Bronquote:De Spaanse krant El Mundo meldt dat er bij een treinongeluk woensdagavond minstens 15 doden en 50 gewonden zijn gevallen.
De trein reed met ongeveer 240 passagiers van Madrid naar Ferrol en ontspoorde nabij het station van Santiago de Compostela.
Een vlug aangemaakte Wikipediapagina meldt op basis van twee Spaanse krantenartikelen dat het incident rond 20:45 plaatsvond.
Het betreft een hogesnelheidstrein die volgens ooggetuigen 'zeer snel' door een scherpe bocht kwam. Eén van de wagons ontspoorde in de bocht, waarna op basis van beschikbare foto's te concluderen valt dat de rest van de trein volgde.[....lees verder in bron...]
Update 01.50 uur
Het aantal gewonden ligt inmiddels op 126, stelt El Mundo. Zes specialisten zijn door de nationale politie van Madrid naar Santiago gestuurd om te helpen bij het identificeren van de lichamen.
De trein reed op een gedeelte waar het Europese beveiligingssysteem ERTMS-niveau 1 nét niet meer van kracht was. In plaats daarvan werd de beveiliging van de treinen geregeld met het oudere ASFA-systeem. FOK!user remcoP legt desgevraagd uit:
"Spanje heeft verschillende systemen die zorgen voor de veiligheid op het spoor. Deze systemen kunnen bijvoorbeeld treinen automatisch laten afremmen als ze door rood rijden."
"ASFA is een oud systeem en stamt uit de jaren '70. Een van de dingen die ASFA niet doet is het remmen als de trein te snel gaat.
ERTMS is een nieuw veiligheidssysteem, wat uiteindelijk in heel Europa ingevoerd gaat worden. Dit systeem laat treinen wel remmen als ze te snel gaan."
Spoorwegmaatschappij Renfe heeft inmiddels een alternatieve route bedacht wegens het uitvallen van de lijn Madrid-Santiago.
Update 02.17 uur
Afgevaardigde van de regering Samuel Juarez bevestigt dat er inmiddels 60 doden te betreuren zijn. Nog steeds zijn hulpverleners niet in staat om de laatste wagons te bereiken. Hij geeft ook aan dat 15 tot 20 gewonden er dermate aan toe zijn, dat ze nog niet zijn geïdentificeerd.
Paus Franciscus is inmiddels geïnformeerd en deelt het verdriet van de getroffenen. Hij noemt het een trieste gebeurtenis voor de hele wereldwijde kerk.
Ziekenhuizen in de omgeving hebben ondertussen aangegeven dat de toestroom van donateurs zó overweldigend is dat ze niet genoeg faciliteiten en mankracht hebben om iedereen te laten doneren.
Ja dank. Google vertaalt het als volgt:quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:10 schreef Strani het volgende:
[..]
Klopt. Het antwoord op het verzoek van de autoriteiten om bloed te komen doneren is zo hevig dat het de ziekenhuizen heeft doen.. tja.. collapse.
Precies.. 13 wagons waren ontspoord, zo'n 240 mensen aan boord dus ongeveer 20 per wagon. Als dat gemiddelde zo'n beetje klopt voor die ene wagon, gaan we de 80 nog halen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:13 schreef SillyWalks het volgende:
60 doden zeggen ze nu, maar er is ook nog 1 wagon waar ze nu nog niet bij kunnen, en die is compleet verwrongen en uitgebrand...
Ah!, Ja dan zeker het tweedequote:Op donderdag 25 juli 2013 02:14 schreef superworm het volgende:
[..]
Ja dank. Google vertaalt het als volgt:
The public response to the call of the health authorities to come to donate blood has collapsed to hospital services.
Vandaar de verwarring - collapst nou de public response of de hospital services?
Nee, 218 + personeelquote:Op donderdag 25 juli 2013 02:15 schreef Strani het volgende:
[..]
Precies.. 13 wagons waren ontspoord, zo'n 240 mensen aan boord dus ongeveer 20 per wagon. Als dat gemiddelde zo'n beetje klopt voor die ene wagon, gaan we de 80 nog halen.
Dankquote:Op donderdag 25 juli 2013 02:17 schreef superworm het volgende:
Update 02.17 uur
Afgevaardigde van de regering Samuel Juarez bevestigt dat er inmiddels 60 doden te betreuren zijn. Nog steeds zijn hulpverleners niet in staat om de laatste wagons te bereiken. Hij geeft ook aan dat 15 tot 20 gewonden er dermate aan toe zijn, dat ze nog niet zijn geïdentificeerd.
Paus Franciscus is inmiddels geïnformeerd en deelt het verdriet van de getroffenen. Hij noemt het een trieste gebeurtenis voor de hele wereldwijde kerk.
Ziekenhuizen in de omgeving hebben ondertussen aangegeven dat de toestroom van donateurs zó overweldigend is dat ze niet genoeg faciliteiten en mankracht hebben om iedereen te laten doneren.
Zit een hoop personeel op die treinen. Er wordt ook eten geserveerd en zo. Reken maar op zeker nog 10 man alleen voor service.quote:
Prima, maar dan nog geen 240quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:18 schreef Strani het volgende:
[..]
Zit een hoop personeel op die treinen. Er wordt ook eten geserveerd en zo. Reken maar op zeker nog 10 man alleen voor service.
Van de machinist lijkt nuquote:Op donderdag 25 juli 2013 02:19 schreef Fir3fly het volgende:
Dan nu de hamvraag: wiens schuld is het?
De kortzichtige die het wel een goed idee vond om vlak voor een scherpe bocht een treinbeveiligingssysteem te installeren dat geen remmingen uitvoert bij snelheidsoverschrijdingen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:19 schreef Fir3fly het volgende:
Dan nu de hamvraag: wiens schuld is het?
Knoop hem op aan de hoogste boom!quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:24 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
De kortzichtige die het wel een goed idee vond om vlak voor een scherpe bocht een treinbeveiligingssysteem te installeren dat geen remmingen uitvoert bij snelheidsoverschrijdingen.
quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:26 schreef Elan het volgende:
Je weet nu al dat dit zo'n Seconds from Disaster item gaat worden op Nat Geo.
Misschien dat ze het alleen niet doen als gewoon direct duidelijk is dat men veel te hard rijdt. Dan valt er weinig aan te bestuderen. Geen interessante animaties van een moertje dat loskwam en zo de hele trein liet crashen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:30 schreef practics het volgende:
[..]![]()
Dat word zo'n beetje elke ramp. Al is dat ook deels wel nuttig, geeft toch een redelijke kijk achter de schermen. Al hebben ze in het verleden de wat recentere rampen wel te vroeg uit gezonden zonder dat er werkelijk alles al boven water was. Andere kant zijn er ook heel stuk oudere rampen wat zeer gebrekkig is aan informatie/beeld materiaal.
quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:30 schreef practics het volgende:
[..]![]()
Dat word zo'n beetje elke ramp. Al is dat ook deels wel nuttig, geeft toch een redelijke kijk achter de schermen. Al hebben ze in het verleden de wat recentere rampen wel te vroeg uit gezonden zonder dat er werkelijk alles al boven water was. Andere kant zijn er ook heel stuk oudere rampen wat zeer gebrekkig is aan informatie/beeld materiaal.
Zo is dat. Pas interessant indien complexquote:Op donderdag 25 juli 2013 02:36 schreef Strani het volgende:
[..]
Misschien dat ze het alleen niet doen als gewoon direct duidelijk is dat men veel te hard rijdt. Dan valt er weinig aan te bestuderen. Geen interessante animaties van een moertje dat loskwam en zo de hele trein liet crashen.
A chain of events zeggen toch?quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:36 schreef Strani het volgende:
[..]
Misschien dat ze het alleen niet doen als gewoon direct duidelijk is dat men veel te hard rijdt. Dan valt er weinig aan te bestuderen. Geen interessante animaties van een moertje dat loskwam en zo de hele trein liet crashen.
Dus NIET.. ASAF oidquote:Op donderdag 25 juli 2013 02:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Dit was ook een trein/metro die ontspoorde in een bocht. Zaten niet eens veiligheidsrestricties op aangaande snelheid mag aannemen bij dit ongeval wel aangezien het hypermoderne treinen zijn.
"At THIS moment, the train is still hurtling down the tracks at 220 km/h, while the upcoming bend has a maximum speed of 80 km/h. As the train switches to the older security system, NO AUTOMATIC BRAKING is undertaken by the train's internal safety systems. We are now 10 seconds from disaster".quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:36 schreef Strani het volgende:
[..]
Misschien dat ze het alleen niet doen als gewoon direct duidelijk is dat men veel te hard rijdt. Dan valt er weinig aan te bestuderen. Geen interessante animaties van een moertje dat loskwam en zo de hele trein liet crashen.
Op zich wel, maar te hard is te hard. Daar kan je gewoon niet zo veel mee.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:38 schreef Elan het volgende:
[..]
A chain of events zeggen toch?
Zullen wel verschillende zaken zijn die op dat moment samenkwamen en tot deze catastrofe hebben geleid.
Haha.. okay misschien hebben jullie gelijk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:39 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
"At THIS moment, the train is still hurtling down the tracks at 220 km/h, while the upcoming bend has a maximum speed of 80 km/h. As the train switches to the older security system, NO AUTOMATIC BRAKING is undertaken by the train's internal safety systems. We are now 10 seconds from disaster".
In andere woorden: ik zie het ze wel doen.
Dan ontspoort de treinquote:Op donderdag 25 juli 2013 02:40 schreef Elan het volgende:
Zitten er meerdere bestuurders op dan?
Wat als zo'n machinist onwel raakt en niet remt voor de bocht.
ja 2 machinisten en ze leven beide nogquote:Op donderdag 25 juli 2013 02:40 schreef Elan het volgende:
Zitten er meerdere bestuurders op dan?
Wat als zo'n machinist onwel raakt en niet remt voor de bocht.
Treinen hebben doorgaans een 'dodemansknop', en de beveiligingssystemen doen doorgaans automatische remmingen als een trein harder gaat dan hij mag op een stuk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:40 schreef Elan het volgende:
Zitten er meerdere bestuurders op dan?
Wat als zo'n machinist onwel raakt en niet remt voor de bocht.
quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:44 schreef Strani het volgende:
Ik las een klein uurtje geleden overigens dat de vereniging van hotels van Santiago kamers beschikbaar stellen voor familieleden van betrokkenen.
Hier niet toch?quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:44 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Treinen hebben doorgaans een 'dodemansknop', en de beveiligingssystemen doen doorgaans automatische remmingen als een trein harder gaat dan hij mag op een stuk.
Conducteurs dacht ik?quote:Op donderdag 25 juli 2013 02:43 schreef SanAnt het volgende:
Omwonenden melden dat de treinen net voor die bocht vol in de remmen gaan , en dat ze dit al tijden zagen aankomen .
Deze trein is met minimaal 160km erin gegaan(80 km toegestaan) zeggen onderzoekers ter plaatse
[..]
ja 2 machinisten en ze leven beide nog
Damn, heftige foto inderdaad....quote:Op donderdag 25 juli 2013 03:00 schreef superworm het volgende:
Jezus, die voorpagina van El Mundo: http://www.elmundo.es/elmundo/
"El tren circulaba a 220 km/h en un tramo limitado a 80 km/h"quote:Op donderdag 25 juli 2013 03:00 schreef superworm het volgende:
Jezus, die voorpagina van El Mundo: http://www.elmundo.es/elmundo/
Niks te zien, wel duidelijk overleden mensenquote:Op donderdag 25 juli 2013 03:00 schreef superworm het volgende:
Jezus, die voorpagina van El Mundo: http://www.elmundo.es/elmundo/
Dat ding gaat steeds harder.. 160, 180, 220quote:Op donderdag 25 juli 2013 03:06 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
"El tren circulaba a 220 km/h en un tramo limitado a 80 km/h"
Het is inderdaad een beetje verwarrend. Die 160 km/u komt omdat de eerste berichten waren "hij reed zeker 2 keer harden dan hij mocht", en hij mocht maar 80 km/u.quote:Op donderdag 25 juli 2013 03:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat ding gaat steeds harder.. 160, 180, 220
Ja, bizarquote:Op donderdag 25 juli 2013 03:11 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Het is inderdaad een beetje verwarrend. Die 160 km/u komt omdat de eerste berichten waren "hij reed zeker 2 keer harden dan hij mocht", en hij mocht maar 80 km/u.
Daarna zeiden andere bronnen dat hij 100 kilometer te hard ging, dus 180 km/u.
Nu zeggen ze in Spanje dat hij 220 km/u ging, maar dat is ook vreemd omdat op het HSL stuk ervoor hij maar 200 km/u kan. Dat zou betekenen dat de trein na uitschakeling van ERTMS niet zachter maar HARDER is gaan rijden. Lijkt me erg vreemd.
Truste, en nogmaals dank voor je inzetquote:Op donderdag 25 juli 2013 03:13 schreef superworm het volgende:
http://rt.com/news/spain-train-derailed-killed-546/ Russia Today zegt 65 doden. Waar ze het vandaan halen, geen idee, want Spaanse media melden het niet. Slapen. Tschüss allemaal!
Hier gaat zo veel gedoe van komen..quote:Op donderdag 25 juli 2013 03:24 schreef SillyWalks het volgende:
"The Government delegate in Galicia, Samuel Johnson, reported that at the time of the accident the train was going at 220 km / h, although the maximum speed at that point is 80 km / h because at that point slows down to enter Santiago station.
However, the source of Renfe have ensured that the train was traveling at 180 km / h , which would also be well above the recommended speed in the area. "
http://www.elmundo.es/elmundo/2013/07/24/espana/1374698278.html
Ja, jeetje, het zal je overkomenquote:Op donderdag 25 juli 2013 04:18 schreef Strani het volgende:
Ik volg momenteel een Twitter-account van een meisje wiens zus in de trein zat en die zus is nog niet terecht. Ze zat wel in wagon 6 waar voor zover bekend geen zwaargewonden waren, maar na 7 uur nog geen nieuws.. wat een hel voor al die familie's.
Wat een treurnis.. en je vorige post ookquote:Op donderdag 25 juli 2013 04:54 schreef SanAnt het volgende:
Dodental opgelopen naar 69 en 143 gewonden .
bron
Deze wel .quote:Op donderdag 25 juli 2013 05:11 schreef TLC het volgende:
Hebben treinen ook zoiets als zwarte dozen bij vliegtuigen ?
Deze wel, volgens mij.quote:Op donderdag 25 juli 2013 05:11 schreef TLC het volgende:
Hebben treinen ook zoiets als zwarte dozen bij vliegtuigen ?
Ugh, dat doet me denken aan de treinramp in 1999, toen ze nog regelmatig telefoons hoorden overgaan van mensen die hun familie in de trein probeerden te bereiken.quote:Op donderdag 25 juli 2013 04:18 schreef Strani het volgende:
Ik volg momenteel een Twitter-account van een meisje wiens zus in de trein zat en die zus is nog niet terecht. Ze zat wel in wagon 6 waar voor zover bekend geen zwaargewonden waren, maar na 7 uur nog geen nieuws.. wat een hel voor al die familie's.
Triest.. welke ramp was dat ook al weer?quote:Op donderdag 25 juli 2013 05:31 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ugh, dat doet me denken aan de treinramp in 1999, toen ze nog regelmatig telefoons hoorden overgaan van mensen die hun familie in de trein probeerden te bereiken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ladbroke_Grove_rail_crashquote:Op donderdag 25 juli 2013 05:42 schreef Strani het volgende:
[..]
Triest.. welke ramp was dat ook al weer?
Ah, dank je.quote:Op donderdag 25 juli 2013 05:49 schreef Dagonet het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Ladbroke_Grove_rail_crash
Klopt, die is daar heen "gevlogen" als je het eerste deel leest van dit topic vind je dat soort info.quote:Op donderdag 25 juli 2013 08:14 schreef Re het volgende:
er ligt een treinstel boven op maar zie daar geen spoor?, ziet er gewoon erg naar uit die foto's...
Idem. Ik ga even rondlezen en een update schrijven. Alle linkjes en info zijn welkom.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:03 schreef remcoP het volgende:
Ik ben ook weer wakker, had verwacht dat er nog wel wat bij zou komen, maar nu al bij 77...
Klopt helemaalquote:Op donderdag 25 juli 2013 10:47 schreef Alentejana het volgende:
letterlijk want die vallen op mijn geweten, oftewel, die heb ik op mijn geweten.
We zijn mensen(lijk). Ik hoop dat er geen doden zijn want die heb ik op mijn geweten.
Moet erbij zeggen dat ik portugees spreek, mijn spaans is niet vloeiend.
Maar deze zin lijkt genoeg op hoe we het in het portugees zouden zegen
"somos humanos, espero que não há mortes porque caiam na minha conciência"
Bedankt allebei, heb het vertaald en het bericht weer geüpdate. Arme man.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:51 schreef MK84 het volgende:
[..]
Klopt helemaal
We zijn mensen(lijk). Ik hoop dat er geen doden zijn want die heb ik op mijn geweten. Is de juiste vertaling.
Wie heeft dit gezegd dan? De machinist?quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:52 schreef superworm het volgende:
[..]
Bedankt allebei, heb het vertaald en het bericht weer geüpdate. Arme man.![]()
Jep, voor de crash. Hij wist dat hij 'seconds from disaster' was en meldde dat.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:53 schreef BoxeurDesRues het volgende:
[..]
Wie heeft dit gezegd dan? De machinist?
Andere websites zeggen dat hij dat zei net na het ongeluk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:53 schreef superworm het volgende:
[..]
Jep, voor de crash. Hij wist dat hij 'seconds from disaster' was en meldde dat.
In het Spaans:
«Voy a 190 y voy a descarrilar. Somos humanos. Somos humanos. Espero que no haya muertos porque caerán sobre mi conciencia ».
Zal wel even niet hebben zitten opletten en was heel die bocht vergeten?quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:25 schreef Guanabana het volgende:
Ik begrijp het niet goed, als hij weet dat hij gaat ontsporen als hij zo hard rijdt, waarom doet hij het dan? Lijkt me niet dat het de eerste keer is dat hij daar rijdt?
Volgens de FP had ie nog contact had vlak voor de crash met het moderbedrijf Renfe en meldde dat hij te hard ging. Dat zou op een storing of mankement kunnen wijzen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:30 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zal wel even niet hebben zitten opletten en was heel die bocht vergeten?
Wat anders?
Of hij schrok wakker op een moment dat het al te laat was.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volgens de FP had ie nog contact had vlak voor de crash met het moderbedrijf Renfe en meldde dat hij te hard ging. Dat zou op een storing of mankement kunnen wijzen.
Ik denk dat laatste, vooral vanwege wat die man zegt, echt in de trant van 'oh SHIT, we rijden 190, ik ga crashen, ik ga ontsporen, help! We zijn ook maar mensen!' Plus 'de doden heb ik op mijn geweten', dan heb je inderdaad niet op zitten letten als je normaal gewoon afremt voor die bocht. Was er technisch falen dan had hij wel eerder contact opgenomen en geroepen 'de remmen zijn stuk!' of iets dergelijks.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:46 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Of hij schrok wakker op een moment dat het al te laat was.
Dit is de meest kromme zin die ik dit jaar heb gelezen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:50 schreef amaranta het volgende:
Op geen enkele Spaanse zender, en het wordt nu op alle zenders besproken, wordt niets gezegd over de machinist en wat hij gezegd zou hebben.
Hierboven wordt beweerd dat de machinist contact zou hebben gehad met de meldkamer. Ik heb dít (dat hij dat gezegd zou hebben) nog op geen enkele zender (hier in Spanje) voorbij zien komen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:55 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dit is de meest kromme zin die ik dit jaar heb gelezen.
Ja, maar wat de reden daarvan is kan van alles zijn, en voordat dat bekend is is het enkel speculeren.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:59 schreef Alentejana het volgende:
Maar het is wel duidelijk en officieel dat hij te hard reed.
Dat zou hij inderdaad direct na het ongeluk verklaard hebben.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:59 schreef Alentejana het volgende:
Maar het is wel duidelijk en officieel dat hij te hard reed.
190 waar ie 80 mocht las ik......quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:59 schreef Alentejana het volgende:
Maar het is wel duidelijk en officieel dat hij te hard reed.
Nou ja, mijn ervaring is dat bij zo'n grote ramp de scenario's kunnen veranderen in latere berichtgeving, dat het toch anders blijkt te liggen dan dat men aanvankelijk dacht. Dat bedoel ik meer.quote:Op donderdag 25 juli 2013 12:20 schreef Alentejana het volgende:
Kan buiten zijn schuld om zijn, maar daar men officieel van een menselijke fout spreekt (en de machinist kan het navertellen, dus die zal het wel weten) is een technische fout eigenlijk uitgesloten.
Dat is geen speculeren, maar afgaan op wat er is verklaard door de autoriteiten.
Goed mogelijk idd. Die TGV's rijden op een speciaal geoutilleerde baan, meen ik, zullen weinig wissels tussendoor aanwezig zijn. Als de routine toeslaat ben je niet zo waakzaam meer.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:55 schreef Alentejana het volgende:
Tja, jaren geleden is hier in Portugal in de regio waar ik toen woonde, bij het binnenkomen in een station een trein boven op een stilstaande trein gebotst en daarover heen geschoven.
Dat ging om een dingetje dat in nederland als metro gezien zou worden en er waren goddank niet veel mensen aan boord (een is bij het instappen tussen de stilstaande metro en perron gekomen), maar de (2) machinisten en een leerling waren wel dood, dus helaas geen verklaring hoe je met z´n drieën, als je notabene een leerling bij je hebt, niet ziet dat je op een verkeerd spoor zit en op een stilstaande trein af gaat en minstens een sein negeert....
Sindsdien vraag ik me serieus af of ze zich zitten te vermaken ipv op te letten.
Filmpje kijken, berichtjes versturen? Het is saai werk, kan het me zo voorstellen.
Ik zit in elk geval een stuk minder gerust in treinen.
Het is ook negen van de tien keer een menselijke fout.
In Nederland moet de machinist elke minuut ofzo op een knopje drukken anders gaat de trein stil staan dus hij kan niet in slaap vallen of compleet met iets anders bezig zijn.quote:Op donderdag 25 juli 2013 11:55 schreef Alentejana het volgende:
Tja, jaren geleden is hier in Portugal in de regio waar ik toen woonde, bij het binnenkomen in een station een trein boven op een stilstaande trein gebotst en daarover heen geschoven.
Dat ging om een dingetje dat in nederland als metro gezien zou worden en er waren goddank niet veel mensen aan boord (een is bij het instappen tussen de stilstaande metro en perron gekomen), maar de (2) machinisten en een leerling waren wel dood, dus helaas geen verklaring hoe je met z´n drieën, als je notabene een leerling bij je hebt, niet ziet dat je op een verkeerd spoor zit en op een stilstaande trein af gaat en minstens een sein negeert....
Sindsdien vraag ik me serieus af of ze zich zitten te vermaken ipv op te letten.
Filmpje kijken, berichtjes versturen? Het is saai werk, kan het me zo voorstellen.
Ik zit in elk geval een stuk minder gerust in treinen.
Het is ook negen van de tien keer een menselijke fout.
Overal staan camera's tegenwoordig...quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:08 schreef opgebaarde het volgende:
Holy fuck
Verbaas me altijd weer dat dit soort beelden naar buiten komen
Ja dat er overal camera's staan, daar ben ik me van bewust maar een bedrijf wil dat toch niet uploaden? Dus dan zal een medewerker dat waarschijnlijk doen en dat kost je mag ik hopen je baanquote:Op donderdag 25 juli 2013 13:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Overal staan camera's tegenwoordig...
Zit je naar de dood te kijken van 77 mensen....
Voor de toedracht is een dergelijke footage wrs wel belangrijk toch...
Met al die camera's overal kun je als bedrijf wrs niet voorkomen dat deze of gene medewerker, die zich altijd al, al dan niet misplaatst in dit geval, had willen ontpoppen als een Julian Assange/Edward Snowdon, de boel upload, vermoed ik.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:18 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ja dat er overal camera's staan, daar ben ik me van bewust maar een bedrijf wil dat toch niet uploaden? Dus dan zal een medewerker dat waarschijnlijk doen en dat kost je mag ik hopen je baan
In de laatste seconde zie je die ook net kantelen (zal wel komen door de voorgaande wagons), maar eerst lijkt hij wel even verder te gaan iddquote:Op donderdag 25 juli 2013 13:50 schreef DeParo het volgende:
Kijk naar die laatste wagon, als alle andere wagons crashen wordt de laatste wagon soort van losgekoppeld van de rest, en lijkt ietwat rustiger en in het spoor verder te rijden.
Zou kunnen inderdaad, maar snelheid lijkt minder hoog te liggen, en wordt niet meer meegesleurd, ws, door de rest van de trein.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:52 schreef franklop het volgende:
[..]
In de laatste seconde zie je die ook net kantelen (zal wel komen door de voorgaande wagons), maar eerst lijkt hij wel even verder te gaan idd
Dat lijkt me gewoon kortsluiting te zijn van de bovenleiding.quote:Op donderdag 25 juli 2013 14:01 schreef Ryan3 het volgende:
Is dat eigenlijk niet een explosie die je ziet? op 0:06? Of raakt de wagon dan de bovenleiding en treedt daardoor een explosie op?
Of hij raakt zo'n paal waar die bovenleiding aan vast zit idd.quote:Op donderdag 25 juli 2013 14:12 schreef Jump het volgende:
[..]
Dat lijkt me gewoon kortsluiting te zijn van de bovenleiding.
Dat is geen toeval natuurlijk, de motorwagen is een stuk zwaarder en heeft een lager zwaartepunt dan de bakken waar de passagiers in zitten.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:35 schreef franklop het volgende:
Mensen in circa de 3e coupe waren kansloos, maken frontale botsing met die muur... machinisten hebben echt verschrikkelijk veel geluk gehad dat het bij hun al niet mis ging..
Ze gaan hem verhoren.quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:48 schreef superworm het volgende:
Wordt de machinist nou verantwoordelijk gehouden?
Según ha informado el Tribunal Superior de Justicia de Galicia, el juez tomará declaración al maquinista en calidad de imputado.
Ja of je wordt piloot, doet 20 jaar opleiding en gaat neerstorten. Echt heel makkelijk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:04 schreef Loekie1 het volgende:
Dát is makkelijk terroristje spelen, je wordt machinist en je laat je trein gigantisch uit de bocht vliegen.
Dat hebben we in 2001 gezien hoe makkelijk dat is.quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:08 schreef MicDis het volgende:
[..]
Ja of je wordt piloot, doet 20 jaar opleiding en gaat neerstorten. Echt heel makkelijk.
Iets gemist in het woord "kaping"?quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:12 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Dat hebben we in 2001 gezien hoe makkelijk dat is.
Overigens is het gebeurd vlak bij een christelijke bedevaartsoord.
Dat soort systemen bestaan al, al heel lang zelfs, maar werden niet op de locatie van het ongeluk gebruikt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:12 schreef Loekie1 het volgende:
Ik vind het raar dat een trein zo hard kan rijden in een bocht. Er is vast wel een technisch vernuftig dingetje te bedenken dat dat voorkomt.
Succes met het uitkammen van de eigenschappen van al de treinbeveiligingssystemen in Europa. En dan wordt in de meeste landen ook nog eens mix van meerdere systemen gebruikt.quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:23 schreef Loekie1 het volgende:
Dan zou ik als consument graag weten waar dat systeem niet wordt gebruikt in Europa.
En weet je wel hoeveel afstand je aflegt in 1 minuut over de 200 km per uur gaat? Zelfs met 80 km per uur is een minuut al een hele afstand hoor!quote:Op donderdag 25 juli 2013 13:11 schreef DeParo het volgende:
[..]
In Nederland moet de machinist elke minuut ofzo op een knopje drukken anders gaat de trein stil staan dus hij kan niet in slaap vallen of compleet met iets anders bezig zijn.
De machinist heeft het overleefd en een verklaring afgelegd.quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:12 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Dat hebben we in 2001 gezien hoe makkelijk dat is.
Overigens is het gebeurd vlak bij een christelijke bedevaartsoord.
Ik vind het raar dat een trein zo hard kan rijden in een bocht. Er is vast wel een technisch vernuftig dingetje te bedenken dat dat voorkomt. Terroristen kunnen nu helemaal op het idee gebracht worden om de 'cockpit' van de trein te gaan overvallen en de trein op volle snelheid te zetten.
tering dat gaat echt hard....quote:
het lijkt wel als of de voorste gedeelte remt en het achterste gedeelte gewoon zijn snelheid behoud waardoor die 2 de of 3de wagon in elkaar gedrukt word en dus van het spoor geduwd wordtquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |