Zijn sprookjesboek zwijgt er in alle dode talen overquote:Op woensdag 11 september 2013 17:08 schreef Pakspul het volgende:
[..]
En hier heb jij bewijs van? Zoja, dan kun je direct een nobelprijs ophalen.
Gelovigen zijn een aantal verhalen verteld en binnen die kaders moeten ze blijven. Echte kennis van de bijbel is ook verwaarloosbaar bij vele geloven, maar ook kennis van de wereld. Ze worden eigenlijk dom gehouden door het geloof, zelf nadenken wordt er binnen een zeer korte tijd uitgeslagen en met beeld moeten ze de wereld in. Er is maar één waarheid, wetenschappelijk bewijs zullen ze per definitie niet accepteren aangezien het als de vijand wordt gezien. Ze zullen nooit literatuur lezen om zichzelf te verrijken en hebben absoluut geen kennis van hoe wetenschap eigenlijk te werk gaat. Dit laatste is helemaal een feest als je met ze praat, want ze maken een berg aannames van hier tot Tokio. Ook over hoe de wetenschap te werk gaat en zullen geen argumenten accepteren als je ze verteld dat ze het gewoon verkeerd hebben en niet begrijpen. Uitleg heeft geen nut, luisteren ze toch niet naar.quote:Op woensdag 11 september 2013 17:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja, altijd weer opvallend, niet alleen ontbreekt het verreweg de meeste gristenen aan bijbelkennis, maar ook van de fysieke wereld, maar weten wel heul zeker dat er iemand is die alles ff heeft lopen kleien. Waar die klei dan vandaan kwam....
Over Tyfus gesproken. De bacterie die Tyfus veroorzaakt, is familie van de Mitochondria in onze cellen. Ze behoren beiden tot de Rickettsia familie.quote:Op woensdag 11 september 2013 17:24 schreef Serene het volgende:
Tyfus. Ik heb in heel mijn leven nog nooit zo een domme OP gezien. Gevalletje zwakbegaafdheid.
Ok, en nu?quote:Op woensdag 11 september 2013 17:41 schreef barthol het volgende:
[..]
Over Tyfus gesproken. De bacterie die Tyfus veroorzaakt, is familie van de Mitochondria in onze cellen. Ze behoren beiden tot de Rickettsia familie.
Ja, klopt.quote:Op woensdag 11 september 2013 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
God is dus niet echt crea bea
Volgens mij beleef jij de term geleerden sowieso als autoriteit gezien de zwaarte die je er aan hangt. ('Academici weten wél waarover ze praten dus je kunt van hen wel zaken aannemen').quote:Op woensdag 11 september 2013 16:31 schreef Molurus het volgende:
Hierdoor ontstaan autoriteiten, geen geleerden. Dat zijn twee verschillende dingen. Hier het label 'geleerden' gebruiken doet wat mij betreft afbraak aan mensen die daadwerkelijk geleerd zijn.
Christenen hebben het reďncarnatiegedeelte weggelaten, hetgeen er tot de 6e eeuw na Christus wel instond, maar tijdens een Pauselijk concilie eruit gehaald is.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:27 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Hoe eerder men sterft, hoe minder fouten deze kan maken, goddeloze handelingen kan verrichten, hoe groter de kans en vooral hoe sneller, deze in de prachtige hemel zal belanden. Kanker op kinderleeftijd is een cadeau van God. Daarom ook vooral niet genezen en de ziekte tot een chronische ziekte maken![]()
Het idee dat het leven, het alles... het 'zijn' een feestje moet zijn is een gigantische misvatting op zichzelf. Je kan Gods-concepten niet diskwalificeren omdat ze je slechts niet aan staan. In die zin is ook het terugkeren ook evengoed een (vals) verlangen...quote:Op woensdag 11 september 2013 17:58 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Als je karma en reďncarnatie toevoegt, dan klopt het namelijk wel. Geloof zonder reďncarnatie is als een feestje zonder Kofola, iedereen is aanwezig, maar er ontbreekt iets.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de misvatting dat een schepper zijn schepping goedgezind moet zijn. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de Schepper speciale liefde voor de mensheid moet voelen. Ook dit is een vals verlangen.quote:Op woensdag 11 september 2013 18:06 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Het idee dat het leven, het alles... het 'zijn' een feestje moet zijn is een gigantische misvatting op zichzelf. Je kan Gods-concepten niet diskwalificeren omdat ze je slechts niet aan staan. In die zin is ook het terugkeren ook evengoed een (vals) verlangen...
Jep, behalve als er natuurlijk door de profeet beweerd wordt dat ie '(al)goed' is en zo. Dan moet de God binnen dat concept natuurlijk wel voldoen aan de gemaakte bewering. Alhoewel je zijn goedheid dan misschien niet kan begrijpen en/of ervaren in dit leven, of iets dergelijks.quote:Op woensdag 11 september 2013 18:16 schreef Grouch het volgende:
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de misvatting dat een schepper zijn schepping goedgezind moet zijn. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de Schepper speciale liefde voor de mensheid moet voelen. Ook dit is een vals verlangen.
Dat hoeft helemaal niet. De god kan bijv. best tegen de profeet gelogen hebben.quote:Op woensdag 11 september 2013 18:18 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Jep, behalve als er natuurlijk door de profeet beweerd wordt dat ie '(al)goed' is en zo. Dan moet de God binnen dat concept natuurlijk wel voldoen aan de gemaakte bewering.
Daarom zei ik 'binnen dat concept'. Wat de werkelijke stand van zaken is staat daar los van.quote:Op woensdag 11 september 2013 18:27 schreef Grouch het volgende:
Dat hoeft helemaal niet. De god kan bijv. best tegen de profeet gelogen hebben.
Maakt zowel de god als de profeet niet minder echt.
Akkoord - maar zowel de Bijbel als Koran zijn prima op die wijze te interpreteren. Vooral het oude testament kan gelezen worden als een oproep tot rebellie tegen de Schepper.quote:Op woensdag 11 september 2013 18:28 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Daarom zei ik 'binnen dat concept'. Wat de werkelijke stand van zaken is staat daar los van.
Niemand leest zo selectief als gelovigen, flikkers zijn zondig want dat staat in de bijbel, dat daar ook staat het een gruwel voor de heer is als mensen kleding uit verschillende stoffen dragen hinderd ze niet in een gevoerd pak in de kerk te zittenquote:Op woensdag 11 september 2013 18:34 schreef Grouch het volgende:
[..]
Akkoord - maar zowel de Bijbel als Koran zijn prima op die wijze te interpreteren. Vooral het oude testament kan gelezen worden als een oproep tot rebellie tegen de Schepper.
Het is alleen geen populaire interpretatie
Ehh, nee... jij verwees naar 'geleerden' omdat jij veronderstelt dat zij ergens verstand van hebben. Ik heb nergens gezegd dat je wat dan ook van wie dan ook moet aannemen.quote:Op woensdag 11 september 2013 17:58 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Volgens mij beleef jij de term geleerden sowieso als autoriteit gezien de zwaarte die je er aan hangt. ('Academici weten wél waarover ze praten dus je kunt van hen wel zaken aannemen').
Wie wat relevant vindt vind ik zelf geen interessante vraag. De vraag is: wie heeft expertise? Dat kun je gewoon objectief vaststellen. (Als je dat niet kunt is er van kennis geen sprake.)quote:Op woensdag 11 september 2013 17:58 schreef LelijKnap het volgende:
Academici zijn evengoed mensen die boeken hebben gelezen. Maar dan binnen en uit naam van een maatschappelijk instituut die in islamitische kringen minder relevant zijn. Die hechten waarden aan een ander instituut, veelal wel inderdaad één (Moskee b.v.) waar ze trachten een autoriteit te zijn.
Ik denk dat je deze hele discussie had kunnen voorkomen door het woord 'geleerde' niet in de mond te nemen. Maar natuurlijk moest je met iets komen om te rechtvaardigen dat je de ene uitleg van de heilige teksten serieuzer neem dan de andere.quote:Op woensdag 11 september 2013 17:58 schreef LelijKnap het volgende:
Anyways, we zijn maar door blijven posten terwijl we eigenlijk een gezamenlijke definitie van 'geleerden' hadden moeten bepalen. Dan waren we wrs wat eerder tot overeenstemming gekomen.
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, je weet het allemaal zo zeker. Maar, waarom geloof jij dit? Omdat er mensen zijn die er voor geleerd hebben en je die big bang voorschrijven?quote:Op woensdag 11 september 2013 17:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, van wat materie is en hoe elementen ontstaan in sterren en nova's tot de chemische leeftijd van het universum, van de halfwaarde tijd van uranium en de elementen die daarin ontstaan, etc etc
Hoe heeft evolutie ons gebracht waar we zijn moeten?quote:Op woensdag 11 september 2013 17:01 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Het is tot nu toe het meest aannemelijke model dat er is. Hoe vanaf een singulariteit naar de natuurwetten is gegaan zal vast nog wel enige discussie over zijn. Echter er is genoeg bewijs over hoe de aarde tot stand is gekomen en hoe evolutie ons heeft gebracht waar we nu zijn.
Je weet het heel mooi te zeggen allemaal, maar kom op, wat laat jou dit nou geloven? Want dáár ga je nog steeds niet op in. Iemand schrijft het je voor, en je gelooft het omdat... omdat... ze er voor geleerd hebben?quote:Op woensdag 11 september 2013 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus er was al tijd, ruimte, materie, een god, waar kwam dat dan allemaal vandaan?
[..]
Hoe verklaar je dan alle observaties die dat aantonen, en als het universum niet expandeerd, waarom valt het dan door de zwaartekracht niet in elkaar?
[..]
Objectieve, verifieerbare en controleerbare, observaties en het in elkaar passen van biologie en de wis, natuur en scheikunde
[..]
das al heel wat meer dan die joodse sagen en legenden uit de bronstijd die jij als waarheid aanziet en die nogal rammelen
En jij hebt bewijs dat het groter wordt? Of... is het alleen maar bewijs dat wij vérder komen, of verder kunnen kíjken?quote:Op woensdag 11 september 2013 17:08 schreef Pakspul het volgende:
[..]
En hier heb jij bewijs van? Zoja, dan kun je direct een nobelprijs ophalen.
Je hebt een vrij grote mond. Is het ooit in je opgekomen dat ik eerst even tijd nodig heb om van kantoor naar huis te komen? En dat ik wellicht nog andere dingen te doen heb dan reageren op jouw gebash? Want zeg nou zelf, dat is wat je doet.quote:Op woensdag 11 september 2013 17:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja, altijd weer opvallend, niet alleen ontbreekt het verreweg de meeste gristenen aan bijbelkennis, maar ook van de fysieke wereld, maar weten wel heul zeker dat er iemand is die alles ff heeft lopen kleien. Waar die klei dan vandaan kwam....
quote:Op woensdag 11 september 2013 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
God is dus niet echt crea bea
Dappere woorden voor onderdelen van zijn schepping.quote:
Oké, om die opmerking moest ik serieus lachenquote:Op woensdag 11 september 2013 17:58 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Christenen hebben het reďncarnatiegedeelte weggelaten, hetgeen er tot de 6e eeuw na Christus wel instond, maar tijdens een Pauselijk concilie eruit gehaald is.![]()
Als je karma en reďncarnatie toevoegt, dan klopt het namelijk wel. Geloof zonder reďncarnatie is als een feestje zonder Kofola, iedereen is aanwezig, maar er ontbreekt iets.
Dan verwacht ik hierbij ook een verklaring van je, waarom hij dan zijn énige Zoon als mens naar de aarde heeft laten komen, om te sterven voor ónze zonden. Getuigt dat niet van genoeg liefde voor de mensheid?quote:Op woensdag 11 september 2013 18:16 schreef Grouch het volgende:
[..]
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de misvatting dat een schepper zijn schepping goedgezind moet zijn. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de Schepper speciale liefde voor de mensheid moet voelen. Ook dit is een vals verlangen.
Oké, ik help je hier uit de droom. Die 'flikkers', die wij overigens (beschaafd) homo noemen, zijn zondig. Ook jij. Ook ik. Iedereen is zondig. Héél de mensheid. Dát is nou precies waarom Jezus heeft moeten sterven voor (niet jouw, niet mijn, maar) ónze zonden!quote:Op woensdag 11 september 2013 18:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Niemand leest zo selectief als gelovigen, flikkers zijn zondig want dat staat in de bijbel, dat daar ook staat het een gruwel voor de heer is als mensen kleding uit verschillende stoffen dragen hinderd ze niet in een gevoerd pak in de kerk te zitten
Niet omdat die mensen dat zeggen, maar omdat ze daarbij een goed en geloofwaardig verhaal hebben dat volledig wordt gesteund door zowel feiten als collega's in het vakgebied.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:07 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, je weet het allemaal zo zeker. Maar, waarom geloof jij dit? Omdat er mensen zijn die er voor geleerd hebben en je die big bang voorschrijven?
'Moeten'? Wat bedoel je daarmee? Moeten van wie / wat?quote:Op woensdag 11 september 2013 20:07 schreef Freddeh het volgende:
Hoe heeft evolutie ons gebracht waar we zijn moeten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |