Ja, maar wat de reden daarvan is kan van alles zijn, en voordat dat bekend is is het enkel speculeren.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:59 schreef Alentejana het volgende:
Maar het is wel duidelijk en officieel dat hij te hard reed.
Dat zou hij inderdaad direct na het ongeluk verklaard hebben.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:59 schreef Alentejana het volgende:
Maar het is wel duidelijk en officieel dat hij te hard reed.
190 waar ie 80 mocht las ik......quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:59 schreef Alentejana het volgende:
Maar het is wel duidelijk en officieel dat hij te hard reed.
Nou ja, mijn ervaring is dat bij zo'n grote ramp de scenario's kunnen veranderen in latere berichtgeving, dat het toch anders blijkt te liggen dan dat men aanvankelijk dacht. Dat bedoel ik meer.quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:20 schreef Alentejana het volgende:
Kan buiten zijn schuld om zijn, maar daar men officieel van een menselijke fout spreekt (en de machinist kan het navertellen, dus die zal het wel weten) is een technische fout eigenlijk uitgesloten.
Dat is geen speculeren, maar afgaan op wat er is verklaard door de autoriteiten.
Goed mogelijk idd. Die TGV's rijden op een speciaal geoutilleerde baan, meen ik, zullen weinig wissels tussendoor aanwezig zijn. Als de routine toeslaat ben je niet zo waakzaam meer.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:55 schreef Alentejana het volgende:
Tja, jaren geleden is hier in Portugal in de regio waar ik toen woonde, bij het binnenkomen in een station een trein boven op een stilstaande trein gebotst en daarover heen geschoven.
Dat ging om een dingetje dat in nederland als metro gezien zou worden en er waren goddank niet veel mensen aan boord (een is bij het instappen tussen de stilstaande metro en perron gekomen), maar de (2) machinisten en een leerling waren wel dood, dus helaas geen verklaring hoe je met z´n drieën, als je notabene een leerling bij je hebt, niet ziet dat je op een verkeerd spoor zit en op een stilstaande trein af gaat en minstens een sein negeert....
Sindsdien vraag ik me serieus af of ze zich zitten te vermaken ipv op te letten.
Filmpje kijken, berichtjes versturen? Het is saai werk, kan het me zo voorstellen.
Ik zit in elk geval een stuk minder gerust in treinen.
Het is ook negen van de tien keer een menselijke fout.
In Nederland moet de machinist elke minuut ofzo op een knopje drukken anders gaat de trein stil staan dus hij kan niet in slaap vallen of compleet met iets anders bezig zijn.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:55 schreef Alentejana het volgende:
Tja, jaren geleden is hier in Portugal in de regio waar ik toen woonde, bij het binnenkomen in een station een trein boven op een stilstaande trein gebotst en daarover heen geschoven.
Dat ging om een dingetje dat in nederland als metro gezien zou worden en er waren goddank niet veel mensen aan boord (een is bij het instappen tussen de stilstaande metro en perron gekomen), maar de (2) machinisten en een leerling waren wel dood, dus helaas geen verklaring hoe je met z´n drieën, als je notabene een leerling bij je hebt, niet ziet dat je op een verkeerd spoor zit en op een stilstaande trein af gaat en minstens een sein negeert....
Sindsdien vraag ik me serieus af of ze zich zitten te vermaken ipv op te letten.
Filmpje kijken, berichtjes versturen? Het is saai werk, kan het me zo voorstellen.
Ik zit in elk geval een stuk minder gerust in treinen.
Het is ook negen van de tien keer een menselijke fout.
Overal staan camera's tegenwoordig...quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:08 schreef opgebaarde het volgende:
Holy fuck
Verbaas me altijd weer dat dit soort beelden naar buiten komen
Ja dat er overal camera's staan, daar ben ik me van bewust maar een bedrijf wil dat toch niet uploaden? Dus dan zal een medewerker dat waarschijnlijk doen en dat kost je mag ik hopen je baanquote:Op donderdag 25 juli 2013 13:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Overal staan camera's tegenwoordig...
Zit je naar de dood te kijken van 77 mensen....
Voor de toedracht is een dergelijke footage wrs wel belangrijk toch...
Met al die camera's overal kun je als bedrijf wrs niet voorkomen dat deze of gene medewerker, die zich altijd al, al dan niet misplaatst in dit geval, had willen ontpoppen als een Julian Assange/Edward Snowdon, de boel upload, vermoed ik.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:18 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ja dat er overal camera's staan, daar ben ik me van bewust maar een bedrijf wil dat toch niet uploaden? Dus dan zal een medewerker dat waarschijnlijk doen en dat kost je mag ik hopen je baan
In de laatste seconde zie je die ook net kantelen (zal wel komen door de voorgaande wagons), maar eerst lijkt hij wel even verder te gaan iddquote:Op donderdag 25 juli 2013 13:50 schreef DeParo het volgende:
Kijk naar die laatste wagon, als alle andere wagons crashen wordt de laatste wagon soort van losgekoppeld van de rest, en lijkt ietwat rustiger en in het spoor verder te rijden.
Zou kunnen inderdaad, maar snelheid lijkt minder hoog te liggen, en wordt niet meer meegesleurd, ws, door de rest van de trein.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:52 schreef franklop het volgende:
[..]
In de laatste seconde zie je die ook net kantelen (zal wel komen door de voorgaande wagons), maar eerst lijkt hij wel even verder te gaan idd
Dat lijkt me gewoon kortsluiting te zijn van de bovenleiding.quote:Op donderdag 25 juli 2013 14:01 schreef Ryan3 het volgende:
Is dat eigenlijk niet een explosie die je ziet? op 0:06? Of raakt de wagon dan de bovenleiding en treedt daardoor een explosie op?
Of hij raakt zo'n paal waar die bovenleiding aan vast zit idd.quote:Op donderdag 25 juli 2013 14:12 schreef Jump het volgende:
[..]
Dat lijkt me gewoon kortsluiting te zijn van de bovenleiding.
Dat is geen toeval natuurlijk, de motorwagen is een stuk zwaarder en heeft een lager zwaartepunt dan de bakken waar de passagiers in zitten.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:35 schreef franklop het volgende:
Mensen in circa de 3e coupe waren kansloos, maken frontale botsing met die muur... machinisten hebben echt verschrikkelijk veel geluk gehad dat het bij hun al niet mis ging..
Ze gaan hem verhoren.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:48 schreef superworm het volgende:
Wordt de machinist nou verantwoordelijk gehouden?
Según ha informado el Tribunal Superior de Justicia de Galicia, el juez tomará declaración al maquinista en calidad de imputado.
Ja of je wordt piloot, doet 20 jaar opleiding en gaat neerstorten. Echt heel makkelijk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:04 schreef Loekie1 het volgende:
Dát is makkelijk terroristje spelen, je wordt machinist en je laat je trein gigantisch uit de bocht vliegen.
Dat hebben we in 2001 gezien hoe makkelijk dat is.quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:08 schreef MicDis het volgende:
[..]
Ja of je wordt piloot, doet 20 jaar opleiding en gaat neerstorten. Echt heel makkelijk.
Iets gemist in het woord "kaping"?quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:12 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Dat hebben we in 2001 gezien hoe makkelijk dat is.
Overigens is het gebeurd vlak bij een christelijke bedevaartsoord.
Dat soort systemen bestaan al, al heel lang zelfs, maar werden niet op de locatie van het ongeluk gebruikt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:12 schreef Loekie1 het volgende:
Ik vind het raar dat een trein zo hard kan rijden in een bocht. Er is vast wel een technisch vernuftig dingetje te bedenken dat dat voorkomt.
Succes met het uitkammen van de eigenschappen van al de treinbeveiligingssystemen in Europa. En dan wordt in de meeste landen ook nog eens mix van meerdere systemen gebruikt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:23 schreef Loekie1 het volgende:
Dan zou ik als consument graag weten waar dat systeem niet wordt gebruikt in Europa.
En weet je wel hoeveel afstand je aflegt in 1 minuut over de 200 km per uur gaat? Zelfs met 80 km per uur is een minuut al een hele afstand hoor!quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:11 schreef DeParo het volgende:
[..]
In Nederland moet de machinist elke minuut ofzo op een knopje drukken anders gaat de trein stil staan dus hij kan niet in slaap vallen of compleet met iets anders bezig zijn.
De machinist heeft het overleefd en een verklaring afgelegd.quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:12 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Dat hebben we in 2001 gezien hoe makkelijk dat is.
Overigens is het gebeurd vlak bij een christelijke bedevaartsoord.
Ik vind het raar dat een trein zo hard kan rijden in een bocht. Er is vast wel een technisch vernuftig dingetje te bedenken dat dat voorkomt. Terroristen kunnen nu helemaal op het idee gebracht worden om de 'cockpit' van de trein te gaan overvallen en de trein op volle snelheid te zetten.
tering dat gaat echt hard....quote:
het lijkt wel als of de voorste gedeelte remt en het achterste gedeelte gewoon zijn snelheid behoud waardoor die 2 de of 3de wagon in elkaar gedrukt word en dus van het spoor geduwd wordtquote:
Wat ik zie is dat het al mis ging in feite voor de bocht, hetgeen de vraag opwerpt of dit ongeluk alleen te wijten valt aan te hoge snelheid.quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:51 schreef RAVW het volgende:
[..]
het lijkt wel als of de voorste gedeelte remt en het achterste gedeelte gewoon zijn snelheid behoud waardoor die 2 de of 3de wagon in elkaar gedrukt word en dus van het spoor geduwd wordt
of alleen het voorste gedeelte remde en de achterste gedeelte dus niet dan heb je ook ene groot probleem
quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:04 schreef Loekie1 het volgende:
Dát is makkelijk terroristje spelen, je wordt machinist en je laat je trein gigantisch uit de bocht vliegen.
dat denk ik ookquote:Op donderdag 25 juli 2013 16:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat ik zie is dat het al mis ging in feite voor de bocht, hetgeen de vraag opwerpt of dit ongeluk alleen te wijten valt aan te hoge snelheid.
Dat spoor waar het mis ging was toch ook geen spoorlijn specifiek voor hogesnelheidstreinen, maar ook voor gewoon treinverkeer? Misschien dat dat eraan bij heeft gedragen....quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat ik zie is dat het al mis ging in feite voor de bocht, hetgeen de vraag opwerpt of dit ongeluk alleen te wijten valt aan te hoge snelheid.
Ojee, internetten tijdens je werk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:18 schreef Alentejana het volgende:
Die Facebook foto is van vorigjaar, maar het verhaal dat er bij hoort, geeft wel aan dat hij best van hoge snelheid hield.
(En aan het internetten is terwijl hij werkt, dat bedoel ik maar...)
Vlak voordat de trein ontspoort zie je iets bewegen bij die betonnen wand. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?quote:
Ik vind het een wonder dat er 'maar' 80 doden zijn.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:18 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Lijkt meer een spelletje, om het cru te zeggen. Wat een knal.
Dat moment dat de trein nog níet is gecrasht maar je wel een seconde of twee merkt dat-ie van de rails is geschoten, lijkt me werkelijk doodeng.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:35 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik vind het een wonder dat er 'maar' 80 doden zijn.
Reflectie van de lampen van de trein..?quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:34 schreef YazooW het volgende:
[..]
Vlak voordat de trein ontspoort zie je iets bewegen bij die betonnen wand. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
Inderdaad. Verschrikkelijk filmpje.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:36 schreef superworm het volgende:
[..]
Dat moment dat de trein nog níet is gecrasht maar je wel een seconde of twee merkt dat-ie van de rails is geschoten, lijkt me werkelijk doodeng.
Niet alleen dat, je hebt de verantwoording over honderden mensen. Het gaat niet om wat jij leuk vindt om te doen, maar om die mensen veilig van A naar B te brengen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:35 schreef remcoP het volgende:
[..]
Euh, als bestuurder van een voertuig lijkt mij dat niet echt veilig.
Ik zit op de limiet, als ik harder ga, bekeuren ze me.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:26 schreef superworm het volgende:
Zijn bijschrift bij de foto was:
'Estoy en el límite, no puedo correr más, si no me multan.'
wat betekent dat?
Bedankt, aangepast in de updatequote:Op donderdag 25 juli 2013 16:50 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Ik zit op de limiet, als ik harder ga, bekeuren ze me.
Dank, heb vakantie dus dan kom je nog eens aan dit soort zaken toe.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:42 schreef Strani het volgende:
[..]
Inderdaad. Verschrikkelijk filmpje.
Goed werk Superworm, met de FP-updates.
Het kloptquote:Op donderdag 25 juli 2013 16:52 schreef Alentejana het volgende:
Als het klopt met portugees Estou no limite, não posso correr mais, se não me multam, en daar lijkt het wel op.
Die talen lijken dus veel meer op elkaar dan je puur aan de klank ervan zou verwachten.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:52 schreef Alentejana het volgende:
Als het klopt met portugees Estou no limite, não posso correr mais, se não me multam, en daar lijkt het wel op.
Pijnlijk waar gebleken comment.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:15 schreef Strani het volgende:
[..]
Precies.. 13 wagons waren ontspoord, zo'n 240 mensen aan boord dus ongeveer 20 per wagon. Als dat gemiddelde zo'n beetje klopt voor die ene wagon, gaan we de 80 nog halen.
Zo te zien veel wissels daar, op dat soort plaatsen hebben ze vaker camera's hangen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:58 schreef superworm het volgende:
Trouwens bizar eigenlijk dat er een filmpje van is. Wat is de kans dat er juist op dat honderden kilometers lange traject in díe bocht een camera hangt? Of hing die daar om een reden?
Dat hele traject staat vol met camera's, net na de tunnel voor de bocht staat ook een camera. Goed te zien op 31:30quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:58 schreef superworm het volgende:
Trouwens bizar eigenlijk dat er een filmpje van is. Wat is de kans dat er juist op dat honderden kilometers lange traject in díe bocht een camera hangt? Of hing die daar om een reden?
quote:Op donderdag 25 juli 2013 17:01 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Zo te zien veel wissels daar, op dat soort plaatsen hebben ze vaker camera's hangen.
Ah ik zie het ja, bedankt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 17:02 schreef MicDis het volgende:
[..]
Dat hele traject staat vol met camera's, net na de tunnel voor de bocht staat ook een camera. Goed te zien op 31:30
Niet zo vreemd gezien het feit dat daar mensen op het spoor kunnen komen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 17:05 schreef MicDis het volgende:
Als ik even snel tel staan er in die bocht maarliefst 4 camera's.
Inderdaad..er komen nou tenminste geen nieuwe slachtoffers van de plaats des onheils zelf, maar uit ziekenhuizen, geen idee..quote:
Zitten er met zijn tweeën hè. Dat kon best op moment zijn gebeurd dat hij niet bestuurder wasquote:Op donderdag 25 juli 2013 17:34 schreef Alentejana het volgende:
Tja, en volgens kowloon moet internetten op z´n werk kunnen, he.
Je hebt de levens van honderden mensen in je handen (per keer), je raast met 200 km per uur over een spoor waar ook gewoon een koe op kan komen om maar wat te noemen en waar dus ook bochten in zitten, en dan ga je rustig foto´s nemen en op Facebook zetten. Allemaal heel normaal.
Ik wil die machinist niet aanvallen, ik weet niet wat hij voor het moment van het ongeluk aan het doen was, maar ik vind internetten op dat soort werk ongepast, sorry.
Aan de posts die op dat moment gaande waren was het duidelijk dat hij het wel was.quote:Op donderdag 25 juli 2013 17:45 schreef franklop het volgende:
[..]
Zitten er met zijn tweeën hè. Dat kon best op moment zijn gebeurd dat hij niet bestuurder was
Nou eerder op de erop volgende posts op Facebook. Niet de foto op zich.quote:Op donderdag 25 juli 2013 17:39 schreef opgebaarde het volgende:
Niemand hier weet hoe het bestaan er van een machinist uitziet noch kunnen we iets oordelen over een gemaakte foto van hem.
quote:"Joder si vas a 200", pero el conductor vuelve a matizar: "El velocímetro no está trucado". En ese momento, se une otro usuario que le alerta de su conducta: "Como te pille la Guardia Civil te quedas sin puntos".
El último comentario a la fotografía es del propio Garzón Amo que explica su deseo: "Qué gozada sería ir en paralelo con la Guardía Civil y pasarles haciendo saltar el rádar". "Je je, menuda multa para Renfe", sentencia.
Kut zeg.quote:Op donderdag 25 juli 2013 18:02 schreef Strani het volgende:
Dat meisje waar ik het vannacht over had, dat op zoek was naar haar zus; dat is niet goed afgelopen want die zus heeft het niet overleefd, ondanks dat ze in de minder getroffen zesde wagon zou moeten hebben gezeten.
Het is populistisch gehuil van je. Er is op zich niks mis met internetten op het werk en het plaatsen van een foto van je werk op Facebook (wat nog niet eens internetgebruik tijdens het werk impliceert). Jij suggereert dat de machinist daardoor niet oplettend zou zijn geweest, maar daar heb je geen enkel bewijs voor. Hoe denk je dat het bij piloten gaat? Die begeven zich op een snelheid waarbij een trein in het niet valt maar eten ook gewoon maaltijden tussendoor, maken een praatje en genieten van het uitzicht. De suggestie dat je vanwege de hoge snelheid en de verantwoordelijkheid over passagiers 100 % van de tijd intensief met de baan bezig dient te zijn is onzin, er zijn tal van momenten van relatieve rust waarbij je even iets anders kunt doen. Dat lijkt mij zelfs wenselijk want dat verhoogt de concentratie op de momenten waarop dat wel nodig is.quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:48 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Niet alleen dat, je hebt de verantwoording over honderden mensen. Het gaat niet om wat jij leuk vindt om te doen, maar om die mensen veilig van A naar B te brengen.
Als je je op hoge snelheid begeeft, moet je niet andere dingen gaan doen, punt.
Een koe daar merkt een trein van honderden tonnen echt helemaal niks van, afgezien van schade aan de carrosserie. Maar je doet het hier weer, jij meent te weten hoe de job van een machinist er in de dagelijkse praktijk uit ziet en velt daar als een volleerd Telegraaflezer even snel een oordeel over.quote:Op donderdag 25 juli 2013 17:34 schreef Alentejana het volgende:
Je hebt de levens van honderden mensen in je handen (per keer), je raast met 200 km per uur over een spoor waar ook gewoon een koe op kan komen om maar wat te noemen en waar dus ook bochten in zitten, en dan ga je rustig foto´s nemen en op Facebook zetten. Allemaal heel normaal.
Volgens mij is de trein al aan het ontsporen bij seconde 3 of 4...quote:Op donderdag 25 juli 2013 16:34 schreef YazooW het volgende:
[..]
Vlak voordat de trein ontspoort zie je iets bewegen bij die betonnen wand. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
Ik heb het over de Nederlandse intercity in een HSL is dat wellicht weer anders geregeld.quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:30 schreef Alentejana het volgende:
[..]
En weet je wel hoeveel afstand je aflegt in 1 minuut over de 200 km per uur gaat? Zelfs met 80 km per uur is een minuut al een hele afstand hoor!
Een paar seconden ergens anders mee bezig zijn kan al fataal zijn...
Ja, voor de bocht idd...quote:Op donderdag 25 juli 2013 18:16 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Volgens mij is de trein al aan het ontsporen bij seconde 3 of 4...
Update hierover: De vrouw was inderdaad gevonden, maar al direct na het ongeluk gisteren. Dus er is sowieso één slachtoffer die niet in de trein zat. De hond kwam overigens wél uit de trein.quote:Op donderdag 25 juli 2013 17:57 schreef Strani het volgende:
Op TVE nu toch nog een melding dat er wellicht nog een dode vrouw met (tevens dode) hond zijn gevonden in het parkje net naast die bocht. Die zou dan dus geraakt zijn door een onderdeel van de trein, neem ik aan.
Ik zeg er wel bij dat het vooralsnog vrij vaag klinkt.
Ze zeggen er ook bij dat er eigenlijk een feest(je) gepland stond in dat park maar omdat het licht regende waren er op dat moment weinig mensen.
dat lijkt me een vreemde conclusie... maar is het een recht stuk of een doordraaiende bocht?quote:Op donderdag 25 juli 2013 18:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, voor de bocht idd...
Dus misschien was hij ook gaan ontsporen met 80km/u.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |