Idd. Politiek: Je maakt problemen en vraagt mensen op je te stemmen zodat je het aan kan pakken.quote:Op maandag 19 december 2011 09:49 schreef Specularium het volgende:
[..]
Het is exact dezelfde logica als bij het drugsbeleid.
Maatschappelijke kosten gaat onder andere om de kosten voor het opruimen van het afval, voor de milieuschade, voor gezondheidszorg, voor het verlies van arbeidsproductiviteit door letsel en psychische schade, de kosten voor schade aan auto's, huizen en bushokjes en de kosten voor de inzet van brandweer, politie en ambulances.quote:Op maandag 19 december 2011 19:50 schreef Igen het volgende:
Kun je een bron geven met uitleg waaruit die maatschappelijke kosten bestaan?
quote:Op maandag 19 december 2011 20:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Het verbieden van vuurwerk gaat juist voor meer doden en gewonden zorgen.en dan krijg je de cirkelredenatie ''ZIE JE NU WEL!''
Beetje zoals met de afbraak van het huidige gedoogbeleid.
Welke van die posten telt hoe zwaar mee?quote:Op maandag 19 december 2011 23:00 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Maatschappelijke kosten gaat onder andere om de kosten voor het opruimen van het afval, voor de milieuschade, voor gezondheidszorg, voor het verlies van arbeidsproductiviteit door letsel en psychische schade, de kosten voor schade aan auto's, huizen en bushokjes en de kosten voor de inzet van brandweer, politie en ambulances.
Ik kom verschillende getallen tegen, variërend van 0,5 tot 1 miljard. Dat zal ermee te maken hebben in hoeverre je bepaalde schade blijft doorberekenen. Verlies van arbeidsproductiviteit kan tijdelijk zijn, maar ook blijvend (arbeidsongeschiktheid, evt. noodzakelijke omscholing. etc.)
Zo is dat. Één van de beste zangeressen ooit heeft in haar korte leven van alles gerookt, gesnoven en geslikt, maar uiteindelijk werd een keukentrapje haaar fataal.quote:Op maandag 19 december 2011 10:59 schreef Glazenmaker het volgende:
Ga liever keukentrapjes verbieden, dat is vele malen effectiever in kostenbesparing.
Dat er veel dieren in de stress schieten interesseert de vuurwerkjosti's al helemaal niet.quote:Op dinsdag 20 december 2011 00:55 schreef Knip het volgende:
[..]
Zo is dat. Één van de beste zangeressen ooit heeft in haar korte leven van alles gerookt, gesnoven en geslikt, maar uiteindelijk werd een keukentrapje haaar fataal.
Poes in usericon wordt er zeer onrustig van.
Dat dat in bijna alle gevallen door de eigen veel onnodig troostende baas komt maakt al helemaal niets uit. Weet je waar de meeste natuur van Nederland is? De oefenterreinen en kazerne terreinen van Defensie.quote:Op dinsdag 20 december 2011 01:02 schreef boekenplank het volgende:
[..]
Dat er veel dieren in de stress schieten interesseert de vuurwerkjosti's al helemaal niet.
Ik zat er al op te wachten.quote:Op maandag 19 december 2011 09:49 schreef Specularium het volgende:
[..]
Het is exact dezelfde logica als bij het drugsbeleid.
Zo is het precies. Als er allemaal mensen en kinderen vrolijk op straat banjeren, ga je ze niet in gevaar brengen en vergiftigen met allerlei knalspul.quote:Op maandag 19 december 2011 17:17 schreef Igen het volgende:
Niet iedereen krijgt altijd z'n zin. Als er kinderen voetballen op het grasveld kun je daar ook niet tegelijk rustig gaan zitten picknicken.
Wat raar dat al die kinderen en mensen vrolijk naar buiten komen midden in de koude winternacht. Komen ze misschien op dat rare knalspul af?quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:57 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Zo is het precies. Als er allemaal mensen en kinderen vrolijk op straat banjeren, ga je ze niet in gevaar brengen en vergiftigen met allerlei knalspul.
Blij dat je het met me eens bent.
quote:Op vrijdag 23 december 2011 19:45 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat raar dat al die kinderen en mensen vrolijk naar buiten komen midden in de koude winternacht. Komen ze misschien op dat rare knalspul af?
"Het is leuk" is anders nog niet eens zo'n zwak argument. Een verbod is naar mijn mening geen middel dat je voor ieder wissewasje van stal moet halen, en het is maar 1 keer per jaar van 10:00 tot 02:00 toegestaan om (legaal) vuurwerk af te steken. De meeste overlast wordt door illegaal vuurwerk veroorzaakt (wat dus al verboden is), dus een verbod zal geen zoden aan de dijk zetten, eerder het tegenovergestelde.quote:Op maandag 19 december 2011 19:24 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Niks moet. Een gemeente zou zoiets kunnen organiseren. Een andere vereniging of stichting zou dat ook kunnen doen. Zolang het maar wordt afgestoken door geschoolde, bevoegde mensen.
Jammer dat je andermans mening meent te moeten wegzetten als "uit je nek lullen", terwijl ik een inhoudelijke discussie voer en ook met argumenten kom. Dat je het daar niet mee eens bent is prima, maar kom dan met wat beters als reactie.
Ik heb nog even wat feiten opgezocht:
• Vuurwerk kost de belastingbetaler bijna 1 miljard euro aan maatschappelijke kosten (250 euro per persoon, exclusief de kosten van zelf aangeschaft vuurwerk)
• Vuurwerk leidt jaarlijks tot enkele doden en honderden gewonden: 140 doden en 60.000 gewonden / gehandicapten sinds WO II.
• Vuurwerk belast het milieu en de atmosfeer met grote hoeveelheden fijnstof en andere giftige stoffen en stelt politie en brandweer voor grote organisatorische problemen qua personeel en aanpak.
• Vuurwerk is ook in de legale variant levensgevaarlijk: 75% van de ongelukken gebeurt met legaal vuurwerk.
Wat ik nog steeds mis, is een antwoord op de vraag waarom het - ondanks deze cijfers - toch een soort "recht" voor de consument moet zijn om vuurwerk af te steken, zonder verder geschoold te zijn, of aantoonbaar kennis van zaken te hebben. Letterlijk iedere klapmongool kan vuurwerk kopen en gaan afsteken. Een ander argument dan "het is leuk" heb ik nog niet gehoord.
Omdat de Overheid daar alle belang bij heeft i.v.m. de accijnzen! En bij vuurwerk dus niet.quote:Op vrijdag 23 december 2011 20:04 schreef AhmadineJihad het volgende:
[..]
"Het is leuk" is anders nog niet eens zo'n zwak argument. Een verbod is naar mijn mening geen middel dat je voor ieder wissewasje van stal moet halen, en het is maar 1 keer per jaar van 10:00 tot 02:00 toegestaan om (legaal) vuurwerk af te steken. De meeste overlast wordt door illegaal vuurwerk veroorzaakt (wat dus al verboden is), dus een verbod zal geen zoden aan de dijk zetten, eerder het tegenovergestelde.
Sowiezo: Waarom niet ook drank maar verbieden dan? Of rookwaar?
Lul niet zo man. Alleen de btw die de overheid incasseert op de vuurwerk verkoop moet die 2 afgeblazen vingertjes wel kunnen vergoeden. Als je toch zo gaat redeneren kunnen we beter maar auto rijden verbieden.quote:Op maandag 19 december 2011 19:41 schreef Elfletterig het volgende:
De feiten MAGER? Bijna 1 miljard aan maatschappelijke kosten! Dat is me nogal wat geld voor iets dat in nog geen twee dagen wordt bewerkstelligd. Plaats dat eens in het licht van de bezuinigingen die het kabinet moet doorvoeren. Dat alles nog los van het leed. Probeer je eens voor te stellen dat je de rest van je leven verminkt bent doordat één of andere idioot een vuurpijl op jou richt....
Dat zijn geen serieuze argumenten (behalve mileu).quote:Op maandag 19 december 2011 19:24 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Niks moet. Een gemeente zou zoiets kunnen organiseren. Een andere vereniging of stichting zou dat ook kunnen doen. Zolang het maar wordt afgestoken door geschoolde, bevoegde mensen.
Jammer dat je andermans mening meent te moeten wegzetten als "uit je nek lullen", terwijl ik een inhoudelijke discussie voer en ook met argumenten kom. Dat je het daar niet mee eens bent is prima, maar kom dan met wat beters als reactie.
Ik heb nog even wat feiten opgezocht:
• Vuurwerk kost de belastingbetaler bijna 1 miljard euro aan maatschappelijke kosten (250 euro per persoon, exclusief de kosten van zelf aangeschaft vuurwerk)
• Vuurwerk leidt jaarlijks tot enkele doden en honderden gewonden: 140 doden en 60.000 gewonden / gehandicapten sinds WO II.
• Vuurwerk belast het milieu en de atmosfeer met grote hoeveelheden fijnstof en andere giftige stoffen en stelt politie en brandweer voor grote organisatorische problemen qua personeel en aanpak.
• Vuurwerk is ook in de legale variant levensgevaarlijk: 75% van de ongelukken gebeurt met legaal vuurwerk.
Wat ik nog steeds mis, is een antwoord op de vraag waarom het - ondanks deze cijfers - toch een soort "recht" voor de consument moet zijn om vuurwerk af te steken, zonder verder geschoold te zijn, of aantoonbaar kennis van zaken te hebben. Letterlijk iedere klapmongool kan vuurwerk kopen en gaan afsteken. Een ander argument dan "het is leuk" heb ik nog niet gehoord.
Iedereen op de motor/fiets, doen!quote:Op vrijdag 23 december 2011 22:27 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Lul niet zo man. Alleen de btw die de overheid incasseert op de vuurwerk verkoop moet die 2 afgeblazen vingertjes wel kunnen vergoeden. Als je toch zo gaat redeneren kunnen we beter maar auto rijden verbieden.
Motor is nog veel dodelijker en een fiets is gevaarlijk zonder airbagpak!! Ik ben voor een wereld waarin kinderen en volwassenen op een koude winternacht naar buiten gaan om de laatste onverantwoordelijke fietser zonder beschermingspak uit te lachen.quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:22 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Iedereen op de motor/fiets, doen!
Dat is net zoiets als alle schietclubs sluiten omdat er een maloot een aanslag pleegde met een vuurwapen.quote:Ze willen legaal vuurwerk verbieden en dat illegale vuurwerk dat zo zwaar is en misbruikt wordt is de boosdoener.
De overheid verdient anders ook aan de verkoop van vuurwerk.quote:Op vrijdag 23 december 2011 22:15 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
Omdat de Overheid daar alle belang bij heeft i.v.m. de accijnzen! En bij vuurwerk dus niet.
Nederland een vrij land noemenquote:Op zaterdag 24 december 2011 09:04 schreef helldeskr het volgende:
Het probleem zit hem niet in het vuurwerk..
Het probleem is gewoon dat de gemiddelde Nederlander schijt heeft aan alles en iedereen.
VRIJHEID en schijt aan de rest..er geen respect voor de ander of zijn eigendom.
IKKE IKKE IKKE en de rest kan STIKKE.
De overheid kan hier niet me omgaan en vervalt in allerlei spastische acties en ludieke campagnes om hier nog iets aan te doen... echt handhaven is er niet bij want owjee je zal mensen eens aan tasten in hun VRIJHEID.
De Nederlander ( en daarmee bedoel ik zowel Hollanders als allochtonen) is dronken van vrijheid en volledig losgeslagen. Elke poging om de orde te herstellen is ofwel Links geneuzel of Rechts populisme afhankelijk van wat de regering probeert te reguleren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |