De zwarte markt is de grootste verspreiding van illegaal vuurwerk in Nederland.quote:Op zondag 11 januari 2009 10:44 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ah. Nu komt er weer een zwarte markt bij. Net ging iedereen nog naar Polen en Belgie. Telkens wordt er weer een alternatief tevoorschijn getoverd.
Maar waar het vuurwerk ook vandaan komt, het zal altijd duidelijk zijn dat het illegaal is en dus makkelijk aan te pakken. Als het dan nog door blijft gaan kunnen er gewoon zwaardere straffen op worden gezet.
Het argument, niet verbieden omdat het dan in de illegaliteit beland en niet te zien is, is hier niet van toepassing. Vuurwerk is niet iets wat je stilletjes en onopvallend gebruikt.
Heroine kun je thuis op de bank rustig gebruiken, niemand die het ziet.quote:Op zondag 11 januari 2009 11:09 schreef Specularium het volgende:
[..]
De zwarte markt is de grootste verspreiding van illegaal vuurwerk in Nederland.
Kun je wel tegen willen gaan maar de enige manier om dat te doen is een redelijk alternatief bieden.
En niet dingen die verder geen kwaad kunnen gaan verbieden.
Heroineverslaafden zijn ook niet echt onopvallende en rustige mensen over het algemeen, maar
met een verbod op cannabis ga je dat echt niet oplossen.
Als je verder leest zie je ook dat ik van mening ben dat de handel in Nederland zal opbloeien. Handelaren ruiken meer geld aangezien er geen alternatief is om vuurwerk te kopen. Er zullen genoeg van die mensen zijn die meer en verder weg gaan halen. Daarbij, vaak wordt er al rechtstreeks via china geimporteerd.quote:Op zondag 11 januari 2009 10:32 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Leg eens uit, hoe gaan jochies van 16 jaar, zonder rijbewijs kilometers naar Polen of Belgie rijden om vuurwerk te halen?
Jouw argumenten dat mensen, bij een verbod, hun vuurwerk in het buitenland gaan halen heeft pas zin als iedereen die nu vuurwerk koopt, dat straks in het buitenland gaat doen. Dat zal niet gebeuren dus zal het vuurwerk dat in Nederland wordt afgestoken wel degelijk een stuk minder zijn.
En in mijn ogen niet. en gelukkig kan ik komend jaar nog lekker in mijn eigen tuin mijn vuurwerk afschieten.quote:Op zondag 11 januari 2009 11:15 schreef snowgoon het volgende:
Centrale vuurwerk shows zijn in mijn ogen wel degelijk een redelijk alternatief.
En hoe laten die handelaren dan weten dat hun vuurwerk hebben? Het al te herkenbaar maken kan niet, dan ziet de politie het.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:30 schreef student_van_het_leven het volgende:
[..]
Als je verder leest zie je ook dat ik van mening ben dat de handel in Nederland zal opbloeien. Handelaren ruiken meer geld aangezien er geen alternatief is om vuurwerk te kopen. Er zullen genoeg van die mensen zijn die meer en verder weg gaan halen. Daarbij, vaak wordt er al rechtstreeks via china geimporteerd.
weet je hoeveel handelare er nu al rondlopen? Met een beetje moeite krijg jij wel een handelaarquote:Op zondag 11 januari 2009 12:35 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En hoe laten die handelaren dan weten dat hun vuurwerk hebben? Het al te herkenbaar maken kan niet, dan ziet de politie het.
En hoe gaan diegene die vuurwerk kopen het dan ongemerkt afsteken?
Vuurwerk overgehouden van het jaar ervoor vermoed ik.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:44 schreef student_van_het_leven het volgende:
[..]
weet je hoeveel handelare er nu al rondlopen? Met een beetje moeite krijg jij wel een handelaar
Hoe kunnen al die kids in de dagen voor oudjaar nu al hun vuurwerk afsteken?
ff 5 minuten naar buiten je spul neerzetten en de fik erin... zoveel moeite is dat niet.
of heeft Nederland ineens op iedere hoek van de straat een politieagent staan?
ongetwijfeld is dat overgehouden van vorig jaar, maar dat was niet de vraag, jij vraagt hoe mensen met vuurwerk dit ongemerkt gaan afsteken, waarop ik antwoord met "hoe kunnen de kids in de dagen voor oudjaar al ongemerkt lopen knallen..quote:Op zondag 11 januari 2009 12:48 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Vuurwerk overgehouden van het jaar ervoor vermoed ik.
Zo lucratief zal het echt niet worden om om grote schaal illegaal vuurwerk te gaan verhandelen. Zeker omdat de kans op ontdekking veel groter zal worden. En de straffen ook waarschijnlijk.
en legaal consumentenvuurwerk gaat nog steeds goed.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:57 schreef Fredo55 het volgende:
Wat een huilies hier, tering.![]()
Het is al jaaaaren goed gegaan, en nu moet er opeens een verbod komen.![]()
Stelletje zeikerds ook.
Ook veel duurder. De risico´s worden groter, de kosten worden hoger en vuurwerk in Belgie is nu al niet goedkoop. Een Chinese rol kost ongeveer 75 euro.quote:Op zondag 11 januari 2009 10:41 schreef Specularium het volgende:
[..]
Zwarte markt, zoals het nu ook al gaat.
Alleen gaat het dan veel groter worden.
Het is al jaren een teringzooi met oud en nieuw.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:57 schreef Fredo55 het volgende:
Stelletje zeikerds ook.
Waaruit blijkt dat er elk jaar veel handelaren worden gepakt?quote:Op zondag 11 januari 2009 12:57 schreef student_van_het_leven het volgende:
[..]
ongetwijfeld is dat overgehouden van vorig jaar, maar dat was niet de vraag, jij vraagt hoe mensen met vuurwerk dit ongemerkt gaan afsteken, waarop ik antwoord met "hoe kunnen de kids in de dagen voor oudjaar al ongemerkt lopen knallen..
m.a.w. het is niets nieuws, gebeurt nu ook al.
Ik denk dat jij je aardig vergist in hoe lucratief het kan zijn. Er worden ieder jaar veel handelaren gepakt, toch is dit waarschijnlijk nog maar een topje van de ijsberg. Feit is dat we dit niet weten omdat het allemaal onopgemerkt gebeurt. Ieder jaar zie je veel illegaal spul de lucht in gaan.
Het is al jaren goed gegaanquote:Op zondag 11 januari 2009 12:57 schreef Fredo55 het volgende:
Stelletje zeikerds ook.
Precies. Het is al jaren een grote puinhoop.quote:Op zondag 11 januari 2009 13:04 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het is al jaren goed gegaan
Miljoenen euro's schade elk jaar, straten vol met troep, mensen en dieren die rond oud en nieuw niet daar buiten kunnen/durven
Het gaat in de krantenartikelen die je aanhaalt over evenementenvuurwerk. Gelukkig is er ook nog de categorie feestvuurwerk, waar oa ook al het nederlandse vuurwerk onder valt. En ook alle leuke klappers en potten die je in belgie wel kunt kopen en hier niet.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 19:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
De kranten niet gelezen? http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/13388 en http://www.ad.nl/binnenla(...)elgi_aan_banden.html
Mede op verzoek van de Nederlandse overheid heeft de Belgische overheid wat wetten aangepast. Natuurlijk is de winkelier blij, die verdient er aan.
Belgen hebben altijd al veel minder vuurwerk afgestoken. Al zou het in Belgie verboden worden, ik zie Belgen dan niet massaal de grens oversteken met Nederland om vuurwerk te halen. Nederlanders zouden het qua afsteekvolume ook met alleen legaal vuurwerk makkelijk winnen van de Belgen.
Het gaat o.a. over batterijen en ontstekingsvuurwerk. Ik neem aan dat het Nederlandse verzoek ook over hier verboden klappers gaat, dus Belgie gaat daar wellicht in de toekomst (ook in het licht van een uniforme EU-regelgeving) vast nog wel wat aan doen.quote:Op zondag 11 januari 2009 13:49 schreef SwiffMeister het volgende:
[..]
Het gaat in de krantenartikelen die je aanhaalt over evenementenvuurwerk. Gelukkig is er ook nog de categorie feestvuurwerk, waar oa ook al het nederlandse vuurwerk onder valt. En ook alle leuke klappers en potten die je in belgie wel kunt kopen en hier niet.
blijkbaar lees jij nooit de kranten of zie jij nooit het nieuws in de weken voor oudjaar? bijna iedere dag was er wel een bericht dat iemand gepakt was met illegaal vuurwerk. Sommigen met zulke hoeveelheden dat dat echt niet meer onder het kopje "eigen gebruik" te scharen valt.quote:Op zondag 11 januari 2009 13:03 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat er elk jaar veel handelaren worden gepakt?
Ik zie over oudjaar wel veel berichten hoeveel schade het heeft opgeleverd en dat er veel mensen worden betrapt op het afsteken van vuurwerk. Maar geen berichten dat er handelaren worden opgepakt.
Sowieso blijft het argument "als je het verbied, gaat het illegaal" een weinig steekhoudend argument. Nu kunnen mensen die vuurwerk afsteken nog twijfelgevallen zijn, de politie kan niet altijd goed zien wat illegaal is en wat niet. Straks is gewoon alles illegaal.
ja en iedere euro schade is 1 op 1 aan legaal consumentenvuurwerk te danken, de straten VOL met troep? volgens mij is dat niet alleen vuurwerkafval. Ik zie de gemeente meer bezig met uitgebrande koelkasten en andere onzin dat op de vuurhopen gegooid word.quote:Op zondag 11 januari 2009 13:04 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het is al jaren goed gegaan
Miljoenen euro's schade elk jaar, straten vol met troep, mensen en dieren die rond oud en nieuw niet daar buiten kunnen/durven
In Belgie is er 1 winkel waar groot evenementenvuurwerk met enig gedoe door Nederlanders gekocht kan worden. tevens verkoopt deze de zogenoemde 100.000 mat en enkele knallers. De grote zware knallers komen uit o.a. de voormalige oostbloklanden en Italie. Deze zullen in Nl blijven opduiken ook al heeft Nederland een regeling met Belgie.quote:Op zondag 11 januari 2009 14:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het gaat o.a. over batterijen en ontstekingsvuurwerk. Ik neem aan dat het Nederlandse verzoek ook over hier verboden klappers gaat, dus Belgie gaat daar wellicht in de toekomst (ook in het licht van een uniforme EU-regelgeving) vast nog wel wat aan doen.
We vallen in herhaling. Ik heb al aangegeven waarom ik denk dat niet iedereen die naar Belgie gaat ook naar Polen zal afreizen.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:46 schreef student_van_het_leven het volgende:
[..]
In Belgie is er 1 winkel waar groot evenementenvuurwerk met enig gedoe door Nederlanders gekocht kan worden. tevens verkoopt deze de zogenoemde 100.000 mat en enkele knallers. De grote zware knallers komen uit o.a. de voormalige oostbloklanden en Italie. Deze zullen in Nl blijven opduiken ook al heeft Nederland een regeling met Belgie.
Dit wil Nederland aanpakken en daar zijn ze ook mee bezig.
Veel siervuurwerk uit Belgie is illegaal in ons land omdat er geen nederlandse tekst op staat. Qua uitwerking en zwaarte verschilt het allemaal niet zo.
Sterker nog: er is een winkel die zowel in Belgie als in Nederland verkoopt. Als ik hier een cake koop dan is er niets aan de hand, koop ik hem in Belgie dan ben ik illegaal bezig (want er staat geen nl tekst op en ik hou me bezig met een economisch delict)
nee we vallen niet in herhaling, ik vertel alleen waar de zware knallers nu vandaag komen en in de toekomst ook vandaan zullen blijven komen! Daarmee bedoel ik handelaren die er NU al zijn en heeft niets te maken met onze vorige discussie.quote:Op maandag 12 januari 2009 00:20 schreef Halcon het volgende:
[..]
We vallen in herhaling. Ik heb al aangegeven waarom ik denk dat niet iedereen die naar Belgie gaat ook naar Polen zal afreizen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |