abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 september 2013 @ 17:10:04 #241
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131064301
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 17:08 schreef Pakspul het volgende:

[..]

En hier heb jij bewijs van? Zoja, dan kun je direct een nobelprijs ophalen.
Zijn sprookjesboek zwijgt er in alle dode talen over
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 11 september 2013 @ 17:15:52 #242
45206 Pietverdriet
pi_131064484
Tja, altijd weer opvallend, niet alleen ontbreekt het verreweg de meeste gristenen aan bijbelkennis, maar ook van de fysieke wereld, maar weten wel heul zeker dat er iemand is die alles ff heeft lopen kleien. Waar die klei dan vandaan kwam....
pi_131064607
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 17:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja, altijd weer opvallend, niet alleen ontbreekt het verreweg de meeste gristenen aan bijbelkennis, maar ook van de fysieke wereld, maar weten wel heul zeker dat er iemand is die alles ff heeft lopen kleien. Waar die klei dan vandaan kwam....
Gelovigen zijn een aantal verhalen verteld en binnen die kaders moeten ze blijven. Echte kennis van de bijbel is ook verwaarloosbaar bij vele geloven, maar ook kennis van de wereld. Ze worden eigenlijk dom gehouden door het geloof, zelf nadenken wordt er binnen een zeer korte tijd uitgeslagen en met beeld moeten ze de wereld in. Er is maar één waarheid, wetenschappelijk bewijs zullen ze per definitie niet accepteren aangezien het als de vijand wordt gezien. Ze zullen nooit literatuur lezen om zichzelf te verrijken en hebben absoluut geen kennis van hoe wetenschap eigenlijk te werk gaat. Dit laatste is helemaal een feest als je met ze praat, want ze maken een berg aannames van hier tot Tokio. Ook over hoe de wetenschap te werk gaat en zullen geen argumenten accepteren als je ze verteld dat ze het gewoon verkeerd hebben en niet begrijpen. Uitleg heeft geen nut, luisteren ze toch niet naar.
pi_131064760
Tyfus. Ik heb in heel mijn leven nog nooit zo een domme OP gezien. Gevalletje zwakbegaafdheid.
pi_131065224
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 17:24 schreef Serene het volgende:
Tyfus. Ik heb in heel mijn leven nog nooit zo een domme OP gezien. Gevalletje zwakbegaafdheid.
Over Tyfus gesproken. De bacterie die Tyfus veroorzaakt, is familie van de Mitochondria in onze cellen. Ze behoren beiden tot de Rickettsia familie. ;)
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_131065234
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 17:41 schreef barthol het volgende:

[..]

Over Tyfus gesproken. De bacterie die Tyfus veroorzaakt, is familie van de Mitochondria in onze cellen. Ze behoren beiden tot de Rickettsia familie. ;)
Ok, en nu?
  woensdag 11 september 2013 @ 17:45:54 #247
45206 Pietverdriet
pi_131065354
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 17:41 schreef Serene het volgende:

[..]

Ok, en nu?
God is dus niet echt crea bea
pi_131065411
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2013 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, klopt.
pi_131065726
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 16:31 schreef Molurus het volgende:
Hierdoor ontstaan autoriteiten, geen geleerden. Dat zijn twee verschillende dingen. Hier het label 'geleerden' gebruiken doet wat mij betreft afbraak aan mensen die daadwerkelijk geleerd zijn.
Volgens mij beleef jij de term geleerden sowieso als autoriteit gezien de zwaarte die je er aan hangt. ('Academici weten wél waarover ze praten dus je kunt van hen wel zaken aannemen').
Academici zijn evengoed mensen die boeken hebben gelezen. Maar dan binnen en uit naam van een maatschappelijk instituut die in islamitische kringen minder relevant zijn. Die hechten waarden aan een ander instituut, veelal wel inderdaad één (Moskee b.v.) waar ze trachten een autoriteit te zijn.

Anyways, we zijn maar door blijven posten terwijl we eigenlijk een gezamenlijke definitie van 'geleerden' hadden moeten bepalen. Dan waren we wrs wat eerder tot overeenstemming gekomen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2013 17:58:43 ]
  woensdag 11 september 2013 @ 17:58:30 #250
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_131065742
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 15:27 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Hoe eerder men sterft, hoe minder fouten deze kan maken, goddeloze handelingen kan verrichten, hoe groter de kans en vooral hoe sneller, deze in de prachtige hemel zal belanden. Kanker op kinderleeftijd is een cadeau van God. Daarom ook vooral niet genezen en de ziekte tot een chronische ziekte maken :N
Christenen hebben het reïncarnatiegedeelte weggelaten, hetgeen er tot de 6e eeuw na Christus wel instond, maar tijdens een Pauselijk concilie eruit gehaald is. :{

Als je karma en reïncarnatie toevoegt, dan klopt het namelijk wel. Geloof zonder reïncarnatie is als een feestje zonder Kofola, iedereen is aanwezig, maar er ontbreekt iets. :D
pi_131065937
quote:
7s.gif Op woensdag 11 september 2013 17:58 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Als je karma en reïncarnatie toevoegt, dan klopt het namelijk wel. Geloof zonder reïncarnatie is als een feestje zonder Kofola, iedereen is aanwezig, maar er ontbreekt iets.
Het idee dat het leven, het alles... het 'zijn' een feestje moet zijn is een gigantische misvatting op zichzelf. Je kan Gods-concepten niet diskwalificeren omdat ze je slechts niet aan staan. In die zin is ook het terugkeren ook evengoed een (vals) verlangen...

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2013 18:07:10 ]
pi_131066194
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 18:06 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Het idee dat het leven, het alles... het 'zijn' een feestje moet zijn is een gigantische misvatting op zichzelf. Je kan Gods-concepten niet diskwalificeren omdat ze je slechts niet aan staan. In die zin is ook het terugkeren ook evengoed een (vals) verlangen...
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de misvatting dat een schepper zijn schepping goedgezind moet zijn. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de Schepper speciale liefde voor de mensheid moet voelen. Ook dit is een vals verlangen.
pi_131066240
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 18:16 schreef Grouch het volgende:
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de misvatting dat een schepper zijn schepping goedgezind moet zijn. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de Schepper speciale liefde voor de mensheid moet voelen. Ook dit is een vals verlangen.
Jep, behalve als er natuurlijk door de profeet beweerd wordt dat ie '(al)goed' is en zo. Dan moet de God binnen dat concept natuurlijk wel voldoen aan de gemaakte bewering. Alhoewel je zijn goedheid dan misschien niet kan begrijpen en/of ervaren in dit leven, of iets dergelijks.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2013 18:19:26 ]
pi_131066523
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 18:18 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Jep, behalve als er natuurlijk door de profeet beweerd wordt dat ie '(al)goed' is en zo. Dan moet de God binnen dat concept natuurlijk wel voldoen aan de gemaakte bewering.
Dat hoeft helemaal niet. De god kan bijv. best tegen de profeet gelogen hebben.
Maakt zowel de god als de profeet niet minder echt.
pi_131066541
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 18:27 schreef Grouch het volgende:
Dat hoeft helemaal niet. De god kan bijv. best tegen de profeet gelogen hebben.
Maakt zowel de god als de profeet niet minder echt.
Daarom zei ik 'binnen dat concept'. Wat de werkelijke stand van zaken is staat daar los van.
pi_131066665
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 18:28 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Daarom zei ik 'binnen dat concept'. Wat de werkelijke stand van zaken is staat daar los van.
Akkoord - maar zowel de Bijbel als Koran zijn prima op die wijze te interpreteren. Vooral het oude testament kan gelezen worden als een oproep tot rebellie tegen de Schepper.

Het is alleen geen populaire interpretatie ;)
  woensdag 11 september 2013 @ 18:41:31 #257
45206 Pietverdriet
pi_131066880
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 18:34 schreef Grouch het volgende:

[..]

Akkoord - maar zowel de Bijbel als Koran zijn prima op die wijze te interpreteren. Vooral het oude testament kan gelezen worden als een oproep tot rebellie tegen de Schepper.

Het is alleen geen populaire interpretatie ;)
Niemand leest zo selectief als gelovigen, flikkers zijn zondig want dat staat in de bijbel, dat daar ook staat het een gruwel voor de heer is als mensen kleding uit verschillende stoffen dragen hinderd ze niet in een gevoerd pak in de kerk te zitten
pi_131067316
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 17:58 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Volgens mij beleef jij de term geleerden sowieso als autoriteit gezien de zwaarte die je er aan hangt. ('Academici weten wél waarover ze praten dus je kunt van hen wel zaken aannemen').
Ehh, nee... jij verwees naar 'geleerden' omdat jij veronderstelt dat zij ergens verstand van hebben. Ik heb nergens gezegd dat je wat dan ook van wie dan ook moet aannemen.

'Geleerd', het woord zegt het al, betekent dat iemand iets geleerd heeft.. en op basis daarvan aanspraak kan maken op een zekere expertise. Niets meer, niets minder.

Iemand die de Bijbel of de Koran een paar keer heeft gelezen heeft net zo min iets geleerd als iemand die Harry Potter 5 keer heeft gelezen. En zo iemand kun je dus ook met de beste wil van de wereld geen 'geleerde' noemen. Om 'geleerd' te zijn moet je iets geleerd hebben. Dan hebben we het dus over kennis, niet over religieuze fantasieen.

quote:

Academici zijn evengoed mensen die boeken hebben gelezen. Maar dan binnen en uit naam van een maatschappelijk instituut die in islamitische kringen minder relevant zijn. Die hechten waarden aan een ander instituut, veelal wel inderdaad één (Moskee b.v.) waar ze trachten een autoriteit te zijn.
Wie wat relevant vindt vind ik zelf geen interessante vraag. De vraag is: wie heeft expertise? Dat kun je gewoon objectief vaststellen. (Als je dat niet kunt is er van kennis geen sprake.)

Dat is ook een belangrijk verschil tussen wetenschappelijke boeken en heilige teksten. Het een heeft aanwijsbaar betrekking op de werkelijkheid, het ander niet. Het lezen van fictieve boeken kun je dus ook niets van leren.

quote:

Anyways, we zijn maar door blijven posten terwijl we eigenlijk een gezamenlijke definitie van 'geleerden' hadden moeten bepalen. Dan waren we wrs wat eerder tot overeenstemming gekomen.
Ik denk dat je deze hele discussie had kunnen voorkomen door het woord 'geleerde' niet in de mond te nemen. Maar natuurlijk moest je met iets komen om te rechtvaardigen dat je de ene uitleg van de heilige teksten serieuzer neem dan de andere.

Waar je toen mee kwam was niks meer dan een vermomd autoriteitsargument. En dan zeg ik: daar heb ik geen boodschap aan. Ik erken die autoriteit helemaal niet. Een Koran- of Bijbelgeleerde bezit geen enkele aanwijsbare kennis of expertise.

Of anders gezegd: ik zie niet waarom iemand die de Bijbel of Koran 100 keer heeft gelezen beter gekwalificeerd zou zijn om er een interpretatie aan te geven dan een willekeurige gelovige.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 11-09-2013 19:14:12 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_131070622
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 17:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, van wat materie is en hoe elementen ontstaan in sterren en nova's tot de chemische leeftijd van het universum, van de halfwaarde tijd van uranium en de elementen die daarin ontstaan, etc etc
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, je weet het allemaal zo zeker. Maar, waarom geloof jij dit? Omdat er mensen zijn die er voor geleerd hebben en je die big bang voorschrijven?
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 17:01 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Het is tot nu toe het meest aannemelijke model dat er is. Hoe vanaf een singulariteit naar de natuurwetten is gegaan zal vast nog wel enige discussie over zijn. Echter er is genoeg bewijs over hoe de aarde tot stand is gekomen en hoe evolutie ons heeft gebracht waar we nu zijn.
Hoe heeft evolutie ons gebracht waar we zijn moeten?
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dus er was al tijd, ruimte, materie, een god, waar kwam dat dan allemaal vandaan?

[..]

Hoe verklaar je dan alle observaties die dat aantonen, en als het universum niet expandeerd, waarom valt het dan door de zwaartekracht niet in elkaar?

[..]

Objectieve, verifieerbare en controleerbare, observaties en het in elkaar passen van biologie en de wis, natuur en scheikunde

[..]

das al heel wat meer dan die joodse sagen en legenden uit de bronstijd die jij als waarheid aanziet en die nogal rammelen
Je weet het heel mooi te zeggen allemaal, maar kom op, wat laat jou dit nou geloven? Want dáár ga je nog steeds niet op in. Iemand schrijft het je voor, en je gelooft het omdat... omdat... ze er voor geleerd hebben?

Kom maar op, waar rammelt het? :)
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 17:08 schreef Pakspul het volgende:

[..]

En hier heb jij bewijs van? Zoja, dan kun je direct een nobelprijs ophalen.
En jij hebt bewijs dat het groter wordt? Of... is het alleen maar bewijs dat wij vérder komen, of verder kunnen kíjken?
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 17:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Je hebt een vrij grote mond. Is het ooit in je opgekomen dat ik eerst even tijd nodig heb om van kantoor naar huis te komen? En dat ik wellicht nog andere dingen te doen heb dan reageren op jouw gebash? Want zeg nou zelf, dat is wat je doet.
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2013 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 17:48 schreef Serene het volgende:

[..]

Ja, klopt.
Dappere woorden voor onderdelen van zijn schepping.
quote:
7s.gif Op woensdag 11 september 2013 17:58 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Christenen hebben het reïncarnatiegedeelte weggelaten, hetgeen er tot de 6e eeuw na Christus wel instond, maar tijdens een Pauselijk concilie eruit gehaald is. :{

Als je karma en reïncarnatie toevoegt, dan klopt het namelijk wel. Geloof zonder reïncarnatie is als een feestje zonder Kofola, iedereen is aanwezig, maar er ontbreekt iets. :D
Oké, om die opmerking moest ik serieus lachen :') Want ook sommige christenen (ik) houden van Kofola.
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 18:16 schreef Grouch het volgende:

[..]

Dan verwacht ik hierbij ook een verklaring van je, waarom hij dan zijn énige Zoon als mens naar de aarde heeft laten komen, om te sterven voor ónze zonden. Getuigt dat niet van genoeg liefde voor de mensheid?
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2013 18:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Niemand leest zo selectief als gelovigen, flikkers zijn zondig want dat staat in de bijbel, dat daar ook staat het een gruwel voor de heer is als mensen kleding uit verschillende stoffen dragen hinderd ze niet in een gevoerd pak in de kerk te zitten
Oké, ik help je hier uit de droom. Die 'flikkers', die wij overigens (beschaafd) homo noemen, zijn zondig. Ook jij. Ook ik. Iedereen is zondig. Héél de mensheid. Dát is nou precies waarom Jezus heeft moeten sterven voor (niet jouw, niet mijn, maar) ónze zonden!
pi_131070936
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:07 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, je weet het allemaal zo zeker. Maar, waarom geloof jij dit? Omdat er mensen zijn die er voor geleerd hebben en je die big bang voorschrijven?
Niet omdat die mensen dat zeggen, maar omdat ze daarbij een goed en geloofwaardig verhaal hebben dat volledig wordt gesteund door zowel feiten als collega's in het vakgebied.

En zo moeilijk is die materie ook, in hoofdlijnen, niet. Leef je uit:

quote:

'Moeten'? Wat bedoel je daarmee? Moeten van wie / wat?
  woensdag 11 september 2013 @ 20:15:23 #261
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_131070991
quote:

[..]

[..]

[..]

Je weet het heel mooi te zeggen allemaal, maar kom op, wat laat jou dit nou geloven? Want dáár ga je nog steeds niet op in. Iemand schrijft het je voor, en je gelooft het omdat... omdat... ze er voor geleerd hebben?

[..]

En jij hebt bewijs dat het groter wordt? Of... is het alleen maar bewijs dat wij vérder komen, of verder kunnen kíjken?

[..]

Je hebt een vrij grote mond. Is het ooit in je opgekomen dat ik eerst even tijd nodig heb om van kantoor naar huis te komen? En dat ik wellicht nog andere dingen te doen heb dan reageren op jouw gebash? Want zeg nou zelf, dat is wat je doet.

[..]

[..]

[..]

Oké, om die opmerking moest ik serieus lachen :') Want ook sommige christenen (ik) houden van Kofola.

[..]

Dan verwacht ik hierbij ook een verklaring van je, waarom hij dan zijn énige Zoon als mens naar de aarde heeft laten komen, om te sterven voor ónze zonden. Getuigt dat niet van genoeg liefde voor de mensheid?

[..]

Oké, ik help je hier uit de droom. Die 'flikkers', die wij overigens (beschaafd) homo noemen, zijn zondig. Ook jij. Ook ik. Iedereen is zondig. Héél de mensheid. Dát is nou precies waarom Jezus heeft moeten sterven voor (niet jouw, niet mijn, maar) ónze zonden!
Kom posten dan! :D

KLB / Mensen die geen Kofola lusten

:P
pi_131071217
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niet omdat die mensen dat zeggen, maar omdat ze daarbij een goed en geloofwaardig verhaal hebben dat volledig wordt gesteund door zowel feiten als collega's in het vakgebied.

En zo moeilijk is die materie ook, in hoofdlijnen, niet. Leef je uit:

[..]

'Moeten'? Wat bedoel je daarmee? Moeten van wie / wat?
Oké, en dan komt de blik van mijn kant. Niet omdat ik iets tegen jou heb, en het is niet persoonlijk bedoeld, of bedoeld als bash op wat je zei. Maar:
Jij gelooft dus wel een theorie waar een aantal mensen het over eens zijn? En dus niet 'een' boek dat chronologisch klopt, en dat ook door diverse mensen geschreven is?

Prima, ik duik er zo in.

Ongelukkige woordkeuze.
Rephrase: Hoe heeft evolutie ons gebracht waar we nu zijn?
pi_131071343
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:19 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Oké, en dan komt de blik van mijn kant. Niet omdat ik iets tegen jou heb, en het is niet persoonlijk bedoeld, of bedoeld als bash op wat je zei. Maar:
Jij gelooft dus wel een theorie waar een aantal mensen het over eens zijn?
Nee, geloven is iets voor gelovigen.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:19 schreef Freddeh het volgende:

Ongelukkige woordkeuze.
Rephrase: Hoe heeft evolutie ons gebracht waar we nu zijn?
Deze reeks geeft een vrij aardige samenvatting:

6-delig inclusief een grote hoeveelheid feitelijke kennis en praktische experimenten die de principes illustreren.

Enjoy. ;)
pi_131071648
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, geloven is iets voor gelovigen.

[..]

Deze reeks geeft een vrij aardige samenvatting:

6-delig inclusief een grote hoeveelheid feitelijke kennis en praktische experimenten die de principes illustreren.

Enjoy. ;)
Oké, wellicht weer een slechte woordkeuze van mij. Maar hoe noem je dat dan? Jij accepteert wat zij jou vertellen, terwijl je het niet zelf kan bewijzen, of anders onderbouwen. Je stuurt me allerlei links en filmpjes, met daarin jouw bewijs, maar zelf leg je het niet uit. Dat maakt het toch een soort geloof. Of zie ik dat verkeerd?
pi_131071963
quote:

[..]

Waar lees jij het woord "moeten"?
quote:
[..]

Edwin Hubble heeft dat al gedaan.
pi_131072032
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:29 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Oké, wellicht weer een slechte woordkeuze van mij. Maar hoe noem je dat dan? Jij accepteert wat zij jou vertellen, terwijl je het niet zelf kan bewijzen, of anders onderbouwen.
De wetenschap houdt zich, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet bezig met het bewijzen van dingen maar met het formuleren en toetsen van hypotheses ten aanzien van de waarneembare werkelijkheid. Als zo'n hypothese de toets doorstaat spreekt men in 'gewone mensentaal' van bewijs, maar het is een illusie om dan te denken dat het niet mogelijk is dat de hypothese *toch* incorrect is. Dat een hypothese absoluut correct is kan nooit worden bewezen, van geen enkele hypothese.

Ik accepteer beweringen wanneer die worden ondersteund door feiten en/of goede inhoudelijke argumenten. En dat is dus iets heel anders dan blind iets aannemen. Alleen dat laatste zou ik omschrijven als 'geloven'.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:29 schreef Freddeh het volgende:

Je stuurt me allerlei links en filmpjes, met daarin jouw bewijs, maar zelf leg je het niet uit. Dat maakt het toch een soort geloof. Of zie ik dat verkeerd?
Het is nogal veel stof, en ik pretendeer niet dat ik het beter kan uitleggen dan Krauss respectievelijk Dawkins.

Ik zou het hier allemaal in detail voor je kunnen uitleggen, geen probleem. Maar dan zou ik vele pagina's tekst moeten plaatsen. En aangezien de presentaties die ik heb gepost de stof inhoudelijk minimaal net zo goed uitleggen zie ik het punt daarvan niet.

Om jou te bewijzen dat ik de stof van binnen en van buiten ken? Dat moet ook op een eenvoudiger manier kunnen lijkt me. Bovendien zie ik de relevantie daarvan eigenlijk niet. Ik vind het veel interessanter om te kijken naar wat we wel of niet (kunnen) weten dan om uit te pluizen wie nu precies wat heeft aan voorkennis.
pi_131072672
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:37 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Waar lees jij het woord "moeten"?

[..]

Edwin Hubble heeft dat al gedaan.
1. Die slechte woordkeuze had ik al aangepast, lees jij ook eens alles.
2. Welk van de opties heeft Edwin Hubble bewezen? Dat het universum groter wordt, of dat we verder komen/kunnen zien?
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

De wetenschap houdt zich, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet bezig met het bewijzen van dingen maar met het formuleren en toetsen van hypotheses ten aanzien van de waarneembare werkelijkheid. Als zo'n hypothese de toets doorstaat spreekt men in 'gewone mensentaal' van bewijs, maar het is een illusie om dan te denken dat het niet mogelijk is dat de hypothese *toch* incorrect is. Dat een hypothese absoluut correct is kan nooit worden bewezen, van geen enkele hypothese.

Ik accepteer beweringen wanneer die worden ondersteund door feiten en/of goede inhoudelijke argumenten. En dat is dus iets heel anders dan blind iets aannemen. Alleen dat laatste zou ik omschrijven als 'geloven'.

[..]

Het is nogal veel stof, en ik pretendeer niet dat ik het beter kan uitleggen dan Krauss respectievelijk Dawkins.

Ik zou het hier allemaal in detail voor je kunnen uitleggen, geen probleem. Maar dan zou ik vele pagina's tekst moeten plaatsen. En aangezien de presentaties die ik heb gepost de stof inhoudelijk minimaal net zo goed uitleggen zie ik het punt daarvan niet.

Om jou te bewijzen dat ik de stof van binnen en van buiten ken? Dat moet ook op een eenvoudiger manier kunnen lijkt me. Bovendien zie ik de relevantie daarvan eigenlijk niet. Ik vind het veel interessanter om te kijken naar wat we wel of niet (kunnen) weten dan om uit te pluizen wie nu precies wat heeft aan voorkennis.
Oké, geaccepteerd. Ik kijk naar die filmpjes.

Waar het mij om gaat, vergeef me eventuele slechte woordkeuzes, is dat jij er volledig zeker van bent, dat de aarde, en alles wat daarop is, is ontstaan uit een oerknal.
Waar ik volledig zeker van ben, is dat de aarde, en alles wat daarop is, is geschapen door God.

Ik denk dat dit hoe dan ook een gevalletje agree to disagree wordt. En heel eerlijk gezegd vind ik dat ik al veel te bot gereageerd heb jouw kant op, en de kant van anderen. Ik zal het niet met je eens worden, maar vind wel dat we elkaar in de waarde kunnen laten wat betreft onze zekerheden van onze oorsprong.
pi_131072838
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:55 schreef Freddeh het volgende:

[..]

1. Die slechte woordkeuze had ik al aangepast, lees jij ook eens alles.
2. Welk van de opties heeft Edwin Hubble bewezen? Dat het universum groter wordt, of dat we verder komen/kunnen zien?

Ik zie nog steeds het woord "moeten" en hoe... lees de theorie maar gewoon.

Er is een reden dat de Hubble naar Edwin Hubble is vernoemd. Hubble is een beetje de grondlegger van het Redshift effect en heeft andere theorien gebracht voor de expansie van het universum.
pi_131072936
quote:

[..]

Oké, geaccepteerd. Ik kijk naar die filmpjes.
Je kunt je tijd slechter besteden. ;) Het is machtig interessante stof.

quote:

Waar het mij om gaat, vergeef me eventuele slechte woordkeuzes, is dat jij er volledig zeker van bent, dat de aarde, en alles wat daarop is, is ontstaan uit een oerknal.
Waar ik volledig zeker van ben, is dat de aarde, en alles wat daarop is, is geschapen door God.
Is het al in je opgekomen dat die twee elkaar niet uitsluiten? ;) Zo kijken gelovige wetenschappers (ja die zijn er ook) er over het algemeen tegenaan.

Het idee van de Big Bang komt trouwens van een belgische priester, George Lemaitre. En de toenmalige Paus liet indertijd een bericht uitgaan waarin hij zei dat de wetenschap Genesis had bewezen. (Niet heel verrassend.) Lemaitre was daar op zijn beurt helemaal niet blij mee. (Dat is dan weer wel verrassend, en mooi.)

quote:

Ik denk dat dit hoe dan ook een gevalletje agree to disagree wordt. En heel eerlijk gezegd vind ik dat ik al veel te bot gereageerd heb jouw kant op, en de kant van anderen. Ik zal het niet met je eens worden, maar vind wel dat we elkaar in de waarde kunnen laten wat betreft onze zekerheden van onze oorsprong.
Ik denk dat je moet zoeken naar manieren om wetenschappelijke bevindingen en je geloofsovertuigingen met elkaar in harmonie te brengen. ;) Want waarom zou een god, als die bestaat, niet willen dat je zijn schepping onderzoekt? (vrij naar Galileo Galilei.)

Als de feiten strijdig zijn met je overtuigingen... sja, dan zul je toch een manier moeten vinden om je overtuigingen zo uit te leggen dat ze juist in overeenstemming zijn met de werkelijkheid.

Maar goed, ik zou eerst die filmpjes eens goed bekijken. Dan weet je in elk geval waar het over gaat, en dan kunnen we wellicht daar inhoudelijk over spreken. ;) Dit is meer een discussie over een discussie.
  woensdag 11 september 2013 @ 21:03:45 #270
45206 Pietverdriet
pi_131073011
quote:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Hoe wil je dat ik op deze spaghetti ga antwoorden?
pi_131073069
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 21:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je kunt je tijd slechter besteden. ;) Het is machtig interessante stof.

[..]

Is het al in je opgekomen dat die twee elkaar niet uitsluiten? ;) Zo kijken gelovige wetenschappers (ja die zijn er ook) er over het algemeen tegenaan.

[..]

Ik denk dat je moet zoeken naar manieren om wetenschappelijke bevindingen en je geloofsovertuigingen met elkaar in harmonie te brengen. ;) Want waarom zou een god, als die bestaat, niet willen dat je zijn schepping onderzoekt? (vrij naar Galileo Galilei.)

Als de feiten strijdig zijn met je overtuigingen... sja, dan zul je toch een manier moeten vinden om je overtuigingen zo uit te leggen dat ze juist in overeenstemming zijn met de werkelijkheid.

Maar goed, ik zou eerst die filmpjes eens goed bekijken. Dan weet je in elk geval waar het over gaat, en dan kunnen we wellicht daar inhoudelijk over spreken. ;) Dit is meer een discussie over een discussie.
Oh, er zijn uiteraard wetenschappelijke feiten, en die kunnen prima stroken met wat er in de Bijbel staat.
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2013 21:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe wil je dat ik op deze spaghetti ga antwoorden?
Eerder vanavond werd dat ook van mij verwacht. Je kan je er van af maken met een Jantje van Leiden, of je gaat er serieus op in. Either way, the ball's in your court.
  woensdag 11 september 2013 @ 21:07:30 #272
45206 Pietverdriet
pi_131073180
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 21:05 schreef Freddeh het volgende:

[..[..]

Eerder vanavond werd dat ook van mij verwacht. Je kan je er van af maken met een Jantje van Leiden, of je gaat er serieus op in. Either way, the ball's in your court.
Ik verzamel geen stapels uitspraken van verschillende users in één post.
pi_131073243
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2013 21:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik verzamel geen stapels uitspraken van verschillende users in één post.
Dan filter je eruit wat aan jou gericht was, Piet.
  woensdag 11 september 2013 @ 21:11:28 #274
45206 Pietverdriet
pi_131073381
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 21:08 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Dan filter je eruit wat aan jou gericht was, Piet.
Nee, dat kan je op je buik schrijven
pi_131073409
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2013 21:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, dat kan je op je buik schrijven
Dan reageer je niet, die keus is aan jou.
  woensdag 11 september 2013 @ 21:39:02 #276
230558 Koeketrommel
Trommel met koek.
pi_131075062
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 07:38 schreef Grouch het volgende:

[..]

Nuancering: ratten die beter in het donker kunnen zien zullen in de donkere kamer een voordeel hebben en zich dus makkelijker voort kunnen planten. Waardoor hun "je kan beter in het donker zien" genen meer en meer verspreid worden en je uiteindelijk een populatie nachtkijkers krijgt ;)

Je eerste generatie ratjes zal zich echter niet op magische wijze evolueren. Lamarck dacht van wel (en in het geval van bacteriën lijkt het nog waar te zijn ook) - maar Darwin won ;)
Ja je snapt wat ik bedoel, ik kan het niet zo goed onder woorden brengen. :)
Als je ontbijt op bed wilt slaap je maar in de keuken.
pi_131077440
quote:
Niet aan mij gericht, en je gaf al aan dat het een iets ongelukkige woordkeuze is. (want er moet niets, Het kenmerk van evolutie is dat het gebeurt zoals het gebeurt. waarheen het ook leidt.)
Ik neem aan dat de vraag is: Hoe is die evolutie nou stap voor stap gegaan, en....
waaraan kan je allemaal zien dat er echt van evolutie sprake is geweest. (bewijzen dat het heeft plaats gevonden)?

Kijk dat is iets waar ik het graag over heb. Gewoon over biologie.
Maar de vraag is wel veel omvattend en het antwoord een heel lang verhaal. Het zou in deelvragen gesplitst moeten worden.

Eigenlijk, als je daarover wil praten wil ik je uitnodigen voor het topic op W&T CENTRAAL Evolutie discussie & vragentopic.
En kritische vragen zijn daar (in elk geval wat mij betreft) heel welkom, het kan een gelegenheid zijn om er wat dieper op in te gaan. Alleen drogredenen (zoals het stropop-argument waar TS in de OP mee kwam) zijn daar wat minder welkom. (ik hoop ook dat daar het over biologie blijft gaan, dus zonder reli-gebash of evolutie-gebash)
Vragen zijn daar dus heel welkom. En die vragen mogen ook kritisch zijn.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  woensdag 11 september 2013 @ 23:32:25 #278
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_131081332
Het blijft altijd een fascinerende discussie: geloof tegenover wetenschap. Ik ben nog nooit een discussie tegengekomen die resulteerde in een overtuigende "overwinning" van één van de partijen. Zelf ben ik christelijk opgevoed, net zoals de meesten hier dat waarschijnlijk ook zijn. Iedereen heeft een keuze gemaakt om wel of niet aan dit geloof vast te houden. Wat mij aan het denken heeft gezet is niet het 'hoe' of 'wat' als het om creatie of evolutie gaat, maar juist het 'waarom'.

Waarom zou een figuur die wij god noemen alles creëren en de mens zintuigen en een verstand geven zodat wij aan die god kunnen gaan twijfelen? Waarom zou god zijn enige zoon laten sterven als hij zo almachtig is en waarom heeft hij zich dan al duizenden jaren niet meer aan de mens getoond? Daarnaast zag ik het punt niet van de manier waarop het christelijke, protestantse geloof hier in praktijk gebracht wordt door middel van gebed, zang en overdenking. Waarom doen wij dit? Worden wij er echt beter van, of voelen we er ons alleen maar goed bij? Ik weet wel zeker dat het dat laatste is.

Ik ben dus sinds mijn puberteit agnostisch. Ik noem mezelf liever geen atheïst, voornamelijk omdat ik het gedrag van een aantal vooraanstaande atheïsten tegenover christenen of andere gelovigen hekel. Ook heb ik zelf enkele malen dingen meegemaakt die zo ongelofelijk vreemd en "toevallig" waren, dat ik het bestaan van een soort buitenaardse krachten niet durf te ontkennen. Misschien bestaan ze niet en zit het tussen mijn oren, maar dat is menselijk, zeg ik dan maar. Het is menselijk om angst te voelen en het is menselijk om antwoorden te zoeken om moeilijke vragen. Ik weet ook zeker dat uit deze angst en de drang om de wereld te begrijpen religie ontstaan is. Religie komt niet van een god, dat komt van de mensen.
pi_131081948
als je iets moet leren uit onze geschiedenis met verklaringen zoeken voor onverklaarbare dingen, is dat je niet alles nu HOEFT te begrijpen, en dat verhaaltjes verzinnen als verklaring leuk is, maar meestal niet de waarheid.
pi_131084133
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 15:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Gelovige A zegt dan X, gelovige B zegt dan Y en 'geleerde' C zegt dan Z.

Er is geen manier om hier iets objectiefs te zeggen over wie van deze personen gelijk heeft. En dan is 'geleerde' C wat mij betreft gewoon gelovige C. Speciale expertise heeft hij niet.
Dat ben ik niet met je eens.
Wie er gelijk heeft kun je, in het geval van een geloof, natuurlijk niet vaststellen. Maar je kunt wel degelijk over problemen oppervlakkig of dieper denken. Om iets te noemen: recht is ook geen wetenschappelijk systeem in de zin dat je objectief vast kunt stellen door metingen aan internationale standaards wat rechtvaardig is.
Hoezeer ik ook agnost ben, religie is voor veel mensen belangrijk en een grote steun in hun leven. En dan zie ik in die religie liever de wijzen/priesters/geleerden de dienst uitmaken dan de gelovigen die gewoon net als iedere ongelovige hun onderbuik volgen. (Los van het misbruik dan, maar dat is een andere discussie.)
Mijn ervaring met gelovigen is, dat er met sommigen een serieuze discussie te voeren is, terwijl met andere het gesprek beperkt blijft tot een aarde van 6000 jaar oud. Met sommigen kan ik zelfs de goddelijkheid van Octopus Paul bespreken.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')