Ik geloof in God.quote:Op maandag 9 september 2013 12:47 schreef eleusis het volgende:
Exact hetzelfde probleem heb jij als mensen jou vragen wie god dan heeft gemaakt. Jij hebt alleen een onnodige extra tussenstap die je god noemt.
Daar zit het probleem.quote:
Door wie is God ontworpen dan?quote:
Daarom: ID.quote:Op maandag 9 september 2013 12:49 schreef DecoAoreste het volgende:
Evolutie is geen toeval.
Maar er zou misschien inderdaad best een God achter kunnen staan. Dat weten we niet.
Nu zeg je dus eigenlijk dat mensen die in God geloven niet weldenkend zijn, terwijl dat eigenlijk het meest logische als we niet dom gaan zitten vragen wie God gemaakt heeft.quote:Op maandag 9 september 2013 12:54 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Dat kan en dat mag, mits je er weldenkende mensen niet mee tot last bent.
in de 3e heb je geen bio meerquote:Op maandag 9 september 2013 13:08 schreef Seam het volgende:
Heb je een biologie boek van de middelbare school eindelijk opengeslagen?
En 'God heeft het gedaan' is geen makkelijke uitweg wil je zeggen?quote:Op maandag 9 september 2013 12:44 schreef eliasbar het volgende:
...
Sommigen zullen hier wellicht weer op reageren met grapjes, alleen maar om zo te camoufleren dat ze geen antwoord hebben op deze belangrijke levensvraag: Waar komen wij vandaan?
Dawkins? Die houdt zich veel te druk bezig met het fulltime bashen van geloof in God om echt serieus te kunnen nemen als evolutionist.quote:Op maandag 9 september 2013 13:03 schreef VitaminWater het volgende:
Ik vind het onbegrijpelijk dat men in deze tijd serieus denkt dat de evolutietheorie zo simpel is dat er na een explosie ineens leven was. Het gaat over evolutie van de aarde in 4,5 miljard jaar, zeer geleidelijk met zeer veel tussenstappen. Als je serieus wilt begrijpen wat de evolutietheorie inhoudt zijn er genoeg Youtube filmpjes voor de moderne jongere te vinden die het helder uitleggen. Je kunt natuurlijk ook de boeken van Darwin of hedendaagse evolutionisten Dawkins/Hitchens lezen, maar dat kost wat meer tijd.
Helaas is de term ID volledig gekaapt door Bijbelse Creationisten. Sterker nog: de boeken erover zijn letterlijke kopieen van Creationisme literatuur; alleen met kleine aanpassinkjes als het woord god vervangen door "ontwerper".quote:
Domme vragen bestaan niet.quote:Op maandag 9 september 2013 13:06 schreef eliasbar het volgende:
[..]
Nu zeg je dus eigenlijk dat mensen die in God geloven niet weldenkend zijn, terwijl dat eigenlijk het meest logische als we niet dom gaan zitten vragen wie God gemaakt heeft.
Owwh, een vraag die niet verklaarbaar is.. Jij ziet God echt op zijn zolderkamer naar zijn lievelingsterrarium genaamd Aarde kijken he? Om vervolgens door Oppergod PapaGod voor het avondeten te worden geroepen. Ja, dat is logisch.quote:Op maandag 9 september 2013 13:06 schreef eliasbar het volgende:
[..]
Nu zeg je dus eigenlijk dat mensen die in God geloven niet weldenkend zijn, terwijl dat eigenlijk het meest logische als we niet dom gaan zitten vragen wie God gemaakt heeft.
Maar als de evolutietheorie bewezen was, en daarmee bedoel ik glashard bewijs, dan zouden er nu toch geen gelovigen meer zijn? Als iemand gelooft dat de zeebodem rood van kleur is, en jij geeft hem een foto dat het geel is dan zou hij toch een debieltje zijn als hij het blijft geloven? Het is verreweg van bewezen, dat maakt het eigenlijk nog raarder.quote:Op maandag 9 september 2013 13:03 schreef VitaminWater het volgende:
Ik vind het onbegrijpelijk dat men in deze tijd serieus denkt dat de evolutietheorie zo simpel is dat er na een explosie ineens leven was. Het gaat over evolutie van de aarde in 4,5 miljard jaar, zeer geleidelijk met zeer veel tussenstappen. Als je serieus wilt begrijpen wat de evolutietheorie inhoudt zijn er genoeg Youtube filmpjes voor de moderne jongere te vinden die het helder uitleggen. Je kunt natuurlijk ook de boeken van Darwin of hedendaagse evolutionisten Dawkins/Hitchens lezen, maar dat kost wat meer tijd.
Ik vermoed dat je vanuit je geloof eerder zoekt naar oppervlakkige zaken om de evolutietheorie te ontrachten ter bescherming van je geloof in een God en Intelligent design.
De evolutiehteorie is eigenlijk allang geen theorie meer, maar gewoon een bewezen fenomeen.
Mensen gebruiken de evolutiemechaniek al jaren voor het fokken van dieren met de beste eigenschappen (voor consumptie, arbeid e.d.) of wenselijke eigenschappen in het geval van honden en andere huisdieren. Ook voor de teelt van groenten en fruit etc.
De bijbel en andere religieuzen 'bronnen' zijn erg beperkt voor het verklaren van zaken in ons universum. Als je bijvoorbeeld wel GPS gebruikt op je telefoon of in je auto, maar je gelooft niet in de theorieën van Einstein dan is dat ook raar.
Zowel de evolutietheorie als de natuurwetten zijn allang bewezen en erg behulpzaam gebleken, en het mooie is dat dit steeds maar doorgaat.
Het is denk ik wel onmogelijk te bewijzen dat er geen God bestaat, maar om dan dus te geloven dat er wel een God bestaat vind ik persoonlijk erg raar.
Daarnaast zijn er in de gehele mensheid zo veel verschillende geloven geweest (en nu nog steeds naast elkaar) die elkaar gewoon tegenspreken maar waarin de volger toch heilig in geloven. Als ik in Afghanistan geboren was, dan was ik waarschijnlijk een moslim, dus het heeft heel erg te maken met wat je als kind te horen krijgt.
Hmm interessant, ik ga daar eens over lezenquote:Op maandag 9 september 2013 13:11 schreef Grouch het volgende:
[..]
Helaas is de term ID volledig gekaapt door Bijbelse Creationisten. Sterker nog: de boeken erover zijn letterlijke kopieen van Creationisme literatuur; alleen met kleine aanpassinkjes als het woord god vervangen door "ontwerper".
Dus helaas pindakaas.
Is er dan wel een andere mogelijkheid dan dat God alles geschapen heeft (buiten de chaos-theorie)?quote:Op maandag 9 september 2013 13:14 schreef Hondenbrokken het volgende:
Een cel is niet in 1 klap bij een explosie in zijn huidige vorm ontstaan. De cel is geëvolueerd uit een veel simpelere cel. Het heeft 6 miljard jaar geduurd voordat het leven eruit zag zoals het er nu uitziet.
De vergelijking met de boekenwinkel gaat dus niet op. De kans dat er bij een explosie een leeg papiertje ontstaat zou al een betere vergelijking zijn.
Verder maak je hier gebruik van een vals dilemma. Je stelt dat als de chaos-theorie niet waar is, er geen andere mogelijkheid is dan dat een god alles geschapen heeft.
Nog mooier is dat Dawkins zichzelf tot de paus van de atheisten heeft gekroond. Misselijkmakend hoe die man claimt wetenschappelijk verantwoord te zijn en vervolgens loopt te strooien met zijn pseudo-wetenschappelijke memetics-dogma's.quote:Op maandag 9 september 2013 13:10 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Dawkins? Die houdt zich veel te druk bezig met het fulltime bashen van geloof in God om echt serieus te kunnen nemen als evolutionist.Sommige atheïsten zijn echt geen haar beter dan fundamentalistische gelovigen in het proberen anderen te overtuigen van hun visie.
Edit: oh, even Hitchens opgezocht en da's van hetzelfde laken een pak. Beetje jammer.
Ondanks dat Dawkins inderdaad een naar kantje heeft, kun je zijn werk als evolutionist niet negeren. Hij heeft talloze werken waarin er met geen woord tegen het geloof gestreden wordt, maar wel heel duidelijk laat zien hoe evolutie plaats heeft gevonden en nog steeds plaats vindt.quote:Op maandag 9 september 2013 13:10 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Dawkins? Die houdt zich veel te druk bezig met het fulltime bashen van geloof in God om echt serieus te kunnen nemen als evolutionist.Sommige atheïsten zijn echt geen haar beter dan fundamentalistische gelovigen in het proberen anderen te overtuigen van hun visie.
Edit: oh, even Hitchens opgezocht en da's van hetzelfde laken een pak. Beetje jammer.
Wat is voor jou dan glashard bewijs? Het proces is observeerbaar en, vooralsnog, de beste wetenschappelijke verklaring die we hebben.quote:Op maandag 9 september 2013 13:13 schreef eliasbar het volgende:
[..]
Maar als de evolutietheorie bewezen was, en daarmee bedoel ik glashard bewijs, dan zouden er nu toch geen gelovigen meer zijn? Als iemand gelooft dat de zeebodem rood van kleur is, en jij geeft hem een foto dat het geel is dan zou hij toch een debieltje zijn als hij het blijft geloven? Het is verreweg van bewezen, dat maakt het eigenlijk nog raarder.
Dat valt erg mee hoor. Ja, hij drukt zich soms sterk uit om zijn punt te maken en Hitchens doet daar soms nog een schepje bovenop, maar ze zijn beiden bereid talloze discussie aan te gaan met gelovigen en publiek. Zeker Dawkins kan op een rustige manier uitleggen waarom hij dingen anders ziet dan gelovigen. En het allerbelangrijkste, hij kan goed en scherp beargumenteren EN heeft goede kennis van de bijbel en andere heilige geschriften. Maar als je je aan hem stoort, zijn er nog veel meer bronnen die je kunt raadplegenquote:Op maandag 9 september 2013 13:10 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Ik van onder de categorie 'gelovigen', maar ben nooit gestopt met zelf nadenken. Er is nóóit een reden om te stoppen met zelf nadenken. Mijn opleiding is van redelijk hoog nivo en ik denk genoeg te weten van biologie/biochemie om te kunnen oordelen dat dit niet op basis van 'toeval' (korte samenvatting van evolutie) kan plaatsvinden.quote:Op maandag 9 september 2013 13:11 schreef Grouch het volgende:
[..]
Helaas is de term ID volledig gekaapt door Bijbelse Creationisten. Sterker nog: de boeken erover zijn letterlijke kopieen van Creationisme literatuur; alleen met kleine aanpassinkjes als het woord god vervangen door "ontwerper".
Dus helaas pindakaas.
Vertel jij dan maar waarom je zo'n debieltje bent? Evolutie is immers glashard aan te tonen aan zowel de historie als het heden. Evolutie komt nu nog steeds voor in ons en andere dieren.quote:Op maandag 9 september 2013 13:13 schreef eliasbar het volgende:
[..]
Maar als de evolutietheorie bewezen was, en daarmee bedoel ik glashard bewijs, dan zouden er nu toch geen gelovigen meer zijn? Als iemand gelooft dat de zeebodem rood van kleur is, en jij geeft hem een foto dat het geel is dan zou hij toch een debieltje zijn als hij het blijft geloven? Het is verreweg van bewezen, dat maakt het eigenlijk nog raarder.
Waarom sluiten evolutie en de Big Bang het bestaan van God uit volgens jou?quote:Op maandag 9 september 2013 13:13 schreef eliasbar het volgende:
[..]
En dan kunnen we nog oppervlakkiger gaan door te zeggen, waar kwam die grote "planeet" vandaan die de big bang veroorzaakte. Er kan niet zomaar van 'niets' 'iets' zijn. Uiteindelijk, voor de big bang, de grote planeet en daarvoor moet toch wel 'iets' zijn waarmee het allemaal begon?
Nee ik ben bloedserieus. Levensvragen worden blijkbaar niet meer serieus genomen. Ik geef een (vanuit mijn perspectief) logische verklaring, en ik word gebasht en heb al een paar haatreacties gekregen.quote:Op maandag 9 september 2013 13:21 schreef staaltje het volgende:
@The_Stranger: grappig dat jij je in deze discussie mengt, gezien je signature
Maar is TS niet gewoon een beetje aan het trollen?
Ik heb ook niet het kleinste vermoeden dat ik TS overtuig, dat zal hij zelf moeten doen. En daar heeft hij wel de juiste informatie voor nodig, want aan de OP te zien mist hij heel veel cruciale kennis van hoe evolutie werkt, hoe cellen ontstaan en in elkaar zitten, hoe ontwikkeling werkt...quote:Op maandag 9 september 2013 13:21 schreef staaltje het volgende:
@The_Stranger: grappig dat jij je in deze discussie mengt, gezien je signature
Maar is TS niet gewoon een beetje aan het trollen?
1. Er is "glashard" bewijsquote:Op maandag 9 september 2013 13:13 schreef eliasbar het volgende:
Maar als de evolutietheorie bewezen was, en daarmee bedoel ik glashard bewijs, dan zouden er nu toch geen gelovigen meer zijn?
Er is één enorme fout in deze hele theorie, namelijk dat je er vanuit gaat dat het ontwerp van het menselijk lichaam perfect en complex is. Wie zegt dat dat zo is? Heb je vergelijkingsmateriaal uit een andere hoek van het universum? Misschien is ons oor wel zeer inefficiënt ontworpen. Misschien zou ons oog nog vele malen beter kunnen. Misschien zijn onze cellen wel een goedkope slechte Aldi versie vergeleken met de cellen van de wezens miljoenen lichtjaren verderop hebben.quote:Op maandag 9 september 2013 12:44 schreef eliasbar het volgende:
Er was eens een explosie in een drukkerij. Toen de rook was opgetrokken, stond daar opeens een 10-delige encyclopedie op de boekenplank, met alle letters, zinnen en hoofdstukken in de juiste volgorde. Puur toeval. De kans is erg klein, maar toch. Natuurlijk is dit lariekoek.
Nog veel ingewikkelder dan deze 10-delige encyclopedie is een enkele cel uit jouw lichaam, die bestaat uit ribosomen (die zorgen voor de synthese van eiwitten), een vesikel (die bepaalde stoffen, zoals neurotransmitters, in een cel opslaat of transporteert), een Golgi-apparaat (die de producten afkomstig van het endoplasmatisch reticulum (ER) omgebouwt en opslaat om ze dan later naar andere bestemmingen te verschepen), en vele andere onderdelen. Maar als men je vertelt dat deze cel bij toeval is ontstaan na een explosie, is het opeens niet gek meer? Is het opeens wel logisch? Denk na (met je hersencellen, die een wonder op zich zijn)! En dan hebben we het nog niet gehad over de meesterlijke en ingewikkelde opbouw van je DNA, het oog, je oor, etc. Meesterlijk ontworpen. Dus moet er "iemand" zijn die dat ontworpen heeft. Als je hier niet in gelooft, kun je net zo goed geloven in de explosie in de drukkerij, dat is namelijk nog veel aannemelijker.
Sommigen zullen hier wellicht weer op reageren met grapjes, alleen maar om zo te camoufleren dat ze geen antwoord hebben op deze belangrijke levensvraag: Waar komen wij vandaan?
[ afbeelding ]
Ik kreeg een beetje die indruk vanwege de, laten we zeggen, ietwat simplistische OP. Ook de vergelijking met een encyclopedie gaat ernstig mank. Ik denk eerlijk gezegd dat zoiets misschien nog wel complexer is dan een levend organisme of zelfs maar een levende cel, gezien het feit dat het papier, de inkt en de inhoud slechts bestaan als product van eerder genoemde levende cellen.quote:Op maandag 9 september 2013 13:22 schreef eliasbar het volgende:
[..]
Nee ik ben bloedserieus. Levensvragen worden blijkbaar niet meer serieus genomen. Ik geef een (vanuit mijn perspectief) logische verklaring, en ik word gebasht en heb al een paar haatreacties gekregen.
Ja, vroeger was een alternatieve theorie populair (ik ben de naam ervan kwijt) dat het heelal geen beginpunt heeft, maar dat atomen, moleculen enzo altijd al bestaan hebben tot in het oneindige verleden en op een gegeven moment (misschien meerdere keren) samengeklonterd zijn tot een geheel. Deze theorie werd minder populair naarmate steeds meer waarnemingen werden gedaan die beter verklaard konden worden door de oerknaltheorie.quote:Op maandag 9 september 2013 13:15 schreef eliasbar het volgende:
[..]
Is er dan wel een andere mogelijkheid dan dat God alles geschapen heeft (buiten de chaos-theorie)?
Ik zou zeggen, neem d'r nog 1quote:Op maandag 9 september 2013 14:22 schreef Manke het volgende:
Ik geloof in God en in evolutie.
Het bewijs voor God heb ik gevonden in het bestaan van geesten.
Maar als religie bewezen was, en daarmee bedoel ik toch glashard bewijs, dan zouden er nu toch geen atheisten meer zijn?quote:Op maandag 9 september 2013 13:13 schreef eliasbar het volgende:
[..]
En dan kunnen we nog oppervlakkiger gaan door te zeggen, waar kwam die grote "planeet" vandaan die de big bang veroorzaakte. Er kan niet zomaar van 'niets' 'iets' zijn. Uiteindelijk, voor de big bang, de grote planeet en daarvoor moet toch wel 'iets' zijn waarmee het allemaal begon?
je kwam een geest tegen die zei dat god bestaat?quote:Op maandag 9 september 2013 14:22 schreef Manke het volgende:
Geestigquote:Op maandag 9 september 2013 14:37 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
je kwam een geest tegen die zei dat god bestaat?
ik kwam geesten tegen en hun bestaan zegt mij dat God bestaat, evolutie kan ze hebben gevormd in geen miljard jaar, want dat werkt alleen bij organisch leven.quote:Op maandag 9 september 2013 14:37 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
je kwam een geest tegen die zei dat god bestaat?
Die geesten kunnen een illusie zijn geweest.quote:Op maandag 9 september 2013 14:41 schreef Manke het volgende:
[..]
ik kwam geesten tegen en hun bestaan zegt mij dat God bestaat, evolutie kan ze hebben gevormd in geen miljard jaar, want dat werkt alleen bij organisch leven.
Had je daar veel drugs voor nodig?quote:Op maandag 9 september 2013 14:41 schreef Manke het volgende:
[..]
ik kwam geesten tegen en hun bestaan zegt mij dat God bestaat, evolutie kan ze hebben gevormd in geen miljard jaar, want dat werkt alleen bij organisch leven.
Hoeveel bewijs is er ook is in de wereld. Er zullen mensen zijn die het gewoon "niet geloven". Je snapt dat jij gelooft in een geloof! Jij hebt 0,0 bewijs en er zijn geen feiten. Daarom is het een geloof =')quote:Op maandag 9 september 2013 13:13 schreef eliasbar het volgende:
[..]
met bepaalde drugs kan het ook inderdaad.quote:Op maandag 9 september 2013 14:53 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Had je daar veel drugs voor nodig?
en hoe weet je dat die geesten waren wat jij denkt dat het is? volgens neem jij aan dat het een geest is, omdat dat de standaar, onbewezen verklaring is voor zulke verschijnselen.quote:Op maandag 9 september 2013 14:41 schreef Manke het volgende:
[..]
Was jij sowieso niet onder behandeling voor een bepaalde geestelijk probleem? Zo ja, misschien geven de medicijnen (of het gebrek) je wel visioenen die je nu voor geesten aanneemt..quote:Op maandag 9 september 2013 14:56 schreef Manke het volgende:
[..]
met bepaalde drugs kan het ook inderdaad.
Visioenen had ik ookquote:Op maandag 9 september 2013 15:38 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Was jij sowieso niet onder behandeling voor een bepaalde geestelijk probleem? Zo ja, misschien geven de medicijnen (of het gebrek) je wel visioenen die je nu voor geesten aanneemt..
Wat ik me dan afvraag is, wat neem je dan voor "waar" aan en wat voor een illusie? Je zegt dat geesten bewezen hebben dat god bestaat, maar wat als die geesten niets anders zijn dan een "kortsluiting" in je hersenen en dus letterlijk een verzinsel?quote:Op maandag 9 september 2013 15:46 schreef Manke het volgende:
[..]
Visioenen had ik ookik zag duivelse gezichten toen ik vroeg hoe "ze" eruit zien, en als ik wakker werd zag ik ook rare dingen achter m'n oogleden of zag ik objecten in de kamer tot leven komen...
Dat is dan wel allemaal voorbij, 4 jaar geleden ging ik geesten oproepen en had gelijk contact, na 3 dagen vlogen ze naar m'n hoofd en ineens begonnen stemmen mijn gedachten te herhalen, en daar draaide ik van doorvanaf die dag krijg ik hulp, ik gebruikt gewoon de pilletjes die ze voorschrijven, maar het helpt allemaal niet, je slaapt er wel lekker door
.
Je gaat er hierbij vanuit dat de rodezeebodemgelovige het vermogen heeft het bewijs te begrijpen. Of te zien. Of te vertrouwen - jouw foto is misschien volgens hem wel duidelijk gefotoshoptquote:Op maandag 9 september 2013 13:13 schreef eliasbar het volgende:
[..]
Maar als de evolutietheorie bewezen was, en daarmee bedoel ik glashard bewijs, dan zouden er nu toch geen gelovigen meer zijn? Als iemand gelooft dat de zeebodem rood van kleur is, en jij geeft hem een foto dat het geel is dan zou hij toch een debieltje zijn als hij het blijft geloven?
Ik ben eigenlijk erg benieuwd naar je verhaal, over de geesten. Ik ben nog jong en weet niet of ik moet geloven in God of niet. Ik ben christelijk opgevoed, maar het is toch allemaal moeilijk. Bewijs is er ook niet. Misschien kan jij me een stukje verder helpen.quote:Op maandag 9 september 2013 14:22 schreef Manke het volgende:
Ik denk dat er betere plekken zijn om je te oriënteren dan iemand die dankzij geesten in God gelooft...quote:Op maandag 9 september 2013 19:48 schreef Drabit het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk erg benieuwd naar je verhaal, over de geesten. Ik ben nog jong en weet niet of ik moet geloven in God of niet. Ik ben christelijk opgevoed, maar het is toch allemaal moeilijk. Bewijs is er ook niet. Misschien kan jij me een stukje verder helpen.
Ik ben gewoon benieuwd hoe je kan gaan geloven in God door geesten.quote:Op maandag 9 september 2013 20:27 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ik denk dat er betere plekken zijn om je te oriënteren dan iemand die dankzij geesten in God gelooft...
Ze waren evil, vreselijk intelligent, het waren planners en ze kenden de bijbel beter dan dat ik hem ken. In februari lieten ze me het geluid van een brancard van de ambulance horen die de woonkamer binnenkwam en begin augustus moest ik 112 bellen en exact het zelfde gebeurde als wat ik toen hoorde. Hoorde ook het geluid van 3 executies, hoop niet dat dat ook gaat plaatsvindenquote:Op maandag 9 september 2013 20:29 schreef Drabit het volgende:
[..]
Ik ben gewoon benieuwd hoe je kan gaan geloven in God door geesten.
Even kijken hoe ik dat ga antwoorden...quote:Op maandag 9 september 2013 15:58 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Wat ik me dan afvraag is, wat neem je dan voor "waar" aan en wat voor een illusie? Je zegt dat geesten bewezen hebben dat god bestaat, maar wat als die geesten niets anders zijn dan een "kortsluiting" in je hersenen en dus letterlijk een verzinsel?
Er zijn mensen die daadwerkelijk denken dat ze kunnen vliegen (al dan niet onder invloed van dingen) en dat, na een praktijkdemonstratie, blijkt ook niet waar te zijn.
Dus, waarom zijn die geesten wel echt voor je? Of zijn alle visioenen/stemmen waarheid voor je?
Hoe weet je zo zeker dat het geesten zijn? En niet iets anders, iets wat in je hoofd zit bijvoorbeeld.quote:Op maandag 9 september 2013 20:35 schreef Manke het volgende:
[..]
Ze waren evil, vreselijk intelligent, het waren planners en ze kenden de bijbel beter dan dat ik hem ken. In februari lieten ze me het geluid van een brancard van de ambulance horen die de woonkamer binnenkwam en begin augustus moest ik 112 bellen en exact het zelfde gebeurde als wat ik toen hoorde. Hoorde ook het geluid van 3 executies, hoop niet dat dat ook gaat plaatsvinden
Zoals ik zei: geesten kunnen niet ontstaan zijn door evolutie, omdat dat alleen werkt bij organisch leven, dus als geesten bestaan, dan heb je bewijs voor het bestaan van God
Je kan beter weer de bijbel lezen als je christen was.
Ik kan je meer vertellen, zeg maar wat je wilt weten
Omdat ze totaal niet menselijk klonken en omdat ik de raarste dingen heb gehoord, al 4 jaar lang.quote:Op maandag 9 september 2013 20:38 schreef Drabit het volgende:
[..]
Hoe weet je zo zeker dat het geesten zijn? En niet iets anders, iets wat in je hoofd zit bijvoorbeeld.
En wat zei je huisarts?quote:Op maandag 9 september 2013 20:39 schreef Manke het volgende:
[..]
Omdat ze totaal niet menselijk klonken en omdat ik de raarste dingen heb gehoord, al 4 jaar lang.
Ah, ik denk dat ik zoiets mee zou moeten maken om het te begrijpen. Ik hoorde laatst iemand die was gaan geloven doordat een vriend van hem was omgekomen in een auto ongeluk. Het was niet precies zo, maar het geloven en het auto ongeluk hadden verband met elkaar. Dat begreep ik ook niet helemaal.quote:Op maandag 9 september 2013 20:39 schreef Manke het volgende:
[..]
Omdat ze totaal niet menselijk klonken en omdat ik de raarste dingen heb gehoord, al 4 jaar lang.
Dat dus, helemaalquote:Op maandag 9 september 2013 20:41 schreef Drabit het volgende:
[..]
Ah, ik denk dat ik zoiets mee zou moeten maken om het te begrijpen. Ik hoorde laatst iemand die was gaan geloven doordat een vriend van hem was omgekomen in een auto ongeluk. Het was niet precies zo, maar het geloven en het auto ongeluk hadden verband met elkaar. Dat begreep ik ook niet helemaal.
Toch bedankt voor je uitlegquote:Op maandag 9 september 2013 20:42 schreef Manke het volgende:
[..]
Dat dus, helemaalovertuigen is eigenlijk onmogelijk.
Interessant aangezien dat een slaapmiddel is, daarna niet teruggegaan neem ik aan?quote:Op maandag 9 september 2013 20:41 schreef Manke het volgende:
[..]
Niks
van haar kreeg ik temazepam, waardoor ik 5 dagen wakker was en in een psychose belandde.
Omdat het boekje het maar over 1 god heeft. En wat het boekje zegt is waarquote:Op maandag 9 september 2013 22:03 schreef dud0r het volgende:
Wat ik me altijd afvraag, waarom geloven de meeste gelovigen maar in één God? Waarom zouden er niet meerdere zijn? Dat is naar mijn idee logischer, net zoals dat er meerdere soorten vogels, varkens etc zijn.
En wat vindt ts van het idee dat de natuur een denkende / sturende kracht is?
Het monotheisme is een vrij recente uitvinding. Voordat christendom en islam aan hun enorme opmars begonnen was polytheisme de norm. Zie bijvoorbeeldde enorme voorraden goden die de Noormannen, Romeinen, Grieken, Egyptenaren en Hindoes (al kan je bij de laatste een discussie voeren of dat echt verschillende goden zijn) hebben/haddenquote:Op maandag 9 september 2013 22:03 schreef dud0r het volgende:
Wat ik me altijd afvraag, waarom geloven de meeste gelovigen maar in één God? Waarom zouden er niet meerdere zijn? Dat is naar mijn idee logischer, net zoals dat er meerdere soorten vogels, varkens etc zijn.
En wat vindt ts van het idee dat de natuur een denkende / sturende kracht is?
de kans dat er een complete serie gedrukt en verkocht is WELKE NIET de letters in de goede volgorde had zou pas een leuke kansberekening zijnquote:Op maandag 9 september 2013 12:44 schreef eliasbar het volgende:
Toen de rook was opgetrokken, stond daar opeens een 10-delige encyclopedie op de boekenplank, met alle letters, zinnen en hoofdstukken in de juiste volgorde. Puur toeval. De kans is erg klein, maar toch. Natuurlijk is dit lariekoek.
dan had je wel een derde hand gehad. Hoevaak je niet een derde hand mist.quote:Op maandag 9 september 2013 23:15 schreef Tanin het volgende:
Als er een god was geweest hadden we 6 vingers aan elke hand, en een 12 cijferig stelsel gehad.
bullshit, dat wordt voorgeschreven als slaapmiddel...quote:Op maandag 9 september 2013 20:41 schreef Manke het volgende:
[..]
Niks
van haar kreeg ik temazepam, waardoor ik 5 dagen wakker was en in een psychose belandde.
Onzin. Ik ben een theoretisch natuurkundige met een sterke voorliefde voor paleontologie, archeologie en evolutiebiologie. Oh, en ik ben katholiek.quote:Op maandag 9 september 2013 13:13 schreef eliasbar het volgende:
[..]
Ik wil je niet aanvallen, dus voel het absoluut niet zo, maar ik zit met heel veel natuurkundige en wiskundige wetenschappers hier op m'n werk. De gene die redelijk tot zwaar gelovig zijn kun je op 3 vingers tellen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 07:34 schreef netflanders het volgende:
[..]
Onzin. Ik ben een theoretisch natuurkundige met een sterke voorliefde voor paleontologie, archeologie en evolutiebiologie. Oh, en ik ben katholiek.
Evolutie is een vaststaand feit. God is mijn mening, waar ik liever niemand mee lastig val.
lijkt me toch wel informatief als je even zou vertellen hoe je die god dan precies voor je ziet.quote:Op dinsdag 10 september 2013 07:34 schreef netflanders het volgende:
[..]
Onzin. Ik ben een theoretisch natuurkundige met een sterke voorliefde voor paleontologie, archeologie en evolutiebiologie. Oh, en ik ben katholiek.
Evolutie is een vaststaand feit. God is mijn mening, waar ik liever niemand mee lastig val.
quote:Op dinsdag 10 september 2013 09:23 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
lijkt me toch wel informatief als je even zou vertellen hoe je die god dan precies voor je ziet.
echt de god uit de bijbel?
Klinkt het erg gek als ik zou zeggen dat ik dat niet kan en wil beschrijven? De gedachten die ik er over heb kan ik niet op papier (of bits) beschrijven, en God als alomvattende levenskracht is niet te bevatten. Als volstrekt logische beta wil ik niet vaag filosoferen, en ik kies er ook voor om dat niet te doen. Ik denk dat niemand dat kan, en dat de pogingen daartoe (vooral uit het oude testament) vooral allegorieën, poëzie en persoonlijke ervaringen zijn van een woestijnvolk met een drang om uitverkoren te willen zijn. Het nieuwe testament is ook niet feilloos, en is nooit bedoeld geweest als heilig boek door de schrijvers daarvan (mogelijk met uitzondering van de evangeliën).quote:Op dinsdag 10 september 2013 09:23 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
lijkt me toch wel informatief als je even zou vertellen hoe je die god dan precies voor je ziet.
echt de god uit de bijbel?
Was dat maar zo, tegenwoordig wordt er niet veel geld in wetenschap gepompt. Alleen in wetenschap waar geld mee te verdienen is niet die ons vooruit helpt. We kopen in principe nog steeds dezelfde smatphones als 2006. Er zit totaal geen vooruitgang in wetenschap tegenwoordig.quote:Op maandag 9 september 2013 12:50 schreef RaymondK het volgende:
Geef de wetenschap nog 50/100 jr, en alles w.d.b.t. is volledig bekend.
mijn punt was, dat als je het maar genoeg tijd geeft alles gewoon bewezen kan worden...quote:Op dinsdag 10 september 2013 10:25 schreef Djibril het volgende:
[..]
Was dat maar zo, tegenwoordig wordt er niet veel geld in wetenschap gepompt. Alleen in wetenschap waar geld mee te verdienen is niet die ons vooruit helpt. We kopen in principe nog steeds dezelfde smatphones als 2006. Er zit totaal geen vooruitgang in wetenschap tegenwoordig.
Mogelijk omdat juist een fysicus weet hoeveel we NIET weten. Hoe ontzettend nietig wij eigenlijk zijnquote:Op dinsdag 10 september 2013 09:05 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Ik wil je niet aanvallen, dus voel het absoluut niet zo, maar ik zit met heel veel natuurkundige en wiskundige wetenschappers hier op m'n werk. De gene die redelijk tot zwaar gelovig zijn kun je op 3 vingers tellen.
Ik kan daar met m'n pet totaal niet bij. Ik snap gewoon niet dat iemand met zo ontzettend veel hersens, en kennis op het gebied van fysica of bijv sterrenkunde, in iets als een god kan geloven. Ik kan dat gewoon niet gegrijpen. Stapje voor stapje wordt er meer en meer wetenschappelijk bewezen, kwestie van tijd voor alles gewoon bekend is.
Nogmaals, liever een uitleg waarom jij dat geloofd, echt niet geschreven om je aan te vallen![]()
![]()
okee bedankt.quote:Op dinsdag 10 september 2013 09:58 schreef netflanders het volgende:
[..]
[..]
Klinkt het erg gek als ik zou zeggen dat ik dat niet kan en wil beschrijven? De gedachten die ik er over heb kan ik niet op papier (of bits) beschrijven, en God als alomvattende levenskracht is niet te bevatten. Als volstrekt logische beta wil ik niet vaag filosoferen, en ik kies er ook voor om dat niet te doen. Ik denk dat niemand dat kan, en dat de pogingen daartoe (vooral uit het oude testament) vooral allegorieën, poëzie en persoonlijke ervaringen zijn van een woestijnvolk met een drang om uitverkoren te willen zijn. Het nieuwe testament is ook niet feilloos, en is nooit bedoeld geweest als heilig boek door de schrijvers daarvan (mogelijk met uitzondering van de evangeliën).
Wel geloof ik in Jezus door persoonlijke ervaringen. Tegelijkertijd zie ik andere godsdiensten en gebrek aan geloof niet als inherent fout, maar ieder zijn of haar manier om de wereld om zich heen te verklaren. Respect en liefde voor elkander is uiteindelijk het belangrijkste. Ben ik toch enigszins vervallen in vage filosofie; dus daar stop ik hierbij mee.
Bovendien wil ik voorop stellen dat ik enorm veel begrip heb voor atheïsten, zeker aangezien ik ook decennia lang agnost ben geweest. Veel Christenen (en gelovigen over het algemeen) zijn dan ook notoir vervelend in het minst erge geval, en hypocriet, schizofreen en gewelddadig in het ergste geval. Vergeet niet dat dat ook slechts mensen zijn. Uiteindelijk helpt geloof mij persoonlijk, en begrijp ik dat ik mij daarmee als wetenschapper kwetsbaar opstel om ernstige kritiek te kunnen ontvangen. Ik zal het dan ook niet snel tentoonspreiden.
Ook wil ik toevoegen dat ik dan ook niet evangeliseer. Integendeel; ik evangeliseer wetenschap en ratio naar Christenen die daar vaak wantrouwend of vijandig tegenover staan. Ik stel dat wetenschap de beste manier is om iets van God te leren kennen, zoals wij de cognitie van Australopithecus garhi bestuderen op basis van zijn vuursteen - alleen dan oneindig complexer. Je leert iemand kennen door zijn creatie.
Tuurlijk weten we nog maar relatief weinig. Maar kijk eens naar de middeleeuwen, daar dacht iedereen dat de pest kwam door de duivel. Ze wisten niet beter tot het tegendeel bewezen werd.quote:Op dinsdag 10 september 2013 10:30 schreef Grouch het volgende:
[..]
Mogelijk omdat juist een fysicus weet hoeveel we NIET weten. Hoe ontzettend nietig wij eigenlijk zijn
Waarom zo iemand echter specifiek in de God van de Bijbel gelooft is iets wat ik zelf ook niet begrijp, maar ach. Iedereen is anders. Verschillende gezichtspunten zijn essentieel voor vooruitgang. Dus laten we het maar toejuichen
Godverquote:Op dinsdag 10 september 2013 07:37 schreef Fopje het volgende:
Geesten kan je wel doorstrepen want volgens Bassie en Adriaan bestaan die niet.
Een puur stroman argument dus, bedoeld om religieuze fabeltjes in stand te houden. Overigens lost de godshypothese het probleem in tegenstelling tot evolutie helemaal niet op, maar dat is een heel ander probleem dat pas eventueel zou spelen als dit argument enig hout zou snijden. Wat het niet doet.quote:This argument is rejected by the vast majority of biologists. From the modern evolutionary standpoint, while the odds of the sudden construction of higher lifeforms are indeed improbably remote, evolution proceeds in many smaller stages over a long period of time. The transition as a whole is plausible, as each step improves survivability; the 747 is not constructed in one single unlikely event, as the junkyard tornado posits.
Argument from ignorance.quote:Op maandag 9 september 2013 13:15 schreef eliasbar het volgende:
[..]
Is er dan wel een andere mogelijkheid dan dat God alles geschapen heeft (buiten de chaos-theorie)?
Dit werd ook voorgesteld door Stephen Jay Gould, met zijn NOMA ideaal. (Non-overlapping magisteria.)quote:Op dinsdag 10 september 2013 11:46 schreef Prenzlauer het volgende:
Wat ik mij afvraag is waarom geloof en wetenschap hier zo hard van elkaar gescheiden wordt? Hoe komen de twee in de eerste plaats tegenover elkaar te staan? De twee kunnen prima hand in hand.
Zijn vaderquote:
en wie heeft de heilige sprookjes geest gemaakt?quote:
Dus jij zegt eigenlijk dat God een perfecte verklaring is, zolang je geen kritische vragen stelt? Daar heb je natuurlijk gelijk in. Dat geeft alleen ook meteen aan waarom God geen perfecte verklaring is. Een verklaring moet ook kritische vragen aankunnen in plaats van alleen maar zeggen "Nee, dat is een domme vraag."quote:Op maandag 9 september 2013 13:06 schreef eliasbar het volgende:
[..]
Vandaar dat een user zei dat weldenkende mensen niet in God geloven. (Niet mijn woorden overigens.)quote:Op maandag 9 september 2013 13:13 schreef eliasbar het volgende:
[..]
Maar als de evolutietheorie bewezen was, en daarmee bedoel ik glashard bewijs, dan zouden er nu toch geen gelovigen meer zijn? Als iemand gelooft dat de zeebodem rood van kleur is, en jij geeft hem een foto dat het geel is dan zou hij toch een debieltje zijn als hij het blijft geloven?
Pfff misschien je jezelf preventief laten opsluiten. Al eens aan gedacht dat je die executies zelf gaat doen als de stemmen je dat bevelen?quote:Op maandag 9 september 2013 20:35 schreef Manke het volgende:
[..]
Ze waren evil, vreselijk intelligent, het waren planners en ze kenden de bijbel beter dan dat ik hem ken. In februari lieten ze me het geluid van een brancard van de ambulance horen die de woonkamer binnenkwam en begin augustus moest ik 112 bellen en exact het zelfde gebeurde als wat ik toen hoorde. Hoorde ook het geluid van 3 executies, hoop niet dat dat ook gaat plaatsvinden
Ik heb alle boeken van Dawkins gelezen, en vind hem een held ondanks dat hij mijn geloof niet aanvaardt. Ik ken alle argumenten en begrijp ze. Natuurlijk houdt zelfs de vraag "duizenden culturen en ontelbare goden; waarom zou God van de Bijbel wel bestaan?" mij bezig. Toch geloof ik in de historische Jezus en zijn leer, en per definitie dus ook dat zijn beschrijving van God in de buurt van de realiteit komt. Ik hoef mijzelf niet te verantwoorden want ik dring dit aan niemand op en het heeft verder geen invloed op mijn werk, behalve dat bepaald gedrag van gebaseerd is op de leer van Jezus. Maar hier zal niemand last van hebben. Je zal mij geen kruistocht zien ondernemen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 10:32 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
okee bedankt.
vroeger dachten de meeste mensen hier, dat het bijbel-beeld klopte. toen kwam er kennis die dat bijbelbeeld aantastte, en ipv dan dat beeld aan de kant te schuiven, proberen veel mensen het te verenigen met de nieuwe kennis. ik denk dat jij dat nog steeds doet.
het is compleet onlogisch dat er een almachtig wezen (of hoe je het ook wilt noemen) ons geschapen heeft. niets van wat we in de wetenschap hebben ontdekt, wijst daarop.
elke keer als we een stap verder kunnen kijke, zowel op macro of micro niveau, blijkt daar wederom nog een stap kleiner of groter te zijn. de eindigheid is alleen de beperking van ons zichtveld, op dit moment.
god past daar niet in. god is een einde, een laatste stap. niet onmogelijk, maar ook niet logisch.
bedankt voor de lezing, daar ga ik mij vanavond even in verdiepen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 11:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit werd ook voorgesteld door Stephen Jay Gould, met zijn NOMA ideaal. (Non-overlapping magisteria.)
In de praktijk lijkt dit idee voor gelovigen toch een enorm probleem te zijn. Je moet dan eigenlijk al je ideeen over goddelijke invloed op de materiele wereld laten varen, en daarmee een deist worden. (En niet zozeer een theist.)
Wat dat betreft is deze seminar zeer de moeite waard:
http://thesciencenetwork.(...)-reason-and-survival
nee tuurlijk hoef je je niet te verantwoorden, en de leer van jesus is prima, of ie nou de zoon van god was of niet. en ook wetenschappers en volgers daarvan geloven genoeg, zonder echt bewijs, permanent of tijdelijk. je denkt als mens toch altijd een stap verder dan wat je zeker weet.quote:Op dinsdag 10 september 2013 12:52 schreef netflanders het volgende:
[..]
Ik heb alle boeken van Dawkins gelezen, en vind hem een held ondanks dat hij mijn geloof niet aanvaardt. Ik ken alle argumenten en begrijp ze. Natuurlijk houdt zelfs de vraag "duizenden culturen en ontelbare goden; waarom zou God van de Bijbel wel bestaan?" mij bezig. Toch geloof ik in de historische Jezus en zijn leer, en per definitie dus ook dat zijn beschrijving van God in de buurt van de realiteit komt. Ik hoef mijzelf niet te verantwoorden want ik dring dit aan niemand op en het heeft verder geen invloed op mijn werk, behalve dat bepaald gedrag van gebaseerd is op de leer van Jezus. Maar hier zal niemand last van hebben. Je zal mij geen kruistocht zien ondernemen.
dit dus, ik bleef er 5 dagen wakker door en belandde in een psiegosequote:Op dinsdag 10 september 2013 07:32 schreef RaymondK het volgende:
[..]
bullshit, dat wordt voorgeschreven als slaapmiddel...
Werkelijk? Mijn visie op geloof komt denk ik in grote lijnen overeen met die van jou, maar ik zou Dawkins zelfs nog een pretentieuze klootzak vinden als ik overtuigd atheïst zou zijn. Maar ieder zijn meug.quote:Op dinsdag 10 september 2013 12:52 schreef netflanders het volgende:
[..]
Ik heb alle boeken van Dawkins gelezen, en vind hem een held ondanks dat hij mijn geloof niet aanvaardt. Ik ken alle argumenten en begrijp ze.
Jezus was denk ik niet echt in meer of mindere mate een zoon van God dan jij of ik. Maar wat hij 'predikte' een slordige 2000 jaar geleden bevatte zeker een heleboel goeds. In principe was Jezus natuurlijk een beetje een hippie avant la lettre.quote:Natuurlijk houdt zelfs de vraag "duizenden culturen en ontelbare goden; waarom zou God van de Bijbel wel bestaan?" mij bezig. Toch geloof ik in de historische Jezus en zijn leer, en per definitie dus ook dat zijn beschrijving van God in de buurt van de realiteit komt. Ik hoef mijzelf niet te verantwoorden want ik dring dit aan niemand op en het heeft verder geen invloed op mijn werk, behalve dat bepaald gedrag van gebaseerd is op de leer van Jezus. Maar hier zal niemand last van hebben. Je zal mij geen kruistocht zien ondernemen.
quote:Op dinsdag 10 september 2013 13:46 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Werkelijk? Mijn visie op geloof komt denk ik in grote lijnen overeen met die van jou, maar ik zou Dawkins zelfs nog een pretentieuze klootzak vinden als ik overtuigd atheïst zou zijn. Maar ieder zijn meug.
Ironisch - Dawkins lijkt in manier van preken juist erg op Jezusquote:Jezus was denk ik niet echt in meer of mindere mate een zoon van God dan jij of ik. Maar wat hij 'predikte' een slordige 2000 jaar geleden bevatte zeker een heleboel goeds. In principe was Jezus natuurlijk een beetje een hippie avant la lettre.
Ik vind vooral zijn werk over wetenschap en evolutiebiologie erg interessant. The God Delusion had een aantal interessante argumenten, maar was erg 'mwah'. Weinig origineel ook. Zijn documentaire 'The Root of All Evil?' was dan wel erg interessant.quote:Op dinsdag 10 september 2013 13:49 schreef Grouch het volgende:
[..]
Werkelijk? Mijn visie op geloof komt denk ik in grote lijnen overeen met die van jou, maar ik zou Dawkins zelfs nog een pretentieuze klootzak vinden als ik overtuigd atheïst zou zijn. Maar ieder zijn meug.
[..]
Nou ja, een belangrijk verschil tussen de twee is dat we van Dawkins precies weten wat hij heeft gezegd en in welke bewoordingen, omdat deze woorden veel recenter zijn genoteerd in een tijdperk dat de wereldwijde massacommunicatie al was uitgevonden. Van Jezus weten we dat niet zeker en het is aannemelijk dat de Bijbel op veel punten niet letterlijk genomen dient te worden (in mijn ogen tenminste). Maar misschien verschil ik daarin van mening met Netflanders en andere gelovigen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 13:49 schreef Grouch het volgende:
[..]
[..]
Ironisch - Dawkins lijkt in manier van preken juist erg op JezusWaarom vind je de een wel en de ander geen pretentieuze klootzak ?
Het is een nogal lange reeks van presentaties, maar ik heb ze ademloos bekeken. Machtig interessant spul.quote:Op dinsdag 10 september 2013 13:03 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
bedankt voor de lezing, daar ga ik mij vanavond even in verdiepen.
Nee hoor, groot fan.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:45 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
love peace hippie gedoe, niks mis mee toch?
Nee, hoor. Daarin verschillen we weinig. Ik zie de bijbel niet als heilig boek of als letterlijke overleveringen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:09 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Nou ja, een belangrijk verschil tussen de twee is dat we van Dawkins precies weten wat hij heeft gezegd en in welke bewoordingen, omdat deze woorden veel recenter zijn genoteerd in een tijdperk dat de wereldwijde massacommunicatie al was uitgevonden. Van Jezus weten we dat niet zeker en het is aannemelijk dat de Bijbel op veel punten niet letterlijk genomen dient te worden (in mijn ogen tenminste). Maar misschien verschil ik daarin van mening met Netflanders en andere gelovigen.
Als je een vergelijking zoekt met moderne profeten zou ik me eerder eens verdiepen in Joseph Smith. Daar is heel veel over bekend, en daaruit blijkt dat heel veel van de onzin wel degelijk letterlijk bedoeld is.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:09 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Nou ja, een belangrijk verschil tussen de twee is dat we van Dawkins precies weten wat hij heeft gezegd en in welke bewoordingen, omdat deze woorden veel recenter zijn genoteerd in een tijdperk dat de wereldwijde massacommunicatie al was uitgevonden. Van Jezus weten we dat niet zeker en het is aannemelijk dat de Bijbel op veel punten niet letterlijk genomen dient te worden (in mijn ogen tenminste). Maar misschien verschil ik daarin van mening met Netflanders en andere gelovigen.
Dat zijn spoken.quote:Op dinsdag 10 september 2013 07:37 schreef Fopje het volgende:
Geesten kan je wel doorstrepen want volgens Bassie en Adriaan bestaan die niet.
Definieer "het".quote:Op dinsdag 10 september 2013 15:17 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
misschien later, als je het los kan zien van de godsdienst.
Je begrijpt dat dit nogal een denkfout is?quote:Sommigen zullen hier wellicht weer op reageren met grapjes, alleen maar om zo te camoufleren dat ze geen antwoord hebben op deze belangrijke levensvraag: Waar komen wij vandaan?
Nee, als geesten bestaan dan heb je bewijs voor het bestaan van geesten en niet god.quote:Op maandag 9 september 2013 20:35 schreef Manke het volgende:
[..]
Zoals ik zei: geesten kunnen niet ontstaan zijn door evolutie, omdat dat alleen werkt bij organisch leven, dus als geesten bestaan, dan heb je bewijs voor het bestaan van God
Grappig hoe mensen uit het wel/niet bestaan van heel andere dingen menen te kunnen afleiden of er wel of niet een god bestaat.quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:37 schreef Baszh het volgende:
[..]
Nee, als geesten bestaan dan heb je bewijs voor het bestaan van geesten en niet god.
het enige vraagstuk is hoe de bigbang is gekomen en wat daarvoor was. Alles daarna is glashard bewezen. hoe planeten ontstaan. Hoe leven is ontstaan en geëvolueerd. Het is zeer niet zo dat alles binnen 1 seconde er was.quote:Op maandag 9 september 2013 13:13 schreef eliasbar het volgende:
[..]
Hoe leven is ontstaan is technisch gezien nog een open vraagstuk hoor.quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:50 schreef hoerezooi het volgende:
[..]
het enige vraagstuk is hoe de bigbang is gekomen en wat daarvoor was. Alles daarna is glashard bewezen. hoe planeten ontstaan. Hoe leven is ontstaan en geëvolueerd. Het is zeer niet zo dat alles binnen 1 seconde er was.
De klassieke versie is "Si Dieu n'existait pas, il faudrait l'inventer"quote:Op dinsdag 10 september 2013 17:58 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
"En de mens schiep God naar zijn evenbeeld".
een elektrisch veld en zijn kwantiteiten kan je ook alleen maar aantonen door te kijken naar de krachten op testladingen in het veld. (oid long time ago)quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Grappig hoe mensen uit het wel/niet bestaan van heel andere dingen menen te kunnen afleiden of er wel of niet een god bestaat.
Zo zijn Intelligent Design aanhangers voornamelijk bezig met het bestrijden van evolutie. Alsof men denkt dat als ze maar kunnen bewijzen dat evolutie niet klopt dat daarmee hun eigen theorie bewezen is. Pure onzin natuurlijk.
Waarom bestaat dan God & niet bijvoorbeeld Odin ?quote:Op dinsdag 10 september 2013 18:03 schreef Manke het volgende:
[..]
een elektrisch veld en zijn kwantiteiten kan je ook alleen maar aantonen door te kijken naar de krachten op testladingen in het veld.
Als geesten bestaan, bestaat mi God, omdat geesten gecreëerd moeten zijn, evolutie werkt alleen op organisch leven.
Geen idee, ik gok op de bijbelse God, dat God een geest isquote:Op dinsdag 10 september 2013 18:04 schreef Grouch het volgende:
[..]
Waarom bestaat dan God & niet bijvoorbeeld Odin ?
Ah, het is slechts een *gok*. Je post suggereerde dat er geen enkele andere mogelijkheid was - maar dat bedoelde je dus niet.quote:Op dinsdag 10 september 2013 18:07 schreef Manke het volgende:
[..]
Geen idee, ik gok op de bijbelse God, dat God een geest is
hij kan je best genezen en wil het ookquote:Op dinsdag 10 september 2013 18:10 schreef _Dido_ het volgende:
Als die god van jou zo perfect is waarom heeft 'ie mij dan geen goed werkende slakhuizen gegeven zodat ik gewoon goed had gehoord?
jaren geleden bij de Levensstroom heeft ie zn kans gehad en niet genomen. Jammer joh, God!quote:Op dinsdag 10 september 2013 18:18 schreef Manke het volgende:
[..]
hij kan je best genezen en wil het ookstaat in de bijbel en het gebeurt ook maar jij moet het willen en een stap richting hem doen.
ben je er geweest?quote:Op dinsdag 10 september 2013 18:27 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
jaren geleden bij de Levensstroom heeft ie zn kans gehad en niet genomen. Jammer joh, God!
yep, wat een tijdverspilling. Grootste deel vd tijd liep ie de bezoekers geld uit de zak te kloppenquote:Op dinsdag 10 september 2013 18:29 schreef Manke het volgende:
[..]
ben je er geweest?
anderen worden wel genezen, heb een echtpaar die bij de levensstroom zaten gesproken (was een paar keer bij ze thuis) en ze hebben blinden en doven zien genezen.
weet ut ook nietquote:Op dinsdag 10 september 2013 18:33 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
yep, wat een tijdverspilling. Grootste deel vd tijd liep ie de bezoekers geld uit de zak te kloppen
En ik geloof het niet, ondanks de verhalen en filmpjeswie zegt dat die mensen echt doof en blind waren en niet gewoon acteurs waren? Zijn er doktersverklaringen? En als het idd zo ís, wie zegt dat dat God is? Er zijn ook mensen die beweren dat je met gebundelde energie veel voor elkaar kunt krijgen
Dat bedoel ik dus: eerst zeg je tegen mij dat God mensen heeft genezen en mij ook kan genezen. Vervolgens stel ik een aantal kritische vragen en krijg ik als antwoord "weet ut ook niet"quote:Op dinsdag 10 september 2013 18:35 schreef Manke het volgende:
[..]
weet ut ook niet
ben er een aantal keren geweest om van die demonische stemmen af te komen, maar het heeft mij ook niks geholpen. dat geldklopperij is een vrijwillige bijdrage waar aan het begin om wordt gevraagd.
Dat is toch een prima vooruitgang ?quote:Op dinsdag 10 september 2013 18:42 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus: eerst zeg je tegen mij dat God mensen heeft genezen en mij ook kan genezen. Vervolgens stel ik een aantal kritische vragen en krijg ik als antwoord "weet ut ook niet".
Ik had eigenlijk gehoopt dat er iets meer voor nodig was om mensen die anderen ergens van proberen te overtuigen te laten wankelenquote:Op dinsdag 10 september 2013 18:47 schreef Grouch het volgende:
[..]
Dat is toch een prima vooruitgang ?
"Ik weet het niet" is een uitstekend antwoord. Ook wetenschappelijk gezien.
Natuurlijk is "Ik weet het NOG niet" nog beter
1) dat het bestaat betekent nog niet dat het gecreëerd is. Simpel voorbeeld: dat een rivier bestaat betekent nog niet dat een rivier is aangelegd. Ik zie niet waarom voor geesten iets bijzonders zou moeten gelden.quote:Op dinsdag 10 september 2013 18:03 schreef Manke het volgende:
[..]
een elektrisch veld en zijn kwantiteiten kan je ook alleen maar aantonen door te kijken naar de krachten op testladingen in het veld. (oid long time ago)
Als geesten bestaan, bestaat mi God, omdat geesten gecreëerd moeten zijn, evolutie werkt alleen op organisch leven.
Dat komt omdat je in iets gelooft wat onmogelijk kan bestaan zemmel.quote:Op maandag 9 september 2013 13:22 schreef eliasbar het volgende:
[..]
Nee ik ben bloedserieus. Levensvragen worden blijkbaar niet meer serieus genomen. Ik geef een (vanuit mijn perspectief) logische verklaring, en ik word gebasht en heb al een paar haatreacties gekregen.
seems legitquote:Op dinsdag 10 september 2013 14:11 schreef Spatieloos het volgende:
Door TS ben ik ineens streng christelijk geworden. Evolutie theorie is onzin!
Atheïsten moeten dood! Ik zou eigenlijk dood moeten toen ik nog atheïst was!
Dat geldt net zo goed voor christendom en evolutieleer. Toch heb ik zowel moslims als christenen gesproken die in hun geloof een reden zien om evolutie te verwerpen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:04 schreef LelijKnap het volgende:
Islam en de evolutieleer gaan overigens wel gewoon hand in hand. Lijken veel mensen niet te beseffen.
Waaronder de overweldigende meerderheid van de moslims.quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:04 schreef LelijKnap het volgende:
Islam en de evolutieleer gaan overigens wel gewoon hand in hand. Lijken veel mensen niet te beseffen.
Hoe doen ze dat dan? Ze komen dan toch in de knel omdat het zielsgelovers zijn? Het wordt dan erg lastig om te bepalen wanneer, en vooral welke soort van een ziel werd voorzien.quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:45 schreef Grouch het volgende:
[..]
Waaronder de overweldigende meerderheid van de moslims.
Op dat vlak doen de christenen het beter - bij hen accepteert officieel een meerderheid evolutie als de beste wetenschappelijke verklaring.
Sleutelwoord natuurlijk "officieel". Dat een kerk iets als doctrine heeft betekent nog niet dat de volgelingen het werkelijk in de praktijk omarmen
volgens mij staan adam en eva ook gewoon in de quran, en hoe god de aarde schiep in 7 dagen...quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:04 schreef LelijKnap het volgende:
O ja nog even voor de duidelijkheid. Die cel is dus niet bij toeval onstaan na een explosie.quote:Op maandag 9 september 2013 12:44 schreef eliasbar het volgende:
Nog veel ingewikkelder dan deze 10-delige encyclopedie is een enkele cel uit jouw lichaam, die bestaat uit ribosomen (die zorgen voor de synthese van eiwitten), een vesikel (die bepaalde stoffen, zoals neurotransmitters, in een cel opslaat of transporteert), een Golgi-apparaat (die de producten afkomstig van het endoplasmatisch reticulum (ER) omgebouwt en opslaat om ze dan later naar andere bestemmingen te verschepen), en vele andere onderdelen. Maar als men je vertelt dat deze cel bij toeval is ontstaan na een explosie, is het opeens niet gek meer? Is het opeens wel logisch?
Tja.quote:Op maandag 9 september 2013 12:44 schreef eliasbar het volgende:
Er was eens een explosie in een drukkerij. Toen de rook was opgetrokken, stond daar opeens een 10-delige encyclopedie op de boekenplank, met alle letters, zinnen en hoofdstukken in de juiste volgorde. Puur toeval. De kans is erg klein, maar toch. Natuurlijk is dit lariekoek.
Nog veel ingewikkelder dan deze 10-delige encyclopedie is een enkele cel uit jouw lichaam, die bestaat uit ribosomen (die zorgen voor de synthese van eiwitten), een vesikel (die bepaalde stoffen, zoals neurotransmitters, in een cel opslaat of transporteert), een Golgi-apparaat (die de producten afkomstig van het endoplasmatisch reticulum (ER) omgebouwt en opslaat om ze dan later naar andere bestemmingen te verschepen), en vele andere onderdelen. Maar als men je vertelt dat deze cel bij toeval is ontstaan na een explosie, is het opeens niet gek meer? Is het opeens wel logisch? Denk na (met je hersencellen, die een wonder op zich zijn)! En dan hebben we het nog niet gehad over de meesterlijke en ingewikkelde opbouw van je DNA, het oog, je oor, etc. Meesterlijk ontworpen. Dus moet er "iemand" zijn die dat ontworpen heeft. Als je hier niet in gelooft, kun je net zo goed geloven in de explosie in de drukkerij, dat is namelijk nog veel aannemelijker.
[ afbeelding ]
Dat vertelt niemand mij: bij toeval ontstaan na een explosie. Niet eens op één moment. Dat heeft ook nog nooit iemand aan jou verteld, behalve een christenprediker die een stroman opzet.quote:Op maandag 9 september 2013 12:44 schreef eliasbar het volgende:
Maar als men je vertelt dat deze cel bij toeval is ontstaan na een explosie, is het opeens niet gek meer? Is het opeens wel logisch?
Het zit meesterlijk in elkaar! En dat is nog een understatement. Maar is het ook ontworpen?quote:Denk na (met je hersencellen, die een wonder op zich zijn)! En dan hebben we het nog niet gehad over de meesterlijke en ingewikkelde opbouw van je DNA, het oog, je oor, etc. Meesterlijk ontworpen.
Twee fouten in deze vraag: 1) iets dat wonderlijk effectief is hoeft niet per se ontworpen te zijn en 2) de explosie die een drukkerij teweegbrengt wordt door helemaal niemand aannemelijk gevonden. Dus dit is een valse dichotomie.quote:Dus moet er "iemand" zijn die dat ontworpen heeft. Als je hier niet in gelooft, kun je net zo goed geloven in de explosie in de drukkerij, dat is namelijk nog veel aannemelijker.
Prachtige plaat!quote:Sommigen zullen hier wellicht weer op reageren met grapjes, alleen maar om zo te camoufleren dat ze geen antwoord hebben op deze belangrijke levensvraag: Waar komen wij vandaan?
quote:
Dus:quote:
dat is duidelijk...quote:Op woensdag 11 september 2013 01:42 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
[..]
Dus:
"misschien later, als je als mens los kan zien van de godsdienst."
Ik snap er geen fuck van gast.
Goed. Dan laten we het hierbij.quote:Op woensdag 11 september 2013 01:52 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat is duidelijk...
zo moeilijk is het toch niet. (let op, deze het betekend weer wat anders!)
nee, bepaald niet "opeens". En de oerknal is technisch ook niet een explosie.quote:Op woensdag 11 september 2013 03:10 schreef TweeGrolsch het volgende:
Een cel is niet opeens ontstaan in een explosie...
Nuancering: ratten die beter in het donker kunnen zien zullen in de donkere kamer een voordeel hebben en zich dus makkelijker voort kunnen planten. Waardoor hun "je kan beter in het donker zien" genen meer en meer verspreid worden en je uiteindelijk een populatie nachtkijkers krijgtquote:Op woensdag 11 september 2013 03:25 schreef Koeketrommel het volgende:
Ik denk dat Evolutie het sleutelwoord is hier.
Als een groepje ratten in het donker leeft en een ander groepje ratten in het licht, zullen de ratten in het donker naarmate tijd vordert een beter zicht in het donker ontwikkelen dan de ratten in het licht.
Virussen toch ?quote:Op woensdag 11 september 2013 11:21 schreef pokkerdepok het volgende:
we zijn nog steeds een soort bacterien.
in die zin wel, maar bacterien doen hetzelfde eigenlijk. en virussen zijn niet echt een levensvorm en ook weer wel, dus dat is duidelijk anders. en we stammen er ook niet van af.quote:
Toch zit er wel een behoorlijk verschil. De Bijbel sluit de mogelijkheid uit (ongeacht met wat voor vage interpretaties christenen komen), de Koran niet.quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:08 schreef Molurus het volgende:
Dat geldt net zo goed voor christendom en evolutieleer. Toch heb ik zowel moslims als christenen gesproken die in hun geloof een reden zien om evolutie te verwerpen.
Het is maar net wie je het vraagt.
Adam en Eva wel, maar niet over hoe God de aarde (en hen) binnen 7 dagen schiep.quote:Op dinsdag 10 september 2013 23:18 schreef pokkerdepok het volgende:
volgens mij staan adam en eva ook gewoon in de quran, en hoe god de aarde schiep in 7 dagen...
Mja, zoals ik vaker zeg... de Bijbel en Koran zijn niet maatgevend voor wat christenen en moslims geloven. In de praktijk bestaan er grote verschillen.quote:Op woensdag 11 september 2013 13:52 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Toch zit er wel een behoorlijk verschil. De Bijbel sluit de mogelijkheid uit (ongeacht met wat voor vage interpretaties christenen komen), de Koran niet.
Ik vind moslims en christenen als onderwerp -m.u.v. de geleerden- dan ook niet heel erg interessant in een theologische discussie.quote:Op woensdag 11 september 2013 14:47 schreef Molurus het volgende:
Mja, zoals ik vaker zeg... de Bijbel en Koran zijn niet maatgevend voor wat christenen en moslims geloven. In de praktijk bestaan er grote verschillen.
Of ze de Bijbel of Koran op de juiste manier interpreteren doe ik geen uitspraken over. Wat mij betreft is het allemaal onzin.
maar allah erkent wel de 2 andere boeken (thora en bijbel) als gods woord voor desbetreffende volkeren. allen bij elkaar zijn zij de volkeren van het boek. en de god allah is dezelfde als de god uit die twee boeken.quote:Op woensdag 11 september 2013 13:53 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Adam en Eva wel, maar niet over hoe God de aarde (en hen) binnen 7 dagen schiep.
Nee, de Koran erkent Jezus als een profeet maar de Bijbel en Thora zijn misleidingen gebouwd uit zijn profetieën.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:00 schreef pokkerdepok het volgende:
maar allah erkent wel de 2 andere boeken (thora en bijbel) als gods woord voor desbetreffende volkeren. allen bij elkaar zijn zij de volkeren van het boek. en de god allah is dezelfde als de god uit die twee boeken.
Onzin. Moslims zijn vaak nog fanatieker over het creationisme dan de christenen die het hebben uitgevonden. Ook in de koran staat dezelfde "geschapen door god" en "adem en eva" onzin als basis voor dat geloof. Je "holier than thou" ballonnetje gaat niet op.quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:04 schreef LelijKnap het volgende:
Zoals ik hierboven al aangaf; het is voor mij niet relevant wat moslims doen en zeggen - hoe fanatiek ze over iets zijn.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:14 schreef SpecialK het volgende:
Onzin. Moslims zijn vaak nog fanatieker over het creationisme dan de christenen die het hebben uitgevonden. Ook in de koran staat dezelfde "geschapen door god" en "adem en eva" onzin als basis voor dat geloof. Je "holier than thou" ballonnetje gaat niet op.
Adam en eva zeker wel als je het verhaal letterlijk neemt.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:16 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Zoals ik hierboven al aangaf; het is voor mij niet relevant wat moslims doen en zeggen - hoe fanatiek ze over iets zijn.
''Adam en Eva'' en ''Geschapen door God'' zijn beide geenszins in tegenspraak met de evolutietheorie.
Dat het verhaal (als stijlfiguur of niet) absurd is moet ik toegeven. Maar hoe Adam en Eva 'zijn gekomen' en de 'rare gebeurtenissen rondom hun bestaan' sluiten de evolutietheorie niet uit.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:21 schreef SpecialK het volgende:
Adam en eva zeker wel als je het verhaal letterlijk neemt.
Dat je het verhaal ook als stijlfiguur kan bekijken maakt de koran niks beter dan het nieuwe testament. Beide groepen doen dat namelijk en christenen lijken er zelfs veel beter in te zijn.
Hoe eerder men sterft, hoe minder fouten deze kan maken, goddeloze handelingen kan verrichten, hoe groter de kans en vooral hoe sneller, deze in de prachtige hemel zal belanden. Kanker op kinderleeftijd is een cadeau van God. Daarom ook vooral niet genezen en de ziekte tot een chronische ziekte makenquote:Op woensdag 11 september 2013 15:26 schreef Kandijfijn het volgende:
Nog altijd beter dan God en zijn kankerdobbelsteen,..
Of zal hij zelf beslissen welke peuters dit keer kanker zullen krijgen? Flikker toch op met alles wat God is .
Okey, ik zal morgen ff een paar kinderen dood rijden,..quote:Op woensdag 11 september 2013 15:27 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Hoe eerder men sterft, hoe minder fouten deze kan maken, goddeloze handelingen kan verrichten, hoe groter de kans en vooral hoe sneller, deze in de prachtige hemel zal belanden. Kanker op kinderleeftijd is een cadeau van God.
Dus dan ben je aan het cherrypicken.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:25 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dat het verhaal (als stijlfiguur of niet) absurd is moet ik toegeven. Maar hoe Adam en Eva 'zijn gekomen' en de 'rare gebeurtenissen rondom hun bestaan' sluiten de evolutietheorie niet uit.
Misschien wel dan inderdaad. Ik had juist begrepen -daar gaan we (ik) al- dat de consensus onder de geleerde juist is dat het juist geen dwaling is. Hetzelfde vwb de acceptatie dat dino's bestonden, b.v.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:31 schreef SpecialK het volgende:
Dus dan ben je aan het cherrypicken.
"Nee dit stukje van de koran snappen al die miljoenen moslims niet goed... of ze nemen het te letterlijk". Tegelijkertijd is een overweldigende meerderheid islamitische korangeleerden er helemaal uit: evolutie is een absurde schadelijke dwaling van de wetenschappelijke gemeenschap.
Ik vind 'geleerden' in een theologische discussie niet alleen niet interessant, maar volstrekt absurd. Er bestaan in dit verband geen geleerden.quote:Op woensdag 11 september 2013 14:56 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ik vind moslims en christenen als onderwerp -m.u.v. de geleerden- dan ook niet heel erg interessant in een theologische discussie.
In de jaren 60 had menig mens dit topic genegeerd omdat de discussie al klaar en uitgespeeld was. Met dank aan moslims krijgen jullie (in NL bijna uitgestorven christenen) weer wat aandacht door de frustratie die zij hebben gecreëerd.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:37 schreef Freddeh het volgende:
Eliasbar, ik geloof ook in God en sta volledig achter je topic. Het is vrij vreemd dat er zoveel extreme reacties komen tegen (in dit topic) één a twee christenen, door zóveel atheïsten. Zelf vraag ik me dan een beetje af wat er achter zit. Angst dat wij ze willen bekeren? Of angst dat we écht een goed punt hebben? Blijkbaar triggert het een bepaalde reactie bij de atheisten op Fok!
Vermoedelijk ligt het in het feit dat mensen van nature vrij weinig tolerantie hebben voor een grote mate van domheid.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:37 schreef Freddeh het volgende:
Eliasbar, ik geloof ook in God en sta volledig achter je topic. Het is vrij vreemd dat er zoveel extreme reacties komen tegen (in dit topic) één a twee christenen, door zóveel atheïsten. Zelf vraag ik me dan een beetje af wat er achter zit. Angst dat wij ze willen bekeren? Of angst dat we écht een goed punt hebben? Blijkbaar triggert het een bepaalde reactie bij de atheisten op Fok!
Wat mij betreft kun je een geleerden zijn in de Donald Duck. Dat je er niet veel zinnigs uit zal kunnen halen is een tweede. Wel zal ik hem raadplegen wanneer ik iets zou willen weten over hoe het met Kwik Kwek en Kwak gaat.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:38 schreef Molurus het volgende:
Ik vind 'geleerden' in een theologische discussie niet alleen niet interessant, maar volstrekt absurd. Er bestaan in dit verband geen geleerden.
Gelovige A zegt dan X, gelovige B zegt dan Y en 'geleerde' C zegt dan Z.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:48 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Wat mij betreft kun je een geleerden zijn in de Donald Duck. Dat je er niet veel zinnigs uit zal kunnen halen is een tweede. Wel zal ik hem raadplegen wanneer ik iets zou willen weten over hoe het met Kwik Kwek en Kwak gaat.
Het is geen kenmerk van geleerden waarheid 'of het enige juiste' te kunnen destilleren, uit wat dan ook. Hoe je expertise kunt bagatelliseren snap ik niet. Het is toch evident dat de een meer kundig is dan de ander door bijvoorbeeld alleen al een bredere woordenschat... of beter verbanden binnen een theorie/religieus geschrift kan leggen door het simpelweg veel (ZELF) te lezen.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:50 schreef Molurus het volgende:
Gelovige A zegt dan X, gelovige B zegt dan Y en 'geleerde' C zegt dan Z.
Er is geen manier om hier iets objectiefs te zeggen over wie van deze personen gelijk heeft. En dan is 'geleerde' C wat mij betreft gewoon gelovige C. Speciale expertise heeft hij niet.
Dat zou kunnen, maar we kunnen het ook omdraaien natuurlijk. Blijkbaar hebben christenen een hogere tolerantie dan atheisten.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:42 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Vermoedelijk ligt het in het feit dat mensen van nature vrij weinig tolerantie hebben voor een grote mate van domheid.
Dat is 1 van de primaire eigenschappen van religie: het totale gebrek aan expertise.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:56 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Het is geen kenmerk van geleerden waarheid 'of het enige juiste' te kunnen destilleren, uit wat dan ook. Hoe je expertise kunt bagatelliseren snap ik niet. Het is toch evident dat de een meer kundig is dan de ander door bijvoorbeeld alleen al een bredere woordenschat... of beter verbanden binnen een theorie/religieus geschrift kan leggen door het simpelweg veel (ZELF) te lezen.
Maar zoals je zelf zegt, dan is het geen geloof meer maar een wetenschap. Hebreeën 11:1:quote:Op woensdag 11 september 2013 16:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is 1 van de primaire eigenschappen van religie: het totale gebrek aan expertise.
Als er sprake was van expertise zouden we het wel een wetenschap noemen. Dit is gewoon een poging om te verhullen dat het hier om puur autoritair denken gaat. Voor alle duidelijkheid: ik erken geen enkele religieuze autoriteit. Laat eerst maar zien dat iemand werkelijk weet waar hij het over heeft, dan praten we verder.
Een boek lezen en naar behoeven uitleggen kunnen we tenslotte allemaal.
En verklaar je daarmee de (openlijke) discussies tussen de islamgeleerden dan ? Autoritair denken in conflict ? Het kunnen evengoed pogingen tot begrip zijn.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:03 schreef Molurus het volgende:
Dit is gewoon een poging om te verhullen dat het hier om puur autoritair denken gaat.
Hij is vrij om daar op te reageren. En eigenlijk had dit topic dan beter een schopje richting W&T kunnen krijgen.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:14 schreef barthol het volgende:
Terwijl het juist daarom gaat bij wat TS over de complexiteit van de (eukaryote) cel te melden had.
Ga je gang, en leg uit wat je bedoelt. Want daar ben ik erg nieuwsgierig naar nu.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:14 schreef barthol het volgende:
Ik merk dat ik het religedeelte en de reliaandacht in een discussie waarin evolutie ter sprake wordt gebracht helemaal wil overslaan. Het wil hebben over biologie en evolutie.
Toen ik hier in dit topic insprong met reageren, was dat omdat nog niemand was geweest die de endosymbiose theorie ter sprake had gebracht. Terwijl het juist daarom gaat bij wat TS te melden had over de complexiteit van de (eukaryote) cel.
Zie mijn posts van gisteravond laat hierboven (en de links die ik daar gaf)quote:Op woensdag 11 september 2013 16:22 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Ga je gang, en leg uit wat je bedoelt. Want daar ben ik erg nieuwsgierig naar nu.
Dat hangt af van naar welke school je gaat denk ik. Ik zelf heb op een christelijke school gezeten en daar werd dus eigenlijk geen aandacht aan evolutie geschonen. Aan de hand daarvan zullen ook enkele biologisch getinte onderwerpen wel achterwege zijn gelaten. En ja, ik weet hoe ik aan m'n dochter komquote:Op woensdag 11 september 2013 16:29 schreef barthol het volgende:
[..]
Zie mijn posts van gisteravond laat hierboven (en de links die ik daar gaf)
Eigenlijk verwachtte ik dat het normale lesstof is in het vak Biologie.
Dat niemand het ter sprake bracht deed me afvragen: Wat leren mensen eigenlijk op school?
Linksom of rechtsom heeft dat in elk geval helemaal niets te maken met expertise.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:15 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
En verklaar je daarmee de (openlijke) discussies tussen de islamgeleerden dan ? Autoritair denken in conflict ? Het kunnen evengoed pogingen tot begrip zijn.
Hierdoor ontstaan autoriteiten, geen geleerden. Dat zijn twee verschillende dingen. Hier het label 'geleerden' gebruiken doet wat mij betreft afbraak aan mensen die daadwerkelijk geleerd zijn.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:15 schreef LelijKnap het volgende:
Maar inderdaad. Dat kunnen we allemaal. Maar vele doen het niet. Hierdoor ontstaan vanzelf 'geleerden' - als tegenstelling v.d. norm dat vrij weinige zich 'echt' verdiepen in de Koran.
Volgens mij misbruik je het woord 'geleerden' voor mensen die helemaal niet geleerd zijn. De tijd dat de meeste mensen analfabeet waren is in elk geval voorbij. Iemand die kan lezen kan zichzelf geen geleerde noemen.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:15 schreef LelijKnap het volgende:
Volgens mij weeg je het woord 'geleerden' veel te zwaar. En dat is logisch, want dat doen vele moslims ook. Ik zie het meer als mensen die zich ingelezen hebben. En hen zal ik eerder raadplegen dan de gemiddelde moslim (die veelal slechts interpretaties overnemen).
De evolutietheorie is een theorie en zal altijd een theorie blijven. Dat wil zeggen, een theorie in wetenschappelijke zin. http://www.notjustatheory.com/quote:Op maandag 9 september 2013 13:03 schreef VitaminWater het volgende:
De evolutiehteorie is eigenlijk allang geen theorie meer, maar gewoon een bewezen fenomeen.
De mens heeft god gemaakt.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wie heeft god gemaakt dan?
Correctquote:
Hoe kan een god altijd hebben bestaan als met de Big Bang pas tijd is ontstaan?quote:Maar wie God gemaakt heeft weten we niet. De meeste christenen (ook ik) gaan er van uit dat God er altijd geweest is. Het staat niet in de Bijbel, en is voor mijn geloof in ieder geval niet relevant om het te weten.
wel.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:01 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Nee, de Koran erkent Jezus als een profeet maar de Bijbel en Thora zijn misleidingen gebouwd uit zijn profetieën.
Ik geloof niet in de big bang, dat ben jij.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Correct
[..]
Hoe kan een god altijd hebben bestaan als met de Big Bang pas tijd is ontstaan?
Of was tijd geen creatie van god? Van wie dan wel?
Dat zijn dan al twee zaken waar je met je mond vol tanden staat
En waarin creeerde god dan zijn schepping? Bestond er al ruimte? Waar kwam dat dan vandaan?
En als er geen tijd en ruimte was, waar bestond god dan in?
Dit is het mooiste aan religie. Nergens in de bijbel staat dat god tijd schiep, maar dat interesseert ons geen hol. Wij vullen dat wel aan...quote:Op woensdag 11 september 2013 16:50 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Ik geloof niet in de big bang, dat ben jij.
Tijd is er altijd geweest, alleen is er pas een besef aan gegeven bij de schepping. God schiep licht en duisternis, dag en nacht, de maan en de sterren. Daarmee schiep God dus óók de tijd.
Er zal ongetwijfeld ruimte zijn geweest, de aarde was er namelijk al. God heeft uit een "woeste en doodse" bol, de planeet die wij als aarde kennen geschapen.
Waarom zijn alle waarnemingen die we in dat wetenschapssegment doen dan wel terug te brengen naar een Big Bang? En zodra we vaststellen dat het toch iets anders is, dan neem ik dat ook aan, maar niet omdat het in een boek is opgeschreven zonder meer.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:50 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Ik geloof niet in de big bang, dat ben jij.
Tijd is er altijd geweest, alleen is er pas een besef aan gegeven bij de schepping. God schiep licht en duisternis, dag en nacht, de maan en de sterren. Daarmee schiep God dus óók de tijd.
Er zal ongetwijfeld ruimte zijn geweest, de aarde was er namelijk al. God heeft uit een "woeste en doodse" bol, de planeet die wij als aarde kennen geschapen.
Jullie noemen het een sprookjesverhaal, ik noem het geloof. Maar, waarom geloof jij in de big bang dan? Wat is voor jou het ultieme bewijs dat díe echt gebeurd is?quote:Op woensdag 11 september 2013 16:55 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Dit is het mooiste aan religie. Nergens in de bijbel staat dat god tijd schiep, maar dat interesseert ons geen hol. Wij vullen dat wel aan...
Al het bewijs hoe de aarde is ontstaan wordt ook gewoon van tafel geveegd en een sprookjes verhaal blijft over.
Wat voor waarnemingen zijn terug te brengen naar een big bang? Wie heeft het zien gebeuren? Er zijn alleen 'resultaten' van gevonden.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:56 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Waarom zijn alle waarnemingen die we in dat wetenschapssegment doen dan wel terug te brengen naar een Big Bang?
Tja, van wat materie is en hoe elementen ontstaan in sterren en nova's tot de chemische leeftijd van het universum, van de halfwaarde tijd van uranium en de elementen die daarin ontstaan, etc etcquote:Op woensdag 11 september 2013 16:56 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Waarom zijn alle waarnemingen die we in dat wetenschapssegment doen dan wel terug te brengen naar een Big Bang?
Het is tot nu toe het meest aannemelijke model dat er is. Hoe vanaf een singulariteit naar de natuurwetten is gegaan zal vast nog wel enige discussie over zijn. Echter er is genoeg bewijs over hoe de aarde tot stand is gekomen en hoe evolutie ons heeft gebracht waar we nu zijn.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:59 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Jullie noemen het een sprookjesverhaal, ik noem het geloof. Maar, waarom geloof jij in de big bang dan? Wat is voor jou het ultieme bewijs dat díe echt gebeurd is?
Dus er was al tijd, ruimte, materie, een god, waar kwam dat dan allemaal vandaan?quote:Op woensdag 11 september 2013 16:59 schreef Freddeh het volgende:
Lees nog eens goed, wellicht was ik niet volledig duidelijk in die zin. Tijd was er al, alleen heeft God het besef van tijd gecreëerd. Wellicht is dit een duidelijkere zin.
Hoe verklaar je dan alle observaties die dat aantonen, en als het universum niet expandeerd, waarom valt het dan door de zwaartekracht niet in elkaar?quote:Er is geen expansie van het universum. Het universum blijft even groot.
Objectieve, verifieerbare en controleerbare, observaties en het in elkaar passen van biologie en de wis, natuur en scheikundequote:Jullie noemen het een sprookjesverhaal, ik noem het geloof. Maar, waarom geloof jij in de big bang dan? Wat is voor jou het ultieme bewijs dat díe echt gebeurd is?
das al heel wat meer dan die joodse sagen en legenden uit de bronstijd die jij als waarheid aanziet en die nogal rammelenquote:Wat voor waarnemingen zijn terug te brengen naar een big bang? Wie heeft het zien gebeuren? Er zijn alleen 'resultaten' van gevonden.
En hier heb jij bewijs van? Zoja, dan kun je direct een nobelprijs ophalen.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:59 schreef Freddeh het volgende:
Er is geen expansie van het universum. Het universum blijft even groot.
Zijn sprookjesboek zwijgt er in alle dode talen overquote:Op woensdag 11 september 2013 17:08 schreef Pakspul het volgende:
[..]
En hier heb jij bewijs van? Zoja, dan kun je direct een nobelprijs ophalen.
Gelovigen zijn een aantal verhalen verteld en binnen die kaders moeten ze blijven. Echte kennis van de bijbel is ook verwaarloosbaar bij vele geloven, maar ook kennis van de wereld. Ze worden eigenlijk dom gehouden door het geloof, zelf nadenken wordt er binnen een zeer korte tijd uitgeslagen en met beeld moeten ze de wereld in. Er is maar één waarheid, wetenschappelijk bewijs zullen ze per definitie niet accepteren aangezien het als de vijand wordt gezien. Ze zullen nooit literatuur lezen om zichzelf te verrijken en hebben absoluut geen kennis van hoe wetenschap eigenlijk te werk gaat. Dit laatste is helemaal een feest als je met ze praat, want ze maken een berg aannames van hier tot Tokio. Ook over hoe de wetenschap te werk gaat en zullen geen argumenten accepteren als je ze verteld dat ze het gewoon verkeerd hebben en niet begrijpen. Uitleg heeft geen nut, luisteren ze toch niet naar.quote:Op woensdag 11 september 2013 17:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja, altijd weer opvallend, niet alleen ontbreekt het verreweg de meeste gristenen aan bijbelkennis, maar ook van de fysieke wereld, maar weten wel heul zeker dat er iemand is die alles ff heeft lopen kleien. Waar die klei dan vandaan kwam....
Over Tyfus gesproken. De bacterie die Tyfus veroorzaakt, is familie van de Mitochondria in onze cellen. Ze behoren beiden tot de Rickettsia familie.quote:Op woensdag 11 september 2013 17:24 schreef Serene het volgende:
Tyfus. Ik heb in heel mijn leven nog nooit zo een domme OP gezien. Gevalletje zwakbegaafdheid.
Ok, en nu?quote:Op woensdag 11 september 2013 17:41 schreef barthol het volgende:
[..]
Over Tyfus gesproken. De bacterie die Tyfus veroorzaakt, is familie van de Mitochondria in onze cellen. Ze behoren beiden tot de Rickettsia familie.
Ja, klopt.quote:Op woensdag 11 september 2013 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
God is dus niet echt crea bea
Volgens mij beleef jij de term geleerden sowieso als autoriteit gezien de zwaarte die je er aan hangt. ('Academici weten wél waarover ze praten dus je kunt van hen wel zaken aannemen').quote:Op woensdag 11 september 2013 16:31 schreef Molurus het volgende:
Hierdoor ontstaan autoriteiten, geen geleerden. Dat zijn twee verschillende dingen. Hier het label 'geleerden' gebruiken doet wat mij betreft afbraak aan mensen die daadwerkelijk geleerd zijn.
Christenen hebben het reïncarnatiegedeelte weggelaten, hetgeen er tot de 6e eeuw na Christus wel instond, maar tijdens een Pauselijk concilie eruit gehaald is.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:27 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Hoe eerder men sterft, hoe minder fouten deze kan maken, goddeloze handelingen kan verrichten, hoe groter de kans en vooral hoe sneller, deze in de prachtige hemel zal belanden. Kanker op kinderleeftijd is een cadeau van God. Daarom ook vooral niet genezen en de ziekte tot een chronische ziekte maken![]()
Het idee dat het leven, het alles... het 'zijn' een feestje moet zijn is een gigantische misvatting op zichzelf. Je kan Gods-concepten niet diskwalificeren omdat ze je slechts niet aan staan. In die zin is ook het terugkeren ook evengoed een (vals) verlangen...quote:Op woensdag 11 september 2013 17:58 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Als je karma en reïncarnatie toevoegt, dan klopt het namelijk wel. Geloof zonder reïncarnatie is als een feestje zonder Kofola, iedereen is aanwezig, maar er ontbreekt iets.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de misvatting dat een schepper zijn schepping goedgezind moet zijn. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de Schepper speciale liefde voor de mensheid moet voelen. Ook dit is een vals verlangen.quote:Op woensdag 11 september 2013 18:06 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Het idee dat het leven, het alles... het 'zijn' een feestje moet zijn is een gigantische misvatting op zichzelf. Je kan Gods-concepten niet diskwalificeren omdat ze je slechts niet aan staan. In die zin is ook het terugkeren ook evengoed een (vals) verlangen...
Jep, behalve als er natuurlijk door de profeet beweerd wordt dat ie '(al)goed' is en zo. Dan moet de God binnen dat concept natuurlijk wel voldoen aan de gemaakte bewering. Alhoewel je zijn goedheid dan misschien niet kan begrijpen en/of ervaren in dit leven, of iets dergelijks.quote:Op woensdag 11 september 2013 18:16 schreef Grouch het volgende:
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de misvatting dat een schepper zijn schepping goedgezind moet zijn. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de Schepper speciale liefde voor de mensheid moet voelen. Ook dit is een vals verlangen.
Dat hoeft helemaal niet. De god kan bijv. best tegen de profeet gelogen hebben.quote:Op woensdag 11 september 2013 18:18 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Jep, behalve als er natuurlijk door de profeet beweerd wordt dat ie '(al)goed' is en zo. Dan moet de God binnen dat concept natuurlijk wel voldoen aan de gemaakte bewering.
Daarom zei ik 'binnen dat concept'. Wat de werkelijke stand van zaken is staat daar los van.quote:Op woensdag 11 september 2013 18:27 schreef Grouch het volgende:
Dat hoeft helemaal niet. De god kan bijv. best tegen de profeet gelogen hebben.
Maakt zowel de god als de profeet niet minder echt.
Akkoord - maar zowel de Bijbel als Koran zijn prima op die wijze te interpreteren. Vooral het oude testament kan gelezen worden als een oproep tot rebellie tegen de Schepper.quote:Op woensdag 11 september 2013 18:28 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Daarom zei ik 'binnen dat concept'. Wat de werkelijke stand van zaken is staat daar los van.
Niemand leest zo selectief als gelovigen, flikkers zijn zondig want dat staat in de bijbel, dat daar ook staat het een gruwel voor de heer is als mensen kleding uit verschillende stoffen dragen hinderd ze niet in een gevoerd pak in de kerk te zittenquote:Op woensdag 11 september 2013 18:34 schreef Grouch het volgende:
[..]
Akkoord - maar zowel de Bijbel als Koran zijn prima op die wijze te interpreteren. Vooral het oude testament kan gelezen worden als een oproep tot rebellie tegen de Schepper.
Het is alleen geen populaire interpretatie
Ehh, nee... jij verwees naar 'geleerden' omdat jij veronderstelt dat zij ergens verstand van hebben. Ik heb nergens gezegd dat je wat dan ook van wie dan ook moet aannemen.quote:Op woensdag 11 september 2013 17:58 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Volgens mij beleef jij de term geleerden sowieso als autoriteit gezien de zwaarte die je er aan hangt. ('Academici weten wél waarover ze praten dus je kunt van hen wel zaken aannemen').
Wie wat relevant vindt vind ik zelf geen interessante vraag. De vraag is: wie heeft expertise? Dat kun je gewoon objectief vaststellen. (Als je dat niet kunt is er van kennis geen sprake.)quote:Op woensdag 11 september 2013 17:58 schreef LelijKnap het volgende:
Academici zijn evengoed mensen die boeken hebben gelezen. Maar dan binnen en uit naam van een maatschappelijk instituut die in islamitische kringen minder relevant zijn. Die hechten waarden aan een ander instituut, veelal wel inderdaad één (Moskee b.v.) waar ze trachten een autoriteit te zijn.
Ik denk dat je deze hele discussie had kunnen voorkomen door het woord 'geleerde' niet in de mond te nemen. Maar natuurlijk moest je met iets komen om te rechtvaardigen dat je de ene uitleg van de heilige teksten serieuzer neem dan de andere.quote:Op woensdag 11 september 2013 17:58 schreef LelijKnap het volgende:
Anyways, we zijn maar door blijven posten terwijl we eigenlijk een gezamenlijke definitie van 'geleerden' hadden moeten bepalen. Dan waren we wrs wat eerder tot overeenstemming gekomen.
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, je weet het allemaal zo zeker. Maar, waarom geloof jij dit? Omdat er mensen zijn die er voor geleerd hebben en je die big bang voorschrijven?quote:Op woensdag 11 september 2013 17:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, van wat materie is en hoe elementen ontstaan in sterren en nova's tot de chemische leeftijd van het universum, van de halfwaarde tijd van uranium en de elementen die daarin ontstaan, etc etc
Hoe heeft evolutie ons gebracht waar we zijn moeten?quote:Op woensdag 11 september 2013 17:01 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Het is tot nu toe het meest aannemelijke model dat er is. Hoe vanaf een singulariteit naar de natuurwetten is gegaan zal vast nog wel enige discussie over zijn. Echter er is genoeg bewijs over hoe de aarde tot stand is gekomen en hoe evolutie ons heeft gebracht waar we nu zijn.
Je weet het heel mooi te zeggen allemaal, maar kom op, wat laat jou dit nou geloven? Want dáár ga je nog steeds niet op in. Iemand schrijft het je voor, en je gelooft het omdat... omdat... ze er voor geleerd hebben?quote:Op woensdag 11 september 2013 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus er was al tijd, ruimte, materie, een god, waar kwam dat dan allemaal vandaan?
[..]
Hoe verklaar je dan alle observaties die dat aantonen, en als het universum niet expandeerd, waarom valt het dan door de zwaartekracht niet in elkaar?
[..]
Objectieve, verifieerbare en controleerbare, observaties en het in elkaar passen van biologie en de wis, natuur en scheikunde
[..]
das al heel wat meer dan die joodse sagen en legenden uit de bronstijd die jij als waarheid aanziet en die nogal rammelen
En jij hebt bewijs dat het groter wordt? Of... is het alleen maar bewijs dat wij vérder komen, of verder kunnen kíjken?quote:Op woensdag 11 september 2013 17:08 schreef Pakspul het volgende:
[..]
En hier heb jij bewijs van? Zoja, dan kun je direct een nobelprijs ophalen.
Je hebt een vrij grote mond. Is het ooit in je opgekomen dat ik eerst even tijd nodig heb om van kantoor naar huis te komen? En dat ik wellicht nog andere dingen te doen heb dan reageren op jouw gebash? Want zeg nou zelf, dat is wat je doet.quote:Op woensdag 11 september 2013 17:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja, altijd weer opvallend, niet alleen ontbreekt het verreweg de meeste gristenen aan bijbelkennis, maar ook van de fysieke wereld, maar weten wel heul zeker dat er iemand is die alles ff heeft lopen kleien. Waar die klei dan vandaan kwam....
quote:Op woensdag 11 september 2013 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
God is dus niet echt crea bea
Dappere woorden voor onderdelen van zijn schepping.quote:
Oké, om die opmerking moest ik serieus lachenquote:Op woensdag 11 september 2013 17:58 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Christenen hebben het reïncarnatiegedeelte weggelaten, hetgeen er tot de 6e eeuw na Christus wel instond, maar tijdens een Pauselijk concilie eruit gehaald is.![]()
Als je karma en reïncarnatie toevoegt, dan klopt het namelijk wel. Geloof zonder reïncarnatie is als een feestje zonder Kofola, iedereen is aanwezig, maar er ontbreekt iets.
Dan verwacht ik hierbij ook een verklaring van je, waarom hij dan zijn énige Zoon als mens naar de aarde heeft laten komen, om te sterven voor ónze zonden. Getuigt dat niet van genoeg liefde voor de mensheid?quote:Op woensdag 11 september 2013 18:16 schreef Grouch het volgende:
[..]
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de misvatting dat een schepper zijn schepping goedgezind moet zijn. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de Schepper speciale liefde voor de mensheid moet voelen. Ook dit is een vals verlangen.
Oké, ik help je hier uit de droom. Die 'flikkers', die wij overigens (beschaafd) homo noemen, zijn zondig. Ook jij. Ook ik. Iedereen is zondig. Héél de mensheid. Dát is nou precies waarom Jezus heeft moeten sterven voor (niet jouw, niet mijn, maar) ónze zonden!quote:Op woensdag 11 september 2013 18:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Niemand leest zo selectief als gelovigen, flikkers zijn zondig want dat staat in de bijbel, dat daar ook staat het een gruwel voor de heer is als mensen kleding uit verschillende stoffen dragen hinderd ze niet in een gevoerd pak in de kerk te zitten
Niet omdat die mensen dat zeggen, maar omdat ze daarbij een goed en geloofwaardig verhaal hebben dat volledig wordt gesteund door zowel feiten als collega's in het vakgebied.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:07 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, je weet het allemaal zo zeker. Maar, waarom geloof jij dit? Omdat er mensen zijn die er voor geleerd hebben en je die big bang voorschrijven?
'Moeten'? Wat bedoel je daarmee? Moeten van wie / wat?quote:Op woensdag 11 september 2013 20:07 schreef Freddeh het volgende:
Hoe heeft evolutie ons gebracht waar we zijn moeten?
Kom posten dan!quote:Op woensdag 11 september 2013 20:07 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, je weet het allemaal zo zeker. Maar, waarom geloof jij dit? Omdat er mensen zijn die er voor geleerd hebben en je die big bang voorschrijven?
[..]
[..]
Je weet het heel mooi te zeggen allemaal, maar kom op, wat laat jou dit nou geloven? Want dáár ga je nog steeds niet op in. Iemand schrijft het je voor, en je gelooft het omdat... omdat... ze er voor geleerd hebben?
Kom maar op, waar rammelt het?
[..]
En jij hebt bewijs dat het groter wordt? Of... is het alleen maar bewijs dat wij vérder komen, of verder kunnen kíjken?
[..]
Je hebt een vrij grote mond. Is het ooit in je opgekomen dat ik eerst even tijd nodig heb om van kantoor naar huis te komen? En dat ik wellicht nog andere dingen te doen heb dan reageren op jouw gebash? Want zeg nou zelf, dat is wat je doet.
[..]
[..]
Dappere woorden voor onderdelen van zijn schepping.
[..]
Oké, om die opmerking moest ik serieus lachenWant ook sommige christenen (ik) houden van Kofola.
[..]
Dan verwacht ik hierbij ook een verklaring van je, waarom hij dan zijn énige Zoon als mens naar de aarde heeft laten komen, om te sterven voor ónze zonden. Getuigt dat niet van genoeg liefde voor de mensheid?
[..]
Oké, ik help je hier uit de droom. Die 'flikkers', die wij overigens (beschaafd) homo noemen, zijn zondig. Ook jij. Ook ik. Iedereen is zondig. Héél de mensheid. Dát is nou precies waarom Jezus heeft moeten sterven voor (niet jouw, niet mijn, maar) ónze zonden!
Oké, en dan komt de blik van mijn kant. Niet omdat ik iets tegen jou heb, en het is niet persoonlijk bedoeld, of bedoeld als bash op wat je zei. Maar:quote:Op woensdag 11 september 2013 20:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niet omdat die mensen dat zeggen, maar omdat ze daarbij een goed en geloofwaardig verhaal hebben dat volledig wordt gesteund door zowel feiten als collega's in het vakgebied.
En zo moeilijk is die materie ook, in hoofdlijnen, niet. Leef je uit:
[..]
'Moeten'? Wat bedoel je daarmee? Moeten van wie / wat?
Nee, geloven is iets voor gelovigen.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:19 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Oké, en dan komt de blik van mijn kant. Niet omdat ik iets tegen jou heb, en het is niet persoonlijk bedoeld, of bedoeld als bash op wat je zei. Maar:
Jij gelooft dus wel een theorie waar een aantal mensen het over eens zijn?
Deze reeks geeft een vrij aardige samenvatting:quote:Op woensdag 11 september 2013 20:19 schreef Freddeh het volgende:
Ongelukkige woordkeuze.
Rephrase: Hoe heeft evolutie ons gebracht waar we nu zijn?
Oké, wellicht weer een slechte woordkeuze van mij. Maar hoe noem je dat dan? Jij accepteert wat zij jou vertellen, terwijl je het niet zelf kan bewijzen, of anders onderbouwen. Je stuurt me allerlei links en filmpjes, met daarin jouw bewijs, maar zelf leg je het niet uit. Dat maakt het toch een soort geloof. Of zie ik dat verkeerd?quote:Op woensdag 11 september 2013 20:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, geloven is iets voor gelovigen.
[..]
Deze reeks geeft een vrij aardige samenvatting:
6-delig inclusief een grote hoeveelheid feitelijke kennis en praktische experimenten die de principes illustreren.
Enjoy.
Waar lees jij het woord "moeten"?quote:Op woensdag 11 september 2013 20:07 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Edwin Hubble heeft dat al gedaan.quote:[..]
En jij hebt bewijs dat het groter wordt? Of... is het alleen maar bewijs dat wij vérder komen, of verder kunnen kíjken?
De wetenschap houdt zich, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet bezig met het bewijzen van dingen maar met het formuleren en toetsen van hypotheses ten aanzien van de waarneembare werkelijkheid. Als zo'n hypothese de toets doorstaat spreekt men in 'gewone mensentaal' van bewijs, maar het is een illusie om dan te denken dat het niet mogelijk is dat de hypothese *toch* incorrect is. Dat een hypothese absoluut correct is kan nooit worden bewezen, van geen enkele hypothese.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:29 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Oké, wellicht weer een slechte woordkeuze van mij. Maar hoe noem je dat dan? Jij accepteert wat zij jou vertellen, terwijl je het niet zelf kan bewijzen, of anders onderbouwen.
Het is nogal veel stof, en ik pretendeer niet dat ik het beter kan uitleggen dan Krauss respectievelijk Dawkins.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:29 schreef Freddeh het volgende:
Je stuurt me allerlei links en filmpjes, met daarin jouw bewijs, maar zelf leg je het niet uit. Dat maakt het toch een soort geloof. Of zie ik dat verkeerd?
1. Die slechte woordkeuze had ik al aangepast, lees jij ook eens alles.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:37 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Waar lees jij het woord "moeten"?
[..]
Edwin Hubble heeft dat al gedaan.
Oké, geaccepteerd. Ik kijk naar die filmpjes.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
De wetenschap houdt zich, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet bezig met het bewijzen van dingen maar met het formuleren en toetsen van hypotheses ten aanzien van de waarneembare werkelijkheid. Als zo'n hypothese de toets doorstaat spreekt men in 'gewone mensentaal' van bewijs, maar het is een illusie om dan te denken dat het niet mogelijk is dat de hypothese *toch* incorrect is. Dat een hypothese absoluut correct is kan nooit worden bewezen, van geen enkele hypothese.
Ik accepteer beweringen wanneer die worden ondersteund door feiten en/of goede inhoudelijke argumenten. En dat is dus iets heel anders dan blind iets aannemen. Alleen dat laatste zou ik omschrijven als 'geloven'.
[..]
Het is nogal veel stof, en ik pretendeer niet dat ik het beter kan uitleggen dan Krauss respectievelijk Dawkins.
Ik zou het hier allemaal in detail voor je kunnen uitleggen, geen probleem. Maar dan zou ik vele pagina's tekst moeten plaatsen. En aangezien de presentaties die ik heb gepost de stof inhoudelijk minimaal net zo goed uitleggen zie ik het punt daarvan niet.
Om jou te bewijzen dat ik de stof van binnen en van buiten ken? Dat moet ook op een eenvoudiger manier kunnen lijkt me. Bovendien zie ik de relevantie daarvan eigenlijk niet. Ik vind het veel interessanter om te kijken naar wat we wel of niet (kunnen) weten dan om uit te pluizen wie nu precies wat heeft aan voorkennis.
Ik zie nog steeds het woord "moeten" en hoe... lees de theorie maar gewoon.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:55 schreef Freddeh het volgende:
[..]
1. Die slechte woordkeuze had ik al aangepast, lees jij ook eens alles.
2. Welk van de opties heeft Edwin Hubble bewezen? Dat het universum groter wordt, of dat we verder komen/kunnen zien?
Je kunt je tijd slechter besteden.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:55 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Oké, geaccepteerd. Ik kijk naar die filmpjes.
Is het al in je opgekomen dat die twee elkaar niet uitsluiten?quote:Op woensdag 11 september 2013 20:55 schreef Freddeh het volgende:
Waar het mij om gaat, vergeef me eventuele slechte woordkeuzes, is dat jij er volledig zeker van bent, dat de aarde, en alles wat daarop is, is ontstaan uit een oerknal.
Waar ik volledig zeker van ben, is dat de aarde, en alles wat daarop is, is geschapen door God.
Ik denk dat je moet zoeken naar manieren om wetenschappelijke bevindingen en je geloofsovertuigingen met elkaar in harmonie te brengen.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:55 schreef Freddeh het volgende:
Ik denk dat dit hoe dan ook een gevalletje agree to disagree wordt. En heel eerlijk gezegd vind ik dat ik al veel te bot gereageerd heb jouw kant op, en de kant van anderen. Ik zal het niet met je eens worden, maar vind wel dat we elkaar in de waarde kunnen laten wat betreft onze zekerheden van onze oorsprong.
Hoe wil je dat ik op deze spaghetti ga antwoorden?quote:Op woensdag 11 september 2013 20:07 schreef Freddeh het volgende:
[..]
[..]
[..]
Je weet het heel mooi te zeggen allemaal, maar kom op, wat laat jou dit nou geloven? Want dáár ga je nog steeds niet op in. Iemand schrijft het je voor, en je gelooft het omdat... omdat... ze er voor geleerd hebben?
Kom maar op, waar rammelt het?
[..]
[..]
Je hebt een vrij grote mond. Is het ooit in je opgekomen dat ik eerst even tijd nodig heb om van kantoor naar huis te komen? En dat ik wellicht nog andere dingen te doen heb dan reageren op jouw gebash? Want zeg nou zelf, dat is wat je doet.
[..]
[..]
Dappere woorden voor onderdelen van zijn schepping.
[..]
Oké, om die opmerking moest ik serieus lachenWant ook sommige christenen (ik) houden van Kofola.
[..]
Dan verwacht ik hierbij ook een verklaring van je, waarom hij dan zijn énige Zoon als mens naar de aarde heeft laten komen, om te sterven voor ónze zonden. Getuigt dat niet van genoeg liefde voor de mensheid?
[..]
Oké, ik help je hier uit de droom. Die 'flikkers', die wij overigens (beschaafd) homo noemen, zijn zondig. Ook jij. Ook ik. Iedereen is zondig. Héél de mensheid. Dát is nou precies waarom Jezus heeft moeten sterven voor (niet jouw, niet mijn, maar) ónze zonden!
Oh, er zijn uiteraard wetenschappelijke feiten, en die kunnen prima stroken met wat er in de Bijbel staat.quote:Op woensdag 11 september 2013 21:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt je tijd slechter besteden.Het is machtig interessante stof.
[..]
Is het al in je opgekomen dat die twee elkaar niet uitsluiten?Zo kijken gelovige wetenschappers (ja die zijn er ook) er over het algemeen tegenaan.
[..]
Ik denk dat je moet zoeken naar manieren om wetenschappelijke bevindingen en je geloofsovertuigingen met elkaar in harmonie te brengen.Want waarom zou een god, als die bestaat, niet willen dat je zijn schepping onderzoekt? (vrij naar Galileo Galilei.)
Als de feiten strijdig zijn met je overtuigingen... sja, dan zul je toch een manier moeten vinden om je overtuigingen zo uit te leggen dat ze juist in overeenstemming zijn met de werkelijkheid.
Maar goed, ik zou eerst die filmpjes eens goed bekijken. Dan weet je in elk geval waar het over gaat, en dan kunnen we wellicht daar inhoudelijk over spreken.Dit is meer een discussie over een discussie.
Eerder vanavond werd dat ook van mij verwacht. Je kan je er van af maken met een Jantje van Leiden, of je gaat er serieus op in. Either way, the ball's in your court.quote:Op woensdag 11 september 2013 21:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe wil je dat ik op deze spaghetti ga antwoorden?
Ik verzamel geen stapels uitspraken van verschillende users in één post.quote:Op woensdag 11 september 2013 21:05 schreef Freddeh het volgende:
[..[..]
Eerder vanavond werd dat ook van mij verwacht. Je kan je er van af maken met een Jantje van Leiden, of je gaat er serieus op in. Either way, the ball's in your court.
Dan filter je eruit wat aan jou gericht was, Piet.quote:Op woensdag 11 september 2013 21:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik verzamel geen stapels uitspraken van verschillende users in één post.
Nee, dat kan je op je buik schrijvenquote:Op woensdag 11 september 2013 21:08 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Dan filter je eruit wat aan jou gericht was, Piet.
Dan reageer je niet, die keus is aan jou.quote:Op woensdag 11 september 2013 21:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat kan je op je buik schrijven
Ja je snapt wat ik bedoel, ik kan het niet zo goed onder woorden brengen.quote:Op woensdag 11 september 2013 07:38 schreef Grouch het volgende:
[..]
Nuancering: ratten die beter in het donker kunnen zien zullen in de donkere kamer een voordeel hebben en zich dus makkelijker voort kunnen planten. Waardoor hun "je kan beter in het donker zien" genen meer en meer verspreid worden en je uiteindelijk een populatie nachtkijkers krijgt
Je eerste generatie ratjes zal zich echter niet op magische wijze evolueren. Lamarck dacht van wel (en in het geval van bacteriën lijkt het nog waar te zijn ook) - maar Darwin won
Niet aan mij gericht, en je gaf al aan dat het een iets ongelukkige woordkeuze is. (want er moet niets, Het kenmerk van evolutie is dat het gebeurt zoals het gebeurt. waarheen het ook leidt.)quote:Op woensdag 11 september 2013 20:07 schreef Freddeh het volgende:
Dat ben ik niet met je eens.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Gelovige A zegt dan X, gelovige B zegt dan Y en 'geleerde' C zegt dan Z.
Er is geen manier om hier iets objectiefs te zeggen over wie van deze personen gelijk heeft. En dan is 'geleerde' C wat mij betreft gewoon gelovige C. Speciale expertise heeft hij niet.
Je hebt een punt. Daar lijkt het wel op. En ik vind de meeste reacties wel leuk, maar niet echt om op te reageren, behalve dan als atheïsten onder elkaar.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:37 schreef Freddeh het volgende:
Ja, die kan ik dus niet zo gauw vinden en ik heb geen zin om het hele topic door te zoeken.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:29 schreef barthol het volgende:
[..]
Zie mijn posts van gisteravond laat hierboven (en de links die ik daar gaf)
Eigenlijk verwachtte ik dat het normale lesstof is in het vak Biologie.
Dat niemand het ter sprake bracht deed me afvragen: Wat leren mensen eigenlijk op school?
Ja. Argumenten?quote:Op donderdag 12 september 2013 01:56 schreef Tchock het volgende:
Wat is deze OP een onzin zeg. Een belachelijke vergelijking er bij pakken om een punt te maken getuigt van complete onwetendheid over het onderwerp, niet van kennis.
Ja? En nu een weerwoord. Want iets afdoen als dom is natuurlijk geen argument. Dat kan iedereen wel.quote:
Quote je nou De Speld om je punt te maken?quote:Op donderdag 12 september 2013 02:06 schreef Kees22 het volgende:
Overigens:
over de oerknal kunnen we ook dit zien: http://www.speld.nl/2008/10/24/oerknaltheorie-op-losse-schroeven/
De vergelijking met een encyclopedie die door een explosie op de plank knalt is om heel veel redenen onzinnig, maar de belangrijkste is dat gesuggereerd wordt dat er een 'doel' is. En dat er maar één mogelijke uitkomst is, die toevallig heeft plaatsgevonden.quote:
quote:
Dat was een leuk gesprek, dank je wel!quote:
Dit heb ik niet gelezen!quote:Op donderdag 12 september 2013 02:09 schreef Tchock het volgende:
[..]
Quote je nou De Speld om je punt te maken?Je weet dat dat een satirische website is, met enkel onwaarheden? Bijvoorbeeld:
http://www.speld.nl/2013/09/09/kabinet-heft-d66-op/
Haha, ik heb hardop gelachen hierom. Goed onderzoek.
Daaraan had ik niet gedacht.quote:[..]
De vergelijking met een encyclopedie die door een explosie op de plank knalt is om heel veel redenen onzinnig, maar de belangrijkste is dat gesuggereerd wordt dat er een 'doel' is. En dat er maar één mogelijke uitkomst is, die toevallig heeft plaatsgevonden.
Ik geef wel even een quote van mijn posts.quote:Op donderdag 12 september 2013 02:03 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, die kan ik dus niet zo gauw vinden en ik heb geen zin om het hele topic door te zoeken.
Dat behandelt wel interessante discussies, maar om in deze lijn te blijven (het argument van het ontstaan door explosie), zou ik graag jouw links zien.
quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:24 schreef barthol het volgende:
Mooi he! TS die complexe Eukaryote Cel, de cellen van planten en dieren.
Die is niet zomaar onstaan, Die is onstaan in een wereld waar voorheen alleen nog maar Bacteriën en Archaea, leefden. Bacteriën met een veel minder complexe cel, en Archaea ook met een minder complexe cel maar wel een iets complexere cel dan die Bacteriën.
Die Complexe Eukaryote Cel is ontstaan door symbiose. En wel Endo-symbiose. Dat betekent dat het ene organisme in het ander ging leven en dat zij door de vergaande symbiotische relatie (synergie)
gezamelijk een nieuw organisme werden. Waarschijnlijk bacteriën die binnen een bepaalde soort Archebacterie gingen leven. De mitochondrien, organellen in onze cellen, en onstaan uit bacterien, hebben nog steeds hun eigen dna. Hun eigen genoom. Zij zijn in onze cellen de energiefabriekjes.
En in Planten heb je als organellen de chloroplasten, ook wel bladgroenkorrels. Ook met hun eigen dna. Die zijn uit ingevangen cyanobacterien onstaan.
Lees eens wat over de Endosymbiose theorie, soms ook de "Endosymbiontentheorie" genoemd.
Nu wetenschappelijk algemeen geaccepteerd. Of in elk geval zeker voor de mitochondrien en de chloroplasten.
Heel boeiende materie.
Als je er meer over wil weten kan je ook googlen op de trefwoorden "endosymbiose", of "endosymbiosis" of "endosymbiotic" Er is vrij veel over te vinden, en ook op Youtube zijn er videos over het onderwerp.quote:Op dinsdag 10 september 2013 23:27 schreef barthol het volgende:
[..]
O ja nog even voor de duidelijkheid. Die cel is dus niet bij toeval ontstaan na een explosie.
Het leven op Aarde bestond al bijna anderhalf miljard jaar voordat deze complexe cel ontstond, en die cel ontstond ook niet door een explosie, maar dus door endosymbiose. En die ontwikkeling was het gevolg van een enorme ramp. (Tenminste een ramp voor al het anaerobe leven van toen wat niet van zuurstof hield.)
De zuurstofcrisis
Omdat sommige bacteriën met fotosynthese begonnen waren, en de afvalstoffen (de zuurstof) niet opgeruimd werd, vulde de atmosfeer zich met zuurstof. Het veranderde de samenstelling van onze atmosfeer behoorlijk. Die anaerobe bacteriën moesten beschutting zoeken of zich aanpassen.
Ah, dank.quote:Op donderdag 12 september 2013 02:50 schreef barthol het volgende:
[..]
Ik geef wel even een quote van mijn posts.
[..]
[..]
Als je er meer over wil weten kan je ook googlen op de trefwoorden "endosymbiose", of "endosymbiotic" Er is vrij veel over te vinden, en ook op Youtube zijn er videos over het onderwerp.
Die endosymbionten theorie is in het einde van de vorige eeuw een van de belangrijkste ontwikkelingen geweest in het inzicht over evolutie. (trouwens ook een heel solide bewijs voor evolutie) Eigenlijk is pas na het onstaan van de eukaryote cel (door die endosymbiose) Darwinistische Evolutie mogelijk geworden. Daarvoor toen er alleen nog maar Bacteriën en Archaebacteriën waren, was er wel evolutie, maar niet helemaal darwinistisch.
Toen speelde binaire deling en horizontale genoverdracht. Bij Darwinisme gaat het om verticale genoverdracht (overerving).
Geen dank,quote:Op donderdag 12 september 2013 02:55 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ah, dank.
Ik wist wel iets over het incorporeren van cellen in cellen. En het is leuk om bij te leren. Maar ik was vooral benieuwd naar discussielijnen over de explosietheorie. Waar ik weinig weerwoord van de TS van zie. En jouw posts gaan daar heel erg over. Vandaar.
1 van de vele dingen die de schrijvers van de Koran hebben overgenomen van de uitgebreide Griekse literatuur die ze tot hun beschikking hadden.quote:
Aangezien we nog niet alles begrijpen van de quantummechanica zou zelfs dat nog een optie kunnen zijnquote:Op woensdag 11 september 2013 17:05 schreef kl1172 het volgende:
Lol, geen expansie, het statische universum is bijna 100 jaar geleden al verworpen omdat het helemaal niet strookt met de vaststellingen. Of is God de onevenaarbare ûbertrol?
quote:Op woensdag 11 september 2013 17:58 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Godver.quote:Op donderdag 12 september 2013 02:09 schreef Tchock het volgende:
[..]
Quote je nou De Speld om je punt te maken?Je weet dat dat een satirische website is, met enkel onwaarheden?
Die publicatie zal inderdaad 'De Bel' hebben geheten. Als je er vlug overheen leest doet het zelfs wat denken aan de Bijbel. Maar die zul je niet bedoelen gezien, als je beter leest, dat niet strookt met wat dáár in staat.quote:Op donderdag 12 september 2013 10:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja zo was er in het middenoosten in de bronstijd ook een clubje die satirische artikelen schreef, over mensen die verteld werden dat ze in een paradijs leefde en enkel een appel te vreten hadden, en niets om aan te trekken, over dochters die het met hun pa deden, over een gek die een schip bouwde om alle beesten mee te nemen op een reisje langs de jordaan.
De Bel noemde ze die publicatie
'De kerk', ik neem aan dat je daarmee ook beseft dat je de Rooms Katholieke kerk bedoelt? Even voor de duidelijkheid, want je scheert nu alles over één kam met die opmerking.quote:Op donderdag 12 september 2013 10:55 schreef kl1172 het volgende:
Kijk, geloof zo veel je wilt, als je uit die overleveringen steun kunt halen maar als je de wetenschap door dat geloof het raam uitkiepert als ze niet strookt met je bijbel, vind ik dat toch een gebrek aan nederigheid tov van de natuur.
De interpretatie van de bijbel is ook wel regelmatig van windrichting verandert door, onder andere onweerlegbare wetenschappelijke vaststellingen. bv. Galileo, ik ben geen wetenschappelijke veelvraat, maar Galileo kennen we allemaal toch wel. gvd tot 1992 moeten wachten op excuses van de kerk.
Ja, katholieke kerk. Maar dat is niet de kwestie, algemeen bekeken willen de meeste religies hun overlevering als de juiste voorstellen.quote:Op donderdag 12 september 2013 11:06 schreef Freddeh het volgende:
[..]
'De kerk', ik neem aan dat je daarmee ook beseft dat je de Rooms Katholieke kerk bedoelt? Even voor de duidelijkheid, want je scheert nu alles over één kam met die opmerking.
Overigens, je pakt in je eerste zin wetenschap en natuur bij elkaar. Die twee hebben overlap, maar zijn zeker niet hetzelfde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |