Lukt dat via deze website?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 10:12 schreef LadyS het volgende:
Hoe kan ik gegevens voor een 2e persoon downloaden?
Vergeet niet dat er een drempel zit van zo'n 800 euro op aftrek van zorgkosten.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 10:54 schreef Kadooosh het volgende:
Heb mijn belastingaangifte net opgestuurd maar bedacht mij net dat ik zo'n 300-400 aan tandartskosten heb gemaakt. Moet nog even langs de tandarts voor de rekeningen.
Krijg dan zo'n ¤50 extra terug.
Kan ik een nieuwe aangifte indienen?
Ja dat dacht ik ook maar als ik 400 aan kosten invul krijg ik opeens ¤50 terug.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:02 schreef nikao het volgende:
[..]
Vergeet niet dat er een drempel zit van zo'n 800 euro op aftrek van zorgkosten.
Heb je nog meer kosten ingevuld dan? Want ik heb ook zo'n soort bedrag ingevuld en krijg daar niets van terugquote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:04 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Ja dat dacht ik ook maar als ik 400 aan kosten invul krijg ik opeens ¤50 terug.
Nope dat was het enige.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:05 schreef nikao het volgende:
[..]
Heb je nog meer kosten ingevuld dan? Want ik heb ook zo'n soort bedrag ingevuld en krijg daar niets van terug
U vertelt onzin. De drempel bedraagt 1,65% van het drempelinkomen met een minimum van ¤ 125,- per volwassene. Voor het gedeelte van het drempelinkomen dat hoger is dan ¤ 39.618 bedraagt de drempel 5,75%.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:02 schreef nikao het volgende:
[..]
Vergeet niet dat er een drempel zit van zo'n 800 euro op aftrek van zorgkosten.
Ah ok, zat ik er inderdaad flink naast. Zelf ook nog maar es controleren dan!quote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:11 schreef belfis het volgende:
[..]
U vertelt onzin. De drempel bedraagt 1,65% van het drempelinkomen met een minimum van ¤ 125,- per volwassene. Voor het gedeelte van het drempelinkomen dat hoger is dan ¤ 39.618 bedraagt de drempel 5,75%.
Kadoosh kan simpel de aangifte corrigeren en/of aanvullen en opnieuw insturen.Dat kan wel een vijftal keren. De laatst ingediende aangifte telt.
U heeft uw studie kennelijk niet afgemaakt. En daardoor moet de ontvangen studiefinanciering worden terugbetaald. Deze kosten kunt u opvoeren in uw aangifte bij: Hebtquote:Op zaterdag 1 maart 2014 00:31 schreef Peter het volgende:
Hoi,
Ik heb in het verleden een HBO-studie gevolgd en in 2010, 2011, 2012 ook studiekosten opgevoerd bij mijn aangifte. Echter had ik toen enkele maanden (niet hele jaren) studiefinanciering, waardoor ik alleen het verschuldigde collegegeld voor de maanden waarin ik geen stufi ontving opgevoerd heb.
Nu is de stufi omgezet in een lening. Kan ik de maanden waarin ik stufi ontving en waarvan ik het betaalde collegegeld nooit heb opgevoerd nu alsnog opvoeren? Of snapt de BD dat niet?
NB: Voor voorgaande jaren heb ik studiekosten nooit opgevoerd, dus die voer ik nu sowieso op, net zoals de maanden in 2013 waarin ik geen stufi kreeg en wel collegegeld betaalde.
U kunt de vooruitbetaalde rente opnemen in uw aangifte (maximaal zes maanden vooruitbetaling is aftrekbaar. Lees hierquote:Op zaterdag 1 maart 2014 12:17 schreef Hi_flyer het volgende:
Zo, ik ben ook bezig met mijn aangifte. Paar vraagjes.
De vooraf ingevulde betaalde hypotheekrente komt niet overeen met wat ik betaald heb. Dat komt doordat ik 3 maanden vooruitbetaald heb in december. Gaat de BD daar moeilijk over doen of zorgt de hypotheekverstrekker dat ze de juiste informatie krijgen.
Het is me niet helemaal duidelijk of (duidelijk werkgerelateerde) cursussen onder studiekosten vallen. Bij aangifte lijkt het of het alleen om echte langdurige opleidingen gaat, omdat ze vragen of je er wel of geen stufi voor krijgt.
En ik moet dus bijbetalen omdat over mijn oprotpremie 42% belasting is geheven ipv 52%. Totaal ruim 26k aan belasting en premies over 2013
Ok, maar is het dan mogelijk om gewoon 155 dagen te noteren? Dat is me nog niet helemaal duidelijk. :pquote:Op vrijdag 28 februari 2014 23:24 schreef belfis het volgende:
De OV-kaart is niet van invloed op de reisaftrek openbaar vervoer.
Deze kaart is overigens niet gratis, maar zit bij de studiefinanciering in. Als de studie niet wordt afgemaakt, moet er over de OV-kaart worden terugbetaald.
De reisaftrek geldt voor u als de werkgever geen reiskosten heeft vergoed én als u aantoonbaar de kaartjes c.q. de uitdraai van de gemaakte reizen OV-chipkaart kunt laten zien.
Uw berekening van de dagen klopt volgens mij wel. U heeft 90 dagen gereisd en in de aangifte staan op de manier zoals u dat hebt ingevuld circa 85 dagen.
Er kan om een werkgeversverklaring worden gevraagd da u geen vergoeding reiskosten hebt gekregen. Meestal is dat geen probleem.
U hoeft over dit kleine pensioen geen revisierente te betalen. U hebt het goed ingevuld als er loonheffing is ingehouden. Als er géén loooheffing is ingehouden moet het afgekochte pensioen vermeld worden bij: overige inkomsten / periodieke uitkeringen.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 14:59 schreef OngeschiktX het volgende:
Zo ook maar ingevuld. Weer lekker paar honderd euro bij lappen.![]()
Eén ding wist ik niet zeker: Ik heb een klein pensioen van een bijbaantje afgekocht. Die heb ik ingevuld bij 'Uitkeringen en afkoopsommen' en dan 'Pensioen en andere uitkeringen'. Dat lijkt me goed. Later staat er nog iets over revisierente. Gezien het een klein bedrag was, hoef ik dat volgens mij niet te betalen klopt dat? Er staat in ieder geval niets op het jaaroverzicht van het pensioenfonds daarover.
Nee, zo nauwkeurig is dat niet mogelijk.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 15:24 schreef Zinedinho het volgende:
[..]
Ok, maar is het dan mogelijk om gewoon 155 dagen te noteren? Dat is me nog niet helemaal duidelijk. :p
Nee die stond er niet tussen. Dat was eigenlijk de hele reden dat ik tot 1 maart heb gewacht, omdat ik het niet zeker wist. Normaal doe ik het altijd de eerste week van januari. Er is inderdaad loonheffing ingehouden. Wel te weinig, maar dat wordt dan verrekend en is één van de redenen dat ik bij moet betalen.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 15:26 schreef belfis het volgende:
[..]
U hoeft over dit kleine pensioen geen revisierente te betalen. U hebt het goed ingevuld als er loonheffing is ingehouden. Als er géén loooheffing is ingehouden moet het afgekochte pensioen vermeld worden bij: overige inkomsten / periodieke uitkeringen.
Stond het afgekochte pensioen niet in de Vooringevulde Aangifte?
In het ondernemersprogramma?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 15:49 schreef speknek het volgende:
Waar is de inkomsten uit de onderneming gebleven in het IB programma?.
Dat begrijp ik, maar mag ik wel gewoon die 155 dagen opgeven ipv alleen die 85 dagen? Dus ook de dagen waar ik op mijn "gratis" weekov heb mogen reizen. :pquote:Op zaterdag 1 maart 2014 15:27 schreef belfis het volgende:
[..]
Nee, zo nauwkeurig is dat niet mogelijk.
Gewoon een goed ingevulde aangifte er achteraan sturen en verder niets doen, dan werken ze automatisch met de laatste.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 17:26 schreef thomasvl het volgende:
Goedemiddag allen,
Ik heb vanmorgen mijn aangifte ingevuld, ik wacht ook altijd tot 1 maart. In de veronderstelling dat alles was ingevuld er toch wel snel doorheen gelopen en ondertekend met digid. Net toen ik de aangifte nog even doorliep zag ik opeens dat ze 1 baan niet hadden opgenomen. Hier heb ik ongeveer 900 euro verdiend in totaal en loonheffing niks betaald. Omdat ik student ben heb en thuiswonend etc heb ik niet zoveel in te vullen. Ik krijg nu 600 euro terug van mijn baan (de ene die wel was opgenomen - heb in totaal 2 banen gehad in 2013). Wat nu te doen? Ik vind het sowieso raar dat ze die andere baan niet hebben meegenomen?
Als ik nu de andere baan er zelf wel bij invul krijg ik (uiteraard minder) nog maar 290 euro in totaal terug. Maar ik heb de aangifte natuurlijk al ondertekend vanmorgen. Wie kan mij helpen? Normaal klopt de vooraf ingevulde aangifte àltijd bij mij.
Deze site is er helaas niet. Wel kunt u in het aangifteprogramma steeds op het vraagteken klikken voor informatie over het desbetreffende onderwerp. Ook kunt u de HELP functie gebruiken - staat in de balk onderin het programma. U ziet dan een index met allerlei onderwerpen.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 15:47 schreef Probability het volgende:
Vraagje, is er een site waar ik stap voor stap kan lezen wat ik waar in moet vullen? Ik heb namelijk het idee dat ik mijn belastingaangifte op zich wel goed invul maar dat dit zeker nog beter kan.
Ooh ik heb de andere net al opgestuurd/ondertekend. Maar hun krijgen natuurlijk toch ook binnen: 1e versie ondertekend 1-3-2014 om 10;00 (foute versie dus) en 2e versie ondertekend 1-3-2014 om 18:00 (goede versie). Lijkt me dan toch dat ze automatisch de 2e pakken?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 18:13 schreef Nizno het volgende:
Even om denken dat je de andere pas morgen op stuurt. Anders kan de verkeerde als correctie worden opgevat.
Of het en hypothecaire lening is of een persoonlijke lening maakt in principe geen verschil. Als u maar wel de kosten volledig aan de verbouwingskosten hebt besteed. De betaalde rente over deze lening is dus gewoon aftrekbaar, voor zover er geen sprake is van overwaarde / bijleenregeling.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 18:13 schreef Mariposas het volgende:
Kan iemand mij wat vertellen over een persoonlijke lening (PL) uitsluitend afgesloten voor noodzakelijk onderhoud van een koopwoning? Is dit op de een of andere manier aftrekbaar? De BD heeft het op de website en in het aangifteprogramma over aftrekbare kosten, maar ik weet niet zeker of een PL ook valt onder lening verbouwingskosten woning of dat dit uitsluitend betrekking heeft op een hypothecaire lening. Of is het gewoon een schuld in box 3?
neen, in het systeem zie je alleen 2 aangiftes op dezelfde datum. Ja het systeem is ouderwets en laat geen tijden zien.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 18:40 schreef thomasvl het volgende:
[..]
Ooh ik heb de andere net al opgestuurd/ondertekend. Maar hun krijgen natuurlijk toch ook binnen: 1e versie ondertekend 1-3-2014 om 10;00 (foute versie dus) en 2e versie ondertekend 1-3-2014 om 18:00 (goede versie). Lijkt me dan toch dat ze automatisch de 2e pakken?
| 1 2 | inkomstenbelasting X loonheffing af Y |
U moet uw eigen aangifte vergelijken met de gegevens van de Vooringevulde Aangifte. Er moet ergens een verschil zijn.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:37 schreef Zinedinho het volgende:
Wat vreemd dit, zo'n twee weken geleden alvast mijn aangifte ingevuld via het programma dat ik toen had gedownload. (Aangifte inkomstenbelasting 2013) Ik had alle gegevens al voorhanden, dus ik wou even kijken hoeveel ik terug kon verwachten. Ik kwam toen uit op zo'n 1900 euro. Alles 100% nagekeken en het klopte, vul ik hem vandaag nogmaals in via de automatisch ingevulde aangifte krijg ik opeens 'maar' 1150 terug. Vul ik hem nogmaals in zonder de automatisch ingevulde aangifte, krijg ik inderdaad ook maar 1150 terug. Is er soms iets veranderd in die twee weken?![]()
Als u nou een gewoon drie inkomens (verzamelinkomens Box 1) van drie opeenvolgende jaren invoert in een module middeling. Er zijn er verschillende. Hier is er 1 van: http://www.berekenhet.nl/(...)ng-inkomen-box1.htmlquote:Op zaterdag 1 maart 2014 22:14 schreef Etcetera het volgende:
Ik zat vanavond mijn aangifte eens in te vullen, en het ziet er naar uit dat ik niks hoef te betalen maar ook niks terugkrijg.
Nu dacht ik: laat ik eens proberen of ik middeling kan toepassen. Maar ik kom er niet echt uit (normaal doet mijn neef dit, ik vond dat het niet zo moeilijk kon zijn dat ik het niet zelf kon)
Wat ik niet snap:
Stap 2
Tel de verschuldigde belastingen uit het middelingstijdvak op. Het gaat hier om de inkomstenbelasting en de premie volksverzekeringen over de belastbare inkomens in box 1 zonder de heffingskortingen. Deze bedragen staan op uw definitieve aanslagen. De verschuldigde bedragen samen zijn het totaal aan verschuldigde belasting.
Ik heb op mijn aanslag van 2011 bij inkomstenbelasting bedrag X. Bij premie volksverzekeringen (loonheffing neem ik aan) staat bedrag Y, maar er staat voor 'af'
Dus
[ code verwijderd ]
Moet ik Y nu van X aftrekken of moet ik X en Y juist bij elkaar optellen bij middelingaangezien dat laatste ook op de aanslag gebeurd ...
kijk dát is nu handigquote:Op zondag 2 maart 2014 09:59 schreef belfis het volgende:
[..]
Als u nou een gewoon drie inkomens (verzamelinkomen Box 1) invoert in een module middeling. Er zijn er verschillende. Hier is er 1 van: http://www.berekenhet.nl/(...)ng-inkomen-box1.html Er is een drempel van ¤ 545
het verzamelinkomen is je toetsingsinkomen.quote:Op zondag 2 maart 2014 11:27 schreef xaban06 het volgende:
Waaruit bestaat het toetsingsinkomen? Is dit het bedrag op de jaaropgaaf of de verzamelinkomen? Verzamelinkomen is lager dan wat op de jaaropgaaf staat vanwege aftrekposten (hypotheek).
Als ik zorgtoeslag aanvraag met het bedrag van mijn jaaropgaaf heb ik geen recht op, doe ik dat met de verzamelinkomen heb ik dat wel.
Dus welke is het?
Thanks. In dat geval toch nog 150 euro toeslag ontvangen.quote:Op zondag 2 maart 2014 11:49 schreef Nizno het volgende:
[..]
het verzamelinkomen is je toetsingsinkomen.
De term toetsingsinkomen is gekozen omdat je ee schatting moest maken in het jaar van wat het zou worden.
Je betaalt inderdaad belasting over de winst.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 16:09 schreef Tha_Duck het volgende:
Heb nog wel een boeiende vraag, misschien dat Five_Horizonnen het weet? (heb alle getallen afgerond omdat de BD dit ook doet).
Ik heb samen met een maatje een VOF. Niet spectaculair, maar dit jaar voor het eerst winst gemaakt. Een totaalbedrag van zeg 100 euro (rekent even makkelijk). Dit betekend dat we allebei in de aangifte 50 euro opnemen. Wij hebben recht op 14% mkb-winstvrijstelling welke dus 7 euro bedraagt in dit geval (50/100*14).
Nu moeten wij dus beiden over een bedrag van 43 euro belasting betalen. In mijn geval is dat 42%, dus dat komt uit op ¤ 18 ook moet er nog 5,65% betaald worden voor de bijdrage ZVW wat neerkomt op ¤ 2. Totaal te betalen belasting over deze megawinst is dus 21 euro.
Aangezien wij geen geld uit de onderneming halen hebben wij deze winst niet helemaal. Niet meer dan logisch is echter dat we dit dus wel van de winst van het bedrijf afhalen. Dat is niet moeilijker dan 21 euro overschrijven, maar het moet natuurlijk wel in de boeken. Naar mijn idee in de boeken voor 2014 dus het is wat vroeg. Maar hoe kan je dat nu het beste doen? Een prive ontrekking wordt namelijk gewoon meegerekend volgend jaar en dan betaal je dus wederom inkomstenbelasting over de winst van dit jaar?
Xquote:Op zaterdag 1 maart 2014 22:14 schreef Etcetera het volgende:
Ik zat vanavond mijn aangifte eens in te vullen, en het ziet er naar uit dat ik niks hoef te betalen maar ook niks terugkrijg.
Nu dacht ik: laat ik eens proberen of ik middeling kan toepassen. Maar ik kom er niet echt uit (normaal doet mijn neef dit, ik vond dat het niet zo moeilijk kon zijn dat ik het niet zelf kon)
Wat ik niet snap:
Stap 2
Tel de verschuldigde belastingen uit het middelingstijdvak op. Het gaat hier om de inkomstenbelasting en de premie volksverzekeringen over de belastbare inkomens in box 1 zonder de heffingskortingen. Deze bedragen staan op uw definitieve aanslagen. De verschuldigde bedragen samen zijn het totaal aan verschuldigde belasting.
Ik heb op mijn aanslag van 2011 bij inkomstenbelasting bedrag X. Bij premie volksverzekeringen (loonheffing neem ik aan) staat bedrag Y, maar er staat voor 'af'
Dus
[ code verwijderd ]
Moet ik Y nu van X aftrekken of moet ik X en Y juist bij elkaar optellen bij middelingaangezien dat laatste ook op de aanslag gebeurd ...
leuk dat je je antwoord dan ook neerzet voor mensen die dezelfde vraag hebben.quote:Op zondag 2 maart 2014 13:07 schreef Snowballed het volgende:
Is het mogelijk om zonder gebruikmaking van DigiD, aangifte inkomsten belasting te doen?
Reeds gevonden..
Omdat ik het nog niet geregeld heb, is mijn antwoord nog niet 100% betrouwbaar.. vandaar..quote:Op zondag 2 maart 2014 14:28 schreef Nizno het volgende:
[..]
leuk dat je je antwoord dan ook neerzet voor mensen die dezelfde vraag hebben.
Dan had je dat antwoord dus zelf ook hier neer kunnen zetten... muts...quote:Op zondag 2 maart 2014 14:42 schreef Nizno het volgende:
ja op papier hoef je inderdaad niet met DigiD te ondertekenen.
Dat is een groot voordeel van papier.
Had dat niet iets te maken met verkeerde ewf tarief? Heb je een woning?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:37 schreef Zinedinho het volgende:
Wat vreemd dit, zo'n twee weken geleden alvast mijn aangifte ingevuld via het programma dat ik toen had gedownload. (Aangifte inkomstenbelasting 2013) Ik had alle gegevens al voorhanden, dus ik wou even kijken hoeveel ik terug kon verwachten. Ik kwam toen uit op zo'n 1900 euro. Alles 100% nagekeken en het klopte, vul ik hem vandaag nogmaals in via de automatisch ingevulde aangifte krijg ik opeens 'maar' 1150 terug. Vul ik hem nogmaals in zonder de automatisch ingevulde aangifte, krijg ik inderdaad ook maar 1150 terug. Is er soms iets veranderd in die twee weken?![]()
Ok, dan kan ik dus simpelweg een declaratie doen van 21 euroquote:Op zondag 2 maart 2014 12:00 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je betaalt inderdaad belasting over de winst.
De denkfout zit in het feit dat je een priv'e onttrekking meeneemt als winst. Dat is namelijk niet zo. Hoeveel geld je 'uit de zaak' haalt, heeft geen invloed op de winst en dus de te betalen belasting.
Ik zie waarschijnlijk iets doms over het hoofd, maar weet je waar die is? Als ik bij zakelijk inlog krijg ik aangifte omzetbelasting, maar ik moet toch daarnaast ook inkomstenbelasting invullen? Volgens mij was dat voorheen gewoon een extra vakje in mijn privé programma, maar nu is die verdwenen.quote:
Volgens mij inloggen als ondernemer en dan op de inkomstenbelasting drukken.quote:Op zondag 2 maart 2014 16:45 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik zie waarschijnlijk iets doms over het hoofd, maar weet je waar die is? Als ik bij zakelijk inlog krijg ik aangifte omzetbelasting, maar ik moet toch daarnaast ook inkomstenbelasting invullen? Volgens mij was dat voorheen gewoon een extra vakje in mijn privé programma, maar nu is die verdwenen.
Nee ik heb geen eigen woning. Als ik mijn zelfde gegevens invul in de aangifteprogramma van 2012 krijg ik zo'n 500 euro meer terug. Ik val nog in de eerste belastingschijf en ik weet dat die in 2013 is verhoogd, maar kan het kloppen dat ik zoveel minder terug krijg dan dat als ik het in 2012 zou invullen? Mijn woon/werk/studie situatie is niet veranderd t.o.v. 2012.quote:Op zondag 2 maart 2014 15:09 schreef Piger het volgende:
[..]
Had dat niet iets te maken met verkeerde ewf tarief? Heb je een woning?
De belastingdienst werkt toch puur op kalenderjaar en niet met schooljaren?quote:Op zondag 2 maart 2014 15:05 schreef Piger het volgende:
Naar mijn mening klopt het aangifte-programma niet in de berekening van de aftrek studiekosten. De oude en nieuwe regeling wordt gecombineerd. Voorbeeld:
Oude regeling jan tm augustus. Studiefinanciering 270 euro, normbedrag 200 euro.
Situatie 1. Alleen studie in 2012/2013
Totaal normbedrag = 1600 euro
Totaal ontvangen stufi = 2160 euro
Aftrek = 0 euro
Situatie 2: Studie in 2012/2013 en 2013/2014
Totaal normbedrag 2012/2013 = 1600
Totaal ontvangen stufi 2012/2013 = 2160
Saldo = - 560
Studiekosten 2013/2014 = 1835
Totaal ontvangen stufi 2013/2014 = 0
Saldo = 1835
Aftrek 1275.
Hoewel je aftrek eigenlijk niet negatief kan zijn over een studiejaar, wordt de oude regeling van studiejaar 2012/2013 wel meegenomen in de berekening van je aftrek over 2013/2014.
In situatie 2, zou de aftrek volgens mij 1835 moeten zijn.
Hoe denken jullie hier over?
Tarieven zijn natuurlijk wel meer gewijzigd, zoals arbeidskorting en alfemene heffingskorting. 500 euro tov 2012 zou kunnen.quote:Op zondag 2 maart 2014 18:34 schreef Zinedinho het volgende:
[..]
Nee ik heb geen eigen woning. Als ik mijn zelfde gegevens invul in de aangifteprogramma van 2012 krijg ik zo'n 500 euro meer terug. Ik val nog in de eerste belastingschijf en ik weet dat die in 2013 is verhoogd, maar kan het kloppen dat ik minder terug krijg? Mijn woon/werk/studie situatie is niet veranderd t.o.v. 2012.
[..]
De belastingdienst werkt toch puur op kalenderjaar en niet met schooljaren?
2013 is dan ook een overgangsjaar.quote:Op zondag 2 maart 2014 18:48 schreef Piger het volgende:
[..]
Tarieven zijn natuurlijk wel meer gewijzigd, zoals arbeidskorting en alfemene heffingskorting. 500 euro tov 2012 zou kunnen.
Kalenderjaren ja, maar wel 2 aparte regelingen in 1 kalenderjaar. En die regelingen worden nu met elkaar vermengd.
OP niet gelezen?quote:Op zondag 2 maart 2014 19:01 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik krijg 500 euro terug, valt mij nog reuze mee als ik bekeek wat voor een chaos mijn boekhouding was.
Nee, sorryquote:
die 500 euro zat geen eigen risico bij?quote:Op zondag 2 maart 2014 18:58 schreef _Dido_ het volgende:
Ik heb dit jaar een wortelkanaalbehandeling ondergaan waarvan ik zo'n 500 euro zelf heb betaald. Die kan ik dus opvoeren als zorgkosten. Ik heb de factuur nog (hoop ik!), ik neem aan dat de Belastingdienst daar zelf om gaat vragen als ze hem willen zien of moet ik daar zelf iets in ondernemen?
Nee, want je betaalt alleen ER als het vanuit de basisverzekering vergoed wordt en ik ben 18+quote:Op zondag 2 maart 2014 19:14 schreef Nizno het volgende:
[..]
die 500 euro zat geen eigen risico bij?
En de factuur is voldoende.
was slechts een vraagquote:Op zondag 2 maart 2014 19:15 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Nee, want je betaalt alleen ER als het vanuit de basisverzekering vergoed wordt en ik ben 18+
puntje 2 vind ik een belachelijke. Vooral nu studiefinanciering weer wordt afgeschafd, zou sparen voor kinderen motiverend moeten zijn. Er wordt nu ook gesproken over een soort van spaarmotivatie voor kinderen vanuit de overheid, ik mag hopen dat ze dit vermogen dan ook niet meer meenemen voor box3quote:Op zondag 2 maart 2014 22:42 schreef Sparafucile het volgende:
Ik kom altijd te laat achter wijzigingen, waardoor ze me geld kosten:
- Vorig jaar kwam ik erachter dat er geen heffingsrente meer betaald wordt. Kost me een jaar lang rente over een flink bedrag
- Nu kom ik erachter dat de heffingsvrije korting voor box 3 niet meer voor kinderen geldt. Wordt de grondslag voor de vermogensrendementsheffing nog hoger
- Verder blijk je nu de inleg over lijfrenten alleen te mogen aftrekken in het jaar dat ze betaald zijn. Voorheen kon je nog bedragen aftrekken die je vlak voor de aangifte had gedaan. Dat betekent dat ik mijn inleg pas in 2014 kan aftrekken.
Het zijn geen schokkende bedragen, maar steeds weer gaat het voordeel naar de belastingdienst.
Als je gebruikmaakt van de vooringevulde aangifte, wordt hij vanzelf gevuld. Was bij ons tenminste wel het geval, wij wonen hier ook een paar maanden nu.quote:Op maandag 3 maart 2014 10:57 schreef FoXje het volgende:
Ik heb geen WOZ beschikking 2013, want woon hier pas een paar maanden. Hoe krijg ik de WOZ waarde tevoorschijn ?
Volgens mij moet je aangesloten zijn bij SBR, toch?quote:Op maandag 3 maart 2014 11:43 schreef speknek het volgende:
Ben ik nou de enige ondernemer hier? Waar is dat programma inkomstenbelasting voor ondernemers?
Dat is voor zover ik zie alleen voor als je eigen software gebruikt.quote:Op maandag 3 maart 2014 11:51 schreef Anne het volgende:
[..]
Volgens mij moet je aangesloten zijn bij SBR, toch?
http://www.belastingdiens(...)dministratiesoftware
Mkay, dan zie ik alleen nog deze optie:quote:Op maandag 3 maart 2014 11:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat is voor zover ik zie alleen voor als je eigen software gebruikt.
Hier niet, maar mijn WOZ-beschikking lag gelukkig vorige week in de bus. In mijn geval was ie gelijk aan het aankoopbedrag van het huis (is misschien ook wel standaard).quote:Op maandag 3 maart 2014 11:08 schreef MaLo het volgende:
[..]
Als je gebruikmaakt van de vooringevulde aangifte, wordt hij vanzelf gevuld. Was bij ons tenminste wel het geval, wij wonen hier ook een paar maanden nu.
Na een half uur aan de telefoon gehangen te hebben ben ik er inmiddels uit, ze hebben me voor de verkeerde belasting (particulieren ipv ondernemers) uitgenodigd. Dan moet ik maar zelf alle aftrekposten eraf halen en bij overige opbrengsten invullen, en hopen dat ze niet gaan controlerenquote:Op maandag 3 maart 2014 11:57 schreef Anne het volgende:
[..]
Mkay, dan zie ik alleen nog deze optie:
http://www.belastingdiens(...)_de_belastingdienst/
Ben je geen ondernemer dan? Als je ondernemer bent moet je de aangifte doen voor ondernemers (en dus vragen om het juiste biljet).quote:Op maandag 3 maart 2014 12:15 schreef speknek het volgende:
[..]
Na een half uur aan de telefoon gehangen te hebben ben ik er inmiddels uit, ze hebben me voor de verkeerde belasting (particulieren ipv ondernemers) uitgenodigd. Dan moet ik maar zelf alle aftrekposten eraf halen en bij overige opbrengsten invullen, en hopen dat ze niet gaan controleren. Het is maar een klein bedragje, maar toch.
Je hebt geen aanmerkelijk belang, resultaten uit een Vof vallen in box 1. Je zal het moeten aangeven als resultaat overige werkzaamheden.quote:Op maandag 3 maart 2014 15:12 schreef Skv het volgende:
Vraag: ik heb inkomsten uit een eigen onderneming (naast mijn vaste baan). Ik heb hierin een aanmerkelijk belang van 50% (vof van 2 man)
We hebben een winst gedraaid (fictief bedrag van 700 Euro). Neem ik dan mijn deel van die winst (350) op als 'overige inkomsten'?
En vul ik dan bij aanmerkelijk belang in dat ik 50% heb, en zet ik het totaal van het aanmerkelijk belang op 0 omdat ik daar geen uitkering uit heb gehad? Of moet ik dit op een andere manier verwerken?
99% van mijn inkomen is gewoon in loondienst, daarnaast heb ik voor mijn eigen bedrijfje wat consultancywerk gedaan. De BD heeft dus niet opgemerkt dat ik een eigen bedrijf heb waar ik winst uit wil halen, en een verkeerd vinkje bij m'n naam gezet. Nu zeiden ze aan de telefoon dat ik het maar als overige verdiensten op moest voeren.quote:Op maandag 3 maart 2014 15:21 schreef DonJames het volgende:
Ben je geen ondernemer dan? Als je ondernemer bent moet je de aangifte doen voor ondernemers (en dus vragen om het juiste biljet).
Thanks, en het gaat dan om mijn deel van de winst? Dus 350E (de helft van 700) opvoeren bij overige inkomsten, ongeacht of ik het uit het bedrijfje heb gehaald of niet? Ik zie bij IB dat ik daardoor ineens bijna 175 euro extra IB moet afdragen, terwijl ik het in het bedrijf laat zitten, dat is toch vreemd?quote:Op maandag 3 maart 2014 15:21 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ben je geen ondernemer dan? Als je ondernemer bent moet je de aangifte doen voor ondernemers (en dus vragen om het juiste biljet).
[..]
Je hebt geen aanmerkelijk belang, resultaten uit een Vof vallen in box 1. Je zal het moeten aangeven als resultaat overige werkzaamheden.
Dat klopt.quote:Op maandag 3 maart 2014 15:24 schreef Skv het volgende:
Thanks, en het gaat dan om mijn deel van de winst?
Dat klopt ook.quote:Dus 350E (de helft van 700) opvoeren bij overige inkomsten, ongeacht of ik het uit het bedrijfje heb gehaald of niet?
Tsja, zo werken IB-ondernemingen nou eenmaal.quote:Ik zie bij IB dat ik daardoor ineens bijna 175 euro extra IB moet afdragen, terwijl ik het in het bedrijf laat zitten, dat is toch vreemd?
Maar ik betaal hierover toch ook al omzetbelasting/BTW?quote:Op maandag 3 maart 2014 15:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat klopt.
[..]
Dat klopt ook.
[..]
Tsja, zo werken IB-ondernemingen nou eenmaal.
Eh, nee. BTW is geen kostenpost voor ondernemers.quote:Op maandag 3 maart 2014 15:33 schreef Skv het volgende:
[..]
Maar ik betaal hierover toch ook al omzetbelasting/BTW?
Karig.
Bij mij was hij wel ingevuld, maar met de WOZ van vorige jaar; niet zo gek, want het was zo'n beetje dezelfde dag dat ik de gegevens downloadde dat de WOZ-beschikking in de bus lag.quote:Op maandag 3 maart 2014 11:59 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Hier niet, maar mijn WOZ-beschikking lag gelukkig vorige week in de bus. In mijn geval was ie gelijk aan het aankoopbedrag van het huis (is misschien ook wel standaard).
Die je in 2013 hebt ontvangen over 2012, ofzo?quote:Op maandag 3 maart 2014 16:17 schreef Blik het volgende:
Je moet de woz van belastingjaar 2013 gebruiken, dus niet de nieuwe die je zojuist binnen hebt gehad
Daarom mijn vraag. Ik krijg eind februari een aanslag van de gemeente op basis van de geschatte waarde. Dat kan alleen maar over 2013 (de waarde van het huis op 31 december 2013?) gaan en niet over 2014. Dan moet je toch juist de nieuwe gebruiken?quote:Op maandag 3 maart 2014 16:17 schreef Blik het volgende:
Je moet de woz van belastingjaar 2013 gebruiken, dus niet de nieuwe die je zojuist binnen hebt gehad
quote:Op uw WOZ-beschikking staat altijd als peildatum 1 januari van het vorige jaar. Als u bijvoorbeeld aangifte doet over 2013, gebruikt u de WOZ-beschikking 2013, met als peildatum 1 januari 2012.
Je moet de WOZ waarde pakken van de brief die je in 2013 in januari hebt gekregen. Als je er toen nog niet woonde bel je even je gemeente op en vraag je hem aan. Als je de WOZ waarde invult van de brief die je in 2014 hebt gehad vul je waarschijnlijk een te laag bedrag in en betaal je te weinig belasting.quote:Op maandag 3 maart 2014 11:59 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Hier niet, maar mijn WOZ-beschikking lag gelukkig vorige week in de bus. In mijn geval was ie gelijk aan het aankoopbedrag van het huis (is misschien ook wel standaard).
De WOZ-waardebeschikking die je in 2013 ontvangen hebt gaat over de WOZ-waarde per 1-1-2012, waarom zou je over belastingjaar 2013 niet de WOZ-waarde mogen gebruiken met peildatum 1-1-2013?quote:Op maandag 3 maart 2014 16:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je moet de WOZ waarde pakken van de brief die je in 2013 in januari hebt gekregen. Als je er toen nog niet woonde bel je even je gemeente op en vraag je hem aan. Als je de WOZ waarde invult van de brief die je in 2014 hebt gehad vul je waarschijnlijk een te laag bedrag in en betaal je te weinig belasting.
Ik krijg in januari of februari van het jaar de WOZ beschikking over dat betreffende jaar. Dus als ik in 2014 mijn aangifte belasting invul over 2013 dan pak ik de brief erbij die ik in januari of februari 2013 heb gekregen.quote:Op maandag 3 maart 2014 17:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
De WOZ-waardebeschikking die je in 2013 ontvangen hebt gaat over de WOZ-waarde per 1-1-2012, waarom zou je over belastingjaar niet de WOZ-waarde mogen gebruiken met peildatum 1-1-2013?
Aan wie wil je die declaratie versturen?quote:Op zondag 2 maart 2014 16:14 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ok, dan kan ik dus simpelweg een declaratie doen van 21 euro
Nee, je bent niet de enige ondernemer. Als je een echte ondernemer voor de winstaangifte bent, staat de aangifte in je persoonlijke omgeving.quote:Op maandag 3 maart 2014 11:43 schreef speknek het volgende:
Ben ik nou de enige ondernemer hier? Waar is dat programma inkomstenbelasting voor ondernemers?
De vofquote:Op maandag 3 maart 2014 18:06 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Aan wie wil je die declaratie versturen?
Geen eigenwoningschuld meer -> geen huurwaardeforfait meer, da's toch wel prettig!quote:Op dinsdag 4 maart 2014 19:16 schreef belfis het volgende:
Het programma constateert / waarschuwt dat er geen Eigenwoningschuld meer is. Vandaar de waarschuwing.
Waarvoor?quote:
Ik maak netjes declaraties voor mijzelf en mijn compagnon, lijkt me wel zo handig en netjes om de administratie kloppend te hebben niet.quote:Op woensdag 5 maart 2014 10:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waarvoor?
Want volgens mij snap je het principe van een vof niet,...
Pas als je ook geen kosten voor een eigenwoningschuld (bijv. rente) hebt ingevuld.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 19:21 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Geen eigenwoningschuld meer -> geen huurwaardeforfait meer, da's toch wel prettig!
Privé betaalde zakelijke kosten?quote:Op woensdag 5 maart 2014 10:02 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik maak netjes declaraties voor mijzelf en mijn compagnon, lijkt me wel zo handig en netjes om de administratie kloppend te hebben niet.
Je stuurt een rekening aan de Vof voor jouw te betalen inkomstenbelasting?quote:Op woensdag 5 maart 2014 10:02 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik maak netjes declaraties voor mijzelf en mijn compagnon, lijkt me wel zo handig en netjes om de administratie kloppend te hebben niet.
Als dat mogelijk is, mag ik dan de declaratie sturen aan mijn eenmanszaak en mijn vof? Beide zijn namelijk de oorzaaak dat ik belasting moet betalen.quote:Op woensdag 5 maart 2014 10:06 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je stuurt een rekening aan de Vof voor jouw te betalen inkomstenbelasting?
Erhm ja, want ik haal het uit de VOF. En aangezien de VOF (net als een eenmanszaak) betekend dat al het zakelijke geld privé is (alleen dan gedeeld door 2 in de VOF in dit geval) lijkt mij dat niet meer dan logisch. Ik maak alleen een declaratie om de administratie kloppend te houden.quote:Op woensdag 5 maart 2014 10:06 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je stuurt een rekening aan de Vof voor jouw te betalen inkomstenbelasting?
Beiden zijn ook je prive geld...quote:Op woensdag 5 maart 2014 10:10 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als dat mogelijk is, mag ik dan de declaratie sturen aan mijn eenmanszaak en mijn vof? Beide zijn namelijk de oorzaaak dat ik belasting moet betalen.
Ik begrijp niet wat je hiermee wil zeggen sorry.quote:Op woensdag 5 maart 2014 10:05 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Privé betaalde zakelijke kosten?
Ik kan me niet voorstellen dat je kosten precies gelijk zijn aan je opbrengsten.
quote:Op woensdag 5 maart 2014 10:51 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Erhm ja, want ik haal het uit de VOF. En aangezien de VOF (net als een eenmanszaak) betekend dat al het zakelijke geld privé is (alleen dan gedeeld door 2 in de VOF in dit geval) lijkt mij dat niet meer dan logisch. Ik maak alleen een declaratie om de administratie kloppend te houden.
Dan doe je dat helemaal fout. Je kunt de inkomstenbelasting best uit de VOF betalen, maar dat is dan gewoon een opname. En daar moet je zeker geen declaratie of rekening voor maken. Ik zou je dringend adviseren een belastingadviseur te zoeken en als je die al hebt dit soort dingen aan hem/haar over te laten.quote:Op woensdag 5 maart 2014 10:51 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Erhm ja, want ik haal het uit de VOF. En aangezien de VOF (net als een eenmanszaak) betekend dat al het zakelijke geld privé is (alleen dan gedeeld door 2 in de VOF in dit geval) lijkt mij dat niet meer dan logisch. Ik maak alleen een declaratie om de administratie kloppend te houden.
Daar valt zo niks over te zeggen..quote:Op woensdag 5 maart 2014 12:59 schreef corehype het volgende:
Ik betaal 75 euro terug over een inkomen van 7600 euro, schuld van 9500 euro en aandelen van 5100 euro
Dit terwijl ik voorgaande jaren fulltime werkzaam was maar wel alles terugkreeg. Doe ik iets verkeerd?
Dat bedoel ik ook, een prive opname. Daar zette ik normaal een declaratie tegenover om het bij te kunnen houden.quote:Op woensdag 5 maart 2014 13:08 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dan doe je dat helemaal fout. Je kunt de inkomstenbelasting best uit de VOF betalen, maar dat is dan gewoon een opname. En daar moet je zeker geen declaratie of rekening voor maken. Ik zou je dringend adviseren een belastingadviseur te zoeken en als je die al hebt dit soort dingen aan hem/haar over te laten.
Maar voor een prive-opname maak je dus geen declaratie. Dan doe je dat helemaal fout. En het is zo dom om te besparen op een adviseur als je ondernemer bent. Afijn, uiteindelijk kom je daar vanzelf achter (omdat je dan alleen maar meer betaalt dan je aan zo iemand was kwijt geweest).quote:Op woensdag 5 maart 2014 13:15 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook, een prive opname. Daar zette ik normaal een declaratie tegenover om het bij te kunnen houden.
En nee, een adviseur hoeft er bij mij niet in. Daarvoor gaat het om te weinig geld.
Met een winst van 100 euro betwijfel ik wat goedkoper isquote:Op woensdag 5 maart 2014 13:16 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Maar voor een prive-opname maak je dus geen declaratie. Dan doe je dat helemaal fout. En het is zo dom om te besparen op een adviseur als je ondernemer bent. Afijn, uiteindelijk kom je daar vanzelf achter (omdat je dan alleen maar meer betaalt dan je aan zo iemand was kwijt geweest).
Als dat je winst is en het ook het vooruitzicht is dat die zo laag blijft, dan ben je geen ondernemer. Dan moet je dat inkomen uiteraard wel opgeven, maar als resultaat uit overige werkzaamheden.quote:Op woensdag 5 maart 2014 14:15 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Met een winst van 100 euro betwijfel ik wat goedkoper is![]()
En vandaar mijn vraag in dit topic, waar je overigens niet eens antwoord op hebt gegeven, hoe dit in te boeken. Simpelweg dus een prive opname, meer hoef ik niet te weten.
Volgens mij moet je getrouwd zijn of een samenlevingscontract hebbenquote:Op woensdag 5 maart 2014 16:55 schreef silliegirl het volgende:
Vraag; ik woon samen, nog geen samenlevingscontract etc.
Nu is het zo dat mijn vriend in mijn pensioenregeling is opgenomen als mijn partner sinds 2013, maar ik ben dat nog niet in het zijne is dit niet zo. Klopt het dat we dan toch fiscaal partners zijn?
Je bezittingen op de bank <21.000 maken niet uit voor de belasting. Of je moet iets anders bedoelenquote:Op woensdag 5 maart 2014 13:01 schreef corehype het volgende:
Ik begrijp denk ik waarom, totaal wa mijn bank en saldo waarde 16700 vorig jaar. Nu is dat inmiddels een heel stuk minder
De belastingdienst denkt daar, helaas, anders over. Die vind ons ondernemers. Gelukkig hoeven we slechts 1 keer per jaar de omzetbelasting te doen, maar dat is het dan wel zo'n beetje.quote:Op woensdag 5 maart 2014 17:12 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Als dat je winst is en het ook het vooruitzicht is dat die zo laag blijft, dan ben je geen ondernemer. Dan moet je dat inkomen uiteraard wel opgeven, maar als resultaat uit overige werkzaamheden.
Gemeente of Mijnoverheid.nlquote:Op maandag 3 maart 2014 10:57 schreef FoXje het volgende:
Ik heb geen WOZ beschikking 2013, want woon hier pas een paar maanden. Hoe krijg ik de WOZ waarde tevoorschijn ?
BTW is geen kostenpost want die kan je aftrekken. (uitgezonderd vrijgestelde goederen en diensten)quote:Op maandag 3 maart 2014 15:33 schreef Skv het volgende:
[..]
Maar ik betaal hierover toch ook al omzetbelasting/BTW?
Karig.
Bij loonbelasting is het genietingstijdstip bepalend. Dus het moment dat je het loon ontvangt.quote:Op woensdag 5 maart 2014 17:27 schreef CrashO het volgende:
Vraag
Tellen vakantiedagen verdient in 2013 bij de aangifte daarover?
Ik heb namelijk vanaf mei weer vakantiedagen opgebouwd, maar werkgever ging eind november failliet. Salaris uit de maand november en vakantiegeld is overgenomen door UWV en het vakantiegeld is vandaag verwerkt/betaald. Moet ik dit bijtellen bij me inkomen over 2013 of 2014?Want wanneer ik de specificaties van UWV voor november en die van me baas t/m oktober bij elkaar optel kom ik een euro of 200 onder de bijverdien grens van DUO. Als die dagen meetellen eroverheen
Maar BTW rekent wel door in mijn verkoopprijs waardoor de omzet lager is.quote:Op woensdag 5 maart 2014 17:31 schreef Travel. het volgende:
[..]
BTW is geen kostenpost want die kan je aftrekken. (uitgezonderd vrijgestelde goederen en diensten)
De omzet blijft gewoon gelijk..quote:Op woensdag 5 maart 2014 17:41 schreef Skv het volgende:
[..]
Maar BTW rekent wel door in mijn verkoopprijs waardoor de omzet lager is.
Dan ben je ondernemer voor de omzetbelasting, maar voor de inkomstenbelasting zal de belastingdienst je dan niet zo snel ondernemer vinden. Dat zijn twee verschillende begrippen.quote:Op woensdag 5 maart 2014 17:27 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
De belastingdienst denkt daar, helaas, anders over. Die vind ons ondernemers. Gelukkig hoeven we slechts 1 keer per jaar de omzetbelasting te doen, maar dat is het dan wel zo'n beetje.
Als 'ie een O-biljet (voor ondernemers, met winstaangifte) heeft uitgereikt gekregen, dan zal 'ie er toch iets mee moeten. Is ook geen probleem.quote:Op woensdag 5 maart 2014 17:53 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dan ben je ondernemer voor de omzetbelasting, maar voor de inkomstenbelasting zal de belastingdienst je dan niet zo snel ondernemer vinden. Dat zijn twee verschillende begrippen.
Bij mij stond een vinkje verkeerd in die aangifte, waardoor het inkomen van mijn partner niet werd meegenomen. Dat is best zonde, want ze heeft maar een paar maanden een fulltime baan gehad waarover wel max. 42% IB is betaald! Misschien mist er bij jou ook een vinkje?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 19:37 schreef Zinedinho het volgende:
Ja, u bent fiscaal partners vanaf 2013.quote:Op woensdag 5 maart 2014 16:55 schreef silliegirl het volgende:
Vraag; ik woon samen, nog geen samenlevingscontract etc.
Nu is het zo dat mijn vriend in mijn pensioenregeling is opgenomen als mijn partner sinds 2013, maar ik ben dat nog niet in het zijne is dit niet zo. Klopt het dat we dan toch fiscaal partners zijn?
Welke beide? Zowel de eenmanszaak als de vof zijn zakelijk, hoor.quote:
Was ik al bang voor.quote:Op woensdag 5 maart 2014 10:52 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat je hiermee wil zeggen sorry.
Dat is wel erg kort door de bocht.quote:Op woensdag 5 maart 2014 17:12 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Als dat je winst is en het ook het vooruitzicht is dat die zo laag blijft, dan ben je geen ondernemer. Dan moet je dat inkomen uiteraard wel opgeven, maar als resultaat uit overige werkzaamheden.
Als privé uitgaven? Nee.quote:Op woensdag 5 maart 2014 22:54 schreef Zwolsboy het volgende:
Zijn (letsel) advocaatkosten aftrekbaar ?
Jawel, maar niet onbeperkt. Winst moet beoogd worden en redelijkerwijs te verwachten zijn. Zo staat het letterlijk in de wet. Als je jaar na jaar verlies maakt staat de belastingdienst tegenwoordig redelijk snel op de stoep om je ondernemersschap te beoordelen.quote:Op woensdag 5 maart 2014 22:54 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat is wel erg kort door de bocht.
De winst alleen is geen argument om wel of niet als ondernemer gezien te worden.
Jouw redenatie volgens zou een ondernemer met verlies dus al helemaal geen ondernemer voor de In kunnen zijn,...
De letter die op een biljet staat is niet heilig en een VAR-verklaring ook niet. De situatie zal naar de feiten beoordeeld moeten worden.quote:Op woensdag 5 maart 2014 18:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als 'ie een O-biljet (voor ondernemers, met winstaangifte) heeft uitgereikt gekregen, dan zal 'ie er toch iets mee moeten. Is ook geen probleem.
En waar staat er precies of je 1 euro of 1 miljoen euro winst moet maken om als ondernemer gezien te worden?quote:Op donderdag 6 maart 2014 00:07 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Jawel, maar niet onbeperkt. Winst moet beoogd worden en redelijkerwijs te verwachten zijn. Zo staat het letterlijk in de wet. Als je jaar na jaar verlies maakt staat de belastingdienst tegenwoordig redelijk snel op de stoep om je ondernemersschap te beoordelen.
In ieder geval binnen een eenmanszaak:quote:Op woensdag 5 maart 2014 22:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Welke beide? Zowel de eenmanszaak als de vof zijn zakelijk, hoor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |