quote:Op zaterdag 10 januari 2009 19:29 schreef student_van_het_leven het volgende:
[..]
nee, omdat ze nu nog een veel makkelijker alternatief hebben. Bij een verbod zal niet jan en alleman naar het buitenland rijden echter zijn er genoeg mensen die het wel doen (de echte liefhebbers waarvan er in NL genoeg zijn). Om dit te voorkomen dien je meer manschappen in te zetten voor controles e.d.
de link die je geeft, blijkt achteraf niet te kloppen. zie: http://www.telegraaf.nl/b(...)rd_blijft_uit__.html
of de belgen zelf zwaarder vuurwerk kopen weet ik niet, volgens mij leeft het daar niet zo heel erg. zijn er naar mijn weten ook minder problemen, terwijl er toch het gehele jaar vuurwerk te krijgen is.
niet geheel mee eens. Ik zat het gehele jaar door op verscheidene vuurwerkfora. er zijn genoeg liefhebbers die (al dan niet door een slechte ervaring bv gepakt) nu alleen voor het legale kiezen. Op de fora zijn het plan van het verbod tot in den treure besproken. Veel liefhebbers geven aan dat zij dan toch weer meer risico willen gaan nemen om toch hun leuke jaarwisseling te houden.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 19:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
De mensen die het wel zouden doen, doen dat nu ook wel. Zoveel moeite kost het niet om even naar de Belgische grensstreek te rijden en wat vuurwerk in te slaan.
Klopt, maar het geeft wel aan dat men er mee bezig is, zoals ook uit het door jou gelinkte artikel uit de Telegraaf blijkt.
Ja, dat geven Belgische verkopers aan, al blijft het dat Belgen amper vuurwerk afsteken en er dus ook stukken minder overlast is.
je doelt op deze?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:59 schreef Halcon het volgende:
Zie de post van Dagonet waar ik me bij heb aangesloten.
behalve dan dat er in mijn ogen nogal van overdreven woorden gebruik gemaakt wordt (klein baghdad, lijden, lawaaiterreur, oorlogsgebieden) zijn de dingen die hier beschreven staan niet 1 op 1 te linken aan legaal consumentenvuurwerk. ( behalve dan het afval en een deel van de gewonden) een verbod hierop zal dan ook totaal niet bijdragen aan het oplossen hiervan.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:49 schreef Dagonet het volgende:
Yay, nog een jaar waarin de laatste week van december Nederland omgetoverd wordt naar klein Baghdad, waar dieren en mensen lekker kunnen lijden onder lawaaiterreur van opgeschoten pubers. Waar in de nacht van 1 januari rustig voor tig miljoen schade wordt veroorzaakt. Waar politie halve veldslagen moet leveren of wijken omgetoverd worden in oorlogsgebieden. Waar elk jaar weer honderden gewonden en blijvende invaliden vallen door idioterie met al dan niet legaal vuurwerk en waarvan het afval nog weken op straat blijft liggen tot het verandert in een rode papier maché smurrie.
Reken gewoon 5 euro per inwoner vuurwerkbelasting en regel daarvoor een gemeentelijk vuurwerk zoals zoveel andere landen dat kennen.
Hoeveel mensen zitten er op zo'n vuurwerkforum? Is dat een realistische populatie voor een steekproef? Je mag immers redelijkerwijs aannemen dat mensen op een vuurwerkforum toch al illegaal vuurwerk kopen. Ik neem tenminste aan dat ze daar niet uren zitten te posten over Romeinse kaarsen en minipijltjes.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 19:37 schreef student_van_het_leven het volgende:
[..]
niet geheel mee eens. Ik zat het gehele jaar door op verscheidene vuurwerkfora. er zijn genoeg liefhebbers die (al dan niet door een slechte ervaring bv gepakt) nu alleen voor het legale kiezen. Op de fora zijn het plan van het verbod tot in den treure besproken. Veel liefhebbers geven aan dat zij dan toch weer meer risico willen gaan nemen om toch hun leuke jaarwisseling te houden.
Nederland is trouwens al jaren bezig om dit voorelkaar te krijgen en het zal ook nog wel jaren duren. Zoals eerder al gezegd, er zijn nog meer dan genoeg landen die niet zo heel ver weg zijn en het vuurwerk nog simpeler te verkrijgen is.
enkele tienduizenden al dan niet in mindere mate fanatiek actief. Op verschillende fora is het verboden over profesioneel vuurwerk te posten. er word o.a. ingegaan op legale consumentencakes, op shows geschoten op verschillende plaatsen in binnen- en buitenland, op wetgeving in verschillende landen en op bedreiging voor onze hobby (zoals een verbod)quote:Op zaterdag 10 januari 2009 19:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zitten er op zo'n vuurwerkforum? Is dat een realistische populatie voor een steekproef? Je mag immers redelijkerwijs aannemen dat mensen op een vuurwerkforum toch al illegaal vuurwerk kopen. Ik neem tenminste aan dat ze daar niet uren zitten te posten over Romeinse kaarsen en minipijltjes.
Nederland is al een tijdje bezig en Belgie heeft toegezegd er gehoor aan te gaan geven. Ook is er EU-regelgeving op komst. Het is dus gewoon een kwestie van tijd.
Ik denk ook dat er minder mensen naar bijvoorbeeld Roemenie of Tsjechie rijden dan dat er naar Belgie rijden.
Vuurwerk wat op vuurwerkshows wordt afgestoken is geen consumentenvuurwerk wat je in Nederland bij de bouwmarkt kunt kopen volgens mij.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 19:52 schreef student_van_het_leven het volgende:
[..]
enkele tienduizenden al dan niet in mindere mate fanatiek actief. Op verschillende fora is het verboden over profesioneel vuurwerk te posten. er word o.a. ingegaan op legale consumentencakes, op shows geschoten op verschillende plaatsen in binnen- en buitenland, op wetgeving in verschillende landen en op bedreiging voor onze hobby (zoals een verbod)
je mag het dus redelijkerwijs niet zomaar aannemen.
als het goed is komt er in 2010 een europees ce keurmerk op vuurwerk, dat is al een stap in de goede richting.
Bij een verbod zullen er altijd mensen opstaan om iets verder door te rijden en een nieuwe handel te beginnen.
klopt beide. ik weet alleen niet wat nu je punt is...quote:Op zaterdag 10 januari 2009 19:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Vuurwerk wat op vuurwerkshows wordt afgestoken is geen consumentenvuurwerk wat je in Nederland bij de bouwmarkt kunt kopen volgens mij.
Er zullen altijd mensen gaan rijden om iets illegaals te halen, al moet men toch aan de Oekraine rijden, er zullen altijd wel wat mensen zijn die dat doen. De drempel wordt echter wel hoger gemaakt. Belgie is makkelijker en goedkoper te bereiken dan bijvoorbeeld Oekraine.
Hetzelfde als voorheen:quote:Op zaterdag 10 januari 2009 20:00 schreef student_van_het_leven het volgende:
[..]
klopt beide. ik weet alleen niet wat nu je punt is...
- klopt, ook aan de shows (met prof. vuurwerk) word veel tijd besteedquote:Op zaterdag 10 januari 2009 20:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hetzelfde als voorheen:
- de mensen die op zo´n internetforum uren spenderen aan praten over vuurwerk zijn echt niet alleen geinteresseerd in minipijltjes en Romeinse kaarsjes
- een verbod levert nooit 100 procent resultaat op
- een verbod zal wel de overlast beperken.
Wat een uitgesproken kabinet hebben we toch.quote:"Het kabinet gaat nu niet over tot het verbieden van vuurwerk", aldus Ter Horst.
Het resultaat is twee stellingen van mij waar je het mee eens bent en eentje waar je over twijfelt. Geen slechte score toch?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 20:13 schreef student_van_het_leven het volgende:
[..]
- klopt, ook aan de shows (met prof. vuurwerk) word veel tijd besteed
jij nam echter aan dat iedere liefhebber die op zulke fora zit ook illegaal vuurwerk in huis heeft en dat klopt niet!
- klopt,
- misschien, maar overlast zal mijjn inziens op andere punten toenemen EN met een verbod op consumentenvuurwerk zal je de daadwerkelijke problemen en ergere overlast niet tegengaan.
als het je gaat om te scoren dan zit je inderdaad goed. Mij gaat het meer om andere informatie krijgen zodat ik er misschien anders over ga denken.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 20:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het resultaat is twee stellingen van mij waar je het mee eens bent en eentje waar je over twijfelt. Geen slechte score toch?
Ik vraag me af op welke punten overlast toeneemt bij een verbod op vuurwerk.
Je zegt het totaal oneens met me te zijn, maar bent het met 2,5 van mijn 3 punten eens. Dat valt niets tegen.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 20:25 schreef student_van_het_leven het volgende:
[..]
als het je gaat om te scoren dan zit je inderdaad goed. Mij gaat het meer om andere informatie krijgen zodat ik er misschien anders over ga denken.
ik denk dat meer mensen naar het buitenland gaan c.q. meer moeite gaan doen om een handelaar te vinden waardoor de directe omgeving van die mensen meer lawaai op 31 decemer/ 1 januari om de oren krijgt.
Maar goed, dit is puur een stelling gezien vanuit mijn oogpunt en affiniteit met vuurwerk.
Groningen - Turnhout v.v. is ongeveer 480 kilometer en is op en neer (ruim geschat) 7 uur.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 20:38 schreef student_van_het_leven het volgende:
hoho, ik ben het eens met de punten die je hierboven aangaf. We begonnen ermee dat jij een algemeen verbod wel ziet zitten en ik niet. Daarover zijn onze meningen niets veranderd.
Polen is voor noord Nederland bijna sneller te bereiken dan Belgie aangezien ik in Duitsland in een keer door kan rijden en in Nederland vaak in de file sta.
in zeven uurtjes zit ik vanuit groningen ver in oostduitsland op enkele honderden meters van de Poolse grens af. Kom hier vaak genoeg want het hier vrienden wonen, dan rijd ik nog niet eens zo super hard. 140, word ik in DLD niet voor aangehouden. ietjes verder liggen kleinere stadjes die met enig geluk ook wel verkopen..quote:Op zaterdag 10 januari 2009 20:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Groningen - Turnhout v.v. is ongeveer 480 kilometer en is op en neer (ruim geschat) 7 uur.
Groningen - Szczecin (weet niet of je daar vuurwerk kunt krijgen, maar is een van de dichtstbijzijnde grotere Poolse plaatsen) is v.v. ongeveer 1.400 kilometer en kost op en neer sowieso 14 uur.
Dat scheelt toch bijna 1.000 kilometer en 7 uur van je tijd. Daarnaast loop je nog de kans dat je een boete krijgt als je in Duitsland denkt dat je Schumacher bent.
De echte vuurwerkfreak heeft het er wel voor over. De doorsnee Nederlander vast niet.
Blijf je dan bij de Poolse grens of ga je ook nog terug naar Groningen? In het laatste geval 14 uur en dan hebben we het over Groningen, niet over Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, Maastricht of Amsterdam.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 21:01 schreef student_van_het_leven het volgende:
[..]
in zeven uurtjes zit ik vanuit groningen ver in oostduitsland op enkele honderden meters van de Poolse grens af. Kom hier vaak genoeg want het hier vrienden wonen, dan rijd ik nog niet eens zo super hard. 140, word ik in DLD niet voor aangehouden. ietjes verder liggen kleinere stadjes die met enig geluk ook wel verkopen..
maar goed, we dwalen af. ik ga zo ff mijn internetmania stoppen
Als laatste wil ik nog kwijt dat bij een verbod de algemene handel weer zal opbloeien in NL, zoals je zelf eerder al ergens aangaf kan iedereen hier simpel aankomen.
mijn laatste bijdrage voor vandaag. IBedankt voor de discussie en ik wens je een prettige avond.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 21:01 schreef student_van_het_leven het volgende:
Als laatste wil ik nog kwijt dat bij een verbod de algemene handel weer zal opbloeien in NL, zoals je zelf eerder al ergens aangaf kan iedereen hier simpel aan komen.
Leg eens uit, hoe gaan jochies van 16 jaar, zonder rijbewijs kilometers naar Polen of Belgie rijden om vuurwerk te halen?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 20:25 schreef student_van_het_leven het volgende:
[..]
als het je gaat om te scoren dan zit je inderdaad goed. Mij gaat het meer om andere informatie krijgen zodat ik er misschien anders over ga denken.
ik denk dat meer mensen naar het buitenland gaan c.q. meer moeite gaan doen om een handelaar te vinden waardoor de directe omgeving van die mensen meer lawaai op 31 decemer/ 1 januari om de oren krijgt.
Maar goed, dit is puur een stelling gezien vanuit mijn oogpunt en affiniteit met vuurwerk.
Zwarte markt, zoals het nu ook al gaat.quote:Op zondag 11 januari 2009 10:32 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Leg eens uit, hoe gaan jochies van 16 jaar, zonder rijbewijs kilometers naar Polen of Belgie rijden om vuurwerk te halen?
Jouw argumenten dat mensen, bij een verbod, hun vuurwerk in het buitenland gaan halen heeft pas zin als iedereen die nu vuurwerk koopt, dat straks in het buitenland gaat doen. Dat zal niet gebeuren dus zal het vuurwerk dat in Nederland wordt afgestoken wel degelijk een stuk minder zijn.
Ah. Nu komt er weer een zwarte markt bij. Net ging iedereen nog naar Polen en Belgie. Telkens wordt er weer een alternatief tevoorschijn getoverd.quote:Op zondag 11 januari 2009 10:41 schreef Specularium het volgende:
[..]
Zwarte markt, zoals het nu ook al gaat.
Alleen gaat het dan veel groter worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |