De aanschaf van een computer / laptop en randapparatuur komt meestal niet voor aftrek in aanmerking. Als speciaal voor een studie of opleiding een geavanceerde computer / laptop wordt gekocht is deze wel aftrekbaar. Volgens de methode zoals u die beschrijft (3 jaren en 10% restwaarde) Zie bladzijde 1 van de toelichting van de Belastingdienst: Studiekosten en andere scholingsuitgaven. Lees hierquote:Op donderdag 20 februari 2014 21:09 schreef Zinedinho het volgende:
[..]
Ah kijk bedankt voor je antwoord. Nog een vraag ik heb vorig jaar een laptop gehaald (prijs 1100 euro) voor mijn studie bedrijfseconomie. Pure noodzaak voor mijn studie was er niet, maar ik heb er puur één gehaald uit gemak zodat ik mijn laptop mee kan nemen naar school om aantekeningen te maken en voor het schrijven van verslagen. Nu gebruik ik deze laptop normaliter niet thuis, want dan heb ik een computer en vind dat thuis gewoon fijner werken. Toch denk ik niet dat de BD hier mee akkoord gaat en dat begrijp ik ook best, want natuurlijk heb ik er thuis wel eens achter gezeten. Ik wil hem voor het jaar 2013 dus voor 50% studiegebruik aftrekken van mijn belasting. Dus voor ca. 160 euro. (1100-100= 1000 / 3 =333). Is dit mogelijk?
Voor mij is het namelijk niet helemaal duidelijk of dit mag. Mijn opleiding verplicht mij namelijk niet tot het aanschaffen van een laptop (er zijn ook computers op school, maar die zijn wel vaak bezet), maar het is ook weer niet iets wat ik zou kopen als ik niet op school zat. Het scheelt waarschijnlijk hooguit een paar tientjes op mijn aangifte, maar als student is alles mooi meegenomen natuurlijk.
igen en dat gaat u a.s. weekend doen. Als u geen reactie op deze wijziging hebt gehad en de 1e betaaltermijn is voorbij? Betaal dan de 1e termijn om te voorkomen dat u een aanmaning krijgt. Het bedrag dat u al hebt betaald, wordt later verrekend met de nieuwe voorlopige aanslag. Lees hierquote:Op donderdag 20 februari 2014 13:58 schreef mark_dabomb het volgende:
Een inkoppertje voor jullie?
Ik heb een VA 2014 gekregen waarbij ik moet betalen. Daarnaast heb ik mijn VA 2014 nu klaar staan in het aangifteprogramma. Als ik de VA 2014 dit weekend instuur moet ik dan alsnog mijn VA 2014 die ik al in de post heb ontvangen betalen?
Verder, wordt de heffingskorting (.7% box 1) automatisch opgevoerd als je aangeeft groene spaartegoeden te hebben?
Bron?quote:Op maandag 17 februari 2014 01:43 schreef belfis het volgende:
[..]
Tandartskosten / kosten fysio zijn nog steeds aftrekbaar, mits niet vergoed. Daarnaast wordt de post vervoer naar arts, specialist, ziekenhuis nogal eens vergeten. De werkelijke kosten tellen. Elke kilometer mag hierbij in rekening worden gebracht, dus ook die ene kilometer naar de huisarts. Of 400 km voor bezoek aan een zelfgekozen arts elders in het land. Een kilometerprijs van ¤ 0,35 (auto) is voor de Belastingdienst volkomen acceptabel. De werkelijke kosten per autokilometer kunnen hoger zijn. En parkeerkosten bij veelvuldig bezoek kunnen ook aardig oplopen.
Voor reiskosten naar een arts of ziekenhuis (niet zijnde ziekenbezoek) mag je de werkelijke kosten in aftrek brengen. Hoe hoog die werkelijke kosten zijn, is afhankelijk van de persoonlijke situatie. Jij snapt ook wel dat de autokosten van een splinternieuwe Ferrari een stuk hoger liggen dan van een 20-jarige VW Golf. Zolang jij deze kosten kunt onderbouwen is het aan de belastingdienst om te bewijzen dat het niet klopt.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 23:00 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Bron?
Ik dacht dat altijd dat het 0,19 per kilometer was/is...
Handig voor aangifte van mn vriendin die meer dan 1000 km aan ziekenhuisbezoek heeft gehad... maar moet het wel zeker weten, heb geen zin in gezeur achteraf...
je weet niet of je tussen 01-01-2014 en heden een aangifte over 2013 hebt gedaan?quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:10 schreef Maargoed. het volgende:
Ik weet niet of ik voor het jaar 2013 alles al heb ingediend. Kan dat nu alsnog? Is daar een einddatum voor ofzo?
Ik ga uit van niet.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:12 schreef Nizno het volgende:
[..]
je weet niet of je tussen 01-01-2014 en heden een aangifte over 2013 hebt gedaan?
quote:Op dinsdag 25 februari 2014 10:12 schreef Nizno het volgende:
je weet niet of je tussen 01-01-2014 en heden een aangifte over 2013 hebt gedaan?
Tip van de dag: Alcoholische dranken zijn niet aftrekbaar als medicijn, ook niet als u Korsakovpatiënt bentquote:
Vanaf 2013 kan de berekende arbeidskorting flink afwijken bij een inkomen >¤40.000. Zonder dat de salarisadministrateur daar wat aan kan doenquote:Op maandag 17 februari 2014 23:10 schreef belfis het volgende:
[..]
Een waarschuwing komt hier vaak voor. Betreft vrijwel altijd slechts 1 of een enkele euro teveel. In die situatie gewoon op akkoord klikken.
Als de arbeidskorting heel veel afwijkt naar boven heeft de salarisadministratie haar werk niet goed gedaan.
kleding mag je alleen uittrekkenquote:Op woensdag 26 februari 2014 22:32 schreef trigt013 het volgende:
Welke arbeidskosten mag ik nog aftrekken. Mag bijvoorbeeld kleding nog afgetrokken worden of andere arbeidskosten wanneer je in loondienst bent?
Beste Belfis, een kleine vraag nog voordat ik morgen mijn aangifte in ga vullen m.b.t. het aftrekken van openbaar vervoerskosten naar mijn werk. Ik heb een bijbaan in een andere stad. Ik werk over het algemeen zo'n 2 á 3 dagen in de week en tot en met Augustus had ik nog recht op een studentenov (week), in het weekend heb ik dus wel moeten betalen. In de zomer heb ik bijna fulltime gewerkt en vanaf september (recht op ov verviel) ook ongeveer 3 dagen gemiddeld in de week. Totaal heb ik in 2013 ongeveer 90 (x) dagen moeten betalen voor een treinkaartje. Vanaf september moest ik dus alles uit eigen zak betalen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 20:47 schreef belfis het volgende:
Kleding, kilometerkosten komen niet in aanmerking voor aftrek als men in loondienst is.
Niet aftrekbaar als er overige inkomsten zijn zoals freelance-inkomsten zijn de kosten voor kleding, met uitzondering van werkkleding.
Maar dit betekend toch niet dat ik de dagen dat ik gratis heb gereisd naar mijn werk ook mag invullen bij mijn reisaftrek openbaar vervoer? Want mijn voorlopige lening reisrecht kan ik namelijk ook al invullen in box 3 onder het kopje schulden van mijn voorlopige studieschuld. Dit zou wel heel erg dubbelop zijn. Of vergis ik me en mag ik de dagen dat ik gewerkt heb en op mijn week ov heb gereist ook meenemen in mijn aftrek van openbaar vervoer kosten. Want dat zijn zo'n 70 dagen meer en dat zou betekenen dat ik iets van 200 euro meer van mijn belasting af mag trekken. Ik heb dus in totaal zo'n 155 dagen gewerkt. Waarvan 70 dagen via mijn gratis ov en 85 dagen waarvan ik de kaartjes zelf heb moeten betalen. Mag ik dan 85 dagen of 155 dagen invullen?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 23:24 schreef belfis het volgende:
De OV-kaart is niet van invloed op de reisaftrek openbaar vervoer.
Deze kaart is overigens niet gratis, maar zit bij de studiefinanciering in. Als de studie niet wordt afgemaakt, moet er over de OV-kaart worden terugbetaald.
De reisaftrek geldt voor u als de werkgever geen reiskosten heeft vergoed én als u aantoonbaar de kaartjes c.q. de uitdraai van de gemaakte reizen OV-chipkaart kunt laten zien.
Uw berekening van de dagen klopt volgens mij wel. U heeft 90 dagen gereisd en in de aangifte staan op de manier zoals u dat hebt ingevuld circa 85 dagen.
Er kan om een werkgeversverklaring worden gevraagd da u geen vergoeding reiskosten hebt gekregen. Meestal is dat geen probleem.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |