Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 02:12 |
Bron Update 4:25 - Dodental inmiddels op 65. Nog steeds zijn een aantal gewonden niet geïdentificeerd. [ Bericht 66% gewijzigd door Strani op 25-07-2013 04:25:52 ] | |
SillyWalks | donderdag 25 juli 2013 @ 02:13 |
60 doden zeggen ze nu, maar er is ook nog 1 wagon waar ze nu nog niet bij kunnen, en die is compleet verwrongen en uitgebrand... | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 02:14 |
Ja dank. Google vertaalt het als volgt: The public response to the call of the health authorities to come to donate blood has collapsed to hospital services. Vandaar de verwarring - collapst nou de public response of de hospital services? ![]() | |
SanAnt | donderdag 25 juli 2013 @ 02:14 |
Ze zijn ook nog aan het zoeken naar de "black box" | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 02:15 |
Precies.. 13 wagons waren ontspoord, zo'n 240 mensen aan boord dus ongeveer 20 per wagon. Als dat gemiddelde zo'n beetje klopt voor die ene wagon, gaan we de 80 nog halen. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 02:16 |
Ah!, Ja dan zeker het tweede ![]() | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 02:17 |
Update 02.17 uur Afgevaardigde van de regering Samuel Juarez bevestigt dat er inmiddels 60 doden te betreuren zijn. Nog steeds zijn hulpverleners niet in staat om de laatste wagons te bereiken. Hij geeft ook aan dat 15 tot 20 gewonden er dermate aan toe zijn, dat ze nog niet zijn geïdentificeerd. Paus Franciscus is inmiddels geïnformeerd en deelt het verdriet van de getroffenen. Hij noemt het een trieste gebeurtenis voor de hele wereldwijde kerk. Ziekenhuizen in de omgeving hebben ondertussen aangegeven dat de toestroom van donateurs zó overweldigend is dat ze niet genoeg faciliteiten en mankracht hebben om iedereen te laten doneren. | |
Whiskers2009 | donderdag 25 juli 2013 @ 02:17 |
Nee, 218 + personeel | |
Whiskers2009 | donderdag 25 juli 2013 @ 02:18 |
Dank ![]() | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 02:18 |
Zit een hoop personeel op die treinen. Er wordt ook eten geserveerd en zo. Reken maar op zeker nog 10 man alleen voor service. | |
Fir3fly | donderdag 25 juli 2013 @ 02:19 |
Dan nu de hamvraag: wiens schuld is het? | |
SanAnt | donderdag 25 juli 2013 @ 02:19 |
![]() | |
Whiskers2009 | donderdag 25 juli 2013 @ 02:19 |
Prima, maar dan nog geen 240 ![]() | |
Whiskers2009 | donderdag 25 juli 2013 @ 02:19 |
Van de machinist lijkt nu | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 02:19 |
Ik zei ook zo'n 240 ![]() | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 02:22 |
Kanttekening: Als die ene wagon toevallig een eerste klas was, dan zaten er natuurlijk veel minder mensen in. Dat kan het geval zijn gezien de positie van de wagon als één-na-laatste. | |
SillyWalks | donderdag 25 juli 2013 @ 02:24 |
De kortzichtige die het wel een goed idee vond om vlak voor een scherpe bocht een treinbeveiligingssysteem te installeren dat geen remmingen uitvoert bij snelheidsoverschrijdingen. | |
paddy | donderdag 25 juli 2013 @ 02:26 |
Wat een ramp ![]() | |
Elan | donderdag 25 juli 2013 @ 02:26 |
Je weet nu al dat dit zo'n Seconds from Disaster item gaat worden op Nat Geo. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 02:27 |
Volgens die Samuel Juarez van de deelregering weten ze van 15 tot 20 gewonden nog niet wie ze zijn. | |
Fir3fly | donderdag 25 juli 2013 @ 02:29 |
Knoop hem op aan de hoogste boom! | |
practics | donderdag 25 juli 2013 @ 02:30 |
![]() Dat word zo'n beetje elke ramp. Al is dat ook deels wel nuttig, geeft toch een redelijke kijk achter de schermen. Al hebben ze in het verleden de wat recentere rampen wel te vroeg uit gezonden zonder dat er werkelijk alles al boven water was. Andere kant zijn er ook heel stuk oudere rampen wat zeer gebrekkig is aan informatie/beeld materiaal. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 02:36 |
Misschien dat ze het alleen niet doen als gewoon direct duidelijk is dat men veel te hard rijdt. Dan valt er weinig aan te bestuderen. Geen interessante animaties van een moertje dat loskwam en zo de hele trein liet crashen. | |
Elan | donderdag 25 juli 2013 @ 02:37 |
Dit was ook een trein/metro die ontspoorde in een bocht. Zaten niet eens veiligheidsrestricties op aangaande snelheid mag aannemen bij dit ongeval wel aangezien het hypermoderne treinen zijn. | |
Whiskers2009 | donderdag 25 juli 2013 @ 02:38 |
Zo is dat. Pas interessant indien complex | |
Elan | donderdag 25 juli 2013 @ 02:38 |
A chain of events zeggen toch? Zullen wel verschillende zaken zijn die op dat moment samenkwamen en tot deze catastrofe hebben geleid. | |
Whiskers2009 | donderdag 25 juli 2013 @ 02:38 |
Dus NIET.. ASAF oid | |
SillyWalks | donderdag 25 juli 2013 @ 02:39 |
"At THIS moment, the train is still hurtling down the tracks at 220 km/h, while the upcoming bend has a maximum speed of 80 km/h. As the train switches to the older security system, NO AUTOMATIC BRAKING is undertaken by the train's internal safety systems. We are now 10 seconds from disaster". In andere woorden: ik zie het ze wel doen. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 02:40 |
Op zich wel, maar te hard is te hard. Daar kan je gewoon niet zo veel mee. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 02:40 |
Haha.. okay misschien hebben jullie gelijk. | |
Elan | donderdag 25 juli 2013 @ 02:40 |
Zitten er meerdere bestuurders op dan? Wat als zo'n machinist onwel raakt en niet remt voor de bocht. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 02:41 |
Paddy, thanks voor de betere op ![]() | |
Whiskers2009 | donderdag 25 juli 2013 @ 02:41 |
Dan ontspoort de trein | |
SanAnt | donderdag 25 juli 2013 @ 02:43 |
Omwonenden melden dat de treinen net voor die bocht vol in de remmen gaan , en dat ze dit al tijden zagen aankomen . Deze trein is met minimaal 160km erin gegaan(80 km toegestaan) zeggen onderzoekers ter plaatse ja 2 machinisten en ze leven beide nog | |
SillyWalks | donderdag 25 juli 2013 @ 02:44 |
Treinen hebben doorgaans een 'dodemansknop', en de beveiligingssystemen doen doorgaans automatische remmingen als een trein harder gaat dan hij mag op een stuk. Blijkbaar had het oude beveiligingssysteem in Spanje geen automatische remmingen, en het nieuwe systeem had de trein blijkbaar ook nog niet afgeremd. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 02:44 |
Ik las een klein uurtje geleden overigens dat de vereniging van hotels van Santiago kamers beschikbaar stellen voor familieleden van betrokkenen. | |
Whiskers2009 | donderdag 25 juli 2013 @ 02:45 |
![]() ![]() | |
Whiskers2009 | donderdag 25 juli 2013 @ 02:45 |
Hier niet toch? | |
Whiskers2009 | donderdag 25 juli 2013 @ 02:45 |
Conducteurs dacht ik? | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 02:46 |
Dit ongeluk zal een hoop herinneringen oproepen bij betrokken van het metro-ongeluk in Valencia in 2006. Ook toen ging het te hard in een bocht. 43 doden destijds. | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 03:00 |
Jezus, die voorpagina van El Mundo: http://www.elmundo.es/elmundo/ | |
Verbodsbord | donderdag 25 juli 2013 @ 03:04 |
Damn, heftige foto inderdaad.... | |
SillyWalks | donderdag 25 juli 2013 @ 03:06 |
"El tren circulaba a 220 km/h en un tramo limitado a 80 km/h" | |
Whiskers2009 | donderdag 25 juli 2013 @ 03:07 |
Niks te zien, wel duidelijk overleden mensen | |
Whiskers2009 | donderdag 25 juli 2013 @ 03:07 |
Dat ding gaat steeds harder.. 160, 180, 220 | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 03:09 |
Laatste update gemaakt, val van m'n stoel van moeheid nu ![]() Ook als tussendoortje nog even geschreven ![]() | |
SillyWalks | donderdag 25 juli 2013 @ 03:11 |
Het is inderdaad een beetje verwarrend. Die 160 km/u komt omdat de eerste berichten waren "hij reed zeker 2 keer harden dan hij mocht", en hij mocht maar 80 km/u. Daarna zeiden andere bronnen dat hij 100 kilometer te hard ging, dus 180 km/u. Nu zeggen ze in Spanje dat hij 220 km/u ging, maar dat is ook vreemd omdat op het HSL stuk ervoor hij maar 200 km/u kan. Dat zou betekenen dat de trein na uitschakeling van ERTMS niet zachter maar HARDER is gaan rijden. Lijkt me erg vreemd. | |
Whiskers2009 | donderdag 25 juli 2013 @ 03:12 |
Ja, bizar | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 03:13 |
http://rt.com/news/spain-train-derailed-killed-546/ Russia Today zegt 65 doden. Waar ze het vandaan halen, geen idee, want Spaanse media melden het niet. Slapen. Tschüss allemaal! | |
Whiskers2009 | donderdag 25 juli 2013 @ 03:16 |
Truste, en nogmaals dank voor je inzet ![]() | |
SillyWalks | donderdag 25 juli 2013 @ 03:24 |
"The Government delegate in Galicia, Samuel Johnson, reported that at the time of the accident the train was going at 220 km / h, although the maximum speed at that point is 80 km / h because at that point slows down to enter Santiago station. However, the source of Renfe have ensured that the train was traveling at 180 km / h , which would also be well above the recommended speed in the area. " http://www.elmundo.es/elmundo/2013/07/24/espana/1374698278.html | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 03:42 |
Hier gaat zo veel gedoe van komen.. Verder wordt er op dit moment trouwens bijna niks meer gemeld door de Spaanse media. Althans niks wat het delen waard is. | |
Whiskers2009 | donderdag 25 juli 2013 @ 04:06 |
Oeps ![]() | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 04:18 |
Ik volg momenteel een Twitter-account van een meisje wiens zus in de trein zat en die zus is nog niet terecht. Ze zat wel in wagon 6 waar voor zover bekend geen zwaargewonden waren, maar na 7 uur nog geen nieuws.. wat een hel voor al die familie's. | |
Whiskers2009 | donderdag 25 juli 2013 @ 04:23 |
Ja, jeetje, het zal je overkomen ![]() ![]() | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 04:24 |
Dodental nu 65, meldt ABC. | |
Whiskers2009 | donderdag 25 juli 2013 @ 04:26 |
Men... ![]() | |
SanAnt | donderdag 25 juli 2013 @ 04:51 |
Ook een treurig bericht van een brandweerman ,die als 1 van de eerste in het rampgebied was "mijn zoontje vindt hem aljeblieft mijn zoontje hij is 2 jaar(was de vader die dit riep naar de brandweerman)" ik weet niet of ze ´m gevonden hebben . | |
SanAnt | donderdag 25 juli 2013 @ 04:54 |
Dodental opgelopen naar 69 en 143 gewonden . bron Het is druk om bloed te doneren ![]() | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 04:57 |
Wat een treurnis.. en je vorige post ook ![]() | |
SanAnt | donderdag 25 juli 2013 @ 05:05 |
En natuurlijk zijn voor vandaag de feestdag "dag van Galicia"(Día Nacional de Galicia) alle festiviteiten geannuleerd . | |
TLC | donderdag 25 juli 2013 @ 05:11 |
Hebben treinen ook zoiets als zwarte dozen bij vliegtuigen ? | |
SanAnt | donderdag 25 juli 2013 @ 05:14 |
Deze wel . | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 05:14 |
Deze wel, volgens mij. Edit: Te laat ![]() | |
Dagonet | donderdag 25 juli 2013 @ 05:31 |
Ugh, dat doet me denken aan de treinramp in 1999, toen ze nog regelmatig telefoons hoorden overgaan van mensen die hun familie in de trein probeerden te bereiken. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 05:42 |
Triest.. welke ramp was dat ook al weer? | |
Dagonet | donderdag 25 juli 2013 @ 05:49 |
http://en.wikipedia.org/wiki/Ladbroke_Grove_rail_crash | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 06:07 |
Ah, dank je. Ik ga slapen.. de ochtendcrew mag het overnemen ![]() | |
franklop | donderdag 25 juli 2013 @ 06:56 |
NOS meldt 77 doden nu... | |
de_boswachter | donderdag 25 juli 2013 @ 07:10 |
Pffffffffff. | |
Re | donderdag 25 juli 2013 @ 08:14 |
er ligt een treinstel boven op maar zie daar geen spoor?, ziet er gewoon erg naar uit die foto's... | |
Disana | donderdag 25 juli 2013 @ 08:56 |
Het aantal loopt de hele nacht en ochtend al op, verschrikkelijk. | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 09:04 |
4 mensen zijn er in het ziekenhuis overleden. Die zaten dus eerst bij de gewonden.Klopt, die is daar heen "gevlogen" als je het eerste deel leest van dit topic vind je dat soort info. Er zijn nog steeds geen doden geborgen uit de geplette en uitgebrandde wagon. | |
Jan-Peter. | donderdag 25 juli 2013 @ 09:57 |
weet niet of het al gepost was, maar dit is een filmpje van de bocht waar de trein uit is gevlogen: bij 31:30 ongeveer. Quality op 480 zetten als hij niet opent trouwens. | |
remcoP | donderdag 25 juli 2013 @ 10:03 |
Ik ben ook weer wakker, had verwacht dat er nog wel wat bij zou komen, maar nu al bij 77... ![]() | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 10:05 |
Idem. Ik ga even rondlezen en een update schrijven. Alle linkjes en info zijn welkom. | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 10:29 |
[Upd] 78 doden bij crash HSL Spanje Geüpdate. | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 10:33 |
Wat betekent "Somos humanos. Espero que no haya muertos porque caerán sobre mi conciencia."? Is het: "We zijn menselijk/mensen/slechts mensen. Ik hoop dat er geen doden vallen vanwege mijn geweten." | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 10:47 |
letterlijk want die vallen op mijn geweten, oftewel, die heb ik op mijn geweten. We zijn mensen(lijk). Ik hoop dat er geen doden zijn want die heb ik op mijn geweten. Moet erbij zeggen dat ik portugees spreek, mijn spaans is niet vloeiend. Maar deze zin lijkt genoeg op hoe we het in het portugees zouden zegen "somos humanos, espero que não há mortes porque caiam na minha conciência" | |
MK84 | donderdag 25 juli 2013 @ 10:51 |
Klopt helemaal ![]() We zijn mensen(lijk). Ik hoop dat er geen doden zijn want die heb ik op mijn geweten. Is de juiste vertaling. | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 10:52 |
Bedankt allebei, heb het vertaald en het bericht weer geüpdate. Arme man. ![]() [Ik rijd] 190 kilometer per uur en ik ga ontsporen! We zijn (slechts) mensen, we zijn (slechts) mensen. Ik hoop dat er geen doden vallen want die heb ik op mijn geweten. | |
BoxeurDesRues | donderdag 25 juli 2013 @ 10:53 |
Wie heeft dit gezegd dan? De machinist? | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 10:53 |
Jep, voor de crash. Hij wist dat hij 'seconds from disaster' was en meldde dat. In het Spaans: «Voy a 190 y voy a descarrilar. Somos humanos. Somos humanos. Espero que no haya muertos porque caerán sobre mi conciencia ». | |
MK84 | donderdag 25 juli 2013 @ 11:00 |
Andere websites zeggen dat hij dat zei net na het ongeluk. | |
Blistering | donderdag 25 juli 2013 @ 11:00 |
De beste man leeft nog wel dus? | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 11:02 |
Beide machinisten hebben het overleefd ja. | |
Blistering | donderdag 25 juli 2013 @ 11:02 |
Nou die gaan een leuke tijd tegemoet dan ![]() Wat een verschrikkelijke ramp zeg. | |
MK84 | donderdag 25 juli 2013 @ 11:05 |
De machinist van deze quote zal wel lange tijd vast en sprak over pijn in zijn rug heupen. Voor de rest is hij er inderdaad goed vanaf gekomen. | |
BoxeurDesRues | donderdag 25 juli 2013 @ 11:16 |
![]() | |
Guanabana | donderdag 25 juli 2013 @ 11:25 |
Ik begrijp het niet goed, als hij weet dat hij gaat ontsporen als hij zo hard rijdt, waarom doet hij het dan? Lijkt me niet dat het de eerste keer is dat hij daar rijdt? | |
opgebaarde | donderdag 25 juli 2013 @ 11:30 |
Zal wel even niet hebben zitten opletten en was heel die bocht vergeten? Wat anders? | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 11:31 |
Samenvatting gepost: [Upd] Machinist: 'Doden op mijn geweten' | |
Perrin | donderdag 25 juli 2013 @ 11:33 |
Volgens de FP had ie nog contact had vlak voor de crash met het moderbedrijf Renfe en meldde dat hij te hard ging. Dat zou op een storing of mankement kunnen wijzen. | |
ShevaJB | donderdag 25 juli 2013 @ 11:46 |
Of hij schrok wakker op een moment dat het al te laat was. | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 11:48 |
Ik denk dat laatste, vooral vanwege wat die man zegt, echt in de trant van 'oh SHIT, we rijden 190, ik ga crashen, ik ga ontsporen, help! We zijn ook maar mensen!' Plus 'de doden heb ik op mijn geweten', dan heb je inderdaad niet op zitten letten als je normaal gewoon afremt voor die bocht. Was er technisch falen dan had hij wel eerder contact opgenomen en geroepen 'de remmen zijn stuk!' of iets dergelijks. | |
amaranta | donderdag 25 juli 2013 @ 11:50 |
Op geen enkele Spaanse zender, en het wordt nu op alle zenders besproken, wordt niets gezegd over de machinist en wat hij gezegd zou hebben. | |
amaranta | donderdag 25 juli 2013 @ 11:54 |
Overigens is vandaag, 25 juli, de dag van Santiago én de feestdag van de provincie Galicia. | |
Terecht | donderdag 25 juli 2013 @ 11:55 |
Dit is de meest kromme zin die ik dit jaar heb gelezen. | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 11:55 |
Tja, jaren geleden is hier in Portugal in de regio waar ik toen woonde, bij het binnenkomen in een station een trein boven op een stilstaande trein gebotst en daarover heen geschoven. Dat ging om een dingetje dat in nederland als metro gezien zou worden en er waren goddank niet veel mensen aan boord (een is bij het instappen tussen de stilstaande metro en perron gekomen), maar de (2) machinisten en een leerling waren wel dood, dus helaas geen verklaring hoe je met z´n drieën, als je notabene een leerling bij je hebt, niet ziet dat je op een verkeerd spoor zit en op een stilstaande trein af gaat en minstens een sein negeert.... Sindsdien vraag ik me serieus af of ze zich zitten te vermaken ipv op te letten. Filmpje kijken, berichtjes versturen? Het is saai werk, kan het me zo voorstellen. Ik zit in elk geval een stuk minder gerust in treinen. Het is ook negen van de tien keer een menselijke fout. | |
amaranta | donderdag 25 juli 2013 @ 11:56 |
Hierboven wordt beweerd dat de machinist contact zou hebben gehad met de meldkamer. Ik heb dít (dat hij dat gezegd zou hebben) nog op geen enkele zender (hier in Spanje) voorbij zien komen. | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 11:59 |
Maar het is wel duidelijk en officieel dat hij te hard reed. ![]() | |
DeToffifee | donderdag 25 juli 2013 @ 12:00 |
Ja, maar wat de reden daarvan is kan van alles zijn, en voordat dat bekend is is het enkel speculeren. | |
amaranta | donderdag 25 juli 2013 @ 12:03 |
Dat zou hij inderdaad direct na het ongeluk verklaard hebben. | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 12:13 |
Overigens had men het in het vorige topic over hoe tegenwoordig veel te veel bloederige scenes vrij worden gegeven, waarop ik zie dat het komt omdat iedereen maar met mobieltjes kan foto´s nemen. Voorbeeld daarvan is nu op Faceboek gaande. Gruwelijke filmbeelden van een busongeluk bij São Paulo, (echt net gebeurd) inclusief onthoofde personen. Dat hoeft van mij dus niet he. Wacht dan even tot de hulpploegen er zijn en dingen zijn afgedekt en maak je liever nuttig met helpen ipv filmen!!!!! | |
penny-wise | donderdag 25 juli 2013 @ 12:18 |
190 waar ie 80 mocht las ik...... ![]() | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 12:20 |
Kan buiten zijn schuld om zijn, maar daar men officieel van een menselijke fout spreekt (en de machinist kan het navertellen, dus die zal het wel weten) is een technische fout eigenlijk uitgesloten. Dat is geen speculeren, maar afgaan op wat er is verklaard door de autoriteiten. | |
DeToffifee | donderdag 25 juli 2013 @ 12:26 |
Nou ja, mijn ervaring is dat bij zo'n grote ramp de scenario's kunnen veranderen in latere berichtgeving, dat het toch anders blijkt te liggen dan dat men aanvankelijk dacht. Dat bedoel ik meer. | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 12:31 |
Kan, maar gaan nadenken over wat of dat er nog meer aan de hand kan zijn is meer speculeren dan gewoon afgaan op wat de machinist heeft verklaard, zoals we nu doen. Overigens moeten ze daar een scherpe bocht maken die op een hoek van 90 graden lijkt, en dan lijkt zelfs 80 nog best hard... | |
Ryan3 | donderdag 25 juli 2013 @ 12:38 |
Goed mogelijk idd. Die TGV's rijden op een speciaal geoutilleerde baan, meen ik, zullen weinig wissels tussendoor aanwezig zijn. Als de routine toeslaat ben je niet zo waakzaam meer. Ook piloten in vliegtuigen hebben niet zo gek veel meer te doen na opstijgen en landen, schijnt. Daarvoor zal hetzelfde gelden. | |
amaranta | donderdag 25 juli 2013 @ 12:59 |
Op zoomnews.es staan beelden van het moment waarop hij ontspoort. Hij gaat écht loeihard! | |
SoldMayor | donderdag 25 juli 2013 @ 13:04 |
![]() | |
Felixa | donderdag 25 juli 2013 @ 13:06 |
Sjesus... ![]() | |
opgebaarde | donderdag 25 juli 2013 @ 13:08 |
Holy fuck Verbaas me altijd weer dat dit soort beelden naar buiten komen | |
Re | donderdag 25 juli 2013 @ 13:10 |
tyfus... de locomotief bleef nog wel in het spoor dus | |
DeParo | donderdag 25 juli 2013 @ 13:11 |
In Nederland moet de machinist elke minuut ofzo op een knopje drukken anders gaat de trein stil staan dus hij kan niet in slaap vallen of compleet met iets anders bezig zijn. | |
Ryan3 | donderdag 25 juli 2013 @ 13:13 |
Overal staan camera's tegenwoordig... Zit je naar de dood te kijken van 77 mensen... ![]() Voor de toedracht is een dergelijke footage wrs wel belangrijk toch... | |
DeToffifee | donderdag 25 juli 2013 @ 13:15 |
Ah jeetje ![]() | |
opgebaarde | donderdag 25 juli 2013 @ 13:18 |
Ja dat er overal camera's staan, daar ben ik me van bewust maar een bedrijf wil dat toch niet uploaden? Dus dan zal een medewerker dat waarschijnlijk doen en dat kost je mag ik hopen je baan | |
RolStaart-Beer | donderdag 25 juli 2013 @ 13:18 |
Lijkt meer een spelletje, om het cru te zeggen. Wat een knal. | |
WhateverWhatever | donderdag 25 juli 2013 @ 13:31 |
Tering, wat een crash, veelste hard de bocht door.. | |
Ryan3 | donderdag 25 juli 2013 @ 13:33 |
Met al die camera's overal kun je als bedrijf wrs niet voorkomen dat deze of gene medewerker, die zich altijd al, al dan niet misplaatst in dit geval, had willen ontpoppen als een Julian Assange/Edward Snowdon, de boel upload, vermoed ik. | |
franklop | donderdag 25 juli 2013 @ 13:35 |
Mensen in circa de 3e coupe waren kansloos, maken frontale botsing met die muur... machinisten hebben echt verschrikkelijk veel geluk gehad dat het bij hun al niet mis ging.. | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 13:48 |
Wordt de machinist nou verantwoordelijk gehouden? Según ha informado el Tribunal Superior de Justicia de Galicia, el juez tomará declaración al maquinista en calidad de imputado. | |
DeParo | donderdag 25 juli 2013 @ 13:50 |
Kijk naar die laatste wagon, als alle andere wagons crashen wordt de laatste wagon soort van losgekoppeld van de rest, en lijkt ietwat rustiger en in het spoor verder te rijden. | |
franklop | donderdag 25 juli 2013 @ 13:52 |
In de laatste seconde zie je die ook net kantelen (zal wel komen door de voorgaande wagons), maar eerst lijkt hij wel even verder te gaan idd | |
DeParo | donderdag 25 juli 2013 @ 13:55 |
Zou kunnen inderdaad, maar snelheid lijkt minder hoog te liggen, en wordt niet meer meegesleurd, ws, door de rest van de trein. | |
Ryan3 | donderdag 25 juli 2013 @ 14:01 |
Is dat eigenlijk niet een explosie die je ziet? op 0:06? Of raakt de wagon dan de bovenleiding en treedt daardoor een explosie op? | |
Jump | donderdag 25 juli 2013 @ 14:12 |
Dat lijkt me gewoon kortsluiting te zijn van de bovenleiding. | |
Ryan3 | donderdag 25 juli 2013 @ 14:16 |
Of hij raakt zo'n paal waar die bovenleiding aan vast zit idd. Eerste wagon (na de loc) daar gaat het aan de achterkant verkeerd, maar eigenlijk al voor de bocht... volgens mij. Misschien dat-ie ook met 80km was ontspoord? | |
ShevaJB | donderdag 25 juli 2013 @ 14:18 |
Vreselijk, die mensen worden gewoon compleet vermorzeld in een fractie van een seconde. | |
Kowloon | donderdag 25 juli 2013 @ 14:32 |
Dat is geen toeval natuurlijk, de motorwagen is een stuk zwaarder en heeft een lager zwaartepunt dan de bakken waar de passagiers in zitten. | |
amaranta | donderdag 25 juli 2013 @ 14:35 |
Ze gaan hem verhoren. | |
Loekie1 | donderdag 25 juli 2013 @ 15:04 |
Dát is makkelijk terroristje spelen, je wordt machinist en je laat je trein gigantisch uit de bocht vliegen. | |
MicDis | donderdag 25 juli 2013 @ 15:08 |
Ja of je wordt piloot, doet 20 jaar opleiding en gaat neerstorten. Echt heel makkelijk. | |
Loekie1 | donderdag 25 juli 2013 @ 15:12 |
Dat hebben we in 2001 gezien hoe makkelijk dat is. Overigens is het gebeurd vlak bij een christelijke bedevaartsoord. Ik vind het raar dat een trein zo hard kan rijden in een bocht. Er is vast wel een technisch vernuftig dingetje te bedenken dat dat voorkomt. Terroristen kunnen nu helemaal op het idee gebracht worden om de 'cockpit' van de trein te gaan overvallen en de trein op volle snelheid te zetten. | |
MicDis | donderdag 25 juli 2013 @ 15:13 |
Iets gemist in het woord "kaping"? | |
Loekie1 | donderdag 25 juli 2013 @ 15:15 |
Is de trein gekaapt? | |
Kowloon | donderdag 25 juli 2013 @ 15:21 |
Dat soort systemen bestaan al, al heel lang zelfs, maar werden niet op de locatie van het ongeluk gebruikt. | |
Loekie1 | donderdag 25 juli 2013 @ 15:23 |
Dan zou ik als consument graag weten waar dat systeem niet wordt gebruikt in Europa. | |
Kowloon | donderdag 25 juli 2013 @ 15:26 |
Succes met het uitkammen van de eigenschappen van al de treinbeveiligingssystemen in Europa. En dan wordt in de meeste landen ook nog eens mix van meerdere systemen gebruikt. http://en.wikipedia.org/wiki/Train_protection_system En hier zitten de echte technische experts: PTA / Treinentopic #614: Peentjes zweten | |
LWD-Godius | donderdag 25 juli 2013 @ 15:28 |
x [ Bericht 99% gewijzigd door LWD-Godius op 25-07-2013 15:32:12 ] | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 15:30 |
En weet je wel hoeveel afstand je aflegt in 1 minuut over de 200 km per uur gaat? Zelfs met 80 km per uur is een minuut al een hele afstand hoor! Een paar seconden ergens anders mee bezig zijn kan al fataal zijn... | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 15:33 |
De machinist heeft het overleefd en een verklaring afgelegd. Dat het toevallig daar gebeurde is omdat daar nu eenmaal een heel scherpe bocht zit. De bevolking roept dat ze dit allang aan hebben zien komen. | |
Jojoortje | donderdag 25 juli 2013 @ 15:39 |
Wow dat filmpje.. ![]() | |
Loekie1 | donderdag 25 juli 2013 @ 15:40 |
Zeg dat nog 1000 keer. | |
Jojoortje | donderdag 25 juli 2013 @ 15:41 |
En dan? | |
Loekie1 | donderdag 25 juli 2013 @ 15:41 |
Poep dan in je broek. | |
GewoneMan | donderdag 25 juli 2013 @ 15:47 |
tering dat gaat echt hard.... | |
RAVW | donderdag 25 juli 2013 @ 15:51 |
het lijkt wel als of de voorste gedeelte remt en het achterste gedeelte gewoon zijn snelheid behoud waardoor die 2 de of 3de wagon in elkaar gedrukt word en dus van het spoor geduwd wordt of alleen het voorste gedeelte remde en de achterste gedeelte dus niet dan heb je ook ene groot probleem | |
zwerty | donderdag 25 juli 2013 @ 15:53 |
Vreselijk ![]() | |
epicbeardman | donderdag 25 juli 2013 @ 16:04 |
Zou hij zo hard zijn gegaan als hij op facebook had gepost? http://www.elmundo.es/elmundo/2013/07/25/espana/1374751101.html ![]() het komt allemaal door facebook, als dat er niet was ging hij vast niet zo populair doen met zijn snelle treintje | |
stalybridge | donderdag 25 juli 2013 @ 16:10 |
Dat filmpje blijft door mijn hoofd spoken. | |
Ryan3 | donderdag 25 juli 2013 @ 16:13 |
Wat ik zie is dat het al mis ging in feite voor de bocht, hetgeen de vraag opwerpt of dit ongeluk alleen te wijten valt aan te hoge snelheid. | |
Barbusse | donderdag 25 juli 2013 @ 16:13 |
![]() | |
Disorder | donderdag 25 juli 2013 @ 16:16 |
Sjemig. Dat ding ging echt snoeihard. Lijkt me toch echt gewoon menselijk falen. | |
RAVW | donderdag 25 juli 2013 @ 16:17 |
dat denk ik ook hij zal wel te hard hebben gereden maar als je zeker weet dat je 100% fout zit dan zal je toch niet zo hard lopen schreeuwen dat je het gedaan heb , ook de treinhouder zal niet blij wezen als een van hun mensen nu al open en bloot toe geeft dat het HUN fout is. Ze weten dat er schade claims gaan komen. Dus openlijk zo iets zeggen voor de er onderzoek is geweest lijkt me niet gewenst voor alle partijen . Wel als de bestuurder al weet het hij niet gevolgd gaat worden dan is het wel een stuk makkelijker praten | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 16:18 |
Dat filmpje hoeft niet steeds gequote! Die Facebook foto is van vorigjaar, maar het verhaal dat er bij hoort, geeft wel aan dat hij best van hoge snelheid hield. (En aan het internetten is terwijl hij werkt, dat bedoel ik maar...) Hij werkt al 30 jaar bij de spoorwegen en als een jaar op dat traject, vanaf het begin van de vernieuwingen en kende het traject dus goed. | |
Barbusse | donderdag 25 juli 2013 @ 16:20 |
Dat spoor waar het mis ging was toch ook geen spoorlijn specifiek voor hogesnelheidstreinen, maar ook voor gewoon treinverkeer? Misschien dat dat eraan bij heeft gedragen.... | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 16:26 |
Zijn bijschrift bij de foto was: 'Estoy en el límite, no puedo correr más, si no me multan.' wat betekent dat? | |
Kowloon | donderdag 25 juli 2013 @ 16:28 |
Ojee, internetten tijdens je werk. ![]() | |
YazooW | donderdag 25 juli 2013 @ 16:34 |
Vlak voordat de trein ontspoort zie je iets bewegen bij die betonnen wand. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn? | |
nummer_zoveel | donderdag 25 juli 2013 @ 16:35 |
Ik vind het een wonder dat er 'maar' 80 doden zijn. | |
remcoP | donderdag 25 juli 2013 @ 16:35 |
Euh, als bestuurder van een voertuig lijkt mij dat niet echt veilig. | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 16:36 |
Dat moment dat de trein nog níet is gecrasht maar je wel een seconde of twee merkt dat-ie van de rails is geschoten, lijkt me werkelijk doodeng. | |
MicDis | donderdag 25 juli 2013 @ 16:37 |
Reflectie van de lampen van de trein..? | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 16:42 |
Inderdaad. Verschrikkelijk filmpje. Goed werk Superworm, met de FP-updates. | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 16:48 |
Niet alleen dat, je hebt de verantwoording over honderden mensen. Het gaat niet om wat jij leuk vindt om te doen, maar om die mensen veilig van A naar B te brengen. Als je je op hoge snelheid begeeft, moet je niet andere dingen gaan doen, punt. | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 16:50 |
Ik zit op de limiet, als ik harder ga, bekeuren ze me. | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 16:51 |
Bedankt, aangepast in de update ![]() Dank, heb vakantie dus dan kom je nog eens aan dit soort zaken toe. | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 16:52 |
Als het klopt met portugees Estou no limite, não posso correr mais, se não me multam, en daar lijkt het wel op. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 16:52 |
Het klopt ![]() | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 16:56 |
Die talen lijken dus veel meer op elkaar dan je puur aan de klank ervan zou verwachten. Door een gewonde die in het ziekenhuis overleed staat het dodental nu op 80, trouwens. | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 16:58 |
Trouwens bizar eigenlijk dat er een filmpje van is. Wat is de kans dat er juist op dat honderden kilometers lange traject in díe bocht een camera hangt? Of hing die daar om een reden? | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 16:59 |
Pijnlijk waar gebleken comment. | |
Barbusse | donderdag 25 juli 2013 @ 17:01 |
Zo te zien veel wissels daar, op dat soort plaatsen hebben ze vaker camera's hangen. | |
MicDis | donderdag 25 juli 2013 @ 17:02 |
Dat hele traject staat vol met camera's, net na de tunnel voor de bocht staat ook een camera. Goed te zien op 31:30 | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 17:03 |
Ah ik zie het ja, bedankt. | |
MicDis | donderdag 25 juli 2013 @ 17:05 |
Als ik even snel tel staan er in die bocht maarliefst 4 camera's. | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 17:06 |
Dankje. Wel handig, bevestiging... | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 17:11 |
Niet zo vreemd gezien het feit dat daar mensen op het spoor kunnen komen. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 17:13 |
Inderdaad..er komen nou tenminste geen nieuwe slachtoffers van de plaats des onheils zelf, maar uit ziekenhuizen, geen idee.. | |
TheVulture | donderdag 25 juli 2013 @ 17:27 |
Pfff.... dat een zo'n malloot in een klap zoveel levens kan verwoesten... | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 17:34 |
Tja, en volgens kowloon moet internetten op z´n werk kunnen, he. Je hebt de levens van honderden mensen in je handen (per keer), je raast met 200 km per uur over een spoor waar ook gewoon een koe op kan komen om maar wat te noemen en waar dus ook bochten in zitten, en dan ga je rustig foto´s nemen en op Facebook zetten. Allemaal heel normaal. Ik wil die machinist niet aanvallen, ik weet niet wat hij voor het moment van het ongeluk aan het doen was, maar ik vind internetten op dat soort werk ongepast, sorry. | |
TheVulture | donderdag 25 juli 2013 @ 17:39 |
Hij heeft sowieso bewust veel te hard gereden op een plek waarvan hij wist dat het niet kon, dat maakt het al onverteerbaar... los van zijn andere bezigheden | |
opgebaarde | donderdag 25 juli 2013 @ 17:39 |
Niemand hier weet hoe het bestaan er van een machinist uitziet noch kunnen we iets oordelen over een gemaakte foto van hem. | |
franklop | donderdag 25 juli 2013 @ 17:45 |
Zitten er met zijn tweeën hè. Dat kon best op moment zijn gebeurd dat hij niet bestuurder was | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 17:48 |
Aan de posts die op dat moment gaande waren was het duidelijk dat hij het wel was. | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 17:49 |
Nou eerder op de erop volgende posts op Facebook. Niet de foto op zich.
| |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 17:57 |
Op TVE nu toch nog een melding dat er wellicht nog een dode vrouw met (tevens dode) hond zijn gevonden in het parkje net naast die bocht. Die zou dan dus geraakt zijn door een onderdeel van de trein, neem ik aan. Ik zeg er wel bij dat het vooralsnog vrij vaag klinkt. Ze zeggen er ook bij dat er eigenlijk een feest(je) gepland stond in dat park maar omdat het licht regende waren er op dat moment weinig mensen. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 17:57 |
Er zijn overigens nu 53 van de 80 doden geïdentificeerd. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 18:02 |
Dat meisje waar ik het vannacht over had, dat op zoek was naar haar zus; dat is niet goed afgelopen want die zus heeft het niet overleefd, ondanks dat ze in de minder getroffen zesde wagon zou moeten hebben gezeten. | |
Ryan3 | donderdag 25 juli 2013 @ 18:04 |
Kut zeg. | |
Kowloon | donderdag 25 juli 2013 @ 18:07 |
Het is populistisch gehuil van je. Er is op zich niks mis met internetten op het werk en het plaatsen van een foto van je werk op Facebook (wat nog niet eens internetgebruik tijdens het werk impliceert). Jij suggereert dat de machinist daardoor niet oplettend zou zijn geweest, maar daar heb je geen enkel bewijs voor. Hoe denk je dat het bij piloten gaat? Die begeven zich op een snelheid waarbij een trein in het niet valt maar eten ook gewoon maaltijden tussendoor, maken een praatje en genieten van het uitzicht. De suggestie dat je vanwege de hoge snelheid en de verantwoordelijkheid over passagiers 100 % van de tijd intensief met de baan bezig dient te zijn is onzin, er zijn tal van momenten van relatieve rust waarbij je even iets anders kunt doen. Dat lijkt mij zelfs wenselijk want dat verhoogt de concentratie op de momenten waarop dat wel nodig is. | |
Kowloon | donderdag 25 juli 2013 @ 18:15 |
Een koe daar merkt een trein van honderden tonnen echt helemaal niks van, afgezien van schade aan de carrosserie. Maar je doet het hier weer, jij meent te weten hoe de job van een machinist er in de dagelijkse praktijk uit ziet en velt daar als een volleerd Telegraaflezer even snel een oordeel over. | |
Dagonet | donderdag 25 juli 2013 @ 18:16 |
Volgens mij is de trein al aan het ontsporen bij seconde 3 of 4... | |
Evertjan | donderdag 25 juli 2013 @ 18:21 |
ik hoop maar dat er een hoop deskundige bij alle tv-programma's aan tafel gaan zitten zodat dit niet nog een keer kan gebeuren | |
DeParo | donderdag 25 juli 2013 @ 18:28 |
Ik heb het over de Nederlandse intercity in een HSL is dat wellicht weer anders geregeld. | |
Ryan3 | donderdag 25 juli 2013 @ 18:46 |
Ja, voor de bocht idd... Dus misschien was hij ook gaan ontsporen met 80km/u. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 18:51 |
Update hierover: De vrouw was inderdaad gevonden, maar al direct na het ongeluk gisteren. Dus er is sowieso één slachtoffer die niet in de trein zat. De hond kwam overigens wél uit de trein. | |
Re | donderdag 25 juli 2013 @ 19:01 |
dat lijkt me een vreemde conclusie... maar is het een recht stuk of een doordraaiende bocht? | |
Ryan3 | donderdag 25 juli 2013 @ 19:02 |
Voordat hij de bocht ingaat, ongeveer bij/in 0:04 zie je de eerste wagon (wrs, dus de wagon na de loc) al omhoog komen, volgens mij. | |
Re | donderdag 25 juli 2013 @ 19:04 |
komt hij vanaf een recht stuk was meer de vraag, lijkt me al dat de bocht veel eerder begint... iemand een luchtfoto? | |
Dagonet | donderdag 25 juli 2013 @ 19:08 |
http://maps.google.com/ma(...)27778&hl=en&t=m&z=13 | |
Re | donderdag 25 juli 2013 @ 19:13 |
flinke doordraai bocht dus (begint al voor de autostrada die je op de achtergrond ziet?) | |
Ryan3 | donderdag 25 juli 2013 @ 19:16 |
Volgens mij wel, zie hier een filmpje dat ergens staat, hij komt uit een tunnel en gaat dan recht vooruit naar die bocht toe. | |
Ryan3 | donderdag 25 juli 2013 @ 19:19 |
Nee, ik zie geen flinke doordraai.Het is te begrijpen dat-ie zo'n draai (bijna een haakse bocht en daarna nog één) met 80km/u moet doen ook. Dus snelheid is wel wrs de grootste boosdoener hier. Overigens zie ik dat er op die plaats ongeveer ook een wissel moet zijn, ook andere treinen maken daar gebruik van hetzelfde spoor, zoals iemand al aangaf in dit topic. Als dat wissel niet goed staat kun je dan ontsporen? [ Bericht 9% gewijzigd door Ryan3 op 25-07-2013 19:30:00 ] | |
DDDDDaaf | donderdag 25 juli 2013 @ 19:24 |
Afgelopen oktober heb ik nog met de AVE van Zaragoza naar Madrid gereisd en die wist op de rechte stukken snelheden van 300 km/u te halen. Als ik de foto van de snelheidsmeter zie, die in dit topic gepost is, lijkt me dit een langzamer type AVE. | |
CafeRoker | donderdag 25 juli 2013 @ 19:26 |
Als je het zo ziet is het best een wonder dat hij het met deze snelheid in ieder geval nog bijna kon halen zonder uit de bocht te vliegen. | |
Ryan3 | donderdag 25 juli 2013 @ 19:31 |
Toch gek dat-ie die snelheid nog had, komen even later (en 190 km/u is 52 m/s) drie bijna haakse bochten... | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 19:36 |
Ik lees geen Telegraaf en het kan me niet schelen of die koe aan stukken gaat en hoe de baan van de machinist er uit ziet. Als je de verantwoording hebt over mensen is het niet logish dat je gaat zitten opscheppen over hoe hard je wel niet kan etc. Maar goed, ze moeten de rest van hun leven met dit ongeluk en de gevolgen leven. Verder, ik ben nooit zo snel van oordelen, maar ik ben ook maar een mens met emoties en heb toevallig ook nog een enorme hekel aan mensen die te hard gaan leuk vinden. Dat kwam even samen. ![]() | |
Barbusse | donderdag 25 juli 2013 @ 19:37 |
Met die snelheid makkelijk. | |
Ryan3 | donderdag 25 juli 2013 @ 19:42 |
Als dat zo is, kan dat eventueel een bijdragende factor zijn. Je ziet nl dat er voor de bocht al wat mis gaat nl. Neemt niet weg dat het wel heel onverantwoordelijk is om met 190 km/u (als dit waar is) die bocht in te denderen. De machinst kent het traject, weet dan dat er meerdere van zulke bochten aan komen. Voor Santiogo zijn het allemaal erg stompe bochten, bij Santiogo niet en komt er nog ander verkeer op hetzelfde traject, dus wissel. | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 19:44 |
Kunnen we a.d.h.v. het filmpje en Google Maps niet ruwweg de snelheid berekenen? 50 meter per seconde bij 190 kilometer per uur. | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 19:47 |
Van het viaduct tot de brug waar de voorkant tegen crasht is ongeveer 250 meter. Het duurt ook ongeveer vijf seconden voor de trein het heeft afgelegd. 180-190 km/u is dus een vrij juiste inschatting. Mijn theorie: het traject is de laatste paar kilometer vrijwel helemaal recht en heeft werkelijk tíentallen tunnels waarvan één slechts honderd meter van de rampplek eindigt. De man zal zich vergist hebben nabij welke tunnel hij normaal gesproken moet afremmen. [ Bericht 7% gewijzigd door superworm op 25-07-2013 19:53:13 ] | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 19:51 |
Ik suggereer niets ivm dit ongeluk, want ik heb geen idee waarom hij te hard reed.Ik heb het puur en alleen over het feit dat internetten in dit soort werk gewoon niet hoort en op het moment dat hij foto´s neemt van zijn snelheidsmeter en minuten lang in gesprek is via posts daarover op Facebook (en iets roept over remmen, wat ik niet gequote heb dus hij was wel degelijk aan het werk, ik ga ook op het gesprek af, niet de foto), is hij met iets anders bezig dan zijn werk. Dát vind ik niet kunnen. Als wij daarin van mening verschillen is dat prima, heeft verder ook niks met het ongeluk te maken. Piloten, breek me de bek niet open. Veel ervaring en vertrouwen op de systemen zijn vaak medeverantwoordelijk voor redelijk onverantwoordelijk gedrag. Dat het bijna altijd goed gaat, maakt het gedrag niet okay. Maar nogmaals, we moegn best van mening verschillen, en het is niet relevant. | |
Ryan3 | donderdag 25 juli 2013 @ 19:54 |
Dat staat toch wel aangegeven? Met seinen? Er komt ook een wissel aan nl. | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 19:55 |
Neem aan van wel, maar punt is dat je bij een open landschap als in NL simpel van kilometers afstand een bocht aan kunt zien komen. Hier is er een erg scherpe bocht aangebracht meteen na een tunnel. Ik speculeer verder ook maar ![]() | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 19:55 |
Hij reed ook al een jaar op dat traject. Dan ken je de omgeving toch ook wel ? | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 19:56 |
Ook weer zo. Toch ingedut? Bezig met plaatjes posten op Facebook? We zullen het binnenkort wel horen... | |
Ryan3 | donderdag 25 juli 2013 @ 19:58 |
Volgens mij was het (adhv dat filmpje hier) ook wel wat verder dan vlak na die tunnel hoor... Nu draaide dat filmpje heel langzaam op 480p, maar toch... Anyway ik neem toch wel aan dat die machinisten een route gewoon 1 op 1 kennen... Blijf het nu ik die plattegrond gezien heb, heel vreemd vinden dat-ie daar nog zo hard reed, er komen maar liefst 3 bijna haakse bochten aan... deze kun je nog met 80km doen de andere 2 met minder nog denk ik... | |
Brummetje_ | donderdag 25 juli 2013 @ 20:01 |
Het is zelfs gefilmd, cool! | |
Fred0w | donderdag 25 juli 2013 @ 20:09 |
Echt ongelofelijk; de machinist zat al jaren in het vak en wist dus dat dit een gevaarlijke bocht was. Het ging mis precies op het punt van het landelijke naar het lokale noodsysteem. Zo triest dit, ben benieuwd wat de machinist te zeggen heeft. | |
Ryan3 | donderdag 25 juli 2013 @ 20:11 |
Of kijken of-tie het houdt met deze snelheid, ook vanwege de opgelopen vertraging? Anders baas boos? Daarna versneld afremmen voor de tweede haakse bocht en op tijd Santiago-cs binnenlopen? | |
Marcoss | donderdag 25 juli 2013 @ 20:11 |
Maar er moet toch een systeem te bedenken zijn waarbij een trein automatisch afremt tot 120 km per uur ofzo voor zo'n bocht? | |
Ryan3 | donderdag 25 juli 2013 @ 20:11 |
Ja, voor de echte bocht idd, wrs op de wissel... | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 20:11 |
Ik lees verschillende berichten na om te zien of er updates zijn en lees dat de bocht al berucht was omdat de trein na de renovatie van 2011 daar schudde.http://www.publico.pt/mun(...)te-era-de-80-1601268 En het oude systeem wat daar zit kan niet op tijd reageren als de trein veel te hard gaat, maar dat is waarschijnlijk al genoemd. De "zwarte doos" is al bij de rechter. Was dat ook al genoemd? | |
Fred0w | donderdag 25 juli 2013 @ 20:16 |
''ASFA is een oud systeem en stamt uit de jaren '70. Een van de dingen die ASFA niet doet is het remmen als de trein te snel gaat. ERTMS is een nieuw veiligheidssysteem, wat uiteindelijk in heel Europa ingevoerd gaat worden. Dit systeem laat treinen wel remmen als ze te snel gaan." De trein reed op het oude systeem ASFA (lokaal) en sprong net op ERTMS (nationaal) | |
Marcoss | donderdag 25 juli 2013 @ 20:21 |
Ah oké, zul je altijd zien.. | |
Jump | donderdag 25 juli 2013 @ 20:23 |
Betere luchtfoto's op Bing Maps: http://binged.it/12mOenx | |
Ryan3 | donderdag 25 juli 2013 @ 20:25 |
Ah, okee, tunnel idd er vlak voor dus... en geen wissel, zo te zien... gewoon lokaal spoor naast tgv-spoor, toch (tot aan groot viaduct)? Maar goed, wel eigenaardig dus idd... is zelfs niets voor een stuntje... misschien waren ze toch afgeleid oid... | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 20:30 |
Uit http://economico.sapo.pt/(...)7-mortes_174214.html Was dat al geplaatst? | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 20:38 |
De machinist is in hechtenis in het ziekenhuis. Donderdag moet hij voorkomen bij de gerechtelijk politie. In elk geval geen alcohol in het spel. | |
De_Dorstige | donderdag 25 juli 2013 @ 21:36 |
Het fascineert mij ook bovengemiddeld. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 21:37 |
Klopt, dit is een Alvia en die kan 250 km/u. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 21:38 |
Lijkt me niet de juiste term in dezen, 'cool'. | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 22:08 |
[Video] 97-jarige schildert in MS Paint Iedereen die net als ik toch even ondersteboven was van het vreselijke Spaanse nieuws móet even dit filmpje kijken. Zo hartverwarmend dat je de rest van de gruwelen in de wereld zou vergeten ![]() | |
epicbeardman | donderdag 25 juli 2013 @ 22:29 |
Wil je dat ik hier nog wat lieve kitten foto's voor je plaats? Die zijn ook prachtig. | |
superworm | donderdag 25 juli 2013 @ 22:33 |
Tssk. Ik bedoel het heus niet denigrerend, respectloos of wat ook. Echter is het zoals ik zeg fijn om iets hartverwarmends te kijken na iets vreselijks gezien te hebben. Zelfs John Stewart opende de eerste Daily Show na 9/11/01 met, jawel, een kitten. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 22:44 |
Van de website van El País: "Toen we de bocht ingingen begonnen de mensen naar rechts te bewegen. Toen kwam het geschreeuw. De wagon werd opgetild en sloeg om. Ik raakte bewusteloos maar wist later op eigen kracht naar buiten te komen." | |
Loekie1 | donderdag 25 juli 2013 @ 22:48 |
Je bent twintig jaar machinist en dan wil je wel eens wat uitproberen. Ik denk dat dat het geweest is. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 22:51 |
Nou... 190km in een bocht waar je 80km mag is toch wel iets meer dan iets uitproberen. | |
Loekie1 | donderdag 25 juli 2013 @ 22:53 |
Zeer waarschijnlijk heeft hij veel vaker veel te hard gereden en ging het altijd goed. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 22:55 |
Niet zo hard als dit in elk geval. Maar laten we eerst de rapporten maar eens afwachten. Hij schijnt ook al vóór het ongeluk aan te hebben gegeven dat het fout ging aflopen. | |
Loekie1 | donderdag 25 juli 2013 @ 22:56 |
En waarschijnlijk gebruikte hij antidepressiva. | |
Strani | donderdag 25 juli 2013 @ 22:59 |
Kom maar op met die bron. | |
francoisdublanc | donderdag 25 juli 2013 @ 23:01 |
Kneus. ![]() | |
KoningStoma | donderdag 25 juli 2013 @ 23:39 |
Hij speelde ook Train Simulator 2013, dan krijg je dit soort dingen. | |
Alentejana | donderdag 25 juli 2013 @ 23:41 |
Okee, topic ontspoord. Jammer. | |
Cherna | vrijdag 26 juli 2013 @ 01:02 |
Oh boy, ik zou echt niet in zijn schoenen willen staan. Als collega heb ik zwaar met hem te doen. Hij had het beter niet kunnen overleven. Echt. bizar. Als je al een station voorbij raast waar je had moeten stoppen dan zit je al niet lekker in je vel. Als de trein op zijn kont gaat zitten voel je de maag al opkomen als je het rode sein op je af zit komen. Enfin mooie baan. Maar zoals je ziet een hoop verantwoording waar je bewust van dient te zijn. [ Bericht 26% gewijzigd door Cherna op 26-07-2013 01:12:43 ] | |
maxburger | vrijdag 26 juli 2013 @ 01:04 |
Alle spellen met voertuigen verbieden!!11!11 | |
TheThirdMark | vrijdag 26 juli 2013 @ 01:57 |
Heb het een aantal keer bekeken en het lijkt alsof die wagon al wankel was op het moment dat dat filmpje begint. Ben dus ergens wel benieuwd wat er aangetroffen wordt op de eerste 5km rails voor het ongeval. | |
TheThirdMark | vrijdag 26 juli 2013 @ 01:59 |
Dat jij je nog amicaal een collega durft te noemen. Hij is met 180 een 80 gebied ingedoken. Zelfmoord gone wrong? Maakt ook niet uit. Hij zal, gelukkig en terecht, levenslang gaan. | |
Cherna | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:06 |
Hij heeft volgens de pers een fout gemaakt. Maar hoe dat is nog onduidelijk. En ja ik kom voor mijn collega's op zolang het geen opzet en of nalatigheid door opzet is en dat is vooralsnog niet bewezen. Neemt niet weg dat het zeer treurig(een drama) is voor de reizigers, nabestaanden en hulpverlening. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de machinist de schuld kreeg(passeren rood) en nadat de banden waren getrokken hij onschuldig bleek te zijn. | |
TheThirdMark | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:10 |
Hoe kan je rood passeren en onschuldig zijn? Maar buiten dat, kom op. Als je nu 100, 120 of zelfs 135 rijdt in een 80km gebied is 1 ding, als je het traject en je materieel kent (en ja, dat is ronduit hypocriet). Met 180 langs vlammen? Allebei ervaren bestuurders van treinen op die route? En ja, ook in NL rijden de treinen vaak veel te hard lang perrons. Hier komen ze gedurig langs met een gangetje van 120 en harder. Erg prettig als je rustig op een perron zit.... Politie doet er, in het zicht in ieder geval, geen donder aan. (geen idee eigenlijk bij wie je moet zijn voor die ongein). | |
Cherna | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:11 |
Sowieso hoe idioot is daar dan het beveiligingssysteem. Dat je zonder een deugdelijke beveiliging van een HSL naar een regulier traject in kunt duiken. Dat snap ik dus echt niet. | |
Cherna | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:13 |
Als een trdl het sein snel terug neemt op het tijdstip dat je het groene net wil passeren, of een sein valt af. | |
Cherna | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:17 |
Tja dan is het dus toegestaan. Iets met baanvaksnelheid en of plaatselijke snelheid. | |
TheThirdMark | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:18 |
Ah jij hebt dus duidelijk geen werk in het spoorwezen. Perrons mag je met een maximum snelheid van 95, waar 80 de standaard is, passeren. | |
Cherna | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:20 |
Doh, Ik mag de perrons van bijvoorbeeld Echt met 130 passeren als ik er geen stop hoef te maken. Of we begrijpen elkander niet of je weet niet waar je het over hebt. Sorry En waar is 80 de standaard? Ik heb er nog nooit van gehoord. | |
TheThirdMark | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:23 |
Emplacement niet voorzien van directe beveiliging waar de trein op voorbereid is. Daar mag je harder (en ja, zelfs tot 160). Zijn er niet zo heel veel van. | |
Strani | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:24 |
Ik kan me niet herinneren dat intercity-treinen voor elk station waar ze niet stoppen, met 50km minder snelheid gaan rijden. | |
Cherna | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:27 |
Roermond is ook een beveiligd emplacement maar als ik veilig door heb staan en hoef er niet te stoppen mag ik met 100 langs het perron. Niet alle sporen maar de plaatselijke snelheid is dan maatgevend. Sterker nog er zijn heel veel stations waar de doosrijsnelheden hoger zijn. Maar goed, dit heeft geen zin. | |
HetKlusKonijn | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:30 |
Arme slachtoffers, maar ook de arme machinist die deze vreselijke fout gemaakt heeft... 'a blink of an eye', en KABAMMMM!!!! 78 doden. Wat vreselijk, je zou er maar mee moeten leren leven... ![]() Sterkte voor ALLE slachtoffers, nabestaanden en... ja, ook die machinist die die fatale fout maakte. ![]() | |
Cherna | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:30 |
Dit. Dan zou een reis wel heel erg lang duren. Sorry, maar ik heb te doen met de machinist. Ik beleef het mogelijk anders dan jullie. Begrijp me niet verkeerd. Het is een drama voor alle betrokkenen. Maar ik pas op om nu maar Trainsimulator, depressief, facebook etc te gebruiken. Dat gaat in mijn beleving iets te ver. Mocht het zo zijn dat het opzet is of zware nalatigheid dan kan de straf niet hoog genoeg zijn. Maar die is nu al hoog. Geloof mij maar. | |
Strani | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:32 |
Inderdaad. Maar ik denk dat vooral dat van depressie en trainsimulator gewoon getroll was. | |
KoningStoma | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:37 |
Nee, gewoon een luchtig grapje. | |
Strani | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:40 |
Mja, dat zie ik zo'n beetje als hetzelfde in een topic als dit. | |
TheThirdMark | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:40 |
Dus je mag er dan ook gewoon rustig met 200 langs? Of met 300? Immers, geen sein is onbeperkt en opzettelijk onbenullig? Fijn dat jij daar werkt. Mag ik je dienstnummer? Eens even navragen wat ze bij de NS en ProRail daarover te zeggen hebben. Of als dat te veel is, je lijnen. Volgens jou is het standaard om opzettelijk alle veiligheid overboord te gooien zolang je geen bord tegenkomt. | |
Cherna | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:43 |
Dat snap ik. Ook geen probleem. Maar ik haalde omdat het me ff goed uitkwam om mijn statement te maken. Maar ik snap wel dat velen deze machinist kunnen schieten. Ook daar heb ik wel begrip voor. Maar nogmaals ik snap niet dat er geen deugdelijk beveiligingssysteem voor handen was. Dat had veel ellende kunnen voorkomen. | |
TheThirdMark | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:47 |
Daar heb je wel een punt btw. Maar als je bedenkt dat 99% van de Nederlandse Spoorwegen ook niet voorzien is van wat voor een beveiliging dan ook, waarom dat dan wel verwachten van een buitenlandse organisatie? ProRail is voor minimaal 51% in handen van de overheid, geen idee hoe dat in Spanje zit. En zelfs hier heeft de overheid er geen cent voor over. Ben ergens wel benieuwd hoe dat hele plaatje er uit zou zien. Beveiliging aanschaffen, afschrijving en onderhoud tegen het aantal ongevallen (strikt financieel gezien om het plaatje ''schoon'' te houden) en financiele schade. | |
Cherna | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:47 |
O ja hoor maar niet op het forum. Je gaat mij op mijn punten wijzen terwijl ik gewoon wat wil uitleggen zodat sommige die er behoefte aan hebben iets op steken. Je hoeft het niet te lezen. Maar nogmaals baanvaksnelheid, plaatselijke snelheid en seinen geven de snelheid aan. Ik ga dus niet over de snelheid heen. Je snapt iets niet of je bent nu ook aan het trollen. Als ik alle veiligheid over boord zou gooien had ik er al lang niet meer gewerkt. Dat is gewoonweg onmogelijk. | |
TheThirdMark | vrijdag 26 juli 2013 @ 02:53 |
Nee niet echt. Wat ik zeg is dat in het merendeel van Nederland het emplacement stelsel van orde is. Daar waar je slechts met 80kmu voorbij mag. Ja, er zijn een paar plaatsen (ja, grote / drukke plaatsen maar op het aantal plaatsen in Nederland waar de trein langs komt miniem) waar je harder langs mag, maar dat is op het aantal km perron vrij minimaal. Wat jij echter zegt is dat wanneer een bord of signaal niet staat zoals het hoort te staan je alle maatregelen mag negeren en je gewoon het maximum mag aanhouden (wat in Nl zo'n beetje 160 is). Kan zijn hoor. De klootviool van Westpark is ook vrijgesproken (wat civiel rechterlijk nog wel eens grappig kan gaan zijn), dus er kan wel een kern van waarheid in zitten. | |
Cherna | vrijdag 26 juli 2013 @ 03:28 |
Met dit soort snelheden worden de spoorstaven vervormd door het motorrijtuig. En dat alvorens de bocht goed en wel begonnen is. De krachten zijn enorm. De rijtuigen daarachter hebben dus al geen spoor meer omdat de Loc(motorrijtuig deze al vervormd en compleet vernield heeft). [ Bericht 8% gewijzigd door Cherna op 26-07-2013 03:46:50 ] | |
DDDDDaaf | vrijdag 26 juli 2013 @ 05:44 |
Het komt op mij zelfs een beetje oostblok-achtig over; als prestigeproject net zo'n hypermodern transportmiddel als de westerse wereld willen hebben, maar vanwege geldgebrek allerlei essentiële (veiligheids)voorzieningen achterwege laten. Dat had ik, eerlijk gezegd, niet van Spanje verwacht... | |
Synthercell | vrijdag 26 juli 2013 @ 06:14 |
Hoe kan het dat hogesnelheidstreinen gewoon los op de rails staan? Had er niet een speciale rails en wielen voor moeten ontwikkelt, zodat hele trein aan de rails blijft hangen, en niet zomaar kan ontsporen? Of een rijsysteem zoals in een achtbaan, wielen die om rails heengrijpen. Na ongeluk Duitsland had er al iets moeten veranderen aan die HSL spoorlijnen. Dit gaat dus weer politieke gevolgen hebben, en is altijd in nadeel burger. Want na ongeluk Duitsland is er toch weer een ongeluk ontstaan, want het is dus bij politiek gebleven. Spanje zal dus herhaling Duitsland gaan worden, alleen politiek en niet geavanceerdere rails en wielen (of heel modern systeem, want de ongelukken laten zien dat die systemen nooit goed zijn doorontwikkelt, door geldgebrek en werkdruk en politieke redenen(?) (hele infrastructuur is heel snel uit de grond gestampt, lijkt meer op prestige dan op serieuze en veilige hogesnelheidslijnen, want de hele infrastructuur in Europa is enorm snel uit de grond gestampt, eigenlijk in maar een decennia tijd, niet alleen de HSL) | |
Perrin | vrijdag 26 juli 2013 @ 06:53 |
Lijkt me technisch erg lastig en duur om te maken, een rails die zo sterk ligt en zo stevig verankerd zit in de grond dat die zulke torsie- en trekkrachten kan weerstaan. En zelfs dan zullen er altijd ongelukken plaatsvinden door allerlei andere oorzaken dan te hard rijden van de machinist. Kortom het kost een hoop geld voor een heel klein beetje schijnveiligheid. Klinkt als een plan dat het goed zou doen in deze tijden ![]() | |
Brummetje_ | vrijdag 26 juli 2013 @ 07:28 |
Was wel mijn reactie toen ik het filmpje bij het nieuws zag... ![]() | |
Roel_Jewel | vrijdag 26 juli 2013 @ 09:29 |
http://www.volkskrant.nl/(...)hoge-snelheden.dhtml
| |
Alentejana | vrijdag 26 juli 2013 @ 09:30 |
Dan nog. Een beveiligingssysteem is voor onvoorziene omstandigheden, niet om de baan van de machinist te vergemakkelijken of over te nemen. Daarbij had die de trein wellicht geremd maar hoe moet ik me dat voorstellen met een trein die ZO hard gaat, hoe langzaam krijg je die dan, en hoe gaat dat er uit zien in een bocht? Kan iemand daar wat over zeggen? Ik ga er voor het gemak van uit dat er meer factoren hebben meegespeeld, omdat de expert gezegd heeft dat zo´n trein niet zomaar ontpoort door te hoge snelheid alleen. En het is bij mij niet zo dat ik die machinist wel kan schieten, maar het lijkt er wel op dat hij onverantwoordelijk is geweest. Je wordt niet zomaar in hechtenis genomen. En ik heb ook al genoemd dat hij er verder mee moet leven, en dat is best heel zwaar. [ Bericht 0% gewijzigd door Alentejana op 26-07-2013 10:02:01 ] | |
Loekie1 | vrijdag 26 juli 2013 @ 09:31 |
Wat vinden jullie hier dan van: Direct na het ongeval zocht de machinist radiocontact met de spoorleiding. De treinbestuurder zat op dat moment bekneld in de cabine. Hij zei dat hij met 190 kilometer per uur de bocht was ingegaan waar de trein uitvloog. Even had hij het zelfs over 200 kilometer per uur, maar dat zwakte hij later weer af naar 190. Volgens een regeringsfunctionaris van de regio Galicië reed de trein overigens zelfs 220 kilometer per uur op het moment van het ongeluk. Op het moment van radiocontact was nog niet duidelijk of er slachtoffers waren gevallen in de treinstellen achter de machinist. Hij meldde over de radio: 'Ik hoop niet dat er doden zijn gevallen, want dan heb ik die op mijn geweten.' Hij was duidelijk in paniek, en bleef maar herhalen: 'We zijn maar mensen, we zijn maar mensen'. Ook klaagde hij over pijn in zijn rug en ribben. http://www.trouw.nl/tr/nl(...)km-de-bocht-in.dhtml Worden machinisten om de zoveel jaar psychisch onderzocht of gebeurt dat helemaal niet? | |
Alentejana | vrijdag 26 juli 2013 @ 09:42 |
Wacht even. Er zitten wel degelijk veiligheidssystemen en een heleboel zijn vernieuwd naar de modernste, alleen op dat stuk dat in 2011 open is gegaan, is nog niet het modernste aanwezig, maar een ander systeem dat geen trein kan remmen. (of, las ik in het spaans , geen tijd heeft om een heel snelle trein te remmen. Ik heb er geen verstand van, maar het is niet zo dat het onbeveiligd was!!!) Overigens hebben ze al tien jaar hogesnelheidstreinen en dit is het eerste ongeluk ermee. [ Bericht 0% gewijzigd door Alentejana op 26-07-2013 10:03:40 ] | |
Loekie1 | vrijdag 26 juli 2013 @ 09:55 |
Als een trein heel hard gaat, werkt het remsysteem niet, heb ik gelezen. | |
Perrin | vrijdag 26 juli 2013 @ 10:02 |
Idd, die vent lijkt me toch niet geheel fris in den bovenkamer, of op zijn minst niet geschikt een hogesnelheidstrein te besturen.
| |
Alentejana | vrijdag 26 juli 2013 @ 10:13 |
(El País)"Daar pikten de waarschuwingssystemen van de spoorweg Francisco Jose Garzón Amo op dat hij 190 kilometer per uur ging, waar hij niet meer dan 80 mocht. Het alarm werd, volgens de machinist, geactiveerd in het bedieningspaneel en ik probeerde hem te remmen, maar kon de tragedie niet voorkomen." Er weer beperkt treinverkeer op dat stuk. Eerder las ik dat er 7 dagen rouw waren afgekondigd, maar dat geldt alleen voor Galicië. Voor de rest van Spanje is 3 dagen rouw afgekondigd. | |
Aether | vrijdag 26 juli 2013 @ 10:19 |
![]() | |
Perrin | vrijdag 26 juli 2013 @ 10:20 |
Machinist was snelheidsduivel. Spanje heeft nu zijn eigen kapitein Schettino | |
Loekie1 | vrijdag 26 juli 2013 @ 10:27 |
Helaas heeft niemand na die verklaring op Facebook aan de bel getrokken. Of wel, maar is er door de Spaanse spoorwegen geen actie op ondernomen. De machinist heeft in feite gewaarschuwd voor zijn eigen gekte. | |
Alentejana | vrijdag 26 juli 2013 @ 10:51 |
In de nieuwste verklaring wordt gezegd dat het normale veiligheidssysteem dat op dat stuk aanwezig is, alleen treinen remt die harder gaan dan 200 km per uur. Daaronder wordt het aan de machinist overgelaten. Op zich ook niet zo idioot als je het hebt over een stuk met haakse bochten... Met enige logica ga je daar niet als een idioot doorheen. 13 van de 80 doden zijn nog niet geïdentificeerd, dat moet via DNA. 83 gewonden nog in het ziekenhuis, 32 liggen nog kritiek. Er wordt gevreesd dat er in de wagon die tot pakketje schroot is gedrukt, nog een lijk kan zitten. | |
Ryan3 | vrijdag 26 juli 2013 @ 11:34 |
Hubris begets Nemesis... | |
amaranta | vrijdag 26 juli 2013 @ 11:39 |
Op het nieuws werd gisteren gezegd dat alle wagons waren uitgekamt, en dat er geen lijken meer waren. | |
Re | vrijdag 26 juli 2013 @ 11:39 |
het stuk voor het korte rechte stuk is dat ook bochtig.... aangezien je op het filmpje kan zien dat de tweede wagon al aardig ontspoort is voordat ze die bocht inrijden en doe machinist lijkt me, met de beperkte info, niet helemaal jofel | |
Aether | vrijdag 26 juli 2013 @ 11:56 |
| |
amaranta | vrijdag 26 juli 2013 @ 12:04 |
Er staat een filmpje op mn facebook met uitleg zal eens kijken of ik hem hier geplaatst krijg | |
Re | vrijdag 26 juli 2013 @ 12:07 |
het eerste plaatje komt niet overeen met het tweede dan... want op het tweede zie je een extra track die dus waarschijnlijk alleen voor de HSL is, dan is het wel duidelijk dat er vanuit een flink recht stuk vanuit een tunnel de bocht ingeknald is | |
amaranta | vrijdag 26 juli 2013 @ 12:09 |
w.youtube.com/watch?v=TK3pFMsD_a0&feature=youtube_gdata_player | |
Re | vrijdag 26 juli 2013 @ 12:17 |
paar www'tjes erbij | |
opgebaarde | vrijdag 26 juli 2013 @ 12:26 |
Of die w en punt weghalen Maar belangrijker, je moet Spaans beheersen | |
Loekie1 | vrijdag 26 juli 2013 @ 12:36 |
Waarom leggen ze zo'n scherpe bocht in een spoorlijn, vlak na een lang recht stuk waar ruim 200 wordt gereden? | |
amaranta | vrijdag 26 juli 2013 @ 12:37 |
Samengevat@: het digitale remsysteem heeft gefaald. Reden: bezuinigijg op onderhoud. De politiek zal de machijist, die ook kaar een mens is, zal door hen de zwarte piet toegespeeld krijgen. | |
MicDis | vrijdag 26 juli 2013 @ 12:38 |
Omdat ze anders over een stad heenrijden. | |
ShevaJB | vrijdag 26 juli 2013 @ 12:38 |
Waar was die tweede machinist eigenlijk mee bezig? |