Ik vind vooral zijn werk over wetenschap en evolutiebiologie erg interessant. The God Delusion had een aantal interessante argumenten, maar was erg 'mwah'. Weinig origineel ook. Zijn documentaire 'The Root of All Evil?' was dan wel erg interessant.quote:Op dinsdag 10 september 2013 13:49 schreef Grouch het volgende:
[..]
Werkelijk? Mijn visie op geloof komt denk ik in grote lijnen overeen met die van jou, maar ik zou Dawkins zelfs nog een pretentieuze klootzak vinden als ik overtuigd atheïst zou zijn. Maar ieder zijn meug.
[..]
Nou ja, een belangrijk verschil tussen de twee is dat we van Dawkins precies weten wat hij heeft gezegd en in welke bewoordingen, omdat deze woorden veel recenter zijn genoteerd in een tijdperk dat de wereldwijde massacommunicatie al was uitgevonden. Van Jezus weten we dat niet zeker en het is aannemelijk dat de Bijbel op veel punten niet letterlijk genomen dient te worden (in mijn ogen tenminste). Maar misschien verschil ik daarin van mening met Netflanders en andere gelovigen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 13:49 schreef Grouch het volgende:
[..]
[..]
Ironisch - Dawkins lijkt in manier van preken juist erg op JezusWaarom vind je de een wel en de ander geen pretentieuze klootzak ?
Het is een nogal lange reeks van presentaties, maar ik heb ze ademloos bekeken. Machtig interessant spul.quote:Op dinsdag 10 september 2013 13:03 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
bedankt voor de lezing, daar ga ik mij vanavond even in verdiepen.
Nee hoor, groot fan.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:45 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
love peace hippie gedoe, niks mis mee toch?
Nee, hoor. Daarin verschillen we weinig. Ik zie de bijbel niet als heilig boek of als letterlijke overleveringen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:09 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Nou ja, een belangrijk verschil tussen de twee is dat we van Dawkins precies weten wat hij heeft gezegd en in welke bewoordingen, omdat deze woorden veel recenter zijn genoteerd in een tijdperk dat de wereldwijde massacommunicatie al was uitgevonden. Van Jezus weten we dat niet zeker en het is aannemelijk dat de Bijbel op veel punten niet letterlijk genomen dient te worden (in mijn ogen tenminste). Maar misschien verschil ik daarin van mening met Netflanders en andere gelovigen.
Als je een vergelijking zoekt met moderne profeten zou ik me eerder eens verdiepen in Joseph Smith. Daar is heel veel over bekend, en daaruit blijkt dat heel veel van de onzin wel degelijk letterlijk bedoeld is.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:09 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Nou ja, een belangrijk verschil tussen de twee is dat we van Dawkins precies weten wat hij heeft gezegd en in welke bewoordingen, omdat deze woorden veel recenter zijn genoteerd in een tijdperk dat de wereldwijde massacommunicatie al was uitgevonden. Van Jezus weten we dat niet zeker en het is aannemelijk dat de Bijbel op veel punten niet letterlijk genomen dient te worden (in mijn ogen tenminste). Maar misschien verschil ik daarin van mening met Netflanders en andere gelovigen.
Dat zijn spoken.quote:Op dinsdag 10 september 2013 07:37 schreef Fopje het volgende:
Geesten kan je wel doorstrepen want volgens Bassie en Adriaan bestaan die niet.
Definieer "het".quote:Op dinsdag 10 september 2013 15:17 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
misschien later, als je het los kan zien van de godsdienst.
Je begrijpt dat dit nogal een denkfout is?quote:Sommigen zullen hier wellicht weer op reageren met grapjes, alleen maar om zo te camoufleren dat ze geen antwoord hebben op deze belangrijke levensvraag: Waar komen wij vandaan?
Nee, als geesten bestaan dan heb je bewijs voor het bestaan van geesten en niet god.quote:Op maandag 9 september 2013 20:35 schreef Manke het volgende:
[..]
Zoals ik zei: geesten kunnen niet ontstaan zijn door evolutie, omdat dat alleen werkt bij organisch leven, dus als geesten bestaan, dan heb je bewijs voor het bestaan van God
Grappig hoe mensen uit het wel/niet bestaan van heel andere dingen menen te kunnen afleiden of er wel of niet een god bestaat.quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:37 schreef Baszh het volgende:
[..]
Nee, als geesten bestaan dan heb je bewijs voor het bestaan van geesten en niet god.
het enige vraagstuk is hoe de bigbang is gekomen en wat daarvoor was. Alles daarna is glashard bewezen. hoe planeten ontstaan. Hoe leven is ontstaan en geëvolueerd. Het is zeer niet zo dat alles binnen 1 seconde er was.quote:Op maandag 9 september 2013 13:13 schreef eliasbar het volgende:
[..]
Maar als de evolutietheorie bewezen was, en daarmee bedoel ik glashard bewijs, dan zouden er nu toch geen gelovigen meer zijn? Als iemand gelooft dat de zeebodem rood van kleur is, en jij geeft hem een foto dat het geel is dan zou hij toch een debieltje zijn als hij het blijft geloven? Het is verreweg van bewezen, dat maakt het eigenlijk nog raarder.
En dan kunnen we nog oppervlakkiger gaan door te zeggen, waar kwam die grote "planeet" vandaan die de big bang veroorzaakte. Er kan niet zomaar van 'niets' 'iets' zijn. Uiteindelijk, voor de big bang, de grote planeet en daarvoor moet toch wel 'iets' zijn waarmee het allemaal begon?
Hoe leven is ontstaan is technisch gezien nog een open vraagstuk hoor.quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:50 schreef hoerezooi het volgende:
[..]
het enige vraagstuk is hoe de bigbang is gekomen en wat daarvoor was. Alles daarna is glashard bewezen. hoe planeten ontstaan. Hoe leven is ontstaan en geëvolueerd. Het is zeer niet zo dat alles binnen 1 seconde er was.
De klassieke versie is "Si Dieu n'existait pas, il faudrait l'inventer"quote:Op dinsdag 10 september 2013 17:58 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
"En de mens schiep God naar zijn evenbeeld".
een elektrisch veld en zijn kwantiteiten kan je ook alleen maar aantonen door te kijken naar de krachten op testladingen in het veld. (oid long time ago)quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Grappig hoe mensen uit het wel/niet bestaan van heel andere dingen menen te kunnen afleiden of er wel of niet een god bestaat.
Zo zijn Intelligent Design aanhangers voornamelijk bezig met het bestrijden van evolutie. Alsof men denkt dat als ze maar kunnen bewijzen dat evolutie niet klopt dat daarmee hun eigen theorie bewezen is. Pure onzin natuurlijk.
Waarom bestaat dan God & niet bijvoorbeeld Odin ?quote:Op dinsdag 10 september 2013 18:03 schreef Manke het volgende:
[..]
een elektrisch veld en zijn kwantiteiten kan je ook alleen maar aantonen door te kijken naar de krachten op testladingen in het veld.
Als geesten bestaan, bestaat mi God, omdat geesten gecreëerd moeten zijn, evolutie werkt alleen op organisch leven.
Geen idee, ik gok op de bijbelse God, dat God een geest isquote:Op dinsdag 10 september 2013 18:04 schreef Grouch het volgende:
[..]
Waarom bestaat dan God & niet bijvoorbeeld Odin ?
Ah, het is slechts een *gok*. Je post suggereerde dat er geen enkele andere mogelijkheid was - maar dat bedoelde je dus niet.quote:Op dinsdag 10 september 2013 18:07 schreef Manke het volgende:
[..]
Geen idee, ik gok op de bijbelse God, dat God een geest is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |