Ben voor afschaffen, plan GL!quote:'Als vuurwerk niet al bestond, zou u het dan een goed idee vinden?'
Iedere cultuur hangt aan elkaar van gekkigheid die je moeilijk kunt uitleggen. Maar zodra een gewoonte slachtoffers eist, of andere keiharde nadelen heeft, moet de vraag worden gesteld of hij voldoende oplevert om dat leed te rechtvaardigen, schrijft columnist Jonathan van het Reve.
Schuin achter mij ontploft een bom. Het is even geleden dat ik voor het laatst een voetbalwedstrijd bezocht en in één klap weet ik weer waarom. Geschrokken voel ik aan mijn oor, dat angstaanjagend piept. Het jongetje naast mij kreeg het ding praktisch in zijn nek, maar geeft geen krimp. Hij komt hier blijkbaar vaker, en weet: het hoort erbij.
Nu is de discussie over Zwarte Piet onlangs volledig uit de hand gelopen - er zijn nog net geen doden gevallen - maar toch is het goed om over zulke dingen na te blijven denken. En met 'zulke dingen' bedoel ik dus dingen die gewoon zijn geworden, maar waarbij de verhouding tussen voor- en nadelen, tussen liefhebbers en mensen die er last van hebben, zodanig is dat 'het hoort erbij' niet meer voldoet.
Politie moet veldslag voorkomen
Stel: ik wil een sportwedstrijd organiseren, en om zo veel mogelijk geld te verdienen, verkoop ik vijftigduizend toegangskaartjes. Een paar procent van de toeschouwers is compleet gestoord en wil niets liever dan bepaalde andere toeschouwers doodslaan, maar die mogen toch gewoon allemaal komen. Ik zal dus een gigantische bunker moeten bouwen met vijftigduizend stoeltjes, en de politie moet massaal uitrukken om een veldslag te voorkomen.
Als dat niet al bestond, zou u het dan een goed idee vinden?
Nog een voorstel: omdat de aarde een rondje om de zon heeft gedraaid, wil ik een week lang kleine bommen gaan verkopen, vooral aan kinderen. Een paar dagen lang moeten dieren, baby's en mensen met een zwak hart onder het bed blijven liggen, en mede doordat ik het afsteken van die bommen wil combineren met een landelijk drankgelag, eindigen zo'n achthonderd mensen op de eerste hulp met kapotgeknalde ogen en vingers.
Het bestaat al, maar zou u het anders ooit voorstellen?
Iedere cultuur hangt aan elkaar van gekkigheid die je moeilijk kunt uitleggen. En dat geeft in principe niets: irrationele gewoontes zijn vaak juist leuk. Maar er is een groot verschil tussen een versierde naaldboom in je huiskamer zetten en het voorste stukje van een babypiemel afsnijden: zodra een gewoonte slachtoffers eist, of andere keiharde nadelen heeft, moet de vraag worden gesteld of hij voldoende oplevert om dat leed te rechtvaardigen.
Ook diepgewortelde tradities kunnen veranderen
Niet iedereen zal bij die afweging tot dezelfde conclusie komen en uiteindelijk beslist de meerderheid of iets blijft bestaan. Maar er moet over gepraat en geargumenteerd worden: hoezeer wij nu al neerkijken op landen zonder homohuwelijk, bewijst dat vooruitgang mogelijk is en dat ook diepgewortelde tradities razendsnel kunnen veranderen.
Het is een ondankbare taak, maar ik zal de discussie deze keer openen: het afsteken van vuurwerk door particulieren geeft zo veel overlast en kost zo veel ogen en vingers dat het plezier van de liefhebbers, hoe talrijk ook, daar wat mij betreft niet tegen opweegt. Zo, nu mag u. Geen geweld alstublieft en 'ja, maar het hoort erbij' zal niet als argument worden geaccepteerd.
Jonathan van het Reve is columnist voor de Volkskrant. Twitter: @JvhReve
Bron: Volkskrant
of alles op één dag.quote:Op zaterdag 14 december 2013 10:56 schreef ClapClapYourHands het volgende:
We moeten gewoon alles afschaffen
Niet coca cola, heb je ook geen kerst meer.quote:Op zaterdag 14 december 2013 10:56 schreef ClapClapYourHands het volgende:
We moeten gewoon alles afschaffen
Ook coca cola afschaffenquote:Op zaterdag 14 december 2013 10:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Niet coca cola, heb je ook geen kerst meer.
Een oog weg of een stompje aan het eind van iemands onderarm, dat gun ik de mensen niet?quote:Op zaterdag 14 december 2013 10:59 schreef nikky het volgende:
Men gunt elkaar ook helemaal niets meer he?
Alleen als de kerstman zwart mag zijn dan...quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:00 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ook coca cola afschaffen
Ik heb het dan over wat een ander plezant vindt.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Een oog weg of een stompje aan het eind van iemands onderarm, dat gun ik de mensen niet?
Mooi argument om alcohol ook maar te verbieden.quote:geeft zo veel overlast en kost zo veel ogen en vingers levens dat het plezier van de liefhebbers, hoe talrijk ook, daar wat mij betreft niet tegen opweegt
Precies. Ik vermijd Nederland al jaren rond oudjaar, voor 75% vanwege dat kutvuurwerk hier.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:03 schreef trigt013 het volgende:
Mwa, in andere landen een centraal geregeld vuurwerk....veel mooier en gezelliger. Minder rotzooi.
Wat gebeurt er eigenlijk met die stokken die de lucht in vliegen? Die pleuren toch ook keihard omlaag?quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:03 schreef Ludd het volgende:
Ik houd wel van vuurwerk, en koop het ook elk jaar wel.![]()
Als compromis zouden vuurpijlen wat mij betreft wel verboden mogen worden.
Het grootste deel van de letsels door legaal vuurwerk komen door oogletsel veelal veroorzaakt door vuurpijlen.
Cakes die gewoon de lucht in schieten zijn niet gevaarlijk. Vuurpijlen zijn ongeleide projectielen door door een windvlaag al van richting kunnen veranderen en tot gevaarlijk situaties kunnen leiden.
ik heb het toen in Australië gezien, maar ik vind het in Nederland nog net zo mooi en veel gezelliger als iedereen z'n eigen vuurwerk afsteekt. Je ziet dan overal vuurwerk, in plaats van op 1 punt.quote:Op zaterdag 14 december 2013 10:59 schreef -tape- het volgende:
Ik ben voor het afschaffen van particuliere verkoop, mits de grote gemeentes een vuurwerkshow organiseren. Is een bewezen concept in vele andere landen.
Nee, is traditie, is leuk, zo vinden we elkaar ook zonder EK of WK.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:14 schreef Tocadisco het volgende:
We zouden dit soort jaarlijks terugkerende discussies moeten afschaffen.
Dit. Voor de rest zorgt het alleen maar voor ladingen afval op straat, mensen die hun vingers kwijtraken en huisdieren die achter je kerstboom gaan staan pissen van angst.quote:Op zaterdag 14 december 2013 10:59 schreef -tape- het volgende:
Ik ben voor het afschaffen van particuliere verkoop, mits de grote gemeentes een vuurwerkshow organiseren. Is een bewezen concept in vele andere landen.
Bron?quote:Het grootste deel van de letsels door legaal vuurwerk komen door oogletsel veelal veroorzaakt door vuurpijlen.
[quote]Op zaterdag 14 december 2013 11:03 schreef Ludd het volgende:
.Het grootste deel van de letsels door legaal vuurwerk komen door oogletsel veelal veroorzaakt door vuurpijlen.
Het sociale aspect voor de buurtbewoners is zeker weg bij een centrale aangelegenheid, maar kan ook wel weer net een activiteit zijn die normaal niet ondernomen zou worden door een bepaalde groep mensen.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:12 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
ik heb het toen in Australië gezien, maar ik vind het in Nederland nog net zo mooi en veel gezelliger als iedereen z'n eigen vuurwerk afsteekt. Je ziet dan overal vuurwerk, in plaats van op 1 punt.
Ik zie het ook niet zo snel gebeuren dat je na die gemeentelijke vuurwerkshow nog bij de buren gaat zitten als 40+ zijnde (Berust op aanname, ben zelf 29). Ik denk dat het op straat een stuk minder gezellig zal zijn.
Tevens zie ik in je bericht grote gemeente staan. Wat noem je een grote gemeente? En waarom niet elke plaats?
Die vallen inderdaad naar beneden! Wat dat betreft zijn cakes (potten) gewoon veiliger. Bijkomend voordeel is dat het minder rotzooi geeft. Als je die cake afgeschoten hebt houd je gewoon een kartonnen box over die je makkelijk weg kan gooien.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:05 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Wat gebeurt er eigenlijk met die stokken die de lucht in vliegen? Die pleuren toch ook keihard omlaag?
Zit je gezellig met z'n allen naar boven te kijken vliegt er zo'n stok in je oog
Heb zelf wel O&Ns in het buitenland meegemaakt, en waar doe je dat dan? Juist.. in een grote stad. Dan is het vrijwel altijd wel leuk, want iedereen komt daar bijeen en je hebt allerlei vrolijke nationaliteiten doormekaar. Iedereen is daar om een goede tijd te hebben en maakt er het beste van.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:12 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
ik heb het toen in Australië gezien, maar ik vind het in Nederland nog net zo mooi en veel gezelliger als iedereen z'n eigen vuurwerk afsteekt. Je ziet dan overal vuurwerk, in plaats van op 1 punt.
Ik zie het ook niet zo snel gebeuren dat je na die gemeentelijke vuurwerkshow nog bij de buren gaat zitten als 40+ zijnde (Berust op aanname, ben zelf 29). Ik denk dat het op straat een stuk minder gezellig zal zijn.
Tevens zie ik in je bericht grote gemeente staan. Wat noem je een grote gemeente? En waarom niet elke plaats?
Oogarts op publieke omroep tijd vorig jaar. Weet niet precies waar ik dit gezien heb.quote:
Is niet zuur, is rationeel. Al die mensen die op de spoedeisende hulp belanden en dan vervolgens uitgeschakeld zijn voor normale arbeid. Kapitaal vernietiging.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:16 schreef Kowloon het volgende:
Ik vroeg me al af waar het jaarlijkse vuurwerkverbodtopic bleef.Hoepel een eind op met je domme verboden. Ik heb echt zo genoeg van al die zure mensen.
Onzin. Ik steek graag vuurwerk af, ook vuurwerk uit het buitenland, en dat gaat volkomen veilig en zonder rotzooi. Als je pleit voor een algemene regeling, waar dus ook iedereen onder valt die wel normaal met vuurwerk om kan gaan, dan ben je niets meer dan zo'n verbodsfetisjist.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Is niet zuur, is rationeel. Al die mensen die op de spoedeisende hulp belanden en dan vervolgens uitgeschakeld zijn voor normale arbeid. Kapitaal vernietiging..
Ja, okee, alleen hoogopgeleiden kunnen vuurwerk afsteken natuurlijk, jou zal nooit iets overkomen.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:24 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Onzin. Ik steek graag vuurwerk af, ook vuurwerk uit het buitenland, en dat gaat volkomen veilig en zonder rotzooi. Als je pleit voor een algemene regeling, waar dus ook iedereen onder valt die wel normaal met vuurwerk om kan gaan, dan ben je niets meer dan zo'n verbodsfetisjist.
Het is wel zuur.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Is niet zuur, is rationeel. Al die mensen die op de spoedeisende hulp belanden en dan vervolgens uitgeschakeld zijn voor normale arbeid. Kapitaal vernietiging..
Mwoah ben niet snel voor dingen afschaffen maar zet gewoon op oud en nieuw een p2000 monitor aan en je hoort om de paar seconde wel weer een piepje dat er ergens een brandweer of ambulance nodig is. En dan vraag ik mij inderdaad af of vuurwerk niet voor teveel verwoesting zorgt en we niet gewoon een vuurwerkshow moeten regelen met professionals per gemeente oid.quote:Op zaterdag 14 december 2013 10:59 schreef nikky het volgende:
Ja.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:26 schreef bas-beest het volgende:
[..]
Het is wel zuur.
Hoeveel meer mensen worden er 'voor normale arbeid uitgeschakeld' door bijv. een auto-ongeluk of omdat ze thuis van de trap lazeren?
Zullen we dat ook maar verbieden dan?
Zegt hij dat?quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, okee, alleen hoogopgeleiden kunnen vuurwerk afsteken natuurlijk,
Onoordeelkundig gebruik van de vuurpijl. Denk aan babypijltjes die horizontaal worden afgevuurd. Ook een instabiele ondergrond waardoor grotere pijlen omvallen.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:22 schreef Ludd het volgende:
[..]
Oogarts op publieke omroep tijd vorig jaar. Weet niet precies waar ik dit gezien heb.
Lijkt het jou onaannemelijk dan? Waar denk jij dan dat oogletsel vooral door veroorzaakt wordt?
Je wuift het weg, daar trap ik niet in.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, okee, alleen hoogopgeleiden kunnen vuurwerk afsteken natuurlijk, jou zal nooit iets overkomen.
Ik laat mijzelf ook door een professioneel bedrijf te trap afgaan hoor.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:28 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens zijn autorijden en de trap afgaan normale handelingen, vuurwerk afsteken niet, en daarbij behoren bepaalde specifieke risico's. Vuurwerk dus niet zelf afsteken, maar door een professioneel bedrijf.
Hij zegt dat hij het wel op een verantwoorde manier kan, waar ik van maak dus hoogopgeleiden kunnen dat tokkielaagopgeleiden niet, vrije interpretatie.quote:
Ja, ik had ook al zo'n gevoel dat ik dit onderwerp vaker voorbij heb zien komen *kuch*quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:14 schreef Tocadisco het volgende:
Of een te zware pijl die in een te kleine fles geplaatst worden. Babypijltjes zijn sowieso een killer qua oogletsel. Al zou je die op de juiste wijze afsteken, dan kiezen ze toch nog vaak het horizontale pad.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:29 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
Onoordeelkundig gebruik van de vuurpijl. Denk aan babypijltjes die horizontaal worden afgevuurd. Ook een instabiele ondergrond waardoor grotere pijlen omvallen.
Tegenwoordig slaan die frietpannen gewoon af bij te hoe temp als zo'n laagopgeleide na een avondje stappen de frietpan aanzet en met zijn bezatte kop op de bank in slaap valt, zodat de hele kiet niet affikt incluis de laagopgeleide met zijn zatte kop... dit soort save guards heeft het vuurwerk niet. En hee, bro, onze regering wil jou niet missen voor ons land als belastingbetalende hoogopgeleide hè...quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:29 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je wuift het weg, daar trap ik niet in.Bij normaal gebruik blijft enkel het normale achtergrondrisico over. Thuis frituren kan ook zeer gevaarlijke situaties opleveren met ernstige brandwonden ook voor omstanders, toch is dat gelukkig niet verboden.
Dat is wel een heel vrije interpretatie.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hij zegt dat hij het wel op een verantwoorde manier kan, waar ik van maak dus hoogopgeleiden kunnen dat tokkielaagopgeleiden niet, vrije interpretatie.
