abonnement Unibet Coolblue
pi_133797554
Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?"

Voor de rest,...



In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2012. Het aangifteprogramma 2012 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2012 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2012. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2013 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2012 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2012 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op! Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen. Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2013 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2012 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2012 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2017 geld terugvragen.

Vooraf ingevulde aangifte Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je net als vorig jaar wachten tot 1 maart 2013. Pas na 1 maart 2013 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht? Als de aangifte vóór 1 april 2013 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2013 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2012 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2012. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2013. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2013 ontvangen.

Aanslaggrens Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 45 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Extra Veranderingen 2012 Ook in 2012 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld. Extra aandacht verdient het vervallen van de mogelijkheid om te kiezen voor fiscaal partnerschap. Controleer hier of je aan de voorwaarden voor fiscaal partnerschap voldoet. Voldoe je niet aan de voorwaarden, ben je automatisch geen fiscaal partner.

Studiekosten In navolging van vorig jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is. - studie zonder studiefinanciering over 2012 - studie met studiefinanciering over 2012 - studie met studiefinanciering in vorige jaren Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Meer info kun je hier vinden. Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden. ;)

Tip Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. :s)

Voorgaande delen Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. ;) Klik dus ook een op het pijltje links van de topictitel om naar het vorige topic te gaan.

Deze OP vind je hier. Klik op bewerken, verwerk het vorige deel in de lijst hierboven, selecteer alles, kopieer en plak het in de OP op Fok!
pi_133797567
LaPo

quote:
1s.gif Op zondag 1 december 2013 02:50 schreef Piger het volgende:

[..]

ja dat wordt gezegd. Maar er wordt ook gezegd dat er twee verschillende regelingen gelden voor het aftrekken van studiekosten. Voor het nieuwe studiejaar dus een nieuwe regeling.


[ Bericht 26% gewijzigd door Maharbal op 01-12-2013 11:26:13 ]
pi_133799883
Voorlopige aanslag 2014 - met dagtekening 15 januari 2014!! - is binnen. Te ontvangen ¤1688 :9
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_133801503
quote:
Voorbeeld aftrek bij hbo Situatie U studeerde aan een hbo-opleiding. In 2013 gold het overgangsrecht voor studiejaar 2012/2013. Voor studiejaar 2013/2014 gold dit niet. Het collegegeld voor studiejaar 2012/2013 is ¤ 1.771. U betaalde dat in 2012. Het collegegeld voor 2013/2014 is ¤ 1.835, wat u in oktober 2013 betaalde. In 2013 betaalde u aan lesmateriaal voor studiejaar 2012/2013 ¤ 800 en voor studiejaar 2013/2014 ¤ 900. U ontving in 2013 als prestatiebeurs van januari tot en met augustus ¤ 97,85 per maand.
Uitwerking

Uitwerking Voor studiejaar 2012/2013 geldt overgangsrecht. De aftrek gaat als volgt. Verminder het totaal van de normbedragen (8 x ¤ 201,75 =) ¤ 1.614,00 met de ontvangen prestatiebeurs (8 x ¤ 97,85 =) ¤ 782,80 en met de drempel van ¤ 250,00. De aftrek is dan ¤ 581,20. Voor studiejaar 2013/2014 geldt geen overgangsrecht. De aftrek is het collegegeld van ¤ 1.835 + lesmateriaal ¤ 900 = ¤ 2.735. Dit bedrag vermindert u met de prestatiebeurs (4 x ¤ 97.85 =) ¤ 391,40. De aftrek is dan ¤ 2.343,60. De drempel is al geheel verrekend bij de aftrek voor studiejaar 2012/2013. De totale aftrek studiekosten in 2013 is ¤ 2.924,80 (¤ 581,20 + ¤ 2.343,60)
En dit voorbeeld schept verwarring:

- Er wordt 8 maanden aan stufi ontvangen, maar er wordt wel 12 maanden in mindering gebracht (1x 8 en 1x 4 maanden). Waarom?
- Als we deze methodiek hanteren zou bijna iedereen dit jaar aftrek voor studiekosten hebben. Want met een collegegeld van 1835 euro en een stufi uitwonend van 270 euro, zit iedereen ruim boven de drempel.

Ik denk dat ik deze week de belastingdienst maar bel.
Eerst denken, dan typen
pi_133898939
@Piger:
Nog steeds presteert de Belastingdienst het niet om onduidelijke warrige informatie over studiekostenaftrek te geven. In mijn ervaring klooien veel studenten maar een end in de rondte bij deze aftrekpost, hoewel de grootste ellende sinds de Vooringevulde Aangifte wel voorbij is.

De Belastingdienst maakt het met de door u gekopieerde voorbeelden het er niet gemakkelijker op.
Werkelijke studiekosten zoals boeken kunnen helemaal niet opgegeven worden bij studie met studiefinanciering !!! Behalve als de studiekosten meer bedragen dan 2 keer het normbedrag (komt weinig voor)

M..a.w.: vergeet die door elkaar geklutste voorbeelden (dure studie / niet dure studie / studie met studiefinanciering / zonder studie fianciering / overgangs recht (...)

Wat wel doen

Vink aan de situatie die van toepassing is. Er zijn 3 mogelijkheden: studie zonder studiefinanciering / studie met studiefinanciering / studie met studiefinanciering in vorige jaren.
Deze laatste uitsluitend als de prestatiebeurs over de verschillende studiejaren moet worden terugbetaald vanwege een studie waarvoor geen diploma is behaald. In de Vooringevulde Aangifte zijn tegenwoordig gelukkig in deze situatie de bedragen opgenomen die nodig zijn om alsnog de studiekostenaftrek te kunnen realiseren.

Studie zonder studiefinanciering geldt voor studerenden die NIET vallen onder de wet studiefinanciering. N.B: ook bij een nullening valt men nog onder de wet studiefinanciering.

Studiekosten met studiefinanciering: aanvinken MBO of HBO / WO. De maanden aangeven. Meestal: januari t/m december. Het programma berekent het normbedrag. Studiefinanciering gaat van het normbedrag af. N.B: de verkregen studiefinanciering is al opgenomen in de Vooringevulde Aangifte. Het programma past automatisch de drempel van ¤ 250 toe. Wat er aan studiekostenaftrek resteert is vrijwel altijd NIHIL. Tenzij de student een thuiswonende student is met uitsluitend basisbeurs. Dan kan er een kleine aftrekpost ontstaan, zeker nu de drempel is verlaagd van ¤ 500 naar ¤ 250.

Dus NIKS boeken enzovoort. Komen bij de aftrek van een niet-dure studie met studiefinanciering helemaal niet voor !! Alleen dus bij dure studies van toepassing c.q. studie zonder studiefinanciering
pi_133899375
Ik zit al vast met een vraagje;

Ik ben recent getrouwd in het buitenland. In dat land zijn wij officieel getrouwd volgens de wet. De huwelijksakte is alleen nog niet vertaald en bevat geen apostille. Derhalve zijn we volgens de Nederlandse wet nog niet getrouwd (dus niet in laten schrijven in het burgerlijk register).

De vraag is of dit voor 2014 nog gaat lukken.

Moet ik volgend jaar dan wel kiezen voor de optie: 'was u het hele jaar of een deel van het jaar getrouwd?' dan wel aanvinken?

Dat maakt het verschil tussen fiscale partners de ja of de nee.

Of geldt die vraag alléén voor in Nederland geregistreerde getrouwde stellen (wat mij logischer lijkt)?

Wij wonen en werken beiden wel in Nederland en dragen hier dus ook belasting af.

Anyone?
I feel kinda Locrian today
pi_133907960
Ik heb een vraag:

Waarom wordt er gevraagd bij het invullen van de loonbelasting teruggave of je 25 of jonger bent in dat jaar.

Hebben jongeren dan een klein fiscaal voordeel waardoor iemand meer kan terug krijgen dan een 27 jarige. Ik snap die regel niet goed, iemand iets meer uitleg erover?
pi_133909885
@Starla:
In Nederland is nog niet geregistreeerd dat u getrouwd bent. Dat betekent dat u in de belastingaangifte zich moet melden als ongehuwd. De Belastingtelefoon zal waarschijnlijk hetzelfde advies geven. In een andere situatie werd getrouwd ook ingevuld als ongehuwd , lees hier
pi_133917352
quote:
7s.gif Op woensdag 4 december 2013 15:14 schreef belfis het volgende:
@Starla:
In Nederland is nog niet geregistreeerd dat u getrouwd bent. Dat betekent dat u in de belastingaangifte zich moet melden als ongehuwd. De Belastingtelefoon zal waarschijnlijk hetzelfde advies geven. In een andere situatie werd getrouwd ook ingevuld als ongehuwd , lees hier
Dank! :)
I feel kinda Locrian today
pi_133918014
quote:
7s.gif Op woensdag 4 december 2013 02:26 schreef belfis het volgende:
@Piger:
Nog steeds presteert de Belastingdienst het niet om onduidelijke warrige informatie over studiekostenaftrek te geven. In mijn ervaring klooien veel studenten maar een end in de rondte bij deze aftrekpost, hoewel de grootste ellende sinds de Vooringevulde Aangifte wel voorbij is.

De Belastingdienst maakt het met de door u gekopieerde voorbeelden het er niet gemakkelijker op.
Werkelijke studiekosten zoals boeken kunnen helemaal niet opgegeven worden bij studie met studiefinanciering !!! Behalve als de studiekosten meer bedragen dan 2 keer het normbedrag (komt weinig voor)

M..a.w.: vergeet die door elkaar geklutste voorbeelden (dure studie / niet dure studie / studie met studiefinanciering / zonder studie fianciering / overgangs recht (...)

Wat wel doen

Vink aan de situatie die van toepassing is. Er zijn 3 mogelijkheden: studie zonder studiefinanciering / studie met studiefinanciering / studie met studiefinanciering in vorige jaren.
Deze laatste uitsluitend als de prestatiebeurs over de verschillende studiejaren moet worden terugbetaald vanwege een studie waarvoor geen diploma is behaald. In de Vooringevulde Aangifte zijn tegenwoordig gelukkig in deze situatie de bedragen opgenomen die nodig zijn om alsnog de studiekostenaftrek te kunnen realiseren.

Studie zonder studiefinanciering geldt voor studerenden die NIET vallen onder de wet studiefinanciering. N.B: ook bij een nullening valt men nog onder de wet studiefinanciering.

Studiekosten met studiefinanciering: aanvinken MBO of HBO / WO. De maanden aangeven. Meestal: januari t/m december. Het programma berekent het normbedrag. Studiefinanciering gaat van het normbedrag af. N.B: de verkregen studiefinanciering is al opgenomen in de Vooringevulde Aangifte. Het programma past automatisch de drempel van ¤ 250 toe. Wat er aan studiekostenaftrek resteert is vrijwel altijd NIHIL. Tenzij de student een thuiswonende student is met uitsluitend basisbeurs. Dan kan er een kleine aftrekpost ontstaan, zeker nu de drempel is verlaagd van ¤ 500 naar ¤ 250.

Dus NIKS boeken enzovoort. Komen bij de aftrek van een niet-dure studie met studiefinanciering helemaal niet voor !! Alleen dus bij dure studies van toepassing c.q. studie zonder studiefinanciering
De studiekostenregeling verandert dus vanaf het studiejaar 2013/2014, welke voor de helft in belastingjaar 2013 valt. De aftrek is dus wel degelijk anders dan jij schetst, ook voor wat betreft de aftrekbaarheid van collegegeld en boeken (hetgeen dus wel is toegestaan vanaf studiejaar 2013/2014). Zie ook het voorbeeld dat ik postte.
pi_133920394
quote:
11s.gif Op woensdag 4 december 2013 14:15 schreef snakeman123 het volgende:
Ik heb een vraag:

Waarom wordt er gevraagd bij het invullen van de loonbelasting teruggave of je 25 of jonger bent in dat jaar.

Heeft in ieder geval niets met fiscaal voordeel te maken. Denk gewoon dat ze jongeren willen helpen die inkomsten hebben uit vakantiewerk of bijv. aftrekposten als studie. Tot 25 jaar kun je gratis hulp krijgen voor je belastingaangifte.
Facts don't care about your feelings
pi_133931495
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 19:20 schreef Maharbal het volgende:

[..]

De studiekostenregeling verandert dus vanaf het studiejaar 2013/2014, welke voor de helft in belastingjaar 2013 valt. De aftrek is dus wel degelijk anders dan jij schetst, ook voor wat betreft de aftrekbaarheid van collegegeld en boeken (hetgeen dus wel is toegestaan vanaf studiejaar 2013/2014). Zie ook het voorbeeld dat ik postte.
2013 is een overgangsjaar (met overgangsrecht voor seizoen 2012/2013) Mijn informatie hierboven berustte nog op het belastingjaar 2012. Voor 2013 is er inderdaad een wezenlijke wijziging in studiekostenaftrek.

Ik heb de toelichting op het belastingplan 2013 t.a.v. scholingsuitgaven / studiekostenaftrek erop nageslagen. En als ik het goed heb begrepen gaat de studiekostenaftrek voor studenten mét studiefinanciering als volgt – uitgaande van een HBO/WO studie:

Eerste 8 maanden:
8 x normbedrag. Minus ontvangen prestatiebeurs in deze maanden is bedrag A (bij deze aftrek speelt het verwarrende begrip overgangsrecht – komt erop neer dat de 'oude' regeling wordt toegepast om studenten die het collegeld 2012 / 2013 in zijn geheel najaar 2012 hebben betaald niet te benadelen)

Laatste 4 maanden:
Het uitgangspunt van het normbedrag wordt losgelaten. Het werkelijk betaalde collegeld (volgens kassstelsel) telt als aftrekpost. Dus ook als er voor een heel seizoen is betaald telt dit bedrag als aftrekpost in de aangifte van 2013.
Studiekosten in deze periode zijn: werkelijk betaald collegeld seizoen 2013 / 2014 + lesmateriaal zoals BOEKEN minus 4 maanden ontvangn prestatiebeurs is bedrag B.

Tel vervolgens bedrag A + bedrag B op. Het programma verwerkt de drempel van ¤ 250 en als het resultaat positief is is er een aftrekpost. Conclusie kan niet anders zijn als dat studiekostenaftrek voor studenten mét studiefinanciering vanaf belastingjaar voor veel meer studenten mogelijk zal zijn.
  vrijdag 6 december 2013 @ 11:39:13 #14
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_133974461
Vraag: ik heb een opbouwhypotheek (spaarhypotheek) en een aflossingvrij deel.

Stel, ik betaal 500 rent voor de opbouwhypotheek, en spaar maandelijks 250 euro (inleg).
Voor de aflossingsvrije hypotheek betaal ik alleen rente: 250 per maand.

Mag ik bij de aftrekbare hypotheekrente van de eigen woning dan 750 of 1000 euro per maand invullen?
pi_133974492
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:39 schreef SnuggLe het volgende:
Vraag: ik heb een opbouwhypotheek (spaarhypotheek) en een aflossingvrij deel.

Stel, ik betaal 500 rent voor de opbouwhypotheek, en spaar maandelijks 250 euro (inleg).
Voor de aflossingsvrije hypotheek betaal ik alleen rente: 250 per maand.

Mag ik bij de aftrekbare hypotheekrente van de eigen woning dan 750 of 1000 euro per maand invullen?
Alleen de rente natuurlijk. Het andere deel spaar je, en dat zijn dus geen kosten (het is nog steeds jouw geld).
  vrijdag 6 december 2013 @ 11:50:23 #16
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_133974759
Dacht het al, maar wilde het even zeker weten, dank.

Meteen een tweede vraag:
Ik ben in 2013 gestart met ouderschapsverlof. Nu loopt een deel van de uren nog door in 2014. Moet ik die uberhaupt invullen bij de heffingskortingen?
  vrijdag 6 december 2013 @ 11:55:46 #17
317039 Printerkabel
Hello darkness, my old friend
pi_133974902
Van de week mijn definitieve aanslag gehad :)
  vrijdag 6 december 2013 @ 11:57:20 #18
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_133974939
Ik blijf even bezig, want mogelijk we hebben de VT van vorig jaar volgensmij verkeerd ingevuld. Deels te laag (te weinig aftrekbare kosten eigen woning), maar deels volgensmij ook te hoog omdat we 'te verrekenen bedragen' niet ingevuld hebben. Oftewel: dat wordt repareren bij de definitieve aanslag 2013.

Klopt het, dat je bij 'Bijzondere Situaties --> Te verekenen bedragen' het bedrag in dient te vullen wat op je eerste versie van de VT staat?
pi_133978412
quote:
7s.gif Op woensdag 4 december 2013 02:26 schreef belfis het volgende:

Studiekosten met studiefinanciering: aanvinken MBO of HBO / WO. De maanden aangeven. Meestal: januari t/m december. Het programma berekent het normbedrag. Studiefinanciering gaat van het normbedrag af. N.B: de verkregen studiefinanciering is al opgenomen in de Vooringevulde Aangifte. Het programma past automatisch de drempel van ¤ 250 toe. Wat er aan studiekostenaftrek resteert is vrijwel altijd NIHIL. Tenzij de student een thuiswonende student is met uitsluitend basisbeurs. Dan kan er een kleine aftrekpost ontstaan, zeker nu de drempel is verlaagd van ¤ 500 naar ¤ 250.
Je opmerking dat de aftrek "vrijwel altijd NIHIL is", klopt niet helemaal. Het is waar als in de jaren dat je studiefinanciering ontvangt. Echter, stel je doet een vierjarige studie, maar hebt een jaar uitloopt. In je 5e jaar heb je nog steeds recht op studiefinanciering. Het bedrag wat je daadwerkelijk aan studiefinanciering ontvangt is 0 euro. Dus je moet je normbedrag min het drempelbedrag doen, resteert een aardige aftrekpost.

Mensen die langer dan de nominale duur van hun studie studeren hebben dus wél een aftrekpost.
pi_133995421
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:57 schreef SnuggLe het volgende:
Ik blijf even bezig, want mogelijk we hebben de VT van vorig jaar volgensmij verkeerd ingevuld. Deels te laag (te weinig aftrekbare kosten eigen woning), maar deels volgensmij ook te hoog omdat we 'te verrekenen bedragen' niet ingevuld hebben. Oftewel: dat wordt repareren bij de definitieve aanslag 2013.

Klopt het, dat je bij 'Bijzondere Situaties --> Te verekenen bedragen' het bedrag in dient te vullen wat op je eerste versie van de VT staat?
Dat kun je daar inderdaad invullen, maar hoeft niet. Als je het wel invult dan houdt het programma er rekening mee in de berekening zodat je het verschil tussen de eerste en de tweede kunt zien. Wil je weten wat het totaal resultaat is, dan kun je het beter niet invullen.
Is dus puur een rekenhulp in het programma, niks meer, niks minder. Voor eindresultaat is het dus niet van belang.
A mind with a heart of it's own
pi_133995617
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:50 schreef SnuggLe het volgende:
Dacht het al, maar wilde het even zeker weten, dank.

Meteen een tweede vraag:
Ik ben in 2013 gestart met ouderschapsverlof. Nu loopt een deel van de uren nog door in 2014. Moet ik die uberhaupt invullen bij de heffingskortingen?
Komt vanzelf een vraag van voorbij als het van toepassing is. Als je gebruik wil maken van de korting dan moet je dat wel zelf aangeven. Er komt ergens een vraag voorbij "nam/neemt u in 2014 ouderschapsverlof op", Er wordt dan gevraagd om het aantal uren en de terugval in loon. Je mag voor de berekening van terugval in loon dan uitgaan van loon in 2012 omdat dat het laatste jaar was zonder ouderschapsverlof.
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om het bij de VT achterwege te laten en het pas in 2015 bij de definitieve aangifte te vermelden.
A mind with a heart of it's own
pi_134000286
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 14:13 schreef ToNeinilii het volgende:

[..]

Je opmerking dat de aftrek "vrijwel altijd NIHIL is", klopt niet helemaal. Het is waar als in de jaren dat je studiefinanciering ontvangt. Echter, stel je doet een vierjarige studie, maar hebt een jaar uitloopt. In je 5e jaar heb je nog steeds recht op studiefinanciering. Het bedrag wat je daadwerkelijk aan studiefinanciering ontvangt is 0 euro. Dus je moet je normbedrag min het drempelbedrag doen, resteert een aardige aftrekpost.

Mensen die langer dan de nominale duur van hun studie studeren hebben dus wél een aftrekpost.
@Toneinilii:
Dat van de nullening is bij mij bekend. Het is een tweede uitzondering (naast de thuiswonende student met uitsluitend basisbeurs) waarbij studiekostenaftrek mogelijk is voor studenten die vallen onder de wet studiefinanciering.
  zondag 8 december 2013 @ 09:02:02 #23
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_134041088
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 20:43 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Komt vanzelf een vraag van voorbij als het van toepassing is. Als je gebruik wil maken van de korting dan moet je dat wel zelf aangeven. Er komt ergens een vraag voorbij "nam/neemt u in 2014 ouderschapsverlof op", Er wordt dan gevraagd om het aantal uren en de terugval in loon. Je mag voor de berekening van terugval in loon dan uitgaan van loon in 2012 omdat dat het laatste jaar was zonder ouderschapsverlof.
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om het bij de VT achterwege te laten en het pas in 2015 bij de definitieve aangifte te vermelden.
Denk dat ik het laatste ga doen. Dank.
pi_134049193
Ik heb nu een grote aftrekpost binnen gesleept voor de afgelopen 3 jaar, ik ben nu dan ook in afwachting wat de BD gaat uitrekenen wat ik terug ga krijgen. Klopt het dat ik door een grote aftrekpost opeens wel, met terugwerkende kracht, recht heb op zorgtoeslag? En moet ik hiervoor ook weer een bezwaarschrift indienen?
pi_134094696
50 minuten aan de telefoon bij de belastingdienst, toch nog het één en ander duidelijk. Zoals dat het voorbeeld (http://download.belasting(...)aven_ib2661t31fd.pdf) niet klopt. Voor het studiejaar 2013/2014 pak je dus de betaalde studiekosten in 2013 minus de ontvangen stufi in sept t/m dec. In het voorbeeld trekken ze onterecht 4 maanden stufi eraf, terwijl de persoon in het voorbeeld deze niet ontvangt.
Je mag kiezen of je gaat voor het moment van betaling of niet. Betaal je dus in september 1800 euro collegeld, dan mag je dit in de aangifte over 2013 meenemen, maar je mag er ook voor kiezen hier maar 4/12e van te pakken.
Medewerker van de belastingdienst had er zelf behoorlijk wat moeite mee. Hij is niet de enige.
Eerst denken, dan typen
pi_134103685
quote:
7s.gif Op maandag 9 december 2013 20:52 schreef Piger het volgende:
50 minuten aan de telefoon bij de belastingdienst, toch nog het één en ander duidelijk. Zoals dat het voorbeeld (http://download.belasting(...)aven_ib2661t31fd.pdf) niet klopt. Voor het studiejaar 2013/2014 pak je dus de betaalde studiekosten in 2013 minus de ontvangen stufi in sept t/m dec. In het voorbeeld trekken ze onterecht 4 maanden stufi eraf, terwijl de persoon in het voorbeeld deze niet ontvangt.
Je mag kiezen of je gaat voor het moment van betaling of niet. Betaal je dus in september 1800 euro collegeld, dan mag je dit in de aangifte over 2013 meenemen, maar je mag er ook voor kiezen hier maar 4/12e van te pakken.
Medewerker van de belastingdienst had er zelf behoorlijk wat moeite mee. Hij is niet de enige.
Het HBO/WO voorbeeld in de hierbovenstaande link munt inderdaad niet uit in helderheid. Kennelijk is de persoon die het voorbeeld opstelde ervan uitgegaan dat er voor 2013/ 2014 nog recht was op studiefinanciering.

Dat er gekozen mag worden voor aftrek van ¤ 1800 collegegeld ineens of het 4/12 deel hiervan - ik neem aan dat deze keuzemogelijikheid nog nergens op papier te lezen is c.q. dat hier nog geen uitspraak over gedaan is bij ministeriele beschikking. Is deze keuzemogelijkheid de particuliere conclusie van de medewerker Belastingtelefoon geweest?
pi_134104062
quote:
7s.gif Op maandag 9 december 2013 23:51 schreef belfis het volgende:

Dat er gekozen mag worden voor aftrek van ¤ 1800 collegegeld ineens of het 4/12 deel hiervan - ik neem aan dat deze keuzemogelijikheid nog nergens op papier te lezen is c.q. dat hier nog geen uitspraak over gedaan is bij ministeriele beschikking. Is deze keuzemogelijkheid de particuliere conclusie van de medewerker Belastingtelefoon geweest?
- Dat gaf de medewerker van de belastingdienst aan
- "Artikel 6.27. Scholingsuitgaven" spreekt over uitgaven
- Desbetreffende artikel op de website van de belastingdienst.

Dat inclusief de fout op desbetreffende artikel op de website van de belastingdienst, lijkt me voldoende om de belastinginspecteur terug naar apeldoorn te schoppen als hij van andere mening is >:)
Eerst denken, dan typen
pi_134107381
Heel veel onduidelijkheid over de aftrekbaarheid van studiekosten, zo ook bij mij. Ik dacht eerst dat ik viel onder een studie zonder studiefinanciering aangezien ik sinds augustus 2012 geen recht meer heb op een prestatiebeurs en sinds augustus dit jaar niet meer op ov. Wel heb ik begin dit jaar 2 maanden max. geleend bij duo. Wordt deze lening dan meegenomen in mijn aangifte, net als een normale ontvangen studiefinanciering?
pi_134115640
De lening c.q. het totaal van het geleende bedrag bij DUO kan in de aangifte worden opgenomen in Box 3. De lening wordt dan in mindering gebracht op het vermogen (spaargeld)
Voorbeeld: uw spaargeld is ¤ 31.139 Vrijgesteld bedrag is ¤ 21.139 Te betalen Box 3 belasting is 1,2% van ¤ 10.000 is ¤ 120 Echter: als er bijvoorbeeld ¤ 13.000 is geleend bij Duo mag deze lening bij schulden Box 3 worden opgenomen. Nu te betalen: ¤ 0 belasting Box 3

U heeft m.i.v. augustus 2013 geen recht meer op de Studenten-OV kaart. Maar is er nog wel recht op lenen? U heeft nog 3 jaar recht op lenen na het stoppen van de prestatiebeurs. Dat zou betekenen dat u nog tot maximaal 1 augustus 2015 valt onder de Wet studiefinanciering. Onafhankelijk of u wel of niet leent. Voor de studiekostenaftrek veranderen de regels wel zoals in dit item is te lezen. De werkelijke kosten tellen m.i.v. 2014, ook als men nog onder de Wet studiefinanciering valt. Waarbij 2013 een overgangsjaar is – zie dit item..
pi_134130776
2012: Schenking boven vrijgestelde grenzen
1 januari 2013: meer spaargeld dan vrijgesteld in box 3.
na 1 januari: Aanslag mbt schenking
April 2013: Aanslag betaald.

Mag ik nu het bedrag van de aanslag in vermindering brengen op mijn spaargeld (schuld bij belastingdienst). Ik kom alleen op de site van de belastingdienst erfbelasting tegen, maar niet de schenkbelasting.
pi_134130940
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 december 2013 21:28 schreef MissEnergy het volgende:
2012: Schenking boven vrijgestelde grenzen
1 januari 2013: meer spaargeld dan vrijgesteld in box 3.
na 1 januari: Aanslag mbt schenking
April 2013: Aanslag betaald.

Mag ik nu het bedrag van de aanslag in vermindering brengen op mijn spaargeld (schuld bij belastingdienst). Ik kom alleen op de site van de belastingdienst erfbelasting tegen, maar niet de schenkbelasting.
Klopt, geldt alleen voor de erfbelasting. Voor de schenkbelasting is het bot gezegd pech hebben.
A mind with a heart of it's own
pi_134134095
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:17 schreef belfis het volgende:
De lening c.q. het totaal van het geleende bedrag bij DUO kan in de aangifte worden opgenomen in Box 3. De lening wordt dan in mindering gebracht op het vermogen (spaargeld)
Voorbeeld: uw spaargeld is ¤ 31.139 Vrijgesteld bedrag is ¤ 21.139 Te betalen Box 3 belasting is 1,2% van ¤ 10.000 is ¤ 120 Echter: als er bijvoorbeeld ¤ 13.000 is geleend bij Duo mag deze lening bij schulden Box 3 worden opgenomen. Nu te betalen: ¤ 0 belasting Box 3

U heeft m.i.v. augustus 2013 geen recht meer op de Studenten-OV kaart. Maar is er nog wel recht op lenen? U heeft nog 3 jaar recht op lenen na het stoppen van de prestatiebeurs. Dat zou betekenen dat u nog tot maximaal 1 augustus 2015 valt onder de Wet studiefinanciering. Onafhankelijk of u wel of niet leent. Voor de studiekostenaftrek veranderen de regels wel zoals in dit item is te lezen. De werkelijke kosten tellen m.i.v. 2014, ook als men nog onder de Wet studiefinanciering valt. Waarbij 2013 een overgangsjaar is – zie dit item..
Duidelijk verhaal. Mag ik dan mijn volledige definitieve lening erop zetten of alleen de lening die ik in 2013 heb aangevraagd en gekregen?
pi_134139804
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2013 22:33 schreef Zinedinho het volgende:

Duidelijk verhaal. Mag ik dan mijn volledige definitieve lening erop zetten of alleen de lening die ik in 2013 heb aangevraagd en gekregen?
U mag de volledige definitieve lening DUO in de aangifte zetten.
Houdt u er wel rekening mee dat de eerste ¤ 2900 niet meetelt. Is een soort drempel.
Dus als de enige schuld per 1 januari op de lopende rekening ¤ 2000 is vervalt dit bedrag als schuld.
Als uw spaargeld bijvoorbeeld ¤ 30.000 is en de DUO-schuld ¤ 5000 is de te betalen belasting Box 3: 1,2% (¤ 30.000 minus vrijsteling minus ¤ 5000 + ¤ 2900)
pi_134141146
Kort vraagje voor de kenners. Stel:

2 persoons huishouden toeslagpartners. Vermogen boven de grens van box 3 dus VRH.

1e persoon: ca. 80k vermogen
2e persoon: ca. 10k vermogen
gezamelijk: ca. 10k vermogen

1e persoon stort 65k in een 'groenfonds' met daarbij dus vrijstelling voor de VRH.

De BD zegt het volgende:

Van de vermogensrendementsheffing zijn vrijgesteld groene beleggingen tot een gezamenlijk maximum van ¤ 56.420 (¤ 56.420). Groene beleggingen zijn beleggingen in fiscaal erkende groene fondsen. Indien de belastingplichtige het hele jaar dezelfde fiscale partner heeft dan geldt een gezamenlijke vrijstelling voor groene beleggingen van ¤ 112.840 (¤ 112.840).

Kan ik de 65.k die gestort is verdelen over de 1e en 2e persoon of is deze alleen van toepassing op de 1e persoon omdat die stort en rekeninghouder is?
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_134149827
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:17 schreef mark_dabomb het volgende:
Kort vraagje voor de kenners. Stel:

2 persoons huishouden toeslagpartners. Vermogen boven de grens van box 3 dus VRH.

1e persoon: ca. 80k vermogen
2e persoon: ca. 10k vermogen
gezamelijk: ca. 10k vermogen

1e persoon stort 65k in een 'groenfonds' met daarbij dus vrijstelling voor de VRH.

De BD zegt het volgende:

Van de vermogensrendementsheffing zijn vrijgesteld groene beleggingen tot een gezamenlijk maximum van ¤ 56.420 (¤ 56.420). Groene beleggingen zijn beleggingen in fiscaal erkende groene fondsen. Indien de belastingplichtige het hele jaar dezelfde fiscale partner heeft dan geldt een gezamenlijke vrijstelling voor groene beleggingen van ¤ 112.840 (¤ 112.840).

Kan ik de 65.k die gestort is verdelen over de 1e en 2e persoon of is deze alleen van toepassing op de 1e persoon omdat die stort en rekeninghouder is?
Gaat het om toeslagpartners of fiscaal partners? Wezenlijk verschil namelijk.

Even uitgaande van fiscaal parterschap maakt het geen flikker uit. Alles wordt bij elkaar opgeteld, heffingsvrij vermogen wordt bij elkaar geteld. Er blijft 1 totaalsaldo waar een voordeel uit sparen en beleggen uit komt. Dat ga je uiteindelijk verdelen. Hoe je het vantevoren verdeeld maakt dus geen ruk uit. Of nu alles op jouw naam staat, of alles op naam van de partner of alles 50/50 verdeeld zorgt voor hetzelfde resultaat.
A mind with a heart of it's own
pi_134150370
Partners met samenlevingscontract, toeslag en fiscaal partner.
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_134158266
quote:
7s.gif Op woensdag 11 december 2013 02:52 schreef belfis het volgende:

[..]

U mag de volledige definitieve lening DUO in de aangifte zetten.
Houdt u er wel rekening mee dat de eerste ¤ 2900 niet meetelt. Is een soort drempel.
Dus als de enige schuld per 1 januari op de lopende rekening ¤ 2000 is vervalt dit bedrag als schuld.
Als uw spaargeld bijvoorbeeld ¤ 30.000 is en de DUO-schuld ¤ 5000 is de te betalen belasting Box 3: 1,2% (¤ 30.000 minus vrijsteling minus ¤ 5000 + ¤ 2900)
Ah, dat is heel mooi. Dan heb ik nog eén laatste vraag, omdat je er zo veel van af lijkt te weten :P . Hoe zit het met het aftrekken van studiekosten. In voorgaande jaren was het zo dat ik niets kon aftrekken van de belasting omdat mijn studiekosten nooit hoger was als de ontvangen studiefinanciering (x2). Worden de 2 maanden dat ik dit jaar max. heb geleend ook gezien als studiefinanciering? Zoja, zou dat betekenen dat ik weer niets kan aftrekken van mijn belasting terwijl ik die lening ooit moet terugbetalen en het collegegeld uit mijn eigen zak heb betaald.
pi_134179520
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 14:31 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Gaat het om toeslagpartners of fiscaal partners? Wezenlijk verschil namelijk.

Even uitgaande van fiscaal parterschap maakt het geen flikker uit. Alles wordt bij elkaar opgeteld, heffingsvrij vermogen wordt bij elkaar geteld. Er blijft 1 totaalsaldo waar een voordeel uit sparen en beleggen uit komt. Dat ga je uiteindelijk verdelen. Hoe je het vantevoren verdeeld maakt dus geen ruk uit. Of nu alles op jouw naam staat, of alles op naam van de partner of alles 50/50 verdeeld zorgt voor hetzelfde resultaat.
Het kan wel een f...... / r.. uitmaken.
En wel bij een partner met een (heel) laag of nihil inkomen.
Voorbeeld jaar 2012: inkomens zijn resp.¤ 40.000 (partner A) en ¤ 6500 (partner B) / er is voldoende belasting ingehouden op het inkomen van ¤ 40.000 / over het inkomen van ¤ 6500 is de heffingskorting toegepast - voor beide ¤ 0 te betalen of terug te krijgen.

Er is ¤ 50.000 spaargeld. En er zijn ¤ 80.000 groenbeleggingen. Er moet 1,2 % belasting Box 3 worden betaald over ¤ 7722 (50K minus vrijgesteld bedrag) Dat is ¤ 92
De groenbeleggingen geven een heffingskorting van ¤ 560

Helaas: partner B kan deze heffingskorting niet realiseren. Zijn totaal aan heffingskortingen (3 stuks)is door het lage inkomen slechts gedeeltelijk verzilverbaar. Partner A kan wel de korting op maatschappelijke beleggingen krijgen door hem het vermogen Box 3 geheel toe te bedelen. De korting bedraagt (1,9 - 1,2) x 80K is ¤ 560. In dit voorbeeld moet hij ¤ 468 belasting betalen (560 minus 92 over het spaargeld)

N.B: helaas is voor partner B het ¤ 45 belastingvoordeel (wordt nihil) hier niet te realiseren.
De korting maatschappelijke beleggingen is gekoppeld aan de vermogensrendementheffing over het spaargeld.
Een technisch verhaal. Deze korting is voor partner B in dit voorbeeld niet verzilverbaar. En voor partner A wel. M.a.w.: als er zo verdeeld wordt dat beide partners ¤ 3861 van het spaargeld toebedeeld krijgen, met elk ¤ 280 korting is er ¤ 280 minus ¤ 45 (daar heb je hem weer) belastingschade.

De les hieruit: verdeling groenbeleggingen kán uitmaken.
pi_134179526
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 18:48 schreef Zinedinho het volgende:

[..]

Ah, dat is heel mooi. Dan heb ik nog eén laatste vraag, omdat je er zo veel van af lijkt te weten :P . Hoe zit het met het aftrekken van studiekosten. In voorgaande jaren was het zo dat ik niets kon aftrekken van de belasting omdat mijn studiekosten nooit hoger was als de ontvangen studiefinanciering (x2). Worden de 2 maanden dat ik dit jaar max. heb geleend ook gezien als studiefinanciering? Zoja, zou dat betekenen dat ik weer niets kan aftrekken van mijn belasting terwijl ik die lening ooit moet terugbetalen en het collegegeld uit mijn eigen zak heb betaald.
Jaar 2013 is een overgangsjaar. Voor de eerste 8 maanden valt u onder de 'oude' regeling'. En moet u uitgaan van de normbedragen. De laatste 4 maanden valt u weliswaar nog steeds onder de wet studiefinanciering, maar mag u gelet op de wijziging van de studiekostenaftrek uitgaan van de werkelijke kosten. Dus het werkeijk betaalde collegegeld in deze periode. En ook de andere studiekosten zoals boeken die u in deze periode hebt gemaakt.

De studieschuld staat hier geheel los van. ALS u vermogen Box 3 heeft boven de vrijstelling mag u de studieschuld opnemen bij schulden in uw aangifte. De schulden verminderen uw vermogen.
pi_134180157
quote:
7s.gif Op donderdag 12 december 2013 04:28 schreef belfis het volgende:

[..]

Jaar 2013 is een overgangsjaar. Voor de eerste 8 maanden valt u onder de 'oude' regeling'. En moet u uitgaan van de normbedragen. De laatste 4 maanden valt u weliswaar nog steeds onder de wet studiefinanciering, maar mag u gelet op de wijziging van de studiekostenaftrek uitgaan van de werkelijke kosten. Dus het werkeijk betaalde collegegeld in deze periode. En ook de andere studiekosten zoals boeken die u in deze periode hebt gemaakt.

De studieschuld staat hier geheel los van. ALS u vermogen Box 3 heeft boven de vrijstelling mag u de studieschuld opnemen bij schulden in uw aangifte. De schulden verminderen uw vermogen.
Hoezo is 2013 een overgangsjaar? Ik heb heel 2013 geen prestatiebeurs mogen ontvangen (mijn recht daarop verviel in Augustus 2012) en heb alleen twee maanden een lening aangevraagd. Of is het jaar na je recht op prestatiebeurs altijd een overgangsjaar. Ik heb in 2013 tot en met Augustus nog wel recht gehad op OV.

Laatste vraag I swear :+
pi_134181665
2013 is belastingtechnisch een overgangsjaar.
Voor u geldt (waarschijnlijk) dat u de normbedagen van de eerste 8 maanden in aftrek mag nemen. Minus verleende studiefinanciering (waarschijnlijk) ¤ 0. De drempel van ¤ 250 wordt automatisch toegepast.

Voor de laatste 4 maanden de werkelijke kosten zoals betaald collegeld / mag volledig bedrag zijn en bijvoorbeeld boeken.

U zult even moeten wachten tot aangifte 2013 kan worden gedaan - volgend voorjaar. Per 1 januari 2014 is het aangifteprogramma 2013 beschikbaar. En wacht u ook op de Vooringevulde Aangifte 2013 die per 1 maart 2014 beschikbaar is. Daar staat de verleende studiefinancierng in als het goed is in, mogelijk dus ¤ 0. Voor de verleende studiefinanciering 2013 kunt u ook DUO bellen of kijken in uw papieren.
pi_134182787
quote:
7s.gif Op donderdag 12 december 2013 04:20 schreef belfis het volgende:

[..]

Het kan wel een f...... / r.. uitmaken.
En wel bij een partner met een (heel) laag of nihil inkomen.
Voorbeeld jaar 2012: inkomens zijn resp.¤ 40.000 (partner A) en ¤ 6500 (partner B) / er is voldoende belasting ingehouden op het inkomen van ¤ 40.000 / over het inkomen van ¤ 6500 is de heffingskorting toegepast - voor beide ¤ 0 te betalen of terug te krijgen.

Er is ¤ 50.000 spaargeld. En er zijn ¤ 80.000 groenbeleggingen. Er moet 1,2 % belasting Box 3 worden betaald over ¤ 7722 (50K minus vrijgesteld bedrag) Dat is ¤ 92
De groenbeleggingen geven een heffingskorting van ¤ 560

Helaas: partner B kan deze heffingskorting niet realiseren. Zijn totaal aan heffingskortingen (3 stuks)is door het lage inkomen slechts gedeeltelijk verzilverbaar. Partner A kan wel de korting op maatschappelijke beleggingen krijgen door hem het vermogen Box 3 geheel toe te bedelen. De korting bedraagt (1,9 - 1,2) x 80K is ¤ 560. In dit voorbeeld moet hij ¤ 468 belasting betalen (560 minus 92 over het spaargeld)

N.B: helaas is voor partner B het ¤ 45 belastingvoordeel (wordt nihil) hier niet te realiseren.
De korting maatschappelijke beleggingen is gekoppeld aan de vermogensrendementheffing over het spaargeld.
Een technisch verhaal. Deze korting is voor partner B in dit voorbeeld niet verzilverbaar. En voor partner A wel. M.a.w.: als er zo verdeeld wordt dat beide partners ¤ 3861 van het spaargeld toebedeeld krijgen, met elk ¤ 280 korting is er ¤ 280 minus ¤ 45 (daar heb je hem weer) belastingschade.

De les hieruit: verdeling groenbeleggingen kán uitmaken.
Dank voor deze uitgebreide uitleg. In dit geval zijn de inkomens nagenoeg gelijk.
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_134184433
Heeft iemand een idee wat de redenen voor een vertraagde definitieve aanslag kunnen zijn? Ik heb m'n aangifte over 2012 op 12-01-2013 gedaan, wel gewoon de voorlopige aanslag gehad, maar nog geen definitieve. Ik wil de definitieve hebben voor de 3-jaarsmiddeling.

Ik heb al gebeld naar de belastingtelefoon, ze konden me vertellen dat hij inderdaad nog niet verzonden was, dat ze het proberen binnen een jaar na aangifte te doen, maar in principe 3 jaar de tijd hebben. Over redenen of een verwachting konden ze me niets vertellen.

Ik vraag me af waarom het zo lang duurt. Ik heb alleen inkomsten uit werk (één werkgever) en geen enkele aftrekpost. Lijkt me een eenvoudig af te handelen aangifte. Wel is het m'n eerste jaar fulltime werk, dus inkomen is fors meer dan daarvoor. Kan het zijn dat ze het daarom extra controleren?
pi_134184605
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 11:59 schreef OngeschiktX het volgende:
Heeft iemand een idee wat de redenen voor een vertraagde definitieve aanslag kunnen zijn? Ik heb m'n aangifte over 2012 op 12-01-2013 gedaan, wel gewoon de voorlopige aanslag gehad, maar nog geen definitieve. Ik wil de definitieve hebben voor de 3-jaarsmiddeling.

Ik heb al gebeld naar de belastingtelefoon, ze konden me vertellen dat hij inderdaad nog niet verzonden was, dat ze het proberen binnen een jaar na aangifte te doen, maar in principe 3 jaar de tijd hebben. Over redenen of een verwachting konden ze me niets vertellen.

Ik vraag me af waarom het zo lang duurt. Ik heb alleen inkomsten uit werk (één werkgever) en geen enkele aftrekpost. Lijkt me een eenvoudig af te handelen aangifte. Wel is het m'n eerste jaar fulltime werk, dus inkomen is fors meer dan daarvoor. Kan het zijn dat ze het daarom extra controleren?
Helaas, er valt niks meer over te zeggen dan dat je gewoon moet wachten. Ze hebben inderdaad 3 jaar de tijd, en daar mogen ze met of zonder reden gebruik van maken. Het heeft dus geen zin om je af te vragen waarom het zo lang duurt.
pi_134216812
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 12:04 schreef DonJames het volgende:

[..]

Helaas, er valt niks meer over te zeggen dan dat je gewoon moet wachten. Ze hebben inderdaad 3 jaar de tijd, en daar mogen ze met of zonder reden gebruik van maken. Het heeft dus geen zin om je af te vragen waarom het zo lang duurt.
Klopt dat het weinig zin heeft om af te vragen, maar ben gewoon benieuwd wat de redenen kunnen zijn. Ik verwacht bijna ¤2000 terug te krijgen via de middeling, dus het is gewoon irritant dat die aanslag zo lang op zich laat wachten.
pi_135163886
Kick!

Moet er een nieuw deel voor 2013 komen? Ik heb wat vragen nl.

1. Ben ik verplicht om aangifte te doen? Wanneer zou zo'n brief komen waarin staat dat dat moet? Ik heb hem net ingevuld (nog niet verstuurd) en moest niet geheel onverwacht bij betalen, wel was het veel meer dan verwacht. Als het niet hoeft, liever niet.

2. Ik heb een klein pensioenafgekocht van een oud bijbaantje (75 euro totaal). Heb ik de de vraagtekens goed gelezen en valt dit onder het tweede vinkje?



3. Klopt het dat ik geen revisierente verschuldigd ben vanwege het bedrag? Gewoon 0 invullen dus?
quote:
Wanneer moet ik revisierente betalen?
U betaalt revisierente als 1 van de volgende situaties in 2013 bij u voorkomt:
• U hebt uw ontslagstamrecht afgekocht.
U hebt uw pensioenrecht afgekocht.
• U hebt uw lijfrenteverzekering afgekocht.
• U hebt het tegoed op uw lijfrentespaarrekening of de waarde van uw lijfrentebeleggingsrecht in 1 keer opgenomen.
• U hebt de lijfrente niet tijdig omgezet of in laten gaan na de contractdatum.
• U hebt de lijfrente niet tijdig in laten gaan na overlijden.
• Uw lijfrente of beroepspensioenregeling voldeed niet meer aan de fiscale voorwaarden.
en
quote:
U hoeft geen revisierente te betalen als:

u een lijfrente hebt afgekocht waarop de regeling afkoop kleine lijfrenten van toepassing is

u een oud-regime-lijfrente hebt afgekocht
Dit zijn lijfrenten die zijn afgesloten:
• vóór 16 oktober 1990, waarvan daarna de premie niet is verhoogd, behalve als dat mogelijk was door een clausule in die polis
• na 15 oktober 1990 maar uiterlijk op 31 december 1991 en waarvoor na 31 december 1991 geen premie is betaald
u een pensioenrecht hebt afgekocht waarvan de pensioenuitkering per jaar niet meer dan ¤ 451,22 zou hebben bedragen.
4. Bij het invullen van m'n loon van m'n werkgever, kreeg ik direct de melding dat ik teveel arbeidskorting heb gehad. Ik wil bedragen hier liever niet neerzetten, maar ik vraag me wel af hoe dat komt. Kan dat komen door uitbetaling van overuren aan het eind van het jaar? Waarom verrekent de werkgever dat niet direct met het netto uit te betalen bedrag van de overuren. Nu is het een flinke tegenvaller.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 6 januari 2014 @ 21:43:41 #47
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_135165474
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 21:14 schreef OngeschiktX het volgende:
Kick!

Moet er een nieuw deel voor 2013 komen? Ik heb wat vragen nl.

1. Ben ik verplicht om aangifte te doen? Wanneer zou zo'n brief komen waarin staat dat dat moet? Ik heb hem net ingevuld (nog niet verstuurd) en moest niet geheel onverwacht bij betalen, wel was het veel meer dan verwacht. Als het niet hoeft, liever niet.

2. Ik heb een klein pensioenafgekocht van een oud bijbaantje (75 euro totaal). Heb ik de de vraagtekens goed gelezen en valt dit onder het tweede vinkje?

[ afbeelding ]

3. Klopt het dat ik geen revisierente verschuldigd ben vanwege het bedrag? Gewoon 0 invullen dus?

[..]

en

[..]

4. Bij het invullen van m'n loon van m'n werkgever, kreeg ik direct de melding dat ik teveel arbeidskorting heb gehad. Ik wil bedragen hier liever niet neerzetten, maar ik vraag me wel af hoe dat komt. Kan dat komen door uitbetaling van overuren aan het eind van het jaar? Waarom verrekent de werkgever dat niet direct met het netto uit te betalen bedrag van de overuren. Nu is het een flinke tegenvaller.
Ja ik denk wel dat er een keer een deel van 2014 moet komen. Maar het hoeft van mij niet perse ;)

1
ja eigenlijk wel, zodra je weet dat je belasting moet betalen ben je ook verplicht om het in te vullen.
Echter als jij nog nooit aangifte hebt gedaan zul je niet zo snel een melding krijgen dat je moet betalen en wie kan nou bewijzen dat jij weet dat je moet betalen...
2
ook van die afkoop krijg je een jaaropgave.
Dus wacht die gewoon even af.
3
zoals ik jouw twee quotes lees ben ik het met je eens dat je dat niet zou hoeven betalen.
4
ja dat kan de oorzaak zijn.
op de vraag waarom je werkgever iets wel of niet gedaan heeft kun je het best contact met hem/haar opnemen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_135165826
Thanks.

1. Ik ga er ook wel vanuit dat ik moet betalen. Ik doe sinds een jaar of 10 elk jaar aangifte, maar zo'n brief heb ik nooit gehad. Tot nu toe ook alleen nog maar geld terug gekregen. Vraag me af wanneer ze zo'n brief zouden sturen.

2. Ik wacht die wel even af voor ik het verstuur, ik weet alleen niet of die vraag daarmee beantwoord wordt. Waarschijnlijk staat daar gewoon hetzelfde op als het 'loon'strookje, gezien het eenmalig is.

4. Navragen ga ik sowieso even doen, maar dat wordt allemaal uitbesteed, dus ik weet niet of ik direct antwoord heb.
pi_135173527
Ik moet voor een steekproef van de belastingdienst het volgende opsturen

"alle bewijsstukken over de studiefinanciering en/of Ov-studentenkaart van het DUO."

Iemand enig idee wat hier precies mee bedoelt wordt?
pi_135174503
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 21:50 schreef OngeschiktX het volgende:
Thanks.

1. Ik ga er ook wel vanuit dat ik moet betalen. Ik doe sinds een jaar of 10 elk jaar aangifte, maar zo'n brief heb ik nooit gehad. Tot nu toe ook alleen nog maar geld terug gekregen. Vraag me af wanneer ze zo'n brief zouden sturen.

2. Ik wacht die wel even af voor ik het verstuur, ik weet alleen niet of die vraag daarmee beantwoord wordt. Waarschijnlijk staat daar gewoon hetzelfde op als het 'loon'strookje, gezien het eenmalig is.

4. Navragen ga ik sowieso even doen, maar dat wordt allemaal uitbesteed, dus ik weet niet of ik direct antwoord heb.
Punt 4: het prgramma geeft heel vaak de melding dat er teveel arbeidskorting is geweest.
Bij werkenden heb ik tig keren deze melding op het scherm gekregen. De melding kan in het algemeen worden genegeerd. Meestal is er maar 1 of 2 euro teveel aan arbeidskorting. Het programma berekent automatisch de voor jouw leeftijd van toepassing zijnde (maximum) arbeidskorting.

Voorbeeld: inkomen alleenstaande met geboortejaar 1980 is ¤ 24.000 / ingehouden belasting ¤ 4746 / arbeidskorting ¤ 1611 (maximum)
Als voor arbeidskorting hier ¤ 1612 wordt ingevuld (of een hoger bedrag) wordt de arbeidskorting door het programma toch op ¤ 1611 bepaald. Informeren bij de loonadministratie lijkt me overbodig.
pi_135174573
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 00:14 schreef opreis het volgende:
Ik moet voor een steekproef van de belastingdienst het volgende opsturen

"alle bewijsstukken over de studiefinanciering en/of Ov-studentenkaart van het DUO."

Iemand enig idee wat hier precies mee bedoelt wordt?
De studiefinanciering staat sinds enige jaren in de VIA (vooringevulde aangifte) Heb je daar gebruik van gemaakt? Is er studiekostenaftrek geweest? Enig idee waarom de inspecteur vraagt om deze gegevens?
pi_135174816
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 00:46 schreef belfis het volgende:

[..]

De studiefinanciering staat sinds enige jaren in de VIA (vooringevulde aangifte) Heb je daar gebruik van gemaakt? Is er studiekostenaftrek geweest? Enig idee waarom de inspecteur vraagt om deze gegevens?
Volgens mij wel, de aftrek van de studiekosten kwam tot stand door: totaal normbedrag (2.441, die ik zelf niet kon veranderen) - studiefinanciering en overige vergoedingen(1.147, volgens mij destijds opgevraagd bij duo hoeveel dat was voor 2012)= 1.294, daar is nog de drempel van 500 vanaf gegaan. Dus totaal 794 aftrek

Geen idee, ik kwam uit een steekproef, van de belastingdienst, en sommige vragen vond ik wel heel appart (moest ook aangeven met welk doel de opleiding werd gevolgd).
Ik twijfel of ik gewoon een bank afschrift moet kopieren waarop te zien is dat er stufi op mn rekening is gestort maar ik twijfel of dat voldoet. Alle bewijsstukken is nogal een breed en vaag.
pi_135180232
Dat is helemaal niet breed en vaag, je moet gewoon alles opsturen. Je kan gewoon inloggen met digid dacht ik bij DUO en daar enkele bewijsstukken van studiefinanciering uitdraaien (of niet als je die al per post ontvangt). Maar ik heb het idee dat ze zelf ook wel weten hoeveel jij krijgt... daarom zoals Belfis zegt, ben je misschien afgeweken van de cijfers die al ingevuld waren...
Facts don't care about your feelings
pi_135180756
Hoelan duurt het verwerken/uitbetalen van een correctie? In de eerste week van december heb ik een wijziging/correctie doorgegeven over jaar 2011. Nu 4 weken later nog steeds niks.
pi_135180832
Duurt altijd wel even, meestal krijg je wel een brief dat het bezwaar is ontvangen.
Facts don't care about your feelings
pi_135180888
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 10:27 schreef YoshiBignose het volgende:
Duurt altijd wel even, meestal krijg je wel een brief dat het bezwaar is ontvangen.
Volgens mij geen bezwaar, of wel, administratie kantoor heeft het voor me ingevuld en opgestuurd.

Woning in 2011 gekocht maar had alle gemaakte kosten niet opgegeven, druk en lui. Krijg nu dus iets van 1000-2000 terug verwacht ik.
pi_135180957
Als je eenmaal de definitieve aangifte 2011 hebt binnen gehad (en dat zou al gebeurd moeten zijn) kun je alleen nog maar corrigeren op basis van een bezwaar. Ze zijn dan ook niet verplicht om het te accepteren.
Facts don't care about your feelings
pi_135181453
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 10:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Als je eenmaal de definitieve aangifte 2011 hebt binnen gehad (en dat zou al gebeurd moeten zijn) kun je alleen nog maar corrigeren op basis van een bezwaar. Ze zijn dan ook niet verplicht om het te accepteren.
Crap :D
pi_135181528
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 10:53 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Crap :D
Als het bezawar te laat was, wordt het verzoek behandeld als een verzoek om ambtshalve vermindering. Deze worden over het algemeen wel toegewezen, dus ik zou me niet al te veel zorgen maken.
pi_135183497
Inderdaad ik heb er ook nog nooit eentje geweigerd gehad :P
Facts don't care about your feelings
pi_135184495
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 12:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Inderdaad ik heb er ook nog nooit eentje geweigerd gehad :P
Ik wel.

was wel buiten de 5 jaarstermijn
pi_135191746
Ah ja, binnen de 5 jaren dan.
Facts don't care about your feelings
pi_135203659
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 00:44 schreef belfis het volgende:

[..]

Punt 4: het prgramma geeft heel vaak de melding dat er teveel arbeidskorting is geweest.
Bij werkenden heb ik tig keren deze melding op het scherm gekregen. De melding kan in het algemeen worden genegeerd. Meestal is er maar 1 of 2 euro teveel aan arbeidskorting. Het programma berekent automatisch de voor jouw leeftijd van toepassing zijnde (maximum) arbeidskorting.

Voorbeeld: inkomen alleenstaande met geboortejaar 1980 is ¤ 24.000 / ingehouden belasting ¤ 4746 / arbeidskorting ¤ 1611 (maximum)
Als voor arbeidskorting hier ¤ 1612 wordt ingevuld (of een hoger bedrag) wordt de arbeidskorting door het programma toch op ¤ 1611 bepaald. Informeren bij de loonadministratie lijkt me overbodig.
Bij mij gaat het dus om 300 euro te veel arbeiskorting. Als ik het sommetje van de site van de belastingdienst uitrekent en bereken hoeveel arbeidskorting ik heb gekregen, kom ik inderdaad op 300 verschil. Blijkbaar wordt arbeidskorting boven een bepaald loon weer afgebouwd (verborgen belastingen :r , wees dan zo eerlijk om gewoon de tarieven te verhogen). Ik vermoed dat ik door overuren over die grens ben gegaan en daardoor recht heb op minder arbeidskorting. Dit samen met nog wat andere dingen die wel verwacht waren, betekent dat ik toch aardig wat mag bijbetalen. :(
pi_135220260
De arbeidskorting waar u recht op heeft krijgt u. Sinds een aantal jaren niet alleen afhankelijk van leeftijd, maar ook van de hoogte van het inkomen voor inkomns (dik) boven modaal. En de tendens om te korten op de hoogte van de arbeidskorting voor hogere inkomens neemt alleen maar toe. Lees http://financieel.infonu.(...)-en-voorwaarden.html
pi_135278351
Ik kreeg een brief dat ik nog aangifte inkomstenbelasting van 2012 moest doen, nou net gedaan want anders kreeg ik een boete...

Alleen staat er in het overzicht dat ik bijna 500 euro moet bij betalen, wat ik nogal veel vind als student zijnde en het over bijbaantjes gaat. Kan iemand misschien hier meer licht op schijnen?

Mijn totale inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen is ¤2.996, daar gaat ¤2.241 heffingskorting af, wat neerkomt op ¤755. Volgens het overzicht is ¤291 ingehouden, dus ik moet ¤464 bijbetalen.

Wil dit dus zeggen dat mijn werkgevers toentertijd te weinig belasting hebben afgedragen voor me?

Ik heb helaas de jaaropgaves niet meer en twee van de drie werkgevers zijn inmiddels failliet, dus even bellen gaat ook lastig. Kan ik ervan uitgaan dat de informatie, die voor mij is klaargezet in het programma betrouwbaar is?

Alvast bedankt :)
pi_135282330
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 16:32 schreef wil-bert het volgende:
Ik kreeg een brief dat ik nog aangifte inkomstenbelasting van 2012 moest doen, nou net gedaan want anders kreeg ik een boete...

Alleen staat er in het overzicht dat ik bijna 500 euro moet bij betalen, wat ik nogal veel vind als student zijnde en het over bijbaantjes gaat. Kan iemand misschien hier meer licht op schijnen?

Mijn totale inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen is ¤2.996, daar gaat ¤2.241 heffingskorting af, wat neerkomt op ¤755. Volgens het overzicht is ¤291 ingehouden, dus ik moet ¤464 bijbetalen.

Wil dit dus zeggen dat mijn werkgevers toentertijd te weinig belasting hebben afgedragen voor me?

Ik heb helaas de jaaropgaves niet meer en twee van de drie werkgevers zijn inmiddels failliet, dus even bellen gaat ook lastig. Kan ik ervan uitgaan dat de informatie, die voor mij is klaargezet in het programma betrouwbaar is?

Alvast bedankt :)
Je hebt dus meerdere werkgevers gehad? Waarschijnlijk heeft meer dan 1 werkgever de loonheffingskorting toegepast. Je hebt daardoor meer korting gekregen dan waar je recht op had, wat er dus voor zorgt dat deze werkgevers te weinig loonheffing hebben ingehouden. Daarom dus bijbetalen.
A mind with a heart of it's own
pi_135296366
quote:
7s.gif Op woensdag 8 januari 2014 02:27 schreef belfis het volgende:
De arbeidskorting waar u recht op heeft krijgt u. Sinds een aantal jaren niet alleen afhankelijk van leeftijd, maar ook van de hoogte van het inkomen voor inkomns (dik) boven modaal. En de tendens om te korten op de hoogte van de arbeidskorting voor hogere inkomens neemt alleen maar toe. Lees http://financieel.infonu.(...)-en-voorwaarden.html
(dik) boven modaal? :')

Ik weet dat je in Nederland vooral niet ver met je kop boven het maaiveld moet uitsteken, maar dat ¤ 40.248 al als dik boven modaal wordt gezien is nieuw voor me.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 10:27:27 #68
62913 Blik
The one and Only!
pi_135307920
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 00:14 schreef opreis het volgende:
Ik moet voor een steekproef van de belastingdienst het volgende opsturen

"alle bewijsstukken over de studiefinanciering en/of Ov-studentenkaart van het DUO."

Grappig, ik moet ook bewijslast opsturen naar de BD, dit inzake studiekosten van ruim 7.500 euro. Had alle facturen nog liggen gelukkig, dus was appeltje eitje om het op te sturen.
pi_135309705
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:39 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

(dik) boven modaal? :')

Ik weet dat je in Nederland vooral niet ver met je kop boven het maaiveld moet uitsteken, maar dat ¤ 40.248 al als dik boven modaal wordt gezien is nieuw voor me.
Hij bedoelt dat vanaf die 40k tm zo'n 70k het afbouwt tot 0. Dus boven modaal tot dubbel modaal, of dik boven modaal, hoe je het ook wil noemen.
Facts don't care about your feelings
pi_135442062
Fijn dat hier wel wat duidelijke uitleg wordt gegeven over studiekostenaftrek - in tegenstelling tot de de site van de Belastingdienst zelf.

Ik heb zelf enig uitzoekwerk verricht en ben benieuwd of mijn conclusies kloppen. In 2011 is mijn studiefinanciering gestopt en is mijn driejarige leenfase ingegaan. Deze loopt nog tot september 2014. Ondanks dat ik geen studiefinanciering meer ontvang, val ik toch onder het kopje "studie met studiefinanciering" aangezien ik nog recht heb op een (nul)lening bij DUO. Daardoor geldt voor mij in 2013 een overgangsregeling:

Voor januari t/m augustus gelden de normbedragen. Aangezien ik geen prestatie- of aanvullende beurs meer ontvang, hoef ik van deze normbedragen geen ontvangsten af te trekken.
Voor september t/m december gelden de werkelijke bedragen. Dit is in mijn geval 3 termijnen collegegeld.

Met name de normbedragen van januari t/m augustus voelen voor mij als "gratis geld", aangezien ik in september 2012 mijn collegegeld in 1x heb betaald én als aftrekpost heb opgevoerd. Hierdoor heb ik in de periode jan-aug 2013 geen studiekosten heb gemaakt, maar heb ik -als ik het goed begrijp- wel recht op een aftrekpost in de aangifte 2013 ter hoogte van het normbedrag? Dat gaat nogal om een klap geld namelijk en in dat geval heb ik de aangifte 2012 ook duidelijk verkeerd aangepakt.
pi_135546456
Mijn werkgever is in 2013 van naam veranderd, van klaas nederland b.v. naar klaas global b.v., het schijnt dat ik per 30-6 uit dienst ben getreden bij klaas nederland bv en per 01-07-2013 weer in dienst getreden bij klaas global b.v.

Heeft dit eventuele effect de te betalen/ontvangen belasting?

Contractueel of salaris is er niks veranderd.
pi_135550253
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:06 schreef xaban06 het volgende:
Mijn werkgever is in 2013 van naam veranderd, van klaas nederland b.v. naar klaas global b.v., het schijnt dat ik per 30-6 uit dienst ben getreden bij klaas nederland bv en per 01-07-2013 weer in dienst getreden bij klaas global b.v.

Heeft dit eventuele effect de te betalen/ontvangen belasting?

Contractueel of salaris is er niks veranderd.
Als je inkomen dat jaar inderdaad gelijk is gebleven, dan maakt het niet uit.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 16 januari 2014 @ 11:35:44 #73
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_135554398
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:06 schreef xaban06 het volgende:
Mijn werkgever is in 2013 van naam veranderd, van klaas nederland b.v. naar klaas global b.v., het schijnt dat ik per 30-6 uit dienst ben getreden bij klaas nederland bv en per 01-07-2013 weer in dienst getreden bij klaas global b.v.

Heeft dit eventuele effect de te betalen/ontvangen belasting?

Contractueel of salaris is er niks veranderd.
het kan zijn dat je 2 verschillende jaaropgaven krijgt, maar ook dat is geen probleem.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_135559784
quote:
6s.gif Op donderdag 16 januari 2014 11:35 schreef Nizno het volgende:

[..]

het kan zijn dat je 2 verschillende jaaropgaven krijgt, maar ook dat is geen probleem.
Inderdaad 2 verschillende jaaropgaven. Maar financieel gezien is het niet nadelig dus.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 16 januari 2014 @ 18:34:26 #75
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_135570361
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 14:15 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Inderdaad 2 verschillende jaaropgaven. Maar financieel gezien is het niet nadelig dus.
Nee.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_135978824
In
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 10:24 schreef xaban06 het volgende:
Hoelan duurt het verwerken/uitbetalen van een correctie? In de eerste week van december heb ik een wijziging/correctie doorgegeven over jaar 2011. Nu 4 weken later nog steeds niks.
Inmiddels 6-7 weken geleden en nog steeds niks nada nopes. Ze kunnen op zijn minst toch wel een soort van ontvangstbevestiging sturen ofzo.
  donderdag 6 februari 2014 @ 22:05:28 #77
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_136419665
Even een vraagje:
Wanneer je een deel van het jaar bij een werkgever hebt gewerkt en je bent daar halverwege het jaar zelf opgestapt. Dan kun je alle informatie die je nodig hebt voor de aangifte toch terugvinden bij de cumulatieven op de laatste salarisspecificatie? (vakantieuren e.d. zijn daarin ook verrekend).

Ik verwacht namelijk dat er geen jaaropgaaf gaat komen van die werkgever. Wachten tot na 1 maart kan natuurlijk ook, kan ik meteen checken of het klopt. Waarschijnlijk vul ik het dan ook pas 'echt' in, maar ik wil dit weekend even weten wat we kunnen verwachten, dus vandaar de vraag.
klerkje
  donderdag 6 februari 2014 @ 22:06:25 #78
62913 Blik
The one and Only!
pi_136419754
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 22:05 schreef Spiegelei het volgende:
Even een vraagje:
Wanneer je een deel van het jaar bij een werkgever hebt gewerkt en je bent daar halverwege het jaar zelf opgestapt. Dan kun je alle informatie die je nodig hebt voor de aangifte toch terugvinden bij de cumulatieven op de laatste salarisspecificatie? (vakantieuren e.d. zijn daarin ook verrekend).

Ik verwacht namelijk dat er geen jaaropgaaf gaat komen van die werkgever. Wachten tot na 1 maart kan natuurlijk ook, kan ik meteen checken of het klopt. Waarschijnlijk vul ik het dan ook pas 'echt' in, maar ik wil dit weekend even weten wat we kunnen verwachten, dus vandaar de vraag.
Je moet gewoon een jaaropgaaf krijgen
  donderdag 6 februari 2014 @ 22:55:08 #79
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_136422845
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 22:06 schreef Blik het volgende:

[..]

Je moet gewoon een jaaropgaaf krijgen
Ja dat kan wel zo zijn, maar we hebben redenen om aan te nemen dat die jaaropgaaf er niet zomaar gaat komen. Staat er eigenlijk een termijn op waarbinnen een jaaropgaaf moet worden verstrekt?
klerkje
  vrijdag 7 februari 2014 @ 09:48:56 #80
62913 Blik
The one and Only!
pi_136429826
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 22:55 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

Ja dat kan wel zo zijn, maar we hebben redenen om aan te nemen dat die jaaropgaaf er niet zomaar gaat komen. Staat er eigenlijk een termijn op waarbinnen een jaaropgaaf moet worden verstrekt?
Doe niet zo geheimzinnig, waarom zou je geen jaaropgaaf krijgen?
pi_136450281
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 22:05 schreef Spiegelei het volgende:
Even een vraagje:
Wanneer je een deel van het jaar bij een werkgever hebt gewerkt en je bent daar halverwege het jaar zelf opgestapt. Dan kun je alle informatie die je nodig hebt voor de aangifte toch terugvinden bij de cumulatieven op de laatste salarisspecificatie? (vakantieuren e.d. zijn daarin ook verrekend).

Ik verwacht namelijk dat er geen jaaropgaaf gaat komen van die werkgever. Wachten tot na 1 maart kan natuurlijk ook, kan ik meteen checken of het klopt. Waarschijnlijk vul ik het dan ook pas 'echt' in, maar ik wil dit weekend even weten wat we kunnen verwachten, dus vandaar de vraag.
Ja.
pi_136453341
Ik heb van 1 werkgever 2 jaaropgaven ontvangen; 1 van januari tm september, 1 voor oktober tm december.
Per 1 oktober is de bedrijfsvorm gewijzigd (van maatschap naar bv), mijn contract is gewoon overgenomen.

Kan ik bij de aangifte nu 2 werkgevers opgeven (zoals de splitsing van de jaaropgaven) of moet ik alles optellen en het als 1 werkgever aangeven?
pi_136453409
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 21:51 schreef silliegirl het volgende:
Ik heb van 1 werkgever 2 jaaropgaven ontvangen; 1 van januari tm september, 1 voor oktober tm december.
Per 1 oktober is de bedrijfsvorm gewijzigd (van maatschap naar bv), mijn contract is gewoon overgenomen.

Kan ik bij de aangifte nu 2 werkgevers opgeven (zoals de splitsing van de jaaropgaven) of moet ik alles optellen en het als 1 werkgever aangeven?
Kun je gewoon als 2 aparte opgeven. Al heb je er 20, kun je allemaal apart vermelden.
A mind with a heart of it's own
pi_136453414
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 21:51 schreef silliegirl het volgende:
Ik heb van 1 werkgever 2 jaaropgaven ontvangen; 1 van januari tm september, 1 voor oktober tm december.
Per 1 oktober is de bedrijfsvorm gewijzigd (van maatschap naar bv), mijn contract is gewoon overgenomen.

Kan ik bij de aangifte nu 2 werkgevers opgeven (zoals de splitsing van de jaaropgaven) of moet ik alles optellen en het als 1 werkgever aangeven?
2 werkgevers invullen als je 2 jaaropgaven hebt.

niet dat het anders niet goed zou gaan, maar dit is duidelijker
pi_136460920
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 16:51 schreef Fire.Fly het volgende:
Fijn dat hier wel wat duidelijke uitleg wordt gegeven over studiekostenaftrek - in tegenstelling tot de de site van de Belastingdienst zelf.

Ik heb zelf enig uitzoekwerk verricht en ben benieuwd of mijn conclusies kloppen. In 2011 is mijn studiefinanciering gestopt en is mijn driejarige leenfase ingegaan. Deze loopt nog tot september 2014. Ondanks dat ik geen studiefinanciering meer ontvang, val ik toch onder het kopje "studie met studiefinanciering" aangezien ik nog recht heb op een (nul)lening bij DUO. Daardoor geldt voor mij in 2013 een overgangsregeling:

Voor januari t/m augustus gelden de normbedragen. Aangezien ik geen prestatie- of aanvullende beurs meer ontvang, hoef ik van deze normbedragen geen ontvangsten af te trekken.
Voor september t/m december gelden de werkelijke bedragen. Dit is in mijn geval 3 termijnen collegegeld.

Met name de normbedragen van januari t/m augustus voelen voor mij als "gratis geld", aangezien ik in september 2012 mijn collegegeld in 1x heb betaald én als aftrekpost heb opgevoerd. Hierdoor heb ik in de periode jan-aug 2013 geen studiekosten heb gemaakt, maar heb ik -als ik het goed begrijp- wel recht op een aftrekpost in de aangifte 2013 ter hoogte van het normbedrag? Dat gaat nogal om een klap geld namelijk en in dat geval heb ik de aangifte 2012 ook duidelijk verkeerd aangepakt.
Een interessante vraag. U lijkt het per ongeluk, in tegensteling tot wat u schrijft, juist slim te hebben aangepakt: Studiekostenaftrek vanwege de nullening in 2012 én het extraatje van de normbedragen in 2013.

Maar het is een kwestie van goed lezen en interpreteren:
In het IB-programma 2013 wordt de volgende vraag gesteld:
Volgde u in het studiejaar 2012 / 2013 een studie waarvoor u ook al in 2012 recht had op studiefinanciering?
Antwoord: JA.

Daarna volgt een mededeling / toelichting: Er geldt een overgangsregeling. Vul de studie in die u volgde in het studiejaar en waarvoor u studiefinanciering kreeg. Wij berekenen de aftrek voor deze periode dan volgens normbedragen.

In de vraag wordt gesproken over het RECHT op studiefinanciering. En in de toelichting omtrent het overgangsrecht staat dat er studiefinanciering moet zijn GEKREGEN.
Dit onderscheid lijkt me essentieel en kan niet anders leiden dan tot de conclusie dat u geen recht hebt op studiekostenaftrek in 2013.
  zaterdag 8 februari 2014 @ 08:53:32 #86
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_136461562
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 09:48 schreef Blik het volgende:

[..]

Doe niet zo geheimzinnig, waarom zou je geen jaaropgaaf krijgen?
Sorry, maar ik ga niet tot in detail treden. Reden dat we vermoeden dat de jaaropgaaf niet vanzelf komt is dat ook tijdens het dienstverband het uitermate moeilijk bleek te zijn om salarisspecificaties te geven. Vervolgens zijn deze een periode enkel digitaal aangeleverd zonder enige toestemming/akkoord. Direct na het beëindigen van het dienstverband zijn alle logins daarvoor verwijderd. Gelukkig is altijd aangedrongen op deze info, maardoor het meeste ook in ons bezit is.

Deze werkgever is ontzettend onprofessioneel en laks, ook iemand waar we verder als het even kan geen contact meer mee willen. Vandaar de vraag.
klerkje
pi_136466336
Ik wacht maar ff tot 1 maart op de vooraf aangevulde aangifte.
Een domme vraag wellicht, kun je het saldo wat je in de min staat in een bepaalde box plaatsen, en/of betaalde debetrente?
Weleens over gelezen, maar was n heel verhaal, n drempel qua bedrag sowieso.
Als iemand dat kort kan uitleggen / n linkje heeft heel graag :)
pi_136467201
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 13:04 schreef ScarFace- het volgende:
Ik wacht maar ff tot 1 maart op de vooraf aangevulde aangifte.
Een domme vraag wellicht, kun je het saldo wat je in de min staat in een bepaalde box plaatsen, en/of betaalde debetrente?
Weleens over gelezen, maar was n heel verhaal, n drempel qua bedrag sowieso.
Als iemand dat kort kan uitleggen / n linkje heeft heel graag :)
Schulden kun je alleen maar opgeven als je bezittingen in box 3 (bank- en spaartegoeden, tweede woning, aandelen etc.) hebt die boven het vrijgestelde bedrag uitkomen. Die schulden kun je dan gebruiken (mits boven de drempel die voor schulden geldt) om je bezittingen weer naar beneden brengen waardoor je daar minder belasting over betaalt. Als je geen bezittingen in box 3 hebt kun je verder in de aangifte ook niets met de schulden.
A mind with a heart of it's own
pi_136510475
Heb je van je werkgever een jaaroverzicht 2013 nodig voor het invullen of kan het ook met de maandstrookjes?
pi_136510582
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 16:38 schreef LogiteX het volgende:
Heb je een jaaroverzicht 2013 nodig voor het invullen of kan het ook met de maandstrookjes?
Als je geen jaaropgave hebt kun je je laatste loonstrook gebruiken. Daar staan de totalen (cumulatieven) op vermeld. Wacht anders tot 1 maart, dan is de vooraf ingevulde aangifte beschikbaar. Kun je die controleren aan de hand van die loonstrook.
A mind with a heart of it's own
pi_136615005
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 03:00 schreef belfis het volgende:

[..]

Een interessante vraag. U lijkt het per ongeluk, in tegensteling tot wat u schrijft, juist slim te hebben aangepakt: Studiekostenaftrek vanwege de nullening in 2012 én het extraatje van de normbedragen in 2013.

Maar het is een kwestie van goed lezen en interpreteren:
In het IB-programma 2013 wordt de volgende vraag gesteld:
Volgde u in het studiejaar 2012 / 2013 een studie waarvoor u ook al in 2012 recht had op studiefinanciering?
Antwoord: JA.

Daarna volgt een mededeling / toelichting: Er geldt een overgangsregeling. Vul de studie in die u volgde in het studiejaar en waarvoor u studiefinanciering kreeg. Wij berekenen de aftrek voor deze periode dan volgens normbedragen.

In de vraag wordt gesproken over het RECHT op studiefinanciering. En in de toelichting omtrent het overgangsrecht staat dat er studiefinanciering moet zijn GEKREGEN.
Dit onderscheid lijkt me essentieel en kan niet anders leiden dan tot de conclusie dat u geen recht hebt op studiekostenaftrek in 2013.
Belfis, je komt over als een man met veel verstand van zaken, maar dit kan ik niet helemaal plaatsen.
Ik zit nu min of meer in dezelfde positie als fire.fly, behalve dat mijn recht op prestatiebeurs verviel in augustus 2012 ipv 2011.Daarnaast betaal ik mijn collegegeld altijd per maand. Ik zit nu dus ook in mijn leenfase.
Omdat ik ernaast nog genoeg verdien bij mijn bijbaan, heb ik nog nooit iets hoeven lenen. Begrijp ik uit jouw laatste zin goed dat als ik dus geen studiefinanciering ontvang in een vorm van een lening ook geen studiekosten mag aftrekken? Wat voor logica zit daar achter?

Ik liep mij namelijk al min of meer 'rijk' te rekenen bij de komende aangifte. Het verschil loopt namelijk op tot honderden euros.
pi_136697421
Ons verzamelinkomen is ~48k, dus geen recht op kindgebonden budget, echter hoor ik net van een kennis dat je een deel van je inkomen mag aftrekken omdat we een hypotheek hebben. Welk deel is aftrekbaar?
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 14 februari 2014 @ 12:10:07 #93
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_136698713
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 11:32 schreef xaban06 het volgende:
Ons verzamelinkomen is ~48k, dus geen recht op kindgebonden budget, echter hoor ik net van een kennis dat je een deel van je inkomen mag aftrekken omdat we een hypotheek hebben. Welk deel is aftrekbaar?
het verzamelinkomen is nadat je aftrekposten er al vanaf zijn. Verzamelinkomen kun je namelijk pas bereken door aangifte in te vullen. Dan doe je dus al de hypotheekaftrek.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_136754502
Onlangs de aangifte over 2013 gedownload, daarover heb ik twee vragen.

De kosten van het levensonderhoud ons kind geboren in juli, kan ik over het laatste kwartaal aftrekken.
Alle tips en adviezen zijn welkom. Hoe jim ik tot een juiste kostenberekening?

De reiskosten van ziekenbezoek zijn aftrekbaar, mits de persoon een maand vetpleegd is. Is een maand 30 dagen, 4 wrken.. welke definitie geldt voor een maand in de IB.

Hoor graag van jullie.
pi_136754735
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 22:34 schreef Dennis_N-V het volgende:
Onlangs de aangifte over 2013 gedownload, daarover heb ik twee vragen.

De kosten van het levensonderhoud ons kind geboren in juli, kan ik over het laatste kwartaal aftrekken.
Alle tips en adviezen zijn welkom. Hoe jim ik tot een juiste kostenberekening?
Krijgen jullie geen kinderbijslag?
A mind with a heart of it's own
pi_136762550
Vanaf januari 2014.
pi_136763162
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 22:40 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Krijgen jullie geen kinderbijslag?
Je hebt gelijk. we hebben geen recht op aftrek van kosten op levensonderhoud.
  zondag 16 februari 2014 @ 13:17:03 #98
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_136767770
De links in de OP doen het niet.

Daarnaast als ik gewoon basaal modaal inkomen met 2 kinderen en thuisblijvende vrouw, hypotheek en niets raars ernaast. Zijn er dan nog extra aftrekposten die ik er slim bij kan gooien, vroeger mocht je een bedrag aftrekken voor thuisapotheek.....zijn die dingen er nog?
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_136769524
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 13:17 schreef trigt013 het volgende:
De links in de OP doen het niet.

Daarnaast als ik gewoon basaal modaal inkomen met 2 kinderen en thuisblijvende vrouw, hypotheek en niets raars ernaast. Zijn er dan nog extra aftrekposten die ik er slim bij kan gooien, vroeger mocht je een bedrag aftrekken voor thuisapotheek.....zijn die dingen er nog?
Nee thuisapotheek is niet meer aftrekbaar
  zondag 16 februari 2014 @ 15:49:25 #100
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_136774122
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 13:17 schreef trigt013 het volgende:
De links in de OP doen het niet.

Daarnaast als ik gewoon basaal modaal inkomen met 2 kinderen en thuisblijvende vrouw, hypotheek en niets raars ernaast. Zijn er dan nog extra aftrekposten die ik er slim bij kan gooien, vroeger mocht je een bedrag aftrekken voor thuisapotheek.....zijn die dingen er nog?
Dat komt omdat de OP nog betrekking hebben op de aangifte 2012.
Blijkbaar heeft nog niemand de tijd/zin gehad om er een voor 2013 te maken.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_136774597
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 13:17 schreef trigt013 het volgende:
De links in de OP doen het niet.

Daarnaast als ik gewoon basaal modaal inkomen met 2 kinderen en thuisblijvende vrouw, hypotheek en niets raars ernaast. Zijn er dan nog extra aftrekposten die ik er slim bij kan gooien, vroeger mocht je een bedrag aftrekken voor thuisapotheek.....zijn die dingen er nog?
Je hebt ook nog een grens die je niet mag aftrekken (inkomensafhankelijk) en die is al best wel hoog als je een modaal inkomen heb. Ik denk dat paracetamol of neurofan je niet gaat helpen:)
Generaal?? Pardon??
pi_136800110
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2014 06:10 schreef Zinedinho het volgende:

[..]

Belfis, je komt over als een man met veel verstand van zaken, maar dit kan ik niet helemaal plaatsen.
Ik zit nu min of meer in dezelfde positie als fire.fly, behalve dat mijn recht op prestatiebeurs verviel in augustus 2012 ipv 2011.Daarnaast betaal ik mijn collegegeld altijd per maand. Ik zit nu dus ook in mijn leenfase.
Omdat ik ernaast nog genoeg verdien bij mijn bijbaan, heb ik nog nooit iets hoeven lenen. Begrijp ik uit jouw laatste zin goed dat als ik dus geen studiefinanciering ontvang in een vorm van een lening ook geen studiekosten mag aftrekken? Wat voor logica zit daar achter?

Ik liep mij namelijk al min of meer 'rijk' te rekenen bij de komende aangifte. Het verschil loopt namelijk op tot honderden euros.
U zit in een andere situatie. U studeert niet af in 2013. En u betaalt wellicht per maand. Voor de eerste 7 of 8 maanden van 2013 moet u uitgaan van de normbedragen zoals aangegeven in het IB-programma. En voor de laatste maanden van 2013 vult u de werkelijke kosten in zoals betaald collegegeld en verplichte boeken. Omdat u een nullening hebt, zal er ongetwijfeld studiekostenaftrek mogelijk zijn.
pi_136800279
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 15:57 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:

[..]

Je hebt ook nog een grens die je niet mag aftrekken (inkomensafhankelijk) en die is al best wel hoog als je een modaal inkomen heb. Ik denk dat paracetamol of neurofan je niet gaat helpen:)
Paracetamol en neurofan zijn allang niet meer aftrekbaar. De aftrekpost huisapotheek van ¤ 23 per persoon is in belastingjaar 2009 vervallen. Omdat deze aftrekpost x 2,13 werd vemenigvuldigd bij een inkomen beneden modaal leverde die post altijd nog wel wat op.

Een misverstand is dat door de drempel bij specifieke zorgkosten er voor bijna niemand kostenaftrek mogelijk is. Bij een drempelinkomen van minder dan zo'n ¤ 40.000 is deze drempel 1,65%.
Daarnaast worden alle kostenposten behalve genees- en heelkundige hulp en ziekenbezoek vermenigvuldigd met 1,4 (65-) en 2,13 (65+)

Tandartskosten / kosten fysio zijn nog steeds aftrekbaar, mits niet vergoed. Daarnaast wordt de post vervoer naar arts, specialist, ziekenhuis nogal eens vergeten. De werkelijke kosten tellen. Elke kilometer mag hierbij in rekening worden gebracht, dus ook die ene kilometer naar de huisarts. Of 400 km voor bezoek aan een zelfgekozen arts elders in het land. Een kilometerprijs van ¤ 0,35 (auto) is voor de Belastingdienst volkomen acceptabel. De werkelijke kosten per autokilometer kunnen hoger zijn. En parkeerkosten bij veelvuldig bezoek kunnen ook aardig oplopen.
pi_136803747
quote:
7s.gif Op maandag 17 februari 2014 01:43 schreef belfis het volgende:

[..]

Paracetamol en neurofan zijn allang niet meer aftrekbaar. De aftrekpost huisapotheek van ¤ 23 per persoon is in belastingjaar 2009 vervallen. Omdat deze aftrekpost x 2,13 werd vemenigvuldigd bij een inkomen beneden modaal leverde die post altijd nog wel wat op.
:') Ik zeg toch dat het zulke kleine bedragen niet rendabel zijn. De vraag of het wel/niet aftrekbaar is, is al door andere beantwoord.
Of het een misverstand is? Ik zie zelden mensen die grens bereiken.(als ze een modaal inkomen hebben).

[ Bericht 3% gewijzigd door GeneraalAdmiraal op 17-02-2014 10:49:32 ]
Generaal?? Pardon??
pi_136812670
quote:
7s.gif Op maandag 17 februari 2014 01:43 schreef belfis het volgende:

[..]

Paracetamol en neurofan zijn allang niet meer aftrekbaar. De aftrekpost huisapotheek van ¤ 23 per persoon is in belastingjaar 2009 vervallen. Omdat deze aftrekpost x 2,13 werd vemenigvuldigd bij een inkomen beneden modaal leverde die post altijd nog wel wat op.

Een misverstand is dat door de drempel bij specifieke zorgkosten er voor bijna niemand kostenaftrek mogelijk is. Bij een drempelinkomen van minder dan zo'n ¤ 40.000 is deze drempel 1,65%.
Daarnaast worden alle kostenposten behalve genees- en heelkundige hulp en ziekenbezoek vermenigvuldigd met 1,4 (65-) en 2,13 (65+)

Tandartskosten / kosten fysio zijn nog steeds aftrekbaar, mits niet vergoed. Daarnaast wordt de post vervoer naar arts, specialist, ziekenhuis nogal eens vergeten. De werkelijke kosten tellen. Elke kilometer mag hierbij in rekening worden gebracht, dus ook die ene kilometer naar de huisarts. Of 400 km voor bezoek aan een zelfgekozen arts elders in het land. Een kilometerprijs van ¤ 0,35 (auto) is voor de Belastingdienst volkomen acceptabel. De werkelijke kosten per autokilometer kunnen hoger zijn. En parkeerkosten bij veelvuldig bezoek kunnen ook aardig oplopen.
Dit wist ik niet. Inz ekere zin zou ik dus het laten laseren van mijn ogen kunnen aftrekken?
Overigens kun je een bril ook nog steeds aftrekken?

En wat wordt precies verstaan onder genees en heelkundigehulp. Dat is toch alles?
Maar ziekenbezoek kan ook afgetrokken worden? Dat zou ik wel apart vinden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 17 februari 2014 @ 15:10:26 #106
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_136813138
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 14:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dit wist ik niet. Inz ekere zin zou ik dus het laten laseren van mijn ogen kunnen aftrekken?
Nee, niet meer.
quote:
Overigens kun je een bril ook nog steeds aftrekken?
Nee, niet meer.
quote:
En wat wordt precies verstaan onder genees en heelkundigehulp. Dat is toch alles?
Nee, niet alles. Zie de Help in het programma.
quote:
Maar ziekenbezoek kan ook afgetrokken worden? Dat zou ik wel apart vinden.
Mag je apart vinden maar onder voorwaarden is het aftrekbaar. Dus let wel even op de voorwaarden.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_136818213
Ik vraag me het volgende af, bij het invullen van m'n loon krijg ik de melding dat ik te veel arbeidskorting heb gehad.

Moet ik hier nu zelf andere waardes gaan berekenen/invullen of kan ik het zo laten staan en doet het aangifteprogramma dit voor mij?
Ja lekker!
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 17 februari 2014 @ 17:39:26 #108
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_136818705
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 17:23 schreef Pronk het volgende:
Ik vraag me het volgende af, bij het invullen van m'n loon krijg ik de melding dat ik te veel arbeidskorting heb gehad.

Moet ik hier nu zelf andere waardes gaan berekenen/invullen of kan ik het zo laten staan en doet het aangifteprogramma dit voor mij?
je vult in zoals op je jaaropgave staat. De melding komt eigenlijk als waarschuwing of je het wel goed hebt gedaan omdat het wel erg veel afwijkt.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_136821660
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:10 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nee, niet meer.

[..]

Nee, niet meer.

[..]

Nee, niet alles. Zie de Help in het programma.

[..]

Mag je apart vinden maar onder voorwaarden is het aftrekbaar. Dus let wel even op de voorwaarden.
Ok dankje. Ik neem aan dat het eigen risico ook niet afgetrokken mag worden?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 17 februari 2014 @ 19:34:41 #110
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_136822536
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 19:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ok dankje. Ik neem aan dat het eigen risico ook niet afgetrokken mag worden?
dat heb je goed aangenomen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  maandag 17 februari 2014 @ 20:07:28 #111
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_136824027
quote:
6s.gif Op maandag 17 februari 2014 19:34 schreef Nizno het volgende:

[..]

dat heb je goed aangenomen.
+1
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_136832562
quote:
6s.gif Op maandag 17 februari 2014 17:39 schreef Nizno het volgende:

[..]

je vult in zoals op je jaaropgave staat. De melding komt eigenlijk als waarschuwing of je het wel goed hebt gedaan omdat het wel erg veel afwijkt.
Een waarschuwing komt hier vaak voor. Betreft vrijwel altijd slechts 1 of een enkele euro teveel. In die situatie gewoon op akkoord klikken.

Als de arbeidskorting heel veel afwijkt naar boven heeft de salarisadministratie haar werk niet goed gedaan.
pi_136836887
Dus ze adverteren wel mooi naar jongeren met een bijbaantje.. Doe aangifte etc. Kan oplopen tot wel ¤800 euro etc etc... maar kan het nou ook voorkomen dat je als jongere extra moet gaan betalen ipv. terugkrijgen? :o
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 18 februari 2014 @ 07:53:03 #114
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_136837289
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 05:37 schreef d4v1d het volgende:
Dus ze adverteren wel mooi naar jongeren met een bijbaantje.. Doe aangifte etc. Kan oplopen tot wel ¤800 euro etc etc... maar kan het nou ook voorkomen dat je als jongere extra moet gaan betalen ipv. terugkrijgen? :o
Het kan voorkomen als je boven een bedrag aan inkomen hebt gezeten en te weinig belasting hebt betaald voor dat inkomen.
Kortom bij een jongere is de kans heel klein. Aangezien die geen 40urige werkweek gaat draaien.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_136839171
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 07:53 schreef Nizno het volgende:

[..]

Het kan voorkomen als je boven een bedrag aan inkomen hebt gezeten en te weinig belasting hebt betaald voor dat inkomen.
Kortom bij een jongere is de kans heel klein. Aangezien die geen 40urige werkweek gaat draaien.
Ah, logish eigenlijk. Ik snap 'm! :)

Edit: ik kan niks terugvragen :')

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2014 17:13:43 ]
pi_136839269
Is het al tijd om mijn signature te wijzigen? O+
  donderdag 20 februari 2014 @ 13:13:39 #117
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_136926222
Help, nog geen aangifte aan het doen, maar wel al wat vragen.
Situatie; woning van de ene partner in 2013 met restschuld verkocht, samen nieuwe woning gekocht, vermogen van de andere partner onder andere gebruikt om de nieuwe woning te kopen, en om de restschuld van de ene partner te betalen.

Hoe ga ik dat belastingtechnisch aanpakken, want als ik de restschuld van de ene partner hanteer dan moet die in 10 jaar afgelost worden, maar in feite is die min of meer opgegaan in de nieuwe hypotheek (die lager is dan de woningwaarde), en als ik de restschuldberekening van de BD gebruik dan zouden de makelaarskosten voor de verkoop ook onder de restschuld vallen.

Hoe pak ik dit aan? Is het een lening van de ene partner aan de andere? Is het onderdeel van de hypotheek?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_136927646
Een inkoppertje voor jullie?

Ik heb een VA 2014 gekregen waarbij ik moet betalen. Daarnaast heb ik mijn VA 2014 nu klaar staan in het aangifteprogramma. Als ik de VA 2014 dit weekend instuur moet ik dan alsnog mijn VA 2014 die ik al in de post heb ontvangen betalen?

Verder, wordt de heffingskorting (.7% box 1) automatisch opgevoerd als je aangeeft groene spaartegoeden te hebben?
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_136945122
quote:
7s.gif Op maandag 17 februari 2014 01:43 schreef belfis het volgende:

[..]

Paracetamol en neurofan zijn allang niet meer aftrekbaar. De aftrekpost huisapotheek van ¤ 23 per persoon is in belastingjaar 2009 vervallen. Omdat deze aftrekpost x 2,13 werd vemenigvuldigd bij een inkomen beneden modaal leverde die post altijd nog wel wat op.

Een misverstand is dat door de drempel bij specifieke zorgkosten er voor bijna niemand kostenaftrek mogelijk is. Bij een drempelinkomen van minder dan zo'n ¤ 40.000 is deze drempel 1,65%.
Daarnaast worden alle kostenposten behalve genees- en heelkundige hulp en ziekenbezoek vermenigvuldigd met 1,4 (65-) en 2,13 (65+)

Tandartskosten / kosten fysio zijn nog steeds aftrekbaar, mits niet vergoed. Daarnaast wordt de post vervoer naar arts, specialist, ziekenhuis nogal eens vergeten. De werkelijke kosten tellen. Elke kilometer mag hierbij in rekening worden gebracht, dus ook die ene kilometer naar de huisarts. Of 400 km voor bezoek aan een zelfgekozen arts elders in het land. Een kilometerprijs van ¤ 0,35 (auto) is voor de Belastingdienst volkomen acceptabel. De werkelijke kosten per autokilometer kunnen hoger zijn. En parkeerkosten bij veelvuldig bezoek kunnen ook aardig oplopen.
Ah kijk bedankt voor je antwoord. Nog een vraag ik heb vorig jaar een laptop gehaald (prijs 1100 euro) voor mijn studie bedrijfseconomie. Pure noodzaak voor mijn studie was er niet, maar ik heb er puur één gehaald uit gemak zodat ik mijn laptop mee kan nemen naar school om aantekeningen te maken en voor het schrijven van verslagen. Nu gebruik ik deze laptop normaliter niet thuis, want dan heb ik een computer en vind dat thuis gewoon fijner werken. Toch denk ik niet dat de BD hier mee akkoord gaat en dat begrijp ik ook best, want natuurlijk heb ik er thuis wel eens achter gezeten. Ik wil hem voor het jaar 2013 dus voor 50% studiegebruik aftrekken van mijn belasting. Dus voor ca. 160 euro. (1100-100= 1000 / 3 =333). Is dit mogelijk?

Voor mij is het namelijk niet helemaal duidelijk of dit mag. Mijn opleiding verplicht mij namelijk niet tot het aanschaffen van een laptop (er zijn ook computers op school, maar die zijn wel vaak bezet :7 ), maar het is ook weer niet iets wat ik zou kopen als ik niet op school zat. Het scheelt waarschijnlijk hooguit een paar tientjes op mijn aangifte, maar als student is alles mooi meegenomen natuurlijk. :+
pi_136972739
Even snel een vraagje, ik heb twee bijbaantjes. Met loonheffingskorting houd ik me netjes aan de regels. Als ik beide baantjes los invul in het aangifte programma krijg ik 200 of 250 euro terug. Maar als ik ze beiden invul moet ik 107 euro terugbetalen. Hoe werkt dat precies?
pi_136973100
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 14:06 schreef Perquisite het volgende:
Even snel een vraagje, ik heb twee bijbaantjes. Met loonheffingskorting houd ik me netjes aan de regels. Als ik beide baantjes los invul in het aangifte programma krijg ik 200 of 250 euro terug. Maar als ik ze beiden invul moet ik 107 euro terugbetalen. Hoe werkt dat precies?
Je moet beide banen aangeven in de aangifte.
pi_136973169
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 14:14 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je moet beide banen aangeven in de aangifte.
Ja dat snap ik wel, en dat ga ik ook doen. Ik vind het ook prima om te betalen. Ben gewoon benieuwd hoe die regels werken.
pi_136973275
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 14:15 schreef Perquisite het volgende:

[..]

Ja dat snap ik wel, en dat ga ik ook doen. Ik vind het ook prima om te betalen. Ben gewoon benieuwd hoe die regels werken.
De belastingdienst kijkt naar het inkomen wat je in dat jaar hebt verdiend. Als je maar 1 baantje opgeeft, is dat inkomen natuurlijk lager. Maar dan doe je het dus gewoon niet goed.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 21 februari 2014 @ 16:06:43 #124
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_136978015
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 14:15 schreef Perquisite het volgende:

[..]

Ja dat snap ik wel, en dat ga ik ook doen. Ik vind het ook prima om te betalen. Ben gewoon benieuwd hoe die regels werken.
je hebt een bepaald inkomen, op basis van dat inkomen moet je een bepaald bedrag aan belasting betalen. Als je wat meer verdient moet je meer betalen.
Je baas zorgt hier normaal voor, maar baas A kijkt niet in de gegevens van baas B dus weten ze beiden niet hoeveel de andere voor je afdraagt.

Daarom doen ze alleen voor hun eigen inkomen je belasting afdragen. Door weinig inkomen kan het ook voorkomen dat je eigenlijk helemaal niet af hoefde te dragen (in jouw geval zou dat zo zijn als je dus maar 1 baan had gehad) maar ook kan het voorkomen dat je iets meer had moeten betalen omdat je meer inkomen hebt dan alleen dat ene baantje en dan kom je wel eens op bijbetalen uit.

(snappeble??)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  vrijdag 21 februari 2014 @ 21:05:22 #125
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_136990849
Waarom zijn ze er trouwens als de kippen bij om het huurwaardeforfait te verhogen bij een waardedaling van de huizenprijzen en laten ze het percentage van vermogensrendementsheffing lekker weer op 4% staan?
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_136992824
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 21:09 schreef Zinedinho het volgende:

[..]

Ah kijk bedankt voor je antwoord. Nog een vraag ik heb vorig jaar een laptop gehaald (prijs 1100 euro) voor mijn studie bedrijfseconomie. Pure noodzaak voor mijn studie was er niet, maar ik heb er puur één gehaald uit gemak zodat ik mijn laptop mee kan nemen naar school om aantekeningen te maken en voor het schrijven van verslagen. Nu gebruik ik deze laptop normaliter niet thuis, want dan heb ik een computer en vind dat thuis gewoon fijner werken. Toch denk ik niet dat de BD hier mee akkoord gaat en dat begrijp ik ook best, want natuurlijk heb ik er thuis wel eens achter gezeten. Ik wil hem voor het jaar 2013 dus voor 50% studiegebruik aftrekken van mijn belasting. Dus voor ca. 160 euro. (1100-100= 1000 / 3 =333). Is dit mogelijk?

Voor mij is het namelijk niet helemaal duidelijk of dit mag. Mijn opleiding verplicht mij namelijk niet tot het aanschaffen van een laptop (er zijn ook computers op school, maar die zijn wel vaak bezet :7 ), maar het is ook weer niet iets wat ik zou kopen als ik niet op school zat. Het scheelt waarschijnlijk hooguit een paar tientjes op mijn aangifte, maar als student is alles mooi meegenomen natuurlijk. :+
De aanschaf van een computer / laptop en randapparatuur komt meestal niet voor aftrek in aanmerking. Als speciaal voor een studie of opleiding een geavanceerde computer / laptop wordt gekocht is deze wel aftrekbaar. Volgens de methode zoals u die beschrijft (3 jaren en 10% restwaarde) Zie bladzijde 1 van de toelichting van de Belastingdienst: Studiekosten en andere scholingsuitgaven. Lees hier
pi_136994085
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 13:58 schreef mark_dabomb het volgende:
Een inkoppertje voor jullie?

Ik heb een VA 2014 gekregen waarbij ik moet betalen. Daarnaast heb ik mijn VA 2014 nu klaar staan in het aangifteprogramma. Als ik de VA 2014 dit weekend instuur moet ik dan alsnog mijn VA 2014 die ik al in de post heb ontvangen betalen?

Verder, wordt de heffingskorting (.7% box 1) automatisch opgevoerd als je aangeeft groene spaartegoeden te hebben?
igen en dat gaat u a.s. weekend doen. Als u geen reactie op deze wijziging hebt gehad en de 1e betaaltermijn is voorbij? Betaal dan de 1e termijn om te voorkomen dat u een aanmaning krijgt. Het bedrag dat u al hebt betaald, wordt later verrekend met de nieuwe voorlopige aanslag. Lees hier

Als u groenbeleggingen hebt, geeft u die aan in Box 3 bij groene beleggingen. U hoeft hierover geen inkomstenbelasting Box 3 te betalen. Het programma berekent automatisch de 0.7% belastingkorting.
pi_136997468
quote:
7s.gif Op maandag 17 februari 2014 01:43 schreef belfis het volgende:

[..]

Tandartskosten / kosten fysio zijn nog steeds aftrekbaar, mits niet vergoed. Daarnaast wordt de post vervoer naar arts, specialist, ziekenhuis nogal eens vergeten. De werkelijke kosten tellen. Elke kilometer mag hierbij in rekening worden gebracht, dus ook die ene kilometer naar de huisarts. Of 400 km voor bezoek aan een zelfgekozen arts elders in het land. Een kilometerprijs van ¤ 0,35 (auto) is voor de Belastingdienst volkomen acceptabel. De werkelijke kosten per autokilometer kunnen hoger zijn. En parkeerkosten bij veelvuldig bezoek kunnen ook aardig oplopen.
Bron?
Ik dacht dat altijd dat het 0,19 per kilometer was/is...
Handig voor aangifte van mn vriendin die meer dan 1000 km aan ziekenhuisbezoek heeft gehad... maar moet het wel zeker weten, heb geen zin in gezeur achteraf...
Interessant he ?
pi_136997950


[ Bericht 35% gewijzigd door zwarteweduwe op 21-02-2014 23:11:46 (te flauw. sorry) ]
  zaterdag 22 februari 2014 @ 10:08:48 #130
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137006745
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 23:00 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Bron?
Ik dacht dat altijd dat het 0,19 per kilometer was/is...
Handig voor aangifte van mn vriendin die meer dan 1000 km aan ziekenhuisbezoek heeft gehad... maar moet het wel zeker weten, heb geen zin in gezeur achteraf...
Voor reiskosten naar een arts of ziekenhuis (niet zijnde ziekenbezoek) mag je de werkelijke kosten in aftrek brengen. Hoe hoog die werkelijke kosten zijn, is afhankelijk van de persoonlijke situatie. Jij snapt ook wel dat de autokosten van een splinternieuwe Ferrari een stuk hoger liggen dan van een 20-jarige VW Golf. Zolang jij deze kosten kunt onderbouwen is het aan de belastingdienst om te bewijzen dat het niet klopt.
Zie hier voor een toelichting op de ziektekosten: http://download.belasting(...)2013_ib2921t31fd.pdf
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 25 februari 2014 @ 10:10:11 #131
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137118568
Ik weet niet of ik voor het jaar 2013 alles al heb ingediend. Kan dat nu alsnog? Is daar een einddatum voor ofzo?
☭☭ You are a traitor to the motherland ☭☭
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 25 februari 2014 @ 10:12:23 #132
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137118614
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 10:10 schreef Maargoed. het volgende:
Ik weet niet of ik voor het jaar 2013 alles al heb ingediend. Kan dat nu alsnog? Is daar een einddatum voor ofzo?
je weet niet of je tussen 01-01-2014 en heden een aangifte over 2013 hebt gedaan?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  dinsdag 25 februari 2014 @ 10:13:38 #133
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137118635
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 10:12 schreef Nizno het volgende:

[..]

je weet niet of je tussen 01-01-2014 en heden een aangifte over 2013 hebt gedaan?
Ik ga uit van niet.
☭☭ You are a traitor to the motherland ☭☭
pi_137119174
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 10:12 schreef Nizno het volgende:
je weet niet of je tussen 01-01-2014 en heden een aangifte over 2013 hebt gedaan?
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 10:13 schreef Maargoed. het volgende:
Ik ga uit van niet.
Tip van de dag: Alcoholische dranken zijn niet aftrekbaar als medicijn, ook niet als u Korsakovpatiënt bent :D
pi_137120829
:') :D
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 25 februari 2014 @ 14:33:46 #136
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_137125587
Ik heb nog geen jaaropgave van mijn hypotheekverstrekker (obvion). Da's best lastig als je graag in wilt vullen!
opgezegd@fok.nl
pi_137130277
:? Aan wie vraag je dat of is het een opmerking zo maar in de wilde weg?

[ Bericht 42% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2014 17:08:06 ]
pi_137134856
:') :D
Facts don't care about your feelings
  woensdag 26 februari 2014 @ 09:06:36 #139
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_137151833
Gewoon een klacht.
opgezegd@fok.nl
pi_137175982
quote:
7s.gif Op maandag 17 februari 2014 23:10 schreef belfis het volgende:

[..]

Een waarschuwing komt hier vaak voor. Betreft vrijwel altijd slechts 1 of een enkele euro teveel. In die situatie gewoon op akkoord klikken.

Als de arbeidskorting heel veel afwijkt naar boven heeft de salarisadministratie haar werk niet goed gedaan.
Vanaf 2013 kan de berekende arbeidskorting flink afwijken bij een inkomen >¤40.000. Zonder dat de salarisadministrateur daar wat aan kan doen ;)

http://www.z24.nl/geld/ja(...)extra-heffing-425952
  woensdag 26 februari 2014 @ 22:32:10 #141
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_137180416
Welke arbeidskosten mag ik nog aftrekken. Mag bijvoorbeeld kleding nog afgetrokken worden of andere arbeidskosten wanneer je in loondienst bent?
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_137180460
Kleding?! :')
Facts don't care about your feelings
pi_137180644
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2014 22:32 schreef trigt013 het volgende:
Welke arbeidskosten mag ik nog aftrekken. Mag bijvoorbeeld kleding nog afgetrokken worden of andere arbeidskosten wanneer je in loondienst bent?
kleding mag je alleen uittrekken :7
pi_137250671
Kleding, kilometerkosten komen niet in aanmerking voor aftrek als men in loondienst is.
Niet aftrekbaar als er overige inkomsten zijn zoals freelance-inkomsten zijn de kosten voor kleding, met uitzondering van werkkleding.
pi_137254916
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 20:47 schreef belfis het volgende:
Kleding, kilometerkosten komen niet in aanmerking voor aftrek als men in loondienst is.
Niet aftrekbaar als er overige inkomsten zijn zoals freelance-inkomsten zijn de kosten voor kleding, met uitzondering van werkkleding.
Beste Belfis, een kleine vraag nog voordat ik morgen mijn aangifte in ga vullen m.b.t. het aftrekken van openbaar vervoerskosten naar mijn werk. Ik heb een bijbaan in een andere stad. Ik werk over het algemeen zo'n 2 á 3 dagen in de week en tot en met Augustus had ik nog recht op een studentenov (week), in het weekend heb ik dus wel moeten betalen. In de zomer heb ik bijna fulltime gewerkt en vanaf september (recht op ov verviel) ook ongeveer 3 dagen gemiddeld in de week. Totaal heb ik in 2013 ongeveer 90 (x) dagen moeten betalen voor een treinkaartje. Vanaf september moest ik dus alles uit eigen zak betalen.



Nu wil ik het zeg maar zo invullen in mijn aangifte. Zo kom ik over het jaar 2013 ongeveer uit op ongeveer 85 dagen. Iets minder dan mijn daadwerkelijk gemaakte kosten, maar dat maakt over het totale aangifte maar een verschil van een paar euro. Daar ga ik me niet al te druk om maken. Maar is het bovenstaande een beetje juist ingevuld?
pi_137258213
De OV-kaart is niet van invloed op de reisaftrek openbaar vervoer.
Deze kaart is overigens niet gratis, maar zit bij de studiefinanciering in. Als de studie niet wordt afgemaakt, moet er over de OV-kaart worden terugbetaald.

De reisaftrek geldt voor u als de werkgever geen reiskosten heeft vergoed én als u aantoonbaar de kaartjes c.q. de uitdraai van de gemaakte reizen OV-chipkaart kunt laten zien.

Uw berekening van de dagen klopt volgens mij wel. U heeft 90 dagen gereisd en in de aangifte staan op de manier zoals u dat hebt ingevuld circa 85 dagen.
Er kan om een werkgeversverklaring worden gevraagd da u geen vergoeding reiskosten hebt gekregen. Meestal is dat geen probleem.
pi_137259138
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 23:24 schreef belfis het volgende:
De OV-kaart is niet van invloed op de reisaftrek openbaar vervoer.
Deze kaart is overigens niet gratis, maar zit bij de studiefinanciering in. Als de studie niet wordt afgemaakt, moet er over de OV-kaart worden terugbetaald.

De reisaftrek geldt voor u als de werkgever geen reiskosten heeft vergoed én als u aantoonbaar de kaartjes c.q. de uitdraai van de gemaakte reizen OV-chipkaart kunt laten zien.

Uw berekening van de dagen klopt volgens mij wel. U heeft 90 dagen gereisd en in de aangifte staan op de manier zoals u dat hebt ingevuld circa 85 dagen.
Er kan om een werkgeversverklaring worden gevraagd da u geen vergoeding reiskosten hebt gekregen. Meestal is dat geen probleem.
Maar dit betekend toch niet dat ik de dagen dat ik gratis heb gereisd naar mijn werk ook mag invullen bij mijn reisaftrek openbaar vervoer? Want mijn voorlopige lening reisrecht kan ik namelijk ook al invullen in box 3 onder het kopje schulden van mijn voorlopige studieschuld. Dit zou wel heel erg dubbelop zijn. Of vergis ik me en mag ik de dagen dat ik gewerkt heb en op mijn week ov heb gereist ook meenemen in mijn aftrek van openbaar vervoer kosten. Want dat zijn zo'n 70 dagen meer en dat zou betekenen dat ik iets van 200 euro meer van mijn belasting af mag trekken. Ik heb dus in totaal zo'n 155 dagen gewerkt. Waarvan 70 dagen via mijn gratis ov en 85 dagen waarvan ik de kaartjes zelf heb moeten betalen. Mag ik dan 85 dagen of 155 dagen invullen?

Belfis, je zal wel gek van me worden, maar ik probeer elke cent waar ik recht op heb uit de BS te persen. Mijn dank is in ieder geval reuze groot. :P :P :P

[ Bericht 3% gewijzigd door Zinedinho op 28-02-2014 23:50:10 ]
pi_137259860
Naast de basisbeurs en eventueel aanvullende beurs kunnen studenten een lening aanvragen. Uitsluitend deze lening inclusief eventueel collegekrediet kan in Box 3 opgevoerd worden. En heeft alleen zin als er Box 3 vermogen tegenover staat van meer dan ¤ 21.139.

Gratis reizen met de OV-kaart is niet van invloed op de aftrekpost reisaftrek openbaar vervoer. De vergoeding die in mindering moet worden gebracht op de aftrek is de vergoeding van de werkgever i.v.m. de reiskosten naar het werk. Als de vergoeding ¤ 0 is vult u dat bedrag in bij vergoeding werkgever.
pi_137260804
Hoi,

Ik heb in het verleden een HBO-studie gevolgd en in 2010, 2011, 2012 ook studiekosten opgevoerd bij mijn aangifte. Echter had ik toen enkele maanden (niet hele jaren) studiefinanciering, waardoor ik alleen het verschuldigde collegegeld voor de maanden waarin ik geen stufi ontving opgevoerd heb.

Nu is de stufi omgezet in een lening. Kan ik de maanden waarin ik stufi ontving en waarvan ik het betaalde collegegeld nooit heb opgevoerd nu alsnog opvoeren? Of snapt de BD dat niet?

NB: Voor voorgaande jaren heb ik studiekosten nooit opgevoerd, dus die voer ik nu sowieso op, net zoals de maanden in 2013 waarin ik geen stufi kreeg en wel collegegeld betaalde.
dag
pi_137263666
Hier stond onzin :')

[ Bericht 48% gewijzigd door Me_Wesley op 01-03-2014 07:11:52 ]
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_137263784
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 23:43 schreef Zinedinho het volgende:
mag ik de dagen dat ik gewerkt heb en op mijn week ov heb gereist ook meenemen in mijn aftrek van openbaar vervoer kosten.
Volgens mij wel. Je hebt voor die dagen geen kaartjes, maar je kunt bij DUO een openbaarvervoerverklaring aanvragen.
pi_137263847
Ik heb voor mijn werk/toekomsting werk een 3 weken duurende cursus gevolgd. Deze kosten 3500 euro kunnen worden afgetrokken.

Hoe zit het alleen met hotel kosten die ik heb moeten maken om die cursus te kunnen volgen?
  zaterdag 1 maart 2014 @ 10:12:40 #153
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_137264871
Goedemorgen!
Hoe kan ik gegevens voor een 2e persoon downloaden? Ik kan er niks over vinden in het aangifteprogramma, maar ook niet op de website van de Belastingdienst.
Ik kan alleen vinden dat het mogelijk is om voor een 2e persoon te downloaden, maar niet HOE?

[/stommevraag]
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_137265161
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 10:12 schreef LadyS het volgende:
Hoe kan ik gegevens voor een 2e persoon downloaden?
Lukt dat via deze website?
  zaterdag 1 maart 2014 @ 10:49:24 #155
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_137265685
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 10:26 schreef Tochjo het volgende:

[..]

Lukt dat via deze website?
^O^ Bedankt!
Heb ik toch niet goed gekeken :{
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_137265805
Heb mijn belastingaangifte net opgestuurd maar bedacht mij net dat ik zo'n 300-400 aan tandartskosten heb gemaakt. Moet nog even langs de tandarts voor de rekeningen.
Krijg dan zo'n ¤50 extra terug.

Kan ik een nieuwe aangifte indienen?
pi_137266014
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 10:54 schreef Kadooosh het volgende:
Heb mijn belastingaangifte net opgestuurd maar bedacht mij net dat ik zo'n 300-400 aan tandartskosten heb gemaakt. Moet nog even langs de tandarts voor de rekeningen.
Krijg dan zo'n ¤50 extra terug.

Kan ik een nieuwe aangifte indienen?
Vergeet niet dat er een drempel zit van zo'n 800 euro op aftrek van zorgkosten.
pi_137266071
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 11:02 schreef nikao het volgende:

[..]

Vergeet niet dat er een drempel zit van zo'n 800 euro op aftrek van zorgkosten.
Ja dat dacht ik ook maar als ik 400 aan kosten invul krijg ik opeens ¤50 terug.
pi_137266093
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 11:04 schreef Kadooosh het volgende:

[..]

Ja dat dacht ik ook maar als ik 400 aan kosten invul krijg ik opeens ¤50 terug.
Heb je nog meer kosten ingevuld dan? Want ik heb ook zo'n soort bedrag ingevuld en krijg daar niets van terug :)
pi_137266127
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 11:05 schreef nikao het volgende:

[..]

Heb je nog meer kosten ingevuld dan? Want ik heb ook zo'n soort bedrag ingevuld en krijg daar niets van terug :)
Nope dat was het enige.
Maar het lijkt erop dat de drempel op ¤125 staat:

Drempelbedrag zorgkosten 2013 als alleenstaande
Uw drempelinkomen 2013 Drempel
tot en met ¤ 39.618 1,65%, minimale drempel bedraagt ¤ 125
http://financieel.infonu.(...)zorgkosten-2013.html

Voor mij is de drempel bij 1,65% ¤180.
pi_137266267
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 11:02 schreef nikao het volgende:

[..]

Vergeet niet dat er een drempel zit van zo'n 800 euro op aftrek van zorgkosten.
U vertelt onzin. De drempel bedraagt 1,65% van het drempelinkomen met een minimum van ¤ 125,- per volwassene. Voor het gedeelte van het drempelinkomen dat hoger is dan ¤ 39.618 bedraagt de drempel 5,75%.

Kadoosh kan simpel de aangifte corrigeren en/of aanvullen en opnieuw insturen.Dat kan wel een vijftal keren. De laatst ingediende aangifte telt.
pi_137266337
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 11:11 schreef belfis het volgende:

[..]

U vertelt onzin. De drempel bedraagt 1,65% van het drempelinkomen met een minimum van ¤ 125,- per volwassene. Voor het gedeelte van het drempelinkomen dat hoger is dan ¤ 39.618 bedraagt de drempel 5,75%.

Kadoosh kan simpel de aangifte corrigeren en/of aanvullen en opnieuw insturen.Dat kan wel een vijftal keren. De laatst ingediende aangifte telt.
Ah ok, zat ik er inderdaad flink naast. Zelf ook nog maar es controleren dan! :)
pi_137266456
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 00:31 schreef Peter het volgende:
Hoi,

Ik heb in het verleden een HBO-studie gevolgd en in 2010, 2011, 2012 ook studiekosten opgevoerd bij mijn aangifte. Echter had ik toen enkele maanden (niet hele jaren) studiefinanciering, waardoor ik alleen het verschuldigde collegegeld voor de maanden waarin ik geen stufi ontving opgevoerd heb.

Nu is de stufi omgezet in een lening. Kan ik de maanden waarin ik stufi ontving en waarvan ik het betaalde collegegeld nooit heb opgevoerd nu alsnog opvoeren? Of snapt de BD dat niet?

NB: Voor voorgaande jaren heb ik studiekosten nooit opgevoerd, dus die voer ik nu sowieso op, net zoals de maanden in 2013 waarin ik geen stufi kreeg en wel collegegeld betaalde.
U heeft uw studie kennelijk niet afgemaakt. En daardoor moet de ontvangen studiefinanciering worden terugbetaald. Deze kosten kunt u opvoeren in uw aangifte bij: Hebt
u in 2013 bericht gekregen dat uw studiefinanciering over vorige jaren definitief niet is omgezet in een gift.

Ik kan niet beoordelen of u in het verleden de aftrek studiekosten goed hebt ingevuld. Daarvoor ontbreken gegevens. Dit antwoord kan daardoor niet meer zijn dan een algemeen, niet specifiek antwoord. Aan te raden is om deskundige hulp te vragen bij uw aangifte 2013.
  zaterdag 1 maart 2014 @ 12:17:40 #164
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_137267797
Zo, ik ben ook bezig met mijn aangifte. Paar vraagjes.

De vooraf ingevulde betaalde hypotheekrente komt niet overeen met wat ik betaald heb. Dat komt doordat ik 3 maanden vooruitbetaald heb in december. Gaat de BD daar moeilijk over doen of zorgt de hypotheekverstrekker dat ze de juiste informatie krijgen.

Het is me niet helemaal duidelijk of (duidelijk werkgerelateerde) cursussen onder studiekosten vallen. Bij aangifte lijkt het of het alleen om echte langdurige opleidingen gaat, omdat ze vragen of je er wel of geen stufi voor krijgt.

En ik moet dus bijbetalen omdat over mijn oprotpremie 42% belasting is geheven ipv 52%. Totaal ruim 26k aan belasting en premies over 2013 :{
pi_137268202
Okee, ben ook net bezig geweest met m'n belastingaangifte en volgens mij zou het relatief simpel moeten zijn omdat ik alleen m'n inkomen heb, nog thuis woon en geen aftrekposten heb. Het invullen ging ook allemaal goed (denk ik), maar ik snap de gegevens op het eindscherm niet helemaal. Help?

Op mijn jaaropgaaf staat dat ik 6897 euro heb verdiend in 2013. Prima, klopt.
De ingehouden loonheffing / premies volksverzekering is 962 euro
Verrekende arbeidskorting is 555 euro.

Over 2012 had ik een ander baantje waarbij ik GEEN loonheffingskorting heb toegepast, nu over deze aangifte heb ik WEL loonheffingskorting toegepast. Over 2012 kreeg ik toen het gehele bedrag dat ingehouden was terug, en volgens het aangifteprogramma nu weer. Ik zou nu dus 962 euro terugkrijgen, terwijl ik kennelijk ondertussen ook al 555 euro terug heb gehad bij mijn maandelijkse salaris. Klopt dat? Komt dit omdat ik relatief weinig verdien?

Verder kom ik in de uiteindelijke aangifte bedragen tegen die ik nergens terug herken. Ik vroeg me af waar die getallen vandaan komen?

Onder het kopje 'Verschuldigde inkomsten belasting en premie volksverzekering' staat bv dat de inkomstenbelasting onder box 1 403 euro is, en de premie volksverzekeringen is 2148 euro (totaal 2551 euro). Ik ben bij dit kopje niets verschuldigd. Maar ik vraag me af hoe het kan dat ik deze getallen niet terug herken op mijn jaaropgaaf?
pi_137269412
Nou, vandaag even ingevuld. Makkelijk als je geen huis, auto, vrouw of kind hebt en je loonbelasting betaalt. Was binnen 5 min klaar, en hoef niks bij te betalen :)
Oh.
pi_137271627
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 12:17 schreef Hi_flyer het volgende:
Zo, ik ben ook bezig met mijn aangifte. Paar vraagjes.

De vooraf ingevulde betaalde hypotheekrente komt niet overeen met wat ik betaald heb. Dat komt doordat ik 3 maanden vooruitbetaald heb in december. Gaat de BD daar moeilijk over doen of zorgt de hypotheekverstrekker dat ze de juiste informatie krijgen.

Het is me niet helemaal duidelijk of (duidelijk werkgerelateerde) cursussen onder studiekosten vallen. Bij aangifte lijkt het of het alleen om echte langdurige opleidingen gaat, omdat ze vragen of je er wel of geen stufi voor krijgt.

En ik moet dus bijbetalen omdat over mijn oprotpremie 42% belasting is geheven ipv 52%. Totaal ruim 26k aan belasting en premies over 2013 :{
U kunt de vooruitbetaalde rente opnemen in uw aangifte (maximaal zes maanden vooruitbetaling is aftrekbaar. Lees hier

De kosten voor de werkgerelateerde studiekosten zijn aftrek, mits de werkgever er geen vergoeding voor gaf. Het maakt hierbij geen verschil hoe lang de opleiding duurde. De kosten voor een cursus van 2 dagen kunnen ook aftrekbaar zijn (niet de kosten voor verblijf)

Als uw inkomen hoger is dan zo'n ¤ 56.000 valt het meerdere van uw inkomen inderdaad in schijf 1 met 52% belastingheffing
pi_137271856
Zo ook maar ingevuld. Weer lekker paar honderd euro bij lappen. :r

Eén ding wist ik niet zeker: Ik heb een klein pensioen van een bijbaantje afgekocht. Die heb ik ingevuld bij 'Uitkeringen en afkoopsommen' en dan 'Pensioen en andere uitkeringen'. Dat lijkt me goed. Later staat er nog iets over revisierente. Gezien het een klein bedrag was, hoef ik dat volgens mij niet te betalen klopt dat? Er staat in ieder geval niets op het jaaroverzicht van het pensioenfonds daarover.
pi_137272710
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 23:24 schreef belfis het volgende:
De OV-kaart is niet van invloed op de reisaftrek openbaar vervoer.
Deze kaart is overigens niet gratis, maar zit bij de studiefinanciering in. Als de studie niet wordt afgemaakt, moet er over de OV-kaart worden terugbetaald.

De reisaftrek geldt voor u als de werkgever geen reiskosten heeft vergoed én als u aantoonbaar de kaartjes c.q. de uitdraai van de gemaakte reizen OV-chipkaart kunt laten zien.

Uw berekening van de dagen klopt volgens mij wel. U heeft 90 dagen gereisd en in de aangifte staan op de manier zoals u dat hebt ingevuld circa 85 dagen.
Er kan om een werkgeversverklaring worden gevraagd da u geen vergoeding reiskosten hebt gekregen. Meestal is dat geen probleem.
Ok, maar is het dan mogelijk om gewoon 155 dagen te noteren? Dat is me nog niet helemaal duidelijk. :p
pi_137272806
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 14:59 schreef OngeschiktX het volgende:
Zo ook maar ingevuld. Weer lekker paar honderd euro bij lappen. :r

Eén ding wist ik niet zeker: Ik heb een klein pensioen van een bijbaantje afgekocht. Die heb ik ingevuld bij 'Uitkeringen en afkoopsommen' en dan 'Pensioen en andere uitkeringen'. Dat lijkt me goed. Later staat er nog iets over revisierente. Gezien het een klein bedrag was, hoef ik dat volgens mij niet te betalen klopt dat? Er staat in ieder geval niets op het jaaroverzicht van het pensioenfonds daarover.
U hoeft over dit kleine pensioen geen revisierente te betalen. U hebt het goed ingevuld als er loonheffing is ingehouden. Als er géén loooheffing is ingehouden moet het afgekochte pensioen vermeld worden bij: overige inkomsten / periodieke uitkeringen.
Stond het afgekochte pensioen niet in de Vooringevulde Aangifte?
pi_137272834
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 15:24 schreef Zinedinho het volgende:

[..]

Ok, maar is het dan mogelijk om gewoon 155 dagen te noteren? Dat is me nog niet helemaal duidelijk. :p
Nee, zo nauwkeurig is dat niet mogelijk.
pi_137273451
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 15:26 schreef belfis het volgende:

[..]

U hoeft over dit kleine pensioen geen revisierente te betalen. U hebt het goed ingevuld als er loonheffing is ingehouden. Als er géén loooheffing is ingehouden moet het afgekochte pensioen vermeld worden bij: overige inkomsten / periodieke uitkeringen.
Stond het afgekochte pensioen niet in de Vooringevulde Aangifte?
Nee die stond er niet tussen. Dat was eigenlijk de hele reden dat ik tot 1 maart heb gewacht, omdat ik het niet zeker wist. Normaal doe ik het altijd de eerste week van januari. Er is inderdaad loonheffing ingehouden. Wel te weinig, maar dat wordt dan verrekend en is één van de redenen dat ik bij moet betalen.
pi_137273506
Vraagje, is er een site waar ik stap voor stap kan lezen wat ik waar in moet vullen? Ik heb namelijk het idee dat ik mijn belastingaangifte op zich wel goed invul maar dat dit zeker nog beter kan.
Worry is a misuse of imagination
  zaterdag 1 maart 2014 @ 15:49:38 #174
8369 speknek
Another day another slay
pi_137273574
Waar is de inkomsten uit de onderneming gebleven in het IB programma? :{.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_137273912
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 15:49 schreef speknek het volgende:
Waar is de inkomsten uit de onderneming gebleven in het IB programma? :{.
In het ondernemersprogramma?
pi_137274210
Heb nog wel een boeiende vraag, misschien dat Five_Horizonnen het weet? (heb alle getallen afgerond omdat de BD dit ook doet).

Ik heb samen met een maatje een VOF. Niet spectaculair, maar dit jaar voor het eerst winst gemaakt. Een totaalbedrag van zeg 100 euro (rekent even makkelijk). Dit betekend dat we allebei in de aangifte 50 euro opnemen. Wij hebben recht op 14% mkb-winstvrijstelling welke dus 7 euro bedraagt in dit geval (50/100*14).

Nu moeten wij dus beiden over een bedrag van 43 euro belasting betalen. In mijn geval is dat 42%, dus dat komt uit op ¤ 18 ook moet er nog 5,65% betaald worden voor de bijdrage ZVW wat neerkomt op ¤ 2. Totaal te betalen belasting over deze megawinst is dus 21 euro.

Aangezien wij geen geld uit de onderneming halen hebben wij deze winst niet helemaal. Niet meer dan logisch is echter dat we dit dus wel van de winst van het bedrijf afhalen. Dat is niet moeilijker dan 21 euro overschrijven, maar het moet natuurlijk wel in de boeken. Naar mijn idee in de boeken voor 2014 dus het is wat vroeg. Maar hoe kan je dat nu het beste doen? Een prive ontrekking wordt namelijk gewoon meegerekend volgend jaar en dan betaal je dus wederom inkomstenbelasting over de winst van dit jaar?
pi_137274841
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 15:27 schreef belfis het volgende:

[..]

Nee, zo nauwkeurig is dat niet mogelijk.
Dat begrijp ik, maar mag ik wel gewoon die 155 dagen opgeven ipv alleen die 85 dagen? Dus ook de dagen waar ik op mijn "gratis" weekov heb mogen reizen. :p
pi_137276867
Goedemiddag allen,

Ik heb vanmorgen mijn aangifte ingevuld, ik wacht ook altijd tot 1 maart. In de veronderstelling dat alles was ingevuld er toch wel snel doorheen gelopen en ondertekend met digid. Net toen ik de aangifte nog even doorliep zag ik opeens dat ze 1 baan niet hadden opgenomen. Hier heb ik ongeveer 900 euro verdiend in totaal en loonheffing niks betaald. Omdat ik student ben heb en thuiswonend etc heb ik niet zoveel in te vullen. Ik krijg nu 600 euro terug van mijn baan (de ene die wel was opgenomen - heb in totaal 2 banen gehad in 2013). Wat nu te doen? Ik vind het sowieso raar dat ze die andere baan niet hebben meegenomen?

Als ik nu de andere baan er zelf wel bij invul krijg ik (uiteraard minder) nog maar 290 euro in totaal terug. Maar ik heb de aangifte natuurlijk al ondertekend vanmorgen. Wie kan mij helpen? Normaal klopt de vooraf ingevulde aangifte àltijd bij mij.
pi_137277220
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 17:26 schreef thomasvl het volgende:
Goedemiddag allen,

Ik heb vanmorgen mijn aangifte ingevuld, ik wacht ook altijd tot 1 maart. In de veronderstelling dat alles was ingevuld er toch wel snel doorheen gelopen en ondertekend met digid. Net toen ik de aangifte nog even doorliep zag ik opeens dat ze 1 baan niet hadden opgenomen. Hier heb ik ongeveer 900 euro verdiend in totaal en loonheffing niks betaald. Omdat ik student ben heb en thuiswonend etc heb ik niet zoveel in te vullen. Ik krijg nu 600 euro terug van mijn baan (de ene die wel was opgenomen - heb in totaal 2 banen gehad in 2013). Wat nu te doen? Ik vind het sowieso raar dat ze die andere baan niet hebben meegenomen?

Als ik nu de andere baan er zelf wel bij invul krijg ik (uiteraard minder) nog maar 290 euro in totaal terug. Maar ik heb de aangifte natuurlijk al ondertekend vanmorgen. Wie kan mij helpen? Normaal klopt de vooraf ingevulde aangifte àltijd bij mij.
Gewoon een goed ingevulde aangifte er achteraan sturen en verder niets doen, dan werken ze automatisch met de laatste.

Niet opgeven is met zoiets als een baan gewoon te riskant om niet te doen, en de verantwoordelijkheid ligt bij jou.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  zaterdag 1 maart 2014 @ 18:13:38 #180
327807 Mariposas
יה&#14
pi_137278313
Kan iemand mij wat vertellen over een persoonlijke lening (PL) uitsluitend afgesloten voor noodzakelijk onderhoud van een koopwoning? Is dit op de een of andere manier aftrekbaar? De BD heeft het op de website en in het aangifteprogramma over aftrekbare kosten, maar ik weet niet zeker of een PL ook valt onder lening verbouwingskosten woning of dat dit uitsluitend betrekking heeft op een hypothecaire lening. Of is het gewoon een schuld in box 3?
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 1 maart 2014 @ 18:13:41 #181
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137278315
Even om denken dat je de andere pas morgen op stuurt. Anders kan de verkeerde als correctie worden opgevat.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_137278852
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 15:47 schreef Probability het volgende:
Vraagje, is er een site waar ik stap voor stap kan lezen wat ik waar in moet vullen? Ik heb namelijk het idee dat ik mijn belastingaangifte op zich wel goed invul maar dat dit zeker nog beter kan.
Deze site is er helaas niet. Wel kunt u in het aangifteprogramma steeds op het vraagteken klikken voor informatie over het desbetreffende onderwerp. Ook kunt u de HELP functie gebruiken - staat in de balk onderin het programma. U ziet dan een index met allerlei onderwerpen.
pi_137279037
quote:
6s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 18:13 schreef Nizno het volgende:
Even om denken dat je de andere pas morgen op stuurt. Anders kan de verkeerde als correctie worden opgevat.
Ooh ik heb de andere net al opgestuurd/ondertekend. Maar hun krijgen natuurlijk toch ook binnen: 1e versie ondertekend 1-3-2014 om 10;00 (foute versie dus) en 2e versie ondertekend 1-3-2014 om 18:00 (goede versie). Lijkt me dan toch dat ze automatisch de 2e pakken?
pi_137279117
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 18:13 schreef Mariposas het volgende:
Kan iemand mij wat vertellen over een persoonlijke lening (PL) uitsluitend afgesloten voor noodzakelijk onderhoud van een koopwoning? Is dit op de een of andere manier aftrekbaar? De BD heeft het op de website en in het aangifteprogramma over aftrekbare kosten, maar ik weet niet zeker of een PL ook valt onder lening verbouwingskosten woning of dat dit uitsluitend betrekking heeft op een hypothecaire lening. Of is het gewoon een schuld in box 3?
Of het en hypothecaire lening is of een persoonlijke lening maakt in principe geen verschil. Als u maar wel de kosten volledig aan de verbouwingskosten hebt besteed. De betaalde rente over deze lening is dus gewoon aftrekbaar, voor zover er geen sprake is van overwaarde / bijleenregeling.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 1 maart 2014 @ 18:54:36 #185
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137279497
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 18:40 schreef thomasvl het volgende:

[..]

Ooh ik heb de andere net al opgestuurd/ondertekend. Maar hun krijgen natuurlijk toch ook binnen: 1e versie ondertekend 1-3-2014 om 10;00 (foute versie dus) en 2e versie ondertekend 1-3-2014 om 18:00 (goede versie). Lijkt me dan toch dat ze automatisch de 2e pakken?
neen, in het systeem zie je alleen 2 aangiftes op dezelfde datum. Ja het systeem is ouderwets en laat geen tijden zien.

Dus mijn advies blijft om morgen of later nog een nieuwe op te sturen. (ik heb het als medewerker van de BD erg vaak fout zien gaan)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_137281092
Wat vreemd dit, zo'n twee weken geleden alvast mijn aangifte ingevuld via het programma dat ik toen had gedownload. (Aangifte inkomstenbelasting 2013) Ik had alle gegevens al voorhanden, dus ik wou even kijken hoeveel ik terug kon verwachten. Ik kwam toen uit op zo'n 1900 euro. Alles 100% nagekeken en het klopte, vul ik hem vandaag nogmaals in via de automatisch ingevulde aangifte krijg ik opeens 'maar' 1150 terug. Vul ik hem nogmaals in zonder de automatisch ingevulde aangifte, krijg ik inderdaad ook maar 1150 terug. Is er soms iets veranderd in die twee weken? :7 :7
  Redactie Frontpage zaterdag 1 maart 2014 @ 22:14:02 #187
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_137287797
Ik zat vanavond mijn aangifte eens in te vullen, en het ziet er naar uit dat ik niks hoef te betalen maar ook niks terugkrijg.

Nu dacht ik: laat ik eens proberen of ik middeling kan toepassen. Maar ik kom er niet echt uit (normaal doet mijn neef dit, ik vond dat het niet zo moeilijk kon zijn dat ik het niet zelf kon :+ )

Wat ik niet snap:
Stap 2
Tel de verschuldigde belastingen uit het middelingstijdvak op. Het gaat hier om de inkomstenbelasting en de premie volksverzekeringen over de belastbare inkomens in box 1 zonder de heffingskortingen. Deze bedragen staan op uw definitieve aanslagen. De verschuldigde bedragen samen zijn het totaal aan verschuldigde belasting.


Ik heb op mijn aanslag van 2011 bij inkomstenbelasting bedrag X. Bij premie volksverzekeringen (loonheffing neem ik aan) staat bedrag Y, maar er staat voor 'af'
Dus
1
2
inkomstenbelasting     X
loonheffing            af Y

Moet ik Y nu van X aftrekken of moet ik X en Y juist bij elkaar optellen bij middeling :? aangezien dat laatste ook op de aanslag gebeurd ...
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_137298415
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 19:37 schreef Zinedinho het volgende:
Wat vreemd dit, zo'n twee weken geleden alvast mijn aangifte ingevuld via het programma dat ik toen had gedownload. (Aangifte inkomstenbelasting 2013) Ik had alle gegevens al voorhanden, dus ik wou even kijken hoeveel ik terug kon verwachten. Ik kwam toen uit op zo'n 1900 euro. Alles 100% nagekeken en het klopte, vul ik hem vandaag nogmaals in via de automatisch ingevulde aangifte krijg ik opeens 'maar' 1150 terug. Vul ik hem nogmaals in zonder de automatisch ingevulde aangifte, krijg ik inderdaad ook maar 1150 terug. Is er soms iets veranderd in die twee weken? :7 :7
U moet uw eigen aangifte vergelijken met de gegevens van de Vooringevulde Aangifte. Er moet ergens een verschil zijn.
pi_137298449
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 22:14 schreef Etcetera het volgende:
Ik zat vanavond mijn aangifte eens in te vullen, en het ziet er naar uit dat ik niks hoef te betalen maar ook niks terugkrijg.

Nu dacht ik: laat ik eens proberen of ik middeling kan toepassen. Maar ik kom er niet echt uit (normaal doet mijn neef dit, ik vond dat het niet zo moeilijk kon zijn dat ik het niet zelf kon :+ )

Wat ik niet snap:
Stap 2
Tel de verschuldigde belastingen uit het middelingstijdvak op. Het gaat hier om de inkomstenbelasting en de premie volksverzekeringen over de belastbare inkomens in box 1 zonder de heffingskortingen. Deze bedragen staan op uw definitieve aanslagen. De verschuldigde bedragen samen zijn het totaal aan verschuldigde belasting.


Ik heb op mijn aanslag van 2011 bij inkomstenbelasting bedrag X. Bij premie volksverzekeringen (loonheffing neem ik aan) staat bedrag Y, maar er staat voor 'af'
Dus
[ code verwijderd ]

Moet ik Y nu van X aftrekken of moet ik X en Y juist bij elkaar optellen bij middeling :? aangezien dat laatste ook op de aanslag gebeurd ...
Als u nou een gewoon drie inkomens (verzamelinkomens Box 1) van drie opeenvolgende jaren invoert in een module middeling. Er zijn er verschillende. Hier is er 1 van: http://www.berekenhet.nl/(...)ng-inkomen-box1.html
Er is een drempel van ¤ 545
  Redactie Frontpage zondag 2 maart 2014 @ 10:02:09 #190
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_137298493
quote:
7s.gif Op zondag 2 maart 2014 09:59 schreef belfis het volgende:

[..]

Als u nou een gewoon drie inkomens (verzamelinkomen Box 1) invoert in een module middeling. Er zijn er verschillende. Hier is er 1 van: http://www.berekenhet.nl/(...)ng-inkomen-box1.html Er is een drempel van ¤ 545

kijk dát is nu handig ^O^ Miste zoiets al op de site van de BD
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_137300316
Waaruit bestaat het toetsingsinkomen? Is dit het bedrag op de jaaropgaaf of de verzamelinkomen? Verzamelinkomen is lager dan wat op de jaaropgaaf staat vanwege aftrekposten (hypotheek).

Als ik zorgtoeslag aanvraag met het bedrag van mijn jaaropgaaf heb ik geen recht op, doe ik dat met de verzamelinkomen heb ik dat wel.

Dus welke is het?

[ Bericht 1% gewijzigd door xaban06 op 02-03-2014 11:36:23 ]
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 2 maart 2014 @ 11:49:06 #192
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137300856
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 11:27 schreef xaban06 het volgende:
Waaruit bestaat het toetsingsinkomen? Is dit het bedrag op de jaaropgaaf of de verzamelinkomen? Verzamelinkomen is lager dan wat op de jaaropgaaf staat vanwege aftrekposten (hypotheek).

Als ik zorgtoeslag aanvraag met het bedrag van mijn jaaropgaaf heb ik geen recht op, doe ik dat met de verzamelinkomen heb ik dat wel.

Dus welke is het?
het verzamelinkomen is je toetsingsinkomen.
De term toetsingsinkomen is gekozen omdat je ee schatting moest maken in het jaar van wat het zou worden.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_137301051
quote:
6s.gif Op zondag 2 maart 2014 11:49 schreef Nizno het volgende:

[..]

het verzamelinkomen is je toetsingsinkomen.
De term toetsingsinkomen is gekozen omdat je ee schatting moest maken in het jaar van wat het zou worden.

Thanks. In dat geval toch nog 150 euro toeslag ontvangen.
  zondag 2 maart 2014 @ 12:00:47 #194
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137301150
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 16:09 schreef Tha_Duck het volgende:
Heb nog wel een boeiende vraag, misschien dat Five_Horizonnen het weet? (heb alle getallen afgerond omdat de BD dit ook doet).

Ik heb samen met een maatje een VOF. Niet spectaculair, maar dit jaar voor het eerst winst gemaakt. Een totaalbedrag van zeg 100 euro (rekent even makkelijk). Dit betekend dat we allebei in de aangifte 50 euro opnemen. Wij hebben recht op 14% mkb-winstvrijstelling welke dus 7 euro bedraagt in dit geval (50/100*14).

Nu moeten wij dus beiden over een bedrag van 43 euro belasting betalen. In mijn geval is dat 42%, dus dat komt uit op ¤ 18 ook moet er nog 5,65% betaald worden voor de bijdrage ZVW wat neerkomt op ¤ 2. Totaal te betalen belasting over deze megawinst is dus 21 euro.

Aangezien wij geen geld uit de onderneming halen hebben wij deze winst niet helemaal. Niet meer dan logisch is echter dat we dit dus wel van de winst van het bedrijf afhalen. Dat is niet moeilijker dan 21 euro overschrijven, maar het moet natuurlijk wel in de boeken. Naar mijn idee in de boeken voor 2014 dus het is wat vroeg. Maar hoe kan je dat nu het beste doen? Een prive ontrekking wordt namelijk gewoon meegerekend volgend jaar en dan betaal je dus wederom inkomstenbelasting over de winst van dit jaar?
Je betaalt inderdaad belasting over de winst.
De denkfout zit in het feit dat je een priv'e onttrekking meeneemt als winst. Dat is namelijk niet zo. Hoeveel geld je 'uit de zaak' haalt, heeft geen invloed op de winst en dus de te betalen belasting.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 2 maart 2014 @ 12:03:19 #195
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137301200
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 22:14 schreef Etcetera het volgende:
Ik zat vanavond mijn aangifte eens in te vullen, en het ziet er naar uit dat ik niks hoef te betalen maar ook niks terugkrijg.

Nu dacht ik: laat ik eens proberen of ik middeling kan toepassen. Maar ik kom er niet echt uit (normaal doet mijn neef dit, ik vond dat het niet zo moeilijk kon zijn dat ik het niet zelf kon :+ )

Wat ik niet snap:
Stap 2
Tel de verschuldigde belastingen uit het middelingstijdvak op. Het gaat hier om de inkomstenbelasting en de premie volksverzekeringen over de belastbare inkomens in box 1 zonder de heffingskortingen. Deze bedragen staan op uw definitieve aanslagen. De verschuldigde bedragen samen zijn het totaal aan verschuldigde belasting.


Ik heb op mijn aanslag van 2011 bij inkomstenbelasting bedrag X. Bij premie volksverzekeringen (loonheffing neem ik aan) staat bedrag Y, maar er staat voor 'af'
Dus
[ code verwijderd ]

Moet ik Y nu van X aftrekken of moet ik X en Y juist bij elkaar optellen bij middeling :? aangezien dat laatste ook op de aanslag gebeurd ...
X
Als je tenminste geen box 2 of box 3 inkomen hebt waar je belasting over moet betalen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 2 maart 2014 @ 13:07:50 #196
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_137302980
Is het mogelijk om zonder gebruikmaking van DigiD, aangifte inkomsten belasting te doen?
Reeds gevonden..

[ Bericht 10% gewijzigd door Snowballed op 02-03-2014 13:50:13 ]
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 2 maart 2014 @ 14:28:48 #197
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137305763
quote:
5s.gif Op zondag 2 maart 2014 13:07 schreef Snowballed het volgende:
Is het mogelijk om zonder gebruikmaking van DigiD, aangifte inkomsten belasting te doen?
Reeds gevonden..
leuk dat je je antwoord dan ook neerzet voor mensen die dezelfde vraag hebben.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 2 maart 2014 @ 14:41:41 #198
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_137306350
quote:
6s.gif Op zondag 2 maart 2014 14:28 schreef Nizno het volgende:

[..]

leuk dat je je antwoord dan ook neerzet voor mensen die dezelfde vraag hebben.
Omdat ik het nog niet geregeld heb, is mijn antwoord nog niet 100% betrouwbaar.. vandaar..

Maar het schijnt dat je een P formulier moet aanvragen bij de belastingtelefoon
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 2 maart 2014 @ 14:42:27 #199
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137306378
ja op papier hoef je inderdaad niet met DigiD te ondertekenen.
Dat is een groot voordeel van papier.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 2 maart 2014 @ 14:44:59 #200
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_137306477
quote:
6s.gif Op zondag 2 maart 2014 14:42 schreef Nizno het volgende:
ja op papier hoef je inderdaad niet met DigiD te ondertekenen.
Dat is een groot voordeel van papier.
Dan had je dat antwoord dus zelf ook hier neer kunnen zetten... muts... :+
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_137307313
Naar mijn mening klopt het aangifte-programma niet in de berekening van de aftrek studiekosten. De oude en nieuwe regeling wordt gecombineerd. Voorbeeld:

Oude regeling jan tm augustus. Studiefinanciering 270 euro, normbedrag 200 euro.

Situatie 1. Alleen studie in 2012/2013
Totaal normbedrag = 1600 euro
Totaal ontvangen stufi = 2160 euro
Aftrek = 0 euro

Situatie 2: Studie in 2012/2013 en 2013/2014
Totaal normbedrag 2012/2013 = 1600
Totaal ontvangen stufi 2012/2013 = 2160
Saldo = - 560
Studiekosten 2013/2014 = 1835
Totaal ontvangen stufi 2013/2014 = 0
Saldo = 1835

Aftrek 1275.

Hoewel je aftrek eigenlijk niet negatief kan zijn over een studiejaar, wordt de oude regeling van studiejaar 2012/2013 wel meegenomen in de berekening van je aftrek over 2013/2014.
In situatie 2, zou de aftrek volgens mij 1835 moeten zijn.
Hoe denken jullie hier over?
Eerst denken, dan typen
pi_137307545
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 19:37 schreef Zinedinho het volgende:
Wat vreemd dit, zo'n twee weken geleden alvast mijn aangifte ingevuld via het programma dat ik toen had gedownload. (Aangifte inkomstenbelasting 2013) Ik had alle gegevens al voorhanden, dus ik wou even kijken hoeveel ik terug kon verwachten. Ik kwam toen uit op zo'n 1900 euro. Alles 100% nagekeken en het klopte, vul ik hem vandaag nogmaals in via de automatisch ingevulde aangifte krijg ik opeens 'maar' 1150 terug. Vul ik hem nogmaals in zonder de automatisch ingevulde aangifte, krijg ik inderdaad ook maar 1150 terug. Is er soms iets veranderd in die twee weken? :7 :7
Had dat niet iets te maken met verkeerde ewf tarief? Heb je een woning?
Eerst denken, dan typen
pi_137310689
Ik vroeg me af hoe het zit in de volgende situatie:

In 2013 heb ik gestudeerd, en heb tot en met september studiefinanciering ontvangen. Ik heb het collegegeld via mijn eigen rekening betaald (nadat het door mijn moeder naar mijn rekening is overgemaakt).

De drempelwaarde voor geld terugvragen is 250 euro. Terwijl ik stufi ontving heb ik voor ongeveer 100 euro aan boeken gekocht, nadat mijn stufi stopte heb ik voor 300 euro boeken gekocht. Krijg ik dan 150 (400-250) of 50 euro (300-250) terug?
pi_137310693
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 12:00 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je betaalt inderdaad belasting over de winst.
De denkfout zit in het feit dat je een priv'e onttrekking meeneemt als winst. Dat is namelijk niet zo. Hoeveel geld je 'uit de zaak' haalt, heeft geen invloed op de winst en dus de te betalen belasting.
Ok, dan kan ik dus simpelweg een declaratie doen van 21 euro :)
  zondag 2 maart 2014 @ 16:37:08 #205
363056 Wildervankstertje
Nu een Westerleestertje
pi_137311938
Ik heb mijn teruggave paar dagen geleden al ontvangen :P Lekker snel, eind januari de aangifte gedaan.
  zondag 2 maart 2014 @ 16:45:07 #206
8369 speknek
Another day another slay
pi_137312328
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 16:00 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

In het ondernemersprogramma?
Ik zie waarschijnlijk iets doms over het hoofd, maar weet je waar die is? Als ik bij zakelijk inlog krijg ik aangifte omzetbelasting, maar ik moet toch daarnaast ook inkomstenbelasting invullen? Volgens mij was dat voorheen gewoon een extra vakje in mijn privé programma, maar nu is die verdwenen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_137313007
quote:
1s.gif Op zondag 2 maart 2014 16:45 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik zie waarschijnlijk iets doms over het hoofd, maar weet je waar die is? Als ik bij zakelijk inlog krijg ik aangifte omzetbelasting, maar ik moet toch daarnaast ook inkomstenbelasting invullen? Volgens mij was dat voorheen gewoon een extra vakje in mijn privé programma, maar nu is die verdwenen.
Volgens mij inloggen als ondernemer en dan op de inkomstenbelasting drukken.
  zondag 2 maart 2014 @ 17:11:17 #208
8369 speknek
Another day another slay
pi_137313558
Als ik inlog krijg ik dus alleen omzetbelasting :{ (wat bij mij 0 is omdat ik regulier onderwijs heb verzorgd). Bij overige formulieren heb je alleen bezwaren, wijzigingen en accijnzen e.d. maar geen inkomstenbelasting. Nouja zal van de week de belastingdienst wel bellen dan.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_137317011
quote:
7s.gif Op zondag 2 maart 2014 15:09 schreef Piger het volgende:

[..]

Had dat niet iets te maken met verkeerde ewf tarief? Heb je een woning?
Nee ik heb geen eigen woning. Als ik mijn zelfde gegevens invul in de aangifteprogramma van 2012 krijg ik zo'n 500 euro meer terug. Ik val nog in de eerste belastingschijf en ik weet dat die in 2013 is verhoogd, maar kan het kloppen dat ik zoveel minder terug krijg dan dat als ik het in 2012 zou invullen? Mijn woon/werk/studie situatie is niet veranderd t.o.v. 2012.

quote:
7s.gif Op zondag 2 maart 2014 15:05 schreef Piger het volgende:
Naar mijn mening klopt het aangifte-programma niet in de berekening van de aftrek studiekosten. De oude en nieuwe regeling wordt gecombineerd. Voorbeeld:

Oude regeling jan tm augustus. Studiefinanciering 270 euro, normbedrag 200 euro.

Situatie 1. Alleen studie in 2012/2013
Totaal normbedrag = 1600 euro
Totaal ontvangen stufi = 2160 euro
Aftrek = 0 euro

Situatie 2: Studie in 2012/2013 en 2013/2014
Totaal normbedrag 2012/2013 = 1600
Totaal ontvangen stufi 2012/2013 = 2160
Saldo = - 560
Studiekosten 2013/2014 = 1835
Totaal ontvangen stufi 2013/2014 = 0
Saldo = 1835

Aftrek 1275.

Hoewel je aftrek eigenlijk niet negatief kan zijn over een studiejaar, wordt de oude regeling van studiejaar 2012/2013 wel meegenomen in de berekening van je aftrek over 2013/2014.
In situatie 2, zou de aftrek volgens mij 1835 moeten zijn.
Hoe denken jullie hier over?
De belastingdienst werkt toch puur op kalenderjaar en niet met schooljaren?

Dus schoolkosten 1600 [1e 8 maanden van 2013 de normbedragen] + 1835 [daadwerkelijk gemaakte studiekosten vanaf aug - dec] = 3435 - 2160 [je ontvangen stufi in 2013] is 1275.

[ Bericht 24% gewijzigd door Zinedinho op 02-03-2014 18:48:53 ]
pi_137317482
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 18:34 schreef Zinedinho het volgende:

[..]

Nee ik heb geen eigen woning. Als ik mijn zelfde gegevens invul in de aangifteprogramma van 2012 krijg ik zo'n 500 euro meer terug. Ik val nog in de eerste belastingschijf en ik weet dat die in 2013 is verhoogd, maar kan het kloppen dat ik minder terug krijg? Mijn woon/werk/studie situatie is niet veranderd t.o.v. 2012.

[..]

De belastingdienst werkt toch puur op kalenderjaar en niet met schooljaren?
Tarieven zijn natuurlijk wel meer gewijzigd, zoals arbeidskorting en alfemene heffingskorting. 500 euro tov 2012 zou kunnen.

Kalenderjaren ja, maar wel 2 aparte regelingen in 1 kalenderjaar. En die regelingen worden nu met elkaar vermengd.
Eerst denken, dan typen
pi_137317524
quote:
7s.gif Op zondag 2 maart 2014 18:48 schreef Piger het volgende:

[..]

Tarieven zijn natuurlijk wel meer gewijzigd, zoals arbeidskorting en alfemene heffingskorting. 500 euro tov 2012 zou kunnen.

Kalenderjaren ja, maar wel 2 aparte regelingen in 1 kalenderjaar. En die regelingen worden nu met elkaar vermengd.
2013 is dan ook een overgangsjaar.
  zondag 2 maart 2014 @ 18:58:20 #212
401956 _Dido_
Remember me!
pi_137317833
Ik heb dit jaar een wortelkanaalbehandeling ondergaan waarvan ik zo'n 500 euro zelf heb betaald. Die kan ik dus opvoeren als zorgkosten. Ik heb de factuur nog (hoop ik!), ik neem aan dat de Belastingdienst daar zelf om gaat vragen als ze hem willen zien of moet ik daar zelf iets in ondernemen?
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_137317938
Ik krijg 500 euro terug, valt mij nog reuze mee als ik bekeek wat voor een chaos mijn boekhouding was :{.
  zondag 2 maart 2014 @ 19:03:05 #214
401956 _Dido_
Remember me!
pi_137317995
quote:
14s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:01 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik krijg 500 euro terug, valt mij nog reuze mee als ik bekeek wat voor een chaos mijn boekhouding was :{.
OP niet gelezen?
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_137318105
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:03 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

OP niet gelezen?
Nee, sorry ;( :'( :@

Misschien was hier zo'n waarschuwing boven reactieveld wel op zijn plaats? Omdat veel mensen hier terecht komen vanuit actieve topics :Y
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 2 maart 2014 @ 19:14:03 #216
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137318471
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 18:58 schreef _Dido_ het volgende:
Ik heb dit jaar een wortelkanaalbehandeling ondergaan waarvan ik zo'n 500 euro zelf heb betaald. Die kan ik dus opvoeren als zorgkosten. Ik heb de factuur nog (hoop ik!), ik neem aan dat de Belastingdienst daar zelf om gaat vragen als ze hem willen zien of moet ik daar zelf iets in ondernemen?
die 500 euro zat geen eigen risico bij?

En de factuur is voldoende.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 2 maart 2014 @ 19:15:09 #217
401956 _Dido_
Remember me!
pi_137318521
quote:
6s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:14 schreef Nizno het volgende:

[..]

die 500 euro zat geen eigen risico bij?

En de factuur is voldoende.
Nee, want je betaalt alleen ER als het vanuit de basisverzekering vergoed wordt en ik ben 18+ ;)
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_137319176
2013 is trouwens ook gelijk laatste jaar dat zorgkosten aftrekbaar zijn :')
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 2 maart 2014 @ 19:33:45 #219
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137319355
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:15 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

Nee, want je betaalt alleen ER als het vanuit de basisverzekering vergoed wordt en ik ben 18+ ;)
was slechts een vraag ;) Geen verwijt :)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_137329704
Ik kom altijd te laat achter wijzigingen, waardoor ze me geld kosten:
- Vorig jaar kwam ik erachter dat er geen heffingsrente meer betaald wordt. Kost me een jaar lang rente over een flink bedrag
- Nu kom ik erachter dat de heffingsvrije korting voor box 3 niet meer voor kinderen geldt. Wordt de grondslag voor de vermogensrendementsheffing nog hoger
- Verder blijk je nu de inleg over lijfrenten alleen te mogen aftrekken in het jaar dat ze betaald zijn. Voorheen kon je nog bedragen aftrekken die je vlak voor de aangifte had gedaan. Dat betekent dat ik mijn inleg pas in 2014 kan aftrekken.

Het zijn geen schokkende bedragen, maar steeds weer gaat het voordeel naar de belastingdienst.
pi_137330934
quote:
8s.gif Op zondag 2 maart 2014 22:42 schreef Sparafucile het volgende:
Ik kom altijd te laat achter wijzigingen, waardoor ze me geld kosten:
- Vorig jaar kwam ik erachter dat er geen heffingsrente meer betaald wordt. Kost me een jaar lang rente over een flink bedrag
- Nu kom ik erachter dat de heffingsvrije korting voor box 3 niet meer voor kinderen geldt. Wordt de grondslag voor de vermogensrendementsheffing nog hoger
- Verder blijk je nu de inleg over lijfrenten alleen te mogen aftrekken in het jaar dat ze betaald zijn. Voorheen kon je nog bedragen aftrekken die je vlak voor de aangifte had gedaan. Dat betekent dat ik mijn inleg pas in 2014 kan aftrekken.

Het zijn geen schokkende bedragen, maar steeds weer gaat het voordeel naar de belastingdienst.
puntje 2 vind ik een belachelijke. Vooral nu studiefinanciering weer wordt afgeschafd, zou sparen voor kinderen motiverend moeten zijn. Er wordt nu ook gesproken over een soort van spaarmotivatie voor kinderen vanuit de overheid, ik mag hopen dat ze dit vermogen dan ook niet meer meenemen voor box3
Eerst denken, dan typen
  zondag 2 maart 2014 @ 23:18:27 #222
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_137331574
Vraagje:
We hebben een huis gekocht en over ongeveer 1maand is de overdracht. Omdat we ook nog met ons huidige koopwoning zitten wil ik zo snel mogelijk ook de HRA voor de nieuwe woning ontvangen. Kan ik die nu al aanvragen? De overdrachtsdatum staat al echt vast en uiteraard weet ik wat we gaan betalen voor de nieuwe hypotheek.
klerkje
  maandag 3 maart 2014 @ 09:44:32 #223
414891 Ikea.Pax
Klere kast
pi_137337868
Kan je ergens bij de BD inloggen om te zien of ze de aangifte hebben ontvangen?
Beetje idee van toeslagen.nl waarbij je de status van aanvragen kunt bekijken.
  maandag 3 maart 2014 @ 09:52:39 #224
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137338012
Wordt de (eventueel) te veel ontvangen zorgtoeslag bij de aangifte al verrekend of niet?
☭☭ You are a traitor to the motherland ☭☭
  maandag 3 maart 2014 @ 10:57:59 #225
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_137339680
Ik heb geen WOZ beschikking 2013, want woon hier pas een paar maanden. Hoe krijg ik de WOZ waarde tevoorschijn ?
opgezegd@fok.nl
  maandag 3 maart 2014 @ 11:08:24 #226
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_137339974
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 10:57 schreef FoXje het volgende:
Ik heb geen WOZ beschikking 2013, want woon hier pas een paar maanden. Hoe krijg ik de WOZ waarde tevoorschijn ?
Als je gebruikmaakt van de vooringevulde aangifte, wordt hij vanzelf gevuld. Was bij ons tenminste wel het geval, wij wonen hier ook een paar maanden nu.
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
  maandag 3 maart 2014 @ 11:43:30 #227
8369 speknek
Another day another slay
pi_137340926
Ben ik nou de enige ondernemer hier? Waar is dat programma inkomstenbelasting voor ondernemers?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_137341147
quote:
5s.gif Op maandag 3 maart 2014 11:43 schreef speknek het volgende:
Ben ik nou de enige ondernemer hier? Waar is dat programma inkomstenbelasting voor ondernemers?
Volgens mij moet je aangesloten zijn bij SBR, toch?

http://www.belastingdiens(...)dministratiesoftware
  maandag 3 maart 2014 @ 11:56:17 #229
8369 speknek
Another day another slay
pi_137341308
quote:
3s.gif Op maandag 3 maart 2014 11:51 schreef Anne het volgende:

[..]

Volgens mij moet je aangesloten zijn bij SBR, toch?

http://www.belastingdiens(...)dministratiesoftware
Dat is voor zover ik zie alleen voor als je eigen software gebruikt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_137341348
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 11:56 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat is voor zover ik zie alleen voor als je eigen software gebruikt.
Mkay, dan zie ik alleen nog deze optie:

http://www.belastingdiens(...)_de_belastingdienst/
pi_137341403
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 11:08 schreef MaLo het volgende:

[..]

Als je gebruikmaakt van de vooringevulde aangifte, wordt hij vanzelf gevuld. Was bij ons tenminste wel het geval, wij wonen hier ook een paar maanden nu.
Hier niet, maar mijn WOZ-beschikking lag gelukkig vorige week in de bus. In mijn geval was ie gelijk aan het aankoopbedrag van het huis (is misschien ook wel standaard).
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  maandag 3 maart 2014 @ 12:15:57 #232
8369 speknek
Another day another slay
pi_137341900
quote:
3s.gif Op maandag 3 maart 2014 11:57 schreef Anne het volgende:

[..]

Mkay, dan zie ik alleen nog deze optie:

http://www.belastingdiens(...)_de_belastingdienst/
Na een half uur aan de telefoon gehangen te hebben ben ik er inmiddels uit, ze hebben me voor de verkeerde belasting (particulieren ipv ondernemers) uitgenodigd. Dan moet ik maar zelf alle aftrekposten eraf halen en bij overige opbrengsten invullen, en hopen dat ze niet gaan controleren :P. Het is maar een klein bedragje, maar toch.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 3 maart 2014 @ 15:12:34 #233
67670 Skv
Cynist.
pi_137346704
Vraag: ik heb inkomsten uit een eigen onderneming (naast mijn vaste baan). Ik heb hierin een aanmerkelijk belang van 50% (vof van 2 man)

We hebben een winst gedraaid (fictief bedrag van 700 Euro). Neem ik dan mijn deel van die winst (350) op als 'overige inkomsten'?

En vul ik dan bij aanmerkelijk belang in dat ik 50% heb, en zet ik het totaal van het aanmerkelijk belang op 0 omdat ik daar geen uitkering uit heb gehad? Of moet ik dit op een andere manier verwerken?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_137346976
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 12:15 schreef speknek het volgende:

[..]

Na een half uur aan de telefoon gehangen te hebben ben ik er inmiddels uit, ze hebben me voor de verkeerde belasting (particulieren ipv ondernemers) uitgenodigd. Dan moet ik maar zelf alle aftrekposten eraf halen en bij overige opbrengsten invullen, en hopen dat ze niet gaan controleren :P. Het is maar een klein bedragje, maar toch.
Ben je geen ondernemer dan? Als je ondernemer bent moet je de aangifte doen voor ondernemers (en dus vragen om het juiste biljet).

quote:
7s.gif Op maandag 3 maart 2014 15:12 schreef Skv het volgende:
Vraag: ik heb inkomsten uit een eigen onderneming (naast mijn vaste baan). Ik heb hierin een aanmerkelijk belang van 50% (vof van 2 man)

We hebben een winst gedraaid (fictief bedrag van 700 Euro). Neem ik dan mijn deel van die winst (350) op als 'overige inkomsten'?

En vul ik dan bij aanmerkelijk belang in dat ik 50% heb, en zet ik het totaal van het aanmerkelijk belang op 0 omdat ik daar geen uitkering uit heb gehad? Of moet ik dit op een andere manier verwerken?
Je hebt geen aanmerkelijk belang, resultaten uit een Vof vallen in box 1. Je zal het moeten aangeven als resultaat overige werkzaamheden.
  maandag 3 maart 2014 @ 15:23:34 #235
8369 speknek
Another day another slay
pi_137347039
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 15:21 schreef DonJames het volgende:

Ben je geen ondernemer dan? Als je ondernemer bent moet je de aangifte doen voor ondernemers (en dus vragen om het juiste biljet).
99% van mijn inkomen is gewoon in loondienst, daarnaast heb ik voor mijn eigen bedrijfje wat consultancywerk gedaan. De BD heeft dus niet opgemerkt dat ik een eigen bedrijf heb waar ik winst uit wil halen, en een verkeerd vinkje bij m'n naam gezet. Nu zeiden ze aan de telefoon dat ik het maar als overige verdiensten op moest voeren.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 3 maart 2014 @ 15:24:03 #236
67670 Skv
Cynist.
pi_137347052
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 15:21 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ben je geen ondernemer dan? Als je ondernemer bent moet je de aangifte doen voor ondernemers (en dus vragen om het juiste biljet).

[..]

Je hebt geen aanmerkelijk belang, resultaten uit een Vof vallen in box 1. Je zal het moeten aangeven als resultaat overige werkzaamheden.
Thanks, en het gaat dan om mijn deel van de winst? Dus 350E (de helft van 700) opvoeren bij overige inkomsten, ongeacht of ik het uit het bedrijfje heb gehaald of niet? Ik zie bij IB dat ik daardoor ineens bijna 175 euro extra IB moet afdragen, terwijl ik het in het bedrijf laat zitten, dat is toch vreemd?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_137347266
quote:
7s.gif Op maandag 3 maart 2014 15:24 schreef Skv het volgende:

Thanks, en het gaat dan om mijn deel van de winst?
Dat klopt.
quote:
Dus 350E (de helft van 700) opvoeren bij overige inkomsten, ongeacht of ik het uit het bedrijfje heb gehaald of niet?
Dat klopt ook.
quote:
Ik zie bij IB dat ik daardoor ineens bijna 175 euro extra IB moet afdragen, terwijl ik het in het bedrijf laat zitten, dat is toch vreemd?
Tsja, zo werken IB-ondernemingen nou eenmaal.
  maandag 3 maart 2014 @ 15:33:17 #238
67670 Skv
Cynist.
pi_137347319
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 15:31 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat klopt.

[..]

Dat klopt ook.

[..]

Tsja, zo werken IB-ondernemingen nou eenmaal.
Maar ik betaal hierover toch ook al omzetbelasting/BTW?

Karig.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_137347373
quote:
7s.gif Op maandag 3 maart 2014 15:33 schreef Skv het volgende:

[..]

Maar ik betaal hierover toch ook al omzetbelasting/BTW?

Karig.
Eh, nee. BTW is geen kostenpost voor ondernemers.

mits, maar, tenzij, uitzonderingen :')
  maandag 3 maart 2014 @ 15:44:24 #240
67670 Skv
Cynist.
pi_137347693
Nouja, het zal allemaal ook wel. Het wordt -buiten de ruim E12.000 die ik al heb afgedragen aan IB- dus lappen geblazen. :{

Met loonmiddeling kan ik wel ongeveer 950E terugkrijgen, dus dat is dan wel weer aardig.

[ Bericht 18% gewijzigd door Skv op 03-03-2014 15:50:43 ]
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_137348522
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 11:59 schreef Omentuva het volgende:

[..]

Hier niet, maar mijn WOZ-beschikking lag gelukkig vorige week in de bus. In mijn geval was ie gelijk aan het aankoopbedrag van het huis (is misschien ook wel standaard).
Bij mij was hij wel ingevuld, maar met de WOZ van vorige jaar; niet zo gek, want het was zo'n beetje dezelfde dag dat ik de gegevens downloadde dat de WOZ-beschikking in de bus lag.

Kan ik hem nu dus aanpassen aan de lagere WOZ; of moet ik die van vorig jaar laten staan?
  maandag 3 maart 2014 @ 16:17:59 #242
62913 Blik
The one and Only!
pi_137348854
Je moet de woz van belastingjaar 2013 gebruiken, dus niet de nieuwe die je zojuist binnen hebt gehad
pi_137350015
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 16:17 schreef Blik het volgende:
Je moet de woz van belastingjaar 2013 gebruiken, dus niet de nieuwe die je zojuist binnen hebt gehad
Die je in 2013 hebt ontvangen over 2012, ofzo?
pi_137350122
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 16:17 schreef Blik het volgende:
Je moet de woz van belastingjaar 2013 gebruiken, dus niet de nieuwe die je zojuist binnen hebt gehad
Daarom mijn vraag. Ik krijg eind februari een aanslag van de gemeente op basis van de geschatte waarde. Dat kan alleen maar over 2013 (de waarde van het huis op 31 december 2013?) gaan en niet over 2014. Dan moet je toch juist de nieuwe gebruiken?

Of kan ik achteraf gemeentebelasting terugvragen omdat mijn huis in waarde is gedaald en zij zich gebaseerd hebben op de waarde van het jaar daarvoor? :-)
pi_137350195
nvm de site van de belastingdienst geeft antwoord:

quote:
Op uw WOZ-beschikking staat altijd als peildatum 1 januari van het vorige jaar. Als u bijvoorbeeld aangifte doet over 2013, gebruikt u de WOZ-beschikking 2013, met als peildatum 1 januari 2012.
pi_137350255
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 11:59 schreef Omentuva het volgende:

[..]

Hier niet, maar mijn WOZ-beschikking lag gelukkig vorige week in de bus. In mijn geval was ie gelijk aan het aankoopbedrag van het huis (is misschien ook wel standaard).
Je moet de WOZ waarde pakken van de brief die je in 2013 in januari hebt gekregen. Als je er toen nog niet woonde bel je even je gemeente op en vraag je hem aan. Als je de WOZ waarde invult van de brief die je in 2014 hebt gehad vul je waarschijnlijk een te laag bedrag in en betaal je te weinig belasting.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 3 maart 2014 @ 17:09:33 #247
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_137350713
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 16:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je moet de WOZ waarde pakken van de brief die je in 2013 in januari hebt gekregen. Als je er toen nog niet woonde bel je even je gemeente op en vraag je hem aan. Als je de WOZ waarde invult van de brief die je in 2014 hebt gehad vul je waarschijnlijk een te laag bedrag in en betaal je te weinig belasting.
De WOZ-waardebeschikking die je in 2013 ontvangen hebt gaat over de WOZ-waarde per 1-1-2012, waarom zou je over belastingjaar 2013 niet de WOZ-waarde mogen gebruiken met peildatum 1-1-2013?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_137350759
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 17:09 schreef Leandra het volgende:

[..]

De WOZ-waardebeschikking die je in 2013 ontvangen hebt gaat over de WOZ-waarde per 1-1-2012, waarom zou je over belastingjaar niet de WOZ-waarde mogen gebruiken met peildatum 1-1-2013?
Ik krijg in januari of februari van het jaar de WOZ beschikking over dat betreffende jaar. Dus als ik in 2014 mijn aangifte belasting invul over 2013 dan pak ik de brief erbij die ik in januari of februari 2013 heb gekregen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 3 maart 2014 @ 17:11:02 #249
62913 Blik
The one and Only!
pi_137350772
Omdat in het aangifteprogramma vrij duidelijk staat dat het om de woz-waarde met peildatum 1-1-2012 gaat
  maandag 3 maart 2014 @ 18:06:38 #250
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137352662
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 16:14 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Ok, dan kan ik dus simpelweg een declaratie doen van 21 euro :)
Aan wie wil je die declaratie versturen?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137352670
Gelukkig hebben we dit topic nog. <3 Voor mij maakt het niet echt uit (lang verhaal inclusief erfenis, geen inkomsten en HRA op het geërfde (en verkochte) huis), maar ik ga alsnog even kijken of ik die Woz-waarde kan terugvinden. Geen zin in naheffingen.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  maandag 3 maart 2014 @ 18:11:05 #252
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137352823
quote:
5s.gif Op maandag 3 maart 2014 11:43 schreef speknek het volgende:
Ben ik nou de enige ondernemer hier? Waar is dat programma inkomstenbelasting voor ondernemers?
Nee, je bent niet de enige ondernemer. Als je een echte ondernemer voor de winstaangifte bent, staat de aangifte in je persoonlijke omgeving.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137354615
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 18:06 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Aan wie wil je die declaratie versturen?
De vof :)
pi_137382633
Ik heb zojuist mijn aangifte ingevuld met het aangifteprogramma van de site van de belastingdienst.
Ik heb in 2013 mijn hypotheek afgelost en het programma vraagt alleen om de stand van de hypotheek per 31/12/2013 om vervolgens te gaan miepen dat ik wel hypotheekrente invul ondanks dat mijn hypotheek 0 euro is. Gewoon geforceerd doorgeklikt maar wel benieuwd of de belastingdienst dit zonder vragen gaat verwerken. Had ik dit ook anders kunnen aanpakken?
pi_137389505
Het programma geeft hier een waarschuwing dat er geen hypotheekrente is ingevuld. Service van de zaak.

U heeft de schuld in 2013 afgelost. Er is nog wel enige hypotheekrenteaftrek. Het programma constateert / waarschuwt dat er geen Eigenwoningschuld meer is. Vandaar de waarschuwing.
U mag gewoon doorklikken. Wordt zonder vervelende vragen verwerkt.
  dinsdag 4 maart 2014 @ 19:21:29 #256
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_137389684
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 19:16 schreef belfis het volgende:
Het programma constateert / waarschuwt dat er geen Eigenwoningschuld meer is. Vandaar de waarschuwing.
Geen eigenwoningschuld meer -> geen huurwaardeforfait meer, da's toch wel prettig! *O*
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  dinsdag 4 maart 2014 @ 21:13:39 #257
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_137394697
Nou ook ik heb me eens eventjes gewaagd aan het downloaden van de vooraf ingevulde gegevens...

Stond daar ineens een in coma verkerende spaarrekening uit het jaar 0 vermeld waarvan ik het bestaan niet eens meer vermoed had. :')

Ik alle ouwe dozen, mappen en wat dies nog meer zij omgespit, en ja hoor - blijkt dat ik in 2012 een bepaalde renterekening van spaarbank X destijds wel had opgezegd, maar de bij diezelfde bank X nog steeds lopende internetspaarrekening volledig over het hoofd heb gezien. Echt geen idee dat ik dat ding nog steeds had.
De BD wist het duidelijk nog wel.

Blond 8)7 8)7 8)7 - maar eigenlijk best wel een aangename verrassing. :P

Morgen direct eens eventjes opzeggen want het kreng rendeert maar 1,2%. :{

* Nog een vraagje voor de deskundo's alhier: ik heb in het jaar 2013 een huis verkocht, maar nergens wordt gevraagd in hoeverre dat pand mijn bezit was (was dus voor de helft het bezit van mijn ex, opbrengst uiteraard volledig 50-50% tussen ons beiden verrekend - voor de volledigheid, ex en ik zijn dus géén fiscaal of anderszins partners (meer)).
Ik meen mij te herinneren dat dit vorig jaar wel ingevuld kon worden bij de aangifte?
Gaat er hier nu ergens iets fout?

NB: uiteraard heb ik de aangifte nog niet ondertekend en verstuurd, eerst ff (laten) controleren of eea wel klopt...

[ Bericht 2% gewijzigd door HetKlusKonijn op 04-03-2014 21:25:33 ]
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  woensdag 5 maart 2014 @ 10:01:37 #258
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137406719
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 19:08 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

De vof :)
Waarvoor?
Want volgens mij snap je het principe van een vof niet,...
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137406735
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 10:01 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waarvoor?
Want volgens mij snap je het principe van een vof niet,...
Ik maak netjes declaraties voor mijzelf en mijn compagnon, lijkt me wel zo handig en netjes om de administratie kloppend te hebben niet.
  woensdag 5 maart 2014 @ 10:03:03 #260
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137406743
quote:
12s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 19:21 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Geen eigenwoningschuld meer -> geen huurwaardeforfait meer, da's toch wel prettig! *O*
Pas als je ook geen kosten voor een eigenwoningschuld (bijv. rente) hebt ingevuld. ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 5 maart 2014 @ 10:05:11 #261
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137406797
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 10:02 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Ik maak netjes declaraties voor mijzelf en mijn compagnon, lijkt me wel zo handig en netjes om de administratie kloppend te hebben niet.
Privé betaalde zakelijke kosten?
Ik kan me niet voorstellen dat je kosten precies gelijk zijn aan je opbrengsten.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137406822
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 10:02 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Ik maak netjes declaraties voor mijzelf en mijn compagnon, lijkt me wel zo handig en netjes om de administratie kloppend te hebben niet.
Je stuurt een rekening aan de Vof voor jouw te betalen inkomstenbelasting? :{
  woensdag 5 maart 2014 @ 10:10:43 #263
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137406947
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 10:06 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je stuurt een rekening aan de Vof voor jouw te betalen inkomstenbelasting? :{
Als dat mogelijk is, mag ik dan de declaratie sturen aan mijn eenmanszaak en mijn vof? Beide zijn namelijk de oorzaaak dat ik belasting moet betalen. :P
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137407873
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 10:06 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je stuurt een rekening aan de Vof voor jouw te betalen inkomstenbelasting? :{
Erhm ja, want ik haal het uit de VOF. En aangezien de VOF (net als een eenmanszaak) betekend dat al het zakelijke geld privé is (alleen dan gedeeld door 2 in de VOF in dit geval) lijkt mij dat niet meer dan logisch. Ik maak alleen een declaratie om de administratie kloppend te houden.
pi_137407886
quote:
12s.gif Op woensdag 5 maart 2014 10:10 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als dat mogelijk is, mag ik dan de declaratie sturen aan mijn eenmanszaak en mijn vof? Beide zijn namelijk de oorzaaak dat ik belasting moet betalen. :P
Beiden zijn ook je prive geld...
pi_137407895
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 10:05 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Privé betaalde zakelijke kosten?
Ik kan me niet voorstellen dat je kosten precies gelijk zijn aan je opbrengsten.
Ik begrijp niet wat je hiermee wil zeggen sorry.
  woensdag 5 maart 2014 @ 12:59:42 #267
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_137411201
Ik betaal 75 euro terug over een inkomen van 7600 euro, schuld van 9500 euro en aandelen van 5100 euro :{

Dit terwijl ik voorgaande jaren fulltime werkzaam was maar wel alles terugkreeg. Doe ik iets verkeerd?
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  woensdag 5 maart 2014 @ 13:01:16 #268
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_137411248
Ik begrijp denk ik waarom, totaal wa mijn bank en saldo waarde 16700 vorig jaar. Nu is dat inmiddels een heel stuk minder ;(
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_137411312
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 10:51 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Erhm ja, want ik haal het uit de VOF. En aangezien de VOF (net als een eenmanszaak) betekend dat al het zakelijke geld privé is (alleen dan gedeeld door 2 in de VOF in dit geval) lijkt mij dat niet meer dan logisch. Ik maak alleen een declaratie om de administratie kloppend te houden.
:N
Facts don't care about your feelings
pi_137411420
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 10:51 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Erhm ja, want ik haal het uit de VOF. En aangezien de VOF (net als een eenmanszaak) betekend dat al het zakelijke geld privé is (alleen dan gedeeld door 2 in de VOF in dit geval) lijkt mij dat niet meer dan logisch. Ik maak alleen een declaratie om de administratie kloppend te houden.
Dan doe je dat helemaal fout. Je kunt de inkomstenbelasting best uit de VOF betalen, maar dat is dan gewoon een opname. En daar moet je zeker geen declaratie of rekening voor maken. Ik zou je dringend adviseren een belastingadviseur te zoeken en als je die al hebt dit soort dingen aan hem/haar over te laten.
pi_137411448
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 12:59 schreef corehype het volgende:
Ik betaal 75 euro terug over een inkomen van 7600 euro, schuld van 9500 euro en aandelen van 5100 euro :{

Dit terwijl ik voorgaande jaren fulltime werkzaam was maar wel alles terugkreeg. Doe ik iets verkeerd?
Daar valt zo niks over te zeggen..
pi_137411646
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 13:08 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dan doe je dat helemaal fout. Je kunt de inkomstenbelasting best uit de VOF betalen, maar dat is dan gewoon een opname. En daar moet je zeker geen declaratie of rekening voor maken. Ik zou je dringend adviseren een belastingadviseur te zoeken en als je die al hebt dit soort dingen aan hem/haar over te laten.
Dat bedoel ik ook, een prive opname. Daar zette ik normaal een declaratie tegenover om het bij te kunnen houden.

En nee, een adviseur hoeft er bij mij niet in. Daarvoor gaat het om te weinig geld.
pi_137411681
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 13:15 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Dat bedoel ik ook, een prive opname. Daar zette ik normaal een declaratie tegenover om het bij te kunnen houden.

En nee, een adviseur hoeft er bij mij niet in. Daarvoor gaat het om te weinig geld.
Maar voor een prive-opname maak je dus geen declaratie. Dan doe je dat helemaal fout. En het is zo dom om te besparen op een adviseur als je ondernemer bent. Afijn, uiteindelijk kom je daar vanzelf achter (omdat je dan alleen maar meer betaalt dan je aan zo iemand was kwijt geweest).
pi_137413247
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 13:16 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Maar voor een prive-opname maak je dus geen declaratie. Dan doe je dat helemaal fout. En het is zo dom om te besparen op een adviseur als je ondernemer bent. Afijn, uiteindelijk kom je daar vanzelf achter (omdat je dan alleen maar meer betaalt dan je aan zo iemand was kwijt geweest).
Met een winst van 100 euro betwijfel ik wat goedkoper is _O-

En vandaar mijn vraag in dit topic, waar je overigens niet eens antwoord op hebt gegeven, hoe dit in te boeken. Simpelweg dus een prive opname, meer hoef ik niet te weten.
pi_137417277
Ok even een simpel vraagje.

Ik kreeg dit jaar een uitkering van het UWV.
Dus klik dat vinkje aan in het aangifte programma.
Dan krijg ik
* omschrijving (ok uwv dus)
* Loonheffing
* Uitkering e.d.

Op de jaaropgaaf van het uwv heb ik staan
* Fiscaal loon
* Loon voor de Zvw
* Bijdrage Zvw
* Loonbel./Premie VV

Wat vul ik waar in?
Do what you love, love what you do!
pi_137418079
Vraag; ik woon samen, nog geen samenlevingscontract etc.

Nu is het zo dat mijn vriend in mijn pensioenregeling is opgenomen als mijn partner sinds 2013, maar ik ben dat nog niet in het zijne is dit niet zo. Klopt het dat we dan toch fiscaal partners zijn?
pi_137418683
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 14:15 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Met een winst van 100 euro betwijfel ik wat goedkoper is _O-

En vandaar mijn vraag in dit topic, waar je overigens niet eens antwoord op hebt gegeven, hoe dit in te boeken. Simpelweg dus een prive opname, meer hoef ik niet te weten.
Als dat je winst is en het ook het vooruitzicht is dat die zo laag blijft, dan ben je geen ondernemer. Dan moet je dat inkomen uiteraard wel opgeven, maar als resultaat uit overige werkzaamheden.
pi_137418874
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 16:55 schreef silliegirl het volgende:
Vraag; ik woon samen, nog geen samenlevingscontract etc.

Nu is het zo dat mijn vriend in mijn pensioenregeling is opgenomen als mijn partner sinds 2013, maar ik ben dat nog niet in het zijne is dit niet zo. Klopt het dat we dan toch fiscaal partners zijn?
Volgens mij moet je getrouwd zijn of een samenlevingscontract hebben
pi_137419233
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 13:01 schreef corehype het volgende:
Ik begrijp denk ik waarom, totaal wa mijn bank en saldo waarde 16700 vorig jaar. Nu is dat inmiddels een heel stuk minder ;(
Je bezittingen op de bank <21.000 maken niet uit voor de belasting. Of je moet iets anders bedoelen
pi_137419254
Vraag
Tellen vakantiedagen verdient in 2013 bij de aangifte daarover? :P
Ik heb namelijk vanaf mei weer vakantiedagen opgebouwd, maar werkgever ging eind november failliet. Salaris uit de maand november en vakantiegeld is overgenomen door UWV en het vakantiegeld is vandaag verwerkt/betaald. Moet ik dit bijtellen bij me inkomen over 2013 of 2014? :? Want wanneer ik de specificaties van UWV voor november en die van me baas t/m oktober bij elkaar optel kom ik een euro of 200 onder de bijverdien grens van DUO. Als die dagen meetellen eroverheen :+

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2014 17:28:44 ]
pi_137419264
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 17:12 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Als dat je winst is en het ook het vooruitzicht is dat die zo laag blijft, dan ben je geen ondernemer. Dan moet je dat inkomen uiteraard wel opgeven, maar als resultaat uit overige werkzaamheden.
De belastingdienst denkt daar, helaas, anders over. Die vind ons ondernemers. Gelukkig hoeven we slechts 1 keer per jaar de omzetbelasting te doen, maar dat is het dan wel zo'n beetje.
pi_137419355
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 10:57 schreef FoXje het volgende:
Ik heb geen WOZ beschikking 2013, want woon hier pas een paar maanden. Hoe krijg ik de WOZ waarde tevoorschijn ?
Gemeente of Mijnoverheid.nl
pi_137419421
quote:
7s.gif Op maandag 3 maart 2014 15:33 schreef Skv het volgende:

[..]

Maar ik betaal hierover toch ook al omzetbelasting/BTW?

Karig.
BTW is geen kostenpost want die kan je aftrekken. (uitgezonderd vrijgestelde goederen en diensten)
pi_137419686
quote:
99s.gif Op woensdag 5 maart 2014 17:27 schreef CrashO het volgende:
Vraag
Tellen vakantiedagen verdient in 2013 bij de aangifte daarover? :P
Ik heb namelijk vanaf mei weer vakantiedagen opgebouwd, maar werkgever ging eind november failliet. Salaris uit de maand november en vakantiegeld is overgenomen door UWV en het vakantiegeld is vandaag verwerkt/betaald. Moet ik dit bijtellen bij me inkomen over 2013 of 2014? :? Want wanneer ik de specificaties van UWV voor november en die van me baas t/m oktober bij elkaar optel kom ik een euro of 200 onder de bijverdien grens van DUO. Als die dagen meetellen eroverheen :+
Bij loonbelasting is het genietingstijdstip bepalend. Dus het moment dat je het loon ontvangt.
  woensdag 5 maart 2014 @ 17:41:08 #285
67670 Skv
Cynist.
pi_137419742
quote:
9s.gif Op woensdag 5 maart 2014 17:31 schreef Travel. het volgende:

[..]

BTW is geen kostenpost want die kan je aftrekken. (uitgezonderd vrijgestelde goederen en diensten)
Maar BTW rekent wel door in mijn verkoopprijs waardoor de omzet lager is.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_137419976
quote:
7s.gif Op woensdag 5 maart 2014 17:41 schreef Skv het volgende:

[..]

Maar BTW rekent wel door in mijn verkoopprijs waardoor de omzet lager is.
De omzet blijft gewoon gelijk..
pi_137420167
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 17:27 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

De belastingdienst denkt daar, helaas, anders over. Die vind ons ondernemers. Gelukkig hoeven we slechts 1 keer per jaar de omzetbelasting te doen, maar dat is het dan wel zo'n beetje.
Dan ben je ondernemer voor de omzetbelasting, maar voor de inkomstenbelasting zal de belastingdienst je dan niet zo snel ondernemer vinden. Dat zijn twee verschillende begrippen.
pi_137420645
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 17:53 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dan ben je ondernemer voor de omzetbelasting, maar voor de inkomstenbelasting zal de belastingdienst je dan niet zo snel ondernemer vinden. Dat zijn twee verschillende begrippen.
Als 'ie een O-biljet (voor ondernemers, met winstaangifte) heeft uitgereikt gekregen, dan zal 'ie er toch iets mee moeten. Is ook geen probleem.
pi_137421083
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 19:37 schreef Zinedinho het volgende:
Wat vreemd dit, zo'n twee weken geleden alvast mijn aangifte ingevuld via het programma dat ik toen had gedownload. (Aangifte inkomstenbelasting 2013) Ik had alle gegevens al voorhanden, dus ik wou even kijken hoeveel ik terug kon verwachten. Ik kwam toen uit op zo'n 1900 euro. Alles 100% nagekeken en het klopte, vul ik hem vandaag nogmaals in via de automatisch ingevulde aangifte krijg ik opeens 'maar' 1150 terug. Vul ik hem nogmaals in zonder de automatisch ingevulde aangifte, krijg ik inderdaad ook maar 1150 terug. Is er soms iets veranderd in die twee weken? :7 :7
Bij mij stond een vinkje verkeerd in die aangifte, waardoor het inkomen van mijn partner niet werd meegenomen. Dat is best zonde, want ze heeft maar een paar maanden een fulltime baan gehad waarover wel max. 42% IB is betaald! Misschien mist er bij jou ook een vinkje?
pi_137431896
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 16:55 schreef silliegirl het volgende:
Vraag; ik woon samen, nog geen samenlevingscontract etc.

Nu is het zo dat mijn vriend in mijn pensioenregeling is opgenomen als mijn partner sinds 2013, maar ik ben dat nog niet in het zijne is dit niet zo. Klopt het dat we dan toch fiscaal partners zijn?
Ja, u bent fiscaal partners vanaf 2013.
Uw vriend is bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartner van u. In het omgekeerde geval dat u bij een pensioenfonds zouzijn aangemeld als pensioenpartner van uw vriend geldt hetzelfde. Het is niet noodzakelijk dat u beide bent aangemeld. N.B: het is niet voldoende als uw vriend alleen bij de werkgever is aangemeld als pensioenpartners.
  woensdag 5 maart 2014 @ 22:51:38 #291
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137433578
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 10:51 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Beiden zijn ook je prive geld...
Welke beide? Zowel de eenmanszaak als de vof zijn zakelijk, hoor.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 5 maart 2014 @ 22:52:16 #292
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137433615
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 10:52 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Ik begrijp niet wat je hiermee wil zeggen sorry.
Was ik al bang voor. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137433690
Zijn (letsel) advocaatkosten aftrekbaar ?
Interessant he ?
  woensdag 5 maart 2014 @ 22:54:04 #294
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137433694
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 17:12 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Als dat je winst is en het ook het vooruitzicht is dat die zo laag blijft, dan ben je geen ondernemer. Dan moet je dat inkomen uiteraard wel opgeven, maar als resultaat uit overige werkzaamheden.
Dat is wel erg kort door de bocht.
De winst alleen is geen argument om wel of niet als ondernemer gezien te worden.
Jouw redenatie volgens zou een ondernemer met verlies dus al helemaal geen ondernemer voor de In kunnen zijn,...
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 5 maart 2014 @ 22:55:24 #295
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137433765
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 22:54 schreef Zwolsboy het volgende:
Zijn (letsel) advocaatkosten aftrekbaar ?
Als privé uitgaven? Nee.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137436075
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 22:54 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat is wel erg kort door de bocht.
De winst alleen is geen argument om wel of niet als ondernemer gezien te worden.
Jouw redenatie volgens zou een ondernemer met verlies dus al helemaal geen ondernemer voor de In kunnen zijn,...
Jawel, maar niet onbeperkt. Winst moet beoogd worden en redelijkerwijs te verwachten zijn. Zo staat het letterlijk in de wet. Als je jaar na jaar verlies maakt staat de belastingdienst tegenwoordig redelijk snel op de stoep om je ondernemersschap te beoordelen.
pi_137436100
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 18:07 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als 'ie een O-biljet (voor ondernemers, met winstaangifte) heeft uitgereikt gekregen, dan zal 'ie er toch iets mee moeten. Is ook geen probleem.
De letter die op een biljet staat is niet heilig en een VAR-verklaring ook niet. De situatie zal naar de feiten beoordeeld moeten worden.
  donderdag 6 maart 2014 @ 01:01:38 #298
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_137436953
meer mensen bij wij de aangifte niet vooraf is ingevuld? is bij mij altijd zo geweest ......
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  donderdag 6 maart 2014 @ 01:16:48 #299
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_137437169
Twee werkgevers...
Op jaaropgaaf 1 staat een negatieve loonheffing..is dat normaal?
Op jaaropgaaf 2 kan ik het woord 'loonheffing' niet vinden. Weet iemand een anders woord ervoor?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_137438325
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 00:07 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Jawel, maar niet onbeperkt. Winst moet beoogd worden en redelijkerwijs te verwachten zijn. Zo staat het letterlijk in de wet. Als je jaar na jaar verlies maakt staat de belastingdienst tegenwoordig redelijk snel op de stoep om je ondernemersschap te beoordelen.
En waar staat er precies of je 1 euro of 1 miljoen euro winst moet maken om als ondernemer gezien te worden?
pi_137438376
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 22:51 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Welke beide? Zowel de eenmanszaak als de vof zijn zakelijk, hoor.
In ieder geval binnen een eenmanszaak:
" U moet zich daarbij wel realiseren dat er bij een eenmanszaak geen scheiding is tussen zakelijk en privévermogen"
Bron: http://www.dezaak.nl/-mag(...)terken--1720139.html

En:
"verschil tussen privé en zakelijk vermogen!

Nee, in dit geval wordt er geen onderscheid gemaakt tussen het ondernemingsvermogen en het privé-vermogen."
Bron: http://notarisaanvraag.nl/geen-rechtspersonen/eenmanszaak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')