abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 september 2013 @ 14:00:18 #126
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_131021757
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 13:15 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

de leer van jesus is prima
Ja, echt geweldig.
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
pi_131021850
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 13:49 schreef Grouch het volgende:

[..]

Werkelijk? Mijn visie op geloof komt denk ik in grote lijnen overeen met die van jou, maar ik zou Dawkins zelfs nog een pretentieuze klootzak vinden als ik overtuigd atheïst zou zijn. Maar ieder zijn meug.

[..]

Ik vind vooral zijn werk over wetenschap en evolutiebiologie erg interessant. The God Delusion had een aantal interessante argumenten, maar was erg 'mwah'. Weinig origineel ook. Zijn documentaire 'The Root of All Evil?' was dan wel erg interessant.

Waar ik wel weinig mee heb zijn mensen die zich negatief uitlaten over Jezus zonder überhaupt ook maar een van de Evangelien te hebben gelezen. Dan weet je gewoon niet waar je het over hebt.
  dinsdag 10 september 2013 @ 14:09:15 #128
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_131022097
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 13:49 schreef Grouch het volgende:

[..]

[..]

Ironisch - Dawkins lijkt in manier van preken juist erg op Jezus ;) Waarom vind je de een wel en de ander geen pretentieuze klootzak ?
Nou ja, een belangrijk verschil tussen de twee is dat we van Dawkins precies weten wat hij heeft gezegd en in welke bewoordingen, omdat deze woorden veel recenter zijn genoteerd in een tijdperk dat de wereldwijde massacommunicatie al was uitgevonden. Van Jezus weten we dat niet zeker en het is aannemelijk dat de Bijbel op veel punten niet letterlijk genomen dient te worden (in mijn ogen tenminste). Maar misschien verschil ik daarin van mening met Netflanders en andere gelovigen. :P
  dinsdag 10 september 2013 @ 14:11:47 #129
331651 Spatieloos
Het komt wel goed, watje
pi_131022199
Door TS ben ik ineens streng christelijk geworden. Evolutie theorie is onzin!

Atheïsten moeten dood! Ik zou eigenlijk dood moeten toen ik nog atheïst was!
Spatieboos
pi_131022753
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 13:03 schreef Prenzlauer het volgende:

[..]

bedankt voor de lezing, daar ga ik mij vanavond even in verdiepen.
Het is een nogal lange reeks van presentaties, maar ik heb ze ademloos bekeken. Machtig interessant spul. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_131023413
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 14:00 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Ja, echt geweldig.
love peace hippie gedoe, niks mis mee toch?
  dinsdag 10 september 2013 @ 14:51:33 #132
186587 Byzantynixschii
pi_131023606
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 14:45 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

love peace hippie gedoe, niks mis mee toch?
Nee hoor, groot fan.
pi_131023711
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 14:09 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Nou ja, een belangrijk verschil tussen de twee is dat we van Dawkins precies weten wat hij heeft gezegd en in welke bewoordingen, omdat deze woorden veel recenter zijn genoteerd in een tijdperk dat de wereldwijde massacommunicatie al was uitgevonden. Van Jezus weten we dat niet zeker en het is aannemelijk dat de Bijbel op veel punten niet letterlijk genomen dient te worden (in mijn ogen tenminste). Maar misschien verschil ik daarin van mening met Netflanders en andere gelovigen. :P
Nee, hoor. Daarin verschillen we weinig. Ik zie de bijbel niet als heilig boek of als letterlijke overleveringen.
pi_131023894
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 14:09 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Als je een vergelijking zoekt met moderne profeten zou ik me eerder eens verdiepen in Joseph Smith. Daar is heel veel over bekend, en daaruit blijkt dat heel veel van de onzin wel degelijk letterlijk bedoeld is.

Dat 'niet letterlijk uitleggen' van de onzin in de Bijbel is mijn ogen nogal een zwaktebod. Want wat zijn daarvoor nu eigenlijk de criteria? Wat die ook zijn, ze staan niet in de Bijbel... en komen dan dus - kennelijk - van de lezer.

Een punt dat Dawkins zelf ook maakt trouwens.
pi_131024361
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 14:51 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Nee hoor, groot fan.
misschien later, als je het los kan zien van de godsdienst.
  dinsdag 10 september 2013 @ 15:20:39 #136
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_131024466
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2013 07:37 schreef Fopje het volgende:
Geesten kan je wel doorstrepen want volgens Bassie en Adriaan bestaan die niet.
Dat zijn spoken.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 10 september 2013 @ 15:24:19 #137
186587 Byzantynixschii
pi_131024561
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 15:17 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

misschien later, als je het los kan zien van de godsdienst.
Definieer "het".
pi_131025322
quote:
Sommigen zullen hier wellicht weer op reageren met grapjes, alleen maar om zo te camoufleren dat ze geen antwoord hebben op deze belangrijke levensvraag: Waar komen wij vandaan?
Je begrijpt dat dit nogal een denkfout is?
Conscience do cost.
  dinsdag 10 september 2013 @ 16:37:51 #139
202546 Baszh
The Dude abides
pi_131026911
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 20:35 schreef Manke het volgende:

[..]
Zoals ik zei: geesten kunnen niet ontstaan zijn door evolutie, omdat dat alleen werkt bij organisch leven, dus als geesten bestaan, dan heb je bewijs voor het bestaan van God :)

Nee, als geesten bestaan dan heb je bewijs voor het bestaan van geesten en niet god.
Waarom uitstellen tot morgen als je het overmorgen nog kunt doen?
pi_131027217
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:37 schreef Baszh het volgende:

[..]

Nee, als geesten bestaan dan heb je bewijs voor het bestaan van geesten en niet god.
Grappig hoe mensen uit het wel/niet bestaan van heel andere dingen menen te kunnen afleiden of er wel of niet een god bestaat.

Zo zijn Intelligent Design aanhangers voornamelijk bezig met het bestrijden van evolutie. Alsof men denkt dat als ze maar kunnen bewijzen dat evolutie niet klopt dat daarmee hun eigen theorie bewezen is. Pure onzin natuurlijk.
pi_131027274
Spiderman bestaat niet dus moet goed wel bestaan! 8-)
Conscience do cost.
pi_131027296
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 13:13 schreef eliasbar het volgende:

[..]

Maar als de evolutietheorie bewezen was, en daarmee bedoel ik glashard bewijs, dan zouden er nu toch geen gelovigen meer zijn? Als iemand gelooft dat de zeebodem rood van kleur is, en jij geeft hem een foto dat het geel is dan zou hij toch een debieltje zijn als hij het blijft geloven? Het is verreweg van bewezen, dat maakt het eigenlijk nog raarder.

En dan kunnen we nog oppervlakkiger gaan door te zeggen, waar kwam die grote "planeet" vandaan die de big bang veroorzaakte. Er kan niet zomaar van 'niets' 'iets' zijn. Uiteindelijk, voor de big bang, de grote planeet en daarvoor moet toch wel 'iets' zijn waarmee het allemaal begon?
het enige vraagstuk is hoe de bigbang is gekomen en wat daarvoor was. Alles daarna is glashard bewezen. hoe planeten ontstaan. Hoe leven is ontstaan en geëvolueerd. Het is zeer niet zo dat alles binnen 1 seconde er was.

om te gloven dat 1 (mensachtig? ) wezen alles heeft ontworpen en in elkaar gezet heeft is toch wel het meest ongeloofwaardige. Het universum is bijna oneindig en waarom zou er dan nu geen interventies zijn? Waarom moet dat dan zogenaamd geheim? Ook is dat wetenschappelijk op geen enkele manier te onderbouwen.

Geloof is door de mens zelf bedacht om de massa te onderdrukken en te controleren. Een tool om de zwakke menigte te beheersen door ze "antwoorden" op alles te geven en zich netjes te laten gedragen (staat tenslotte in het boek)

Vroeger was het nog wel voor te stellen dat mensen daarin trappen omdat er nu veel minder algemene kennis was over de wereld om ons heen. Maar anno 2013 komt het gewoon lachwekkend over. Prima dat mensen normen en waarden uit zo'n fictieboek halen maar ga dan niet verkondigen dat god alles heeft gecreerd
pi_131027439
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:50 schreef hoerezooi het volgende:

[..]

het enige vraagstuk is hoe de bigbang is gekomen en wat daarvoor was. Alles daarna is glashard bewezen. hoe planeten ontstaan. Hoe leven is ontstaan en geëvolueerd. Het is zeer niet zo dat alles binnen 1 seconde er was.
Hoe leven is ontstaan is technisch gezien nog een open vraagstuk hoor. ;)

Niet dat de godshypothese daar enig hout snijdt natuurlijk. Dat noemen we ook wel 'gatentheologie'.

Neil deGrasse Tyson verwoordt dat heel mooi:

pi_131029606
quote:
Op dinsdag 10 september 2013 11:50 schreef _GdR_ het volgende:
Wie heeft god gemaakt btw?
"En de mens schiep God naar zijn evenbeeld".
pi_131029738
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2013 17:58 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

"En de mens schiep God naar zijn evenbeeld".
De klassieke versie is "Si Dieu n'existait pas, il faudrait l'inventer" ;)
  dinsdag 10 september 2013 @ 18:03:49 #146
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_131029757
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 16:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Grappig hoe mensen uit het wel/niet bestaan van heel andere dingen menen te kunnen afleiden of er wel of niet een god bestaat.

Zo zijn Intelligent Design aanhangers voornamelijk bezig met het bestrijden van evolutie. Alsof men denkt dat als ze maar kunnen bewijzen dat evolutie niet klopt dat daarmee hun eigen theorie bewezen is. Pure onzin natuurlijk.
een elektrisch veld en zijn kwantiteiten kan je ook alleen maar aantonen door te kijken naar de krachten op testladingen in het veld. (oid long time ago)

Als geesten bestaan, bestaat mi God, omdat geesten gecreëerd moeten zijn, evolutie werkt alleen op organisch leven.
pi_131029783
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 18:03 schreef Manke het volgende:

[..]

een elektrisch veld en zijn kwantiteiten kan je ook alleen maar aantonen door te kijken naar de krachten op testladingen in het veld.

Als geesten bestaan, bestaat mi God, omdat geesten gecreëerd moeten zijn, evolutie werkt alleen op organisch leven.
Waarom bestaat dan God & niet bijvoorbeeld Odin ?
  dinsdag 10 september 2013 @ 18:07:52 #148
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_131029865
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 18:04 schreef Grouch het volgende:

[..]

Waarom bestaat dan God & niet bijvoorbeeld Odin ?
Geen idee, ik gok op de bijbelse God, dat God een geest is
pi_131029886
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 18:07 schreef Manke het volgende:

[..]

Geen idee, ik gok op de bijbelse God, dat God een geest is
Ah, het is slechts een *gok*. Je post suggereerde dat er geen enkele andere mogelijkheid was - maar dat bedoelde je dus niet.
Carry on :)
  dinsdag 10 september 2013 @ 18:10:04 #150
401956 _Dido_
Remember me!
pi_131029911
Als die god van jou zo perfect is waarom heeft 'ie mij dan geen goed werkende slakhuizen gegeven zodat ik gewoon goed had gehoord? :)
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')