Inderdaad, het ziet er debiel uit, maar ik zet ook een vuurwerkbril op als ik rond de jaarwisseling naar buiten ga.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:31 schreef Kowloon het volgende:
Oogletsel is natuurlijk prima te voorkomen met een veiligheidsbril.
Die niet cool is, en niet wordt gedragen, Daphne.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:31 schreef Kowloon het volgende:
Oogletsel is natuurlijk prima te voorkomen met een veiligheidsbril.
Gelukkig dat de hoogopgeleide doorgaans nooit te veel alcohol nuttigt idd.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:33 schreef Ludd het volgende:
[..]
Dat is wel een heel vrije interpretatie.Veilig vuurwerk afsteken is geen rocket science, maar gewoon een kwestie van enkele veiligheids'regels' in acht nemen. De combinatie van overmatige alcohol gebruik en het afsteken van vuurwerk is natuurlijk wel een risicofactor.
Ik eerlijk gezegd niet.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:34 schreef Ludd het volgende:
[..]
Inderdaad, het ziet er debiel uit, maar ik zit ook een vuurwerkbril op als ik rond de jaarwisseling naar buiten ga.
Waarom probeer je krampachtig opleidingsniveau in dit topic te betrekken?quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Gelukkig dat de hoogopgeleide doorgaans nooit te veel alcohol nuttigt idd.
Ik doe het ook voor anderen die vuurwerk afsteken. Hier in de buurt steken meerdere mensen vuurwerk af, ook een klein vuurpijltje wat de verkeerde kant opschiet kan ernstige gevolgen hebben. Ik draag die vuurwerkbril dus meer tegen het vuurwerk dat anderen afsteken.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:36 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik eerlijk gezegd niet.Zet hem alleen op als ik wat zwaarder vuurwerk afsteek.
Wat nu afgestoken wordt is al verboden. Daar helpt een verbod rond de jaarwisseling dus niets aan!quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:37 schreef TresBon het volgende:
Hier al sinds eind november de meeste avonden (keihard) geknal. Het blijkt zo moeilijk te zijn om het de rond oudjaarsdag af te steken. Derhalve maakt het mij niet uit als het consumentenvuurwerk wordt afgeschaft, graag zelfs.
Ik denk dat dat niet ver bezijden de waarheid is, voor sommige mensen hoor.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:36 schreef Ludd het volgende:
[..]
Waarom probeer je krampachtig opleidingsniveau in dit topic te betrekken?
Dat zei ik ook nietquote:Op zaterdag 14 december 2013 11:39 schreef Ludd het volgende:
[..]
Wat nu afgestoken wordt is al verboden. Daar helpt een verbod rond de jaarwisseling dus niets aan!
Sneu gedoe.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:37 schreef TresBon het volgende:
Hier al sinds eind november de meeste avonden (keihard) geknal. Het blijkt zo moeilijk te zijn om het de rond oudjaarsdag af te steken. Derhalve maakt het mij niet uit als het consumentenvuurwerk wordt afgeschaft, graag zelfs.
Ook alle negers afschaffen.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:00 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ook coca cola afschaffen
Met 3 biertjes op maak je de beste posts op oudjaarsavond.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:39 schreef Fatality het volgende:
Het zou 'rationeler' zijn om alcohol op op O&N af te schaffen. Vuurwerk, heeft, mits goed gebruikt, een lage kans op falen. Alcohol heeft, mits goed gebruikt, een grote kans op falen. Als ik deze beslissingkwestie in een rationele omgeving zou maken, bijvoorbeeld in een lab, zou ik als eerste de grootste faalfactor wegnemen, dus alcohol. Ook als de effecten van beiden worden gecombineerd is het grootste aandeel van het resultaat toe te schrijven aan alcohol.
en dan de kleine dorpen maar helemaal niets of vanaf 30 km toekijken?quote:Op zaterdag 14 december 2013 10:59 schreef -tape- het volgende:
Nu snap ik waarom je niet zoveel met oudjaarsavond hebtquote:Op zaterdag 14 december 2013 11:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Met 3 biertjes op maak je de beste posts op oudjaarsavond.
O, ja?quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:42 schreef Fatality het volgende:
[..]
Nu snap ik waarom je niet zoveel met oudjaarsavond hebt
Jawel hoor. Zo heeft veel vuurwerk een verzwaarde bodem zodat het goed blijft staan. Ga je stunten met een frituurpan (thermische sensor verwijderen bijvoorbeeld), zoals er soms ook met vuurwerk gestunt wordt, dan kan het veel sneller mis gaan.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:33 schreef Ryan3 het volgende:
Tegenwoordig slaan die frietpannen gewoon af bij te hoe temp als zo'n laagopgeleide na een avondje stappen de frietpan aanzet en met zijn bezatte kop op de bank in slaap valt, zodat de hele kiet niet affikt incluis de laagopgeleide met zijn zatte kop... dit soort save guards heeft het vuurwerk niet.
Daar heeft de regering helemaal niks mee te maken. Ik aanvaard geen maatschappelijke verantwoordelijkheid.quote:En hee, bro, onze regering wil jou niet missen voor ons land als belastingbetalende hoogopgeleide hè...
niet moeilijk hoor, kost alleen veel kogels.quote:
Of mensen gaan het zelf maken. Of het er dan veiliger op word weet ik alleen niet.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:41 schreef Woestijnvos het volgende:
Dan komen jullie allemaal in Belgie vuurwerk kopen.
Identiek aan het effect op de alcoholaccijnzen in de scandinavische landen. Nog nooit zulke goede zelfgestookte wodka gedronken en zeer goed verkrijgbaar.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:44 schreef Kowloon het volgende:
quote:
Op zaterdag 14 december 2013 11:41 schreef Woestijnvos het volgende:
Dan komen jullie allemaal in Belgie vuurwerk kopen.
Of mensen gaan het zelf maken. Of het er dan veiliger op word weet ik alleen niet.
Ah, daarom wil jij natuurlijk gillende keukenmeiden afsteken, dat is voor jou de enige manier om zo dicht bij gillende keukenmeiden te komen...quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:43 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Jawel hoor. Zo heeft veel vuurwerk een verzwaarde bodem zodat het goed blijft staan. Ga je stunten met een frituurpan (thermische sensor verwijderen bijvoorbeeld), zoals er soms ook met vuurwerk gestunt wordt, dan kan het veel sneller mis gaan.
[..]
Daar heeft de regering helemaal niks mee te maken. Ik aanvaard geen maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Al het vuurwerk dat eind november ontploft is in ieder geval geen legaal Nederlands consumentenvuurwerk.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:37 schreef TresBon het volgende:
Met een vleugje methanol.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:45 schreef Fatality het volgende:
Identiek aan het effect op de alcoholaccijnzen in de scandinavische landen. Nog nooit zulke goede zelfgestookte wodka gedronken en zeer goed verkrijgbaar.
Zou wel leuk zijn als die Quincy nu zou propageren dat het vuurwerk ook maar moet worden afgeschaft, kan iedere neger een brandend kruis verwachten in zijn voortuin...quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:43 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Begin maar alvast die put te graven dan.
Waar is dat nu weer voor nodig?quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:45 schreef Ryan3 het volgende:
Ah, daarom wil jij natuurlijk gillende keukenmeiden afsteken, dat is voor jou de enige manier om zo dicht bij gillende keukenmeiden te komen...
Dat kan er best gezellig uitzien.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zou wel leuk zijn als die Quincy nu zou propageren dat het vuurwerk ook maar moet worden afgeschaft, kan iedere neger een brandend kruis verwachten in zijn voortuin...
Ja, eh, zeg, kan me niet voorstellen dat jij vuurwerk afsteekt, men, ben je gek geworden of zo?quote:
Leuk hè, Nederland.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:48 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Dat kan er best gezellig uitzien.
je buurman is 12?quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:52 schreef quirina het volgende:
Er word nou al flink geknald hier.
De buurman heeft wat illegale zwarte strijkers gekocht. Met als gevolg bange kat en bange buurhond. En autoalarmen die om de haverklap afgaan.
Maar ik denk maar zo.. Wat hij nu afvuurt is straks op. En het is maar 1 maandje geknal op een jaar. Is te overleven toch?
En als hij zijn oog of hand opblaast eigen schuld dikke bult.
Vorig jaar vond buurman het tof om een lawinepijl vast te maken aan de vuilnisbak ging bijna verkeerd. Was hij nog trots om het te vertellen.
Je krijgt t toch niet aan het verstand gepeuterd dat het wel eens gevaarlijk kan zijn of hinderlijk. Dus ach..
Ik luister ook naar hardcore, hou van omgebouwde Mercedessen en BMW's en woon ook nog eens in Rotterdam.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:49 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, eh, zeg, kan me niet voorstellen dat jij vuurwerk afsteekt, men, ben je gek geworden of zo?
Helaas is dit de enige juiste conclusie.quote:Op zaterdag 14 december 2013 10:59 schreef nikky het volgende:
De tering zeg, stratenmakers Ferrari, Paul Walker, Ryan Gosling?quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:00 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik luister ook naar hardcore, hou van omgebouwde Mercedessen en BMW's en woon ook nog eens in Rotterdam.
Zo jij laat je oor lekker te luisteren leggen bij de demagogie nu, zeg... niet verwacht van jou.quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
Helaas is dit de enige juiste conclusie.
Krijg je van dit soort mensen:quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:03 schreef CafeRoker het volgende:
Mooi topic. Hier krijg ik altijd zo'n kerstig gevoel van.
Bij dit soort discussies vraag ik me altijd af waarom negatieve emoties zwaarder meegewogen worden in de afweging dan positieve emoties. Dat heb ik nooit echt begrepen, als je dat met alles doet krijg je een grijze wereld zonder verdriet maar ook zonder plezier.
Ik snap wel dat de vuurwerkdiscussie niet gevoerd wordt uit een "ik gun de ander niets", maar feitelijk constateer ik dat we in een maatschappij zitten waar het een na het ander verboden wordt en dat kan omdat mensen snel geneigd zijn om te denken "ach, ik heb er geen last van, dus wat zal mij het jeuken".quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:03 schreef Ryan3 het volgende:
Zo jij laat je oor lekker te luisteren leggen bij de demagogie nu, zeg... niet verwacht van jou.
Van mij mogen ze het voetbal ook afschaffen hoor.quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik snap wel dat de vuurwerkdiscussie niet gevoerd wordt uit een "ik gun de ander niets", maar feitelijk constateer ik dat we in een maatschappij zitten waar het een na het ander verboden wordt en dat kan omdat mensen snel geneigd zijn om te denken "ach, ik heb er geen last van, dus wat zal mij het jeuken".
Dus ja, al die verbodsdrang kan ik niet los zien van het elkaar het licht in de ogen niet meer gunnen.
Ja, volgens mij word je zelf op he uitschuifbare tenen getrapt, of niet?quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:10 schreef Individual het volgende:
[ afbeelding ]
vuurwerk
Zwarte Piet
kerstman
De langetenenbrigade komt naar je toe deze winter!
Wat is nu je punt?quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:13 schreef Ryan3 het volgende:
Van mij mogen ze het voetbal ook afschaffen hoor.
Dat zorgt voor wat schade.
Wat je zegt ben je zelluf!quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, volgens mij word je zelf op he uitschuifbare tenen getrapt, of niet?
Het gaat om puur ratio.
Ratio an sich is geen argument, ook al willen velen dat wel zo naar voren schuiven. Bovendien is ratio een stuk objectiever dan de subjectiviteit en emotionele argumenten die velen er aan vast plakken. Schermen met ratio is ook in deze discussie weer een type autoriteitsargument, zonder duidelijke definitie. Het gaat hierom wat mensen belangrijker vinden, slachtoffers door vuurwerk, of vermaak, traditie en nostalgie.quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, volgens mij word je zelf op he uitschuifbare tenen getrapt, of niet?
Het gaat om puur ratio.
Zo had ik mijn post ook bedoeldquote:Op zaterdag 14 december 2013 12:09 schreef DS4 het volgende:
Dus ja, al die verbodsdrang kan ik niet los zien van het elkaar het licht in de ogen niet meer gunnen.
Uh, nee?quote:Maar zodra een gewoonte slachtoffers eist, of andere keiharde nadelen heeft, moet de vraag worden gesteld of hij voldoende oplevert om dat leed te rechtvaardigen,
Echt het is geen hobby vriend, het is gewoon ratio.quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:19 schreef DemonRage het volgende:
Mensen die niets anders kunnen dan overal over klagen omdat het ze niet aanstaat of omdat het niet politiek correct zou zijn... wat een ontzettend kutleven moeten ze dan toch hebben!![]()
![]()
Stel je voor dat je kleine dochtertje niet een dag in het jaar na 12 uur naar buiten kan!quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Echt het is geen hobby vriend, het is gewoon ratio.
Paar jaar geleden in 't Gooi gestaan, vuurpijlen links en rechts om de oren, dochtertje gauw naar binnen gebracht, leek een buitenaardse invasie...
Ratio? Eerder angst, blijkbaar. En zoals we weten: angst is een slechte raadgever.quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Echt het is geen hobby vriend, het is gewoon ratio.
Paar jaar geleden in 't Gooi gestaan, vuurpijlen links en rechts om de oren, dochtertje gauw naar binnen gebracht, leek een buitenaardse invasie...
Dit lijkt inderdaad een beetje te gaan naar een verbieden, tenzij redenering, ipv de meer logische niet-verbieden, tenzij.quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:21 schreef Igen het volgende:
Uh, nee?
Een dagje naar het strand veroorzaakt ook auto-ongelukken met doden en gewonden, mensen verzuipen of moeten gered worden als ze te ver de zee in gaan, mensen krijgen huidkanker en gaan dood omdat ze te lang in de zon liggen te bakken... maar nee, de vraag of we het daarom misschien maar moeten gaan verbieden moet niet gesteld worden.
Als angst niet bestond, hadden we nooit zo succesvol kunnen zijn als menselijke soort in de evolutie.quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:26 schreef Igen het volgende:
[..]
Ratio? Eerder angst, blijkbaar. En zoals we weten: angst is een slechte raadgever.
Oliebollen komen volgend jaar.quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:29 schreef SuperHarregarre het volgende:
Die Fahne hoch, alle leuke dingen kapotmachen, jawohl! Oliebollen verbieden, jawooohl! De paashaas aan het kruis, jawooohl! Alle kerstballen ergassen, jawooohl!
Obersturmbahnfuhrer Heinrich present, lol-vernietigingsdivisie B, afdeling Kerstkristalnacht.
Als Nederland meer van dit soort mensen had, dan was iedereen een stuk gelukkiger en hoefden we heel wat minder belasting te betalen.quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:32 schreef ems. het volgende:
Ik vind vuurwerk ook overbodig. Maar ik koop het dan ook gewoon niet en daarmee is het probleem opgelost.
Waarom niet?quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:21 schreef Igen het volgende:
Je kon de wekker erop gelijk zetten.
[..]
Uh, nee?
Een dagje naar het strand veroorzaakt ook auto-ongelukken met doden en gewonden, mensen verzuipen of moeten gered worden als ze te ver de zee in gaan, mensen krijgen huidkanker en gaan dood omdat ze te lang in de zon liggen te bakken... maar nee, de vraag of we het daarom misschien maar moeten gaan verbieden moet niet gesteld worden.
Dat inderdaad.quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:14 schreef Tocadisco het volgende:
Je hebt gelijk, maar sommige dingen zijn het gewoon niet waard om op zo'n manier serieus en diepgaand te bediscussiëren.quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:45 schreef Fatality het volgende:
[..]
Waarom niet?
Vervolgens ga je dingen waarderen op hun kosten en baten (100 doden v.s. vertier, vitamine c, menselijke maat etc.) en doe je over beiden een bepaalde emotie-multiplier oid. In de meeste gevallen zou het dan niet op een verbod uitdraaien. Alleen kunnen de meeste langeteentjes dat niet aan, en zeggen ze dat de kant van kosten 'rationeel' is, en de kant van baten emotioneel. Complete bs natuurlijk.
Je moet gewoon de zeikerds en bangerdjes bij elkaar in een hok gooien en niet te veel naar luisteren.
Schade en letsel is best valide.quote:Op zaterdag 14 december 2013 13:28 schreef theunderdog het volgende:
Zijn er nog valide argumenten om voor een verbod te zijn?
Ik heb ze hier namelijk nog niet voorbij zien komen.
Nee, want er zijn nog heel veel andere dingen die voor schade en letsel kunnen zorgen. Allemaal maar gaan verbieden?quote:Op zaterdag 14 december 2013 13:31 schreef Fatality het volgende:
[..]
Schade en letsel is best valide.
Trolololol neem ik aan?quote:Op zaterdag 14 december 2013 13:37 schreef thom_05 het volgende:
Verbieden dat onzin. Het slaat nergens op dat er iets onzinnigs als vuurwerk gewoon mag.
Ga de mens verbieden? Wat een debiele opmerking zeg.quote:Op zaterdag 14 december 2013 13:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, want er zijn nog heel veel andere dingen die voor schade en letsel kunnen zorgen. Allemaal maar gaan verbieden?
Zo ja: wees consequent en ga de mens verbieden.
Als je gewoon op een verantwoordelijke manier met vuurwerk omgaat is er niets aan de hand.
Want?quote:Op zaterdag 14 december 2013 13:38 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Ga de mens verbieden? Wat een debiele opmerking zeg.
Je pleit ervoor dat mensen mensen verbieden. Dat zegt al genoeg.quote:Op zaterdag 14 december 2013 13:39 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Want?
De mens zorgt vaak voor schade en letsel.
Je bent serieus niet instaat om in te zien waar ik heen wil he?quote:Op zaterdag 14 december 2013 13:47 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Je pleit ervoor dat mensen mensen verbieden. Dat zegt al genoeg.
Auto,s ook verbieden?quote:Op zaterdag 14 december 2013 13:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik hou niet zo van verbieden en heb zelf ook heel enthousiast met vuurwerk gespeeld. Maar anderzijds vind ik het eigenlijk helemaal niet zo vanzelfspreken dat je maar voor de lol op de openbare weg gevaar voor anderen mag veroorzaken, rotzooi mag maken en de lucht mag vervuilen.
Deze discussie is echt al 100 keer gevoerd op FOK!, met exact deze 'argumenten'. Je kan een van de oude topics checken om te zien of je gaat winnen of verliezen.quote:
Wat lul jij nu weer.quote:Op zaterdag 14 december 2013 13:56 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Deze discussie is echt al 100 keer gevoerd op FOK!, met exact deze 'argumenten'. Je kan een van de oude topics checken om te zien of je gaat winnen of verliezen.
Klinkt goed, waar kan ik me aanmelden?quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:01 schreef ClapClapYourHands het volgende:
imo gewoon religie afschaffen, iedereen 1 kapsel, 1 kledingstijl en 1 manier van denken voorgeschreven door onze grote leiders. Mensen die afwijken gooien we in een grote put
Daar ligt de verhouding al heel anders in. Minder gevaar, rotzooi en gif in de lucht voor meer plezier en deels zelfs nut.quote:
Het punt is dat je met verbieden helemaal niets oplost. Als je schade, letsel en milieuvervuiling wil voorkomen dan moet je gewoon lekker een soort eugenetisch programma opzetten.quote:Op zaterdag 14 december 2013 13:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar ligt de verhouding al heel anders in. Minder gevaar, rotzooi en gif in de lucht voor meer plezier en deels zelfs nut.
Maar nee, ik vind het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat je het absolute recht hebt om je uitlaatgassen maar op een ander zijn bord te gooien. Ik deel de verontwaardiging over beperkende maatregelen dan ook totaal niet en vind ook helemaal niet dat als je een fietser aanrijdt dat die dan alles zou moeten betalen omdat die de fout heeft gemaakt.
Dat is nog maar de vraag. Zoals ik twee jaar geleden stelde:quote:Op zaterdag 14 december 2013 13:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar ligt de verhouding al heel anders in. Minder gevaar, rotzooi en gif in de lucht voor meer plezier en deels zelfs nut.
En bijna de helft van het verkeer is recreatief (bron, fig 2.3). Mensen die een dagje naar het strand gaan, of op vakantie, of met de auto naar het bos, of naar vrienden of familie... Allemaal autoverkeer dat net zo weinig (of veel) nut oplevert als het afsteken van vuurwerk. Maar wel met over het hele jaar genomen een stuk of 150 à 300 keer zo veel doden en gewonden!quote:Op woensdag 28 december 2011 12:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Er zijn vast een hoop mensen met verhalen hoe het bijna fout ging, maar het aantal slachtoffers valt eigenlijk reuze mee. Per oud-en-nieuw gemiddeld zo'n 70 ziekenhuisopnames en 1 dode (bron). Ter vergelijking: vuurwerk is daarmee ongeveer net zo veilig als het verkeer, want dagelijks vallen daarin 2 doden en vinden ruim 50 ziekenhuisopnames plaats (bron).
NWS / Na Zwarte Piet, ook afschaffen vuurwerk ftw!quote:
met het tegenargument daarop:quote:Maar gaan we auto's ook begrenzen omdat daar ook veel onnodige slachtoffers en schade meegemaakt wordt.
quote:Klopt, maar een auto is wel getest of hij ook daadwerkelijk naar rechts gaat als je stuurt en niet naar links, via de voeten van elke omstander ontploft in het oog van de oom die net wat te veel gedronken heeft.
Toen ik kind was was het nog de hele kerstvakantie.quote:Op zaterdag 14 december 2013 14:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het punt is dat je met verbieden helemaal niets oplost. Als je schade, letsel en milieuvervuiling wil voorkomen dan moet je gewoon lekker een soort eugenetisch programma opzetten.
Vuurwerk is een keer in het jaar. Een keer in het jaar dat er wat geknald gaat worden. Je daar druk om maken, kom op zeg.....
Ja, like care?quote:Op zaterdag 14 december 2013 14:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
NWS / Na Zwarte Piet, ook afschaffen vuurwerk ftw!
bijvoorbeeld uit een eerder topic:
[..]
Je haalt argumenten aan die in de vorige discussies al onderuit gehaald zijn. Dus waarom gebruik je ze opnieuw?quote:
Er is helemaal geen rechtvaardiging nodig. Veel mensen vinden het leuk om vuurwerk af te steken en dat kan dan een keer in het jaar.quote:Op zaterdag 14 december 2013 14:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Toen ik kind was was het nog de hele kerstvakantie.
Maar wat is nou precies de rechtvaardiging dat je anderen in gevaar mag brengen, rotzooi op straat mag maken en de lucht mag vergiftigen? Als we "your freedom ends where mine begins" hanteren dan blijft er van die folklore niet zo heel veel over.
Ze zijn niet onderuit gehaald.quote:Op zaterdag 14 december 2013 14:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Je haalt argumenten aan die in de vorige discussies al onderuit gehaald zijn. Dus waarom gebruik je ze opnieuw?
Wat ik wil zeggen is, kijk eens in die eerdere topics (iedereen) dan leer je een hoopen dan kan de discussie eindelijk naar een hoger niveau getrokken worden.
Klopt. En als je die regel heel streng toepast dan zou jij ook strafbaar zijn, met jouw posts op Fok! die bij anderen stress veroorzaken en hen aanzet tot het verspillen van tijd die ook nuttiger had kunnen worden besteed.quote:Op zaterdag 14 december 2013 14:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Toen ik kind was was het nog de hele kerstvakantie.
Maar wat is nou precies de rechtvaardiging dat je anderen in gevaar mag brengen, rotzooi op straat mag maken en de lucht mag vergiftigen? Als we "your freedom ends where mine begins" hanteren dan blijft er van die folklore niet zo heel veel over.
Sluit jezelf op en kom nooit meer buiten. Val jezelf maar lekker lastig ipv al dat geklaag. Zuurpruimquote:Op zaterdag 14 december 2013 13:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar nee, ik vind het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat je het absolute recht hebt om je uitlaatgassen maar op een ander zijn bord te gooien. Ik deel de verontwaardiging over beperkende maatregelen dan ook totaal niet en vind ook helemaal niet dat als je een fietser aanrijdt dat die dan alles zou moeten betalen omdat die de fout heeft gemaakt.
De volgorde is verkeerd. Begin maar eens met professionele vuurwerkshows - als daar in de praktijk iets van terecht komt, het idee niet door begrotingsproblemen in de soep loopt en die vuurwerkshows echt zo aantrekkelijk zijn, dan zou je vast wel een daling in de verkoop van particulier vuurwerk zien en dan kun je dán eens gaan nadenken over een eventueel verbod.quote:Op zaterdag 14 december 2013 14:21 schreef Lemans24 het volgende:
Uiteraard moet het verboden worden!
Dat roep ik al jaren, schaf de verkoop van consumentenvuurwerk met oud en nieuw af en organiseer een paar professionele vuurwerkshows.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |