abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106333815
Ik hoor steeds meer geluiden om me heen in mijn omgeving dat men het een beetje gehad heeft met (het harde knal-) vuurwerk en volgens mij is er redelijk wat animo voor om vuurwerk alleen nog door de gemeente te laten doen op een centrale plek (zoals in zoveel landen en ook steden in Nederland al wordt gedaan) of om door de gemeente plekken aan te laten wijzen waar vuurwerk afsteken mag. Rond deze plekken staat dan toezicht om erop toe te zien dat er niks illegaals wordt afgestoken.

Het kabinet zegt echter dat de meeste mensen nog gewoon vuurwerk willen in deze huidige vorm en ze het daarom ook niet kunnen afschaffen.
Ik vraag me af of het werkelijk zo is dat de meerderheid van de mensen er nog zo voor is zoals op de huidige manier, en heb daarom ff een poll gemaakt :)
De antwoorden kon ik niet helemaal goed invullen want daar is zo'n poll te kort voor..maar de antwoordmogelijkheden zijn dus als volgt:

-Ja, t moet verboden worden. Laat de gemeente maar op centrale plekken vuurwerk afsteken.
-Nee, t moet niet verboden worden maar laat de gemeente maar wat plekken in een gemeente aanwijzen waar onder toezicht vuurwerk mag worden afgestoken.
-Nee, t moet niet verboden worden. Gewoon lekker knallen zoals altijd.

Poll: Zelf vuurwerk afsteken moet verboden worden?
Ja, laat de gemeente maar vuurwerk afsteken
Nee, laat burgers op centrale plekken
Nee, maar verbod op illegaal knalvuurwerk
Nee, laten zoals t is: knallen!
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Redenen die ik om me heen hoor van mensen die hiervoor zijn, zijn: dat men vind dat het steeds meer wordt, steeds harder, steeds illegaler, steeds gevaarlijker, mensen die er niet verantwoordelijk mee om kunnen gaan, er worden zoveel vernielingen aangericht elk jaar, elk jaar zoveel gewonden, men durft niet meer naar buiten tijdens het vuurwerk, vervelende kruitdampen, milieuvervuiling, huisdieren die tegen het plafond zitten etc.

Ik heb dit jaar voor t eerst ook zoiets van dat ik het eigenlijk helemaal niet zo erg zou vinden als het zelf vuurwerk afsteken afgeschaft zou worden en het alleen nog door de gemeente wordt gedaan op n centrale plek (alhoewel het nadeel daarvan dan is dat je er helemaal heen moet en voor sommige mensen is dat ws erg ver). Of als het alleen nog mag worden gedaan op daarvoor aangewezen veldjes met toezicht eromheen.
  maandag 2 januari 2012 @ 22:49:58 #2
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_106333863
Nee.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_106334123
Verbod op illegaal knalvuurwerk :')???

Je snapt wat illegaal betekent?
Geen referral hier.
  maandag 2 januari 2012 @ 22:54:39 #4
247775 Gemaskerde
JerseyShore GUIDO.
pi_106334126
Gezeur, swa.

Zelfde mensen die ook gaan zeuren als je jouw subwoofer iets te hard hebt staan.
Ga eens iets beters doen dan van alles een probleem maken.

En dat terwijl ik zelf geen eens vuurwerk afsteek.
Hey hallo wat een enorm kuttopic.
  maandag 2 januari 2012 @ 22:55:09 #5
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_106334151
Verbod op illegaal knalvuurwerk, huh?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_106334184
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 22:54 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Verbod op illegaal knalvuurwerk :')???

Je snapt wat illegaal betekent?
Eh ooh :') fuck, die vraag was niet zo slim idd |:(
  maandag 2 januari 2012 @ 22:57:07 #7
247775 Gemaskerde
JerseyShore GUIDO.
pi_106334248
Haha, op centrale plekken? Ja mensen we gaan allemaal vuurwerk kopen en dan met zijn allen gezellig vuurwerk afsteken op 1 plek. Je weet hoe dat gaat als er dan ook wat jongere kinderen vuurwerk gaan afsteken. Vuurwerk naar elkaar lopen gooien e.d.
pi_106334407
verbieden
  Moderator maandag 2 januari 2012 @ 23:00:08 #9
42184 crew  DaMart
pi_106334421
Eens, gewoon consumentenvuurwerk verbieden en zorgen voor een leuke show per gemeente! Scheelt niet alleen overlast, maar ook gewonden. Er zijn gewoon te veel mensen die er niet mee om kunnen gaan.
  † In Memoriam † maandag 2 januari 2012 @ 23:01:22 #10
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_106334497
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 22:54 schreef Gemaskerde het volgende:
Gezeur, swa.

Zelfde mensen die ook gaan zeuren als je jouw subwoofer iets te hard hebt staan.
Dat is wel wat anders he.
quote:
Ga eens iets beters doen dan van alles een probleem maken.
TS haalt alleen aan wat vele andere mensen denken/willen.

quote:
En dat terwijl ik zelf geen eens vuurwerk afsteek.
Jij bent nooit bang door onvoorzichtige lui een vuurpijl of rotje in je bakkes te krijgen?
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
  † In Memoriam † maandag 2 januari 2012 @ 23:02:53 #11
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_106334588
Ik pleit voor een vuurwerkshow afgestoken door de gemeente.
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_106334686
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 22:57 schreef Gemaskerde het volgende:
Haha, op centrale plekken? Ja mensen we gaan allemaal vuurwerk kopen en dan met zijn allen gezellig vuurwerk afsteken op 1 plek. Je weet hoe dat gaat als er dan ook wat jongere kinderen vuurwerk gaan afsteken. Vuurwerk naar elkaar lopen gooien e.d.
Hm daar zit wat in...nouja dr zou dan wel een max aantal mensen op dat veldje mogen...en er is toezicht....maar toezicht kan ook niet alles tegelijk zien en voorkomen.
  maandag 2 januari 2012 @ 23:04:28 #13
247775 Gemaskerde
JerseyShore GUIDO.
pi_106334692
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 23:01 schreef Ratelslangetje het volgende:

[..]

Dat is wel wat anders he.

[..]

TS haalt alleen aan wat vele andere mensen denken/willen.

[..]

Jij bent nooit bang door onvoorzichtige lui een vuurpijl of rotje in je bakkes te krijgen?
Het was ook niet echt op TS gericht maar op de mensen die van alles problemen maken.

Over het algemeen niet bang voor zoiets nee, omdat ik zulke plekken vermijd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Gemaskerde op 02-01-2012 23:09:55 ]
  maandag 2 januari 2012 @ 23:05:24 #14
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_106334744
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 23:02 schreef Ratelslangetje het volgende:
Ik pleit voor een vuurwerkshow afgestoken door de gemeente.
Wat truttig zeg.
pi_106334814
Je vraagt het wel op FOK! he, centrale shows werken niet omdat:
-In tijden van crisis zal dat het eerste zijn wat gemeenten (letterlijk) laten knallen.
-Niet iedereen in een stad woont. (dóh)
-Mensen die voor een vuurwerk verbod zijn zelf grotendeels niet naar die shows gaan.
quote:
Minderheid wil vuurwerkverbod
Slechts 10% van de Nederlanders ziet iets in een algemeen vuurwerkverbod. Dat blijkt uit een enquête die het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) in 2008 heeft laten uitvoeren naar ideeën die leven over vuurwerk.. Ook in de Tweede Kamer bleek in 2009 geen meerderheid te vinden voor een verbod om vuurwerk af te steken.
Daarnaast moeten mensen zelf weten wat ze wel of niet doen, het is een vrij land en die ene dag dat het is toegestaan moet je dan maar even doorstaan.

quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 23:04 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Hm daar zit wat in...nouja dr zou dan wel een max aantal mensen op dat veldje mogen...en er is toezicht....maar toezicht kan ook niet alles tegelijk zien en voorkomen.
Ik zie hier kans toe tot grote rellen maar goed..

Nog een gat in dit plan: Zodra mensen wat gaan verbieden is er ruim baan voor nog zwaarder illegaal vuurwerk want dat legale spul is dan niet eens meer verkrijgbaar. Alles wat illegaal is, is leuk toch? Zo denkt de Nederlandse jeugd namelijk wel.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_106334832
Alleen als je van die gave vuurwerkshows zoals in Londen en Sydney hier krijgt..

Maar dat zal nooit gebeuren ;(
  † In Memoriam † maandag 2 januari 2012 @ 23:07:46 #17
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_106334858
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 23:05 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Wat truttig zeg.
Ik ben ook een trut. :)
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_106334913
Het probleem is niet het vuurwerk, maar de mentaliteit van de afstekers. Die moet aangepakt. Met verbieden win je niks, dan is het alleen nog spannender om het wel te doen.
“You can’t expect people to look eye to eye with you if you are looking down on them. Treat all with respect!” Jay Manuel
pi_106334981
Lees dit anders maar even door: http://www.rijksoverheid.(...)-vuurwerkverbod.html
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_106335006
Optie 5: vuurwerk verbieden voor 16 (of 18) - , ook het bezit.
Op woensdag 5 mei 2010 00:37 schreef henrydg het volgende:
GATVERDAMME TS. GAT VR DAMME WAT BEN JIJ GOOR JE KUNT TOCH NAAR HE TOILET LOPEN VUIEL RANSAAP GATVERDAMME :r :r
pi_106335047
quote:
14s.gif Op maandag 2 januari 2012 23:06 schreef drumstickNL het volgende:

[..]

Daarnaast moeten mensen zelf weten wat ze wel of niet doen, het is een vrij land en die ene dag dat het is toegestaan moet je dan maar even doorstaan.
Zelf weten wat ze wel of niet doen ok....maar dan wel rekening houdend met de ander en persoonlijke en gemeentelijke eigendommen, en mits je de verantwoordelijkheid ervoor kunt nemen.
Dit gebeurt vaak niet: er wordt illegaal vuurwerk afgestoken, gevaarlijk vuurwerk afgestoken, mensen gaan er niet verantwoordelijk mee om waardoor er soms gewonden vallen, persoonlijke/ gemeentelijke eigendommen worden vaak opgeblazen.
pi_106335145
quote:
14s.gif Op maandag 2 januari 2012 23:06 schreef drumstickNL het volgende:
Je vraagt het wel op FOK! he, centrale shows werken niet omdat:
-In tijden van crisis zal dat het eerste zijn wat gemeenten (letterlijk) laten knallen.
-Niet iedereen in een stad woont. (dóh)
-Mensen die voor een vuurwerk verbod zijn zelf grotendeels niet naar die shows gaan.

[..]

Wbt dat het niet werkzaam is in tijden van crisis omdat dat vast het eerste is waar men op bezuinigd: zit wat in....maar de gemeente spaart tegelijkertijd wel veel geld uit aan de opruim-en herstelwerkzaamheden dus wat dat betreft zal het qua geld wellicht niet veel schelen.

Zeker niet als ze het vuurwerk betalen uit een bepaalde belasting of zo die men dan instelt (dat men er vrijwillig geld voor kan storten of dat ze er voor iedereen belasting voor heffen...echter is dat dan weer niet zo eerlijk voor de mensen die er niet naar willen gaan kijken).
pi_106335379
quote:
Dit is een onderzoek uit 2008 en 2009. Ik heb echt het idee dat momenteel er best wel veel animo is voor een vuurwerkverbod onder Nederlanders. Dat een groot deel er iig niet zoveel moeite meer mee heeft (als het door de gemeente centraal wordt gedaan).

Ik vind zelf vuurwerk en de kruitdamp etc. wel echt bij oud en nieuw horen, maar zou er toch geen moeite meer mee hebben als het verboden zou worden het zelf af te steken en het op een centrale plek(ken) zou gebeuren.

"Minderheid wil vuurwerkverbod
Slechts 10% van de Nederlanders ziet iets in een algemeen vuurwerkverbod. Dat blijkt uit een enquête die het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) in 2008 heeft laten uitvoeren naar ideeën die leven over vuurwerk.. Ook in de Tweede Kamer bleek in 2009 geen meerderheid te vinden voor een verbod om vuurwerk af te steken.
"

Ik denk dat ze idd te bang zijn voor rellen als ze het gaan verbieden, en er zitten idd nogal wat haken en ogen aan.
Ik hoop dat ze via europese regels/ samenwerking wat van de grond kunnen krijgen: minder illegaal vuurwerk iig, misschien een verbod op knalvuurwerk of zo.
pi_106335457
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 23:12 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Wbt dat het niet werkzaam is in tijden van crisis omdat dat vast het eerste is waar men op bezuinigd: zit wat in....maar de gemeente spaart tegelijkertijd wel veel geld uit aan de opruim-en herstelwerkzaamheden dus wat dat betreft zal het qua geld wellicht niet veel schelen.

Zeker niet als ze het vuurwerk betalen uit een bepaalde belasting of zo die men dan instelt (dat men er vrijwillig geld voor kan storten of dat ze er voor iedereen belasting voor heffen...echter is dat dan weer niet zo eerlijk voor de mensen die er niet naar willen gaan kijken).
Ze kunnen nergens belasting op heffen omdat men niets meer aanschaft, nu komt er elk jaar 13 miljoen aan extra belasting binnen. Mensen gaan niet vrijwillig storten en punt blijft dat enkel steden dan vuurwerk hebben.

Een groot deel van Nederland woont echter niet in de stad. Deze mensen hebben dus op oudjaarsdag helemaal niets, geen knalvuurwerk - geen siervuurwerk. De inkomsten overwegen de schade nog steeds plus dat je een jarenlange traditie verbreekt waar zeker 90% (als je de overheid mag geloven) nog wel lol aan beleeft.

edit: In 2016 komt er inderdaad waarschijnlijk een verbod op knalvuurwerk dmv europese wetgeving (waardoor ik denk dat er meer illegaal knalvuurwerk komt maar goed..) wel kun je dan zwaardere sierpotten kopen.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_106335563
quote:
14s.gif Op maandag 2 januari 2012 23:17 schreef drumstickNL het volgende:

[..]

Ze kunnen nergens belasting op heffen omdat men niets meer aanschaft, nu komt er elk jaar 13 miljoen aan extra belasting binnen. Mensen gaan niet vrijwillig storten en punt blijft dat enkel steden dan vuurwerk hebben.

Een groot deel van Nederland woont echter niet in de stad. Deze mensen hebben dus op oudjaarsdag helemaal niets, geen knalvuurwerk - geen siervuurwerk. De inkomsten overwegen de schade nog steeds plus dat je een jarenlange traditie verbreekt waar zeker 90% (als je de overheid mag geloven) nog wel lol aan beleeft.
Hm die inkomsten zit idd wat in...en ook met die centrale plekken. Dat is ook hetgeen ik er minder aan vind...die 90% geloof ik echter niet meer :P maarja lastig om het idd echt te verbieden denk ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')