abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64894567
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 19:29 schreef student_van_het_leven het volgende:

[..]

nee, omdat ze nu nog een veel makkelijker alternatief hebben. Bij een verbod zal niet jan en alleman naar het buitenland rijden echter zijn er genoeg mensen die het wel doen (de echte liefhebbers waarvan er in NL genoeg zijn). Om dit te voorkomen dien je meer manschappen in te zetten voor controles e.d.

de link die je geeft, blijkt achteraf niet te kloppen. zie: http://www.telegraaf.nl/b(...)rd_blijft_uit__.html

of de belgen zelf zwaarder vuurwerk kopen weet ik niet, volgens mij leeft het daar niet zo heel erg. zijn er naar mijn weten ook minder problemen, terwijl er toch het gehele jaar vuurwerk te krijgen is.

De mensen die het wel zouden doen, doen dat nu ook wel. Zoveel moeite kost het niet om even naar de Belgische grensstreek te rijden en wat vuurwerk in te slaan.

Klopt, maar het geeft wel aan dat men er mee bezig is, zoals ook uit het door jou gelinkte artikel uit de Telegraaf blijkt.

Ja, dat geven Belgische verkopers aan, al blijft het dat Belgen amper vuurwerk afsteken en er dus ook stukken minder overlast is.
pi_64894601
te laat...
Ik weiger iets over mijzelf te vertellen, je vraagt het maar mooi zelf
pi_64894786
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 19:31 schreef Halcon het volgende:

[..]

De mensen die het wel zouden doen, doen dat nu ook wel. Zoveel moeite kost het niet om even naar de Belgische grensstreek te rijden en wat vuurwerk in te slaan.

Klopt, maar het geeft wel aan dat men er mee bezig is, zoals ook uit het door jou gelinkte artikel uit de Telegraaf blijkt.

Ja, dat geven Belgische verkopers aan, al blijft het dat Belgen amper vuurwerk afsteken en er dus ook stukken minder overlast is.
niet geheel mee eens. Ik zat het gehele jaar door op verscheidene vuurwerkfora. er zijn genoeg liefhebbers die (al dan niet door een slechte ervaring bv gepakt) nu alleen voor het legale kiezen. Op de fora zijn het plan van het verbod tot in den treure besproken. Veel liefhebbers geven aan dat zij dan toch weer meer risico willen gaan nemen om toch hun leuke jaarwisseling te houden.

Nederland is trouwens al jaren bezig om dit voorelkaar te krijgen en het zal ook nog wel jaren duren. Zoals eerder al gezegd, er zijn nog meer dan genoeg landen die niet zo heel ver weg zijn en het vuurwerk nog simpeler te verkrijgen is.
pi_64895093
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 18:59 schreef Halcon het volgende:

Zie de post van Dagonet waar ik me bij heb aangesloten.
je doelt op deze?
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 15:49 schreef Dagonet het volgende:
Yay, nog een jaar waarin de laatste week van december Nederland omgetoverd wordt naar klein Baghdad, waar dieren en mensen lekker kunnen lijden onder lawaaiterreur van opgeschoten pubers. Waar in de nacht van 1 januari rustig voor tig miljoen schade wordt veroorzaakt. Waar politie halve veldslagen moet leveren of wijken omgetoverd worden in oorlogsgebieden. Waar elk jaar weer honderden gewonden en blijvende invaliden vallen door idioterie met al dan niet legaal vuurwerk en waarvan het afval nog weken op straat blijft liggen tot het verandert in een rode papier maché smurrie.

Reken gewoon 5 euro per inwoner vuurwerkbelasting en regel daarvoor een gemeentelijk vuurwerk zoals zoveel andere landen dat kennen.
behalve dan dat er in mijn ogen nogal van overdreven woorden gebruik gemaakt wordt (klein baghdad, lijden, lawaaiterreur, oorlogsgebieden) zijn de dingen die hier beschreven staan niet 1 op 1 te linken aan legaal consumentenvuurwerk. ( behalve dan het afval en een deel van de gewonden) een verbod hierop zal dan ook totaal niet bijdragen aan het oplossen hiervan.

waarom zou iedere inwoner verplicht geld moeten afstaan? nu kan ieder voor zich bepalen of hij/zij wel of niet iets aan vuurwerk uitgeeft. een gemeentelijk vuurwerk door geheel Nederland is gewoon niet realistisch dankzij gebrek aan o.a. pyrotechnici.

In veel landen wordt inderdaad een show geschoten. Echter is in die landen ook gewoon verkoop aan particulieren toegestaan.
pi_64895121
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 19:37 schreef student_van_het_leven het volgende:

[..]

niet geheel mee eens. Ik zat het gehele jaar door op verscheidene vuurwerkfora. er zijn genoeg liefhebbers die (al dan niet door een slechte ervaring bv gepakt) nu alleen voor het legale kiezen. Op de fora zijn het plan van het verbod tot in den treure besproken. Veel liefhebbers geven aan dat zij dan toch weer meer risico willen gaan nemen om toch hun leuke jaarwisseling te houden.

Nederland is trouwens al jaren bezig om dit voorelkaar te krijgen en het zal ook nog wel jaren duren. Zoals eerder al gezegd, er zijn nog meer dan genoeg landen die niet zo heel ver weg zijn en het vuurwerk nog simpeler te verkrijgen is.
Hoeveel mensen zitten er op zo'n vuurwerkforum? Is dat een realistische populatie voor een steekproef? Je mag immers redelijkerwijs aannemen dat mensen op een vuurwerkforum toch al illegaal vuurwerk kopen. Ik neem tenminste aan dat ze daar niet uren zitten te posten over Romeinse kaarsen en minipijltjes.

Nederland is al een tijdje bezig en Belgie heeft toegezegd er gehoor aan te gaan geven. Ook is er EU-regelgeving op komst. Het is dus gewoon een kwestie van tijd.

Ik denk ook dat er minder mensen naar bijvoorbeeld Roemenie of Tsjechie rijden dan dat er naar Belgie rijden.
pi_64895346
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 19:46 schreef Halcon het volgende:

[..]

Hoeveel mensen zitten er op zo'n vuurwerkforum? Is dat een realistische populatie voor een steekproef? Je mag immers redelijkerwijs aannemen dat mensen op een vuurwerkforum toch al illegaal vuurwerk kopen. Ik neem tenminste aan dat ze daar niet uren zitten te posten over Romeinse kaarsen en minipijltjes.

Nederland is al een tijdje bezig en Belgie heeft toegezegd er gehoor aan te gaan geven. Ook is er EU-regelgeving op komst. Het is dus gewoon een kwestie van tijd.

Ik denk ook dat er minder mensen naar bijvoorbeeld Roemenie of Tsjechie rijden dan dat er naar Belgie rijden.
enkele tienduizenden al dan niet in mindere mate fanatiek actief. Op verschillende fora is het verboden over profesioneel vuurwerk te posten. er word o.a. ingegaan op legale consumentencakes, op shows geschoten op verschillende plaatsen in binnen- en buitenland, op wetgeving in verschillende landen en op bedreiging voor onze hobby (zoals een verbod)

je mag het dus redelijkerwijs niet zomaar aannemen.

als het goed is komt er in 2010 een europees ce keurmerk op vuurwerk, dat is al een stap in de goede richting.
Bij een verbod zullen er altijd mensen opstaan om iets verder door te rijden en een nieuwe handel te beginnen.
pi_64895560
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 19:52 schreef student_van_het_leven het volgende:

[..]

enkele tienduizenden al dan niet in mindere mate fanatiek actief. Op verschillende fora is het verboden over profesioneel vuurwerk te posten. er word o.a. ingegaan op legale consumentencakes, op shows geschoten op verschillende plaatsen in binnen- en buitenland, op wetgeving in verschillende landen en op bedreiging voor onze hobby (zoals een verbod)

je mag het dus redelijkerwijs niet zomaar aannemen.

als het goed is komt er in 2010 een europees ce keurmerk op vuurwerk, dat is al een stap in de goede richting.
Bij een verbod zullen er altijd mensen opstaan om iets verder door te rijden en een nieuwe handel te beginnen.
Vuurwerk wat op vuurwerkshows wordt afgestoken is geen consumentenvuurwerk wat je in Nederland bij de bouwmarkt kunt kopen volgens mij.

Er zullen altijd mensen gaan rijden om iets illegaals te halen, al moet men toch aan de Oekraine rijden, er zullen altijd wel wat mensen zijn die dat doen. De drempel wordt echter wel hoger gemaakt. Belgie is makkelijker en goedkoper te bereiken dan bijvoorbeeld Oekraine.
pi_64895648
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 19:58 schreef Halcon het volgende:

[..]

Vuurwerk wat op vuurwerkshows wordt afgestoken is geen consumentenvuurwerk wat je in Nederland bij de bouwmarkt kunt kopen volgens mij.

Er zullen altijd mensen gaan rijden om iets illegaals te halen, al moet men toch aan de Oekraine rijden, er zullen altijd wel wat mensen zijn die dat doen. De drempel wordt echter wel hoger gemaakt. Belgie is makkelijker en goedkoper te bereiken dan bijvoorbeeld Oekraine.
klopt beide. ik weet alleen niet wat nu je punt is...
pi_64895790
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 20:00 schreef student_van_het_leven het volgende:

[..]

klopt beide. ik weet alleen niet wat nu je punt is...
Hetzelfde als voorheen:

- de mensen die op zo´n internetforum uren spenderen aan praten over vuurwerk zijn echt niet alleen geinteresseerd in minipijltjes en Romeinse kaarsjes
- een verbod levert nooit 100 procent resultaat op
- een verbod zal wel de overlast beperken.
pi_64896059
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 20:05 schreef Halcon het volgende:

[..]

Hetzelfde als voorheen:

- de mensen die op zo´n internetforum uren spenderen aan praten over vuurwerk zijn echt niet alleen geinteresseerd in minipijltjes en Romeinse kaarsjes
- een verbod levert nooit 100 procent resultaat op
- een verbod zal wel de overlast beperken.
- klopt, ook aan de shows (met prof. vuurwerk) word veel tijd besteed
jij nam echter aan dat iedere liefhebber die op zulke fora zit ook illegaal vuurwerk in huis heeft en dat klopt niet!

- klopt,

- misschien, maar overlast zal mijjn inziens op andere punten toenemen EN met een verbod op consumentenvuurwerk zal je de daadwerkelijke problemen en ergere overlast niet tegengaan.
  zaterdag 10 januari 2009 @ 20:16:21 #111
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_64896148
quote:
"Het kabinet gaat nu niet over tot het verbieden van vuurwerk", aldus Ter Horst.
Wat een uitgesproken kabinet hebben we toch.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_64896269
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 20:13 schreef student_van_het_leven het volgende:

[..]

- klopt, ook aan de shows (met prof. vuurwerk) word veel tijd besteed
jij nam echter aan dat iedere liefhebber die op zulke fora zit ook illegaal vuurwerk in huis heeft en dat klopt niet!

- klopt,

- misschien, maar overlast zal mijjn inziens op andere punten toenemen EN met een verbod op consumentenvuurwerk zal je de daadwerkelijke problemen en ergere overlast niet tegengaan.
Het resultaat is twee stellingen van mij waar je het mee eens bent en eentje waar je over twijfelt. Geen slechte score toch?

Ik vraag me af op welke punten overlast toeneemt bij een verbod op vuurwerk.
pi_64896470
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 20:19 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het resultaat is twee stellingen van mij waar je het mee eens bent en eentje waar je over twijfelt. Geen slechte score toch?

Ik vraag me af op welke punten overlast toeneemt bij een verbod op vuurwerk.
als het je gaat om te scoren dan zit je inderdaad goed. Mij gaat het meer om andere informatie krijgen zodat ik er misschien anders over ga denken.

ik denk dat meer mensen naar het buitenland gaan c.q. meer moeite gaan doen om een handelaar te vinden waardoor de directe omgeving van die mensen meer lawaai op 31 decemer/ 1 januari om de oren krijgt.
Maar goed, dit is puur een stelling gezien vanuit mijn oogpunt en affiniteit met vuurwerk.
pi_64896577
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 20:25 schreef student_van_het_leven het volgende:

[..]

als het je gaat om te scoren dan zit je inderdaad goed. Mij gaat het meer om andere informatie krijgen zodat ik er misschien anders over ga denken.

ik denk dat meer mensen naar het buitenland gaan c.q. meer moeite gaan doen om een handelaar te vinden waardoor de directe omgeving van die mensen meer lawaai op 31 decemer/ 1 januari om de oren krijgt.
Maar goed, dit is puur een stelling gezien vanuit mijn oogpunt en affiniteit met vuurwerk.
Je zegt het totaal oneens met me te zijn, maar bent het met 2,5 van mijn 3 punten eens. Dat valt niets tegen.

Belgie gaat er wat aan doen. Dat houdt in dat mensen toch een stuk verder moeten rijden en de pakkans wordt groter. Immers vuurwerk is sowieso verboden, dus iemand met vuurwerk valt meteen op als er politie voorbij komt rijden.

Een vuurwerkfreak zal altijd wel gaan rijden, maar veel mensen zullen zich die moeite besparen. Al helemaal als je in Belgie nul op het rekest gaat krijgen.
pi_64896882
hoho, ik ben het eens met de punten die je hierboven aangaf. We begonnen ermee dat jij een algemeen verbod wel ziet zitten en ik niet. Daarover zijn onze meningen niets veranderd.

Polen is voor noord Nederland bijna sneller te bereiken dan Belgie aangezien ik in Duitsland in een keer door kan rijden en in Nederland vaak in de file sta.
pi_64897206
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 20:38 schreef student_van_het_leven het volgende:
hoho, ik ben het eens met de punten die je hierboven aangaf. We begonnen ermee dat jij een algemeen verbod wel ziet zitten en ik niet. Daarover zijn onze meningen niets veranderd.

Polen is voor noord Nederland bijna sneller te bereiken dan Belgie aangezien ik in Duitsland in een keer door kan rijden en in Nederland vaak in de file sta.
Groningen - Turnhout v.v. is ongeveer 480 kilometer en is op en neer (ruim geschat) 7 uur.

Groningen - Szczecin (weet niet of je daar vuurwerk kunt krijgen, maar is een van de dichtstbijzijnde grotere Poolse plaatsen) is v.v. ongeveer 1.400 kilometer en kost op en neer sowieso 14 uur.

Dat scheelt toch bijna 1.000 kilometer en 7 uur van je tijd. Daarnaast loop je nog de kans dat je een boete krijgt als je in Duitsland denkt dat je Schumacher bent.

De echte vuurwerkfreak heeft het er wel voor over. De doorsnee Nederlander vast niet.
pi_64897477
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 20:49 schreef Halcon het volgende:

[..]

Groningen - Turnhout v.v. is ongeveer 480 kilometer en is op en neer (ruim geschat) 7 uur.

Groningen - Szczecin (weet niet of je daar vuurwerk kunt krijgen, maar is een van de dichtstbijzijnde grotere Poolse plaatsen) is v.v. ongeveer 1.400 kilometer en kost op en neer sowieso 14 uur.

Dat scheelt toch bijna 1.000 kilometer en 7 uur van je tijd. Daarnaast loop je nog de kans dat je een boete krijgt als je in Duitsland denkt dat je Schumacher bent.

De echte vuurwerkfreak heeft het er wel voor over. De doorsnee Nederlander vast niet.
in zeven uurtjes zit ik vanuit groningen ver in oostduitsland op enkele honderden meters van de Poolse grens af. Kom hier vaak genoeg want het hier vrienden wonen, dan rijd ik nog niet eens zo super hard. 140, word ik in DLD niet voor aangehouden. ietjes verder liggen kleinere stadjes die met enig geluk ook wel verkopen..

maar goed, we dwalen af. ik ga zo ff mijn internetmania stoppen
Als laatste wil ik nog kwijt dat bij een verbod de algemene handel weer zal opbloeien in NL, zoals je zelf eerder al ergens aangaf kan iedereen hier simpel aankomen.
pi_64897529
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 21:01 schreef student_van_het_leven het volgende:

[..]

in zeven uurtjes zit ik vanuit groningen ver in oostduitsland op enkele honderden meters van de Poolse grens af. Kom hier vaak genoeg want het hier vrienden wonen, dan rijd ik nog niet eens zo super hard. 140, word ik in DLD niet voor aangehouden. ietjes verder liggen kleinere stadjes die met enig geluk ook wel verkopen..

maar goed, we dwalen af. ik ga zo ff mijn internetmania stoppen
Als laatste wil ik nog kwijt dat bij een verbod de algemene handel weer zal opbloeien in NL, zoals je zelf eerder al ergens aangaf kan iedereen hier simpel aankomen.
Blijf je dan bij de Poolse grens of ga je ook nog terug naar Groningen? In het laatste geval 14 uur en dan hebben we het over Groningen, niet over Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, Maastricht of Amsterdam.

Ik denk dat 14 uur wel aardig klopt. Wellicht is het iets meer, aangezien je zelf al aangeeft dat je nog iets verder moet om stadjes te vinden die met enig geluk wat aanbieden.

Ik geloof niet dat men massaal deze toch gaat maken om wat vuurwerk te halen.
pi_64897605
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 21:01 schreef student_van_het_leven het volgende:

Als laatste wil ik nog kwijt dat bij een verbod de algemene handel weer zal opbloeien in NL, zoals je zelf eerder al ergens aangaf kan iedereen hier simpel aan komen.
mijn laatste bijdrage voor vandaag. IBedankt voor de discussie en ik wens je een prettige avond.
pi_64897624
Zie mijn post over de tocht naar Polen. Ik geloof er niet echt in.

Jij ook een fijne avond!
  zaterdag 10 januari 2009 @ 21:13:47 #121
185631 Guncta
En un momento dado
pi_64897769
Het is gewoon niet te handhaven, zo'n verbod.
Ik geloof er pas in als omringende landen het voor elkaar krijgen om hun land zo goed als heroine en cokevrij te krijgen.

Mensen rijden niet speciaal naar Polen om vuurwerk mee te nemen. Dit zal vanuit bijvoorbeeld een vakantie gebeuren.
Alleen voor de grote hoeveelheden zal speciaal gereden worden.

Het probleem zal alleen maar verschuiven, richting bijvoorbeeld carbidschieten. Zoals ik tot nu toe lees moet het door iemand met een scheikundige achtergrond erg makkelijk te maken zijn.

Als je kijkt naar politieke partijen, de grote qua zetels en hun stemmers zul je ook zien dat het via de politiek er niet in zit.
Geen partij, op Groenlinks en Partij voor de dieren na, zal er mee instemmen, denk ik.
PVV geeft liever de daders de schuld om zijn punten naar voren te brengen.
Of er moet een verbod via EU komen.

Ze zullen denk ik met het volgende argument komen:
Het is een traditie en een gemeengoed van de bevolking.
Tevens zal het afgestoken vuurwerk ver richting (nu) illegaal verschuiven, immers, wie gaat er dan nog voor het lichtere spul? Ook zullen ze bang zijn dat de inkomsten naar de zware jongens verschuiven, immers, de marges zijn groot genoeg dan. En zij hebben de middelen en kennis voor handen.

En denk je nou echt dat de gemiddelde Nederlander wil betalen voor die vuurwerkshows?
De liefhebber wil het zelf afsteken, de ander heeft er geen geld voor over.
Tuurlijk kan je dit via belasting of heffing genereren, alleen vind de Nederlander dat niet leuk. En iets wat nieuw en niet leuk is zorgt voor verzet.
De goeie ouwe tijd is schijt.
Een doos met foto's en de rest is kwijt.
Ik kijk niet om en heb ook geen spijt.
Want leven is streven naar een betere tijd.
pi_64907758
vuurwerk dient per direct verboden te worden, dient geen enkel doel, is milieuvervuilend en gevaarlijk voor omstanders.
pi_64908199
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 20:25 schreef student_van_het_leven het volgende:

[..]

Leg eens uit, hoe gaan jochies van 16 jaar, zonder rijbewijs kilometers naar Polen of Belgie rijden om vuurwerk te halen?

Jouw argumenten dat mensen, bij een verbod, hun vuurwerk in het buitenland gaan halen heeft pas zin als iedereen die nu vuurwerk koopt, dat straks in het buitenland gaat doen. Dat zal niet gebeuren dus zal het vuurwerk dat in Nederland wordt afgestoken wel degelijk een stuk minder zijn.
pi_64908314
quote:
Op zondag 11 januari 2009 10:32 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Leg eens uit, hoe gaan jochies van 16 jaar, zonder rijbewijs kilometers naar Polen of Belgie rijden om vuurwerk te halen?

Jouw argumenten dat mensen, bij een verbod, hun vuurwerk in het buitenland gaan halen heeft pas zin als iedereen die nu vuurwerk koopt, dat straks in het buitenland gaat doen. Dat zal niet gebeuren dus zal het vuurwerk dat in Nederland wordt afgestoken wel degelijk een stuk minder zijn.
Zwarte markt, zoals het nu ook al gaat.
Alleen gaat het dan veel groter worden.
pi_64908380
quote:
Op zondag 11 januari 2009 10:41 schreef Specularium het volgende:

[..]

Zwarte markt, zoals het nu ook al gaat.
Alleen gaat het dan veel groter worden.
Ah. Nu komt er weer een zwarte markt bij. Net ging iedereen nog naar Polen en Belgie. Telkens wordt er weer een alternatief tevoorschijn getoverd.

Maar waar het vuurwerk ook vandaan komt, het zal altijd duidelijk zijn dat het illegaal is en dus makkelijk aan te pakken. Als het dan nog door blijft gaan kunnen er gewoon zwaardere straffen op worden gezet.
Het argument, niet verbieden omdat het dan in de illegaliteit beland en niet te zien is, is hier niet van toepassing. Vuurwerk is niet iets wat je stilletjes en onopvallend gebruikt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')