Ik dacht je maakt een grapje, maar die gast heeft serieus ''geldvoorraad.nl'' in zijn financieringsaanvraag staanquote:Op maandag 30 december 2013 15:15 schreef leolinedance het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5499
[..]
En dan nu het werkelijke verhaal:
[..]
quote:Op maandag 30 december 2013 15:15 schreef leolinedance het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5499
[..]
En dan nu het werkelijke verhaal:
[..]
Wel een toffe ''verspreking''quote:Op maandag 30 december 2013 17:52 schreef RicDan het volgende:
[..]
Ik dacht je maakt een grapje, maar die gast heeft serieus ''geldvoorraad.nl'' in zijn financieringsaanvraag staanMensen die niet eens de moeite nemen om te lezen wat ze insturen krijgen bij voorbaat van mij al geen geld!
Heb deze ook gedaanquote:Op dinsdag 31 december 2013 11:20 schreef nikao het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5589
Ziet er interessant uit.
Toch snap ik niet waarom het rentepercentage nagenoeg altijd gelijk is, ondanks de rating die een project gekregen heeft. Waarom krijgt een project met betere rating niet een lager % ?
Je mag bij een aanvraag zelf je rente bepalen, sommige zitten voor mijn gevoel wel te laag of te hoog ja, voorals als je een korte looptijd hebt kun je die rente ook wel stuk lager zetten want die lopen toch snel vol.quote:Op dinsdag 31 december 2013 11:20 schreef nikao het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5589
Ziet er interessant uit.
Toch snap ik niet waarom het rentepercentage nagenoeg altijd gelijk is, ondanks de rating die een project gekregen heeft. Waarom krijgt een project met betere rating niet een lager % ?
Ik had het wel mooi gevonden als ze die statistiek optie wat uitgebreider hadden gemaakt. Dus ook alle betalingen in een excel sheet verwerkt ofzo. Ik ga die sheet overigens zelf nog wel makenquote:Op woensdag 1 januari 2014 12:59 schreef AQuila360 het volgende:
Beste wensen allemaal!
Ik zag net dat bij GVE bij je statestiek de optie er bij is gekomen om een jaaroverzicht naar je mail te laten sturen. Dus dat is ook weer opgelost.
Heb alleen nog wel 500 euro in oblivion zitten want die staat er nog bij maar al wel overgemaakt 2 dagen terug ofzo. maar goed dat is niet erg.
Hoe bedoel je precies?quote:Op woensdag 1 januari 2014 15:14 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik had het wel mooi gevonden als ze die statistiek optie wat uitgebreider hadden gemaakt. Dus ook alle betalingen in een excel sheet verwerkt ofzo. Ik ga die sheet overigens zelf nog wel maken
Ja maar ik heb +20 projecten dus dan is het wat onoverzichtelijk. Ik ga zelf iets in elkaar draaien.quote:Op woensdag 1 januari 2014 15:48 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je precies?
Want nu kun je bij alle projecten toch de betalingen in zien? En bij statistiek gewoon het totaal?
Ik check dat zelf door gewoon bij m'n bank alle betalingen van GVE te checken en dan klopt precies met het totaal wat GVE geeft.
Wel een aardige gedachtegang in ieder geval. Ik denk er op bepaalde punten iets anders over:quote:Op woensdag 1 januari 2014 16:37 schreef BartNH het volgende:
Nieuw op FOK! Geld voor elkaar ben ik ergens in 2012 mee begonnen.
Ongeveer 1/5 van mn spaargeld belegd in GvE, de rest verdeeld over twee spaarrekeningen (als er een bank omvalt hoef je in ieder geval niet maanden te wachten voordat je bij spaargeld kan).
Wat vinden jullie van mn strategie?
- Per project meestal 100 euro, soms twee- of driehonderd. Risicospreiding dus.
- Projecten kies ik voornamelijk tussen de tien- en vijftigduizend euro totaal. De kans op een failliesement acht ik dan minimaal, lener is hoofdelijk aansprakelijk en een restschuld van zeg 25.000 is heel vervelend (voor de lener) maar niet onoverkoombaar.
- Kort lopende leningen zijn veiliger maar die zijn er weinig, bovendien is de fee dan relatief duurder natuurlijk. De kans dat spaarrente weer in de buurt van vijf procent komt de komende jaren lijkt mij klein. Dus schuw ik geen 60 mnd leningen.
- Keuze van projecten is veel over te zeggen natuurlijk. Herfinanciering kan OK zijn, startende ondernemers beordeel ik met natte vinger op realiteit, haalbaarheid en mijn eigen affiniteit, een startend bedrijf wat ik leuk vind wil ik best wat risico voor lopen. Lenen voor auto lijkt mij meestal niet reëel, belasting schuld aflossen al helemaal niet.
Het grootste risico van GvE vind ik het niet opnieuw investeren of opzij zetten van je inkomsten, het geld kan zomaar verdampen als je niet oplet.
Je kunt (van mij) een mailtje krijgen als er een nieuw project op GvE staat. Moet je even een PM sturen met je mailadresquote:Op woensdag 1 januari 2014 16:37 schreef BartNH het volgende:
Nieuw op FOK! Geld voor elkaar ben ik ergens in 2012 mee begonnen.
Ongeveer 1/5 van mn spaargeld belegd in GvE, de rest verdeeld over twee spaarrekeningen (als er een bank omvalt hoef je in ieder geval niet maanden te wachten voordat je bij spaargeld kan).
Wat vinden jullie van mn strategie?
- Per project meestal 100 euro, soms twee- of driehonderd. Risicospreiding dus.
- Projecten kies ik voornamelijk tussen de tien- en vijftigduizend euro totaal. De kans op een failliesement acht ik dan minimaal, lener is hoofdelijk aansprakelijk en een restschuld van zeg 25.000 is heel vervelend (voor de lener) maar niet onoverkoombaar.
- Kort lopende leningen zijn veiliger maar die zijn er weinig, bovendien is de fee dan relatief duurder natuurlijk. De kans dat spaarrente weer in de buurt van vijf procent komt de komende jaren lijkt mij klein. Dus schuw ik geen 60 mnd leningen.
- Keuze van projecten is veel over te zeggen natuurlijk. Herfinanciering kan OK zijn, startende ondernemers beordeel ik met natte vinger op realiteit, haalbaarheid en mijn eigen affiniteit, een startend bedrijf wat ik leuk vind wil ik best wat risico voor lopen. Lenen voor auto lijkt mij meestal niet reëel, belasting schuld aflossen al helemaal niet.
Het grootste risico van GvE vind ik het niet opnieuw investeren of opzij zetten van je inkomsten, het geld kan zomaar verdampen als je niet oplet.
Geld om te investeren komt van een spaarrekening. De rente en aflossing komt echter op de lopende rekening dus als je niet automatisch gaat sparen vanaf de lopende rekening of niet consequent herinvesteerd dan ga je mogelijk ongemerkt interen op spaargeld.quote:Wat bedoel je met inkomsten die verdampen?
Daar heb ik geen last van. Mijn uitgaven gaan niet omhoog door wat extra geld op de rekening per maand.quote:Op woensdag 1 januari 2014 17:17 schreef BartNH het volgende:
[..]
Geld om te investeren komt van een spaarrekening. De rente en aflossing komt echter op de lopende rekening dus als je niet automatisch gaat sparen vanaf de lopende rekening of niet consequent herinvesteerd dan ga je mogelijk ongemerkt interen op spaargeld.
Ik hou altijd een bepaald bedrag aan op m'n betaalrekening en de rest gaat naar de spaarrekening en vanuit daar eventueel naar crowdfunding of aandelen/obligaties of een andere spaarrekening.quote:Op woensdag 1 januari 2014 17:17 schreef BartNH het volgende:
[..]
Geld om te investeren komt van een spaarrekening. De rente en aflossing komt echter op de lopende rekening dus als je niet automatisch gaat sparen vanaf de lopende rekening of niet consequent herinvesteerd dan ga je mogelijk ongemerkt interen op spaargeld.
Ik heb er nu 15 ofzo maar hoef er verder niet dieper op in te gaan als het totaalbedrag van alles en af en toe per project even nakijken. Maar bijhouden in een excel bestandje is nooit weg natuurlijk.quote:Op woensdag 1 januari 2014 16:56 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja maar ik heb +20 projecten dus dan is het wat onoverzichtelijk. Ik ga zelf iets in elkaar draaien.
Die paardenbranch ligt helemaal op ze'n gat. Hier zou ik nooit in investeren.quote:Op woensdag 1 januari 2014 17:32 schreef BartNH het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5363
Deze bijvoorbeeld. De beschrijving is verre van duidelijk, ook via google wordt je niet wijzer. Of het als bedrijf gaat slagen acht ik minder dan 50 % om eerlijk te zijn. Aan de andere kant als de lener met dit bedrijf de knopen niet aan elkaar kan krijgen is tegen die tijd het restbedrag als reguliere loonslaaf nog wel op te brengen. En anders het ik met een deel van die honderd euro toch iemand een kans gegeven een droom waar te maken, geeft ook weer een goed gevoel.
Als de lener de eindjes niet aan elkaar kan knopen, kan er nog steeds een fors bedrag open blijven staan. Een faillissement van de tent en als 'crowdfunding investeerder' sta je ver achteraan als concurrente crediteur en zijn de crowdfunders gezamenlijk waarschijnlijk alle 30.000 euro kwijt.quote:Op woensdag 1 januari 2014 17:32 schreef BartNH het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5363
Deze bijvoorbeeld. De beschrijving is verre van duidelijk, ook via google wordt je niet wijzer. Of het als bedrijf gaat slagen acht ik minder dan 50 % om eerlijk te zijn. Aan de andere kant als de lener met dit bedrijf de knopen niet aan elkaar kan krijgen is tegen die tijd het restbedrag als reguliere loonslaaf nog wel op te brengen. En anders het ik met een deel van die honderd euro toch iemand een kans gegeven een droom waar te maken, geeft ook weer een goed gevoel.
Het is een redelijk klein bedrag en zoals Bart ook zegt zal het pas eventueel tegen het einde mis lopen dus dan is het er alweer een stuk minder over.quote:Op woensdag 1 januari 2014 18:00 schreef Thvd het volgende:
[..]
Als de lener de eindjes niet aan elkaar kan knopen, kan er nog steeds een fors bedrag open blijven staan. Een faillissement van de tent en als 'crowdfunding investeerder' sta je ver achteraan als concurrente crediteur en zijn de crowdfunders gezamenlijk waarschijnlijk alle 30.000 euro kwijt.
De ondernemer kijkt dan tegen een schuld van 30.000 euro (minimaal) op, die verdomd moeilijk aflosbaar zal zijn, want het is een heel fors bedrag. Deze onderneemster woont nog thuis, dus heeft waarschijnlijk niets of weinig aan kapitaal om te gelde te maken. De WSNP lonkt dan voor de ex-ondernemer, waarna je na 3 jaar nog steeds nauwelijks iets terug hebt gezien.
Projecten waar je niets in ziet, zou ik nooit in investeren. De kans is namelijk niet zo groot dat je je geld alsnog terugziet wanneer het misgaat. Als loonslaaf is het verdomd moeilijk om een dergelijk bedrag bij elkaar te krijgen.
quote:Het nieuwe Nederlandse jeansmerk Eden Schwartz komt vanaf zomer 2013 in de winkels te liggen. Oprichter Jan Willem Struiksma vertelt over zijn label.
Vier jaar geleden liet Jan Willem Struiksma de financiële sector voor wat hij was, om zich te storten op het creëren van een nieuw denimlabel. Daarbij had hij een missie: jeans ontwikkelen met de perfecte fit en de mooiste wassingen.
Wat bedoel je precies?quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:13 schreef mesaana het volgende:
Goede vondst, van die oprichter!
Ik mis vooral cijfers, of kijk ik te snel?
Ik bedoelde dat er geen harde cijfers in staan, meer een algemene beschrijving van hoe het gaat. Is me iets te vaag dus. En ik ben ook al te laat! :-)quote:
Ik stopte met lezen bij 60 maanden..quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:23 schreef leolinedance het volgende:
Dit lijkt mij wel iets: http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5539
Oh je bedoelt bij die broeken. Ja viel mij ook al op.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:24 schreef mesaana het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat er geen harde cijfers in staan, meer een algemene beschrijving van hoe het gaat. Is me iets te vaag dus. En ik ben ook al te laat! :-)
waarom?quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:25 schreef mesaana het volgende:
[..]
Ik stopte met lezen bij 60 maanden..
Ik vind het een te lange periode, ik heb mijn geld liever sneller terug, zodat ik het sneller kan herinvesteren.quote:
Oh oke. Het is natuurlijk maar de vraag welke investeringsmogelijkheden je na afloop van de looptijd hebt. Ik heb geen problemen met 60 maanden, mits goed verhaal, goede rating en rente.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:33 schreef mesaana het volgende:
[..]
Ik vind het een te lange periode, ik heb mijn geld liever sneller terug, zodat ik het sneller kan herinvesteren.
OK, ik ben financiëel volkomen naïef, zeker op zakelijk gebied. Het volgende moet je dan ook meer als vragen zien waarvan ik wil leren.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:23 schreef leolinedance het volgende:
Dit lijkt mij wel iets: http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=5539
Ja je hebt gelijk, er zijn zeker wel wat punten waar ik ook aan twijfel. Bijvoorbeeld ook de hoogte van de lening zoals jij zegt. Het loopt niet echt storm, dus ik verwacht nog wel wat tijd te hebben om erover na te denken.quote:Op donderdag 2 januari 2014 16:13 schreef BartNH het volgende:
[..]
OK, ik ben financiëel volkomen naïef, zeker op zakelijk gebied. Het volgende moet je dan ook meer als vragen zien waarvan ik wil leren.
Heemskerk is een woonstad, voor zover ik weet is er lokaal geen werkgelegenheid van betekenis en kwa toerisme gaat de kaart voorbij aan dit (groot gegroeide) dorp. Bedoeld winkelcentrum is zo te lezen alleen voor de dagelijkse boodschappen, niet om voor de fun te winkelen. 55 lunch- plus 40 terrasstoelen naast 18 snackbarplekken is dat niet wat veel?
Bijna twee ton voor de inrichting van een huurpand? Vloer, meubilair, verlichting en een knappe keuken...
De sloop en vervanging moet toch een aantal jaren te voren bekend zijn geweest, gezien de geclaimde omzet / ondernemingsbeloning had het bedrijf deze investering toch vooruit moeten kunnen sparen?
Craydon geeft wel een A status maar GvE zelf schat het gelijkwaardig aan een beginnende onderneming. Ik wil het dus niet afkraken maar kan je motiveren.
Dat is toch iets wat ik hier vaker hoor. Maar is het niet zo dat iets weg zetten voor 5 jaar meer oplevert dan hetzelfde bedrag 5 keer wegzetten voor een jaar. Wel is het zo dat 5 jaar meer risico levert dan 1 jaar maar daar staat dan toch tegenover meer opbrengst.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:33 schreef mesaana het volgende:
[..]
Ik vind het een te lange periode, ik heb mijn geld liever sneller terug, zodat ik het sneller kan herinvesteren.
Het scheelt je iets aan kosten dat wel ja maar ik heb liever wat kortere al heb ik ook een aantal 5 jaars projecten dus ligt ook wel weer aan het project.quote:Op donderdag 2 januari 2014 17:04 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dat is toch iets wat ik hier vaker hoor. Maar is het niet zo dat iets weg zetten voor 5 jaar meer oplevert dan hetzelfde bedrag 5 keer wegzetten voor een jaar. Wel is het zo dat 5 jaar meer risico levert dan 1 jaar maar daar staat dan toch tegenover meer opbrengst.
Ja maar is het risico wel hoger bij een langere looptijd? Denk dat dat best meevalt als je in een ander geval je opbrengst weer zou herinvesteren in een nieuw project.quote:Op donderdag 2 januari 2014 17:04 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dat is toch iets wat ik hier vaker hoor. Maar is het niet zo dat iets weg zetten voor 5 jaar meer oplevert dan hetzelfde bedrag 5 keer wegzetten voor een jaar. Wel is het zo dat 5 jaar meer risico levert dan 1 jaar maar daar staat dan toch tegenover meer opbrengst.
Neequote:Op donderdag 2 januari 2014 20:27 schreef RamboDirk het volgende:
crowdfunden loopt nu al een tijdje, zijn er al mensen van het eerste uur die ervaringen hebben met projecten welke niet meer aan hun betalingsverplichting voldoen?
Ja dat is inderdaad effe lastig. Ook omdat ze niet allemaal op dezelfde dag van de maand worden bijgeschreven. Maar aangezien bij ieder project de bedragen na de 1e maand maandelijks hetzelfde zijn is het niet zo moeilijk te bepalen welk bedrag bij welk project hoort.quote:Ik moet zeggen dat ik het wel een groot nadeel vind dat ik nu maandelijks 14 kleine bedragen variërend van 2,31 tot 4,86 krijg bijgeschreven. Voordeel is dat je dit wel weer kan herinvesteren, aan de andere kant is het een hele organisatie om de boel een beetje administratief inzichtelijk te houden met die wildgroei aan boekingen op de rekening met allerlei betalingskenmerken.
Ze zouden een optie moeten doen dat het jaarlijks of half-jaarlijks wordt bijgeschreven ofzo.Dan kan bijvoorbeeld geldvoorelkaar er nog mooi rente van trekken en is het voor ons gebruikers makkelijker te administreren.
In 1 oogopslag alle betalingen zien is dus niet mogelijk.quote:Op donderdag 2 januari 2014 23:18 schreef AQuila360 het volgende:
Ik snap jullie echt niet? In die overschrijving staat toch ook het project nummer? En wat willen jullie allemaal precies vastleggen enzo? En zo interessant is dat toch ook niet?
Op GVE kun je per project de betalingen zien en daarnaast bij statistiek de totalen.
Ja, het was een beetje een kort-door-de-bocht antwoord. Ik heb in het verleden in meer langer lopende defensieve projecten geinvesteerd. Ik wil een mix bereiken van kort en lang, dus vandaar dat ik me nu richt op de korter lopende. Maar ik lees meestal wel wat verder.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:35 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Oh oke. Het is natuurlijk maar de vraag welke investeringsmogelijkheden je na afloop van de looptijd hebt. Ik heb geen problemen met 60 maanden, mits goed verhaal, goede rating en rente.
Ik vind het zelf erg leuk. Ik heb een databaseje met daaraan een paar webpaginaatjes waarin ik alles bijhoud. het is ook echt een beetje een hobby geworden, superleuk om te doen!quote:Op vrijdag 3 januari 2014 00:08 schreef leolinedance het volgende:
[..]
In 1 oogopslag alle betalingen zien is dus niet mogelijk.
Ik vind het bijhouden van die betalingen ook niet zo'n probleem.
Ik gebruik om die reden een aparte rekening voor crowdfunden. Die rekening heb ik toch (en de kosten dus ook) omdat ik niet alles bij 1 bank wil hebben draaien. Heb het faillissement van DSB meegemaakt en moest toen met spoed van alles regelen bij logge en stugge banken. Heb daarom nu op "2 paarden gewed" met rekeningen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:27 schreef RamboDirk het volgende:
Ik moet zeggen dat ik het wel een groot nadeel vind dat ik nu maandelijks 14 kleine bedragen variërend van 2,31 tot 4,86 krijg bijgeschreven. Voordeel is dat je dit wel weer kan herinvesteren, aan de andere kant is het een hele organisatie om de boel een beetje administratief inzichtelijk te houden met die wildgroei aan boekingen op de rekening met allerlei betalingskenmerken.
Hmm, dat vind ik eigenlijk best een goed idee, ik wilde al een rekening bij ASN openen, en dit is een goede reden. Even kosten bekijken.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 08:56 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik gebruik om die reden een aparte rekening voor crowdfunden. Die rekening heb ik toch (en de kosten dus ook) omdat ik niet alles bij 1 bank wil hebben draaien. Heb het faillissement van DSB meegemaakt en moest toen met spoed van alles regelen bij logge en stugge banken. Heb daarom nu op "2 paarden gewed" met rekeningen.
Heb simpelweg een betaal en spaarrekening bij een tweede bank. Op de betaalrekening komt en gaat wel meer, maar voornamelijke geld van GvE. Vervolgens zet ik dat direct op de spaarrekening (die overigens kosteloos is). Door deze constructie is het bedrag op mijn spaarrekening gelijk aan de statistiek van GvE (bij mijn statistieken en dan Totaal Ontvangen). Als deze bedragen niet meer matchen dan is er iets aan de hand zoals bijvoorbeeld geld onderweg wat nog niet op mijn rekening staat.
Het maakt het allemaal redelijk overzichtelijk, op een simpele manier
1,25 per maand, ofwel 15 per jaarquote:Op vrijdag 3 januari 2014 10:56 schreef mesaana het volgende:
[..]
Hmm, dat vind ik eigenlijk best een goed idee, ik wilde al een rekening bij ASN openen, en dit is een goede reden. Even kosten bekijken.
Ahja op die manier daar kan ik nog wel inkomen dan. Maar voor mij bied de informatie op mijnGVE al voldoende. En zoek ik bij m'n bank gewoon op de tegenrekening van GVE en zie ik ook het totaal en dat match ik dan weer met totaal wat GVE zegt.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 08:53 schreef mesaana het volgende:
[..]
Ik vind het zelf erg leuk. Ik heb een databaseje met daaraan een paar webpaginaatjes waarin ik alles bijhoud. het is ook echt een beetje een hobby geworden, superleuk om te doen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |