel wat extra werk.
Volgens mij overschat je dit forum en deze topic reeksquote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:58 schreef Sparafucile het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad een e-mail gestuurd, waarna mijn voicemail door Daphne werd volgesproken en ze me verwees naar Facebook en het Fok forum. De meeste gebruikers van Geldvoorelkaar stellen deze vraag wellicht niet en weten dit dan ook niet te vinden. Ik vind het Fok forum trouwens ook niet het meest voor de hand liggende forum om Crowdfunding te bespreken. Verder is het lastig zoeken in zeven sequentiele topics zonder sticky's. Je doet zo niets aan kennisopbouw. Dus iedere nieuwe gebruiker stelt weer dezelfde vragen. Ik heb al een (gratis) forum ingericht, dus we zouden zo over kunnen stappen. Maar dat werkt alleen als daar draagvlak voor is en we Geldvoorelkaar vragen om alle gebruikers daar via mail op te attenderen.
Echt overzicht lukt je alleen als je het amortiseringsschema in excel overneemt en met wat formules rente en aflossing scheidt. Dat lukt me wel, maar betekent wel wat extra werk.
Ja, Daphne zei dat ik op het fokforum moest zoeken naar een topic over crowdfunding en toen ben ik hier uitgekomenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:00 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Verwees iemand van GVE je door naar dit topic?
Haha kennelijk volgen ze het daar ook...quote:Op dinsdag 14 januari 2014 17:36 schreef Sparafucile het volgende:
[..]
Daphne zei dat ik op het fokforum moest zoeken naar een topic over crowdfunding
Tja dat missen van niet 60 maanden projecten is een kwestie van vaak kijken. Of meedoen in het e-mail gebeuren van micro hier (weet ff niet hoe je dat u tekentje kunt krijgen). Waarom dan de ene een project riskant vind en een ander niet is mij ook niet duidelijk.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:13 schreef BliepTuut het volgende:
Wel lekker goedkoop van een bedrijf om naar het FOK forum te verwijzen. Aquila360, ben jij stiekem Daphne?
Maar zonder grappen: ik zou ook wel meer per project willen zeggen wat ik er wel of niet van vind. Zo vind ik het bijzonder dat sommige dingen die mij solide overkomen door anderen weer als riskant worden gezien. Plus ik baal dat ik steeds de niet-60-maanden-projecten misloop omdat die steeds meteen vol zitten...
quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:13 schreef BliepTuut het volgende:
Wel lekker goedkoop van een bedrijf om naar het FOK forum te verwijzen. Aquila360, ben jij stiekem Daphne?
Precies. Elkaar lekker op de hoogte houden van nieuwe projectenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:02 schreef AQuila360 het volgende:
Wat mij betreft werkt zo'n topic als dit goed omdat die projecten toch altid maar even relevant zijn omdat ze daarna vol zitten en je er niets meer mee kunt.
Aantal standaard vragen zouden nog wel in de OP kunnen maar wie leest dat nu
Blijf dat maar onbegrijpelijk vinden. Waarom wel oneindig lang 36-48 maanden projecten kiezen maar geen 60 maanden project met een hogere rating?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:13 schreef BliepTuut het volgende:
Maar zonder grappen: ik zou ook wel meer per project willen zeggen wat ik er wel of niet van vind. Zo vind ik het bijzonder dat sommige dingen die mij solide overkomen door anderen weer als riskant worden gezien. Plus ik baal dat ik steeds de niet-60-maanden-projecten misloop omdat die steeds meteen vol zitten...
Risico, langere looptijd = hoger risico. Ook is het een stukje planning, wat makkelijker is met kortere looptijden.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 20:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Blijf dat maar onbegrijpelijk vinden. Waarom wel oneindig lang 36-48 maanden projecten kiezen maar geen 60 maanden project met een hogere rating?
Fout, het risico is helemaal niet hoger. Dat is nl. afhankelijk van de rating. Als jij geld dat je terugkrijgt continu zou investeren in kortlopende projecten met een lagere rating durf ik je te garanderen dat je slechter af bent. Snap wel dat het gevoelsmatig beter is voor jou, maar in werkelijkheid klopt het nietquote:Op dinsdag 14 januari 2014 20:24 schreef Kirov het volgende:
[..]
Risico, langere looptijd = hoger risico. Ook is het een stukje planning, wat makkelijker is met kortere looptijden.
Was dat niet vooraf bekend dan?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 20:26 schreef leolinedance het volgende:
Kreeg mail van GvE ivm. project Domino's Tiel/Wijchen waar ik heb ingelegd. Eerst heel verhaal, vervolgens een kortingsbon van 10 euro voor iedereen die 1000 euro of meer heeft geinvesteerd.
23 van de 68 investeerders hebben dat gedaan, dus 2/3 van de investeerders krijgt niks. Stuur dan alleen de mensen die iets krijgen een mail? Dit is nogal kansloos...eerst lekker maken om vervolgens in de bijlage te lezen dat je niks krijgt...
Dat verschilt natuurlijk per project. kortere looptijd = hogere termijn -> kan hoger risico zijn.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 20:24 schreef Kirov het volgende:
[..]
Risico, langere looptijd = hoger risico. Ook is het een stukje planning, wat makkelijker is met kortere looptijden.
Het staat er (nu) wel bij bij het project. Weet niet of dat ook zo was. Indien het wel zo was is het helemaal overbodig die mail te sturen.quote:
Ik heb dat ook wel bij een project gehad , omdat GVE geen gegevens mag verstrekken vragen ze via die mail aan iederen hoe en wat denk dat het daar mee te maken heeft.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 20:30 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Het staat er (nu) wel bij bij het project. Weet niet of dat ook zo was. Indien het wel zo was is het helemaal overbodig die mail te sturen.
Fout, ik heb namelijk allerlei factoren in mijn persoonlijke situatie waardoor looptijd voor mij misschien zwaarder weegt dan voor GvE als die een (arbitraire en intransparante) rating toekennen. Ik moet kiezen met de info die ik zelf heb, en looptijd is een van de weinige dingen die ik weet.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 20:28 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Fout, het risico is helemaal niet hoger. Dat is nl. afhankelijk van de rating.
De rating is van de schuldenaar en niet van het product(lening). Daarom klopt looptijd wel.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 20:28 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Fout, het risico is helemaal niet hoger. Dat is nl. afhankelijk van de rating. Als jij geld dat je terugkrijgt continu zou investeren in kortlopende projecten met een lagere rating durf ik je te garanderen dat je slechter af bent. Snap wel dat het gevoelsmatig beter is voor jou, maar in werkelijkheid klopt het niet
Wtf?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 20:57 schreef BliepTuut het volgende:
Ik heb zelf een soort milde obsessie met "bankrente-equivalent," een term die ik voor mezelf gebruik en waarmee ik het volgende bedoel: stel dat je ¤500 in een 60 maanden 9% project stopt. Dan krijg je 60•10.29, voor een totale winst van ¤113.15. Wat had de rente op een bankrekening moeten zijn om je voor dezelfde inleg hetzelfde bedrag aan waardevermeerdering op te leveren over dezelfde looptijd? In het geval van hierbovengenoemde is de "bankrente" 4.16%
Voor in de spreadsheet:
"Bankrente"
=(Terugbetaling Lening/Bedrag Lening)^(1/(Looptijd Lening/12))-1
Terugbetaling Lening:
=(Bedrag Per maand*Looptijd Lening)-0,009*Bedrag Lening
Bedrag Per maand:
=Bedrag Lening*Maandrente Lening/(1-(1+Maandrente Lening)^-Looptijd Lening)
Maandrente:
=(1+Jaarrente Lening)^(1/12)-1
Jaarrente Lening
Looptijd Lening
Bedrag Lening
= die drie vul je in aan de hand van het project en je eigen beslissingen.
Noot: "bankrente" is lager dan wat je werkelijk kunt krijgen, omdat je je geld tussendoor steeds al terug krijgt! Maar ik houd van conservatieve risico-inschattingen, dus ik laat mezelf graag door de "bankrente" leiden bij keuzes, me ervan bewust zijnde dat die de situatie onderrepresenteert.
Ik heb het niet over iemand persoonlijke situatie. Ik kijk puur naar het risico. En dat is niet perse lager bij een korter lopend project. En al zeker niet wanneer je het geld uit je project weer investeerd in nieuwe kortlopende projecten of wanneer je bereid bent een lagere rating te accepteren bij een kortere looptijd.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 20:40 schreef BliepTuut het volgende:
[..]
Fout, ik heb namelijk allerlei factoren in mijn persoonlijke situatie waardoor looptijd voor mij misschien zwaarder weegt dan voor GvE als die een (arbitraire en intransparante) rating toekennen. Ik moet kiezen met de info die ik zelf heb, en looptijd is een van de weinige dingen die ik weet.
Met een kortere looptijd krijg je je geld ook sneller terug, wat ook fijn kan zijn. Met 36 keer ¤(500/36) krijg je een hoger maandelijks bedrag binnen dan met 60 keer ¤(500/60). Dat voelt meer solide, en projecten uitzoeken gaat nou eenmaal ook erg op gevoel (je moet wel, met zo weinig info als dat je krijgt.)
Dat begrijp ik niet. Het gaat toch gewoon om het risico op wanbetaling? Kijk anders hier even:quote:Op dinsdag 14 januari 2014 20:55 schreef Kirov het volgende:
[..]
De rating is van de schuldenaar en niet van het product(lening). Daarom klopt looptijd wel.
quote:De PD-rating geeft de kans op wanbetaling van een onderneming weer, uitgedrukt in zowel een exacte PD schatting als in eenvoudig te interpreteren categorieën.
Leuk, maar wat schiet je hier mee op? Is toch totaal niet vergelijkbaar, aangezien je je geld maandelijks in delen terugkrijgt?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 20:57 schreef BliepTuut het volgende:
Ik heb zelf een soort milde obsessie met "bankrente-equivalent," een term die ik voor mezelf gebruik en waarmee ik het volgende bedoel: stel dat je ¤500 in een 60 maanden 9% project stopt. Dan krijg je 60•10.29, voor een totale winst van ¤113.15. Wat had de rente op een bankrekening moeten zijn om je voor dezelfde inleg hetzelfde bedrag aan waardevermeerdering op te leveren over dezelfde looptijd? In het geval van hierbovengenoemde is de "bankrente" 4.16%
Voor in de spreadsheet:
"Bankrente"
=(Terugbetaling Lening/Bedrag Lening)^(1/(Looptijd Lening/12))-1
Terugbetaling Lening:
=(Bedrag Per maand*Looptijd Lening)-0,009*Bedrag Lening
Bedrag Per maand:
=Bedrag Lening*Maandrente Lening/(1-(1+Maandrente Lening)^-Looptijd Lening)
Maandrente:
=(1+Jaarrente Lening)^(1/12)-1
Jaarrente Lening
Looptijd Lening
Bedrag Lening
= die drie vul je in aan de hand van het project en je eigen beslissingen.
Noot: "bankrente" is lager dan wat je werkelijk kunt krijgen, omdat je je geld tussendoor steeds al terug krijgt! Maar ik houd van conservatieve risico-inschattingen, dus ik laat mezelf graag door de "bankrente" leiden bij keuzes, me ervan bewust zijnde dat die de situatie onderrepresenteert.
Haha geniale reactie!quote:Op dinsdag 14 januari 2014 21:17 schreef DappereDodo77 het volgende:
[..]
Wtf?
Tis al wat later en ik ben moe, maar waar gaat dit over? Het rendement op een 9% project is toch 9%, of ben ik nou gek? Even afgezien van de commissie van gve.
Ik ben benieuwd wanneer de eerste aanvraag van ACN op GVE komt.quote:De financiering wordt voor een klein gedeelte aangewend voor de herfinanciering van privé schulden. In de afgelopen 2 jaar heb ik geld geleend van mijn familie. Dit wil ik graag terugbetalen.
hahaquote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:18 schreef 44pje het volgende:
Haha een Herbalife aanvraag. En dan nog mensen die daar blijkbaar blind geld instoppen.
[..]
Ik ben benieuwd wanneer de eerste aanvraag van ACN op GVE komt.
Je kunt gewoon een mail sturen naar GvE om wat meer informatie te krijgen over een project. Veel succes dan maar, want lijkt mij voor jij alles hebt door gelezen is dat leuke kortlopende project alweer volgeschreven.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 20:40 schreef BliepTuut het volgende:
[..]
Fout, ik heb namelijk allerlei factoren in mijn persoonlijke situatie waardoor looptijd voor mij misschien zwaarder weegt dan voor GvE als die een (arbitraire en intransparante) rating toekennen. Ik moet kiezen met de info die ik zelf heb, en looptijd is een van de weinige dingen die ik weet.
Met een kortere looptijd krijg je je geld ook sneller terug, wat ook fijn kan zijn. Met 36 keer ¤(500/36) krijg je een hoger maandelijks bedrag binnen dan met 60 keer ¤(500/60). Dat voelt meer solide, en projecten uitzoeken gaat nou eenmaal ook erg op gevoel (je moet wel, met zo weinig info als dat je krijgt.)
Elk bedrijf die Ronaldo kunnen betalen voor reclame is toch helemaal geen 34k nodig via GvE of zie ik dat nou verkeerd. Ben niet helemaal thuis in het Herbalife, ACN gebeuren maar alleen dat plaatje al maakte mij van daar stop ik geen geld in.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:18 schreef 44pje het volgende:
Haha een Herbalife aanvraag. En dan nog mensen die daar blijkbaar blind geld instoppen.
[..]
Ik ben benieuwd wanneer de eerste aanvraag van ACN op GVE komt.
Op zich prima natuurlijk dat je voor jezelf een berekening maakt, maar voor mij maak je het alleen maar ingewikkelder. Jouw berekening gaat ervan uit dat je geld de volledige looptijd vast staat (zoals bij een deposito), maar dat je rente over de looptijd daalt tot 0%.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:02 schreef BliepTuut het volgende:
Omdat er om "bankrente" gelachen werd:
Mijn excuses, maar ik ben niet gewend om mensen annuïtaire leningen te verstrekken, en voor mij zijn simpelere dingen dus een handig hulpmiddel om er over na te denken. Als er 9% staat, wil dat niet zeggen dat je na vijf jaar met een effectieve 9% rente komt te zitten. De schuld wordt vanaf maand 1 alweer afgelost, dus je krijgt over een steeds lager bedrag rente. Zie je dus 9% staan, dan krijg je niet wat je "gewend" bent van deposito's of rentecertificaten etc. wanneer die met een rentepercentage aan komen zetten.
Je kunt je afvragen "wat krijg ik nou netto dan eigenlijk wél?"
Antwoord: die bankrente-equivalent. Die heb je netto gekregen over het bedrag dat je ingelegd hebt. Spontaan kun je opeens nadenken over dit soort leningen zoals je gewend bent voor eenvoudigere dingen zoals deposito's.
Q: maar als ik elke maandelijkse GvE-uitbetaling METEEN WEER in een ander project met 9% stop, dan trek ik toch WEL de geadverteerde 9%?
A: ja.
Er werd niet om gelachenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 23:02 schreef BliepTuut het volgende:
Omdat er om "bankrente" gelachen werd:
Mijn excuses, maar ik ben niet gewend om mensen annuïtaire leningen te verstrekken, en voor mij zijn simpelere dingen dus een handig hulpmiddel om er over na te denken. Als er 9% staat, wil dat niet zeggen dat je na vijf jaar met een effectieve 9% rente komt te zitten. De schuld wordt vanaf maand 1 alweer afgelost, dus je krijgt over een steeds lager bedrag rente. Zie je dus 9% staan, dan krijg je niet wat je "gewend" bent van deposito's of rentecertificaten etc. wanneer die met een rentepercentage aan komen zetten.
Je kunt je afvragen "wat krijg ik nou netto dan eigenlijk wél?"
Antwoord: die bankrente-equivalent. Die heb je netto gekregen over het bedrag dat je ingelegd hebt. Spontaan kun je opeens nadenken over dit soort leningen zoals je gewend bent voor eenvoudigere dingen zoals deposito's.
Q: maar als ik elke maandelijkse GvE-uitbetaling METEEN WEER in een ander project met 9% stop, dan trek ik toch WEL de geadverteerde 9%?
A: ja.
Nou weet ik dat we het hier wel al eerder over gehad hebben en zal vast wel nog vaker langskomen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 07:30 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Er werd niet om gelachenen ik snap opzich je gedachte wel alleen is het geen eerlijke vergelijking natuurlijk waardoor je er niet veel mee kunt.
Omdat je met een annuitaire lening je tussentijds uitbetaald wordt. Na een jaar heb je grof gezegd 1000 euro terug ontvangen welke je weer kunt investeren. Met een deposito staat het 5 jaar lang vast en kun je alleen de rente herinvesteren.quote:Op woensdag 15 januari 2014 10:45 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Nou weet ik dat we het hier wel al eerder over gehad hebben en zal vast wel nog vaker langskomen.
Maar waarom is het niet eerlijk dan? Als ik nu 5000 euro in crowdfunding stop en nu ook 5000 euro op een deposito zet allebei voor 5 jaar, daarna stop. Waarom zou je dat dan als zodanig niet met elkaar mogen vergelijken. Dat het administratief niet zou kloppen, want gaat allemaal per jaar, snap ik ook nog maar voor jezelf kun je er nog wel enigszins informatie uithalen eerlijk of niet.
Als ik nu kijk naar mijn renteopbrengsten van vorig jaar tov een spaarproduct is er al geen enkel spaarproduct die daar aan kan tippen. Als ik kijk op de lange termijn (5 jaar) is er ook nog steeds geen spaarproduct die eraan kan tippen nu op het moment. Wat er volgend jaar gebeurt of later dit jaar weet ik ook niet natuurlijk.
Inderdaad kan dat maar hoef je dus niet te doen. Dit gewoon even weglatende kun je het toch vergelijken of niet dan. Doe je trouwens dan zelf in je post ook. Blieptuut haalt daar voor hem leuke informatie uit om iets te doen ja of nee. Ik kijk daar zelf ook wel eens naar maar kom dan altijd tot de conclusie dat mijn GvE geld mooi oploopt, maar wanneer komt dan de tijd om het uit te geven of maw wanneer krijg ik dan de winst op mijn betaalrekening.quote:Op woensdag 15 januari 2014 10:58 schreef Blik het volgende:
[..]
Alleen kun je met een annuitaire lening tussentijds weer extra investeren en extra rendement ontvangen, daarom loopt de vergelijking mank
Zelfs als je het niet doet verdien je met geldvoorelkaar op dit moment meer dan met een deposito, er zijn geen deposito's voor 4,5% op het moment. Ik zie het investeren via geldvoorelkaar meer als een soort van investering waar ik voorlopig niet uit ga stappen. De winst hoef ik niet te innen voorlopig. Al de bedragen die ik terugkrijg gaan direct weer in nieuwe investeringen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 11:15 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Inderdaad kan dat maar hoef je dus niet te doen. Dit gewoon even weglatende kun je het toch vergelijken of niet dan. Doe je trouwens dan zelf in je post ook. Blieptuut haalt daar voor hem leuke informatie uit om iets te doen ja of nee. Ik kijk daar zelf ook wel eens naar maar kom dan altijd tot de conclusie dat mijn GvE geld mooi oploopt, maar wanneer komt dan de tijd om het uit te geven of maw wanneer krijg ik dan de winst op mijn betaalrekening.
Dat is mijn gedachte dus ook, blijf dus ook lekker doorgaan. Is het dan trouwens niet zo als spaardeposito's opeens meer gaan opbrengen dat het geld opeens daar heen gaat. Maar neem aan dat nieuwe projecten op GvE dan ook met hogere percentages zullen werken. Hoge spaarrentes geeft ook hoge leenrentes natuurlijk.quote:Op woensdag 15 januari 2014 11:20 schreef Blik het volgende:
[..]
Zelfs als je het niet doet verdien je met geldvoorelkaar op dit moment meer dan met een deposito, er zijn geen deposito's voor 4,5% op het moment. Ik zie het investeren via geldvoorelkaar meer als een soort van investering waar ik voorlopig niet uit ga stappen. De winst hoef ik niet te innen voorlopig. Al de bedragen die ik terugkrijg gaan direct weer in nieuwe investeringen.
Dat zou zomaar kunnen natuurlijk, als de spaarrentes weer richting de 5% gaan wordt dat natuurlijk een stuk interessanter.quote:Op woensdag 15 januari 2014 11:23 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dat is mijn gedachte dus ook, blijf dus ook lekker doorgaan. Is het dan trouwens niet zo als spaardeposito's opeens meer gaan opbrengen dat het geld opeens daar heen gaat. Maar neem aan dat nieuwe projecten op GvE dan ook met hogere percentages zullen werken. Hoge spaarrentes geeft ook hoge leenrentes natuurlijk.
Op die manier vergelijken kan gewoon niet omdat je 2 verschillende maten in de berekening meeneemt en wat er dan uitkomt zegt helemaal niets. Het voordeel van een GVE project valt dan een stuk lager uit en dat is niet correct.quote:Op woensdag 15 januari 2014 10:45 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Nou weet ik dat we het hier wel al eerder over gehad hebben en zal vast wel nog vaker langskomen.
Maar waarom is het niet eerlijk dan? Als ik nu 5000 euro in crowdfunding stop en nu ook 5000 euro op een deposito zet allebei voor 5 jaar, daarna stop. Waarom zou je dat dan als zodanig niet met elkaar mogen vergelijken. Dat het administratief niet zou kloppen, want gaat allemaal per jaar, snap ik ook nog maar voor jezelf kun je er nog wel enigszins informatie uithalen eerlijk of niet.
Ja, haha, dan kan ik je al vertellen wat er als effectieve rente uitkomt, met die formules van hierboven. En wie doet zoiets?quote:Op woensdag 15 januari 2014 13:25 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Als je perse zoiets wil vergelijken zou je 5000 op een spaarrekening moeten zetten en ook elke maand een bedrag eraf moeten halen en op die manier je spaarrekening met een GVE project moeten vergelijken.
Ben ermee eens. Gezien ook rechtsvorm en zijn eigen inbreng.quote:Op woensdag 15 januari 2014 16:06 schreef BliepTuut het volgende:
5827 - die uitgever die er nu nieuw op staat: 10%, en hij hoeft maar een laag bedrag. Dat lage bedrag vind ik altijd wel aantrekkelijk, omdat ik dan altijd bij mezelf denk "zoiets moet zelfs nog terug te betalen zijn als het hele plan mislukt..."
Maar toch - een uitgever van fysieke boeken? Ik blijf er voorlopig bij weg.
Ik zie nog steeds niet in waarom dat dan niet zo mogen en ook niet op je bovenstaande manier maar goed, allebei hebben we geld in GvE zitten voor ons eigen geldende redenen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 13:25 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Op die manier vergelijken kan gewoon niet omdat je 2 verschillende maten in de berekening meeneemt en wat er dan uitkomt zegt helemaal niets. Het voordeel van een GVE project valt dan een stuk lager uit en dat is niet correct.
Als je perse zoiets wil vergelijken zou je 5000 op een spaarrekening moeten zetten en ook elke maand een bedrag eraf moeten halen en op die manier je spaarrekening met een GVE project moeten vergelijken.
Je moet wel als je het goed met elkaar wilt vergelijkenquote:Op woensdag 15 januari 2014 14:31 schreef BliepTuut het volgende:
[..]
Ja, haha, dan kan ik je al vertellen wat er als effectieve rente uitkomt, met die formules van hierboven. En wie doet zoiets?
Dan stel ik je het volgende voor: Jij berekent wat de "bankrente-equivalent" is van ieder GVE project, maar maakt het vervolgens naar mij over. Ik stop het dan in datzelfde GVE project tegen dezelfde voorwaarden en jij krijgt van mij jaarlijks de "bankrente-equivalent" +1%. Nadat het project is afgelopen krijg je je complete bedrag terug (tenzij het project failliet is natuurlijk).quote:Op woensdag 15 januari 2014 14:31 schreef BliepTuut het volgende:
[..]
Ja, haha, dan kan ik je al vertellen wat er als effectieve rente uitkomt, met die formules van hierboven. En wie doet zoiets?
Ik zal mijn verlangen naar "bankrente-equivalent" anders motiveren:
Rentes op spaarrekeningen, die zeggen me wat, omdat ik een bepaalde hoeveelheid kapitaal heb, en ik dat tot op zekere hoogte bij banken heb staan. Als ik bij een bank een rente geadverteerd zie, dan weet ik dus precies waar ik qua kapitaalvermeerdering aan toe ben.
Pro: rente zegt me rechtstreeks wat.
Con: je moet je geld er de hele duur op laten staan.
Denk nu opeens aan GvE. Je ziet de duizelingwekkende rentes van 9 of 10% staan! Klinkt te mooi om waar te zijn. En wat blijkt: je krijgt je lening vanaf de eerste maand alweer deels terugbetaald, waardoor je een stuk minder kapitaalvermeerdering hebt dan dat je met een bankrekening met hetzelfde rentepercentage gekregen zou hebben. Ja, het is waar dat je over het uitstaande bedrag netjes het geadverteerde percentage gekregen hebt, maar dat uitstaande bedrag slinkt steeds. Voor mij is het dus moeilijk om in te schatten hoe ik er voor ga staan als zo'n GvE project afgelopen is.
Pro: je krijgt je geld in een continue stroom terug, zodat je er andere dingen mee kunt doen.
Con: rentepercentage zegt me weinig.
Oplossing: "bankrente-equivalent." Je weet precies hoe je er na je GvE project voor staat als je niet de moeite of het risico van instantane herbelegging wilt nemen.
Nu zal ik er over ophouden.
Hehe, dat wilde ik net voorstellen, maar je bent me net voorquote:Op woensdag 15 januari 2014 19:52 schreef 44pje het volgende:
[..]
Dan stel ik je het volgende voor: Jij berekent wat de "bankrente-equivalent" is van ieder GVE project, maar maakt het vervolgens naar mij over. Ik stop het dan in datzelfde GVE project tegen dezelfde voorwaarden en jij krijgt van mij jaarlijks de "bankrente-equivalent" +1%. Nadat het project is afgelopen krijg je je complete bedrag terug (tenzij het project failliet is natuurlijk).
Goeie deal toch? Ik zeg doen!![]()
okee, ik hou er nu ook over op
De "bankrente-equivalent" maakt zijn naam alleen niet waar; bij een termijndeposito op de bank ben je het volledige bedrag de gehele looptijd kwijt, terwijl je bij GVE per maand een deel terug krijgt. Dat deel kun je weer anders investeren (of ook op de bank zetten).quote:Op donderdag 16 januari 2014 09:00 schreef mesaana het volgende:
Ik vind het toch wel een leuke en interessante discussie (over "bankrente-equivalent"), jammer dat iedereen er over op wil houden!
Zo kom je er nog meer achter wat beweegredenen kunnen zijn voor wel/niet investeren!
Waarom geeft mijn bank dan niet die bankrente-equivalent op mijn spaarrekening als ze daar volgens jou zeggen mee werken. Mwah dat werkt natuurlijk maar een kant op in het voordeel van de bank.quote:Op donderdag 16 januari 2014 09:16 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De beste manier om een gelijkwaardige ("equivalent") vergelijking te maken is naar mijn mening door naar de effectieve rente op jaarbasis (na aftrek van eventuele kosten) te kijken. Het mooie is dat GVE dit percentage geeft en dat vrijwel alle banken ook met dit percentage werken; de effectieve rente op jaarbasis is dus eigenlijk gewoon de "bankrente-equivalent".
Investeer bedrag X in GvE-project met rente R, en na afloop van het project heb je bedrag Y.quote:Op donderdag 16 januari 2014 09:16 schreef MrBadGuy het volgende:
De "bankrente-equivalent" maakt zijn naam alleen niet waar
De effectieve rente is de rente die banken geven. De "bankrente-equivalent" is natuurlijk gewoon een onzinterm, als je rentepercentages wilt vergelijken dan kun je gewoon de effectieve rente bekijken en zowel de banken als GVE geven aan wat dat percentage is.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:38 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Waarom geeft mijn bank dan niet die bankrente-equivalent op mijn spaarrekening als ze daar volgens jou zeggen mee werken. Mwah dat werkt natuurlijk maar een kant op in het voordeel van de bank.
Ja, en een gedeelte (rente plus aflossing) van bedrag Y krijg je al na een maand, weer een gedeelte na de tweede maand, etc. Natuurlijk krijg je geen rente meer over het gedeelte wat al is afgelost, net als dat je bij een bank geen rente meer krijgt over het gedeelte wat je hebt opgenomen.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:44 schreef BliepTuut het volgende:
[..]
Investeer bedrag X in GvE-project met rente R, en na afloop van het project heb je bedrag Y.
Alleen als je in geval 1 elke maand aflost en in geval 2 het volledige bedrag aanhoudt tot het einde, dan zijn het niet gelijke investeringen. In de eerste maand is het geïnvesteerde bedrag gelijk, maar daarna niet meer.quote:Om datzelfde bedrag Y van een bank te krijgen, voor dezelfde inleg X, dan had de bank je als rente op zijn minst "bankrente-equivalent" moeten aanbieden.
Het klopt niet omdat het appels met peren vergelijkt. In het ene scenario mis je het geld de gehele looptijd, in het andere scenario krijg je het gedurende de looptijd terug zodat je het weer anders kunt investeren (of op je spaarrekening zetten). "Equivalent" wekt de suggestie op dat het met elkaar te vergelijken valt en dat is absoluut niet het geval. De effectieve rente op jaarbasis, dié zijn wel met elkaar te vergelijken.quote:Hoe klopt die naam dan niet? Ik doe toch geen verdere magische beweringen over de equivalent? Het is gewoon een getal dat een bepaald ding aangeeft, en dat wat het aangeeft, dat doet het goed. Wat je daar mee wilt, moet je zelf weten. Maar het kan dus niet zo zijn dat het "niet klopt" of zo.
Die voor- en nadelen heb ik ook genoemd, maar dat is het risico en dat staat los van hoe je het beste de rentepercentages kunt vergelijken. Aangezien het risico bij GVE hoger is mag je daar ook een hoger rendement verwachten om die risico's te compenseren.quote:Voordelen GvE: je krijgt je geld al terug terwijl je wacht, waar je bij een bank een paar jaar je handen thuis moet houden. Nadelen GvE: je geld kan pief-poef verdwijnen. Ja, inderdaad, kan bij een bank ook. Maar daar houd ik in mijn dagelijks leven 0% rekening mee. Dat het bij GvE kan verdwijnen, daar houd ik wel rekening mee. Anders zou ik er al mijn spaargeld in stoppen, en toch doe ik dat om de een of andere reden niet.
Mooie sheetquote:Op donderdag 16 januari 2014 16:04 schreef Sparafucile het volgende:
Ik heb een schema gemaakt om mijn investeringen in Geldvoorelkaar bij te houden. Hieronder een afbeelding.
[ afbeelding ]
Toelichting
Ik wil bewust om gaan met het risico. Mij valt op dat de inschatting van Graydon en GVE nogal uiteen lopen. Ik gebruik daarom beide om een samensgesteld risico te berekenen conform formule (classificatie GVE*0,4+Graydon risico)/2. Dit deel van de rente zet ik in een stroppenpot. De rest van de rente minus de kosten is rendement.
Verder heb ik enkele financiële formules in excel gebruikt en kan ik zo in één oogopslag zien wat de nog uitstaande waarde is en hoeveel rendement ik gemaakt heb. Ik ben wel benieuwd of jullie dit ook doen en hoe jullie dit aanpakken.
Ikke niet, o.a. vanwege die aflossing op het einde en nog wat dingen die me niet aanstaan. Voor mij is alleen GVE de moeite waard en eventueel Gamebitious omdat dat investeren in games is maar daar komen nauwelijks projecten op en je bent meteen je geld kwijt en niet pas als het projecten vol is dat staat me ook tegen.quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:38 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Trouwens dan een vraag aan allen hier, wie heeft er geld geïnvesteerd bij Symbid dan wel Crowdaboutnow aangezien ze daar dus zeker niet op een anuitare basis werken. En je dus geld voor langere tijd kwijt bent net als in een deposito.
Voor mij ook. Zie zo her en der wel iets leuks staan op crowdabout maar idd door dat betaalsysteem van hun laat ik dat helemaal links liggen. Zouden diezelfde projecten bij GvE hebben gestaan dan had ik het wel gedaan.quote:Op donderdag 16 januari 2014 19:33 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Dus alleen GVE wat mij betreft.
@Sparafucilequote:Op donderdag 16 januari 2014 16:04 schreef Sparafucile het volgende:
Ik heb een schema gemaakt om mijn investeringen in Geldvoorelkaar bij te houden. Hieronder een afbeelding.
[ afbeelding ]
Toelichting
Ik wil bewust om gaan met het risico. Mij valt op dat de inschatting van Graydon en GVE nogal uiteen lopen. Ik gebruik daarom beide om een samensgesteld risico te berekenen conform formule (classificatie GVE*0,4+Graydon risico)/2. Dit deel van de rente zet ik in een stroppenpot. De rest van de rente minus de kosten is rendement.
Verder heb ik enkele financiële formules in excel gebruikt en kan ik zo in één oogopslag zien wat de nog uitstaande waarde is en hoeveel rendement ik gemaakt heb. Ik ben wel benieuwd of jullie dit ook doen en hoe jullie dit aanpakken.
@AQuila360 gefeliciteerd! Nu op weg naar ¤ 2000,- grens;-):)quote:Op donderdag 16 januari 2014 18:11 schreef AQuila360 het volgende:
Het loopt uit de hand met die ''bankrente-equivalent''
Vandaag trouwens de 1000,- grens doorbroken met terugbetalingen! En alles klopt tot op de cent dat is wel fijn.
Deze maand en komende maand ga ik ook geen projecten doen en dan 1 maart weer 1tje.
Ja, dat geldt ook voor mij. Wel vind ik wel interessant om te blijven volgen met de nieuwe crowdfundingsplatforms. Maar tot nu toe is wel GVE het beste:) Gezien de maandelijkse terugbetaling van de investering.quote:Op donderdag 16 januari 2014 19:42 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Voor mij ook. Zie zo her en der wel iets leuks staan op crowdabout maar idd door dat betaalsysteem van hun laat ik dat helemaal links liggen. Zouden diezelfde projecten bij GvE hebben gestaan dan had ik het wel gedaan.
Juist! Interessant dus!quote:Op donderdag 16 januari 2014 09:16 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De "bankrente-equivalent" maakt zijn naam alleen niet waar; bij een termijndeposito op de bank ben je het volledige bedrag de gehele looptijd kwijt, terwijl je bij GVE per maand een deel terug krijgt. Dat deel kun je weer anders investeren (of ook op de bank zetten).
De beste manier om een gelijkwaardige ("equivalent") vergelijking te maken is naar mijn mening door naar de effectieve rente op jaarbasis (na aftrek van eventuele kosten) te kijken. Het mooie is dat GVE dit percentage geeft en dat vrijwel alle banken ook met dit percentage werken; de effectieve rente op jaarbasis is dus eigenlijk gewoon de "bankrente-equivalent".
Natuurlijk heeft geld uitlenen bij GVE wel een hoger risico dan het op een bankrekening zetten die onder het depositogarantiestelsel valt. Daarom mag je van GVE ook een hoger rendement verwachten die dit extra risico compenseert, maar vergelijk dan wel gelijkwaardige rentes met elkaar.
Ziet er goed uit! Als je het blanco wilt delen, hou ik me aanbevolen!quote:Op donderdag 16 januari 2014 16:04 schreef Sparafucile het volgende:
Ik heb een schema gemaakt om mijn investeringen in Geldvoorelkaar bij te houden. [ afbeelding ]
Toelichting
Ik wil bewust om gaan met het risico. Mij valt op dat de inschatting van Graydon en GVE nogal uiteen lopen. Ik gebruik daarom beide om een samengesteld risico te berekenen conform formule (classificatie GVE*0,4+Graydon risico)/2. Dit deel van de rente zet ik in een stroppenpot. De rest van de rente minus de kosten is rendement.
Ik doe dat niet, alleen GVE (90%) en Isepankur.com(10%). Daarnaast ook KIVA.org, maar dat is een goed doel ipv investeren, ik ga er daarbij vanuit dat ik het niet terug krijg (alhoewel dat nog niet is voorgekomen)quote:Op donderdag 16 januari 2014 10:38 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Trouwens dan een vraag aan allen hier, wie heeft er geld geïnvesteerd bij Symbid dan wel Crowdaboutnow aangezien ze daar dus zeker niet op een anuitare basis werken. En je dus geld voor langere tijd kwijt bent net als in een deposito.
Ik ben niet zo van de startende ondernemingen helaasquote:Op vrijdag 17 januari 2014 09:25 schreef Kirov het volgende:
Ik zie deze opeens in de krant voorbij komen: http://www.leapfunder.nl/homepage/
Heb er zelf nog niet naar gekeken.
Ik ook niet, maar dit is interessanter omdat het geen annuïtaire lening is zoals bij GVE. Alleen bij de invulling van de contracten en statuten heb ik bezwaar, door die stichting heb je als aandeelhouder vrij weinig invloed. Ik heb liever dat het een directe uitgifte van aandelen is zonder een beherende stichting.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 09:36 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik ben niet zo van de startende ondernemingen helaas
Ik heb het eens doorgelezen. Ik zou best voor kleine bedragen in meerdere startende ondernemingen willen investeren. Wat me echter niet aanspreekt bij Leapfunder is dat het niet duidelijk is hoeveel aandelen je krijgt. Er wordt wel gesproken over een Cap (vooraf vastgelegd percentage aandelen) die soms wordt gehanteerd, maar wie zegt dat daarna niet opnieuw aandelen worden uitgegeven. Het risico van verwatering van je belang is daardoor heel groot. Dat betekent dat je dus heel veel risico loopt (2 van de 3 starters haalt het tweede jaar niet), terwijl je niet weet hoe je belang gaat uitpakken. Volgens mij is dit alleen goed te regelen als in de statuten van de onderneming de aandelenuitgifte wordt beperkt.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 09:25 schreef Kirov het volgende:
Ik zie deze opeens in de krant voorbij komen: http://www.leapfunder.nl/homepage/
Heb er zelf nog niet naar gekeken.
Leuke sheet inderdaad! Ben benieuwd naar hoe ie in elkaar zit - PM verstuurdquote:Op vrijdag 17 januari 2014 12:38 schreef Sparafucile het volgende:
@ dmssn en mesaana over de GVE calculatiesheet: stuur me maar even een PM met je email adres dan stuur ik je een blanco versie van de sheet. Anderen ook welkom uiteraard.
De cap staat in de statuten van de BV en ook in het contract met de onderneming.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 12:50 schreef Sparafucile het volgende:
[..]
Ik heb het eens doorgelezen. Ik zou best voor kleine bedragen in meerdere startende ondernemingen willen investeren. Wat me echter niet aanspreekt bij Leapfunder is dat het niet duidelijk is hoeveel aandelen je krijgt. Er wordt wel gesproken over een Cap (vooraf vastgelegd percentage aandelen) die soms wordt gehanteerd, maar wie zegt dat daarna niet opnieuw aandelen worden uitgegeven. Het risico van verwatering van je belang is daardoor heel groot. Dat betekent dat je dus heel veel risico loopt (2 van de 3 starters haalt het tweede jaar niet), terwijl je niet weet hoe je belang gaat uitpakken. Volgens mij is dit alleen goed te regelen als in de statuten van de onderneming de aandelenuitgifte wordt beperkt.
Hoe loopt dat Isepankur tot op heden? Die wil ik er egenlijk ook nog bij doen maar niet meer aangedacht. Die lijkt me wel ideaal om met heel weinig geld nog wat te doen. Dan heb ik een soort omgekeerde pyramide met steeds minder geld en meer risico in een bepaald iets.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 09:01 schreef mesaana het volgende:
[..]
Ik doe dat niet, alleen GVE (90%) en Isepankur.com(10%). Daarnaast ook KIVA.org, maar dat is een goed doel ipv investeren, ik ga er daarbij vanuit dat ik het niet terug krijg (alhoewel dat nog niet is voorgekomen)
Symbid heb ik 1 x uitgeprobeerd, dat werkt inderdaad niet zo lekker als Peer to Peer lending.
www.myc4.com is waardeloos, het geld staat superlang op "pending" (dus al wel betaald door de lener, maar nog niet op het account gekregen), de betalingen zijn tot nu toe altijd te laat (minstens een week) en de interface is zo doorzichtig als een modderpoel.Gelukkig was dat maar een proefballonnetje en zit er dus maar weinig in.
Dan is de informatie over de onderneming niet openbaar, die kan je dan aanvragen.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 13:36 schreef AQuila360 het volgende:
Bij Leapfunder staat bij die projecten ook veel introductie op verzoek wat is dat?
@Sparafucilequote:Op vrijdag 17 januari 2014 12:38 schreef Sparafucile het volgende:
@ dmssn en mesaana over de GVE calculatiesheet: stuur me maar even een PM met je email adres dan stuur ik je een blanco versie van de sheet. Anderen ook welkom uiteraard.
Ik haal dat niet uit de beschrijving: http://www.leapfunder.nl/hoe-werkt-leapfunder/quote:Op vrijdag 17 januari 2014 13:18 schreef Kirov het volgende:
[..]
De cap staat in de statuten van de BV en ook in het contract met de onderneming.
Alles is nog netjes op tijd betaald, dus tot nu toe goed! De rentepercentages zijn ook hoog.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 13:34 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Hoe loopt dat Isepankur tot op heden? Die wil ik er egenlijk ook nog bij doen maar niet meer aangedacht. Die lijkt me wel ideaal om met heel weinig geld nog wat te doen. Dan heb ik een soort omgekeerde pyramide met steeds minder geld en meer risico in een bepaald iets.
`quote:Op vrijdag 17 januari 2014 15:25 schreef Sparafucile het volgende:
[..]
Ik haal dat niet uit de beschrijving: http://www.leapfunder.nl/hoe-werkt-leapfunder/
Die Cap wordt 'soms' gebruikt, dus meestal niet. Je krijgt verder een korting op de conversiekoers, maar die is weer afhankelijk van vraag en aanbod.
Ik zou een formule willen waarbij ik direct een bepaald percentage van de aandelen (of een gegarandeerde convertible) krijg als ik sterk risicodragend kapitaal inzet.
Ik ga me er morgen eens even in verdiepen dankje!quote:Op zaterdag 18 januari 2014 10:01 schreef mesaana het volgende:
[..]
Alles is nog netjes op tijd betaald, dus tot nu toe goed! De rentepercentages zijn ook hoog.
Ik verwacht wel eerder betalingsproblemen bij Isepankur dan bij GVE, als je kijkt bij de gegevens van de lening. Het zijn vaak particulieren die al bestaande leningen oversluiten en een groot percentage van hun inkomen aan het afbetalen van die schulden moeten besteden. Isepankur schijnt wel een goed incassosysteem te hebben, maar dat kan ik nog niet beoordelen.
Je kunt je risico beperken door optimale spreiding, omdat je al vanaf 5 EUR in kunt leggen. Da's ook ideaal om het even uit te proberen. Daarnaast natuurlijk ook door naar de classificatie en de gegevens van de leningen te kijken.
Als laatste zou ik aanbevelen om eerst met een klein bedrag te spelen om te kijken hoe het werkt. Als dat duidelijk is beleggingsprofielen aanmaken, deze hebben namelijk het voordeel dat ze direct worden toegepast als de investeringen online komen, zodat je meer kans hebt mee te doen.
Ik heb normale afspraken graag vastgelegd, vooral als het om geld gaat.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 10:13 schreef Kirov het volgende:
[..]
`
Dat zijn normaal afspraken die je maakt, geen standaard iets.
Dat is specifiek in Estland ja met nog hogere rente's en meer risico uiteraard. Maar misschien leuk met een klein bedrag.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 11:04 schreef Sparafucile het volgende:
[..]
Ik heb normale afspraken graag vastgelegd, vooral als het om geld gaat.
Isepankur: begrijp ik het goed dat het een bedrijf uit Estland is? Zit er Nederland niets?
Je kunt met profielen als minimum 10 eur ingeven. Ik heb zelf gespeeld met projecten van 5 eur.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 10:16 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Ik ga me er morgen eens even in verdiepen dankje!
Hoe heb jij die aangepast ook idd vanaf 5 euro per project gedaan?
Er was wel sprake van eentje die niet doorging maar of dat dat die is?quote:Op zondag 19 januari 2014 12:27 schreef RicDan het volgende:
Die van Monkeytown gaat niet vol komen vrees ik. Zal wel een flinke strop worden voor de persoon die er zijn baan voor heeft opgezegd en waarschijnlijk ook al een huurcontract heeft ondertekend. Dat gun je natuurlijk niemand, maar ik vrees het ergste.
Mijn gevoel zegt me dat mensen kinderfeestjes nog vaker thuis gaan organiseren dan nu al het geval is. Het is geen makkelijke tijd en men houd de hand op de knip. Anderzijds zie ik wel een verdienmodel, maar of het allemaal haalbaar is dat moet nog bewezen worden.
Zeker nu ik weet dat er naast Moneytown nog een tweede kinderspeelpaleis gevestigd zal worden in Helmond, KidsPlaza -> https://www.facebook.com/Kidsplaza.Helmond
Die gaan elkaar dus dood beconcurreren..
Schijnbaar wel, want ze zijn actief campagne aan het voeren. Laatste post van FB is van 3 dagen terug. Wat ik wel opzienbarend vind is hun logo.. daar zit ook zo'n aapje in verwerkt. Lijkt wel gejat van de Monkeytown formule, beetje verwarrend allemaal. Maar dus twee van die kinderspeelpaleizen in Helmond, dat kan toch niet goed gaan?quote:Op zondag 19 januari 2014 18:26 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Er was wel sprake van eentje die niet doorging maar of dat dat die is?
http://www.wijbrabant.nl/(...)viteit/#.UtxDk51gXmQquote:Op zondag 19 januari 2014 22:05 schreef Peter het volgende:
Kidsplaza ziet er te klein uit, geen aparte ruimte voor de kinderfeestjes in de plattegrond te zien en te klein oppervlakte. Moet men echt niet meer dan 2 a 3 man personeel incl horeca hebben lopen anders kan het niet uit. Als Monkeytown groter wordt, trekt dat het meeste publiek daar heen. Zeker bij de kids van 8+ jaar. Waar staan de plannen van dat Monkeytown voor Helmond, iemand een linkje?
Edit: al gevonden. Deze hebben hun plannen beter voor elkaar (Monkeytown), maar het gebrek aan ervaring van de starter is wel risicovol... Waarom zou een bank niet willen investeren in zo'n persoon?...
quote:Een paar maanden voor de opening blijkt echter dat de gemeente ook in gesprek is met een concurrent van KidsPlaza om een speelpaleis te vestigen in Helmond. De initiatiefnemers van KidsPlaza zijn daar boos om omdat naar hun mening slechts een van de initiatieven in Helmond levensvatbaar is.
Heb ik gelezen ja, wat bedoel je er precies mee?quote:Op zondag 19 januari 2014 22:30 schreef leolinedance het volgende:
[..]
http://www.wijbrabant.nl/(...)viteit/#.UtxDk51gXmQ
[..]
Ik bedoel ermee dat ze elkaar inderdaad dood gaan concurreren zoals RicDan hierboven al zei.quote:Op zondag 19 januari 2014 22:39 schreef Peter het volgende:
[..]
Heb ik gelezen ja, wat bedoel je er precies mee?
Ik zou eerder in monkeytown investeren dan in kidsplaza, maar ik verwonder mij over het gebrek aan (benoemde?) ervaring van de startende franchisenemer. En dat er geen bank investeert..
Dan zou ik als bank en crowdfunder ook niet investeren neequote:Op zondag 19 januari 2014 22:43 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik bedoel ermee dat ze elkaar inderdaad dood gaan concurreren zoals RicDan hierboven al zei.
Snap wel dat de bank hier niet zo happig op isquote:Op zondag 19 januari 2014 22:48 schreef Peter het volgende:
[..]
Dan zou ik als bank en crowdfunder ook niet inverteren nee.
Ik wil ook wel eens Isepankur uitproberen met heel weinig geld, puur voor het spelen. Mocht dit bevallen kan ik dit nog ietwat verhogen natuurlijk.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 13:34 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Hoe loopt dat Isepankur tot op heden? Die wil ik er egenlijk ook nog bij doen maar niet meer aangedacht. Die lijkt me wel ideaal om met heel weinig geld nog wat te doen. Dan heb ik een soort omgekeerde pyramide met steeds minder geld en meer risico in een bepaald iets.
Ik ben er nu net even naar aan het kijken, vanavond meld ik me denk ik even aan. Ziet er opzich wel goed uit allemaal alleen moet je idd wel rekening houden met een nog hoger risico maar zoals je al zegt om gewoon '' te spelen'' en mocht dat bevallen dan kun je altijd nog verhogen.quote:Op maandag 20 januari 2014 12:16 schreef Graankorrel het volgende:
[..]
Ik wil ook wel eens Isepankur uitproberen met heel weinig geld, puur voor het spelen. Mocht dit bevallen kan ik dit nog ietwat verhogen natuurlijk.
Echter, stap 1 in het aanmeldproces is het doorgeven van je e-mailadres. Als ik dit invul krijg ik geen bevestigingsmail en kan ik me dus ook niet verder aanmelden??![]()
Ben ik de enige of heeft iemand anders hier ook last van? Kan natuurlijk een tijdelijk probleem zijn..
Dat is wel erg coolquote:Op maandag 20 januari 2014 19:45 schreef AQuila360 het volgende:
Ga aanstaande zaterdag toch even langs bij een project waar ik geld in heb zitten. Is een hotel wat nu nog deels in verbouwing is en elke inversteerde is uitgenodigd voor een rondleiding enzulks.
Vond het eigenlijk te ver maar het lijkt me ook wel weer tof om even te zien dus vandaar dat ik toch even ga.
Very nice sheet Sparafucile. Ik zou ook graag een blanco sheet ontvangen. Ik kan helaas alleen nog geen PM versturen (nog geen 10 berichten verstuurdquote:Op donderdag 16 januari 2014 16:04 schreef Sparafucile het volgende:
Ik heb een schema gemaakt om mijn investeringen in Geldvoorelkaar bij te houden. [ afbeelding ]
Toelichting
Ik wil bewust om gaan met het risico. Mij valt op dat de inschatting van Graydon en GVE nogal uiteen lopen. Ik gebruik daarom beide om een samengesteld risico te berekenen conform formule (classificatie GVE*0,4+Graydon risico)/2. Dit deel van de rente zet ik in een stroppenpot. De rest van de rente minus de kosten is rendement.
Ik heb nog wel je emailadres nodig in de PM anders kan ik je niet mailen. (Ik zit nu op 6 berichtenquote:Op maandag 20 januari 2014 21:43 schreef Machello het volgende:
[..]
Very nice sheet Sparafucile. Ik zou ook graag een blanco sheet ontvangen. Ik kan helaas alleen nog geen PM versturen (nog geen 10 berichten verstuurd). Kun jij mij een PM sturen met je emailadres, dan stuur ik jou een mailtje.
Geen last van gehad! Ik vond het aanmeld proces zelfs erg soepel gaan!quote:Op maandag 20 januari 2014 12:16 schreef Graankorrel het volgende:
[..]
Ik wil ook wel eens Isepankur uitproberen met heel weinig geld, puur voor het spelen. Mocht dit bevallen kan ik dit nog ietwat verhogen natuurlijk.
Echter, stap 1 in het aanmeldproces is het doorgeven van je e-mailadres. Als ik dit invul krijg ik geen bevestigingsmail en kan ik me dus ook niet verder aanmelden??![]()
Ben ik de enige of heeft iemand anders hier ook last van? Kan natuurlijk een tijdelijk probleem zijn..
Groep C is erg risicovol, vandaar waarschijnlijk het hoge rentepercentage.quote:Op maandag 20 januari 2014 13:26 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Ik ben er nu net even naar aan het kijken, vanavond meld ik me denk ik even aan. Ziet er opzich wel goed uit allemaal alleen moet je idd wel rekening houden met een nog hoger risico maar zoals je al zegt om gewoon '' te spelen'' en mocht dat bevallen dan kun je altijd nog verhogen.
Je kunt ook je vorderingen daar weer verkopen dat is ook wel grappig.
Bij groep C staat minimum intrest rate 30% ???
Hier trouwens wat ervaringen:
http://www.wiseclerk.com/group-news/tag/isepankur/
http://www.wiseclerk.com/(...)onth-of-p2p-lending/
Beide wel wat bedragen overdue maar door een forse spreiding valt dat mee.
Goeie zaak van GVE!quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:57 schreef BartNH het volgende:
Nee, dat niet maar bij deze
https://www.geldvoorelkaa(...)egevens.aspx?id=1835
kreeg ik na de investering betalen het geld weer terug omdat GvE het op het laatste moment toch geen verantwoorde lening vond, kennelijk iets gevonden wat niet klopte.
Verder komen elke maand al die kleine overschrijvingen binnen tot nog toe.
Misschien lag het eraan dat het in het weekend was - of gewoon tijdelijke hapering. Inmiddels echter gelukt en toen inderdaad wél erg soepel!quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:27 schreef mesaana het volgende:
[..]
Geen last van gehad! Ik vond het aanmeld proces zelfs erg soepel gaan!
Als je gewoon profielen aanmaakt lijkt het me juist niet arbeidsintensief? Het is inderdaad even uitpluizen hoe alles werkt.. Inmiddels ook eerste (defensieve) profiel aangemaakt en geïnvesteerd in enkele projecten om te spelen en te kijken hoe dit uitpakt..quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:31 schreef mesaana het volgende:
[..]
Groep C is erg risicovol, vandaar waarschijnlijk het hoge rentepercentage.
Het is wel wat arbeidsintensief in het begin, inderdaad. Ik heb daar wel lol in, maar kan me voorstellen dat dat afschrikt.
Klopt het dat je in principe met zo'n investeringsprofiel de boel de boel kan laten, over 3 jaar weer eens inlogt en je dan positief of negatief verrast kan zijn? Ik bedoel dus meer: je hoeft in principe - als je niet wilt - helemaal niks meer zelf te doen met zo'n profiel en de zaken blijven gewoon doorlopen?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:35 schreef Dennis_enzo het volgende:
Ik heb twee maanden geleden duizend euro in Isepankur gestopt, als test. Ik heb een investeringsprofiel die 10 euro investeert in alle mogelijke projecten, omdat ik toch zelf niet goed kan bepalen of een investering goed of slecht is.
Ondertussen is alles geïnvesteerd en komen de eerste terugbetalingen binnen. Het mooie vind ik dat terugbetalingen automatisch worden geïnvesteerd als er weer minimaal 10 euro op mijn account staat. Er lopen regelmatig betalingen achter, maar de meesten worden na een paar dagen alsnog voldaan. Ik ga er van uit dat er ook wel leningen niet terugbetaald gaan worden, maar Isepankur heeft een goed incassosysteem dat tot de rechter aan toe gaat. Als iemand niet terugbetaalt word direct het hele bedrag teruggevorderd. In het uiterste geval kan je uiteraard geld kwijtraken, maar met de rente die de leningen geven is dit de moeite waard.
Ik wacht nu nog een paar maanden, maar als het goed blijft lopen stap ik zoveel mogelijk over op Isepankur. Geldvoorelkaar is een sympathieke club maar ik vind Isepankur een veel volwassener platform.
Yep, het profiel beheert automatisch je geld. Je kan voorwaarden stellen aan de investeringen, zoals aan de betaalgeschiedenis, het land of het inkomen van de lener, de looptijd of rente, en nog wat zaken. Je kan ook een minimum bedrag instellen dat je altijd in je account wilt hebben, of een maximaal bedrag aan leningen. Als je echt wil kan je natuurlijk ook handmatig investeren, maar ik vind de profielen de kracht van Isepankur.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:39 schreef Graankorrel het volgende:
[..]
Klopt het dat je in principe met zo'n investeringsprofiel de boel de boel kan laten, over 3 jaar weer eens inlogt en je dan positief of negatief verrast kan zijn? Ik bedoel dus meer: je hoeft in principe - als je niet wilt - helemaal niks meer zelf te doen met zo'n profiel en de zaken blijven gewoon doorlopen?
Interessant!quote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:35 schreef Dennis_enzo het volgende:
Ik heb twee maanden geleden duizend euro in Isepankur gestopt, als test. Ik heb een investeringsprofiel die 10 euro investeert in alle mogelijke projecten, omdat ik toch zelf niet goed kan bepalen of een investering goed of slecht is.
Ondertussen is alles geïnvesteerd en komen de eerste terugbetalingen binnen. Het mooie vind ik dat terugbetalingen automatisch worden geïnvesteerd als er weer minimaal 10 euro op mijn account staat. Er lopen regelmatig betalingen achter, maar de meesten worden na een paar dagen alsnog voldaan. Ik ga er van uit dat er ook wel leningen niet terugbetaald gaan worden, maar Isepankur heeft een goed incassosysteem dat tot de rechter aan toe gaat. Als iemand niet terugbetaalt word direct het hele bedrag teruggevorderd. In het uiterste geval kan je uiteraard geld kwijtraken, maar met de rente die de leningen geven is dit de moeite waard.
Ik wacht nu nog een paar maanden, maar als het goed blijft lopen stap ik zoveel mogelijk over op Isepankur. Geldvoorelkaar is een sympathieke club maar ik vind Isepankur een veel volwassener platform.
Bijzonder dat ze het in eerste instantie wel goedgekeurd hebben. Wel erg goed dat ze een inschatting durven aan te passen en het alsnog niet door laten gaan. Getuigd wel van organisatie die goed op risico's let.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 10:57 schreef BartNH het volgende:
Nee, dat niet maar bij deze
https://www.geldvoorelkaa(...)egevens.aspx?id=1835
kreeg ik na de investering betalen het geld weer terug omdat GvE het op het laatste moment toch geen verantwoorde lening vond, kennelijk iets gevonden wat niet klopte.
Verder komen elke maand al die kleine overschrijvingen binnen tot nog toe.
Klinkt als een interessant concept. Ik ga er ook eens kijken zonder er voorlopig geld in te stoppen :-). Eerst maar eens een paar betalingen van GvE afwachtenquote:Op dinsdag 21 januari 2014 15:46 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Yep, het profiel beheert automatisch je geld. Je kan voorwaarden stellen aan de investeringen, zoals aan de betaalgeschiedenis, het land of het inkomen van de lener, de looptijd of rente, en nog wat zaken. Je kan ook een minimum bedrag instellen dat je altijd in je account wilt hebben, of een maximaal bedrag aan leningen. Als je echt wil kan je natuurlijk ook handmatig investeren, maar ik vind de profielen de kracht van Isepankur.
Yeah... Ik had hier liever een wat kortere looptijd gezien voor dat percentage. Hiervoor kun je het geld ook veilig(er) wegzetten in een 5 jaars deposito.quote:Op donderdag 23 januari 2014 10:57 schreef µ het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5757
Lage rente, lange looptijd, wel hoge rating...
Alleen krijg je bij een 5 jaars deposito slechts de helft qua rente, al vind ik zelf 6% voor een crowdfund lening ook te weinig.quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:00 schreef Machello het volgende:
[..]
Yeah... Ik had hier liever een wat kortere looptijd gezien voor dat percentage. Hiervoor kun je het geld ook veilig(er) wegzetten in een 5 jaars deposito.
Ik heb laatst ergens gelezen dat ze bezig waren met nieuwe dingen... Zal vast op dit forum zijn... Ik ben het helemaal met je eens. Qua functionaliteit zijn ze erg karig. Het script wat jij hebt draaien zouden zij zelf ook moeten aanbieden, zo komen mensen toch ook eerder terug naar het platform. Of zouden ze dat niet mogen wellicht ?!quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:09 schreef µ het volgende:
Als je nou op GvE een optie had om automatisch te funden, dus bijvoorbeeld:
• investeer x euro als graydonrating > y
Zou dat handig zijn? Zit met het idee te spelen in mijn hoofd. Kunnen we dan doorgeven aan die gasten misschien.
Naja.... als je 200 investeert, heb je 31 euro rendement over 5 jaar. Als je een deposito neemt, heb je na 5 jaar zelfs iets meer... Enige verschil is dat je het geld van GvE kunt herinvesteren en bij een deposito niet. Daar zou je dan het risico op moeten nemen...quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Alleen krijg je bij een 5 jaars deposito slechts de helft qua rente, al vind ik zelf 6% voor een crowdfund lening ook te weinig.
Bestond er maar een soort van trucje om de verschillen tussen die twee een beetje inzichtelijker te maken!quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:14 schreef Machello het volgende:
Naja.... als je 200 investeert, heb je 31 euro rendement over 5 jaar. Als je een deposito neemt, heb je na 5 jaar zelfs iets meer... Enige verschil is dat je het geld van GvE kunnen herinvesteren en bij een deposito niet. Daar zou je dan het risico op moeten nemen...
Ja, een handige manier om rentes met elkaar te vergelijkenquote:Op donderdag 23 januari 2014 11:19 schreef BliepTuut het volgende:
[..]
Bestond er maar een soort van trucje om de verschillen tussen die twee een beetje inzichtelijker te maken!
Script is dead-easy inderdaad. En er zijn al 25 mensen die van mij een mail krijgen. Bizar dat ze dit zelf niet doen inderdaad.quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:12 schreef Machello het volgende:
[..]
Ik heb laatst ergens gelezen dat ze bezig waren met nieuwe dingen... Zal vast op dit forum zijn... Ik ben het helemaal met je eens. Qua functionaliteit zijn ze erg karig. Het script wat jij hebt draaien zouden zij zelf ook moeten aanbieden, zo komen mensen toch ook eerder terug naar het platform. Of zouden ze dat niet mogen wellicht ?!
Zo zijn er nog wel meer handige dingen die ze zouden kunnen introduceren die volgens mij niet al te veel werk kosten...
Beter dan dat het geld er in zit en er dan problemen komen toch?quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:13 schreef BliepTuut het volgende:
Net een mail gekregen dat een project (5363) niet doorgaat omdat een verhuurder en de project-uitvoerder het niet met elkaar eens konden worden. Geld was nog niet overgemaakt, maar wel jammer dat het niet door gegaan is.
Ik doe een heel simpel truucje, waarschijnlijk iets te makkelijk maar ik zal em hier neer zetten. Wellicht handig voor anderen. Zo niet, hoop ik op feedback waardoor we het sommetje steeds beter kunnen maken en zelf een vergelijking op hebben gesteld... Toch :-).quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:20 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ja, een handige manier om rentes met elkaar te vergelijken
Het script aan hun kant zou nog vele malen eenvoudiger zijn, na het live zetten van een project module mail_all aanroepenquote:Op donderdag 23 januari 2014 11:22 schreef µ het volgende:
[..]
Script is dead-easy inderdaad. En er zijn al 25 mensen die van mij een mail krijgen. Bizar dat ze dit zelf niet doen inderdaad.
Dat script zouden ze veel verder kunnen uitwerken.... Zelfde als met het weergeven van de selectie van projecten... Nu kun je op 1 criteria tegelijk zoeken... Ik wil gewoon een search op kunnen geven waarbij ik bijvoorbeeld alle openstaande projecten kan zien, waarbij ik de looptijd zelf kan selecteren inclusief het risico.quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:34 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Het script aan hun kant zou nog vele malen eenvoudiger zijn, na het live zetten van een project module mail_all aanroepenJij moet nog met curl ofzo de website uitlezen eerst.
Ik vind het mooi, maar het kan nóg mooier door rente-op-rente etc. mee te nemen. Kijk even een paar pagina's terug naar wat ik daar schreef over een getal dat heel misleidend door mij "bankrente-equivalent" genoemd werd, daar geef ik ook de formules waarmee je het in een spreadsheet kunt implementeren aan de hand van de standaard GvE-getallen zoals looptijd, rente en inleg.quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:32 schreef Machello het volgende:
Benieuwd of jullie het eens zijn met deze beredenering
Nou, je geeft zelf al aan wat je mist; de herinvestering van het geld wat je krijgt vanuit GvE. Logisch dat het rendement daar lager is, je krijgt immers rente over steeds minder uitstaand kapitaal. Voor een eerlijke vergelijking moet je wel rendement over het terugbetaalde kapitaal rekenen. Dat kan je doen door uit te gaan van herinvestering, maar kan ook door daar spaarrente over te berekenen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:32 schreef Machello het volgende:
Benieuwd of jullie het eens zijn met deze beredenering
Ik zou zeggen vul de berekening maar aan :-)quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:22 schreef nikao het volgende:
[..]
Nou, je geeft zelf al aan wat je mist; de herinvestering van het geld wat je krijgt vanuit GvE. Logisch dat het rendement daar lager is, je krijgt immers rente over steeds minder uitstaand kapitaal. Voor een eerlijke vergelijking moet je wel rendement over het terugbetaalde kapitaal rekenen. Dat kan je doen door uit te gaan van herinvestering, maar kan ook door daar spaarrente over te berekenen.
Ik ben inderdaad ook erg benieuwd waarom dit soort projecten zo snel vollopen. Wellicht zijn het goed onderbouwde keuzes hoor, maar ik vraag me af hoeveel % van de investeerders het gewoon leuk vinden om te investeren en verder niet kijken naar de rentes en hoeveel investeerders zich gewoon blind staren op de percentages.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:26 schreef BartNH het volgende:
Het valt wel op dat die 6%, 60 maanden toch in een uur vol zat. Mensen gaan kennelijk toch meer voor veiligheid dan voor percentage's. Persoonlijk vraag ik me af waarom een bloend bedrijf met grote omzet een dergelijk klein bedrag nog moet lenen en dat gedurende zo'n lange periode?
Dat is dus precies wat je met isePankur kan doen... Ben er sinds kort mee aan het spelen, eerst nog met kleine bedragen (kan al vanaf ¤5 per project).quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:09 schreef µ het volgende:
Betekent dat projecten eerder vol zijn. En spreiden is makkelijker. Als je gewoon automatisch 50 euro in elk project met rating A en hoger kan gooien hoef je nergens meer op te letten.
Meeste mensen kijken puur naar de rating denk ik, veel beter dan dit kan niet dus dan is het gelijk investeren. Daarnaast zit 'maar 25k' natuurlijk veel eerder vol dan bv. een 250k leningquote:Op donderdag 23 januari 2014 12:30 schreef Machello het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad ook erg benieuwd waarom dit soort projecten zo snel vollopen.
Die extra's waren wel leukquote:Op donderdag 23 januari 2014 10:57 schreef µ het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5757
Lage rente, lange looptijd, wel hoge rating...
Ik zie daar persoonlijk niets in, of tenminste voor erbij met dat crowdfunding ding uit estland wel. Maar bij GVE vind ik het leuk om die projecten te bekijken en er ook wat meer geld per project in te doen. En de betrokkenheid is dan ook hoger zo ga ik a.s. zaterdag kijken bij een project en dat maakt het voor mij wel extra leuk.quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:09 schreef µ het volgende:
Als je nou op GvE een optie had om automatisch te funden, dus bijvoorbeeld:
• investeer x euro als graydonrating > y
Betekent dat projecten eerder vol zijn. En spreiden is makkelijker. Als je gewoon automatisch 50 euro in elk project met rating A en hoger kan gooien hoef je nergens meer op te letten.
Zou dat handig zijn? Zit met het idee te spelen in mijn hoofd. Kunnen we dan doorgeven aan die gasten misschien.
Wat was dat voor iets?quote:Op donderdag 23 januari 2014 11:13 schreef BliepTuut het volgende:
Net een mail gekregen dat een project (5363) niet doorgaat omdat een verhuurder en de project-uitvoerder het niet met elkaar eens konden worden. Geld was nog niet overgemaakt, maar wel jammer dat het niet door gegaan is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |