De studiefinanciering staat sinds enige jaren in de VIA (vooringevulde aangifte) Heb je daar gebruik van gemaakt? Is er studiekostenaftrek geweest? Enig idee waarom de inspecteur vraagt om deze gegevens?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:14 schreef opreis het volgende:
Ik moet voor een steekproef van de belastingdienst het volgende opsturen
"alle bewijsstukken over de studiefinanciering en/of Ov-studentenkaart van het DUO."
Iemand enig idee wat hier precies mee bedoelt wordt?
Volgens mij wel, de aftrek van de studiekosten kwam tot stand door: totaal normbedrag (2.441, die ik zelf niet kon veranderen) - studiefinanciering en overige vergoedingen(1.147, volgens mij destijds opgevraagd bij duo hoeveel dat was voor 2012)= 1.294, daar is nog de drempel van 500 vanaf gegaan. Dus totaal 794 aftrekquote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:46 schreef belfis het volgende:
[..]
De studiefinanciering staat sinds enige jaren in de VIA (vooringevulde aangifte) Heb je daar gebruik van gemaakt? Is er studiekostenaftrek geweest? Enig idee waarom de inspecteur vraagt om deze gegevens?
Volgens mij geen bezwaar, of wel, administratie kantoor heeft het voor me ingevuld en opgestuurd.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 10:27 schreef YoshiBignose het volgende:
Duurt altijd wel even, meestal krijg je wel een brief dat het bezwaar is ontvangen.
Crapquote:Op dinsdag 7 januari 2014 10:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Als je eenmaal de definitieve aangifte 2011 hebt binnen gehad (en dat zou al gebeurd moeten zijn) kun je alleen nog maar corrigeren op basis van een bezwaar. Ze zijn dan ook niet verplicht om het te accepteren.
Als het bezawar te laat was, wordt het verzoek behandeld als een verzoek om ambtshalve vermindering. Deze worden over het algemeen wel toegewezen, dus ik zou me niet al te veel zorgen maken.quote:
Ik wel.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 12:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Inderdaad ik heb er ook nog nooit eentje geweigerd gehad
Bij mij gaat het dus om 300 euro te veel arbeiskorting. Als ik het sommetje van de site van de belastingdienst uitrekent en bereken hoeveel arbeidskorting ik heb gekregen, kom ik inderdaad op 300 verschil. Blijkbaar wordt arbeidskorting boven een bepaald loon weer afgebouwd (verborgen belastingen , wees dan zo eerlijk om gewoon de tarieven te verhogen). Ik vermoed dat ik door overuren over die grens ben gegaan en daardoor recht heb op minder arbeidskorting. Dit samen met nog wat andere dingen die wel verwacht waren, betekent dat ik toch aardig wat mag bijbetalen.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:44 schreef belfis het volgende:
[..]
Punt 4: het prgramma geeft heel vaak de melding dat er teveel arbeidskorting is geweest.
Bij werkenden heb ik tig keren deze melding op het scherm gekregen. De melding kan in het algemeen worden genegeerd. Meestal is er maar 1 of 2 euro teveel aan arbeidskorting. Het programma berekent automatisch de voor jouw leeftijd van toepassing zijnde (maximum) arbeidskorting.
Voorbeeld: inkomen alleenstaande met geboortejaar 1980 is ¤ 24.000 / ingehouden belasting ¤ 4746 / arbeidskorting ¤ 1611 (maximum)
Als voor arbeidskorting hier ¤ 1612 wordt ingevuld (of een hoger bedrag) wordt de arbeidskorting door het programma toch op ¤ 1611 bepaald. Informeren bij de loonadministratie lijkt me overbodig.
Je hebt dus meerdere werkgevers gehad? Waarschijnlijk heeft meer dan 1 werkgever de loonheffingskorting toegepast. Je hebt daardoor meer korting gekregen dan waar je recht op had, wat er dus voor zorgt dat deze werkgevers te weinig loonheffing hebben ingehouden. Daarom dus bijbetalen.quote:Op donderdag 9 januari 2014 16:32 schreef wil-bert het volgende:
Ik kreeg een brief dat ik nog aangifte inkomstenbelasting van 2012 moest doen, nou net gedaan want anders kreeg ik een boete...
Alleen staat er in het overzicht dat ik bijna 500 euro moet bij betalen, wat ik nogal veel vind als student zijnde en het over bijbaantjes gaat. Kan iemand misschien hier meer licht op schijnen?
Mijn totale inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen is ¤2.996, daar gaat ¤2.241 heffingskorting af, wat neerkomt op ¤755. Volgens het overzicht is ¤291 ingehouden, dus ik moet ¤464 bijbetalen.
Wil dit dus zeggen dat mijn werkgevers toentertijd te weinig belasting hebben afgedragen voor me?
Ik heb helaas de jaaropgaves niet meer en twee van de drie werkgevers zijn inmiddels failliet, dus even bellen gaat ook lastig. Kan ik ervan uitgaan dat de informatie, die voor mij is klaargezet in het programma betrouwbaar is?
Alvast bedankt
(dik) boven modaal?quote:Op woensdag 8 januari 2014 02:27 schreef belfis het volgende:
De arbeidskorting waar u recht op heeft krijgt u. Sinds een aantal jaren niet alleen afhankelijk van leeftijd, maar ook van de hoogte van het inkomen voor inkomns (dik) boven modaal. En de tendens om te korten op de hoogte van de arbeidskorting voor hogere inkomens neemt alleen maar toe. Lees http://financieel.infonu.(...)-en-voorwaarden.html
Grappig, ik moet ook bewijslast opsturen naar de BD, dit inzake studiekosten van ruim 7.500 euro. Had alle facturen nog liggen gelukkig, dus was appeltje eitje om het op te sturen.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:14 schreef opreis het volgende:
Ik moet voor een steekproef van de belastingdienst het volgende opsturen
"alle bewijsstukken over de studiefinanciering en/of Ov-studentenkaart van het DUO."
Hij bedoelt dat vanaf die 40k tm zo'n 70k het afbouwt tot 0. Dus boven modaal tot dubbel modaal, of dik boven modaal, hoe je het ook wil noemen.quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:39 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
(dik) boven modaal?
Ik weet dat je in Nederland vooral niet ver met je kop boven het maaiveld moet uitsteken, maar dat ¤ 40.248 al als dik boven modaal wordt gezien is nieuw voor me.
Als je inkomen dat jaar inderdaad gelijk is gebleven, dan maakt het niet uit.quote:Op donderdag 16 januari 2014 00:06 schreef xaban06 het volgende:
Mijn werkgever is in 2013 van naam veranderd, van klaas nederland b.v. naar klaas global b.v., het schijnt dat ik per 30-6 uit dienst ben getreden bij klaas nederland bv en per 01-07-2013 weer in dienst getreden bij klaas global b.v.
Heeft dit eventuele effect de te betalen/ontvangen belasting?
Contractueel of salaris is er niks veranderd.
het kan zijn dat je 2 verschillende jaaropgaven krijgt, maar ook dat is geen probleem.quote:Op donderdag 16 januari 2014 00:06 schreef xaban06 het volgende:
Mijn werkgever is in 2013 van naam veranderd, van klaas nederland b.v. naar klaas global b.v., het schijnt dat ik per 30-6 uit dienst ben getreden bij klaas nederland bv en per 01-07-2013 weer in dienst getreden bij klaas global b.v.
Heeft dit eventuele effect de te betalen/ontvangen belasting?
Contractueel of salaris is er niks veranderd.
Inderdaad 2 verschillende jaaropgaven. Maar financieel gezien is het niet nadelig dus.quote:Op donderdag 16 januari 2014 11:35 schreef Nizno het volgende:
[..]
het kan zijn dat je 2 verschillende jaaropgaven krijgt, maar ook dat is geen probleem.
Nee.quote:Op donderdag 16 januari 2014 14:15 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Inderdaad 2 verschillende jaaropgaven. Maar financieel gezien is het niet nadelig dus.
Inmiddels 6-7 weken geleden en nog steeds niks nada nopes. Ze kunnen op zijn minst toch wel een soort van ontvangstbevestiging sturen ofzo.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 10:24 schreef xaban06 het volgende:
Hoelan duurt het verwerken/uitbetalen van een correctie? In de eerste week van december heb ik een wijziging/correctie doorgegeven over jaar 2011. Nu 4 weken later nog steeds niks.
Je moet gewoon een jaaropgaaf krijgenquote:Op donderdag 6 februari 2014 22:05 schreef Spiegelei het volgende:
Even een vraagje:
Wanneer je een deel van het jaar bij een werkgever hebt gewerkt en je bent daar halverwege het jaar zelf opgestapt. Dan kun je alle informatie die je nodig hebt voor de aangifte toch terugvinden bij de cumulatieven op de laatste salarisspecificatie? (vakantieuren e.d. zijn daarin ook verrekend).
Ik verwacht namelijk dat er geen jaaropgaaf gaat komen van die werkgever. Wachten tot na 1 maart kan natuurlijk ook, kan ik meteen checken of het klopt. Waarschijnlijk vul ik het dan ook pas 'echt' in, maar ik wil dit weekend even weten wat we kunnen verwachten, dus vandaar de vraag.
Ja dat kan wel zo zijn, maar we hebben redenen om aan te nemen dat die jaaropgaaf er niet zomaar gaat komen. Staat er eigenlijk een termijn op waarbinnen een jaaropgaaf moet worden verstrekt?quote:Op donderdag 6 februari 2014 22:06 schreef Blik het volgende:
[..]
Je moet gewoon een jaaropgaaf krijgen
Doe niet zo geheimzinnig, waarom zou je geen jaaropgaaf krijgen?quote:Op donderdag 6 februari 2014 22:55 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Ja dat kan wel zo zijn, maar we hebben redenen om aan te nemen dat die jaaropgaaf er niet zomaar gaat komen. Staat er eigenlijk een termijn op waarbinnen een jaaropgaaf moet worden verstrekt?
Ja.quote:Op donderdag 6 februari 2014 22:05 schreef Spiegelei het volgende:
Even een vraagje:
Wanneer je een deel van het jaar bij een werkgever hebt gewerkt en je bent daar halverwege het jaar zelf opgestapt. Dan kun je alle informatie die je nodig hebt voor de aangifte toch terugvinden bij de cumulatieven op de laatste salarisspecificatie? (vakantieuren e.d. zijn daarin ook verrekend).
Ik verwacht namelijk dat er geen jaaropgaaf gaat komen van die werkgever. Wachten tot na 1 maart kan natuurlijk ook, kan ik meteen checken of het klopt. Waarschijnlijk vul ik het dan ook pas 'echt' in, maar ik wil dit weekend even weten wat we kunnen verwachten, dus vandaar de vraag.
Kun je gewoon als 2 aparte opgeven. Al heb je er 20, kun je allemaal apart vermelden.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 21:51 schreef silliegirl het volgende:
Ik heb van 1 werkgever 2 jaaropgaven ontvangen; 1 van januari tm september, 1 voor oktober tm december.
Per 1 oktober is de bedrijfsvorm gewijzigd (van maatschap naar bv), mijn contract is gewoon overgenomen.
Kan ik bij de aangifte nu 2 werkgevers opgeven (zoals de splitsing van de jaaropgaven) of moet ik alles optellen en het als 1 werkgever aangeven?
2 werkgevers invullen als je 2 jaaropgaven hebt.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 21:51 schreef silliegirl het volgende:
Ik heb van 1 werkgever 2 jaaropgaven ontvangen; 1 van januari tm september, 1 voor oktober tm december.
Per 1 oktober is de bedrijfsvorm gewijzigd (van maatschap naar bv), mijn contract is gewoon overgenomen.
Kan ik bij de aangifte nu 2 werkgevers opgeven (zoals de splitsing van de jaaropgaven) of moet ik alles optellen en het als 1 werkgever aangeven?
Een interessante vraag. U lijkt het per ongeluk, in tegensteling tot wat u schrijft, juist slim te hebben aangepakt: Studiekostenaftrek vanwege de nullening in 2012 én het extraatje van de normbedragen in 2013.quote:Op maandag 13 januari 2014 16:51 schreef Fire.Fly het volgende:
Fijn dat hier wel wat duidelijke uitleg wordt gegeven over studiekostenaftrek - in tegenstelling tot de de site van de Belastingdienst zelf.
Ik heb zelf enig uitzoekwerk verricht en ben benieuwd of mijn conclusies kloppen. In 2011 is mijn studiefinanciering gestopt en is mijn driejarige leenfase ingegaan. Deze loopt nog tot september 2014. Ondanks dat ik geen studiefinanciering meer ontvang, val ik toch onder het kopje "studie met studiefinanciering" aangezien ik nog recht heb op een (nul)lening bij DUO. Daardoor geldt voor mij in 2013 een overgangsregeling:
Voor januari t/m augustus gelden de normbedragen. Aangezien ik geen prestatie- of aanvullende beurs meer ontvang, hoef ik van deze normbedragen geen ontvangsten af te trekken.
Voor september t/m december gelden de werkelijke bedragen. Dit is in mijn geval 3 termijnen collegegeld.
Met name de normbedragen van januari t/m augustus voelen voor mij als "gratis geld", aangezien ik in september 2012 mijn collegegeld in 1x heb betaald én als aftrekpost heb opgevoerd. Hierdoor heb ik in de periode jan-aug 2013 geen studiekosten heb gemaakt, maar heb ik -als ik het goed begrijp- wel recht op een aftrekpost in de aangifte 2013 ter hoogte van het normbedrag? Dat gaat nogal om een klap geld namelijk en in dat geval heb ik de aangifte 2012 ook duidelijk verkeerd aangepakt.
Sorry, maar ik ga niet tot in detail treden. Reden dat we vermoeden dat de jaaropgaaf niet vanzelf komt is dat ook tijdens het dienstverband het uitermate moeilijk bleek te zijn om salarisspecificaties te geven. Vervolgens zijn deze een periode enkel digitaal aangeleverd zonder enige toestemming/akkoord. Direct na het beëindigen van het dienstverband zijn alle logins daarvoor verwijderd. Gelukkig is altijd aangedrongen op deze info, maardoor het meeste ook in ons bezit is.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 09:48 schreef Blik het volgende:
[..]
Doe niet zo geheimzinnig, waarom zou je geen jaaropgaaf krijgen?
Schulden kun je alleen maar opgeven als je bezittingen in box 3 (bank- en spaartegoeden, tweede woning, aandelen etc.) hebt die boven het vrijgestelde bedrag uitkomen. Die schulden kun je dan gebruiken (mits boven de drempel die voor schulden geldt) om je bezittingen weer naar beneden brengen waardoor je daar minder belasting over betaalt. Als je geen bezittingen in box 3 hebt kun je verder in de aangifte ook niets met de schulden.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:04 schreef ScarFace- het volgende:
Ik wacht maar ff tot 1 maart op de vooraf aangevulde aangifte.
Een domme vraag wellicht, kun je het saldo wat je in de min staat in een bepaalde box plaatsen, en/of betaalde debetrente?
Weleens over gelezen, maar was n heel verhaal, n drempel qua bedrag sowieso.
Als iemand dat kort kan uitleggen / n linkje heeft heel graag
Als je geen jaaropgave hebt kun je je laatste loonstrook gebruiken. Daar staan de totalen (cumulatieven) op vermeld. Wacht anders tot 1 maart, dan is de vooraf ingevulde aangifte beschikbaar. Kun je die controleren aan de hand van die loonstrook.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:38 schreef LogiteX het volgende:
Heb je een jaaroverzicht 2013 nodig voor het invullen of kan het ook met de maandstrookjes?
Belfis, je komt over als een man met veel verstand van zaken, maar dit kan ik niet helemaal plaatsen.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 03:00 schreef belfis het volgende:
[..]
Een interessante vraag. U lijkt het per ongeluk, in tegensteling tot wat u schrijft, juist slim te hebben aangepakt: Studiekostenaftrek vanwege de nullening in 2012 én het extraatje van de normbedragen in 2013.
Maar het is een kwestie van goed lezen en interpreteren:
In het IB-programma 2013 wordt de volgende vraag gesteld:
Volgde u in het studiejaar 2012 / 2013 een studie waarvoor u ook al in 2012 recht had op studiefinanciering?
Antwoord: JA.
Daarna volgt een mededeling / toelichting: Er geldt een overgangsregeling. Vul de studie in die u volgde in het studiejaar en waarvoor u studiefinanciering kreeg. Wij berekenen de aftrek voor deze periode dan volgens normbedragen.
In de vraag wordt gesproken over het RECHT op studiefinanciering. En in de toelichting omtrent het overgangsrecht staat dat er studiefinanciering moet zijn GEKREGEN.
Dit onderscheid lijkt me essentieel en kan niet anders leiden dan tot de conclusie dat u geen recht hebt op studiekostenaftrek in 2013.
het verzamelinkomen is nadat je aftrekposten er al vanaf zijn. Verzamelinkomen kun je namelijk pas bereken door aangifte in te vullen. Dan doe je dus al de hypotheekaftrek.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 11:32 schreef xaban06 het volgende:
Ons verzamelinkomen is ~48k, dus geen recht op kindgebonden budget, echter hoor ik net van een kennis dat je een deel van je inkomen mag aftrekken omdat we een hypotheek hebben. Welk deel is aftrekbaar?
Krijgen jullie geen kinderbijslag?quote:Op zaterdag 15 februari 2014 22:34 schreef Dennis_N-V het volgende:
Onlangs de aangifte over 2013 gedownload, daarover heb ik twee vragen.
De kosten van het levensonderhoud ons kind geboren in juli, kan ik over het laatste kwartaal aftrekken.
Alle tips en adviezen zijn welkom. Hoe jim ik tot een juiste kostenberekening?
Je hebt gelijk. we hebben geen recht op aftrek van kosten op levensonderhoud.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 22:40 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Krijgen jullie geen kinderbijslag?
Nee thuisapotheek is niet meer aftrekbaarquote:Op zondag 16 februari 2014 13:17 schreef trigt013 het volgende:
De links in de OP doen het niet.
Daarnaast als ik gewoon basaal modaal inkomen met 2 kinderen en thuisblijvende vrouw, hypotheek en niets raars ernaast. Zijn er dan nog extra aftrekposten die ik er slim bij kan gooien, vroeger mocht je een bedrag aftrekken voor thuisapotheek.....zijn die dingen er nog?
Dat komt omdat de OP nog betrekking hebben op de aangifte 2012.quote:Op zondag 16 februari 2014 13:17 schreef trigt013 het volgende:
De links in de OP doen het niet.
Daarnaast als ik gewoon basaal modaal inkomen met 2 kinderen en thuisblijvende vrouw, hypotheek en niets raars ernaast. Zijn er dan nog extra aftrekposten die ik er slim bij kan gooien, vroeger mocht je een bedrag aftrekken voor thuisapotheek.....zijn die dingen er nog?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |